Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPPa03
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-01 08:57
Voor wie geïnteresseerd is in de ISO prestaties van de A7 iii heb ik een aantal sample foto's gemaakt en samengevoegd in een document met 100% crops. ISO 100 t/m 51200. Foto's zijn onbewerkte raw foto's.

A7 iii ISO samples

[ Voor 4% gewijzigd door JaPPa03 op 28-03-2018 15:36 . Reden: Aangegeven dat het om onbewerkte raw foto's gaat ]

Flight & Race simulation Discord // Mijn YouTube kanaal / Subscribe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-04 08:51
Hoe is de AF met de 24-105 bij weinig licht? Speelt de F4 daar nog een rol bij deze A7III, of is die echt snel genoeg ook bij indoor-fotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:56

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ja of deze snel genoeg is toch wel persoonlijk. Heb hem dagje mogen testen en gezien de tijd die ik had niet uitgebreid. De AF vond ik nog redelijk snel. Was niet overdreven aan het hunten. Bij twijfel kijken of het zelf even kan testen in de winkel.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-04 17:12

Deathchant

Don't intend. Do!

Superdaantje schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 08:24:
Wellicht interessant voor de A7 III & A7R III bezitters.

[video]
Kep het filmpje helemaal gekeken...Jezus wat een menustructuur man :/ Ligt het aan mij of zijn er vaak benamingen gegeven waaruit je totaal niks kunt opmaken wat het precies doet 8)7 Zou ook fijn zijn als erbij zou staan of iets alleen JPG affecteert of ook RAW.

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 28-03-2018 21:17 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Menu structuur van Sony is al jaren een uitdaging. Gelukkig hoef je maar weinig in menu te zijn als je de knoppen etc programmeert naar eigen smaak/wens. Tevens kun je in het menu je eigen favorieten aanmaken. Zo kom ik maar zelden in het menu.

Zou wel goede zet zijn als ze eens menu compleet op de schop nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Zou ook mooi zijn als ze voor de minimale shutterspeed in auto ISO een "1/focallength" optie hadden, waarbij de camera de focallength uitleest van de lens.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPPa03
lapino schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:20:
Hoe is de AF met de 24-105 bij weinig licht? Speelt de F4 daar nog een rol bij deze A7III, of is die echt snel genoeg ook bij indoor-fotografie?
Ja die is snel genoeg. De F/4 levert geen problemen op i.c.m. de a7 iii. Mijn 24-105 heeft nog firmware 01 terwijl versie 04 al uit is en een aantal focus bugs oplost zoals rare micro aanpassingen blijven doen in de continu focus modus. Helaas kan ik de lens nog niet updaten omdat de a7 iii nog niet ondersteund wordt. Dat zal de komende tijd wel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:00

Grozno

acts without consequence!

Deathchant schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:45:
Zou ook mooi zijn als ze voor de minimale shutterspeed in auto ISO een "1/focallength" optie hadden, waarbij de camera de focallength uitleest van de lens.
Ik neem aan dat Sony dat wel geregeld heeft, net als andere fabrikanten. Op mijn Nikon was dat prima in te stellen namelijk.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-04 16:27
In de A7RIII (en waarschijnlijk ook A7III) zit die optie. Je kunt dat instellen op standard, slow, fast en faster.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik zie in dat filmpje van Superdaantje alleen dat je zowat elke minimale sluitertijd kunt instellen bij auto ISO, maar niet een 1/focallength optie....Of ze hebben een verkeerd label gebruikt waardoor ik het niet snap...zou goed kunnen. Of ik kijk zelf gewoon niet goed ;)

Zou iig een erg handige optie zijn die ik nu op de 6D erg mis. Als ik de 70-200 erop heb, moet ik de minimale SS zetten op 1/125 en als ik de 100MP erop heb, moet ik het naar 1/250e veranderen. Zou mooi zijn als ie dat kon uitlezen en dan zelf deze minimale SS zou aanpassen. Dan heb je namelijk helemaal geen omkijken meer naar je ISO óf je sluitertijd. Lekker makkelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Uit manuaal van de Sony a7r III. Verwacht dat dit zelfde is als de Sony a7 III ;-)
https://docs.sony.com/release//Help_4728781111.pdf
Camera Settings1) → [ISO AUTO Min. SS] → desired setting.
Menu item details
FASTER (Faster)/FAST (Fast):
The ISO sensitivity will start to change at shutter speeds faster than [Standard], so you can prevent camera shake and subject blurring.
STD (Standard):
The camera automatically sets the shutter speed based on the focal length of the lens.
SLOW (Slow)/SLOWER (Slower):
The ISO sensitivity will start to change at shutter speeds slower than [Standard], so you can shoot images with less noise.
1/8000 ― 30":
The ISO sensitivity starts to change at the shutter speed you have set.

[ Voor 4% gewijzigd door Daan_ op 29-03-2018 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Deathchant schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 14:17:
Ik zie in dat filmpje van Superdaantje alleen dat je zowat elke minimale sluitertijd kunt instellen bij auto ISO, maar niet een 1/focallength optie....Of ze hebben een verkeerd label gebruikt waardoor ik het niet snap...zou goed kunnen. Of ik kijk zelf gewoon niet goed ;)
Mijn Nikon doet dat automatisch, tot de maximaal ingestelde ISO overschreden wordt. Daarna gaat de sluitertijd langer dan 1/mm. Ik verwacht dat Sony net zoiets doet, maar hands-on ervaring heb ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPPa03

Zou iig een erg handige optie zijn die ik nu op de 6D erg mis. Als ik de 70-200 erop heb, moet ik de minimale SS zetten op 1/125 en als ik de 100MP erop heb, moet ik het naar 1/250e veranderen. Zou mooi zijn als ie dat kon uitlezen en dan zelf deze minimale SS zou aanpassen. Dan heb je namelijk helemaal geen omkijken meer naar je ISO óf je sluitertijd. Lekker makkelijk ;)
Door de stabilisatie in de sensor kan de camera ook veel beter berekenen wat er nodig is qua sluitertijd icm met de brandpuntsafstand doordat de stabislatie bij iedere lens hetzelfde zal zijn. Hierdoor kan de uitkomst dus anders qua sluitertijd ivm andere merken maar hetzelfde resultaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-04 09:48

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik meende dat er een optie was op mijn a7 (jaja de eerste) om de minimale sluitertijd op automatische stand van 1/60 te veranderen.

Zat ergens goed verstopt in een menu. (quick menu dacht ik)
Kan het helaas nu niet contoleren, de batterij is leeg :')

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

....Of ze hebben een verkeerd label gebruikt waardoor ik het niet snap...zou goed kunnen. Of ik kijk zelf gewoon niet goed ;)
Dat dus |:(
@Superdaantje Ik had idd ook de manual al erbij gezocht. Thanks!!

Ik snap het verschil niet tussen STANDARD en SLOW.

Stel ik heb een 70-200 erop zitten @200mm. Dan zou de min SS dus 1/200e zijn voordat er iets met de ISO gebeurt.
Als de lichtmeting dan exact 1/200e is, wat gebeurt er dan bij
- de STANDARD mode? (mijn vermoeden: ISO blijft hetzelfde)
- de SLOW mode? (mijn vermoeden: ISO blijft hetzelfde)

Als de lichtmeting 1/125e aangeeft (dus 1 stop langzamer), wat gebeurt er dan bij
- de STANDARD mode?

In de SLOW mode zal hij de iso sowieso omhoog gooien.

Ik vind het nog steeds verwarrend :z

Wat ik moet hebben is dat de ISO pas omhoog mag, zodra de lichtmeting meet dat er een langzame sluitertijd nodig is dan 1/focallength. Als ik dus met de 70-200 schiet op 200mm, moet de iso dusdanig omhoog gaan totdat de 1/200e gehaald kan worden etc. etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 29-03-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Gebruik deze functionaliteit niet vaak en als ik het gebruik staat deze op fast. En dat werkt vrij simpel. Bijvoorbeeld bij 200mm probeert die 1/400 te realiseren binnen de ISO range die je hebt ingesteld. Lukt dit niet dan past deze de sluitertijd aan.
Note

If the exposure is insufficient even when the ISO sensitivity is set to [ISO AUTO Maximum] in [ISO AUTO], in order to shoot with an appropriate exposure, the shutter speed will be slower than the speed set in [ISO AUTO Min. SS].
In the following situations, the shutter speed may not function as set:
When the maximum shutter speed has changed based on the [Shutter Type] setting.
When using the flash to shoot bright scenes. (The maximum shutter speed is limited to the flash-syncing speed of 1/250 second.)
When using the flash to shoot dark scenes with the [Flash Mode] set to [Fill-flash] or [Wireless]. (The minimum shutter speed is limited to the speed automatically determined by the camera.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R3NSE
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11-2020
Hier de A7iii als mijn eerste camera ooit, 28-70mm initieel erbij en de bedoeling was de 55mm Sonar van Zeiss nog op te halen. Echter tijdens de file naar de winkel had ik teveel tijd om na te denken, 28-70mm ingeruild en bijgelegd voor een 24-70mm 2.8 GM.

Iemand nog suggesties voor de custom buttons? AF-ON heb ik nu al focus knop en AEL als eye focus. C2 als focus mode en C1 als focus area.

Greetings from Earth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Mooie aanwinst. Kijk welke functies jij zelf het meeste wenst te gebruiken en zet deze voor jou onder de meest logische knop. Dit is zoals ik het gedaan heb.

Je kunt onderstaande eens bekijken. Is wel voor de a7rIII, maar die verschillen niet enorm.
https://www.colbybrownpho...out-of-your-sony-a7r-iii/

Zo zijn er de nodige youtube filmpjes met tips (bekijk gerust die van de a7r III)
YouTube: a7riii / a7iii how to set (multiple) backbutton focus functions.
YouTube: a7r iii / a7iii some hints on touchscreen/button use for zoom in/out...
YouTube: Sony a7R III: Menu Guide, Samples and Review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-04 15:59
R3NSE schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 00:07:
Hier de A7iii als mijn eerste camera ooit, 28-70mm initieel erbij en de bedoeling was de 55mm Sonar van Zeiss nog op te halen. Echter tijdens de file naar de winkel had ik teveel tijd om na te denken, 28-70mm ingeruild en bijgelegd voor een 24-70mm 2.8 GM.

Iemand nog suggesties voor de custom buttons? AF-ON heb ik nu al focus knop en AEL als eye focus. C2 als focus mode en C1 als focus area.
Totaal niet verkeerd als 1e camera en ook nog eens zo'n lens, mooi man!
Instellingen hangen een beetje af van wat je doet en hierboven zijn al goede links aangegeven.
Ikzelf heb op c3 nog het inzoomen staan (vervolgens met de tandwiel om verder in te zoomen). Dit heb ik omdat ik bij manual focus lenzen soms even goed wil kijken of iets goed scherp is.

Met de buttons maar ook via het functionmenu kan je veel opties snel binnen bereik instellen. Dus heel dit proces goed doorlopen is zeker aan te raden. Ik kom tegenwoordig uiterst zeldzaam nog in de uitgebreide menu structuur terecht.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1023763

1/f is ook een beetje achterhaald (uit de tijd van de filmrolletjes). Met high-res sensors >16 MP wil je minimaal 1/(2*f) uit de hand.
Anderzijds, als je IS (body en/of lens) hebt wordt het weer een ander verhaal en kan je met 4 tot 16 keer langere sluitertijden werken.
In elk geval kan de camera zelf vaststellen wat de beste sluitertijd is, dus zo'n vuistregel als 1/f is veel te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Anoniem: 1023763 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 18:42:
[...]

1/f is ook een beetje achterhaald (uit de tijd van de filmrolletjes). Met high-res sensors >16 MP wil je minimaal 1/(2*f) uit de hand.
Anderzijds, als je IS (body en/of lens) hebt wordt het weer een ander verhaal en kan je met 4 tot 16 keer langere sluitertijden werken.
In elk geval kan de camera zelf vaststellen wat de beste sluitertijd is, dus zo'n vuistregel als 1/f is veel te simpel.
Voor mij werkt 1/f nog prima hoor. Met mijn leica langzamer zelfs ook nog prima. Denk dat je met een beetje oefenen heel ver kunt gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door RobertJRB op 30-03-2018 19:27 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1023763

RobertJRB schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:26:
[...]

Voor mij werkt 1/f nog prima hoor. Met mijn leica langzamer zelfs ook nog prima. Denk dat je met een beetje oefenen heel ver kunt gaan.
Leica is ouderwetse techniek, en dan heb je als eindgebruiker geen andere keuze dan vuistregels. Zoals ik zei, moderne camera's hebben IS en daardoor hebben ze ook info over de mate van beweging en de benodigde correctie. Dat kan gebruikt worden voor IS en ook voor auto ISO.

edit: verder is de ene gebruiker sneller tevreden dan de andere.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 1023763 op 30-03-2018 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Anoniem: 1023763 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 19:37:
[...]

Leica is ouderwetse techniek, en dan heb je als eindgebruiker geen andere keuze dan vuistregels. Zoals ik zei, moderne camera's hebben IS en daardoor hebben ze ook info over de mate van beweging en de benodigde correctie. Dat kan gebruikt worden voor IS en ook voor auto ISO.

edit: verder is de ene gebruiker sneller tevreden dan de andere.
De logica in je reactie ontgaat me volledig.
Je gaf aan dat je minimaal 1/(2*f) nodig hebt om scherpe afbeeldingen te krijgen met een meer dan 16 mpix camera. Het lukt mij prima met 1/f. Ook met 24 mpix en 36 mpix sony''s of met de monochrom met zijn 18 mpix zwart wit sensor welke nogal kritisch is omdat die op pixelniveau scherp is.
En ik ben vaak kritischer op scherpte dan ik zou moeten zijn.

Is gewoon een kwestie van oefenen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hab2000
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-04 11:15
R3NSE schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 00:07:

Files kosten de samenleving veel geld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ^^0nMe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 15:57

^^0nMe

Got Babana's?

RobertJRB schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:06:
[...]

De logica in je reactie ontgaat me volledig.
Je gaf aan dat je minimaal 1/(2*f) nodig hebt om scherpe afbeeldingen te krijgen met een meer dan 16 mpix camera. Het lukt mij prima met 1/f. Ook met 24 mpix en 36 mpix sony''s of met de monochrom met zijn 18 mpix zwart wit sensor welke nogal kritisch is omdat die op pixelniveau scherp is.
En ik ben vaak kritischer op scherpte dan ik zou moeten zijn.

Is gewoon een kwestie van oefenen.
Kerstbom heeft het over de gemiddelde user. Ik ben ook opgegroeid met de bekend 1/f vuistregel en als je geoefend bent lukt dat ook nog prima op high mpix camera's met de bekende trucjes als even adem inhouden en op je eigen lichaam steunen. Maar als je met een body met IS schiet en ik ben in een luie bui, dan klopt er inderdaad weinig meer van de 1/f regel en pak ik liever een hogere/of juist lagere shutter speed gewoon omdat het kan met IS.

D3-Monk
What ears hear, what eyes see, the mind believes. | Being with these two messed up people, things could get ugly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Hier nog een objectieve A7 III review waar ik me wel in kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/meyPzn/Schermafbeelding_2018_04_01_om_11.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPPa03
A7M3 vraag (of wellicht ook andere modellen)

Ik heb ergens in gelezen/gehoord dat je een 'togle' kunt maken met bepaalde instellingen. Bijvoorbeeld sluitertijd van 1/2000 - f/4 met autofocus modus breed en drive mode high, en dat je dit kunt toewijzen op een knop, zeg C2 en dat je vervolgens die instellingen krijgt zolang je de knop vasthoudt.
Dit is handig als je bijvoorbeeld een landschap foto maakt en opeens een vogel voorbij ziet vliegen, dan kun je C2 ingedrukt houden om je actie shot te maken en zodra je de knop loslaat weer verder met je landschap foto.

Weet iemand waar dit in het menu zit want ik kan het niet vinden en de handleiding is ook niet bepaald hulpzaam. Helaas kan ik me niet herinneren waar ik deze tip gezien/gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Unidentified schreef op zondag 1 april 2018 @ 12:08:
Hier nog een objectieve A7 III review waar ik me wel in kan vinden.

[afbeelding]

[video]
Objectief zeker niet, wel een behoorlijk genuanceerde en neutrale review. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

JaPPa03 schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:49:
A7M3 vraag (of wellicht ook andere modellen)

Ik heb ergens in gelezen/gehoord dat je een 'togle' kunt maken met bepaalde instellingen. Bijvoorbeeld sluitertijd van 1/2000 - f/4 met autofocus modus breed en drive mode high, en dat je dit kunt toewijzen op een knop, zeg C2 en dat je vervolgens die instellingen krijgt zolang je de knop vasthoudt.
Dit is handig als je bijvoorbeeld een landschap foto maakt en opeens een vogel voorbij ziet vliegen, dan kun je C2 ingedrukt houden om je actie shot te maken en zodra je de knop loslaat weer verder met je landschap foto.

Weet iemand waar dit in het menu zit want ik kan het niet vinden en de handleiding is ook niet bepaald hulpzaam. Helaas kan ik me niet herinneren waar ik deze tip gezien/gehoord heb.
Ken het menu van de a7 III niet, maar verwacht dat het in
- Camera Settings 1
-- tabblad 3
--- MR (camera 1) / (Camera 2) Memory

Hiermee kun je 1 2 (3) op je Mode Dail programmeren.

Dit zo op de Sony A7R III & A7R II ingesteld

----------------------
Edit: Filmpje

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 03-04-2018 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Superdaantje schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:28:
[...]

Ken het menu van de a7 III niet, maar verwacht dat het in
- Camera Settings 1
-- tabblad 3
--- MR (camera 1) / (Camera 2) Memory

Hiermee kun je 1 2 (3) op je Mode Dail programmeren.

Dit zo op de Sony A7R III & A7R II ingesteld

----------------------
Edit: Filmpje

[video]
Dit filmpje laat volgens mij niet zien wat hij bedoelt. Het laat zien dat je bijvoorbeeld alles in A-mode set zoals je wilt en dat hij een complete dump van al je ingestelde settings op de 1, 2 of 3 kan saven en dan de dial naar 1, 2 of 3 saven.

Wat @JaPPa03 bedoelt is dat je zo'n zelfde soort setting kunt assignen (in zijn geval met AF-C, al dan niet eye-AF/tracking met flexible spot) aan bijvoorbeeld C3 bij "on-hold". Dus zolang je C3 dan ingedrukt houdt, dat hij tijdelijk die settings krijgt, en bij loslaten dat je dan gewoon weer je normale settings hebt.

Ook ik was erg geinteresseerd in deze functie; ik doe landschappen en ik zal hoofdzakelijk AF-S doen, maar als ik dan heel even die vogel moet tracken wil ik niet aan knoppen draaien of andere langzame instellingen doen, maar idd ook zoals JaPPa03 zegt gewoon even een custom button vasthouden die dan al die AF-C tracking settings heeft. Volgens mij heet dat Recall Custom Hold, waarbij je eerst een button moet assignen en dán al je settings in het menu aan bijvoorbeeld Recall Custom Hold 1 kunt assignen. De vinkjes die je dan aanzet overriden dan die specifieke setting tijdelijk (ook de main dials worden overrided).

EDIT:
Volgens mij legt dit filmpje dan beter uit wat hij bedoelt, toch?
YouTube: Using Recall Custom Shoot Set During Hold on Sony A7III/A7RIII/A9

[ Voor 7% gewijzigd door Deathchant op 04-04-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaPPa03
Deathchant schreef op woensdag 4 april 2018 @ 15:59:
[...]

Dit filmpje laat volgens mij niet zien wat hij bedoelt. Het laat zien dat je bijvoorbeeld alles in A-mode set zoals je wilt en dat hij een complete dump van al je ingestelde settings op de 1, 2 of 3 kan saven en dan de dial naar 1, 2 of 3 saven.

Wat @JaPPa03 bedoelt is dat je zo'n zelfde soort setting kunt assignen (in zijn geval met AF-C, al dan niet eye-AF/tracking met flexible spot) aan bijvoorbeeld C3 bij "on-hold". Dus zolang je C3 dan ingedrukt houdt, dat hij tijdelijk die settings krijgt, en bij loslaten dat je dan gewoon weer je normale settings hebt.

Ook ik was erg geinteresseerd in deze functie; ik doe landschappen en ik zal hoofdzakelijk AF-S doen, maar als ik dan heel even die vogel moet tracken wil ik niet aan knoppen draaien of andere langzame instellingen doen, maar idd ook zoals JaPPa03 zegt gewoon even een custom button vasthouden die dan al die AF-C tracking settings heeft. Volgens mij heet dat Recall Custom Hold, waarbij je eerst een button moet assignen en dán al je settings in het menu aan bijvoorbeeld Recall Custom Hold 1 kunt assignen. De vinkjes die je dan aanzet overriden dan die specifieke setting tijdelijk (ook de main dials worden overrided).

EDIT:
Volgens mij legt dit filmpje dan beter uit wat hij bedoelt, toch?
YouTube: Using Recall Custom Shoot Set During Hold on Sony A7III/A7RIII/A9
Dit is inderdaad wat ik bedoelde, had t al uitgevonden na een uurtje zoeken in dat menu en wilde nog een post maken vanavond maar niet meer nodig dankzij jouw bericht. Thx!

Edit: filmpje laat inderdaad de gewenste optie zien met prima uitleg.

[ Voor 2% gewijzigd door JaPPa03 op 04-04-2018 19:34 . Reden: Comment op YouTube video ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Overigens, ondanks 't een filmpje is van op de werkvloer zeg maar, vond ik dit wel een goeie uitleg over de autofocus opties in de camera: YouTube: SONY A7 III Autofocus Settings - A Complete Guide to the AF menu set...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Eerste third party batterijen en lader voor de Sony A7 III , A7R III en A9 zijn te koop bijvoorbeeld Amazon DE. Voor ongeveer 50,- ex verzend kosten. klik & klik

[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 12-04-2018 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Hier nog een goede review over de A7III en een goeie nuancering tov de A9 en A7RIII en waarom die laatste 2 toch zijn eigen podium verdienen:

http://www.markgaler.com/a7iii-review

Hij maakt wel wat goeie punten... Eerst dacht ik nog om een 'verstandige' keuze te maken voor de A7III zodat ik meer geld overhou, maar eigenlijk wil ik toch echt graag de R vanwege alle dingen die hij opnoemt. Ik ga me toch opnieuw beraden. Leuk, zoveel verschillende standpunten afwegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Welke features van de R trekken jou dan over de streep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Als landschapfotograaf crop ik best veel. Bijna elke foto die ik heb is gecropt. Een tijdje was ik gefocust op de best mogelijke AF omdat het op de 6D gewoon niet je-van-het is dus ik wilde zo goed mogelijke AF ook aan de randen, maar hoe hard heb ik dat nou nodig, niet extreem hard, maar tis wel nice. De APSC mode op de A7RIII gaat ervoor zorgen dat tracking aan de randen min of meer ook mogelijk wordt én ik heb dan nog steeds 18mpix over. Scherpte is echt 't belangrijkst en de goeie evf/lcd helpt wat beter bij sneller kunnen MF'en. Ik wilde altijd de A7RIII al vanwege de scherpte en resolutie (+cropmogelijkheden) maar ik probeerde met mijn verstand steeds de 'verstandige' keuze te maken ipv dat wat ik echt graag wil.
Daarnaast helpt het croppen of APSC mode ook voor het uiteindelijk wegdoen van mijn 70-200 om zo een 135mm als langste lens te hebben (die dan in APSC mode een equivalent geeft van ~200mm),want die GM gaat et em gewoon echt niet worden met deze absurde prijzen.
Dus tja tis niet echt 1 ding wat ik kan aanwijzen maar tis ook meer een gevoel; daar moet ik iets meer naar luisteren ipv alles technisch te willen beredeneren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik snap echt niet wat je ziet in een aps-c mode? Het is niet opeens een bonus. Je cropt nu juist vooraf in plaats van achteraf, kortom: niet ongedaan te maken. En wat als je de crop achteraf liever iets anders had willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Universal Creations schreef op donderdag 12 april 2018 @ 22:55:
Ik snap echt niet wat je ziet in een aps-c mode? Het is niet opeens een bonus. Je cropt nu juist vooraf in plaats van achteraf, kortom: niet ongedaan te maken. En wat als je de crop achteraf liever iets anders had willen hebben.
Grote voordeel vind ik dat je het onderwerp meer beeldvullend in je zoeker krijgt wat ik persoonlijk prettiger vind.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je hebt de keuze zelf croppen in post of in camera door APS-C. Beide hebben hun eigen voor en nadelen. Persoonlijk heb ik de APS-C mode op de a7r III als A7R II nog nooit gebruikt. Heb er dan ook geen ervaring mee. Zelf nog niet de voordelen gezien omdat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik gaf alleen aan dat er wat meer mogelijkheden zijn met croppen bij de A7RIII, of je dat nou vooraf in APSC mode of achteraf op de pc doet en dat komt me gewoon erg goed uit bij landschap. Bovendien is het niet-hebben van zoveel AF-punten aan de extreme randen voor mij niet zo erg (dit is met de APSC 'workaround' te benaderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Voor landschapen heb ik nut van de APS-C mode nog niet gezien. Dan crop ik liever in LR. Bij tele gebruik kan ik mij er al iets meer bijvoorstellen om de APS-C mode te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Landschap + tele ;) Maar anyway we kunnen er natuurlijk over door blijven gaan wie welk nut ergens van inziet; ik wilde slechts ventileren waarom ik toch liever voor de R zou willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Dat klopt helemaal, maar voor een landschap is er gewoon niet echt een praktisch voordeel te vinden in het schieten op APS-C.
Je beperkt alleen van te voren de cropruimte van je foto's. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ok guys ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-04 14:01
Komt er niet een soort extra scherpte bij het schieten op APS-C mode met zoveel megapixel bij de R?

Ik denk toch ook dat ik neig naar de RIII; het geeft je gewoon meer controle over het plaatje en het klinkt scherper dan de A7III vanwege die MP en gebrek aan AA filter. Alleen gaan m'n harde schijven er dan nog sneller doorheen. En de inhoud van m'n portemonnee.

Beter gaan die ethereum weer even omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Hoe had je gedacht dat er scherpte bij komt, als je een kleiner deel van de sensor benut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@emjen Het klopt deels wat je zegt; je hebt geen low optical pass filter waardoor je meer scherpte hebt (maar ook meer kant op moiré bij o.a. bepaalde lijnpatroontjes). Je hebt door de 42mpix ook meer resolutie. Als je op voorhand cropt zoals Woutoud zegt krijg je geen extra scherpte omdat je slechts een deel van de sensor gebruikt en dus het beeld op minder beschikbare pixels vastlegt. Dit zijn er dan nog 18mpix,nog steeds meer dan de 10mpix due je bij de A7III krijgt in APSC mode dus je kunt bij de A7RIII achteraf nóg meer croppen met niet al teveel detailverlies.

Als je foto's schiet op 42mpix dan kun je in Photoshop het plaatje een kleinere resolutie geven waardoor het scherper uitziet en ook de ruis (als die erin zit) wat cleaner uitziet. Dit noemen ze downsamplen en ik vermoed dat je dit bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je cropt uit 42MP via aps-c mode of achteraf zijn exact dezelfde pixels, dus hoe jullie erbij komen dat er verschil zou zijn, is mij een raadsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:38

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het enige voordeel van APS-C mode is dat je in je viewfinder direct kunt zien wat het resultaat is (was volgens mij al in eerdere comment genoemd). En natuurlijk dat je minder grote foto's schiet waardoor je geheugenkaart langer mee gaat. Maar verder is het resultaat natuurlijk gelijk aan later op de computer croppen (minus dat de flexibiliteit van het nog even kunnen aanpassen van je compositie).

Nee, als je een A7R III koopt omdat je dan lekker kunt kroppen de hele dag, ben je volgens mij niet helemaal goed bezig. De enige reden om een R te kopen is omdat je grote (lees: meer dan 1 meter breed) afdrukken wilt maken. Doe je dat niet, ga dan gewoon lekker voor de gewone A7. Het verschil in prijs (toch zo'n 1200 euro) zou je kunnen gebruiken om mooiere zoomlens te kopen. Hoewel die bij Sony wel achterlijk duur zijn..... 100-400 anyone?!?

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Universal Creations schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:07:
Als je cropt uit 42MP via aps-c mode of achteraf zijn exact dezelfde pixels, dus hoe jullie erbij komen dat er verschil zou zijn, is mij een raadsel.
"Jullie"? Ik heb nergens gezegd er verschil in pixels is. De discussie was dat er extra scherpte zou bijkomen door APSC mode te gebruiken wat dus niet waar is ;)

@sys64738 Dus alleen als je grote prints gaat printen "mag" je een A7RIII kopen... Iedereen op 't internet lijkt dat te zeggen maar volgens mij heeft ieder voor zichzelf argumenten om wel/niet voor de R te gaan ookal maak je geen grote prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Deathchant Nope. It's a free country. Al wil je 30 R III s kopen.

Mijn punt is alleen dat het zonde is van je geld. En daarnaast vragen die extra pixels (en dus kleine fotoreceptoren) ook meer van je lens. Dus je lens wordt al snel de beperkende factor tenzij je alleen maar met GMaster lenzen schiet (of top primes). 42 miljoen redelijk scherpe pixels is nog steeds beter dan 24 miljoen haarscherpe maar het voordeel van 42MP wordt dan al weer minder interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

offtopic:
@sys64738 Dus je hebt liever een redelijk scherpe foto, dan een haarscherpe foto?

In de afweging tussen het aanschaffen van een A7R III of een A7 III kan ik me prima voorstellen dat iemand voor een A7R III kiest, helemaal als het geld geen zwaarwegend argument is. Het grootste deel van de argumenten die hier langskomen kan ik ook prima plaatsen.
De resolutie is een aardig stukje hoger voor de R, verder zijn het redelijk identieke camera's (scherm/EVF is nog wel een dingetje misschien).
Vraag je dus vooral af of je de resolutie echt nodig hebt en of je daar €1200,- voor wilt betalen.
* Grozno gaat dat niet doen.
Ik heb tot nu toe bij geen enkele foto echt resolutie gemist, dus ik blijf lekker bij 24MP hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-04 08:51
*knip*

[ Voor 92% gewijzigd door Grozno op 14-04-2018 16:47 . Reden: Laten we het wel even nuttig houden. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

sys64738 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:43:

Nee, als je een A7R III koopt omdat je dan lekker kunt kroppen de hele dag, ben je volgens mij niet helemaal goed bezig. De enige reden om een R te kopen is omdat je grote (lees: meer dan 1 meter breed) afdrukken wilt maken. Doe je dat niet, ga dan gewoon lekker voor de gewone A7. Het verschil in prijs (toch zo'n 1200 euro) zou je kunnen gebruiken om mooiere zoomlens te kopen. Hoewel die bij Sony wel achterlijk duur zijn..... 100-400 anyone?!?
Discussie als; heb je de 42 megapixel wel nodig? En iets duur vinden. Zullen altijd blijven. Ieder heeft zijn/haar eigen wensen en zijn/haar eigen perceptie van duur. En wij zullen allemaal wel eens keuzes maken die andere niet altijd evengoed kunnen begrijpen.

Zo heb ik persoonlijke keuzes gemaakt voor camera's, objectieven en accessoires, waarvan je kunt denken je had je centen beter anders kunnen besteden. Het zijn mijn keuzes en het zijn mijn centjes denk ik dan weer.

Al ben ik zelf al aantal keer erg blij geweest dat ik behoorlijk kon croppen met de Sony A7R III en A7R II.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Superdaantje schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 19:31:
[...]

Discussie als; heb je de 42 megapixel wel nodig? En iets duur vinden. Zullen altijd blijven. Ieder heeft zijn/haar eigen wensen en zijn/haar eigen perceptie van duur. En wij zullen allemaal wel eens keuzes maken die andere niet altijd evengoed kunnen begrijpen.

Zo heb ik persoonlijke keuzes gemaakt voor camera's, objectieven en accessoires, waarvan je kunt denken je had je centen beter anders kunnen besteden. Het zijn mijn keuzes en het zijn mijn centjes denk ik dan weer.

Al ben ik zelf al aantal keer erg blij geweest dat ik behoorlijk kon croppen met de Sony A7R III en A7R II.
Helemaal eens. Voor ik mijn a7rII had, had ik een fuji xt-1 met 24MP (uit mijn hoofd). Los van het feit dat Fuji echt wel leuke camera's en lenzen had waren die 24MP voor mij regelmatig echt killing bij het croppen.
Ik kreeg steeds meer irritatie van die beperking en ben blij dat ik nu weer (flink) kan croppen. Die keuze/flexibiliteit vind ik voor mezelf wel een must.
Maar als je nauwelijks cropt snap ik heel goed de keuze voor de a7III.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lightroom Classic CC 7.3 support ARQ (Sony Pixel Shift) voor Sony A7R III
A little gift from Adobe , not even present in the release notes of Lightroom:
The Lightroom Classic CC 7.3 issued in April 2018 and that was announcing the support of the A7III, also supports the display and editing of the ARQ files of the A7RIII
As a reminder an ARQ file (343Mo) is created from 4 ARW files created via the Pixel Shift Option of the A7RIII
You still need Sony software View/Edit to transform the ARW files into an ARQ, but then this ARQ file is directly readable and editable in Lightroom , no need to convert it anymore to a dng prox
https://sonyalpha.blog/20...lightroom-classic-cc-7-3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emjen
sys64738 schreef op zaterdag 14 april 2018 @ 13:43:
Het voordeel van de A7RIII is juist dat je kan croppen wat je wil en nog steeds genoeg pixels overhoudt voor een scherpe topfoto die je nog kan printen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Bean77 De X-T1 is 16 MP.... dus das inderdaad geen crop-monster. Maar zelfs dat zou prima genoeg moeten zijn.

Ik ben echt niet van de "get it 100% right in camera"-cult (lang leve LR en PS) maar crop is toch wel iets dat je redelijk goed kunt doen. Ik crop meestal niet meer dan 10%. Maar daarbij moet ik wel toegeven dat ik voornamelijk landschappen en macro's doe waar je lekker de tijd kunt nemen voor je compositie. Schiet je sport of street dan heb je vaak wat meer haast en ben je al lang blij dat alles erop staat.

Maar goed. Het is allemaal erg persoonlijk. En voor mij voorlopig riant boven budget. En ik zou sowieso eerder een R II kopen voor mijn landschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
sys64738 schreef op zondag 15 april 2018 @ 20:33:
@Bean77 De X-T1 is 16 MP.... dus das inderdaad geen crop-monster. Maar zelfs dat zou prima genoeg moeten zijn.

Ik ben echt niet van de "get it 100% right in camera"-cult (lang leve LR en PS) maar crop is toch wel iets dat je redelijk goed kunt doen. Ik crop meestal niet meer dan 10%. Maar daarbij moet ik wel toegeven dat ik voornamelijk landschappen en macro's doe waar je lekker de tijd kunt nemen voor je compositie. Schiet je sport of street dan heb je vaak wat meer haast en ben je al lang blij dat alles erop staat.

Maar goed. Het is allemaal erg persoonlijk. En voor mij voorlopig riant boven budget. En ik zou sowieso eerder een R II kopen voor mijn landschappen.
Sorry had de xt2, mijn fout, die was wel 24mp. Maar zoals je gezegd voor ieder persoonlijk en ook nog afhankelijk van budget.
Als je AF niet nodig hebt zou een a7R overigens ook prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-03 01:14
Anoniem: 1023763 schreef op zondag 25 februari 2018 @ 16:36:
[...]

Ja, ik zie nu ook dat de AF van A7II weer een stuk beter was dan A6000 (die zat op het niveau van A7).
De A6000 is met native lenzen beduidend sneller in veel situaties dan de A7-II zelfs (ik heb beide). De a6000 is véél sneller in zeer-low light situaties, in mijn ervaring. Met veel licht valt het verschil mee. Er zijn soms lenzen/situaties dat ik de A7-II de edge geef - wellicht dat converters er daar één van zijn. Ik heb alleen getest met een speedbooster en daar was de AF vergelijkbaar (Canon 50mm F1.8 STM).

Verder ook niet vreemd :
De A7-II heeft een hybride AF systeem met 117-punts fase detectie + 25-punts contrast detectie.
De A6000 heeft er maar liefst179 voor de fase detectie en eveneens 25 contrast detectie punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-01 23:24
Is het een vrij recente verandering dat je voor Sony Pro Support minstens 1 camera uit de A-groep moet hebben? Hoe dan ook, jammer dat ik er niet voor in aanmerking kom, ook al is de nieuwprijs van de Sony A7III hoger dan de helft van de camera's uit de A-groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Wat bedoel je met A-groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Swagger schreef op maandag 16 april 2018 @ 02:41:
Is het een vrij recente verandering dat je voor Sony Pro Support minstens 1 camera uit de A-groep moet hebben? Hoe dan ook, jammer dat ik er niet voor in aanmerking kom, ook al is de nieuwprijs van de Sony A7III hoger dan de helft van de camera's uit de A-groep.
Sony heeft recentelijk hieraan de nieuwe modellen camera's en objectieven toegevoegd zoals de Sony A7 III

De voorwaarden voor twee camera's zal men eerder aan voldoen dan de voorwaarden om minimaal 3 Sony G/GM of Sony/Zeiss objectieven. Dan hebben we nog dat je inkomsten uit fotografie moet halen. Dit moet je kunnen aantonen doormiddel van KvK, BTWnr. drie geanonimiseerde klant facturen. Portfolio kunnen overleggen.

Bij mij duurde de aanmeld procesure zo'n twee half maand. Gezien het nummer op mijn pasje doet mij sterk vermoeden dat aantal Sony Imaging Pro leden niet zo groot is ;-)

Procedure van Sony is gelijk aan die van Nikon, Fujifilm etc. Canon is hier redelijke uitzondering. Zij laten ook de enthousiaste amateur toe tot haar CPS. Zij kennen aantal gradaties voor deze service. Zoals Brons, Goud, Platina. Deze service is niet overal ter wereld gratis in een aantal landen betalen 100,- dollar per jaar.

Sony heeft wel aantal landen toegevoegd aan deze service.
Change:
The Sony Imaging PRO Support will be available in
• Belgium
• France
• Italy
Sony PRO Support is van toepassing op onderstaande Sony modellen:
Op de Sony website vind je meer informatie. Lijst zal waarschijnlijk niet volledig zijn ;-)
Camera's

Sony SLT-A77 mark II
Sony Alpha A99 Mark II
Sony DSC-RX1
Sony DSC-RX1R
Sony DSC-RX1R Mark II
Sony Alpha A9
Sony A7S
Sony A7S Mark II
Sony A7R
Sony A7R Mark II
Sony A7R Mark III
Sony A7
Sony A7 Mark II
Sony A7 Mark III
Sony A6500

Objectieven

Sony SAL 100mm F/2.8 Macro
Sony SAL 135mm F/1.8 Z
Sony SAL 135mm F/2.8
Sony 16-35mm F/2.8 Vario-Sonnar T* ZA SSM II
Sony SAL 16-80mm F/3.5-4.5 Vario-Sonnar T*
Sony 24-70mm F/2.8 Vario-Sonnar T* ZA SSM II
Sony SAL 300mm F/2.8 SSM G
Sony SAL 300mm F/2.8 SSM G II
Sony SAL 35mm F/1.4G
Sony SAL 500mm F/4.0 G SSM ED
Sony SAL 50mm F/1.4 ZA SSM Carl Zeiss Planar T*
Sony SAL 70-200mm F/2.8G SSM II
Sony SAL 70-300mm F/4.5-5.6 G SSM II
Sony 70-400mm F/4.0-5.6 G SSM II
Sony SAL 85mm F/1.4 Z
Sony E 16-70mm F/4.0 ZA OSS ZEISS Vario-Tessar T*
Sony FE 24-70mm F/4.0 ZA OSS ZEISS Vario-Tessar T*
Sony E 24mm F/1.8 ZA ZEISS Sonnar
Sony FE 35mm F/1.4 ZA Zeiss Distagon T*
Sony FE 35mm F/2.8 Zeiss Sonnar T*
Sony FE 70-200mm F/4.0G OSS
Sony FE 90mm F/2.8G Macro OSS
Sony SEL 18-105mm F/4.0G OSS powerzoom E-mount
Sony FE 16-35mm F/4.0 ZA OSS Vario-Tessar T*
Sony FE 28-135mm F/4.0G OSS Powerzoom
Sony E 18-110mm F/4.0G OSS Powerzoom
Sony FE 100mm F/2.8 STF GM OSS
Sony FE 12-24mm F/4.0G
Sony FE 16-35mm F/2.8 GM
Sony FE 24-70mm F/2.8 GM
Sony FE 100-400mm F/4.5-5.6 GM OSS

[ Voor 37% gewijzigd door Daan_ op 16-04-2018 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Grozno De camera's zijn opgedeeld in klasse. Zie de aanmeldprocedure en kwalificatie eisen voor Sony Imaging Pro

Maakt iedereen hier trouwens zelf zijn sensor schoon, of besteden jullie dat uit ?

Zag dat het €29,- kost bij Kamera Express, maar ben benieuwd of ze dan ook gewoon een blower en wat swaps gebruiken, of dat ze het op een andere "professionelere" manier doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 16-04-2018 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik maak mijn sensors zelf schoon. Droog als nat. Op de zelfde manier als men in de winkel doet. Krijg ik deze zelf niet schoon dan ging ik naar Chipclean.

Nu probeer ik het eerst zelf krijg ik hem niet schoon dan stuur ik deze op naar Sony. Heb immers twee keer per jaar gratis cleaning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Heb nu een tijdje de A7RIII met een converter voor m'n Canon lenzen. Werkt in principe prima en haal er mooie resultaten mee!

Het enige wat me wel opvalt, is dat de autofocus soms wat problemen heeft met scherpstellen. Dit onafhankelijk van het objectief dat erop zit. Is dit een standaard issue als je een converter (MetaBones) gebruikt?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Welke Metabone gebruik je en welke firmware versie ?
En bij welke objectieven merk je dat?

[ Voor 27% gewijzigd door Daan_ op 16-04-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Dennahz Als ik de reviews die ik heb gelezen/gezien mag geloven, hangt het juist sterk af van de lens die je erop schroeft. 70-200mm's schijnen prima te focussen tot 100 a 120 mm. Daarboven begint het hunt-festijn. De standaard zooms en primes schijnen wel lekker te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met mijn Canon 200mm f/2.8L en Sigma mc-11 adapter op een A7R III gaat ie vooral hunten op kortere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

De eerste beelden van de Sigma ART lenzen voor FE zien er goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Laatst online: 22:14
Ik heb de knoop doorgehakt en de A7III besteld ter vervanging van de A7R. Ik begruik de Zeiss 35mm F/2.8 als daily lens, kan weinig er over vinden of deze wel snel genoeg AF heeft om te kunnen profiteren van de de nieuwe AF functies. Daarnaast ook nog de Sony 24-240mm als travel zoom lens, niet de beste lens maar wel ideaal als allrounder onderweg. Ook daar kan ik weinig over vinden, op alle fora heeft men het vooral over de G master lenzen. Iemand ervaring?

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

De GM lenzen zijn gewoon Sony's aanduiding van de top-of-the-line, waar Canon dit aangeeft met L en Sigma met ART. Volgens mij verschilt de accuraatheid en snelheid van de AF op zo'n Sony body van lens tot lens en heeft het niet zo zeer te maken met of het een G of GM lens is o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Unidentified schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:18:
De eerste beelden van de Sigma ART lenzen voor FE zien er goed uit.
Mijn eerste reactie is vooral Wow die zijn groot (en mogelijk zwaar). Compacte camera met 'mega' lenzen. Die 50mm ook :o
Toen ik destijds de zware otus 55mm had of de 135mm apo zeiss vond ik deze niet zo heel fijn in balans op de - destijds - kleine body van de a7r.
Misschien goed dat Sigma ook goede/compacte/lichte lenzen gaat ontwikkelen voor sony a7* generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

ChiLLeR schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:38:
Ik heb de knoop doorgehakt en de A7III besteld ter vervanging van de A7R. Ik begruik de Zeiss 35mm F/2.8 als daily lens, kan weinig er over vinden of deze wel snel genoeg AF heeft om te kunnen profiteren van de de nieuwe AF functies. Daarnaast ook nog de Sony 24-240mm als travel zoom lens, niet de beste lens maar wel ideaal als allrounder onderweg. Ook daar kan ik weinig over vinden, op alle fora heeft men het vooral over de G master lenzen. Iemand ervaring?
Of je er van kunt profiteren kun je gemakkelijk testen. Neem objectief mee naar de winkel en schroef hem op de de Sony A7 III. Veel winkels geven je deze mogelijkheid wel.

De 24-240 is een stuk glas met nodige compromissen. Dit krijg je al snel als je een dergelijk bereik wilt afdekken met één objectief.

Zelf aantal G Master objectieven, maar deze zijn zeker niet klein en licht te noemen. Zo gebruik ik de Sony 16-35GM, 24-70GM en 70-200GM, waarvan ik de 24-70GM zelden tot niet gebruik. Grijp dan liever naar de diverse primes die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39
Meh... ik overweeg mijn Sony A7rIII en 16-35 GM + 70-200 GM te gaan verkopen. Ik vind het enorm veel geld allemaal en ik gebruik het gewoon te weinig. Op vakantie, is het leuk. Maar ook daar begon ik langzaam tegen mijn grens aan te lopen (omdat er vaak toch een filter-kit meegaat, een beschermhoes, een tripod). Dit tegen de gemiddelde inkomsten van 20-50 euro per maand (stock website) eigenlijk niet opweegt. Het haalt echt de fun eruit.

Wat ik zo leuk vond aan fotografie;
- Mooie plekjes uitzoeken, daar wachten op de juiste belichting m.b.t. de zon en een mooie landschap of landschap-sfeer foto te maken (ook s'nachts en astrofotografie).

Wat ik niet leuk vind aan fotografie;
- Alle k*t spullen mee nemen en sjouwen. Dan kan ik tijdens mijn hike toch minder genieten van mn omgeving.
- In Nederland heb ik 0,0 inspiratie. Het is gewoon een vlak land met weinig interessants aan landschappen (dat al niet 100.000.000 keer eerder is gefotografeerd).
- Heb je uiteindelijk iets moois gevonden, wordt het binnen no-time door andere kopieer-instagrammers gejat. Waardoor je uniekheid van je foto ook weer verloren gaat (kan je ook als compliment zien).

hmm ik ga verder denken! Maar de A7rIII vergeleken met de A7rII... man man man! De batterijduur zeg. Ook in temperaturen van -20 geen enkele zorgen over hoeven te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Je overweegt het te verkopen. Wat wens je ervoor terug? Of stoppen met fotografie.

Het gewicht van Sony A7R III +16-35GM (Lee kit en Gitzo 1555+RRS) nog echt meevallen qua gewicht etc. En zeker voor Full Frame camera.

Bij verkopen zal je waarschijnlijk ook centen verliezen. En er is toch meer dan genoeg te fotograferen in NL. Leest nu meer dat je even geen inspiratie hebt. Kopie gedrag zal dan ook altijd blijven....

Begrijp je post niet zo zeer ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verbraakje
  • Laatst online: 18-03 09:39

verbraakje

🚦

Voor de mensen met een Sony a7III. Er is een update beschikbaar.
https://www.sony.nl/elect...ody-ilce7-series/ilce-7m3

edit: @elhopo heeft gelijk Volgens mij alleen te updaten met een windows computer. (niet echt handig wat mij betreft maar goed)

[ Voor 7% gewijzigd door verbraakje op 18-04-2018 11:09 ]

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005

Don Quijote

El Magnifico

FireBladeX schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:51:
Meh... ik overweeg mijn Sony A7rIII en 16-35 GM + 70-200 GM te gaan verkopen.

[...]

Wat ik zo leuk vond aan fotografie;
- Mooie plekjes uitzoeken, daar wachten op de juiste belichting m.b.t. de zon en een mooie landschap of landschap-sfeer foto te maken (ook s'nachts en astrofotografie).

Wat ik niet leuk vind aan fotografie;
- Alle k*t spullen mee nemen en sjouwen. Dan kan ik tijdens mijn hike toch minder genieten van mn omgeving.
Maar waarom ga je dan ook met een 16-35 GM rondlopen als het je vooral om landschappen te doen is? Koop lekker een van de Voigtlander FE opbjectieven (15mm), dan heb je een ontzettend draagzaam setje wat je de hele dag over je schouder kunt hangen zonder dat het stoort. Zeker als je je foto's vooral op instagram deelt, maakt het kwaliteitsverlies van de Voigtlander ten opzichte van de 16-35 GM echt niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-04 17:19
verbraakje schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:44:
Voor de mensen met een Sony a7III. Er is een update beschikbaar.
https://www.sony.nl/elect...ody-ilce7-series/ilce-7m3

Volgens mij alleen te updaten met een windows computer. (niet echt handig wat mij betreft maar goed)
Ik zie ook een Mac versie staan, dus dat is denk ik intussen verholpen. De volgende punten zijn opgelost:
  • Lost het probleem op van 'knipperende pixels' aan de onderkant van het beeld tijdens XAVC S 4K-opnamen (PAL 25p) (afhankelijk van de combinatie van camera-instellingen)
  • Lost een probleem op waarbij het aanraakscherm soms niet reageert
  • Verbetert de algehele stabiliteit van de camera

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
Superdaantje schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:16:
Je overweegt het te verkopen. Wat wens je ervoor terug? Of stoppen met fotografie.

Het gewicht van Sony A7R III +16-35GM (Lee kit en Gitzo 1555+RRS) nog echt meevallen qua gewicht etc. En zeker voor Full Frame camera.

Bij verkopen zal je waarschijnlijk ook centen verliezen. En er is toch meer dan genoeg te fotograferen in NL. Leest nu meer dat je even geen inspiratie hebt. Kopie gedrag zal dan ook altijd blijven....

Begrijp je post niet zo zeer ;-)
Ik heb daarnaast een DJI Mavic Pro (inclusief filter kit en extra baterij). Die gaat vaak ook mee samen met mijn fotografie gear. Dan zuil je wel een grote backpack vol camera gear. Dit was killing voor mn Prekistolen Hike in de sneeuw en -10. Mn drone weegt niets, maakt films en foto's uit een redelijk nieuwe perspectief. Dus daar ben ik door gecharmeerd. De Sony A7rIII is geweldig en mn foto's zijn super strak en kristalhelder. Maar of het nog opweegt... (letterlijk maar ook figuurlijk), dat weet ik niet.
DivWhis schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:56:
[...]

Maar waarom ga je dan ook met een 16-35 GM rondlopen als het je vooral om landschappen te doen is? Koop lekker een van de Voigtlander FE opbjectieven (15mm), dan heb je een ontzettend draagzaam setje wat je de hele dag over je schouder kunt hangen zonder dat het stoort. Zeker als je je foto's vooral op instagram deelt, maakt het kwaliteitsverlies van de Voigtlander ten opzichte van de 16-35 GM echt niet veel uit.
Dit overweeg ik ook. Ik heb voor de 16-35 GM een batis 18mm gehad. Deze vond ik wel fijn (prima balans tussen kwaliteit, gewicht en lichtsterkte). Maar dan veranderd er feitelijk maar paar honderd gram. De zwaarte zit vooral in de 70200GM. Voor landschappen is altijd wijd niet fijn. Soms is juist zoom ook heel mooi / ander perspectief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-03 19:37

Yero

Reviewer
FireBladeX schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:15:
[...]
Ik heb daarnaast een DJI Mavic Pro (inclusief filter kit en extra baterij). Die gaat vaak ook mee samen met mijn fotografie gear. Dan zuil je wel een grote backpack vol camera gear. Dit was killing voor mn Prekistolen Hike in de sneeuw en -10. Mn drone weegt niets, maakt films en foto's uit een redelijk nieuwe perspectief. Dus daar ben ik door gecharmeerd. De Sony A7rIII is geweldig en mn foto's zijn super strak en kristalhelder. Maar of het nog opweegt... (letterlijk maar ook figuurlijk), dat weet ik niet.
Ik zou even afwachten. Ik heb ook een Mavic Pro en het fotograferen en filmen is inderdaad fantastisch en erg leuk en inspirerend (omdat je dingen kunt doen die je met een normale camera niet kunt).

Maar... ook zo'n leuke drone gaat vervelen. Op vakantie en op speciale trips gaat hij natuurlijk mee, maar vooral in eigen land ben je erg beperkt door wet- en regelgeving. In het begin ga je er continu mee op pad, maar na een tijdje heb je het meeste wel gedaan en zijn vooral nieuwe omgevingen (lees: vakantie) nog een nieuwe inspiratie. In mijn geval althans (na twee jaar dronen). Als je dat stadium bereikt hebt, wordt reguliere fotografie ook ineens weer interessanter (lekker rondlopen met een compacte prime om je creativiteit te stimuleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
Het lijkt erop dat inmiddels de A7III overal in Nederland is uitverkocht. Mijn bestelling deed ik nog op een artikel dat op voorraad stond maar het zou dinsdag in huis zijn, geen bericht en reactie dus ik vermoed dat de voorraad niet helemaal klopte. Diverse shops verwachten nieuwe levering eind april...

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@FireBladeX Hmmm. Das een serieuze uitrusting inderdaad. Als je lichter en goedkoper wilt, zou ik sowieso beginnen met de 70-200 omruilen voor zijn kleine F4 broertje. Die is ook zeer scherp maar wel stukje goedkoper en lichter. En voor tele-landschappen heb je niet direct F2.8 nodig....

Ben met je eens dat we voor landschapsfotografie niet echt in het goede land wonen. Maar toch is er in NL ook nog genoeg moois te schieten hoor. En dat men je probeert te kopieren is toch inderdaad alleen maar een compliment. Gewoon zorgen dat jouw foto's mooier zijn dan die van de copy-cats. Locatie is 1 maar doorzettingsvermogen (keer op eer terug gaan voor goede omstandigheden), is minstens zo belangrijk.

Of ruil je 70-200 om voor een mooie macro-lens. Daar kun je helemaal mee los gaan (in NL). Zeker in de lente maar eigenlijk altijd wel. En is ook stuk minder makkelijk te copy-catten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
ChiLLeR schreef op woensdag 18 april 2018 @ 12:17:
Het lijkt erop dat inmiddels de A7III overal in Nederland is uitverkocht. Mijn bestelling deed ik nog op een artikel dat op voorraad stond maar het zou dinsdag in huis zijn, geen bericht en reactie dus ik vermoed dat de voorraad niet helemaal klopte. Diverse shops verwachten nieuwe levering eind april...
Ik kreeg net een mailtje dat hij voor me klaar stond, misschien hebben ze er meer binnen gekregen? Staat niet op voorraad op hun website, maar wellicht is het een telefoontje waard. foto-groep.nl

[ Voor 3% gewijzigd door elhopo op 18-04-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
FireBladeX schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:15:
[...]

[...]

Dit overweeg ik ook. Ik heb voor de 16-35 GM een batis 18mm gehad. Deze vond ik wel fijn (prima balans tussen kwaliteit, gewicht en lichtsterkte). Maar dan veranderd er feitelijk maar paar honderd gram. De zwaarte zit vooral in de 70200GM. Voor landschappen is altijd wijd niet fijn. Soms is juist zoom ook heel mooi / ander perspectief.
Overweeg eens een Cosina / Voigtlander 100mm F3.5 macro. Sublieme lens, zeer scherp en zeer prettige kleurenrendering/contrast. Op mijn A7-II en a6000 een genot om te gebruiken en regelmatig prefereer ik hem over de 85mm F1.4 ! Gewoon door de "look" van de plaatjes en natuurlijk 1:2 macro (zonder de adapter). Voor onder de 9 tientjes vaak te vinden in Canon/Nikon mount! Verder zeer licht/compact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
elhopo schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:29:
[...]

Ik kreeg net een mailtje dat hij voor me klaar stond, misschien hebben ze er meer binnen gekregen? Staat niet op voorraad op hun website, maar wellicht is het een telefoontje waard. foto-groep.nl
offtopic:
Thanks, inmiddels blijkt dat DPD het pakket kwijt is... |:( Ze zijn er mee bezig, zal je altijd zien :)

[ Voor 2% gewijzigd door ChiLLeR op 19-04-2018 03:43 . Reden: Sorry off topic ]

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zullen we weer beetje ontopic gaan en levertijden en perikelen m.b.t. leveringen etc van de pricewatch: Sony A7 III Zwart elders bespreken? O-)

[ Voor 34% gewijzigd door Daan_ op 18-04-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@FireBladeX Ik vind het klote voor je dat je het gevoel hebt weinig inspiratie meer op te doen hier in NL en dat je belemmerd wordt door gewicht en het hele arsenaal. Ik begrijp dit wel; ik pungel met hikes in Schotland ook mijn hele hebben en houden mee (zie signature + statief+camelbak+filters etc) en ik baal daar ook steeds vaker van.
Volledig eens dat je juist telelenzen wilt gebruiken voor landschap. Ik doe ook bijna niets anders maar ik moet toch een uwa bij me hebben.

Maak niet te impulsieve beslissingen; die A7RIII is een pareltje. Probeer eens na te gaan waar je die 70-200 mee zou kunnen vervangen. Wellicht heb je aan een 85&135 batis voldoende, scheelt weer bijna 800 gram.

Tenslotte: kom eens naar Zuid-Limburg, in de buurten van Gulpen Wittem, Slenaken en Epen. Prachtige landschappen met heuvels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
Ik heb hier een a7-II en merk dat mijn Samyang 50mm F1.4 backfocussed. Echter kan ik bij de Micro-AF adjustments het wel aanzetten maar niet daadwerkelijk toepassen (of aanpassen) bij deze lens. Is dat een feature of doe ik iets fout? Op internet naar zoeken leverde niets concreets op hmm behalve dat het bij adapters niet kon (wist ik al). Dit is echter een native lens, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

In theorie zou je Micro-AF adjustments niet nodig hoeven hebben op de Sony A7 **, aangezien de PDAF gebruikt wordt op de sensor. En deze zou corrigeren?

De functie zou als ik het goed heb op de camera zitten voor de lens adapters voor oudere (A) mount objectieven een "Screw drive AF motor" hebben. (of hoe ze dit ook mogen noemen) Deze adapter heeft een doorschijnende spiegel en zijn eigen PDAF-sensoren die net als een spiegelreflexcamera moeten worden gekalibreerd. Er zijn als goed is (oudere) objectieven die zelfde constructie hebben. Zover ik weet de Samyang niet.

Hoe gaat het met manuaal focussen?

Edit:

[ Voor 6% gewijzigd door Daan_ op 20-04-2018 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
Voor de geinteresseerden: Capture one versie 11.1 ondersteund nu ook de A7 mark III, en de volgende lenzen:
Sony E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS (SEL18135)
Sony FE 24-105mm F4 G OSS (SEL24105G)
(naast natuurlijk nog meer camera's en lenzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Superdaantje schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:20:
In theorie zou je Micro-AF adjustments niet nodig hoeven hebben op de Sony A7 **, aangezien de PDAF gebruikt wordt op de sensor. En deze zou corrigeren?
Het is niet nodig vanwege de contrastdetectie die na de fasedetectie wordt uitgevoerd. Ook fasedetectie op de sensor kan er naast zitten, omdat de lens nog altijd precies moet doen wat de camera zegt en daar gaat het weleens mis. Of vanwege communicatie, of omdat de afstand tussen de sensor en de mount niet perfect klopt.
Maar door de contrastdetectie wordt er gezocht naar het beste contrast, dus optimale scherpte.

Waarom het hier fout gaat, is mij ook een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Daarom schreef ik ook in theorie. ;-) Enige ervaring die ik er mee heb is van twee jaar terug. Toen ik een Sony A mount adapter gebruikte op de Sony A7R II en hier front-back focus had. Na wat zoeken kwam ik uit op DPreview en Fredmiranda. Daar stonden aantal soortgelijke topics m.b.t. Micro-AF adjustments.

Gaat handmatig scherpstellen wel goed ?

[ Voor 116% gewijzigd door Daan_ op 20-04-2018 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik weet dat 't een canon mount lens is, maar deze lijkt echt exceptioneel scherp en zou volgens de reviewer (zie einde van filmpje) helemaal niet soft zijn in de hoeken wanneer deze adapted wordt op een A7RIII:
YouTube: Sigma 14-24mm f/2.8 ART: Image Quality | 4K

Ik kijk uit naar zijn volgende review waarin hij dit uitlegt.
1299 dollar, dus ook euro ga ik even vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emjen
Voor de mensen die overwegen hun hele tas aan fotografie weg te doen omdat alles meezeulen in inspiratieloos Nederland niet heel leuk is: waarom is fotografie een hobby? Want voor mij is spelen met lenzen en de hele technische reutemeteut een onwelkome bijkomstigheid voor het maken van goede plaatjes. Als ik met mijn sony rx100 in mijn zak rondloop kan ik op mooie momenten plaatjes maken die niet onderdoen voor een 5D of A7. Dus vraag jezelf af: is het maken van foto's je hobby? Of vind je het oprecht leuk om te spelen met de technische kant ervan? Het kan natuurlijk ook dat je daar plezier uithaalt.

*Knip*

[ Voor 4% gewijzigd door Grozno op 21-04-2018 17:59 . Reden: V&A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Laatst online: 21-04 09:29
Heb m'n week oude A7 III dit weekend wat uitgebreider kunnen proberen. Nu ben ik aan het uitzoeken geweest of het volgende kan: onder een van de c knoppen de opdracht verwissel de AV/TV knoppen zetten.
Op die manier kan ik snel het voorste wieltje van AV naar TV zetten - en omgekeerd-.
Ja, eigenlijk terug van twee naar één scrolwieltje ik weet het. Voor mij is het voordeel dat ik dan niet de hele tijd bijna mijn bril van m'n neus af gooi. Vanwege slechter wordende ogen heb ik van rechteroog naar linkeroog moeten wisselen v.w.b. de zoeker, en dan zou dat een oplossing kunnen zijn. Iemand een idee ?
Dus menu 2, gepersonaliseerd. bediening1 en dan de functie "draaiknop instellen" onder een c knop of desnoods het draaiwieltje.

Fijne camera, heb steeds meer moeite om de ledjes in m'n spiegelreflex (Pentax K3 III) te zien, en als je de info niet ziet is het moeilijk werken op manual. Ook de scherpstelling van de objectieven gaat bijna geruisloos, en de e-sluiter is natuurlijk helemaal het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@DeSluis Is het zo moeilijk dan om met je wijsvinger het voorste wieltje te draaien en met je duim het achterste?

Als je in het menu klikt op gepersonaliseerd kan je de knoppen een functie toewijzen. Kwestie van scrollen om er achter te komen of de gewenste optie er tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Laatst online: 21-04 09:29
Unidentified schreef op maandag 23 april 2018 @ 00:29:
@DeSluis Is het zo moeilijk dan om met je wijsvinger het voorste wieltje te draaien en met je duim het achterste?

Als je in het menu klikt op gepersonaliseerd kan je de knoppen een functie toewijzen. Kwestie van scrollen om er achter te komen of de gewenste optie er tussen zit.
Ja dat is moeilijk, of eigenlijk lastig, maar niet onmogelijk. (Je hebt zeker geen bril ?, en jij kijkt vast met je rechteroog door de zoeker. Ik moet dat inmiddels met links doen.) Ik weet hoe ik een functie aan een knop of geheugen kan toewijzen, maar dit kan ik nu net niet vinden. Heb inmiddels het vermoeden dat het ook niet kan, ik krijg het onder geen enkele --toewijzings-- manier aangeboden.

[ Voor 5% gewijzigd door DeSluis op 23-04-2018 06:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Vrijdag de A7III in huis ontvangen! Echt een mega upgrade tov. de A7R. Focus is supersnel én accuraat, touch-focus points erg handig, in body stabilisatie zorgt voor haarscherpe foto's op de 35mm lens. Beelden zijn ook echt scherper dan de A7R, (uit de hand geschoten in ieder geval). De A7R is haarscherp met statief maar uit de hand heel vaak toch een lichte onscherpte. Die onscherpte is nu echt verdwenen.

Nadeel is dat de Mk3 wel zwaarder is en de body toch wat dikker, dat merk je wel. Ik vind de grip wel beter maar mijn vriendin vindt de grip van de A7R beter, zij heeft kleinere handen. LCD schermpje is iets lastiger te kantelen maar wordt nu tenminste niet meer uitgeschakeld als je je hand voor de EVF houdt.

Moet nog even ervaring opdoen met de instellingen en de AF-tracking maar dat zal de komende weken wel worden.

>> Signature?

Pagina: 1 ... 20 ... 33 Laatste

Let op:
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018

Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies