Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Op dit youtube kanaal vind je al veel informatie over instellingen etc voor de Sony A7 III als Sony A7R III en A9 en nog veel meer.

YouTube: Mark Galer's Alpha Creative Skills

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De uitgebreide review van DPreview over de Sony A7III is uit.
https://www.dpreview.com/reviews/sony-a7-iii-review

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/kBwFDc/2018_04_23_16_26_32.jpg

What we like
  • New 24 megapixel BSI sensor
  • Great low ISO dynamic range, and high ISO noise performance
  • Very reliable autofocus system lifted from Sony's a9 sports camera
  • Updated ergonomics including an autofocus joystick
  • 10 frames-per-second burst shooting, dropping to 8 with 'live view'
  • Very high-quality 4K and HD video, including Log capture and slow-motion
  • Updated menu system
  • Good battery life
  • Market-leading noise reduction and detail in out-of-camera JPEGs
  • Expansive customization options for both stills and video capture
  • Good wireless connectivity
  • USB charging, USB C / 3.1 connection
  • Headphone / mic jack included
What we don't like
  • Viewfinder resolution on the low side
  • Lacks DSLR feeling of 'immediacy' for controls and menus
  • Continuous AF at smaller apertures can result in hunting or focus failure
  • Only one card slot supports the faster UHS-II format
  • Some lenses may result in 'striping' in images containing flare
  • Lackluster touchscreen experience
  • Moiré artifacts may be a problem
  • Weather-sealing doesn't appear to be as robust as competitors
  • Unintuitive video autofocus
  • Some buttons are too small and could use more tactile feedback
  • No in-camera Raw processing
  • 8-bit internal and external video capture limits Log footage flexibility

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-04 17:50

Deathchant

Don't intend. Do!

Dustin Abbott heeft deel 2 gemaakt van Sony A7-series met Metabones 5 vs Sigma MC-11:
YouTube: The Adapter Conundrum Part 2: Metabones 5th vs Sigma MC-11 | 4K

Tja, de conclusie blijft eigenlijk hetzelfde:
- MC-11 met sigma lenzen blijft de beste resultaten geven (ook third party lenzen schijnen betere AF-feeling te geven met de MC-11)
- Metabones 5 beter met Canon glas, behalve bij lenzen met hoge en variabele diafragmawaardes
- Metabones 5 heeft weathersealing, statiefmount, programmeerbaar knopje, IBIS schakelaar
- MC-11 is duidelijk de veel goedkopere

Conclusie: het werkt allemaal wel, maar voor echte kritische en betrouwbare AF-nail-focus zaken moet je toch native mount lenzen hebben.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zag net dat de Wasabi Sony NP-FZ100 niet altijd even goed werken in de Sony A7 III, A7R III, A9. Gebruik zelf enkel origineel, maar zoek je clones? Dan wellicht deze even overslaan ;-)
Warning: Wasabi Sony NP-FZ100 “clone” is NOT working!
https://www.sonyalpharumo...100-clone-is-not-working/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet niet precies hoe het met de schaarste van deze nieuwe FZ100 accu's zit, maar bij Foto Rembrandt in Maastricht lijkt ie op voorraad.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Er zijn wel meer winkels die de originele batterijen op voorraad hebben ;-) pricewatch: Sony NP-FZ100

Maar had het niet over schaarste, maar over Wasabi batterijen die niet altijd even goed werken in Sony A7 III, A7R III, A9 camera's. Aangezien aantal opzoek waren naar goedkopere alternatieven deze geplaatst. Het is vervelend als je deze besteld en deze niet blijken te werken.
Warning: Wasabi Sony NP-FZ100 “clone” is NOT working!
https://www.sonyalpharumo...100-clone-is-not-working/

[ Voor 68% gewijzigd door Daan_ op 25-04-2018 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Deathchant en @Superdaantje Ik gebruik mijn A7 III voor 80% in de studio en als je tethered schiet wordt de accu tegelijkertijd opgeladen. Voorlopig dus nog geen reden gehad om een extra accu aan te schaffen ;)

Dit is echt een van de beste verbeteringen t.o.v. de vorige generaties.

De overige 20% bestaat uit landschappen en TimeLapses en ook daar houdt de accu het goed vol.

Ben dus eigenlijk wel benieuwd wat jullie vooral doen waardoor je een hele accu er door heen jaagt op een dag. (Bruiloften uitgesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Een batterij hoef je ook niet leeg te schieten op een dag. Als deze leeg is of dit nu na twee dagen of week is dan gaat die op de lader en gaat de andere erin. En soms gebruik ik de batterij grip en zitter er twee in.

Bij de Sony A7R III kreeg ik gratis een extra batterij. En recentelijk een derde aangeschaft voor als ik paar dagen of langer er tussen uitga. Dan heb ik niet overal de mogelijkheid om te laden of vergeet ik het wel eens. Dus gewoon omdat het kan. Zo heb ik er aantal voor de andere camera. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 21:34
Ik vind de ervaring met de Z batterij wel echt heel veel beter, ik had ook 2 batterijen met oplader voor de A7R maar wou het eerst eens aankijken met de Z versie. Tot nu toe nog geen idee gehad van goh ik moet toch ook een externe lader hebben. Als die bijna leeg is even 's nachts aan het stopcontact en kan weer dagen voor uit. Het is nog niet zo extreem lang als bij onze oude DSLR maar dat is ook geen vergelijk want die had geen EVF etc.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Wel jammer dat men geen lader bij de Sony A7 III heeft geleverd. Laden via kabel zoals USB-C gaat prima.

De lader is wel handig als je meerdere batterijen hebt en zoals ik nog wel eens vergeet om batterij te laden. Dan is de lader toch wel stuk vlotter. Het zal dan ook per persoon verschillen of er behoefte is aan extra batterijen of voor de A7 III gebruikers voor externe lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-05 22:28
Superdaantje schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:48:
Het zal dan ook per persoon verschillen of er behoefte is aan extra batterijen of voor de A7 III gebruikers voor externe lader.
Inderdaad :). Ik gebruik bijvoorbeeld een forse powerbank die toch altijd al in mijn tas zit om tussentijds bij te laden mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-05 10:57
Superdaantje schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:48:
Wel jammer dat men geen lader bij de Sony A7 III heeft geleverd. Laden via kabel zoals USB-C gaat prima.

De lader is wel handig als je meerdere batterijen hebt en zoals ik nog wel eens vergeet om batterij te laden. Dan is de lader toch wel stuk vlotter. Het zal dan ook per persoon verschillen of er behoefte is aan extra batterijen of voor de A7 III gebruikers voor externe lader.
Ik zag op Amazon.de al enkele externe laders staan, al vanaf minder dan 15 euro.
https://www.amazon.de/Dual-Akku-Ladegerät-Sony-NP-FZ100-Schnellladegerät/dp/B07BM9FSSY
Het is natuurlijk voor iedereen aan zichzelf om te bepalen of je je dure batterij erin doet, maar er zijn wel oplossingen. Verder ben ik het er wel mee eens dat er best een ladertje bij had mogen zitten.

Zelf heb ik meteen een tweede batterij bij mijn A7 mkIII gekocht, die ik voorlopig nog niet nodig denk te hebben. Afgelopen zondag meer dan 100 foto's gemaakt op de fotomeet in de Apenheul, en de batterij stond nog op 80%. Echt niet slecht in ieder geval.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Langzamerhand komen er steeds meer third party producten. Voor de Sony Z batterijen. Alleen is er voor de Wassabi batterijen nu aangegeven dat deze niet altijd even goed werken of niet werken.

Eerder in het topic alternatieve gepost. En komen steeds meer bij. De lader die jij post nog niet eerder voorbij zien komen. Nu de Z batterij langer op de markt is komen er ook steeds meer en meer alternatieven.
Eerste third party batterijen en lader voor de Sony A7 III , A7R III en A9 zijn te koop bijvoorbeeld Amazon DE. Voor ongeveer 50,- ex verzend kosten. klik & klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 02-05 08:42
Hähnel heeft nu ook FZ100 accu's (en zoals ik al eens eerder meldde een goede dubbele lader: Cube 2).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:44
ook bij AliExpress nu ook een hele serie met fz100 opladers en accus.
https://www.aliexpress.com/wholesale?SearchText=fz100+sony

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:41
Even een vraag voor de mensen die zowel de A7 als de A7II gebruiken of gebruikt hebben. Korte versie: hoe is de AF van de A7II t.o.v. de A7? Merkbaar beter of weinig verschil? AF-C en tracking interesseren me niet. Het gaat me om de snelheid en nauwkeurigheid van AF-S.

Iets meer toelichting: Ik gebruik de A7 met name in MF (TS lens) maar onlangs tijdens een weekendje uit wat meer casual gebruikt. Ik stoor me dan toch enigszins aan de AF die er nog wel eens naast zit. Vooal in wat lastiger situaties met tegenlicht e.d. Hij lijkt ter plekke goed te focussen, maar de foto's blijken achteraf niet goed gefocused. Doet de A7II het in dat soort situaties beter? De meerprijs van de betere AF van de A7III kan ik me voor privé-gebruik niet verantwoorden dus een advies richting die camera is niet echt relevant ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Voor de mensen die 't nog niet weten, smallrig heeft een l-bracket gemaakt (mede gedesigned door Daniel Ockeloen) die erg functioneel is en ook goedkoop als je nu preordert (34,95):
YouTube: smallrig l-bracket 2122 first-look (pre production unit) for a7iii,a...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:51

KL643

beeldaandemuur

Deathchant schreef op zondag 29 april 2018 @ 23:07:
Voor de mensen die 't nog niet weten, smallrig heeft een l-bracket gemaakt (mede gedesigned door Daniel Ockeloen) die erg functioneel is en ook goedkoop als je nu preordert (34,95):
YouTube: smallrig l-bracket 2122 first-look (pre production unit) for a7iii,a...
Ziet er goed uit, prijs is ook goed maar daar komen nog verzendkosten bij a €17,62

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Superdaantje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:20:
In theorie zou je Micro-AF adjustments niet nodig hoeven hebben op de Sony A7 **, aangezien de PDAF gebruikt wordt op de sensor. En deze zou corrigeren?

De functie zou als ik het goed heb op de camera zitten voor de lens adapters voor oudere (A) mount objectieven een "Screw drive AF motor" hebben. (of hoe ze dit ook mogen noemen) Deze adapter heeft een doorschijnende spiegel en zijn eigen PDAF-sensoren die net als een spiegelreflexcamera moeten worden gekalibreerd. Er zijn als goed is (oudere) objectieven die zelfde constructie hebben. Zover ik weet de Samyang niet.

Hoe gaat het met manuaal focussen?

Edit:

[video]
Manueel scherpstellen gaat prima, zeer scherp. Echter dus handmatig focussen kan ik eigenlijk niet op minder dan F2.8 schieten omdat anders de focus vóór het onderwerp ligt. Het is een mooie theorie, dat PDAF scherpstellen. Maar de praktijk laat dus zien dat we nog steeds consistente back/front focus kunnen hebben. Het lijkt er op dat Sony alleen bij sony-eigen lenzen de focus correctie laat toepassen. Kan er gek genoeg niet veel van vinden op het internet..lijkt me toch dat ik niet de enige kan zijn die dit niet lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Laatst online: 12:04

Grozno

acts without consequence!

Ik zoek de oorzaak eerder bij de lens, dan bij de camera in dit geval. Zelfs met een adapter en canonglas kunnen de meeste Sony's namelijk prima scherpstellen.
Heb je dit probleem ook bij andere lenzen?

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De nieuwe Tamron 28-75 f2.8 kan worden gepreordered in USA, ben benieuwd hoe lang het nog duurt bij ons, de prijs is wel zeer aantrekkelijk $799,-

https://www.bhphotovideo....28_75mm_f_2_8_di_iii.html

@klaaas Ik heb ze beide gehad en vond de A7II een flinke vooruitgang qua AF.

Welke lenzen gebruik ke en wat fotografeer je vooral dan?

MF met focus peaking werkt bij beide camera's erg goed. En met Eye AF moet je ook geen problemen hebben qua portretten.

[ Voor 35% gewijzigd door Greatsword op 30-04-2018 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

majic schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:07:
[...]

Manueel scherpstellen gaat prima, zeer scherp. Echter dus handmatig focussen kan ik eigenlijk niet op minder dan F2.8 schieten omdat anders de focus vóór het onderwerp ligt. Het is een mooie theorie, dat PDAF scherpstellen. Maar de praktijk laat dus zien dat we nog steeds consistente back/front focus kunnen hebben. Het lijkt er op dat Sony alleen bij sony-eigen lenzen de focus correctie laat toepassen. Kan er gek genoeg niet veel van vinden op het internet..lijkt me toch dat ik niet de enige kan zijn die dit niet lukt?
Het probleem zoals je beschrijft herken ik zelf niet op mijn Sony A7R III als A7R II. Op dit moment is het niet aan te geven of het aan het objectief of aan de camera (PDAF) ligt. Als Sony dit enkel op haar eigen objectieven zou toepassen dan was er over dit fenomeen meer informatie te vinden? (aanname) Wel genoeg te vinden mbt adapters etc....

Je kunt altijd eens proberen om contact op te nemen met Sony. Wellicht hebben zij dit in de kennisbank staan en kunnen ze je hiermee verder helpen. Of reparatie centers als Rofa en Tech repair eens benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Superdaantje schreef op maandag 30 april 2018 @ 08:07:
[...]

Het probleem zoals je beschrijft herken ik zelf niet op mijn Sony A7R III als A7R II. Op dit moment is het niet aan te geven of het aan het objectief of aan de camera (PDAF) ligt. Als Sony dit enkel op haar eigen objectieven zou toepassen dan was er over dit fenomeen meer informatie te vinden? (aanname) Wel genoeg te vinden mbt adapters etc....

Je kunt altijd eens proberen om contact op te nemen met Sony. Wellicht hebben zij dit in de kennisbank staan en kunnen ze je hiermee verder helpen. Of reparatie centers als Rofa en Tech repair eens benaderen?
'herken ik mijzelf niet' - even wetenschappenlijk gesproken : Kan je dus wél of niet de focus micro-adjust toepassen op non-Sony (En beter, Samyang) objectieven?
Grozno schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:55:
Ik zoek de oorzaak eerder bij de lens, dan bij de camera in dit geval. Zelfs met een adapter en canonglas kunnen de meeste Sony's namelijk prima scherpstellen.
Heb je dit probleem ook bij andere lenzen?
Ik heb eigenlijk niets dan back/front focus problemen met adapters gehad (A5000, A6000, A7, A7-II). Maar in dit geval dus gewoon een E-mount Samyang lens. Het hele idee dat focus problemen niet bestaan op E-mount is echt niet correct. Op mijn A6000 heb ik ook mijn kitlensje net wat beter laten scherpstellen (had front focus) met de focus micro adjust. Hij is er tenslotte niet voor niks :)

[ Voor 29% gewijzigd door majic op 30-04-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Unidentified schreef op maandag 30 april 2018 @ 02:37:

@klaaas Ik heb ze beide gehad en vond de A7II een flinke vooruitgang qua AF.

Welke lenzen gebruik ke en wat fotografeer je vooral dan?

MF met focus peaking werkt bij beide camera's erg goed. En met Eye AF moet je ook geen problemen hebben qua portretten.
Ik gebruik normaal gesproken 90% van de tijd de Canon 24mm TS-E op de A7. Gebouwen. Maar voor casual dingen (familie-uitjes) heb ik de Samyang 35mm en de Sony 28-75 kitlens. Bij beide merk ik dat de AF niet ideaal is. Hunten als het licht wat lastiger is. Onderwerpen bewegen eigenlijk nooit sneller dan wandeltempo, dus een fatsoenlijke AF-S zou moeten volstaan.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-05 20:29
@klaaas welke 35mm van Samyang heb je? Van de f2.8 is het bekend dat die problemen heeft met scherp stellen bij minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
De 2.8 idd. Met minder licht stel ik mijn verwachtingen sowieso bij, maar ik heb het over daglichtsituaties waarbij het licht wat moeilijker is (tegenlicht b.v.). En dan is de kitlens ook niet perfect qua AF.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@klaaas Als je canon glas gebruikt op je Sony camera, mag je natuurlijk verwachten dat de AF performance minder is dan als je native glas gebruikt. Vooral met de wat oudere body's en adapters.

Voor landschappen en architectuur gebruik ik zelf doorgaans de Sony 16-35 en die werkt echt uitstekend.

Kan je anders wat foto's posten van je problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Ik heb het enkel over problemen met de Sony kitlens en de Samyang 35mm. De canon lenzen stel ik alleen handmatig scherp.

Ik zal vanavond eens kijken of ik wat voorbeelden heb al betwijfel ik of dat helpt. Het gaat me meer om de algemene indruk dat de AF van de A7 met de genoemde lenzen net niet helemaal betrouwbaar is. Geen front- of backfocus of zo, maar gewoon niet focussen of traag. Niet vaak, maar zo af en toe. Ik vroeg me af of mensen dat herkennen en of de A7II wat dat betreft beter presteert.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De Sony A7 is niet altijd even snel en accuraat met de AF. Dit komt mede door de verouderde contrast detectie systeem. Deze is al stuk verbeterd in de Sony A7 II en heeft weer nodige verbeteringen ondergaan bij de Sony A7 III.

Op youtube staan aantal voorbeelden van AF testen met de Sony A7 etc.... Hoe komen deze overeen met jou ervaring?

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 30-04-2018 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Ik ben van de A7R naar A7III geupgrade vooral vanwege de AF. Bij de A7R (A7 heeft volgens mij dezelfde AF) is de AF erg traag. Dit komt zoals hierboven al aangegeven door de contrast detectie zonder fase. De Af bij de MK3 is echt een wereld van verschil, snel en accuraat. De follow-focus was op de A7R onbruikbaar maar op de A7III werkt het uitstekend, zeker de eye-AF is goed te gebruiken. Ik weet niet hoe het verschil is tussen de A7 en A7II maar volgens mij is dat al flink beter vanwege de toevoeging van fase detectie.(Edit: A7 heeft ook al fase detectie, de A7R niet.)

[ Voor 5% gewijzigd door ChiLLeR op 30-04-2018 14:28 ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
@Superdaantje : ik zal YT vanavond eens aanslingeren.

@ChiLLeR : A7 en A7r kun je niet vergelijken. A7 heeft al fase-detectie AF.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DQmanglocQ
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 20-04 18:23
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Grozno op 30-04-2018 18:27 . Reden: Ongewenste, off-topic post. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Superdaantje schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:50:
De Sony A7 is niet altijd even snel en accuraat met de AF. Dit komt mede door de verouderde contrast detectie systeem.
Sorry, maar 2 verkeerde aannames.
1. De A7 heeft juist fasedetecte, de A7R enkel contrast
2. Contrastdetectie is juist nauwkeurig, want gaat voor maximaal contrast, maar is vaak trager dan fasedetectie.
ChiLLeR schreef op maandag 30 april 2018 @ 13:55:
Ik ben van de A7R naar A7III geupgrade vooral vanwege de AF. Bij de A7R (A7 heeft volgens mij dezelfde AF) is de AF erg traag. Dit komt zoals hierboven al aangegeven door de contrast detectie zonder fase. De Af bij de MK3 is echt een wereld van verschil, snel en accuraat. De follow-focus was op de A7R onbruikbaar maar op de A7III werkt het uitstekend, zeker de eye-AF is goed te gebruiken. Ik weet niet hoe het verschil is tussen de A7 en A7II maar volgens mij is dat al flink beter vanwege de toevoeging van fase detectie.(Edit:. A7 heeft ook al fase detectie, de A7R niet.)
Precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Vanavond wat YT video's gekeken, maar dat zijn er zo veel dat er weinig zinnigs over te zeggen is. Mijn probleempje zie ik er zo niet terug. Een paar voorbeeldjes dan maar.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/950/27944591028_7875204824_o.jpg

Ik zag na het uploaden dat ik de exif niet had geëxporteerd dus bij deze de belangrijkste gegevens: Iso 320 (auto ISO), 1/60s en f/8.0. Niet echt donker dus, maar focussen ho maar. Door de ontspanknop naar beneden te blijven duwen neemt de camera uiteindelijk wel een foto, maar duidelijk niet na een geslaagde AF. De foto lijkt misschien donker, maar dat komt met name door het tegenlicht. De combi iso, sluitertijd en diafragma laten ook wel zien dat het niet echt donker was.

Bij de volgende was dat zeker niet het geval:

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/826/27944591148_f64235dc98_o.jpg
(ISO100, f/11, 1/100s)

Wederom nergens scherp. Bij deze had ik niet eens door dat de camera niet gefocussed was. Gevalletje user error? Zou kunnen natuurlijk, maar hoe gek moet je het dan maken? AF punt was in het midden dus ik zou wellicht op de jongeman in het zwart gericht kunnen hebben, maar aangezien ik weet dat zwart op zwart geen goede AF oplevert en er met de gegeven scherptediepte ook geen enkele reden was om op hem te focussen durf ik dat eigenlijk wel uit te sluiten.

Dit zijjn voorbeelden van de Samyang. Voorbeelden van de kitlens kon ik zo niet vinden. Foto's als deze gooi ik normaal gesproken direct weg ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Laatst online: 01-05 10:57
klaaas schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 01:16:

Wederom nergens scherp. Bij deze had ik niet eens door dat de camera niet gefocussed was. Gevalletje user error? Zou kunnen natuurlijk, maar hoe gek moet je het dan maken? AF punt was in het midden dus ik zou wellicht op de jongeman in het zwart gericht kunnen hebben, maar aangezien ik weet dat zwart op zwart geen goede AF oplevert en er met de gegeven scherptediepte ook geen enkele reden was om op hem te focussen durf ik dat eigenlijk wel uit te sluiten.

Dit zijjn voorbeelden van de Samyang. Voorbeelden van de kitlens kon ik zo niet vinden. Foto's als deze gooi ik normaal gesproken direct weg ;)
Het vreemde is dat hij nergens in focus lijkt.Haast of er vaseline ofzo op de lens of sensor zit. Is dit probleem nieuw, of was het altijd al zo?

Lastige is natuurlijk dat dit niet altijd optreed. Even een nieuwe A7II in de winkel testen gaat je denk ik geen antwoorden opleveren. Aangezien de kitlens het probleem ook heeft lijkt het me dat het probleem meer in de camera / sensor zit dan in de lenzen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Who Am I?
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:54
Heb je de camera op single focus of op continue staan? Ik weet dat mijn A77II in continue stand gewoon afdrukt, ook als hij (nog) niet scherpgesteld is.
Heb je geen idiote instellingen in de micro adjustments staan?

Sony A77II +A7III, Sigma 35mm f1.4 ART, Tamron 17-28mm f2.8, Sony 85mm f1.8, Sigma 18-35mm f1.8 ART, Tamron SP 70-200mm f2.8, Minolta 35-70mm f3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Foto's zijn idd nergens scherp. Aangezien het bij hooguit 1% van de foto's voorkomt denk ik niet dat er iets mis is met de camera, lenzen of instellingen. Ik denk dat het inherent is aan het AF-systeem van de A7. Geen groot probleem, maar ik kom dus na een weekendje weg er achter dat er een paar foto's niet goed gefocust zijn, zonder duidelijke aanleiding. Ik hoopte dat mensen dat wellicht herkenden en dat het bij de A7II sowieso niet voorkwam ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 03-05 14:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Maar het lijkt mij dat m.u.v. de eerste foto dit door de zoeker toch al wel zichtbaar is? Het is immers WYSIWYG.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Je merkt het ook wel als ie moeite heeft met scherpstellen natuurlijk. Alleen ga ik er van uit dat als hij dan een foto neemt er ook is scherp gesteld. Ik ga niet, omdat het in 1% van de gevallen mis gaat, elk shot controleren. Daarvoor wil ik kunnen vertrouwen op mijn camera.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

Kan het zijn dat je in de instellingen de focus snelheid hebt ingesteld op prioriteit afdrukken? Of zeg ik nu hele rare dingen?

[ Voor 4% gewijzigd door KL643 op 01-05-2018 15:04 ]

beeldaandemuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
KL643 schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 14:39:
Kan het zijn dat je in de instellingen de focus snelheid hebt ingesteld op prioriteit afdrukken? Of zeg ik nu hele rare dingen?
Dat vroeg ik me ook af. Inmiddels 5x door het hele menu geweest en ik kan zo'n optie niet vinden. Als je weet hoe die heet hoor ik het graag...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Settings1 > AF1 (5/14) > Priority Set in AF-S / Priority Set in AF-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Grozno schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:43:
Settings1 > AF1 (5/14) > Priority Set in AF-S / Priority Set in AF-C
Dank je. Maar weet je zeker dat dat voor de A7 geldt? Als ik het goed ontcijfer gaat het om het 1e tabblad van Settings (tandwieltje) maar daar zie ik de genoemde instellingen niet staan... Op de andere tabbladen ook niet.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KL643

KL643

beeldaandemuur

klaaas schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 23:14:
[...]

Dat vroeg ik me ook af. Inmiddels 5x door het hele menu geweest en ik kan zo'n optie niet vinden. Als je weet hoe die heet hoor ik het graag...
Geen idee of dit ook geldt voor de A7...in ieder geval wel voor de A7rII en a6300

beeldaandemuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Sony heeft nieuwe firmware update 1.1 voor de Sony A7rIII. Deze zelf nog niet kunnen installeren ;-)
What Does This Do?
This update (version 1.10) provides the following benefits:

* Adds the menu option to select Pixel Shift Multi Shooting (On: Shooting Interval 0.5sec)
Notes:
* When using an A-mount lens via an adaptor (LA-EA1/ LA-EA2/ LA-EA3/ LA-EA4), the interval might be slightly longer
* When the camera is connected to PC, please use the latest version of the Imaging Edge software
* Adds support for bracketing during silent shooting with uncompressed RAW
* Adds support for tuning of the peaking display level for S-Log shooting
* Makes improvements for a condition where the Eye AF does not work with certain camera settings
* Makes improvements for a condition where Viewfinder Brightness is not reflected correctly in the Manual setting
* Improves overall stability of camera
https://esupport.sony.com...tab=download#/downloadTab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 17:25

Garyu

WW

klaaas schreef op woensdag 2 mei 2018 @ 00:12:
[...]

Dank je. Maar weet je zeker dat dat voor de A7 geldt? Als ik het goed ontcijfer gaat het om het 1e tabblad van Settings (tandwieltje) maar daar zie ik de genoemde instellingen niet staan... Op de andere tabbladen ook niet.
Hier een "comprehensive list" waar het hele menu van de A7rii beschreven staat. Kan je dan vergelijken met je eigen menu van de A7 dan..

https://docs.google.com/s...lR4NbJrzV7MCOg/edit#gid=0

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Garyu schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:26:
[...]

Hier een "comprehensive list" waar het hele menu van de A7rii beschreven staat. Kan je dan vergelijken met je eigen menu van de A7 dan..

Handige link, vooral het Function Menu en de Custom buttons zijn de moeite waard om goed door te nemen en naar wens te configureren:

Function Menu set

1: Function Upper [1, 2, 3, 4, 5, 6]
2: Function Lower [1, 2, 3, 4, 5, 6]

Each can be configured to:

[Drive Mode, Selftimer during Brkt, Flash Mode, Flash Comp., Focus Mode, Focus Area, Exposure Comp., ISO, ISO AUTO Min. SS, Metering Mode, White Balance, DRO/Auto HDR, Creative Style, Shoot Mode, Picture Effect, Picture Profile, Center Lock-on AF, Smile/Face Detect., Smile/Face Detect., Soft Skin Effect, Auto Obj. Framing, Image Size, Aspect Ratio, Quality, SteadyShot, SteadyShot Adjust., SteadyS. Focal Len., Audio Rec Level, Zebra, Grid Line, Marker Display, Audio Level Display, Peaking Level, Peaking Color, Silent Shooting, Not Set]

Custom Key Settings:

1: Control Wheel [Aperature, Shutter Speed, ISO, White Balance, Creative Style, Picture Effect, Not set]
Custom Button [1, 2, 3, 4], Center Button
2: Left Button, Right Button, Down Button, AEL Button, AF/MF Button, Focus Hold Button

All the buttons can be configured to be:

[Drive Mode, Selftimer during Brkt, Flash Mode, Flash Comp. Focus Mode, Focus Area, Focus Settings, Exposure Comp. ISO, ISO AUTO Min. SS, Metering Mode, White Balance, DRO/Auto HDR, Creative Style, Picture Effect, Picture Profile, Smile/Face Detect., Soft Skin Effect, Auto Obj. Framing, SteadyShot, SteadyShot Adjust., SteadyS Focal Len., Audio Rec Level, Image Size, Aspect Ratio, Quality, In-Camera Guide, Memory, AEL hold, AEL toggle, [spot] AEL hold, [spot] AEL toggle, FEL Lock hold, FEL Lock toggle, FEL Lock/AEL hold, FEL Lock/AEL toggle., AF/MF Control Hold, AF/MF Ctrl Toggle, Center Lock-on AF, Eye AF, AF On, Focus Hold, Aperature Review, Shot. Result Preview, Bright Monitoring, Zoom, Focus Magnifier, Deactive Monitor, MOVIE, Zebra, Grid Line, Marker Disp. Sel., Audio Level Display, Peaking Level, Peaking Color, Silent Shooting, Finder/Monitor Sel., Send to Smartphone, Download Appli., Application List, Monitor Brightness, TC/UB Disp. Switch, Not Set]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3NSE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11-2020
Ik mis nog een "Delete all from this date" optie tijdens Playback. Zit wel in de menu structuur bij delete, maar kan er geen custom key van maken of de optie tevoorschijn laten komen bij deleten via Playback.

Zie ik iets over het hoofd?

Greetings from Earth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Garyu schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 17:26:
[...]

Zoals te verwachten was is het menu van de A7rII een stuk uitgebreider. De opties t.a.v. afdrukken en AF die hierboven genoemd werd zit er bij de A7 niet in...

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostw24
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-04 13:22
Iemand hier al handson ervaringen met third party z batterijen en/of laders? Ik vind het prima dat m'n apparatuur geld kost, maar 100 euro voor een BC-QZ1 lader is ronduit belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Joostw24 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:12:
Iemand hier al handson ervaringen met third party z batterijen en/of laders? Ik vind het prima dat m'n apparatuur geld kost, maar 100 euro voor een BC-QZ1 lader is ronduit belachelijk.
Ja, met de Cube 2 lader van Hähnel. Is een duo lader en ook nog vlot ook. Kost ook een stuk minder dan de originele. De accu's van hun heb ik nog niet in die versie geprobeerd, maar ik ben zeer de tevreden over hun Extreme accu's voor Canon en Nikon (ze zijn zelfs beter dan de originele).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Joostw24 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:12:
Heb aantal goede ervaringen voorbij zien komen. Bijvoorbeeld op DPreview etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

-crosspost -

[ Voor 171% gewijzigd door Daan_ op 25-05-2018 07:13 . Reden: staat reeds in actie topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cunodb
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 25-10-2021
Net mijn Sony A7 III binnen. Nou vraag ik mij iets af. Ik heb niet de keuze uit 24p 4K videobeelden, wel 25p. Weet iemand waar dit aan kan liggen? Kan dit de geheugenkaart zijn? Zit een 128GB UHS I 95mb/s kaart in.. Ben aan het googlen maar kan er nog niet echt iets over vinden. Eerste Sony camera overigens.

[ Voor 13% gewijzigd door cunodb op 26-05-2018 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Kan zijn dat je hem in NTSC moet zetten. Dan heb je 30fps en 24fps volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Universal Creations Klopt, zo heb je ook geen 120fps SlowMotion maar 100fps in PAL (europa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cunodb
Thanks, moet zeggen dat ik nog niet extreem thuis ben in de videowereld maar maakt het veel uit als ik wissel tussen NTSC en PAL, en beelden van die 2 door elkaar mix in de edit? Die slowmo 120fps functie is toch wel lekker voor sommige video’s..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Wisselen tussen NTSC en PAL binnen één edit lijkt me niet handig. Dan ga je qua fps sowieso tegen problemen aanlopen.
Let wel even op dat je bij de verschillende video modes zelf in het menu nog moet schakelen naar de juiste exposure mode. Dat doe je in Hoofdmenu 2, submenu 1 en dan de eerste twee opties.
Standaard staan die op P, maar die ga je wel op M willen zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cunodb
Grozno schreef op zondag 27 mei 2018 @ 00:56:
Wisselen tussen NTSC en PAL binnen één edit lijkt me niet handig. Dan ga je qua fps sowieso tegen problemen aanlopen.
Let wel even op dat je bij de verschillende video modes zelf in het menu nog moet schakelen naar de juiste exposure mode. Dat doe je in Hoofdmenu 2, submenu 1 en dan de eerste twee opties.
Standaard staan die op P, maar die ga je wel op M willen zetten. :)
Thanks voor je antwoorden. Het beste lijkt me dan zowel mijn drone als A7 video's in NTSC op te gaan nemen. In de edit maakt het toch niet uit en naderhand upload je het op youtube. In dat geval kan ik gewoon nog 24fps en 120fps schieten. Zijn er meer mensen die het zo doen en er ervaring mee hebben dat het allemaal ok is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Zolang je niet met kunstlicht filmt, is NTSC geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dit is wel een handige link in dat geval: http://urbanvideo.ca/avoid-video-flicker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
Ik bump even. Ik ben benieuwd na de release van de A7III (en of RIII) naar de ervaringen in die tijd. Want vaak kom je pas achter de kwaliteiten van een camera na een vakantie of twee, een klus of vijf, etc. Nog steeds zit ik erover na te denken om van canon over te stappen op sony en de A7III of RIII te kopen, maar misschien dat er ondertussen wat nuances zijn verschenen over deze camera's.

Brand los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Maak keuzes niet op andermans ervaring, maar op basis van die van je zelf. Huur de camera eens een weekend. En bij twijfel paar weken/maanden later nog eens.

Er zijn erg veel reviews te vinden (ook long term) waarin de (persoonlijke) voor en nadelen van de Sony A7 III, Sony A7R III door de reviewer worden aangehaald. Tevens zijn er de nodige image libraries te vinden. Met direct uit de camera JPEG als RAW bestanden. etc. etc...

Persoonlijk ben ik content met de Sony A7R III als de A7R II. En content met de glasbak die ik erbij heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
emjen schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:27:
Ik bump even. Ik ben benieuwd na de release van de A7III (en of RIII) naar de ervaringen in die tijd. Want vaak kom je pas achter de kwaliteiten van een camera na een vakantie of twee, een klus of vijf, etc. Nog steeds zit ik erover na te denken om van canon over te stappen op sony en de A7III of RIII te kopen, maar misschien dat er ondertussen wat nuances zijn verschenen over deze camera's.

Brand los!
Het hangt heel sterk van je voorkeuren af. Er zijn bepaalde usercases waarin een A7(R) III niet de juiste camera is, maar in andere usercases is het de beste uitvinding evah ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Superdaantje schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:07:
Maak keuzes niet op andermans ervaring, maar op basis van die van je zelf. Huur de camera eens een weekend. En bij twijfel paar weken/maanden later nog eens.

Er zijn erg veel reviews te vinden (ook long term) waarin de (persoonlijke) voor en nadelen van de Sony A7 III, Sony A7R III door de reviewer worden aangehaald. Tevens zijn er de nodige image libraries te vinden. Met direct uit de camera JPEG als RAW bestanden. etc. etc...

Persoonlijk ben ik content met de Sony A7R III als de A7R II. En content met de glasbak die ik erbij heb.
het punt is ook niet een weekendje huren, maar nu de camera's al een tijdje uit zijn ben ik benieuwd naar mensen die het misschien net zo hebben gebruikt als de 'werkpaarden' die canon en sony zijn.

Oh, en een vraag nog: als je in de studio schiet op een f stop van boven de 6, waardoor je eigenlijk niets meer zou zien door de live fiewfinder, heeft de camera dan een optie dat er voor zorgt dat je nog wel kan kijken? Ik weet niet hoe dit zit met systeem cameras. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik Sony A geregeld en content ermee. En mocht Pro service belagrijk zijn? Dan heeft Sony de Imaging Pro Service in Nederland. Zelf nog niet hoeven gebruiken op de gratis sensor reiniging na.

En zoals geschreven zijn er al veel long term reviews te vinden ook op YouTube . Wat mis je in deze reviews? Welke vraag/vragen worden niet beantwoord?

Voor studio als goed is; Live View Display > Setting Effect Off

[ Voor 22% gewijzigd door Daan_ op 13-07-2018 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-04 12:08
Ik heb wellicht een goeie ervaring en direct een relevante vraag in deze context.
ruim 12 Jaar canon fotograaf, serieus hobbisme en inmiddels zo'n 9 jaar professioneel.

Ik was het zat 1Dx'en en zwaar glas mee te zeulen dus ben ik aan de a7III en bv 55mm 1.8 gegaan. veel lichter compacter. qua snelheid is de camera geweldig. het complexe menu went. Het is nog wel even wennen hoe de AF reageert

Verder is de IQ geniaal, AF on-point, eye-af fantastisch en video heerlijk

Maar iets waar ik nog enorm veel moeite mee heb is de AWB die gewoon in verhouding tot Canon Ruk is en de color science die gewoonweg complex is. Canon is zo prachtig en de AWB is zo stabiel en 90% correct. Terwijl Sony last heeft van de ene keer groene zwemen over het beeld dan weer magenta enz.

Ik heb hem nu 2 weken, en begin langzaam aan de kleur te wennen en er mijn eigen ding van te maken.
het is door de kleur nog geen YES! gevoel al kan deze camera als 1 van de enige mirrorless mee met de Canon 5d Mark iv / 1dx kwaliteit voor mijn gevoel (bouwkwaliteit / weathersealing daar gelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

mr3000 schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 21:56:

Maar iets waar ik nog enorm veel moeite mee heb is de AWB die gewoon in verhouding tot Canon Ruk is en de color science die gewoonweg complex is. Canon is zo prachtig en de AWB is zo stabiel en 90% correct. Terwijl Sony last heeft van de ene keer groene zwemen over het beeld dan weer magenta enz.
Hmm, ik heb een Canon 6D en ik zet mijn WB altijd op 5500K. Kom ik bij elke situatie mee uit de voeten. Sunset zet ik em op 6200K en tussen die 2 switch ik. Dan heb ik nooit issues met de witbalans, want ik was nou juist niet tevreden met de fluctuerende witbalans van de 6D, dan weer te koel, dan weer te warm, gelukkig geen magenta-groen geauwhoer.

Is het bij de Sony's zo erg dan? Kun je die niet ook op een default instellen van 5500K ofzo en dan is het eigenlijk altijd wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Of je nu van Nikon naar Canon gaat of ander merk. Er zal altijd gewenning moeten zijn aan de manier van rendering van de kleuren etc. De een vind Fujifilm helemaal geweldig de andere Canon and so on... Er zijn hier enorm veel testen/vergelijkingen/discussies over te vinden. De ene keer in voordeel van Canon, andere keer Sony of ander merk. Het is voor vele een persoonlijke voorkeur.
https://www.imaging-resou...7r-iii/sony-a7r-iiiA5.HTM

Afbeeldingslocatie: https://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-a7r-iii/Z-A7RIII-comparison-images-635.jpg

Dus is het zo erg? Ja/Nee het zal per persoon verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Superdaantje schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:03:
Of je nu van Nikon naar Canon gaat of ander merk. Er zal altijd gewenning moeten zijn aan de manier van rendering van de kleuren etc. De een vind Fujifilm helemaal geweldig de andere Canon and so on... Er zijn hier enorm veel testen/vergelijkingen/discussies over te vinden. De ene keer in voordeel van Canon, andere keer Sony of ander merk. Het is voor vele een persoonlijke voorkeur.
https://www.imaging-resou...7r-iii/sony-a7r-iiiA5.HTM

[afbeelding]

Dus is het zo erg? Ja/Nee het zal per persoon verschillen.
En is dit ook niet allemaal in de raw editor te verhelpen? Daar op 'auto' klikken en eventueel handmatig met sliders schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

emjen schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:06:
[...]

En is dit ook niet allemaal in de raw editor te verhelpen? Daar op 'auto' klikken en eventueel handmatig met sliders schuiven?
witbalans wel, maar de algemene kleuren zijn een stukje lastiger.Ik vind de kleuren van mn panasonic ook frisser en fijner dan mijn sony a7, waar hoef ik niet veel aan te doen.

Met capture one (sony) heb ik moeite om echt fijne kleuren te krijgen. daarnaast moet ik heel goed uitkijken om bij de jpg geen cameraprofiel mee te bakken, want dan heb je een partij lelijke kleuren... :|

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

emjen schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:06:
[...]

Er zijn diverse mogelijkheden om de kleuren etc. naar eigen wens te krijgen. Dit kan door zelf met de sliders aan de slag te gaan of te werken met presets en/of tool te gebruiken als de Xrite colorchecker passport. (combi van) Ga je kleuren 100% matchen tussen merk x en y ?. Dat betwijfel ik ;-)

Afbeeldingslocatie: https://www.xrite.com/-/media/global-product-images/c/colorchecker-passport-photo/colorchecker-passport_04.jpg

De kleurkaart en witbalans kaart zijn (veel) gebruikte tools door fotografen.

[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 15-07-2018 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Superdaantje schreef op zondag 15 juli 2018 @ 09:19:
[...]

Er zijn diverse mogelijkheden om de kleuren etc. naar eigen wens te krijgen. Dit kan door zelf met de sliders aan de slag te gaan of te werken met presets en/of tool te gebruiken als de Xrite colorchecker passport. (combi van) Ga je kleuren 100% matchen tussen merk x en y ?. Dat betwijfel ik ;-)

[afbeelding]

De kleurkaart en witbalans kaart zijn (veel) gebruikte tools door fotografen.
Juist zo fijn van de nieuwe camera's en raw dat die kleurkaarten overbodig werden. Goed, ik heb de a7r gereserveerd voor een klus. Heb al een keer met de a7rii gewerkt, vond die veel te langzaam. Mijn kleuren zijn niet per se realistisch dus ben benieuwd of ik verschil merk met de canon. Een van m'n favoriete foto's heb ik met de sony rx100 gemaakt, dus wie weet heeft dat een paar procent met elkaar te maken dat ik fijn ga vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16-04 12:08
Het probleem voor mij is ook niet de witbalans. die is redelijk goed te krijgen maar dan nog zit er een soort van gloed overheen van te veel groen of magenta en dat is heel moeilijk te corrigeren. Dat noemen ze ook wel de color science en niet zozeer de WB. ik vind de AWb van de 1dx gewoon geweldig en ik gooi hem eens 200 tot 500 kelvin omhoog of omlaag en verder is het prima. Maar heb nooit issues met Canon ik heb hem volgens mij op -5 rood en -2 oranje en thats it voor Sony is dit complexer heb ik het idee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb ook veel moeite met de sony kleuren, vanochtend een foto genomen vlak na zonsopgang, gouden kleuren en een beetje mist.

dit is wat ik uit de camera standaard krijg met witbalans op daglight
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vAyTftDhvpCs7dmamaXugQII/full.jpg

en na meer dan een uur klooien met sliders krijg ik dan eindelijk iets fatsoenlijks eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3kdDnvxr9r9lPceN1k5zR8TO/full.jpg

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Kan aan mij liggen, maar ik vind de eerste foto vele malen fatsoenlijker dan de tweede. Al is de eerste wel duidelijk onderbelicht.
mr3000 schreef op zondag 15 juli 2018 @ 16:02:
Het probleem voor mij is ook niet de witbalans. die is redelijk goed te krijgen maar dan nog zit er een soort van gloed overheen van te veel groen of magenta en dat is heel moeilijk te corrigeren. Dat noemen ze ook wel de color science en niet zozeer de WB. ik vind de AWb van de 1dx gewoon geweldig en ik gooi hem eens 200 tot 500 kelvin omhoog of omlaag en verder is het prima. Maar heb nooit issues met Canon ik heb hem volgens mij op -5 rood en -2 oranje en thats it voor Sony is dit complexer heb ik het idee ;-)
De witbalanstools die ik tot nu toe gezien heb in software stuur ook voor groen en magenta, dus ik zou toch verwachten dat dit verschil op te heffen is in nabewerking.

[ Voor 75% gewijzigd door Grozno op 15-07-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Grozno schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:34:
Kan aan mij liggen, maar ik vind de eerste foto vele malen fatsoenlijker dan de tweede. Al is de eerste wel duidelijk onderbelicht.
Nu ik m op een ander scherm zie zijn de kleuren inderdaad wat vreemd, maar het origineel vond ik echt veel te grijs/blauw, en moeilijk om die gouden kleur te krijgen.

ik zal eens kijken of ik m in het bewerk elkaars foto topic kan zetten

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Oké hier even mijn bevindingen/eerste indruk van een dagje a7rIII met de 50mm 1.4 zeiss lens van sony.

1. Er gaat niets boven door een lens kijken. Aan de ene kant is het fijn om direct te zien wat je instellingen doen. Maar het blijft een extra filter dat zwart wordt als je een foto neemt. Dit is verder niet iets om wel of niet over te stappen op sony. Ik merkte vooral dat ik bij mijn spiegelreflex weer een zucht van thuiskomen maakte.
2. 80mb per foto is veel.
3. De a7rIII moest te vaak zoeken naar focus nog. Ik had 'm op de sport stand (continuous) staan. Maar te vaak verloor de sony de focus waardoor ik een goede seconde bezig was met opnieuw scherpstellen. Daartegen: als de camera in focus is dan is de foto ook echt goed scherp. De 6Dmii schiet vaker wel eens een foto waar deze denkt in focus te zijn maar er net naast ligt, en dat is eigenlijk nog frustrerender.
4. Dynamic range is top. Een foto (toen de zon al onder was) heb ik iets underexposed en geeft veel ruis. Maar dat is ook omdat je met 40 MP heel veel kan inzoomen waardoor het tijdens het bewerken veel opvalt.
5. Kleuren in nabewerken is prima. Ik moet opnieuw het wiel uitvinden, want na jaren canon ken je je trucjes in photoshop een beetje om het wat meer naar je smaak te maken. Maar ik denk niet dat je het verschil ziet tussen canon en sony als beide foto's zijn bewerkt.
6. alles uit de hand geschoten en alsnog veel heel scherp.

Als ik ga overstappen wordt dat niet naar de a7Riii maar naar de a7iii. Tegelijk is de behoefte om over te stappen wel verminderd. Ik zou net iets meer dynamic range en betere focus willen op de canon, misschien is de canon 5dsr dan een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

emjen schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 09:03:
Oké hier even mijn bevindingen/eerste indruk van een dagje a7rIII met de 50mm 1.4 zeiss lens van sony.

1. Er gaat niets boven door een lens kijken. Aan de ene kant is het fijn om direct te zien wat je instellingen doen. Maar het blijft een extra filter dat zwart wordt als je een foto neemt. Dit is verder niet iets om wel of niet over te stappen op sony. Ik merkte vooral dat ik bij mijn spiegelreflex weer een zucht van thuiskomen maakte.
2. 80mb per foto is veel.
3. De a7rIII moest te vaak zoeken naar focus nog. Ik had 'm op de sport stand (continuous) staan. Maar te vaak verloor de sony de focus waardoor ik een goede seconde bezig was met opnieuw scherpstellen. Daartegen: als de camera in focus is dan is de foto ook echt goed scherp. De 6Dmii schiet vaker wel eens een foto waar deze denkt in focus te zijn maar er net naast ligt, en dat is eigenlijk nog frustrerender.
4. Dynamic range is top. Een foto (toen de zon al onder was) heb ik iets underexposed en geeft veel ruis. Maar dat is ook omdat je met 40 MP heel veel kan inzoomen waardoor het tijdens het bewerken veel opvalt.
5. Kleuren in nabewerken is prima. Ik moet opnieuw het wiel uitvinden, want na jaren canon ken je je trucjes in photoshop een beetje om het wat meer naar je smaak te maken. Maar ik denk niet dat je het verschil ziet tussen canon en sony als beide foto's zijn bewerkt.
6. alles uit de hand geschoten en alsnog veel heel scherp.

Als ik ga overstappen wordt dat niet naar de a7Riii maar naar de a7iii. Tegelijk is de behoefte om over te stappen wel verminderd. Ik zou net iets meer dynamic range en betere focus willen op de canon, misschien is de canon 5dsr dan een optie.
1. Ja als je eenmaal een EVF gewend bent is het moeilijk om terug te gaan ;)
2. 80MB is inderdaad veel, maar volgens mij staat de camera dan op RAW Uncompressed, als je Compressed schiet is het de helft en dan ben ik benieuwd hoeveel verschil je daadwerkelijk merkt.
3. Ben wel benieuwd of je het maximale qua AF er uit hebt gehaald. Heb je dit bijvoorbeeld in combinatie gedaan met subject tracking en als het om personen gaat met Face Registration? Er zitten echt boordevol functies in de camera en kan me voorstellen dat je die niet allemaal binnen 1 dag hebt gevonden en benut.
4. DR is idd top.
5. Dat zal best even wennen zijn. Heb je de bestanden ook al door de gratis versie van Capture One voor Sony gehaald? Qua kleur output en RAW bewerking is dit een wereld van verschil t.o.v. LR bijvoorbeeld.
6. Voor minder ook niet settelen.

Ik heb zelf de A7III een paar maanden en zie mezelf hier nog wel enkele jaren mee schieten. Fantastische camera tegen een uitstekende prijs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@emjen Wat vind je van het resolutieverschil in de zoeker van de A7R III vs A7 III?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26

1. Er gaat niets boven door een lens kijken.
Een helder groot beeld van een meetzoeker is ook niet mis hoor ;)

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk vond ik dynamic range van de Sony A7R II net wat beter dan de Canon 5DR. Ik moest wel pixel peepen. Dit is ook al weer hele tijd geleden dat ik de Canon keer mocht lenen/testen. ;-)

AF de Canon 5DR is vergelijkbaar als ik het goed heb met de Canon 5D III (1 point, of which 41 are cross type and 5 are double-cross type) Hier ben ik persoonlijk toch ook net meer gecharmeerd van de Sony A7R III. Al kan ik heel goed begrijpen als je van Canon komt dat het wel even wenen/zoeken is op de Sony. En de voorkeur uit gaat naar de Canon...

Fotografeer je uncompressed RAW dan zijn je bestanden +/- 85MB. Zet je deze op compressed. Dan scheelt dat de helft. Zit er veel tussen beide. De uncompressed geeft je net iets meer ruimte in de bewerking. Het verschilt per persoon hoe deze ervaren wordt. Ik vind het persoonlijk niet schokkend. Gebruik zelf uncompressed, maar om dat geheugenkaart het toelaat (64GB) en ik opslag verder geen probleem is. En met de A7R II is wegschrijven van de uncompressed erg langzaam. Geduld is hier schone zaak. Gebruik nu hoofdzakelijk de A7R III en daar gaat het wegschrijven van de uncompressed stuk vlotter. Dus voor mij persoonlijk geen reden om compressed te fotograferen. Op Youtube vind je aantal filmpjes met vergelijkingen hier tussen...

Underexposed doet ik zelf niet zo vaak meer. Schaduw partijen ophalen geeft wat sneller ruis. Probeer zelf vooral exposure to the right toe te passen. De bestanden geven voor mij genoeg ruimte om detail terug te krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 08:16

Mud.Starrr

I shoot people for money

Zo wat doen sommige met die kleuren? Die voorbeelden zien er vreselijk uit inderdaad.
Ik heb daar echt geen last van, echt een verademing naast mijn Nikon D800E's (in 2e studio) die ik echt helemaal zat ben 8)7
Ik gebruik CaptureOne Pro, met wat voorinstellingen, dan ben je al een heel eind vaak.
Lightroom + Sony geen ervaringen mee. Misschien ligt het daar aan?

@emjen, qua focus is het bij Sony echt belangrijk dat je de camera goed instelt.
Eigenlijk moet je 3 knoppen toewijzen voor de verschillende focus modussen, een beetje complex, maar als je het door hebt werkt het als een trein.
Verder moet je de eerste keer een hoop menu's door om je focus voorkeuren echt goed in te stellen, standaard staat dit gewoon niet fijn ingesteld.

De 3 knoppen voor focus zoals ik het gebruik:
Naast de normale (half press) focus (die je in verschillende modussen kunt gebruiken, zoals AF-S en AF-C), heb ik 1 knop die eyefocus activeert en een knop die spot tracking activeert. Dit werkt heerlijk, want ik kan snel wisselen tussen een statisch object (half press met AF-S), een persoon (eye/gezicht focus), en een bewegend object met spot tracking. Ideaal.

Ook in video is volledige tracking te activeren, dit kost nog wat meer moeite om voor elkaar te krijgen, maar het werkt super goed. Op internet kon ik hier weinig over vinden, en mijn A7III wou het eerst niet doen, terwijl ik dezelfde instellingen als mijn A7RIII gebruikte (AF-C, face-tracking en spot tracking aan, en touch focus aan zodat je op het schermpje kunt aantikken wat je wilt volgen). Wat blijkt, de A7III heeft wat minder processing power, en zodra je teveel toeters en bellen tegelijk wil gebruiken werkt het niet. Eerst dacht ik dat het alleen in HD werkte, maar intussen heb ik het voor elkaar in 4K. Voor de details, stuur een PB, ik zou het zelf na moeten lopen in mijn camera nadat ik 100x alles geprobeerd heb :X

Mijn ervaring met deze camera's, tegenover ervaring met een 5DIII, D800E en A7 (ja de eerste generatie):

*Ik vind de kleurrendering fantastisch (in tegenstelling tot vele anderen hier blijkbaar), vooral met de Zeiss en GM lenzen. Sommige goedkopere Sony lenzen hebben een wat grouwe-fletse uitstraling, ik weet niet of dat in post nog te fixen is, geen moeite voor gedaan. Misschien is dat wel waar enkelen hier tegenaan liepen?
De lenzen die ik in mijn onderschrift heb staan hebben er in elk geval geen last van.

*Dynamische range is fantastisch, de 7RIII gaat de D800E daar flink in voorbij, de 7III komt erg dicht in de buurt. Vooral schaduwen zijn bizar makkelijk op te halen, highlights wat minder extreem maar nog steeds erg goed. Vooral de A7RIII blinkt hier duidelijk in uit.
In lastige situaties werkt de ETTL methode erg goed bij beide Sony's om een hogere dynamische range te bereiken na RAW bewerking. Waar ik bij de D800 en 5DIII juist liever ETTR gebruikte om de ruis te beperken en ook de dynamische range wat te pushen. Grappig hoe dat zo anders kan zijn.

*De 7III focust wel wat beter dan de 7R3, tikje sneller, houd de tracking duidelijk strakker vast, maar vooral ook tot in de rand van je beeld.

*Daarnaast presteert deze duidelijk beter in de ISO voor de pixel peepers (op 100%) dan de A7RIII.
Echter als ik ze print of in verhouding even ver inzoom (dus even groot in beeld, en niet beide op 100%, waarbij je bij de 7RIII veel verder inzoomt) lijkt de A7RIII weer te winnen.
Maar wel houd de A7III de kleuren beter vast in hele hoge ISO standen, deze gaat de D800E duidelijk voorbij, terwijl die toch wel bekend staat als behoorlijk consistent. De A7III doet het echt heel erg goed qua ISO en verbaas ik mij enorm over. Extreem hoge waardes zien er nog prima uit. In video heb ik zelfs ISO 400.000 in het pikke donker gebruikt en dat ziet er gewoon echt prima bruikbaar uit. Online heb ik alleen wat van de A7RIII staan met die ISO waarde, maar de A7III doet het nog een stuk beter.
Dat beeld van de A7RIII is te zien in deze verder zeer oninteressante vakantievideo vanaf 1.46 https://youtu.be/btj4dTaIU0Q

Al met al ben ik heel erg tevreden met deze camera's, een must is wel goede lenzen, en die zijn bij Sony relatief duur.
Nog even mijn ervaring met mijn persoonlijke 'camera geschiedenis'
Ik ben ooit begonnen met analoog minolta spul, daarna op de Minolta D7D overgegaan op digitaal.
Na de overname van Sony uiteindelijk een Sony A900 gekocht, een enorm ondergewaardeerde camera trouwens. Maar Sony bleef toen stil zitten.
Daarna uitstapje naar canon gemaakt (5DII en 5dIII) bij een van de studio's waarvoor ik spullen mocht aanschaffen.
Canon had voor mij echter al een snel afgedaan, omdat ze qua sensor techniek in mijn ogen stil bleven zitten of in elk geval achter begonnen te lopen.
Toen ik voor een andere studio nieuw materiaal nodig had ben ik voor de Nikon D800/D800E gegaan, qua beeld tot dan toe de beste camera die ik ooit gebruikt heb. Maar met al die leuke stof problemen (zelfs zonder lens wisselen moeten die dingen regelmatig schoon gemaakt worden) kan ik ze af en toe wel het raam uit gooien.
Verder is dat een hele fijne camera hoor, maar ik loop ook tegen genoeg kleine dingetjes aan die ik niet fijn vindt. Het is het voor mij gewoon net niet zeg maar.
Toen Somy met de A7 kwam heb ik die voor prive gebruik gekocht, lekker compact voor de Amerika reis die ik toen deed, en hij was daar al te krijgen, en met de koers lekker goedkoop.
Rete traag met focus, maar wat was ik blij met die camera in combi met de Sony-Zeiss lenzen. Prachtige plaatjes, en ik vind (in tegenstelling tot vele anderen blijkbaar) de menu's en de instelbare knoppen een verademing.
De II serie compleet overgeslagen, omdat ik (en de studio's waar ik voor werk) al zoveel in camera's had geïnvesteerd de laatste jaren dat iets nieuws niet nodig was.
Nu de III serie, en dit is voor het eerst dat ik denk, ja dit is een camera zoals ik hem altijd had gewild.
Nog meer knoppen dan de A7 die je kunt customizen, 2 compleet zelf instelbare menu's waar je snel bij dingen kunt die je vaak wilt aanpassen. (snelmenu in het scherm, en een custom submenu waar je zelfs meerdere pagina's in kunt aanmaken), fantastische autofocus, dynamic range, ISO dik in orde, fijne kleuren, bokeh en rendering van de lenzen. Ik ben happy.
Het enige wat ik nu dan weer te klagen heb (ja ik vind altijd wel wat), is dat de apps van de A7 niet meer te installeren zijn. Wat waren die handig en leuk. Gewoon met een paar klikken een volledige timelapse instellen en activeren, even snel een star trail foto maken waarbij hij automatisch stacked, een motionshot met een handomdraai maken zonder post. Jammer dat ze dat niet meer hebben.
En verder is het compacte waar ik mijn A7 ooit voor kocht ook wel een beetje weg, verical grip eronder om de boel nog een beetje in verhouding te houden met die lompe lenzen. Daarnaast 'staat dat proffesioneler', heel stom misschien maar mensen kijken je raar aan als je als pro met een kleine camera binnenkomt.
Dus ja qua maat en gewicht win ik er niet veel mee, maar alle beetjes helpen he,

Voor degene die mijn lap tekst helemaal uitgelezen heeft: _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Mud.Starrr op 27-07-2018 02:37 . Reden: Ietwat leesbaarder gemaakt O-) ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
Het is sowieso een goede camera. Ik denk dat na een paar keer schieten, verschil met compressed raw meten, of zelfs minder megapixels af en toe proberen het al een stuk beter zou worden. Uiteindelijk is het vooral de dynamic range die werken met de sony he erlijk maakte, de focus is in de praktijk niet zoveel beter dan dat het op papier is (denk ik?). Ik denk dat dat vooral m'n teleurstelling was.

Een vriend van me heeft de a7III, die kan ik gewoon een keertje lenen om te kijken of dat zoveel beter is dan de 6DMarkii. Voor filmen is die ook weer een stuk beter geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou, ik heb vandaag de A7R III naast de A7 III geprobeerd met sigma mc-11 adapter en mijn Canon 16-35/4 en Canon 70-200 2.8 II.

De volgende conclusies heb ik voor mezelf gemaakt:
- AF met native spul (ook eye-AF) is gewoon beter, punt. Sneller en weinig tot geen hunting/pulsing

- met mc-11 zijn er minder focus modi beschikbaar voor mijn Canon lenzen. Geen DMF, geen AF-A, geen lock-on AF expand flexible spot, geen zone AF.

- scherpstellen met de 70-200 resulteert vaak in hunting wanneer je dichtbij de MFD zit.

- wanneer ik de 70-200 helemaal out of focus draai naar de MFD toe dan wilt ie vaak niet eens beginnen met zoeken; bij infinity doet ie het wel.

- de balans met de 70-200 op een A7 body is crap. Snel pijn aan linkerarm.

- de AF met mc-11 en either lens gaat op de A7 III wel nóg beter dan met de A7RIII: sneller een lock en minder vaak pulsing en daarnaast wat meer bruikbaar bij beweging; die extra focus punten langs de randen maken toch wel wat uit als je bewegingen maakt. Je bent immers met je beweging vrij snel aan de randen qua locked-on-onderwerp, had ik niet gedacht.

- de resolutie van het schermpje van de A7 III is gewoon voldoende toereikend. Ik kan echt wel de scherpte beoordelen en met 10x focus magnifier kan ik prima bepalen wanneer 't scherp is. To be honest, ik kon niet echt mega veel praktijk-verschil zien tussen de III en de R3.

- de EVF van de A7 III is ook echt toereikend genoeg met dezelfde argumenten als mijn vorige punt.

Ik had écht gedacht dat ik enorm veel praktisch verschil zou zien qua resolutie van de LCD en EVF, maar dat viel mee. Je zag 't wel maar tis het mij absoluut niet waard om de R te verkiezen boven de reguliere A7 III.

Ze hadden geen metabones V, dus kep de performance van de mc-11 niet kunnen vergelijken tegen deze.

Qua kwaliteit foto's moet ik nog op de pc checken. Ik ben benieuwd of de 16-35 met mc-11 echt onscherpe randen gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik ben mijn a7 nou echt zat aan het worden.
Het scherm deed het al een tijdje niét. De sd module is vervangen omdat hij niet wou schrijven en nu heeft de sd kaart Module weer kuren. Nu ik net op vakantie ben. Kan er niets mee.

Blegh, stom ding.

Ik heb een backup camera mee maar ben de lader vergeten mee te nemen :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Bedankt voor de mededeling, maar wat wil je hier mee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Grozno schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:52:
Bedankt voor de mededeling, maar wat wil je hier mee zeggen?
Dat de eerste a7 een onhandelbare, onbetrouwbare klotecamera is.

Dat niet iemand niet denkt goh de eerste a7 is een koopje, want hij is inferieur op bijna alle kanten (op de sensor na dus)

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 11-08-2018 13:16 ]

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Laatst online: 03-05 14:32

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

mrc4nl schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:15:
[...]

Dat de eerste a7 een onhandelbare, onbetrouwbare klotecamera is.

Dat niet iemand niet denkt goh de eerste a7 is een koopje, want hij is inferieur op bijna alle kanten (op de sensor na dus)
Hmm, iets met je reputatie om echt alles stuk te krijgen. Je zou bijna producten kunnen certificeren die het een week, een maand en een jaar uithouden :+

Als dit soort dingen vaker voorkwamen dan lazen we het wel maar ik kom niet veel tegen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 13:27:
[...]

Hmm, iets met je reputatie om echt alles stuk te krijgen. Je zou bijna producten kunnen certificeren die het een week, een maand en een jaar uithouden :+

Als dit soort dingen vaker voorkwamen dan lazen we het wel maar ik kom niet veel tegen.
Mijn Panasonic spul ging nooit zomaar kapot.
Water en zand was de reden waarom.

De Sony stopte gewoon halverwege het schieten van een panorama. Niks geks mee gedaan. Had m gewoon in mijn hand vast.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 11-08-2018 16:17 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 13:20

Milo.

klik

Andere kleine noot, mijn oude a7 is een keer wat sneller dan ikzelf een trap bij het strand afgedaald. Buiten wat zwarte pixels op jet scherm die na een tijd weer bijtrokken was er niets aan de hand.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Even een gekke vraag...De metabones adapter kan EF-S lenzen aan. Wat gebeurt er als je een Canon 10-22 op een A7 (R)III zou stoppen met een metabones adapter? Niet dat ik dat zou willen aangezien ik de 16-35 erop kan zetten, maar ik zou me dan afvragen of je dan écht 10mm krijgt of dat je dan juist zo'n zwarte cirkel in je beeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:04

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deathchant schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:20:
Even een gekke vraag...De metabones adapter kan EF-S lenzen aan. Wat gebeurt er als je een Canon 10-22 op een A7 (R)III zou stoppen met een metabones adapter? Niet dat ik dat zou willen aangezien ik de 16-35 erop kan zetten, maar ik zou me dan afvragen of je dan écht 10mm krijgt of dat je dan juist zo'n zwarte cirkel in je beeld krijgt.
Ja hij is natuurlijk echt 10mm maar ik denk dat je er rustig van uit mag gaan dat je een 'mooi' vignet bij kado krijgt. Hij zal niet heel veel wijder projecteren dan een APS-C sensor groot is (en die van Canon zijn ook nog eens 1.6 crop) dus dat wordt zwarte hoeken.

Voor m43 heb je speedboosters die het licht van FF lenzen bundelen zodat het meer richting de m43 sensor size gaat (en je dus echt meer licht krijgt en ook een bredere kijkhoek). Hier zou je het omgekeerde willen hebben dus. Hoewel je dan wel in breedte inlevert en je ook minder licht op de sensor krijgt. Niet bepaald win-win dus.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Deathchant schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:20:
Wat dacht je nu zelf, dat een adapter de beeldcirkel opeens gratis en voor niets groter ging maken? ;)
Je krijgt hetzelfde als de 10-22 op een 5D (met modding van de mount).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jullie hebben gelijk. Daarom zei ik al "gekke vraag". Ik was 't gister aant proberen uitzoeken maar het lukte me ff niet om 't op een rijtje te krijgen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-04 14:06
Zonet de a7 iii besteld, al tweetal jaar met fuji xt2 bezig maar wil terug ff. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Helaas werkt de A7iii nog steeds niet op de mac foto's app. Want de Sony memories applicatie is wel zo ingewikkeld om mee te werken... Iemand een simpele manier om toch de foto's eenvoudig in Mac foto's te importeren?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Laatst online: 13:56
Benieuwd wanneer Sony de elektronische ND filter van de FS serie gaat toepassen in de A7 reeks. Dan zou het voor mij echt de perfecte camera zijn. Gebruik mijn camera nog 50/50 video en foto en dat geklooi met vari ND filters ben ik inmiddels echt klaar mee!

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ChiLLeR schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 08:47:
Helaas werkt de A7iii nog steeds niet op de mac foto's app. Want de Sony memories applicatie is wel zo ingewikkeld om mee te werken... Iemand een simpele manier om toch de foto's eenvoudig in Mac foto's te importeren?
Zelf gebruik ik een card reader op mijn MAC. om zo de foto's te verplaatsen. Wil ik toch de foto's in de foto app. Dan sleep ik ze erheen of doe dat via de Play memories naar de telefoon.... Gebruik zelf Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Superdaantje schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:37:
[...]

Zelf gebruik ik een card reader op mijn MAC. om zo de foto's te verplaatsen. Wil ik toch de foto's in de foto app. Dan sleep ik ze erheen of doe dat via de Play memories naar de telefoon.... Gebruik zelf Lightroom.
Ik doe ook de memory card in de reader op de macbook , Photo's ziet de card, zegt ook dat er nieuwe foto's zijn om te importeren maar importeert vervolgens niets. Ik zal het eens op jouw manier proberen.

>> Signature?

Pagina: 1 ... 21 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies