Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 112 Laatste
Acties:
  • 657.934 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 15:20:
[...]

Wat gebeurt er eigenlijk met die crew na een ongeluk? Als je een werkplek van $2.1 miljard laat crashen dan staat er niet een week later een nieuwe kist voor je klaar (want die worden niet meer gebouwd).
Betekent dat omscholen naar een ander type of (lang) wachten tot er een plekje vrij komt in de crew van een andere B-2?
Ik vermoed herscholing naar een ander toestel, maar misschien gaan ze gewoon terug naar de B-2, ik neem aan dat niet alle toestellen tegelijkertijd in gebruik zullen zijn, en er zullen denk ik meer crew-leden dan toestellen zijn, omdat je ook een pool moet hebben (er kan immers altijd iemand ziek zijn, tijdelijk niet in staat om te vliegen ivm vermoedheid, etc etc).
DennusB schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 15:21:
[...]

Ik denk beter omscholen naar een ander vak...
Waarom? Het was geen fout van de flight crew, maar een technisch mankement (vocht in de sensoren).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 15:24:
Ik vermoed herscholing naar een ander toestel, maar misschien gaan ze gewoon terug naar de B-2, ik neem aan dat niet alle toestellen tegelijkertijd in gebruik zullen zijn, en er zullen denk ik meer crew-leden dan toestellen zijn, omdat je ook een pool moet hebben (er kan immers altijd iemand ziek zijn, tijdelijk niet in staat om te vliegen ivm vermoedheid, etc etc).
Ik zie op militaire toestellen vaak namen van crewleden op de zijkant van de cockpit geschilderd dus ik had de indruk dat bij elk toestel een vaste crew hoort.
Aan de andere kant kan ik me ook niet goed voorstellen dat er niet een paar reservepiloten zijn voor als er iemand uitvalt. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Modbreak:Ik heb de berichten over de neergehaalde Malaysian Airlines vlucht verplaatst naar Boeing 777 stort neer in Oekraïne :) .

[ Voor 47% gewijzigd door gambieter op 17-07-2014 18:05 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-09 20:16
Even iets anders, aan degene die laatst vroeg of'ie niet eens mee kon naar airside schiphol:
http://www.knvvl.nl/actue...-airside-excursie-13-sept

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 00:07

EektheMan

DPC

MH 17 - Ukraine – 17 July 2014

EUROCONTROL has been informed that MH 17 en route from Amsterdam to Kuala Lumpur has crashed in the eastern part of Ukraine.

Our thoughts are with the families and friends of those on board.

According to our information, the aircraft was flying at Flight Level 330 (approximately 10,000 metres/33,000 feet) when it disappeared from the radar. This route had been closed by the Ukrainian authorities from ground to flight level 320 but was open at the level at which the aircraft was flying.

Since the crash, the Ukrainian authorities have informed EUROCONTROL of the closure of routes from the ground to unlimited in Eastern Ukraine (Dnipropetrovsk Flight Information Region). All flight plans that are filed using these routes are now being rejected by EUROCONTROL. The routes will remain closed until further notice.

The European Aviation Crisis Coordination Cell is being activated to coordinate the response to the impact of the airspace closure.
Dus een gedeelte van de airspace is gesloten. Wat gebeurd er in zo'n geval met de vluchtroutes die door zo'n gesloten gebied gaan? Gaat het dan om kleine aanpassingen van bv een paar honderd kilometer of echt een volledig andere route?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

EektheMan schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 22:13:
[...]

Dus een gedeelte van de airspace is gesloten. Wat gebeurd er in zo'n geval met de vluchtroutes die door zo'n gesloten gebied gaan? Gaat het dan om kleine aanpassingen van bv een paar honderd kilometer of echt een volledig andere route?
Dat hangt van de afmeting van het gesloten gebied af en de vliegroutes die er om heen lopen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

Afbeeldingslocatie: https://farm7.staticflickr.com/6027/5950846159_3395c1b3f7_b.jpg

- 18 juli 1956: De eerste Boeing KC-135 rolt uit de fabriek in Renton, Washington. Een paar minuten later volgt de laatste KC-97. De KC-97 was (als prop kist) niet meer geschikt voor de jets; omdat die laatste bij aerial refueling haast op stall speed moest vliegen.

Op de foto hierboven zijn de hangar net uit en brengen een Dash-80 en een B-52 Stratofortress een saluut.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/8/8/1148882.jpg

- 18 juli 1974: NASA koopt N9668, een Boeing 747-123 van American Airlines. Het is de 86e gebouwde 747 en kwam op oktober 1970 uit de fabriek rollen. Nadat Boeing de 747 voor zo'n $30 miljoen had verspijkerd (versteviging, extra vertical stabilizers, avionics en motoren upgrades) ging de 747 door het leven als N905NA. NASA had eerst nog een Lockheed C-5 Galaxy in gedachten; maar uiteindelijk werd het een 747 omdat door de verslechterde economie er veel 747's beschikbaar waren (lees: goedkoop), lage positie van de vleugels en dat NASA in tegenstelling tot een C-5 de kist zelf in eigendom kon hebben.
(Een C-5 zou in bezit van USAF blijven)

Toch handig als je even wil weten hoe die Spaceshuttle nou op een 747 gezet moet worden:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f7/Shuttle_mounting_point.JPG/576px-Shuttle_mounting_point.JPG

Beide Shuttle Carrier Aircraft 747's vliegen niet meer. Deze N905NA vloog het laatst en bracht de Discovery, Endeavour en de Enterprise naar hun musea toe.
Als laatste was de Endeavour aan de beurt; deze vloog op 21 september 2012 op de rug van N905NA vanaf Edwards Air Force Base in Californië over San Fransisco en dan naar LAX. Ondertussen laag vliegend over diverse landmarks; uiteraard met zeer veel toeschouwers.

Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8438/8012816450_5841a79c2b_c.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8441/8010331304_7f18cd950f_c.jpg

N905NA is daarna uit elkaar gehaald en afgelopen april over de weg vervoerd van Houston's Ellington Field naar Space Center Houston. Plan is dat het daar met een mock-up Space Shuttle Independence komt te staan.
Op Google Maps is de kist in onderdelen te zien Ellington Field.
Als je op Google Earth terug gaat naar 28 oktober 2012 zie je de kist nog staan op de apron bij de Wings Over Houston Airshow.

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7360/14075636174_4e97af2cc9_c.jpg

N905NA komt er beter af dan haar zusterschip: N911NA (747-SR46 van Japan Airlines); deze is op 8 februari 2012 naar United States Air Force Plant 42 (Google Maps locatie) gevlogen en zal voor onderdelen voor NASA's 747 Sofia vliegtuig gebruikt worden.

- 18 juli 2010: de Boeing 787 maakt haar eerste internationale opwachting, op Farnborough Airshow:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/4/2/7/1743724.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Piet91 op 18-07-2014 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb restitutie aangevraagd bij de KLM voor mijn vlucht met gezin naar Florence. De redenen:

Uitgeweken naar PISA wegens te harde wind. Dit terwijl er totaal geen sprake was van een te harde wind en alle vluchten voor en na onze kist gewoon landen.

Vertraging meer dan 4 uur, zonder enige informatie. Niemand van de KLM te zien, niemand die iets wist of ons opving. 2 uur op koffers moeten wachten.

Ben benieuwd hoe dwars ze gaan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PWM schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:45:
Heb restitutie aangevraagd bij de KLM voor mijn vlucht met gezin naar Florence. De redenen:

Uitgeweken naar PISA wegens te harde wind. Dit terwijl er totaal geen sprake was van een te harde wind en alle vluchten voor en na onze kist gewoon landen.
Succes met dat hard te maken. Beetje te veel rug wind of te weinig tegen wind en er is een gegronde reden om uit te wijken.. En dat valt onder overmacht..

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik denk ook dat dat een heel moeilijk verhaal wordt, te harde wind is te harde wind, een vlieger gaat niet voor zijn lol uitwijken. Dat andere kisten wel konden landen zegt helemaal niets, elk vliegtuigtype heeft andere limieten. Daarnaast speelt bij staartwind in combinatie met de enorm korte baan in Florence het gewicht van het vliegtuig ook een grote rol. Wellicht was jullie vliegtuig zwaarder dan de vliegtuigen er voor en erna.

Uiteraard blijft het een heel erg vervelend verhaal en is het heel vervelend dat er in Pisa niemand was om jullie te helpen. Ik weet niet of KLM normaal gesproken op Pisa vliegt, want als dat niet zo is dan is er ook geen KLM personeel aanwezig en is KLM totaal afhankelijk van het vliegveld zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

- 19 juli 1961: eerste reguliere in-flight film. Op een TWA 707 in first class van New York naar Los Angeles.
De film was By Love Possessed uit 1961.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.doyouremember.com/wp-content/uploads/2013/09/TWA-in-flight-movies-pdf-1-790x1024.jpg

- 19 juli 1989: de crash van United Airlines vlucht 232.
Het was een vlucht met een McDonnell Douglas DC-10 (N1819U) van Stapleton Airport in Denver naar O'Hare Airport in Chicago waarna het zou doorvliegen naar Philadelphia.
Een uur naar vertrek spatte de fan disk (deel waar de fans aan vastzitten) van motor #2 (achter op de staart) uit elkaar (oorzaak: metaalmoeheid) waardoor de hele motor desintegreerde. De achterkant van de DC-10 raakte zwaar beschadigd waaronder alle 3 hydraulische systemen met als gevolg dat alle hydraulische systemen niet meer te bedienen waren; flaps, ailerons, rudder, niets.

Men kon uiteindelijk niets anders doen dan het toestel proberen te besturen met het enige wat ze nog hadden; de beide motoren aan de vleugels. Door met het gas te 'spelen' konden ze de kist nog enigszins besturen. Een United DC-10 instructeur die in first class zat bood zijn hulp aan; hij ging achter de throttles zitten bestuurde met elke hand een throttle.

Men wilde een noodlanding maken op Sioux Gateway Airport in Iowa op baan 22; brandstof werd gedumpt maar door hun gebrek aan besturing kwamen ze uiteindelijk (beter) voor baan 31 terecht. (Brandweer moest halsoverkop van baan 22 vertrekken; die hadden zich juist daar opgesteld omdat ze landing op baan 31 hadden verwacht).

Hier de kist bij de landing; de schade aan de staart is duidelijk te zien; zo is bijvoorbeeld de tail cone weg.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/0a/UA232precrash.jpg

Uiteindelijk kwamen ze aanvliegen met een snelheid van 440 km/h en 34 km/h verticaal - veilige snelheden lagen echter op 260 km/h en 5 km/h - de kist dook echter op het laatst naar rechts en de rechtervleugel raakt als eerst de grond. De fuselage brak in stukken en rolde over de kop en vloog in brand; de cockpit brak af en kwam elders terecht. (de 4 koppige crew in de cockpit overleefde de crash)
Afbeeldingslocatie: http://static.thisdayinaviation.com/wp-content/uploads/tdia//2013/07/512x349xSioux-City-Gateway-Airport.jpg.pagespeed.ic.a3FmhH6H1l.jpg

Van de 285 passagiers en 11 crew overleven 111 de crash niet. De meesten door de crash zelf maar 35 door rookinhalatie die boven de center fuel tank zaten. Van deze 35 bleken 24 geen verwondingen te hebben die kwamen van de crash zelf. 1 overlevende overleed een maand later aan verwondingen.

United 232 was een voorbeeld van Crew resource management; kort gezegd de situatie waarbij - naast de captain - de crew ook duidelijke inspraak heeft.

Beelden van de crash:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ScKaq6CrQEw]

In de aflevering Impossible Landing van Air Crash Investigation wordt deze crash besproken:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=zd9Nyi9x2PI]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 21:19
PWM schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:45:

Vertraging meer dan 4 uur, zonder enige informatie. Niemand van de KLM te zien, niemand die iets wist of ons opving. 2 uur op koffers moeten wachten.

Ben benieuwd hoe dwars ze gaan liggen.
Ah weer een passagier die twijfelt aan de beslissingen van vliegers. Ze zitten er voor jouw veiligheid, niet om je een oor aan te naaien en voor de lol uit te wijken naar Pisa.

En wat had je gezegd als jouw vliegtuig aan het einde van de baan het gras in ging? Fijn dat ze het toch geprobeerd hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door Floppie op 20-07-2014 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 00:00:
Toch handig als je even wil weten hoe die Spaceshuttle nou op een 747 gezet moet worden:
[afbeelding]
:D

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Floppie schreef op zondag 20 juli 2014 @ 11:16:
[...]

Ah weer een passagier die twijfelt aan de beslissingen van vliegers. Ze zitten er voor jouw veiligheid, niet om je een oor aan te naaien en voor de lol uit te wijken naar Pisa.

En wat had je gezegd als jouw vliegtuig aan het einde van de baan het gras in ging? Fijn dat ze het toch geprobeerd hebben?
Het was een halfvolle E-190. In de minuten (letterlijk) daarvoor en daarna zijn meerdere E-175 en E-190's geland. Nadat we zijn afgezet in Pisa, is de kist doorgevlogen naar Florence om alsnog iedereen voor de terugvlucht op te halen.

Een vlieger kan gewoon een inschattingsfout maken. Van de 40 landende vluchten, zijn er 39 geland en deze ene niet. Behalve tijd heb ik ook kosten moeten maken (huurauto was vergeven) en heeft de KLM aan niet 1 richtlijn voldaan mbt passagiersverzorging.

Om even aan te geven: Een week daarvoor dat ik in een ICE waar een zelfmoord plaats vond. Daarvoor mag ik reclameren, maar doe ik het niet aangezien DB/NS wat mij betreft geen blaam treft. Ik doe het niet om te stangen.

/edit

KLM vliegt normaal niet op Pisa. Als men had aangegeven: We vliegen hier normaal niet op, dus we doen ons best, maar er zullen wat gaten vallen, prima.

In plaats daarvan was het: U word opgevangen door personeel met KLM hestjes. Zij beantwoorden uw vragen, helpen met bagage en begeleiden u naar de bus.

Gewoon nooit iemand komen opdagen, een passagier vond op even gegeven moment een verdwaalde buschauffeur buiten zijn bus wat de onze bleek te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door PWM op 20-07-2014 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Laatst online: 21:19
PWM schreef op zondag 20 juli 2014 @ 12:31:
[...]

Het was een halfvolle E-190. In de minuten (letterlijk) daarvoor en daarna zijn meerdere E-175 en E-190's geland. Nadat we zijn afgezet in Pisa, is de kist doorgevlogen naar Florence om alsnog iedereen voor de terugvlucht op te halen.

Een vlieger kan gewoon een inschattingsfout maken. Van de 40 landende vluchten, zijn er 39 geland en deze ene niet. Behalve tijd heb ik ook kosten moeten maken (huurauto was vergeven) en heeft de KLM aan niet 1 richtlijn voldaan mbt passagiersverzorging.

Om even aan te geven: Een week daarvoor dat ik in een ICE waar een zelfmoord plaats vond. Daarvoor mag ik reclameren, maar doe ik het niet aangezien DB/NS wat mij betreft geen blaam treft. Ik doe het niet om te stangen.

/edit

KLM vliegt normaal niet op Pisa. Als men had aangegeven: We vliegen hier normaal niet op, dus we doen ons best, maar er zullen wat gaten vallen, prima.

In plaats daarvan was het: U word opgevangen door personeel met KLM hestjes. Zij beantwoorden uw vragen, helpen met bagage en begeleiden u naar de bus.

Gewoon nooit iemand komen opdagen, een passagier vond op even gegeven moment een verdwaalde buschauffeur buiten zijn bus wat de onze bleek te zijn.
De afhandeling erna is uiteraard buitengewoon vervelend.
Maar het aantal passagiers zegt niet zoveel over het gewicht van het vliegtuig. Hij had ook al brandstof mee kunnen hebben voor de terugreis. Daarbij kan je ook een Embraer opereren met 15 knopen tailwind, ipv 10 knopen die KLM hanteert. Dit is een afweging die de maatschappij maakt en heeft te maken met kosten/baten en veiligheid. Vliegers kunnen niet besluiten buiten de gestelde limieten te opereren, ook al vliegen andere maatschappijen wel met die ruimere limieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Helemaal mee eens, het is een inschattingsfout op het moment dat het vliegtuig aan het einde van de baan in het gras gelegen had. Nu was het een gevalletje van safety first. Prima dat anderen wel meer risico willen nemen en zo lang het goed gaat hoor je niemand ergens over. Maar ik ben blij dat vliegers van KLM zich niet laten tegen houden door claimende passagiers om gewoon voor de veiligste optie te kiezen als ze het niet vertrouwen.

Wel vervelend dat de Italiaanse afhandeling zich weer eens van z'n slechtste kant liet zien. Vandaag waren ze voor de verandering ook weer aan het staken hoorde ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Devil op 20-07-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De rellen rondom de Tripoli luchthaven gaan ondertussen ook door, deze Afriqiyah A330 is volledig in rook opgegaan:

Afbeeldingslocatie: http://oi61.tinypic.com/2nknk3a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/wu16jo.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:15
Zonde. Wellicht dat ze de winglets nog kunnen gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:14

MBV

Als vergiet? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
oohh schreef op zondag 20 juli 2014 @ 18:14:
Zonde. Wellicht dat ze de winglets nog kunnen gebruiken :P
Als het kan; vast.
Die krengen kosten zo een $1 miljoen om een paar van op een kist te zetten. :X

Maar welke maintenance crew is gek genoeg om daar heen te gaan. :/

[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 20-07-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 09:45

Onbekend

...

Dat is wel de moeite. :)
Het blijft zonde zo'n vliegtuig van X00 miljoen euro.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Onbekend schreef op zondag 20 juli 2014 @ 19:39:
Dat is wel de moeite. :)
Het blijft zonde zo'n vliegtuig van X00 miljoen euro.
Ik gok dat deze amper de $100 miljoen zou halen hoor.

Maar dat het jammer is; zeker.
Hoeveelste A330 van Afriqiyah is dat nu die (onherstelbaar) is beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

Piet91 schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:18:
[...]

Maar dat het jammer is; zeker.
Hoeveelste A330 van Afriqiyah is dat nu die (onherstelbaar) is beschadigd?
Hier staat een lijstje van beschadigde kisten:

bron : https://twitter.com/agrada/status/489168537102344192/photo/1

[ Voor 23% gewijzigd door _serial_ op 20-07-2014 22:03 ]

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ofwel al hun 3 A330's zijn beschadigd en afgeschreven plus nog 4 A319/A320's van hun...

Op het eerste gezicht ook een beetje raar:
code:
1
2
Airbus A330-301, RP-C3332, Philippine Airlines, ferried 15jul14 CRK-SFO-GWO for part-out & scrap
Airbus A330-343  RP-C8763,  Philippine Airlines,  delivery 18jul14 TLS-MNL

De nieuwe is echter een HGW versie met extra range. Niet dat de RP-C3332 oud was; komt van september 1997...

[ Voor 34% gewijzigd door Piet91 op 20-07-2014 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik weet niet of ze allemaal afgeschreven worden, de schade aan de andere twee A330s en A320s kan misschien nog hersteld worden.
Piet91 schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:18:
[...]

De value is lastig in te schatten, maar die kisten zijn nog vrij nieuw. Hun laatste A330 was in december 2013 geleverd.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
XWB schreef op zondag 20 juli 2014 @ 17:59:
De rellen rondom de Tripoli luchthaven gaan ondertussen ook door, deze Afriqiyah A330 is volledig in rook opgegaan:

[afbeelding]

[afbeelding]
Net als een IL-76TD (Cargo-kist)...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mxKpyeJt60uNUOI8jZ5nlomi/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4SPX5flKmNVZCQHKN5eQONjC/full.jpg

Of een Bombardier CRJ900:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KXw6aCzu6C4JcVikfwHk0gSH/full.jpg

Totaal lijstje van vernietigde en beschadigde vliegtuigen:
DESTROYED:
1.Airbus A330-200 - Afriqiyah Airways – 5A- – msn xxxx – hit by RPG in aft fuselage and destroyed by fire
2.Canadair CRJ-900 – Libyan Airlines – 5A- - msn xxxx - hit by RPG in aft fuselage and destroyed by fire >>> this would be 5A-LAL
3.Ilyushin IL-76 – Libyan Arab Air cargo – 5A-DNG – nsm xxxx - destroyed by rocket attack and fire

SUBSTANTIALLY DAMAGED:
1.Canadair CRJ-900 – Libyan Airlines – 5A-LAB - msn 15121 - RPG explosion in center fuselage
2.Airbus A330-200 – Libyan Airlines – 5A-LAS – msn 1424 - hit by RPG, maybe a hull loss
3.Airbus A320 – Libyan Airlines – 5A-LAH – msn 4405 - hit by series of bullets
4.Airbus A319 – Afriqiyah Airways – 5A-ONC – msn 3615 - RPG explosion in aft fuselage
5.Airbus A330-200 – Afriqiyah Airways – 5A-ONP – msn 1472 - series of bullets in aft fuselage and empennage
6.Boeing 737-500 – Bouraq Airways – 5A-WAC -msn 26531 – gunfire damage in lower fuselage

DAMAGED:
1.Airbus A330-200 – Afriqiyah Airways – 5A-ONF – msn 999 – unkown damage
2.Airbus A330-200 – Afriqiyah Airways – 5A-ONH – msn 1049 - unkown damage
3.Airbus A319 – Afriqiyah Airways – 5A-ONFJ- msn 4004 - unkown damage
4.Airbus A320 – Afriqiyah Airways – 5A-ONM – msn 4521 - unkown damage
5.Airbus A320 – Afriqiyah Airways – 5A-ONN – msn 5414 - unkown damage
6.Avro RJ-100 - Air Libya – 5A-FLB – msn E3234 - unknown damage
7.Boeing 737-500 – Bouraq Airlines – 5A-WAD – msn xxxx - unknown damage
8.Boeing 737-800 – Bouraq Airlines – 5A-DMH – msn 34949 – unknown damage
9.Airbus A320 – Libyan Airlines – 5A-LAI - msn 4450 - unknown damage
10.Airbus A320 – Libyan Airlines – 5A_LAJ - msn 4490 - unknown damage
11.Airbus A320 – Libyan Airlines – TS-INN – msn xxxx – damaged by bullets
12.Falcon 900 – Libyan Government – 5A-DCN – msn 148 – unknown damage
13.DHC-8-300 – Medavia – 9H-LEY – msn xxxx – hit by debris and shrapnel while in hangar

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Goeiendag, Afriqiyah is zwaar getroffen :/

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Inderdaad, zowat hun hele vloot ligt eruit. Twee A320s staan op Malta, de rest kregen ze niet op tijd weg.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/53/STS-135_landing_cropped.jpg/800px-STS-135_landing_cropped.jpg

STS-135 keert na 12 dagen op 21 juli 2011 terug op aarde en landt om 5:57 uur in de ochtend plaatselijke tijd op John F. Kennedy Space Center.
STS-135 was de 135e en laatste missie van het Amerikaanse Space Shuttle programma.
Deze werd uitgevoerd door de Atlantis die hiermee haar carrière afsloot na 32 missies, 120,650,907 afgelegde mijlen (203,000,000 km, ruwweg 525 keer de afstand Aarde - Maan), 293 dagen in de ruimte, en 4648 keer rond de aarde te zijn gegaan.

STS-135 was op 8 juli vertrokken:

Afbeeldingslocatie: https://farm7.staticflickr.com/6149/5917583390_85b1204654_b.jpg

Atlantis staat nu opgesteld in het Kennedy Space Center Visitor Complex:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/8/8/8/2284888.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3681/9096855258_3a6ab544a3_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Piet91 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 00:00:
Deze werd uitgevoerd door de Atlantis die hiermee haar carrière afsloot na 32 missies, 120,650,907 afgelegde mijlen (203,000,000 km, ruwweg 525 keer de afstand Aarde - Maan), 293 dagen in de ruimte, en 4648 keer rond de aarde te zijn gegaan.
Heeft iemand enig idee hoeveel km een gemiddelde kist zoals een 747 aflegt voordat die met pensioen gaat?

BTW Heerlijk topic dit met al die feitjes d:)b

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 07:54:
[...]

Heeft iemand enig idee hoeveel km een gemiddelde kist zoals een 747 aflegt voordat die met pensioen gaat?
Volgens mij wordt dat niet echt in kilometers gemeten, maar in flying hours en cycles (aantal starts/landingen).

Als ik dit artikel mag geloven is dat voor een 747 ongeveer 100.000 uur en 30-40.000 cycles.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Doe eens gek, zo'n ding gaat 900km/u kruissnelheid, dan heb je het over maximaal 90 miljoen km. Met natuurlijk het verschil dat het niet zo moeilijk is om, zodra je eenmaal in een baan om de aarde hangt, heel veel afstand af te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 06:37
Australian Air Force Boeing C17 vandaag geland op Eindhoven. Heeft Nederland ook niet in een of andere constructie met andere landen een C17?

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:22

Angeloonie

Cheeseburger Addict

cbr600f4i schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:20:
Australian Air Force Boeing C17 vandaag geland op Eindhoven. Heeft Nederland ook niet in een of andere constructie met andere landen een C17?
Een reeks landen (de NAVO-leden Nederland, Bulgarije, Denemarken, Estland, Hongarije, Italië, Letland, Litouwen, Noorwegen, Polen, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Tsjechië en de Verenigde Staten, alsmede Finland en Zweden) hebben in 2009 gezamenlijk drie C-17 Globemaster III's aangeschaft onder de noemer Strategic Airlift Capability. Ze worden gestationeerd op de luchtmachtbasis Pápa in Hongarije. Nederland is een van de grootste gebruikers met meer dan 500 vlieguren. Op 14 juli 2009 werd het eerste toestel afgeleverd; de twee andere volgen in het najaar.

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:29

Chakotay

Lick here to continue

cbr600f4i schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:20:
Een Australisch militair transportvliegtuig zal dinsdag aankomen in Nederland om te helpen bij het transport van lichamen vanuit Oekraïne. Dat heeft de Australische premier Tony Abbott dinsdag gezegd volgens de zender ABC News.

Abbot lanceerde een grootscheeps plan van aanpak. Dat moet helpen bij het veiligstellen en identificeren van de lichamen van MH17. Ook steunt een Australisch team de bescherming van de rampplek. Operatie Bring Them Home wordt vanuit Oekraïne gecoördineerd door de voormalige topmilitair Angus Houston. Australië verloor 37 landgenoten bij de ramp. (ANP)
Via de liveblog van nu.nl, die zal het zijn waarschijnlijk.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Chakotay schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 11:45:
[...]

[...]

Via de liveblog van nu.nl, die zal het zijn waarschijnlijk.
Vanavond gaat ie weer naar Kharkiv toe, en vervolgens later in de week weer terug voor het transport van de lichamen. Een Nederlandse Hercules is daar nu ook nog, en wellicht is er ook nog een derder kist/vlucht nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 06:37
Thetallguy schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:11:
[...]

Vanavond gaat ie weer naar Kharkiv toe, en vervolgens later in de week weer terug voor het transport van de lichamen. Een Nederlandse Hercules is daar nu ook nog, en wellicht is er ook nog een derder kist/vlucht nodig.
Dat is eigenlijk min of meer waar ik op doelde, als we een C17 tot onze beschikking hebben, zou die dan nu niet beter inzetbaar zijn dan een Hercules. Niet dat ik weet waar die uithangt momenteel maar gezien de capaciteit kan een C17 meer hebben volgens mij.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

cbr600f4i schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:36:
Dat is eigenlijk min of meer waar ik op doelde, als we een C17 tot onze beschikking hebben, zou die dan nu niet beter inzetbaar zijn dan een Hercules. Niet dat ik weet waar die uithangt momenteel maar gezien de capaciteit kan een C17 meer hebben volgens mij.
Er hoeven alleen maar lichamen meegenomen te worden. 300 lichamen is minder dan 30.000 kilo. Moet een Hercules wel aankunnen.
Foutje. Een Hercules doet max 20 ton. Geen 30 ton.

[ Voor 8% gewijzigd door downtime op 22-07-2014 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 07:54:

BTW Heerlijk topic dit met al die feitjes d:)b
wildhagen schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 08:06:
Volgens mij wordt dat niet echt in kilometers gemeten, maar in flying hours en cycles (aantal starts/landingen).

Als ik dit artikel mag geloven is dat voor een 747 ongeveer 100.000 uur en 30-40.000 cycles.
MBV schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 09:26:
Doe eens gek, zo'n ding gaat 900km/u kruissnelheid, dan heb je het over maximaal 90 miljoen km. Met natuurlijk het verschil dat het niet zo moeilijk is om, zodra je eenmaal in een baan om de aarde hangt, heel veel afstand af te leggen ;)
Leeftijd is niet belangrijk; het gaat om flying hours en cycles inderdaad.

Zo heb je bijvoorbeeld nog heel oude 747's rondvliegen (Iran Air, de General Electric testbed enz.) maar die hebben vrij weinig uren/cycles t.o.v. hun leeftijd.
Of denk eens aan de oude 747SP's die nu in VIP-configuratie rondvliegen maar nauwelijks uren maken.

Maar KLM's PH-BFC, -BFD en -BFF hebben van alle 747's die nu nog rondvliegen waarschijnlijk de meeste uren; eind 2013 zaten die op ruim 120.000 - 121.000 uren. Ook zitten die met ruim 15.000 cycles (op dat moment) ook hoog, maar er zijn 747's die meer hebben (o.a. een 747-200F van Rayyan Air zat toen al op ruim 21.000 cycles).

Note; dit zijn dus 747's die op dit moment nog actief zijn; er zijn 747's geweest die meer uren/cycles hebben gehaald. Bijvoorbeeld KLM's PH-BUH en -BUI hebben ook heel veel uren gemaakt; PH-BUI haalde 134.694 uren toen ze in 2010 met pensioen ging. Hiermee hield/houdt ze het 747 record voor meeste uren.
PH-BUH weet ik de uren niet; maar mogelijk heeft die nog meer gehaald.
Komt omdat KLM een erg hoge utilization rate heeft; ofwel veel gebruikt worden.

Als PH-BFC, -BFD en/of -BFF nog zo'n 14.000 uren halen voordat ze met pensioen gaan kunnen die wel eens recordhouders worden.
Hiervoor moeten ze minstens zo'n 7 - 13 uur p/dag in de lucht hangen. (afhankelijk of ze in 2016 of 2020 met pensioen gaan; hoogstwaarschijnlijk 2016 dus zo'n 13 uur p/dag) om dat te halen.
Laatste wat ik over KLM's 747 utilization rate las was dat ze dat wel halen op een dag.

Ja; een 747 kan makkelijk de 900 km/h halen (zelfs over de 1000 km/h) maar laten we uitgaan van een gemiddelde van 800 km/h dan zaten PH-BUH en -BUI ruim boven de 108 miljoen kilometer.
Dat is (rond de evenaar gerekend) net geen 2695 keer rond de aarde.
Maar goed; die vlogen respectievelijk net geen 36 en 34 jaar rond met 10-duizenden cycles.
De Atlantis is 'maar' 26 jaar gebruikt en heeft maar 32 vluchten gemaakt. ;)

Hoewel Lufthansa Cargo ook nog een paar MD-11 cargo-kisten heeft en heeft gehad die veel uren/cycles hebben gehaald. D-ALCO (die in januari met pensioen ging; zie Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3") heeft ruim 140.000 uren en 26.000 cycles gemaakt.
Kleinere kisten als de 737/A320 halen de cycles misschien wel(?); maar de uren niet.

De A380's, 777, 747-8, 787 en A350's die nu van de productielijn rijden zullen deze uren/cycles hoogstwaarschijnlijk nooit gaan halen.

[ Voor 33% gewijzigd door Piet91 op 22-07-2014 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ah meneer is toekomst voorspeller. Ik acht de kans ook niet heel groot dat ze die uren/cycles gaan halen maar zeker weten doe je het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
GoldenSample schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:46:
ah meneer is toekomst voorspeller. Ik acht de kans ook niet heel groot dat ze die uren/cycles gaan halen maar zeker weten doe je het niet ;)
Je weet inderdaad nooit wat Delta/Lufthansa/KLM doet, dat zijn toch normaal degene die lang doorvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Die Bolle14 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:58:
[...]

Je weet inderdaad nooit wat Delta/Lufthansa/KLM doet, dat zijn toch normaal degene die lang doorvliegen.
Over lang doorvliegen gesproken. Delta en Lufthansa zijn vandaag onderweg naar Tel Aviv beide omgedraaid (Delta 747 naar Parijs, Lufthansa MD11 naast Istanbul), en KLM heeft de vlucht van vanavond gecancelled. Dit ivm een raketinslag in de buurt van TLV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:46:
Ik wel.

Ok, toelichting.
Ik richt mij op de grotere kisten; kleinere kisten zullen hoge nummers in cycles halen; maar niet dergelijk hoge uren en al helemaal niet hoge leeftijden. (15 jaar jonge kisten die gesloopt worden is niet apart)

PH-BUI haalde 134.694 uren toen ze in 2010 met pensioen ging; toen was die kist zo'n 33 jaar oud.
Die was i.i.g. toen recordhouder voor aantal uren; mogelijk dus verbroken door PH-BUH.
Mogelijk verbreken PH-BFC, -BFD en -BFF dit record.

De Boeing 767; eerste rolde in 1981 van de productielijn (12 jaar na de eerste 747), de (hoogstwaarschijnlijk laatste pax-767 rolde vorige maand van de lijn.
Deze worden momenteel ook alweer langzamerhand vervangen.

Boeing 757; nog erg succesvol (veel van de gebouwde exemplaren vliegen nog) maar deze worden langzamerhand vervangen door versies van de A320 en 737.

Boeing 777: de oudste versies hebben nog een aantal jaren nodig om dergelijke uren/cycles te halen.
De eerste 777's zijn al gesloopt en vooral de non-ER versies zijn niet populair (op de 2e-hands markt).
Bovendien is er vooralsnog geen programma om pax kisten om te bouwen naar full-cargo wat hun leven zou verlengen.

Airbus A330; goede kandidaat voor redelijk hoge nummers, echter is nu ook de NEO aangekondigd die oudere A330's kan/zal vervangen.

Airbus A340; slechts een zeer kort leven gegund; slechts tussen 1991 en 2011 gebouwd en maar 377 van gebouwd. Hoewel de -300 erg concurrerend is met de 777-200ER en de -600 met de 747-400 is dit niet een heel groot succes geworden.

Airbus A380; bevindt zich in een niche-segment. Praktisch alle legacy-carriers die 'm kunnen gebruiken hebben 'm of hebben orders lopen. Emirates doet de eerste A380's over enkele jaren van de hand en vervangt die door nieuwere A380's. Omdat het zo'n niche product is en Emirates over zoveel A380's beschikt (en dus straks veel op de 2e-hands markt komen) zullen een groot deel hiervan geen 2e gebruiker vinden.

MD-11: bekend verhaal.

Vliegtuigen worden steeds sneller vervangen door nieuwere, efficiëntere kisten. Fabrikanten concurreren niet meer op hoeveel ruimte ze bieden; hoeveel luxe o.i.d. maar hoe zuinig de kisten zijn.
Pax zo goedkoop mogelijk vervoeren is wat tegenwoordig belangrijk is.
De 'oudste' 747-8 kisten zijn van 2011/2012; willen die dergelijke uren/cycles halen moeten die tot minstens 2038 en later doorvliegen. Zie jij in 2040 nog een 747 rondvliegen? Ik niet.
Zelfde geldt voor alle 777's, A330's, 787's, A350's etc.; ik zie die niet zo lang doorvliegen.

Olieprijzen stijgen en fabrikanten moeten dus steeds efficiëntere vliegtuigen bouwen, ergo; oude (doch relatief jonge) kisten eruit.

Maar goed; dit heb ik ook al eerder hier gezegd.
Die Bolle14 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 15:58:
KLM heeft zoals gezegd dus een van de hoogste utilization rates in de sector; maar de 747's zijn er dus voor 2020 eruit. Lufthansa's oudste kisten (de 747-400's) hebben ze nog 19 van; die worden langzamerhand vervangen door 747-8's, 777's.
Delta heeft er ook nog maar 16; die stomen ook nog voort en daar is nog niet echt zeker van waarmee die worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Piet91 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 13:13:

De A380's, 777, 747-8, 787 en A350's die nu van de productielijn rijden zullen deze uren/cycles nooit gaan halen.
Lufthansa Technik staat erom bekend om hun kisten volledig "op" te vliegen :Y

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 20:57:
Lufthansa Technik staat erom bekend om hun kisten volledig "op" te vliegen :Y
True, maar ik zie dat in de toekomst minder te gaan zien.

Maar goed; ehm; afspraak maken voor 22 juli 2040 om te kijken of Lufthansa nog met hun 747-8i rondvliegen? Kijken wie gelijk heeft? ;)

Meanwhile @ Vliegbasis Volkel:

F-16 belandt tijdens het taxiën naast de baan op Vliegbasis Volkel
VOLKEL - Een F-16 is dinsdagochtend voor het opstijgen op Vliegbasis Volkel naast de baan beland. Dit gebeurde tijdens het taxiën. De piloot heeft de straaljager volgens een woordvoerder van de vliegbasis veilig kunnen verlaten.

Eerder meldde de brandweer dat het neuswiel van de F-16 tijdens het landen was afgebroken. Dit is volgens de woordvoerder van de basis in Volkel niet het geval. De straaljager raakte wel beschadigd.

Hoe groot de schade is, wordt onderzocht. Ook wordt bekeken hoe de F-16 van de baan kon raken. Het toestel stond halverwege de middag met het neuswiel in het gras, maar blokkeert het overige vliegverkeer niet.

Trainingsvlucht
De piloot wilde opstijgen voor een trainingsvlucht. Andere geplande trainingsmissies kunnen volgens de woordvoerder van de basis dinsdag gewoon doorgaan.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-OKe7frxeNoM/U85L44Q8cQI/AAAAAAADrKk/Lc1zeb5aB4k/w865-h614-no/IMG_9791.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.familiedevos.nl/pdv/IMG_2205.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.familiedevos.nl/pdv/IMG_2207.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:13:
[...] De piloot heeft de straaljager volgens een woordvoerder van de vliegbasis veilig kunnen verlaten.
Slechts een zwaar gehavend ego :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Over oude kisten: welke grote wijzigingen zitten er in de airbus neo's die je niet kan upgraden op 'oude' kisten? Motoren etc zijn toch prima uit te wisselen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PWM schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:20:
[...]

Slechts een zwaar gehavend ego :+
_/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:29:
Over oude kisten: welke grote wijzigingen zitten er in de airbus neo's die je niet kan upgraden op 'oude' kisten? Motoren etc zijn toch prima uit te wisselen?
Die Bolle14 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:11:
Airbus lanceert officieel het slechts bewaarde geheim van de laatste tijd de A330neo.
  • Met onder andere nieuwe:
  • Versie van de Trent 7000, van de exclusieve leverancier Rolls-Royce,
  • Winglets die geïnspireerd zijn door die van de A350 (waardoor de spanwijdte ook wordt vergroot),
  • Aerodynamische verbeteringen,
  • Namen 200->800 en 300->900.
  • In Flight Entertainment,
  • En voor de maatschappijen 10 extra stoelen.
  • 400nm meer range.
  • 14% minder brandstofkosten per stoel.
In het persbericht staat nieuwe versie van de Trent 7000 motoren echter worden de huidige A330's aangedreven door de Trent 700, persbericht van Rolls-Royce, meldt echter nieuwe motoren gebaseerd op de Trent 700 (A330), Trent 1000-Ten (787) en Trent XWB (A350).
Groot deel is interieur verandering maar grote veranderingen zijn dus motoren, nieuwe winglets en 'aerodynamische verbeteringen'; die zitten ook deels in aangepaste vleugels geloof ik.
Plus 14% minder brandstofkosten per stoel is natuurlijk ook deels te danken aan die interieuraanpassingen (10 extra stoelen).

Maar als de prijs van 1 motor al in de tientallen miljoenen dollars/euro's loopt en een gemiddelde A330 tussen de $17.5 en $100 miljoen schommelt en je waarschijnlijk nog steeds niet zo efficiënt rondvliegt als met een échte A330neo, lijkt mij dat nou niet echt een slim idee....lijkt me...

Voor de mensen met een zwak hart....even wegkijken; mogelijk PH-KCI (maar ik gok dat die - net als de PH-KCH - al is gesloopt),anders -KCK, of -KCG. :'( ;(
Ik geloof dat ik PH-KCF nog op een andere foto van 10 juli zie staan.

Gemaakt op 10 juli:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3923/14665979273_17ee0d57fa_c.jpg

En ja; dat is een oud Martinair 767 daarachter; PH-MCI, stored als N325MP.
Die staat al jaren angstvallig dichtbij de scrapping area maar bestaat nog steeds.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 23-07-2014 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
De Libyan Airlines A330 heeft ook flink slaag gekregen, kist was in 2013 geleverd.

Afbeeldingslocatie: http://pbs.twimg.com/media/BtLJ1VxCMAAF6oQ.jpg:large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

- 23 juli 1954: een Douglas C-54A-10-DC Skymaster, VR-HEU Avro Anson 1 "Silver Wings" van Bangkok naar Hong Kong wordt een half uur voor aankomst door 2 Chinese Lavochkin La-11 gevechtsvliegtuigen beschoten en de crew moet een noodlanding op zee maken.
9 inzittenden werden gedood door de kogels en de noodlanding.

Doordat ze nog voor de landing nog 10 Mayday-berichten kon uitsturen was hulp snel op weg. 10 inzittenden konden nog uit een reddingsboot gered worden; 1 vrouw overleed echter 10 minuten voor landing op Kai Tak.

Een US Air Force SA-16 haalt overlevenden uit het water:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/VR-HUERESCUE.JPG

Er gaan verschillende theorieën rond waarom de piloten de kist hebben aangevallen; Peking heeft het officieel op dat ze het aanzagen voor een Taiwanees vliegtuig dat een Chinese basis wou overvallen.
Er gaan verhalen rond dat de 2 piloten van de La-11's door de Chinese regering zijn geëxecuteerd.

VR-HEU was een Douglas C-54A-10-DC Skymaster, de militaire variant van de DC-4. Heeft 2 jaar voor de USAAF gevlogen en daarna 3 jaar voor KLM gevlogen. Werd in 19 augustus 1949 aan Cathay verkocht.

Afbeeldingslocatie: http://www.thisdayinaviation.com/wp-content/uploads/tdia/2012/07/Bell-X-2-and-EB-50D-Superfortress-48-096-at-drop.jpg.pagespeed.ce.TIJZXtqPZ6.jpg

- 23 juli 1956: Frank Kendall "Pete" Everest wordt “The Fastest Man Alive” wanneer hij met een Bell X-2 (SN 46-674) naar Mach 2.87 vliegt; 3.150 km/h op 26.764 meter hoogte.
De X-2 was d.m.v. een Boeing EB-50D Superfortress (een aangepaste Boeing B-50 Superfortress) gedropt.

Van de X-2 zijn maar 2 gebouwd; beiden werden in de jaren 50 verwoest.

Afbeeldingslocatie: http://www.thisdayinaviation.com/wp-content/uploads/tdia/2012/07/540x420xMcDonnell-Douglas-DC-10-rollout-at-Long-Beach-23-July-1970-Boeing.jpg.pagespeed.ic.mkxrIA07hU.jpg

- 22 juli 1970: de rollout, eigenlijk de roll-in van de McDonnell Douglas DC-10 op de McDonnel Douglas plant op Long Beach Airport. (de gegadigden - waaronder toenmalig Vice-President Spiro Agnew (onder Nixon) en gouverneur en latere president Ronald Reagan - stonden in de hangar en de DC-10 kwam vanuit een andere hangar de hangar ingereden; dus een roll-in.

Deze kist zou later als N101AA haar hele leven voor American Airlines vliegen. Is gekocht door FedEx voor cargo-conversion maar uiteindelijk toch op Phoenix Goodyear gezet waar het in 2002 is gesloopt.
(De American Airlines livery is nog duidelijk zichtbaar)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/5/6/1/0131165.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/ng6qdi.jpg

- 23 juli 1973: Japan Airlines vlucht 404 van Amsterdam naar Tokyo (via Anchorage) wordt vlak na takeoff gekaapt door 5 leden van de Japanse Rode Leger en PFLP. Een handgranaat doodt een vrouwelijke terrorist en verwondt de purser.
Nadat de Boeing 747-246B, JA8109 met 123 passagiers (waaronder de terroristen) en 22 crew door verscheidene vliegvelden werd geweigerd landde het op Dubai. (foto hierboven)
Nadat het daar enkele dagen heeft gestaan eisten ze de vrijlating van Kozo Okamoto; een van de terroristen die verantwoordelijk was voor het bloedbad op Lod Airport (het huidige Ben-Gurion in Tel Aviv): Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"

De Israëlische regering weigerde dit en de kist werd naar Damascus (Syrië) gevlogen en daarna naar Benghazi (Libië). 89 uur nadat de kaping begon werden de inzittenden op 24 juli vrijgelaten; de 747 werd opgeblazen (kan geen grotere - of überhaupt meer - foto's hier van vinden):

Afbeeldingslocatie: https://www.jal.com/en/history/history/image/70s/his_04.jpg

- 23 juli 1983: op Air Canada vlucht 143 - een Boeing 767-233, C-GAUN van Montreal naar Edmonton - raakt door miscalculatie de brandstof op; beide motoren vallen uit en veel avionics daarmee ook. De 767 wordt 's werelds grootste en zwaarste zweefvliegtuig.
De Co-piloot kon zich nog een oude luchtmachtbasis herinneren waar hij vroeger als RCAF piloot kwam; RCAF Station Gimli. Wat hij niet wist was het feit dat de basis was omgebouwd en er nu onder andere een circuit lag; deels over de oude landingsbaan.

Met veel moeite wisten zij de kist toch te landen; het feit dat de front gear het begaf (deze was niet gelocked tijdens het vallen; hydraulisch laten zakken was immers geen optie meer) hielp bij het afremmen; iets wat ze nodig hadden.
Uiteindelijk raakte niemand zwaargewond in de later genoemde en bekende Gimli Glider.

Afbeeldingslocatie: http://static.thisdayinaviation.com/wp-content/uploads/tdia//2012/07/620x465xBoeing-767-200-C-GAUN-after-emergency-landing-at-Gimli-Manitona-23-July-1983-Wayne-Glowacki.jpg.pagespeed.ic.aRLFWjySh-.jpg
Afbeeldingslocatie: http://cdn.wonderfulengineering.com/wp-content/uploads/2014/05/3.-The-Gimli-Glider.jpg
Afbeeldingslocatie: http://iho.hu/img/repules/110929_b767/1315144169.jpg

C-GAUN werd gerepareerd en vloog nog vele jaren door en maakte haar een na laatste vlucht op 24 januari 2008 van Montreal naar Tucson met aan boord de beide piloten en 3 v.d. 6 flight attendants.

Flyby op Montreal voor vertrek naar Tucson:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/9/6/1324692.jpg

Later vloog het door naar Mojave Air and Space Port waar de kist nu nog steeds staat. (een van die 2 bij de Mojave link of deze.

- 23 juli 1999: Op All Nippon Airways vlucht 61 van Tokyo Haneda naar New Chitose Airport - uitgevoerd door een Boeing 747-481D JA8966 - met 503 passagiers en 14 crew bedreigt Yuji Nishizawa een flight attendant en forceert zichzelf in de cockpit waar hij de co-piloot weg stuurt. Hij steekt de gezagvoerder neer (die hier aan overlijdt) en neemt controle over de kist over en vliegt onder andere tijdelijk op slechts 300 meter hoogte. Crew members konden hem uiteindelijk overmeesteren en de co-piloot maakt een noodlanding op Haneda.

Bij onderzoek werd duidelijk dat hij een grote dosis antidepressiva had genomen en hij de kist onder de Rainbow Bridge wou doorvliegen.
Hij werd veroordeeld tot levenslang in maart 2005.

JA8966 vloog tot januari dit jaar door voor ANA; het vloog daarna door naar Tupelo Regional Airport in Mississippi. Zij was de op 2 na laatste 747 onder Japanse registratie. De laatste Japans geregisteerde 747 (JA8961) vloog in maart haar laatste vlucht en was sloot hiermee 35 jaar Japanse 747 geschiedenis én 747-400D geschiedenis af.

Vluchtnummer 61 wordt nog steeds door ANA gebruikt, ook op dezelfde route maar wordt nu gevlogen door een 777-300. (non-ER: domestic versie met 514 zitplaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:04
Ben ik de enige die niet begrijpt wat dit boven NL doet?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MtPdtkx.png

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Piet91 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 00:00:
Uiteindelijk raakte niemand zwaargewond in de later genoemde en bekende Gimli Glider.
Gimli glider Is een aflevering van Air Crash Investigation. Mooie manoeuvre om de te hoge snelheid te verminderen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-09 07:09
Piet91 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 00:00:

...

- 23 juli 1983: op Air Canada vlucht 143 - een Boeing 767-233, C-GAUN van Montreal naar Edmonton - raakt door miscalculatie de brandstof op; beide motoren vallen uit en veel avionics daarmee ook. De 767 wordt 's werelds grootste en zwaarste zweefvliegtuig.
De Co-piloot kon zich nog een oude luchtmachtbasis herinneren waar hij vroeger als RCAF piloot kwam; RCAF Station Gimli. Wat hij niet wist was het feit dat de basis was omgebouwd en er nu onder andere een circuit lag; deels over de oude landingsbaan.

...
[mierenneukmodus]
BA flight 9 was groter en eerder, als zweefvlieger ;)
[/mierenneukmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Napsju schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 00:09:
Ben ik de enige die niet begrijpt wat dit boven NL doet?

[afbeelding]
Vraag me meer af wat het boven de Krim deed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Hij heeft in ieder geval een behoorlijke omweg gemaakt, en daardoor 4 uur later op de bestemming:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OjyTqdU.png

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe hebben ze die 767 van air canada weer van het circuit afgekregen?
Gewoon weggevlogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolk
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Kwam nog wat foto's tegen in het archief.. Heb ooit een A320 testgevlogen. Voor de geinteresseerden wat 'abnormalities'.. Alles in normal law overigens ;)

A320
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PRgkbfmYLtF6SBAfYmXxrGrn/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F4Nbn5tHxDII3IjbE2Gcciz9/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/bmtuaUoZuig8PMUS27fSjpZN/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/o8E2Xi4I6j1naTlVNYgrCcvM/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QMjYInBYBsRG0CmjB6OLwbjj/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BVTrzn8mY5SM9Q8v8wKVmIvu/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UhAvsO8JrQu4DUH1A7NOjna1/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BN0aOMoAfQtqtyQwcCHJotcl/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dJXyCVZSyUhbFUa6MUxsPtPp/thumb.jpg

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:54:
Hoe hebben ze die 767 van air canada weer van het circuit afgekregen?
Gewoon weggevlogen?
van de Wikipedia pagina:
De schade werd snel hersteld door technici, en het vliegtuig vloog twee dagen later al verder. Na enkele weken was het toestel volledig hersteld en weer in dienst. Ironisch genoeg kwamen de technici van de luchthaven van Winnipeg met hun bestelwagen zelf zonder benzine te staan toen ze uit Gimli vertrokken, en ze moesten door een andere wagen opgepikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Devil schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 18:58:
Ik denk ook dat dat een heel moeilijk verhaal wordt, te harde wind is te harde wind, een vlieger gaat niet voor zijn lol uitwijken. Dat andere kisten wel konden landen zegt helemaal niets, elk vliegtuigtype heeft andere limieten. Daarnaast speelt bij staartwind in combinatie met de enorm korte baan in Florence het gewicht van het vliegtuig ook een grote rol. Wellicht was jullie vliegtuig zwaarder dan de vliegtuigen er voor en erna.
Het werd heel makkelijk :p

KLM erkent het probleem en stort 1000 euro + alle onkosten :) Dat is snel geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55

Reinier

\o/

1000 euro?

Bijzonder. Ik vind het veel. Nouja, good for you ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Volgende vliegramp, dit keer in Taiwan:
Bij een vliegtuigongeluk met een passagiersvliegtuig in Taiwan zijn woensdag 51 mensen omgekomen. Het vliegtuig zou een noodlanding hebben moeten maken en vervolgens zijn neergestort.

Dat melden lokale media. Bij het ongeluk zouden ook twee huizen zijn geraakt. Op beelden van de plek van de crash is een grote vuurzee te zien.

Het toestel zou onderweg zijn geweest van Kaohsiung naar Makung, een plaats op een van de Penghu-eilanden die bij Taiwan horen.

Taiwan News stelt dat het vliegtuig door "stormachtig weer" moest vliegen vanwege tyfoon Matmo, die op dit moment over Taiwan raast.

Volgens lokale media zijn zeven mensen naar het ziekenhuis zijn gebracht, de andere 51 inzittenden zouden zijn omgekomen.
Zie http://www.nu.nl/buitenla...uigongeluk-in-taiwan.html

Zou gaan om een ATR-72 van TransAsia Airways.

[ Voor 26% gewijzigd door wildhagen op 23-07-2014 15:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Napsju schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 08:24:
Hij heeft in ieder geval een behoorlijke omweg gemaakt, en daardoor 4 uur later op de bestemming:

[afbeelding]
Ah, dus niet over de Krim. De reden voor de omweg ligt waarschijnlijk bij het feit dat door het wegvallen van de directe route over Oekraïne, de andere routes te druk zijn en de vlucht flink vertraagd zou zijn. Combineer dat met eventuele andere problemen op die route (bv personeelstekort) en dan kan flink om vliegen alsnog sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:39

Bestla

Kvinne

Afgesplitst.

Foutje.

[ Voor 93% gewijzigd door Bestla op 23-07-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _serial_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 01:44

_serial_

and there was silence

PWM schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:14:
[...]

Het werd heel makkelijk :p

KLM erkent het probleem en stort 1000 euro + alle onkosten :) Dat is snel geregeld.
Ik vind het vooral heel snel, normaal doen ze daar wel paar weken over , maar fijn _/-\o_

somewhere there was silence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-09 01:16

SalimRMAF

SpaceX - 4K

gambieter schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 00:11:
[...]

Gimli glider Is een aflevering van Air Crash Investigation. Mooie manoeuvre om de te hoge snelheid te verminderen.
En niet te vergeten de film die erover is gemaakt. Heb ik nog op VHS. O+

YouTube: Falling from the Sky: Flight 174 (1995) Trailer

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
AndRo555 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 00:17:
[...]

[mierenneukmodus]
BA flight 9 was groter en eerder, als zweefvlieger ;)
[/mierenneukmodus]
Ok, ok. Ik moet dus (zoals eerder gezegd) héél erg op mijn verwoording letten.
Dit beter:
De 767 wordt op dat moment 's werelds grootste en zwaarste zweefvliegtuig.
O-)
SalimRMAF schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 04:56:
[...]

En niet te vergeten de film die erover is gemaakt. Heb ik nog op VHS. O+

YouTube: Falling from the Sky: Flight 174 (1995) Trailer
Wow, just wow.

Dat ziet er uit als een hele foute, typisch jaren '90 film. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:07
Air Algerie is contact met passagiersvliegtuig verloren

BUITENLAND Luchtvaartmaatschappij Air Algerie, de nationale maatschappij van het land, zegt dat het contact met een passagiersvliegtuig verloren. Volgens een Algerijns persbureau is het toestel van de radar verdwenen, schrijft persbureau AP. Het vliegtuig is onderweg vanuit Burkina Faso naar de Algerijnse hoofdstad Algiers.

Air Algerie verloor contact met het toestel, vermoedelijk met vluchtnummer AH5017, ongeveer 50 minuten na opstijgen.

Er is geen vluchtinformatie beschikbaar via de veel gebruikte site Flightradar24.com
http://www.nrc.nl/nieuws/...agiersvliegtuig-verloren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Officieel statement Swiftair: (Spaans)
http://www.swiftair.com/corporativa/NOTA.pdf

(Vertaald)
https://translate.google....iva%2FNOTA.pdf&edit-text=

Edit: appart topic: Passagiersvliegtuig Air Algerie verdwijnt van radar

[ Voor 28% gewijzigd door Napsju op 24-07-2014 12:46 ]

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
_serial_ schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 23:05:
[...]

Ik vind het vooral heel snel, normaal doen ze daar wel paar weken over , maar fijn _/-\o_
Misschien is dit het voordeel van een Elite status bij KLM? Wie weet, ik had in ieder geval een langer traject verwacht inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:44:
[...]

Misschien is dit het voordeel van een Elite status bij KLM? Wie weet, ik had in ieder geval een langer traject verwacht inderdaad :)
Je kunt het ook zien als een soort schikkingsvoorstel denk ik. Wellicht dat je via een gang naar de rechter er nog meer uit zou kunnen slepen, maar dat met deze afkoopsom beide partijen er tevreden mee zijn en er relatief makkelijk mee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

Afbeeldingslocatie: http://resources21.kb.nl/gvn/SFA03/SFA03_SFA022811645_X.jpg

- 25 juli 1909: Louis Blériot vertrekt om 04:41 uur met zijn Blériot XI van Calais richting Engeland.
Omdat hij geen kompas gebruikte hij de Franse Torpedobootjager Escopette die richting Dover voer als visueel kompas. Vliegend met zo'n 72 km/h en op zo'n 76 meter hoogte haalde hij dit schip echter al snel in. Het zicht verslechterde en hij vloog zo'n 10 minuten zonder zicht (alleen de zee onder hem kon hij zien). Uiteindelijk was de Engelse kust in zicht; hij realiseerde dat hij richting het Oosten was afgedreven door de wind en vloog een aantal kilometer langs de kustlijn richting Dover totdat hij een correspondent van een Franse krant de Franse vlag zag zwaaien. Uiteindelijk zette hij de kist (zeer stevig) aan de grond; vlakbij Dover Castle bij Dover. Deel van landingsgestel was kapot een propeller was gebroken; maar dat deerde niet; hij was de eerste persoon die met een vliegtuig Het Kanaal was overgestoken! Vlucht heeft 36 minuten en 30 seconden geduurd.

Monument waar hij geland is.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/Bl%C3%A9riotMemorial.JPG/800px-Bl%C3%A9riotMemorial.JPG

De kist heeft nooit meer gevlogen; hangt nu in het Musée des Arts et Métiers in Parijs:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/5/2/0260252.jpg

KLM heeft PH-BUK (een 747-206SUD) naar Bleriot genoemd. PH-BUK staat sinds 2005 in het Aviodome in Lelystad:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/4/7/2367743.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.baaa-acro.com/Photos-61/F-BTSC.jpg
(Foto gemaakt door een Japanse zakenman in een 747 die op een taxibaan reed)

- 25 juli 2000: De crash van Air France 4590. Concorde F-BTSC zou van Charles de Gaulle airport in Parijs naar JFK Airport in New York vliegen; de kist was gecharterd door Peter Deilmann Cruises; de passagiers zouden een cruise maken met hun MS Deutschland.

5 minuten voor de Concorde was een Continental McDonnell Douglas DC-10 (N13067) vertrokken van baan 26R. Deze had een 43 centimeter lange strip van de engine cowling verloren en deze lag op de baan.
Toen de Concorde hier overheen reed sloeg dit een gat in een van de banden; een strip rubber sloeg tegen de onderkant van de vleugel wat een schokgolf door de tank gaf met als uiteindelijk gevolg dat deze tank begon te lekken. De brandstof vloog in brand en beide linkermotoren verloren vermogen. Motor #1 kon weer bijkomen maar #2 werd door de crew uitgezet.
Het vliegtuig had al teveel snelheid en te weinig baan over om de start af te breken; ze moesten wel opstijgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.baaa-acro.com/Photos-40/F-BTSC-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2em39rb.jpg

Maar de 3 overige motoren konden niet genoeg stuwkracht leveren om de kist te laten stijgen; de landing gear gaf teveel drag en deze kon niet meer omhoog.
De linkervleugel verloor lift (de vleugel begon te desintegreren door de vlammen/hitte en motor #1 verloor weer vermogen) en de crew kon dit niet meer herstellen; het stortte neer op het Hôtelissimo Les Relais Bleus Hotel bij Gonesse.
Alle inzittenden (100 passagiers en 9 crew) en 4 werknemers van het hotel overleefden de crash niet.

De crew heeft nog geprobeerd om uit te wijken naar nabijgelegen Paris–Le Bourget Airport; maar gezien de vluchtpad hadden ze dit hoogwaarschijnlijk nooit gelukt.

Deze crash is de enige crash met een Concorde; maar deze crash liet aantal passagiers afnemen; minder reizigers door de aanslagen in september 2011 en de oplopende onderhoudskosten (de kist stamt immers al uit 1969) deed de Concorde uiteindelijk de das om. De allerlaatste vlucht met een Concorde was op 26 november 2003. (Zie: wildhagen in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3")

Afbeeldingslocatie: http://cdn.feeyo.com/news/080725/08072505241699.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/5vpwky.jpg

- 25 juli 2008: Qantas vlucht 30; een 747-400 (VH-OJK) uit London was om 09:00 uur lokale tijd van Hong Kong vertrokken op weg naar Melbourne; toen 67 minuten na vertrek een luide knal werd waargenomen; een zuurstof tank was ontploft en had een gat van zo'n 2 bij 1.5 meter in de fuselage geslagen. Tevens ontstaat er een gat in de vloer in de galley tussen Business en Economy.

De crew daalde snel naar 10.000 feet zodat men weer zuurstof kreeg en maakten een noodlanding op Ninoy Aquino airport in Manilla.
De kist werd uiteindelijk gerepareerd op Avalon (waar het na alle reparaties nóg eens beschadigd werd toen het in contact kwam met een andere Qantas 747. Eind 2009 deed Qantas de kist met pensioen; in 2011 kwam het in de vloot van de Nigeriaanse Max Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Wat doe je als je geen de-icing machine ter beschikking hebt? Wel, dan pak je als crew zelf de veger maar bij de hand :Y)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/19kGPgcDJzp1gaqsOIOXTQ5Q/full.jpg

Denk alleen wel dat je wel eventjes bezig bent op die manier....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Het lijkt wel een, voorloper van, Photoshop. Het vliegtuig is zo te zien op een foto geplakt, of er was wel heel plaatselijk donkere lucht om het toestel heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Denk dat het een JPG-artefact is, want de foto staat ook op deze lokatie en daar is dat kleurverschil niet te zien.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Piet91 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:00:
Monument waar hij geland is.
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/8a/Bl%C3%A9riotMemorial.JPG/800px-Bl%C3%A9riotMemorial.JPG
Dat stuurtje :+ _/-\o_

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Die nu net niet bij het monument horen, kennelijk erbij gezet door een grapjas ofzo...

Bijschrift bij de foto op wikipedia:
The Blériot Memorial on the site of his landing near the cliffs above Dover (the bicycle handlebars are not part of the memorial)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:06
Ah ok. Jammer dat je dit met een monument doet, maar wel grappig verzonnen :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:06
Weer ene voor de speurders tussen jullie :D

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/n0zxhousp/Naamloos.jpg

--
Hmm, blijkbaar een Duitse Private Beech 58P Pressurized Baron.

Maar is dat per definitie dat als er iets privaat is, er dan ook geen gegevens beschikbaar zijn?
Waarom eigenlijk?

Is dat niet handig om te zien/weten door andere torens?
Of kunnen hun dat wel zien/uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
NeutraleTeun schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:03:
Weer ene voor de speurders tussen jullie :D

[afbeelding]

--
Hmm, blijkbaar een Duitse Private Beech 58P Pressurized Baron.

Maar is dat per definitie dat als er iets privaat is, er dan ook geen gegevens beschikbaar zijn?
Waarom eigenlijk?

Is dat niet handig om te zien/weten door andere torens?
Of kunnen hun dat wel zien/uitlezen?
Bij radar staat: T-MLAT. Dat is een techniek waarmee men de locatie van vliegtuigen op verschillende manieren berekent. Het vliegtuig zend dus niet zelf zijn locatie uit (ADS-B), maar op basis van gegevens die door grondstations worden opgevangen berekent men de locatie, richting, snelheid, etc. Tenminste, dat is wat ik er van begrijp. :)

Hier meer info over MLAT: http://www.multilateratio...ance/multilateration.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 24-09 13:43

Goner

What can I do you for ?

je moet toch wat als je niet genoeg egaal terrein hebt ...

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-lJqUDahwVjY/T2Vv6wiarHI/AAAAAAAABqc/r6zhUxV66tc/s640/Portugal-Airport-3.jpg

(zat even te Googlen naar de vakantiebestemming)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ook mijn eerste gedachte (mooi eiland overigens).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Allebei goed :+

Op Youtube eens zitten kijken (scary airports), maar er zijn veel spannender vliegvelden. Saba, St. Maarten ...

We gaan het van dichtbij zien, huis staat in de aanvliegroute op een paar km. Drukte schijnt gelukkig wel mee te vallen ...

[ Voor 32% gewijzigd door Goner op 25-07-2014 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Goner schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:46:
Allebei goed :+

Op Youtube eens zitten kijken (scary airports), maar er zijn veel spannender vliegvelden. Saba, St. Maarten ...
Er zijn anders heel erg weinig vliegvelden waar je de onderkant van de landingsbaan kunt raken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Madeira was vroeger ook eng, maar sinds de baanverlenging is dat een stuk minder... piloten moesten ook speciaal gecertificeerd zijn om op dat vliegveld te mogen landen destijds, ik weet niet of dat na de verlenging nog zo is.

Gevaarlijkste airport ter wereld is overigens Wikipedia: Tenzing-Hillary Airport. Vanwege zijn hoogte (ruim 2800 meter), maar ook vanwege het feit dat als je niet snel genoeg bent jezelf in de bergen boort...

Of Wikipedia: Paro Airport. Zijn (of waren, weet niet of het er nu meer zijn) wereldwijd maar 8 piloten bevoegd om daar te landen, en landen mag alleen tussen zonsopgang en zonsondergang, daarbuiten is het te link.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
KLM is vanaf maart 2015 terug in Colombia. Drie keer per week met een 777 naar Bogota en wat ook interessant is; een addon naar Cali. Route wordt dan AMS-BOG-CLO-AMS. Bogota schijnt lastig te zijn zonder restricties weg te komen gezien de hoogte en bergen eromheen als je nonstop terug wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Goner schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:32:
je moet toch wat als je niet genoeg egaal terrein hebt ...

[afbeelding]
Zo te zien geen vliegveld waar je met je toestel van de baan wilt raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Toch is dat gebeurd: Wikipedia: TAP Portugal Flight 425

Wel bij één keer gebleven geloof ik. De landingsbaan was toen nog maar 1600 meter lang. 6 jaar later en mede naar aanleiding van dat ongeval is hij (vanaf 1983) met 200 meter verlengd. In 2000 is hij nogmaals verlengd, tot zijn huidige lengte van ruim 2700 meter.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wildhagen schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 15:37:
Toch is dat gebeurd: Wikipedia: TAP Portugal Flight 425

Wel bij één keer gebleven geloof ik. De landingsbaan was toen nog maar 1600 meter lang. 6 jaar later en mede naar aanleiding van dat ongeval is hij (vanaf 1983) met 200 meter verlengd. In 2000 is hij nogmaals verlengd, tot zijn huidige lengte van ruim 2700 meter.
Maar nog steeds zo'n 70 meter direct boven de zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:44
Afgelopen twee weken op Madeira geweest en natuurlijk even de baan bekeken, onder de baan is een sportcomplex met tennisbanen, jachthaven etc (tegen de zon beschermd).

Mocht je in de buurt zijn, en je het vliegveld van wat hoger willen bekijken kan je dat het beste hier doen: https://www.google.nl/map...data=!4m4!4m3!1m0!1m0!3e0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zo terug van 3 weken Indonesië, heb in totaal 9 vluchten gemaakt met KLM, Emirates, Valueair/Jetstar, Garuda Indonesia en Lion Air.
KLM en Emirates was longhaul en de rest was short haul. Voor de Longhaul prefereer ik Emirates, bij de KLm zat ik in de economy comfort, mijn stoel was helaas heel heel slecht. De stale stangen waren duidelijk voelbaar in de zitting.
Voor de short haul was Garuda de beste, maar dit is ook geen low cost, van de low cost prefereer ik Lion, hier waren ze stukke vriendelijker en behulpzamer, tevens hoefde je hier niet extra te betalen voor nooduitgangstoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
On a different note:

- De 737 fuselages die in een rivier terecht kwamen nadat de trein was ontspoord op 3 juli?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BrwNogOIIAII_mA.jpg:large

Die worden ter plekke gescrapped. Gaat om 6 kisten:
code:
1
2
3
4
5
6
ln 5029 - 737-900ER United Airlines
ln 5030 - 737-800 Southwest
ln 5031 - 737-800 Nok Air
ln 5032 - 737-800 Southwest
ln 5035 - 737-800 Shenzen Airlines
ln.5036 - 737-900ER Delta Airlines

Afbeeldingslocatie: http://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/missoulian.com/content/tncms/assets/v3/editorial/5/23/52317ad4-1389-11e4-9032-0019bb2963f4/53d1951cc179f.preview-620.jpg
Afbeeldingslocatie: http://bloximages.chicago2.vip.townnews.com/missoulian.com/content/tncms/assets/v3/editorial/5/5d/55dcf230-1389-11e4-9e1a-0019bb2963f4/53d19522f3670.preview-620.jpg

En de eerste oud-KLM Fokker F70 in nieuwe livery: PH-WXA voor het Surinaamse Blue Wing Airlines, overigens nog steeds in Norwich (foto van afgelopen woensdag):

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3867/14725414791_86d11a1f91_c.jpg

Andere F70's die zijn vertrokken zijn PH-KZV (op 5 januari ook voor Blue Wing).
PH-KZG (op 3 februari), PH-JCH (op 3 maart), PH-JCT (12 mei) en PH-KZH (28 mei), alle 4 voor Insel Air (Curaçao)
Wat met PH-KZW (30 april) gaat gebeuren weet ik zo niet.

EDIT: PH-JCH nu als PJ-JCH op Curaçao bij de levering op 12 juli. Eerst even een low fly :7 :

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/bfqknl.jpg

Dus als jullie op Curaçao komen; je kunt daar oude KLM Fokkers tegenkomen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Piet91 op 26-07-2014 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gardocki
  • Niet online
Ik zag hier net een Hercules overvliegen op de aanvliegroute van Rotterdam Airport. Iemand een idee wat die daar gaat doen?

Edit: net komt ook een 2 motorig propeller vliegtuig over. Ook van het leger, maar niet van Nederland geloof ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Gardocki op 25-07-2014 20:50 ]

They made me do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner

Goner

What can I do you for ?

Die Hercules heb ik volgens mij ook net gehoord/gezien vanaf de Brienenoordbrug naar het zuiden ... apart geluid, viel gelijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Hier nog een die toch wel weer behoorlijk de weg kwijt lijkt te zijn:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hCKVrRL.jpg

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Napsju schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 09:40:
[afbeelding]
Soms is er een tussenlanding ergens anders eerst, dat staat niet 'altijd' vermeld op FR24 ;-)

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 21:46

vhal

ಠ_ಠ

Napsju schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 09:40:
[afbeelding]
Vraag mij altijd af hoe men zulke flightpaths tegenkomt... 8)7

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
vhal schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 13:20:
[...]

Vraag mij altijd af hoe men zulke flightpaths tegenkomt... 8)7
Gewoon random op vliegtuigjes klikken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Precies, dat. :-)

Lekker!

Pagina: 1 ... 50 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.