Ik heb zelf ook een groot aantal lenzen geprobeerd.
irix 12 "dream" lens met shift adapter
ik verbaasde mij dat ie zon grote beeldcirkel kan geven, op uiterste shift leken de hoeken wel een behoorlijk soft te worden.
sigma 56mm f1.4 op mft
scherpe lens en nette bokeh. weinig last van flare en ik kan geen ca vinden. Goede upgrade voor de 60 2.8 waarvan de behuizing na 2 weken onder de krassen zit.

Irix 150mm f2.8 macro
kon geen ca vinden, maar is wel flare gevoelig, en de slag is wat aan de korte kant,focus op oneindig is lastig. scherpte leek in onde.
Sigma 105 sony E
wat een enorm zware lens is dat zeg. getest op mijn eigen a7, en bij mijn foto's foto's waren de meeste niet scherp. misfocus,bewogen of gewoon dat de scherpte compeet in de bokeh opgaat. t zal wel aan mij liggen.
tokina optera 50mm f1.4
Bokeh is rustig, flares resistentie is wel aardig. alleen wel bakken met CA wide open. scherpte leek wel in orde.
laowa 105 stf
beestje met de stf fuctie kunnen spelen, maar ik vind het verschil klein. ja afgestopt is de boel wat ronder, maar voor de rest: meh...
bokeh wel wel mooi trouwens. scherpte leek ongeveer gelijk met mijn nikon 105 af-d macro.
Tamron 15-30 f2.8 g2.
Zeer goed bestendig tegen flares. verder niet zo veel getest is immers weinig veranderd.[/]
Tamron 100-400
Is al een tijdje uit, maar toch even in de hand gehad. erg lichte lens. en goed scherp. werkt niet icm met de nikon z6 en adapter, dan geeft de camera foutmeldingen. slechts een enkele keer heb ik een focus kunnen krijgen.Zelf ook nog even op mijn a7 gehad icm met domme nikon adapter.