Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 112 Laatste
Acties:
  • 657.931 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
En voor de A330 fans (waaronder ik :P ):

Afbeeldingslocatie: http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/photogallery/big/800x600_1405309967_A330-900neo_RR_AIB_01.jpg

Airbus lanceert officieel het slechts bewaarde geheim van de laatste tijd de A330neo.
  • Met onder andere nieuwe:
  • Versie van de Trent 7000, van de exclusieve leverancier Rolls-Royce,
  • Winglets die geïnspireerd zijn door die van de A350 (waardoor de spanwijdte ook wordt vergroot),
  • Aerodynamische verbeteringen,
  • Namen 200->800 en 300->900.
  • In Flight Entertainment,
  • En voor de maatschappijen 10 extra stoelen.
  • 400nm meer range.
  • 14% minder brandstofkosten per stoel.
Start ontwikkeling in 2015 en eerste aflevering in Q4 2017!
Dus in 3,5 jaar tijd even aankondigen wat er gaat gebeuren, nieuwe motoren en andere verbeteringen doorvoeren.
Voor de A320neo was dat 5 jaar (dacht ik).

In het persbericht staat nieuwe versie van de Trent 7000 motoren echter worden de huidige A330's aangedreven door de Trent 700, persbericht van Rolls-Royce, meldt echter nieuwe motoren gebaseerd op de Trent 700 (A330), Trent 1000-Ten (787) en Trent XWB (A350).

Persconferentie over de lancering begint om 11 uur NL tijd te volgen via JouwBuis

Ik vindt hem in ieder geval nog mooier de huidige A330, mede door die winglets en hoop hem vaak te zien.

[ Voor 24% gewijzigd door Die Bolle14 op 14-07-2014 10:23 . Reden: Meer gegevens naar buiten gekomen en verwerkt in de post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 06:37
_serial_ schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:14:
[...]

Gelukkig komen er ook maatschappijen bij waar je comfort kan boeken, ik betaal er liever enkele tientjes meer voor dan opgevouwen te zitten :)
Ja. maar in beperkte mate, 20 stoelen bijv. of alleen op bepaalde routes en/of bepaalde tijden. Heb hier een aantal dagen terug al wat geschreven over mijn ervaring met Arkefly. Als ik bij wijze van spreken ergens in oktober naar LPA wil dan heb ik een serieus probleem mocht mijn focus op premium vliegen zijn om het nog maar niet te hebben over beschikbaarheid.

In ieder geval, low-cost mogen ze van mij verbieden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door cbr600f4i op 14-07-2014 10:31 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
:7
Fly-guy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:10:
[...]

Denk je dat? Uiteindelijk zal het grootste gedeelte van de maatschappijen wel mee moeten gaan met deze trend om de low cost bij te kunnen benen. Mensen verwachten nu eenmaal voor een tientje heel Europa door te kunnen. De tijden van comfortabel reizen zijn al jaren voorbij en het wordt steeds erger...
Precies. Wat ik al eerder heb gezegd; heb ergens gelezen dat bijvoorbeeld KLM binnen Europa niet of nauwelijks winstgevend vliegt.
We Jullie mogen blij zijn dat er nog geen ultra-low-cost maatschappijen long-haul vliegen; want dan kun je er vergif op innemen dat ook daar het comfort snel minder zal worden.
Thetallguy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:15:
Het is geen ER maar een normale -200. (Hoewel de meeste databases hem wel als ER aangeven).
Dat verklaart. Met een range van 7130 kilometer (waarschijnlijk nog wel een stuk verder omdat VIP) haal je de 9050 kilometer dan inderdaad niet.
Welke database heb jij eigenlijk gebruikt zodat je weet dat het geen -ER was? :P
Ik zit haast 50/50 te twijfelen of dat filmpje echt is of een CGI. :o
Pinin schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:10:
Betreft die VFW-Fokker 614, wat is het idee achter de montage van de motor. Heel verrassend is het m.i. niet dat de luchtstroom het één en ander verstoord.
Van Wikipedia:
The aircraft was revealed to be of unconventional configuration, with two quiet, smoke-free, but untested M45H turbofans mounted on pylons above the wings. This arrangement was used to avoid the structural weight penalties of rear mounted engines and the potential ingestion problems of engines mounted under the wings. This allowed a short and sturdy undercarriage, specially suited for operations from poorly prepared runways.
Die Bolle14 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 10:11:

[afbeelding]

Airbus lanceert officieel het slechts bewaarde geheim van de laatste tijd de A330neo.
  • Winglets die geïnspireerd zijn door die van de A350 (waardoor de spanwijdte ook wordt vergroot),
  • 400nm meer range.
Dus in 3,5 jaar tijd even aankondigen wat er gaat gebeuren, nieuwe motoren en andere verbeteringen doorvoeren.

In het persbericht staat nieuwe versie van de Trent 7000 motoren echter worden de huidige A330's aangedreven door de Trent 700, persbericht van Rolls-Royce, meldt echter nieuwe motoren gebaseerd op de Trent 700 (A330), Trent 1000-Ten (787) en Trent XWB (A350).

Persconferentie over de lancering begint om 11 uur NL tijd te volgen via JouwBuis

Ik vindt hem in ieder geval nog mooier de huidige A330, mede door die winglets en hoop hem vaak te zien.
Die gaat populair worden. :Y
De A330 is nu al een zeer efficiënte kist; een neo maakt dat alleen maar beter.

EDIT: gut, gut, weer "improved passenger experience".
Sure :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Piet91 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:06:

Ik zit haast 50/50 te twijfelen of dat filmpje echt is of een CGI. :o
Zat ik ook aan te denken, de enige verklaring die ik kon bedenken was dat het filmende object ook beweegt, of dat het versnelt afgespeeld is.
Die gaat populair worden. :Y
De A330 is nu al een zeer efficiënte kist; een neo maakt dat alleen maar beter.

EDIT: gut, gut, weer "improved passenger experience".
Sure :')
Uit het persbericht:
Passengers are winners too, as they will be able to enjoy a 21st century on-board experience with for example, fourth generation In Flight Entertainment (3D films), mood-lighting and full connectivity.
Ga toch eens weg met je 3D |:( , mensen met een gewone bril hebben daar sowieso niets aan, niets irritanter dan een extra bril op je neus moeten vouwen, plus dat je er aardig koppijn van kan krijgen. Dat plus jetlag zorgt er voor dat je lekker fris aankomt op je bestemming >:) .

[ Voor 6% gewijzigd door Die Bolle14 op 14-07-2014 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:06:
[...]

[...]

Dat verklaart. Met een range van 7130 kilometer (waarschijnlijk nog wel een stuk verder omdat VIP) haal je de 9050 kilometer dan inderdaad niet.
Welke database heb jij eigenlijk gebruikt zodat je weet dat het geen -ER was? :P
Zag het in een Facebook groepje staan. Het type motoren op de ZS-DJI wordt niet gebruikt bij de ER versies, en ten tijde van aflevering is dit ook gewoon een reguliere -200 geweest. In hoeverre later nog van -200 naar -200ER te converteren valt weet ik ook niet :) maar dat schijnt hier dus niet het geval te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Die Bolle14 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:28:
Zat ik ook aan te denken, de enige verklaring die ik kon bedenken was dat het filmende object ook beweegt, of dat het versnelt afgespeeld is.
Maar het is wel gewoon echt -> http://www.boeingblogs.com/randy/
Thetallguy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:47:
Zag het in een Facebook groepje staan. Het type motoren op de ZS-DJI wordt niet gebruikt bij de ER versies, en ten tijde van aflevering is dit ook gewoon een reguliere -200 geweest.
Ah.

Pratt & Whitney JT9D motoren dus.
In hoeverre later nog van -200 naar -200ER te converteren valt weet ik ook niet :) maar dat schijnt hier dus niet het geval te zijn.
Slechts deels. D'r gaat o.a. meer brandstof in een -ER wat nog wel te doen is, maar er is ook meer 'structural reinforcement' wat niet achteraf is te doen. (althans, niet zonder dat je haast een compleet nieuwe kist bouwt)
Launch Customer: Air Lease Corporation. (kunnen dus verschillende maatschappijen zijn)
Plus ze bestellen nog even 60 extra A320neo's.
- Steven Udvar-Házy (CEO van ALC): Mr. Leahy, do you have any comments, suggestions?
- John Leahy (Airbus COO) You could always order some more.
_O-

EDIT: krak, en dat was de vleugel van het model :P

[ Voor 62% gewijzigd door Piet91 op 14-07-2014 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:44

franssie

Save the albatross

Oops - dat is wel erg lullig op een product presentatie :)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
@ Piet91 : Ben vooral een lurker, ik mag in ieder geval erg genieten van je "vandaag in de geschiedenis" . :9~ _/-\o_ . Thanks daarvoor iig.

Nog even over de motoren van de 767 van Oranje in (want dat was mij erg onduidelijk):
Piet91 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:54:

[...]

Ah.

Pratt & Whitney JT9D motoren dus.

[...]

Slechts deels. D'r gaat o.a. meer brandstof in een -ER wat nog wel te doen is, maar er is ook meer 'structural reinforcement' wat niet achteraf is te doen. (althans, niet zonder dat je haast een compleet nieuwe kist bouwt)

[...]
In de diverse databases waar ik zat op te zoeken welk type het precies was kon ik ook al niets anders vinden dan de ER versie waar overal ook nog doodleuk bijstond dat er CF6's op zitten gemonteerd. Ik heb de foto's dan ook nauwkeurig zitten bestuderen, want ik zou zweren dat het Pratt & Witney's zijn.

Echter jij haalt aan dat het JT9D's zijn? Zaten die niet vooral op de eerdere (o.a.) types 747's (-100 en -200)? Te herkennen aan de korte cowling en lange "staart"? Volgens mij zitten er op die 767-200 PW40(52?)'s . Niet dat het veel uit maakt, maar iemand nog een schot voor de boeg? (pure nieuwsgierigheid-stilling :P )

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
franssie schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:19:
Oops - dat is wel erg lullig op een product presentatie :)
Ach, heb niet eerder zoiets gevolgd, maar ik vond het best geinig. Ook wel humor (vooral richting Boeing zoals:
John Leahy: "we do not need to make it like a fighter a/c with folding wings"
willem900 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 12:39:
@ Piet91 : Ben vooral een lurker, ik mag in ieder geval erg genieten van je "vandaag in de geschiedenis" . :9~ _/-\o_ . Thanks daarvoor iig.
O+
Nog even over de motoren van de 767 van Oranje in (want dat was mij erg onduidelijk):
In de diverse databases waar ik zat op te zoeken welk type het precies was kon ik ook al niets anders vinden dan de ER versie waar overal ook nog doodleuk bijstond dat er CF6's op zitten gemonteerd.
Ben ook overal -ER tegengekomen; maar nergens welke motoren erop zaten. Welke bronnen geven aan dat er CF6's opzitten?
Ik heb de foto's dan ook nauwkeurig zitten bestuderen, want ik zou zweren dat het Pratt & Witney's zijn.

Echter jij haalt aan dat het JT9D's zijn?
Thetallguy zegt dat er motoren opzitten die niet op een -ER voorkomen.

Motoren op de -200:
- P&W JT9D-7R4D / JT9D-7R4E
- GE CF6-80A / CF6-80A2 / CF6-80A2 / CF6-80C2-B2
- P&W PW4052

Op de 200ER:
- P&W JT9D-7R4D / JT9D-7R4E
- GE CF6-80A / CF6-80A2 / CF6-80A2 / CF6-80C2-B2 / CF6-80C2-B4
- P&W PW4052 / PW4056
- RR RB211-524G / RB211-524H

Dus ik (en dus ook Thetallguy) heb ongelijk; elke motor op de -200 was ook beschikbaar voor de -200ER.
Maar een bron die ik ook heb (moet beter opletten) zegt dat er GE CF6-80A2 opzitten.
En als ik deze types zo vergelijk lijken het ook CF6's.
Zaten die niet vooral op de eerdere (o.a.) types 747's (-100 en -200)? Te herkennen aan de korte cowling en lange "staart"? Volgens mij zitten er op die 767-200 PW40(52?)'s . Niet dat het veel uit maakt, maar iemand nog een schot voor de boeg? (pure nieuwsgierigheid-stilling :P )
Klopt. Op de 747-classics (-100 t/m -300, 747SR en optie op de 747SP) had je o.a. de keus uit JT9D's.
Vooral de eerste versies van de JT9D waren onder gedimensioneerd voor de 747 (die gingen dan ook voluit de lucht in en de range viel tegen).

Maar JT9D's waren opties voor de 767, 747, Airbus A300, A310 en de DC-10.

Maar goed; van vliegtuigmotoren heb ik niet zo veel verstand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fly-guy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 08:10:
[...]

Denk je dat? Uiteindelijk zal het grootste gedeelte van de maatschappijen wel mee moeten gaan met deze trend om de low cost bij te kunnen benen. Mensen verwachten nu eenmaal voor een tientje heel Europa door te kunnen. De tijden van comfortabel reizen zijn al jaren voorbij en het wordt steeds erger...
Maar mensen hebben natuurlijk ook wel een grens. Als het echt irritant begint te worden gaan ze ook klagen, of vervelend worden. En dat wil je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:14

MBV

En dan zijn we weer terug bij het begin:
Devil schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 12:28:
[...]

Nee het is helaas zeker geen Telegraaf verhaal, het aantal meldingen van unruly pax heeft een akelig steile trend omhoog de laatste twee jaar. Het is een serieuze bedreiging voor de vliegveiligheid, vandaar dat er veel maatregelen genomen worden om de trend te keren.
Ik denk dat er, meer dan voorheen, een echte splitsing ontstaat: aan de ene kant low-budget self-loading cargo a.k.a. veevervoer, aan de andere kant luxe zoals Emirates die je met een limo komen ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 15:51:
Maar mensen hebben natuurlijk ook wel een grens. Als het echt irritant begint te worden gaan ze ook klagen, of vervelend worden. En dat wil je ook niet.
Een ding: €€€

Waarom denk je dat Transavia, Ryanair, Easyjet e.d. zo populair zijn? Puur en alleen omdat ze zo goedkoop zijn. Easyjet vervoert meer passagiers dan BA terwijl hun vloot zowel kleiner is in aantal als in aantal stoelen. Na American, Delta, United en Southwest Airlines vervoert Ryanair de meeste passagiers ter wereld.

Mensen willen gewoon goedkoop. Je kon voorheen* met legacy carriers voor een paar tientjes meer dan Ryanair naar betere vliegvelden (in/dichtbij de stad i.p.v. veraf), met meer (ruim)bagage, eten/drinken en zonder debiele kosten voor extra's vliegen maar toch kiezen ze voor die paar tientjes om met Ryanair/Easyjet te gaan.

* Voorheen want je mag nu dus gaan betalen voor bagage bij KLM. Onderdeel van afbraak van service bij de legacy carriers wat niet zal ophouden totdat alle Europese vluchten gelijk zijn, lees: veevervoer.

En dit vreet dus aan de onderkant van de markt (EU-vluchten), aan de bovenkant van de markt (intercontinentaal) vreten de ME3-carriers aan de gevestigde orde.

Dus als ik even een doembeeld mag schetsen over de toekomst:
- EU vluchten: veevervoer.
- Intercontinentaal: legacy-carriers uit de markt gewerkt; overgeleverd aan de grillen (lees: prijzen) van de ME3-carriers.

[ Voor 35% gewijzigd door Piet91 op 14-07-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver

De A320neo krijgt een volledige nieuwe engine en heeft daardoor meer ontwikkelingstijd nodig, de A330neo krijgt een afgeleide Trent 1000 (787) engine.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Thetallguy schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 19:58:
Over leuke tripjes met driemotorige vliegtuigen gesproken; AZAL gaat Geneve - Baku vliegen met een VIP 727 :9~ http://www.azal.az/en/abo...rst-time-on-business-jets

Dus met dit ding [afbeelding]

Enkele reis ongeveer 650 euro :)
En uiteraard heeft iemand op Airliners.net hem geprobeerd en een tripreportje gemaakt http://www.airliners.net/...reports/read.main/254976/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
XWB schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:50:
[...]

De A320neo krijgt een volledige nieuwe engine en heeft daardoor meer ontwikkelingstijd nodig, de A330neo krijgt een afgeleide Trent 1000 (787) engine.
Heb de persconferentie terug gekeken en snap nu inderdaad wel waarom het lukt in 3 jaar tijd, er zitten wel hele flauwe sneertjes naar de Boeing mensen in, maar dat gebeurd uiteraard overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Die Bolle14 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:30:
[...]
maar dat gebeurd uiteraard overal.
Inderdaad, de Boeing persconferenties zijn niet anders :) Van mij mogen ze hoor, ik moet er altijd goed om lachen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Alhoewel het wel een strakke actie van Boeing zou zijn als ze nu een video uploaden waarbij ze rondrennen als gekken met rollen papier enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Piet91 schreef op maandag 14 juli 2014 @ 16:04:
[...]

Een ding: €€€

Waarom denk je dat Transavia, Ryanair, Easyjet e.d. zo populair zijn? Puur en alleen omdat ze zo goedkoop zijn.
Uiteraard, maar ik bedoelde meer als ze nog meer geen bezuinigen op service. Op een gegeven moment pikken klanten het ook niet meer. Zie bijv. betalen voor toilet gebruik, en als de stoelen krapper worden, je dus nog krapper zit, dan gaan klanten langzaam ook meer klagen. Er is dus -denk ik- wel een grens hoever ze kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 07:55:
Gelukkig is het niet verplicht zoiets te boeken, je hebt de keuze. Tenzij je alleen met de "goedkoopste" wilt vliegen ;)
Op long-haul heb je die keuze ja, ook omdat veel airlines momenteel de overstap naar premium economy maken. Mensen willen ook meer betalen voor comfort op long-haul, zo blijkt.

Regionale vluchten zijn echter anders. Mensen willen zo goedkoop mogelijk naar Spanje vliegen, en de low cost carriers vragen Boeing en Airbus om meer stoelen in de A320 en 737 te duwen zodat de prijs verder omlaag kan. Voor de grotere jongens zal het dan ook moeilijker worden om te concurreren op regionale vluchten, zeker omdat de marges op die vluchten veel lager zijn long-haul.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Thetallguy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 20:03:
[...]

En uiteraard heeft iemand op Airliners.net hem geprobeerd en een tripreportje gemaakt http://www.airliners.net/...reports/read.main/254976/
Nice. Eerste kist die ik gezien heb waar de vleugels ook een kleurtje hebben :D

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Oh ja? :+
Afbeeldingslocatie: http://www.pvfotografie.nl/wordpress/wp-content/uploads/PVF-20120412-B-49.jpg

Ik dacht dat de PH-DDZ (Dakota) ook een gekleurde vleugel had, maar dat is alleen de leading edge. Oude dubbeldekkers zoals de AN-2 zie je wel in alle kleuren van de regenboog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:08:
Uiteraard, maar ik bedoelde meer als ze nog meer geen bezuinigen op service. Op een gegeven moment pikken klanten het ook niet meer. Zie bijv. betalen voor toilet gebruik, en als de stoelen krapper worden, je dus nog krapper zit, dan gaan klanten langzaam ook meer klagen. Er is dus -denk ik- wel een grens hoever ze kunnen gaan.
Welnee. Klanten denken dan dat ze hun plasje wel even wat langer ophouden. Bijbetalen voor bagage vinden ze prima. Dan nemen ze alleen handbagage mee en niet die overvolle koffer die ze zouden nemen als ruimbagage gratis was. Onderschat niet wat mensen overhebben voor een vlucht die een paar tientjes goedkoper is. Zeker als het ongemak van de vlucht maar een paar uur duurt.

Vervelend, vooral voor de mensen die wel meer willen betalen voor een beetje service en comfort, is alleen dat "de markt" hier gewoon een race naar de bodem op gang heeft gebracht. Wie levert de meest waardeloze dienst voor het minste geld?

Vraag me meer af wanneer de grenzen bereikt zijn wat betreft gezondheidsrisico's van kleinere stoelen e.d. Misschien dat de overheid daar eens een kritische blik op moet werpen en zich wat minder druk moet maken over Wifi in treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Of je zet het in een ander perspectief, ik ga ook wel eens met de auto naar de andere kant van het land. Helaas rijd ik in een 106je dan zit je achter in niet beter dan bij Ryanair en bagage heb je zo ongeveer op schoot.

Waarom zou ik dan moeilijk doen om in z'n Ryanair maxi-cosi te moeten zitten voor die zelfde 2.5 uur? Daar ga ik voor wat meer 'service' (een viezig broodje, een glaasje drinken en 5cm meer beenruimte wat nog steeds krap is en een koffer die ik toch alleen maar met onnozele dingen kan vullen) 100 euro meer neerleggen?

In een oude sprinter (SGM) van de NS zit ik niet beter, net zo weinig ruimte net z'n beroerde stoel. Vind het allemaal nogal relatief.

[ Voor 11% gewijzigd door GoldenSample op 14-07-2014 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Commercieel bedoelde ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
MBV schreef op maandag 14 juli 2014 @ 21:56:
Oh ja? :+
[afbeelding]

Ik dacht dat de PH-DDZ (Dakota) ook een gekleurde vleugel had, maar dat is alleen de leading edge. Oude dubbeldekkers zoals de AN-2 zie je wel in alle kleuren van de regenboog.
Die is inmiddels alweer overgespoten. Is nu weer helemaal grijs.

En het is gewoon jammer dat EU vluchten zo afgebroken worden qua service. Helaas kunnen blijkbaar niet beide types (basis vluchten met bijv. Easyjet en Ryanair (waar ik opzich niets op tegen heb) en luxer met bijv. de legacy carriers) naast elkaar bestaan. Daarom wordt dat laatste qua comfort zover afgebroken...

Toet toet! (8>

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/9/6/6/0310669.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Dat moet hier zijn denk ik: https://www.google.com/ma...!1s0x0:0x5b6aff7f79157719 maar da's al een paar jaar dicht (en die foto is uit 2002).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Hebben jullie ooit meegemaakt dat het vliegtuig eerder dan gepland vertrok? 26 Juni vloog ik met Azul van Salvador naar Belo Horizonte. De vlucht stond gepland om 5:57, om 4:25 begonnen we al met boarden wat bij een Embraer 195 zo gebeurd was. Blijkbaar was iedereen netjes op tijd bij de gate want om 4:45 waren we al aan het taxiën en 5 minuten later al in de lucht. Fijne maatschappij vond ik het, ook veel beenruimte en vergeleken met TAM en GOL (de grootste concurenten hier in Brazilië) maar iets duurder gemiddeld.

Maar het beste van alles was nog wel dat ik live Nederland - Chili heb kunnen kijken op de heenweg 8)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-mia.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t1.0-9/p526x296/10440840_10202814624385880_8428954717048162493_n.jpg

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Ja, vaak genoeg. Inderdaad als alles en iedereen aan boord is, is er geen reden om te wachten. Toren vragen of je weg mag en zo ja, gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

- 15 juli 1916: Houthandelaar William Edward Boeing sticht Pacific Aero Products Company.
Dit zou later het bekende Boeing worden. Hun eerste vliegtuig is Boeing Model 1 welke op 16 juni daarvoor voor het eerst vloog.

Afbeeldingslocatie: http://static.thisdayinaviation.com/wp-content/uploads/tdia//2012/07/Boeing-Model-1-the-first-Boeing-airplane-at-Duwamish-River-site-large.jpg

- 15 juli 1933: Wiley Hardeman Post vertrekt met een Lockheed Model 5C Vega (NR105W) genaamd Winnie Mae van Floyd Bennett Field (tegenover het huidige JFK airport) voor een vlucht rond de wereld.
Na stops in Harbor Grace (Newfoundland), Tempelhof (Berlijn), Moskou, Novosibirsk, Irkusk, Khabarovsk, Flat (Alaska), Fairbanks en Edmonton landt hij 7 dagen, 18 uur en 49.5 minuten later op 22 juli weer in New York.
Hiermee zet hij het record als eerste persoon solo rond de wereld.

Voor vertrek in New York:
Afbeeldingslocatie: http://static.thisdayinaviation.com/wp-content/uploads/tdia//2012/07/533x301xPOST-Wiley-with-Lockheed-5C-Vega-NR105W-Winnie-Mae-of-Oklahoma-at-Floyd-Bennett-Field-15-July-1933-photo-by-Rudy-Arnold.jpg.pagespeed.ic.caxtnnyt_o.jpg

En dat werd gevierd, inclusief parade door de straten van New York:

Winnie Mae werd in 1936 aan het Smithsonian Institution verkocht na Post's dood en staat momenteel in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport:

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4010/4174445443_8e6132722a_z.jpg

- 15 juli 1939: Clara Adams landt in New York als eerste vrouw die rond de wereld is gevlogen. Ze vloog met reguliere vluchten. Ze vertrok op 28 juni van New York en vloog met vluchten van Pan American, Lufthansa, KLM en United Airlines met stops in Horta (Azoren), Lissabon, Marseille, Leipzig, Athene, Basra, Jodhpur, Rangoon, Bangkok, Hong Kong, Manilla, Guam, Wake Wake (eiland), Midway (atol), Honolulu en San Fransisco.
Totale vluchtduur; 16 dagen en 19 uur.

Vertrek in New York en KLM kist in Bangkok:
Afbeeldingslocatie: http://www.wingnet.org/rtw/pix/R002ZP2.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.wingnet.org/rtw/pix/R002ZP4.JPG

Ze was niet geheel onbekend met vliegen; als rijke weduwe had ze geld genoeg om haar hobby uit te oefenen; ze was passagier op de eerste vlucht van de LZ127 Graf Zeppelin van de VS naar Europa, de eerste vlucht van de Hindenburg van Duitsland naar de VS, eerste vrouw op de eerder genoemde Dornier Do X toen deze van Rio de Janeiro naar New York vloog en een aantal eerste vluchten van de Pan Am Clippers waaronder de eerste vlucht over de Grote Oceaan.

- 15 juli 1952: 2 USAF Sikorsky H-19 Chickasaw helikopters maken de eerste helikoptervlucht over de Atlantische Oceaan. De vlucht gaat van Westover Air Force Base in Massachusetts naar Schotland in 2 etappes.
In het National Museum of the US Air Force in Dayton Ohio is een H-19 in de kleuren gespoten van de helikopters die deze vlucht maakten. (Maar dit is niet een van de 2 helikopters):

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5236/13996788271_bd97833295_c.jpg

- 15 juli 1954: de Boeing 367-80 of Dash 80 stijgt om 14:14 uur op van Renton Field in Washington; haar eerste vlucht. N70700 met aan de knuppel de bekende Alvin M. "Tex" Johnston maakt een testvlucht van een kleine 2.5 uur en landt dan op Boeing Field.
Ruim een jaar later zou Johnson met deze kist nog een leuk trucje uithalen; een die jullie vast wel kennen. :P
De 367-80 is een prototype dat later zou uitmonden in de Boeing KC-135 Stratotanker en de 707.

Afbeeldingslocatie: http://static.thisdayinaviation.com/wp-content/uploads/tdia//2012/07/450x571xBoeing-367-80-N70700-takes-off-from-Boeing-Field-15-July-1954.jpg.pagespeed.ic.LZyqj5ulEI.jpg

N70700 werd nog jaren voor testvluchten gebruikt maar op 22 januari 1970 gaat ze met pensioen en wordt ze op Davis-Monthan Air Force Base opgeslagen. Daar zal ze zo'n 20 jaar lang staan:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/2/7/3/1807372.jpg

In 1990 wordt zij teruggevlogen naar Renton (o.a. met Ted Johnson aan boord) en wordt ze opgeknapt.
Nu staat ze in het Steven F. Udvar-Hazy Center bij Washington Dulles Airport, naast de hierboven genoemde Lockheed Vega (rechtsonder op de foto):

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7134/7560603388_21fdb9c92a_c.jpg

- 15 juli 1996: De Herculesramp. Een Lockheed C-130 Hercules (registratie CH-06) was gecharterd door de Nederlandse Koninklijke Luchtmacht. Het vloog het Fanfarekorps van de Koninklijke Landmacht terug van Verona-Villafranca in Italië. Het had een stop gemaakt in Rimini.

Bij de landing op Vliegbasis Eindhoven een bird-strike waardoor de 2 linkermotoren ermee ophielden. De crew schakelde echter motor #3 uit en wilde een go-around doen; echter de Hercules dook naar links en stortte neer. De brandweer wist echter niet dat er passagiers aan boord waren en kon uiteindelijk maar 9 mensen uit het vliegtuig halen; 2 overleden later in het ziekenhuis. Uiteindelijk overleefden 34 mensen de ramp niet.

Afbeeldingslocatie: http://aviation-safety.net/photos/accidents/750/19960715-0-C-d-2-750.jpg
Afbeeldingslocatie: http://aviation-safety.net/photos/accidents/750/19960715-0-C-d-1-750.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
GoldenSample schreef op maandag 14 juli 2014 @ 22:28:
Of je zet het in een ander perspectief, ik ga ook wel eens met de auto naar de andere kant van het land. Helaas rijd ik in een 106je dan zit je achter in niet beter dan bij Ryanair en bagage heb je zo ongeveer op schoot.

Waarom zou ik dan moeilijk doen om in z'n Ryanair maxi-cosi te moeten zitten voor die zelfde 2.5 uur? Daar ga ik voor wat meer 'service' (een viezig broodje, een glaasje drinken en 5cm meer beenruimte wat nog steeds krap is en een koffer die ik toch alleen maar met onnozele dingen kan vullen) 100 euro meer neerleggen?

In een oude sprinter (SGM) van de NS zit ik niet beter, net zo weinig ruimte net z'n beroerde stoel. Vind het allemaal nogal relatief.
Jij rijdt in een 106 maar als je een ritje naar de andere kant van het land rijdt dan zie je toch heel erg veel ruimere auto's rondrijden. Grappig dat diezelfde mensen wanneer het om vliegen gaat ruimte ineens niet meer belangrijk vinden of een tientje willen besparen. Ik had psychologie moeten studeren, ik snap mensen gewoon niet op dit punt.
Overigens is een vluchtje rond de 2 uur nog wel te doen maar als je naar de randen van Europa vliegt wordt het al een ander verhaal, dan zit je snel aan 4-5 uur plus 2 uur vantevoren op komen dagen op onchristelijke tijden. Dan maak je al een aardig dagje...

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
Maar je hebt wel 2 tientjes bespaard natuurlijk!
Nog even en er worden plasticflesjes uitgedeeld om te plassen en een boterhamzakje voor de grote boodschap.
Misschien kun je incontinentieluiers kopen scheelt weer 50 cent voor de wc.

Wat accepteren mensen toch veel zolang het maar goedkoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
cbr600f4i schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:08:
[...]

Jij rijdt in een 106 maar als je een ritje naar de andere kant van het land rijdt dan zie je toch heel erg veel ruimere auto's rondrijden. Grappig dat diezelfde mensen wanneer het om vliegen gaat ruimte ineens niet meer belangrijk vinden of een tientje willen besparen. Ik had psychologie moeten studeren, ik snap mensen gewoon niet op dit punt.
Overigens is een vluchtje rond de 2 uur nog wel te doen maar als je naar de randen van Europa vliegt wordt het al een ander verhaal, dan zit je snel aan 4-5 uur plus 2 uur vantevoren op komen dagen op onchristelijke tijden. Dan maak je al een aardig dagje...
En daarna nog twee uur met de bus omdat het Brussel van ryanair bij lange na niet in de buurt van Brussel ligt.. (Of oslo, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Ik vind het mooiste altijd mensen uit de omgeving Amsterdam die dan Eindhoven - Girona vliegen met Ryanair voor een weekendje Barcelona. Amsterdam - Barcelona vlieg je in 2 uurtjes, Amsterdam - Barcelona via Eindhoven en Girona kost je zo 6-8 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

En dan vergeten ze waarschijnlijk dat brandstof en onderhoud ook niet gratis is, tenzij je een gunstige leaseregeling hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:30

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Thetallguy schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:09:
Ik vind het mooiste altijd mensen uit de omgeving Amsterdam die dan Eindhoven - Girona vliegen met Ryanair voor een weekendje Barcelona. Amsterdam - Barcelona vlieg je in 2 uurtjes, Amsterdam - Barcelona via Eindhoven en Girona kost je zo 6-8 uur.
Dat zal ik nooit begrijpen,ik betaal wel 50 euro meer :P ik stap bij mij voor zo de bus in naar schiphol,no way dat ik ergens anders heen ga :+

trouwens als ik naar eindhoven moet ben ik die 50 euro alweer bijna kwijt aan reiskosen (en de extra reistijd) maar sommige mensen zullen er altijd intrappen gok ik

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
mrsar schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:32:
[...]

Dat zal ik nooit begrijpen,ik betaal wel 50 euro meer :P ik stap bij mij voor zo de bus in naar schiphol,no way dat ik ergens anders heen ga :+

trouwens als ik naar eindhoven moet ben ik die 50 euro alweer bijna kwijt aan reiskosen (en de extra reistijd) maar sommige mensen zullen er altijd intrappen gok ik
Voor sommigen komt het natuurlijk ook mooi uit. Die willen niet naar Barcelona, maar een dorpje tussen Gerona en Barcelona in.. Dan werkt het wel...

Maar je kan niet verwachten dat een maatschappij die wel naar Barcelona vliegt dezelfde prijs kan rekenen, de kosten zijn gewoon al hoger. En niet alleen het landingsgeld en dergelijke, ook is het natuurlijk drukker, dus meer kans op vertraging en daar moeten ook voorzieningen voor getroffen worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
@Piet91 Misschien een rare vraag maar zou je kunnen zeggen hou oud de foto's zijn van de vliegtuigen in het Steven F. Udvar-Hazy Center?

De plaatsing sommige vliegtuigen zijn namelijk anders dan de foto's die ik gemaakt heb in december 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:07
ondertussen in tripoli

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tfPIo48.jpg?1?7263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Niet alleen die 727 trouwens. Er schijnen in totaal 12 vliegtuigen beschadigd te zijn, waaronder een A330 van Afriqiyah Airways die total-loss is na doorzeefd te zijn met kogels...

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2DWaX3aD2XA4rndGDBztFOBa/full.jpg

Damaged beyond economic repair.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Voor zo'n relatief nieuw toestel als een A330? Tja, een airliner is natuurlijk niet gemaakt op bescherming tegen kogels. Ik denk toch dat er na WO2 aardig wat dakota's met gerepareerde kogelgaten hebben rondgevlogen als passagiersvliegtuig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Plaatsing van kisten in Udvar-Hazy komt aardig overeen met mijn foto's uit 2010, er is ondertussen een restauratie gedeelte geopend en wisseling van Shuttles dus dat er wat verandert is in 3 jaar dat kan dan wel.
Hmm, wellicht tijd om weer eens terug te gaan.

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
MBV schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:20:
Voor zo'n relatief nieuw toestel als een A330? Tja, een airliner is natuurlijk niet gemaakt op bescherming tegen kogels. Ik denk toch dat er na WO2 aardig wat dakota's met gerepareerde kogelgaten hebben rondgevlogen als passagiersvliegtuig.
Een Dakota heeft dan bijvoorbeeld ook geen drukcabine, noch talloze elektrische en hydraulische leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
Het zal vast te repareren zijn maar tegen wat voor kosten. Gebruik deze maar voor spare parts waar mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Fly-guy schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:47:
[...]

Een Dakota heeft dan bijvoorbeeld ook geen drukcabine, noch talloze elektrische en hydraulische leidingen.
Misschien wel belangrijker: het frame van een Dakota was gebouwd om heel lang mee te gaan, waar moderne jets worden gemaakt om 30 jaar mee te gaan, en overal wordt gewicht bespaard. Een toestel wat beschoten is kan je toch gewoon een C-check geven? Kabels worden dan toch ook vervangen waar nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.volkskrant.nl/...en-vliegtuig-zitten.dhtml
De maatschappij heeft het plan opgevat om mensen voortaan staand mee te nemen met als enige rustpunt een soort fietszadel met een mini-rugleuning. Dit blijkt uit het patent dat Airbus heeft ingediend, zo bericht The Los Angeles Times. Door mensen op een rij te laten zitten, kunnen er veel meer passagiers in een vliegtuig, verklaart de Europese maatschappij.
En

http://www.volkskrant.nl/...t-basis-op-Schiphol.dhtml
De Britse prijsvechter easyJet zet voor het eerst permanent drie eigen vliegtuigen neer op Schiphol voor voordelige vluchten in Europa. Het bedrijf zet daarmee de aanval in op KLM, schrijft De Telegraaf.
Misschien wel belangrijker: het frame van een Dakota was gebouwd om heel lang mee te gaan, waar moderne jets worden gemaakt om 30 jaar mee te gaan, en overal wordt gewicht bespaard.
Oh, hoezo was een Dakota gebouwd om lang mee te gaan? Het was misschien wat robuuster omdat vliegvelden over het algemeen nog grasvelden waren en de techniek was een stuk minder aanwezig (geen drukcabine).

[ Voor 18% gewijzigd door PolarBear op 15-07-2014 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrsar schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:32:
[...]

Dit is de eeuwige discussie die ik ook in mijn vriendengroep heb. Wij wonen allemaal in Rotterdam centrum en staan dus in 35 minuten op Schiphol en toch zijn er een aantal die perse met Ryanair willen vliegen want zogenaamd goedkoper. Dat je aan voor en natransport meer tijd en geld kwijt bent doet niet ter zake.

Diegene die dit voorstellen zijn uiteraard ook de mensen die niet met geld kunnen omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:05:
[...]

Dit is de eeuwige discussie die ik ook in mijn vriendengroep heb. Wij wonen allemaal in Rotterdam centrum en staan dus in 35 minuten op Schiphol en toch zijn er een aantal die perse met Ryanair willen vliegen want zogenaamd goedkoper. Dat je aan voor en natransport meer tijd en geld kwijt bent doet niet ter zake.

Diegene die dit voorstellen zijn uiteraard ook de mensen die niet met geld kunnen omgaan.
Dat is toch een kwestie van 't even uiteen zetten?

* CyBeR vliegt ook alleen vanaf Schiphol; woonde bij Haarlem en nu in Amsterdam en dan ga ik dus écht niet ergens anders heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanuit Zwolle maakt de vertreklocatie in Nederland (en grensgebied Duitsland) niks uit. Alles is even ver weg. Natuurlijk kijk je wel naar het totaalplaatje (waar moet ik heen en hoe kom ik daar het voordeligst). Een groot nadeel van Schiphol is namelijk ook dat je relatief veel tijd van te voren nodig hebt (parkeren, naar terminal, inchecken, door alle checks, naar gate G23 lopen) dat bij kleinere luchthavens allemaal veel korter duurt. Daarnaast is parkeren op Schiphol ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:40:
Vanuit Zwolle maakt de vertreklocatie in Nederland (en grensgebied Duitsland) niks uit. Alles is even ver weg. Natuurlijk kijk je wel naar het totaalplaatje (waar moet ik heen en hoe kom ik daar het voordeligst). Een groot nadeel van Schiphol is namelijk ook dat je relatief veel tijd van te voren nodig hebt (parkeren, naar terminal, inchecken, door alle checks, naar gate G23 lopen) dat bij kleinere luchthavens allemaal veel korter duurt. Daarnaast is parkeren op Schiphol ook niet goedkoop.
Ik woon vlak bij Amsterdam maar heb wel eens uitgerekend dat het vanaf Rotterdam nauwelijks langer duurt om naar Londen City te vliegen, inderdaad omdat je niet vijf kilometer op de luchthaven omloopt naar het vliegtuig dat je bij kort parkeren vanuit je auto kan zien staan. Schiphol is een uitstekende (misschien wel de beste) transit luchthaven, maar niet gebouwd om snel en efficiënt een vliegtuig te kunnen pakken van buiten. Rrotterdam en Eindhoven zijn dat wel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 12:37:
[...]

Dat is toch een kwestie van 't even uiteen zetten?

* CyBeR vliegt ook alleen vanaf Schiphol; woonde bij Haarlem en nu in Amsterdam en dan ga ik dus écht niet ergens anders heen.
De factor tijd is bijna niet in geld uit te drukken. Ook vroeg opstaan en laat thuiskomen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Die Bolle14 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 09:48:
@Piet91 Misschien een rare vraag maar zou je kunnen zeggen hou oud de foto's zijn van de vliegtuigen in het Steven F. Udvar-Hazy Center?

De plaatsing sommige vliegtuigen zijn namelijk anders dan de foto's die ik gemaakt heb in december 2013.
D.R. schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 10:22:
Plaatsing van kisten in Udvar-Hazy komt aardig overeen met mijn foto's uit 2010, er is ondertussen een restauratie gedeelte geopend en wisseling van Shuttles dus dat er wat verandert is in 3 jaar dat kan dan wel.
Hmm, wellicht tijd om weer eens terug te gaan.
De foto van de Winnie Mae is van december 2009.
De foto van de Dash 80 is van augustus 2010.

Dus ja; recent zijn deze foto's niet. Maar ik heb deze foto's (en in het algemeen als ik foto's in 'geschiedenisposts' plaats) gekozen omdat ik ze het beste vind passen om wat er op staat en de kwaliteit van de foto. Hier wilde ik dus duidelijk aangeven dat beide vliegtuigen die op dezelfde datum (doch 21 jaar verschil) een historisch feit neerzetten; uiteindelijk naast elkaar kwamen te staan.

Natuurlijk kunnen dan op dit moment de situatie weer wat anders zijn; maar m'n verhalen worden dan helemaal lang; want dan kan ik achter elke zin schrijven: "maar dit kan nu ook helemaal anders zijn'.
Dan mogen sommige users hier nog meer gaan scrollen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Bij die aanval op de luchthaven Tripoli, waar dus die 727 uitbrandde en die (splinternieuwe!) A330 onherstelbaar beschadigd werd, werd ook een A320 (5A-LAH) van Afriqiyah Airways beschadigd door kogelinslagen, maar deze is minder zwaar getroffen en kan waarschijnlijk nog hersteld worden:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H0WUBwWm11iGborh2h41TQDs/full.jpg

Meer foto's op de site van RT: 90% of aircraft destroyed at Tripoli airport, Libya may seek international assistance.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:15:
[...]

De factor tijd is bijna niet in geld uit te drukken. Ook vroeg opstaan en laat thuiskomen niet.
Nee maar dat is ook persoonlijke voorkeur. Maar als 't uiteindelijk een tientje scheelt met alles meegerekend en je kunt vanaf Schiphol om een redelijke tijd weg waar je op Eindhoven om 6 uur vliegt, dus om 4 uur daar moet zijn en god weet hoe laat thuis wegmoet dan is dat 't toch al snel niet waard imo.
RT en BBC zijn dus niet dezelfde organisatie he… RT is russisch.

[ Voor 25% gewijzigd door CyBeR op 15-07-2014 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Piet91 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:37:
[...]

[...]

De foto van de Winnie Mae is van december 2009.
De foto van de Dash 80 is van augustus 2010.

Dus ja; recent zijn deze foto's niet. Maar ik heb deze foto's (en in het algemeen als ik foto's in 'geschiedenisposts' plaats) gekozen omdat ik ze het beste vind passen om wat er op staat en de kwaliteit van de foto. Hier wilde ik dus duidelijk aangeven dat beide vliegtuigen die op dezelfde datum (doch 21 jaar verschil) een historisch feit neerzetten; uiteindelijk naast elkaar kwamen te staan.

Natuurlijk kunnen dan op dit moment de situatie weer wat anders zijn; maar m'n verhalen worden dan helemaal lang; want dan kan ik achter elke zin schrijven: "maar dit kan nu ook helemaal anders zijn'.
Dan mogen sommige users hier nog meer gaan scrollen. :+
Aha, duidelijk en logisch.

Helaas staan ze nu uit elkaar :|

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5505/12158166306_f8563816de_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
franssie schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:14:
[...]
Schiphol is een uitstekende (misschien wel de beste) transit luchthaven, maar niet gebouwd om snel en efficiënt een vliegtuig te kunnen pakken van buiten. Rotterdam en Eindhoven zijn dat wel.
Dat ligt er maar aan wat je bestemming is, datum van vertrek, tijdstip van vertrek en nog 10 factoren welke ik ben vergeten te melden. Schiphol is voor mij tot nu toe de enige luchthaven geweest voor al mijn bestemmingen van Europees tot de andere kant van de wereld, hoe graag ik ook van GRQ, FMO, NRN, DUS of EIN wil vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 13:14:
[...]
maar niet gebouwd om snel en efficiënt een vliegtuig te kunnen pakken van buiten. Rrotterdam en Eindhoven zijn dat wel.
Zodra ze een treinstation onder de terminal hebben ;)

Ik stap uit onder Schiphol, Privium door de douane heen, en loop een stukje (inderdaad, D86 is ruk).

Bij Rotterdam en/of Eindhoven moet ik al rekening houden met het feit dat de trein niet stopt waar ik dat wil ;)

Ik ben overigens absoluut groot fan van kleine luchthavens. LCY is top, je stapt uit het vliegveld, door een deur zo de trein in. Heerlijk. Van mij hoeft het niet groot, maar het OV moet er wel op de stoep komen.

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 15-07-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PWM schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:05:
Bij Rotterdam en/of Eindhoven moet ik al rekening houden met het feit dat de trein niet stopt waar ik dat wil ;)
Als je met de auto gaat zijn daarbij de rollen precies omgedraaid, dan kan je bij de kleinere luchthavens vaak vlak voor de deur parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:09:
[...]

Als je met de auto gaat zijn daarbij de rollen precies omgedraaid, dan kan je bij de kleinere luchthavens vaak vlak voor de deur parkeren.
Bij Schiphol gebruik ik Valet parking, tegen de Terminal aan :p

P1 is ook top. Lang parkeren, dan ga je inderdaad nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Het verschil is toch ook dat je op Schiphol schofterig veel moet betalen voor parkeren, waar dat op Rotterdam bijna gratis kan? Geen idee trouwens, taxibedrijf pa&ma wil me altijd wel even afzetten op Rotterdam, en naar Schiphol pak ik de trein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
PWM schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 14:05:
[...]

Ik ben overigens absoluut groot fan van kleine luchthavens. LCY is top, je stapt uit het vliegveld, door een deur zo de trein in. Heerlijk. Van mij hoeft het niet groot, maar het OV moet er wel op de stoep komen.
Dat wel, TXL is ook een goeie wat dat betreft. Van check-in naar je stoel binnen 20 meter. Jammer dat dat (ooit, een keer :P) dicht gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 15-07-2014 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H92!
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Flying blue miles ook te gebruiken bij transavia. Vanaf 5000 miles voor enkeltje.

http://www.transavia.com/...gblue&lang=nl&country=NL&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online

[afbeelding]

• 400nm meer range.

Volgens mij de eerste order voor een airline (na de leasing corporations); 50 stuks voor Air Asia X. "A 13-hour range that can take us to Europe"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

cbr600f4i schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 08:08:
[...]

Jij rijdt in een 106 maar als je een ritje naar de andere kant van het land rijdt dan zie je toch heel erg veel ruimere auto's rondrijden.
Zo kun je ook nog steeds met de KLM vliegen, en ja dat word ook uitgekleed maar als jij nu samen met je 'lotgenoten' met de portemonnee stemt keert de wal 't schip vanzelf. :)
Grappig dat diezelfde mensen wanneer het om vliegen gaat ruimte ineens niet meer belangrijk vinden of een tientje willen besparen. Ik had psychologie moeten studeren, ik snap mensen gewoon niet op dit punt.
Kijk vaak is het (veel) meer dan een tientje en voor de rest is de afweging persoonlijk hè. Voor een advocaat is 100 euro weinig, voor een zwerver een godsvermogen. Met tijd is het misschien wel andersom.
Tja dat onchristelijk qua tijdstip heb je ook weer zelf in de hand net als de locatie. Verder vlieg ik straks van Zaventem nu heb ik OV in Nederland dus valt dat wel mee, als ik echter vanaf Schiphol had willen vliegen had ik zo 250 euro meer kwijt geweest. voor 250 euro meer zit ik wel 2x 3 uur langer met vrienden in het OV en 2 uurtjes 3 centimeter nog meer opgevouwen. ik verdien geen 40 euro netto per uur.

En dan nog, soms is het ook gewoon deel van de trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 13-09 18:52
Wat ben ik toch blij dat ik binnen 10 minuten op Schiphol sta, geen gedoe met parkeren of slepen met koffers, gewoon mijn pa even bellen en vragen of hij me even kan brengen.

Ooit eens gehad dat mijn ouders vanaf Eelde vlogen, ik zou ze wel ophalen met de auto, sta ik daar, heel drenthe en groningen 1 grote mistbank. Krijg ik een telefoontje van mijn ma: Ja we staan op Schiphol, want het vliegtuig moest uitwijken. Ze waren uiteindelijk 2 uur eerder thuis dan ik :o

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

[afbeelding]

En het begint meteen lekker met orders, want AirAsia X heeft vandaag meteen 50 A330neo's (allen -900's) besteld, bovenop de reeds vorig jaar bestelde 25 A330ceo's. Op zich niet zo raar, want AirAsia is (samen met Delta Airlines) één van de partijen geweest die Airbus gepushed heeft om een A330neo te ontwerpen.

Leasemaatschappij CIT bestelt er ook direct 15 en leasemij ALC doet er ook meteen 25 (+ 60 A321neo's)

Delta Airlines heeft nog niets getekend, maar de geruchten zijn dat ze de A330neo willen bestellen ter vervanging van hun 747-400's (16 stuks) en 767-300ER's (58 stuks). Dat zouden dan dus nog eens 74 A330neo's worden (ervan uitgaande dat het een 1-op-1 vervanging is, en dat het überhaupt door gaat).

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 15-07-2014 18:09 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
wildhagen schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 18:08:
[...]

En het begint meteen lekker met orders, want AirAsia X heeft vandaag meteen 50 A330neo's (allen -900's) besteld, bovenop de reeds vorig jaar bestelde 25 A330ceo's. Op zich niet zo raar, want AirAsia is (samen met Delta Airlines) één van de partijen geweest die Airbus gepushed heeft om een A330neo te ontwerpen.

Leasemaatschappij CIT bestelt er ook direct 15 en leasemij ALC doet er ook meteen 25 (+ 60 A321neo's)

Delta Airlines heeft nog niets getekend, maar de geruchten zijn dat ze de A330neo willen bestellen ter vervanging van hun 747-400's (16 stuks) en 767-300ER's (58 stuks). Dat zouden dan dus nog eens 74 A330neo's worden (ervan uitgaande dat het een 1-op-1 vervanging is, en dat het überhaupt door gaat).
Wat ik opvallend vind aan het verhaal dat Delta zo graag een A330neo wil, is dat zij er niet zo veel hebben op dit moment.

Volgens de Wiki van Delta hebben ze er 31 (11-200 en 21-300, hier komen er dus meer van aan) en daarvan gaat er gemiddeld de helft elke dag naar Schiphol heen en weer. Toen ik ze 's ochtends bijna alle +- 15 achter elkaar binnen ziet komen of vertrekken dacht ik echt dat ze er een hele berg hadden, dat valt in het niet bij de 95 767 en 150 757 die ze hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Die Bolle14 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 21:01:
[...]

Wat ik opvallend vind aan het verhaal dat Delta zo graag een A330neo wil, is dat zij er niet zo veel hebben op dit moment.

Volgens de Wiki van Delta hebben ze er 31 (11-200 en 21-300, hier komen er dus meer van aan) en daarvan gaat er gemiddeld de helft elke dag naar Schiphol heen en weer. Toen ik ze 's ochtends bijna alle +- 15 achter elkaar binnen ziet komen of vertrekken dacht ik echt dat ze er een hele berg hadden, dat valt in het niet bij de 95 767 en 150 757 die ze hebben.
In een A330-300 gaan net wat meer passagiers dan in een 767-300 en met die zooi kisten die ze van en naar Amsterdam vliegen is elke stoel meer mooi meegenomen.
(Stel je voor dat Delta A380's ging vliegen - wat ze nooit gaan doen - dan kon je er vergif op innemen dat ze ook die naar Amsterdam zouden sturen).

Ze sturen overigens de kist die vanuit Amsterdam doorvliegt naar Mumbai een 767-300ER; een kist die qua range vergelijkbaar is maar kleiner; waarschijnlijk dus omdat de vraag van Atlanta (waar de kist vandaan komt) naar Mumbai wat kleiner is.
Dus dat lijkt weer te geven dat ze eigenlijk gewoon zo groot mogelijk materieel naar Amsterdam willen sturen (de 777's hebben evenveel seats als de A330 maar zijn voor Amsterdam over bemeten (qua range) en de 747's gaan naar Azië.
Overigens hebben ze ook nog geen 20 exemplaren van elk type.
Thetallguy schreef op maandag 14 juli 2014 @ 11:47:
Zag het in een Facebook groepje staan. Het type motoren op de ZS-DJI wordt niet gebruikt bij de ER versies, en ten tijde van aflevering is dit ook gewoon een reguliere -200 geweest. In hoeverre later nog van -200 naar -200ER te converteren valt weet ik ook niet :) maar dat schijnt hier dus niet het geval te zijn.
Blijkt wel gewoon een ER te zijn.

Komt bij dat dezelfde kist het Franse team heeft teruggebracht vanuit Rio; die afstand is nagenoeg gelijk aan Brasilia - Rotterdam met zo'n 9100 kilometer.
Een standaard -200 haalt @ MTOW 7,130 km maar dat is natuurlijk met standaard PAX, niet in full business.
Doch Brasilia ligt op 1066 meter boven zee dus misschien heeft het hot & high genoeg van de max. brandstofcapaciteit afgesnoept waardoor ze een tankstop moesten maken voordat door naar Rotterdam konden.

[ Voor 44% gewijzigd door Piet91 op 15-07-2014 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Piet91 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:52:
[...]
(de 777's hebben evenveel seats als de A330 maar zijn voor Amsterdam over bemeten (qua range) en de 747's gaan naar Azië.
Overigens hebben ze ook nog geen 20 exemplaren van elk type.
Er komt dagelijks een 777 uit Detroit, land rond 6 en vertrekt rond 8.
Die gaat nog wel eens met goed geluid recht over me heen als ik naar me auto loop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:52:
[...]

In een A330-300 gaan net wat meer passagiers dan in een 767-300 en met die zooi kisten die ze van en naar Amsterdam vliegen is elke stoel meer mooi meegenomen.
(Stel je voor dat Delta A380's ging vliegen - wat ze nooit gaan doen - dan kon je er vergif op innemen dat ze ook die naar Amsterdam zouden sturen).
Niet gek want AMS is Delta's belangrijkste Europese hub.
Dus dat lijkt weer te geven dat ze eigenlijk gewoon zo groot mogelijk materieel naar Amsterdam willen sturen (de 777's hebben evenveel seats als de A330 maar zijn voor Amsterdam over bemeten (qua range) en de 747's gaan naar Azië.
Mooi zo, want ik zit liever in een A330 dan een 777 (wegens 2-4-2 vs 3-3-3 layout.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Die Bolle14 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 23:56:
Er komt dagelijks een 777 uit Detroit, land rond 6 en vertrekt rond 8.
Die gaat nog wel eens met goed geluid recht over me heen als ik naar me auto loop :)
Klopt. Die was ik even vergeten. Maar het is wel een buitenbeentje. Vraag me af waarom die hier ingezet wordt...
CyBeR schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 00:04:
Niet gek want AMS is Delta's belangrijkste Europese hub.
Zeg ik wat anders dan? :P
Op zich wel jammer dat Delta dus geen A380's neemt. Lijkt me wel geinig om die hier te zien.
Mooi zo, want ik zit liever in een A330 dan een 777 (wegens 2-4-2 vs 3-3-3 layout.)
Kan ik me voorstellen.

Vandaag in de geschiedenis:

- 16 juli 1948: (waarschijnlijk) de eerste kaping van een commerciële vlucht.
Consolidated PBY Catalina (VR-HDT), bijgenaamd Miss Macao vloog voor een dochteronderneming van Cathay Pacific tussen Macau en Hong Kong (het bekende/beruchte Kai Tak); een route waar vaak goud aan boord was (op Macao werd veel goud verhandeld) en ook welgestelde passagiers aan boord.
Echter werd deze vlucht gekaapt in de vorm van een overval. Maar de cockpitcrew vocht terug waarop ze werden neergeschoten. De captain viel op de knuppel waardoor het vliegtuig in de Parelrivier stort.
Van de 3 crew en 23 passagiers overleefd 1 persoon de crash; Huang Yu .
Later bleek hij de leider van de kapers te zijn. Hij had zich uit de achterste deur gegooid voor de crash.

Miss Macao in 1946:
Afbeeldingslocatie: http://www.chingchic.com/uploads/1/1/6/2/11620534/3322702_orig.jpg

- 16 juli 1948: De Vickers Viscount, in de vorm van een type 630 G-AHRF maakt de eerste vlucht.
Het zou een populair vliegtuig worden; ruim 400 zijn gebouwd dat populair werd door de drukcabine, comfort en economics
G-AHRF werd gebruikt voor testvluchten maar zou op 27 augustus 1952 bij een tropical climate test neerstorten op de luchthaven van Khartoem in Soedan.

- 16 1957: KLM vlucht 844, een Lockheed 1049E Super Constellation, registratie PH-LKT en bijgenaamd Neutron - stort neer in de zee vlakbij Frans Kaisiepo Airport in Nederlands-Nieuw-Guinea (nu Indonesië). De kist was op weg naar Manilla en zou uiteindelijk doorvliegen (met stops) naar Amsterdam.
De captain vroeg aan de luchthaven om de baanlichten aan te laten en een low-pass te doen. Echter bij het omkeren verloor de kist hoogte en stort het in zee.
12 van de 68 inzittenden konden nog levend uit het water gered worden (doch met brandwonden door de brandende brandstof) echter overleden 2 later nog in het ziekenhuis. Dit was het dodelijkste ongeval van KLM tot die tijd.

De kist in betere tijden:
Afbeeldingslocatie: http://www.aviacrash.nl/images/images%20neutron/neutron-ph-lkt2.jpg

- 16 juli 1969: Apollo 11 vertrekt van Kennedy Space Center. Deze breng o.a. Neil Armstrong en Buzz Aldrin de lucht in en waar Armstrong op 22 juli als eerste mens op zijn voeten op de maan te zetten.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7d/Apollo_11_Launch2.jpg/480px-Apollo_11_Launch2.jpg

- 16 juli 1999: John F. Kennedy Jr. (zoon van), zijn vrouw en schoonzus storten met zijn Piper Saratoga (N9253N) in de zee bij Martha's Vineyard als gevolg van desoriëntatie. Ze waren op weg naar een bruiloft. Dit ongeluk schuift aan bij de lange lijst van de Kennedy Curse; waar Kennedy's overlijden in omgewone omstandigheden en andere ongelukken.

Afbeeldingslocatie: http://www.beverlyunderground.org/cherokee.jpg

- 16 juli 2009: Dit:

Afbeeldingslocatie: http://aviationblog.dallasnews.com/files/import/50822-AA%20Boeing%20767%20incident%203.JPG

(bij onderhoud; kist vliegt nog steeds rond; nu in de nieuwe livery)

[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 16-07-2014 03:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Inmiddels is er ook een stealth kist aangekomen bij de welbekende bone yard:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1vr9RYq.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart.... een iets verdere uitlichting van een gebeurtenis die door Piet91 al kort aangestipt werd, imho verdient hij het wel omdat het het eerste turborprop-toestel uit de geschiedenis was ;)

Vandaag in 1948 vloog de Vickers Viscount voor het eerst. Dit was het eerste operationele civiele turboprop-vliegtuig ter wereld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8CE4uGh13brUuIp0mQGiSOZa/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/fK3xjKwRVLHrUvyut7qXcK2H/full.jpg

Alle hiervoor gebouwde vliegtuigen waren voorzien van ouderwetse zuigermotoren. Deze Viscount werd aangedreven door modernere (voor die tijd) turboprops, in dit geval de Rolls-Royce Dart.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BrT5NVXqliw9Ei6G0LSZ4xdp/full.jpg

Het vliegtuig werd geleverd in drie hoofdtypes, met allerlei subtypes:

- Type 700 was het basismodel (287 exemplaren gebouwd)
- Type 800 was een verlengde 700 (1.2 meter extra lengte, 67 exemplaren gebouwd)
- Type 810 was een 800 met krachtigere Dart 525 motoren (1991 pk versus 1381/1576 pk (Dart 506 en 510) voor de 700/800). 84 exemplaren gebouwd.

De lager genummerde types (6xx) waren de prototypes, de serieproduktie begon met de Type 700.

Het vliegtuig was populair bij de passagiers, omdat hij aanzienlijk stiller was dan zijn voorgangers, en minder last had van vibraties. Daarnaast had hij een drukcabine (wat toen nieuw was) en had hij grotere raampjes en een, voor die tijd, vrij luxe interieur:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xxOeVAmARztlJm6KVAn3B5dp/full.jpg

Er is ook nog een ander type van dit toestel afgeleid, namelijk de Vickers Vanguard. Dit wordt ook wel eens een "Viscount Type 900" of "Viscount Vanguard" genoemd, en hij was afgeleid van de Viscount Type 870. Deze Vanguard was echter minder succesvol, er zijn er maar 44 van gebouwd. Van de Viscount zijn er 445 gebouwd.

Ook de KLM heeft met de Viscount gevlogen, van 1957 tot 1966 was dit toestel opgenomen in de vloot. Dit waren allen toestellen van Type 803, met 53 zitplaatsen en Dart 510 motoren van 1670 pk. Zoals hier de PH-VIG in 1962:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P2gkNFdEUddsTmj58k851Lrq/full.jpg

Ik kan helaas niet achterhalen of er ergens nog Viscounts in commerciele dienst rondvliegen, maar die kans is vrij klein: de laatste exemplaren zijn in 1963 gebouwd en zouden dus meer dan 50 jaar oud zijn nu.

Wel zijn er heel veel Viscounts in diverse musea bewaard gebleven.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Die stealth grap hadden ze in 2009 al op AMARC, als je ooit in de buurt bent dan staat er bij het PIMA museum nog een stealth cactus ;)

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
een ongemakkelijk interview met de topman van qatar airways

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=Ek5lV6bwQH0]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:29

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

CyBeR schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 03:34:

[afbeelding]
hahaha _/-\o_

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Kleine shoot-out tussen wat druglords op Curacao Airport gisteren:
Op het vliegveld Hato Airport van Curaçao is dinsdagavond (lokale tijd) een schietpartij geweest. Daarbij zijn twee mensen overleden. Zes anderen raakten gewond.

Dat meldt de politie.

Een auto reed naar de aankomsthal en een van de inzittenden begon daar vanaf het parkeerterrein met een automatisch wapen te schieten op een groep mensen. Er zijn veel schoten gelost. De twee doden zijn afkomstig uit Curaçao. Onder de zes gewonden zijn toeristen.

De gewonden vielen door rondvliegende kogels, zo werd een moeder in haar been geraakt terwijl ze zich nog in de hal bevond en werd een vrouw in een rolstoel op de parkeerplaats geraakt.

Een van de daders, mogelijk een bendelid, kreeg een kogel door zijn hoofd en overleed ter plaatse. Volgens een ooggetuige die vlak naast een van de geliquideerde mannen stond, vluchtte het publiek de aankomsthal in. Verschillende gewonden zouden in kritieke toestand verkeren.

Lokale media berichten dat het om een afrekening gaat tussen twee drugsbendes. Leden van de bende van Buena Vista zouden leden van de bende No Limit Soldiers op hebben gewacht die net aangekomen waren met de vlucht uit Duitsland. No Limit Soldiers wordt ook in verband gebracht met de moord op politicus Helmin Wiels die vorig jaar plaatsvond.

Curaçao is een belangrijke doorvoerhaven van drugs uit Zuid-Amerika naar Europa. Het aantal liquidaties op het eiland als gevolg van de drugshandel nam dit jaar fors toe. Minister van Justitie Nelson Navarro heeft daarom hulp gevraagd vanuit Nederland, omdat naar zijn zeggen "Curaçao het zelf niet meer aan kan".

Het vliegverkeer van en naar Curaçao heeft geen last van de schietpartij. Alle geplande vluchten gaan gewoon door, meldt de luchthaven.
Bron: http://www.nu.nl/buitenla...tij-vliegveld-curaao.html

The Wild, Wild West of Curacao. Enter the airport on your own risk....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-09 12:59

superwashandje

grofheid alom

[afbeelding]
haha het bordje met F117 er ook voor :D

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

[afbeelding]
_O-
wildhagen schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 03:51:
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart.... een iets verdere uitlichting van een gebeurtenis die door Piet91 al kort aangestipt werd, imho verdient hij het wel omdat het het eerste turborprop-toestel uit de geschiedenis was ;)
Jij moet ook wat te doen hebben.

En het werd laat :$ ...
Ik kan helaas niet achterhalen of er ergens nog Viscounts in commerciele dienst rondvliegen, maar die kans is vrij klein: de laatste exemplaren zijn in 1963 gebouwd en zouden dus meer dan 50 jaar oud zijn nu.
Waarschijnlijk is deze Viscount de laatste Viscount die gevlogen heeft:

Afbeeldingslocatie: http://www.vickersviscount.net/images/Photos_Medium/104661.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vickersviscount.net/images/Photos_Medium/104660.jpg

Dit is ln. 170 en laatste registratie 9Q-COD. Laatste vlucht was ergens in 2008.
Staat nu op de luchthaven van Lubumbashi (Google Maps locatie).

Een 5-tal Viscounts vlogen rond de eeuwwisseling nog rond in Afrika.
Er staan inderdaad nog een heel aantal in musea e.d. en mocht er ooit weer een vliegen; dan zal het een van die moeten worden.

Random news:
- Wat krijg je als je een 777 tijdens een Typhoon bij Manilla aan de gate laat staan? Dit:

Afbeeldingslocatie: http://members.dslextreme.com/users/junsan/SQ918b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.dslextreme.com/users/junsan/SQ918c.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.abs-cbnnews.com/sites/default/files/a_images/azure/071614_NAIA2.jpg

- Foto's van het in 2001 gesloten Ellinikon International Airport.
Afbeeldingslocatie: http://d1.stern.de/bilder/stern_5/reise/2014/KW29/hellenikon/12-hellenikon_maxsize_823_549.jpg
Afbeeldingslocatie: http://d1.stern.de/bilder/stern_5/reise/2014/KW29/hellenikon/02-hellenikon_maxsize_823_549.jpg

(Hieronder de 747-284B SX-OAB die daar in 2002 werd neergezet; samen met een 727-284 SX-CBA en een 737-284 SX-BCA)
Afbeeldingslocatie: http://d1.stern.de/bilder/stern_5/reise/2014/KW29/hellenikon/08-hellenikon_maxsize_823_549.jpg
Afbeeldingslocatie: http://d1.stern.de/bilder/stern_5/reise/2014/KW29/hellenikon/13-hellenikon_maxsize_823_549.jpg

- De 5000e Boeing 737NG is afgeleverd:

Boeing Rolls Out 5000th Next-Generation 737
RENTON, Wash., July 16, 2014 /PRNewswire/ -- Boeing (NYSE: BA) rolled out the 5000th Next-Generation 737 this week. The airplane is a Boeing C-40A Clipper, a modified 737-700C, that will serve as a transport aircraft for the U.S. Navy.
(...)
To date, orders stand at 6,804 for Next-Generation 737s and 2,109 for 737 MAXs. Total 737 orders have surpassed 12,000 including Classics and more than 100 orders for military derivatives.
- En een near-miss van Beaver met een Whale; en het is niet de A380 :P :

Beaver: DeHavilland Beaver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Carfanatic schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 09:09:
een ongemakkelijk interview met de topman van qatar airways

[video]
Die Emirates comment direct onder de video maakt het af :')

Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/xmpxj5.jpg

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag zijn trouwens de World Airline Awards uitgereikt op Farnborough:
Top 10 beste luchtvaartmaatschappijen wereldwijd
1. Cathay Pacific Airways
2. Qatar Airways
3. Singapore Airlines
4. Emirates
5. Turkish Airlines
6. ANA All Nippon Airways
7. Garuda Indonesia
8. Asiana Airlines
9. Etihad Airways
10. Lufthansa
Winnaars in verschillende subcategorieën
• World's best low-cost airline: AirAsia
• World's best first class: Singapore Airlines
• World’s best business class: Qatar Airways
• World’s best premium economy: Air New Zealand
• World's best economy class: Asiana Airlines
• World's best first class lounge: Air France
• Best airline in Africa: South African Airways
• Best Airline in Asia: Cathay Pacific
• Best airline in Australia/Pacific: Qantas
• Best airline in Europa: Turkish Airlines
• Best airline in Middle East: Qatar Airways
• Best airline in North America: Air Canada
• Best airline in South America: LAN
Het hele overzicht: http://www.worldairlineawards.com

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-09 16:24

Dima_2005

T.net-verslaafde

XWB schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 18:45:
[...]

Die Emirates comment direct onder de video maakt het af :')

[afbeelding]
Hoe heeft de media DAT niet opgevangen? Die comment is GE-NI-AAL. :+
Oh, ik had letterlijk een ROFL-aanval gehad.

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Dima_2005 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 20:50:
[...]

Hoe heeft de media DAT niet opgevangen? Die comment is GE-NI-AAL. :+
Oh, ik had letterlijk een ROFL-aanval gehad.
Scheelt dat het niet de echte Emirates account is maar een faker (Blusky1107). Dit is de officiele Emirates YouTube account YouTube: Emirates

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat maakt de comment niet minder leuk! :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Zo hé die bovenste foto lijkt op een photoshop van een schaalmodel, zeer strakke foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis (veel, dus ik hou het kort):

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/eb/Wrong_Way_Corrigan.jpg

- 17 juli 1938: Douglas "Wrong Way" Corrigan staat op Floyd Bennett Field in New York (hij was uit Long Beach, Californië gekomen) en dient plannen in om terug te vliegen naar Californië.
Maar als hij vertrekt om 05:15 uur gaat hij niet naar het oosten; hij vertrekt richting Europa.
Ruim 28 uur later landt hij met zijn Curtiss Robin op Baldonnel Aerodrome bij Dublin.

Hij had geen toestemming gekregen om de Atlantische Oceaan over te steken dus gooide hij het op 'navigatiefouten'.
Nadat hij en z'n vliegtuig met het stoomschip Manhattan in New York aankomen krijgt hij daar een parade waar zo'n 1 miljoen mensen op afkomen, meer dan op die van Charles Lindberg.

Afbeeldingslocatie: http://www.targetlock.org.uk/b-2/b2-first-flight.jpg

- 17 juli 1989: de eerste vlucht van de Northrop Grumman B-2 Spirit. 82-1066 vertrekt van Palmdale, Californië en landt net geen 2 uur later op Edwards Air Force Base, Californië.
Door hoge ontwikkelingskosten en kleinere vloot dan gepland was is dit de duurste vliegtuig ooit.
Reken op zo'n 2 miljard dollar per stuk. Er zijn 21 B-2's gebouwd.

82-1066 "Spirit of America" vliegt nog steeds rond:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7278/7572105446_945d8b18ba_c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/1/7/2/0639271.jpg
(N93119 in juni 1996; een maand voor de crash)

- 17 juli 1996: de crash van TWA 800. N93119, een Boeing 747-131 was op weg van JFK naar Rome, met een stop in Parijs.
Echter 12 minuten na takeoff explodeert het vliegtuig voor de kust van Long Island. De neus breekt af en stort naar beneden; het achterste deel (de motoren liepen immers nog en het vliegtuig was op dat moment aan het klimmen) dook eerst nog naar boven om vervolgens ook naar beneden te storten. Geen van de 230 inzittenden heeft het overleefd.

95% van het wrak is boven water gehaald en het vliegtuig werd in een hangar min of meer in elkaar gezet voor onderzoek.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/26/TWA800reconstruction.jpg

De NTSB concludeert uiteindelijk dat een kortsluiting in bekabeling dat door de Center Wing Fuel Tank (CWT) de kerosinedamp aldaar deed exploderen. Deze damp was ontstaan omdat er maar 190 liter kerosine in die tank zat en deze stevig verwarmd was door de Air Conditioning apparatuur onder de tank.

Echter ook deze crash is de bron voor veel speculering.

- 17 juli 2007: TAM Airlines vlucht 3054, een Airbus A320-233, PR-MBK schiet van de baan van Congonhas-São Paulo Airport, schiet over een weg en crasht in een gebouw van TAM's vrachtdivisie. Geen van de 187 inzittenden overleeft de crash, tevens komen 12 mensen op de grond om het leven.
Het is tot op de dag van vandaag het dodelijkste vliegtuigramp in Brazilië en de dodelijkste van een A320.

De baan was onlangs onderhoud aan gepleegd; maar de groeven voor waterafvoer waren nog niet aangelegd; die zouden uiteindelijk enkele maanden later aangelegd worden:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/80/Pista_Congonhas03.jpg/800px-Pista_Congonhas03.jpg

Het ontbreken van deze groeven was geen oorzaak van de crash; de rechter reverse thrust werkte niet en dat was bekend, maar bij de landing heeft de cre de rechtermotor voluit laten draaien i.pv. terug te schakelen. Bovendien was er sprake van hevige regenval; de dag ervoor waren ook al 2 vliegtuigen van de baan gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 19:49

Reinier

\o/

Die laatste crash was in 2007 ;)
Interessante post weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:39
Piet91 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 00:00:
Door hoge ontwikkelingskosten en kleinere vloot dan gepland was is dit de duurste vliegtuig ooit.
Reken op zo'n 2 miljard dollar per stuk.
Volgens wikipedia 2,1 MLD doller per vliegtuig, en elke vliegtuig weegt 71700 kg. Dat komt dus neer op net geen $ 30000 per kg.

De goudprijs is momenteel ongeveer $ 42000 per kg, hoger, maar wel in dezelfde orde van grootte. En omdat de prijs van de B-2's een kwart eeuw geleden betaald werd, kon na inflatiecorrectie de prijs per kg van een B-2 wel eens hoger zijn dan de huidige goudprijs.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 00:00:

- 17 juli 1989: de eerste vlucht van de Northrop Grumman B-2 Spirit. 82-1066 vertrekt van Palmdale, Californië en landt net geen 2 uur later op Edwards Air Force Base, Californië.
Reken op zo'n 2 miljard dollar per stuk. Er zijn 21 B-2's gebouwd.

82-1066 "Spirit of America" vliegt nog steeds rond:

[afbeelding]
Van de 21 geproduceerde B-2's (er waren er oorspronkelijk 165 geplanned) vliegen er nog 20 rond. Alleen de AV-12 "Spirit of Kansas" is in 2008 gecrashed als gevolg van vocht in een sensor waardoor de boordcomputer overcorrigeerde:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8dVyMaZO02sIDuSLHqwOGhvP/full.jpg

Beide crewmembers hebben het wel overleefd, maar het toestel was natuurlijk een total loss.

Zie ook Wikipedia: 2008 Andersen Air Force Base B-2 accident

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart; volgens mij is vandaag de officiele aankondiging/persconferentie van een easyJet base op Schiphol. Drie kisten worden gestationeerd. Deels ook om Stansted/Gatwick based toestellen over te nemen (hier is minder capaciteit voor based toestellen dus deze worden op andere stations gestationeerd om zo dezelfde routes vanaf andere bases te kunnen vliegen). Andere deel voor nieuwe routes, oa. Lyon, Hamburg, Barcelona, Madrid, Parijs, Luxemburg worden genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Thetallguy schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:21:
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart; volgens mij is vandaag de officiele aankondiging/persconferentie van een easyJet base op Schiphol. Drie kisten worden gestationeerd. Deels ook om Stansted/Gatwick based toestellen over te nemen (hier is minder capaciteit voor based toestellen dus deze worden op andere stations gestationeerd om zo dezelfde routes vanaf andere bases te kunnen vliegen). Andere deel voor nieuwe routes, oa. Lyon, Hamburg, Barcelona, Madrid, Parijs, Luxemburg worden genoemd.
Was eerder deze week ook al in het nieuws:

6 dagen geleden een birdstrike, Transavia Boeing 737 in Spanje. Ziet er toch best heftig uit.

http://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=167893

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BscJ0BFCcAA9vmk.jpg:large

[ Voor 3% gewijzigd door PolarBear op 17-07-2014 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:01
Ik heb het geluk vorig jaar zomer met een Spaanse en Belgische C-130 door het Spaanse landschap te vliegen op lage hoogte, maar dat is risico nummer 1: birdstrikes. Die vogels zijn enorm... Letterlijk iedereen in de cockpit zit naar buiten te kijken of je een vogel in je flightpath hebt.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Transavia kist van Malaga naar Rotterdam zojuist uitgeweken naar Parijs.

Lekkere descend speed :X

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BsvcgjSCAAAz4Nv.jpg:large

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Hmmbob schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:24:
Ik heb het geluk vorig jaar zomer met een Spaanse en Belgische C-130 door het Spaanse landschap te vliegen op lage hoogte, maar dat is risico nummer 1: birdstrikes. Die vogels zijn enorm... Letterlijk iedereen in de cockpit zit naar buiten te kijken of je een vogel in je flightpath hebt.
Speciaal voor jou, birdstrike op een C-130 Hercules, inclusief restanten op de piloot ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8hD0nZ3mpeQRFFiH4PWHvb1F/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rUkODcAvPldatrpEEhMuurdK/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ijr3DSyPuy3GEJhVdKlij5ph/full.jpg

Eet smakelijk! ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 13:40:
[...]

Speciaal voor jou, birdstrike op een C-130 Hercules, inclusief restanten op de piloot ;)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Eet smakelijk! ;)
The Eagle has landed :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Zo dat ziet er bizar uit zeg :/

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dan realiseer ik me pas wat een impact zo'n vogel heeft, wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Topvrouw easyJet: niet naar Lelystad

EasyJet is niet van plan om in de toekomst te gaan vliegen vanaf vliegveld Lelystad. Dat zegt topvrouw Carolyn McCall in een interview met de NOS. Ze is in Nederland vanwege de aankondiging dat easyJet volgend jaar een basis opent op Schiphol. "Onze plek is op Schiphol. Wij vliegen bijna alleen maar op mainports, dat is onze strategie. Dat is omdat onze klanten, onder wie veel zakenreizigers, op de grote luchthavens willen vliegen."
http://nos.nl/artikel/675...t-niet-naar-lelystad.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

wildhagen schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 07:35:
Van de 21 geproduceerde B-2's (er waren er oorspronkelijk 165 geplanned) vliegen er nog 20 rond. Alleen de AV-12 "Spirit of Kansas" is in 2008 gecrashed als gevolg van vocht in een sensor waardoor de boordcomputer overcorrigeerde:

[afbeelding]

Beide crewmembers hebben het wel overleefd, maar het toestel was natuurlijk een total loss.
Wat gebeurt er eigenlijk met die crew na een ongeluk? Als je een werkplek van $2.1 miljard laat crashen dan staat er niet een week later een nieuwe kist voor je klaar (want die worden niet meer gebouwd).
Betekent dat omscholen naar een ander type of (lang) wachten tot er een plekje vrij komt in de crew van een andere B-2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
downtime schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 15:20:
[...]

Wat gebeurt er eigenlijk met die crew na een ongeluk? Als je een werkplek van $2.1 miljard laat crashen dan staat er niet een week later een nieuwe kist voor je klaar (want die worden niet meer gebouwd).
Betekent dat omscholen naar een ander type of (lang) wachten tot er een plekje vrij komt in de crew van een andere B-2?
Ik denk beter omscholen naar een ander vak...

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Pagina: 1 ... 49 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.