Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 42 ... 112 Laatste
Acties:
  • 656.510 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 20:12

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ik neem aan dat als de flight crew hem voor het laatst heeft bewogen dat zij eindverantwoordelijk zijn; althans; parking brake on en zeker weten dat de 'chocks' onder de wielen liggen.

Als grondpersoneel de kist verplaatst heeft dan is uiteraard de flight crew niet verantwoordelijk.

Echter vaak is het niet zo zwart/wit natuurlijk; m.a.w. door communicatie stoornis krijgt de captain door dat de chocks liggen, maar de rampies het niet daadwerkelijk gedaan hebben.

Helaas is uiteindelijk is de captain verantwoordelijk voor de kist als hij hem voor het laatst bewogen heeft; althans zo is het bij ons. Wij moeten dan ook zeker weten dat de chocks gelegd zijn (visueel de kerel die dingen zien leggen, en thumbs up als de rampie ze gelegd heeft: 2 way comms dus), en na shutdown nog een rondje om de kist lopen of alles uitstaat en alles er puik uitziet.

Ik neem aan dat het iets anders is met airliners, maar ik weet niet of er een 'hoofdrampie' in contact met de flight crew staat waarbij 2 way gecommuniceerd wordt of GPU, chocks, deuren/panelen etc allemaal aangesloten cq dicht/open zijn.

Helaas is grondpersoneel niet verantwoordelijk voor de kist, tuurlijk een f*ckup wordt wel besproken met ze, maar uiteindelijk is het de captain die moet bepalen of alles volgens plan gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Seesar op 07-06-2014 00:40 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Seesar schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 00:37:

Ik neem aan dat het iets anders is met airliners, maar ik weet niet of er een 'hoofdrampie' in contact met de flight crew staat waarbij 2 way gecommuniceerd wordt of GPU, chocks, deuren/panelen etc allemaal aangesloten cq dicht/open zijn.
Gaat inderdaad heel anders. Je komt aan op de gate, zet de handrem en doet je checklist. Op een gegeven moment hoor je een stem die zegt dat de blokken er onder liggen en dan doe je de handrem eraf. Je checkt of het vliegtuig stil blijft staan en je loopt via de slurf/trap het vliegtuig uit de terminal in.
Of er nu een Noor uit je landingsgestel dondert, of de blokken aan de verkeerde kant van de wielen liggen, niet jouw zorg, om het maar even kort te stellen. Daar heb je grond personeel voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54

franssie

Save the albatross

Fly-guy schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 01:33:
[...]

<>Op een gegeven moment hoor je een stem die zegt dat de blokken er onder liggen en dan doe je de handrem eraf. <>
Dan heeft Ryanair dus een punt dat het aan de afhandelaar ligt lijkt mij als dit de gebruikelijke gang van zaken is. Wel duur grapje (niet de reparatie maar wel een kist uit service)

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 07-06-2014 01:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Gaat inderdaad heel anders. Je komt aan op de gate, zet de handrem en doet je checklist. Op een gegeven moment hoor je een stem die zegt dat de blokken er onder liggen en dan doe je de handrem eraf. Je checkt of het vliegtuig stil blijft staan en je loopt via de slurf/trap het vliegtuig uit de terminal in.
Of er nu een Noor uit je landingsgestel dondert, of de blokken aan de verkeerde kant van de wielen liggen, niet jouw zorg, om het maar even kort te stellen. Daar heb je grond personeel voor.
Waarom haal je de handrem er af dan?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart, een vliegramp.

Vandaag in 1989 verongelukte namelijk Surinam Airways Flight 764 vlak voor de landing op Paramaribo-Zanderij International Airport, zoals het toen nog heette.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hYOOIX4wFmPH1PFULQAGlO0M/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RKmAQvnjelbHyrJFejP6yvTZ/full.jpg

Aan boord was het Kleurrijk Elftal, een gelegenheidselftal van in Nederland spelende Surinaamse voetballers die met deze wedstrijden geld inzamelden voor lokale projecten in Suriname. Ze voetbalden meestal tegen o.a. SV Robinhood, een Surinaamse voetbalclub.

Het elftal in kwestie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/FXOQMTaW9JplPIst5ndRsd2Y/full.jpg

Het betrof een een 20 jaar oude DC-8-62 met registratie N1809E "Anthony Nesty", ex-Braniff International Aiways, en vloog sinds 1979 voor Surinam Airways, o.a. op de route tussen Schiphol en Zanderij. Het toestel had er reeds 53000 vlieguur op zitten en was net in onderhoud geweest. Het was ook het enige toestel van Surinam Airways dat intercontinentaal kon vliegen.

Het toestel in betere tijden, 4 maanden voor de ramp, bij een landing op Miami Airport:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/be3BxSJQMxXQZ0iVcdoSVtqf/full.jpg

De reden was een combinatie van factoren: een te oude piloot (was 66 jaar) die niet officieel gechecked en goedgekeurd was voor de DC-8 tijdens zijn laatste check, oververmoeidheid van de crew, roekeloos en incompetent gedrag van de piloot, een defecte (en illegaal gemonteerde) ILS-installatie en overhaast handelen door een gebrek aan brandstof.

Er waren 176 doden te betreuren, slechts 11 mensen overleefden de ramp, waaronder drie voetballers:

- Sigi Lens (Fortuna Sittard, 25 jaar, zou nooit meer voetballen door door een gebroken heup)
- Edu Nandlal (Vitesse, 25 jaar, liep een dwarslaesie op)
- Radjin de Haan (Telstar, 19 jaar, zou als enige nog voetballen, maar heeft nooit zijn oude niveau meer bereikt)

De omgekomen voetballers:

- Ruud Degenaar, 25, Heracles Almelo
- Lloyd Doesburg, 29, AFC Ajax
- Steve van Dorpel, 23, FC Volendam
- Wendel Fräser, 22, RBC Roosendaal
- Frits Goodings, 25, FC Wageningen
- Jerry Haatrecht, 25, Neerlandia, was travelling in place of his brother Winston Haatrecht who had post-season duties with his club sc Heerenveen.
- Virgall Joemankhan, 20, Cercle Brugge
- Andro Knel, 21, NAC Breda
- Ruben Kogeldans, 22, Willem II Tilburg
- Ortwin Linger, 21, HFC Haarlem, died three days after the crash as a result of his injuries
- Fred Patrick, 23, PEC Zwolle
- Andy Scharmin, 21, FC Twente
- Elfried Veldman, 23, De Graafschap
- Florian Vijent, 27, Telstar
- Nick Stienstra, 33, RC Heemstede (coach)

Oorspronkelijk zouden ook grote(re)/bekendere namen als Ruud Gullit, Frank Rijkaard, Bryan Roy, Aron Winter en Stanley Menzo meegaan, maar die moesten afzeggen ivm andere verplichtingen.

Het is tot op heden ook de dodelijkste vliegramp in de Surinaamse geschiedenis, en de 5e dodelijkste ramp met een DC-8.

De positie van de crash tov de runway:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7EqI75XPTaEgsrJKvFhUaVZi/full.jpg

En uiteraard zijn er ook weer complottheorien, met name over het vluchtnummer:
Na de ramp werd in Suriname druk gespeculeerd over het vluchtnummer PY764 van de rampvlucht, waarin het ongeluk over de vlucht voorspeld zou worden:

- PY - Pilot Yankee, de gezagvoerder was een Amerikaan
- 76 - 7 juni, de dag van het ongeluk
- 4 - 4 uur 's-ochtends, het uur waarin het vliegtuig neerstortte
Meer info: http://www.zero-meridean.nl/c_paramaribo_070689.html

Het transcript van de vlucht: http://aviation-safety.ne...transcripts/cvr_py764.php

[ Voor 4% gewijzigd door wildhagen op 07-06-2014 05:53 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:15
CyBeR schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 02:02:
[...]
Guess-timating: met het ont- en beladen van een vliegtuig komen er veel krachten vrij waardoor er teveel kracht op de handrem zou komen? Het vliegtuig heeft 'iets' bewegingsruimte nodig om alle krachten te verwerken?

vergelijk het met de handrem op je auto: als je na het parkeren die 10 kratten bier uit de achterbak haalt, hoor je de auto ook kraken zodra je de rem eraf haalt - de bovenkant zat door de rem "gefixeerd" en komt nu in beweging doordat de rem eraf is.

Nogmaals: guesstimating ;)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floppie
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 10:59
[...]

Ik kan me voorstellen dat wanneer er een Noor uit je landingsgestel dondert je niet tegen de politie zegt 'zoek het maar uit, ik vlieg nu weer door'. Ik gok dat je daar wel een dagje zoet mee bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Op de a330 worden de remmen vrij snel heet. Om deze beter en sneller te laten koelen gaan de remmen er af. Gaan er weer op vlak voor vertrek. Daarnaast schijnt het ook beter te zijn, men heeft mij verteld dat de plek waar de rem aangrijpt minder snel afkoelt dan de rest en zo krom kan trekken of andere thermische problemen kan krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Fly-guy op 07-06-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:56
Maar waarom zit er dan een handrem op? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
oohh schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 10:56:
Maar waarom zit er dan een handrem op? :P
Omdat je niet altijd blokken hebt. Simpel voorbeeld, je taxiet naar de baan, maar het is druk en je moet vijf minuten wachten. Handrem erop.
Je taxiet naar de gate, stopt op het juiste punt, handrem erop.

Pas wanneer er blokken onder de wielen liggen kan/gaat de handrem eraf.
Daarnaast zijn er wel degelijk momenten waarop je zowel de handrem als blokken gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
De eerste Arke 737 met split scimitar winglets:

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2929/14360493214_e194f255d6_z.jpg 140605 PH-TFA B738 TFL by mzunguwamap, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3905/14174900677_e02756864f_z.jpg 140605 PH-TFA B738 TFL by mzunguwamap, on Flickr

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:38

Freak187

geen

[...]

Na verloop van tijd is de hydraulische remdruk weg als de systemen een tijd uitstaan. Heel langzaam zal de 'handrem' dus losgaan.

Handrem én blokken worden gebruikt als je moet proefdraaien op hoog vermogen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 13:09

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Mooie winglets, had er nog nooit van gehoord. Mijn gevoel zegt me dat deze winglets juist voor meer weerstand zorgen. :9~

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:23

Onbekend

...

Wel voor meer gewicht en misschien wat weerstand bij het bochtenwerk.
Ik ben wel benieuwd hoeveel efficiënter die dingen zijn t.o. alleen de wings aan de bovenkant.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Fly-guy schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 10:34:
[...]

Op de a330 worden de remmen vrij snel heet. Om deze beter en sneller te laten koelen gaan de remmen er af. Gaan er weer op vlak voor vertrek. Daarnaast schijnt het ook beter te zijn, men heeft mij verteld dat de plek waar de rem aangrijpt minder snel afkoelt dan de rest en zo krom kan trekken of andere thermische problemen kan krijgen.
Ik mag toch aan nemen dat zodra het toestel aan de gate staat de remmen dusdanig afgekoeld zijn na de landing dat dit geen probleem meer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Onbekend schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 16:33:
Ik ben wel benieuwd hoeveel efficiënter die dingen zijn t.o. alleen de wings aan de bovenkant.
De split scimitar winglet vermindert het brandstofverbruik met zo'n 2% tegenover 737's met de "normale" winglet.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 15:52

MBV

FastFred schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 16:53:
[...]

Ik mag toch aan nemen dat zodra het toestel aan de gate staat de remmen dusdanig afgekoeld zijn na de landing dat dit geen probleem meer is?
Baat het niet, dan schaadt het meestal niet ;) Bij auto's met automaat moet je soms ook de schijven vervangen omdat ze gescheurd of krom zijn geworden. Ook een keer met iemand gesproken die een auto had met handrem aan de voorkant, na 2x schijven vervangen is hij gestopt die te gebruiken en het probleem was weg. Ook daarvoor geldt dat je de handrem meestal niet gebruikt net na een noodstop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Dat is inderdaad een flinke besparing. Vooral met de huidige branstofprijzen is dat erg leuk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:10
Waarom heeft dit beestje zo een... uh, uitlaat, eronder hangen?
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2931/14387062083_e1fc7bd878_c.jpgARKeX De Havilland DHC-6-300 Twin Otter AMS by Ren0W, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 18:02:
Waarom heeft dit beestje zo een... uh, uitlaat, eronder hangen?
[afbeelding]ARKeX De Havilland DHC-6-300 Twin Otter AMS by Ren0W, on Flickr
Da's geen uitlaat lijkt mij. :P

Zie http://www.arkex.com/blueqube-acquisition.html. Zal wel iets te maken hebben met:
The plane carries the FTG (Full Tensor Gravity Gradiometer) along with magnetic field instrumentation, digital video recorder and LiDAR (Light Detection And Ranging). LiDAR is a digital mapping tool that provides a more accurate terrain correction in data processing.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Mooie fotos zeg.

Is trouwens de laatste vliegende DC-6B in de wereld. Mooi verhaal over dit toestel op
http://www.dutchaviationsupport.com/Articles/RedBull-UK.pdf

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

Afkoelen kan wel drie kwartier tot een uur duren.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2901/14174302868_8c738d4473_c.jpg
Bron.

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3842/14180263748_df32d73b39_c.jpg
Bron / NeutraleTeun in "[Verzamel] Jouw vliegtuigfoto's deel 3"

Morgen om 15:10 uur de eerste vlucht van PH-TFK naar Antalya. T/m donderdag zal hij worden ingezet op Turkije; op vrijdag volgt de eerste lange / trans-Atlantische vlucht naar Bonaire en Curaçao.

Las vandaag overigens in de krant dat Arke het €30.000 p/dag kost om de kist te leasen; 3.6x meer dan hun 767's. Dat zijn nog eens bedragen :P

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2014 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Piet91 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 21:36:

Morgen om 15:10 uur de eerste vlucht van PH-TFK naar Antalya. T/m donderdag zal hij worden ingezet op Turkije; op vrijdag volgt de eerste lange / trans-Atlantische vlucht naar Bonaire en Curaçao.

Las vandaag overigens in de krant dat Arke het €30.000 p/dag kost om de kist te leasen; 3.6x meer dan hun 767's. Dat zijn nog eens bedragen :P
Prijzig. Op Wikipedia lees ik dat er 223 stoelen in zitten en het vliegen van Amsterdam naar Bonaire duurt bijna 10 uur.

Als je voor het gemak er vanuit gaat dat deze 1x heen-en-weer gaat op 1 dag, zal deze dus 446 passagiers kunnen vervoeren.
€ 30.000,-- / 446 = € 67,-- per passagier. Als je dit deelt door de verhouding van 3,6 die jij hebt gegeven, zou dat met een ander vliegtuig € 18,70 zijn.

Als ArkeFly met dit vliegtuig minimaal € 67,00 - € 18,70 = € 48,30 per passagier aan brandstofkosten kan besparen is het zeker geen duur vliegtuig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:10:
Prijzig. Op Wikipedia lees ik dat er 223 stoelen in zitten en het vliegen van Amsterdam naar Bonaire duurt bijna 10 uur.
Welke Wikipedia lees jij? :P

Zowel de Nederlandse als Engelse Wikipedia geven 299 stoelen.
Op Arke's eigen site kom ik op 307.
Als je voor het gemak er vanuit gaat dat deze 1x heen-en-weer gaat op 1 dag, zal deze dus 446 passagiers kunnen vervoeren.
€ 30.000,-- / 446 = € 67,-- per passagier. Als je dit deelt door de verhouding van 3,6 die jij hebt gegeven, zou dat met een ander vliegtuig € 18,70 zijn.

Als ArkeFly met dit vliegtuig minimaal € 67,00 - € 18,70 = € 48,30 per passagier aan brandstofkosten kan besparen is het zeker geen duur vliegtuig. :)
Met meer passagiers zal het verschil lager uitvallen.
Met 299 stoelen €36,24 p/passagier en met 307 €35.29 p/passagier.
Dit zijn serieuze bedragen. Heb ergens een goede bron gehad met wat verschillende kisten p/seat p/kilometer verbruikten. Even opzoeken...
EDIT: Crap; staat geen 767 tussen. -O-

1 cycle p/dag heb je geloof ik aardig gelijk in; de 767's vliegen vaak naar meerdere stops, bijvoorbeeld Orlando - Miami, Varadero (Cuba) - Cancun (Mexico) etc.

Dus een 787 zal zeker een flinke besparing zijn; anders gingen ze deze hoge lease-kosten natuurlijk ook niet aan. Maar goed; is ook maar de vraag hoe betrouwbaar die cijfers zijn natuurlijk.
Al lijkt het wel in strook met een andere bron met lease-waarden, die noemt een 787 voor zo'n $900.000 - 1.000.000 p/maand.

Maar dat het sowieso enorme bedragen zijn is opzich wel bekend; die 3 dagen dat de 787 op Schiphol staat kost dus al bijna een ton aan lease. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2014 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Piet91 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:39:
[...]

Welke Wikipedia lees jij? :P

Zowel de Nederlandse als Engelse Wikipedia geven 299 stoelen.
Op Arke's eigen site kom ik op 307.
Wikipedia: Boeing 787
En aangezien ze op de Arke pagina's het hebben over 3 klassen, leek het mij aannemelijk dat ze voor de standaardconfiguratie hebben gekozen.

En nu ik dit antwoord typ zie ik onderaan de wiki-pagina in het overzicht dat er 242 in zitten.
Natuurlijk weet ik dat de informatie van Wikipedia niet altijd betrouwbaar is, maar aangezien bijna elke website iets anders aangeeft leek mij de Wikipedia-pagina de minst slechste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ah, ik keek alleen op de Wiki-pagina's van Arke(fly), niet op die van 787. :P
En aangezien ze op de Arke pagina's het hebben over 3 klassen, leek het mij aannemelijk dat ze voor de standaardconfiguratie hebben gekozen.
Ze hadden in dit topic pas nog over dat Arke er zo bizar veel stoelen in hun 787 hadden gepropt t.o.v. andere maatschappijen.

En Arke vliegt niet écht met de 3 klassen; het is Economy, Economy Comfort en Star Class.
Dus meer "2.4 klassen" aangezien enig verschil tussen Economy en Economy Comfort de beenruimte is; die gaat van 76cm. naar 84cm. (Dus sterk vergelijkbaar met KLM's Economy/Economy Comfort)
De Star Class biedt wel degelijk flink wat meer (seat pitch, bagage, eten, voorkeursbehandelingen e.d.).
De 787 is bij Arke ook de enige kist met Star Class; de rest moet het doen met Premium Comfort Class. (verschil is beenruimte, bagage en online inchecken met stoelreservering).
En nu ik dit antwoord typ zie ik onderaan de wiki-pagina in het overzicht dat er 242 in zitten.
Natuurlijk weet ik dat de informatie van Wikipedia niet altijd betrouwbaar is, maar aangezien bijna elke website iets anders aangeeft leek mij de Wikipedia-pagina de minst slechste. :)
Dat elke website iets anders aangeeft op Luchtvaartgebied is mij wel duidelijk ja. :/

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 07-06-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Vertrekt die Arke elke dag, rond dat uur, vanaf Schiphol richting Turkije?

(tot deze vrijdag dan natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:02:
Vertrekt die Arke elke dag, rond dat uur, vanaf Schiphol richting Turkije?

(tot deze vrijdag dan natuurlijk)
Van Scramble:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
Flt Nbr Time (LT) AP1 AP2 Period from to

Monday  
TFL 362 ETA 11:10 AUA CUR 23-06-2014 23-06-2014
TFL 362 ETA 11:20 AUA CUR 07-07-2014 20-10-2014
TFL 363 ETD 09:55 CUR CUR 16-06-2014 16-06-2014
TFL 363 ETD 14:00 CUR CUR 30-06-2014 20-10-2014
TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 09-06-2014 09-06-2014
TFL 541 ETD 15:00 LPA LPA 23-06-2014 23-06-2014

Tuesday          
TFL 293 ETD 16:40 RHO RHO 02-09-2014 30-09-2014
TFL 364 ETA 09:20 CUR AUA 17-06-2014 17-06-2014
TFL 364 ETA 13:00 CUR AUA 01-07-2014 21-10-2014
TFL 542 ETA 02:55 LPA TFS 10-06-2014 10-06-2014
TFL 542 ETA 02:50 LPA TFS 24-06-2014 24-06-2014
TFL 791 ETD 15:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014
TFL 791 ETD 13:20 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014
TFL 791 ETD 16:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014
TFL 792 ETA 23:30 ADB ADB 10-06-2014 10-06-2014
TFL 792 ETA 21:00 ADB ADB 17-06-2014 17-06-2014
TFL 792 ETA 00:00 ADB ADB 24-06-2014 01-07-2014
TFL 867 ETD 15:45 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014
TFL 868 ETA 00:00 BJV BJV 08-07-2014 26-08-2014

Wednesday            
TFL 363 ETD 08:55 CUR CUR 18-06-2014 22-10-2014
TFL 807 ETD 16:00 ADB ADB 11-06-2014 11-06-2014

Thursday      
TFL 364 ETA 08:05 CUR AUA 19-06-2014 23-10-2014
TFL 365 ETD 11:30 BON BON 03-07-2014 23-10-2014
TFL 751 ETD 13:00 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014
TFL 751 ETD 13:10 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014
TFL 752 ETA 21:40 AYT AYT 19-06-2014 19-06-2014
TFL 752 ETA 22:00 AYT AYT 26-06-2014 26-06-2014
TFL 808 ETA 02:25 ADB DLM 12-06-2014 12-06-2014

Friday           
TFL 366 ETA 10:20 BON CUR 13-06-2014 13-06-2014
TFL 366 ETA 10:25 BON CUR 04-07-2014 24-10-2014
TFL 543 ETD 13:45 LPA LPA 13-06-2014 13-06-2014
TFL 543 ETD 13:00 LPA LPA 27-06-2014 27-06-2014
TFL 544 ETA 01:35 LPA TFS 13-06-2014 13-06-2014
TFL 544 ETA 00:50 LPA TFS 27-06-2014 27-06-2014
TFL 773 ETD 13:55 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014
TFL 774 ETA 22:35 AYT AYT 04-07-2014 29-08-2014

Saturday        
TFL 192 ETA 18:00 PUY PUY 12-07-2014 30-08-2014
TFL 364 ETA 12:45 CUR AUA 06-09-2014 06-09-2014
TFL 369 ETD 12:00 CUR CUR 13-09-2014 25-10-2014
TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 14-06-2014 14-06-2014
TFL 371 ETD 11:45 CUR CUR 28-06-2014 28-06-2014
TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 05-07-2014 05-07-2014
TFL 371 ETD 10:55 CUR CUR 12-07-2014 30-08-2014
TFL 478 ETA 13:10 NBE NBE 31-05-2014 28-06-2014
TFL 779 ETD 15:50 AYT AYT 21-06-2014 21-06-2014

Sunday           
TFL 361 ETD 12:00 AUA AUA 22-06-2014 22-06-2014
TFL 361 ETD 12:15 AUA AUA 06-07-2014 19-10-2014
TFL 370 ETA 09:10 CUR CUR 14-09-2014 19-10-2014
TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 15-06-2014 15-06-2014
TFL 372 ETA 10:35 CUR BON 29-06-2014 29-06-2014
TFL 372 ETA 09:50 CUR BON 06-07-2014 31-08-2014
TFL 749 ETD 15:10 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014
TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014
TFL 749 ETD 13:25 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014
TFL 750 ETA 00:00 AYT AYT 08-06-2014 08-06-2014
TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 15-06-2014 15-06-2014
TFL 750 ETA 22:10 AYT AYT 29-06-2014 29-06-2014
TFL 780 ETA 02:25 AYT ADB 22-06-2014 22-06-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Maandag om 3 uur dus weer?
Begrijp de "codes" eigenlijk niet.
Kun je 1 regel uitleggen aub? Waar staat TFL voor en LPA bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:31:
Maandag om 3 uur dus weer?
Begrijp de "codes" eigenlijk niet.
Kun je 1 regel uitleggen aub? Waar staat TFL voor en LPA bv.
Even aan de hand van de vlucht van maandag:
code:
1

TFL: De ICAO code van Arke.
541: vluchtnummer
ETD: expected time of departure.
.
EDIT: gecorrigeerd.
Dus inderdaad; maandag om 15:00 uur vertrekt de 787 weer van Schiphol

En LPA staat voor Aeropuerto de Gran Canaria, ofwel Las Palmas.
Andere codes kun je makkelijk vinden op Google door bijv. "LPA airport" te zoeken. ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Piet91 op 08-06-2014 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 22:51:
[...]

Wikipedia: Boeing 787
Nope. "3 klassen" betekent first, business, economy. Maar Arke is een toeristenairline dus die hebben Economy, Veevervoer en Vracht :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Piet91 schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:40:
[...]

Even aan de hand van de vlucht van maandag:
code:
1

TFL: De ICAO code van Arke.
541: vluchtnummer
ETD 15:00 (expected time arrival) op locatie (dus in dit geval Antalya).
Dus maandag komt hij om 15:00 uur lokale tijd aan op Las Palmas.
Tijd is daar 1 uur vroeger en vluchtduur is zo'n 4:40 uur, dus zal rond zo'n 11:20 uur vanuit Amsterdam vertrekken. (kan nog niet de daadwerkelijke vlucht vinden ergens)

En LPA staat voor Aeropuerto de Gran Canaria, ofwel Las Palmas.
Andere codes kun je makkelijk vinden op Google door bijv. "LPA airport" te zoeken. ;)
Kleine correctie:
ETD is Estimated/Expected Time of Departure, ETA is Estimated/Expected Time of Arrival.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Freee!! schreef op zaterdag 07 juni 2014 @ 23:58:
Kleine correctie:
ETD is Estimated/Expected Time of Departure, ETA is Estimated/Expected Time of Arrival.
Thanks, heb het verbeterd.
Ik zat qua gedachten bij de vlucht van morgen en daar stond ETA (weliswaar bij 1 regel dan; bij de aankomst) en geen ETD.
Moet gaan slapen denk ik. :+
Piet91 schreef op donderdag 05 juni 2014 @ 23:14:
8)

[url="Twitter"]https://twitter.com/B787fans/status/474622829833760768[/url]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BpYy8nOIAAAMtpd.jpg:large
Nog een van zelfde bericht :9 :

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Bpd4Z14CUAEu6vE.jpg:large

En de Duitse voetbalploeg is momenteel onderweg (Flightradar) naar Salvador, Brazilië in hun Fanhansa A340-600:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/10371689_871013312912603_6443299506941234974_n.jpg

EDIT: cool; je kunt op Tweakers blijkbaar nu de afbeeldingsgrootte aanpassen met de code img=***, kon eerst niet geloof ik. :o
Dat gaat van pas komen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Piet91 op 08-06-2014 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Piet91 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 00:16:
EDIT: cool; je kunt op Tweakers blijkbaar nu de afbeeldingsgrootte aanpassen met de code img=***, kon eerst niet geloof ik. :o
Dat gaat van pas komen ;)
Dat kan al heeeel lang ;) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Piet91 sterker nog, je kan ze (ik denk dat jij nu wel genoeg Karma hebt) zelfs hosten op tweakers, en dan kan je kleinere foto's laten doorlinken naar grotere.

https://secure.tweakers.net/my.tnet/karmastore [/]

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 08-06-2014 01:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis, een crash, maar dan anders!

Vandaag in 1989 was namelijk op de Paris Air Show van dat jaar (waar trouwens ook de Antonov An-225 zijn eerste publieke optreden maakte, samen met de Buran) een crash van een MiG-29.

Deze MiG-29 was bezig met bepaalde manoeuvres toen opeens de rechtermotor een birdstrike opliep en als gevolg daarvan uitviel.

Piloot Anatoly Kvochur probeerde nog te stijgen door volledige afterburner te geven op de nog wel goed werkende linkermotor, maar hij had op dat moment nog een te lage snelheid (180 km/h) om dit nog succesvol te voltooien op één motor, waardoor hij de controle over het toestel verloor.

Hij stuurde de MiG-29 weg van de toeschouwers, in de richting van een open stuk terrein, en stapte toen uit met zijn Zvezda K-36 schietstoel, slechts 2.5 seconden voor de crash van het toestel, en op slechts 160 meter hoogte.

Hier is hij net uitgestapt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RFrHqimM8J3iycexrFSZEkWl/full.jpg

Hij landde op slechts 30 meter van de vuurbal, maar kwam er met slechts lichte verwondingen vanaf.

Zeer kort voor het neerstorten:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U6jayGucOS7lWuXrIuZdKhBd/full.jpg

Grotere foto (helaas van matige kwaliteit):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/k3xkyygYVfQAs7OFL5j16qt0/full.jpg

En de uiteindelijke wrakstukken van het toestel:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GFVr7JmgyyjTxqG7bK1lHtbB/full.jpg

Een filmpje, wel in het Russisch, maar met "mooie" beelden van deze crash, inclusief slowmotions. Op ongeveer 1:40 zie je de (korte) flame-out van de motor na de birdstrike:

Uiteindelijk is dus alles goed afgelopen, maar spectaculair was het wel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
[...]

Nee, dat mag je zeker niet ;)

Taxiën zorgt namelijk (bij een a330) niet voor afkoeling, maar kan, als het lang taxiën is, de remmen zelfs nog iets heter maken. Op dagen zoals nu, bij hogere temperaturen en zeker in Afrika of het midden oosten, zijn de remmen bij aankomst aan de gate rond de 300/400 graden, afhankelijk van de landing (moet er hard geremd worden omdat de baan relatief kort is) en het gewicht van het toestel.
Om te mogen starten moeten ze onder de 300 zijn, dus geregeld moet er nog een graad of 100 af alvorens er te vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
In Turkije is men gisteren officieel begonnen met de bouw van wat uiteindelijk het grootste vliegveld ter wereld moet worden, met in totaal 6 runways en een totale passagierscapaciteit van 150 miljoen per jaar.

Deze komt te liggen in het Europese deel van Istanbul.

Ter indicatie: het huidige grootste vliegveld, qua passagierscapaciteit, is Hartsfield–Jackson Atlanta International Airport in de VS, dat vorig jaar ruim 94 miljoen passagiers verwerkte. De capaciteit van dit nieuwe vliegveld zou daar dus nog vér bovenuit moeten gaan, als het gehele plan voltooid is.

De 1e fase, die in 2018 operationeel zou moeten worden, bestaat uit 3 runways, 2 terminals en 88 airbridges, met een totale passagierscapaciteit van 65 miljoen op jaarbasis. Op termijn moet dit worden uitgebreid tot het totaal van 6 runways, 4 terminals en 140 airbridges.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gg78rt68iHyqgTz30bN5V3zb/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8m78V6uVZzFMIKAt2Y8DtJnt/full.jpg

Wiki: Wikipedia: Istanbul New Airport

Het zou de derde internationale luchthaven van Istanbul worden, na Istanbul Atatürk Airport en Sabiha Gökçen International Airport

Leuk veldje dus :)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Piet, bedankt!

Vond het al raar dat je zo enorm anders moest denken met ETA's op andere velden met andere tijden.
Kan er dus gewoon vanuit gaan dat de tijden op die lijst gelden op Schiphol zelf.

Maandag (volgens Schiphol.nl):
code:
1
2
Schema Bestemming  Vluchtnr. Opmerkingen Vertrek  Check-in  
15:00 Tenerife OR 541 Verwacht vertrek 15:00  3 18,19

Moet lukken nu 8) d:)b

Denk dat ik maandag maar eens ga kijken dan (lekker 80% neerslagkans }:| ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:45
Napsju schreef op zaterdag 24 mei 2014 @ 12:30:
Over twee weken mijn eerste keer Air Kyrgyzstan (Эйр Кыргызстан) van Osh (Ош) naar Bishkek (Бишкéк). Volgens het vluchtschema op hun website air.kg (volledig Russisch, tot betalen aan toe :+ ) zal een B735 ingezet worden. Aangezien ze maar 1x B735 hebben zal dat dus EX-73501 worden. Ik heb er zin in!

[afbeelding]
Zo! Vandaag dus met Air Kyrgyzstan gevlogen. Het begon allemaal in Osh, Kyrgyzstan:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1KvybXx.jpg
Erg primitief allemaal. Er stond een röntgenscanner van 'voor de oorlog'. Ik ging er eigenlijk al van uit dat dat poortje uit zou staan. Toen het ding toch begon te piepen liet ik mijn beurs zien en was het goed genoeg. Ik kon door lopen. Mijn telefoon en riem heeft niemand gezien.

Check in ging met de hand. Stoelnummers op de 'boarding pass' met de pen, stempeltje er op, klaar. We hebben geen computer of streepjescode gezien!

Check in chaos:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wcKKaSO.jpg
De weegschaal, gemaakt in Czechoslovakia in 1983:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CUfKqXx.jpg
Onze tas van 5KG op de weegschaal:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s9P3fO2.jpg

Flesjes water? Die mochten gewoon mee, want niemand heeft ze opgemerkt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JF6Ajy6.jpg
Boarding pass:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/BtQciSU.jpg
De 22 jarige Boeing 737-300 Reg: EX-37301
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/PfN8hRN.jpg
Life vestel?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/q5q0cIA.jpg
In de lucht over de prachtige Kyrgyzstaanse bergen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AjJ2hRg.jpg
En eenmaal in Bishkek werd de controle weer netjes uitgevoerd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3Wm5h3d.jpg
Eigenlijk een zeer positieve ervaring dus. Ik ben blij dat al dat doorgeslagen gedoe in het westen er is voor de veiligheid van passagiers, grond- en luchtpersoneel, maar een keertje terug in de tijd is ook wel eens leuk! :)

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 19:28

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

NeutraleTeun schreef op zondag 08 juni 2014 @ 09:50:
@Piet, bedankt!

Vond het al raar dat je zo enorm anders moest denken met ETA's op andere velden met andere tijden.
Kan er dus gewoon vanuit gaan dat de tijden op die lijst gelden op Schiphol zelf.

code:
1
2

Naar welke spottersplaats zou je moeten gaan om hem te zien opstijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ligt aan welke baan open is op dat moment?
Kans bestaat dus (als je geen scanner hebt) dat je het opstijgen mist :+

Afgelopen vrijdag hebben ze mij ook flink gepest.
Liep naar de baan toe... baan gesloten.
Op naar de andere baan, eindelijk aangekomen... baan gesloten.
Weer terug, even kunnen spotten... ja hoor, baan gesloten.

Ik heb meer meters gemaakt dan dat ik vliegtuigen heb kunnen fotograferen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-12-2023
Dat is flink balen. Heb ik ook een aantal keer gehad. Maar tegenwoordig gebruik ik altijd de baangebruik app. Kijk als ik vlak voor schiphol ben welke baan open is en rij dan daar naartoe.
In de android play store heet hij: baangebruik Schiphol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ja, ik gebruik gewoon de lvnl.nl of vliegtuigenspotter.nl site (zit op Windows Phone).
En de banen waren open op moment van kijken, en zelfs op moment van lopen (want zag de vliegtuigen nog wel gewoon landen).
Alleen toen ik zelf op die plek aankwam gingen ze dicht elke keer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Napsju schreef op zondag 08 juni 2014 @ 09:53:
[...]
Zo! Vandaag dus met Air Kyrgyzstan gevlogen.
Mooi verslag, leuk om te zien hoe het er daar aan toe gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

@Napsje, inderdaad leuk verslag. Weer eens wat anders!

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
NeutraleTeun schreef op zondag 08 juni 2014 @ 14:39:
Ja, ik gebruik gewoon de lvnl.nl of vliegtuigenspotter.nl site (zit op Windows Phone).
En de banen waren open op moment van kijken, en zelfs op moment van lopen (want zag de vliegtuigen nog wel gewoon landen).
Alleen toen ik zelf op die plek aankwam gingen ze dicht elke keer :+
ooh oke. Ja dat is balen. Het enige voordeel is dat het de volgende keer alleen maar leuker kan zijn. (Tenzij je weer zoveel pech hebt) ;)

Piet91 (of iemand anders) ik heb ook nog een ander vraag over die tabel van de Arke 787.
Aan het einde staan 2 datums. Waar staat de laatste voor? Ik dacht zelf eerst de terugvlucht maar bij sommige zitten er wel weken tussen.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 04 juni 2014 @ 15:42:
En voor de vrachtversie (-300F) is volgens mij helemaal geen alternatief op dit moment. Je hebt de A330-200F, maar die is een stukje kleiner, en de 777F, maar die is juist weer een stuk groter dan een 767-300F
Ik heb ze eens proberen te vergelijken; ik kom op:

A330-200F: 23 standaard pallets op main deck, tot 26 LD2 containers beneden en 19.7m³ bulk.
Totaal 475m³, max. 65 ton. (inclusief de aangepaste nose gear t.o.v. de pax-A330)

767-300F: 24 standaard pallets op main deck, tot 30 LD2 containers beneden en ??m³ bulk.
Totaal 438m³, max. 52.7 ton.

777F: 27 standaard pallets op main deck, tot 10 LD2 en 17m³ bulk.
Totaal 653m³, max 102 ton.
franssie schreef op zondag 08 juni 2014 @ 00:57:
@Piet91 sterker nog, je kan ze (ik denk dat jij nu wel genoeg Karma hebt) zelfs hosten op tweakers, en dan kan je kleinere foto's laten doorlinken naar grotere.

https://secure.tweakers.net/my.tnet/karmastore [/]
Oh. :$

Tijden geleden heb ik ook wel eens met img=*** geprutst maar toen bleven de afbeeldingen gewoon op hun originele grootte. Maar handig in ieder geval; dat maakt de opmaak van mijn (soms lange :+ ) posts wat beter. (Hoewel er nog steeds een rode rand omzit i.t..t. bijv. Fok! maar het is in ieder geval iets).
wildhagen schreef op zondag 08 juni 2014 @ 05:29:
Vandaag in de geschiedenis, een crash, maar dan anders!

Vandaag in 1989 was namelijk op de Paris Air Show van dat jaar (waar trouwens ook de Antonov An-225 zijn eerste publieke optreden maakte, samen met de Buran) een crash van een MiG-29.
En schijnbaar zijn de resten van de MiG dus met de Antonov retour gegaan. (opzich ook wel logisch natuurlijk; zeker in die periode)
NeutraleTeun schreef op zondag 08 juni 2014 @ 09:50:
@Piet, bedankt!

code:
1
2

En vrij warm. Dus kan leuk worden })
Napsju schreef op zondag 08 juni 2014 @ 09:53:
[...]

Zo! Vandaag dus met Air Kyrgyzstan gevlogen. Het begon allemaal in Osh, Kyrgyzstan:
Toffe trip report!
bull93 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 19:44:
Piet91 (of iemand anders) ik heb ook nog een ander vraag over die tabel van de Arke 787.
Aan het einde staan 2 datums. Waar staat de laatste voor? Ik dacht zelf eerst de terugvlucht maar bij sommige zitten er wel weken tussen.. :?
De 2 data is de periode waar deze vluchten plaatsvinden. Voorbeeld een van zondag:
code:
1

Tussen 14 september en 19 oktober 2014 wordt deze vlucht dus elke zondag uitgevoerd.
Als de data gelijk zijn, zoals de vlucht van vandaag:
code:
1

Dan is dat een eenmalige vlucht.

En over het spotten verhaal:
- http://www.flightradar24.com/ (maar dat vreet wel data en accu)
- Baangebruik Schiphol app, heb deze zelf nog niet gebruikt; deed altijd de gewone site.
- En als je helemaal goed bezig wilt gaan; scanner. (als je het gebrabbel kunt volgen; wat ik nog knap lastig vindt ;( ).

En van te voren een site als deze doorlezen voor de juiste plekken; staan ook op Google Maps.

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 08-06-2014 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart.... werd een serieus technisch mankement aan de Boeing 737 ontdekt!

Vandaag in 1996 verloor de crew van Eastwind Airlines Flight 517 namelijk de controle over het staartroer als gevolg van een defect aan het PCU (Power Control Unit).

Het toestel was een 737-200, registratie N221US:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Le8dru5bLBKTJRJC0UIvDFP7/full.jpg

Gelukkig wisten de piloten nog veilig te landen, de meeste inzittenden bleven ongedeerd, slechts één stewardess liep lichte verwondingen op. Het vliegtuig bleef onbeschadigd.

Naar aanleiding van het onderzoek kwam men achter deze roer-problemen, en ook dat dezelfde oorzaak waarschijnlijk ten grondslag lag aan 2 andere incidenten, die helaas aanzienlijk dodelijker afliepen: United Airlines Flight 585 (eveneens een 737-200) en USAir Flight 427 (een 737-300) en dat er iets structureels fout zat aan de besturing van de rudders op de 737.

Als gevolg daarvan heeft de FAA een update verplicht gesteld die dit probleem verhielp, zie dit artikel

Eveneens vandaag, maar dan in 2005: een bijna-botsing op Logan International Airport.

Op dat vliegveld kwamen namelijk 2 toestellen bijna met elkaar in botsing, namelijk een A330-300 van Aer Lingus (EI-ORD) en een 737-300 van US Airways (N394US).

Dit kwam omdat de westelijke toren clearance gaf aan Aer Lingus om op te stijgen van baan 15R, en enkele seconden later gaf de oostelijke toren US Airways toestemming om op te stijgen vanaf baan 9.

An sich nog niet zo'n probleem, maar die banen kruisen elkaar...

De first officer van US Airways zag het aankomen en gaf de captain opdracht om nog niet op te stijgen, maar op de grond te blijven, ondanks dat ze V1 al hadden bereikt. In de tussentijd was de Aer Lingus al aan het opstijgen. De US Airways kist gleed onder de Aer Lingus door, en steeg pas daarna op. Er zat uiteindelijk maar 21 meter tussen de twee toestellen...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Laatst online: 28-05 15:52

MBV

Kregen ze geen TCAS alert? Of werkt dat pas vanaf een bepaalde hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee, het NTSB-rapport rept er ook niet over...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Wiki leert dat het een airborne systeem is.
It is a type of airborne collision avoidance system mandated by the International Civil Aviation Organization
Wikipedia: Traffic collision avoidance system

Alhoewel de definitie van airborne anders is dan je zou vermoeden:
An airborne collision avoidance system (ACAS) is an aircraft system that operates independently of ground-based equipment and air traffic control in warning pilots of the presence of other aircraft that may present a threat of collision.
Wikipedia: Airborne collision avoidance system

Eurocontrol zegt er het volgende over:
INCREASE DESCENT RAs are inhibited below 1,450 feet radio altitude while descending and 1,650 feet while climbing.
DESCEND RAs are inhibited below 1,000 feet radio altitude when descending, and below 1,200 feet radio altitude when climbing.
All RAs are inhibited below 900 feet radio altitude when descending, and below 1,100 feet radio altitude when climbing.
TCAS voice alerts are inhibited below 500 feet radio altitude.
https://www.eurocontrol.i...-ii-operate-low-altitudes

Het zal ongetwijfeld wel ergens duidelijk omschreven staan, maar dit was even een snelle nieuwsgierige zoektocht. Interessant hoe deze op het eerste gezicht obvious systemen, minder obvious blijken te opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Eerste steen voor bouw megavliegveld Istanbul

STANBUL - In Istanbul is zaterdag de eerste steen gelegd voor het derde vliegveld van de Turkse stad. Met een capaciteit van tegen 150 miljoen passagiers per jaar wordt het een van de grootste luchthavens in de wereld. Het moet volgens Turkse media eind 2018 klaar zijn.

Bij het begin van de bouw was premier Recep Tayyip Erdogan, oud-burgemeester van Istanbul, aanwezig. Hij had het over een „historische dag”. Met de bouw zijn volgens hem duizenden arbeidsplaaten gemoeid.

Het internationale vliegveld Atatürk, nu de belangrijkste luchthaven van de stad, verwerkt per jaar ongeveer 37 miljoen passagiers. De andere luchthaven, Sabiha Gokcen, in het Aziatische deel van de stad, komen jaarlijks ongeveer 13 miljoen passagiers.

Bron: Telegraaf
Ik ben heel erg benieuwd of ze dit voor elkaar gaan krijgen. Qua locatie liggen ze echt fantastisch tussen Europa en Azië in. Veel beter dan bijvoorbeeld Dubai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Zie ook wildhagen in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3" ;)

Wordt een gigantisch vliegveld, zou het grootste ter wereld moeten worden qua passagierscapaciteit, ruim 1.5x zo groot als het huidige grootste, zodra het gehele plan (het word in 4 fases gebouwd) is uitgevoerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Waarom hebben ze maar 1 baan horizontaal liggen en de rest verticaal? Met een baan horizontaal extra zou je toch een stuk meer vliegtuigen kunnen afhandelen indien de andere horizontale baan ook wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
MBV schreef op maandag 09 juni 2014 @ 09:46:
Kregen ze geen TCAS alert? Of werkt dat pas vanaf een bepaalde hoogte?
Die systemen zijn doorgaans zo ingericht dat ze op de grond geen meldingen geven. Bijvoorbeeld door een weight on wheels switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:08

Garyu

WW

Propane schreef op maandag 09 juni 2014 @ 11:54:
[...]

Die systemen zijn doorgaans zo ingericht dat ze op de grond geen meldingen geven. Bijvoorbeeld door een weight on wheels switch.
TCAS begint mid-air als het goed is veel eerder te piepen dan je op een vliegveld zou willen hebben. Het aantal false positives zou veel te hoog zijn. Op de grond heb je ATC die de runway in de gaten houdt...

[ Voor 4% gewijzigd door Garyu op 09-06-2014 12:16 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-05 16:16
Trok zojuist een flinke onweersbui over Eindhoven Airport... Met een half uur afhandelingsverbod.
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2925/14380266082_a58e9bb1bd_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 20:15
Wat een ontzettend gave foto!

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Dreamliner vloog net over me huis, wat is dat ding stil, niet te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
787 = succes 😊
Foto's later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-05 16:16
Hmmbob schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:43:
Wat een ontzettend gave foto!
Dank je... 8) Gemaakt met een Sony Z1compact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Iemand een idee of de ticketprijzen gaan dalen als er meer Dreamliners komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Anoniem: 511904 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 11:19:
Ik ben heel erg benieuwd of ze dit voor elkaar gaan krijgen. Qua locatie liggen ze echt fantastisch tussen Europa en Azië in. Veel beter dan bijvoorbeeld Dubai.
Misschien mis ik wat hier maar hoezo veel beter dan Dubai?

Vanwege de kortere vlucht vanuit Europa naar Istanbul i.p.v. Dubai? (Waardoor je overigens de vervolgvlucht naar Azië/Oceanië wel weer langer duurt).

Bijv. Amsterdam - Peking via Istanbul duurt 3 uur naar Istanbul en zo'n 8 uur naar Peking.
Dezelfde route via Dubai is zo'n 6 uur en 6.5 uur. Scheelt dus nauwelijks.
Guusz schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:25:
Trok zojuist een flinke onweersbui over Eindhoven Airport... Met een half uur afhandelingsverbod.
[afbeelding]
Nice.

Hier alleen wat gerommel op de achtergrond gehad, verder niets ;( (hoewel heel veel mensen hier dat i.v.m. hun rieten dak helemaal niet erg vinden).
Hehe, niet doorweekt of gefrituurd door bliksem? :P

En nog een geschiedenispost:
Piet91 schreef op zaterdag 31 mei 2014 @ 15:43:
Vandaag in de geschiedenis:

- Charles Kingsford Smith vertrekt om 08:54 uur in de ochtend met zijn 3 crewleden op de eerste trans-pacific flight vanaf Oakland, Californië via Hawaii en Fiji (hiermee landde voor het eerst in de geschiedenis een vliegtuig op Fiji) naar Brisbane Australië. Vluchtduur was een kleine 89 uur (stops niet meegerekend) en afstand ruim 11.500 kilometer.
Ze landden op 9 juni om 10:50 uur en werden opgewacht door zo'n 25.000 mensen.

De landing in Brisbane:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/StateLibQld_1_139254_Landing_the_aircraft%2C_Southern_Cross_in_Brisbane%2C_Queensland%2C_ca._1928.jpg/640px-StateLibQld_1_139254_Landing_the_aircraft%2C_Southern_Cross_in_Brisbane%2C_Queensland%2C_ca._1928.jpg

Gevlogen werd met de Fokker F.VII 'Southern Cross'. Deze kist gebruikten ze later nog voor o.a. de eerste vlucht tussen Australië en Nieuw-Zeeland. De kist is bewaard gebleven en staat nu in het Kingsford Smith Memorial bij Brisbane Airport:

[afbeelding]

In zijn eer heet de internationale luchthaven van Sydney Kingsford-Smith Airport en dragen 2 kisten zijn naam; Qantas' A380 (VH-OQF) en KLM's 747-206B (PH-BUM).

[afbeelding]

Voor de SUD-conversion in oktober-december 1985:
(Is overigens de oudste 747-classic van KLM die nog bestaat en niet gescrapped is)

[afbeelding]
Zij landen om 10:50 uur op Brisbane na deze vlucht die op 31 mei begon.

- Op 9 juni 1958 opent Queen Elizabeth II Gatwich Airport na een 2 jarige renovatie t.w.v. zo'n £7.8 miljoen. Ze kwam ingevlogen met een de Havilland DH.114 Heron van de RAF; de eerste landing moest worden afgebroken omdat er nog koeien van de baan moesten worden gejaagd.
Gatwick was de eerste luchthaven die vliegverkeer met trein- en wegverkeer combineerde op 1 plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Piet91 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 16:17:
Ik woon in De Kwakel en ik heb de hele dag nog geen regen gezien/onweer gehoord, dus ik gok het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
[...]

Nee, wel bijna een flinke zonnesteek :9
Volgens de app was het 25 graden met een gevoelstemepratuur van 30 graden.
Maar wij stonden pal in de hete zon, dus tel daar maar flink wat graden bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[...]

Misschien mis ik wat hier maar hoezo veel beter dan Dubai?

Vanwege de kortere vlucht vanuit Europa naar Istanbul i.p.v. Dubai? (Waardoor je overigens de vervolgvlucht naar Azië/Oceanië wel weer langer duurt).

Bijv. Amsterdam - Peking via Istanbul duurt 3 uur naar Istanbul en zo'n 8 uur naar Peking.
Dezelfde route via Dubai is zo'n 6 uur en 6.5 uur. Scheelt dus nauwelijks
Dubai is een stuk verder om van/naar Afrika (ook vanuit Noord Amerika. Daarnaast ligt Istanbul op zo'n positie dat het vrijwel elke primary én secondary airport in Europa/Noord Afrika en Centraal Azie kan aanvliegen met de short/medium haul vloot. Kijk maar eens naar welke bestemmingen Turkish de 737s/320s heen stuurt. Van Kharkov tot Rotterdam tot Khartoum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
Piet91 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 20:47:
[...]

[...]

De 2 data is de periode waar deze vluchten plaatsvinden. Voorbeeld een van zondag:
code:
1

Tussen 14 september en 19 oktober 2014 wordt deze vlucht dus elke zondag uitgevoerd.
Als de data gelijk zijn, zoals de vlucht van vandaag:
code:
1

Dan is dat een eenmalige vlucht.

En over het spotten verhaal:
- http://www.flightradar24.com/ (maar dat vreet wel data en accu)
- Baangebruik Schiphol app, heb deze zelf nog niet gebruikt; deed altijd de gewone site.
- En als je helemaal goed bezig wilt gaan; scanner. (als je het gebrabbel kunt volgen; wat ik nog knap lastig vindt ;( ).

En van te voren een site als deze doorlezen voor de juiste plekken; staan ook op Google Maps.
Oke nu snap ik het :)
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:30:
Nee, wel bijna een flinke zonnesteek :9
Volgens de app was het 25 graden met een gevoelstemepratuur van 30 graden.
Maar wij stonden pal in de hete zon, dus tel daar maar flink wat graden bij.
Da's niet mijn ding eerlijk gezegd -O-
Thetallguy schreef op maandag 09 juni 2014 @ 17:32:
Dubai is een stuk verder om van/naar Afrika (ook vanuit Noord Amerika. Daarnaast ligt Istanbul op zo'n positie dat het vrijwel elke primary én secondary airport in Europa/Noord Afrika en Centraal Azie kan aanvliegen met de short/medium haul vloot. Kijk maar eens naar welke bestemmingen Turkish de 737s/320s heen stuurt. Van Kharkov tot Rotterdam tot Khartoum.
Naar Afrika heb je gelijk inderdaad, die hoeven nou niet een stuk om te vliegen.
Maar naar Azië (zoals genoemde bestemming) maakt voor de reiziger qua uren niet veel uit.

Verder krijg je ook problemen met de afstand: Oceanië wordt een probleem want er is geen kist die non-stop Istanbul - Auckland kan doen (@ 17.000 km) op de 777-200LR en 777-8 na.
Bestemmingen als Sydney wordt ook een probleem, het westen van Australië zoals Perth kan wel worden bedient.
Maar daar zullen ze waarschijnlijk wel de situatie kunnen krijgen dat ze weinig vracht mee kunnen nemen omdat die afstand ook wel zo ongeveer aan de max. zit.

En ik weet niet of je nou alleen maar kleine kisten wil gebruiken als je Istanbul als grootste airport ter wereld wil maken; dan moet je maar kijken naar de situatie op Heathrow en Dubai.
Dan zul je op IST inderdaad wel al die banen en gates nodig hebben :P

Trouwens vanavond op BBC2 om 22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd, de 2e van de 3 afleveringen van

A Very British Airline
For 50 years London to New York has been the most glamorous and profitable route in BA's long-haul network. This was the route made famous by Concorde, and even today BA's JFK terminal caters for more of the rich and famous than anywhere else.

This looks at the heart of BA's New York operations to discover what it takes to keep the 28 flights a day running smoothly on this all important route, even as the worst winter on record causes cancellations and delays.

At the other extreme, BA is opening a new route to the Chinese city of Chengdu. China is a key new market, but BA is well behind its rivals and having to learn fast how to cope with the unique challenges of operating in mainland China.

Back at Heathrow, the cabin crew trainees reach the moment of truth. Will they all make it through the course or will some of them learn the hard way that they aren't quite what BA considers the right stuff?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:47
Guusz schreef op maandag 09 juni 2014 @ 13:25:
[afbeelding]
Je mag dat ding wel eens wassen :X

:+

Zelf wat "research" gedaan :)

De Rolling Stones 737 is een 737-406, MSN 25423 en de 2184e 737 die gebouwd werd. Ze maakte haar eerste vlucht op 4 december 1991 en werd op 15 januari 1992 aan KLM geleverd als PH-BTB "Henry Hudson" (vernoemd naar de ontdekkingsreiziger die in 1609 door de VOC ingehuurd werd en een rivier ontdekte in Canada, die nu de Hudson heet).

In 2011 is deze uit dienst gegaan en ergens in 2012 op Norwich geparkeerd, te zien hier in januari 2013.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8192/8386832901_733b0247a6_b.jpg
Daarna is deze gekocht door GainJet Aviation op 21 september vorig jaar en op 22 september naar Athene gevlogen. Die hebben er de VIP kist van gemaakt die ze nu is, met een capaciteit van 68 passagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dus het interieur is van vorig jaar... De uitstraling is echt van een jaren 80 interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

Wat ik me afvraag, wie koopt er nog zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://static.aircraft24.com/images/aircraftpics/44/pic_115944_1_large.jpg
Afbeeldingslocatie: http://static.aircraft24.com/images/aircraftpics/44/pic_115944_7_large.jpg
http://www.aircraft24.com...nfiguration--xi115944.htm

Dat kun je toch niet meer commercieel inzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225524

Een vraagje, hoop dat het hier past en mag in dit topic.
Normaal vlieg ik altijd rechtstreek maar nu staat er het volgende:
Datum heenreis: wo 25-06-2014
Vertrek Amsterdam: 05:50
Aankomst Catania: 10:00
Tussenlanding: 1
Transavia.com, Economy
Boeing 737
Betekend dit dat we ergens landen, en dan nog passagiers oppikken zonder dat we eruit hoeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
Anoniem: 454358 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:03:

[afbeelding]
[afbeelding]

Mensen die een origineel huis idee hebben.

Dit is wel een ongelooflijke baasidee is dit, ik ga bij Schiphol in de buurt even een stuk land van 62 bij 59 m2 kopen zodat ik daar een MD-11 kwijt kan >:)

Je kan het commercieel maken door er een Bed & Breakfast van te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
@Vince
Toen ik naar Kenia vloog hadden we ook een tussenstop in Egypte.
Eruit hoefden we niet, maar gingen wel mensen uit (zo ook bagage) en werd ook getankt geloof ik.

Idem op de terugvlucht, alleen gingen ze toen vanuit Egypte boarden.
Piet91 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 20:51:
[...]

Da's niet mijn ding eerlijk gezegd -O-
De foto's zijn het wel waard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
NeutraleTeun schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:51:
@Vince
Eruit hoefden we niet, maar gingen wel mensen uit (zo ook bagage) en werd ook getankt geloof ik.

Idem op de terugvlucht, alleen gingen ze toen vanuit Egypte boarden.

[...]

De foto's zijn het wel waard :D
Dat is het bijna altijd waard, of je gaat in hele dag modus en vraagt je af welke zon? :P

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3858/14363028506_3a69e54f44_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 225524

NeutraleTeun schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:51:
@Vince

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
Anoniem: 225524 schreef op maandag 09 juni 2014 @ 23:48:
Een vraagje, hoop dat het hier past en mag in dit topic.
Normaal vlieg ik altijd rechtstreek maar nu staat er het volgende:

[...]

Betekend dit dat we ergens landen, en dan nog passagiers oppikken zonder dat we eruit hoeven?
Je vliegt waarschijnlijk via Lamezia Terme International Airport. Dat ligt iets ten noorden van Sicilië. Er mogen?/zullen daar waarschijnlijk geen mensen instappen, maar wel uitstappen. Op de terugweg zal je waarschijnlijk wel non-stop vliegen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Trouwens vanavond op BBC2 om 22:00 - 23:00 uur Nederlandse tijd, de 2e van de 3 afleveringen van

A Very British Airline

[...]
Was een betere aflevering dan de vorige. Hopelijk wordt de volgende aflevering volgende week maandag (en tevens alweer de laatste) ook interessant; dan gaan ze ook piloten in opleiding volgen.

[afbeelding]
[afbeelding]

Wel dirt cheap natuurlijk.

En over stops gesproken:
Withdrawn British Airways B737-400 G-DOCS Leaves UK.

Withdrawn British Airways Boeing 737-436 G-DOCS departed the UK this morning routing London Gatwick – Keflavik – Goose Bay – Chicago/Rockford – Victorville for storage as BA9259.
Bron.

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/317f5gj.jpg

LGW - KEF: 1939 km.
KEF - YYR: 2444 km.
YYR - RFD: 2456 km.
RFD - VCV: 2597 km. totaal 9437 km.

Een lege (zonder pax en bagage) 737-400 haalt ongeveer de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
1 van de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2932/14383432341_89b1b204f3_c.jpgArke Boeing 787-8 Dreamliner AMS by Ren0W, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart...

Vandaag in 1967 vloog de Mikoyan-Gurevich MiG-23 voor het eerst.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q78sqnwBIx7t1RkUkU3npeUh/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6gXI8wvzFFSlHqXLns99luJW/full.jpg

Dit is een toestel dat eigenlijk in 2 hoofdvarianten is gebouwd: de M-series was bedoeld als interceptor/fighter, de B-series als een fighter/bomber/ground-attack-toestel.

De MiG-23 was de opvolger van de 10 jaar oudere MiG-21 en ten opzichte van de MiG-21 een heel stuk moderner. Een aantal verbeteringen waren een veel betere radar van het look-down/shoot-down type, en het was tevens het eerste Sovjet-toestel dat beyond visual range raketten kon afvuren. Verder was de benodigde ruimte voor take-off en landen aanzienlijk korter dan die van de MiG-21, en had hij een aanzienlijk grotere range (één van de grootste knelpunten van de MiG-21).

Een ander verschil is dat de MiG-23 de eerste MiG (en het eerste Sovjet-toestel) was met de air intakes aan de zijkant van het toestel, ipv aan de voorkant.

Ook had de MiG-23 variable wings, deze konden gedraaid worden in hoeken van 16, 45 en 72 graden. Dit was het mechanisme dat dat mogelijk maakte:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qzN0DxqdHi0n1SwYQqshWywa/full.jpg

Die verschillende standen zie je (naast bovenstaande foto's) ook hier terug:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SaxIar2gXcRuYd4dJaHs2Fqa/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uz9lI7k4eqSojt9QqiFZWhAt/full.jpg

(dit laatste toestel staat in een Duits museum, Duitsland heeft ook wat MiG-23's geërfd na de reunificatie, van de voormalige Oost-Duitse luchtmacht, zijn nooit in dienst geweest na de unificatie, meesten zijn weggegeven of gesloopt)

De werkplek van de piloot:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QBiMQKMwvwLTC1NznAPMAcEd/full.jpg

Er zijn fighters gemaakt die bedoeld waren voor dogfights en als interceptors (deze laatsten hadden de L in het typenummer, dus MiG-23ML/MLD etc), deze waren van het zogenaamde M-type, het typenummer begint dan ook altijd met een M. Een voorbeeld is deze Hongaarse MiG-23MF:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cFh5YZKp8X1xMkZMh4UnfM2w/full.jpg

Tevens had je ground-attack/bomber-varianten, die begonnen met de B, zoals deze MiG-23BM:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WXPBW7W8x8gfox0UBWHIKMc8/full.jpg

Tevens is er nog een variant, de MiG-27 gemaakt, die geen radar had, een versimpelde air intake, simpelere motoren etc. Kortom een kalere versie, deze is niet echt een succes geworden (hoewel er toch nog 1075 van zijn gebouwd).

De MiG-23 wordt als een derde generatie vliegtuig gezien. De VS (en andere landen) hebben de kans gekregen om de MiG-23 te evalueren nadat Egypte (die de MiG-23 gebruikte) een meer pro-westerse koers ging varen en de MiG-23 ter beschikking stelde aan de VS en China.

Uit onderzoek van de VS bleek dat de 1e, oudere varianten, van de MiG-23 slechter waren in de dogfights dan hun eigen toestellen, maar dat de tweede generatie juist vergelijkbaart of niet iets beter waren dan de Amerikaanse F-4's qua prestaties en er licht superieur aan was. Tegen een F-15 of F-16 was de MiG-23 dan weer niet opgewassen, maar dat is op zich ook logisch, dat zijn modernere vierde generatie toestellen.

China heeft na de evaluatie een aantal onderdelen van de MiG-23 verwerkt in hun Shenyang J-8II, met name de air intakes, de staart en de neus.

Van de MiG-23 zijn er in totaal, alle varianten (minus de MiG-27) bij elkaar, 5,047 exemplaren gebouwd.

Op dit moment is de MiG-23 nauwelijks meer in gebruik, slechts enkele landen gebruiken hem nog actief. De grootste operators op dit moment zijn Syrie (95 stuks), Noord-Korea (56 stuks), Angola (26 stuks) en Cuba (24 stuks), plus een aantal kleinere operators die elk max 10 stuks in dienst hebben.

Wel zijn er nog diverse luchtmachten die de MiG-23 op strategische reserve hebben staan. De grootste hiervan is Rusland zelf, met maar liefst 500 toestellen.

Een enigszins curieus incident waar de MiG-23 (een MiG-23M in dit geval) bij betrokken was, was de crash van een toestel in België, op 4 juli 1989 waarbij één 19-jarige Belgische man omkwam.

Dit toestel was eigenlijk op een routine trainingsvlucht bezig boven Polen toen de piloot problemen met de afterburner kreeg. De piloot dacht dat hij een complete engine failure had en gebruikte zijn schietstoel.

Echter, de motor deed het nog wel, alleen de afterburner niet meer. Het toestel bleef op de autopiloot doorvliegen in westelijke richting. Boven West-Duitsland werd het toestel onderschept door twee Amerikaanse F-15's (opgestegen vanaf Soesterberg) die al snel zagen dat er geen piloot aan boord was. Bedoeling was om het toestel te begeleiden en boven de Noordzee neer te schieten.

Maar het toestel raakte zonder brandstof waardoor hij afweek naar het zuiden en dus boven Belgie (Kortrijk) neerstortte op een huis, waarbij een 19-jarige man omkwam.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wNHjjWBnM56RzayCyFU6Nwbu/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LFUxvOiDxtufiZcrXMF0pJVI/full.jpg

Een en ander leidde tot een (kleine) diplomatieke rel tussen de Sovjet-Unie en België.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online

[...]

Naar Afrika heb je gelijk inderdaad, die hoeven nou niet een stuk om te vliegen.
Maar naar Azië (zoals genoemde bestemming) maakt voor de reiziger qua uren niet veel uit.

Verder krijg je ook problemen met de afstand: Oceanië wordt een probleem want er is geen kist die non-stop Istanbul - Auckland kan doen (@ 17.000 km) op de 777-200LR en 777-8 na.
Bestemmingen als Sydney wordt ook een probleem, het westen van Australië zoals Perth kan wel worden bedient.
Maar daar zullen ze waarschijnlijk wel de situatie kunnen krijgen dat ze weinig vracht mee kunnen nemen omdat die afstand ook wel zo ongeveer aan de max. zit.

En ik weet niet of je nou alleen maar kleine kisten wil gebruiken als je Istanbul als grootste airport ter wereld wil maken; dan moet je maar kijken naar de situatie op Heathrow en Dubai.
Dan zul je op IST inderdaad wel al die banen en gates nodig hebben
Met kleinere kisten kan je wel andere markten bedienen ;) Goteborg - Istanbul - Bangkok of Nurnberg - Istanbul - Singapore bijvoorbeeld. Emirates kan naar deze (Europese) bestemmingen niet snel een 380/777 sturen omdat ze die niet vol krijgen. Turkish vliegt hier met gemak een 150-seater naartoe. Daarnaast is de vluchttijd ook een stuk korter (zeg 6u heen en terug voor een roundtrip gemiddeld) vanuit Istanbul naar een Europese bestemming dan vanuit Dubai, wat de vlootplanning wat makkelijker maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Drie weken geleden is KLM mijn koffer kwijt geraakt. Netjes een rapport ingevuld ed. Nu blijkt dat men 6 weken de tijd heeft om het koffer defintief verloren te verklaren. Nu kan ik dus ook pas over drie weken de boel afhandelen met de verzekering.

Vind ik toch wel erg teleurstellend. Dat het koffer kwijt is kan gebeuren en is vervelend. Dan is het toch wel heel normaal dat het binnen drie weken afgehandeld kan worden.

Stel dat de verzekering ook nog drie weken nodig heeft om de claim te beoordelen betekend dat ik 9 weken of te wel meer dan twee maanden op geld/nieuwe spullen zit te wachtten. Al die tijd kan ik eigenlijk de spullen niet vervangen, want ze komen mogelijk nog terug.

Daar bovenop, als je KLM belt en het menu verloren bagage volgt geeft de stem aan dat ik maar op internet moet kijken en de verbinding wordt verbroken. Via het telefoonmenu kiezen om een nieuw ticket te boeken en vervolgens doorverbonden worden werkt wel.

Nu vlieg ik maar 10-12 keer per jaar. Ga er wel alles aan doen om nooit meer KLM te vliegen. Ik vind de procedure omslachting en niet klantvriendelijk verder vind ik het belachelijk dat je zo'n omweg moet volgen om iemand aan de lijn te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bartjeee op 10-06-2014 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:43

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Voor de geïnteresseerden: de nieuwe Dreamliner van ArkeFly doet een low pass over de volgende locaties:

Vluchtschema:
10.45 uur Vertrek Schiphol
11.05 uur Rijswijk
11.15 uur Rotterdam
11.35 uur Eindhoven
11.45 uur Ammerzoden
12.00 uur Enschede
12.35 uur Landing Schiphol

Pic van Rijswijk:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/egziuo.jpg

Lijkt in het echt veel groter dan op de crappy iPhone foto.

[ Voor 19% gewijzigd door Angeloonie op 10-06-2014 11:18 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Angeloonie schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:14:
Voor de geïnteresseerden: de nieuwe Dreamliner van ArkeFly doet een low pass over de volgende locaties:

Vluchtschema:
11.05 uur Rijswijk
11.15 uur Rotterdam
11.35 uur Eindhoven
11.45 uur Ammerzoden
12.00 uur Enschede
12.20 uur Landing Schiphol

Pic van Rijswijk:
[afbeelding]

Perfect, ik heb vanaf mijn werkplek perfect uitzicht op de aanvliegroute van Ehv Airport!

Voor de geïnteresseerde: http://www.flightradar24.com/TFL787/389b6ef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online

Vluchtschema:
11.05 uur Rijswijk
11.15 uur Rotterdam
11.35 uur Eindhoven
11.45 uur Ammerzoden
12.00 uur Enschede

Pic van Rijswijk:
[afbeelding]

Oh ja; glad vergeten dat dit zou gebeuren.

Tussen 12:00 en 12:35 dus maar opletten. Misschien geluk.

*legt camera alvast klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:19

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik vlieg bij voorkeur toch al niet met KLM, te duur en te weinig beenruimte (en ik zal er al helemaal niet boeken). De enige keren dat ik met KLM heb gevlogen was het naar/van Frankfurt en Parijs om over te stappen op een vlucht naar mijn bestemming.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:31

Vluchtschema:
11.05 uur Rijswijk
11.15 uur Rotterdam
11.35 uur Eindhoven
11.45 uur Ammerzoden
12.00 uur Enschede
Ken toevallig 2 mensen die op die vlucht mee mogen vlieggen. Hij lijkt trouwens Ammerzoden eerder aan te doen dan Eindhoven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als je nu in je Cessna zit en er komt zo'n 787 met 230 knopen voorbij ploegen, dan schrik je je toch het apelazerus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:43

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Hogader schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:24:
[...]

Ken toevallig 2 mensen die op die vlucht mee mogen vlieggen. Hij lijkt trouwens Ammerzoden eerder aan te doen dan Eindhoven
Nope, nu weer naar Eindhoven.

Ik ken nog wel meer mensen die op de vlucht zitten, zijn allemaal collega's van me :+ Had zelf mogelijk ook wel meegekund als ik meegedaan had met de loting :P

[ Voor 9% gewijzigd door Angeloonie op 10-06-2014 11:30 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[afbeelding]
[afbeelding]

Één woord: Afrika.

Maatschappijen vliegen daar met van alles rond, ook bijv. oude 737-200 toestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Mooi vliegtuig, hij vloog hier net voorbij. Op twitter heerst er trouwens onrust onder de Haagse bevolking die denken dat ie ging neerstorten omdat hij laag cirkelde. :/ Mensen kunnen zich echt verschrikkelijk aanstellen zeg.

[ Voor 26% gewijzigd door FiXeR.nl op 10-06-2014 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
FiXeR.nl schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:45:
Mooi vliegtuig, hij vloog hier net voorbij. Op twitter heerst er trouwens onrust onder de Haagse bevolking die denken dat ie ging neerstorten omdat hij laag cirkelde. :/ Mensen kunnen zich echt verschrikkelijk aanstellen zeg.
Als je hier niets van afweet (en/of überhaupt niets over de luchtvaart) en er vliegt ineens een groot vliegtuig op een paar honderd meter hoogte boven de Hofstad, zou jij dat dan ook niet raar vinden?
En voor sommigen kan dat ook verontrustend zijn.

Al is dit natuurlijk ook wel een beetje héél erg :') :N van een nieuwsbron:

RTL Nieuws: Wat vliegt die Dreamliner laag over! Foute boel?

EDIT: ga naar het noorden, ga naar het noorden! }:|

[ Voor 18% gewijzigd door Piet91 op 10-06-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik hoop eigenlijk op de nadering over het olympisch stadion naar de oostbaan, dan kan ik 'm optimaal spotten vanaf mijn werkplek :) Boog gelijk af naar het noorden :(

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 10-06-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 12:33

mrsar

waar een sar is,is een wodka

oeh hij gaat richting noorden,dus als ik nu naar buiten loop kan ik em waarschijnlijk over de westpoort zien komen zo :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:14:
Ik hoop eigenlijk op de nadering over het olympisch stadion naar de oostbaan, dan kan ik 'm optimaal spotten vanaf mijn werkplek :) Boog gelijk af naar het noorden :(
Gaat landen op de Polderbaan. (Bron: ATC)

Is samen met Zwanenburgbaan in gebruik voor landingen op het moment.

[ Voor 10% gewijzigd door Piet91 op 10-06-2014 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Niet online
Voor de mensen die hem gemist hebben; de komende 30 jaar zal er elke dag wel een 787 in een of andere smaak op AMS te zien zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Volgens mij vliegt er geen andere maatschappij met de 787 op Schiphol, toch? Arke is de enige volgens mij? :)

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 42 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.