GrazendeKoe schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 17:55:
Hi mensen. Met deze vraag mag ik vast niet in het handeltopic aan komen.
Ik wil graag mijn seeds ergens veilig opslaan (duh). Ik heb ze nu alleen nog maar op papier staan. Dat kun je kwijtraken, kan gejat worden, verbranden etc. Is het slim om de seed op te splitsen in twee word docszetten, in te pakken in twee .rars met wachtwoord en dan op twee nieuwe dropbox accounts te zetten (waar ik alleen in geval van nood op inlog)? Vervolgens de wachtwoorden er van op meerdere plekken zoals thuis, in mijn auto, bij mijn ouders.
Volgens mij is het idee hiervan behoorlijk waterdicht. Je bent een knappe kerel als je vier wachtwoorden weet te kraken en ook toevallig nog beide dropboxaccounts bij elkaar weet te vinden.
Nu vraag ik me af. Is er een veiligere optie om het word doc te encrypten dan met winrar en is er een veiligere optie dan dropbox?
Het probleem hier is wat er gebeurd als je een van de twee bestanden of een van de vier wachtwoorden kwijtraakt. Dan ben je opeens alles kwijt.
Wat je nodig hebt is een systeem waarmee je de seed en/of het wachtwoord verdeeld in meerdere stukken op zo'n manier dat je slechts een deel van de fragmenten nodig hebt om de boel te herstellen. Dit kan met een algoritme dat
Shamir's Secret Sharing heet. Hiermee kies je een aantal fragmenten waarin de data verdeeld moet worden en het minimale aantal dat nodig is om het origineel te herstellen.
Vervolgens kun je de fragmenten verspreid opslaan / verdelen. Iemand die onvoldoende fragmenten heeft, kan hier niets mee. Zelfs bruteforcen wordt niet gemakkelijker naarmate je meer fragmenten hebt. Maar zodra je er voldoende hebt, dan kun je de data herstellen ongeacht welke fragmenten je te pakken hebt.
Nog iets anders. Ik dacht dat al enkele dagen bij 80% van de bitcoins nodes segwit werd gesignaleerd en dat het 1 augustus scenario misschien voorkomen werd? Maar deze chart zegt volgens mij anders:
https://blockchain.info/nl/charts/bip-9-segwit. Of kijk ik verkeerd?
Het is iets ingewikkelder dan dat. SegWit wordt geactiveerd als 95% van alle rekenkracht van de miners dit signalleert. Ongeacht hoeveel nodes er mee doen. Signalleren gebeurt door een specifieke bit in de blockheader op 1 te zetten. De zogenaamde bit 1. Op dit moment heeft zo'n 40-45% van de miners (gemeten naar rekenkracht) dit gedaan.
>80% van de rekenkracht van de miners signalleert op dit moment de intentie om SegWit te gaan signalleren. Dit is een onderdeel van de "New York Agreement" (NYA) en wordt gesignalleerd door de tekst "NYA" op te nemen in de coinbase-transactie van het block (dit is de transactie waarmee de nieuw gegenereerde coins op z'n plek komen, er is daar ruimte voor vrije tekst die ook vaak wordt gebruikt door miners om zich te identificeren).
Het uiteindelijke doel is dat er een aangepaste versie van de software komt waarmee de miners gaan signalleren op bit 4, dus een andere signalleringsbit dan bit 1 voor SegWit. Deze software is zo geconfigureerd dat zodra 80% van de rekenkracht bit 4 signalleert, deze clients automatisch alle blocks die bit 1 *niet* signalleren als ongeldig beschouwen en negeren.
Het effect is dus dat zodra deze groep de software update installeert, ze vrij kort daarna alle niet-SegWit-signallerende blocks gaan negeren. En gezien de groep >80% van de rekenkracht bezit, betekent dit dat niet-SegWit signallerende miners gedwongen zijn om mee te doen (of om te stoppen met minen). Gevolg is dat de 95% drempel voor activatie wordt gehaald.
Het "1 augustus scenario" is vergelijkbaar, maar dan door de gebruikers afgedwongen in plaats van de miners. De UASF client weigert vanaf 1 augustus alle niet-SegWit blocks. Dit is dus in lijn met wat de miners van plan zijn. Zolang iedereen zich bij hun huidige standpunt houdt en niet met trucerij bezig is, duurt het niet heel lang meer tot SegWit geactiveerd wordt. Maar de huidige "NYA" flag die de miners in hun blocks opnemen heeft geen echte waarde. Hij dwingt niets af, het is slechts een manier om steun te betuigen. Pas als men en-masse bit 4 gaat signalleren en daarna niet-SegWit blocks gaat negeren, dan weten we dat het goed zit.