heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Ik heb het probleem overigens niet en ik gebruik vaak redelijk zware lenzen (in vergelijking met de standaard lenzen redelijk zwaar maar <1kg) ik zag deze mount replacement al een tijdje terug, en dit is de reden waarom ik het niet genomen heb (meteen een installatie guide). In het kort, zoals sommige lensadapters niet tot perfectie gemaakt zijn, is deze adapter dat ook niet: hierdoor heb je bij sommige adapters geen ∞ meer of passen ze gewoon simpel weg niet of niet goed. Daar heb ik geen zin inmennovanw schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 15:11:
Ja het gaat de goede kant op qua prijzen..
Er is mij ook iets aparts opgevallen: na dik een jaar de A7 vrij intensief gebruikt te hebben met allerlei lenzen en adapters (ik bezit geen native FE lenzen) begint bij mij de plastic vatting overduidelijke slijtsporen te vertonen.. De Metabones adapter kan steeds slechter contact maken en er begint steeds iets meer ruimte te ontstaan. Na enig onderzoek blijkt dus dat de vatting simpelweg niet gemaakt is voor zwaardere (reflex-)lenzen. Sony heeft dit kritieke onderdeel in plastic uitgevoerd vanwege een kleine kostenbesparing (de prijs moet ergens vandaan komen)![]()
Omdat ik zeer binnenkort een EF 85Lga binnen krijgen heb ik dit dingetje maar besteld - schijnt prima te werken.
Zijn er meer mensen die kampen met dit probleem?
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Hmmm interessant.. Nou heb ik eigenlijk maar 4 adapters die ik gebruik: de Metabones, een Poolse FD-mount adapter, een 0.95 RF adapter (maar die heeft zat ruimte en zal wel passen) en een cheapo M39 adapter.. Als de Tough-mount binnen is zal ik het laten weten. Mooi is te weten dat e.e.a. reversible is. Bij mij zijn overigens diepe groeven in de originele plastic tabjes ontstaan en is zelfs een stukje afgebroken..D0gtag schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 22:38:
Ik heb het probleem overigens niet en ik gebruik vaak redelijk zware lenzen (in vergelijking met de standaard lenzen redelijk zwaar maar <1kg) ik zag deze mount replacement al een tijdje terug, en dit is de reden waarom ik het niet genomen heb (meteen een installatie guide). In het kort, zoals sommige lensadapters niet tot perfectie gemaakt zijn, is deze adapter dat ook niet: hierdoor heb je bij sommige adapters geen ∞ meer of passen ze gewoon simpel weg niet of niet goed. Daar heb ik geen zin inMet e-mount lenzen werkt hij overigens perfect.
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Zal hij onder €2500 gaan kosten?
[ Voor 10% gewijzigd door Hamed op 26-01-2015 19:05 ]
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Ik word er alleen niet blij van dat er meer cameras uitkomen dan lenzen (lijkt wel smartphone markt zo)
[ Voor 7% gewijzigd door Terryb47 op 26-01-2015 19:43 ]
En wat moet je in vredesnaam met 50 mpix.....Terryb47 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:42:
Niks confirmed, maar het zou helemaal niet een verassing zijn dat er ook van de A7R en A7S een opvolger zou uitkomen, het is alleen een kwestie van wanneer.
Ik word er alleen niet blij van dat er meer cameras uitkomen dan lenzen (lijkt wel smartphone markt zo)
De A7 files zijn al meer dan genoeg om flink te kunnen croppen of om heel groot af te drukken. De A7r files al helemaal. Waarom daar nog boven zitten?
In plaats van een mpix race hadden ze liever een lenzenaanbod race gedaan. Ik gebruik nu al een jaar een lens....
Leica MM + Sony A9
Oneens. Zolang we aan bayer sensoren zitten kunnen we best flink hoge resoluties gebruiken. Voor een 100% pixel perfect afbeelding wil je downsamplen naar 1/4 van de resolutie, zodat je vier pixels en dus alle kleurinformatie (1x rood, 1x blauw en 2x rood) hebt. Als we uitgaan van een 50 MP sensor hebben we 8640*5760 pixels in 3:2 aspect ratio. Gedownsampled is dat 4320*2880, wat je al pixel voor pixel zou kunnen bekijken op een 5K scherm met een resolutie van 5120*2880. Als je dat op 300DPI wilt printen praat je over 14.4" * 9.6", oftewel 36.6cm * 24.4cm, waar je dus geen eens een A3 mee vol krijgt (42.0cm * 29.7 cm).RobertJRB schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:43:
[...]
En wat moet je in vredesnaam met 50 mpix.....
De A7 files zijn al meer dan genoeg om flink te kunnen croppen of om heel groot af te drukken. De A7r files al helemaal. Waarom daar nog boven zitten?
In plaats van een mpix race hadden ze liever een lenzenaanbod race gedaan. Ik gebruik nu al een jaar een lens....
Nu zeg ik absoluut niet dat 50MP voor alle toepassingen beter is. Maar voor sommige toepassingen, waarbij je op pixel niveau perfecte foto's wilt hebben en waarbij sluitertijden langer kunnen zijn (en lichtgevoeligheid dus geen probleem is), zoals landschappen, architectuur en productfoto's heeft het wel degelijk nut.
Zo wordt het toch wel erg een theoretisch pixelverhaal terwijl het in de praktijk helemaal niet zo extreem is. Ik druk al op A3 af sinds de canon 10D (6 mpix) en heb zelfs canon D30 afbeeldingen van 3 mpix afgedrukt op A3.Balance schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:16:
[...]
Oneens. Zolang we aan bayer sensoren zitten kunnen we best flink hoge resoluties gebruiken. Voor een 100% pixel perfect afbeelding wil je downsamplen naar 1/4 van de resolutie, zodat je vier pixels en dus alle kleurinformatie (1x rood, 1x blauw en 2x rood) hebt. Als we uitgaan van een 50 MP sensor hebben we 8640*5760 pixels in 3:2 aspect ratio. Gedownsampled is dat 4320*2880, wat je al pixel voor pixel zou kunnen bekijken op een 5K scherm met een resolutie van 5120*2880. Als je dat op 300DPI wilt printen praat je over 14.4" * 9.6", oftewel 36.6cm * 24.4cm, waar je dus geen eens een A3 mee vol krijgt (42.0cm * 29.7 cm).
Nu zeg ik absoluut niet dat 50MP voor alle toepassingen beter is. Maar voor sommige toepassingen, waarbij je op pixel niveau perfecte foto's wilt hebben en waarbij sluitertijden langer kunnen zijn (en lichtgevoeligheid dus geen probleem is), zoals landschappen, architectuur en productfoto's heeft het wel degelijk nut.
De 10D foto's zelf op A1 formaat afgedrukt wat er nog goed uitzag.
Natuurlijk zijn er altijd fotografen die 50 mpix of meer nodig hebben, maar ik geloof er niets van dat die op een A7 zitten te wachten met een aanbod van een paar lenzen.
Sony laat wat mij betreft steeds maar weer zien dat ze vooral een electronica bedrijf zijn en geen fotografie bedrijf. Er zit zoveel potentie in en ze halen er maar zo weinig uit.
Leica MM + Sony A9
Is welkom voor grootformaat prints. 24MP is op 300dpi een +- 60cm langste zijde. Helemaal niet zo groot, maar kan wel goed opgeblazen worden afhankelijk van het beeld.RobertJRB schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:43:
[...]
En wat moet je in vredesnaam met 50 mpix.....
Heel goede zet van Sony, en ze zijn toch ook de sensor leverancier van oa Nikon?
Als ik mij niet vergis plaatsen ze eerst hun nieuwste sensors in hun eigen camera's en na enkele maanden naar andere fabrikaten. Dus waarom niet in de A7?
Omtrent het glas: dergelijke slanke compacte body's zijn toch ideaal voor eerder docu tot portret. Er zijn toch schitterende Zeiss objectieven voor 35 & 50mm? Een lichtsterke 90mm zou nog welkom zijn.
Dit was bij Fuji ook zo, het is nog maar onlangs dat er meer tele beschikbaar komt. Doch waarom grote telelenzen op dergelijke compacte body snap ik niet, dan maakt het formaat van body toch niet meer uit.
Is de focus zo opmerkelijk veel sneller op de A7 dan op A7R?Terryb47 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:21:
Er zullen vast wel mensen zijn die 50mp zouden kunnen gebruiken, maar die zullen echt niet snel naar een A7 systeem overstappen. (helemaal niet met dit lensaanbod) Maar het zullen toch grotendeels gewoon hobbyisten zijn. Ik heb een hoop mensen zien "downgraden" van A7R naar A7 of A7II. Puur omdat ze de resolutie niet nodig hebben, de AF te traag vinden, dat de sluiter teveel lawaai maakt of de shutterlag niet werkbaar vinden. Vooral dat laatste vind ik zelf heel erg irritant. Maar als ik naar de A7II kijk, verwacht ik eerlijk gezegd weinig verbeteringen...
Ik heb mijn A7 nog maar pas, maar ik las in een ebook dat de phase detectie punten pas actief worden als je continious autofocus gebruikt, anders is het gewoon contrastdetectie zoals bij de A7R.
Over de shutterlag ook hierin iets interessants over gelezen: het opengaan van de sluiter gaat bij de A7 elektronisch, bij het sluiten mechanisch (hoe dat in praktijk werkt: no idea!). Hierdoor hoor je maar het sluitergeluid op het einde bij de A7, en bij de A7R dubbel zowel bij openen als sluiten. Alsook zorgt de mechanische opening bij de A7R voor een aanzienlijke 1/8e sec shutterlag, dat is best veel. Elektronische sluiter heeft ook nog het voordeel dat deze geen beweging maakt, waarbij je in principe iets kleinere sluitertijd kan gebruiken zonder bewegingsonscherpte.
[ Voor 5% gewijzigd door frankyds op 26-01-2015 23:23 ]
Ik begrijp dat veel pixel een voordeel kan zijn, maar er hangen ook erg veel nadelen aan. Zoals ontzettend veel data die je moet verwerken, of het uiterste van je lenzen vergen.frankyds schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:11:
[...]
Is welkom voor grootformaat prints. 24MP is op 300dpi een +- 60cm langste zijde. Helemaal niet zo groot, maar kan wel goed opgeblazen worden afhankelijk van het beeld.
Heel goede zet van Sony, en ze zijn toch ook de sensor leverancier van oa Nikon?
Als ik mij niet vergis plaatsen ze eerst hun nieuwste sensors in hun eigen camera's en na enkele maanden naar andere fabrikaten. Dus waarom niet in de A7?
Omtrent het glas: dergelijke slanke compacte body's zijn toch ideaal voor eerder docu tot portret. Er zijn toch schitterende Zeiss objectieven voor 35 & 50mm? Dit was bij Fuji ook zo, het is nog maar onlangs dat er meer tele beschikbaar komt. Doch waarom grote telelenzen op dergelijke compacte body snap ik niet, dan maakt het formaat van body toch niet meer uit.
Als je ziet wat je wel niet met een 36 mpix of zelfs een 24 mpix file kunt dan zie ik echt het nut niet voor 50 mpix in een camera als de A7.
Over de lenzen, ik gebruik zelf de 55 en heb werkelijk niks te klagen.
Maar het totaal aanbod is wel erg primitief als je het vergelijkt met andere fabrikanten. Zeker als je bedenkt dat de A7 lijn al meer dan een jaar bestaat.
Misschien doe ik een beetje zuur, maar na al die mooie beloftes bij de introductie valt het me tegen wat er van deze lijn terecht is gekomen.
Leica MM + Sony A9
Verwijderd
Onderschat dit niet. Ik ken zelf meerdere (semi-)pro Canon gebruikers die er een Sony A7r naast hebben. Canon biedt immers slechts 22mp en als je professioneel landschappen fotografeert, dus voor de verkoop, dan is 36 of 50mp zeker geen overbodige luxe. Zij gebruiken dan hun Canon lenzen icm een Metabones adapter en dat werkt voor landschappen prima (en het gebrek aan lenzen is dan niet echt een probleem meer).Terryb47 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:21:
Er zullen vast wel mensen zijn die 50mp zouden kunnen gebruiken, maar die zullen echt niet snel naar een A7 systeem overstappen. (helemaal niet met dit lensaanbod)
Ik ben het met je eens. Er zouden al veel meer lenzen moeten zijn. En het zou helemaal fijn als ze ook nog een beetje betaalbaar zijn. Je bent nu al snel duizenden euro's kwijt voor een leuke set...RobertJRB schreef op maandag 26 januari 2015 @ 23:38:
Over de lenzen, ik gebruik zelf de 55 en heb werkelijk niks te klagen.
Maar het totaal aanbod is wel erg primitief als je het vergelijkt met andere fabrikanten. Zeker als je bedenkt dat de A7 lijn al meer dan een jaar bestaat.
Misschien doe ik een beetje zuur, maar na al die mooie beloftes bij de introductie valt het me tegen wat er van deze lijn terecht is gekomen.
Aan de andere kant... volgende maand komende lenzen op de markt waarvan ze tijdens de Photokina de ontwikkeling hebben aangekondigd. Dan zijn er in totaal 11 Sony FE lenzen. En als je MF geen bezwaar vindt kun je daar nog een aantal Zeiss Loxia en Samyang's met fullframe E-mount aan toevoegen.
Zie hier voor een volledige lijst van native compatible lenzen:
http://www.sonyff.com/fe-...enses-for-sony-a7-series/
Jep, dit was inderdaad een theoretisch pixel verhaal. Er zijn echter genoeg toepassingen die ik hierboven al genoemd heb (Landschap, architectuur, productfotografie). Zeker voor advertenties wil je dat zulke foto's er 100% perfect uitzien.RobertJRB schreef op maandag 26 januari 2015 @ 22:58:
[...]
Zo wordt het toch wel erg een theoretisch pixelverhaal terwijl het in de praktijk helemaal niet zo extreem is. Ik druk al op A3 af sinds de canon 10D (6 mpix) en heb zelfs canon D30 afbeeldingen van 3 mpix afgedrukt op A3.
De 10D foto's zelf op A1 formaat afgedrukt wat er nog goed uitzag.
Natuurlijk zijn er altijd fotografen die 50 mpix of meer nodig hebben, maar ik geloof er niets van dat die op een A7 zitten te wachten met een aanbod van een paar lenzen.
Sony laat wat mij betreft steeds maar weer zien dat ze vooral een electronica bedrijf zijn en geen fotografie bedrijf. Er zit zoveel potentie in en ze halen er maar zo weinig uit.
Maar goed, Sony heeft inderdaad z'n focus op technologie. Wat helemaal niet slecht is, zolang ze de ergonomie maar niet vergeten. En dat doen ze nog al wel eens. Puur omdat mirrorless andere formfactors mogelijk maakt betekend dat niet dat je die per se moet gebruiken.
Kijk naar wat Samsung met hun NX1 hebben gedaan. Een ongelooflijke high-end APS-C mirrorless, maar wel in een DSLR-achitige formfactor, puur voor de ergonomie. Tegelijkertijd hebben ze wel een 28MP APS-C BSI (!) sensor in hun camera verwerkt, samen met hun DRIMe V processor die 15fps burstmodes aankan, samen met 4k30 en 1080p120 video in de H.265 codec (!). Gewoon een goed doordachte combinatie van technologie en ergonomie.
Ik ben leica gewend en kan die blind bedienen. Bij de sony kost het zelfs na een jaar nog moeite.
Wel mooi nieuws is dat er nu een bedrijf is die de sensor aanpast (dunnere cover) waardoor de werking met leica M lenzen verbeterd.
Moet alleen wel 400 dollar kosten, en je hebt natuurlijk meteen geen garantie meer..
[ Voor 15% gewijzigd door RobertJRB op 27-01-2015 09:36 ]
Leica MM + Sony A9
Sony heeft nu wel FF body's onder de 1000,- op de markt. Een model met een sensor zo gevoelig dat ik een zonsopgang in een donkere kamer kan faken en een body met prachtige stabilisatie. En dat terwijl de concurrentie uit Japan nog niets in het segment heeft.
En laten we ook niet vergeten dat de Canon en Nikkor lenzen ook niet op 1 dag geboren zijn. De bibliotheek is nu fantastisch, maar dat heeft vele vele jaren geduurd. Vanaf volgende maand dus 11 native lenzen + een onbeperkt aanbod via adapters. Na iets meer dan een jaar is dat volgens mij geen gek resultaat.
Maar met cameras alleen verover je geen marktaandeel en daar fixeert Sony zicht teveel op. Zonder een goed lensaanbod zullen mensen niet aan een nieuw systeem willen beginnen. Het is eigenlijk belachelijk dat binnen het jaar vier camera bodies op de markt zijn gebracht (waarschijnlijk zijn het er zes binnenkort: A7/A7R/A7S en hun opvolgers) tis geen smartphone ofzo. 11 native lenzen klinkt leuk op papier, maar grotendeels zijn het allemaal grote trage zoomlenzen. Zitten we daarop te wachten?
Ik snap de kritiek ook niet helemaal, we praten hier over een systeem wat sinds vorig jaar (eind 2013, dus een jaar en een paar maanden om precies te zijn) op de markt is (e-mount FF, dan praat ik niet over de FS100) en deze vergelijken sommige dan met het lensaanbod van nikon en canon, waarbij canon sinds 1987 al over de EF vormfactor beschikt. Is het dan gek dat sony niet een gigantisch lensaanbod heeft? Het succes van de e-mount begon met de aps-c versie hiervoor en de (onbedoelde) werking met oud glass, sony bond zijn klanten met relatief goedkope en kleine camera's en het beeldkwaliteit van het duurdere DSLR segment. Dat is met de FF e-mount niet veranderd, ze hanteren de zelfde strategie. Nu heb je bij sony de keuze uit verschillende camera's, ik snap ook niet dat zoiets als minpunt wordt gezien, wil je geen 50mp koop je de 24mp. Als amateurs een 50mp camera kopen, gewoon omdat ze dat kunnen: job wel done sony.PWM schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:47:
Vind wel dat er veel kritiek is op de A7 lijn hier...
In het kort: ik ben nog steeds tevreden met mijn A7, en hij doet nog steeds erg goed wat hij moet doen.
I hartje sony
Over formfactor: de Samsung nx1 is bijna alweer de DSLR van vroeger, ik zit persoonlijk niet te wachten op een iets kleinere dan een DSLR maar nog steeds een groot systeem camera. Sony heeft al zoiets het heet de A77 & a99 krijg je er ook nog is de luxe van fasedetectie erbij
[ Voor 12% gewijzigd door D0gtag op 27-01-2015 10:38 ]
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Ja tuurlijk, moet ook niet te kritisch zijn. Het blijft een mooie camera die geweldige foto's levert.PWM schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:47:
Vind wel dat er veel kritiek is op de A7 lijn hierHet is natuurlijk ook een kleine gok geweest van Sony. Je kan natuurlijk meteen een lijn van 20 lenzen uitbrengen, maar als je dan geen succes hebt met de body's kan je je bedrijf meteen inpakken. Ze hebben eerst gekeken naar het succes en zijn daarna de lenzen verder gaan ontwikkelen, waar we dit kwartaal dus de resultaten van zien. Had het eerder gekund? Vast, maar het zijn wel zaken die afgewogen moeten worden in een concern en markt waar zaken tegenwoordig snel kunnen veranderen.
Sony heeft nu wel FF body's onder de 1000,- op de markt. Een model met een sensor zo gevoelig dat ik een zonsopgang in een donkere kamer kan faken en een body met prachtige stabilisatie. En dat terwijl de concurrentie uit Japan nog niets in het segment heeft.
En laten we ook niet vergeten dat de Canon en Nikkor lenzen ook niet op 1 dag geboren zijn. De bibliotheek is nu fantastisch, maar dat heeft vele vele jaren geduurd. Vanaf volgende maand dus 11 native lenzen + een onbeperkt aanbod via adapters. Na iets meer dan een jaar is dat volgens mij geen gek resultaat.
Maar als ik sony maar nieuwe camera's zie blijven uitbrengen zonder dat ze echt een mooi aanbod lenzen levert snap ik die keuze niet.
Dat ze veel lenzen in de planning hebben staan is leuk, maar daar koop je nu niets voor.
Een snelle telerprime wordt al vanaf het begin aangekondigd maar nog steeds is er niets te koop.
Leica MM + Sony A9
Heb even opgezocht hoe canon begon.D0gtag schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:32:
[...]
Ik snap de kritiek ook niet helemaal, we praten hier over een systeem wat sinds vorig jaar (eind 2013, dus een jaar en een paar maanden om precies te zijn) op de markt is (e-mount FF, dan praat ik niet over de FS100) en deze vergelijken sommige dan met het lensaanbod van nikon en canon, waarbij canon sinds 1987 al over de EF vormfactor beschikt. Is het dan gek dat sony niet een gigantisch lensaanbod heeft? Het succes van de e-mount begon met de aps-c versie hiervoor en de (onbedoelde) werking met oud glass, sony bond zijn klanten met relatief goedkope en kleine camera's en het beeldkwaliteit van het duurdere DSLR segment. Dat is met de FF e-mount niet veranderd, ze hanteren de zelfde strategie. Nu heb je bij sony de keuze uit verschillende camera's, ik snap ook niet dat zoiets als minpunt wordt gezien, wil je geen 50mp koop je de 24mp. Als amateurs een 50mp camera kopen, gewoon omdat ze dat kunnen: job wel done sony.
In het kort: ik ben nog steeds tevreden met mijn A7, en hij doet nog steeds erg goed wat hij moet doen.
I hartje sony
Naast heel veel zoomlenzen begonnen ze bij de introductie van het eos systeem met:
- 15 FE
- 28/2.8
- 50/1.8
- 50/2.5 macro
- 135/2.8 soft focus
- 300/2.8
En het jaar erna:
- 24/2.8
- 200/1.8
- 600/4
Toch best een vrij compleet aanbod vanaf het begin.
Leica MM + Sony A9
En om Canon wat recenter er naast te zetten:
EF-M jaar 1: 18-55 + 22/2 + 11-22 (niet overal verkrijgbaar)
EF-M jaar 2: 55-200
Ja dat is niet zo heel gek omdat ze voor het EF systeem een het FD systeem hadden, EF is niks anders dan de elektronische versies van de FD's die luxe heeft sony niet. Maar afgezien daarvan toch niet slecht 11 native lenzen een jaar na introductie. Daarbij heb je bij sony ook nog de keuze om A-mount lenzen te gebruiken wat zeker bij de grotere telelenzen een optie is omdat je toch geen last hebt van een adapter (gewicht of grootte) of focus snelheid (aangezien ze vaak toch al relatief langzaam zijn gebruik je deze lenzen niet echt in situaties met weinig licht. Plus nog een berg aan handmatige lenzen oud & nieuw.RobertJRB schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:52:
[...]
Heb even opgezocht hoe canon begon.
Naast heel veel zoomlenzen begonnen ze bij de introductie van het eos systeem met:
- 15 FE
- 28/2.8
- 50/1.8
- 50/2.5 macro
- 135/2.8 soft focus
- 300/2.8
En het jaar erna:
- 24/2.8
- 200/1.8
- 600/4
Toch best een vrij compleet aanbod vanaf het begin.
@henkie196 EOS-M is idd een goed voorbeeld, dat het zelfs voor canon moeilijk is voor een nieuw systeem lenzen uit te brengen. Nikon heeft de 1 series, daarbij hebben ze sinds 2011 12 lenzen uitgebracht.
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Als ik de Sony A900 of Sony A99 vergelijk met de A7 (en A7II) is de focus op beide 7's ook uber traag.Hamed schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 18:09:
Misschien ben ik voor niks aan het zeiken, maar heb nog een een dagje met A7II foto's geschoten. Vind zijn AF toch wel erg traag. Ik ben wel iemand die 5DIII gewend is. AF van 5DIII is toch echt instant. Iets wat Sony nog steeds niet voor elkaar heeft gekregen!
Dit heeft gewoon te maken met het fijt dat de focus vanaf de beeldcensor geregeld moet worden, en niet via een aparte focus sensor in het spiegelhuis. Het grote nadeel van een systeemcamera (tot ze dit technisch kunnen gelijktrekken met DSLR/SLT).
Edit:
Dit las ik even terug in het topic, zelf nog niet getest:
Ik heb mijn A7 nog maar pas, maar ik las in een ebook dat de phase detectie punten pas actief worden als je continious autofocus gebruikt, anders is het gewoon contrastdetectie zoals bij de A7R.
Dit is de vernieuwde versie van degene die ik gebruik (die van mij heeft geen display).
http://www.amazon.com/gp/...age_o01_s00?ie=UTF8&psc=1
[ Voor 28% gewijzigd door Mud.Starrr op 27-01-2015 21:50 ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom
ebook: http://www.friedmanarchives.com/A7r/index.htmMud.Starrr schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:45:
[...]
Edit:
Dit las ik even terug in het topic, zelf nog niet getest:
[...]
"...Sony has tried to narrow the gap between these two AF mechanisms by “baking in” 117 pixels capable of phase detection right into the sensor. And while it is an improvement, I caution you against expecting too much from this feature.
The A7 still uses CDAF for its initial autofocusing needs and for all video shooting. The PDAF pixels only kick in when you’re in Continuous AF mode (“AF-C”) AND after the camera locks onto to the subject via the conventional CDAF mechanism (AND if your f/stop is set to less than f/9). So it’s only an advantage when shooting stills of things that move. And it only works with native E-mount lenses.
The good news is that in this scenario the difference really is significant as long as your subject stays behind one of the baked-in focus points (which are all bunched together in the center of the viewfinder). In my informal test in Figure 1-4, for example, the A7 was able to capture twice as many sharp shots as the A7r in identical circumstances."
[ Voor 85% gewijzigd door frankyds op 02-02-2015 22:24 ]
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1340474/9?b=2
Ombouw van de A7 naar een A7m kost 399 dollar.
http://www.kolarivision.com/thinfilterconversion.html
Nadeel is dat je wel de garantie kwijt bent van sony, maar dan nog lijkt het mij een hele mooie ingreep.
Alleen nog even afwachten hoe de leica 28 summicron het op de A7m doet.
Leica MM + Sony A9
En dan heb je ook nog dingen als de metalen mount die je als upgrade kan gebruiken. Waarom kan Sony het gewoon niet in één keer goed doen....
ora et labora
Geen idee. Bij de leica M9 doen ze wel aan sensor vervangen, maar dat is natuurlijk een andere prijsklasse waardoor het misschien wel interessant is.PWM schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:09:
Wat kost een nieuwe sensor voor een A7? Stel dat hij kaduuk gaat, kan je hem dan weggooien, of kan je er gewoon een nieuwe sensor in doen?
Bij de sony vraag ik het me af.
Leica MM + Sony A9
Het is wel veel geld inderdaad, maar komt natuurlijk wel meer bij kijken dan alleen een ander stukje glas.mrc4nl schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:14:
Pff 400dollar voor een stukje dunner glas.
En dan heb je ook nog dingen als de metalen mount die je als upgrade kan gebruiken. Waarom kan Sony het gewoon niet in één keer goed doen....
Voor veel mensen totaal niet interessant, maar als je M mount objectieven hebt liggen is het wel echt een verademing.
Leica MM + Sony A9
vandaag heb ik hem binnen gekregen en gelijk gemonteerd. zo gebeurt en ook gelijk de zeiss 135mm erop gezet. 'wiebelt' een heel stuk minder. Blijft nog wel iets, maar het grote verschil is wel gemaakt.mennovanw schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 15:11:
Omdat ik zeer binnenkort een EF 85Lga binnen krijgen heb ik dit dingetje maar besteld - schijnt prima te werken.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Heb jij 'm uit de VS laten komen? En heb jij al getest met MF lenzen met een harde infinity lock?Bean77 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 15:35:
vandaag heb ik hem binnen gekregen en gelijk gemonteerd. zo gebeurt en ook gelijk de zeiss 135mm erop gezet. 'wiebelt' een heel stuk minder. Blijft nog wel iets, maar het grote verschil is wel gemaakt.
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
Ja uit de VS (chicago). 24ste besteld en vandaag dus binnen. Hoe bedoel je met een harde infinity lock? Als ik mijn Zeiss in of uitdraai dan blijft hij nog wel iets bewegen, het is niet helemaal weg, maar er blijft nog iets van speling over. Misschien dat de nieuwe versie beter aansluit, maar dat hangt misschien weer af van de adapter.mennovanw schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 16:21:
[...]
Heb jij 'm uit de VS laten komen? En heb jij al getest met MF lenzen met een harde infinity lock?
Aha.. Ik heb de mijne nog niet binnen. Met de harde infinity-lock doel ik op de vraag of de dikte van de mount is toegenomen ten opzichte van de oude mount zodat focus op oneindig geen focus op oneindig meer is maar iets daarvoor. Sommige lenzen (zoals nagenoeg alle FD lenzen) kunnen niet scherpstellen voorbij oneindig. M.a.w. als de registerafstand toeneemt (al is het maar een heel klein beetje) verliezen deze lenzen de mogelijkheid om op oneindig scherp te stellen..Bean77 schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 17:26:
Ja uit de VS (chicago). 24ste besteld en vandaag dus binnen. Hoe bedoel je met een harde infinity lock? Als ik mijn Zeiss in of uitdraai dan blijft hij nog wel iets bewegen, het is niet helemaal weg, maar er blijft nog iets van speling over. Misschien dat de nieuwe versie beter aansluit, maar dat hangt misschien weer af van de adapter.
je kan trouwens via de website de order volgen via track en trace, kwam ik later ook pas achter
Ik heb vaak de laea4 met minolta glas erop zitten, dus dan is de focus sowieso wel snel zat.frankyds schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:05:
[...]
ebook: http://www.friedmanarchives.com/A7r/index.htm
"...Sony has tried to narrow the gap between these two AF mechanisms by “baking in” 117 pixels capable of phase detection right into the sensor. And while it is an improvement, I caution you against expecting too much from this feature.
The A7 still uses CDAF for its initial autofocusing needs and for all video shooting. The PDAF pixels only kick in when you’re in Continuous AF mode (“AF-C”) AND after the camera locks onto to the subject via the conventional CDAF mechanism (AND if your f/stop is set to less than f/9). So it’s only an advantage when shooting stills of things that move. And it only works with native E-mount lenses.
The good news is that in this scenario the difference really is significant as long as your subject stays behind one of the baked-in focus points (which are all bunched together in the center of the viewfinder). In my informal test in Figure 1-4, for example, the A7 was able to capture twice as many sharp shots as the A7r in identical circumstances."
Moet het echt nog eens goed testen met mijn enige E mount lens.
Afgelopen weekeind heb ik wel even met de A7II en A7 naast elkaar kunnen werken, en ik merk dat de A7II echt een stuk sneller is. Ook het beeld verversen in donkere situaties gaat veel sneller. Dat dat traag gaat op de A7 valt me nu pas echt heel erg op. Maar ook met de laea4 lijkt de focus op de A7II sneller te zijn, wat ik niet helemaal begrijp.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
Misschien komt er een firmware update voor de A7 want qua sensor en processor zijn deze toch nog identiek?Mud.Starrr schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 08:31:
[...]
Ik heb vaak de laea4 met minolta glas erop zitten, dus dan is de focus sowieso wel snel zat.
Moet het echt nog eens goed testen met mijn enige E mount lens.
Afgelopen weekeind heb ik wel even met de A7II en A7 naast elkaar kunnen werken, en ik merk dat de A7II echt een stuk sneller is. Ook het beeld verversen in donkere situaties gaat veel sneller. Dat dat traag gaat op de A7 valt me nu pas echt heel erg op. Maar ook met de laea4 lijkt de focus op de A7II sneller te zijn, wat ik niet helemaal begrijp.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Daar zijn de firmware updates echt super. De XPRO1 bij launch en nu is door de firmware een totaal andere camera.
De A900 bijvoorbeeld werd dankzij een update veel sneller qua focus.
Ik heb intussen ook een update voor de A7 geïnstalleerd, binnenkort eens kijken of ik verschil merk.
Het opstarten is in ieder geval veel sneller geworden. Verder zou de beeldkwaliteit verbeterd moeten zijn. Dus misschien inderdaad wat dingen van de A7II overgenomen. Maar het zou best kunnen de de A7II een andere processor heeft. Hij heeft bijvoorbeeld ook een verbeterd display in de zoeker. Wordt bijna nergens genoemd, maar je merkt het wel.
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Verder hadden ze bij lensrentals ook al eens gekeken naar die aanpassing van de sensorstack van Kolarivision.
Ziet er prima uit:

En werkt ook prima: ik werd helemaal gestoord van de slechte verbinding tussen de Metabones en mijn camera (zeker met wat zwaardere lenzen zoals de 85L erop). Het was bijna onwerkbaar soms..
Met de nieuwe mount is het probleem volledig verdwenen, top dus!
Maar het grote nadeel is dat de klachten (volgend op verscheidene reviews) terecht zijn: met de Tough E-mount is de registerafstand iets toegenomen waardoor lenzen met een harde infinity stop (zoals alle FD-lenzen onder de 200 mm én zo ongeveer alle meetzoekerlenzen ooit gemaakt) niet meer scherp stellen op oneindig maar iets daarvoor
Ik moet voor mij nog gaan bekijken of dat in de praktijk zo'n groot probleem is: de lenzen die ik vaak gebruik stop ik toch altijd af naar f5.6 minimaal (en dan wordt wel de oneindig behaald).. Gelukkig is de conversie eenvoudig en reversible..
Als Sony nou de mount in één keer deugdelijk had uitgevoerd was er geen enkel issue geweest - tweederangs fotomerk..
Jammer dat het zo is, ik sla die dan maar over denk ik. Hier valt het ook wel mee, meeste speling heb ik met het fe objectief wat ik bezit, de 3 adapters passen veel beter. Er kwam ook een coccurrent toch van de tough e-mount nog?
Ik zie wel hoe het zich na meer gebruik ontwikkeld.
Dank voor het melden ervan!
Verwijderd
http://www.sonyff.com/cp-...-prices-and-availability/

Beetje jammer, ik was wel benieuwd. Wellicht later deze maand nog meer nieuws. Er zou ook nog een antwoord op Canon's 50mp camera komen.
wat betreft de nieuwe lenzen: ik krijg er alleen maar negatieve gevoelens bij als ik die bakstenen zie. Zelfs de 28mm met voorzetlenzen is een toeter..
Voor iets meer heb je een 55/1.8 die ook nog is AF heeft, dus ik denk vrij weinig mensen.frankyds schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 22:56:
Heeft iemand de Loxia 50mm?
Of ik moet iets missen waarom de loxia beter is?
(en er zijn zoveel andere -non native- f2 en snellere lenzen die uitstekend werken op de sony's)
[ Voor 14% gewijzigd door D0gtag op 25-02-2015 09:35 ]
Maar ik denk dat ik zelf de 55mm f/1.8 zou gaan halen. Al is de MF van de Loxia natuurlijk wel veel fijner voor video.
Overigens: ik heb zelf nog geen A7s of lenzen. Is de MF met de FE lenzen echt zo vervelend? Hoe moet ik me dat voorstellen?
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
Bokeh van de Loxia 50 vind ik zelf mooier, terwijl de FE 55/1.8 vooral superscherp is.
De Loxia daarentegen is een echte Zeiss, een geperfectioneerde Planar voor op de systeemcamera's.
Het verschil zal hem voornamelijk zitten in het karakter, de rendering, wat heel subjectief is.
Omdat ik graag anders ben, heb ik nu toch de Loxia besteld ipv de FE 55/1.8. Wachttijd is 2-3 weken.
Geen autofocus, maar denk dat het manueel focusen heel goed zal meevallen door de hulptools voor MF in de Sony's.
Voor de prijs moet je het niet doen, het verschil is max 50 euro.
De Loxia 35mm daarentegen is wel prijzig tegenover de FE35.
[ Voor 11% gewijzigd door frankyds op 25-02-2015 13:03 ]
Ik heb het even getest op de FE35 2.8 en vind het prima werken.Peter_Aragorn schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:29:
Is de MF met de FE lenzen echt zo vervelend? Hoe moet ik me dat voorstellen?
Voor MF zet ik de hulptools aan: gele lijnen waar de scherpte (het meest contrast) ligt en als je aan de focusring draait start onmiddellijk de vergroter (5,6x of 11x). Dat werkt heel vlot, net zoals ik AF werk met een zelf gekozen focuspunt kies ik ook mijn focuspunt waar ik wil op scherpstellen en vervolgens aan de MF ring draaien en dat deel wordt dan vergroot.
Maar kan dit dus nog niet vergelijken met een echte manuele lens ipv focus by wire, dat kan alleen nog beter zijn.
[ Voor 9% gewijzigd door frankyds op 25-02-2015 13:07 ]
http://www.stevehuffphoto...3-vs-aps-c-vs-full-frame/
Je moet toch echt het artikel lezen, zijn keuze valt op de oly, gevolgd door de sony en de fuji zou hij niet nemen. Zijn keuzes komt hier op:ramrodwillem schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 12:37:
Hier een link naar test met oa de Sony A7s , die er trouwens voor een FF camera niet zo goed uitkomt .
http://www.stevehuffphoto...3-vs-aps-c-vs-full-frame/
Maar dit is met de standaard lenzen van de eigen merken, waarbij de 55/1.8 beter tot zijn recht komt op de 24/36mp versies. Waar de sony wint is niet heel verwonderlijk bij DOF en ISO test, precies wat in lijn ligt met de verwachting van FF. Een aantal winsten voor de oly zijn vanwege kleuren en AWB, iets wat niet relevant is in RAW. Wat veel belangrijker is: DR van sony is gewoon veel beter.Olympus with 6 wins, Sony with 4 wins and Fuji with 1 win...Of these three cameras my money would be spent on the Olympus 1st and Sony 2nd (and it was). I would skip the Fuji for my tastes.
So for me, I love these two plus the Leica M, which will always have a place in my heart....
Handheld wint de olympus het van de sony maar zou hij het ook winnen van de a7II (winst is natuurlijk door ibis) en qua optische resolutie (scherpte van het beeld) winnen de andere twee, niet heel gek aangezien ze 16mp vs 12mp is.
Je moet niet FF nemen omdat het FF is, ik zou liever m4/3 nemen of een nikon 1 series, was het niet dat al mijn oude glas dan onder crop werkt (en dus zijn karakter verliest) of met een 50/1.2 (700gr) op een nikon 1 series rondloopt.
Aanvankelijk wilde hij deze test doen met de a7II, ik was daar meer benieuwd naar dan deze test (of met een a7).
De keuze voor de A7s vind ik vreemd omdat deze camera in mijn ogen een niche product is met zijn 12mp en extreem hoge isowaarden, terwijl de andere camera's meer allrounders zijn. A7s is ook een andere prijsklasse.Was going to use A7II but it has many more MP and I had loaned it out to a friend for a few days so I did not have it. The A7s is the Sony Flagship in the A7 line, and is closest in MP to the Olympus and Fuji.

Juist, dat zijn populaire bloggers, maar heel slechte fotografen.Terryb47 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:44:
Dat er mensen zijn die Huff uberhaupt serieus nemen - het is net geen Ken Rockwell
steve huff is dan ook paranormaal, die gekke artistieke hippies ook altijdTerryb47 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:44:
Dat er mensen zijn die Huff uberhaupt serieus nemen - het is net geen Ken Rockwell
ora et labora
Ik had verwacht dat een FF zoiezo die M4/3 zou overklassen .
In LR is het onder tab develop-> (ik heb alles in het engels staan) helemaal onderin camera calibration ->frankyds schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:53:
Wat bij dergelijke vergelijking ook vaak misloopt of geen rekening wordt gehouden, is dat ze bij tests bijna altijd de standaard Adobe rendering gebruiken vanuit RAW. Adobe kent de specifieke camera niet en is maar een globaal profiel. Beter dus om de camera specifieke te gebruiken, dan heb je meestal 'Camera Standard', 'Camera Portrait', 'Camera Landscape'. En dan is uw rendering veel beter dan het softe standaard Adobe. Je vindt dit terug in het RAW venster van Photoshop, of in Lightroom.
voila. hier nog wat specifieks voor de A7.
FF zegt niks over overklassen, FF heeft een aantal specifieke eigenschappen die m43 of aps-c ontbreekt.ramrodwillem schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:48:
Nou de foto,s zeggen dan wellicht meer dan de tekst of de mening van Huff .
Ik had verwacht dat een FF zoiezo die M4/3 zou overklassen .
Maar ik (als ..jouw was) zou me zelf eerst even inlezen voordat ik dit soort comments ga maken.
Sorry voor de dubble post, wat een slecht geschreven stukje letters..
[ Voor 9% gewijzigd door D0gtag op 26-02-2015 15:07 ]
U is zeker eigenaar van zo,n tegenvalende FF A7 ....
Dat ie zich bezig houdt met bovennatuurlijke verschijnselen moet ie zelf weten, maar als ik zie hoeveel mensen hem aanbidden en blind naar hem luisteren op cameragebied, dan vind ik dat toch wel bedroevend.mrc4nl schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:47:
[...]
steve huff is dan ook paranormaal, die gekke artistieke hippies ook altijd
Hij is een kleine camera fanboy (en DSLR hater) die van de ene beste camera naar de andere beste camera gaat. Hypen en overdrijven is waar die goed in is want dat verdient geld. Op zich heb ik daar geen problemen mee, je moet je serverkosten ergens vandaan halen. Vervelender is dat hij geen andere mening tolereert, er valt geen discussie aan te gaan. Hij verspeelde bij mij z'n laatste credits met dit akefietje: hij poste een tijdje terug dat bedrijf A een ripoff was, omdat bedrijf B een bepaalde camera in de aanbieding had, doh? Dat je waarschuwt dat ie ergens goedkoper is prima, maar dan ga je niet de ander een ripoff noemen. Erger nog: hij kocht van dat model een paar (goedkoop) in om door te verkopen met zodanige winst dat hij er eentje gratis zelf kon houden. Toen hij daarmee werd geconfronteerd dat hijzelf juist mensen aan het afzetten was, werd ie woest en ging hij mensen bannen
Ik zou hem niet nemen omdat je graag anders wilt zijn..frankyds schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 12:54:
Volgens wat ik allemaal gelezen heb is de FE 55/1.8 een supergoede lens.
De Loxia daarentegen is een echte Zeiss, een geperfectioneerde Planar voor op de systeemcamera's.
Het verschil zal hem voornamelijk zitten in het karakter, de rendering, wat heel subjectief is.
Omdat ik graag anders ben, heb ik nu toch de Loxia besteld ipv de FE 55/1.8. Wachttijd is 2-3 weken.
Geen autofocus, maar denk dat het manueel focusen heel goed zal meevallen door de hulptools voor MF in de Sony's.
Voor de prijs moet je het niet doen, het verschil is max 50 euro.
De Loxia 35mm daarentegen is wel prijzig tegenover de FE35.
Ik heb de zeiss ZM 50mm planar gehad voor mijn leica, de lens waarop de Loxia gebaseerd is. Voor de A7 heb ik nu een 55/1.8.
De ZM/ loxia hadden wat fijnere bokeh. Ook aanwezig contrast. De 55/1.8 lijkt scherper en is wat meer neutraal in rendering.
Ik heb uiteindelijk de ZM verkocht voor een leica summicron omdat deze nog net wat meer karakter heeft (klassieke rendering) en leica kleuren. Maar het blijft een erg fijne lens met een erg goede prijs.
De 55/1.8 is een goede standaardlens, een alleskunner. Heb hem gebruikt voor portretten en landschappen en dat gaat hem prima af.
Leica MM + Sony A9
http://blog.mingthein.com/2014/01/08/sony-a7r-review/
Een paar jaar terug, toen hij net begon was het wel een erg prettige website. Maar ging toen alleen over leica dus het publiek was beperkt.Terryb47 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:39:
[...]
Dat ie zich bezig houdt met bovennatuurlijke verschijnselen moet ie zelf weten, maar als ik zie hoeveel mensen hem aanbidden en blind naar hem luisteren op cameragebied, dan vind ik dat toch wel bedroevend.
Hij is een kleine camera fanboy (en DSLR hater) die van de ene beste camera naar de andere beste camera gaat. Hypen en overdrijven is waar die goed in is want dat verdient geld. Op zich heb ik daar geen problemen mee, je moet je serverkosten ergens vandaan halen. Vervelender is dat hij geen andere mening tolereert, er valt geen discussie aan te gaan. Hij verspeelde bij mij z'n laatste credits met dit akefietje: hij poste een tijdje terug dat bedrijf A een ripoff was, omdat bedrijf B een bepaalde camera in de aanbieding had, doh? Dat je waarschuwt dat ie ergens goedkoper is prima, maar dan ga je niet de ander een ripoff noemen. Erger nog: hij kocht van dat model een paar (goedkoop) in om door te verkopen met zodanige winst dat hij er eentje gratis zelf kon houden. Toen hij daarmee werd geconfronteerd dat hijzelf juist mensen aan het afzetten was, werd ie woest en ging hij mensen bannen
Sinds zijn website een vlucht nam kom ik er steeds minder. En helaas met het omzetten naar de huidige site zijn veel van de oude artikelen verloren gegaan.
Leica MM + Sony A9
Hah, dat was met die overpriced -RX100 in een ander jasje- hasselblad stellar.Terryb47 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:39:
[...]
Erger nog: hij kocht van dat model een paar (goedkoop) in om door te verkopen met zodanige winst dat hij er eentje gratis zelf kon houden. Toen hij daarmee werd geconfronteerd dat hijzelf juist mensen aan het afzetten was, werd ie woest en ging hij mensen bannen
Best wel triest hoe hij daarop reageerde inderdaad.
Een paar jaar geleden stonden er nog wel regelmatig interessante artikelen op z'n site maar zoals je al aangaf heeft Steve om de 3 weken een nieuwe favoriete camera die helemaal geweldig is in vergelijking met andere camera's.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Tegenvallende a7...ramrodwillem schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 15:28:
Mag ik ook een eigen meneing hebben ...?
U is zeker eigenaar van zo,n tegenvalende FF A7 ....
U heeft een mening over een onjuiste opvatting: FF staat niet gelijk tot beter beeld. Dus ik heb ook niks gezegd over je mening maar over je opvatting.
We draaien het om: Komt jouw mening misschien door het feit dat jij je beter wilt voelen omdat je geen FF hebt (a6000...Daarom beschouw je een review waarbij appels met peren vergelijken wordt als waarheid?) Ik had zowel de nex 7 als de a7 gelijktijdig (gehad), ik ruil mijn tegenvallende a7 niet om voor een aps-c of m4/3 camera, wel een a7III.FF zegt niks over overklassen, FF heeft een aantal specifieke eigenschappen die m43 of aps-c ontbreekt.
Maar ik (als ..jouw was) zou me zelf eerst even inlezen voordat ik dit soort comments ga maken.
Een slechte fotograaf maakt met de leica m240 slechte foto's en een goede fotograaf maakt met de rx100 uitstekende foto's, sensor formaat zegt niks.
Heel mooi. Camera-review blogger èn goede fotograaf voor de verandering.avanreijn schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:00:
Mochten jullie deze review nog gemist hebben van Ming Thein
http://blog.mingthein.com/2014/01/08/sony-a7r-review/
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Grappig, ik heb er nog wat van geleerd:Universal Creations schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:05:
Ik kwam deze guide tegen op fredmiranda.com: http://phillipreeve.net/blog/manual-lenses-sony-a7/
Morgen even testen in de praktijk.A third method
If you want to focus fast and precise you can take advantage of a technical shortcoming of the electronic viewfinder (EVF).
When there are very fine structures in the image you see shimmering pixels in the EVF. Just focus your camera on some strcutred fabric and you will see it.
This method is more sensitive than the focus peaking and much less distracting.With this technique I usually get critically sharp images without using the focus magnifier button.
You can increase the effect by increasing the sharpening to +3 (Creative Style/ your picture mode/ Sharpness). This will result in overshapened jpgs but if you are shooting raw this won’t bother you.
Ik heb het net in huis geprobeerd en het is inderdaad goed zichtbaar in de EVF (met redelijk veel licht en weinig contrast)Universal Creations schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:19:
Hetzelfde idee gebruik ook bij mijn matglas in de optische zoeker van mijn 5D2: er ontstaat een soort patroontje waar de focus ligt. Het is alleen niet zo heel duidelijk en je hebt redelijk wat licht en contrast nodig.
Heb zelf ook de minolta md 50/2 en moet zeggen dat het echt een leuke lens is voor weinig geld en dat ik hem dankzij dit artikel weer vanonder het stof heb gehaald
het was een tijdje mijn enige 50-ish lens. In het begin kwam ie bijna niet van de camera omdat het zo'n heerlijke lens is, geen CA, goed scherp en mooie bokeh. alleen jammer van de higlights afgestopt, die zijn 6hoekig.D0gtag schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:29:
[...]
Heb zelf ook de minolta md 50/2 en moet zeggen dat het echt een leuke lens is voor weinig geld en dat ik hem dankzij dit artikel weer vanonder het stof heb gehaald
Nu ligt ie te verstoffen op de plank omdat ik een 60mm heb met autofocus. beetje zonde.Net als veel ander legacy spul trouwens.
De bokina heb ik helaas niet, maar lijkt in zijn blog zn reputatie waar te maken. en de 58 f1.2, is buiten budget voor mij,
als ik een eos mount had had ik m op een meeting kunnen uitproberen. dus geen idee,
ik heb nu een crop camera, ik ben er nog steeds niet uit waar ik voor aan het sparen ben.
Een nieuwe lens , of toch maar investeren in een A7 zodat ik mn legacy glas volledig benut, waar ik veel van heb.
Maar als ik dan de verhalen lees over de ergonomie van de A7 dan ga ik toch weer twijfelen of ik niet beter een mooie UWA of f2.8 zoom ga kopen.Mijn GX7 zal ik iig niet wegdoen, het in een fijne camera om mee te schieten qua ergonomie, en hij is toch in onverkoopbare staat(krassen deuken enz). En om nu weer met 2 body's rond te lopen, meh2
[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 09-04-2015 15:58 ]
ora et labora
Als je de GX7 qua ergonomie erg fijn vind zal de a7 er niet ver van af liggen. De meeste mensen die een a7 niet fijn vinden op ergonomisch vlak komen vaak van een DSLR en missen en/of de top LCD, de knoppen lay out etc. Als je met MF glas schiet gebruik je in de praktijk vrij weinig knoppen. (ik schiet op M), ISO, Shutter, zoom assist (voor knoppen) en AE lock knop als ik op A schiet en ik maak gebruik van een enkele belichtings- punt/centrum. De Camera heeft een uitstekende auto witbalans en ik schiet op RAW.mrc4nl schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:49:
[...]
het was een tijdje mijn enige 50-ish lens. In het begin kwam ie bijna niet van de camera omdat het zo'n heerlijke lens is, geen CA, goed scherp en mooie bokeh. alleen jammer van de higlights afgestopt, die zijn 6hoekig.
Nu ligt ie te verstoffen op de plank omdat ik een 60mm heb met autofocus. beetje zonde.Net als veel ander legacy spul trouwens.
De bokina heb ik helaas niet, maar lijkt in zijn blog zn reputatie waar te maken. en de 58 f1.2, is buiten budget voor mij,
als ik een eos mount had had ik m op een meeting kunnen uitproberen. dus geen idee,
ik heb nu een crop camera, ik ben er nog steeds niet uit waar ik voor aan het sparen ben.
Een nieuwe lens , of toch maar investeren in een A7 zodat ik mn legacy glas volledig benut, waar ik veel van heb.
Maar als ik dan de verhalen lees over de ergonomie van de A7 dan ga ik toch weer twijfelen of ik niet beter een mooie UWA of f2.8 zoom ga kopen.Mijn GX7 zal ik iig niet wegdoen, het in een fijne camera om mee te schieten qua ergonomie, en hij is toch in onverkoopbare staat(krassen deuken enz). En om nu weer met 2 body's rond te lopen, meh2
Nadeel van een FF is dat je ook alle 'flaws' ziet doordat je nu de volledige lens gebruikt en niet alleen het scherpe centrum.
En de 58/1.2 ik heb zelf de 57 1.2 (konica) het blijft me favoriet, zeker de moeite waard en niet eens zo duur de minolta kost ergens rond de 400€.
Als je de 1.2 te duur vindt heb je ook de uitstekende 1.4 versies. Zoals de konica 57mm f1.4 niet zo scherp op 1.4 maar wel mooi gerenderd, contrastrijk, bokeh en goedkoop. (super bouwkwaliteit, en ziet er ook nog is leuk uit ook).
[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 09-04-2015 20:16 ]
ik was niet van plan om een andere lichtsterkere 50mm aan te schaffen, Ik heb liever iets rond de 90-100. In mijn voornemen voor dit jaar had was dat ik geen a7 koop voordat ik een 100mm lens heb. De 50mm op 2x crop vond ik een fijne afstand immers. De bokina zou kunnen, of misschien toch maar een minolta 100 f2.5. De nikon die ik heb vind ik geen fijne lens.D0gtag schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:17:
[...]
Als je de GX7 qua ergonomie erg fijn vind zal de a7 er niet ver van af liggen. De meeste mensen die een a7 niet fijn vinden op ergonomisch vlak komen vaak van een DSLR en missen en/of de top LCD, de knoppen lay out etc. Als je met MF glas schiet gebruik je in de praktijk vrij weinig knoppen. (ik schiet op M), ISO, Shutter, zoom assist (voor knoppen) en AE lock knop als ik op A schiet en ik maak gebruik van een enkele belichtings- punt/centrum. De Camera heeft een uitstekende auto witbalans en ik schiet op RAW.
Nadeel van een FF is dat je ook alle 'flaws' ziet doordat je nu de volledige lens gebruikt en niet alleen het scherpe centrum.
En de 58/1.2 ik heb zelf de 57 1.2 (konica) het blijft me favoriet, zeker de moeite waard en niet eens zo duur de minolta kost ergens rond de 400€.
Als je de 1.2 te duur vindt heb je ook de uitstekende 1.4 versies. Zoals de konica 57mm f1.4 niet zo scherp op 1.4 maar wel mooi gerenderd, contrastrijk, bokeh en goedkoop. (super bouwkwaliteit, en ziet er ook nog is leuk uit ook).
Het voordeel van de a7 is dat je makkelijker aan goed of lichtsterk glas kan komen, Bij m43 betaal je hier de hoofdprijs voor. Ik hoop dat ik op de aankomende F&V meet een tijdje met de A7 kan schieten. De paar minuten met het toestel van Bean77 (met mijn MD 50 f2) waren niet genoeg voor een goed oordeel.
Hé, bean mag ik die foto's nog die ik heb geschoten?

ora et labora
Ben ik de enige die de nieuwe look afschuwelijk vind, net als de Touits?The ZEISS Batis 2/25 and ZEISS Batis 1.8/85 are the first full-frame autofocus lenses for Sony's E-mount cameras to be exclusively developed and distributed by ZEISS. This new family of lenses is particularly suited for the use with Sony's alpha range of mirrorless full-frame system cameras. The two new lenses will be available for purchase now and starts shipping in July 2015.
Watch teaser video of a professional photographer using the new ZEISS Batis lenses.
#NEWPROERA
Learn more:
http://www.zeiss.com/batis
LOXIA on the other hand, heel erg mooi, en toch eigenlijk ook modern vormgegeven.
[ Voor 93% gewijzigd door jesper86 op 22-04-2015 14:52 ]
naast het uiterlijk, vind ik de benaming van hun nieuwe lenslijnen helemaal vaag...jesper86 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:57:
[video]
[...]
Ben ik de enige die de nieuwe look afschuwelijk vind, net als de Touits?
LOXIA on the other hand, heel erg mooi, en toch eigenlijk ook modern vormgegeven.
Een boek met uitgebreide uitleg over alle functies binnen de A7&A7R. Aangezien sony erg karig was met documentatie.
Ik heb al een tijd geen aanpassingen gedaan aan me setup maar er staan nuttige dingen in het boek.
ofMenu Position
MENU -->Display Quality
What it Does
Changes the resolution of the EVF image when composing images
(at the expense of considerable battery power)....
It took me a long time to figure out what this feature did, since I was
looking for either an increased refresh rate or a higher resolution and I
was looking on the camera’s rear LCD screen to evaluate it, and I couldn’t
detect any difference at all...
..When set to Standard the camera used about 312 mA, and when set to High it jumped to 373 about 20% more juice. That’s a lot of power for not much more image quality.
Pagina 394
Waarschijnlijk handiger voor nieuwe gebruikers bij hun setup, maar er is nog genoeg te tweaken voor advanced users. Bij bol.com 120€ amazon 100€ en online voor 25$ en op google voor 0€.Smile Shutter is also a real energy hog the camera is constantly on a
high state of alert, analyzing the live view stream and staying on
regardless of what you have Power Save set to.
Invoking Smile shutter automatically activates wide area AF, and
single shot.
Pagina 277
(voor mij is het leuke aan een nieuwe camera juist alle settings testen
[ Voor 8% gewijzigd door -DG- op 24-05-2015 01:01 ]
in zwolle zit foto hans keuzekamp, das toch niet zo ver?-DG- schreef op zondag 24 mei 2015 @ 01:01:
Is er hier iemand met een A7 (maakt niet zo uit welke versie) die in de buurt van Enschede woont? Ik zou graag eens uitproberen hoe de EVF is maar kan geen winkel vinden die iets vergelijkbaars op voorraad heeft zonder direct naar Den Ham te moeten.
ora et labora
Dat is nog verder dan Fotokonijnenberg in Den Hammrc4nl schreef op zondag 24 mei 2015 @ 01:05:
[...]
in zwolle zit foto hans keuzekamp, das toch niet zo ver?
http://www.sony.jp/ichiga...7_7R_7S_7M2_6000_win.html
Mijn a7r draait iig 1.21 al pooske
Ik kom van een A900, en daarvoor een Minolta 7D (briljante camera!)D0gtag schreef op donderdag 09 april 2015 @ 16:17:
[...]
Als je de GX7 qua ergonomie erg fijn vind zal de a7 er niet ver van af liggen. De meeste mensen die een a7 niet fijn vinden op ergonomisch vlak komen vaak van een DSLR en missen en/of de top LCD, de knoppen lay out etc. Als je met MF glas schiet gebruik je in de praktijk vrij weinig knoppen. (ik schiet op M), ISO, Shutter, zoom assist (voor knoppen) en AE lock knop als ik op A schiet en ik maak gebruik van een enkele belichtings- punt/centrum. De Camera heeft een uitstekende auto witbalans en ik schiet op RAW.
Moest erg wennen aan de kleine A7, maar met vertical grip houd hij heerlijk vast.
Gemis aan knopjes had ik vooral van m7D -> A900, en nu naar A7 weer.
Maar de programmeerbare knoppen zijn erg fijn, en bieden grotendeels de oplossing.
Ik moet toch nog regelmatig het menu in, daarin heeft de M 7D altijd uitgeblonken, elke functie een eigen knop. Ze hadden theoretisch het menu achterwege kunnen laten
Maar de A7 is een hele fijne camera als je er aan gewend raakt, en de VG helpt qua ergonomie, zeker bij grote lenzen. En als je een keer compact moet zijn haal je hem er gewoon even af.
Maar dan valt bij mij de pink van de grip af, en met zware lenzen is dat niet echt handig vasthouden.
Laatst een weekeind weg, enkel de Zeiss 24-70 mee, grip eraf, dan heb je een hele flexibele set maar licht en vrij compact. Door Parijs gefietst met ding op mn rug (heb zo'n slingshot achtig geval nagemaakt), helemaal top.
//nostalgie modus:
Heerlijk toch, die dubbele dials, totaal 6 dials ter beschikking en dan hebben we het nog niet over de aantal knoppen gehad. Geef mij dit maar, en dan met zelf programmeerbare functies

[ Voor 27% gewijzigd door Mud.Starrr op 25-05-2015 01:58 . Reden: van alles ]
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Ik kijk niet zo vaak voor updates want sony draait er niet zo veel uit, maar zag toevallig 1.2 voorbij komen. 1.2 is wel aanzienlijk sneller met opstarten brengt 1.21 nog iets nieuws? (de link is in Japans en in zit in spanje met traag internet)Prozac[NL] schreef op zondag 24 mei 2015 @ 01:18:
Er is toch al een 1.21 voor a7(x) serie?
http://www.sony.jp/ichiga...7_7R_7S_7M2_6000_win.html
Mijn a7r draait iig 1.21 al pooske
Ja ik was al eerder afgestapt van de Spiegel, ipv omhoog naar een 50d (canon, toentertijd) kwam de nex 5 uit (ik had ook nog een sony a230). Compleet geen ergonomie maar de compactheid zorgde ervoor dat ik de camera vaker mee nam en je er minder uitziet dan een Japanse toerist.Mud.Starrr schreef op maandag 25 mei 2015 @ 01:43:
[...]
Ik kom van een A900, en daarvoor een Minolta 7D (briljante camera!)
... Geef mij dit maar, en dan met zelf programmeerbare functies![]()
(en moderne sensor).
[afbeelding]
Daarna nex 7 en nu A7, A7 met mijn lenzen kom ik praktisch nooit in het menu. Ik ga in het menu voor flightmode toggle voor de occasional selfie tether met me telefoon. Ik gebruik me camera eigenlijk als een veredelde analoge camera.
Ik mis nog wel een dedicated knop om de spiegel omhoog te klappen iemand daar een workaround voor?
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Nee helaas niet. Goed, ik rijd waarschijnlijk binnenkort een keer langs fotokonijnenberg.AdmiralSnipe schreef op zondag 24 mei 2015 @ 01:08:
Heeft de plaatselijke Mediamarkt niet een A7 staan?
Als je een fotograaf bent dan ben je een lopend reclame zuil, maar op vakantie trekt het te veel bekijks van de verkeerde mensen.Mud.Starrr schreef op maandag 25 mei 2015 @ 09:14:
Tja ik ben fotograaf, dus als ik er uitzie als toerist vind ik dat alleen maar prima haha. Meenemen moet ik toch. Als hobby/vrije tijd fotografeer ik misschien wat minder. Alleen als ik van te voren denk dat het de moeite waard is gaat hij mee. (En dat is alsnog vaak zat)
Tja soms wil je ook gewoon niet opvallen als fotograaf, voor bepaalde shots.D0gtag schreef op maandag 25 mei 2015 @ 20:04:
[...]
Als je een fotograaf bent dan ben je een lopend reclame zuil, maar op vakantie trekt het te veel bekijks van de verkeerde mensen.
Daarvoor is een A7 zonder poespas een zeer mooie tool, en wanneer het niet uitmaakt bouwen we hem gewoon weer op
Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Inmiddels heb ik het wel gezien met die grote knoerten en heb de hele zooi te koop staan en ga een Sony A7 kopen. Na alles wat ik erover gelezen heb, lijkt het me een dijk van een camera. Ik neig naar de A7 MkII omdat die op een aantal punten verbeterd is. Ik keek ook altijd nog met een schuin oog naar die A7R vanwege de 36MP en de scherpere foto's. Maar volgens mij is de AF op die A7R nóg dramatischer als op de A7 MkI. Volgens mij is de MkII een behoorlijke verbetering wat dat betreft.
Nou zal ik denk ik niet zo snel meer de low-light situaties opzoeken, maar dan nog...hij heeft een behoorlijk hoge ISO range en met de anti-shake kun je best wat.
Nog aandachtspuntjes hier van de ervaringsdeskundigen? Ik ben bijvoorbeeld nog niet helemaal uit welke lens ik in eerste instantie erbij moet nemen. Ik zag dat Frank Doorhof erg te spreken was over die 24-240. Ik zou zelf nooit zo snel aan zo'n lens denken omdat ie niet snel genoeg is naar mijn zin (ik heb voornamelijk F2.8 en F4 lenzen voor de 5D) maar het is wel een heel fijn bereik en heel erg slecht is ie niet. Je hebt dan wel meteen een mooi startpunt. Later een keer zo'n hele fijne 35mm erbij ofzo.
Nog suggesties? En hoe werkt dat met zo'n converter voor a-mount lenzen? En zijn er bv lenzen die een leuk 'walk-around' bereik geven in de A-mount die te prefereren zijn boven die 24-240? Ik heb bv voor de 5D zo'n 24-105 F4 met IS die echt heel erg fijn is. Hele lekkere allround lens.
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Ik zou persoonlijk nog even wachten op de A7rII welke binnenkort aankomt. Deze heeft mogelijk een gekromde sensor, of niet maar hij zal waarschijnlijk wel een betere autofocus hebben dan de A7II nu heeft (a7II is software matig verbeterd heeft technisch gezien de zelfde sensor als de a7 en ze gebruiken pdaf op de sensor/a7r heeft alleen contrast) De A7rII heeft een vernieuwde sensor (50mp?) lijkt me stug dat daar geen pdaf opzit die op zijn minst verbeterd ismphilipp schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:26:
Ik zal me toch ook eens melden in dit topic... Qua fotografie ben ik een beetje achteruit aan het werken. Na ooit met een Minolta A2 (zo'n prosumer ding, erg leuk, dat dan weer wel) geschoten te hebben, ben ik mijn eerste schreden gaan zetten op de DSLR markt. En dan pak je de meest voor de hand liggende camera...een Canon 1DWas ik niet van plan, maar ik kon 'm voor een 'prikkie' van een pro overnemen. Maar liefst 4MP, maar wél 10fps. Heerlijk ding, je bent meteen verpest. Even later een MkII erbij gekocht en inmiddels was ik semi-professionel wat concerten en race evenementen (24H Le Mans, F1 bv) aan het schieten. Erg leuk, maar met zo'n koelkast kun je ook niet even relaxed fotograferen. En aangezien mijn dayjob veel teveel betaald om aan de kant te zetten voor een carrière in de fotografie heb ik een 5D gekocht.
Inmiddels heb ik het wel gezien met die grote knoerten en heb de hele zooi te koop staan en ga een Sony A7 kopen. Na alles wat ik erover gelezen heb, lijkt het me een dijk van een camera. Ik neig naar de A7 MkII omdat die op een aantal punten verbeterd is. Ik keek ook altijd nog met een schuin oog naar die A7R vanwege de 36MP en de scherpere foto's. Maar volgens mij is de AF op die A7R nóg dramatischer als op de A7 MkI. Volgens mij is de MkII een behoorlijke verbetering wat dat betreft.
Nou zal ik denk ik niet zo snel meer de low-light situaties opzoeken, maar dan nog...hij heeft een behoorlijk hoge ISO range en met de anti-shake kun je best wat.
Nog aandachtspuntjes hier van de ervaringsdeskundigen? Ik ben bijvoorbeeld nog niet helemaal uit welke lens ik in eerste instantie erbij moet nemen. Ik zag dat Frank Doorhof erg te spreken was over die 24-240. Ik zou zelf nooit zo snel aan zo'n lens denken omdat ie niet snel genoeg is naar mijn zin (ik heb voornamelijk F2.8 en F4 lenzen voor de 5D) maar het is wel een heel fijn bereik en heel erg slecht is ie niet. Je hebt dan wel meteen een mooi startpunt. Later een keer zo'n hele fijne 35mm erbij ofzo.
Nog suggesties? En hoe werkt dat met zo'n converter voor a-mount lenzen? En zijn er bv lenzen die een leuk 'walk-around' bereik geven in de A-mount die te prefereren zijn boven die 24-240? Ik heb bv voor de 5D zo'n 24-105 F4 met IS die echt heel erg fijn is. Hele lekkere allround lens.
Qua lenzen, ik weet niks van AF of van zooms. Ik zou een aantal leuke primes kopen
Maar je hebt gelijk. Ik heb ook nog geen haast eigenlijk. Nu ik (weer) veel aan het lezen ben over de A7, zie ik dat er (natuurlijk) ook een Canon EF adapter is. En ik heb een 85 F1.8 ben 50 F1.4 die heeeeeeeel erg fijn zijn. Ook de 24-105 is erg lekker (zou de IS van de Canon lens ook werken op de Sony met adapter?) dus wie weet hou ik de fijnsten van mijn Canon lenzen. Hier las ik dat de Metabones een erg goede adapter maakt.
Kijk, ik ben fotoliefhebber, maar soms ook gewoon toerist. En niet elke foto moet persé een kunstwerkje worden. Dus als ik op vakantie ben (met de motor bij voorkeur) wil ik niet een hele vracht lenzen meesjouwen en steeds 15 minuten over een foto doen. Dan is zo'n 24-240 wel een heel geinig ding om te hebben. Je zou die review van Doorhof maar eens moeten lezen. Die man is echt geen pannekoek als het om fotografie gaat. Hij weet wel waar ie over praat. En ik denk niet dat ie het nodig heeft om voor de reklame onzin op te hangen over een lens.
Op een goede zoomlens kijk ik niet neer
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Klinkt altijd zo handig zo'n superzoom, maar je neemt in dit geval wel continu een lens mee op je body, dus aan je hand, van 780g. Dan kun je beter continu lopen met een lichte prime en een lichte telezoom in je cameratas (die een stuk lichter draagt dan een lens aan je hand).mphilipp schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:45:
Kijk, ik ben fotoliefhebber, maar soms ook gewoon toerist. En niet elke foto moet persé een kunstwerkje worden. Dus als ik op vakantie ben (met de motor bij voorkeur) wil ik niet een hele vracht lenzen meesjouwen en steeds 15 minuten over een foto doen. Dan is zo'n 24-240 wel een heel geinig ding om te hebben. Je zou die review van Doorhof maar eens moeten lezen. Die man is echt geen pannekoek als het om fotografie gaat. Hij weet wel waar ie over praat. En ik denk niet dat ie het nodig heeft om voor de reklame onzin op te hangen over een lens.
Op een goede zoomlens kijk ik niet neer
Het ís ook handig. Ik heb op de 5D vrijwel constant met de 24-105 rondgelopen. Heerlijk ding. En natuurlijk had ik altijd wel een of andere prime bij me, maar niet altijd. Soms is het gewoon rete-onhandig om die meuk mee te slepen. Als ik op de motor op reis ben bv. Camera in de tanktas, dan wil ik kunnen pakken en schieten.Universal Creations schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:58:
[...]
Klinkt altijd zo handig zo'n superzoom, maar je neemt in dit geval wel continu een lens mee op je body, dus aan je hand, van 780g. Dan kun je beter continu lopen met een lichte prime en een lichte telezoom in je cameratas (die een stuk lichter draagt dan een lens aan je hand).
Het is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik ken de voordelen van primes (ze zijn verslavend) maar praktisch gezien is (voor mij in ieder geval) een leuke zoom ook heel fijn. Zo'n Vario Tessar 24-70 2.8 is natuurlijk ook erg lekker, en een paar treden hoger wat kwaliteit betreft.
Maar ik denk er hard over om een paar lenzen van mijn Canon collectie te houden en zo'n Metabones erbij te nemen. Nou ja...als die A7R MkII nog even op zich laat wachten, heb ik nog tijd om mijn keuze te bepalen. Hoewel ik in oktober een mooie reis naar Marokko ga maken, dus dan wil ik 'm wel hebben.
Edit: er is btw geen FE 24-70 f/2.8 (wel een f/4) en die presteert niet echt denderend
[ Voor 30% gewijzigd door Universal Creations op 09-06-2015 22:35 ]
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018
Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies