De eerste A330's schijnen ze voor een aantrekkelijk bedrag te kunnen leasen nadat Airbus problemen had met de A380 en (daardoor) de A350.
Beide types toestellen dat Singapore zou ontvangen.
De A330 orders die ze nu nog hebben staan zijn niet zulke aantrekkelijke deals geweest maar blijkbaar is Singapore wel in haar nopjes met de A330. Dus meer besteld.
Dat deze kist nu alweer uit de vloot gaat ligt aan het leasecontract; toestel is 5 jaar oud en lease-termijn is geloof ik afgelopen. Gezien Singapore deze eerste reeks orders dus aantrekkelijk heeft binnengehaald van Airbus zal nu wel betekenen dat een nieuwe lease-contract een stuk duurder uitvalt voor Singapore.
Daarom zal deze wel uitgefaseerd worden.
De nieuwere A330's zullen ook weer een stukje beter en efficiënter zijn; denk aan hoger MTOW en range.
Onderhoud zal niet zo veel zijn; die kisten zijn haast nieuw.
Vervanger wordt inderdaad de 787 en A350.
Waarom een 2e A330 snap ik ook niet, het kan wel zijn dat ze daardoor minder inhuur nodig hebben als er 1 met een check staat. Ze kunnen eventueel een beter schema maken omdat ze er dan 2 zouden hebben.
Maar als ze een 2e long-haul kist hebben moeten ze die ook inzetten. Die ga je niet in een hoekje van Pengel Airport drukken en alleen tevoorschijn alleen als de andere kist voor onderhoud weg moet.
En ze hebben eigenlijk geen andere bestemming waar ze ook een dergelijke grote kist kunnen inzetten (ze hebben maar immer 1 groot toestel en 3 737's)
Maar ja Surinam is volledig van de overheid dus geld zal wel geen hoofdreden wat de uiteindelijke keuze beïnvloed.
Ach, als diezelfde overheid je enige longhaul kist opeist voor eigen vervoer dan weet je wel hoe de klepel hangt.
Hoe bedoel je dat hun A340 meer aan de grond staat? Door die checks?
Inderdaad; regelmatig checks in Parijs.
Daarnaast wordt deze kist alleen maar op Amsterdam ingezet; deze vliegt elke avond (op maandag- en donderdagavond na) naar Amsterdam en na aankomst (de volgende dag dus) weer terug.
Met als gevolg dat de A340 op donderdagmorgen op Schiphol landt en pas vrijdagmiddag weer naar Paramaribo gaat. Ook komt die op maandagmiddag aan, overnacht hier en vertrekt op dinsdagmorgen weer.
In Paramaribo staat de A340 van zondagavond t/m dinsdagavond stil.
In totaal staat de A340 dus elke week zo'n 86 uur / ruim 3.5 dag stil.
Overigens; we hebben het nu wel steeds over een A330 maar Surinam heeft al aangegeven naar een 767-300 te kijken als vervanging.
Zoals ik al vaker heb aangegeven klopt heel veel informatie (op dit gebied) niet op internet.
9V-STJ is wel degelijk in eigendom van ILFC maar schijnt eerder rechtstreeks van Airbus aan Singapore geleverd te zijn.
Blijkbaar heeft Airbus later deze A330 overgeheveld naar ILFC. (of een dergelijke constructie)
Airfleet is dus nog niet helemaal bij.
Kist is dus al wit gespoten en zal dus waarschijnlijk wel een keer naar Lourdes o.i.d. gevlogen worden.
En als de A330's eruit gaan, waarom worden er dan nog steeds A330's aan SQ afgeleverd? Volgens die site is op 31 maart bijvoorbeeld nog de gloednieuwe 9V-SSF aan SQ afgeleverd?
Als ik op de
Wiki Fleets-pagina van SQ kijk zie ik ook nog gewoon dat ze 4 A330's 'on order' hebben staan?
Zie hierboven.
[
Voor 21% gewijzigd door
Piet91 op 08-04-2015 14:06
]