Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1247661/93
Het is dus belangrijk om te zorgen dat adapters van binnen volledig anti-reflectief zijn afgewerkt.
Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM
Het is hopen dat de komende novoflex eos - NEX adapter gewoon goed is van zichzelf. Om nou zelf met vilt aan de slag te gaan...martijn_tje schreef op zondag 02 februari 2014 @ 10:37:
Ik kwam dit nog tegen bij die review
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1247661/93
Het is dus belangrijk om te zorgen dat adapters van binnen volledig anti-reflectief zijn afgewerkt.
Leica MM + Sony A9
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Uiteraard, maar als je in de markt bent voor een adapter om met TS lenzen te gebruiken zou ik liever even wachten of er betere altenatieven komen.Terryb47 schreef op zondag 02 februari 2014 @ 13:37:
Als je al een dure metabones hebt gekocht (en last van reflecties hebt) dan doe je er alles aan om het te verhelpen lijkt mij.
Leica MM + Sony A9
Één regel in de review:
In fact it comes very close indeed to the astounding (but $4000) Zeiss Otus 55mm F1.4.
X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
[ Voor 31% gewijzigd door Universal Creations op 02-02-2014 18:30 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Tis inderdaad een strak lensje. Jammer dat ik zo ongeveer zwem in de 50 mm's die ook niet allemaal mis zijn (zoals de Canon 50L).Universal Creations schreef op zondag 02 februari 2014 @ 18:28:
Die 55/1.4 was op een D800 getest met AA-filter dus en dat geeft wel andere resultaten. Niet dat dat iets af doet aan de fantastische resultaten van deze mini-otus
Wellicht leuk om te vertellen: ik ben er (eindelijk) achter waarom mijn Metabones V3 uit zichzelf tussen 2 verschillende modi leek te schakelen. In de ene modus werkt de AF en wordt het diafragma geknepen bij het maken van een foto. Bij de andere modus werkt de AF niet, kneep het diafragma gelijk en werkte de peaking als je aan de focusring draait (verrekt handig) - en geeft de camera aan MF-modus.
Het gaat om het knopje aan de zijkant van de adapter (preview knopje). Druk je dat in terwijl je de lens mount gaat de lens in AF modus, druk je dat niet in gaat de lens in MF modus. Duurde even voordat ik dit door had en drukte tijdens het mounten af en toe het knopje dus per ongeluk in
Ten andermale: AF performance is ruk met de L-lenzen, vind de focuspeaking functie als je aan de focusring draait en een realistische DoF weergave belangrijker..
[ Voor 23% gewijzigd door mennovanw op 10-02-2014 13:48 ]
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Heel herkenbaarmennovanw schreef op maandag 10 februari 2014 @ 13:43:
[...]
Tis inderdaad een strak lensje. Jammer dat ik zo ongeveer zwem in de 50 mm's die ook niet allemaal mis zijn (zoals de Canon 50L).
Leica MM + Sony A9
Een kleine markt inderdaad, plus dat de camera nog maar kort geleden is geintroduceerd en een prijsverlaging wel heel erg vroeg zou zijn.WaSteiL schreef op maandag 03 maart 2014 @ 07:57:
Ik zit maar te wachten tot de prijzen in Nederland een beetje dalen van de A7, maar het grootste probleem is geloof ik nog steeds de verkrijgbaarheid. Zelfs de Mediamarkt en de Saturn hebben hem niet in hun assortiment. Vraag me af hoe dat komt: te kleine markt voor dit type camera (gezien de prijs)?
Daarnaast is er geen concurrentie voor een FF mirrorless dus een prijsverlaging zou voor het ook niet echt logisch zijn. Het is niet zo dat ze de concurrentie voor moeten blijven oid.
Ik zou hem gewoon nu kopen. Heerlijke camera.
Leica MM + Sony A9
Wat ik bedoel met prijsverlaging is de prijs die bijvoorbeeld bij Amazon in Frankrijk actief is. Daar betaal je 1399 voor body + objectief. Wat mij overigens verbaasd aangezien de losse body 1309 euro is. 90 euro voor de 28-70 lens is wel erg weinig. Hmmm interressant.RobertJRB schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:10:
[...]
Een kleine markt inderdaad, plus dat de camera nog maar kort geleden is geintroduceerd en een prijsverlaging wel heel erg vroeg zou zijn.
Daarnaast is er geen concurrentie voor een FF mirrorless dus een prijsverlaging zou voor het ook niet echt logisch zijn. Het is niet zo dat ze de concurrentie voor moeten blijven oid.
Ik zou hem gewoon nu kopen. Heerlijke camera.
Maar dat is geen prijsverlaging geweest. De prijs in Frankrijk is altijd al de laagste in de EU geweest. In Australie krijg je vanaf het begin er een gratis grip en adapter bij. In de VS krijg je vrijwel vanaf het begin 200 dollar korting op lenzen als je een camera koopt.WaSteiL schreef op maandag 03 maart 2014 @ 08:15:
[...]
Wat ik bedoel met prijsverlaging is de prijs die bijvoorbeeld bij Amazon in Frankrijk actief is. Daar betaal je 1399 voor body + objectief. Wat mij overigens verbaasd aangezien de losse body 1309 euro is. 90 euro voor de 28-70 lens is wel erg weinig. Hmmm interressant.
Ik zou die prijs niet als referentie zien omdat de markt in Frankrijk niets met die in NL te maken heeft. In Nederland betaal je ook het meest van Europa om uit eten te gaan, en is het duurste land ter wereld om de taxi te nemen. En in sommige dingen is het hier weer goedkoper.
Als je al een camera hebt en dus kunt blijven wachten is dat prima, maar het kan zo nog een half jaar duren voor er ook maar iets met de prijzen gebeurt en een prijsverlaging van 400 euro naar 1399 voor de kit lijkt me dan wel erg sterk.
Persoonlijk zou ik alleen wachten als duidelijk is dat er een prijsverlaging aan zit te komen door de aankondiging van de opvolger.
Leica MM + Sony A9
Ik gebruik de camera niet echt dagelijks en ga er ook niet heeeel voorzichtig mee om maar mishandel het ding ook weer niet.. vraag het me gewoon af of ik de enige ben waar al een paar krassen op het plastic zitten waardoor het vervelend is om je foto's te bekijken onder een bepaalde hoek.
Ja, maar het is maar dat jij het zegt, anders had ik er niet eens naar gekeken. Ik heb er dus geen last van en de krassen zijn ook erg ondiep. Ik heb de half harde variant:Milo. schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:02:
Voor degenen die er een originele sony screenprotector op hebben zitten.. zitten er bij jullie ook al krassen op dat stukje plastic?
Ik gebruik de camera niet echt dagelijks en ga er ook niet heeeel voorzichtig mee om maar mishandel het ding ook weer niet.. vraag het me gewoon af of ik de enige ben waar al een paar krassen op het plastic zitten waardoor het vervelend is om je foto's te bekijken onder een bepaalde hoek.

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's
Nope, hier geen hinderlijke krassen opgevallen.Milo. schreef op maandag 03 maart 2014 @ 10:02:
Voor degenen die er een originele sony screenprotector op hebben zitten.. zitten er bij jullie ook al krassen op dat stukje plastic?
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Mmm half harde variant.. ik heb geen idee welke ik heb (en of er verschillende zijn), mss dat ik de verpakking nog ergens heb rondslingeren maar inderdaad ik vind hem wat softig aanvoelen op de een of andere manier.D0gtag schreef op maandag 03 maart 2014 @ 12:01:
[...]
Ja, maar het is maar dat jij het zegt, anders had ik er niet eens naar gekeken. Ik heb er dus geen last van en de krassen zijn ook erg ondiep. Ik heb de half harde variant:
[afbeelding]
Ik heb zelf een hinderlijke horizontale kras die dusdanig diep is dat die gewoon opvalt door weerspiegeling…nog altijd minder hinderlijk dan het scherm van mn nex maar toch is dit ook niet optimaal.
Buiten dat is het allemaal erg fijn die camera.
Probeer anders dit: http://www.displex.nl/ of haal hem er vanaf en koop een geharde versie (ik had een no brand (ge)hard glas versie op de nex 7 en die was uitstekend).Milo. schreef op maandag 03 maart 2014 @ 12:48:
[...]
Mmm half harde variant.. ik heb geen idee welke ik heb (en of er verschillende zijn), mss dat ik de verpakking nog ergens heb rondslingeren maar inderdaad ik vind hem wat softig aanvoelen op de een of andere manier.
Ik heb zelf een hinderlijke horizontale kras die dusdanig diep is dat die gewoon opvalt door weerspiegeling…nog altijd minder hinderlijk dan het scherm van mn nex maar toch is dit ook niet optimaal.
Buiten dat is het allemaal erg fijn die camera.
ISO25600 30sec.

En nu afgedekt om lekkage te voorkomen, niks wereld schokkend.

Dit is de lekkage tussen de lens en de adapter....
Ik dacht eerst dat het mogelijk aan de lensdop had kunnen liggen maar het bleek toch echt de mount te zijn tussen lens en adapter

Op zich zal het probleem niet veel voorkomen aangezien het alleen bij zeer hoge iso waarden opdoet maar toch, ben benieuwd wat sony gaat doen.
Advocatus ineptias | Free Speech Online
Met de sony adapter heb je sowieso lichtlekken omdat het gewoon een e-mount ontwerp probleem is(zie bovenstaande link). De adapter die ik gebruik heeft nauwelijks light lekkage bij de e-mount maar alleen bij de konica mount. Maar dit komt voornamelijk door het ontwerp van de Konica mount en de ruimte die het creëert. Ik heb even gemeten op punten en er zit ~1.5mm ruimte tussen bepaalde delen even snel nagemeten bij een originele konica body daar is het ~2mm...Grozno schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 22:36:
Welke adapter heb je hier getest? Toch niet een van Sony zelf!?
http://www.sonyalpharumor...pdate-coming-on-march-19/
En hier nog een stuk over de lekkage:
http://petapixel.com/2014...blem-heres-temporary-fix/
Bij deze.. met de nikkor lenzen 20UD, 85/1.4AIS, 180ED AIS, 75-15E en voigtlander 28mm. JPG'tjes zo uit de camera, niet eens de hoogste kwaliteit geloof ik.
Maar goed, ik ben er zeer tevreden mee.

01 Sony A7 - Nikkor 75-150mm 3.5 E serie by Ivan Milo, on Flickr

02 Sony A7 - Nikkor 20mm 3.5 UD by Ivan Milo, on Flickr

03 Sony A7 - Nikkor 180mm 2.8 AIS by Ivan Milo, on Flickr

04 Sony A7 - Voigtlander 28mm 1.9 M mount by Ivan Milo, on Flickr

05 Sony A7 - Nikkor 85mm 1.4 AIS by Ivan Milo, on Flickr
http://www.sony.com.au/su...ad/585420/product/ilce-7k
http://www.sony.com.au/su...ad/585422/product/ilce-7r
En ik zag op fredmiranda dat de eerste L-bracket er ook is voor de A7 + grip.
Ik denk eraan om deze te kopen als RRS niet snel met een eigen variant komt.
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1279807
Sowieso dat je een programma nodig hebt. Bij leica download je gewoon een bestandje die je op je SD kaartje zet.
Kaart in de camera en alles gaat vanzelf.
Heb al bijna geen zin meer om te updaten..
Nevermind, de link van Bean was naar windows, voor de macupdate moet je zelf zoeken...
[ Voor 16% gewijzigd door RobertJRB op 19-03-2014 18:27 ]
Leica MM + Sony A9
Nee snap ik, maar wordt er soms een beetje moe van dat het altijd moeilijk lijkt te moeten.
Net als toen met m'n sony handycam. Krijg je bestanden die niet gewoon af te spelen zijn, niet in imovie te importeren zijn ect.
Leica MM + Sony A9
* Grozno ziet het probleem niet.
dat is typisch Sony weer... lees op FM en DPR dat toch wat mensen problemen hebben met updaten (die denk ik door een falende usb verbinding veroorzaakt worden) bij mij is het wel in 1 keer goed gegaan, duurde wel ontzettend lang - bijna 10minuten volgens mij.
[ Voor 39% gewijzigd door Terryb47 op 19-03-2014 19:31 ]
t gaat erover dat sony wil dat je hun producten verdedigd.
Article 7 DAMAGES ARISING OUT YOUR ACTIONS
You will defend and hold SONY harmless from against all liabilities, demands, damages, costs, expense and losses arising out of the use of the SONY SOFTWARE and/or breach of any of the provisions of this Agreement by you.
[ Voor 8% gewijzigd door mrc4nl op 19-03-2014 19:57 ]
ora et labora
Even wat achtergrond informatie; ik reis geregeld en maak dan foto’s mijn passie is straatfotografie en wil ook portretten gaan doen. Ik zou net (mijn eerste) extra lenzen voor de NEX-7 aanschaffen toen de A7(R) werd geïntroduceerd. Fullframe, spatwater en stof dicht en een super Sony-Zeiss FE 35mm f/2.8 lens, ik was direct verkocht. Ik weet inmiddels dat er geen “perfecte” camera’s bestaan en dat waar de een zijn schouders over ophaalt voor de ander een groot probleem is. Natuurlijk wil je als straatfotograaf een stille camera, de A7 schijnt iets stiller te zijn dan de A7R maar ik heb geen idee hoe dat zich verhoud tot de NEX-7. Het liefst ga ik voor de hoogst haalbare kwaliteit en kom dan uit bij de A7R. Daar lees ik alleen vaak dat het een camera is die bedoeld is voor landschap- en architectuur fotografie en dat je om de beste kwaliteit van de A7R naar boven te halen eigenlijk alles vanaf een tripod moet schieten. Zo’n 95% van de foto’s schiet ik vanuit de hand. Vervolgens lees ik dat de snelheid van de AF bij zowel de A7 als de A7R te wensen overlaat en dat bij vergrotingen beelden niet scherp zijn. Klopt dat? Wil natuurlijk dat de AF snel is en scherpe beelden aflevert. In eerste instantie wil ik de Sony-Zeiss FE 35mm f/2.8 lens kopen. Helaas geen beeldstabilisatie in de camera en ook niet in de lens (wat vrij normaal schijnt te zijn bij primes), maar dan denk ik komt dat wel goed met m’n beelden, zijn ze hand geschoten bij vergrotingen onscherp?
Kun je bepaald werk, koppelen aan een van de twee camera’s? Welke van de twee is in mijn geval de beste keuze?
Bedankt alvast voor het meedenken.
Beide zijn best luid in vergelijking met andere camera's als de nex 5n of M9 (geen ervaring met de nex7). De a7r inderdaad net wat luider. Doet mij erg denken aan een hasselblad 500.heiligeboon schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 03:12:
Natuurlijk wil je als straatfotograaf een stille camera, de A7 schijnt iets stiller te zijn dan de A7R maar ik heb geen idee hoe dat zich verhoud tot de NEX-7.
Maar na een paar maanden gebruiken valt het me eerlijk gezegt niet meer op. Mensen kijken ook echt niet op wanneer ik een foto maak.
Ik zou daardoor geen keuze maken tussen de twee. Verschil is te klein.
Bij de a7r heb je snel last van bewogen foto's door het hoge aantal pixels in combinatie met een sterkte sluiter beweging en natuurlijk een lichte body.Het liefst ga ik voor de hoogst haalbare kwaliteit en kom dan uit bij de A7R. Daar lees ik alleen vaak dat het een camera is die bedoeld is voor landschap- en architectuur fotografie en dat je om de beste kwaliteit van de A7R naar boven te halen eigenlijk alles vanaf een tripod moet schieten. Zo'n 95% van de foto's schiet ik vanuit de hand.
Je moet weten wat je doet. Bij de a7 is dit minder van belang omdat er minder pixels zijn, en een andere sluiter.
Ik heb echt nergens last van in combinatie met de FE 55/1.8. Zeker na de update van gisteren is die echt prima.Vervolgens lees ik dat de snelheid van de AF bij zowel de A7 als de A7R te wensen overlaat
Dat komt dus voglens mij meer door de combinatie van een a7r met een hoog aantal megapixels met een teveel sluiterbeweging waardoor de foto's bewogen zijn. En dat dan met een gebruiker die niet precies weet wat die moet doen.en dat bij vergrotingen beelden niet scherp zijn. Klopt dat?
Bij mij dus niet, maar ik heb een A7. De beelden zijn bij vergrotingen echt prima.Wil natuurlijk dat de AF snel is en scherpe beelden aflevert. In eerste instantie wil ik de Sony-Zeiss FE 35mm f/2.8 lens kopen. Helaas geen beeldstabilisatie in de camera en ook niet in de lens (wat vrij normaal schijnt te zijn bij primes), maar dan denk ik komt dat wel goed met m'n beelden, zijn ze hand geschoten bij vergrotingen onscherp?
Sowieso is de A7 en de A7r heel erg gemakkelijk in gebruik en moet je eigenlijk erg je best doen om een foto te verpesten.
Overigens is stabilisatie in een prime niet vrij normaal. Zeker niet bij groothoek of standaardlenzen.
A7r voor studio/ statiefwerk. De A7 voor het overige. Straatfotografie zou ik lekker met de A7 doen. Heb je betere AF, beter handelbare files (A7r files zijn echt huge), stillere sluiter (hoewel dus een klein verschil) en ook nog een lagere prijs.Kun je bepaald werk, koppelen aan een van de twee camera's? Welke van de twee is in mijn geval de beste keuze?
Het verschil tussen de A7 en A7r zou ik gebruiken om te sparen voor de FE 55/1.8. Echt een geweldige lens.
Leica MM + Sony A9
qua shutternoise: heb zelf een A7, en ben laatst nog aangesproken op straat van best een afstand ook nog. ik vind het nog steeds een vershrikkelijk geluid maken, de A7R is nog erger. Probeer in ieder geval beide cameras uit.
Ik zie een hoop mensen janken om IBIS en dat het een gemis zou zijn. Tuurlijk is beeldstabilisatie handig, maar we zijn toch niet allemaal een stel opaatjes met trillende handen? Diezelfde mensen vergeten dan gelijk dat je camera duurder wordt, en je lenzen ook nog een stuk groter en zwaarder.
De FE35 is klein, superlicht en daarom uitermate geschikt voor reizen en als walkaround lens.
Ik zou zelf ook voor de A7+lens gaan
Met IBIS, dus in body stabilisatie worden je lenzen groter? Dat lijkt me stug.Terryb47 schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:37:
Ik zie een hoop mensen janken om IBIS en dat het een gemis zou zijn. Tuurlijk is beeldstabilisatie handig, maar we zijn toch niet allemaal een stel opaatjes met trillende handen? Diezelfde mensen vergeten dan gelijk dat je camera duurder wordt, en je lenzen ook nog een stuk groter en zwaarder
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Het besluit is genomen, het wordt een A7. Als die nog beter gaat bevallen dan mijn NEX-7 ben ik helemaal in mijn nopjes.
Hier nog een video van B&H over de A7/A7R zoals die vandaag is gepost op sonyalpharumors.com.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeIk kom zelf van de nex7, maar of het beter zal bevallen dat hangt af van hoe je je camera gebruiktheiligeboon schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 21:51:
refused; RobertJRB en Terryb47 super bedankt voor jullie (uitgebreide) reacties. Hier kan ik echt verder mee. Had gewild dat ik dit forum een paar weken eerder was tegengekomen. Gek genoeg was dat pas eergisteren. Er gaat niets boven een eigen “hangplek” voor A7/A7R gebruikers.
![]()
Het besluit is genomen, het wordt een A7. Als die nog beter gaat bevallen dan mijn NEX-7 ben ik helemaal in mijn nopjes.
Hier nog een video van B&H over de A7/A7R zoals die vandaag is gepost op sonyalpharumors.com.
[video]
Veel plezier met je camera.
Edit: eindelijk me camera case binnen, of halfcase moet ik zeggen:
Ziet er goed uit alleen de kleur past niet bij me handstrap, maar gelukkig kreeg ik er een strap bij
Even kijken of ik dit leer donkerder kan krijgen.

Met de telefoon geschoten.
[ Voor 23% gewijzigd door D0gtag op 26-03-2014 17:27 ]
Edit: oef, hersteld en geüpdatet.
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-03-2014 13:01 ]
er bestaan m43 naar sony E(F) adapters. Technish gezien zou het kunnen.ramrodwillem schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:51:
Is er ook een mogelijkheid om een Panasonic 12-35 f2.8 op een A7 te plaatsen ?
maar eeuh wat wil je ermee bereiken naast zwarte randen?
ora et labora
De vraag is inderdaad waarom, je heb overigens geen AF of controle over je diafragma dan. (en je hebt enorme vignettering wat je al zou hebben bij een aps-c sensor als de nex6/7, met de A7 zou je dan meer zwart hebben dan beeld).ramrodwillem schreef op vrijdag 28 maart 2014 @ 15:51:
Is er ook een mogelijkheid om een Panasonic 12-35 f2.8 op een A7 te plaatsen ?
[ Voor 6% gewijzigd door D0gtag op 28-03-2014 16:22 ]
Op dit moment is de camera te koop bij Amazon Frankrijk voor EUR 1165,00.
De prijs bij de meeste Nederlandse webwinkels is op dit moment nog EUR 1499,00.
Waarom dan niet de 55 f1.8? Past ook prima bij de A7 en het is een brandpunt dat je blijkbaar ligt.seekwekkeg11 schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 18:54:
Ik heb een A7 inclusief 28-70 en 35 f2.8 Zeiss besteld. Over die laatste twijfel ik nog omdat ik een echte 50mm fan ben maar die 35 past gewoon erg goed bij de A7(r).
Leica MM + Sony A9
Daar zijn een heleboel redeneringen en aannames aan vooraf gegaan...RobertJRB schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 18:59:
[...]
Waarom dan niet de 55 f1.8? Past ook prima bij de A7 en het is een brandpunt dat je blijkbaar ligt.
Om een kort verhaal lang te maken:
- Ik heb al een Minolta 50 f1.4 die in combinatie met de LA-EA4 een goedkopere 50mm oplossing zou zijn
- De LA-EA4 heb ik toch al nodig voor mijn andere A-mount lenzen
- Tevens heb ik de beschikking over een Olympus OM 50 f1.8
- De 35mm is een stuk kleiner en is interessant omdat de camera-lens combinatie zeer compact is
- De 35 is m.i. een bruikbare brandpuntsafstand, alleen heb ik daar weinig ervaring mee omdat de 50mm equivalent lenzen veel goedkoper zijn, en ik nooit met een 35mm equivalent prime gewerkt heb
- Het is een nieuwe uitdaging
- De 35 is goedkoper
- Als hij niet bevalt ruil ik hem zo om met de 55 f1.8
- Hoewel ik 50mm een goede FL vind is het soms net te lang; 55 is nog iets langer;
- 35mm is weer wat kort, maar indien nodig eenvoudig te croppen to 50mm, andersom gaat een beetje lastig
- En tenslotte heeft Sony het naar mijn mening uitzonderlijk slim aangepakt door een compacte prime uit te brengen die zeer goed past bij de formfactor van de bodies, en een standaardlens die een groter diafragma heeft met hoge scherpte; Conclusie: ik wil ze allebei...
- En ik hoop stiekem op een 85 f1.8...
- ISO 50-409600
- 4k video
- 12.2MPix sensor
[ Voor 6% gewijzigd door BlaTieBla op 07-04-2014 12:21 ]
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Klopt, maar pixel-perfect 1080p met 60fps en nieuwe XAVC S codec is anders ook niet slecht, of 720p met 120fps.Sjekster schreef op maandag 07 april 2014 @ 12:22:
Maar als ik het goed heb gelezen heb je voor 4K wel een externe recorder nodig, intern 4K filmen gaat niet...
Voorlopig heb ik (en de meeste mensen) nog geen 4K TV of monitor anyway.
Met de meeste camera's is de beelkwaliteit van 'gewoon' 1080p video nog verre van perfect, zelfs met een still van video zie je om een of andere reden toch altijd dat het van video komt ongeacht de bitrate. Wat scherpe randjes zouden moeten zijn hebben dan de video-look gekregen. Maar dat is als je de 4K sample video op 1080p bekijkt wel anders, afgezien van de youtube compressie kijk je echt naar bewegende foto's, dus ik ben vooral benieuwd of hij direct naar 1080p (zonder recorder) ook zo mooi kan opnemen.
[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 07-04-2014 13:27 ]
Wat mij nog altijd doet afvragen waarom er zo'n 4K rage is. Het gaat echt nog wel een tijd duren voordat het mainstream wordt....jesper86 schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:05:
[...]
Voorlopig heb ik (en de meeste mensen) nog geen 4K TV of monitor anyway.
Multi cam op full HD met 1 cameraSjekster schreef op maandag 07 april 2014 @ 13:41:
[...]
Wat mij nog altijd doet afvragen waarom er zo'n 4K rage is. Het gaat echt nog wel een tijd duren voordat het mainstream wordt....
The birds turned into The Flying Dutchmen!
In vergelijking met de GH4...
Hoe vaak hebben jullie de videofunctie gebruikt op je A7/R? Ik welgeteld éénmaal
Dat is ook waarom de A7s komt, voor de videografenTerryb47 schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:07:
Ik ook niet, maar ik denk dat Sony vooral de eerste wilt zijn.
Hoe vaak hebben jullie de videofunctie gebruikt op je A7/R? Ik welgeteld éénmaal
Welke nu 5DIII/Blackmagic (Pocket)/GH3/Nex7/etc. gebruiken.
Ik een paar keer, een keer om te testen en een paar keer per ongelukTerryb47 schreef op maandag 07 april 2014 @ 16:07:
Ik ook niet, maar ik denk dat Sony vooral de eerste wilt zijn.
De nadruk wordt teveel gelegd op de 4K video mogelijkheid, terwijl het niet voor niks de A7s met de S van sensitivity heet. Ze moeten meer de low light performance promoten van deze camera, want daar is waar de kracht echt gaat liggen voor de gemiddelde gebruiker.Gutteguttegut schreef op maandag 07 april 2014 @ 15:53:
Ik heb een "net niet" gevoel bij deze camera.
In vergelijking met de GH4...
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
In de sony press release beginnen ze toch als eerste over de sensitivity. =)
https://blog.sony.com/press/28061/
[ Voor 13% gewijzigd door jesper86 op 08-04-2014 12:13 ]
En het kan aan mij liggen, maar hebben camera's als de D800 niet bewezen dat het feit dat een camera meer of minder megapixels (aka hogere pixel density) heeft niet bijzonder veel invloed heeft op de low light perfomance?
BTW, over die S gesproken, ik moest gelijk aan onderstaande denken: S for Subtle, or S for 'I'm skeptical that much has actually changed on this thing'
YouTube: Nikon D4S Hands-On Extreme Low Light Test

Maar uiteindelijk voor de gene die het ècht serieus nemen is de implementatie wel uniek en baanbrekend misschien wel, zonder line-skipping, en de volledige sensor-breedte, nieuwe codec etc. De soccer-moms zullen misschien teleugesteld zijn, maar de Pro's niet hoor. En de enthusiasts zullen na 2min lezen mss even balen, maar komen er dan snel genoeg achter dat de voordelen voor 1080p ook bijzonder interessant zijn.
Meer of minder pixels zou in theorie alleen moeten uitmaken als er ruimte tussen de pixels zit, met meer pixels gaat er dan meer oppervlak verloren. Ik weet niet of dat nog zo is, anders is er geen verschil in oppervlak en zouden prestaties hetzelfde moeten zijn, mits je beide even groot weergeeft (de hoge megapixel foto dus verkleinen), en ten tweede moet een sensor echt van exact dezelfde generatie en technologie zijn - anders is die theorie sowieso al verwaarloosbaar. Denk ik zo.
De vraag is dus eigenlijk gewoon, hoe goed is deze nieuwe sensor !?
En kan je leven zonder de mogelijkheid om te vergroten naar 16, 24 of 36MP resolutie.
[ Voor 41% gewijzigd door jesper86 op 08-04-2014 13:24 ]
Volgens mij geldt dat alleen voor ruis en niet voor het dynamisch bereik.jesper86 schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 12:52:
Meer of minder pixels zou in theorie alleen moeten uitmaken als er ruimte tussen de pixels zit, met meer pixels gaat er dan meer oppervlak verloren. Ik weet niet of dat nog zo is, anders is er geen verschil in oppervlak en zouden prestaties hetzelfde moeten zijn, mits je beide even groot weergeeft
http://cyberphotographer.com/megapixelmyth/
Dus, als de pixels het totale sensoroppervlak bedekken dan kun je stellen dat minder pixels voor het pixeloppervlak meer lichtinval per pixel is. Hoe meer fotonen per pixel, hoe beter/betrouwbaarder de pixeloutput.
Dus, in die theorie is een 12mp sensor op 35mm FF formaat wel degelijk een verbetering van de mogelijkheid tot betere lowlight performance. Immers, n / 24mp = < n / 12mp in vergelijk met de normale A7. Helaas is het niet zo eenvoudig; er zit flink wat technologie in sensoren en beeldprocessoren om bijvoorbeeld het flippende effect van hotpixels bij lowlight op te vangen (stel pixel 1 is waarde 1 , pixel 2 waarde 9 en pixel 3 waarde 2, dan kan de software besluiten om pixel 2 waarde in de buurt van 1 of 2 te geven. En dan nog niet te beginnen over microlenses, gaps tussen pixels etc. Maargoed, de theorie geeft het voordeel van de twijfel richting de 's' qua lowlight wel wat mij betreft.
Edit: probeerde artikel te vinden die ingaat op de limiet van 1 foton per pixel op sensoren, op een gegeven moment is er simpelweg niet genoeg licht om nog een plaatje te maken - wat direct verband houdt met het foton-per-pixel-rekensommetje.
[ Voor 10% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-04-2014 10:35 ]
Het artikel van weakling geeft eigenlijk al antwoord, ik dacht vroeger ook dat gelijke sensoren met verschillende mp count de gevoeligheid bepaald (wat hij ook doet) Maar voor de foto's van 12 of 24mp heeft de 24 aanzienlijk meer ruis maar als je de foto scaled naar 12mp heeft de 24mp foto gelijke hoeveelheid ruis maar wel meer detail. (iets wat je nu ook ziet in de sony z1 sensor 20mp 1/2.3-inch sensor, 1.1-micron downscaled naar 8mp VS apple 5s 1/3-inch sensor, 1.5 micron sensor pix 8mp). Zelf merkte ik het met de 24mp nex 7 vs nex 5, de nex 7 foto's hadden meer ruis maar per saldo meer detail op gelijke iso waarden. misschien heeft de 7S een andere type sensor met micro lenzen en is het een spectaculair resultaatNiGeLaToR schreef op woensdag 09 april 2014 @ 10:34:
Als invallend licht is n en de totaal aantal pixels is x dan heb je dus n/x = licht per pixel.
Dus, als de pixels het totale sensoroppervlak bedekken dan kun je stellen dat minder pixels voor het pixeloppervlak meer lichtinval per pixel is. Hoe meer fotonen per pixel, hoe beter/betrouwbaarder de pixeloutput.
Dus, in die theorie is een 12mp sensor op 35mm FF formaat wel degelijk een verbetering van de mogelijkheid tot betere lowlight performance. Immers, n / 24mp = < n / 12mp in vergelijk met de normale A7. Helaas is het niet zo eenvoudig; er zit flink wat technologie in sensoren en beeldprocessoren om bijvoorbeeld het flippende effect van hotpixels bij lowlight op te vangen (stel pixel 1 is waarde 1 , pixel 2 waarde 9 en pixel 3 waarde 2, dan kan de software besluiten om pixel 2 waarde in de buurt van 1 of 2 te geven. En dan nog niet te beginnen over microlenses, gaps tussen pixels etc. Maargoed, de theorie geeft het voordeel van de twijfel richting de 's' qua lowlight wel wat mij betreft.
Edit: probeerde artikel te vinden die ingaat op de limiet van 1 foton per pixel op sensoren, op een gegeven moment is er simpelweg niet genoeg licht om nog een plaatje te maken - wat direct verband houdt met het foton-per-pixel-rekensommetje.
Edit: bij de sony vs apple vergelijking is de apple sensor 1/3 vs 1/2.3 maar het verschil zou misschien iets minder groot zijn bij gelijke grote sensoren maar het idee blijft het zelfde. software kan tegenwoordig veel goed doen
[ Voor 5% gewijzigd door D0gtag op 09-04-2014 11:02 ]
Ik denk dat er weinig (of niet genoeg) kwalitatief voordeel is om de resolutie te 'limiteren' tot 12MP, behalve dat het wat makkelijker is om met minder pixels te werken beide voor Sony met in-camera (video-)processing, en voor jezelf met opslag en post-processing. (Tegenover het downscalen van een 24 of 36MP sensor, met de mogelijkheid zéér gedetailleerde landscapes bijv. te schieten wanneer je géén high-iso nodig heb dus.
Het ruis aspect omzeil je inderdaad als je voor je landscapes geen hoge ISO gebruikt, maar met een 24MP sensor lever je wel in dynamisch bereik in. Oftewel: minder definitie in de hooglichten en schaduwen. Aan de andere kant lever je weer in detail in met een 12MP sensor.jesper86 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:33:
Ik denk dat er weinig (of niet genoeg) kwalitatief voordeel is om de resolutie te 'limiteren' tot 12MP, behalve dat het wat makkelijker is om met minder pixels te werken beide voor Sony met in-camera (video-)processing, en voor jezelf met opslag en post-processing. (Tegenover het downscalen van een 24 of 36MP sensor, met de mogelijkheid zéér gedetailleerde landscapes bijv. te schieten wanneer je géén high-iso nodig heb dus.)
Klopt, hoe hoger de ISO, hoe meer het verschil in het dynamisch bereik opvalt tussen twee sensoren van gelijke afmetingen, maar verschillend aantal megapixels.Sjekster schreef op woensdag 09 april 2014 @ 12:50:
Ik zag bij vergelijkingen tussen de verschillende Sony sensoren in D4, D600 en D800 dat dynamisch bereik wel iets minder was bij D600/800, maar dan vooral op hoge ISO.
Zeker niet vergeten, er zal een omslagpunt zijn waarop meer detail het nadeel van minder licht per pixel opheft. Er is dus een balans - juist bij deze camera is het leuk om het verschil tussen de drie versies te kunnen bekijken. Pixelpeeping is overigens prima, maar het gaat om het totaalplaatje - dat zou ook mee moeten wegen in je oordeel. (niemand koopt een 36mp camera om er steeds crops van 12mp mee te maken zeg maar, het blijft een kwestie van het totaalplaatje).jesper86 schreef op woensdag 09 april 2014 @ 11:33:
NiGeLaToR (op je eerdere comment), je vergeet de foto's op gelijke resolutie te vergelijken(?), het lijkt me niet verwonderlijk dat bij een sensor van gelijke technologie en oppervlak een foto met dubbel de resolutie meer ruis vertoond. Het ''gemiddelde' kunnen nemen van meerdere pixels in plaats van 1 lijkt me inderdaad wel enig voordeel kunnen geven, maar ongetwijfeld zijn er elders weer nadelen die dat teniet doen. Uiteindelijk is het denk ik vooral de technologie vàn en achter de pixels zegmaar die het 'm doet, en ook zeer zeker de uiteindelijke vergroting.
In theorie is er wel een voordeel, immers, op 12 mp pixels valt per pixel meer licht dan op een 24 of 36mp sensor. Of dat in dit geval in de praktijk - dankzij sensor en verwerkingstechnologie ook zo is, valt te bezienIk denk dat er weinig (of niet genoeg) kwalitatief voordeel is om de resolutie te 'limiteren' tot 12MP, behalve dat het wat makkelijker is om met minder pixels te werken beide voor Sony met in-camera (video-)processing, en voor jezelf met opslag en post-processing. (Tegenover het downscalen van een 24 of 36MP sensor, met de mogelijkheid zéér gedetailleerde landscapes bijv. te schieten wanneer je géén high-iso nodig heb dus.)
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

via deze site besteld: http://www.milich.com/sonya7plate.html
L-bracket ziet er goed vast aan de camera en ook goed vast op het statief. Prima bracket!
Kan ik hieruit opmaken dat je me toch nog niet goed heb begrepen? Want crops is natuurlijk totaal iets anders dan downsamplen (of andersom, niet 100% vergroten). Met croppen verklein je het oppervlak, maar het punt is juist dat (als je de pixels nou gewoon even helemaal vergeet), puur en alleen het totale oppervlak de hoeveelheid licht bepaald. Vervolgens is het een kwestie van uitvergroting. Een 36MP sensor kàn verder uitvergroten (met alle gevolgen van dien), maar vangt niet meer of minder licht dan een 12MP sensor, het oppervlak is immers hetzelfde. Wat dat betreft is het net als analoge film, je kan het inscannen en uitvergroten met zoveel megapixels als je wil, maar de gevoeligheid en het dynamisch bereik zal hetzelfde blijven, dat is enkel afhankelijk van de kwaliteit en het formaat van de film, maar de uitvergroting (=pixelgrootte) staat daar los van.NiGeLaToR schreef op woensdag 09 april 2014 @ 16:44:
[...]
(niemand koopt een 36mp camera om er steeds crops van 12mp mee te maken zeg maar, het blijft een kwestie van het totaalplaatje).
[...]
In theorie is er wel een voordeel, immers, op 12 mp pixels valt per pixel meer licht dan op een 24 of 36mp sensor.
Croppen doe je inderdaad zelden mag ik hopen, maar downsamplen is in feite juist de norm, waar het gebruik van de volle 24-36MP de uitzondering is. Je zegt het zelf, het gaat om het totaalplaatje, en dat betekend dat je er uiteindelijk op een 2MP monitor op 1080p (of hooguit 4K) naar zit te kijken, of 'god forbid' op webformaat of een tablet.

Dus tot het moment dat de pixeldichtheid weergegeven de beschikbare resolutie overtreft zou theoretisch naar mijn inzien de pixeldichtheid van de sensor weinig of geen invloed hebben op de prestaties.
[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 12-04-2014 12:36 ]
Oppervlakte speelt zeker een rol net als de gebruikte engines om de boel ruisvrij te maken. Maar om te zeggen dat er geen verschil is en alles van de sensorgrootte afhangt daar geloof ik niet meer in. Zeker als ik het verschil zie tussen mijn RX100 en PM2, Twee keer de sensorgrootte en minder pixels. Alleen de grotere sensorgrootte gaat deze behoorlijke wereld van verschil niet verklaren.
[ Voor 35% gewijzigd door ErikRo op 13-04-2014 17:48 ]
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Ah op die manier downsamplen. Zou in theorie ook goed kunnen werken; pogingen daartoe met bijvoorbeeld de Sigma Foveon sensor waren alleen niet bijzonder succesvol. Dynamisch bereik was wel groot, maar de foto's bleken in de praktijk maar beperkt bruikbaar en de camera traag door de ontzettende berg calculatie die het vergt om van al het sensormateriaal 1 foto te maken. Aan de andere kant was dat al een hele poos geleden, dus zouden ze dat best nu weer eens kunnen ontwikkelen - al zou het een optie zijn (36mp sensor 12 mp foto uit laten poepen waarbij je downsampled met als doel hoog dynamisch bereik en lage ruiswaarden).jesper86 schreef op zaterdag 12 april 2014 @ 11:48:
Dus tot het moment dat de pixeldichtheid weergegeven de beschikbare resolutie overtreft zou theoretisch naar mijn inzien de pixeldichtheid van de sensor weinig of geen invloed hebben op de prestaties.
Heb je het zo beter uitgelegd
Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244
Lensaanbod vanuit Sony zelf is mager, maar als je nu veel lenzen wilt kun je vrijwel alle beschikbare lenzen van goede kwaliteit middels een adapter gebruiken en de rest is onderwegCyberAmp schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:12:
Hmm heb al tijdje de A7 op het oog gehad, maar lensaanbod is vrij mager en niet zo overtuigend. Had iets meer van de Zeiss kwaliteit willen zien in hun lenzen.
Persoonlijk ben ik meer natieve aansluiting dan adapters.NiGeLaToR schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:39:
[...]
Lensaanbod vanuit Sony zelf is mager, maar als je nu veel lenzen wilt kun je vrijwel alle beschikbare lenzen van goede kwaliteit middels een adapter gebruiken en de rest is onderweg
Terecht als je bijvoorbeeld voor optimale werking van AF gaat, mijn adapter-ontsloten lenzen zijn allemaal MF.CyberAmp schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 14:30:
[...]
Persoonlijk ben ik meer natieve aansluiting dan adapters.
Je hebt ook gelijk, als je een A7(x) versie koopt moet je wachten op een groter aanbod lenzen van zowel Sony als derde leveranciers.
Wat bedoel je precies met meer van de zeiss kwaliteit in hun lenzen? Ik heb de 55/1.8 en vind die juist in alles (zeiss)kwaliteit uitstralen. Erg scherp, mooie kleuren, goede bouw.CyberAmp schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 13:12:
Had iets meer van de Zeiss kwaliteit willen zien in hun lenzen.
Leica MM + Sony A9
Zoom lenzen is ook niet mijn ding, once you go black, you won't go back, once you go manual, you won't go back.Terryb47 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:14:
Ik mis vooral een kleine wide angle prime (21-24mm) voor op m'n A7. Al die grote zoomlenzen kunnen me gestolen worden.
Ik heb als redelijk wide een 28mm konica UC (maar niet klein), pancake 40mm (maar niet wide genoeg) en er is een konica 21mm die ook redelijk klein is maar ik weet niet wat het IQ is van die lens op een A7, 24mm doet het redelijk belabberd in de hoeken. En zo kan je nog wel verder gaan met de bekende SLR lenzen.
Je kan ook voor de exoten gaan zoals de Avenon Super Wide 21mm F 2.8 (LTM maar redelijk prijzig geen idee wat IQ doet maar als jij hem koopt en hij is goed dan weet ik dat
Voigtlander Ultron 21mm f/1.8 ASPH, ik weet niet of je die al had (getest), redelijk klein nog.
Voor de rest de fora's/forums afstruinen kijken voor die ene gem op een a7
Ik wil zelf nog een samyang UWA aanschaffen, voor de rest doe ik het wide met 28/1.8 35/2 beetje 40/1.8.
Die samyangs zijn best interessant, maar dat zijn allemaal van die toeters.
Die Ultron 21 heeft ook last van paarse randen, het schijnt dat die wel weg te werken zijn maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n trek in
Voor mij is de Zeiss FE 35mm f/1.4 ZA wel interessant, of de G versie F2.0, alleen tegen de tijd dat die uitkomt moet nog blijken hoe de waarde is van de A7's of wellicht alweer een A8 uit is.Terryb47 schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 17:22:
Daarom juist moet ik wel wachten op wat Sony uit gaat brengen. Als ik deze lensroadmap moet geloven zit er een 24/2 aan te komen, maar die komt niet voor het einde van het jaar uit.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de schalen zichtbaar krijg?
Wat UC zegt, veel AF lenzen hebben geen schaal meer, je voorbeeld site geeft ook een leica lens als voorbeeld voor zone-ing, het is ook voornamelijk bedoeld voor manual focus lenzen omdat het gewoon langzamer is dan AF en je dus moet anticiperen waar je focus komt (voor sport en beweging etc).heiligeboon schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 02:34:
Heb sinds kort de A7 met de 35mm FE 2.8 lens en ben benieuwd of zone focusing ook mogeljk is.
Kan iemand mij vertellen hoe ik de schalen zichtbaar krijg?
Voor vragen of discussie m.b.t objectieven kun je terecht in het daarvoor bedoelde topic; Het Sony E-Mount objectieven topic 2018
Voor Aankoopadvies kun je terecht in Foto & Video Aankoopadvies