reemprive schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:33:
Dat e-sports argument is voornamelijk een lekkermakertje voor gamers. Ik denk dat e-sports voor ontwikkelaars financieel gezien helemaal niet zo interessant is. Je kan beter een gigantische aankoop van een game + DLC combo hebben en een player base die na 6 maanden afneemt dan een spel waar mensen tot in de eeuwigheid aan blijven hangen vanuit het perspectief van de ontwikkelaar en helemaal de uitgever. Hoe meer spellen mensen kopen hoe meer inkomsten, hoe korter een player base blijft hangen hoe sneller je de support kunt droppen.
Het is gewoon een heel ander business model, maar dat het financieel niet interessant is, daar geloof ik niet meer in. Het ontwikkelen van een heel nieuwe game is altijd duurder dan het uitgeven van relatief eenvoudige extras zoals weapon skins.
Ik heb me er met CS:GO ook enorm over verbaasd. Het spel kost zelf een tientje ofzo maar is regelmatig voor een euro of 5 aan te schaffen. Enorme verkoopaantallen kunnen ze ook niet halen aangezien het alleen voor de pc is, dus je zou zeggen dat die markt altijd kleiner moet zijn.
Maar hoe langer je er over nadenkt, hoe meer geld er te halen valt met grote e-sports titels. OM maar wat te noemen:
-Toernooien waar tonnen of zelfs miljoenen mee te verdienen zijn, genereren enorm veel aandacht in media wat al je marketing gratis voor je overneemt. Voor je die 20 miljoen+ die grote uitgevers uitgeven aan wereldwijde marketingcampagnes terugverdiend hebt, mag je aardig wat extra exemplaren verkopen.
-Mensen zijn toegewijd aan het spel. Er is geen betere enkosteneffectievere reclame dan mond op mond reclame om games aan de man te brengen.
-E-sports titels zijn veel eenvoudiger van opzet waardoor je ook veel minder mensen, tijd en geld bezig bent met de support van deze titels
-Het gemak waarmee spelers weapon cases (met feitelijk alleen nieuwe weapon skins) kopen, is verbazingwekkend. Zelf boeit het me totaal niet, maar de competitive cs:go-ers in mijn omgeving geven zonder problemen elke maand een euro of 10 uit om die ene unieke skin te bemachtigen. Ze spelen toch weinig anders, dus ze geven dat geld met gemak uit.
-Elke daarop volgende game, wordt blind gekocht
-Op de verkoop van speciale skins van beroemde teams of grote toernooien bijvoorbeeld valt ook een leuke marge te pakken
-Je hebt geen kosten aan servers, die hosten mensen/teams zelf
-Je bent weinig tot geen geld kwijt aan distributie vergeleken met retail, dat heb je 100% in eigen beheer door bijvoorbeeld steam
DICE/EA hebben competitive spelers in feite gewoon belazerd, veel succes om een volgende titel aan de man te brengen aan deze groep, op social media zeer vocale en actieve spelers.
Of de klap groot genoeg is om een gedragsverandering bij EA/DICE voor elkaar te krijgen? Dat is een heel ander verhaal.