Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 112 Laatste
Acties:
  • 656.893 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-06 00:28

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

BeefHazard schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 00:01:
Ach, waarom mensen ook altijd hun hele inboedel meenemen in hun handbagage... Als je alleen op handbagage reist, soit. Dan is 't prima te begrijpen, maar intercontinentaal zo'n pakhuis meenemen? Vreselijk asociaal. Een normale laptoptas oid valt vaak prima binnen de normen, hoeveel dingen heb je nou écht nodig in het vliegtuig? Ik heb vaak een laptop, tablet(s) en boek(en) bij me, gaat prima in m'n rugzak. Hartstikke klein ding, heeft niemand last van.
Nou, mijn inboedel hoeft niet mee in de handbagage, maar met een baby is de extra ruimte best fijn. En is gewoon zuur dat ze u in eens met een nieuwe standaard komen.

Het invoeren van de maten is het niet verplicht, maar ik zie veel vliegtuigmaatschappijen dit invoeren, want daar kunnen ze geld mee verdienen. Heb gewoon geen zin in het gezeik bij de gate.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
BeefHazard schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 00:01:
Ach, waarom mensen ook altijd hun hele inboedel meenemen in hun handbagage...
Dat zijn voornamelijk Amerikanen volgens mij, die hebben daar een probleem met dat hun bagage constant kwijtraakt. Om de een of andere reden kunnen wij dat wél gewoon goed organiseren.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

PWM schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:50:
[...]

Klinkt weer een beetje zoals het Arke wat ik ken :p

Maar serieus : hoe kan men nou 200 bieden voor iets wat meer gekost heeft :?
Dat vraag ik me dus ook af. Heb overigens de laatste 6 jaar minsten 1 keer pj met Arke gevlogen (altijd premium comfort) en dat is altijd goed bevallen, vooral als je het naast de prijzen legt van andere budget cariers.
ValHallASW schreef op zondag 07 juni 2015 @ 23:24:
[...]

Ze gaan er vanuit dat je niet weet dat ze verplicht zijn 75% van de totale ticketprijs terug te betalen (EC regulation 261/2004).
Toplink! Dankjewel.
Ondertussen een e-mail ontvangen dat het in behandeling is genomen (4 maal!). Nu maar afwachten :).

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:24

MBV

Goner schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:37:

[...]

Eens. Maar zolang de maatschappijen er niets aan doen, zullen aso's het blijven doen. Verbaas me elke keer weer over afmetingen en aantallen van handbagage ...
Wij reizen ook met alleen zo'n Eastpak rugzakje. Rest in het ruim.
Als ze er op de een of andere manier voor zouden zorgen dat je niet een half uur op je koffer hoeft te wachten, zou dat minder populair zijn. En ik heb eigenlijk nooit controle gezien op de afmetingen van de handbagage, wel deurtjes voor handbagage in de 737 die niet meer dicht konden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-06 22:48

Goner

What can I do you for ?

CyBeR schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:07:
[...]
Dat zijn voornamelijk Amerikanen volgens mij,
Dat is niet mijn ervaring.
Als ik in een vliegtuig met bijna alleen Nederlanders zit, zitten de overhead lockers ook vol als nog niet iedereen op z'n plekje zit.

EDIT: ik snap echt niet waarom ze überhaupt overal aangeven dat je maar 1 stuk handbagage mag meenemen en ook nog van bepaalde afmetingen en dat vervolgens helemaal niet handhaven/toepassen :?

[ Voor 23% gewijzigd door Goner op 11-06-2015 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Goner schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:48:
[...]

Dat is niet mijn ervaring.
Als ik in een vliegtuig met bijna alleen Nederlanders zit, zitten de overhead lockers ook vol als nog niet iedereen op z'n plekje zit.
Oh, maar dan heb je nog niet in een kist vol Amerikanen gezeten want die nemen dat echt to the next level.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-06 13:50
CyBeR schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:54:
[...]

Oh, maar dan heb je nog niet in een kist vol Amerikanen gezeten want die nemen dat echt to the next level.
Als we toch aan het generaliseren zijn vind ik Indiërs altijd strontirritant. Dichtgetapede dozen meenemen als handbagage en de crew gewoon volledig negeren of brutaal zijn als die er iets van zeggen :x

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

BeefHazard schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:40:
[...]

Als we toch aan het generaliseren zijn vind ik Indiërs altijd strontirritant. Dichtgetapede dozen meenemen als handbagage en de crew gewoon volledig negeren of brutaal zijn als die er iets van zeggen :x
Dat is meer iets van derde wereld landen. Richting Marokko of China hetzelfde.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Bob Popcorn

Plop!

icecreamfarmer schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:44:
[...]

Dat is meer iets van derde wereld landen. Richting Marokko of China hetzelfde.
Lol, ook gewoon op zakenvluchten hoor. Er werken immens veel Indiërs in NL, en die reizen de hele wereld over. Vaak genoeg zo'n vent naast me gehad die met z'n currysmoeltje open richting mij lag te slapen + kwijlen. En laat staan hun eetgewoonten :X

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxoss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:22
Goner schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:37:
[...]

Vakantie drukte ??
Die paar scholieren die klaar zijn met examens en gaan coma-zuipen in Spanje en Griekenland ?
En ik vind 30 minuten wachten om je koffer in de self-service te dumpen erg lang ...

Of is het sarcastisch bedoeld ?

Ik heb de afgelopen 6 maanden 3x deze vlucht gehad en de vorige 2 keer kon ik zonder te wachten mijn koffer afgooien. Je vergist je dat er alleen scholieren op vakantie gaan in deze tijd.

Ik wou alleen maar aangeven dat de security check bij mij niet de bottleneck was maar de bagage afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

maxoss schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:59:
[...]
Ik wou alleen maar aangeven dat de security check bij mij niet de bottleneck was maar de bagage afgifte.
Dan is het wel opvallend dat je de vorige 2 keren - onder het oude systeem - je koffer zo kon afleveren en nu - onder het nieuwe - 30 min. moet wachten. Wij vlogen begin mei - voorjaarsvakantie - en hoefden toen ook niet te wachten bij selfservice.
Is er iets veranderd in de volgorde ? Of was het echt de drukte ? Want dat voorspelt niet veel goeds als straks de échte vakantie-drukte los barst ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Bob Popcorn schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:53:
[...]

Lol, ook gewoon op zakenvluchten hoor. Er werken immens veel Indiërs in NL, en die reizen de hele wereld over. Vaak genoeg zo'n vent naast me gehad die met z'n currysmoeltje open richting mij lag te slapen + kwijlen. En laat staan hun eetgewoonten :X
Om nog maar te zwijgen over de soms indringerig aanwezige lichaamsgeur. 1 van de redenen waarom ik het Midden-Oosten altijd zo snel mogelijk weer wil verlaten tijdens een overstap en er al helemaal niet s'nachts wil zitten. De overvloed aan Indiërs die overal liggen te tukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:27
CyBeR schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:07:
[...]

Dat zijn voornamelijk Amerikanen volgens mij, die hebben daar een probleem met dat hun bagage constant kwijtraakt. Om de een of andere reden kunnen wij dat wél gewoon goed organiseren.
Op Schiphol gaat het ook niet altijd even vlekkeloos hoor. Mocht in 3 weken tijd twee keer in de rij gaan staan voor verloren bagage. De eerste vlucht was inderdaad uit de US en konden ze niet zoveel aan doen, maar de andere was vanuit europa en toen kregen ze het juist voor elkaar om de tas van iemand anders bij mij te bezorgen. Heb er een week achteraan moeten bellen voordat ze die tas weer kwamen ophalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 18:36:
OMG.... Vandaag gevlogen van BRU naar IST met Turkish Airlines (TK1938, A321, TC-JSI).
En vandaag weer teruggekomen uit omgekeerde richting. TK1943, A319, TC-JLT. Helaas een toestel zonder IFE (de A321 op de heenvlucht had die wel), maar alleen van die ouderwetse overhead-screens.

Afbeeldingslocatie: http://i.planepictures.net/126/68/1386346771.jpg

Stoelen waren trouwens wel heerlijk in deze kist, behoren imho toch wel tot de fijnere stoelen in Economy qua comfort.

Lekker chatty piloot op deze vlucht, regelmatig omroepen als "nu vliegen we boven Servië/Bulgarije/Oostenrijk/etc". Prima, maak je ook niet zoveel mee, is ook wel eens leuk.

Ik moet zeggen dat ik niet zo snel bang ben met vliegen, ik vlieg ook vrij regelmatig. Maar na deze vlucht zat er toch wel een beetje een bruine substantie in mijn onderbroek zeg maar (bij wijze van spreken dan) :X

Keyword is hier 'turbulentie'. Nu ben ik wel wat turbulentie gewend hoor, en onderweg was er ook wel wat turbulentie, maar niet meer dan licht of op zijn hoogst matig.

Maar bij de landing... man o man o man o man...

Echt.. het begon al een minuut of 15 voor de final approach, flink heen en weer schudden in alle richtingen (op, neer, links en rechts), maar exact op het moment dat de flaps naar beneden gingen (ik zat op rij 21, de één na laatste, dus had goed zicht op de vleugels) vielen we echt een heel stuk naar beneden. Voor mijn gevoel echt duizenden meters, maar dat zal wel minder gewest zijn, het voelde iig alsof je in de Efteling in de Python naar beneden dook...

Dat is géém fijn gevoel kan ik je bij deze verklappen.

Meteen een paar vrouwen flink gillen natuurlijk (zal vast veel helpen :P)...

Kort daarna een nogal gejakkerd bericht van de piloot: "Due to weather conditions we had to abort our landing approach. We are going around for a new apprroach". Vergezeld door een soort waarschuwing vanuit de cockpit (soort trillend geluid? geen idee wat het was), maar hij was toch ook niet zo kalm meer als bij eerdere berichten...

Op Flight Aware is dat ook mooi te zien:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/xLeKImtRPRndLGFv78yBhPLC/full.png

Na de go-around was er ook bij de 2e approach weer enorm veel turbulentie, maar gelukkig niet zo extreem als de 1e poging). Met veel moeite (het was een zeer ruwe landing, we stuiterden ook een paar keer) wist de piloot hem deze keer wel goed aan de grond te krijgen.

Normaal heb ik altijd een bloedhekel aan geklap na een landing, maar in dit geval werd er behoorlijk geklapt, en imho ook wel verdiend in dit geval...

Dit hoop ik toch niet snel meer mee te maken....

Al met al een minuut of 20-25 later aangekomen (14:40) dan geplanned (14:15) hierdoor in BRU.

Paspoort controle ging in BRU echt snel, heb nog geen 2 minuten hoeven te wachten. En de bagage lag zelfs al op de band te draaien, dus ook daar geen klachten...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:04

Grouchy

meep meep

maxoss schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:59:
[...]
Ik heb de afgelopen 6 maanden 3x deze vlucht gehad en de vorige 2 keer kon ik zonder te wachten mijn koffer afgooien. Je vergist je dat er alleen scholieren op vakantie gaan in deze tijd.

Na/op zondag hebben ze dan ook maatregelen genomen. Voor en vooral op zondag was het een puinhoop. Wachtrij voor departure 1 die liep tot voorbij de 9-12 SkyPriority check in balies, en daar mag je je dan proberen doorheen te wringen.
20 minuten wachten bij security @ departure 2 als Privium/SP pax..daar betaal je dan voor....
Gewone pax 45-60 minuten wachttijd terwijl ze vooraf in de media max. 5 voor premium en 10 minuten voor normale pax beloven.

Enne...30 minuten wachten om je baggage in te checken...ook niet echt acceptabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Grouchy op 11-06-2015 18:43 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Grouchy schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:42:

Gewone pax 45-60 minuten wachttijd terwijl ze vooraf in de media max. 5 voor premium en 10 minuten voor normale pax beloven.
Dan moet je even door Schengen lopen. Dan kan je binnendoor naar non-schengen. Lange rijen, maar bijna lege Privium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Slim bedacht. Een electrische minimotor die je prop aan de gang houdt als je Lycoming faalt. En je wat extra boost kan geven bij take off. http://gizmodo.com/tiny-e...cks-in-when-al-1710599149

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-06 09:37

icecreamfarmer

en het is

PWM schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:49:
[...]

Dan moet je even door Schengen lopen. Dan kan je binnendoor naar non-schengen. Lange rijen, maar bijna lege Privium.
Mag dat? Ik heb regelmatig gezien dat die mensen werden weggestuurd en dat ze naar de juiste gate moesten.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grouchy
  • Laatst online: 14:04

Grouchy

meep meep

SP en normale pax: BP scannen. Geloof als je een BP scant met een non-Schengen bestemming @ departure 1 dat ie dan wordt geweigerd.
Privium is pas erin en door de turnpike gaan.

Theoretisch kan het maar als de KMar er staat te controleren ben je Privium misschien kwijt wegens misbruik.

Voor 3 Juni was het lekker simpel...achterzijde van de Privium ClubLounge had je een irisscanner en een aparte ingang voor non-Schengen...niemand (ok soms 1-2 mensen) voor je, maar die wisten wat ze deden. Je wist gewoon dat je binnen 2 minuten er door heen was en de security @ gate was gewoon onderdeel van het boardingsprocess. Zodoende kon je lekker tot allerlaatste moment werken/relaxen.

Die ingang hebben ze na 3 Juni dichtgegooid en tegenwoordig wordt je tesamen met Premium/SP pax in een lane gegooid en verwezen naar een security lane. Die deel je dan met pax die nog steeds weigeren om hun laptop uit hun baggage te halen. Nu mag je dus dankzij de centrale security een veiligheidsmarge van 20-30 minuten inbouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grouchy op 11-06-2015 20:21 ]

A cavalry general should be a master of practical science, know the value of seconds, despise life and not trust to chance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:29
Afbeeldingslocatie: http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--ifIaW6ny--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/1292708635114110241.gif

:9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
icecreamfarmer schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:13:
[...]

Mag dat? Ik heb regelmatig gezien dat die mensen werden weggestuurd en dat ze naar de juiste gate moesten.
Heb in mijn 100x nog nooit mijn boardingpass laten zien als ik door Privium Schengen liep, dus nooit probleem mee gehad. Of het mag.. geen idee eigenlijk :)

EDIT:

Ik heb het besef ik nu, 1x gevraagd. Ik wilde toen even heen en weer om een horlogebandje op te halen wat bij de non-schengen juwelier lag. Was destijds geen probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door PWM op 11-06-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:28

aerofreak

Steve Jobs

Dit moet echt het gaafste zijn wat je kan doen als piloot van een airliner 8)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-06 11:24

Garyu

WW

Damn, ik kan komende week niet naar Parijs :(, gaan een aantal collega's van me, Le Bourget is altijd wel een highlight :( :(, had er graag even rondgelopen dit jaar!

[ Voor 13% gewijzigd door Garyu op 11-06-2015 21:34 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als je morgenvroeg in de buurt van Schiphol komt; deze dame komt kort langs:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/4/0/1700042.jpg

N757HW, testbed van Honeywell International Inc.
Komt om 08:00 uur aan vanuit Birmingham en vertrekt een half uur later naar Genève.
Denk ik wel zonder die extra motor. :P

Wat blijft ik die enorme staartmotor toch imposant vinden. O+

Afbeeldingslocatie: http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/6/11/574362.jpg

Ben nog altijd blij dat ik in oktober heb toegehapt voor tickets. :Y

[ Voor 42% gewijzigd door Piet91 op 11-06-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-06 07:19
wildhagen schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:49:
[...]

En vandaag weer teruggekomen uit omgekeerde richting. TK1943, A319, TC-JLT. Helaas een toestel zonder IFE (de A321 op de heenvlucht had die wel), maar alleen van die ouderwetse overhead-screens.

[afbeelding]

Stoelen waren trouwens wel heerlijk in deze kist, behoren imho toch wel tot de fijnere stoelen in Economy qua comfort.

Lekker chatty piloot op deze vlucht, regelmatig omroepen als "nu vliegen we boven Servië/Bulgarije/Oostenrijk/etc". Prima, maak je ook niet zoveel mee, is ook wel eens leuk.

Ik moet zeggen dat ik niet zo snel bang ben met vliegen, ik vlieg ook vrij regelmatig. Maar na deze vlucht zat er toch wel een beetje een bruine substantie in mijn onderbroek zeg maar (bij wijze van spreken dan) :X

Keyword is hier 'turbulentie'. Nu ben ik wel wat turbulentie gewend hoor, en onderweg was er ook wel wat turbulentie, maar niet meer dan licht of op zijn hoogst matig.

Echt.. het begon al een minuut of 15 voor de final approach, flink heen en weer schudden in alle richtingen (op, neer, links en rechts), maar exact op het moment dat de flaps naar beneden gingen (ik zat op rij 21, de één na laatste, dus had goed zicht op de vleugels) vielen we echt een heel stuk naar beneden. Voor mijn gevoel echt duizenden meters, maar dat zal wel minder gewest zijn, het voelde iig alsof je in de Efteling in de Python naar beneden dook...

Kort daarna een nogal gejakkerd bericht van de piloot: "Due to weather conditions we had to abort our landing approach. We are going around for a new apprroach". Vergezeld door een soort waarschuwing vanuit de cockpit (soort trillend geluid? geen idee wat het was), maar hij was toch ook niet zo kalm meer als bij eerdere berichten...

[afbeelding]

Na de go-around was er ook bij de 2e approach weer enorm veel turbulentie, maar gelukkig niet zo extreem als de 1e poging). Met veel moeite (het was een zeer ruwe landing, we stuiterden ook een paar keer) wist de piloot hem deze keer wel goed aan de grond te krijgen.

Normaal heb ik altijd een bloedhekel aan geklap na een landing, maar in dit geval werd er behoorlijk geklapt, en imho ook wel verdiend in dit geval...

Al met al een minuut of 20-25 later aangekomen (14:40) dan geplanned (14:15) hierdoor in BRU.

Paspoort controle ging in BRU echt snel, heb nog geen 2 minuten hoeven te wachten. En de bagage lag zelfs al op de band te draaien, dus ook daar geen klachten...
I know the feeling ... we hadden vorig jaar op lesbos een tussenlanding vanuit chios maar oeh oeh .. donkere wolken behoorlijk wat regen .. wat zaten op rij 4 dus net voor de motoren die hadden behoorlijk wat werk harder dan zachter etc. etc.... tot opeens op het laatste ze leken bijna weg te vallen toen ineens volle snelheid en een doorstart... piloot kon de baan niet goed zien...

Vriendin vindt het altijd erg spannend maar nu zat ze bijna tegen het plafond zeg maar haha ! ik kneep em ook wel ff... daarna bij het melden bij de stewardes mocht mijn vriendin even op de tussenlanding op de grond de cockpit in ! super gaaf van transavia ze heeft heel even met de piloten gepraat en toen was het gevoel alweer gezakt ! erg gaaf :)

ik moet zelf toegeven nadat ik nu in lelystad in de full simulator heb gezeten en veel heb gepraat met de piloot al daaro ik nu wat rustiger in het toestel zit dit omdat ik weet dat de motoren nu eenmaal soms hard en zachter ivm een hoop dingen :)

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Bij een doorstart schrikken veel mensen, maar eigenlijk betekent een doorstart dat juist dat (in ieder geval voor dat moment) er geen gevaar is: de piloot heeft een riskante situatie gezien en de bijbehorende tegenmaatregel succesvol omgezet :).

Beter dan géén doorstart en in zo'n situatie tòch landen, maar ja, dat krijg je in de cabine dan weer niet mee :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Piet91 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 22:19:
Als je morgenvroeg in de buurt van Schiphol komt; deze dame komt kort langs:

[afbeelding]

N757HW, testbed van Honeywell International Inc.
Komt om 08:00 uur aan vanuit Birmingham en vertrekt een half uur later naar Genève.
Denk ik wel zonder die extra motor. :P
Helaas niet naar Schiphol gegaan, gisteravond waren de tijden als anders al anders dan de verwachtte 8 uur, is van Birmingham naar Frankfurt gevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Garyu schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:38:
Bij een doorstart schrikken veel mensen, maar eigenlijk betekent een doorstart dat juist dat (in ieder geval voor dat moment) er geen gevaar is: de piloot heeft een riskante situatie gezien en de bijbehorende tegenmaatregel succesvol omgezet :).

Beter dan géén doorstart en in zo'n situatie tòch landen, maar ja, dat krijg je in de cabine dan weer niet mee :P.
Eigenlijk moet iedereen weer in de fokker50 gaan vliegen. Regelmatig een doorstart gemaakt terwijl de passagiers en de cabine bemanning het niet eens doorhadden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46
aerofreak schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 21:01:
[...]

Dit moet echt het gaafste zijn wat je kan doen als piloot van een airliner 8)
Ik vraag me af of dit piloten zijn van de airliner of gewoon de test piloten van Boeing. Ik ben zelf 2 keer op Le Bourget en Farnborough geweest en dit soort demo's zijn echt indrukwekkend. Je beseft dan pas wat zo'n kist kan en hoe ruim de marges zijn bij een normale lijnvlucht, hoewel er uiteraard ook wel dat er een groot verschil is tussen een compleet lege demo kist en een volgeladen pax vlucht.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

wildhagen schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:49:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Getver, wat een verhaal. Wordt al zenuwachtig en misselijk van het lezen. Maar als dit zo extreem is waarom landen de vliegtuigen dan op dat vliegveld. In Engeland zijn wordt toch ook regelmatig uitgeweken.
Omdat de tweede aproach ook zo ruig was, lijkt het mij niet echt iets van dat ene moment.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik moet vliegen van San Francisco naar Reno. Ik wil nu een vlucht boeken, en zie dat de beste optie Lufthansa is :? Het lijkt ook echt een Lufthansa kist. Weet iemand wat voor vlucht dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Pinin schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:13:
[...]

Getver, wat een verhaal. Wordt al zenuwachtig en misselijk van het lezen. Maar als dit zo extreem is waarom landen de vliegtuigen dan op dat vliegveld. In Engeland zijn wordt toch ook regelmatig uitgeweken.
Omdat de tweede aproach ook zo ruig was, lijkt het mij niet echt iets van dat ene moment.
Ja, het was niet echt een fijne ervaring nee :P

Maar kennelijk was de inschatting van verkeersleiding en piloten dat het nog wel te doen was uiteindelijk. Ze zullen neem ik aan geen onverantwoorde risico's nemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mijn pa vloog laatst van Tel Aviv met El Al naar NL. Hij zat tegenover de stewardessen ( 2 stuks) die tijdens de landing aan het huilen waren van angst. Mijn pa zat toen ook niet meer rustig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:21:
Ik moet vliegen van San Francisco naar Reno. Ik wil nu een vlucht boeken, en zie dat de beste optie Lufthansa is :? Het lijkt ook echt een Lufthansa kist. Weet iemand wat voor vlucht dat is?
Ff zitten zoeken, zal wel een codeshare zijn. Zou volgens mij bijv LH8940 moeten zijn, volgens deze site is dat een CRJ200 :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

wildhagen schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:21:
[...]
Ja, het was niet echt een fijne ervaring nee
Gelukkig is het in een vliegtuig snel voorbij. Het doorstaan van turbulentie dan, niet voorbij als in neerstorten :+
We zijn wel eens op een oudejaarsavond op Heathrow geland in zware storm. Echt het hele vliegtuig zag groen van angst en het schudden (onze tweeling die toen een jaar of 5 was, vondt het prachtig, die dachten dat ze in een attractie zaten).
Maar ben ook wel naar Hull gevaren met iets als windkracht 9 op zo'n ferry en ik ben echt nog nooit zo ziek geweest en dat duurde een stuk langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
SkyWest opf United Express, verkocht door Lufthansa dus komt dan in de ticket systemen ook naar boven als Lufthansa vlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Pinin schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:13:
[...]

Er is een verschil tussen ruig en onveilig. Je hebt aan de ene kant karde wettelijke limieten (voor wat betreft wind van wind van achteren en/of opzij) en de persoonlijke limieten van de vliegers, welke zelf ingeschat moeten worden (eventuele technische problemen met het vliegtuig daargelaten).

Zolang de wind binnen de wettelijke limieten ligt, mag er geland worden. Of je dat wil is een inschatting die per vlieger verschilt, maar hoe ruig een nadering overkomt bij de passagier, is geen echte factor bij die beslissing. Het gaat erom, kun je het vliegtuig nog veilig op de grond krijgen en of het comfortabel is, speelt niet echt mee.

Heb zelf talloze naderingen gedaan die zeer turbulent waren en nooit onveilig (anders had ik niet doorgevlogen). Ga naar London City met windkracht 5, naar Trondheim of Kilimanjaro met een harde oosten wind en je schudt uit je stoel. Dat maakt het echter niet onveilig. En als dat het wel wordt, dan is een doorstart de enige oplossing.

Uitwijken kost geld, tijd en moeite. En als er geen wettelijke en veiligheidsreden is, waarom dan uitwijken? vanwege comfort? Uiteindelijk moet je de mannen voorin vertrouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:23:
Mijn pa vloog laatst van Tel Aviv met El Al naar NL. Hij zat tegenover de stewardessen ( 2 stuks) die tijdens de landing aan het huilen waren van angst. Mijn pa zat toen ook niet meer rustig :+
Iets vergelijkbaars jaren geleden ('99) gehad op een vlucht naar Vancouver, tussenlanding in Calgary, waardoor er veel plekken vrij kamen. Boven de Rocky Mountains genoeg turbulentie dat iederen weer op z'n eigen plek moest gaan zitten, en tevens een huilende stewardess welke door 2 andere getroost moest worden.

Gratis achtbaan, wat wil je nog meer :P

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Fly-guy schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:15:
[...]

Er is een verschil tussen ruig en onveilig. Je hebt aan de ene kant karde wettelijke limieten (voor wat betreft wind van wind van achteren en/of opzij) en de persoonlijke limieten van de vliegers, welke zelf ingeschat moeten worden (eventuele technische problemen met het vliegtuig daargelaten).

Zolang de wind binnen de wettelijke limieten ligt, mag er geland worden. Of je dat wil is een inschatting die per vlieger verschilt, maar hoe ruig een nadering overkomt bij de passagier, is geen echte factor bij die beslissing. Het gaat erom, kun je het vliegtuig nog veilig op de grond krijgen en of het comfortabel is, speelt niet echt mee.

Heb zelf talloze naderingen gedaan die zeer turbulent waren en nooit onveilig (anders had ik niet doorgevlogen). Ga naar London City met windkracht 5, naar Trondheim of Kilimanjaro met een harde oosten wind en je schudt uit je stoel. Dat maakt het echter niet onveilig. En als dat het wel wordt, dan is een doorstart de enige oplossing.

Uitwijken kost geld, tijd en moeite. En als er geen wettelijke en veiligheidsreden is, waarom dan uitwijken? vanwege comfort? Uiteindelijk moet je de mannen voorin vertrouwen..
Wat vlieg je nu kwa toestel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:15
Begin mei op de heenvlucht naar Madrid met KLM ook een go around gehad. De reden was echter geen slecht weer of turbulentie, maar doordat de Spaanse ATC onze 737 te dicht achter een 4-motorig toestel wilde laten landen. Volgens de crew waren ze dichter achter zulk vliegtuig geplaatst dan volgens de voorschriften mocht, wat resulteerde in een rondje van het Spaanse landschap genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Njay schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:29:
[...]

Wat vlieg je nu kwa toestel ?
A330, welke zo nu en dan ook aardig heen en weeg kan gaan, maar zelfs met het kleine stickje prima te controleren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik vloog laatst met Swiss LX 242 van Dubai naar Muscat in een A330 met 38 pax. En van Parijs naar Amsterdam is vaak goedkoper met Air France dan met KLM. Ik zit binnenkort op vlucht AF8228 die wél gewoon door KLM uitgevoerd gaat worden. Vreemd hoor.

[ Voor 21% gewijzigd door Napsju op 12-06-2015 14:31 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Fly-guy schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:30:
[...]

A330, welke zo nu en dan ook aardig heen en weeg kan gaan, maar zelfs met het kleine stickje prima te controleren is.
Cool ! heb je boeing gevlogen of alleen airbus? en wat vindt je fijner kwa steering? flyby of zoals de boeing lekker nog op yoke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Napsju schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:30:
[...]

Ik vloog laatst met Swiss LX 242 van Dubai naar Muscat in een A330 met 38 pax. En van Parijs naar Amsterdam is vaak goedkoper met Air France dan met KLM. Ik zit binnenkort op vlucht AF8228 die wél gewoon door KLM uitgevoerd gaat worden. Vreemd hoor.
Niks vreemds aan, dat concept heet gewoon codesharing, waarbij je een operating carrier hebt (degene die de vlucht daadwerkelijk uitvoert, in jouw voorbeeld dus KLM) en een marketing carrier, die de vlucht onder hun naam verkoopt (in dit voorbeeld Air France).

Gebeurt elke dag volop, sommige vluchten zijn wel met 4 of soms zelfs nog meer airliners geshared :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Dat is inderdaad niet vreemd, maar dat Air France dan een ticket op feitelijk de zelfde vlucht voor helft van de prijs verkoopt vind ik toch merkwaardig.

[ Voor 18% gewijzigd door Napsju op 12-06-2015 14:41 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Njay schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:31:
[...]

Cool ! heb je boeing gevlogen of alleen airbus? en wat vindt je fijner kwa steering? flyby of zoals de boeing lekker nog op yoke :)
Nog nooit boeing gevlogen, wel fokker en embraer, welke beide met een stuur werken.

Echter verwar een stick bij airbus niet met fly by wire, het zijn twee verschillende systemen. Zowel de moderne boeing, als embraers en airbus hebben allemaal (geheel of deels) fly by wire.
Het systeem is niets anders dan het uitlezen van je stuur/stick uitslagen en deze digitaal naar de stuurvlakken sturen en die signalen door een (hydraulische) motor deze stuurvlakken aan laten sturen. Dat in tegenstelling tot conventionele besturing waar het stuur fysiek vastzat met kabels of stangen aan de stuurvlakken.

Zoals al gezegd hebben veel moderne vliegtuigen tegenwoordig fly by wire (scheelt gewicht, onderhoud).

Het grootste verschil tussen boeing en airbus is dat bij beide een computer deze signalen controleert maar bij airbus de signalen die niet toegestaan zijn actief blokkeert. Je kan bij een airbus in normale omstandigheden een vliegtuig niet buiten de limieten krijgen, bij boeing laat de computer dat wel toe (al zie je bij boeing ook een verschuiving richting meer beperking).

Wat lekkerder vliegt is lastig te zeggen, deels omdat ik pas twee jaar op de airbus zit en mijn ervaring met "het stickje" dus minder is dan met een stuur. Er is voor beide systemen wat te zeggen qua veiligheid, maar het grootste "nadeel" van airbus (tot nu toe al wordt dat wel minder) is dat ik "vroegâh" meer op intuïtie vloog. Als het turbulent was wist je na wat ervaring vrijwel precies, zonder naar de instrumenten te kijken, hoe je een bepaalde windvlaag moest opvangen. Dus hoeveel gas je extra moest geven, hoeveel je moest sturen.
En dat is nu een stuk minder omdat de feedback in een airbus anders/minder is. Vliegt ook prima, maar op een iets andere manier.
Grote kans dat als mijn ervaring anders was opgebouwd, ik tot een andere conclusie zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Thanks voor je heldere uitleg ! ik ben jaloers , vliegen lijkt me het gaafste wat er is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46
Ik neem aan dat er totaal geen feedback in de stick zit?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:15
wildhagen schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:35:
Gebeurt elke dag volop, sommige vluchten zijn wel met 4 of soms zelfs nog meer airliners geshared :)
Ik vind het tegenwoordig zelfs voort merkwaardiger als een vlucht niet geshared wordt. Bewijst ook wel de foto die ik van het vertrekbord in Madrid had gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/2ld96b5.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

SnowDude schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:55:
Ik neem aan dat er totaal geen feedback in de stick zit?
Geen force feedback nee, wel gaat ie terug naar zijn beginpositie als je hem loslaat en blijft dus niet "staan". Hier ook wel een heldere uitleg: http://www.airliners.net/...tech_ops/read.main/304407

Wel zitten er een feedback systeem in voor stall warning (stick shaker), vziw. :)Nee dus, ook geen stickshaker op bijvoorbeeld de A320 en A330.

[ Voor 36% gewijzigd door Garyu op 12-06-2015 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Garyu schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:26:
[...]

Geen force feedback nee, wel gaat ie terug naar zijn beginpositie als je hem loslaat en blijft dus niet "staan". Hier ook wel een heldere uitleg: http://www.airliners.net/...tech_ops/read.main/304407

Wel zitten er een feedback systeem in voor stall warning (stick shaker), vziw. :)Nee dus, ook geen stickshaker op bijvoorbeeld de A320 en A330.
een Bus zou toch bijna niet in stall kunnen gaan ivm de computer aansturing? (los van klote met de cdu of autopilot dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

In principe niet, daar heb je flight envelope protection voor. Maar dat werkt in alternate law weer niet, (zie AF447 bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
thanks ! een van de betere topics dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Hier nog een overzichtje van de flight modes in een Airbus: http://www.airbusdriver.net/airbus_fltlaws.htm, High Angle-of-Attack (AOA) protection = stall protection.

[ Voor 28% gewijzigd door Garyu op 12-06-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:24
Als de bescherming wegvalt, zit er nog steeds stickshaker in. Dat is verplicht in de wet! Uit CS25:
CS 25.207 Stall warning
(a) Stall warning with sufficient margin to prevent inadvertent stalling with the flaps and landing gear in any normal position must be clear and distinctive to the pilot in straight and turning flight.

(b) The warning must be furnished either through the inherent aerodynamic qualities of the aeroplane or by a device that will give clearly distinguishable indications under expected conditions of flight. However, a visual stall warning device that requires the attention of the crew within the cockpit is not acceptable by itself. If a warning device is used, it must provide a warning in each of the aeroplane configurations prescribed in sub-paragraph (a) of this paragraph at the speed prescribed in sub-paragraphs (c) and (d) of this paragraph. Except for the stall warning prescribed in subparagraph (h)(3)(ii) of this paragraph, the stall warning for flight in icing conditions must be provided by the same means as the stall warning for flight in non-icing conditions. (See AMC 25.207(b).)

[...]

AMC 25.207(b)
Stall Warning
1 A warning which is clear and distinctive to the pilot is one which cannot be misinterpreted or mistaken for any other warning, and which, without being unduly alarming, impresses itself upon the pilot and captures his attention regardless of what other tasks and activities are occupying his attention and commanding his concentration. Where stall warning is to be provided by artificial means, a stick shaker device producing both a tactile and an audible warning is an Acceptable Means of Compliance.

2 Where stall warning is provided by means of a device, compliance with the requirement of CS 25.21(e) should be established by ensuring that the device has a high degree of reliability. One means of complying with this criterion is to provide dual independent systems.

[ Voor 1% gewijzigd door LongBowNL op 12-06-2015 16:05 . Reden: /quote vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Volgens mij staat daar alleen dat een stick shaker met tactile + audible warning een geaccepteerde manier is, niet dat het de enige manier is... Stall warnings kunnen er ook onder icing conditions bijvoorbeeld anders uitzien..

[ Voor 28% gewijzigd door Garyu op 12-06-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
True, bij Airbus trilt blijkbaar het hele vliegtuig, ook bekend als buffeting.

https://youtu.be/4WuPoVjOXLY?t=8m29s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:02
LongBowNL schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:17:

Elke vliegtuig doet dat in principe wel ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
LongBowNL schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:17:

Buffeting is een gevolg van de aerodynamica en treedt (in meer of mindere mate) op bij elk vliegtuig.
Een airbus heeft geen stickshaker, wel een scala aan andere beschermingen (denk aan zelf gaan zakken om zo snelheid op te bouwen, automatisch vol gas geven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
Buffering is waar de stick shaker vandaan komt. De turbulente stroming die wordt veroorzaakt door loslating bij de hoofdvleugel, laat de control surfaces trillen. Omdat dat niet gevoeld kan worden in vliegtuigen met hydraulica, wordt dat via een stick shaker opgewekt.

Vliegtuigen met een T-staart hebben ook nog een stick-pusher om een deep-stall te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

[...]

Er is een verschil tussen ruig en onveilig. ...................................................
Nou als ik het hoorde was de landing zo hard dat er een paar keer gestuiterd werd, ik kan me voorstellen dat dat niet goed is voor het toestel en dure reparaties (of vervroegd vervangen van onderdelen) dus dat de maatschappij het ook niet graag heeft.

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Pinin schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:45:
[...]

Nou als ik het hoorde was de landing zo hard dat er een paar keer gestuiterd werd, ik kan me voorstellen dat dat niet goed is voor het toestel en dure reparaties (of vervroegd vervangen van onderdelen) dus dat de maatschappij het ook niet graag heeft.
Een landing kan best hard zijn voordat er serieuze inspecties gedaan moeten worden en (helaas) komen harde landingen ook voor bij kalm weer. (Sterker nog, zelf zijn mijn landingen vaak zachter bij ruwer weer).

Punt is dat je als passagier vrijwel geen goed beeld kan krijgen wat er nu echt afspeelt een hoe hard een landing nu echt is (tenzij je een g meter bij je hebt ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 667938

IK BEN GESLAAGD _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ , in september dus starten met de Cabin Attendant-opleiding aan het MBO. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Gefeliciteerd!! Chicken or fish?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Swiss zal de eerste operator van de Bombardier CSeries worden.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CHJuyD1UwAEnVLN.jpg:large

Wat mij gelijk op viel is die staart die toch wel erg ver naar voor zit. Wat denken jullie? Verbeelding?

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streskip
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:42
Op deze website staan een heleboel gave foto's van low level flying. Eerste deel is vooral militair, sommige foto's zijn redelijk spectaculair. Er staat ook een kort stukje tekst onder elke foto met uitleg.

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagewings.ca/Portals/0/Vintage_Stories/NewStories-C/Lower%20than%20a%20snake/LowDown99.jpg
A powerful photograph of a USAAF B-25 Mitchell bomber attacking shipping in the South Pacific. Judging by the tracks of gunfire, there are other aircraft on other heading firing at the obscured target. The high mountains and confined area make this low level attack particularly dangerous. There appears to be a trail of bullet splashes either following or coming from this Mitchell.

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagewings.ca/Portals/0/Vintage_Stories/NewStories-C/Lower%20than%20a%20snake/LowDown95.jpgTwo of twelve U.S. A-20 Havoc light bombers on a mission against Kokas, Indonesia in July of 1943. The lower bomber was hit by anti-aircraft fire after dropping its bombs, and plunged into the sea, killing both crew members.

Afbeeldingslocatie: http://www.vintagewings.ca/Portals/0/Vintage_Stories/NewStories-C/Lower%20than%20a%20snake/LowDown63.jpg
Mathematically, you can't get much lower than two inches below the hard deck. This South African Harvard aerobatic team set the bar as high (or is it low?) as is physically feasible with this wheels in the water formation flypast.
:o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Streskip schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:40:
[...]
[afbeelding]
Mathematically, you can't get much lower than two inches below the hard deck. This South African Harvard aerobatic team set the bar as high (or is it low?) as is physically feasible with this wheels in the water formation flypast.
:o
Beetje extreem, echt geen ruimte voor fouten meer, nog iets dieper en het vliegtuig staat meteen op z'n neus.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Uiteindelijk moet je de mannen voorin vertrouwen..
En vrouwen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 17:27

Bestla

M/M -> V/F

Of de Bot , ook wel Auto Pilot of AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Napsju schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:30:
Swiss zal de eerste operator van de Bombardier CSeries worden.

[afbeelding]

Wat mij gelijk op viel is die staart die toch wel erg ver naar voor zit. Wat denken jullie? Verbeelding?
Leuk om te zien dat ie nu zijn eerste klanten krijgt, volg het traject van de CSeries al een paar jaartjes en ken nogal wat mensen die er aan meegewerkt hebben bij de toeleveranciers. Mooi stukje techniek in ieder geval :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Morgen Vandaag Trooping the Colour in Londen ter ere van de verjaardag van Koningin Elizabeth II.
De Britse koningin Elizabeth II viert zaterdag 13 juni officieel haar 89e verjaardag met een traditionele militaire parade: Trooping the Colour. De Queen op 21 april jarig, maar in juni is het vaak beter weer. Trooping the Colour is een traditie die stamt uit de 17e eeuw, ten tijde van koning Charles II. Het jaarlijkse spektakel in Londen vindt plaats op de zaterdag voor of na 10 juni, met meer dan 1.400 soldaten en officieren, 200 paarden en 400 musici.

De parade begint bij Buckingham Palace en loopt via The Mall langs St. James’ Park naar de Horse Guards Road. Langs de route staat altijd veel publiek. Tot §9876 legde de koningin de route te paard af, maar sindsdien in een rijtuig. De parade wordt rechtsreeks uitgezonden op de Britse televisie. Op deze dag onderscheidt de vorstin ieder jaar talrijke burgers en prominenten.
Met als afsluiting - terwijl zij op het balkon van Buckingham Palace staan - de Flybuy door de RAF.
Eens ging dat zo:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/3/1/2104135.jpg

Vorig jaar zo:

Afbeeldingslocatie: http://intercepts.defensenews.com/wp-content/uploads/2014/06/450597766.jpg
Afbeeldingslocatie: http://intercepts.defensenews.com/wp-content/uploads/2014/06/450599492.jpg
Afbeeldingslocatie: http://intercepts.defensenews.com/wp-content/uploads/2014/06/450602256.jpg
Afbeeldingslocatie: http://intercepts.defensenews.com/wp-content/uploads/2014/06/450598196.jpg
Afbeeldingslocatie: http://intercepts.defensenews.com/wp-content/uploads/2014/06/450598274.jpg

Morgen live op BBC1 het gehele gebeuren van 11:30 - 14:05 uur.
De flyby zou rond 14:00 uur Nederlandse tijd moeten gebeuren.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/h7qNkGU.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 13-06-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Oeh, dan komen ze 3 minuten voor die tijd recht over mijn huis :9

Dat zal een lekkere lawaaige sessie worden :D

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 17:27

Bestla

M/M -> V/F

Ik zou dit wel eens van opzij willen zien.
[YouTube: https://youtu.be/pxvwGppH4zg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:06
Niet volledig van opzij, en niet die van Vietnam Airlines, maar het geeft een betere indruk dan de video van Boeing, waar het echt recht omhoog lijkt (wat het niet is).

[ Voor 8% gewijzigd door AndRo555 op 13-06-2015 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr4il
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 19:04
Ik heb helaas m'n VWO nog niet gehaald, dinsdag nog herkansing, anders nog een jaar wachten voordat ik Aviation Studies mag gaan doen :(

Tadaaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 17:16

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Nog net op tijd dit topic gelezen, kijk nu BBC1 live voor de FlyBy. Die zal als het goed is over een half uur plaatsvinden?

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
kamstra schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 08:06:
Oeh, dan komen ze 3 minuten voor die tijd recht over mijn huis :9

Dat zal een lekkere lawaaige sessie worden :D
Nice.

Ik vind Londen bij dit soort gelegenheden echt mooi om te zien. Ook bij het Diamond Jubilee in 2012 met dat concert. Steekt Nederland toch wel schraal bij af...
SalimRMAF schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 13:19:
Nog net op tijd dit topic gelezen, kijk nu BBC1 live voor de FlyBy. Die zal als het goed is over een half uur plaatsvinden?
Ze staan al op het balkon dus zal niet zo heel lang meer duren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:32

Fiber

Beaches are for storming.

Groot deel gaat niet door vanwege het weer...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Fiber schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:02:
Groot deel gaat niet door vanwege het weer...
Ik zie het. Jammer.

Maar die Red Arrows die overvlogen was wel heel erg :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 17:16

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Verdomme. Uur gewacht voor alleen de red arrows? Die heb ik vaak genoeg in het echt gezien. Niks anders dan de Red Arrows, toch? Daarna keerde het koningshuis terug.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:43
Gaat dit topic alleen over de commerciele luchtvaart, of is dit ook een leuk nieuwtje?

Eerste landing van een vleugelvliegtuig in 47 jaar tijd op een Nederlands marineschip. Amerikaanse V-22 Osprey aan boord van de Karel Doorman.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xtf1/v/t1.0-9/11424006_364103313800975_7275346712077626649_n.jpg?oh=40fef57c07873c05446d291013b8b932&oe=562A47C8&__gda__=1442623635_4c5e3621c53fdde07678c03b383216d0

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xta1/v/t1.0-9/11391288_364104450467528_6121577216893580614_n.jpg?oh=2e2805c3b1d1a756c8e1b4e42bb91d79&oe=55EB1FF7&__gda__=1445794430_2b446fb3509a0a1960592f96ede56585

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
SalimRMAF schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:21:
Verdomme. Uur gewacht voor alleen de red arrows? Die heb ik vaak genoeg in het echt gezien. Niks anders dan de Red Arrows, toch? Daarna keerde het koningshuis terug.
Ja, helaas. Vanwege het weer afgelast voor het grootste deel.

Toch was dit wel bijzonder gaaf om te zien én horen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CHYSyxlWcAA1rmv.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CHYRjIMWsAEZROi.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CHYQvPiWIAInP1x.jpg:large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CHYRsMOXAAAJoHr.jpg:large
Spixo schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:35:
Gaat dit topic alleen over de commerciele luchtvaart, of is dit ook een leuk nieuwtje?

Eerste landing van een vleugelvliegtuig in 47 jaar tijd op een Nederlands marineschip. Amerikaanse V-22 Osprey aan boord van de Karel Doorman.

[afbeelding]

[afbeelding]
Nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Spixo schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 14:35:

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat mag hier ook hoor :)

Leuk detail: die vorige landing 47 jaar geleden was óók op de Karel Doorman, maar dan een wat ouder exemplaar met diezelfde naam :P

Videotje van (o.a.) landingen (o.a. door Grumman S-2 Trackers) op die Karel Doorman:

[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 13-06-2015 15:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Toen nog Hr. Ms. Karel Doorman. Nu Zr. Ms. Karel Doorman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik vind die Bombardier C-series wel interessant. Iemand hier die er meer over weet? Ik heb wikipedia even gecheckt en wat me als eerste opvalt is de relatief lage kruissnelheid, waar is de innovatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:06
Ik ken de C Series niet zo goed, maar ik zou durven wedden dat het gewoon nieuwer, efficiënter en zuiniger is dan de concurrentie. (of probeert te zijn) Daarbij komt weinig echt innovatie te kijken. Wel knappe staaltjes engineering, maar niet zozeer de meest innovatieve, want dan zal het moeilijk zijn om nog op prijs te kunnen concurreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CG0O5YcXEAAipqG.jpg:large

Over een paar uur begint op Aéroport de Paris-Le Bourget
Le Salon International de l'Aéronautique et de l'Espace ofwel de Paris Air Show 2015.
De show duurt de gehele week t/m zondag.

Wat er o.a. staat:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/0/5/2656501.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/9/4/2656493.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8890/18499684839_d12601cc34_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/552/18062808703_9b922543c2_c.jpg

De komende dagen kunnen we dus orders verwachten voor Boeings, Airbuses maar ook andere fabrikanten verwachten.
Daarnaast ook flying displays, met morgen:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CHeqmvqWcAMgwUQ.png

Enne, die MD-11's in de hangar waren mooi, maar dit is nog mooier :9~

Afbeeldingslocatie: http://cdn.airplane-pictures.net/images/uploaded-images/2015/6/12/574593.jpg

En ik zag dit in het vliegtuigfoto's-topic; laat ik dat even hier delen:
Anoniem: 678930 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:18:
Hallo beste Spotters.

Morgen gaat mijn vader na ruim 35 jaar piloot te zijn geweest voor de KLM, starten aan zijn laatste vlucht. Nou zou het ons geweldig lijken om foto's en filmpjes te verkrijgen van zijn start en landing.
Hij vertrekt morgen 15 juni om 10:00 naar Kaapstad, met vluchtnummer KL0597 en hij komt zaterdag 20 juni rond 10:30 aan op Schiphol met vluchtnummer KL0598.

Wie ow wie zou mij kunnen helpen?
Alvast heel erg bedankt!!!

Barbara

Mocht dit niet op de goede plek staan dan hoor ik het ook graag!!
Daarover gesproken; ben vanavond eens wezen rondkijken naar foto's en video's van 11 november en ik geloof dat we aardig incognito waren; ik ben maar op 1 foto en 1 video te zien. :o

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 15-06-2015 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Modbreak:Dit topic is de 10.000 posts reeds gepasseerd. Als iemand zich geroepen voelt om een mooie nieuwe TS te maken, hoor ik het graag. Anders open ik van de week gewoon een nieuw deel

[ Voor 1% gewijzigd door NMe op 15-06-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
PWM schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:11:
[mobbreak]Dit topic is de 10.000 posts reeds gepasseerd. Als iemand zich geroepen voelt om een mooie nieuwe TS te maken, hoor ik het graag. Anders open ik van de week gewoon een nieuw deel[/]
Zou ik mogen adviseren omdat nu te doen voor dat alle nieuwtjes van de Parijs Air Show naar buiten komen? Zo blijft alles nog bij elkaar staan er worden dubbelposts voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Grote klanten van Martinair beklaagden zich eerder dit jaar over de sanering bij de top van KLM, dat ook al vervoer is kwijtgeraakt door de beslissing om de vrachtvloot te decimeren. Ook concurrenten van KLM, zoals Qatar Airways, vragen zich af openlijk af waarom de Nederlandse luchtvaartmaatschappij zo makkelijk afstand doet van marktaandeel. De vrachtoverslag op Schiphol zit in de lift.
Wat hier eigenlijk al wel eens genoemd is nu nogmaals hard in de Telegraaf. Echt heel jammer dit weer zo te lezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
De eerste berichten van de Parijs Air Show:

Garuda houdt van het getal 30 gok ik, ze hebben namelijk die intentie om:De widebodies zijn bedoelt om nieuwe routes te open naar Europa en Amerika.

Saudi Arabian Airlines is de launch customer van de A330 Regional.
Ze hebben 20 A333R besteld bedoelt voor regionale en binnenlandse vluchten en 20 A320 ceo toestellen.

Verder heeft Swiss 10 van hun CS100 bestellingen omgezet naar CS300 toestellen.
En Airbus blijft geloven in de VLA markt, dat is natuurlijk logisch van hun kant, maar 1550 toestellen is wel heel erg optimistisch.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CHhyo9vWUAAToL0.png:large

Nieuw:

EVA Air Cargo heeft de intentie 5 777F's te kopen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CHh9fthUkAEA_GU.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Die Bolle14 op 15-06-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
PWM schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:11:
[mobbreak]Dit topic is de 10.000 posts reeds gepasseerd. Als iemand zich geroepen voelt om een mooie nieuwe TS te maken, hoor ik het graag. Anders open ik van de week gewoon een nieuw deel[/]
Kan toch prima met huidige TS?

En inderdaad, beter nu zodat het PAS nieuws bij elkaar komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

gop1 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 22:24:
Ik vind die Bombardier C-series wel interessant. Iemand hier die er meer over weet? Ik heb wikipedia even gecheckt en wat me als eerste opvalt is de relatief lage kruissnelheid, waar is de innovatie?
Het is vooral een manier om competitief te kunnen blijven op het kleinere vliegtuig-segment, ze voelen de druk van de kleinere varianten van de 737 en de A320NEO die flexibeler en efficienter zijn, en daardoor afnemende orders voor andere Bombardier-machines (CRJ-700 Series). Je weet wel, die platte lange spitse vliegtuigen waarmee bijvoorbeeld Lufthansa veel regionaal vliegt.

De C-Series is daarvan praktisch de opvolger met een stuk hogere efficiëntie. En ook directere concurrentie voor de alternatieven van Boeing en Airbus.

Nieuwe features zijn bijvoorbeeld:
Volgens Bombardier:
  • More fuel-efficient engines
  • Higher percentage of composite materials (46%) in its fuselage
  • Highest overhead bin volume per passenger
  • Wider aisle for faster boarding and disembarkation
Voor een regionaal vliegtuig is dat redelijk revolutionair.

En vergeet niet dat de nieuwe C-Series voor het eerst volledig naar fly-by-wire gaan, voor Bombardier een flinke stap voorwaarts!

Qua prijzen: Een A320NEO kost een slappe 100M€ (list price, dus nog redelijk wat korting te regelen als je er een flink aantal van wil krijgen), een C-300 kost ongeveer 60M€. Toch de moeite waard zeg maar.

[ Voor 6% gewijzigd door Garyu op 15-06-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Garyu schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:38:

Qua prijzen: Een A320NEO kost een slappe 100M€ (list price, dus nog redelijk wat korting te regelen als je er een flink aantal van wil krijgen), een C-300 kost ongeveer 60M€. Toch de moeite waard zeg maar.
Niemand betaald listprijs en de aankoopprijs van de een vliegtuig is denk ik een van de minst belangrijke factoren bij de aanschaf. Terugverdien mogelijkheden, onderhoudskosten, opleidingskosten (van technici, piloten etc), flexibiliteit (tussen verschillende vliegtuigen van dezelfde fabrikant kan je makkelijker piloten schuiven/heropleiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

PolarBear schreef op maandag 15 juni 2015 @ 11:51:
[...]

Niemand betaald listprijs en de aankoopprijs van de een vliegtuig is denk ik een van de minst belangrijke factoren bij de aanschaf. Terugverdien mogelijkheden, onderhoudskosten, opleidingskosten (van technici, piloten etc), flexibiliteit (tussen verschillende vliegtuigen van dezelfde fabrikant kan je makkelijker piloten schuiven/heropleiden).
Zeg ik dat ergens dan? Ik wijs er notabene op dat het list price is en dat daar nog flink op te onderhandelen valt 8)7

Natuurlijk heb je een zwik kosten, maar de prijs van het vliegtuig is natuurlijk wel degelijk een factor, zeker bij nieuwe vliegtuigen die pas net op de markt komen, daar heb je nog geen tweedehands-markt.

Dat Swiss/Lufthansa als eerste klant bekend wordt gemaakt is natuurlijk ook niet heel gek, want daar vliegen al een flinke stapel oudere Bombardiers rond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Garyu, bedankt.
Ik denk dat de lage kruissnelheid een trucje is om een lager verbruik op te kunnen geven.Overigens zijn 'nieuwe, zuinigere motoren' niet de verdienste van de vliegtuigbouwer lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

gop1 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:07:
[...]
Overigens zijn 'nieuwe, zuinigere motoren' niet de verdienste van de vliegtuigbouwer lijkt me.
Niet alleen, de vliegtuigbouwer geeft wel specs op waaraan de motoren (minimaal) moeten voldoen. Het is aan de motorenbouwers om daar wat mee te doen. En niet alle motorenbouwers bouwen motoren voor alle types. Overigens is dat denk ik ook wel een eigen topic waard.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gop1
Freee!! schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:22:
[...]

Niet alleen, de vliegtuigbouwer geeft wel specs op waaraan de motoren (minimaal) moeten voldoen. Het is aan de motorenbouwers om daar wat mee te doen. En niet alle motorenbouwers bouwen motoren voor alle types. Overigens is dat denk ik ook wel een eigen topic waard.
Het lijkt me best een goed idee om specifiekere topics te hebben, aangezien luchtvaart een vrij groot onderwerp is. Nu gaat het afwisselend over vliegtuigen, financiën van maatschappijen, tickets, luchthavens, airshows, geschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

gop1 schreef op maandag 15 juni 2015 @ 12:38:
[...]
Het lijkt me best een goed idee om specifiekere topics te hebben, aangezien luchtvaart een vrij groot onderwerp is. Nu gaat het afwisselend over vliegtuigen, financiën van maatschappijen, tickets, luchthavens, airshows, geschiedenis.
Ga nog even zo door en we hebben een compleet subforum luchtvaart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Pagina: 1 ... 111 112 Laatste

Dit topic is gesloten.