Toon posts:

Ethereum lanceert ‘Cryptocurrency 2.0’ Netwerk

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• rickiii
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 18:37
Mede-auteur:
  • xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 11:32

xos

Ethereum

Ethereum is een platform voor gedecentraliseerde applicaties en wordt gepresenteerd als de volgende iteratie van internet. Waar we eerder de stap hebben gezien van websites naar webapplicaties gelooft het team achter ethereum dat de volgende stap decentralisatie zal zijn.

Achtergrond

Eind 2013 publiceerde Vitalik Buterin een white paper waarin hij zijn idee presenteerde om de blockchain technologie in te zetten als een generiek gedistribueerd consensus model. Door aan de bestaande blockchain technologie een turing complete programmeertaal (solidity) en een virtuele machine (EVM) toe te voegen kunnen ontwikkelaars gedistribueerde applicatie ontwikkelen (genaamd contracten) en gedeployed worden op het Ethereum netwerk. Gebruikers kunnen vervolgens met deze contracten communiceren via Distributed Applications (DApp).

Gavin Wood heeft dit idee geformaliseerd in de vorm van een yellow paper. Met behulp van deze yellow paper zijn Vitalik, Gavin en Jeffrey Wilcke begonnen aan 3 implementaties in python, c++ en go. Uitgangspunt was de yellow paper en waar de 3 implementaties incompatibel waren met elkaar werd bepaald of het ging om een implementatie bug, een specificatie fout of onduidelijkheid. Op deze manier ontstonden de uiteindelijke specificatie en 3 stabiele implementaties. Sinds april 2015 hebben verschillende implementaties consensus met elkaar en draait het netwerk stabiel.

Transacties, contracten en DApps

Ethereum maakt gebruik van de blockchain technologie zoals bitcoin dat ook doet en gebruikt ether als valuta. Naast het versturen van ether tussen 2 accounts biedt Ethereum de mogelijkheid om transacties op contracten uit te voeren. Deze contracten bieden een dienst, bijvoorbeeld een escrow service, een marktplaats, of een gokautomaat en zijn door iedereen te maken.

Iedere transactie wordt op de EVM uitgevoerd en leidt mits de transactie geldig is tot een transactie die in de blockchain wordt opgenomen. Voor meer informatie over het uitvoeren van transacties en het maken en deployen van een contract zie deze pagina.

Een contract in Ethereum biedt pas echt toegevoegde waarde als gebruiker eenvoudig transacties kunnen uitvoeren. De officiele Ethereum clients bieden daarom een JSON RPC interface aan die DApps kunnen consumeren. Een gebruiker kan een DApp openen die vervolgens verbinding maakt met de Ethereum client die op de lokale machine van de gebruiker draait. Op die manier heeft ze toegang tot de lokale accounts en kunnen transacties uitgevoerd worden met deze accounts. Het Ethereum project biedt een javascript library aan om DApp development eenvoudiger te maken.

Toepassing

Ethereum kan op vele manieren ingezet worden. Initieel zullen er veel voor de hand liggende applicaties worden ontwikkeld zoals een exchange of een social network. Een stuk vooruitstrevender zijn projecten als augur waar men de toekomst probeert te voorspellen of ADEPT, een project van IBM en Samsung om de blockchain technologie te gebruiken voor IoT. In de verre toekomst is het ook niet ondenkbaar dat een geheel autonome auto als taxi fungeert door op een marktplaats ritten te accepteren en met de verdiende ethers haar eigen onkosten betaalt.

Extra bronnen

Nieuwe topic start herschreven door Tweaker xos

[Voor 128% gewijzigd door rickiii op 04-02-2021 21:20. Reden: Link naar solidity docs aangepast]

Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg

• DW2005
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-05 16:21
Awesome!
Ik had er al het een en ander over gelezen maar ik blijf een NOOB. Ik ben geen ICT-er :P
Maar ik ga er iig mee werken en proberen te daggeren.
Dat je geheugen (RAM) er een beperkende factor wordt vind ik wel een beetje vreemd (maw snap ik niet) maar houdt mij niet tegen.

"Memory hardness alleviates this problem by making the main limiting factor not CPU power, but memory. One can also make a modest improvement by targeting CPU clock speed, but the extent to which such optimizations can be made is fundamentally limited to a very low value by technological considerations. Thus, improvement through parallelization hits a roadblock: running ten memory-hard computations in parallel requires ten times as much memory. Specialized hardware menufacturers can certainly pack terabytes of memory into their devices, but the effect of this is mitigated by two factors. First, hobbyists can achieve the same effect by simply buying many off-the-shelf memory cards. Second, memory is much more expensive to produce (if measured in laptop equivalents) than SHA256 hashing chips; the RAM used in ordinary computers is already essentially optimal."

Lijkt me leuk om dan met jullie alvast te bedenken welke hardware dan op dit moment ideaal is.
Soort van Best Buy Guide ;)

• rickiii
Ik heb een filmpje toegevoegd aan het topic en de TX / Block validation flowchart vervangen met de Contract Scripting Language Specification flowchart, aangezien dat het meer interessante onderdeel is. En de source code is inmiddels ook beschikbaar hier.

Note: De fundraising en officiele start is uitgesteld tot na februari.
Because we intend on providing an equal opportunity to all those who want to be involved, and are reviewing the relevant logistical and regulatory issues for a fundraiser of this scale, we have decided to postpone the Feb 1 launch of the fundraiser. We will make the announcement of the new fundraiser launch date on our official website: Ethereum.org.
Bron: http://blog.ethereum.org/...et-and-fundraiser-updates

Testnet gaat morgen wel van start!

• rickiii
Er zijn weer twee nieuwe videos uitgekomen over Ethereum.

Interview met Vitalik Buterin

Presentatie van Gavin Wood @ Coinscrum

En twee nieuwe blog posts

On Transaction Fees, And The Fallacy of Market-Based Solutions
http://blog.ethereum.org/...s-market-based-solutions/

Introducing Ethereum Script 2.0
http://blog.ethereum.org/...cing-ethereum-script-2-0/

• rickiii

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wil je misschien in het Nederlands uitleggen waar 't om gaat? Het klinkt iig interesant dat cpu-limited vs. memory-limited.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Alhoewel ik er tot 15 minuten geleden nog nooit van gehoord had lijkt het idee mij erg gaaf. Het zou zomaar eens de missende verbinding kunnen blijken en paradigma's kunnen verschuiven in huidige netwerk technieken. Ik ben enorm benieuwd naar de voortgang en de eerste applicatie die het systeem naar het grote publiek gaat trekken.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik wil niet disrespectvol te zijn maar wat zeg je nou eigenlijk? "Het systeem" "de missende verbinding" "paradigma's verschuiven"?

• rickiii
Het idee achter Ethereum is dat je met een consensus netwerk zoals Bitcoin, veel meer problemen kunt oplossen dan alleen de waarde van een getal (bitcoin) dat bij een adres hoort.

Omdat je transacties kunt scripten in Bitcoin (je kunt bijvoorbeeld zeggen dat er meerdere keys nodig zijn voordat een transactie geldig is) is het volgens hen de logische stap om transacties volledig programmeerbaar te maken met een eigen taal die net zoveel kan als een volledige programmeertaal.

Daarmee kun je in een transactie een volledig computer programma (contract) stoppen dat een betaling doet zodra er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Je kunt daarmee mensen motiveren om jouw programma uit te voeren zolang ze op basis van die voorwaarden geld verdienen. Een programma in het netwerk zou zo zelfstandig kunnen bestaan en onmogelijk worden stopgezet.

Je kunt zo theoretisch alle cloud services die je maar kunt bedenken, kunnen laten uitvoeren zonder vertrouwen op een derde partij. Nieuwe altcoins, een cloud service zoals dropbox, financiele producten zoals opties of zelfs compleet gedecentraliseerde bedrijven met aandelen kun je met een paar regels code in een transactie als contract definieren, zolang je het onderpand maar vastzet in de transactie.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:13
So... Hoe koop/mine ik ze? :P (sorry, heb niet al je content bekeken, misschien dat het daar wordt benoemd)

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 14:39
Dit voorstel zou de transactie limiet van Bitcoin verhogen van 7 TPS
Overigens is die huidige 7 TPS maar een willekeurige, puur softwarematige limiet. Dit vormt nog geen belemmering maar mocht dat in zicht komen, dan kan dat gewoon worden aangepast.

• Jace / TBL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-03 14:39
Sendy schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 00:52:
Wil je misschien in het Nederlands uitleggen waar 't om gaat? Het klinkt iig interesant dat cpu-limited vs. memory-limited.
Programmeerbare transacties.

Bitcoin transacties = "er gaat 40 units van A naar B". En die units kunnen dan van alles zijn, zoals geld, vastgoed, stemrecht, aandelen, kadastrale rechten, toegang tot een bepaalde huurauto, enzovoort. Dat soort dingen kun je met Bitcoin allemaal automatiseren en decentraliseren.

Ethereum transacties = een soort miniprogramma's in de blockchain wat dynamische transacties kan doen op basis van allerlei voorwaarden. Daar kun je nog steeds normale transacties mee doen, maar ook complexe contracten en afhankelijkheden volledig automatiseren en decentraliseren. Zoals: escrow services. Crowdfunding waarbij je automatisch je geld terugkrijgt als er voor datum X niet in totaal een bedrag Y is binnengehaald. Erfenissen waarbij al je geld naar je familie wordt overgemaakt als je 3 maanden geen teken van leven geeft (bijv. door een dummy transactie te doen van en naar je eigen wallet). Enzovoort. De mogelijkheden zijn echt onvoorstelbaar.
En dat dus allemaal 100% veilig, automatisch, gedecentraliseerd, zonder dat je iets of iemand hoeft te vertrouwen.

Het worden fraaie tijden.

• rickiii
Let's Talk Bitcoin - Episode 84 – Ethereum (15 Feb 2014)
Bron: http://letstalkbitcoin.com/e84-ethereum/

• Oyster
  • Niet online
Ik moet hier echt even in bijlezen. De whitepaper van ethereum had ik al doorgenomen maar zij vallen vaak op bitcoin terug. En bitcoin zelf blijkt eigenschappen te bieden waar ik niets van wist, zoals de transactiescripting. Dit zou best weleens tot een nieuwe gpt kunnen groeien.

• rickiii
De Proof of Concept release 2 is inmiddels uit voor Linux/MacOS/Windows. Je kunt er mee experimenteren, maar er is nog niet veel te doen. De volgende release gaat contracten ondersteunen en dan begint het heel stoer te worden.

Gisteren een contract gemaakt, waarbij een naam kan worden gekoppeld aan een Ethereum-adres. Door vervolgens de naam in te voeren in het adres veld, zoekt die automatisch het betaal-adres!!!! Hiermee principe van Namecoin in slechts een paar regels code geimplementeerd. De eerste keer dat je dat doet is bijna net zo mindblowing als de eerste keer Bitcoin gebruiken.

Bron: https://twitter.com/ether...status/436295664868544513

Ook is er een blogpost over de nieuwe blockchain technologie (BP2) die gebruikt gaat worden:

Ethereum Scalability and Decentralization Updates: http://blog.ethereum.org/...decentralization-updates/

• rickiii
Een paar videos die laten zien hoe contracten op de Ethereum blockchain werken en gemaakt worden.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=BSEJEanSvUU]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=L3Ry7DUSJQc]

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=oKyRlP1xjNg]

• lf2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-04 14:41
Ik snap het nog steeds maar half...

• rickiii
lf2 schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 11:36:
Ik snap het nog steeds maar half...
Er is op 8 April een Ethereum Meetup in Amsterdam
http://www.meetup.com/Ams...-Meetup/events/169819292/

Daar worden presentaties gegeven en kun je al vragen stellen en ideeën bespreken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rickiii

Iemand heeft een mock-up gemaakt van de visie waarin je een app-store hebt met user interfaces voor verschillende contracten. Het geeft een beeld van de mogelijkheden die Ethereum biedt.

• Grime Mad
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-08-2018
Ik ben al jaren bezig met bitcoin en zijn consorten, maar dit is wel mindblowing zeg! Hier komt het protocol ook echt tot leven. Als ik goed begrijp kan je er ook hardware mee aansturen, is het dan ook mogelijk om een computer aan te sturen met het protocol? middels een besturingssysteem bijvoorbeeld. Of een tv en andere zaken?

Ik ga het nog eens verder bestuderen, het onmogelijke wordt mogelijk!

• DW2005
Helaas lang niks meer gelezen in dit topic. Maar het wordt spannend. In februari of maart komt als het goed is de mining-/daggersoftware uit.
Hebben jullie nog nieuws of ideeen?

• rickiii
Je kunt hier het laatste nieuws lezen: https://blog.ethereum.org/.

Een aantal developer updates zijn wel interessant om te lezen en deze video geeft een goed beeld van de visie (gepresenteerd door dezelfde persoon die de mock-up hierboven heeft gemaakt.

• DW2005
Duurt lang heh?!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 13:49
Jep. Gebeurd wel wat, maar niet iedereen is even positief. Vooral over het feit dat 14 van de $18m weg/op is.

• rickiii
Een testnet van het release candidate protocol draait nu al meer dan een maand stabiel

Link: http://eth-netstats.herokuapp.com/

Het enige dat resteert zijn 8 open issues:

http://i.imgur.com/euJFKHt.png?1
Bron: https://github.com/ethereum/go-ethereum/milestones

[Voor 4% gewijzigd door rickiii op 07-05-2015 19:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DW2005
Er staat wel dat er nog issues toegevoegd kunnen worden :P

Zijn jullie al aan het testen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martijn19
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 13:49
DW2005 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 08:14:
Er staat wel dat er nog issues toegevoegd kunnen worden :P

Zijn jullie al aan het testen?
Begin dit weekend met het maken van een DAPP voor payrolling in opdracht voor een klant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xos
Gisteren is een pre-release uitgegeven en worden ontwikkelaars uitgenodigd . Dit is de laatste release op het testnetwerk. Mochten er mensen willen beginnen en geen ether hebben (nodig om een contract te maken) dan kan ik je wat opsturen. Stuur dan even je adres op.

• Zuiderwijk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-05 08:51
Toen ik voor het eerst over Ethereum hoorde was ik meteen enthousiast. Ben geen developer, dus snappen doe ik het niet helemaal, maar de mogelijkheden die het biedt zie ik dan weer wel.

Heb ook een tijdje geprobeerd te minen voor het testnet. Ik gebruikte hier AlethZero (ivm OSX) voor. Toen nog versie 0.3.2. Sindsdien heb ik het allemaal wat meer van de zijlijn gevolgd, maar door het recente nieuws weer geïnteresseerd geraakt.

Zojuist heb ik de nieuwste versie van AlethZero (0.8.2) gedownload, maar ik krijg continue de melding 'Terminating discover after 0 rounds.'.

Heeft iemand hier enig idee wat er fout gaat?

• xos
In dit issue zijn meer mensen met hetzelfde issue en wordt een oplossing gegeven door handmatig de bootnode te specificeren.

Je kunt ook de go client proberen. Die is meer gericht op gebruikers waar de c++ client meer gericht is op miners en backend processen. AlethZero is daarom ook niet echt gebruikersvriendelijk en zal dat ook niet worden. Uiteindelijk moet er een gebruikersvriendelijke GUi komen (Mist) vanuit het go team waarvan hierboven een youtube filmpje staat. Maar dat zal nog niet op hele korte termijn zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rickiii
Meer informatie over de Homestead release
https://blog.ethereum.org/2016/02/29/homestead-release/

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-04 19:10
Volgens cryptocompare moet ik met mijn Radeon HD 7950 tot 20MH/s kunnen halen. Ik kom niet verder dan 11MH/s. Iemand nog tips om dit te verbeteren, anders dan "betere drivers gebruiken"? Ik gebruik ethminer 0.9.41. Ik heb ook nog Genoil's versie geprobeerd, maar dat ging niet sneller. Ook maakt het niks uit of ik solo mine of in een pool.

edit: ik zie net dat er 4-way crossfire staat (ik zat eerst alleen te kijken in de ranking tabel waar dat detail niet stond), maar ik krijg toch het idee dat het om een enkele kaart gaat, ook als ik naar de andere kaarten op die site kijk.

edit2: Nog een vraag: wat is er belangrijk bij het minen, single precision of double precision berekeningen?

[Voor 56% gewijzigd door Bonez0r op 01-03-2016 21:48]

There go the goddamn brownies.

• Jesserr
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:02
Heb zelf even gemined met mijn GTX770, maar dat zette weinig zoden aan de dijk (5 MH/s). Daarom maar voor 0,eenbeetje bitcoin ether gekocht. Niet ontevreden, want in een paar dagen tijd is de koers verdubbeld, van rond de 0,01 bitcoin naar 0,02 bitcoin as we speak. Als het grotere publiek er kennis mee gaat maken en hoort van dergelijke stijgingen zal er wel een bitcoinachtige bubbel aan zitten te komen met harde koersstijgingen en dalingen.

• Dooiedibbes
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-05 14:33

Dooiedibbes

PSN: Eczeem

De huidige ether markt is zeer volatiel met een stijgende lijn. Ik ken Ethereum pas sinds een week of 2 maar ben helemaal hyped.

Na wat ether te hebben gekocht op 5 euro kan mijn geluk al niet meer op. Sinds dit weekend ook aan het minen geslagen met mijn R9 390. Hopelijk kan ik hier ook nog wat uithalen voor PoS live gaat.

Naast het spelen op de waarde van Ether vind ik de gedachte van Ethereum ook zeer interessant en geloof ik er ook in dat we hier aan het begin staan van hele spannende ontwikkelingen en veranderingen.

PSN: Eczeem

Anoniem: 671245

Misschien (te) laat, maar ook maar op de trein gesprongen.
Sinds vandaag 0.3 BTC omgezet in ETH... ben benieuwd

Houden jullie het trouwens in jullie eigen wallet of op een tradingplatform, twijfel namelijk om het op Kraken te laten of een ETH wallet te downloaden en het daarnaartoe te verplaatsen.

[Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 671245 op 07-03-2016 11:48]

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 09:10
Anoniem: 671245 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 11:46:
Misschien (te) laat, maar ook maar op de trein gesprongen.
Sinds vandaag 0.3 BTC omgezet in ETH... ben benieuwd

Houden jullie het trouwens in jullie eigen wallet of op een tradingplatform, twijfel namelijk om het op Kraken te laten of een ETH wallet te downloaden en het daarnaartoe te verplaatsen.
Als je er niet mee gaat traden denk ik dat je het beter in je ETH wallet kan plaatsen. Een exchange kan natuurlijk verdwijnen/gehacked worden.

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:50
krijn1985 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:44:
[...]

Als je er niet mee gaat traden denk ik dat je het beter in je ETH wallet kan plaatsen. Een exchange kan natuurlijk verdwijnen/gehacked worden.
Welke wallet gebruiken jullie?

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 09:10
DaCoTa schreef op maandag 07 maart 2016 @ 14:50:
[...]

Welke wallet gebruiken jullie?
Ik heb zelf geen wallet, aangezien ik een kleine hoeveelheid op exchange heb voor handel, meer niet. Kan je dus hierover geen advies geven.

Dat zou ook mijn vervolgvraag worden, welke wallet dan..
Maar vanwege het geringe aantal (nog), zal ik hem denk ik toch op de exchange aanhouden.

• DaCoTa
Anoniem: 671245 schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:27:
Dat zou ook mijn vervolgvraag worden, welke wallet dan..
Maar vanwege het geringe aantal (nog), zal ik hem denk ik toch op de exchange aanhouden.
Ik wil wellicht een deel van mijn Bitcoin wallet omzetten in Ether, en dat is iets wat ik niet op een exchange wil houden.

DaCoTa schreef op maandag 07 maart 2016 @ 15:40:
[...]

Ik wil wellicht een deel van mijn Bitcoin wallet omzetten in Ether, en dat is iets wat ik niet op een exchange wil houden.
Snap ik, ben ook best paranoïde met BTC Wallet geweest, Blockchain is voor mij het enige wat (naast een fysieke) betrouwbaar is,
Vandaar dat ik mijn ETH dan maar op "Kraken" aanhoud.

• Methamorphosis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-05 22:52
Ik zelf houd mijn ethers aan op https://www.myetherwallet.com/ gewoon op je eigen pc / browser.
Handel doe ik ook op kraken.com

Ook wat laat ingestapt op 10 euro de ether maar wie weet gaat het nog veel hoger.
De potentie is er in ieder geval met grote partijen die interesse tonen, en de volgende stap naar naar homestead binnenkort.

• DaCoTa
Iemand ervaring met https://ethereumwallet.com? Heb zojuist een kleine withdrawal opgestart, kijken hoe dat loopt.

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Trouwens, speculatie met betrekking tot de koers en het handelen wordt vooral ook hier besproken: Cryptocurrency - handel en koers #2

Acties:
  • +1Henk 'm!

Anoniem: 523036

Zelf gebruik ik Mist: https://github.com/ethereum/mist/releases

Wordt ook vaak genoemd door het platform zelf: https://ethereum.org/?homestead

Ben ook vrij panisch heb daarom al 5 back ups op verschillende externe schijven/usb's haha

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 19:55

Ryan1981

Je ne sais pas

Ok Dus ik heb de blockchain binnengehaald maar dat ding vind ik veel te groot om op mijn SSD te laten staan dus heb ik hem verplaatst naar mijn D schijf.

Met Geth en het --datadir commando can ik de blockchain syncen en dat lijkt te werken.

Het lukt mij echter niet om een verse installatie van mist deze directory in te stellen. I verwacht dat je ergens een commando moet opgeven voor de datadir maar ik heb niet kunnen vinden hoe. Is het zoiets als: Ethereum-Wallet.exe --datadir "D:\Ethereum" als ik mijn data in D:\Ethereum heb staan?

Wel irritant dat een simpele locatie verandering zo veel moeite kost...

• rickiii
Ryan1981 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 10:41:
Wel irritant dat een simpele locatie verandering zo veel moeite kost...
Gelukkig is het open source en kun je zelf een patch schrijven.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

rickiii schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 15:13:
[...]

Gelukkig is het open source en kun je zelf een patch schrijven.
Bedoel je een batch bestand? Of bedoel je dat ik ga zitten rommelen in de code van ether-wallet. Ik heb 0 ervaring met programmeren op dit gebied dus dat gaat hem niet worden :P

• xos
Om wikipedia te quoten:
Een softwarematige patch is een klein stukje software dat door de uitgever van software gebruikt wordt om fouten op te lossen of updates uit te voeren aan zijn software.
Je verzoek is valide en ook al meermaals besproken. In tegenstelling wat sommige mensen denken is de club ontwikkelaars achter Ethereum helemaal niet zo groot. De ontwikkelaar achter Mist en de Wallet dapp is 1 persoon die ook nog de lead developer van web3.js.

Als je zelf geen patch kunt schrijven is het beste wat je kunt doen om hier te reageren. Dan wordt duidelijk dat er meer mensen op zitten te wachten.

Een workaround is geth handmatig starten met je custom datadir. Mist probeert bij het opstarten verbinding te maken met een al draaiende geth of eth instance. Als je Windows gebruikt hoef je alleen je datadir op te geven, dus iets als:
code:
1
geth --datadir <directory> console 2>c:\geth.log

Als je OSX of linux gebruikt moet je ook het ipcpath specificeren. Mist zoekt namelijk alleen naar een endpoint in de standaard locatie.

[Voor 0% gewijzigd door xos op 21-03-2016 10:07. Reden: datadir miste argument value]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Bedankt voor je antwoord. Ik heb geprobeerd etherwallet te starten na dat ik het volgende commando gedraaid heb:

geth --datadir console 2>D:\Ethereum\geth.log

Maar dat werkt niet. Ik gebruik nu een website die myetherwallet heet en dat lijkt te werken al heb ik het idee dat het minder veilig is :P

Heb een berichtje achtergelaten op de link die je aangegeven hebt.

[Voor 10% gewijzigd door Ryan1981 op 20-03-2016 20:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xos
Ik had het command idd niet goed. Na datadir moet je natuurlijk wel de directory van je datadir opgeven 8)7.

Eventueel kan je ook --fast opgeven. Geth zal dan een aantal controles niet uitvoeren waardoor het synchroniseren veel sneller gaat. Dit werkt alleen de eerste keer, als je datadir al een chain bevat zal het wel alle controles uitvoeren.

[Voor 52% gewijzigd door xos op 21-03-2016 10:13]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Ok goed om te weten.

Ik zag dat je je post aangepast had, ik ga het vanavond eens proberen. Ik zag overigens dat je <directory> neergezet had, verbeter me maar als ik het mis heb maar ben je niet verplicht om "directory" te gebruiken? Toen ik handmatig geth --datadir startte moest ik de aanhalingstekens gebruiken.

Dit zijn overigens mijn statistieken met mijn Sapphire HD 7850 OC 2GB GDDR5

Zoals je ziet staat hij nog al te golven. Als ik in het CMD promt kijk geeft hij rond de 12.5MH/s aan. Enig idee hoe ik hem wat stabieler kan krijgen? Heeft dit met die --farm-recheck 200 te maken?

Ik zag dat andere miners hetzelfde gedrag vertonen dus zal wel normaal zijn.

Edit 2016-03-21: Heb het commando geprobeerd maar werkt nog niet:
geth --datadir "D:\Ethereum" console 2>D:\Ethereum\geth.log (ook zonder de aanhalings tekens geprobeerd)

[Voor 31% gewijzigd door Ryan1981 op 21-03-2016 20:42]

• Raypie
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-05 17:34
Ryan1981 schreef op maandag 21 maart 2016 @ 11:38:

Edit 2016-03-21: Heb het commando geprobeerd maar werkt nog niet:
geth --datadir "D:\Ethereum" console 2>D:\Ethereum\geth.log (ook zonder de aanhalings tekens geprobeerd)
Je hebt het stuk vanaf "2" niet nodig maar als je wil dat er verbinding met geth gemaakt kan worden (ik neem aan dat je dat bedoelt met "werkt niet") moet je --rpc toevoegen.
Dus zoiets als: geth --datadir "D:\Ethereum" --rpc console
Zie ook hier https://github.com/ethereum/go-ethereum/wiki/geth

Je kunt met geth ook zelf een account/wallet beheren via de console, wel niet 'vriendelijk', maar het is niet heel moeilijk.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Bedankt ik ga het vanavond proberen. De link die eerder gegeven was is ook op gereageerd:
I am launching from a batch file with folders referenced locally. I do this with bitcoin and all other alts. Shit embedded into the user profiles is convoluted and asking for trouble. I like to run coins worth anything from mounted true crypt containers. Easy to back up and flexible.
start .\resources\node\geth\geth.exe --datadir ".\Ethereum"
timeout /t 1
start .\Ethereum-Wallet.exe
exit

if the wallet exe starts to soon it will bitch and start to create another ethereum folder in the user profile.
Kijken of ik het nu wel werkend krijg. Met het werkt niet bedoelde ik dat ether wallet zegt dat geth al draait en dat er maar 1 node tegelijk actief kan zijn ofzo, geen idee wat dat betekend :P.

• rickiii
’Til Death Do Us Part: Couple Records Marriage Contract on Ethereum
https://btcmanager.com/ne...age-contract-on-ethereum/

[Voor 29% gewijzigd door rickiii op 25-03-2016 10:22]

• Bonez0r
Ryan1981 schreef op zondag 20 maart 2016 @ 20:19:
Bedankt voor je antwoord. Ik heb geprobeerd etherwallet te starten na dat ik het volgende commando gedraaid heb:

geth --datadir console 2>D:\Ethereum\geth.log

Maar dat werkt niet.
Misschien denk ik nu veel te simpel, maar moet na "--datadir" niet gewoon eerst een directory staan? Hier staan voorbeelden, zoals --datadir "/Users/tron/Library/Ethereum"
Oeps, niet gezien dat er al een volgende pagina was 8)7

[Voor 5% gewijzigd door Bonez0r op 25-03-2016 22:57]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Dit werkt! Zet de Batch file in Ether Wallet folder en de Ethereum folder die normaal op C staat in de zelfde folder en dan pakt hij die :D
I am launching from a batch file with folders referenced locally. I do this with bitcoin and all other alts. Shit embedded into the user profiles is convoluted and asking for trouble. I like to run coins worth anything from mounted true crypt containers. Easy to back up and flexible.
start .\resources\node\geth\geth.exe --datadir ".\Ethereum"
timeout /t 1
start .\Ethereum-Wallet.exe
exit

if the wallet exe starts to soon it will bitch and start to create another ethereum folder in the user profile.

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Zo hij is behoorlijk aan het zakken in waarde! Heb ondertussen 1.1 Ethereum gemined maar als dit zo door gaat kost het me dalijk meer aan energie dan dat het me opleverd.

Iemand enige kennis van wat nu die maket cap betekend en wat die volume betekend op dit plaatje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bonez0r
Ik heb het nieuws nog niet gezien hier, maar de slock DAO presale is begonnen: https://daohub.org/index.html. Nog elf dagen lang kun je tokens kopen voor de startprijs (1 ETH = 100 DAO tokens), daarna wordt de prijs in stapjes verhoogd (zie grafiekje op deze pagina).

Toch vraag ik me af of een DAO wel zo'n goed idee is. Het doet me denken aan de beroemde uitspraak van Winston Churchill: "The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter."

[Voor 25% gewijzigd door Bonez0r op 02-05-2016 13:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rickiii
Bonez0r schreef op maandag 02 mei 2016 @ 12:52:
Toch vraag ik me af of een DAO wel zo'n goed idee is.
Hier kun je de code bekijken
https://github.com/slockit/DAO

En in deze video wordt het contract uitgelegd

Wat betreft "the average voter", hier gaat het om stemmen waarbij mensen geld op het spel hebben. Meer geld geeft meer stemrecht. Daarnaast hebben de top 100 accounts bijna 50% procent van de stemmen.
http://etherscan.io/token/thedao-token-chart?range=100

Let wel. Dit is niet de enige, laat staan, eerste DAO op de Ethereum blockchain.
Ik vind het onverantwoord, bizar, maar ook spannend om (inmiddels) ~$109M toe te vertrouwen aan code dat welliswaar goed is getest in simulaties, maar zich nog niet bewezen heeft in de echte wereld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unflux
  • Laatst online: 09-10-2019

Unflux

mv crisis > /dev/null

Inmiddels draai ik Mist, maar het updaten ban de block database duurt ontiegelijk lang pfft. Hij is nu al een aantal uur aan het downloaden. Ik wil mijn Kraken stash namelijk lokaal ( col wallet based ) op slaan, voordat Kraken ooit verdwijnt.

Wie weet hoe je mist het beste kunt backuppen? Enkel de keybase ? Of simpelweg alles.

En is het mogelijk om het account op zowel een MacBook als op een Windows laptop te bewaren?

"But we are hackers and hackers have black terminals with green font colors!" - John Nunemaker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _AzN_GhOsT965
  • Laatst online: 30-09-2022
Ha leuk, ook een Ethereum topic. The DAO vandaag volop in het nieuws, ook tweakers wijdt er een berichtje over.

Biujgaand was links uit het buitenland:
http://www.bloombergview....nts-to-reinvent-companies
http://www.ft.com/intl/cm...5ca122.html#axzz48wTTMkdk

Nog 11 dagen en gaat The DAO funcing dicht. Ben wel benieuwd hoeveel erbij komt en hoe het dan verder verloopt.

crypto coin price market cap

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unflux

Unflux

mv crisis > /dev/null

Voor de handelaren: http://ethereumwisdom.com/#!/ ( ook real-time )

"But we are hackers and hackers have black terminals with green font colors!" - John Nunemaker

• _AzN_GhOsT965
Eth gaat als een malle de afgelopen dagen!

Voor de overall prijs en markets van Ethereum.

https://www.worldcoinindex.com/coin/ethereum

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
_AzN_GhOsT965 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 13:43:
Eth gaat als een malle de afgelopen dagen!

Voor de overall prijs en markets van Ethereum.

https://www.worldcoinindex.com/coin/ethereum

[...]
Om vervolgens weer keihard in te storten. Pump.... and dump *profit :D

• Unflux

Unflux

mv crisis > /dev/null

Luuk schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:53:
[...]

Om vervolgens weer keihard in te storten. Pump.... and dump *profit :D
Of zal het blijvend zijn? :) Die dump blijft wel lang uit dan.. :F

[Voor 8% gewijzigd door Unflux op 19-05-2016 07:02]

• _AzN_GhOsT965
Unflux schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 22:22:
[...]

Of zal het blijvend zijn? :) Die dump blijft wel lang uit dan.. :F
Niks is blijvend wat omhoog gaat, de vraag is alleen wanneer het weer omlaag gaat.

Daarnaast zijn er geruchten dat een aantal grote exchanges ETH gaan listen zoals:

Okcoin
Coinbase
BTCChina

Deze geruchten in combinatie met de DAO crowdfund drijven m.i. de prijs op.

We zitten alweer bijna op de ATH, we kunnen weer een correctie verwachten

• Unflux

Unflux

mv crisis > /dev/null

_AzN_GhOsT965 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:36:
[...]

Niks is blijvend wat omhoog gaat, de vraag is alleen wanneer het weer omlaag gaat.

Daarnaast zijn er geruchten dat een aantal grote exchanges ETH gaan listen zoals:

Okcoin
Coinbase
BTCChina

Deze geruchten in combinatie met de DAO crowdfund drijven m.i. de prijs op.
Ik ben benieuwd wanneer dit bekend wordt gemaakt :)

PS: kent iemand een website als https://bitcoinwisdom.com/markets/btce/ltcusd maar dan voor ETH? http://ethereumwisdom.com/#!/exchanges/kraken/EUR lijkt erop, maar is niet zo uitgebreid.

edit:
gevonden: https://cryptowat.ch/kraken/etheur

[Voor 21% gewijzigd door Unflux op 19-05-2016 20:25]

• _AzN_GhOsT965
Voor de liefhebbers om The Dao prijs te volgen

https://www.worldcoinindex.com/coin/thedao

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:15
Is dit echt de opvolger van Bitcoin?

• _AzN_GhOsT965
ocn schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 23:15:
The Dao? Nee...ik denk dat er in het nieuws wordt gerefereerd naar Ethereum.

The Dao draait echter wel op het Ethereum platform.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Unflux

Unflux

mv crisis > /dev/null

https://cryptowat.ch/kraken/etheur/5m is trouwens voor 14 dagen gratis. daarna kost een sub 15$ p/m. wel een erg goede site, werkt ook met api's :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rickiii
Het is een vergelijkbare technologie, maar maar door de verschillen trekt het ook deels andere mensen aan.

Ethereum is voor als je meer wilt dan de script-capaciteiten van Bitcoin, maar dan moet je genoegen nemen met (voorlopig?) een minder groot netwerk, minder gebruikersvriendelijke software, een mogelijk sneller groeiende blockchain en in de toekomst wellicht proof of stake.

De ether is ook nog eens oneindig aan minimaal 2% inflatie onderhevig, dus zal je ether bij dezelfde vraag minder waard worden. Al gaat die inflatie wellicht veranderen met PoS.

Bron: https://docs.google.com/s...mk7VG5Wm3KVctydpY/pubhtml

Ether is dus niet bedoeld om je geld vast te zetten, maar meer als een middel om contracten te kunnen aanmaken en aanspreken. Een soort van brandstof om je auto te kunnen laten rijden.

[Voor 16% gewijzigd door rickiii op 21-05-2016 00:55]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• xos
Was de eerste iPhone een opvolger van de traditionele gsm? Ja en nee, tegenwoordig is de belfunctionaliteit maar 1 van de apps en gebruiken de meeste mensen hun smartphone voor veel meer dan dat. Je zou het ook nieuwe technologie kunnen noemen waarmee je toevallig kunt bellen. Dat geldt ook voor Ethereum, je kunt er net als Bitcoin value transacties mee doen maar ook zoveel meer. Is het dan een opvolger van bitcoin of niet?

De blockchain in Ethereum is maar 1 van de onderdelen van de Ethereum stack. Het p2p netwerk is bijvoorbeeld een andere. Het p2p network is eigenlijk heel cool en imho ondergewaardeerd en biedt mogelijkheden met leuke features icm de andere onderdelen van het project. Voorbeelden:
  1. whisper, message protocol. Icm smart contract zijn er bijvoorbeeld off chain transacties mogelijk. Maar ook een decentrale versie van whatsapp. Groot probleem is angst voor het succes van whisper wanneer geactiveerd en wellicht het netwerk kan overbelasten. Vandaar dat er plannen zijn voor QoS in de netwerk laag voordat dit wordt geactiveerd. Maar zeker iets om in de gaten te houden.
  2. swarm, decentraal filesysteem geinspireert door bittorent. Een toepassing zou zijn, zoek via een DNS smart contract een content hash op. En vind je content in swarm met behulp van deze hash. Dat maakt het dus mogelijk om een applicatie geheel decentraal te zoeken en te downloaden. Dus straks heb je geen centrale servers meer om bijvoorbeeld een webapplicatie te gebruiken.
En zo zijn er meer onderdelen in de stack die samen gebruikt kunnen worden. De VM is daar natuurlijk de meest prominente van. Dus bepaal zelf of je het ziet als een opvolger :).

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vergeet ook niet dat veel features van bijvoorbeeld Ethereum (of andere altcoins) ook in de Bitcoin software geprogrammeerd kunnen worden in de toekomst als het van meerwaarde blijkt te zijn. Bitcoin is niet een vaststaand iets, maar constant in ontwikkeling!

Is Windows 10 de opvolger van Apple OSX? Nee, just another platform gemaakt door een ander bedrijf. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _AzN_GhOsT965
Luuk schreef op zaterdag 21 mei 2016 @ 19:34:
Vergeet ook niet dat veel features van bijvoorbeeld Ethereum (of andere altcoins) ook in de Bitcoin software geprogrammeerd kunnen worden in de toekomst als het van meerwaarde blijkt te zijn. Bitcoin is niet een vaststaand iets, maar constant in ontwikkeling!

Is Windows 10 de opvolger van Apple OSX? Nee, just another platform gemaakt door een ander bedrijf. :)
Counterparty heeft Ethereum code meer dan een jaar geleden geforked en Counterparty draait op Bitcoin.

Counterparty is nog in overweging om de Ethereum code op te nemen in hun platform (zeggen de devs), maar volgens mij zijn ze er al een tijd mee bezig en komt het binnenkort uit.

Hiermee heb je alle functionaliteiten van Ethereum ook op Bitcoin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _AzN_GhOsT965
oops, dubbele post

[Voor 95% gewijzigd door _AzN_GhOsT965 op 22-05-2016 22:36]

• Unflux

Unflux

mv crisis > /dev/null

Hier een lijst met alle DAPPS http://dapps.ethercasts.com/

• weertenaar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 15:48
misschien een beetje een N00b vraag...maar ik heb net DAO tokens gekocht vanuit mijn Ethereum wallet, maar ik zie wel de transactie staan, maar het saldo wordt niet minder en ook zie ik op de DAO site geen tokens verschijnen.
Als ik bij details kijk staat er "Warning! An error occured during contract execution. Out Of Gas ?"
iemand dit al eerder gehad?

mm, inmiddels erachter dat er bij het versturen vanuit mijn EthereumWallet niet genoeg Gas mee gaat (21k)...nu nog vinden hoe ik dat dan aan kan passen

opgelost, via een andere wallet kon ik makkelijk het Gas verhogen naar 85k wat geadviseerd werd.

[Voor 25% gewijzigd door weertenaar op 25-05-2016 15:01]

• _AzN_GhOsT965
Ethereum een beetje naar de achtergrond verdwenen vanwege de BTC stijging, maar ETH zet een nieuwe ATH neer van $19

https://www.worldcoinindex.com/coin/ethereum?currency=usd

[Voor 3% gewijzigd door _AzN_GhOsT965 op 14-06-2016 08:09]

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Holy moly, denk na een paar weken ik kijk weer eens wat ie waard is, 18.5 $, laatste keer dat ik keek was ie 7$. Heb ondertussen 3.5 Ether gemined, begind toch wel leuk te worden al zal deze stijging waarschijnlijk betekenen dat de moeilijkheid straks te hoog wordt om nog zinvol te minen.

• rickiii
There is an attack going on against "theDAO". A recently discovered recursive-split attack can be used to to initiate ether-sends before the contracts burns them. Buy this the contract will hand over ETH that you shouldn't have control over.
Technically, this attack can be continued until all ETH are drained from "the DAO".
Bron: https://steemit.com/theda...eth-draining-from-the-pot

Technisch heb je een paar oplossingen (zolang je DAO tokens niet vast zitten in een split)
  1. DAO tokens verkopen via een exchange (Kraken of Shapeshift)
  2. Split je tokens in je eigen contract om ether eruit te krijgen (duurt meer dan een maand)
Uit TheDAO Slack
@channel Update: The person has their ETH locked in a Child DAO, so they will not be able to get the ETH out for a long time, there will be a fix. The entire Ethereum Ecosystem is collaborating on a solution.

• _AzN_GhOsT965
rickiii schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 11:56:
[...]

Bron: https://steemit.com/theda...eth-draining-from-the-pot

Technisch heb je een paar oplossingen (zolang je DAO tokens niet vast zitten in een split)
  1. DAO tokens verkopen via een exchange (Kraken of Shapeshift)
  2. Split je tokens in je eigen contract om ether eruit te krijgen (duurt meer dan een maand)
Uit TheDAO Slack
@channel Update: The person has their ETH locked in a Child DAO, so they will not be able to get the ETH out for a long time, there will be a fix. The entire Ethereum Ecosystem is collaborating on a solution.
Wou er ook net over posten, DAO met meer dan 40% onderuit :(
https://www.worldcoinindex.com/coin/thedao

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Aaaaand its gone, ook ik kwam dit tegen:

http://uk.businessinsider...s-allegedly-stolen-2016-6

• Rannasha
  • Laatst online: 23:37

Rannasha

aka "Species5618"

https://www.reddit.com/r/...ate_re_dao_vulnerability/

De ontwikkelaars gaan een update uitbrengen die een soft-fork veroorzaakt. Deze update zorgt ervoor dat de gestolen ether niet verder verzonden kan worden (de ether zit sowieso al 27 dagen vast omdat de aanvaller deze naar een andere DAO heeft gestuurd).

Later wordt er een volgende update uitgebracht die middels een hard-fork ervoor zorgt dat slachtoffers hun ether terug krijgen.

Dat klinkt in principe redelijk, maar het is een vrij controversieel plan. De kracht achter cryptocurrencies is dat transacties niet zomaar teruggedraaid kunnen worden. En bij Ethereum specifiek is vaak geadverteerd met het feit dat zodra een smart contract eenmaal actief is, deze alleen kan stoppen als aan de in het contract vastgelegde regels is voldaan.

Met het huidige plan gaan de ontwikkelaars tegen die concepten in. Het gaat om een heleboel geld, dus het is niet gek, maar het kan het project wel imagoschade doen oplopen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Ryan1981

Ryan1981

Je ne sais pas

Rannasha schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:26:
https://www.reddit.com/r/...ate_re_dao_vulnerability/

De ontwikkelaars gaan een update uitbrengen die een soft-fork veroorzaakt. Deze update zorgt ervoor dat de gestolen ether niet verder verzonden kan worden (de ether zit sowieso al 27 dagen vast omdat de aanvaller deze naar een andere DAO heeft gestuurd).

Later wordt er een volgende update uitgebracht die middels een hard-fork ervoor zorgt dat slachtoffers hun ether terug krijgen.

Dat klinkt in principe redelijk, maar het is een vrij controversieel plan. De kracht achter cryptocurrencies is dat transacties niet zomaar teruggedraaid kunnen worden. En bij Ethereum specifiek is vaak geadverteerd met het feit dat zodra een smart contract eenmaal actief is, deze alleen kan stoppen als aan de in het contract vastgelegde regels is voldaan.

Met het huidige plan gaan de ontwikkelaars tegen die concepten in. Het gaat om een heleboel geld, dus het is niet gek, maar het kan het project wel imagoschade doen oplopen.
Mee eens, blijft een lastige keuze. Het feit dat het dus wel kan om een transactie "terug te draaien" is natuurlijk geen goed nieuws maar om nu te zeggen dat het onterecht is, denk ik dat er maar 1 persoon is die het daarmee eens zou zijn, en dat is de hacker :P Neemt niet weg dat je theoretisch dus een exploit zou kunnen gebruiken om macht uit te oefenen op het geld.

[Voor 3% gewijzigd door Ryan1981 op 17-06-2016 13:55]

• Rannasha

Rannasha

aka "Species5618"

Ryan1981 schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 13:54:
[...]
Mee eens, blijft een lastige keuze. Het feit dat het dus wel kan om een transactie "terug te draaien" is natuurlijk geen goed nieuws
Dat transacties in theorie terug te draaien zijn is geen verrassing, dat kan met iedere cryptocurrency. Je kunt een aangepaste versie van de client lanceren waarin een regel wordt afgedwongen die de transactie omkeert. Zodra de meerderheid van de gebruikers deze update installeert, dan gebeurt het ook. De implementatie verschilt per cryptocurrency, maar het idee is overal wel toepasbaar.
maar om nu te zeggen dat het onterecht is, denk ik dat er maar 1 persoon is die het daarmee eens zou zijn, en dat is de hacker :P
Ik denk dat vrijwel niemand in deze situatie ontkent dat de ether niet van de hacker is. Maar desondanks is het terugdraaien van de situatie een hellend vlak. The DAO is erg groot ten opzichte van het Ethereum ecosysteem, maar wat als er volgend jaar een veel kleinere DAO is die een zelfde soort probleem heeft? Wordt er dan voor iedere diefstal een hardfork uitgerold? Of zijn niet alle DAOs gelijk en is The DAO "too big to fail"? En nu is iedereen het er wel over eens dat het om diefstal gaat, maar wat als in de toekomst er een situatie is waar het niet zo zwart/wit is?

Een hardfork om transacties ongedaan te maken is een zeer zwaar middel. Het kan meer schade doen dan dat het verhelpt.

Merk op dat in de Bitcoin-community ook veel is gesproken over een rollback-hardfork ten tijde van de MtGox hack. Die was qua omvang nog weer een stuk groter (schade van honderden miljoenen euro). Toen is besloten om er niets aan te doen. Er was immers geen probleem met het onderliggende protocol. En dat is nu ook zo, met Ethereum is (voor zover we weten) niets mis. De diefstal is mogelijk gemaakt door een bug in het smart contract van The DAO.

• komkommer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-01 09:41

komkommer

Koffie

In die zin vind ik het echt kwalijk dat Vitalik de ethereum-houders slachtoffert voor de dao-slachtoffers. Ik ben bang dat de ethereum foundation dus toch niet zo onafhankelijk was.

Bitonic B.V.
Bitcoin.nl

• Rannasha

Rannasha

aka "Species5618"

komkommer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:56:
[...]

In die zin vind ik het echt kwalijk dat Vitalik de ethereum-houders slachtoffert voor de dao-slachtoffers. Ik ben bang dat de ethereum foundation dus toch niet zo onafhankelijk was.
Veel Ethereum Foundation leden zijn "curator" in The DAO, wat een vrij invloedrijke positie is (https://daohub.org/curator.html). Het is vrij aannemelijk dat een groot deel van hen ook een niet-triviale investering in The DAO had.

De tegenstrijdige belangen zijn overduidelijk.

• xos
Denk dat je daar wel kort door de bocht gaat. Curator zijn betekent niet automatisch dat je een belang hebt in de DAO. Voor veel van deze mensen staat er veel meer op het spel. Als het vertrouwen in het netwerk weg is dan zijn ze naast hun tokens ook hun baan kwijt. Daarnaast merk je ook wel dat er ontwikkelaars zijn die het niet eens zijn. Overigens heb ik mij nooit verdiept in "the DAO", maar een snelle blik op deze pagina lijkt mij dat een curator voornamelijk controlerend is en niet zoveer invloed kan uitoefenen.
komkommer schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 15:56:
[...]

Kan je dit misschien toelichten? Op welke manier worden ethereum houders slachtoffer?

Ik probeer het niet goed te praten, maar ik kan deze stap wel begrijpen. Zeker met de geplande stap naar PoS waarbij iemand op een onbedoelde wijze 10+% van alle ethers in handen heeft kan vervelend zijn.

• komkommer

komkommer

Koffie

xos schreef op vrijdag 17 juni 2016 @ 17:45:
Kan je dit misschien toelichten? Op welke manier worden ethereum houders slachtoffer?
Ethereum belooft: "Unstoppable applications". Het idee dat er smart contracts zijn die precies doen wat er in het contract staat en elke andere vorm van interpretatie is fout. Hierdoor zou je precies weten waar je aan toe zou zijn. En die belofte zorgt wat mij betreft voor het bestaansrecht van Ethereum.
The terms of The DAO Creation are set forth in the smart contract code existing on the Ethereum blockchain at 0xbb9bc244d798123fde783fcc1c72d3bb8c189413. Nothing in this explanation of terms or in any other document or communication may modify or add any additional obligations or guarantees beyond those set forth in The DAO’s code. Any and all explanatory terms or descriptions are merely offered for educational purposes and do not supercede or modify the express terms of The DAO’s code set forth on the blockchain; to the extent you believe there to be any conflict or discrepancy between the descriptions offered here and the functionality of The DAO’s code at 0xbb9bc244d798123fde783fcc1c72d3bb8c189413, The DAO’s code controls and sets forth all terms of The DAO Creation.
"The terms" van de DAO

Dat het contract van de DAO een bug bevat is ontzettend klote. Maar als we ethereum aan gaan passen omdat we vinden dat contracten niet de "intenties" volgen achter het contract, dan torn je wat mij betreft aan het bestaansrecht van ethereum en dus aan de waarde van alle ethers.

Ethereum deed wat het moest doen. We wilden "turing complete"? Dat kregen we, inclusief de recursive functies.

Bitonic B.V.
Bitcoin.nl

• xos
Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik het met je eens bent dat er niks aan gedaan moet worden in dit geval. Volgens mij neemt de rechtbank wel de intentie in ogenschouw en in dit geval was de intentie niet om op deze manier ethers op te vragen.

Maar het is wel een delicate kwestie. Wat als er een specificatie bug in de EVM of solidity compiler zit. Het werkt volgens specificatie maar door de bug is het mogelijk om onbedoelde acties uit te voeren. Zou er dan wel ingegrepen moeten worden?

Overigens, iemand die zegt erachter te zitten heeft een brief gepost. Alleen is de recovery byte incorrect, die moet 0x00 of 0x01 zijn maar is 0x32 waardoor de signature volgens mij ongeldig is.

• komkommer

komkommer

Koffie

xos schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 14:26:
Maar het is wel een delicate kwestie. Wat als er een specificatie bug in de EVM of solidity compiler zit. Het werkt volgens specificatie maar door de bug is het mogelijk om onbedoelde acties uit te voeren. Zou er dan wel ingegrepen moeten worden?
Ik begreep altijd dat er geen specificatie was. De code zou de specificatie zijn (wat Bitcoin ook doet overigens), imo niks mis mee, maar er blijft weinig ter interpretatie over en het is moeilijk om alternatieve implementaties te maken.

Bitonic B.V.
Bitcoin.nl

• xos
In tegendeel. Om te voorkomen dat implementatiebugs op een gegevens niet meer te herstellen zijn is er juist een formele specificatie opgesteld en 3 onafhankelijke implementaties. Als die implementaties geen consensus hadden dan was er ofwel een fout in de specificatie, ofwel een implementatiebug. Dit proces is heel bewust zo gekozen om te voorkomen dat de code leidend zou zijn.

De go en c++ clients hebben een security audit gehad, maar ik weet niet of de specificatie zelf ook bekeken is.

• komkommer

komkommer

Koffie

xos schreef op zaterdag 18 juni 2016 @ 16:19:
In tegendeel. Om te voorkomen dat implementatiebugs op een gegevens niet meer te herstellen zijn is er juist een formele specificatie opgesteld en 3 onafhankelijke implementaties. Als die implementaties geen consensus hadden dan was er ofwel een fout in de specificatie, ofwel een implementatiebug. Dit proces is heel bewust zo gekozen om te voorkomen dat de code leidend zou zijn.

De go en c++ clients hebben een security audit gehad, maar ik weet niet of de specificatie zelf ook bekeken is.
Ah check, daar zat ik dus fout. Bedankt!

Bitonic B.V.
Bitcoin.nl

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:07
Deze post legt in mijn ogen de mogelijke stappen het best uit. Ik vond het in ieder geval erg verhelderend :)

• Bonez0r
Wat een shitstorm. En dat allemaal door één bug in een smart contract. Ik had zelf ook (een beetje) geld in de dao zitten, maar verlies toch liever een derde van de waarde dan via een fork het volledige bedrag terug te krijgen. Een fork tast het vertrouwen in de blockchain aan en ik hoop echt dat ze dat niet doorzetten. Niks doen betekent dan wel geldverlies, en daarbij moedigt het andere potentiële hackers aan om ook misbruik te maken, maar ik heb liever dat dan een onbetrouwbare blockchain.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 17:21

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Kerel, hoeveel tegenslagen heeft btc wel niet gehad? Dit is echt niet het einde van ETH hoor.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Let op:
Laten we er met zijn allen voor zorgen dat dit topic schoon blijft. Geen referals naar eigen accounts of sites. Spam of vraag en aanbod hoort evenmin in een forumdraadje. Discussies over koers en handelen mogen in Cryptocurrency - handel en koers. Slowchatten niet hier maar bijv. in het Ethereum IRC-Kanaal!

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee