Jammere is alleen dat het standaard matglas (focus screen) gemaakt is voor f/3.5 - f/4. Als je wijdere lenzen gebruikt zul je het verschil in scherptediepte door de zoeker niet meer zien en moet je maar gokken waar de focus ligt. Dan kun je er van die chipjes op plakken in sommige gevallen maar dat vergt weer tijd en moeite om te calibreren en echt precies werken ze ook niet.monnick schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:33:
Ik heb sinds kort een Nikon D3300 en ben een beginnende fotograaf. Nu ben ik altijd erg gecharmeerd van Russische films en foto's, daarom heb ik bedacht dat het me leuk lijkt om een goedkope oude Russische lens te kopen. Bijvoorbeeld de Helios 44-2 58mm f/2 lens die je op eBay kan kopen voor ongeveer 40 dollar. Nu heeft deze lens natuurlijk geen AF, maar dat lijkt me juist leuk als beginnende fotograaf: goed je apparatuur leren kennen en hard werken voor je foto's. Nu moet ik natuurlijk ook nog een adaptertje kopen om deze oude lens op mijn D3300 te kunnen zetten (M42 naar f-Mount). Wat denken jullie: is dit een goed idee of niet aan te raden? Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Zo las ik bijvoorbeeld dat je adapters hebt met en zonder glas en dat je zeker ééntje zonder glas moet aanschaffen.
[afbeelding]
Dus als echt serieuze lens zou ik het niet gaan gebruiken tenzij je je matglas weet te vervangen, toch blijft het tricky. Ik zou inderdaad ook eerder voor een wat nieuwere lens gaan met AF
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8