Zoveel overlast is er toch? Ik kom niet dagelijks op Schiphol, maar ik heb er tot nu toe geen last van gehad. Als je esthetische overlast tenminste niet meeneemtFly-guy schreef op woensdag 08 april 2015 @ 17:09:
[...]
Ze zijn nu natuurlijk ook al een tijd aan het verbouwen, de hele toko ligt op z'n kop. Eigenlijk is dat ook iets nieuws elke keer
Overlast niet, wat eigenlijk best heel knap is. Om toch een best druk vliegvel dtijdens best ingrijpende verbouwingen nog prima te laten lopen, verdient een klein schouderklopje.oohh schreef op woensdag 08 april 2015 @ 17:17:
[...]
Zoveel overlast is er toch? Ik kom niet dagelijks op Schiphol, maar ik heb er tot nu toe geen last van gehad. Als je esthetische overlast niet meeneemt
Echter elke keer als ik op Schiphol kom, is er wel weer wat veranderd, verwijderd of bijgekomen door die verbouwing, dus letterlijk brengt het elke keer wat nieuws.
Precies dit, wil je bij de McD eten dan weet ik die op schiphol zo te vinden, in Dubai is dat nog een hele klus omdat je dan met allemaal treintjes moet, mag je blij zijn als je je vlucht nog haalt na het eten.PolarBear schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:19:
[...]
Sowieso het single terminal concept is wel fijn, ja je loopt soms wat verder maar de puinhoop die het op sommige andere luchthavens is met verschillende terminals, ook niet even fijn (en ook een hoop lopen tussen terminals).
Je kan de twee ook combineren natuurlijk. Kijk naar Changi, dat is ook één groot gebouw, toch rijden er ook SkyTrains rond
Virussen? Scan ze hier!
Piet91 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:00:
We zijn nu al een aantal dagen in 2015 en ik dacht; laat ik eens 2014 samenvatten en kijken wat 2015 ons gaat brengen in de luchtvaart.
Als iemand aanvulling heeft, ik ontvang ze graag in een PM of DM zodat ik ze hier kan bijzetten.
En wat gaat 2015 brengen?
- April: De release van Living in the Age of Airplanes:
http://www.airplanesmovie.com/
[video]
En die is afgelopen maandag in première gegaan en wel aan boord van Emirates Airbus A380 (A6-EOG).LIVING IN THE AGE OF AIRPLANES is a story about how the airplane has changed the world. Filmed in 18 countries across all 7 continents, it renews our appreciation for one of the most extraordinary and awe-inspiring aspects of the modern world. The documentary is produced and directed by Brian J. Terwilliger (“One Six Right”), narrated by Harrison Ford, and features an original score by Academy Award-winning composer James Horner ("Avatar," "Titanic").
Om 16:17 steeg de walvis op vanaf Los Angeles LAX, draaide een paar rondjes boven de Grote Oceaan om vervolgens ruim 2 uur later weer op LAX te landen.
Captain Saeed Al-Maktoum briefs guests on EK1400 @Airbus A380 flight screening @AirplaneMovies over Los Angeles

Aboard @emirates #A380 for the in-flight premiere of #AirplanesMovie- complete with popcorn served by this guy. 👍

EK1400 #A380 to take-off shortly. Enjoy @airplanesmovie at 30,000 feet over Los Angeles.

Emirates celebrated aviation by hosting an inflight premiere of National Geographic’s “Living in the Age of Airplanes” onboard an A380 over the city of Los Angeles. The 47-minute film, narrated by actor and pilot Harrison Ford, was screened for 120 guests and media on our award-winning ice inflight entertainment system, taking viewers on a unique journey to show how the airplane has changed the world.

My very first #interview at 35k feet in a bar on a plane with #composer #JamesHorner talking about the #Imax #documentary #AirplanesMovie and about the next #Avatar! THANK YOU @emirates! (and thank you plane wifi)

There's a movie theater on final for runway 24R

EK1400 lands in @flyLAXairport after the onboard screening of @airplanesmovie. Thank you for following our journey.

Film is dus bij elkaar gepraat door Harrison Ford (die 5 maart met zijn Ryan PT-22 Recruit op een golfbaan een noodlanding moest maken: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3") en van de eerste ideeën tot de final cut heeft het 6 jaar(!) geduurd om te maken.
Zo te zien heeft het filmen van Ultimate Airport Dubai z'n vruchten afgeworpen want bij deze nieuwe productie van National Geographic is weer heel veel Emirates te zien zo lijkt...
Om een idee te geven wat er te zien valt:

Behind the scenes:

EDIT: niet alleen Singapore's 9V-STJ lijkt uit de vloot genomen; ook 9V-STH en 9V-STF lijken uit de vloot gehaald te zijn.

^^ Willekeurige foto van genoemde kist.
Vandaag was de laatste dag dat US Airways als US Airways vloog.
Vanmorgen vertrok om 08:33 uur lokale tijd de laatste vlucht met de 'Cactus' callsign; vlucht 447 van London Heathrow naar Philadelphia, uitgevoerd door een Boeing 757-200 (N206UW).
Vanaf nu opereren alle vluchten onder een callsign 'American' en de twee maatschappijen zijn vanaf nu officieel een maatschappij.

Nog meer nieuws: Transavia's nieuwste aanwinst is net vertrokken vanaf Boeing Field in Seattle.
PH-HSK is onderweg naar Iqaluit, Canada waarna het doorvliegt naar Amsterdam.
Het is de 32e 737 voor Transavia en wel de 23e 737-800.
Na PH-HSK volgen nog 4 toestellen; volgende maand nog een en dan in maart en april 2016 ook nog 3.

Er was vandaag een photoshoot bij KLM's PH-BVO en Air France's F-GZNP op Paine Field.
Kunnen we dus nog wel beeldmateriaal van verwachten:

^^ Willekeurige foto van genoemde kist.
Vandaag was de laatste dag dat US Airways als US Airways vloog.
Vanmorgen vertrok om 08:33 uur lokale tijd de laatste vlucht met de 'Cactus' callsign; vlucht 447 van London Heathrow naar Philadelphia, uitgevoerd door een Boeing 757-200 (N206UW).
Vanaf nu opereren alle vluchten onder een callsign 'American' en de twee maatschappijen zijn vanaf nu officieel een maatschappij.

Nog meer nieuws: Transavia's nieuwste aanwinst is net vertrokken vanaf Boeing Field in Seattle.
PH-HSK is onderweg naar Iqaluit, Canada waarna het doorvliegt naar Amsterdam.
Het is de 32e 737 voor Transavia en wel de 23e 737-800.
Na PH-HSK volgen nog 4 toestellen; volgende maand nog een en dan in maart en april 2016 ook nog 3.

Er was vandaag een photoshoot bij KLM's PH-BVO en Air France's F-GZNP op Paine Field.

[ Voor 38% gewijzigd door Piet91 op 09-04-2015 13:05 ]
Het ligt er op Schiphol helemaal aan welke pier je vertrekt. De Easyjet pier (K?) is aardig kaal met 1 winkeltje/kiosk. Daarnaast is/was schiphol behoorlijk krenterig met de wifi en stopcontacten. Op Wenen airport vond ik bijvoorbeeld werk/zithoeken met stopcontacten en wifi waarmee je niet elk uur opnieuw hoeft te verbinden. Ook waren daar lounchebanken aanwezig in de vertrekhallen bij de gates.PolarBear schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:19:
[...]
Nou misschien in het in Singapore bezig, maar ga eens kijken op JFK, Toronto Pearson. Ik blijf dan liever op Schiphol. Ik zou het winkel en horeca aanbod op Schiphol ook niet klein klein noemen.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Er is geen K-pier, Easyjet vertrekt vanaf de H-gates en de M-gates (wat 1 pier is, maar met gescheiden verkeer ivm Schengen/non-Schengen).
Aan het begin van de H-pier heb je zat winkeltjes, broodjeszaak, Starbucks etc.
Virussen? Scan ze hier!
wildhagen schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:52:
Er is geen K-pier, Easyjet vertrekt vanaf de H-gates en de M-gates (wat 1 pier is, maar met gescheiden verkeer ivm Schengen/non-Schengen).

Voor de gates M zit je in lounge 4, daar is echt bijna niks. Dat zit allemaal in lounge 3. Dus eenmaal door de handbagagecheck zit je daar maar een beetje te niksen.
Als je een KPN abo hebt, is de wifi zelfs helemaal gratis. Daarnaast onderschatten mensen vaak de kosten van een grote WiFi infra zoals op Schiphol, tegen een niet altijd even duidelijke business case...
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Mja, ik heb eigenlijk niet heel veel airport ervaring (Schiphol, JFK, Toronto Pearson, London Heathrow T5, London Gatwick en London City). Duidelijk is wel dat Schiphol (en ook London Heathrow T5) way meer faciliteiten bieden dan JFK of Toronto Pearson. London City is briljant als je in London moet zijn, met hangbagage only (of zelfs met checked in bagage) binnen een half uur kan je in de DLR zitten.
JFK (hoewel enigzins afhankelijk van de terminal) is echt ouwe zooi (En douane/TSA soms tergend traag, ik heb wel eens bijna een uur in de rij gestaan terwijl er geen airco was, verschikkelijk warm alleen wat ventilatoren).
JFK (hoewel enigzins afhankelijk van de terminal) is echt ouwe zooi (En douane/TSA soms tergend traag, ik heb wel eens bijna een uur in de rij gestaan terwijl er geen airco was, verschikkelijk warm alleen wat ventilatoren).
Tegenwoordig gewoon onbeperkt wifi op SchipholLordSinclair schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:49:
[...]
Het ligt er op Schiphol helemaal aan welke pier je vertrekt. De Easyjet pier (K?) is aardig kaal met 1 winkeltje/kiosk. Daarnaast is/was schiphol behoorlijk krenterig met de wifi en stopcontacten. Op Wenen airport vond ik bijvoorbeeld werk/zithoeken met stopcontacten en wifi waarmee je niet elk uur opnieuw hoeft te verbinden. Ook waren daar lounchebanken aanwezig in de vertrekhallen bij de gates.
Ik denk dat weinig bezoekers van Schiphol een KPN abo hebben. Daarnaast is Schiphol een van de duurdere luchthavens met luchthaven belasting, dan mag je er ook wat voor terug verwachten als klant zijnde.ijdod schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:02:
Als je een KPN abo hebt, is de wifi zelfs helemaal gratis. Daarnaast onderschatten mensen vaak de kosten van een grote WiFi infra zoals op Schiphol, tegen een niet altijd even duidelijke business case...
Klopt, echter werkt het erg brak en je moet elk uur opnieuw verbinding maken.Die Bolle14 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:12:
[...]
Tegenwoordig gewoon onbeperkt wifi op Schiphol
Ik heb in Nederland gewoon een databundel bij mijn abo, maar ik kan mij voorstellen dat je als gast in dit land bent je dat allemaal niet hebt en dat toch als belangrijke facaliteit ziet.
Dat van dat uur wist ik niet, maar gelukkig is het redelijk makkelijk te verbinden, daar kunnen sommige Japanse luchthavens nog een puntje aan zuigen.LordSinclair schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:03:
[...]
Ik denk dat weinig bezoekers van Schiphol een KPN abo hebben. Daarnaast is Schiphol een van de duurdere luchthavens met luchthaven belasting, dan mag je er ook wat voor terug verwachten als klant zijnde.
[...]
Klopt, echter werkt het erg brak en je moet elk uur opnieuw verbinding maken.
Ik heb in Nederland gewoon een databundel bij mijn abo, maar ik kan mij voorstellen dat je als gast in dit land bent je dat allemaal niet hebt en dat toch als belangrijke facaliteit ziet.
Ja en als ik ergens ben vind ik elk uur (wat ook weer niet zo heel vaak is) even op een knoppie drukken niet zo'n moeite eigenlijk. Moet je bij wel meer systemen die niet goed doorhebben dat je nog online bent, en dan meestal wel vaker ook.LordSinclair schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:03:
[...]
Klopt, echter werkt het erg brak en je moet elk uur opnieuw verbinding maken.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Wat is de reden dat hier geen nieuwe type Winglet op zit?Het is de 32e 737 voor Transavia en wel de 23e 737-800.
Die nieuwe split winglet zijn niet van boeing zelf en moet dus los gekocht worden bij een ander bedrijf, het is dus een keuze of je die nieuwere winglets wil of niet. Tot op heden heeft KLM/Transavia er nog niet voor gekozen om over te gaan.DennisM6 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:36:
[...]
Wat is de reden dat hier geen nieuwe type Winglet op zit?
Dat is dan ook doelbewust; de hele H/M-pier is de lowbudget-pier en doelbewust gebouwd zonder voorzieningen. (ze zijn zelfs zo ver gegaan dat er alleen toiletten aan het begin en eind zijn).LordSinclair schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:49:
Het ligt er op Schiphol helemaal aan welke pier je vertrekt. De Easyjet pier (K?) is aardig kaal met 1 winkeltje/kiosk.
Ook geen jet bridge maar gewoon lopen om tijd en geld te besparen.
En de tarieven zijn daar ook lager (dacht ik), dus dit alles opgeteld ga je daar geen complete 'luxe' pier bouwen.
Mensen die voor €10 met Easyjet reizen zijn minder snel geneigd om nog even een GoPro o.i.d. te kopen.
Dus dergelijke winkels heb je daar niet nodig.
Mee eens, maar het is een onderdeel van Schiphol en wordt dus meegenomen in de beoordeling.Piet91 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:42:
[...]
Dat is dan ook doelbewust; de hele H/M-pier is de lowbudget-pier en doelbewust gebouwd zonder voorzieningen. (ze zijn zelfs zo ver gegaan dat er alleen toiletten aan het begin en eind zijn).
Ook geen jet bridge maar gewoon lopen om tijd en geld te besparen.
En de tarieven zijn daar ook lager (dacht ik), dus dit alles opgeteld ga je daar geen complete 'luxe' pier bouwen.
Mensen die voor €10 met Easyjet reizen zijn minder snel geneigd om nog even een GoPro o.i.d. te kopen.
Ik vraag mij überhaupt af wie er luxe-artikelen op Schiphol koopt. De prijzen verschillen nauwelijks met 'normale' winkels in Nederland. Vaak is het zelfs duurder. De GoPro die je noemt is bij Bol.com ook gewoon 399.Piet91 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:42:
Ik weet dat je dat als voorbeeld nam, dit is meer een generalisatie
- update volgt -
[ Voor 98% gewijzigd door Piet91 op 09-04-2015 12:11 ]
Tarieven zijn daar fors lager, vandaar dat transavia ook zo hard gevochten heeft om daar te mogen staan, ondanks de tegenwerking van het vliegveld.Piet91 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:42:
[...]
Mensen die niet onder het begrip pauper of krenterig vallen. Oftewel als je niet op een dubbeltje kijkt en een luxe ding nodig hebt op vakantie. Je kan natuurlijk wachten tot je weer thuis bent maar dan is de vakantie ook voorbij. Al is het behoorlijk lang geleden dat ik luxe kocht op Schiphol, sennheisers die ik nodig had en die scheelden niet veel met de rest van de retailprijzen.oohh schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:57:
[...]
Ik vraag mij überhaupt af wie er luxe-artikelen op Schiphol koopt. De prijzen verschillen nauwelijks met 'normale' winkels in Nederland. Vaak is het zelfs duurder. De GoPro die je noemt is bij Bol.com ook gewoon 399.
Ik weet dat je dat als voorbeeld nam, dit is meer een generalisatie
[ Voor 9% gewijzigd door cbr600f4i op 09-04-2015 12:32 ]
Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
Enne, nieuws:Piet91 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 00:41:
Over harde landingen van 747's gesproken; LX-VCC (747-8F) van Cargolux kwam op 24 november 2014 hard neer op de luchthaven van Libreville in Gabon.
Na deze landing vloog het nog gewoon terug naar Luxemburg, vloog het via Rusland naar Shanghai en terug en nog een keer naar Hong Kong via de VS en terug.
Pas toen (2 december) werd de schade gevonden van de harde landing, samenvatting:
[...]
Bron.
Zoveel schade dat er een team van Boeing naar toe werd gestuurd om te kijken of het gemaakt kon worden of dat het een write-off werd...

Zoals eerder gezegd gaat Emirates een aantal A380's configureren zonder First Class, minder Business en véél meer Economy.
Van 14F, 76C en 399 / 427Y (afhankelijk van wel of niet crewrest achterin) en dus in totaal 489 /517 stoelen komen er nu A380's bij met 0F, 58Y en 557Y en dus in totaal 615 stoelen; een record.
De eerste route wordt Dubai - Kopenhagen op 1 december dit jaar. Ze schijnen dit jaar 4 toestellen met deze nieuwe configuratie binnen te krijgen.
En Finnair ontvangt dit jaar haar eerste A350-900's ter vervanging van hun A340-300's.
De eerste routes zijn naar Shanghai (vanaf 25 oktober), Beijing (vanaf 21 november), Bangkok (vanaf 1 december) en Hong Kong (vanaf 1 februari 2016).
Voor ze aan deze longhaul-vluchten beginnen vliegen ze er eerst meer rond door Europa.
Op vrijdag 9 oktober is Amsterdam aan de beurt (vlucht AY841 en AY842 vanaf Helsinki)
Zal dus hoogstwaarschijnlijk de eerste keer zijn dat een A350 Schiphol aandoet.

A350 van Finnair bedoel je dan denk ik
Ik snap je even niet.Die Bolle14 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:38:
A350 van Finnair bedoel je dan denk ik
Crap fout gelezen, ik dacht dat er stond enige keer ipv eerste keer

[ Voor 13% gewijzigd door Die Bolle14 op 09-04-2015 14:16 ]
Wij komen er net vandaan. Onze eerste keer. Terminal 8 - Finnair AY006 JFK-HEL. Laptop, iPad en vloeistoffen <100ml mochten in mijn tas blijven, schoenen en jas mochten aan blijven en er was geen uitgaande paspoortcontrole. Ik was nogal verbaasd.PolarBear schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:11:

/Edit: Wat vinden jullie van deze op JFK Terminal 8?

[ Voor 11% gewijzigd door Napsju op 09-04-2015 17:01 ]
Lekker!
Net geland, aan de gate om 16.15. Koffers verwacht, 16.54. Dat is bijna net zolang als mij vlucht, lekker werk Schiphol (Swissport om precies te zijn)
Heb normaal ook nooit bagage, maar moest nu heen spullen meenemen helaas.
Heb normaal ook nooit bagage, maar moest nu heen spullen meenemen helaas.
[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 09-04-2015 16:55 ]
Heb ik ook wel eens, soms draait je bagage al rondjes op de belt voor je er bent, soms moet je 45 minuten of langer wachten. Langste wat ik op Schiphol heb meegemaakt is 1 uur en 10 minuten wachten voor mijn bagage op de belt lag (feb dit jaar). Gemiddeld zal het iets van 20-25 minuten zijn ofzo.
Virussen? Scan ze hier!
Verwijderd
(Klein) incident met een 757 van Icelandair:

Maar uiteindelijk is het toch nuttig uitgevallen voor iemand
Bron: http://www.telegraaf.nl/b...Boeing_vliegt_door__.htmlREYKJAVIK -
Een Boeing 757 van Icelandair heeft vijfduizend kilometer gevlogen met een zwaar gehavende romp. Een blikseminslag sloeg tijdens het opstijgen een gat in de neus van het toestel.
Het vliegtuig werd bij het vertrek vanaf het vliegveld in Reykjavik geraakt door de bliksem. De blikseminslag was voor de passagiers duidelijk te voelen. Een reiziger zegt tegen The Denver Post: "Ik hoorde een klap en zag een flits waarna de piloot meldde te zijn geraakt door de bliksem."
De piloten besloten echter door te vliegen, om zeven uur later en vijfduizend kilometer verder veilig te landen in Denver. Volgens Icelandair kan een Boeing 757 een inslag goed aan. Woordvoerder Michael Raucheisen: "Zulke blikseminslagen komen heel regelmatig voor. Het was veilig om door te vliegen."
Luchtvaartexpert Greg Faith stelt echter dat de piloten niet verder hadden mogen vliegen. "Het was verstandig geweest om om te keren naar Reykjavik omdat ze niet konden zien wat de schade was", zegt Faith. "Het had veel erger kunnen aflopen."

Maar uiteindelijk is het toch nuttig uitgevallen voor iemand
Een van de passagiers laat overigens weten dat ze door het incident spontaan is genezen van haar vliegangst. "We hebben bijna 5000 kilometer gevlogen met een gat in de voorkant, en dat ging blijkbaar prima."
Hé, dat verhaal is heel anders dan ik heb gelezen. Aangezien het de telegraaf betreft verbaast dat me niet.
Als alle vluchten die geraakt worden door de bliksem moeten terug keren, wordt het een druk zooitje op een vliegveld als het weer eens bliksemt.Luchtvaartexpert Greg Faith stelt echter dat de piloten niet verder hadden mogen vliegen. "Het was verstandig geweest om om te keren naar Reykjavik omdat ze niet konden zien wat de schade was", zegt Faith. "Het had veel erger kunnen aflopen."
Normaal is er ook weinig aan de hand en na een inslag kun je vrij snel checken of alles het nog doet. Deze schade is en uitzonderlijk en niet te zien. Daarnaast betreft het een "cosmetisch/aerodynamisch" onderdeel, buiten de druk cabine. Dus heel veel invloed (anders dan wat meer brandstofverbruik) was er niet.
Ik snap wel dat ze niet teruggekeerd zijn.
Duidelijkere foto's:Piet91 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 23:08:
[afbeelding]

Ben benieuwd wat daar komt uitrollen...
Enne; spot de KLM 777

Werd vandaag getipt dat de KLM wel erg speciale tarieven hanteert als je naar het Caribische gebied wilt vliegen. In mei en juni vertrekken zit dan op 438 euro. Enige wat je moet doen is de Thalys pakken vanuit Brussel/Antwerpen richting Schiphol. Normale prijs die periode is rond de 589.
Maar dan boek ik, en ga ik meteen naar Schiphol zonder met de trein te gaan? Helaas, je moet de trein pakken want je kan alleen boarden als je bij het inchecken je treinkaartje laat zien. En dat kaartje krijg je niet toegestuurd, maar moet je 4 uur voor vertrek van de trein afhalen bij een speciale balie op het station.
Als je in Brabant/Zeeland (misschien nog Limburg) woont is het wel erg aantrekkelijk... in mijn geval ben ik een dikke 3 uur extra onderweg vanuit Eindhoven om uberhaupt op Schiphol te geraken.
Maar dan boek ik, en ga ik meteen naar Schiphol zonder met de trein te gaan? Helaas, je moet de trein pakken want je kan alleen boarden als je bij het inchecken je treinkaartje laat zien. En dat kaartje krijg je niet toegestuurd, maar moet je 4 uur voor vertrek van de trein afhalen bij een speciale balie op het station.
Als je in Brabant/Zeeland (misschien nog Limburg) woont is het wel erg aantrekkelijk... in mijn geval ben ik een dikke 3 uur extra onderweg vanuit Eindhoven om uberhaupt op Schiphol te geraken.
[ Voor 6% gewijzigd door Intheweb op 09-04-2015 22:35 ]
Doe maar een onsje meer...
Bekende constructie. Als je een beetje flexibel bent kun je via België en Düsseldorf vaak heel goede deals scoren bij KLM.
[ Voor 197% gewijzigd door Piet91 op 09-04-2015 23:35 ]
Zo.. Recent geslaagd voor Human Performance en Air Law, gisteren ingeschreven voor Aircraft General Knowledge, Meteo & Communications en vandaag een rondleiding gehad bij LVNL. Erg gaaf om verkeersleiders te zien multiplexen. Begint nu echt wat te vorderen.. Dat brevet.
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
GratsBl@ckbird schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 00:29:
Zo.. Recent geslaagd voor Human Performance en Air Law, gisteren ingeschreven voor Aircraft General Knowledge, Meteo & Communications en vandaag een rondleiding gehad bij LVNL. Erg gaaf om verkeersleiders te zien multiplexen. Begint nu echt wat te vorderen.. Dat brevet.
PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest
Zag op flightradar een KLM A330 vertrekken van Rotterdam. Wist niet dat daar zo eentje op vloog
[ Voor 7% gewijzigd door Keiichi op 10-04-2015 10:24 ]
Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/
Lekker hoor al die uitwijkers, ook een Fokker op Groningen EeldeKeiichi schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:24:
Zag op flightradar een KLM A330 vertrekken van Rotterdam. Wist niet dat daar zo eentje op vloog
KL724 zeker? Is een uitwijker idd, KLM vliegt niet op Rotterdam Airport afaikKeiichi schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:24:
KL1554 zou ook naar Rotterdam komen volgens Scramble (Fokker 70, PH-KZM).
Virussen? Scan ze hier!
Eindhoven - Antwerpen valt wel mee toch? Ik heb mijn (inmiddels ex) baas al eens van de Achterhoek (omgeving Doetinchem) naar Antwerpen gebracht om daar op de Thalys naar Schiphol te stappen, scheelde toen € 200,- op een retourtje China.Intheweb schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:34:
Werd vandaag getipt dat de KLM wel erg speciale tarieven hanteert als je naar het Caribische gebied wilt vliegen. In mei en juni vertrekken zit dan op 438 euro. Enige wat je moet doen is de Thalys pakken vanuit Brussel/Antwerpen richting Schiphol. Normale prijs die periode is rond de 589.
Dat was trouwens een 2,5 uur met de auto, ik vermoed dat jij het over OV hebt?
[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 10-04-2015 11:12 ]
Je zal er maar in zitten...Die Bolle14 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:44:
[...]
Lekker hoor al die uitwijkers, ook een Fokker op Groningen Eelde
Lekker!
Dan ben ik lekker vlot thuis
Ik heb het al een keer meegemaakt, na een 12 uur durende vlucht vanuit Tokyo, Schiphol dicht in verband met sneeuw. Even 1 uurtje wachten op Düsseldorf tot er weer genoeg in zat, er zat niet genoeg kerosine in om te gokken op een holding. Ik heb me buitengewoon vermaakt nog, het was alleen jammer dat we op Düsseldorf niet naar buiten mochten voor een sneeuwballengevecht (ja dit is echt gevraagd).
Ik heb het inderdaad over het OV. Want met een jengelt kind nou ook het stuk van Ehv naar Antwerpen te moeten afleggen met OV is wel een kriem ;-)FastFred schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:10:
[...]
Dat was trouwens een 2,5 uur met de auto, ik vermoed dat jij het over OV hebt?
Dan moet je überhaupt niet gaan vliegenIntheweb schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:43:
[...]
Ik heb het inderdaad over het OV. Want met een jengelt kind nou ook het stuk van Ehv naar Antwerpen te moeten afleggen met OV is wel een kriem ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 10-04-2015 11:47 ]
Ik heb het toendertijd meegemaakt met vliegen op Norwich, waar mist het vliegveld dicht liet gaan (geen ILS?). Werd er uitgeweken naar Humberside (Hull), op een zondag begin van de avond. Ik was onderweg om te gaan onderhandelen over mijn huidige baan, en er was diner gepland. Ipv diner arriveerden we op een gesloten vliegveld, geen eten of drinken, en daarna ruim 4 uur in een bus gemaakt voor Japannertjes die pas na 2 uur arriveerde. Middernacht aangekomen, hotel was vergeten om wat te eten te laten maken, etc.
Ik gaf ze ook aan dat ze blij moesten zijn dat ik niet religieus ben, anders had ik het wel als een "sign og god" gezien
. Waarom er niet naar Stansted uitgeweken werd, ik vermoed dat dat duurder was voor KLM.
Ik gaf ze ook aan dat ze blij moesten zijn dat ik niet religieus ben, anders had ik het wel als een "sign og god" gezien
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ik gok omdat KLM op Hull vliegt, daardoor zal er wel personeel aanwezig zijn of naar toe kunnen gaan.gambieter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:47:
Ik heb het toendertijd meegemaakt met vliegen op Norwich, waar mist het vliegveld dicht liet gaan (geen ILS?). Werd er uitgeweken naar Humberside (Hull), op een zondag begin van de avond. Ik was onderweg om te gaan onderhandelen over mijn huidige baan, en er was diner gepland. Ipv diner arriveerden we op een gesloten vliegveld, geen eten of drinken, en daarna ruim 4 uur in een bus gemaakt voor Japannertjes die pas na 2 uur arriveerde. Middernacht aangekomen, hotel was vergeten om wat te eten te laten maken, etc.
Ik gaf ze ook aan dat ze blij moesten zijn dat ik niet religieus ben, anders had ik het wel als een "sign og god" gezien. Waarom er niet naar Stansted uitgeweken werd, ik vermoed dat dat duurder was voor KLM.
Ja, de andere keer was uitwijken naar Heathrow, da's net zo ver weg. Welk personeel?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Ai, dat is jammergambieter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:22:
Ja, de andere keer was uitwijken naar Heathrow, da's net zo ver weg. Welk personeel?
Deutsche Bahn heeft bussen tussen Eindhoven en Antwerpen, te boeken via NS International. Kost €9 per persoon enkele reis, en in 1.5uur ben je in Antwerpen. De bus gaat bij file over de vluchtstrook, dus hij is ook echt lekker vlot in Antwerpen.Intheweb schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:43:
[...]
Ik heb het inderdaad over het OV. Want met een jengelt kind nou ook het stuk van Ehv naar Antwerpen te moeten afleggen met OV is wel een kriem ;-)
Kan net te ver zijn (afstand staat niet gelijk aan vliegtijd, denk aan wind of vertragingen).gambieter schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:22:
KLM (en de meeste andere maatschappijen) kennen twee soorten uitwijkvelden. De zogenaamde "commercial" en het op die vlucht geplande veld.
De eerste is een keuze gebaseerd op vele factoren. Is er al standaard afhandeling, hoe is de bevinding met de bedoelde bestemming, hoe zou het met visa (indien van toepassing), kan het vliegveld wel een uitwijk aan, hoe zit het met brandstof, overnachting, transport, etc. Deze keuze wordt "hogerop" gemaakt.
Zo is (was) de commercial uitwijk voor London city het vliegveld van southend en niet Heathrow, ondanks dat op het laatste wel (klm) afhandeling was. Echter de verbinding naar het vliegveld City schijnt beter te zijn vanuit southend.
Op de vlucht zelf kan echter een heel ander vliegveld gekozen zijn. Idealiter zijn ze gelijk, maar negen van de tien keer ligt er een veld dichterbij je bestemming waardoor je minder brandstof mee hoeft te nemen.
Dan moet de keuze gemaakt worden, wijk ik vroeg uit naar het betere veld, nu ik nog brandstof "over" heb, of wacht ik in de hoop dat het toch beter wordt op de bestemming om daar alsnog te kunnen landen. In het laatste geval valt waarschijnlijk de betere uitwijk af.
Daarnaast speelt bij Heathrow nog mee dat ze niet zo maar alle uitwijk vluchten accepteren en soms bij wel accepteren, dat pas over x minuten kunnen (noodgevallen uitgezonderd). Dan zeggen ze mooi, er zijn toch nog andere velden open? Ga dat maar heen.
Dus je kan wel naar Heathrow willen, maar niet mogen...
Die bus is geweldig, heb er een keer gebruik van gemaakt, met de bus van 5:30 of zoiets, als enige passagier in zo'n dubbeldekker. Prima werken in de bus, gewoon WIFI (tenminste tot de belgische grens), en inderdaad voor 9€.Dipsausje schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:38:
[...]
Deutsche Bahn heeft bussen tussen Eindhoven en Antwerpen, te boeken via NS International. Kost €9 per persoon enkele reis, en in 1.5uur ben je in Antwerpen. De bus gaat bij file over de vluchtstrook, dus hij is ook echt lekker vlot in Antwerpen.
Wel een uur te laat aangekomen, want die filestrook is ook niet overal, dus wel genoeg speling inplannen.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik zie net dat je ook met dezelfde bus naar Düsseldorf kunt reizen. Dit kost ook een euro of negen. En als je in zuid Limburg woont dan kun je vanuit Roermond ook de bus nemen naar Düsseldorf.Garyu schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:16:
[...]
Die bus is geweldig, heb er een keer gebruik van gemaakt, met de bus van 5:30 of zoiets, als enige passagier in zo'n dubbeldekker. Prima werken in de bus, gewoon WIFI (tenminste tot de belgische grens), en inderdaad voor 9€.
Wel een uur te laat aangekomen, want die filestrook is ook niet overal, dus wel genoeg speling inplannen.
Logisch dat Schiphol nu ook een bus laat rijden vanuit het oosten des lands richting de nationale luchthaven. Ik had zelf geen weet van deze buslijnen, maar het kost niks en je bent er nog redelijk snel. Ik zou het wel weten als ik in die regio zou wonen

Naja, de bus Düsseldorf<->Eindhoven rijdt geloof ik één keer per 4 uur. Heb je je bus gemist, sta je dus vier uur op de volgende te wachten. Dan ben je te voet bijna sneller thuisoohh schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:39:
[...]
Ik zie net dat je ook met dezelfde bus naar Düsseldorf kunt reizen. Dit kost ook een euro of negen. En als je in zuid Limburg woont dan kun je vanuit Roermond ook de bus nemen naar Düsseldorf.
Logisch dat Schiphol nu ook een bus laat rijden vanuit het oosten des lands richting de nationale luchthaven. Ik had zelf geen weet van deze buslijnen, maar het kost niks en je bent er nog redelijk snel. Ik zou het wel weten als ik in die regio zou wonen
[afbeelding]
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Ik ben aan het kijken voor tickets naar Chicago. Op 1 juni heen en op 9 juni terug. De directe vluchten (KLM, United) zijn erg duur (900+ EUR) en de vluchten met overstap duren verschrikkelijk lang (14+ uur op een directe vlucht van 8,5 uur). Hebben jullie nog tips of ergens anders leuke prijsjes gevonden? Ja, ik ben er een die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. En student
Kijk naar de constructie zoals vandaag besproken, via Antwerpen of iets dergelijks.
Die vergelijk sites in de gaten houden, ticketspy checken.
Die vergelijk sites in de gaten houden, ticketspy checken.
Vanuit Keulen kan het sneller (± 10 uur) en goedkoper (± €400) met KLM/Delta via AMS. Maar je schrijft niet waar je huis woont dus of dat een optie is?
[ Voor 7% gewijzigd door Bastien op 10-04-2015 15:01 ]
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Eigenlijk niet echt een optie, want woon in de omgeving van Amsterdam. Maar voor dat geld is het zeker het overwegen waard! Thnx!Bastien schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:00:
Vanuit Keulen kan het sneller (± 10 uur) en goedkoper (± €400) met KLM/Delta via AMS. Maar je schrijft niet waar je huis woont dus of dat een optie is?
Ik baal er trouwens van dat ik niet begin vorige week heb geboekt. Toen was het een directe vlucht met United en via Frankfurt terug met Lufthansa maar 550 euro...
[ Voor 17% gewijzigd door oohh op 10-04-2015 15:13 ]
Of voor een nog wat langere totale reisduur gaan met SAS en dan een hotelletje boeken in Kopenhagen of Stockholm of zo...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Voor een paar tientjes enkele reis kun je met de ICE van Amsterdam (en klein stukje stoptrein) daar naartoe. Maar goed, wel weer 3 uur extra reistijd. Dus dan kun je inderdaad zoals geopperd net zo goed met SAS vliegen.oohh schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 15:06:
[...]
Eigenlijk niet echt een optie, want woon in de omgeving van Amsterdam. Maar voor dat geld is het zeker het overwegen waard! Thnx!
Ik baal er trouwens van dat ik niet begin vorige week heb geboekt. Toen was het een directe vlucht met United en via Frankfurt terug met Lufthansa maar 550 euro...
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.
Deal!Propane schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 00:35:
Ik heb nog een handjevol brevetten thuis liggen, je mag er wel eentje lenen.
Thx!
~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...vlucht-blikseminslag.htmlEen Schots vliegtuig met dertig passagiers is eind vorig jaar bijna in de Noordzee gecrasht omdat de autopiloot van slag was na een blikseminslag.
Het toestel daalde in noodtempo van 4.000 naar 1.100 voet (zo'n 335 meter), maar op het laatste moment wist de piloot de controle over het vliegtuig terug te krijgen.
Dat blijkt uit een rapport van de Britse luchtvaartautoriteit AAIB waarover Britse media zaterdag berichten.
Het toestel van Loganair was in december onderweg van de Schotse stad Aberdeen naar de Shetlandeilanden, toen de bliksem insloeg. Daarop volgde de duikvlucht, waarbij het toestel met 9.500 voet per minuut daalde.
Met slechts zeven seconden speling wist de piloot met veel moeite een crash te voorkomen.
''De duikvlucht was bijna rechtstandig naar beneden'', aldus het rapport. Het toestel kwam daarna veilig terug naar Aberdeen.
Volgens het rapport zijn aan het vliegtuig geen technische mankementen ontdekt en wordt het toestel weer gewoon gebruikt.
Oeps...
Zie ook http://avherald.com/h?article=4813ed2d
Ging dus om een Loganair Saab 2000, reg G-LGNO die voor Flybe vloog: http://www.airliners.net/...tish/Saab-2000/2412322/L/
Virussen? Scan ze hier!
Ik las dit bericht net ook.
Ook blikseminslagen zou een autopiloot niet compleet mogen stoppen.
Zitten er in vliegtuigen ook backupapparatuur die de autopiloot in de gaten houdt?
Zitten er in vliegtuigen ook backupapparatuur die de autopiloot in de gaten houdt?
Speel ook Balls Connect en Repeat
2 pilotenOnbekend schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:19:
Ik las dit bericht net ook.
Als ik de Aviation Herald lees is het niet perse de auto piloot die van slag was maar een niet super ervaren crew op het type toestel die niet bewust was dat de auto piloot aanstond of in ieder geval hun tegensprak.
2 dingen snap ik niet, De autopiloot zou nooit acties moeten doen/toelaten die het vliegtuig in gevaar brengen. En waarom gaat er geen alarm af als beide piloten aan de controls trekken en de autopiloot staat aan.
2 dingen snap ik niet, De autopiloot zou nooit acties moeten doen/toelaten die het vliegtuig in gevaar brengen. En waarom gaat er geen alarm af als beide piloten aan de controls trekken en de autopiloot staat aan.
[ Voor 33% gewijzigd door PolarBear op 11-04-2015 18:59 ]
Vandaag zag ik weer zo'n oud barrel
boven me vliegen, dat zijn dan van die tours waar je boven de bollenvelden enz. vliegt.
Weet niet welke het was, maar geen Dakota vlgs mij dit keer.
Maar weet niet wie nog meer vliegt behalve DDA, het zal dus toch een Dakota zijn geweest, maar zeker niet het "KLM" toestel
Weet niet welke het was, maar geen Dakota vlgs mij dit keer.
Maar weet niet wie nog meer vliegt behalve DDA, het zal dus toch een Dakota zijn geweest, maar zeker niet het "KLM" toestel
[ Voor 29% gewijzigd door Pinin op 11-04-2015 19:13 ]
www.casarodriguillo.com
Heathrow is net zo k*t als Humberside als het gaat om NWI. Het enige zinvolle vliegveld is Stansted, dat is ~1.5-2 uur met de bus, Humberside en Heathrow zijn >4u.Fly-guy schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 12:52:
Kan net te ver zijn (afstand staat niet gelijk aan vliegtijd, denk aan wind of vertragingen).
[..]
Dus je kan wel naar Heathrow willen, maar niet mogen...
Om eerlijk te zijn ga ik dan nog liever terug naar Schiphol
De DDA had vandaag 2 vluchten naar de Keukenhof, met de PH-PBAPinin schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 19:10:

Op Scramble-forum is die ook gespot bij Schiphol
Virussen? Scan ze hier!
Maar als het waar is dat het aan de autopiloot lag en deze dus van slag was; dan kun je wel stellen dat deze de kist nooit in gevaar mag brengen, maar die 'regel'; hoe je die ook implementeert is natuurlijk ook van slag; m.a..w. welke 'laws' je er ook in zet; als je de computer (tijdelijk) frituurt houdt het op. Daarnaast zou de airdata computer o.i.d. van slag kunnen zijn zodat de autopiloot de inputs op verkeerde data baseert.PolarBear schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 18:52:
Als ik de Aviation Herald lees is het niet perse de auto piloot die van slag was maar een niet super ervaren crew op het type toestel die niet bewust was dat de auto piloot aanstond of in ieder geval hun tegensprak.
al in al, dus veel te weinig info om vanaf de grond de vlucht te kunnen beoordelen.
T60P Widescreen
Wat ik heb begrepen, stond de autopilot op 2000 voet ingesteld en werd hij niet uitgezet toen de piloten naar 4000 voet gingen. Resultaat: de autopiloot probeerde naar die 2000 voet te gaan door de trim aan te passen. De piloten vonden het al vreemd dat het steeds moeilijker ging om omhoog te gaan. Op een gegeven moment stond er dus maximale trim op, toen ze op 4000 voet aankwamen. Dan duikt zo'n toestel naar beneden (19 graden, dus niet recht naar beneden!) op het moment dat je je knuppel los laat.
OK, dus toch. *blind*wildhagen schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 20:24:
[...]
De DDA had vandaag 2 vluchten naar de Keukenhof, met de PH-PBA
[afbeelding]
Op Scramble-forum is die ook gespot bij Schiphol
Vandaag vloog hij ook weer, wat een geweldig weer hadden die gasten.
Gaaf geluid blijft het.
www.casarodriguillo.com
Pilot error dusdon_jorg schreef op zondag 12 april 2015 @ 12:50:
Wat ik heb begrepen, stond de autopilot op 2000 voet ingesteld en werd hij niet uitgezet toen de piloten naar 4000 voet gingen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Piet91: cx heeft een 744 op Schiphol staan ongeveer precies nu.
Je bedoelt deze dame?CyBeR schreef op zondag 12 april 2015 @ 15:49:
Piet91: cx heeft een 744 op Schiphol staan ongeveer precies nu.

Zoals je ziet komt die wel vaker op Schiphol.
Zou kunnen, zat in de trein
Mooie 747! Ik vind vooral de motoren mooi, GE? Deze had Qantas ook dacht ik.
Ik wil met iemand een mooie tour maken boven brabant met de DDA DC3. In Oktober is er 1 vlucht, aanradertje?
Ik wil met iemand een mooie tour maken boven brabant met de DDA DC3. In Oktober is er 1 vlucht, aanradertje?
Gulfstream G650
http://www.airlive.net/20...-british-airways-has.html
BREAKING UPDATE: British Airways has taken Svetlanov State musicians off a flight because of suspicions of drunken conduct
45 musicians of the Svetlanov State Symphony were taken off a plane at Heathrow and held for 10 hours in a waiting room after a British Airways pilot had called the police.
The orchestra was on its way to Sao Paolo in Brazil and the flight became severely delayed.
Reports from Russian media appears that the musicians were removed from the flight because of suspicions of drunken conduct.
British Airways has said that the musicians were removed 'due to technical difficulties' and have been put on the next available flight.
Geen GE, Rolls Royce zo te zienSalimRMAF schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:07:
Rolls Royce RB211.SalimRMAF schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:07:
Qantas vloog/vliegt ook met RB211's ja. Hun 747ER's met General Electric CF6.
Ook hebben ze met 2 -400's gevlogen met Pratt & Whitney motoren.
Die 2 kisten waren overgenomen van Malaysia Airlines; naast 1 andere 747 die ze van Asiana hebben overgenomen ook de enige -400's die niet rechtstreeks uit de fabriek aan Qantas werden geleverd en met nog 1 -400 die later aan BA werd geleverd ook de enige -400 die niet alleen en altijd voor Qantas hebben gevlogen.
[ Voor 52% gewijzigd door Piet91 op 12-04-2015 21:00 ]
HV96 gaat zo landen op Schiphol. Enig idee waarom HV vanaf Manchester vliegt? Een snelle Google search laat wat zien over een chartervlucht met voetballers richting MAN. Maar dat was enkele jaren geleden...
Vluchtnummer onder de 100 is positioning. Even zoeken op de PH-HSI die de vlucht uitvoert laat zien dat er een aantal vluchten van/naar Lourdes zijn geweest, ongetwijfeld voor een Engelse bedevaartsreis-touroperatoroohh schreef op zondag 12 april 2015 @ 21:29:
HV96 gaat zo landen op Schiphol. Enig idee waarom HV vanaf Manchester vliegt? Een snelle Google search laat wat zien over een chartervlucht met voetballers richting MAN. Maar dat was enkele jaren geleden...
(Eindhoven - Lourdes (positioning) - Glasgow - Lourdes - Manchester - Amsterdam (positioning))
[ Voor 8% gewijzigd door Thetallguy op 12-04-2015 22:08 ]
Small plane crashes beside German highway, killing one

We zullen nog wel meer horen over de werkelijke toedracht.

Ik vraag me af of de piloot nog zoveel controle over het toestel had dat hij hoopte op de snelweg te kunnen landen maar het ernaast gecrasht heeft omdat hij anders mensen in de auto's daar in gevaar zou hebben gebracht. Die keuze hoor je dan inderdaad te maken. Triest dan als dat hem zijn leven heeft gekost. Wel even heel wat anders dan jezelf samen met 149 andere mensen doodvliegen.The plane came down at the side of the A28 highway, with one wing hitting the autobahn's emergency lane, but no one on the ground was hurt.
We zullen nog wel meer horen over de werkelijke toedracht.
Vorige week, en net, zag ik een AWACS vliegen (zuid Limburg). Flinke tijd geleden dat ik die weer zag.
Weet iemand toevallig vanaf waar die vliegen en of er een tijdsschema oid beschikbaar is?
Weet iemand toevallig vanaf waar die vliegen en of er een tijdsschema oid beschikbaar is?
vanaf die basis in duitsland net over de grens in zuid limburg toch?
(ben ff kwijt hoe die heet en waar precies
)
edit: geilenkirchen
Wikipedia: NATO Air Base Geilenkirchen
(ben ff kwijt hoe die heet en waar precies
edit: geilenkirchen
[ Voor 37% gewijzigd door superwashandje op 13-04-2015 09:59 ]
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Die vliegt mee met de Frisian Vlag oefening in Leeuwarden die vandaag van start is gegaan, vertrekt vanuit Duitsland, hier meer info: http://www.luchtvaartnoor...events/frisian-flag-2015/NeutraleTeun schreef op maandag 13 april 2015 @ 09:45:
Vorige week, en net, zag ik een AWACS vliegen (zuid Limburg). Flinke tijd geleden dat ik die weer zag.
Dank.
Weet iemand wel nog of die nog op reguliere basis vliegen?
Of is het gewoon rijden en spotten op goed geluk.
Dingen laten wel een flinke zwarte streep achter zich.
Weet iemand wel nog of die nog op reguliere basis vliegen?
Of is het gewoon rijden en spotten op goed geluk.
Waarom dacht je dat er zoveel verzet van omwonenden is en wasNeutraleTeun schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:18:
[...]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Jep.... die dingen gebruiken de Pratt & Whitney JT3D, zelfde als in de Boeing 707, waar de E-3 Sentry op gebaseerd is. Deze motor staat bekend als herriemaker en rokend, en dat is nog zacht uitgedrukt.
Er zijn ook varianten met de aanzienlijk stillere (en krachtigere) CFM International CFM56 (in de CFM56-2 variant, die o.a. ook in de DC8-70 zit), dat zijn de E-3D (Brits) en E-3E (Frans). Maar die in Geilenkirchen zijn van de E-3A variant.
Ooit waren er plannen om wellicht de E-3A's te re-enginen met de CFM56, maar dat is volgens mij een beetje van het toneel verdwenen...
Er zijn ook varianten met de aanzienlijk stillere (en krachtigere) CFM International CFM56 (in de CFM56-2 variant, die o.a. ook in de DC8-70 zit), dat zijn de E-3D (Brits) en E-3E (Frans). Maar die in Geilenkirchen zijn van de E-3A variant.
Ooit waren er plannen om wellicht de E-3A's te re-enginen met de CFM56, maar dat is volgens mij een beetje van het toneel verdwenen...
Virussen? Scan ze hier!
Niet dat het past maar een JT3D doet 75.6 KN trust @ take off, een RR Trent 900 doet 344 KN. Een Airbus 380 motor heeft meer trust dan die ouwe meuk die onder de E-3A (maar ook onder de B52's die nog in dienst zijn) hangt. Nou kan ik mij voorstellen dat mileu en geluidseisen in de militaire wereld niet zo van toepassing zijn, maar zuinigere, onderhoudsvriendelijkere motoren onder de E3-A's (en B52-H's) zou toch wel een goede business case zijn.

Volledige verhaal: http://mashable.com/2015/...cid=mash-com-Tw-main-linkA United Airlines flight arriving into Houston from Las Vegas skid off the runway while landing at Bush International Airport on Monday morning.
The flight was arriving during inclement weather and slid off the tarmac into the grass when it landed on the runway.
Shortly before landing, the pilot told passengers to prepare for a bumpy ride due to the weather conditions, according to Ashley Paredez, a reporter from Austin who was a passenger on the flight.
Meh, de totale kosten zullen wel zo hoog worden dat het niet loont.PolarBear schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:27:
Niet dat het past maar een JT3D doet 75.6 KN trust @ take off, een RR Trent 900 doet 344 KN. Een Airbus 380 motor heeft meer trust dan die ouwe meuk die onder de E-3A (maar ook onder de B52's die nog in dienst zijn) hangt. Nou kan ik mij voorstellen dat mileu en geluidseisen in de militaire wereld niet zo van toepassing zijn, maar zuinigere, onderhoudsvriendelijkere motoren onder de E3-A's (en B52-H's) zou toch wel een goede business case zijn.
Een viertal dergelijke motoren kosten al meer dan zo'n vliegtuig zelf waard is.
(mogelijk; zo'n militaire kist is ook niet bepaald gratis).
Daarnaast; hoe lang blijven ze nog met die kisten vliegen.
Beide types kunnen in theorie nog decennialang doorvliegen maar het wordt wel steeds duurder.
Enne...
kattenpis i.v.m. de GE90-115B met 513KN.een RR Trent 900 doet 344 KN
Maar goed; die monteren onder een 707 wordt denk ik een beetje raar gezicht; dan wordt het bijna een raket en gaat het lekker schuiven over de (taxi)baan.
Maar goed; die zien we ook niet zo héél erg lang meer verschijnen op nieuwe kisten want de 777x krijgt minder krachtige motoren...
[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 13-04-2015 15:37 ]
De B52's staan nog op de planning om 20/30 jaar door te vliegen. Die oude motoren hebben niet het eeuwige leven, en zuinigere motoren betekend of meer range of meer payload (want minder brandstof meenemen).Piet91 schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:34:
[...]
Meh, de totale kosten zullen wel zo hoog worden dat het niet loont.
Een viertal dergelijke motoren kosten al meer dan zo'n vliegtuig zelf waard is.
(mogelijk; zo'n militaire kist is ook niet bepaald gratis).
Daarnaast; hoe lang blijven ze nog met die kisten vliegen.
Beide types kunnen in theorie nog decennialang doorvliegen maar het wordt wel steeds duurder.
Klopt, maar even om aan te geven dat de motoren die er nu onder hangen niet heel veel voorstellen.kattenpis i.v.m. de GE90-115B met 513KN.
[ Voor 10% gewijzigd door PolarBear op 13-04-2015 15:45 ]
Dit topic is gesloten.