GrazendeKoe schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:46:
Ik weet sinds gisteren wel dat ik een account aangemaakt hebt op blockchain.info. Je raadt het al, wachtwoord vergeten. Nu kun je je account herstellen door 12 door je zelf opgegeven woorden op te geven, maar die weet ik ook niet meer. Is er nog een optie om je blockchain.info wallet binnen te komen?
Blockchain.info slaat je wallet versleuteld op en heeft die sleutel niet zelf (die wordt namelijk gegenereerd dmv je wachtwoord en/of de herstel-code). Als jij dus geen mogelijkheid meer hebt om de sleutel te genereren, dan kan Blockchain.info je niet helpen.
De reden dat ik daar om vraag is dat de wallet van blockchain blijkbaar als een van de veiligste wordt gezien, ik las het tevens in de topicstart. Welke andere wallets raden jullie aan? En hoe slaan jullie je bitcoin uberhaupt op? Op een USB of DVD?
Dat hangt heel erg van je doel af. Ga je actief handelen? Dan staat het in een account op een exchange. Wil je het uitgeven tijdens het shoppen? Wallet app op je smartphone. Wil je het opslaan om langere tijd te bewaren? Kies dan voor een offline optie (USB drive, DVD, papier). Daarnaast zijn er nog allerlei methodes die hier ergens tussenin zitten.
Kun je één en dezelfde bitcoin ook op meerdere media opslaan?
Nee en ja. Nee, omdat bitcoins eigenlijk niet bestaan. Er is geen rijtje getallen dat een bitcoin (of fractie daarvan) voorstelt. De inhoud van je wallet bestaat uit sleutels waarme je overboekingen kunt autoriseren die in het decentrale grootboek (de blockchain) terecht komen. En net zoals fysieke sleutels, kun je ook de sleutels die je toegang geven tot je bitcoin-adressen zovaak kopieren als je wil. En dan ook op verschillende manieren bewaren/verbergen. Maar net als met gewone sleutels geldt dat meer kopieën betekent dat je minder snel buitengesloten bent, maar ook dat het makkelijker is dat een sleutel gestolen wordt.
In het geval van Bitcoin kun je je daartegen wapenen door de sleutel te versleutelen met een sleutel (yo dawg!) of wachtwoord. Maar dit betekent wel dat je moet onthouden wat dit wachtwoord was. Of je kunt er voor kiezen om de sleutel op te breken in meerdere stukken en die apart bewaren. Er zijn technieken waarmee je een sleutel kunt opbreken in 3 stukken op zo'n manier dat je met elk paar van 2 stukken de oorspronkelijk sleutel kunt herstellen (en dit kan met elke andere waarde in plaats van "3" en "2"). Er zijn veel mogelijkheden.
Iedereen weet inmiddels ook wel dat er heel veel cryptomunten zijn. Die paar duizend euro wil ik dan ook niet in bitcoin stoppen maar in Ethereum (ETH). Een vriend attendeerde mij hier op en het is nog 'relatief' nieuw waardoor de potentie op koersstijging (hopelijk) nog groot is. Er blijken als grote partijen in te investeren (bijv. ING en andere banken). Wie is hier meer bekend met ETH en wat zijn jullie verwachtingen?
Koersvoorspellingen zijn onmogelijk te maken.
Ethereum heeft potentie, het is niet voor niets de #2 cryptocurrency na Bitcoin, maar het is onmogelijk om te zeggen of deze potentie waargemaakt gaat worden of niet. Het argument dat ETH relatief nieuw is vergeleken met BTC, is niet per se erg belangrijk. Dankzij Bitcoin is het concept cryptocurrency nu veel bekender, waardoor nieuwe varianten of alternatieven zich veel sneller kunnen ontplooien. Waar Bitcoin begon met een handjevol mensen die wisten wat het was, kun je vandaag de dag een cryptocurrency introduceren en nog voordat de eerste coin gemined is al duizenden mensen hebben die op de hoogte zijn van het project en wat het inhoudt.
Een redelijke aanpak kan zijn om te investeren in meerdere cryptocurrencies en de balans binnen de investering regelmatig te herzien aan de hand van de ontwikkelingen. Zo kun je kiezen om je geld te verdelen tussen BTC en ETH en elk half jaar je positie aan te passen. Als ETH belangrijker is geworden (hoe je dat precies meet is ook een interessante vraag: denk aan dingen als totaal handelsvolume, transactievolume, market cap, enz...), dan vergroot je de ETH positie ten koste van je BTC positie. Is ETH minder belangrijk geworden, dan doe je het omgekeerde. Is er een nieuwe cryptocurrency die sterk in opkomst is, dan kun je die toevoegen ten koste van de bestaande investeringen. Een dergelijke aanpak is uiteraard minder lucratief dan vanaf het begin op de juiste cryptocurrency gokken, maar heeft het voordeel dat je niet de boot volledig mist als je verkeerd gokt.