Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

monnick schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:33:
Ik heb sinds kort een Nikon D3300 en ben een beginnende fotograaf. Nu ben ik altijd erg gecharmeerd van Russische films en foto's, daarom heb ik bedacht dat het me leuk lijkt om een goedkope oude Russische lens te kopen. Bijvoorbeeld de Helios 44-2 58mm f/2 lens die je op eBay kan kopen voor ongeveer 40 dollar. Nu heeft deze lens natuurlijk geen AF, maar dat lijkt me juist leuk als beginnende fotograaf: goed je apparatuur leren kennen en hard werken voor je foto's. Nu moet ik natuurlijk ook nog een adaptertje kopen om deze oude lens op mijn D3300 te kunnen zetten (M42 naar f-Mount). Wat denken jullie: is dit een goed idee of niet aan te raden? Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Zo las ik bijvoorbeeld dat je adapters hebt met en zonder glas en dat je zeker ééntje zonder glas moet aanschaffen.

[afbeelding]
Jammere is alleen dat het standaard matglas (focus screen) gemaakt is voor f/3.5 - f/4. Als je wijdere lenzen gebruikt zul je het verschil in scherptediepte door de zoeker niet meer zien en moet je maar gokken waar de focus ligt. Dan kun je er van die chipjes op plakken in sommige gevallen maar dat vergt weer tijd en moeite om te calibreren en echt precies werken ze ook niet.

Dus als echt serieuze lens zou ik het niet gaan gebruiken tenzij je je matglas weet te vervangen, toch blijft het tricky. Ik zou inderdaad ook eerder voor een wat nieuwere lens gaan met AF :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:20

bobcom

Dedicated dabbler

monnick schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:33:
Ik heb sinds kort een Nikon D3300 en ben een beginnende fotograaf. Nu ben ik altijd erg gecharmeerd van Russische films en foto's, daarom heb ik bedacht dat het me leuk lijkt om een goedkope oude Russische lens te kopen. Bijvoorbeeld de Helios 44-2 58mm f/2 lens die je op eBay kan kopen voor ongeveer 40 dollar. Nu heeft deze lens natuurlijk geen AF, maar dat lijkt me juist leuk als beginnende fotograaf: goed je apparatuur leren kennen en hard werken voor je foto's. Nu moet ik natuurlijk ook nog een adaptertje kopen om deze oude lens op mijn D3300 te kunnen zetten (M42 naar f-Mount). Wat denken jullie: is dit een goed idee of niet aan te raden? Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Zo las ik bijvoorbeeld dat je adapters hebt met en zonder glas en dat je zeker ééntje zonder glas moet aanschaffen.

[afbeelding]
Voor focus op oneindig heb je een adapter met glas nodig - en die werkt bij dew Helios-44 niet omdat het achterste element tegen het glas aanloopt. Met een glasloze adapter heb je (ook) geen focus op oneindig bij de Helios-44 - dus whether you do or you don't, you're damned.
Beter een oude MF-Nikkor (50 mm f/2 E of zo) of AF-D 50 mm 1.8, halen - kost iets meer, maar werkt stukken beter.

@Ventieldopje: Nikon camera's hebben een praktisch focus confirm-balletje in de zoeker - werkt best redelijk voor manueel focussen.

Maar dit hoort uiteraard idd. thuis in het alternatieve objectieven-topic

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monnick
  • Niet online
Hartelijk dank voor alle reacties! Ik denk inderdaad dat het misschien toch niet zo'n goed idee is. Vooral het niet kunnen focussen via de zoeker (alleen liveview) en niet scherpstellen op oneindig weerhouden me ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonbridge
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:56

Bonbridge

35-85

Voor degene die de Sigma 24-105/4.0 Art altijd al zagen zitten, HELAAS. Hij is nu al uit de productie gehaald.

http://www.canonrumors.co...05-f4-dg-os-discontinued/

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:13
Sigma heeft officieel de 24mm f1.4 art aangekondigd.

http://www.sigmaphoto.com/product/24mm-f14-dg-hsm-a

Kom er maar in woutoud :+

[ Voor 24% gewijzigd door mrc4nl op 10-02-2015 08:23 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
En eindelijk wat meer info over de 150-600 C. Gewicht zou 1930g zijn, ongeveer zoals de Tamron 150-600, zoals verwacht. En de MTF charts in de tweede link laten iets mindere prestaties zien op 600mm als de S versie, eveneens zoals verwacht.

/edit
En linkje voor de 24/1.4 A aankondiging.

[ Voor 13% gewijzigd door henkie196 op 10-02-2015 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

De 24mm zat er al aan te komen :)! Ben benieuwd naar tests en de prijs.

Nu enkel nog een 135/200 en TS primes om het aanbod van Sigma af te naken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrc4nl schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 08:22:
Sigma heeft officieel de 24mm f1.4 art aangekondigd.

http://www.sigmaphoto.com/product/24mm-f14-dg-hsm-a

Kom er maar in woutoud :+
*O*
Hoef ik toch niet naar Fuji over te stappen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 20:24
Zou Sigma met een 85 ART komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09 20:54
Verwijderd schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 09:23:
[...]

*O*
Hoef ik toch niet naar Fuji over te stappen. :+
Tuurlijk wel, minder dan de helft zo zwaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Vast, maar of het dit jaar zal zijn :) ?
De oude heeft wat last van CA op 1.4 tot 1.8, maar is verder de scherpste lens die ik zowat heb en staat in de top 10 scherpste lenzen voor Canon. Wat is er mis met de huidige?

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
Bij mijn weten is er inderdaad weinig mis met de huidige 85mm. Maar puur voor het oog, een mooi setje 35-50-85 ART.. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ghengis schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:05:
Bij mijn weten is er inderdaad weinig mis met de huidige 85mm. Maar puur voor het oog, een mooi setje 35-50-85 ART.. :9~
Dat zou wel leuk zijn, maar hoeveel ik over heb voor hoe de lenzen er fysiek uit zien...ik weet het niet. Ik had de 35ART al, heb afgelopen week de 50ART besteld en ik heb de 85 1.4 sigma al enkele jaren....maar je ziet mij nog geen 500 euro uitgeven voor een nieuw uiterlijk. Dan moet hij echt wel optisch nog sterker zijn. En ik denk dat dat moeilijk gaat worden en zodoende sigma wel andere prioriteiten heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
Begrijpelijk, tenzij je een tas geld teveel hebt zullen weinig mensen dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Zat er aan te komen! Heeft eigenlijk nog lang geduurd :). Ben wel gehecht aan mijn Canon 24mm 1.4 dus ben benieuwd naar de resultaten. Mochten de verschillen groot zijn dan wil ik deze wel verkopen.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Eerste comment op dat nieuwsbericht op zo'n nieuws site was ook: Where is the 85?

Vind het wel goed van Sigma dat ze die 85 nog niet updaten, de oude versie is ook prima en een 24/1.4 hadden ze überhaupt nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-08 09:21

Pat-Juh

Patrick

Nomad schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 10:34:
[...]

Dat zou wel leuk zijn, maar hoeveel ik over heb voor hoe de lenzen er fysiek uit zien...ik weet het niet. Ik had de 35ART al, heb afgelopen week de 50ART besteld en ik heb de 85 1.4 sigma al enkele jaren....maar je ziet mij nog geen 500 euro uitgeven voor een nieuw uiterlijk. Dan moet hij echt wel optisch nog sterker zijn. En ik denk dat dat moeilijk gaat worden en zodoende sigma wel andere prioriteiten heeft.
Coating verbetering, Focus aanpassingen, bouwmaterialen en mount-aanpasbaarheid. Dan zijn ze zo goed als klaar met het "Art" waardig maken ;). Ben meer dan dik tevreden met de huidige Sigma 85 1.4, enige waar ik tegen aanloop is soms inderdaad de CA die je noemt en het op 1.4 mindere contrast met zwaar tegenlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
Vet, weer een ART-lens :)

Laat maar komen :)

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sigma 24mm f/1.4 DG HSM Art pre-order $849,- bij B&H, verwachte beschikbaarheid 20 maart.
Wat een koopje! :o

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-02-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Valt me mee :). Mooi in lijn met de andere ART's. Ik haal morgen de mijne op, bericht gekregen dat mijn bestelling binnen is gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 17:19:
Sigma 24mm f/1.4 DG HSM Art pre-order $849,- bij B&H, verwachte beschikbaarheid 20 maart.
Wat een koopje! :o
Omgerekend misschien, maar t zal wel weer een gevalletje dollar=euro worden.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het nog steeds een koopje. ;)
Waarbij ik er natuurlijk van uit ga dat de prestaties des Arts zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 19:02:
Dan is het nog steeds een koopje. ;)
Waarbij ik er natuurlijk van uit ga dat de prestaties des Arts zijn.
Als ze telkens nieuwe ART's uitbrengen krijg ik de verzameling nooit compleet :(.

Morgen de 50 eens testen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:29
Nomad schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 20:39:
[...]
Als ze telkens nieuwe ART's uitbrengen krijg ik de verzameling nooit compleet :(.
Ik dacht dat ik erg was :+

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Kwantiteit boven kwaliteit
O wacht..... :P

ora et labora

Verwijderd

De 24/1.4 Art doet het: http://www.dpreview.com/g...g-hsm-art-initial-samples

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Optisch zijn het geweldige lenzen, maar elke keer die AF issues word ik een beetje depri van :|

Zelfs met de Art serie zijn de ervaringen erg wisselend... ik heb in ieder geval positieve ervaring met de RMA afhandeling van Sigma ondertussen :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ze hebben bij Lensrentals even een aantal Tamron 15-30/2.8's vergeleken met een aantal Canon 16-35/2.8's en Nikon 14-24/2.8's.
At the wide end of the zoom range, the optical differences are complex. In the middle 2/3 of the field the Tamron holds its own or is a bit better, but it's not quite as good in the corners. At the long end (30-35mm) the Canon lens is better than the Tamron. At 23mm, though, the Tamron is as good as the legendary Nikon 14-24, and clearly better than the Canon 16-35. And, of course, the Tamron comes at a significantly lower price than either of the manufacturer's lenses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Ik zit nu al een tijdje te wachten op de Samyang 12mm fish-eye, maar hij is nog steeds niet verkrijgbaar. Iemand met meer info? :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet zonder dat je even laat weten welke bronnen je zelf al uitgeput hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Nou hij is bij B&H wel in stock, maar wanneer die in NL landt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:16

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

rare jongens bij Sigma; plaatsen ze een aantal foto's van/met de nieuwe 24mm
zijn er een aantal gemaakt met de 5D classic
http://blog.sigmaphoto.co...rt-first-look/#more-12855

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Vroeger was alles beter toch? ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Vishari Beduk schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 23:19:
rare jongens bij Sigma; plaatsen ze een aantal foto's van/met de nieuwe 24mm
zijn er een aantal gemaakt met de 5D classic
http://blog.sigmaphoto.co...rt-first-look/#more-12855
Ik dacht dat die blog meer user/community vulling had. Wellicht gewoon enthousiaste klanten die hun foto's aan Sigma ter beschikking stellen. Ik schiet ook nog steeds happy weg met een 5Dc. Op dat soort kleine formaten ga je geen verschil zien, hooguit in wat ruis boven ISO 1600.

Edit: Eh, nevermind, onze vriend Jack Howard werkt wel degelijk voor Sigma (http://blog.sigmaphoto.co...99s-nice-to-meet-you-all/)

[ Voor 14% gewijzigd door TweakMDS op 04-03-2015 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik heb altijd gehoord dat de 5Dc een erg goede low-iso performance had; goede korrel, goed contrast, goed DR, goede kleur, etc. Heb wel vaker gehoord dat mensen hun 5Dc blijven gebruiken specifiek vanwege die reden. Dan lijkt het me ook niet vreemd dat Sigma een 5Dc gebruikt voor voorbeeldfoto's.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Low iso performance is niet zo goed en DR ook niet. Overigens is het 100% shot gewoon met een 6D genomen. Misschien was een Nikon D810 beter geweest om te laten zien dat de lens goed presteert op hoge resolutie camera's. Maar voor de foto's die er staan (op webformaat) volstaat iedere dslr.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Universal Creations schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:41:
Low iso performance is niet zo goed en DR ook niet. Overigens is het 100% shot gewoon met een 6D genomen. Misschien was een Nikon D810 beter geweest om te laten zien dat de lens goed presteert op hoge resolutie camera's. Maar voor de foto's die er staan (op webformaat) volstaat iedere dslr.
Ik vond de 5D, samen met de 30D in die tijd juist erg fijne kleuren geven. Ook vergeleken met de opvolgers.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is meer een smaak issue en daar valt moeilijk over te twisten. Met andere lenzen heb je ook andere kleuren en met RAW heb je natuurlijk wel wat bewegingsruimte om de kleuren naar wens te finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

hebben jullie die bokeh foto wel goed bekeken??
laten we het zo zeggen; daar moet die nieuwe Sigma het niet van hebben
waarschijnlijk is het objectief ontworpen op maximale resolutie en dan zou het logischer zijn om een camera te nemen met veel MP

en dan f/11 :?

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die bokeh is wel aardig trippy inderdaad, maar dat zou aan de scene kunnen liggen natuurlijk. Al ga ik er van uit dat het gewoon het 'karakter' van de lens is. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bokeh is behoorlijk lelijk idd. Maar volgens mij zijn er niet veel wide-angle lenzen met mooie bokeh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Best OK die nieuwe Sigma : http://www.optyczne.pl/35...o%C5%9B%C4%87_obrazu.html

Alleen niet echt veel beter dan de Canon variant :-(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wide open een stuk scherper en voor de rest is het verschil te klein om echt waar te nemen in een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet veel beter, wel flink goedkoper. Als je de Canon 24/1.4 nog niet hebt, dan is het een heel aantrekkelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Ik blijf wel bij mijn Canon 25mm f1.4 :+

Ben trouwens benieuwd naar de Tamron 15-30mm f2.8, op DPrevieuw staan aan wat samples en hun waren enthousiast, maar ik had zelf nogal mn twijfels bij de coma van die lens. In de nightshots had de verlichting een rare vorm.
(http://www.dpreview.com/a...nikon-14-24-f2-8-shootout)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
nero355 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:18:
Best OK die nieuwe Sigma : http://www.optyczne.pl/35...o%C5%9B%C4%87_obrazu.html

Nu ook in het engels.
En wijd open toch wel behoorlijk scherper dan de Canon. Vanaf f2 maakt het inderdaad niks meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
nero355 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 20:18:
Waarom is het jammer dat die niet veel beter is dan de canon? De canon is toch al een prima ding?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Met de 35 en 50 Arts was de Sigma duidelijk beter / scherper dan de Canikon varianten, dus hoopt men natuurlijk ook voor een 24 Art om duidelijk scherper te zijn dan de Canikon varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wie is men? Ik ben al tevreden met een objectief dat gelijk presteert, maar duidelijk betaalbaarder is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

RobertJRB schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:09:
Waarom is het jammer dat die niet veel beter is dan de canon? De canon is toch al een prima ding?
Van wat ik heb begrepen zijn er een heleboel fanatiekelingen die op zoek zijn naar een super scherpe 24 mm. f/1.4 lens met weinig coma in de uiterste hoeken en zowel de Canon als de Sigma hebben daar problemen mee :

- http://www.lenstip.com/24...Coma_and_astigmatism.html

- http://www.lenstip.com/43...stigmatism_and_bokeh.html

Daar krijg je dus geen superscherpe nachtfoto's mee van de sterren en zo... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door nero355 op 09-03-2015 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
henkie196 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 12:53:
Met de 35 en 50 Arts was de Sigma duidelijk beter / scherper dan de Canikon varianten, dus hoopt men natuurlijk ook voor een 24 Art om duidelijk scherper te zijn dan de Canikon varianten.
Maar de canon 35 en 50 1.4's zijn dan ook geen hoogvliegers waardoor je al snel betere prestaties krijgt.

De 24/1.4 mk2 is zelf al een prima lens waardoor je gewoon niet kunt verwachten dat de sigma veel beter zal zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
nero355 schreef op maandag 09 maart 2015 @ 16:40:
[...]

Van wat ik heb begrepen zijn er een heleboel fanatiekelingen die op zoek zijn naar een super scherpe 24 mm. f/1.4 lens met weinig coma in de uiterste hoeken en zowel de Canon als de Sigma hebben daar problemen mee :

- http://www.lenstip.com/24...Coma_and_astigmatism.html

- http://www.lenstip.com/43...stigmatism_and_bokeh.html

Daar krijg je dus geen superscherpe nachtfoto's mee van de sterren en zo... ;)
Ik snap dat ze daar op hopen, maar het is natuurlijk nogal hoopvol denken dat een 24mm van om en nabij de 1000 euro perfect zou zijn. Nou niet de meest makkelijke lens om te ontwikkelen.
Gelukkig is er nog de leica 24mm summilux ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RobertJRB op 09-03-2015 16:52 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Nog een paar reviews van de Sigma 24mm/1.4 Art.

gematigd positief
positief

over een paar dagen komen er wel meer, dan wordt ie geshipped volgens B&H.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nog wat side by side testcharts met de sigma 24mm 1.4 ART. Ziet er best goed uit. Center vergelijkbaar met de 24L II/ 1.4G. Maar mid en corner zien er beter uit wide open voor fractie van de prijs.

Ik had de 24L II en daar was ik erg tevreden over. Alleen beetje vervelend dat we nog moeten wachten tot mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CameraNu heeft blijkbaar de Sigma 24/1.4 voor Canon op voorraad: http://www.cameranu.nl/nl...hsm-i-art-canon-objectief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
nice, nu nog in nikon mount.
nog een review vs de 24L II
hij lijkt echt stukken beter dan de 24L II in deze test. De BOKEH @ 1.4 van de sigma is naar mijn mening ook mooier/rustiger dan de 24L II. Dat had ik niet verwacht. keuze is nu wel zeker, kijken wie hem kan leveren :)

[ Voor 31% gewijzigd door xoror op 31-03-2015 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

xoror schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 09:24:
nice, nu nog in nikon mount.
nog een review vs de 24L II
hij lijkt echt stukken beter dan de 24L II in deze test. De BOKEH @ 1.4 van de sigma is naar mijn mening ook mooier/rustiger dan de 24L II. Dat had ik niet verwacht. keuze is nu wel zeker, kijken wie hem kan leveren :)
Hier lijkt de Sigma het inderdaad op de meeste punten wel te winnen ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Toch vind ik nog één ding onderbelicht en dat is hoe accuraat de focus is. Als je alleen maar op f8 schiet maakt dat minder uit, maar als je op 1.4 schiet zit je er snel naast.

Overigens is de Samyang 12mm fisheye nog steeds nergens beschikbaar. Duurt wel erg lang allemaal :)

[ Voor 22% gewijzigd door Royz op 31-03-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik kijk naar de AF-prestaties van mijn 18-35 en 50, dan zie ik het wel goed gaan met de 24 straks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Vroeger maakte ik me bij de Sigma's altijd grote zorgen om AF, maar sinds de 35mm art lijkt dat wel beter te gaan. Die doet het bij mij in elk geval erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mijn Sigma's 35/50/85 focussen allemaal accuraat. De 85 is geen Art serie, maar EX (er is ook nog geen Art van). Daar hoef je je dus niet echt zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmm, zoals de reacties daar, twijfel ik ook een beetje aan het nut van deze lens. Hij zal een stuk flinker worden dan de 24-105 en als ie optisch niet een heel stuk beter is, heeft ie weinig nut. Verlopend diafragma is voor veel fotografen (en misschien nog wel meer voor de videografen) niet echt prettig werken. Een 24-70 f/2.8 Art lijkt mij een zinnigere lens als die beter dan de huidige 24-70 HSM presteert en misschien ook nog OS toevoegt (zoals de Tamron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik weet niet hoe Sigma is met patenten, maar ik weet wel dat als er Canon patenten voorbij komen, dat dat over het algemeen een garantie is dat de lens die genoemd wordt in het patent nooit in productie genomen zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo had ik er nooit naar gekeken, maar dat is inderdaad wel een 'valide' tactiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

De uitzondering die de regel bevestigd. Ik zie ook zelden patenten van lenzen die later in de winkel komen te liggen als lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om eerlijk te zijn, lijkt me dat vrij sterk. Want dan zouden ze lenzen uitbrengen zonder patent en dat zal een fabrikant echt niet doen. Dat er vele patenten nooit als product in de winkel komen, dat is niet zo raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ze zullen er vast wel zijn, maar die worden dan wel begraven onder een lading filler patenten. Hoeveel 100-400 patenten zijn er wel niet voorbij gekomen in de afgelopen jaren voordat er eindelijk een nieuwe 100-400 uitkwam?

Het meeste komt gewoon nooit in productie (wat ook logisch is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het aanvragen van een octrooi kost echt heel veel geld, dus de fabrikanten gaan echt niet allemaal octrooien aanvragen en daar niets mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Het kan ook gewoon zijn om een bepaald ontwerp of detail vast te leggen zodat het eventueel gebruikt zou kunnen worden voor andere lenzen. De genoemde lenzen in een patent zijn daarmee meer voorbeelden voor de implementatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Sj44k13 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 21:15:
Het aanvragen van een octrooi kost echt heel veel geld, dus de fabrikanten gaan echt niet allemaal octrooien aanvragen en daar niets mee doen.
IBM, Apple, Microsoft, Canon en andere grote bedrijven schermen anders wel met dat ze in de top zoveel staan van toegekende patenten. De meeste patenten zijn echt waardeloos en kosten je bakken vol geld. Intellectual Property is heel belangrijk om te beschermen, maar je kunt het ook overdrijven.

Je kunt beter als doel hebben een beperktere set, nuttige patenten (of je ze nu zelf gebruikt of het idee als licentie aanbiedt) dan zoveel mogelijk patenten per jaar afleveren.

Onze organisatie gaat nu een heftige verandering door waar bepaalde mensen op een bepaald niveau minimaal 2 patenten per jaar moeten uitbrengen voor hun beoordeling. Ik zal je maar niet vragen waar dat in gaat resulteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
volgens mij was ie nog niet gemeld in dit topic:
Afbeeldingslocatie: http://www.syopt.com/en/asset/image/camera/pl36/samyang%20opitcs-100mm-F2.8-camera%20lenses-photo%20lenses-vsl.png

samyang 100 mm f2.8 Macro lens.

en de mtf grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://www.syopt.com/en/asset/image/camera/pl36/samyang%20opitcs-100mm-F2.8-camera%20lenses-photo%20lenses-graph_36.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door mrc4nl op 03-04-2015 11:45 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dit topic nog niet nee ;)
Too little too late in mijn ogen. De MTF ziet er goed uit hoor (al gaat ie maar tot 20mm en niet tot 21,5mm), maar er zijn meer macrolenzen in dit bereik die goed presteren. En die bieden dan ook nog AF (voor als je eens niet met macro aan de slag gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
Universal Creations schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 11:56:
In dit topic nog niet nee ;)
Too little too late in mijn ogen. De MTF ziet er goed uit hoor (al gaat ie maar tot 20mm en niet tot 21,5mm), maar er zijn meer macrolenzen in dit bereik die goed presteren. En die bieden dan ook nog AF (voor als je eens niet met macro aan de slag gaat).
Probleem met de autofous lenzen is dat ze doorgaans een korte focusslag hebben, en een slechte "demping" in de focusring. Manueel focussen werkt lang niet zo lekker als op een echte MF lens.

is ook een van de redenen dat ik de nikon 105 kwijt wil.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 03-04-2015 12:00 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt, maar er wordt volgens mij al vele jaren met dit soort AF macro lenzen manueel gefocust en dat gaat volgens mij best aardig. Daarnaast focus je met macro zelden met de focusring maar met het naar voren bewegen van de camera+lens (of je lichaam). Overigens zijn er Sigma en Tamron macrolenzen die ook nog stabilisatie aan boord hebben. Dat is niet heel effectief met macro, maar het helpt toch zeker een stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
En op voorraad!
heb hem net besteld. ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien wel een interessante lens voor sommigen: http://photorumors.com/20...ens-officially-announced/
En samples zijn hier te vinden: http://www.zyoptics.net/

[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 18-04-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
Edit: Link was al hierboven geplaatst

[ Voor 139% gewijzigd door Hamed op 21-04-2015 20:12 ]

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb liever de Canon om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Even wat tegenwicht bieden aan dat 'geklaag' van mrc4nl :+

Vandaag weer wat foto's gemaakt met de 18-35 op de D7100 en ik word helemaal blij van de foto's die eruit komen. Vooral ook vanwege de flinterdunne DOF die mogelijk is op crop.
Echt een top objectief.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Vishari Beduk schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:17:
Even wat tegenwicht bieden aan dat 'geklaag' van mrc4nl :+

Vandaag weer wat foto's gemaakt met de 18-35 op de D7100 en ik word helemaal blij van de foto's die eruit komen. Vooral ook vanwege de flinterdunne DOF die mogelijk is op crop.
Echt een top objectief.
Het is nog steeds "maar" f/2.8 effectief, flinterdun wil ik het niet noemen maar het komt in de richting :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 21:18
@mrc4nl:
Het aantal lenzen dat scherpe sterren aan de randen produceert vol open is op één hand te tellen. Jouw 18-35 behoort niet tot het lijstje. Ik ken eigenlijk maar één lens die dat kan, namelijk de Zeiss Apo Sonnar 135mm F2.0

Misschien/waarschijnlijk de twee Otussen ook en de Sony 55mm 1.8 en raar maar waar, de Sigma 60mm F2.8 DN A Sony E

Maar zelfs deze lenzen wil je het liefst een beetje afstoppen voor astrofotografie.

Ik vind de randen van je foto ook soft, maar misschien is dat ook wel te verwachten. Check dit eens:
http://www.dxomark.com/Le...1057_865_1140_865_159_865

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je vergeet de Sigma 50/1.4 Art en Zeiss 21 f/2.8 nog, die ook uitzonderlijk scherp wide-open aan de randen zijn. Geen idee wat voor Zeiss 21 ze bij DxOmark hebben getest, maar alle andere reviews en mijn persoonlijke ervaring met die lens zeggen iets anders.

[ Voor 39% gewijzigd door Universal Creations op 16-06-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Nee, die vergeet ik niet. Ik heb ze beiden bewust niet toegevoegd, omdat ze vol open geen scherpe sterren aan de randen produceren. Zie https://www.flickr.com/photos/hiroc/9111407505/ (nog steeds niet perfect op F5.6) en http://stormandsky.com/2014-7-27 (wat verder doorscrollen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Coma is inderdaad niet zo geweldig nee, maar je zet wel een 60mm f/2.8 in je lijstje, dus is het ook niet helemaal eerlijk vergelijken. De Sigma 50/1.4 Art op f/2.8 heeft geen last van coma (althans niet op die laatste foto van die pagina).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
I know, maar F1.4 vergelijken met F2.0 is in dat opzicht ook niet eerlijk ;) Ik heb het daarom nogal letterlijk genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ik heb sinds enkele weken de Tamron 150-600mm lens i.c.m. een Nikon D5300 body.

Nu merk ik dat als ik de body met mijn rechterhand vasthoud, en vervolgens met mijn linkerhand de lens wil zoomen, dat je dan soms wat speling voelt. De lens zit uiteraard perfect vast, en als ik niet aan de zoomring zit dan merk je ook niets, maar zodra ik druk zet op de zoomring en dus indirect ook op de body dan voel je wat speling.

Misschien heel vaag omschreven hoor, maar misschien herkent iemand dit. Is dit normaal? Of horen lens en body echt zodanig vast te zitten dat je er 0,0 beweging in kunt krijgen?

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:06
En als je gewoon aan de lens trekt, duwt, draait?
Zonder de draaibare ringen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

NeutraleTeun schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:35:
En als je gewoon aan de lens trekt, duwt, draait?
Zonder de draaibare ringen dus?
Dan ook. Het is gewoon op de plek waar de lens aan de body vastzit waar je een klein klikje hoort zodra je body en lens in tegengestelde richting beweegt.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:06
Klein beetje speling kan wel.
Moet alleen geen hele slagen kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Kan heel goed zijn dat je gewoon een klein beetje speling hebt wat een klikje geeft, kan geen kwaad. Zeker niet als de contactjes gewoon nog goed contact maken en dat merk je vanzelf als je een error message krijgt ;) Als je dat continu krijgt dan zit er echt te veel speling in en zou ik terug gaan naar de winkel.

Schrik ook niet als de lens last heeft van zoom creep of het 'lock' knopje niet altijd goed werkt, daar had de Sigma 150-500 in ieder geval last van of is de Tamron 150-600 beter gebouwd?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• London
  • Niet online

London

Kapitrein 🚂

Ventieldopje schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:53:
Kan heel goed zijn dat je gewoon een klein beetje speling hebt wat een klikje geeft, kan geen kwaad. Zeker niet als de contactjes gewoon nog goed contact maken en dat merk je vanzelf als je een error message krijgt ;) Als je dat continu krijgt dan zit er echt te veel speling in en zou ik terug gaan naar de winkel.

Schrik ook niet als de lens last heeft van zoom creep of het 'lock' knopje niet altijd goed werkt, daar had de Sigma 150-500 in ieder geval last van of is de Tamron 150-600 beter gebouwd?
Dat laatste kan ik niet over meepraten. Ik krijg geen errors en de lens werkt verder geheel naar behoren, dus ik maak(te) mij druk om niets denk ik.

Teruggaan naar de winkel zou ik liever niet doen trouwens, aangezien ik 'm heb geïmporteerd uit HK.

Tesla M3LR '21

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 15:53:

Zoom creep heeft niet zoveel met bouwkwaliteit te maken. De 24-70L heeft er ook last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Maar het lock knopje wel :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb je een punt, wat een brak knopje was dat zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ook zo'n review van iemand van de Sigma 150-600 S. Die zoomde gewoon door de lens naar beneden te laten hangen. Het gewicht van het front element deed de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
http://photorumors.com/20...s-confirmed-for-tomorrow/
Hmmm, dat is wel een heel kort zoombereik. Waarom niet 24-50? Ik kan me niet voorstellen dat die dan meer weegt dan een goede 24-70 f/2.8. Misschien dat ze niet meteen 3 Sigma Art primes overbodig wilden maken, maar slechts 2 :+

[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 18-06-2015 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmmm, die is wel heel specifiek voor een zoom... Ik zou dan toch echt liever een 24-70/2.8 hebben, of 24-50/2 inderdaad.
Pagina: 1 ... 9 ... 18 Laatste