Gisteravond had ik in omgeving Gelderland-Zuid problemen met verbinding maken. Na de een poosje de vliegtuigstand er op had ik weer verbinding.Vorkie schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 07:45:
Hebben meer mensen last van een wegvallende internetverbinding? Regio Brabant midden > west?
4G-Roaming is weer verder uitgebreid.
Als laatste grote Europese (vakantie)land is Zweden nu ook toegevoegd aan de lijst.
Daarnaast kun je nu ook 4G gebruiken in Estland en Hong Kong SAR, wat het totaal op 33 landen brengt.
De volledige lijst van 4G roaming netwerken voor T-Mobile is nu als volgt:
- Australië (Optus)
- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- China (China Mobile)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Estland (Telia Eesti)
- Finland (TeliaSonera)
- Frankrijk (Orange, Bouygues)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Hong Kong (CSL)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Italië (WIND)
- Kroatië (Croatia Telecom)
- Litouwen (Omnitel)
- Luxemburg (LUXGSM)
- Noorwegen (TeliaSonera)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Roemenië (Orange)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Slowakije (Slovak Telecom)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Verenigd Koninkrijk (EE)
- Verenigde Arabische Emiraten (Etisalat)
- Verenigde Staten (T-Mobile)
- Zweden (Telia)
- Zwitserland (Swisscom)
Als laatste grote Europese (vakantie)land is Zweden nu ook toegevoegd aan de lijst.
Daarnaast kun je nu ook 4G gebruiken in Estland en Hong Kong SAR, wat het totaal op 33 landen brengt.
- Australië (Optus)
- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- China (China Mobile)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Estland (Telia Eesti)
- Finland (TeliaSonera)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Hong Kong (CSL)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Italië (WIND)
- Litouwen (Omnitel)
- Luxemburg (LUXGSM)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Roemenië (Orange)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Zweden (Telia)
- Zwitserland (Swisscom)
Heb het de laatste tijd erg druk voorbereiding Letland
Update T-mobile is geupdate in het antenneregister
C2000 probleem is opgelost door 4G1800 uit te schakelen en alleen 4G900 op die locaties in te schakelen
dat houd wel in dat 2G900 moet zijn uitgeschakeld op die locaties
C2000 probleem is opgelost door 4G1800 uit te schakelen en alleen 4G900 op die locaties in te schakelen
Iemand hier aanwezig die weet of Slovenië ook nog aan deze lijst toegevoegd gaat worden en zo ja, op wat voor een termijn?PWA777 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 09:47:
Daarnaast kun je nu ook 4G gebruiken in Hong Kong SAR, wat het totaal op 32 landen brengt.
- Australië (Optus)
- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- China (China Mobile)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Finland (TeliaSonera)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Hong Kong (CSL)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Italië (WIND)
- Litouwen (Omnitel)
- Luxemburg (LUXGSM)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Roemenië (Orange)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Zweden (Telia)
- Zwitserland (Swisscom)
Klinkt als een redelijk ernstige tekortkoming van het gebruikte C2000-systeem eigenlijk?HcBlids schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 07:50:
Heb het de laatste tijd erg druk voorbereiding Letland

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Ik denk dat de meeste Europese landen wel toegevoegd gaan worden; termijn is lastig wat over te zeggen. Ik zag dat Estland bijvoorbeeld sinds mijn vorige post (gisteren) al weer is toegevoegd. Het tempo ligt nu op ongeveer 1 land per week wat er bij komt, ze zijn er dus duidelijk mee bezig.basix schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:33:
[...]
Iemand hier aanwezig die weet of Slovenië ook nog aan deze lijst toegevoegd gaat worden en zo ja, op wat voor een termijn?
Ik heb laatste tijd altijd 1 streepje bereik binnen. (werk hartje amsterdam(huiskantoor)) (thuis utrecht (flat woning))
Het is wel prima kan wel bellen, krijg 4g binnen. Maar staat gewoon vreemd lijkt net of het iedere moment mis kan gaan.
Het is wel prima kan wel bellen, krijg 4g binnen. Maar staat gewoon vreemd lijkt net of het iedere moment mis kan gaan.
Heb je een toestel dat 4G+ support?Joostje123 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 13:35:
Ik heb laatste tijd altijd 1 streepje bereik binnen. (werk hartje amsterdam(huiskantoor)) (thuis utrecht (flat woning))
Het kan zijn dat je eerst op 4G900 zat en door activatie je nu 4G+ hebt op een combinatie van 4G900 en 4G1800, waardoor het lijkt alsof je een zwakker signaal hebt, terwijl je in werkelijkheid juist een snellere verbinding hebt gekregen.
Sony xperia z3 compact. Volgens mij heeft deze geen 4g+.
Correct. Dan moet het ergens anders aan liggen; geen idee.Joostje123 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 14:10:
Sony xperia z3 compact. Volgens mij heeft deze geen 4g+.
Oh ja, natuurlijk ligt het altijd weer aan het veel besproken en alsmaar afgebrande C2000. Dat je dit zonder blikken of blozen durft te zeggen op een gerenommeerde site als deze; ik zou me kapot schamen. Als het andersom was geweest dan had het vast ook aan C2000 gelegen, niet?Sorcerer8472 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 10:42:
Klinkt als een redelijk ernstige tekortkoming van het gebruikte C2000-systeem eigenlijk?
maar het C2000 werkt toch in een veel lager freq block? (380-385/390-395) ?Raider095 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:52:
[...]
Oh ja, natuurlijk ligt het altijd weer aan het veel besproken en alsmaar afgebrande C2000. Dat je dit zonder blikken of blozen durft te zeggen op een gerenommeerde site als deze; ik zou me kapot schamen. Als het andersom was geweest dan had het vast ook aan C2000 gelegen, niet?
404 Signature not found
LOL, Tweakers volgt Nu.nl voor het nieuws, de reviews zijn te vaak dubieus leunend naar bepaalde sponsoren op hardware en de haat -1 op de frontpage is een teken van onvolwassen gedrag onder de geregistreerde bezoekers... Gerenommeerd is het al een tijdje niet meer hoor.Dat je dit zonder blikken of blozen durft te zeggen op een gerenommeerde site als deze; ik zou me kapot schamen.
Maar om dan toch een poging tot ontopic te doen. Ik zie niet helemaal waarom C2000 storing van 4G1800 zou moeten hebben en kan me voorstellen dat niet iedereen erg blij gaat zijn met wat er rest op die locaties... Enige verklaring hiervoor?
Hoezo zou ik dit niet mogen durven zeggen? Het lijkt er toch echt heel sterk op dat de C2000-apparatuur er niet tegen kan om samen met andere apparatuur in een zendmast te hangen, bijvoorbeeld omdat de ontvangstgevoeligheid dan licht afneemt (neem aan dat het zoiets is). De C2000-apparatuur zou aan bepaalde regels rondom instraling e.d. moeten voldoen en blijkbaar voldoet ze daar niet of niet voldoende aan.Raider095 schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 21:52:
[...]
Oh ja, natuurlijk ligt het altijd weer aan het veel besproken en alsmaar afgebrande C2000. Dat je dit zonder blikken of blozen durft te zeggen op een gerenommeerde site als deze; ik zou me kapot schamen. Als het andersom was geweest dan had het vast ook aan C2000 gelegen, niet?
En net zoals jij het recht hebt om te vinden dat ik me moet schamen voor zo'n uitspraak (waar ik het niet mee eens ben), heb ik het recht om aan te geven dat ik de gang van zaken rondom C2000 in meerdere opzichten amateuristisch vind.
Juist als een topic als dit alleen zou moeten gaan over strategie die de provider toepast, gevolgen die dat heeft voor gebruikers, en een beetje speculeren over de toekomst is daarbij ook leuk. Bijv. zaken als 4G+ dat maar op een beperkt aantal toestellen werkt bij T-Mobile, hun voornemen om LTE2100 nu al op te gaan starten en gevolgen en mogelijkheden daaromtrent. Dat soort dingen en ook een beetje speculeren daarover, dat vind ik leuk en volgens mij velen in dit topic.
Nee, wij zijn geen professionals in mobile telecom (overigens wel in andere telecom), jij naar eigen zeggen wel, maar ik denk dat ik voor velen spreek als ik zeg dat ik we de manier waarop we over allerlei onderwerpen hier op niet-professionele wijze spreken prima vind. Als je inhoudelijk puur op feiten met ervaren mobile technici wilt praten dan ben je hier sowieso niet op de juiste plek, maar dat had je wellicht al in de gaten
Verwijderd
Vreemd inderdaad, ik zou eerder denken dat de 900Mhz zou storen. We zullen het Tabali (netwerk Tmobile) eens vragen.Freaky_Angelus schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 22:17:
[...]
Maar om dan toch een poging tot ontopic te doen. Ik zie niet helemaal waarom C2000 storing van 4G1800 zou moeten hebben en kan me voorstellen dat niet iedereen erg blij gaat zijn met wat er rest op die locaties... Enige verklaring hiervoor?
met de door Tmobile gebruikte 1800mhz freqs is er geen logica met een deling door 4 of 5 om op de freq van C2000 te komen (?)
en de C2000 Antennes staan toch eigenlijk in de top van de mast, en zijn toch gewoon rondstralend ( nouja 1 zend 1 ontvang, 1 voor P2000, en als je er 4 hebt ook nog 1 voor de Heli ?)
en de C2000 Antennes staan toch eigenlijk in de top van de mast, en zijn toch gewoon rondstralend ( nouja 1 zend 1 ontvang, 1 voor P2000, en als je er 4 hebt ook nog 1 voor de Heli ?)
404 Signature not found
Jij gaat van harmonischen uit (vandaar die vermenigvuldigingen), maar omdat T-mobile 'hoger' zit, moet je daar niet vanuit gaan. Je moet misschien eerder kijken naar de middenfrequent van de oscillatoren van de apparatuur die T-mobile gebruikt. Wellicht dat daar een draaggolf ergens onder 380 MHz geproduceerd wordt: 380 x 5 = 1900 MHz...SMSfreakie schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 14:03:
met de door Tmobile gebruikte 1800mhz freqs is er geen logica met een deling door 4 of 5 om op de freq van C2000 te komen (?)
http://4gmasten.nl/2-unca...bile-update-februari-2016 zijn inderdaad 1800Mhz sites verdwenen.
Update T-Mobile gaat 4G2100 ook in zetten voor de gene die het nog niet wisten, nog niet in heel het land zijn alle 2100 Frequenties in gebruik, 4G2100 erbij 300 mbit/sec wordt het dan
T-Mobile 4G1800 stoort op C2000 en verder krijgt T-Mobile te horen 4G1800 stoort dus het moet uit, maar komt er geen enkele oplossing van die kant
Snap dan ook niet dat frequentie op 4G 1860 MHz, Downlink Frequentie 1750 - 1780 MHz, Uplink Frequentie 1845 - 1875 MHz niet eerst uitvoerig zijn getest zijn door de overheid en het nu volledig laat afweten
Vind dat de overheid met een oplossing moeten komen, maar nee ze komen met schakel het maar uit voor de veiligheid nee dat is geen oplossing T-Mobile heeft voor de 4G frequentie dik betaalt, dan moet T-Mobile het ook kunnen 100% leveren en niet dat je bijvoorbeeld 75% kunt leveren maar die 25% niet, overheid hebben gefaald en niet uitvoerig getest op storing met C2000, dus moet er van die kant ook een oplossing komen
Als je iets koopt dan verwacht je ook dat je het voordelig kunt gebruiken, en niet 25% niet, dan ga je ook terug naar winkel en krijg je een ander of je geld terug
T-Mobile 4G1800 stoort op C2000 en verder krijgt T-Mobile te horen 4G1800 stoort dus het moet uit, maar komt er geen enkele oplossing van die kant
Snap dan ook niet dat frequentie op 4G 1860 MHz, Downlink Frequentie 1750 - 1780 MHz, Uplink Frequentie 1845 - 1875 MHz niet eerst uitvoerig zijn getest zijn door de overheid en het nu volledig laat afweten
Vind dat de overheid met een oplossing moeten komen, maar nee ze komen met schakel het maar uit voor de veiligheid nee dat is geen oplossing T-Mobile heeft voor de 4G frequentie dik betaalt, dan moet T-Mobile het ook kunnen 100% leveren en niet dat je bijvoorbeeld 75% kunt leveren maar die 25% niet, overheid hebben gefaald en niet uitvoerig getest op storing met C2000, dus moet er van die kant ook een oplossing komen
Als je iets koopt dan verwacht je ook dat je het voordelig kunt gebruiken, en niet 25% niet, dan ga je ook terug naar winkel en krijg je een ander of je geld terug
Vind ik ook. Ik hoop dat de 2100MHz eerst wordt aangezet op locaties waar 1800MHz is uitgezet om het verlies een beetje te compenseren.
[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 20-02-2016 00:48 ]
Dit heeft niet zo heel veel zin. Op 2100 MHz heeft T-Mobile een krappe 20 MHz beschikbaar, waarvan de helft echt nog wel nodig is voor 3G devices en voor voice. Ze kunnen dus op dit moment maar 10 MHz inzetten op 4G2100. Op die masten zit ook al 10 MHz 4G900; dat is precies even snel maar heeft wel een veel groter bereik.Zenix schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 00:40:
Vind ik ook. Ik hoop dat de 2100MHz eerst wordt aangezet op locaties waar 1800MHz is uitgezet om het verlies een beetje te compenseren.
De 2100 MHz kan de mast wat ontlasten, maar over het algemeen staan die gedeelde C2000 locaties in de wat minder drukke gebieden.
Carrier aggregation (4G+) tussen band 1 en band 8 (2100+900 MHz) kan volgens mij vrijwel geen enkel toestel aan, omdat dit een vrij nieuwe specificatie is.
Dit geldt overigens ook voor 4G900/1800/2100 dat nodig is voor 300 Mbps, dat is pas in 2015 aangevraagd bij de GSM associatie als standaard dus het duurt een tijd voordat fabrikanten dat dan gaan toepassen, zeker als je ziet wat voor een enorme wir-war aan combinaties er nu allemaal bedacht worden.
Tot slot, T-Mobile zou zelfs 4CA kunnen doen theoretisch met 4G900/1800/2100/2600 echter de enige operator die dit heeft aangevraagd heeft een blok van 10 MHz gespecificeerd op de 2600 MHz band, terwijl T-Mobile er slechts 5 MHz heeft. Geen enkel toestel dat de komende jaren uit komt zou dit dus ondersteunen tenzij T-Mobile dit laat specificeren. Dit geldt ook voor de combinatie van 4G900/1800/TD2600 (band 38) want ook die combinatie is nog niet eens aangevraagd, laat staan dat fabrikanten hem dus gaan inbouwen.
Dat klopt inderdaad. Maar het is meer voor eigenbelang mijn telefoon doet geen 900 wel 1800 en 2100. Waardoor ik op die plekken geen 4G meer heb. Geld voor veel Chinese telefoons en de iPhone 5. Dus het zou zeker nut kunnen hebben.
[ Voor 8% gewijzigd door Zenix op 20-02-2016 10:43 ]
Ik weet niet of er veel toestellen zijn die dit doen, maar de Nexus 5X en 6P kunnen het in ieder geval wel. Bron: https://www.google.com/nexus/5x/ en https://www.google.com/nexus/6p/PWA777 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 08:53:
[...]
Carrier aggregation (4G+) tussen band 1 en band 8 (2100+900 MHz) kan volgens mij vrijwel geen enkel toestel aan, omdat dit een vrij nieuwe specificatie is.
Verwijderd
Waarom zou je het willen en is het reëel? Zoals al iemand aangaf, het betreft locaties van C2000, deze liggen vaak in het buitengebied. Daar zou je met 900Mhz only makkelijk wegkomen.
Ik weet niet hoeveel C2000 masten er zijn, maar laat het er 500/600 zijn? Daarop zal niet overal T-Mobile zitten, dus lijkt het me niet waard om alleen daarvoor andere banden (voor nu) te activeren voor CA.
Ik weet niet hoeveel C2000 masten er zijn, maar laat het er 500/600 zijn? Daarop zal niet overal T-Mobile zitten, dus lijkt het me niet waard om alleen daarvoor andere banden (voor nu) te activeren voor CA.
Er zijn blijkbaar al toestellen die CA kunnen op die frequenties en toestellen die geen 900MHz kunnen waarvoor het van nut kan zijn. Het zijn zoals je zei buitengebieden, misschien wonen daar wel boeren die 4G willen gebruiken als vervanger voor hun vaste verbinding? Dan kan die extra capaciteit wel handig zijn. En omdat het buitengebieden zijn zal er ook minder gebruik worden gemaakt van 3G2100 waardoor 10MHz voor 4G kan worden gebruikt. T-Mobile had aangegeven dat ze 2100MHz niet gingen gebruiken in gebieden waar veel verkeer via 3G gaat. Dat lijken mijn deze gebieden een uitgelezen kans om te testen, maar hetzelfde geld voor andere buitengebieden waar wel 1800MHz actief is.Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:05:
Waarom zou je het willen en is het reëel? Zoals al iemand aangaf, het betreft locaties van C2000, deze liggen vaak in het buitengebied. Daar zou je met 900Mhz only makkelijk wegkomen.
[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 20-02-2016 15:39 ]
In het buitengebied? Hulpverleners moeten volgens mij ook (des te meer) in stedelijke gebieden met elkaar communiceren. Die masten staan dan ook gewoon midden in steden. Soms als vakwerkmast, soms op een gebouw waar ook sprake kan zijn van medegebruik.Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 15:05:
Waarom zou je het willen en is het reëel? Zoals al iemand aangaf, het betreft locaties van C2000, deze liggen vaak in het buitengebied.
Ik snap trouwens het klaag- en claimgedrag hier niet zo. Jammer, dat je iets minder snel kunt downloaden, maar ik zou men wel eens willen horen wanneer een familielid komt te overlijden omdat er sprake was van wegvallende communicatie tijdens de hulpverlening waardoor men niet op de juiste wijze kon optreden. Ik denk dat je dan maar al te graag en des te meer snelheid zou willen inleveren.
En dat is dan ook meteen de reden waarom C2000 zo vaak in het nieuws komt. Alles wat hulpverleners doen komt onder een vergrootglas te liggen. Als jij met je telefoon een paar dropped calls hebt dan ligt daar geen kip van wakker. Als haperend C2000 een inzet belemmert dan wordt het breed uitgemeten. Is C2000 dan per definitie een slecht netwerk? Mensen laten zich altijd graag leiden door dingen die ze graag willen geloven, zolang ze maar met de massa mee kunnen lopen. Waarheidsvinding is irrelevant, als je maar een hoge downloadsnelheid hebt, toch?
Laatste alineas zijn niet persoonlijk bedoeld richting KMeijers, overigens
Verwijderd
Ik voel me niet aangesproken, integendeel, ik ben het volledig met je eens. Ik snap het probleem van alleen 900mhz op deze locaties ook niet. Excuus als ik dat anders heb doen overkomen.Raider095 schreef op zondag 21 februari 2016 @ 12:06:
[...]
In het buitengebied? Hulpverleners moeten volgens mij ook (des te meer) in stedelijke gebieden met elkaar communiceren. Die masten staan dan ook gewoon midden in steden. Soms als vakwerkmast, soms op een gebouw waar ook sprake kan zijn van medegebruik.
Ik snap trouwens het klaag- en claimgedrag hier niet zo. Jammer, dat je iets minder snel kunt downloaden, maar ik zou men wel eens willen horen wanneer een familielid komt te overlijden omdat er sprake was van wegvallende communicatie tijdens de hulpverlening waardoor men niet op de juiste wijze kon optreden. Ik denk dat je dan maar al te graag en des te meer snelheid zou willen inleveren.
En dat is dan ook meteen de reden waarom C2000 zo vaak in het nieuws komt. Alles wat hulpverleners doen komt onder een vergrootglas te liggen. Als jij met je telefoon een paar dropped calls hebt dan ligt daar geen kip van wakker. Als haperend C2000 een inzet belemmert dan wordt het breed uitgemeten. Is C2000 dan per definitie een slecht netwerk? Mensen laten zich altijd graag leiden door dingen die ze graag willen geloven, zolang ze maar met de massa mee kunnen lopen. Waarheidsvinding is irrelevant, als je maar een hoge downloadsnelheid hebt, toch?
Laatste alineas zijn niet persoonlijk bedoeld richting KMeijers, overigens
Betreffend de 'discussie' over C2000; Daarover ben ik het gedeeltelijk met je eens, maar dat komt meer door de persoonlijke ervaring ermee. Doet er ook niet toe. Voor mij blijft het nog altijd de vraag waarom de frequentie van specifiek T-Mobile stoort en anderen niet, dat zou ik wel willen weten.
Hulpverlening is altijd belangrijk, zelf vaak genoeg in ambulance gezeten. Niemand heeft hier beweerd dat hulpverlening minder belangrijk is dan downloadsnelheid. En inderdaad als je kijkt naar mast locaties van C2000 dan is het afwachten of er nog meer locaties met 1800MHz verdwijnen.
Maar vanuit de kant van T-Mobile is het natuurlijk kwalijk als je miljoenen betaald voor een frequentie die je niet optimaal kan inzetten. Ben ook zeker benieuwd waarom die frequentie nou stoort.
Maar vanuit de kant van T-Mobile is het natuurlijk kwalijk als je miljoenen betaald voor een frequentie die je niet optimaal kan inzetten. Ben ook zeker benieuwd waarom die frequentie nou stoort.
[ Voor 4% gewijzigd door Zenix op 21-02-2016 14:23 ]
Al heb ik wel enig idee. Maar dat is ook puur uit de duim gezogen... En zet het c2000 verhaal ook niet in een beter daglicht
404 Signature not found
Was je nog niet op de hoogtePWA777 schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 08:53:
[...]
Dit heeft niet zo heel veel zin. Op 2100 MHz heeft T-Mobile een krappe 20 MHz beschikbaar, waarvan de helft echt nog wel nodig is voor 3G devices en voor voice. Ze kunnen dus op dit moment maar 10 MHz inzetten op 4G2100. Op die masten zit ook al 10 MHz 4G900; dat is precies even snel maar heeft wel een veel groter bereik.
De 2100 MHz kan de mast wat ontlasten, maar over het algemeen staan die gedeelde C2000 locaties in de wat minder drukke gebieden.
Dit geldt overigens ook voor 4G900/1800/2100 dat nodig is voor 300 Mbps, dat is pas in 2015 aangevraagd bij de GSM associatie als standaard dus het duurt een tijd voordat fabrikanten dat dan gaan toepassen, zeker als je ziet wat voor een enorme wir-war aan combinaties er nu allemaal bedacht worden.
Tot slot, T-Mobile zou zelfs 4CA kunnen doen theoretisch met 4G900/1800/2100/2600 echter de enige operator die dit heeft aangevraagd heeft een blok van 10 MHz gespecificeerd op de 2600 MHz band, terwijl T-Mobile er slechts 5 MHz heeft. Geen enkel toestel dat de komende jaren uit komt zou dit dus ondersteunen tenzij T-Mobile dit laat specificeren. Dit geldt ook voor de combinatie van 4G900/1800/TD2600 (band 38) want ook die combinatie is nog niet eens aangevraagd, laat staan dat fabrikanten hem dus gaan inbouwen.
4G en 4G+
De nieuwe apparatuur is voor heel Nederland uitgerold voor drie banden: 900, 1800 en 2100 megahertz. De flexibiliteit van 4G betekent dat deze op verschillende bandbreedtes in te zetten is. Op de hogere banden haalt een telefoon een snelheid van 150 Mbit per seconde, op de lagere band is dit nog altijd 75 Mbit. “Bij ons zit je normaal gesproken met je 3G- of 4G toestel op de hoge band, want deze heeft de grootste capaciteit en snelheid. Maar als daar minder bereik mee is, dan stapt je telefoon naadloos over op de 900 megahertz band. De capaciteit is dan wat minder, maar doordat men standaard op de hoge band zitten bereiken wij een optimale verdeling tussen capaciteit, snelheid en tevens een sterke binnenshuisdekking.” Telefoons die de overtreffende trap van 4G, 4G+, al aankunnen, waaronder de nieuwste high-end Samsungs en iPhones, verbinden aan beide “4G”-netwerken (hoog en laag) tegelijkertijd. In theorie kun je dan beide snelheden bij elkaar optellen en kunnen zij internetsnelheden van 225 Mbit halen. In de praktijk staat de “abonnementsrem” vooralsnog op 150 Mbit. Binnenkort zal T-Mobile naast 4G op de 900 en 1800 megahertz, ook 4G op de 2100 megahertz gaan inzetten. Om nog meer snelheid, capaciteit en stabiliteit te realiseren. In grote delen van Nederland is niet al het 2100 spectrum in gebruik voor 3G. Met ons nieuwe netwerk kunnen we dit ook makkelijk en efficiënt gaan inzetten voor 4G en hiermee 4G+ verder versnellen naar 300Mbit/s.
Er zijn meerdere factoren die een rol kunnen spelen, het is deels al gezegd :Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2016 @ 13:00:
Voor mij blijft het nog altijd de vraag waarom de frequentie van specifiek T-Mobile stoort en anderen niet, dat zou ik wel willen weten.
Het is wat gokken en gissen, maar er zijn tal van redenen waarom frequenties (al dan niet een combinatie daarvan) elkaar kunnen storen. Soms is het transparant (955 MHz stoort op 1910 MHz; want 955x2=1910). Soms is het minder transparant en hangt het af van factoren die niet altijd bekend zijn. Wat ook kan, maar dan gaan we in de speculaasmode; 3x800MHz-2100MHz komt al erg dicht in de buurt van de C2000 frequenties. Het hangt af van de frequenties die een operator gebruikt welke stoorsignalen er geproduceerd kunnen worden. Ook kan de door C2000 gebruikte apparatuur een rol spelen, maar voordat men hier meteen op duikt; dat maakt de apparatuur niet meteen slecht. Het is immers T-Mobile die stoort en niet andersom.pa2ra schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 00:04:
Jij gaat van harmonischen uit (vandaar die vermenigvuldigingen), maar omdat T-mobile 'hoger' zit, moet je daar niet vanuit gaan. Je moet misschien eerder kijken naar de middenfrequent van de oscillatoren van de apparatuur die T-mobile gebruikt. Wellicht dat daar een draaggolf ergens onder 380 MHz geproduceerd wordt: 380 x 5 = 1900 MHz...
Men zou filters kunnen plaatsen achter de C2000 apparatuur, maar ik voorzie een aantal redenen waarom dat niet snel zal gebeuren. Zo is de mast van C2000 en is T-Mobile medegebruiker. Omdat de de medegebruiker stoort moet de hoofdgebruiker maatregelen nemen? Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop. T-Mobile zou deze filters kunnen leveren, maar dan nog, alles wat je extra in het antennecircuit plaatst geeft verlies. Dat hoeft niet veel te zijn, maar ook daar kan men niet op zitten te wachten...
ow dus als 4G ineens stoort op mijn Ziggo aansluiting (bij wijze van) zou de 4G aanbieder maar moeten stoppen met het aanbieden van de dienst? idem destijds voor de DVB-T frequenties.. dat was een "NIEUWE" dienst die stoorde op de kabel netwerken.. dus dan hadden ze daar maar voor aanpassingen moeten doen?
nee.. de consument werd op kosten gejaagd om spul te vervangen wat tot op dat moment prima functioneerde.... nou stoort het op iets van de overheid en hoppa de stekker moet er uit.. ? terwijl waarschijnlijk de afscherming van de C2000/P2000 apparatuur / kabels gewoon onvoldoende is..
overheid kennende moest het voor een dubbeltje op de eerste rij
nee.. de consument werd op kosten gejaagd om spul te vervangen wat tot op dat moment prima functioneerde.... nou stoort het op iets van de overheid en hoppa de stekker moet er uit.. ? terwijl waarschijnlijk de afscherming van de C2000/P2000 apparatuur / kabels gewoon onvoldoende is..
404 Signature not found
Je slaat de spijker op zijn kop. Als jij slecht afgeschermde kabels/stekkers gebruikt zonder dat er sprake is van stoorsignalen dan heb je simpelweg geen reden tot klagen als zich wel een stoorsignaal voor doet. "Het heeft altijd goed gewerkt" is geen argument.SMSfreakie schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:37:
ow dus als 4G ineens stoort op mijn Ziggo aansluiting (bij wijze van) zou de 4G aanbieder maar moeten stoppen met het aanbieden van de dienst? idem destijds voor de DVB-T frequenties.. dat was een "NIEUWE" dienst die stoorde op de kabel netwerken.. dus dan hadden ze daar maar voor aanpassingen moeten doen?
De laatste regel diskwalificeert je eigenlijk direct als discussiepartner. Je hebt je mening al klaar, maar hebt geen flauw idee waar je het over hebt. Als je dat wel hebt; onderbouw dan eens op welke punten de door C2000 gebruikte apparatuur steken laat vallen en welk alternatief er dan voorhanden is?
Ik zal je 1 ding zeggen; de telecomoperators kunnen zelfs last hebben van hun eigen signalen als connectoren niet goed zijn aangedraaid. Laat staan als er concreet sprake is van externe verstoring.
Bovendien, je hebt het over overheid. Zo simpel is het niet kerel, het gaat om veiligheid.
De regel in de telecomwet is als volgt: als apparatuur die daarvoor niet bedoelt is, ineens 4G signalen ontvangt, dan dient de ontvanger zijn apparaat imuun te maken. Net zoals gebruikers van electronische orgels filters moeten plaatsen als er ineens radiogeluiden uit de box komen.SMSfreakie schreef op zondag 21 februari 2016 @ 20:37:
Aan de zenderkant kun je namelijk van alles regelen, maar dan nog kan een storing/ontvangst bij de ontvanger optreden. Daarom ligt het bij de ontvanger dit op te lossen...
Wat ook bijzonder is, is dat GSM1800 wel gewoon blijft draaien op deze locaties. Da's wel wat lager vermogen vermoedelijk. Maar goed, het blijft natuurlijk allemaal speculeren als je niet exact weet wat voor apparatuur en bekabeling er staat en hoe die precies werkt. Een deel van die informatie zal waarschijnlijk om veiligheidsredenen ook niet publiek zijn. De reden dat ik het slecht noemde is dat dit de indruk geeft dat het C2000-systeem gemakkelijk te beïnvloeden lijkt te zijn.
Wat betreft dubbeltje op de eerste rij: dit soort dingen wordt met een aanbesteding gedaan waarbij de goedkoopste wordt gekozen die aan de minimumvereisten voldoet. Dus dat valt wel mee. Maar ook dan kunnen er fouten gemaakt worden en problemen aanwezig blijken te zijn.
En zelfs al zorgt LTE1800 van T-Mobile maar voor 1 of 2 dB extra noisefloor, dan nog kan dat in sommige noodsituaties het verschil van wel of niet ontvangen betekenen...
Wat betreft dubbeltje op de eerste rij: dit soort dingen wordt met een aanbesteding gedaan waarbij de goedkoopste wordt gekozen die aan de minimumvereisten voldoet. Dus dat valt wel mee. Maar ook dan kunnen er fouten gemaakt worden en problemen aanwezig blijken te zijn.
En zelfs al zorgt LTE1800 van T-Mobile maar voor 1 of 2 dB extra noisefloor, dan nog kan dat in sommige noodsituaties het verschil van wel of niet ontvangen betekenen...
Vraag me af wanneer T-Mobile is eindelijk 4G1800 activeert op het generaal spoorweg kazerne Ermelo
3G900 kan het daar niet aan te veel verkeer down en up niet hoger dan 100 a 500 kbit/sec tijdens data H, H+, H, H+, 2G900 is helemaal overbelast daar komt niks door
Elspeet ook nog 2G900, 3G900, en gelukkig 2100, ook daar nog steeds geen 4G
Elburg 1 mast in oost elburg met 2G1800, 3G2100, 4G1800, andere mast met C2000, 2G900,1800 3G900, 2100 geen 4G, mast dicht bij de stad 2G900, 3G900 ook geen 4G
Door 4G+ is de snelheid gemiddeld wel omhoog gegaan na vliegtuig mode haal in 3 testen in Nunspeet, 3 in Harderwijk tussen de 130 a 145 Mbit/sec down, up 48 a 49 Mbit/sec Note 4
Bij terug val na 3G lijkt het wel er een cape op zit, terug op 4G met 4G+ 15 mbit/sec down en 3 mbit/sec up overal pas naar vliegtuig mode weer de volle snelheid
Ook na het sms dat je bundel bijna op is, lijkt het of de snelheid wordt gecaped naar 15 mbit/sec down en 3 mbit/sec up overal pas naar vliegtuig mode weer de volle snelheid
3G900 kan het daar niet aan te veel verkeer down en up niet hoger dan 100 a 500 kbit/sec tijdens data H, H+, H, H+, 2G900 is helemaal overbelast daar komt niks door
Elspeet ook nog 2G900, 3G900, en gelukkig 2100, ook daar nog steeds geen 4G
Elburg 1 mast in oost elburg met 2G1800, 3G2100, 4G1800, andere mast met C2000, 2G900,1800 3G900, 2100 geen 4G, mast dicht bij de stad 2G900, 3G900 ook geen 4G
Door 4G+ is de snelheid gemiddeld wel omhoog gegaan na vliegtuig mode haal in 3 testen in Nunspeet, 3 in Harderwijk tussen de 130 a 145 Mbit/sec down, up 48 a 49 Mbit/sec Note 4
Bij terug val na 3G lijkt het wel er een cape op zit, terug op 4G met 4G+ 15 mbit/sec down en 3 mbit/sec up overal pas naar vliegtuig mode weer de volle snelheid
Ook na het sms dat je bundel bijna op is, lijkt het of de snelheid wordt gecaped naar 15 mbit/sec down en 3 mbit/sec up overal pas naar vliegtuig mode weer de volle snelheid
Schakelen ze ook de 1800MHz frequenties van andere providers uit, wat ze nu ook bij T-Mobile doen?
Die zitten weer op andere freqentie ( wel in dezelfde band ) waardoor het mogelijk is dat er bij hun geen problemen zijn.HvanderT schreef op woensdag 24 februari 2016 @ 18:17:
Schakelen ze ook de 1800MHz frequenties van andere providers uit, wat ze nu ook bij T-Mobile doen?
Jammer dat T-Mobile er dan net "last" van heeft. Ben benieuwd of dat opgelost kan worden.
Heb wel een fout ontdekt in het antenneregister aantal site van T-Mobile zijn voorledig verdwenen dit klopt niet, de site zijn nog gewoon actief
Heb gisteren nieuw record aan snelheid gehaald door 4G+ op 8071NH
was 39.80 Mbps down en 16.42 Mbps up, ping 44 is omhoog gegaan naar 52.52 Mbps down en 20.56 Mbps up, ping 25 buiten
4G binnen was er niet alleen 2G900 en later 3G900, 4G900 binnen op de slechtste plek in huis, waar 4G bijna weg valt 15.57 Mbps down en 4.87 Mbps up ping 40 maar valt af toe en naar 3G900 tussen de 6 a 9 Mbps down en tussen de 2 a 4 Mbps up ping tussen de 39 a 57
3G900 werkt bij 0 strepen weer normaal ook bellen, er was een tijdje dat het niet goed werkte
Bij het station Nunspeet 145.61 Mbps down en 48.01 Mbps up ping 24 verbonden met de mast dichtbij
Carpool Nunspeet Elspeterweg A28 145.05 Mbps down en 48.94 Mbps up ping 25 verbonden met de mast bij Routiers Nunspeet
Binnenhof Nunspeet oost 145.15 Mbps down en 47.47 Mbps up ping 25 verbonden met de mast dichtbij
Boulevard Harderwijk 144.89 Mbps down en 48.12 Mbps up ping 25 verbonden met de mast bij Dolfinarium
Station Harderwijk 146.09 Mbps down en 49.11 Mbps up ping 23 verbonden met de mast bij Ziekenhuis St Jansdal
Drielandendreef 3845CH 142.16 Mbps down en 48.52 Mbps up ping 24 verbonden met de mast bij 3845AGe mast bij 3845AG
Heb gisteren nieuw record aan snelheid gehaald door 4G+ op 8071NH
was 39.80 Mbps down en 16.42 Mbps up, ping 44 is omhoog gegaan naar 52.52 Mbps down en 20.56 Mbps up, ping 25 buiten
4G binnen was er niet alleen 2G900 en later 3G900, 4G900 binnen op de slechtste plek in huis, waar 4G bijna weg valt 15.57 Mbps down en 4.87 Mbps up ping 40 maar valt af toe en naar 3G900 tussen de 6 a 9 Mbps down en tussen de 2 a 4 Mbps up ping tussen de 39 a 57
3G900 werkt bij 0 strepen weer normaal ook bellen, er was een tijdje dat het niet goed werkte
Bij het station Nunspeet 145.61 Mbps down en 48.01 Mbps up ping 24 verbonden met de mast dichtbij
Carpool Nunspeet Elspeterweg A28 145.05 Mbps down en 48.94 Mbps up ping 25 verbonden met de mast bij Routiers Nunspeet
Binnenhof Nunspeet oost 145.15 Mbps down en 47.47 Mbps up ping 25 verbonden met de mast dichtbij
Boulevard Harderwijk 144.89 Mbps down en 48.12 Mbps up ping 25 verbonden met de mast bij Dolfinarium
Station Harderwijk 146.09 Mbps down en 49.11 Mbps up ping 23 verbonden met de mast bij Ziekenhuis St Jansdal
Drielandendreef 3845CH 142.16 Mbps down en 48.52 Mbps up ping 24 verbonden met de mast bij 3845AGe mast bij 3845AG
[ Voor 81% gewijzigd door Blids op 25-02-2016 23:49 ]
Is er een goed bruikbare app waarmee je kunt zien met welke mast je telefoon verbonden is?
Ja GSM Signal Monitoring, GSM Signal Monitoring Lite voor als GSM Signal Monitoring te zwaar is voor je telefoonphilip oving schreef op donderdag 25 februari 2016 @ 20:51:
Is er een goed bruikbare app waarmee je kunt zien met welke mast je telefoon verbonden is?
G-NetTrack Lite is ook goed
Knip. Dat doen we hier niet...
[ Voor 80% gewijzigd door The Wizard op 27-02-2016 17:24 ]
is internet via t mobile beter dan tele2 en andere bereik met bellen volgens jullie?
Wat is je vraag precies?Velga schreef op zondag 28 februari 2016 @ 20:11:
is internet via t mobile beter dan tele2 en andere bereik met bellen volgens jullie?
Trust me, I'm an engineer | PVOutput
Volgens mij bestaat de vraag uit twee delen 
Is T-Mobile 4G beter dan Tele2 4G?
Ja, beter als in betere (indoor) dekking. Simpelweg omdat T-Mobile veel meer masten heeft en Tele2 nog bezig is met het aanleggen van het 4G netwerk.
Is er verschil tussen de twee wanneer je gebruik dient te maken van het 2G/3G netwerk voor het bellen?
Nee. Voor bellen maakt Tele2 nog gebruik van het 2G/3G netwerk van T-Mobile. De dekking is in deze dus identiek.
Is T-Mobile 4G beter dan Tele2 4G?
Ja, beter als in betere (indoor) dekking. Simpelweg omdat T-Mobile veel meer masten heeft en Tele2 nog bezig is met het aanleggen van het 4G netwerk.
Is er verschil tussen de twee wanneer je gebruik dient te maken van het 2G/3G netwerk voor het bellen?
Nee. Voor bellen maakt Tele2 nog gebruik van het 2G/3G netwerk van T-Mobile. De dekking is in deze dus identiek.
Ok duidelijk hoewel je binnen vaak over gaat naar wifi thuis maar elders zal dat dus wel invloed hebben waar je geen wifi hebt.
sinds vanmorgen 09:10 ook aangesloten op het Tmobile netwerk \o/ eerste 4G testen zijn duidelijk sneller op 4G (1800) dan bij VF met 4G+ (800+1800)..
nu wachten tot Tmobile hier op de 3 masten ook 4G op 900mhz actief maakt :-) dan wordt t helemaal geweldig :-)
nu wachten tot Tmobile hier op de 3 masten ook 4G op 900mhz actief maakt :-) dan wordt t helemaal geweldig :-)
404 Signature not found
Zou het nog uitmaken dat C2000 opnieuw is aanbesteed? Het kan zijn dat de huidige opdrachtnemer KPN geen zin heeft voor een stel maanden allerlei wijzigingen door te voeren alleen om een concurrent te helpen. Je hoopt dat de nieuwe operator nieuwer beter spul neerzet.
Overigens is het niet zo dat je altijd nog 4G 900 hebt. Ik ken ook masten in gebieden zonder 4G 900 waar dan dus gewoon de hele 4G van de C2000mast uit is gegaan.
Overigens is het niet zo dat je altijd nog 4G 900 hebt. Ik ken ook masten in gebieden zonder 4G 900 waar dan dus gewoon de hele 4G van de C2000mast uit is gegaan.
niemand die zeker weet hoe Tmo 4G900 uit rolt kwa planning? :-)
404 Signature not found
Vandaag een paar trajecten gereden in Rootmetrics..
- Het complete A4 traject tussen Amsterdam en Antwerpen (dus ook het nieuwe traject Delft-Rotterdam en de haak Steenbergen)
- Het traject E19 bij Meer (
, via Hazeldonk naar de A58 totaan ring Eindhoven.
Zie ook:
http://webcoveragemap.rootmetrics.com/en-US
- Het complete A4 traject tussen Amsterdam en Antwerpen (dus ook het nieuwe traject Delft-Rotterdam en de haak Steenbergen)
- Het traject E19 bij Meer (
Zie ook:
http://webcoveragemap.rootmetrics.com/en-US
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
KPN? Het steekt allemaal wat complexer in elkaar hoor...Schrudde schreef op dinsdag 01 maart 2016 @ 16:31:
Zou het nog uitmaken dat C2000 opnieuw is aanbesteed? Het kan zijn dat de huidige opdrachtnemer KPN geen zin heeft voor een stel maanden allerlei wijzigingen door te voeren alleen om een concurrent te helpen. Je hoopt dat de nieuwe operator nieuwer beter spul neerzet.
Het is raar, dat een mast dat verder is mijn tmobile eerder pakt dan een mast dat verder signaal heeft , ik heb maar 2 of 1 streepje 4g, kan dat komen omdat tmobile opereert op 900MHz wat zwakker dan 800MHz ?
T-mobile heeft zowel 4G 1800 als 4G900. De eerste heeft meer capaciteit (150mbs ipv 75) maar minder bereik.
Zo lang de 1800 goed genoeg is houden ze je daarop, wordt het bereik te slecht dan ga je naar 900 Mhz.
Dat is bij KPN en Vodafone ook zo, maar die hebben de 1800 veel later uitgerold en nog steeds niet volledig. Al is 900 bij hun 800 maar dat verschil is er niet echt, 800 is iets beter maar ondat T-mobile meer masten en meer power inzet is het eerder beter dan slechter. Alleen op het platteland valt het wel eens wat slechter uit, daar heeft T-Mobile vaak minder en vaak lagere masten.
Zo lang de 1800 goed genoeg is houden ze je daarop, wordt het bereik te slecht dan ga je naar 900 Mhz.
Dat is bij KPN en Vodafone ook zo, maar die hebben de 1800 veel later uitgerold en nog steeds niet volledig. Al is 900 bij hun 800 maar dat verschil is er niet echt, 800 is iets beter maar ondat T-mobile meer masten en meer power inzet is het eerder beter dan slechter. Alleen op het platteland valt het wel eens wat slechter uit, daar heeft T-Mobile vaak minder en vaak lagere masten.
Nou ik woon in breda, met kpn had ik thuis 4 Of 3 streepjes 4g maar met tmobile simkaart 3 Of 2 en soms zelfs 1 terwijl er 1800 en 900 masten in de buurt staan best dichtbij.Schrudde schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 22:28:
T-mobile heeft zowel 4G 1800 als 4G900. De eerste heeft meer capaciteit (150mbs ipv 75) maar minder bereik.
intussen wat meer ervaringen er bij.
tot op heden niet te klagen.. alleen thuis indoor eigenlijk nog geen echte 4G dekking, maar 2/3G gaan prima, en dat is thuis wel t belangrijkste natuurlijk.. (verder is er gewoon WiFi :-) )
ook bij mn schoonouders dan uitmuntende 2G en 4G dekking, maar geen 3G
maar voor 3G geeft tmo ook netjes een zwak / geen signaal op de kaart voor die lokatie dus. ( en de 4G mast staat op 150~200 meter dus dat wil wel
)
verder merk ik hier in het landelijke gebied wel snel naar 2G terug gevallen word. maar dat zal met de komst van 4G op 900mhz zeker wel beter worden lijkt me :-)
tot op heden niet te klagen.. alleen thuis indoor eigenlijk nog geen echte 4G dekking, maar 2/3G gaan prima, en dat is thuis wel t belangrijkste natuurlijk.. (verder is er gewoon WiFi :-) )
ook bij mn schoonouders dan uitmuntende 2G en 4G dekking, maar geen 3G
verder merk ik hier in het landelijke gebied wel snel naar 2G terug gevallen word. maar dat zal met de komst van 4G op 900mhz zeker wel beter worden lijkt me :-)
404 Signature not found
Hoe staat het met de 4G 900 uitrol staat dit nu stil of wordt er nu nog geactiveerd
Streepjes zeggen niets. De vraag is, hoe werkt het in de praktijk?dutchnltweaker schreef op vrijdag 04 maart 2016 @ 23:03:
Nou ik woon in breda, met kpn had ik thuis 4 Of 3 streepjes 4g maar met tmobile simkaart 3 Of 2 en soms zelfs 1 terwijl er 1800 en 900 masten in de buurt staan best dichtbij.
Weet ik, maar accu gaat wel sneller leeg heb ik gemerkt.Raider095 schreef op zaterdag 05 maart 2016 @ 08:55:
[...]
Streepjes zeggen niets. De vraag is, hoe werkt het in de praktijk?
Dat is het grootste punt.
[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 05-03-2016 12:18 ]
Door toevoeging van Oman, Marokko, Letland en Slovenië zijn er nu 36 4G roaming landen.
- Australië (Optus)
- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- China (China Mobile)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Estland (Telia Eesti)
- Finland (TeliaSonera)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Hong Kong (CSL)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Italië (WIND)
- Letland (LMT)
- Litouwen (Omnitel)
- Luxemburg (LUXGSM)
- Marokko (IAM)
- Oman (Omantel)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Roemenië (Orange)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Slovenië (SI.MOBIL)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Zweden (Telia)
- Zwitserland (Swisscom)
Door toevoeging van Oman, Marokko, Letland en Slovenië zijn er nu 36 4G roaming landen.
- Australië (Optus)
- België (Mobistar)
- Canada (Bell)
- China (China Mobile)
- Denemarken (Telia)
- Duitsland (T-Mobile)
- Estland (Telia Eesti)
- Finland (TeliaSonera)
- Griekenland (Cosmote)
- Hongarije (Telekom)
- Hong Kong (CSL)
- Ierland (Meteor)
- IJsland (Siminn)
- Italië (WIND)
- Letland (LMT)
- Litouwen (Omnitel)
- Luxemburg (LUXGSM)
- Marokko (IAM)
- Oman (Omantel)
- Oostenrijk (T-Mobile)
- Polen (T-Mobile)
- Portugal (MEO)
- Roemenië (Orange)
- Saudi-Arabië (Mobily)
- Slovenië (SI.MOBIL)
- Spanje (Orange)
- Tsjechië (T-Mobile)
- Zweden (Telia)
- Zwitserland (Swisscom)
Verwijderd
T-Mobile heeft het beste geteste mobiele netwerk in Nederland
Tot oktober vorig jaar was er in de Nederlandse telecomsector geen breed geaccepteerd onafhankelijk vergelijkend onderzoek naar mobiele netwerken. Alle telecomproviders hebben daarom P3 Communications toestemming gegeven om de mobiele netwerken te testen. P3 Communications is wereldwijd de autoriteit op het gebied van benchmarks voor mobiele netwerken. Het netwerk van T-Mobile en Ben is in de P3 Connect Mobile Benchmark NL van 15 maart j.l. als beste getest in Nederland.
Lampros Iskos, CTO van T-Mobile Nederland; “De afgelopen 2,5 jaar hebben wij fors geïnvesteerd in ons netwerk om onze klanten hét netwerk van de toekomst te bieden. Dit is de bevestiging dat we de juiste keuzes hebben gemaakt en een concurrerend netwerk hebben gebouwd waarmee we onze klanten het beste van het beste geven. Nu en in de toekomst. In het onderzoek van P3 staat de totale klantervaring centraal en het geeft transparante en betrouwbare data over hoe de verschillende netwerken presteren. Dit rapport geeft consumenten de mogelijkheid om een weloverwogen keuze te maken voor mobiel internet en telefonie. Dat het netwerk van T-mobile zo goed presteert is te danken aan het spectrumpakket, het aantal antennes en de meest moderne (SRAN) technologie. Het resultaat is dat T-Mobile over meer datacapaciteit beschikt dan de andere providers in Nederland. Met het oog op het toenemend datagebruik in de toekomst is dit essentieel.“
De hoogste score ooit gemeten
Het P3 Connect Mobile Benchmark is de grootste onafhankelijke test waarin de totale klantervaring centraal staat. De test gaat dus verder dan alleen dekking of snelheid. In de benchmark zijn alle netwerken getest op zowel data als telefonie. T-Mobile heeft 966 punten gescoord van de in totaal 1000 te behalen punten. Daarmee heeft T-Mobile niet alleen het hoogste totaal aantal punten in Nederland behaald, maar scoort T-Mobile ook het hoogste aantal ooit gemeten in een P3 Benchmark. De meetmethode en de resultaten van de benchmark zijn ook op deze pagina terug te lezen.
Mark Klein, CEO T-Mobile Nederland; “Deze uitslag is voor zowel consumenten als onze zakelijke klanten van immens belang. Voor ons sociale leven en zakelijk verkeer is toegang tot supersnel mobiel internet onmisbaar geworden. In de komende jaren zal zowel het dataverkeer als het aantal toepassingen enorm groeien. Zo verwachten wij bijvoorbeeld dat over vijf jaar de gemiddelde Nederlander zes apparaten op het mobiele internet heeft aangesloten en bedrijven het merendeel van hun data en applicaties in de Cloud heeft. Ons netwerk is dus vooral geschikt voor klanten die het maximale uit hun smartphone of mobiel internet willen halen.”
Over de P3 Mobile Benchmark
Het P3 Connect Mobile Benchmark NL rapport geeft op een transparante manier inzicht in de prestaties van mobiele netwerken die van groot belang zullen zijn voor de consument. Er bestond tot 2015 in Nederland geen door de sector geaccepteerde onafhankelijke test van mobiele netwerken en wetenschappelijke nauwkeurigheid die door P3 wordt geleverd. De benchmark biedt gebruikers een objectieve manier om de prestaties van verschillende mobiele netwerken met elkaar te vergelijken. Het is een manier geworden om de markttransparantie te vergroten en voor de mobiele operators hun netwerkkwaliteit te meten en te vergelijken. De P3 Connect Mobile Benchmark NL laat de toonaangevende innovaties zien op de Nederlandse markt. Daarnaast toont het eventuele zwakke plekken in de mobiele servicekwaliteit vanuit het perspectief van de klant. De benchmark vormt daarmee een onafhankelijk overzicht van de netwerksituatie in Nederland.
http://newsroom.t-mobile.nl/p3/
Tot oktober vorig jaar was er in de Nederlandse telecomsector geen breed geaccepteerd onafhankelijk vergelijkend onderzoek naar mobiele netwerken. Alle telecomproviders hebben daarom P3 Communications toestemming gegeven om de mobiele netwerken te testen. P3 Communications is wereldwijd de autoriteit op het gebied van benchmarks voor mobiele netwerken. Het netwerk van T-Mobile en Ben is in de P3 Connect Mobile Benchmark NL van 15 maart j.l. als beste getest in Nederland.
Lampros Iskos, CTO van T-Mobile Nederland; “De afgelopen 2,5 jaar hebben wij fors geïnvesteerd in ons netwerk om onze klanten hét netwerk van de toekomst te bieden. Dit is de bevestiging dat we de juiste keuzes hebben gemaakt en een concurrerend netwerk hebben gebouwd waarmee we onze klanten het beste van het beste geven. Nu en in de toekomst. In het onderzoek van P3 staat de totale klantervaring centraal en het geeft transparante en betrouwbare data over hoe de verschillende netwerken presteren. Dit rapport geeft consumenten de mogelijkheid om een weloverwogen keuze te maken voor mobiel internet en telefonie. Dat het netwerk van T-mobile zo goed presteert is te danken aan het spectrumpakket, het aantal antennes en de meest moderne (SRAN) technologie. Het resultaat is dat T-Mobile over meer datacapaciteit beschikt dan de andere providers in Nederland. Met het oog op het toenemend datagebruik in de toekomst is dit essentieel.“
De hoogste score ooit gemeten
Het P3 Connect Mobile Benchmark is de grootste onafhankelijke test waarin de totale klantervaring centraal staat. De test gaat dus verder dan alleen dekking of snelheid. In de benchmark zijn alle netwerken getest op zowel data als telefonie. T-Mobile heeft 966 punten gescoord van de in totaal 1000 te behalen punten. Daarmee heeft T-Mobile niet alleen het hoogste totaal aantal punten in Nederland behaald, maar scoort T-Mobile ook het hoogste aantal ooit gemeten in een P3 Benchmark. De meetmethode en de resultaten van de benchmark zijn ook op deze pagina terug te lezen.
Mark Klein, CEO T-Mobile Nederland; “Deze uitslag is voor zowel consumenten als onze zakelijke klanten van immens belang. Voor ons sociale leven en zakelijk verkeer is toegang tot supersnel mobiel internet onmisbaar geworden. In de komende jaren zal zowel het dataverkeer als het aantal toepassingen enorm groeien. Zo verwachten wij bijvoorbeeld dat over vijf jaar de gemiddelde Nederlander zes apparaten op het mobiele internet heeft aangesloten en bedrijven het merendeel van hun data en applicaties in de Cloud heeft. Ons netwerk is dus vooral geschikt voor klanten die het maximale uit hun smartphone of mobiel internet willen halen.”
Over de P3 Mobile Benchmark
Het P3 Connect Mobile Benchmark NL rapport geeft op een transparante manier inzicht in de prestaties van mobiele netwerken die van groot belang zullen zijn voor de consument. Er bestond tot 2015 in Nederland geen door de sector geaccepteerde onafhankelijke test van mobiele netwerken en wetenschappelijke nauwkeurigheid die door P3 wordt geleverd. De benchmark biedt gebruikers een objectieve manier om de prestaties van verschillende mobiele netwerken met elkaar te vergelijken. Het is een manier geworden om de markttransparantie te vergroten en voor de mobiele operators hun netwerkkwaliteit te meten en te vergelijken. De P3 Connect Mobile Benchmark NL laat de toonaangevende innovaties zien op de Nederlandse markt. Daarnaast toont het eventuele zwakke plekken in de mobiele servicekwaliteit vanuit het perspectief van de klant. De benchmark vormt daarmee een onafhankelijk overzicht van de netwerksituatie in Nederland.
http://newsroom.t-mobile.nl/p3/
Nou, hier in kesteren hebben slechte dekking. Binnen geen 4G, 3G laat staan 2G of wel 'geen service' bijna 3 weken geleden maar weer een klacht ingrediend... Voorlopig staat er nog niks op de planning.. Wat mij betreft hebben ze de kans tot november.. Ik wil thuis ook gewoon bereikbaar zijn..
Er zullen altijd uitzonderingen zijn, met alle netwerken. We kennen allemaal wel iemand die op bepaalde plekken slecht ontvangst heeft, terwijl alle andere op de andere mobiele netwerken wel perfect ontvangst hebben. Tot een paar jaar terug was T-Mobile vaak toch het eerste netwerk dat slecht werd of als eerste overbelast raakte, maar ik merk de laatste tijd echt dat ze veel energie en geld in hun netwerk gepompt hebben. Het bereik over het algemeen is hartstikke goed.Gijsj16 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 00:07:
Nou, hier in kesteren hebben slechte dekking. Binnen geen 4G, 3G laat staan 2G of wel 'geen service' bijna 3 weken geleden maar weer een klacht ingrediend... Voorlopig staat er nog niks op de planning.. Wat mij betreft hebben ze de kans tot november.. Ik wil thuis ook gewoon bereikbaar zijn..
Als je inderdaad echt problemen hebt met bereikbaarheid dan heb je in potentie het recht om je contract te ontbinden, alleen dat recht krijgen is soms wat lastiger
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Het is vreemd dat T-Mobile daar geen masten heeft staan.Gijsj16 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 00:07:
Tele2 is actief op 2 locaties met 4G800/2600; normaal gesproken delen Tele2 en T-Mobile veel mast locaties, maar dat is daar niet het geval.
Het is heel duidelijk dat T-Mobile daar steken laat vallen omdat ze gewoon simpelweg geen mast hebben; ik zou dus klagen en anders opzeggen.
Das niet zo vreemd. Tele2 deelt eigenlijk alleen op daklocaties van T-Mobile , deze beide locaties in/bij Kesteren zijn vakwerkmastlocaties. Dit zijn waarschijnlijk locaties van Shere Masten en Novec. Daar doet tele2 ook zaken mee. Zij beheren veel masten van die KPN bijv heeft afgestoten. Dat zijn o.a. voormalige Telfort en misschien ook wel voormalige Orange locaties.PWA777 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:13:
[...]
Het is vreemd dat T-Mobile daar geen masten heeft staan.
Tele2 is actief op 2 locaties met 4G800/2600; normaal gesproken delen Tele2 en T-Mobile veel mast locaties, maar dat is daar niet het geval.
Het is heel duidelijk dat T-Mobile daar steken laat vallen omdat ze gewoon simpelweg geen mast hebben; ik zou dus klagen en anders opzeggen.
Antenne en masten malloot
Inderdaad niet goed dat T-Mobile daar geen masten heeft, laten ze zeker een een steek vallen. Als je gaat overstappen dan zijn KPN en Tele2 een goede optie, maar bij Tele2 moet je dan wel een volte toestel hebben als je wilt bellen, anders heb je straks nog steeds geen goed bereik als het gaat om bellen.
Ja maar hoe weet je of je een volte toestel hebt?Zenix schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 13:47:
Inderdaad niet goed dat T-Mobile daar geen masten heeft, laten ze zeker een een steek vallen. Als je gaat overstappen dan zijn KPN en Tele2 een goede optie, maar bij Tele2 moet je dan wel een volte toestel hebben als je wilt bellen, anders heb je straks nog steeds geen goed bereik als het gaat om bellen.
https://www.4gmasten.nl/n...es-4g-februari-maart-2016
Gaat lekker. En maar goed ook, want ik ga morgen mijn contract tekenen. T-Mobile is momenteel zó aantrekkelijk geworden dat ik er KPN voor wil opgeven. Onder voorbehoud van de zegmaar Test Ons Nu maand maar ik verwacht geen problemen. Voornamelijk de lage maandlasten icm 2 extra simkaarten om twee iPads te voeden trokken mij over de streep. Scheelt toch ruim de helft minder lasten tov KPN in mijn geval dan.
Begin mei zou ik overgezet moeten worden dus ik hoop dat tegen die tijd alles boven Zaandam ook van 4G900 is voorzien, want dat is het enige wat in mijn omgeving momenteel nog niet de optimale 4G ervaring kan geven (in de trein).
Gaat lekker. En maar goed ook, want ik ga morgen mijn contract tekenen. T-Mobile is momenteel zó aantrekkelijk geworden dat ik er KPN voor wil opgeven. Onder voorbehoud van de zegmaar Test Ons Nu maand maar ik verwacht geen problemen. Voornamelijk de lage maandlasten icm 2 extra simkaarten om twee iPads te voeden trokken mij over de streep. Scheelt toch ruim de helft minder lasten tov KPN in mijn geval dan.
Begin mei zou ik overgezet moeten worden dus ik hoop dat tegen die tijd alles boven Zaandam ook van 4G900 is voorzien, want dat is het enige wat in mijn omgeving momenteel nog niet de optimale 4G ervaring kan geven (in de trein).
@sww89,
Ik reis elke werkdag van Hoorn CS naar Amsterdam CS en kan je meegeven dat 4G (1800 Mhz) in de trein super werkt.
Ik wordt bijna nooit terug gezet naar 4G (900 Mhz),
Ik reis elke werkdag van Hoorn CS naar Amsterdam CS en kan je meegeven dat 4G (1800 Mhz) in de trein super werkt.
Jamesbond007uk
Hoe is jullie 4g+ ervaring? Op 4g 1800 only sites haal ik met gemak tegen de 120mbit alleen op 4g+ sites kom ik nooit verder dan 50mbit?
Toestel is een Galaxy s5+
Toestel is een Galaxy s5+
404 Signature not found
Goed om te wetenjamesbond007uk schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 06:47:
@sww89,
Ik ga ook wel eens over Alkmaar en dan heb ik rond Castricum soms geen 4G. Maar 3G gaat ook supersww89 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 12:59:
[...]
Goed om te wetenIk reis echter vanaf Alkmaar richting Amsterdam of Haarlem en op dat stuk is 4G900 volgens mij nog wel welkom als ik dat zo inschat. Met KPN op 4G800 is het signaal ook niet altijd even sterk en T-Mobile verschilt qua locaties van de masten niet wezenlijk van KPN. Ik ga het binnenkort meemaken. Thuis heb ik in ieder geval wel 4G+.
Jamesbond007uk
Ik heb de iPhone 6+ en de iPhone 5.Luuk1983 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 08:44:
[...]
Er zullen altijd uitzonderingen zijn, met alle netwerken. We kennen allemaal wel iemand die op bepaalde plekken slecht ontvangst heeft, terwijl alle andere op de andere mobiele netwerken wel perfect ontvangst hebben. Tot een paar jaar terug was T-Mobile vaak toch het eerste netwerk dat slecht werd of als eerste overbelast raakte, maar ik merk de laatste tijd echt dat ze veel energie en geld in hun netwerk gepompt hebben. Het bereik over het algemeen is hartstikke goed.
Als je inderdaad echt problemen hebt met bereikbaarheid dan heb je in potentie het recht om je contract te ontbinden, alleen dat recht krijgen is soms wat lastigerEven los van dat het niet zou moeten uitmaken, maar wat voor telefoon heb je? Sommige telefoons hebben echt een heel veel slechtere antenne dan andere.
Nou, die locaties zijn nieuw. Omdat we al jaren geen goede verbinding hadden zijn die dus geplaatst. Alleen raar dat de andere providers al wel wat hebben geplaatst en t-mobile nog steeds niks heb laten weten horen of doen..PWA777 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 09:13:
[...]
Het is vreemd dat T-Mobile daar geen masten heeft staan.
Deze masten zijn nieuw. Eerst heeft Tele2 er in gehangen en nu hangt er ook KPN en Vodafone er inThe_Wireless_Guy schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 11:24:
[...]
Das niet zo vreemd. Tele2 deelt eigenlijk alleen op daklocaties van T-Mobile , deze beide locaties in/bij Kesteren zijn vakwerkmastlocaties. Dit zijn waarschijnlijk locaties van Shere Masten en Novec. Daar doet tele2 ook zaken mee. Zij beheren veel masten van die KPN bijv heeft afgestoten. Dat zijn o.a. voormalige Telfort en misschien ook wel voormalige Orange locaties.
Wellicht de nieuwere telefoons. En men krijgt wellicht een bericht van de betreffende providerdutchnltweaker schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 17:10:
[...]
Ja maar hoe weet je of je een volte toestel hebt?
Graag de volgende keer de edit/wijzig knop gebruiken om je bestaande reactie aan te passen ipv 4 reacties achter elkaar te plaatsen...
[ Voor 21% gewijzigd door The Wizard op 20-03-2016 12:00 ]
Mijn persoonlijke ervaringen met een iPhone 4 en 5 zijn ieder geval dat deze baggerantennes hebben, een iPhone 6+ heb ik geen idee van. Ik weet wel dat telefoons als een Galaxy S5 en een Lumia 920 openbaringen waren qua bereik (zowel mobiel netwerk, maar vooral ook WiFi) na de iPhones.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
KPN heeft een mast staan sinds 2010 (naast de N233 met de kruising van de Betuwestraatweg).Gijsj16 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 10:50:
[...]
Deze masten zijn nieuw. Eerst heeft Tele2 er in gehangen en nu hangt er ook KPN en Vodafone er in
Vodafone heeft een UMTS rondstraler midden in het dorp (Hoofdstraat) sinds 2008.
De antenne installatie nabij het station (KPN, Tele2, Vodafone) staat er sinds 2012.
En tot slot, de antenne op het industrie terrein (Vodafone) staat er sinds 2007.
Alleen T-Mobile ontbreekt hier al jaren. Het is geen rocket-science waarom je niets met T-Mobile kunt in Kesteren:

[ Voor 26% gewijzigd door PWA777 op 18-03-2016 11:44 ]
Als P3 een paar van die locaties mee had genomen in haar test dan was T-Mobile er wel iets anders uit gekomen. Ik gok ook dat T-Mobile opdracht heeft gegeven voor deze test van grote wegen en steden? 
Die UMTS-locatie van Vodafone op de Hoofdstraat is waarschijnlijk een indoor cel bij de Rabobank daar ofzo. Lienden is ongeveer de dichtstbijzijnde locatie. Da's best een end
Die UMTS-locatie van Vodafone op de Hoofdstraat is waarschijnlijk een indoor cel bij de Rabobank daar ofzo. Lienden is ongeveer de dichtstbijzijnde locatie. Da's best een end
Dat gevoel heb ik ook. Ik zie geregeld dat T-Mobile vooral in kleinere plaatsen minder bereik realiseert dan KPN en/of Vodafone. Het is ook apart dat hun dekking met name op 2G en 3G ineens veel beter zou zijn geworden.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:53:
Als P3 een paar van die locaties mee had genomen in haar test dan was T-Mobile er wel iets anders uit gekomen. Ik gok ook dat T-Mobile opdracht heeft gegeven voor deze test van grote wegen en steden?
......
Ze hebben nagenoeg hetzelfde aantal masten als voor de netwerkvernieuwing. Ze gebruiken nagenoeg dezelfde frequenties. En daarnaast hebben ze voor 2G zich alleen nog maar op de 1800 MHz geconcentreerd wat een verminderd bereik oplevert t.o.v KPN en Vodafone die nog wel 2G900 inzetten. Nu compenseert men dat wel met de inzet van 3G900 maar die 5 Mhz die T-Mobile daar inzet moet voor spraak en data gedeeld worden.
Antenne en masten malloot
Nouja er is nog genoeg aan de weg te timmeren.. Zo blijkt
404 Signature not found
Ach, zo transparant als P3 lijkt zijn ze niet hoor. De providers weten vooraf welke routes (en wanneer) gereden worden en kunnen dat traject optimaliseren. Soms zelfs met extra, tijdelijke opstelpunten.Sorcerer8472 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:53:
Of dat nu helemaal neutraal cq onafhankelijk is? Toeval bestaat niet, hoor de reclame van T-Mobile net weer op de radio........
Over je bewering dat er minder bereik is in kleinere dorpen durf ik geen uitspraak te doen. Maar er is wel een wezenlijke verbetering van de nieuwe masten ten opzichte van voor de ombouw; eerst had je op veel T-Mobile sites alleen 2G1800 en 4G2100. Nu heb je op die masten 4G900 en 3G900; dat is toch wel een flinke verbetering. Het wegvallen van 2G900 is niet heel relevant; zoals je zelf al schrijft kan spraak ook over 3G900. Data zal veelal gebruik maken van 4G900.The_Wireless_Guy schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 12:26:
[...]
Dat gevoel heb ik ook. Ik zie geregeld dat T-Mobile vooral in kleinere plaatsen minder bereik realiseert dan KPN en/of Vodafone. Het is ook apart dat hun dekking met name op 2G en 3G ineens veel beter zou zijn geworden.
Ze hebben nagenoeg hetzelfde aantal masten als voor de netwerkvernieuwing. Ze gebruiken nagenoeg dezelfde frequenties. En daarnaast hebben ze voor 2G zich alleen nog maar op de 1800 MHz geconcentreerd wat een verminderd bereik oplevert t.o.v KPN en Vodafone die nog wel 2G900 inzetten. Nu compenseert men dat wel met de inzet van 3G900 maar die 5 Mhz die T-Mobile daar inzet moet voor spraak en data gedeeld worden.
Het netwerk is ook veel beter geworden, maar de bewering is zeker niet uit de lucht gegrepen. In de stad doen ze het op heel wat plekken beter dan KPN en Vodafone, maar in het buitengebied is dat verhaal omgekeerd.PWA777 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:05:
[...]
Over je bewering dat er minder bereik is in kleinere dorpen durf ik geen uitspraak te doen. Maar er is wel een wezenlijke verbetering van de nieuwe masten ten opzichte van voor de ombouw; eerst had je op veel T-Mobile sites alleen 2G1800 en 4G2100. Nu heb je op die masten 4G900 en 3G900; dat is toch wel een flinke verbetering. Het wegvallen van 2G900 is niet heel relevant; zoals je zelf al schrijft kan spraak ook over 3G900. Data zal veelal gebruik maken van 4G900.
Ik denk niet dat die test van P3 door T-Mobile is aangevraagd. Kijk ook naar de P3 test van 2015, daar deed T-Mobile niet eens mee, omdat ze dat niet wouden... Toen bleek Vodafone de beste. Maar zo'n test zegt niet alles, maar het is zeker wel een indicatie van de progressie die T-Mobile heeft gemaakt. Ik zou persoonlijk ook liever een test in het buitengebied zien.
[ Voor 32% gewijzigd door Zenix op 18-03-2016 14:07 ]
Zie smiley, dat was sarcastisch meen ik . 
Onderzoek van P3 is onafhankelijk, dus dat zit wel goed.
Ze hebben dan wat 'geluk' op wat voor plekken er gemeten is, want dergelijke plekken waar geen of slecht bereik is zijn nog altijd aanwezig.
Ze hebben dan wat 'geluk' op wat voor plekken er gemeten is, want dergelijke plekken waar geen of slecht bereik is zijn nog altijd aanwezig.
Ach straks bellen we over WiFi dus de enkeling die dan net de pech heeft in bijvoorbeeld Kesteren te wonen heeft dan thuis ook geen problemen meer. Buitendekking is er toch wel zo goed als overal?
[ Voor 14% gewijzigd door swv op 18-03-2016 14:12 ]
VoLTE / VoFI (?) klinkt leuk.. alleen dan moet je wel ook naar andere telco's nummers kunnen draaien..
maar van mij mogen ze wel gauw beginnen met dat soort praktijken :-) eindelijk overal berijkbaar
maar van mij mogen ze wel gauw beginnen met dat soort praktijken :-) eindelijk overal berijkbaar
404 Signature not found
Bellen over LTE en wifi kan naar alle nummers! Alleen is het niet in HD als je belt naar andere providers (totdat ze daar eindelijk eens een keer in investeren).
Wel stom, want VoLTE klinkt beter dan normaal narrowband bellen en ook beter dan bellen via Whatsapp (wat om eoa reden te schel klinkt).
Wel stom, want VoLTE klinkt beter dan normaal narrowband bellen en ook beter dan bellen via Whatsapp (wat om eoa reden te schel klinkt).
Eerst 2G1800 en 3G2100 bedoel je?PWA777 schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 13:05:
[...]
Over je bewering dat er minder bereik is in kleinere dorpen durf ik geen uitspraak te doen. Maar er is wel een wezenlijke verbetering van de nieuwe masten ten opzichte van voor de ombouw; eerst had je op veel T-Mobile sites alleen 2G1800 en 4G2100. Nu heb je op die masten 4G900 en 3G900; dat is toch wel een flinke verbetering. Het wegvallen van 2G900 is niet heel relevant; zoals je zelf al schrijft kan spraak ook over 3G900. Data zal veelal gebruik maken van 4G900.
Nu 2G1800, 3G900, 4G900, 4G1800 en 3G2100
Nogmaals; het is weliswaar onafhankelijk, maar als de operators vooraf te horen krijgen welke operators te horen krijgen welke routes gereden worden, dan kun je er zo je vragen bij stellen........dutchgio schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 14:07:
Zeker, maar routes over heel Nederland kan je niet zomaar verbeteren. Iedere provider heeft wel een paar tijdelijke cellen in de schuur staan maar daarmee ga je niet signifucant tientallen steden of wegen verbeteren. Wel kan je masten optimaliseren voor bereik op de snelwegen en drukke stadsdelen, maar dat doe je sowieso al.
De moeilijkste plekken zin bovendien plekken waar geen hoog gebouw gehuurd kan worden of een mast geplaatst kan worden. Vaak is men al jaren bezig. Dat los je niet voor 1 onderzoek ineens even zo op.
De moeilijkste plekken zin bovendien plekken waar geen hoog gebouw gehuurd kan worden of een mast geplaatst kan worden. Vaak is men al jaren bezig. Dat los je niet voor 1 onderzoek ineens even zo op.
Dat snap ikSchrudde schreef op maandag 21 maart 2016 @ 14:42:
Zeker, maar routes over heel Nederland kan je niet zomaar verbeteren. Iedere provider heeft wel een paar tijdelijke cellen in de schuur staan maar daarmee ga je niet signifucant tientallen steden of wegen verbeteren. Wel kan je masten optimaliseren voor bereik op de snelwegen en drukke stadsdelen, maar dat doe je sowieso al.
Niet representatief; maar dat is mijn mening
Het zegt natuurlijk wel wat over een netwerk, maar het is niet per se representatief voor een echte gebruiker. En de percentages dropped calls etc. zijn zo laag dat het de vraag is of die verschillen statistisch significant zijn. Vodafone deed dat bijv. vorige keer net wat beter dan KPN en werd daardoor nipt "beste netwerk". Nu is er een klein verschil de andere kant op. Tja...
Het meten van signaalsterkte als indicator vind ik sowieso niet ontzettend overtuigend. Er is RSRP gemeten, maar is dat de RSRP van het pilotkanaal (vaak 1800) of het sterkste kanaal (vaak 800/900)? En in het rapport zelf is het ook te zien: T-Mobile heeft gemiddeld een sterker signaal, maar ook (na Tele2) het vaakst een zwak signaal. In het buitengebied vertaalt dat in de praktijk naar vaker geen signaal hebben. Maar goed, ze bouwen nog steeds door nu
Wat ik me ook afvraag: wie betaalt dat onderzoek nu?
Het meten van signaalsterkte als indicator vind ik sowieso niet ontzettend overtuigend. Er is RSRP gemeten, maar is dat de RSRP van het pilotkanaal (vaak 1800) of het sterkste kanaal (vaak 800/900)? En in het rapport zelf is het ook te zien: T-Mobile heeft gemiddeld een sterker signaal, maar ook (na Tele2) het vaakst een zwak signaal. In het buitengebied vertaalt dat in de praktijk naar vaker geen signaal hebben. Maar goed, ze bouwen nog steeds door nu
Wat ik me ook afvraag: wie betaalt dat onderzoek nu?
WHO PAYS?
We are paid by the cell phone carriers.
We are paid by the cell phone carriers.
[ Voor 80% gewijzigd door robertwebbe op 21-03-2016 17:54 ]
Let op: wél VoLTE, maar géén 4G+ op de iPhone SE.
Dat vind ik idd wel jammer inderdaad... Voorlopig is het nog niet een groot probleem denk ik.. Wel jammer dat er geen 3D Touch-functie, waarbij hard drukken op het scherm extra functies oproept. of zoiets er ook niet in zitPWA777 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 19:05:
Let op: wél VoLTE, maar géén 4G+ op de iPhone SE.
[ Voor 20% gewijzigd door Gijsj16 op 21-03-2016 22:54 ]
vanmorgen mast klimmers gespot in de plaatstelijke mast waar volgens mij alleen Tmobile en Tele2 antennes in hebben hangen (en Tele2 al 800/2600 heeft hangen) ben benieuwd of dit werkzaamheden waren voor 4G900
404 Signature not found
4G900 wordt op afstand geactiveerd, daarvoor gaan ze niet de mast in.SMSfreakie schreef op maandag 21 maart 2016 @ 22:41:
vanmorgen mast klimmers gespot in de plaatstelijke mast waar volgens mij alleen Tmobile en Tele2 antennes in hebben hangen (en Tele2 al 800/2600 heeft hangen) ben benieuwd of dit werkzaamheden waren voor 4G900
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het T-Mobile mobiele netwerk, andere onderwerpen horen thuis in:
- Afsluiten of verlengen van abonnementen:: Het T-mobile bestaande abonnementen & verlengingstopic.
- T-Mobile Glasvezel: [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie
- T-Mobile xDSL: [T-Mobile Thuis xDSL] Ervaringen & Discussie
- Delen van de onbeperkte SMS codes: Aanbiedingen en Kortingscodes