Imho, kwestie van definitie. Deze bron zegt imho terecht dat er een probleem is met het design van solidity. Dat is wel iets anders dan de consensus engine die Ethereum maakt wat het is en ik zie als "Ethereum code". Jij en ik kunnen prima een nieuwe taal definieren wat compileert naar EVM code zonder dat de yellow paper daarvoor aangepast hoeft te worden.
Vitalik heeft in een blog aangegeven dat er funds beschikbaar zijn voor mensen die onderzoek willen doen om smart contract code formeel te testen of tools te ontwikkelen die developers helpen. Ik hoop dat onderzoekers daarop inspringen want ik denk dat een dergelijk platform nog steeds toekomst heeft. Op devcon 1 was er trouwens een presentatie om solidity code met het why3 framework formeel te kunnen toetsen en daar lijkt ook wat mee gebeurd te zijn. Maar heb er daarna niet veel meer over gehoord.
Het ziet er naar uit dat de meerderheid van de miners akkoord gaat met een soft fork en deze zal plaats vinden na block 1.760.000 zodra de gasLimit 4.000.000 is.
Ik denk altijd heel goed na voordat ik iets stoms zeg
Meerderheid? De link die je geeft is van 1 pool en maar 20% van de miners heeft gestemd en daarvan is ~80% voor dus eigenlijk heeft pas 16% voor gestemd bij deze pool die weer 20% van het netwerk is oftewel zo'n 3 a 4% van alle miners op het netwerk. Heb je ook een idee hoe de verdeling is bij alle andere pools zoals dwarfpool of f2pool?
Ook leuk zinnetje trouwens bij de vote: ''This vote does not require any kind of quorum to be considered representative for the pool.' Dus als er niemand meer stemt gaat deze pool dus voor de softfork omdat 16% voor heeft gestemd. Ik zou bij zoiets belangrijks toch een minimaal percentage aan stemmers willen hebben.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
gws24 schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 02:29:
Meerderheid? De link die je geeft is van 1 pool en maar 20% van de miners heeft gestemd en daarvan is ~80% voor dus eigenlijk heeft pas 16% voor gestemd bij deze pool die weer 20% van het netwerk is oftewel zo'n 3 a 4% van alle miners op het netwerk. Heb je ook een idee hoe de verdeling is bij alle andere pools zoals dwarfpool of f2pool?
Ook leuk zinnetje trouwens bij de vote: ''This vote does not require any kind of quorum to be considered representative for the pool.' Dus als er niemand meer stemt gaat deze pool dus voor de softfork omdat 16% voor heeft gestemd. Ik zou bij zoiets belangrijks toch een minimaal percentage aan stemmers willen hebben.
Ik zou niet eens weten hoe ik als miner moet stemmen lol
Met de huidige stand van zaken is er zelfs enigzins vertrouwen dat de rest van de attacker 'teruggehacked' kan worden over de komende maanden. Anders zou er zo'n 30% verlies zijn en dat is voor veel mensen wellicht ook acceptabel om een hardfork te voorkomen. De soft fork zou in stand kunnen blijven om de darkDAO voor altijd onbereikbaar te maken en daarmee die 4% ether van het totaal voor altijd onbereikbaar te maken.
Je ziet ook gelijk dat de markt het vertrouwen in de Ethereum community terug krijgt en weer investeert in het netwerk. Het is een sterk staaltje programmeer- en organisatie kwaliteiten dat hier getoond is.
Ik ben nog voorzichtig met voorspellen dat alles goed komt, maar dit geeft wel weer hoop. Er moet nog veel gebeuren om de ontwikkeling van veilige contracten en bugs te voorkomen veel makkelijker te maken.
ps. Let op dat dit geen advies is om te investeren.
[Voor 19% gewijzigd door rickiii op 22-06-2016 09:28. Reden: Disclaimer]
Met de huidige stand van zaken is er zelfs enigzins vertrouwen dat de rest van de attacker 'teruggehacked' kan worden over de komende maanden. Anders zou er zo'n 30% verlies zijn en dat is voor veel mensen wellicht ook acceptabel om een hardfork te voorkomen. De soft fork zou in stand kunnen blijven om de darkDAO voor altijd onbereikbaar te maken en daarmee die 4% ether van het totaal voor altijd onbereikbaar te maken.
Je ziet ook gelijk dat de markt het vertrouwen in de Ethereum community terug krijgt en weer investeert in het netwerk. Het is een sterk staaltje programmeer- en organisatie kwaliteiten dat hier getoond is.
Ik ben nog voorzichtig met voorspellen dat alles goed komt, maar dit geeft wel weer hoop. Er moet nog veel gebeuren om de ontwikkeling van veilige contracten en bugs te voorkomen veel makkelijker te maken.
ps. Let op dat dit geen advies is om te investeren.
Interessant. De mining pool waar ik in mee mine heeft nu de volgende instructies gegeven om te "stemmen" voor dit verhaal.
Ik heb niet alles gevolgd over het stemmen van miners, maar voorzover ik begrijp uit verhalen van anderen is dat er in de voting van pools geen quorum is, dus géén stem wordt gezien als 'geen mening'. Dus als je een mening hebt zul je die moeten uitbrengen, anders ga je met de meerderheid van de stemmers mee.
spanx schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:25:
Weet iemand wat je moet doen als je ether niet aan komt (weinig gas) en dus faalt.....en uiteindelijk niet terug komt op je ether account?
Zaterdag overgemaakt naar Exchange...gefaalt (kwam ik dag later achter viavia) maar al mijn ether is dus nu weg....
Mijn wallet provider heeft niets en mijn Exchange ook niet....ik heb ook niets.
Ik ben even ten einde raad.... Halve week verder meerdere mailtjes/support... Geen resultaat.
Ben ik gewoon alles kwijt of kan ik nog ergens aankloppen.....
Heb je iets van tx hashes en adressen van en waar je naartoe hebt gestuurd? Dan zou het niet te moeilijk moeten zijn waar je ethers heen zijn gegaan.
Ja dat wel, ik heb via verschillende blockchain websites kunnen achterhalen dat het fout is gegaan maar hoe de fondsen daarna zijn gegaan weet ik niet.
Ik gebruik freewallet.org... Beta dienst...en...kwam ik later achter ondersteunen (nog) geen contracten...staat nergens....maar als het om gewone overschrijvingen gaan heb je niets te maken met contracten toch?
Zelfs de test overschrijving van litebit.eu (maandag)is nog niet aangekomen...gisteren heeft freewallet wel aangegeven dat die "intern" klaar stond...
Maar mijn andere overschrijvingen...hebben ze niet.
Slaat nergens op... Ik wil zo snel mogelijk van ze af.
[Voor 15% gewijzigd door spanx op 23-06-2016 08:44. Reden: Extra info]
Dit geldt dus ook als je de wallet software hebt geupgrade maar nog hetzelfde oude account gebruikt (als ik het goed heb).
Affected configurations: All smart contract wallets created using Ethereum Wallet Frontier, version 0.4.0 (Beta 7) or earlier. Wallets created with Ethereum Wallet 0.5.0 and all later versions released after March 3, 2016, are not affected.
en de ETH stijgt weer gestaag door richting de 12.75 euro.
Die 1000 euro die ik erin heb. Zou zomaar volgend jaar 10000 euro waard kunnen zijn mocht de prijs van ETH richting de 110 gaan.
Wat er met de DAO gebeurt is heeft niks met ETH zelf te maken. Elke coin heeft zijn momenten gehad. Zelfs Bitcoin is vorig jaar 200 euro geweest en waar is die inmiddels alweer? Dat bedoel ik
[Voor 26% gewijzigd door BabyRattle op 25-06-2016 09:55]
Binnen nu en 2 jaar wel. Zodra ze het moeilijker hebben gemaakt om exploit contracts te maken.
Ook zodra de instellingen weten hoe ze etherium handig kunnen gebruiken.
Het is maar een kleine risico investering van mijn kant en tevens spreiding vanuit mijn veilige kwaliteitsaandelenportfolio.
Het is een gok natuurlijk.. konden we maar in een glazenbol kijken
Hieronder kan je in de afbeelding zien april 2014 100eth 145$
Tegenwoordig is die waarde juni 2016 100eth 1411$ hoogtepunt gehad van 1800+
Wie weet gaat er een sprong richting de 100$ per eth? zodat je op de 10000$ komt? binnen nu en 2 jaar.
Het zou echt los moeten lopen zoals de bitcoin destijds deed richting de 1000$ per bitcoin.. 1000$ per ETH oftewel 100000$ waarde... we mogen altijd blijven dromen natuurlijk
Iemand heeft een mock-up gemaakt van de visie waarin je een app-store hebt met user interfaces voor verschillende contracten. Het geeft een beeld van de mogelijkheden die Ethereum biedt.
[Voor 172% gewijzigd door BabyRattle op 25-06-2016 11:24]
Had je in januari voor 5000 euro 0.88 euro per eth gekocht zat je nu rond de 73000 euro.
Ach het is achteraf kijken maarja we kunnen altijd blijven hopen en ik kijk er wel weer naar volgend jaar wat de waarde is. Heb 100eth voor 11 p/s betaald en nu rustig afwachten.
Momenteel is de prijs van ether eigenlijk al te hoog, of de gas prijs te hoog gezien het doel van ether. Ether is niet geintroduceerd als een cryptocurrency maar alleen als een anti DOS mechanisme. De prijsstijging van ether is veel harder gegaan dan dat de gasprijs omlaag is gegaan waardoor het uitvoeren van een simpele transactie duurder is dan eigenlijk goed is voor het systeem.
Aangezien zowel de prijs van ether als de gasprijs door de markt worden bepaald is het moeilijk om in te grijpen maar ik vermoed dat als de ethers door blijven stijgen en de gasprijs niet daalt dat dan de kosten van de vm instructies omlaag gebracht worden door de dev's (hard fork). Je kunt dan meer doen met een ether en in theorie zal de ether dan ook minder waard moeten worden.
En ten tweede waarom ik denk dat de prijs op de lange termijn niet richting de 100 euro zie gaan is dat er diverse partijen werken om valuta die we dagelijks gebruiken verhandelbaar proberen te maken op de blockchain. Momenteel kan je al goud verhandelen (digix) en ik verwacht dat als Ethereum goed door dit hele DAO gedoe komt we binnen 2 jaar ook real world valuta zoals euro's kunnen verhandelen. Een bank kan een DApp zien als een distributiekanaal, net zoals een app of een webapplicatie. En als dat gebeurd wat maakt ether dan nog waardevol? Met een beetje geluk kan je met een paar ethers het hele jaar transacties uitvoeren.
Ik heb alleen geen idee wat de voorgenomen stap naar PoS zou kunnen betekenen.
Hoewel de meerderheid van de miners vóór de soft fork hebben gestemd afgelopen weekend, draaien ze dat nu weer terug (https://etherchain.org/statistics/dao) omdat de soft fork oplossing een kwetsbaarheid introduceert waardoor kwaadwillenden een DoS aanval op het netwerk kunnen doen.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik even geen soft fork oplossing meer kan bedenken die deze kwetsbaarheid voorkomt. Nu is het nog geen ramp want, het grootste deel van de ether zit nu in split contracten waar voorlopig (14 juli voor de darkDAO en whitehatDAO) niks mee gedaan kan worden.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik even geen soft fork oplossing meer kan bedenken die deze kwetsbaarheid voorkomt. Nu is het nog geen ramp want, het grootste deel van de ether zit nu in split contracten waar voorlopig (14 juli voor de darkDAO en whitehatDAO) niks mee gedaan kan worden.
Zat het net te lezen idd toen ik mij afvroeg waarom hij weer aan het zakken was
Bij Geth moet je --dao-soft-fork toevoegen om de fork AAN te zetten
Bij Parity moet je --dont-help-rescue-dao toevoegen om de fork UIT te zetten
Ik heb m'n Ethereum wallet geupgrade van versie 0.7.4 naar 0.7.6 (beta 20). Nu hoef ik niet eens opnieuw in te loggen als ik de nieuwe .exe uitvoer. Ik zie wel direct m'n ethercoins terug. Echter gebruik ik alleen nog maar een account zo te zien en heb ik nog geen 'wallet contract'.
Wat is wijsheid i.v.m. die DOA acties recentelijk. Ik vind het nog lastig om te volgen. Zit ik nu weer op de meest veilige software of is dat bij mij nooit in het gedrang geweest omdat ik geen wallet contract heb maar alleen een main account?
Als ik een backup wil maken dan hoef ik alleen de keystore in je appdata/roaming/ether te kopiëren en je wachtwoord te onthouden op bijv. een usb stick o.i.d.? Dan kan je op een andere PC weer een wallet installeren en daarna die keystore terugplakken in je roaming directory?
[Voor 50% gewijzigd door Timberly2 op 02-07-2016 14:59. Reden: al geupdate naar nieuwste]
Als ik een backup wil maken dan hoef ik alleen de keystore in je appdata/roaming/ether te kopiëren en je wachtwoord te onthouden op bijv. een usb stick o.i.d.? Dan kan je op een andere PC weer een wallet installeren en daarna die keystore terugplakken in je roaming directory?
Dat zou voldoende moeten zijn inderdaad.
Zou iemand in jip-en-janneke taal uit willen leggen waarom Ether b.v. überhaupt waarde heeft?
Van BTC snap ik het. Het is vraag/aanbod. Echter is met BTC wel goederen te halen b.v. en heeft het zo een waarde. Echter snap ik de value achter ETH niet.
ETH is "fuel" voor de Ethereum blockchain. ETH is nodig voor het uitvoeren van "smart" contracts. Ik kan echter weinig vinden over de ETH wat nodig is per contract.
Wie heeft ETH nodig? Is ETH nodig door diegene die het contract onder zich heeft b.v.? Waarom zou iemand ETH willen bezitten buiten handelaren?
Ik dacht een simpele vraag te willen beantwoorden, maar het begrijpen is vrij lastig
"Developers who intend to build apps that will use the ethereum blockchain. Users who want to access and interact with smart contracts on the ethereum blockchain."
Hoeveel hebben we het dan over? En dat kan toch ook met een price van 1 USD inplaats van 20 USD?
En als er gemined wordt en er komen ETH bij, waarom daalt de prijs dan niet? Als een bedrijf 100 euro waard is en het heeft 2 aandelen dan is 1 aandeel b.v. 50 euro waard (prijs wordt dan wel bepaald door vraag/aanbod, maar de waarde van het bedrijf kan geschat worden op 100 euro).
Als er 2 aandelen bij komen en het bedrijf is geschat op 100 euro is het aandeel dus 25 euro "Waard". Het bij printen van aandelen is dus verwatering van de prijs van het aandeel. Dit is niet bij crypto-currency het geval?
In de basis is het antwoord simpelweg "omdat er mensen zijn die vinden dat ETH waarde heeft". Zoals met zoveel dingen, is de waarde van ETH "wat de gek er voor geeft".
Van BTC snap ik het. Het is vraag/aanbod. Echter is met BTC wel goederen te halen b.v. en heeft het zo een waarde. Echter snap ik de value achter ETH niet.
ETH is "fuel" voor de Ethereum blockchain. ETH is nodig voor het uitvoeren van "smart" contracts. Ik kan echter weinig vinden over de ETH wat nodig is per contract.
Wie heeft ETH nodig? Is ETH nodig door diegene die het contract onder zich heeft b.v.? Waarom zou iemand ETH willen bezitten buiten handelaren?
ETH krijgt z'n waarde uit ruwweg 4 richtingen:
1) Omdat het een cryptocurrency is, net als Bitcoin.
2) ETH is nodig om smart-contracten te draaien. ETH als "fuel" is vergelijkbaar met transactiekosten in andere cryptocurrency netwerken. Een Ethereum contract kan meer zijn dan enkel het verplaatsen van coins en daarom worden de transactiekosten / fuel niet bepaalt door de grootte van de transactie / het contract, maar door de hoeveelheid gebruikte rekentijd. Iedereen die een smart contract op het Ethereum netwerk wil draaien, zal ETH nodig hebben. De precieze fuel kosten en daarmee de waarde van ETH zijn een balans van vraag en aanbod. Hoe meer mensen een contract willen draaien, hoe hoger de fuel kosten zullen zijn. Daarnaast hebben de miners kosten in reguliere valuta (aanschaf apparatuur, elektriciteit, enz...), dus hoe waardevoller ETH is (uitgedrukt in EUR of USD), des te minder ze hoeven te vragen als fuel.
3) Afgeleide tokens op het Ethereum netwerk moeten met ETH gekocht worden. De diverse tokens en virtuele aandelen die door smart contracts worden uitgegeven moeten worden gekocht met ETH. Dit levert vraag naar ETH op van mensen die mee willen doen in dergelijke smart contracts.
4) Speculatie. Mensen verwachten dat Ethereum in de toekomst een stuk belangrijker en grootschaliger gaat worden en koopt daarom nu al ETH in. Op dit moment is speculatie verreweg de belangrijkste drijfveer achter koersontwikkelingen van cryptocurrencies (niet alleen ETH).
"Developers who intend to build apps that will use the ethereum blockchain. Users who want to access and interact with smart contracts on the ethereum blockchain."
Hoeveel hebben we het dan over? En dat kan toch ook met een price van 1 USD inplaats van 20 USD?
Zoals eerder gezegd, moeten miners (die het netwerk beschermen tegen aanvallers) hun kosten terugverdienen. Als de ETH koers lager zou staan, dan zouden ze meer ETH vragen.
En als er gemined wordt en er komen ETH bij, waarom daalt de prijs dan niet? Als een bedrijf 100 euro waard is en het heeft 2 aandelen dan is 1 aandeel b.v. 50 euro waard (prijs wordt dan wel bepaald door vraag/aanbod, maar de waarde van het bedrijf kan geschat worden op 100 euro).
Als er 2 aandelen bij komen en het bedrijf is geschat op 100 euro is het aandeel dus 25 euro "Waard". Het bij printen van aandelen is dus verwatering van de prijs van het aandeel. Dit is niet bij crypto-currency het geval?
Klopt. Er is verwatering. Maar omdat er nog steeds nieuwe gebruikers bijkomen die ETH willen bezitten, blijft de prijs in stand. Als er geen nieuwe gebruikers meer bij zouden komen, dan zou de prijs inderdaad langzaam dalen vanwege de nieuwe ETH die in omloop wordt gebracht.
Hoezo? Voor de toekomst van Eth verwacht ik eerder dat als die hardfork er komt het een licht negatief effect gaat geven. De mond vol van smart contracts, niet terug te draaien transacties en de eerste de beste keer dat dat tegen wat van de bekende / rijke / high profile mensen werkt moet daar ineens aan getornd worden. En dan ook nog die ongezonde vermenging tussen DAO en Eth waar er sec gesproken met Eth geen enkel probleem was...
Laten we wel wezen, als het hier niet om tientallen miljoenen ging maar om wat kleingeld, en het niet om de invloedrijke mensen binnen de community ging, dan was hier heel anders op gereageerd.
Voor mij brengt dit een forse slag toe aan het imago van Eth. Smart contracts, wat in het contract staat komt niemand onder uit, tenzij je tot de machthebbers behoort, dan gelden die principes niet meer.
Maargoed, het is zo vroeg in het leven van Eth dat ik denk dat ze zon hard fork prima te boven zullen komen, maar de smet op het blazoen blijft.
Hmm bij de nieuwste versie 0-8-1 is er dus de mogelijkheid om te 'voten'. Wat zijn de implicaties hiervan? Ik heb Yes gevote omdat dit volgens mij de beste optie is voor het voorbestaan.
Timberly2 schreef op maandag 18 juli 2016 @ 18:27:
Hmm bij de nieuwste versie 0-8-1 is er dus de mogelijkheid om te 'voten'. Wat zijn de implicaties hiervan? Ik heb Yes gevote omdat dit volgens mij de beste optie is voor het voorbestaan.
En simpele antwoord
Vanaf block 1920000 zal alle ether die oorspronkelijk in de DAO en extraBalance zat, worden verplaatst naar een refund-contract. Dit contract bevat de mogelijkheid om iedereen die nu DAO tokens heeft, deze naar ether om te wisselen en te laten sturen naar een adres naar keuze.
Over een uur en twintig minuten is het zo ver... de Ethereum hardfork. Op deze pagina kun je zien hoe de verschillende takken zich ontwikkelen na de fork: http://fork.ethstats.net/
De takken gelabeled "hard fork" en "non-fork" worden gevormd door miners die hun software hebben geupdate naar de meest recente versie waarin een keuze-optie is om wel of niet mee te doen met de fork. De "legacy" tak zal worden gevormd door miners die hun software niet hebben geupdate. Zij doen automatisch niet mee met de hard fork en normaalgesproken zal deze tak samengevoegd worden met de non-fork tak, maar er is een kans dat deze twee takken niet gezamelijk verder gaan.
Het getal om op te letten is de "total difficulty", wat een maatstaaf is voor de lengte van de blockchain (gecorrigeerd voor de difficulty van een block op het moment dat deze gemined wordt). Over het algemeen zal de tak met de hoogste total difficulty als winnaar worden gezien.
Het is allemaal vrij gehaast. Diverse informele polls lijken te wijzen op een vrij ruime meerderheid voor de hardfork onder miners en gebruikers. En de exchanges blijven vrij neutraal en zeggen mee te gaan met de winnende tak.
Maar dat betekent niet dat het allemaal netjes en ordelijk gaat verlopen straks. Bitcoin is wat dat betreft een stuk conservatiever, door eerst te wachten tot >90% miner support, gevolgd door een wachtperiode alvorens een wijziging (en dan slechts een soft fork) actief wordt.
Op http://fork.ethstats.net/, wat betekend Total Difficulty: D - 746493628007939 bij non-fork en legacy?
Zie mijn post van een uur geleden. "D" is de baseline difficulty van de langste keten, D - <getal> betekent dat die keten <getal> minder totale difficulty heeft dan de langste keten.
Hoe dan ook, het lijkt er op dat de fork-keten het wat de miners betreft makkelijk wint. Op dit moment heeft die sinds de fork zo'n 5-6 keer zoveel blokken binnengehaald dan de andere kant. (edit: nu 10x)
Weet niet hoe de eth-miner werkt, maar haalt die zijn pakketjes werk niet gewoon op uit een node? In dat geval hoef je volgens mij alleen die node te updaten en niks aan eth-miner. Er is immers niks veranderd aan PoW. En de hashrate is nog steeds hoog genoeg dat minen op de non-fork en legacy je weinig oplevert.
Mist Wallet is nu bezig blocks te downloaden, als deze eenmaal draait wil ik m'n ETH tegoed, die ik van een vriend heb gekregen, van BTC-E naar Mist importeren.
Ik zou graag meer ETH willen kopen, maar voel er weinig voor een kopie van m'n legitimatie e.d. naar een verkopende partij te sturen. Valt er ergens ETH te kopen zonder deze identificatiestap?
fridgeman schreef op donderdag 21 juli 2016 @ 20:57:
Ik zou graag meer ETH willen kopen, maar voel er weinig voor een kopie van m'n legitimatie e.d. naar een verkopende partij te sturen. Valt er ergens ETH te kopen zonder deze identificatiestap?
Gewoon bij kraken.com? Om tier 2 gecertificeerd te worden hoef je geen ID te overleggen.
Zo te zien kan dat momenteel gewoon. Rechts bovenin op je accountnaam klikken > Deposit > Euro > Fidor Bank AG (SEPA).
op accountnaam klikken OK
Deposit uit dropdown selecteren OK
dan kom ik uit bij https://www.kraken.com/u/funding/deposit en zie aan de verticale balk links de volgende opties;
Bitcoin (XBT)
Ripple (XRP)
Lumen (XLM)
Litecoin (LTC)
Dogecoin (XDG)
Ether (ETH)
DAO (DAO)
Kraken Fee Credit (FEE)
Mochten er nog mensen zijn die nog in de DAO zitten en eruit willen (omruilen voor eth), hier staat een stap voor stap uitleg van verschillende methoden. De makkelijkste is methode 1, letterlijk ga naar myetherwallet, importeer keystore file, push big red button, klaar.
Let wel op, de procedure is iets anders als je zelf al een split van de DAO hebt gedaan of als je meer dan 0.01 eth per DAO token hebt betaald destijds. De links met stappenplan voor deze situaties staan ook in bovenstaande link.
Mijn Mist wallet (nieuwste versie van dit moment) start niet goed meer op nadat ik vorige week een transactie probeerde te doen. Start normaal totdat hij de user interface moet laten zien. Dan crasht die zonder melding.
Een oudere versie kan ik nog wel opstarten en laat nog wel m'n Ether munten zien. Meerdere mensen hier last van bij versie 0.8.1?
Timberly2 schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 21:25:
Mijn Mist wallet (nieuwste versie van dit moment) start niet goed meer op nadat ik vorige week een transactie probeerde te doen. Start normaal totdat hij de user interface moet laten zien. Dan crasht die zonder melding.
Een oudere versie kan ik nog wel opstarten en laat nog wel m'n Ether munten zien. Meerdere mensen hier last van bij versie 0.8.1?
Ik zit op 0.8.1 met MacOS Yosemite en daar werkt het prima.
Begrijp ik nu goed dat als classic toch weer populair wordt ik de huidige gegenereerde ethereum kwijt ben?
Zolang het netwerk bestaat (en bij proof of work is dat als er nog miners zijn) en je dus transacties kunt doen én er zijn nog mensen die willen handelen (vooral kopen), heeft de coin nog waarde. De vraag is natuurlijk hoeveel waarde, als die inzakt naar bijvoorbeeld onder de $1 per eth ben je ook je geld zo goed als kwijt.
Zolang het netwerk bestaat (en bij proof of work is dat als er nog miners zijn) en je dus transacties kunt doen én er zijn nog mensen die willen handelen (vooral kopen), heeft de coin nog waarde. De vraag is natuurlijk hoeveel waarde, als die inzakt naar bijvoorbeeld onder de $1 per eth ben je ook je geld zo goed als kwijt.
Ok maar die classic waarde is al meegenomen in de nieuwe waarde lijkt het, of moet ik mijn oude ether overzetten naar de nieuwe ofzo?
Goed nieuws! Iedereen die ten tijde van de ETH/ETC hardfork DAO tokens had kan deze inruilen tegen ETC (zelfs als je eerder al had ingeruild tegen ETH). Er zijn weer meerdere methoden, zie https://ethereum.stackexc...he-ethereum-classic-chain, waarvan de eerste het makkelijkst is.
Je kan volgens mij ook nog steeds ETH krijgen voor je DAO tokens (en daarnaast ETC) als je dat nog niet gedaan hebt. Als je methode 1 gebruikt, kijk dan onder account balance bij "xxx DAO (at block 1,919,999)". Als dat getal groter is dan 0 dan kun je ETC krijgen (klik op "Withdraw DAO For ETC"). Kijk je onder "xxx DAO (current)" en het getal is groter dan 0, dan kun je ook ETH krijgen (klik op "Withdraw DAO For ETH").
Op dit moment kun je ongeveer 0.6 ETC krijgen voor elke ETH die je had geïnvesteerd. Er zit ook nog een deel tijdelijk vast in een DAO en een deel op exchanges. Zodra dat vrij komt kun je de rest ook claimen. Dus je kunt nu al de 60% opnemen en later de rest, of je kan wachten en later alles in één keer opnemen (de deadline is 13 februari 2017).
edit: intussen zijn ook de laatste restjes ETC beschikbaar (wat de White Hat Group nog heeft kunnen redden), totaal komt neer op ongeveer 75% van inleg. Dit kun je dus opnemen tot 13 februari.
[Voor 34% gewijzigd door Bonez0r op 18-09-2016 19:49]
Ik ben mij sinds kort aan het verdiepen in Ethereum.
Wat is nou eigenlijk Mist? Is dat nou een wallet waar je Ether naar toe kan sturen naar je mainbase account die begint met 0x?
Deze versie van Mist is alleen voor desktops en verder niet als App voor Android, toch?
7unkrat schreef op woensdag 21 december 2016 @ 16:05:
Ik ben mij sinds kort aan het verdiepen in Ethereum.
Wat is nou eigenlijk Mist? Is dat nou een wallet waar je Ether naar toe kan sturen naar je mainbase account die begint met 0x?
Deze versie van Mist is alleen voor desktops en verder niet als App voor Android, toch?
Mist is meer een soort van browser die rechtstreeks gekoppeld is aan je lokale Ethereum node, waarin je verschillende 'apps' kunt draaien. Je kunt naar verschillende web-adressen gaan die je vertrouwd en de app daar uitvoeren door transacties te sturen vanuit je account. Een van de standaards apps is dan ook een wallet-app.
Op dit moment is Mist alleen voor desktops (Windows/Linux/OSX) beschikbaar inderdaad.
Mist is meer een soort van browser die rechtstreeks gekoppeld is aan je lokale Ethereum node, waarin je verschillende 'apps' kunt draaien. Je kunt naar verschillende web-adressen gaan die je vertrouwd en de app daar uitvoeren door transacties te sturen vanuit je account. Een van de standaards apps is dan ook een wallet-app.
Op dit moment is Mist alleen voor desktops (Windows/Linux/OSX) beschikbaar inderdaad.
Thnx.
En kwa Wallet? Ik heb er een paar gezien, maar vaak losse apps of website wallets, zoals alleen een Ether wallet. Maar ik wil een mix van altcoins kunnen opslaan in 1 account. Als ik zo kijk is Coinbase een partij die niet alleen groot is maar waar je ook meerdere currencies kan stallen. Of zijn er betere?
Daarnaast zijn er Jaxx en MyEtherWallet maar die maken geen gebruik van je eigen lokale node en/of keystore, dus zou ik niet direct willen aanraden voor de langdurige opslag van tokens.
Ethereum Wallet https://ethereum.org/
Zelfde codebase als Mist, maar dan alleen de Wallet wallet-app.
Moet je bij Mist een aparte Wallet aanmaken, wat je GAS/Ether kost? Want onder Account zie ik niks vermeldt staan. Was maar 0.001 Ether transfer naar mijn account om te testen. Maar die komt dus niet naar voren in Mist. Had de 0x.............. van het account netjes opgegeven.
Wat is een goede betrouwbare exchange om je ethers om te wisselen in bitcoins?
Zojuist shapeshift gebruikt om 60 ethers om te ruilen naar bitcoins. Die vervolgens via bitonic verkocht. BTC Direct kan maar tot 1000 euro, had geen zin in dubbele transactie en nieuw account aanmaken.
Werkt prima de shapeshift exchange!
Ik gebruik trouwens de Parity app, die browser based app werkt prima. maar zodra je aan het syncen moet dan is je PC onbruikbaar. Dat is bijv. bij een multibit HD beter geregeld bij bitcoin. Daarom ga ik mijn ethercoins nu ook maar verkopen, 60% winst, prima. Laatst ook al wat bitcoin verkocht, gaat allemaal erg hard nu. Alhoewel Bitcoin nog niet écht het nieuws weer haalt zoals laatst in je januari opleving van 1100euro. Je hoort er nu weer wat minder over, wat betekent dat echte hysterie nog niet in de koers zit wederom .
[Voor 93% gewijzigd door Timberly2 op 04-03-2017 12:05]
Bizar. En dat slechts een week nadat de 2 miljard gehaald is. In eth wereld wordt al gesproken over de "flippening", het moment dat eth btc gaat inhalen. Dat lijkt me nog ver weg maar het gaat wel echt hard nu.
Timberly2 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:36: Wat is een goede betrouwbare exchange om je ethers om te wisselen in bitcoins?
Zojuist shapeshift gebruikt om 60 ethers om te ruilen naar bitcoins. Die vervolgens via bitonic verkocht. BTC Direct kan maar tot 1000 euro, had geen zin in dubbele transactie en nieuw account aanmaken.
Werkt prima de shapeshift exchange!
Ik gebruik trouwens de Parity app, die browser based app werkt prima. maar zodra je aan het syncen moet dan is je PC onbruikbaar. Dat is bijv. bij een multibit HD beter geregeld bij bitcoin. Daarom ga ik mijn ethercoins nu ook maar verkopen, 60% winst, prima. Laatst ook al wat bitcoin verkocht, gaat allemaal erg hard nu. Alhoewel Bitcoin nog niet écht het nieuws weer haalt zoals laatst in je januari opleving van 1100euro. Je hoort er nu weer wat minder over, wat betekent dat echte hysterie nog niet in de koers zit wederom .
En die verkoop op 19,5$ achteraf toch niet zo slim
Goed, nooit achterom kijken natuurlijk. The flippening, zou zoiets echt gebeuren? Zie ik niet op korte termijn, er moeten genoeg partijen zijn om deze koersen te ondersteunen. Ik vind het bizar veel geld/marktwaarde voor een munt die nog in bijna geen enkele webwinkel wordt geaccepteerd. Alleen de smart contracts heeft zijn waarde, maar om daar nu de munt ether voor zo hoog te positioneren... Ga voor het stukje speculeren nu toch maar over op Zcash, ooit met veel bombarie geïntroduceerd. Nu wat in de luwte.
Het probleem was dat de `initWallet` functie die de eigenaren van de wallet initieel aanroepen, elk moment opnieuw aangeroepen kon worden.. en dus niet alleen één keer: https://github.com/paritytech/parity/pull/6102/files
De snelheid waarmee dit gaat is wel interessant om te zien. Blijkbaar komt de bug aan het licht in een contract door een hack/bugfix. En daarna gaan er direct een heel aantal mensen mee aan de slag om aan de ene kant geld veilig te stellen en aan de andere kant zoveel mogelijk wallets leeg te trekken voor eigen gewin.
Een goede response en waarbij deze hack uiteindelijk weinig impact zal hebben. Zo lijkt het tenminste.
Weinig impact is relatief. Er is zo'n $30M gestolen. Ter vergelijking, de hacker van TheDAO heeft destijds zo'n $50M weggesluisd. In absolute waarde zijn die twee niet heel erg verschillend.
Natuurlijk is Ethereum nu veel waardevoller dan een jaar geleden (fun fact: de Parity hack vond plaats op 2 dagen na precies een jaar na de hard fork die volgde op de TheDAO hack), waardoor de relatieve impact veel kleiner is. Maar dat neemt niet weg dat er forse verliezen zijn geleden.
Probeer de verliezen ook niet te bagatelliseren. Het is super vervelend voor de betrokkenen. Met die opmerking bedoelde ik aan te geven dat dit geen shockgolf is zoals de DOA of MTgox hack. Mensen pakken dit op als een regulier probleem en werken snel naar een oplossing toe.
Het verdere gevoel bij het volgen van het nieuws en lezen van de blogs/twitter/etc. is dat de tendens relatief positief is. De mensen die geïnvesteerd hebben in de https://www.aeternity.com/ ico krijgen gewoon hun tokens. De ico heeft zelf nog genoeg financiën van vorige investeringsronden. En geeft aan op volle kracht door te ontwikkelen. Daarnaast reageert de markt ook niet heftig op de gebeurtenis. Tenminste nu nog niet, misschien moet het nieuws zich eerst verspreiden.
[Voor 5% gewijzigd door Defector op 20-07-2017 10:52]
Ter informatie
Aankomende maandag is de Metropolis: Byzantium hardfork gepland https://blog.ethereum.org...yzantium-hf-announcement/
Vanaf block 4370000 dat waarschijnlijk valt tussen 7:30 en 8:00 CET maandag 16 oktober 2017.
[Voor 5% gewijzigd door rickiii op 15-10-2017 23:33]
Omdat het topic Bitcoin en overige cryptocurrencies #3 vaak gebruikt wordt. Men is hier welkom, maar misschien dat de totale interesse op het forum te laag is om twee topics bij te houden. Daarnaast zijn er nog andere cryptocurrencies. Zodra er een overvloed aan vragen komt aan Ethereum, zullen ze hier wel naartoe door verwezen worden. Het worden er al steeds meer merk ik.
Ja ik ben ook weer stom geweest op in 2015 niet te veel aandacht aan Ethereum te besteden. Maar nu is dat wel anders. Misschien moet ik maar eens leren om te programmeren. Ethereum hoeft helemaal geen concurrentie van Bitcoin te zijn, niet alles wat blockchain is, is meteen currency.
Kain_niaK schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 21:06:
Ja ik ben ook weer stom geweest op in 2015 niet te veel aandacht aan Ethereum te besteden. Maar nu is dat wel anders. Misschien moet ik maar eens leren om te programmeren. Ethereum hoeft helemaal geen concurrentie van Bitcoin te zijn, niet alles wat blockchain is, is meteen currency.
en daaarnaast kan je je afvragen of bitcoin wel currency is inmiddels
het idee van dit topic is dat het om de techniek/software gaat, programmeren en dapps. Het andere topic gaat meer over traden.
Een verglijkbare splitsing is er op reddit (r/ethereum en r/ethtrader).
Echter blijkt dit topic op tweakers idd niet al te populair.
Daar valt wat aan te doen! Iemand wel is gewerkt met solidity? Ik heb zelf op testnet wel is wat aangeklooid. Een eigen coin gemaakt, en wat gestoeid met multi-sig wallet contracts, etc.
Ach ja. Zelfs al deed je het wel, volgens mij dacht Vitalik ook niet dat het zo snel zo zou lopen. Dat was in de tijd dat de Bitcoin bubbel aan het leeglopen was.
Ach ja "As is verbrande turf". Intussen wel heel veel gave dingen gezien en geleerd. De hele gemeenschap is zo enorm productief. En de tools worden steeds beter. Echter de full nodes op dit moment kunnen nog nauwelijks de groei bijhouden. De block-size (of eigenlijk de resource-capaciteit per block moet ik zeggen) kan automatisch groeien of krimpen op basis van miners die stemmen. Dat zorgt er wel voor dat de gewenste capaciteit van een full node behoorlijk pittig begint te worden (minimaal een €1000 PC) - iets waar de Bitcoin Core developers altijd (terecht) bezorgd over zijn geweest.
Er is wel een light protocol waarmee je met veel minder data toch heel veilig bent (denk SPV) maar aangezien dat nog experimenteel is zijn er nog veel te weinig servers die dat protocol ondersteunen. En de ontwikkeling van Mist, het parade paardje wordt treurig langzaam doorontwikkeld.
Gelukkig ligt de ontwikkeling niet stil en ik heb goede hoop dat snel nieuwe versies van Geth en Parity uitkomen die sneller en efficienter de chain kunnen synchroniseren. Daarnaast is de gemeenschap zo groot dat er wel 10 goede alternatieve wallets zijn. En omdat het protocol iets meer flexibiliteit heeft dan Bitcoin (stateful en een bijna volwaardige virtual machine) is het makkelijker om 2nd layer scaling en andere staking-mechanismes te implementeren.
[Voor 9% gewijzigd door rickiii op 22-10-2021 11:58]
Dat betekend dat je binnenkort bij de 44 000 restaurants in Europa van Takeaway.com/Thuisbezorgt/Lieferando met Ethereum kunt betalen.
Bitpay is een van de grootste cryptobedrijven die met adoptie bezig is. Ze hebben wel door smerige propaganda van Bitcoin maximalisten een slechte naam gekregen maar het is een top bedrijf. Ik gebruik hun voor het opladen van mijn VPN/s, voor namecheap, voipbuster en als ik Europa ben om eten te bestellen. Hun betalings protocol maakt automatisch tags aan in mijn Electron Cash of Bitcoin.com programma, dat vind ik super handig. Hoef je niks meer specials voor je boekhouding te doen, het komt er allemaal automatisch in te staan.
Het ziet er naar uit dat Ethereum hard op weg is om het netwerk effect van Bitcoin over te nemen.
De hoogste prijs ooit is onlangs bereikt geweest. Gas fees zullen het wel enigsinds dempen maar toch is er ruimte voor groei. Ethereum doet elke dag 4 keer zoveel transacties als Bitcoin en interacten met een smart contract cost je momenteel 15-20 dollars, een gewone ETH send kan voor minder dan 3 als je het niet erg vind om een 10 tal blokken te wachten.
Ik ben begonnen met het afbouwen van mijn stake in Bitcoin Cash (-25%) en het opbouwen van mijn stake in Ethereum en ik heb voor https://vesper.finance gekozen.
Een smart contract geschreven door Jeff Garzik een van de OG Bitcoin devs.
Je interfaced via metamask en dat ziet er zo uit.
Wat doet Jeff zijn smart contract?
Het kijkt automatisch naar welke staking pool op dat moment het meeste profit maakt voor het minste risico.
The withdrawl fee is 0.6% en de profit premium is 15%
95% van de opbrengst gaat gebruikt worden om op Uniswap, VSP terug te kopen.
VSP is hun ERC20 token die nog niet gelanceerd is maar binnenkort op de 17 februari uitkomt.
Als je nu al aan het staken bent met hun, dan krijg je VSP wanneer ze die op 17 februari airdroppen gebaseerd op hoe lang je gestaked hebt met hoeveel funds ten opzicht van de hele pool.
Daarna is het een kwestie van snel erbij te zijn op Uniswap om die token te pakken te krijgen.
Want dit is het puikste staking project dat ik tot nu toe gezien hebt en ik ga er all in op.
Al mijn ETH gaat bij hun gestaked worden. Ik ga 50% omzetten in USDC en 50% in ETH laten zitten.
Daarnaast doen ze nog wrapped Bitcoin.
Hoog tijd ook om dit topic nog eens te kicken.
Er is veel veranderd en Ethereum is klaar om de financiële wereld te veranderen. Veel mensen die bij een bank werken kunnen hun baan kwijt raken wanneer deze automatisering het overneemt.
[Voor 200% gewijzigd door .oisyn op 04-02-2021 18:24]
Interessante weken worden het. De dev call van de developers van gisteren, toch weer één en ander van opgestoken. Met name dat de volgende hardfork, Berlin, wordt naar voren gehaald, zodat London, de hardfork erna, waarschijnlijk in juni/juli wordt doorgevoerd.
London bevat zeer waarschijnlijk het lang verwachte EIP-1559 (zie https://www.reddit.com/r/..._is_good_and_why_vitalik/), waar de miners weer niet blij mee zijn, aangezien zij dan minder fees krijgen. Daarom is er volgende week vrijdag een virtuele meeting met alle stakeholders, inclusief de grote pools, over deze EIP.
Hopelijk wordt in de dev call erna (deze is over twee weken, 5 maart om precies te zijn), dan besloten dat EIP-1559 definitief in London komt; dat zal de prijs ook weer goed doen denk ik.
Blijft, ondanks de hoge fees op dit moment op het netwerk, toch een fantastisch project dit.
Vanmiddag is de London upgrade (incl. de bekende EIP1559) live gegaan, en dat lijkt allemaal goed te werken.
Voor de statsfreaks een paar sites waar je mooi kunt zien hoeveel ETH er per transactie wordt verkregen aan rewards & fees en uiteraard hoeveel er daarvan wordt geburnd.
https://etherchain.org/burn
*Overzichtelijke pagina, alleen zijn de burned fees sinds vanavond uit de grafiek verwijderd omdat het er heel erg onduidelijk uit zag. Komt hopelijk nog terug.
https://watchtheburn.com/
*Laat het burn percentage wat mooier in een grafiek zien, maar heeft vandaag enkele keren plat gelegen dus werkt niet altijd.
https://etherscan.io/blocks
*Laat ook de geburnde ETH als percentage zien, alleen heeft geen fancy grafiekjes.
In elk geval mooi om te zien hoeveel er het laatste (half) jaar is gebeurd/verbeterd.
De Beacon Chain, Berlin, nu dus London, zodat we met met een beetje geluk over een half jaar de Merge krijgen.
[Voor 18% gewijzigd door SmiGueL op 05-08-2021 23:05]
Vanmiddag is de London upgrade (incl. de bekende EIP1559) live gegaan, en dat lijkt allemaal goed te werken.
Voor de statsfreaks een paar sites waar je mooi kunt zien hoeveel ETH er per transactie wordt verkregen aan rewards & fees en uiteraard hoeveel er daarvan wordt geburnd.
https://etherchain.org/burn
*Overzichtelijke pagina, alleen zijn de burned fees sinds vanavond uit de grafiek verwijderd omdat het er heel erg onduidelijk uit zag. Komt hopelijk nog terug.
https://watchtheburn.com/
*Laat het burn percentage wat mooier in een grafiek zien, maar heeft vandaag enkele keren plat gelegen dus werkt niet altijd.
https://etherscan.io/blocks
*Laat ook de geburnde ETH als percentage zien, alleen heeft geen fancy grafiekjes.
In elk geval mooi om te zien hoeveel er het laatste (half) jaar is gebeurd/verbeterd.
De Beacon Chain, Berlin, nu dus London, zodat we met met een beetje geluk over een half jaar de Merge krijgen.
Prachtig om te zien, misschien komt casper nog eerder ook. Deze upgrade verliep vlekkeloos.
Let op: Laten we er met zijn allen voor zorgen dat dit topic schoon blijft. Geen referals naar eigen accounts of sites. Spam of vraag en aanbod hoort evenmin in een forumdraadje. Discussies over koers en handelen mogen in Cryptocurrency - handel en koers. Slowchatten niet hier maar bijv. in het Ethereum IRC-Kanaal!
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Functioneel en analytisch
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie.
Meer details
janee
Relevantere advertenties
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht.
Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Ingesloten content van derden
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden.
Meer details