Het Luchtvaart Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 43 ... 112 Laatste
Acties:
  • 656.431 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Thetallguy schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:21:
Voor de mensen die hem gemist hebben; de komende 30 jaar zal er elke dag wel een 787 in een of andere smaak op AMS te zien zijn ;)
30? Ik denk veel minder.

En wie zegt dat de 787 niet bijvoorbeeld een 'tussenmodel' wordt zoals de A330 is voor KLM?
wildhagen schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:24:
Volgens mij vliegt er geen andere maatschappij met de 787 op Schiphol, toch? Arke is de enige volgens mij? :)
Totdat de Arke woensdag op Schiphol landde waren er nog maar een handvol op Schiphol geweest.
Iets van 5 ofzo.

EDIT: 4x; in november 2010 kwam een 787 van Boeing op Schiphol, 25 en 26 oktober 2012 een van United en op 11 mei een diversion van LOT: Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3"

[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 10-06-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:30

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Op dit moment is Arke de enige Nederlandse maatchappij :)

Betekent niet dat er geen andere 787's kunnen landen :P

[ Voor 55% gewijzigd door Angeloonie op 10-06-2014 12:28 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Piet91 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:26:
[...]

30? Ik denk veel minder.

En wie zegt dat de 787 niet bijvoorbeeld een 'tussenmodel' wordt zoals de A330 is voor KLM?

[...]

Totdat de Arke woensdag op Schiphol landde waren er nog maar een handvol op Schiphol geweest.
Iets van 5 ofzo.
Maar er zijn nog zat andere airlines buiten Arke en KLM om die de 787 richting AMS kunnen sturen op termijn. Etihad, American, Air Astana, China Southern, Delta, Kenya Airways, Korean Air, Singapore Airlines en United zijn alleen al de airlines die nu al naar AMS vliegen en die 787s hebben besteld (waarbij het enigszins reeel zou kunnen zijn dat ze de 787 ooit inzetten op deze routes). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Thetallguy schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:32:
[...]

Maar er zijn nog zat andere airlines buiten Arke en KLM om die de 787 richting AMS kunnen sturen op termijn. Etihad, American, Air Astana, China Southern, Delta, Kenya Airways, Korean Air, Singapore Airlines en United zijn alleen al de airlines die nu al naar AMS vliegen en die 787s hebben besteld (waarbij het enigszins reeel zou kunnen zijn dat ze de 787 ooit inzetten op deze routes). :)
Ok, ik had dus iets meer moeten neerzetten.

Ik bedoel; hoe groot is de kans dat de 787 zo lang gebruikt zal worden?
Ik heb zo'n gevoel dat maatschappijen steeds minder lang met een type kist vliegen.

Kijken we bijvoorbeeld naar de widebodies van KLM:
PH-BFA is net haar 25e levensjaar bij KLM begonnen, PH-BFB over 10 dagen en PH-BFC en -BFD volgen over een paar maanden. De rest van de 747's zijn allemaal jonger en de jongste PAX-747 (-BFY) is van begin 2004).
Nou gaan deze er dus tussen 2016 en 2020 allemaal uit (ik neem aan de full-pax ook), waarschijnlijk met de -BFC, -BFD en -BFF als eerst (die hebben er de meeste hours/cycles opzitten; en zijn ook de 3 met de meeste hours/cycles van alle nog vliegende 747's)
Die zullen dan zo'n 26-27 jaar oud zijn en hoogstwaarschijnlijk nooit meer vliegen.
(En hiermee een van de laatste en oudste 747-400's zijn die rondvliegen/vlogen)

De 747 is de oudste widebody serie die nog rondvliegt (januari 1970 introductie) en we weten allemaal wel dat deze niet lang meer geproduceerd zal worden. Het jaar 2020 heb ik al vaker genoemd in dit bericht en ik gok dat we deze ook hier wel kunnen noemen; dus voor de totale productietijd van de 747 zo'n 50 jaar(!).

Wanneer KLM in 2020 al haar pax 747's van de hand heeft gedaan zijn die dus tussen de 16 en 31 (hoogstens) jaar oud. Ik durft er wel op te wedden dat we dergelijke leeftijden voor huidige geproduceerde kisten niet meer gaan zien.

De MD11 is ook maar 24 jaar voor pax gebruikt en zal (persoonlijke gok) zo rond 2025 (waarschijnlijk wel eerder; Lufthansa Cargo doet momenteel ook al vrij jonge exemplaren van de hand) ook wel afgelopen zijn als cargo; dus in totaal zo'n 30 jaar.

De A340: nu zo'n 21 jaar in gebruik en dat worden er ook steeds minder; dat zal rond 2020-2025 ook wel ophouden, zo niet eerder. Dus totaal zo'n 27-32 jaar.
Een cargo-conversion lijkt me om diverse reden hoogst onwaarschijnlijk voor de A330/A340; al is het alleen maar om het probleem met de nose-gear.

De A330 gaat de 30 jaar makkelijk halen (eventueel d.m.v. een A330'neo').
Hoewel KLM deze kist meer als tussenmodel ziet en de eerste 3 in 2016 schijnbaar al uit gefaseerd worden.

De A380 heeft ook wel zo'n uniek sellingpoint dat die serie ook nog wel zo lang zal blijven bestaan en de 777 zeker ook wel.
Maar zelfs voor de A380 is er al een kans dat er rond 2020-2025 de eersten gesloopt zullen worden, eventueel voor onderdelen.

Vliegtuigen worden (vanzelfsprekend) steeds efficiënter, steeds beter en zullen dat ook moeten blijven doen; brandstofkosten zullen bijvoorbeeld alleen maar blijven stijgen en zullen relatief jonge vliegtuigen versneld uit de roulatie doen gaan.

Misschien was de uitspraak van mij of de 787 over 30 jaar nog wel rondvliegt een beetje lomp en waarschijnlijk ook foutief; maar de dagen dat men decennialang met een vliegtuig(type) bleef vliegen zijn denk ik wel voorbij.

[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 10-06-2014 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Piet91 dat denk ik ook. Zodra de extra kapitaalkosten (zeg rente) van een herinvestering in een nieuw vliegtuig kleiner zijn dan de besparing op brandstof/pax van dat nieuwe vliegtuig kan het uit om over te stappen (even kort door de bocht). Aangezien brandstof eerder zal stijgen (uiteindelijk tekort in 10 15 jaar en het politieke risico is dat de accijnsvrijstelling steeds vaker als onterecht wordt bestempeld) zal dat een hoop oudere toestellen al snel de kop kunnen kosten. Tenzij alleen de motoren efficienter worden, dan vervang je gewoon die.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Zomaar motoren vervangen kan toch ook niet zomaar? Sowieso past niet elke motor op elk toestel, en je moet elke combinatie van motor+vliegtuig die je gebruikt dan toch ook weer certificeren enzo?

Ga je denk ik nog niet echt op besparen, zeker niet omdat motoren zo ongeveer het duurste onderdeel zijn van het vliegtuig...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:34

Garyu

WW

wildhagen schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:41:
Zomaar motoren vervangen kan toch ook niet zomaar? Sowieso past niet elke motor op elk toestel, en je moet elke combinatie van motor+vliegtuig die je gebruikt dan toch ook weer certificeren enzo?
Precies, al zijn er soms wel een paar ge-precertificeerde combinaties mogelijk.
Ga je denk ik nog niet echt op besparen, zeker niet omdat motoren zo ongeveer het duurste onderdeel zijn van het vliegtuig...
Reken op een kwart van het vliegtuig ongeveer.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:57

MBV

wildhagen schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 13:41:

Hoezo niet? Voor ontzettend veel verschillende toestellen zijn er achteraf motor upgrades ontwikkeld, zelfs voor DC-3 is er een aftermarket turboprop conversie.

En dat ze duur zijn maakt uit, maar motoren rouleren vaak toch al apart binnen een maatschappij, met eigen certificaten enzovoort. Als over 10 jaar blijkt dat er een 10% zuinigere motor nodig is zal dat een simpele kosten/baten analyse zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 10-06-2014 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Piet91 schreef op zondag 08 juni 2014 @ 00:16:
[...]

En de Duitse voetbalploeg is momenteel onderweg (Flightradar) naar Salvador, Brazilië in hun Fanhansa A340-600:

[afbeelding]
En de Belgen doen het dunnetjes over, de Rode Duivels gaan in een A330-300 (OO-SFO) van Brussels Airlines naar Brazilië:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YO51w0GjB9PcFqwtmKWgVMC4/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UHSyLqrDRLLq2tzRxii5D4iJ/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Maar ja, dan is het simpelweg de vraag of het wel loont om nieuwe motoren op een kist te zetten.
Bijvoorbeeld Emirates wil graag efficiëntere motoren op de A380; die gaan echt niet van hun hele vloot de motoren vervangen als die zouden komen.
Als 2e-hands A380's tussen de $150-210 miljoen waard zijn ga je er geen $50 miljoen aan nieuwe motoren onder hangen. Zeker niet met in het achterhoofd dat Emirates hun oudere A380's straks toch weer uit faseert.
Hoewel zoiets ook niet weer direct aan Emirates te beslissen is; want zij leasen zowel de kist als de motoren. (los van elkaar)

Bij oudere kisten zal dit alleen nog maar erger uitpakken; een A340 met gloednieuwe motoren uitrusten zal meer kosten dan die hele A340 waard is (pak 'm beet $30-40 miljoen voor 4 motoren terwijl je voor dat bedrag nu al een A340 (incl. motoren) kunt kopen.

Dat het kan; vast wel. Per type kun je immers ook vaak verschillende motoren krijgen dus nieuwe motoren eronder hangen inclusief certificering moet wel lukken. Maar of het slim is...
wildhagen schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 16:36:
[...]

En de Belgen doen het dunnetjes over, de Rode Duivels gaan in een A330-300 (OO-SFO) van Brussels Airlines naar Brazilië:

[afbeelding]
[afbeelding]
Hier en in mindere mate hier worden ook een aantal genoemd.
wildhagen schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 03:45:
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart...
En nog iets wat wij allemaal wel kennen:

Op 10 juni 1990 voerde een BAC 1-11 528FL (G-BJRT: County of South Glamorgan)van British Airways vlucht 5390 uit van Birmingham naar Málaga.
Echter een linker raam van de cockpit was uren voor vertrek verkeerd geplaatst (verkeerde bouten) en op ruim 5 kilometer hoogte vloog de raam uit de sponning (bij dit type vliegtuig werd de raam vanaf de buitenkant geplaatst en niet vanuit de binnenkant). De captain (Tim Lancaster) had in tegenstelling tot de co-piloot zijn gordel helemaal los en werd uit zijn stoel gezogen. Zijn voeten bleven echter haken en daardoor kwam zijn bovenlichaam aan de buitenkant van de fuselage terecht. Flight attendants hielden zijn voeten vast (cockpitdeur was ook los geblazen door de decompressie). Zijn gezicht was door het linker'achter'raam te zien en men dacht dat hij dood was. Maar ze hielden hem toch vast zodat zijn lichaam niet in de motor gezogen kon worden.

Uiteindelijk wist de co-piloot te landen op Southampton Airport. De captain en een flight attendant hadden verwondingen maar overleefden het. Lancaster zat binnen 5 maanden weer in de cockpit.
Hij ging in 2005 met pensioen; vloog toen voor Easyjet.

3 jaar later is is G-BJRT aan Jaro International verkocht en vloog voor die maatschappij totdat die failliet ging in 2001. Rond 2006 is de kist gesloopt.

Dit incident werd gedramatiseerd in een aflevering van Air Crash Investigation in de aflevering Blow out:

Afbeeldingslocatie: http://www.cockpitseeker.com/wp-content/uploads/movies/vol-ba-5390/vol-ba-5390.png

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=OIQQhqpVY80]

En as we speak is Qatar 777 onderweg (Flightaware) van Doha naar Miami. Is A7-BBA, een Boeing 777-200LR.
Vlucht vanuit Doha duurt zo'n 14.5 uur (terug 13.5 uur) en is zo'n 12.300 km.
Het staat daarmee in de top 25 van langste non-stop vluchten. Is de eerste ME carrier naar Miami.

De kist is propvol; 39 v.d. 42 business en 216 v.d. 217 stoelen zijn in gebruik.
De terugweg is overboekt in economy; 22 in business en 228 in economy.

Hier A7-BBA in Houston, ook al zo'n lekker lange vlucht :P :

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/8/4/8/1525848.jpg

EDIT: en United heeft haar eerste vlucht naar Chengdu vandaag ook uitgevoerd. N29907 (787-8) is zo'n 8,5 uur geleden in Chengdu geland. Vertrekt over zo'n 7 uur weer terug naar San Francisco.
De vlucht duurt zo'n 13-14 uur. En dus ook een láánge turn-around time. :o

United is de eerste Amerikaanse maatschappij die naar Chengdu vliegt; Chengdu is overigens (pas) de 3e plaats in China die rechtstreeks vanuit de VS gevlogen wordt.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/8/4/4/2420448.jpg

(Een keer raden waar bovenstaande foto is gemaakt :P )

En deze video is al eens gepost; maar op airliners.net postte iemand hem weer; want hem viel op dat de body buigt bij de landing :o
Zou het zo zijn of optisch illusie? (rond 1:13)

[ Voor 20% gewijzigd door Piet91 op 10-06-2014 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotter
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:21

Spotter

Lichtnicht

Angeloonie schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 11:26:
[...]
Ik ken nog wel meer mensen die op de vlucht zitten, zijn allemaal collega's van me :+ Had zelf mogelijk ook wel meegekund als ik meegedaan had met de loting :P
Hallo collega ;) Geen idee of wij elkaar kennen trouwens...

De route van vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/8chebts6p/10429818_10202799622766252_2222171149369860604_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:01
Piet91 schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 17:06:

En deze video is al eens gepost; maar op airliners.net postte iemand hem weer; want hem viel op dat de body buigt bij de landing :o
Zou het zo zijn of optisch illusie? (rond 1:13)

[video]
Volgens mij is dat by-design zo. Vrij moeilijk om zoiets groot, lang en vooral licht zo stijf te krijgen dat het quasi niet zo doorbuigen en dan zeker als je ziet hoe hard die landt. Doordat die buigt heb je piek een stuk minder zware belasting op bepaalde punten. Wat maakt dat je vliegtuig is minder stevig mag zijn op die bepaalde punten en men dus wat gewicht daar kan besparen.

[ Voor 8% gewijzigd door AndRo555 op 10-06-2014 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Er ontstaat mogelijk gevaar in het Europese luchtverkeer omdat piloten steeds vaker via tekstberichten communiceren met de verkeerstoren.

Dat stelt het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart in een recent rapport, meldt de Wall Street Journal woensdag.

Er wordt al enige tijd gewerkt aan technologie om de traditionele stemcommunicatie met de luchtverkeersleiding te vervangen door het gebruik van tekstberichten. Hier zijn echter veel technische problemen mee.

Door een gebrek aan bandbreedte komen berichten vaak niet aan. Het aantal fouten met de speciaal voor de luchtvaart ontworpen berichtendienst ligt tien keer hoger dan de bedoeling is, stelt het rapport.

Omdat piloten bij foutmeldingen afgeleid kunnen raken, heeft dit mogelijk gevolgen voor de veiligheid van het luchtverkeer. Als berichten niet aankomen leidt dit volgens het rapport mogelijk tot een "verlies van situationeel bewustzijn".

Het systeem had eigenlijk in 2025 volledig operationeel moeten zijn, maar het is onduidelijk of dat wordt gehaald. "Tekortkomingen van het huidige systeem zijn al jarenlang bekend", aldus een luchtvaartofficial in het rapport. "Maar er is niet genoeg aandacht voor de aanpak hiervan."

Volgende week dinsdag houdt de Europese Commissie een bijeenkomst waar de toekomst van het programma op de agenda staat.
Bron: http://www.nu.nl/tech/379...rkeer-smsende-piloot.html

Wat is de toegevoegde waarde van dit soort communicatie boven voice-communicatie? Ik zie het nog gebeuren, straks storten er vliegtuigen neer omdat beide piloten drukker zijn met SMS-jes (proberen te) versturen naar de toren dan met het besturen van het vliegtuig.

Nieuwe categorie voor type crashes, naast CFIT, pilot error hebben we straks ook nog CDTS, "Crashed due to SMS-ing".... :X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zie wel voordelen, tekstberichten zijn veel eenduidiger dan spraak. En je kan met een een aantal standaardberichten/knoppen al een groot deel van de communicatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
wildhagen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 07:17:
[...]

Bron: http://www.nu.nl/tech/379...rkeer-smsende-piloot.html

Wat is de toegevoegde waarde van dit soort communicatie boven voice-communicatie? Ik zie het nog gebeuren, straks storten er vliegtuigen neer omdat beide piloten drukker zijn met SMS-jes (proberen te) versturen naar de toren dan met het besturen van het vliegtuig.

Nieuwe categorie voor type crashes, naast CFIT, pilot error hebben we straks ook nog CDTS, "Crashed due to SMS-ing".... :X
Geen kans op verkeerd verstaan, het systeem onthoudt het (laatste) bericht, dus makkelijk op te vragen, op drukke frequenties kom je er sneller door, geen kans op een opdracht bij het verkeerde vliegtuig... Ik kan wel even door gaan.
In principe is één van de twee bezig met de communicatie, net zoals via spraak. Dus ik zie het probleem niet zo als men het heeft over afgeleid zijn. Berichten die niet aankomen zijn wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
De voordelen van CPDLC zijn er zeker, moeten de systemen alleen wel stabiel werken.

Zodra het werkt, wordt de flow gewoon veel strakker, efficienter en eenduidiger.

Zo intensief is het werken ermee ook weer niet. Bij "SMS'en" heb ik het beeld van een vlieger die op z'n iPhone zit te tikken met ATC :D

Met "Notify" kan je gewoon "inloggen" als je een CPDLC area binnenkomt en al je vluchtgegevens worden verzonden. ATC kan je een klaring geven, jij hoeft alleen unable/wilco/standby te kiezen. Wil je zelf een request doen, dan kan dat via de FMC volgens een vaste structuur, je gaat dus niet een hele roman intikken :)

Edit: wat Fly-guy zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Selfie van luchtmachtpiloot die de Dreamliner verwelkomt :) (Meer hier)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R7zJEwkgYQJKn7RJixA1tz8Z/full.jpg

Iets anders:
Emirates bestelt 70 vliegtuigen af

Vliegtuigbouwer Airbus moet een flinke tegenslag verwerken. Luchtvaartmaatschappij Emirates heeft een bestelling van zeventig vliegtuigen ingetrokken.

Emirates heeft de vliegtuigen van het nieuwste model van Airbus, de A350, niet meer nodig. Volgens de Europese vliegtuigbouwer is het besluit genomen in overleg met de luchtvaartmaatschappij over de omvang van de luchtvloot.

Emirates bestelde de 70 vliegtuigen in 2007. Ze zouden vanaf 2019 worden geleverd.

Rolls-Royce
Airbus zegt in een persbericht dat het nog veel vertrouwen heeft in de A350. Er zijn er al 742 van besteld. Het eerste vliegtuig van het type zal aan het eind van het jaar in gebruik worden genomen.

De beslissing van Emirates heeft ook grote gevolgen voor Rolls-Royce. Dat bedrijf levert motoren en doet het onderhoud van de vliegtuigen. Volgens Rolls-Royce levert het een tegenslag op van 2,6 miljard pond, zo'n 3,2 miljard euro.
Ik mag hopen voor Airbus dat er een boeteclausule is ofzo, want zo'n order na 7 jaar afbestellen is geen klein geintje.

[ Voor 69% gewijzigd door anandus op 11-06-2014 09:17 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

anandus schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:14:
Ik mag hopen voor Airbus dat er een boeteclausule is ofzo, want zo'n order na 7 jaar afbestellen is geen klein geintje.
Het zal vast geen donderslag bij heldere hemel voor Airbus zijn. Waarschijnlijk werd er al maanden onderhandeld over deze annulering.

Ik ben vooral benieuwd naar de redenen. Tegenvallende bedrijfsresultaten? Geen vertrouwen meer in de A350? Of geeft Emirates bij nader inzien toch de voorkeur aan meer capaciteit en meer A380's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 09:14:
Iets anders:

downtime schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:29:
Het zal vast geen donderslag bij heldere hemel voor Airbus zijn. Waarschijnlijk werd er al maanden onderhandeld over deze annulering.
Dat lijkt me ook. Dit is gewoon resultaat van maandenlang onderhandelen.

En 70 A350's (50 A350-900 en 20 A350-1000) annuleren is weliswaar 8.62% van 812 orders (nu dus 742) maar dat zijn nog steeds 742 orders. Je kunt er op rekenen dat de A350 dus sowieso een financieel succes wordt voor Airbus (of er moeten rare dingen gebeuren).

Daarnaast heeft Emirates ook nog 92 A380's van Airbus te ontvangen. De gemiddelde prijs van een A350 in 2014 is tussen de $295 (-900) en $340 (-1000) miljoen tegenover $414 miljoen voor een A380.
Best een kans dat Emirates straks (als efficiëntere/nieuwere versies van de A380 komen) nieuwe A380's besteld en die leveren Airbus toch heel wat meer op; zeker omdat hun afzetmarkt voor dat type kleiner is.

Dus tja; ik denk niet dat Airbus nou heel erg droevig is om dit nieuws.
Zeker als er dan toch verbeterde versies van de A380 gaan komen kun je er vergif op innemen dat Emirates vooraan staat om nieuwe te bestellen; de eerste A380's gaan er immers rond 2020 alweer uit.
Ik ben vooral benieuwd naar de redenen. Tegenvallende bedrijfsresultaten? Geen vertrouwen meer in de A350? Of geeft Emirates bij nader inzien toch de voorkeur aan meer capaciteit en meer A380's?
En ik geloof dat Emirates jaar na jaar winst boekt; en ze zijn zeker tevreden over de A380
Aardige kans dat Emirates heel erg op de 777(x) en A380 gaat leunen qua fleet.

En vandaag in 1991; de eerste crash met een Bell Boeing V-22 Osprey. 3 minuten na de eerste 'vlucht' van BuNo 163915 crasht deze. De 2 inzittenden konden op tijd ontsnappen.

En nou even ogen dicht; nieuwe foto bekend geworden; een die ik (en dat zegt wat :$ ) nog niet eerder heb gezien.

Foto is hier (Google Maps locatie) gemaakt in mei, PH-KCK vooraan met hoogstwaarschijnlijk PH-KCF erachter.

En -KCC staat uiteraard 50 kilometer verderop in San Bernardino; daar heb ik nog geen enkele foto van kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/4/3/2454342.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Piet91 op 11-06-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516668

Thetallguy schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 12:21:
Voor de mensen die hem gemist hebben; de komende 30 jaar zal er elke dag wel een 787 in een of andere smaak op AMS te zien zijn ;)
Potverdikke ik heb em gemist (ik woon dichtbij Enschede) en ik kom maar 2/3 keer per jaar op Schiphol momenteel :(
Word over 2 jaar heel wat meer
Emirates laat megaorder voor A350 vallen
*O* *O* *O*
Zie ze ook liever met een 777X hier in NL komen :P
Piet91 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:57:

En nou even ogen dicht; nieuwe foto bekend geworden; een die ik (en dat zegt wat :$ ) nog niet eerder heb gezien.
Deze 2 al gezien dan? Plaatjes die gisteren zijn genomen.... :'(
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t1.0-9/10441069_703852566339311_6963298714129860107_n.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t1.0-9/10416615_703852546339313_7504896460366801460_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 15:35

Reinier

\o/

Piet91 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 14:57:
PH-KCH en -KCI zijn o.a. de deuren al af en is beplating verwijderd bij de aansluiting van de vleugels.
Deze 2 kisten staan waarschijnlijk hier, foto hier.
Met onze huwelijksreis in 2009 zijn we met PH-KCI naar Canada gevlogen. Ik zou er wel een stukje scrap van willen hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:25
Reinier schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:50:
[...]

Met onze huwelijksreis in 2009 zijn we met PH-KCI naar Canada gevlogen. Ik zou er wel een stukje scrap van willen hebben :)
Contactgegevens opzoeken en gewoon de 2 destijds gebruikte stoelen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 15:35

Reinier

\o/

NeutraleTeun schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:52:
[...]
Contactgegevens opzoeken en gewoon de 2 destijds gebruikte stoelen kopen.
Goed idee :)

Heb nog wel een foto van een stuk IFE-scherm van toen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gwGYyQQzdAjE6OYwVI6wLRuf/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Twente Airport lijkt alweer voltooid verleden tijd te zijn voor het zelfs maar open gegaan is voor algemeen commercieel gebruik:
Er gaat definitief niet gevlogen worden vanaf het vliegveld in Twente. De provincie en gemeente Enschede trekken de stekker uit het plan voor een commerciële burgerluchthaven.

Gebiedsontwikkelaar ADT heeft geconstateerd dat het niet mogelijk is om op korte termijn het vliegen vanaf Twente mogelijk te maken. Belangrijkste oorzaak is dat de Europese Commissie betwijfelt of een overheidsbijdrage voor het vliegveld is toegestaan.

Eerder kwam een doorstart van de luchthaven al op losse schroeven te staan door de gemeente Enschede. Die stelde in het nieuwe coalitieakkoord dat er voor 1 september een positieve uitspraak van de Europese Commissie moest zijn over de luchthaven. Maar op het moment dat de coalitie dat stelde, was al bekend dat de Europese Commissie pas op z'n vroegst in januari met een uitspraak komt.

De gemeente Enschede en provincie gaan nu vier scenario's verkennen om te bekijken wat er dan wel moet gebeuren met het gebied van de luchthaven. In alle opties is de commerciële burgerluchtvaart niet opgenomen. Wel wordt in een aantal plannen ruimte gelaten voor bijvoorbeeld lesvluchten en zweefvliegen, iets wat nu ook al gebeurt.

Het besluit om te stoppen met het plan voor commerciële burgerluchtvaart heeft ook grote financiële consequenties. De provincie kocht voor veel geld grond aan.
Bron: http://www.rtvoost.nl/nie...ult.aspx?nid=191845&cat=1

[ Voor 72% gewijzigd door wildhagen op 11-06-2014 17:37 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Anoniem: 516668 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 16:36:
Potverdikke ik heb em gemist (ik woon dichtbij Enschede) en ik kom maar 2/3 keer per jaar op Schiphol momenteel :(
Word over 2 jaar heel wat meer
Zo'n uitspraak vraagt om uitleg. :P
Deze 2 al gezien dan? Plaatjes die gisteren zijn genomen.... :'(
[afbeelding]
[afbeelding]
Op de eerste foto PH-KCG en op de tweede foto dus PH-KCK vooraan en PH-KCG erachter.

En dan ook nog deze foto (dit is dus de achterste op jouw 2e foto):
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10450239_703852559672645_2479310293653751581_o.jpg

EDIT: ik haal de types door elkaar. Even wachten; ik zal types verbeteren in m'n beide berichten.

Dat zijn ze dus alle 5 (inclusief de foto onder een link in m'n vorige foto).

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 11-06-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wildhagen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:32:
Twente Airport lijkt alweer voltooid verleden tijd te zijn voor het zelfs maar open gegaan is voor algemeen commercieel gebruik:

[...]

Jammer... ik had gehoopt op meer luchtvaart in mijn regio... :S
Piet91 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 18:47:
[...]

Zo'n uitspraak vraagt om uitleg. :P
Ik wist niet eens dat de TFK een rondvlucht maakte boven Nederland.... :$

(En dat over 2 jaar... ben niet de oudste op dit forum... :+ )

Overigens, ik kom dit plaatje net tegen. En ik moet zeggen.... ik vind die oude KLM livery er nog steeds geweldig uit zien :)
Hoor ik iemand retro 747 roepen? :9
Afbeeldingslocatie: http://img.planespotters.net/photo/016000/original/PH-BFA-KLM-Royal-Dutch-Airlines-Boeing-747-400_PlanespottersNet_016843.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Anoniem: 516668 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:06:
(En dat over 2 jaar... ben niet de oudste op dit forum... :+ )
Dat was wat ik bedoelde inderdaad; je zegt dat je over 2 jaar veel vaker op/bij Schiphol te vinden zal zijn.
En dan vraag ik me dus af waarom? Rijbewijs?
Overigens, ik kom dit plaatje net tegen. En ik moet zeggen.... ik vind die oude KLM livery er nog steeds geweldig uit zien :)
Hoor ik iemand retro 747 roepen? :9
[afbeelding]
Ja, retro. Maar dan wel de allereerste 747 livery met white top en silveren romp en motorgondels.
De 'retro'livery die jij daar hebt heb ik nooit echt een mooie livery gevonden.

En ik ben er geloof ik uit; hier is een Google Maps link met de locatie van de 5 KLM MD-11's op Victorville zoals ze er waarschijnlijk nu bij staan.

PH-KCH en PH-KCI op 31 augustus 2013: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=7671813&nseq=0
PH-KCK (voor) en PH-KCF (achter) in mei 2014: http://www.airliners.net/...dfc6b9f62ca7dcfdef4f2c8df
PH-KCG in juni 2014: https://www.facebook.com/...7565656865&type=1&theater

[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 11-06-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piet91 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:18:
[...]

Dat was wat ik bedoelde inderdaad; je zegt dat je over 2 jaar veel vaker op/bij Schiphol te vinden zal zijn.
En dan vraag ik me dus af waarom? Rijbewijs?
-Camera check
-Spottersplekken uit mijn hoofd check
-Rijbewijs... :+
Ja, retro. Maar dan wel de allereerste 747 livery met white top en silveren romp en motorgondels.
De 'retro'livery die jij daar hebt heb ik nooit echt een mooie livery gevonden.
7(8)7
En ik ben er geloof ik uit; hier is een Google Maps link met de locatie van de 5 KLM MD-11's op Victorville zoals ze er waarschijnlijk nu bij staan.

PH-KCH en PH-KCI op 31 augustus 2013: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=7671813&nseq=0
PH-KCK (voor) en PH-KCF (achter) in mei 2014: http://www.airliners.net/...dfc6b9f62ca7dcfdef4f2c8df
PH-KCG in juni 2014: https://www.facebook.com/...7565656865&type=1&theater
Blijft zonde van al dat nostalgische spul dat daar staat weg te rotten..... ziet er maar treurig uit :F

Maar ooit op een dag zullen er tientallen, nee... honderden! A380's bij elkaar staan wegrotten :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:21
wildhagen schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 17:32:

[...]

godzijdank! weer een financieel debacle voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVDL
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:49
Carfanatic schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:22:
[...]

godzijdank! weer een financieel debacle voorkomen.
Achja het kon ook niet anders. Denk dat de meeste het toch van te voren wel wisten, misschien een slimmigheidje om te doen alsof er daar ooit nog luchtvaart zou komen om zo te weten wie er uberhaupt interesse heeft in een locatie daar. Denk dat de gemiddelde persoon dit al lang wist.

Groningen heeft een langere baan en wordt amper gebruikt. Lelystad zijn ze mee bezig.. Hebben we nog R'dam, EHV, en maastricht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Anoniem: 516668 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 19:29:
-Camera check
-Spottersplekken uit mijn hoofd check
-Rijbewijs... :+
Ja dus. :P
OV is ook een optie hè. Verder de OV-fiets; heb ik zelf ook tweemaal gebruikt; werkt prima.
7(8)7
Tja; ik vind het iets te veel: lichtblauw boven, streep donkerblauw, streep wit en dan onder grijs.
Vind dat donker- en lichtblauw bij elkaar niet echt mooi.
Maar ooit op een dag zullen er tientallen, nee... honderden! A380's bij elkaar staan wegrotten :')
Je bent wel een echte fanaat ja. Maar honderden A380's bij elkaar in de woestijn wegrotten; dat zien wij niet gebeuren.

Na input van iemand op een ander forum is het geworden:

Victorville Map

Vooraan PH-KCK, achteraan PH-KCF (mei 2014). 2e foto dezelfde kisten maar dan in juni (10 juni?)

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/2/4/3/2454342.jpg
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/10446083_703852546339313_7504896460366801460_o.jpg

PH-KCG (juni 2014)
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10333320_703852566339311_6963298714129860107_o.jpg

We gokken PH-KCI (juni 2014):
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10450239_703852559672645_2479310293653751581_o.jpg

Deze laatste PH-KCI werd tot i.i.g. 31 augustus 2013 nog vergezeld door zusterschip PH-KCH (rechts):
Afbeeldingslocatie: http://img1.jetphotos.net:8080/img/4/4/3/6/75546_1378188634.jpg

Deze is dus óf verplaatst óf deze kist is dan nu toch écht gescrapped ;(

[ Voor 25% gewijzigd door Piet91 op 11-06-2014 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben tickets aan het zoeken voor mijn jaarlijkse Turkije bezoek. Kom ik dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t31.0-8/10467002_10152532076599224_121528958862692323_o.jpg

This must be a sign >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-05 08:48
Wow dure ticket. Ik heb voor tientje meer een vlucht naar Hangzhou, weliswaar met een overstap in Doha.

Overigens op precies dezelfde data.

[ Voor 36% gewijzigd door Xepos op 11-06-2014 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Duur inderdaad. Kun je niet gewoon deze vlucht nemen? Op de terugweg via Marseille. Je kunt voor minder geld ook via Belgrado, Kiev of Moskou, maar dat lijkt mij toch iets minder :P (kan ook aan mij liggen).
http://www.google.nl/flig...TMRS0AF4307-MRSAMS0AF4364

[ Voor 30% gewijzigd door oohh op 11-06-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piet91 schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 20:35:
[...]

Ja dus. :P
OV is ook een optie hè. Verder de OV-fiets; heb ik zelf ook tweemaal gebruikt; werkt prima.
Met de trein? Als ik een beetje speur op het internet moet een retourtje met die fiets wel €50 worden en dan ben ik op Schiphol, en ik denk niet dat je hier met de fiets de trein uit komt 7(8)7

Ik woon verdorie helemaal in het oosten :(

Nee... ik wacht wel een paar jaar :+
Tja; ik vind het iets te veel: lichtblauw boven, streep donkerblauw, streep wit en dan onder grijs.
Vind dat donker- en lichtblauw bij elkaar niet echt mooi.
7(8)7
Je bent wel een echte fanaat ja. Maar honderden A380's bij elkaar in de woestijn wegrotten; dat zien wij niet gebeuren.
Ik ben idd ook bang dat alle A380's uiteindelijk niet in dezelfde woestijn terecht komen :+
magnifor schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 21:40:
Ik ben tickets aan het zoeken voor mijn jaarlijkse Turkije bezoek. Kom ik dit tegen:

[afbeelding]

This must be a sign >:)
8)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Overigens, momenteel is er 1 BBJ 777-300ER actief, maar 1 of andere rijke stinkerd gunt zichzelf ook zo'n BBJ
http://www.flightglobal.c...for-777-300er-bbj-400275/

En meer:
Deze maand kan de 787-9, een verlengde versie van de 787-8, waarschijnlijk niet in dienst worden genomen, gezien er nog problemen zijn met de RAT van dit toestel. Hopen maar dat ze dit snel oplossen :P

http://www.flightglobal.c...rst-787-9-in-june-400273/

Deze verlengde versie van de 787-8 maakte op 17 september 2013 haar eerste vlucht. In 2016 verwachten we de 787-9 in dienst bij de KLM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De Arke Dreamliner van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Deze maand kan de 787-9, een verlengde versie van de 787-8, waarschijnlijk in dienst worden genomen
Dat artikel is niet zo optimistisch als jij: er is dus een probleem met de 787-9 RAT en als de FAA het niet goedkeurt* kan de ingebruikname enkele maanden langer op zich laten wachten.

* Boeing vraagt de FAA om een uitzondering te maken.
In 2016 verwachten we de 787-9 in dienst bij de KLM
Maak dat oktober 2015.

[ Voor 7% gewijzigd door XWB op 11-06-2014 23:35 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XWB schreef op woensdag 11 juni 2014 @ 23:22:
[...]

Dat artikel is niet zo optimistisch als jij: er is dus een probleem met de 787-9 RAT en als de FAA het niet goedkeurt kan de ingebruikname enkele maanden langer op zich laten wachten.
excuses, niet goed gelezen, k'zal het aanpassen
Maak dat oktober 2015.
Gaan ze dat nog redden? Onlangs toch bekend geworden dat dit waarschijnlijk 2016 word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis:

- 12 juni 1961: KLM 823 crasht bij nadering op Cairo Airport. Vlucht 823 was een vlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur met stops in München, Rome, Cairo en Karachi met de Lockheed L-188 Electra (PH-LLM).
Toestel was gloednieuw; slechts enkele jaren daarvoor was dit type bij KLM gekomen; er zijn dan zo ook geen foto's van te vinden.

Oorzaak van de crash was de captain die een eigen aanvliegroute koos en door niet aflezen van instrumenten niet doorhad dat ze te laag vlogen. Vlak voor de landing botsen ze daardoor op een heuvel.
Van de 7 crew en 29 passagiers; 3 crew en 17 passagiers overleefden de crash niet.

De captain vliegverbod maar hij bleek blijvend invalide; hij raakte zijn vliegbrevet kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://www.hdekker.info/Nieuwe%20map/afb1961/1961061214.jpg

- 12 juni 1979: Bryan Allen vliegt met de Gossamer Albatross als eerste over het Kanaal met een door een mens aangedreven vliegtuig. De Albatross hangt nu in het Museum of Flight in Seattle.

Afbeeldingslocatie: http://www.thetimes.co.uk/tto/multimedia/archive/00287/2004240_chanel_flig_287490b.jpg

- Ook op 12 juni 1979 maakt de Rutan Model 61 Long-EZ haar eerste vlucht. Het is een vliegtuig dat mensen zelf kunnen bouwen.
Zal vooral bekendheid 'genieten' (i.i.g. bij mij) vanwege het feit dat zanger John Denver op 12 oktober 1997 met dit type vliegtuig (N555JD) voor de kust van Pacific Grove, Californië in de oceaan is gecrasht.
Hoofdoorzaak was het feit dat een schakelaar (om te schakelen tussen fuel tanks) op een ongebruikelijke plaats zat en moeilijk/niet te gebruiken was.

John Denver met het vliegtuig in kwestie:
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_r6B7nSVcxtg/TLSXgIuKe_I/AAAAAAAAH_4/yRZAtZfOKHc/s1600/JohnDenver_and_his_Long_EZ.jpg

- 12 juni 1994: de Boeing 777 maakt haar allereerste vlucht. N7771 stijgt om 11:45 uur van baan 34L op Pain Field. Het het eerste vliegtuig dat volledig door/op computers is ontworpen.

N7771 vliegt nog steeds rond in de vorm van B-HNL voor Cathay Pacific.
Sterker nog; terwijl ik dit schrijf landt hij bijna op Taipei na een vlucht vanuit Tokyo.
EDIT: toen ik deze post postte was de kist net geland. :+

Afbeeldingslocatie: http://airchive.com/galleries/boeing-777-first-flight-take-off_28404.jpg

En als B-HNL in Taipei in december 2013:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7289/11323235303_da07f2049c_c.jpg

- 12 juni 1999; weer een tegenslag voor de Russen op de Paris Air Show op Le Bourget in Parijs.
Een Sukhoi Su-30 tikte met de staart de grond aan bij een demonstratie en met weinig snelheid meer over stort het neer. Beide inzittenden konden de d.m.v. de schietstoel op tijd ontsnappen:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=6i_wtCloFic]

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 12-06-2014 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bolle14
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-08-2023
Een humor toevoeging aan de eerste vlucht van de 777
Boeing Chief Test Pilot John Cashman stated that just before he piloted the maiden flight of the Boeing 777 on June 12, 1994, his last instructions from then-Boeing President Phil Condit were "No rolls."
Afkomstig van de Wikipedia pagina van de Boeing 367-80, aangezien die testpiloot dat wel deed.

(als dat in het filmpje van Piet genoemd wordt excuses, ik heb geen geluid dus weet het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Piet91 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 13:04:

- 12 juni 1994: de Boeing 777 maakt haar allereerste vlucht. N7771 stijgt om 11:45 uur van baan 34L op Pain Field. Het het eerste vliegtuig dat volledig door/op computers is ontworpen.

[video]

N7771 vliegt nog steeds rond in de vorm van B-HNL voor Cathay Pacific.
Sterker nog; terwijl ik dit schrijf landt hij bijna op Taipei na een vlucht vanuit Tokyo.
EDIT: toen ik deze post postte was de kist net geland. :+

[afbeelding]

En als B-HNL in Taipei in december 2013:

[afbeelding]
Ik moet sneller leren typen.... :+

Maar 20 jaar 777, verbaast me hoe populair dit toestel nog is zonder dat er grote wijzigingen hebben voorgedaan. Grootste lijkt me nog een ander stel vleugels, aangepaste motoren en een langere romp bij de introductie van de 777-300ER. En als de 777X eenmaal de verkoop in gaat. Is die techniek uit de 90's goed geweest voor ruim 25 jaar _/-\o_

Alleen jammer dat het succes van de 777 en soortgelijke toestellen ten koste gaat van toestellen zoals de MD-11 en de 747...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 15:14

Bestla

M/M -> V/F

@Piet91, dat met die Albatros kan ik me nog wel voor de geest halen. Knappe prestatie nog steeds. :Y

Ik mag 26 Juni weer plaatsnemen in de 737-800 full motion sim van Simcenter op Lelystad. Kan ik weer een 60 minuten lekker spelen met de leukste FS die er is. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Whoop whoop oOo

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7368/13148042025_c457d55ba6_c.jpgSimCenter Lelystad Boeing 737-800 by Ren0W, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7374/9070899466_19a40d6254_c.jpgSimCenter Lelystad Boeing 737-800 by Ren0W, on Flickr

Veel plezier!
Maar dat zal vast wel lukken :Y

Grote edit:
HET VLIEGT!
http://fr24.com/ADB5983

[ Voor 5% gewijzigd door NeutraleTeun op 12-06-2014 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewPlayer
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-12-2018
Dacht dat Flightradar zelf aangaf dat AN-225 niet te volgen waren :P Wel dus :9

Nvidia rules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
TheNewPlayer schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 19:08:
[...]

Dacht dat Flightradar zelf aangaf dat AN-225 niet te volgen waren :P Wel dus :9
De 225 is maanden uit de running geweest (Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3") dus wie weet hebben ze er toen zo'n ontvanger ingezet. :P

Las ik gisteren, wou ik hier nog neerzetten maar vergeten.

Maar gaat dus naar East Midlands en morgenvroeg om 10:00 uur vertrekt die weer. Waarheen geen idee; maar als het naar het Oosten is dus weer over Nederland.

Even nu de lucht in de gaten houden dus. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 12-06-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Goed voorbeeld van hoe het niet moet... nog 13 vluchten maken met dit soort schade. :X En het is enkel ontdekt omdat ze vijf dagen na turbulentie, wat deze schade blijkbaar heeft veroorzaakt, een vogel hadden geraakt. De eerste inspectie was dit blijkbaar niet opgemerkt.

Afbeeldingslocatie: http://resources1.news.com.au/images/2014/06/12/1226952/080409-9eb797ec-f1ee-11e3-94a8-09c2117d0a9e.jpg

Afbeeldingslocatie: http://resources1.news.com.au/images/2014/06/12/1226952/080645-9fbdcc74-f1ee-11e3-94a8-09c2117d0a9e.jpg

Hele artikel.

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Antonov An-225 Mriya, the world's biggest aircraft, is now en route to East Midlands Airport. ETA is 19:45 local time (18:45 UTC). Flight route will be Riga - Rönne - Hamburg - Groningen - Amsterdam - Southend - Luton - East Midlands.
Bron: Facebookpagina fan Flightradar24.

Jullie lezen het, de An-225 komt gezellig op bezoek voor een tussenstop :D

Grote Edit: ik vrees dat dat is de route is en geen tussenstop :X

Edit2
An-225 is boven Nederland

En in het nieuws:

Over 6 maanden word het Corendon Vitality Hotel Amsterdam geopend. En dit hotel krijgt een heuse 737 Cockpit Suite. Dit moet het worden:
Afbeeldingslocatie: http://www.luchtvaartnieuws.nl/sites/default/files/website_600_px/600_airlines/corendon_737hotel5_ccorendon-636.jpg
Meer hierover: http://www.luchtvaartnieu...s-in-suite-corendon-hotel

En 20 jaar na de eerste vlucht van de Boeing 777, is bekend geworden dat 21% van de 777X in Japan gemaakt gaat worden. Hoor ik iemand 747-8F Dreamlifter roepen? >:)

Luchtvaartnieuws heeft er geen zin in....
Dus meer info hier: http://www.flightglobal.c...r-content-on-777x-400350/

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 516668 op 12-06-2014 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Anoniem: 516668 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 19:19:

Die Antonov's staan niet bekend om hun grote range maar zelfs na Groningen - Amsterdam al moeten tanken zou wel héél erg zijn. :P
Als die echt naar AMS zou zijn gekomen was dat wel bekend geweest.
Edit2
Ging te Noordelijk over Nederland. Morgen rond 10:30 uur maar weer eens opletten dan...
En in het nieuws:

Over 6 maanden word het Corendon Vitality Hotel Amsterdam geopend. En dit hotel krijgt een heuse 737 Cockpit Suite. Dit moet het worden:
[afbeelding]
Gaat om I-AIGM; oud Viva Air en Air Italy 737-300, gebouwd in 1988 en eind 2012 in Bruntingthorpe gescrapped. In de cockpit komt een volledige flightsimulator.

Nog heel (onderaan in het midden):
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8001/7569617452_803efca250_c.jpg

En gescrapped (neus te zien achter de neus-loze VC-10):
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8243/8521485221_8ee9b6a9e5_c.jpg

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2857/9946881014_1a94317f41_c.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Piet91 op 13-06-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNewPlayer
  • Laatst online: 03-12-2018
Anoniem: 516668 schreef op donderdag 12 juni 2014 @ 19:19:
[...]

Edit2

En in het nieuws:

[afbeelding]

En 20 jaar na de eerste vlucht van de Boeing 777, is bekend geworden dat 21% van de 777X in Japan gemaakt gaat worden. Hoor ik iemand 747-8F Dreamlifter roepen? >:)

Luchtvaartnieuws heeft er geen zin in....
Dus meer info hier: http://www.flightglobal.c...r-content-on-777x-400350/
Dit maakt voor mij het een en ander duidelijk, woon 100 meter naast dat hotel en een week ofzo geleden stond er dus zo'n fuselage van een 737 op het terrein. Omdat de politie ernaast zit dacht ik dat het daarmee te maken had 8) Best gaaf eigenlijk.

Nvidia rules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... gebeurde er eigenlijk niet veel!

Vandaag in 1980 werd wél de laatste Concorde afgeleverd aan British Airways, het betrof het 16e produktie- exemplaar en hij kreeg de registratie G-BOAF mee (er is nog een Concorde met een "hogere" registratie (G-BOAG), maar deze werd eerder afgeleverd dan de G-BOAF).

Dit was ook de eerste BA Concorde die de constructie-wijzigingen in de tank kreeg na de AF Concorde ramp, G-BOAF was het leading toestel voor die operatie.

Tevens was het de eerste Concorde die last kreeg van een rudder failure, wat er dan zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/906TiewDQxNu5XGC4BMJ3y13/full.jpg

Dit gebeurde op 12 april 1989, en is daarna nog enkele malen op andere Concordes gebeurd. Als gevolg daarvan heeft men, tegen enkele miljoenen euro's, enkele nieuwe rudders moeten produceren en installeren op alle Concordes.

Deze Concorde voerde de laatste (niet-commerciele) Concorde-vlucht ooit uit, op 26 november 2003, een korte vlucht van Heathrow over de Golf van Biskaje naar Filton, inclusief nog een ererondje over wat steden. De vlucht duurde slechts 1.5 uur.

Het toestel maakt zijn laatste landing ooit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rWlgiXsBG4NPqf10e9DKAyaW/full.jpg

Het toestel heeft in totaal 18.257 uur gevlogen, dat is op één na het minste van alle BA Concordes (alleen de G- BOAG had er nog minder: 16.239 uur).

Het toestel is bewaard gebleven en was publiek te bezichtigen op Bristol Filton Airport tot en met 2010 (het vliegveld sloot in zijn geheel eind 2012)

Er waren plannen om een luchtvaartmuseum te bouwen waar deze Concorde dan in zou komen te staan, ik weet niet hoe het met die plannen staat.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cshsdSsPF3xuDOnxqf9DABzi/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• html
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 08:56

html

</html>

Ik zag gisteren die Antonov over Winschoten vliegen. Had helaas geen camera bij de hand maar wat een groot ding in de lucht zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.R.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

D.R.

XBox Live Tag: CrazyCavia

Geen idee of RTEplayer ook werkt buiten Ierland maar vandaag in 1964 kreeg Aer Lingus hun eerste 707 http://www.rte.ie/archive...ets-its-first-boeing-707/

Flickr | Groningen Eelde Aviation Society | Flightdiary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 03:38:
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart... gebeurde er eigenlijk niet veel!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/rWlgiXsBG4NPqf10e9DKAyaW/full.jpg
Wat blijft ze mooi en zo'n uniek gezicht. O+

Verder ook nog Garuda Indonesia 865 in 1996. Een DC-10 vlucht van Fukuoka naar Jakarta via Denpaser.
Tijdens de start brak een fanblade van engine #3 en braken ze de vlucht af. Ze konden echter niet meer snel genoeg stoppen en kwamen 620 meter achter de baan tot stilstand.
3 mensen overleefden het niet.

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/0/9/1/0214190.jpg

En de wereld is een 747SP in (commercieel) gebruik minder...
EP-IAA Persian Gulf van Iran Air heeft afgelopen dinsdag haar laatste vlucht gemaakt op de rotatie Teheran Imam Khomeini Airport - Chhatrapati Shivaji Airport in Mumbai.
Het is de 5e 747SP die gebouwd is (van de 45) en had de eerste vlucht in februari 1976.
Het is de eerste 747SP van Iran Air die (officieel) met pensioen gaat. Deze kist zal gebruikt worden voor spare-parts. In juni 2013 heeft deze kist nog een C-check ondergaan.
Ze hebben nu nog 3 747SP's over maar die worden momenteel niet gebruikt. Die staan geloof ik te verstoffen in Tehran.
De sancties zijn momenteel iets verlicht waardoor Iran Air zoekt naar onderdelen waardoor mogelijk een of meerdere van die andere 3 SP's (en er staan nog een aantal kisten aan de grond wegens gebrek aan odnerdelen) mogelijk weer in gebruik genomen worden.

Deze vier van Iran Air zijn overigens de allerlaatste 747SP's in commercieel gebruik voor passagiers en afgelopen dinsdag was dus voorlopig de allerlaatse pax-vlucht met een 747SP.

In januari ging bij hen de allerlaatste 747-100 pax met pensioen (Piet91 in "Het Luchtvaart Topic - Deel 3") en momenteel vliegen er nog een onbekend aantal -200's rond voor Iran Air; officieel hebben ze geloof ik nog 4 in dienst; maar omdat ze een schrijnend tekort aan onderdelen hebben is mij onduidelijk hoeveel er nog überhaupt gebruikt worden. Zo stond een van hun -200's in juli 2013 nog met 3 motoren omdat een van de motoren voor een andere 747 gebruikt moest worden...

Een van de laatste foto's van EP-IAA in april in Beijing:
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/3/8/1/2430183.jpg

Van de 45 gebouwde 747SP's zijn er op dit moment (met EP-IAA meegerekend) vermoedelijk nog 18 in gebruik.

En PH-BFK is 11 juni (afgelopen woensdag) naar Beijing vertrokken voor een D-check en de WBC-modificatie. Dit was de laatste 747 met de oude business class dus vanaf afgelopen woensdagmiddag zijn álle 747's van KLK uitgevoerd met de nieuwe Business Class.
PH-BFK zou rond 9 augustus weer naar Schiphol moeten komen.

Afbeeldingslocatie: http://www.jaunted.com/pages/upload/gallery/gallery-637-image-7426.jpg

De 777's zijn straks aan de beurt; in december worden de eerste 2 777-200ER's omgebouwd waarbij in de nieuwe business class de middelste stoel verdwijnt; dus van 2-3-2 naar 2-2-2

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/6/3/2/2382236.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Piet91 op 13-06-2014 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 20:38
Ook nog een geschiedenis verhaaltje over de Nederlandse Luchtmacht in WOII op de Warthunder website:
http://warthunder.com/en/...orces-in-World-War-Two-en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Piet91 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:24:
[...]
Verder ook nog Garuda Indonesia 865 in 1996. Een DC-10 vlucht van Fukuoka naar Jakarta via Denpaser.
Tijdens de start brak een fanblade van engine #3 en braken ze de vlucht af. Ze konden echter niet meer snel genoeg stoppen en kwamen 620 meter achter de baan tot stilstand.
Toch drie doden die waarschijnlijk niet hadden gehoeven, mits de juiste procedures waren opgevolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Laatst online: 15:52
Piet91 schreef op vrijdag 13 juni 2014 @ 13:24:
[...]

Een van de laatste foto's van EP-IAA in april in Beijing:
[afbeelding]

Van de 45 gebouwde 747SP's zijn er op dit moment (met EP-IAA meegerekend) vermoedelijk nog 18 in gebruik.
Ik blijf die SP's schattig vinden <3 Ze hebben een beetje de verhoudingen van een baby.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben het met SnowDude eens :P

Heb geen idee of er al F70's met de vernieuwde livery rondvliegen, maar hier een plaatje met zo'n F70 er in. Staat em wel :)

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t1.0-9/q71/s720x720/10369737_10152174003835773_4038980801374758475_n.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Vandaag in 1919 werd de eerste non-stop transatlantische vlucht ooit gemaakt!

Deze werd uitgevoerd door twee Britten, John Alcock (piloot) en Arthur Brown (navigator) en ging van St John's in Newfoundland naar Clifden in Ierland.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hgetdTogTEOqCB2INfUX9oy1/full.jpg

(links Brown, rechts Alcock)

Dit was in het kader van een wedstrijd die de Daily Mail in april 1913 had uitgeschreven, met als beloing 10.000 pond voor "the aviator who shall first cross the Atlantic in an aeroplane in flight from any point in the United States of America, Canada or Newfoundland and any point in Great Britain or Ireland in 72 continuous hours".

Dat het tot 1919 duurde voor dit ook daadwerkelijk gebeurde had natuurlijk o.a. te maken met de Eerste Wereldoorlog die in 1914 uitbrak en waarin Alcock als gevechtspiloot bij de RAF diende en Brown als observer.

De vlucht werd uitgevoerd met een Vickers Vimy bommenwerper.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7t4tPqXwXhGvK4CdjCOZmz8P/full.jpg

Er werd ook een kleine hoeveelheid post meegenomen, hiermee werd het ook meteen de allereerste transatlantische postvlucht. Hier wordt de post ingeladen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q2JR5KKulyQzmu0I8AUfWqpI/full.jpg

Men vertrok op 14 juni 1919 en kwam aan op 15 juni 1919 (lokale tijd), na een vlucht van 3040 km. Men had hiervoor 15 uur en 57 minuten nodig.

Het vertrek:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F5R97SHc5xIQzkhnBiE36A4E/full.jpg

De aankomst ging iets minder soepeltjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/R3j7MWbbLYCV7I5fNsUon6s1/full.jpg

Dit kwam omdat men dacht dat men landde op een vlak stuk gras, maar het bleek een stuk zompige veengrond te zijn... de piloten kwamen er beiden zonder verwondingen vanaf gelukkig.

Het toestel is door Vickers herbouwd, en bevind zich tegenwoordig in het Londense Science Museum:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/JfRf7RewWZWqiV8c1T10O03u/full.jpg

Na aankomst werden beide piloten geridderd. John Alcock heeft daar maar kort van kunnen genieten, want slechts een halfjaar later (18 december 1919) kwam hij om het leven bij een vliegtuigongeval. Brown is in 1948 overleden.

In 1954 is ter herinnering aan dit event op Heathrow ook een standbeeld van Alcock en Brown geplaatst:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LVbH8tEmqO49l6a1k6RjSAsa/full.jpg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 05:43:

Vandaag in 1919 werd de eerste non-stop transatlantische vlucht ooit gemaakt!

Deze werd uitgevoerd door twee Britten, John Alcock (piloot) en Arthur Brown (navigator) en ging van St John's in Newfoundland naar Clifden in Ierland.
En Charles Lindberg's eerste solo-vlucht over de Atlantische Oceaan net geen 8 jaar later:
Upon landing in Paris after his own record breaking flight in 1927, Charles Lindbergh told the crowd welcoming him that "Alcock and Brown showed me the way!"
Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/6/9/0/2439096.jpg

Japan Airlines heeft haar eerste 777 van de hand gedaan. JA8981 is een 777-200 (geen ER) is de 23e 777 die van de productielijn rolde en de eerste vlucht op 26 januari 1996 maakte. Kist is nu dus ruim 18 jaar oud.
Heeft altijd voor JAL gevlogen. Haar laatste commerciële vlucht was van Chūbu Centrair naar Tokyo Haneda op 30 april.
Het is hiermee de eerste 777 met Japanse registratie die met pensioen gaat.

Het was een van JAL's 15 777-200's die voor domestic vluchten werd gebruikt (ze hebben ook nog 777-200ER's). 9 van deze kisten krijgen een nieuw interieur (waaronder Wi-FI). De overige 6 zullen tegen maart 2016 uitgefaseerd worden.

De kist heeft nu een volledig witte livery en is gisteren van Haneda via Honolulu naar Phoenix Goodyear Airport gevlogen en staat te wachten op een koper. (maar een -200 (Non-ER) is nou niet het meest aantrekkelijk dus aardige kans dat het scrap wordt voor onderdelen).

De landing in Goodyear:

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2916/14229774899_a46c596c6b_c.jpg

En nog een 777 waarvan wél zeker is dat deze niet meer gaat vliegen: 9V-SQF van Singapore Airlines een 777-200ER, de 126e 777 van de lijn en eerste vlucht op 2 maart 1998 en dus maar 16(!) jaar oud - is ook gisteren van Singapore via San Francisco naar Greenwood-Leflore Airport in Mississippi gevlogen.
Deze heeft ook altijd voor Singapore Airlines gevlogen en is maart uit de running gehaald.
De -200ER's worden bij Singapore Airlines vervangen door A350's.

Deze wordt sowieso gescrapped voor onderdelen.
Deze volgt dus op 9V-SQG die er in augustus 2013 al zo bijstond op Goodyear:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/3/8/6/2332683.jpg

Hier 9V-SQF op 5 april op een remote stand op Singapore:

Afbeeldingslocatie: http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/9/3/6/2427639.jpg

En 21 mei:

Afbeeldingslocatie: https://farm3.staticflickr.com/2924/14051563200_24fc51f6e0_c.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 14-06-2014 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-05 20:38
Leuk weetje misschien, de cockpit die er zo uitgesneden wordt, wordt dan meestal gebruikt in simulatoren. Nothing beats the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

'Lelystad Airport niet gunstig voor charters'
Lelystad Airport mag komende jaren flink uitbreiden, maar het is nog maar de vraag of er straks veel vakantievluchten zullen vertrekken vanaf de luchthaven in Flevoland.

Volgens Corendon-directeur Atilay Uslu is Lelystad vooral interessant voor luchtvaartmaatschappijen als Norwegian, Ryanair en easyJet, die goedkope lijndiensten aanbieden.

Voor chartervluchten als die van Corendon lijkt Lelystad minder geschikt omdat er niet 's nachts op gevlogen mag worden.

''Vakantiegangers willen graag vroeg op de dag vertrekken, zodat zij daarna ook nog wat aan hun eerste vakantiedag hebben. Als je pas om 10 uur de lucht in gaat, dan ben je veel tijd kwijt op je bestemming'', stelt Uslu.

Hij vergelijkt Lelystad Airport met de luchthaven van Eindhoven. ''Slechts 10 procent van de vluchten vanaf Eindhoven zijn vakantievluchten.''

Kritiek
Er is al langer kritiek op de uitbreidingsplannen van de luchthaven van Lelystad. Het kabinet stemde vrijdag niettemin in met voorstellen om het vliegveld vanaf 2018 in stappen uit te bouwen.

Het is de bedoeling dat Lelystad de nationale luchthaven Schiphol gaat ontlasten door veel vakantievluchten over te nemen.

Corendon moet nog onderzoeken of de maatschappij ook vanaf Lelystad gaat vliegen. Volgens Uslu heeft Lelystad Airport ook positieve punten, bijvoorbeeld de geplande parkeergelegenheid.

''Het duurt nog een aantal jaar voor het zover is. Dan zullen we een commerciële afweging maken.''

Blijven
Concurrent Arke laat alvast weten zijn uiterste best te gaan doen om zoveel mogelijk op Schiphol te blijven. Een woordvoerster benadrukt dat de grotere vliegtuigen van Arke helemaal niet kunnen landen op Lelystad.

Vliegen vanaf Lelystad betekent bovendien extra kosten, omdat daar dan een extra afdeling moet worden opgezet om het vliegverkeer te regelen, aldus de zegsvrouw.

Transavia wil nog niet zeggen of de maatschappij Lelystad als uitvalbasis wil nemen. Een woordvoerster zegt dat Transavia de mogelijkheid "zeker gaat bekijken''. Daarvoor moet Lelystad Airport volgens haar wel aantrekkelijk gemaakt worden om naartoe te gaan en de infrastructuur moet op orde zijn.

Bron: Nu.nl
Apart verhaal. Ik heb altijd gedacht dat die vakantievluchten zo achterlijk vroeg vertrokken omdat de luchthavens dan goedkoop zijn, niet omdat de reizigers daar nou op zitten te wachten.

Om 10 uur vertrekken is toch de perfecte tijd voor een vakantievlucht!
  • Om 7.00 vertrek je van huis
  • Om 8.00 check je in
  • Om 10.00 vertrekt het vliegtuig
  • Om 13.00 kom je aan op plaats van bestemming
  • Om 14.00 sta je bij het hotel om in te checken
Ideaal toch aangezien je om een fatsoenlijke tijd kunt opstaan en je kunt toch niet eerder inchecken dan 14.00. Dit is toch 100x beter dan ergens om 3.00 s' nachts richting vliegveld moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-05 19:42
Anoniem: 511904 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:40:
[...]

Apart verhaal. Ik heb altijd gedacht dat die vakantievluchten zo achterlijk vroeg vertrokken omdat de luchthavens dan goedkoop zijn, niet omdat de reizigers daar nou op zitten te wachten.

Om 10 uur vertrekken is toch de perfecte tijd voor een vakantievlucht!
  • Om 7.00 vertrek je van huis
  • Om 8.00 check je in
  • Om 10.00 vertrekt het vliegtuig
  • Om 13.00 kom je aan op plaats van bestemming
  • Om 14.00 sta je bij het hotel om in te checken
Ideaal toch aangezien je om een fatsoenlijke tijd kunt opstaan en je kunt toch niet eerder inchecken dan 14.00. Dit is toch 100x beter dan ergens om 3.00 s' nachts richting vliegveld moeten gaan.
En het vliegtuig dan? Die zal ook aan moeten komen in Lelystad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511904

Deadsy schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 17:45:
[...]

En het vliegtuig dan? Die zal ook aan moeten komen in Lelystad.
De avond ervoor. Het zal toch de thuisbasis zijn voor de maatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat die vakantievluchten gewoon vroeg vertrekken, zodat ze lekker veel vluchten per dag kunnen maken. Als je niet eerder vliegt, dan loop je dus gewoon inkomsten mis, want een kist aan de grond kost geld. Overigens vertrekken er ook genoeg vluchten overdag, ook richting vakantiebestemmingen.
  • Om 05.00 naar de vakantiebestemming.
  • Om 07.00 aankomst op de vakantiebestemming.
  • Om 08.00 terug naar thuisbasis.
  • Om 10.00 aankomst op thuisbasis.
  • Om 11.00 uur weer naar een vakantiebestemming.
  • Enzovoorts, etcetera...
Ik vind het trouwens wel lekker om vroeg te vliegen, dan heb ik inderdaad nog wat aan mijn dag. Vroeg opstaan, daar kan ik alleen niet zo heel goed tegen, maar anders is de halve dag al voorbij voordat je überhaupt al wat gezien hebt. Het nadeel is alleen wel dat ik om een uur of acht op de hotelkamer in slaap val :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik vind het bijzonder dat ze een hoop gaan inversteren in een luchthaven die 's nachts geen vluchten mag uitvoeren. We hebben een 24-uurs economie, en vliegtuigen die niet vliegen kosten geld, en ook een luchthaven dat niet in gebruik is levert niets op.....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speciaal voor jou Piet:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xfp1/t1.0-9/10440281_705509172840317_7465330338734722461_n.jpg
Fototje van vandaag, door iemand genomen vannuit (welliswaar) een KLM vlucht naar LA 8)

Ze zijn druk bezig met scrappen zie ik want dr staat niet veel, dus het échte einde van de oude KLM MD-11's nadert snel ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Anoniem: 516668 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 21:31:
Speciaal voor jou Piet:
[afbeelding]
Fototje van vandaag, door iemand genomen vannuit (welliswaar) een KLM vlucht naar LA 8)

Ze zijn druk bezig met scrappen zie ik want dr staat niet veel, dus het échte einde van de oude KLM MD-11's nadert snel ;w
Die 2 achter elkaar zijn dus PH-KCK (vooraan) en PH-KCF (achteraan).
De MD11 die daar haaks op staat is PH-KCG.

PH-KCH en -KCI ontbreken dus. We zien wat blauw in de scrapping area maar ik persoonlijk kan zo niet zeker weten of dat een MD11 is.
Maar het lijkt er wel heel erg op (ik kan mij zo geen kist op VCV herinneren met nagenoeg gelijke tint blauw en deze 2 MD11's stonden al bij de scrapping area in de buurt); wij konden -KCH niet vinden op die vorige foto..
Dus waarschijnlijk is -KCH al letterlijk helemaal gescrapped en staat is -KCI dus ergens tussen dinsdag 10 juni en vandaag naar de scrapping area gehaald.

Dat zou betekenen dat op dit moment PH-KCH helemaal is gescrapped, -KCI momenteel wordt gesloopt (of al helemaal) en zeer grote kans dat -KCK, -KCF en -KCG snel zullen volgen. ;(

[ Voor 5% gewijzigd door Piet91 op 14-06-2014 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21

Freak187

geen

oohh schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 18:23:
Het lijkt mij meer voor de hand liggen dat die vakantievluchten gewoon vroeg vertrekken, zodat ze lekker veel vluchten per dag kunnen maken. Als je niet eerder vliegt, dan loop je dus gewoon inkomsten mis, want een kist aan de grond kost geld. Overigens vertrekken er ook genoeg vluchten overdag, ook richting vakantiebestemmingen.
  • Om 05.00 naar de vakantiebestemming.
  • Om 07.00 aankomst op de vakantiebestemming.
  • Om 08.00 terug naar thuisbasis.
  • Om 10.00 aankomst op thuisbasis.
  • Om 11.00 uur weer naar een vakantiebestemming.
  • Enzovoorts, etcetera...
Ik vind het trouwens wel lekker om vroeg te vliegen, dan heb ik inderdaad nog wat aan mijn dag. Vroeg opstaan, daar kan ik alleen niet zo heel goed tegen, maar anders is de halve dag al voorbij voordat je überhaupt al wat gezien hebt. Het nadeel is alleen wel dat ik om een uur of acht op de hotelkamer in slaap val :P
Yup that's it. Charter vliegtuigen maken veel meer uren en cycles dan reguliere carriers. 2 of 3 vluchten (ongeveer 14 uur en 5 cycles) per dag, dat ding moet geld verdienen.

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Vandaag in de geschiedenis van de luchtvaart, een erg drukke dag met veel gebeurtenissen!

Om te beginnen vond vandaag in 1927 de allereerste internationale chartervlucht ooit plaats, en de eer was aan KLM om deze uit te voeren! Dit was overigens niet de allereerste charter, want die vond al in 1911 plaats (New York <> Philadelphia), maar wel de eerste internationale charter.

De Amerikaanse miljonair Van Lear Black charterde op die dag namelijk een Fokker F.VIIa bij KLM voor een retourvlucht van Amsterdam naar uiteindelijk Batavia (tegenwoordig Jakarta). Totale afstand 30.106 km, totale tijdsduur: 27 dagen

Het was overigens niet de allereerste vlucht naar Nederlands-Indië, want die werd al in 1924 uitgevoerd (met de H-NACC), zie dit artikel. Maar op die vlucht in 1924 gingen geen passagiers mee (crew only), dus de vlucht van Van Lear Black was wel de eerste passagiersvlucht daarnaartoe.

Naar aanleiding van de ervaringen die met deze vlucht en die uit 1924 opgedaan werden, heeft de KLM vanaf 1930 een vaste lijndienst naar Batavia geopend, in eerste instantie met een frequentie van 1x per 14 dagen, later is dit geleidelijk opgevoerd naar uiteindelijk 3x per week. Hier is KLM behoorlijk rijk mee geworden (het is tot de meidagen van 1940 hun meest winstgevende route geweest), wat de basis heeft gelegd voor de latere uitbreiding van het bedrijf.

Het eerste deel van de vlucht, van Amsterdam naar Belgrado, werd uitgevoerd met de H-NACT, vanaf Belgrado werd verder gevolgen met de H-NADP (de Nederlandse toestellen hadden toen nog de prefix H-, ipv de huidige PH-).

De (echte, zie hieronder) H-NACT:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5Prg1Wb1BwjizlJ5eabvynbd/full.jpg

De (echte, zie hieronder) H-NADP:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XWCal2sUZcPL1eN9VjL9gMrg/full.jpg

Een tussenlanding in Sengora:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/q3qhMVreQx0ID77kvV2eIREH/full.jpg

Best wel luxe interieur:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cDNxhFSTe861EMd8kl5am8fq/full.jpg

Grappig detail: bij een tussenlanding in Burma (tegenwoordig Myanmar) werd het toestel aangevallen door een kudde olifanten.

Op 29 juni werd Black ook de allereerste betalende vliegtuigpassagier in Singapore ooit, hij had er toen al een flight-time van 86 uur en 14 tussenstops op zitten.

Na terugkeer in Nederland (na 27 dagen dus) werd hij door koningin Wilhelmina benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau voor zijn activiteiten.

Er staat een "H-NADP" in het Aviodome, maar dat is *niet* de echte H-NADP, maar een voormalige Deense Fokker F.VIIa, die deze valse registratie gekregen heeft (oorspronkelijk werd hij als H-NACT in het Aviodome gezet, dat is later veranderd in H-NADP).

Wat er met de echte H-NADP is gebeurd is niet bekend, vermoedelijk is deze gesloopt. De echte H-NACT is in mei 1940 op Schiphol verwoest door Duitse bommen.

De fake H-NADP:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tAMfzLkCGpWGZQ9m3OKijCJJ/full.jpg

In 1928 werd deze vlucht overigens nog 2x gemaakt met dezelfde bestemming en door dezelfde persoon. Dit gebeurde met de H-NADR, maar om publicitaire redenen kreeg deze tijdelijk de registratie H-NADP, maar het was dus niet hetzelfde toestel als  de oorspronkelijke vlucht.

Eveneens vandaag, maar dan in 1936, de eerste vlucht van de Vickers Wellington bommenwerper, een vliegtuig dat een belangrijke rol speelde in de eerste periode van de Tweede Wereldoorlog

De Wellington was het toestel dat de allereerste geallieerde bombardementen van de Tweede Wereldoorlog uitvoerde, op 4 september 1939, dus slechts 3 dagen na de oorlogsverklaring aan Duitsland en de start van de Tweede Wereldoorlog.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/gmt3Z66xvhQMoSvEUhDOJQyk/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p98g7MvclqAFFHbNXmXOVSZj/full.jpg

Dit was  een vliegtuig met een geodesisch ontwerp, wat het vliegtuig heel taai maakt, hoewel het wel een enigszins apart beeld was, zoals hier te zien bij het vliegtuig in aanbouw:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tRHVfmNckyHyGROIEm7hNThg/full.jpg

Dat het vliegtuig veel kon hebben blijkt wel uit deze foto, dit toestel is ondanks de zware schade veilig geland. De schade werd aagericht door een direct hit van een Duitse luchtafweer-granaat in april 1943:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2KZXgHUucvScZbzX4kXYXWLZ/full.png

Het toestel werd in eerste instantie met name als nachtbommenwerper ingezet, maar ze werden ook voor andere taken ingezet, o.a. voor het laten exploderen van mijnen. Hiervoor werden ze uitgerust met een degaussing ring:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/divvILr3QJzniUGnGC7cqcZy/full.jpg

Later in de oorlog, vanaf 1942, werd hij steeds minder als bommenwerper ingezet, omdat er toen modernere en zwaardere bommenwerpers in gebruik kwamen, met name de Avro Lancaster heeft de Wellington deels verdreven uit haar traditionele rol.

Als verkenner en in enkele andere rollen bleef de Wellington nog wel tot het einde van de Tweede Wereldoorlog in dienst. Na het einde van de oorlog gingen ze wel massaal uit dienst, met uitzonderving van de Wellington T Mark XIX, een traingstoestel dat gebruikt werd voor het opleiden van navigators. Die toestellen bleven nog tot maart 1953 in dienst.

Duitsland heeft overigens ook met minstens één gevangen genomen Wellington gevlogen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PUBd8T92LDigLurs1sTnHGSu/full.jpg

Er zijn in totaal bijna 11.500 Wellingtons gebouwd, maar er zijn er slechts 2 bewaard gebleven, geen van beiden vliegklaar.

Een van de 2 bewaard gebleven toestellen, deels opengewerkt om de geodesische structuur te laten zien:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/eXTlYBg2Ef5bYyt4oj6bCepu/full.jpg

Als laatste vloog vandaag, maar  dan in 1943, de Arado Ar 234 bommenwerper voor het eerst.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/NaIy2TkJwQEsRHkI5hGBB4HA/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/swT9ecBL68oqFPOm7CrHEqxL/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pa9UbSkMTHZmfZHEAeyeijfR/full.jpg

Dit was de allereerste bommenwerper die door straalmotoren aangedreven werd, er waren behoorlijk wat varianten, zowel met twee als met vier motoren. Er zijn ook verkenner- en nachtjager-varianten van gemaakt.

O.a. was er ook een variant met skies ipv een landingsgestel:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ddHGyNrMJNnJk5qLuSkHYZaJ/full.jpg

De oorspronkelijke versies (vooral de tweemotorige B-modellen) werden aangedreven door Junkers Jumo 004-straalmotoren, deze werden later (met name in de viermotorige C-series) vervangen door BMW 003-motoren. Dit om motoren vrij te maken voor de Messerschmitt Me-262 fighter, die ook de Junkers Jumo 004-motoren gebruikte. Bijkomend voordeel was dat de BMW-motoren meer thrust leverden, waardoor de start en de klimsnelheid en ook de cruise snelheid aanzienlijk hoger lagen dan met de Junkers-motoren.

Het toestel kwam voor het eerst in dienst in september 1944, toen Duitsland al behoorlijk aan de verliezende hand was, en omdat de Duitsers het toestel primair inzetten als verkenner (ipv als bommenwerper) is er relatief weinig schade mee aangericht. En dat is maar goed ook, want de geallieerden hadden op dat moment geen enkel toestel dat dit toestel zou kunnen bijhouden op die vlieghoogtes en snelheden...

Tevens was de Ar-234 het laatste Duitse toestel dat nog boven Londen zou vliegen, in april 1945, dus in de allerlaatste dagen van de oorlog.

Na de oorlog heeft de VS het toestel ook nog  geëvalueerd, tijdens  deze periode droeg het ook een Amerikaanse registratie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/f1DokFXUX6vlkjHJHIeP1i8B/full.jpg

Er zijn in totaal 210 exemplaren gebouwd, er is er slechts één van bewaard gebleven, een tweemotorige B-2 variant. Deze staat in een museum in de VS en is niet vliegwaardig:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hKb0obAwhuKKItTHVjwcWeJ4/full.jpg
Dit toestel is tussen 1984 en 1989 optisch geheel gerestaureerd.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Freak187 schreef op zondag 15 juni 2014 @ 00:01:
[...]

Yup that's it. Charter vliegtuigen maken veel meer uren en cycles dan reguliere carriers. 2 of 3 vluchten (ongeveer 14 uur en 5 cycles) per dag, dat ding moet geld verdienen.
De gemiddelde 737 van KLM en zeker de cityhopper kisten maken veel met cycles en waarschijnlijk ook meer uren dan 14/5. Zeker nu ze nog maar minimaal op de grond staan hebben ze voor het middaguur al een cycle of 4/6 achter de rug.
Qua uren zal het mogelijk weinig schelen, meer cycles zorgt voor minder uren, maar de meeste staan alleen nog maar van twaalf tot vijf/zes stil, met tussen de vluchten een half uur/drie kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Euh.... ff vraagje... misschien een tikje blonde vraag, maar niet echt een situatie die ik eerder gehad heb. En het is niet eens voor mezelf :P

Krijg van een vriend die bij EasyJet geboekt heeft de vraag dat er bij zijn naam "Mrs" staat ipv "Mr". En nee, hij is niet verbouwd, last time I checked.

Nou vraagt-ie aan mij of dat problemen gaat opleveren (omdat ik nogal eens vlieg, voor hem is het pas de 2e keer)? Euh, don't know, nog nooit gehad...

Weten jullie of EasyJet hier moeilijk over gaat doen (Ryanair-style kommaneuken zeg maar)? Moet je dit via een Name Change laten wijzigen (is meteen 42 euro...) of valt men hier niet over?

Voor alle duidelijkheid: de naam is wel exact zoals hij bij hem in het paspoort staat, het is puur het geslacht wat niet klopt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Als ze al moeilijk gaan doen, meteen afbluffen en verontwaardigd/boos/teleurgesteld gaan roepen dat ze discrimineren op geslacht en dat hij nog niet in aanmerking komt voor chirurgische ingrepen.

Weten hun veel wat hij in zijn broek heeft zitten, of wat er in zijn geest omgaat.
Rest van zijn gegevens kloppen, dus denk niet dat ze daar al te moeilijk over (moeten) gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NeutraleTeun schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:04:
Als ze al moeilijk gaan doen, meteen afbluffen en verontwaardigd/boos/teleurgesteld gaan roepen dat ze discrimineren op geslacht en dat hij nog niet in aanmerking komt voor chirurgische ingrepen.
Dat is slecht advies: herrieschoppers worden namelijk snel geweigerd door de gezagvoerder, en daar is geen klacht tegen bestand. Ik zou gewoon gaan en het uitleggen als ze het opmerken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Neem aan dat de gezagvoerder niet bij de check-in/douane staat?
En het is geen herrie schoppen, het is de aanspreker rot laten voelen voor zijn tactloosheid omtrent zijn uitingen richting de ander zijn seksuele geaardheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Kijken wat er in de bevestiging staat van de reservering, als dat ook MRS is heeft hij/zij een fout gemaakt dus lief bellen en hopen op wat coulance, is die bevestiging MR dan heeft easyjet een fout gemaakt die ze sowieso wel zullen repareren. Bij de gate is je vriend dermate afhankelijk van de oplettendheid van van de controle dat ik dat niet zou gokken.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
NeutraleTeun schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:09:
Neem aan dat de gezagvoerder niet bij de check-in/douane staat?
Nee, maar doorgaans melden de mensen aan de check-in balie dat aan de gezagvoerder.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik zeg ook niet dat je meteen moet gaan flippen en alles moet gaan afbreken.
Geef alleen aan dat je die ander schuldig moet laten voelen.

Gambieter is degene die daar het kopje 'herrieschopper' voor ging gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

NeutraleTeun schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:09:
En het is geen herrie schoppen, het is de aanspreker rot laten voelen voor zijn tactloosheid omtrent zijn uitingen richting de ander zijn seksuele geaardheid.
"verontwaardigd/boos/teleurgesteld gaan roepen dat ze discrimineren op geslacht en dat hij nog niet in aanmerking komt voor chirurgische ingrepen." valt onder herrieschoppen, vergelijkbaar met in een winkel je zin proberen door te drukken door luidkeels te gaan klagen en andere mensen overlast te geven, om zo druk uit te oefenen op het personeel. Erg onverstandig, op een vliegveld heeft men wel vaker van die mensen en daar weten ze goed raad mee.

Wie heeft de fout gemaakt?

[ Voor 10% gewijzigd door gambieter op 15-06-2014 15:36 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Anoniem: 516668 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 21:31:
Speciaal voor jou Piet:
[afbeelding]

Piet91 schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 22:11:
[...]

Die 2 achter elkaar zijn dus PH-KCK (vooraan) en PH-KCF (achteraan).
De MD11 die daar haaks op staat is PH-KCG.

PH-KCH en -KCI ontbreken dus. We zien wat blauw in de scrapping area maar ik persoonlijk kan zo niet zeker weten of dat een MD11 is.
Maar het lijkt er wel heel erg op (ik kan mij zo geen kist op VCV herinneren met nagenoeg gelijke tint blauw en deze 2 MD11's stonden al bij de scrapping area in de buurt); wij konden -KCH niet vinden op die vorige foto..
Dus waarschijnlijk is -KCH al letterlijk helemaal gescrapped en staat is -KCI dus ergens tussen dinsdag 10 juni en vandaag naar de scrapping area gehaald.

Dat zou betekenen dat op dit moment PH-KCH helemaal is gescrapped, -KCI momenteel wordt gesloopt (of al helemaal) en zeer grote kans dat -KCK, -KCF en -KCG snel zullen volgen. ;(
En nog een foto.

Geen PH-KCH en -KCI te zien.
Dus is PH-KCH inmiddels gesloopt, PH-KCI momenteel in de scrapping area en dan zullen -KCK, -KCF
en -KCG snel volgen ben ik bang. ;(

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpf1/t31.0-8/10353299_705763482814886_2232661629985313942_o.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online
Geen idee wie de fout gemaakt heeft, ik heb de boeking niet voor hem gedaan.

Tnx voor alle antwoorden, ik ga hem gewoon adviseren met de helpdesk van EasyJet te bellen en te hopen dat ze geen 42 euro rekenen om het aan te passen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
gambieter schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:35:
[...]
Wie heeft de fout gemaakt?
Prima, jij wint. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

volgens mij is het het belangrijkste dat de naam klopt tot op de letter. Hier krijg je wel 100% problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 14 juni 2014 @ 18:39:
Ik vind het bijzonder dat ze een hoop gaan inversteren in een luchthaven die 's nachts geen vluchten mag uitvoeren. We hebben een 24-uurs economie, en vliegtuigen die niet vliegen kosten geld, en ook een luchthaven dat niet in gebruik is levert niets op.....
Sowieso krijg ik bij Lelystad Airport het OV-Chipkaart gevoel. Niemand zit hier op te wachten, maar toch door onze strot duwen. Bah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Laatst online: 15:14

Bestla

M/M -> V/F

Lelystad moet blijven zoals het nu is. Poot BV van Chipshol verkoopt , en ziet af van verdere claims tegen Schiphol. De plannen van baan 6 liggen al klaar moet je maar rekenen. De tunnelmachines voor de bagagetunnels worden al warmgedraaid.

Lelystad Airport heeft z'n charme en ik kom er graag. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Bestla op 15-06-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Brilsmurfffje schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:42:
volgens mij is het het belangrijkste dat de naam klopt tot op de letter. Hier krijg je wel 100% problemen mee.
In ieder geval wel bij Vietnam Airlines, daar deden ze afgelopen vrijdag op Noi Bai heel moeilijk over een typo in de voornaam van mijn schoonmoeder (geweigerd, ze kon een dag later met een nieuw ticket vliegen :( ).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 454358

NeutraleTeun schreef op zondag 15 juni 2014 @ 15:04:

Weten hun veel wat hij in zijn broek heeft zitten, of wat er in zijn geest omgaat.
Rest van zijn gegevens kloppen, dus denk niet dat ze daar al te moeilijk over (moeten) gaan doen.
Heb jij ooit gevlogen? Echt? Ze zorgen dan wel dat je je vlucht mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21

Freak187

geen

Fly-guy schreef op zondag 15 juni 2014 @ 12:00:
[...]

De gemiddelde 737 van KLM en zeker de cityhopper kisten maken veel met cycles en waarschijnlijk ook meer uren dan 14/5. Zeker nu ze nog maar minimaal op de grond staan hebben ze voor het middaguur al een cycle of 4/6 achter de rug.
Qua uren zal het mogelijk weinig schelen, meer cycles zorgt voor minder uren, maar de meeste staan alleen nog maar van twaalf tot vijf/zes stil, met tussen de vluchten een half uur/drie kwartier.
Ik weet zeker dat KLM geen 14 flighthours per dag maakt. In de statistieken staan ze op ongeveer 7 uur gemiddeld, terwijl een charter op 12 uur zit (dus dat is een vol jaar met winter en zomer seizoen). KLM draait denk ik een FH/FC ratio van 1 op 1. Een charter zit met een ratio van 1 op 3

Kia Niro-EV 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Vandaag (niet zoveel...):

- 16 juni 1941: Washington National Airport (het huidige Ronald Reagan Washington National Airport) gaat open for business.

- 16 juni 1954: de Lockheed XFV 'Salmon' maakt haar eerste officiële vlucht. Er is maar een vliegend prototype gebouwd en een 2e onafgebouwd exemplaar. Deze kist maakt 32 vluchten; bij geen van deze vluchten is de XFV verticaal opgestegen of geland.
Project wordt een jaar later geannuleerd omdat de vliegsnelheid te laag was en alleen zeer ervaren piloten ermee zouden kunnen vliegen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Lockheed_XFV-1_on_ground_bw.jpg

Dit exemplaar staat in het Sun 'n Fun museum in Florida; op Google Earth is hij hier te zien". Het niet werkende prototype staat op Los Alamitos Army Airfield in California.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Freak187 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 01:41:
[...]

Ik weet zeker dat KLM geen 14 flighthours per dag maakt. In de statistieken staan ze op ongeveer 7 uur gemiddeld, terwijl een charter op 12 uur zit (dus dat is een vol jaar met winter en zomer seizoen). KLM draait denk ik een FH/FC ratio van 1 op 1. Een charter zit met een ratio van 1 op 3
Gaat dit over de gehele vloot? Want de KLM heeft natuurlijk ook redelijk wat long haul vluchten en die kisten hebben een langere turn arround time. Ik weet dat KLM bezig is om z'n 737's om te draaien in 30 minuten.

Deze zomer ga ik waarschijnlijk de vlucht van Garuda naar Jakarta proberen. Heb deze vlucht al een keer eerder gehad met de A330 en dezelfde route een keer via Dubai met Emirates. Hiervan was Emirates het relaxte omdat die korte stop van Garuda heel kort was en midden in de nacht dus je stond een beetje als een geslagen kip in de terminal van Dubai.
Tevens zal het dan mijn langste vlucht worden, Singapore met de KLM vond ik prima te doen dus ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Brilsmurfffje schreef op maandag 16 juni 2014 @ 12:16:
[...]

Gaat dit over de gehele vloot? Want de KLM heeft natuurlijk ook redelijk wat long haul vluchten en die kisten hebben een langere turn arround time. Ik weet dat KLM bezig is om z'n 737's om te draaien in 30 minuten.

Deze zomer ga ik waarschijnlijk de vlucht van Garuda naar Jakarta proberen. Heb deze vlucht al een keer eerder gehad met de A330 en dezelfde route een keer via Dubai met Emirates. Hiervan was Emirates het relaxte omdat die korte stop van Garuda heel kort was en midden in de nacht dus je stond een beetje als een geslagen kip in de terminal van Dubai.
Tevens zal het dan mijn langste vlucht worden, Singapore met de KLM vond ik prima te doen dus ik ben benieuwd!
Denk alleen 737's (hoewel ik persoonlijk 7 uur wel vrij weinig vind :) ).

Op Airliners.net was een user die van de KLM longhaul vloot altijd mooie analyses maakte. In deze -de eerste die ik zo snel terug kon vinden- staat 15:41u vermeld als gemiddelde: http://www.airliners.net/...iation/read.main/2903482/
Is uit 2006 dus de 767 rotatie naar LHR zit er nog bij, en EZE/SCL bijvoorbeeld weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 23:40

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik zie dat er nog geen Gilze (uchtmachtdagen) 2014 topic is. Wie gaan erheen? Ik denk dat het dit jaar erg gaat tegenvallen.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ik wil er heen. Waarom denk je dat het tegen gaat vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bull93
  • Laatst online: 18-12-2023
Ik ga er ook heen. Ben nog nooit bij luchtmachtdagen geweest. Ben daarom ook heel benieuwd. Jammer dat de NATO E-3a awacs gecanceld is. En dat de Arke B787 op zaterdag komt en niet op vrijdag :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De KLM MD-11 komt langs op zaterdag vertelde Peter Hartman mij, dit in teken van het afscheidt van de MD-11 bij de KLM. Andre Kuipers vliegt mee samen met kinderen van de stichting hoogvliegers. Dit alles uiteraard onder begeleiding van de nodige F16's

imho een beetje een matig afscheid voor zo'n mooie kist, wel komt er nog een foto album met foto's die door klm personeel gemaakt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.radiotimes.com/uploads/images/original/50717.png

Over een dik halfuur weer A Very British Airline (BBC2) met de 3e en laatste aflevering:
In this final episode we're in the company's main control room with operations manager, and rugby enthusiast, Kevin McKenzie.

He reveals how the airline manages the challenges of operating out of the world's most congested airport, and deals with the knock-on effects of some passengers actions - from panic attacks before take-off to suspicious items discovered in luggage.

We follow the training of the airline's first intake of cadet pilots since the downturn in air travel after 9/11- each cadet has to pay £84,000 for the 18 month course, so failure would be expensive.

And through some of the company's 40,000 staff, including ex-Harrods manager David Page, we explore what makes BA such a Very British Airline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
Helaas weer een fataal ongeluk met een sportvliegtuig:

http://www.nu.nl/buitenla...uigongeluk-frankrijk.html

Valt me op dat toch regelmatig oudere piloten ongelukken hebben (niet wetenschappelijk bewezen, puur mn eigen gevoel van wat ik zo voorbij zie komen in het nieuws).

Edit: zie nu net dat op nujij ook een aardige discussie over leeftijd etc. gaat

[ Voor 47% gewijzigd door Yihaaa op 16-06-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Yihaaa schreef op maandag 16 juni 2014 @ 22:46:
Valt me op dat toch regelmatig oudere piloten ongelukken hebben (niet wetenschappelijk bewezen, puur mn eigen gevoel van wat ik zo voorbij zie komen in het nieuws).
Vliegen is een dure hobby. Ik kan me voorstellen dat ouderen oververtegenwoordigd zijn onder de kleine groep mensen die het kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 16 juni 2014 @ 21:27:
[afbeelding]

Over een dik halfuur weer A Very British Airline (BBC2) met de 3e en laatste aflevering:

[...]
Grappig; hebben ze (heel kort) over dat BA ook vracht vervoert en dan vooral in de belly van pax-kisten.
En dus suggereren dat ze ook cargo-kisten hebben en die laten ze dan ook zien.

Maar ten tijde van uitzenden zijn die kisten al weg en bestaat de BA cargo afdeling al niet meer. :P

Wel erg leuk was het korte volgen van de nieuwe pilots in training; je ziet daar gewoon het plezier van mensen die hun droombaan najagen.

Was denk ik toch wel de betere aflevering van de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-05 23:40

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Ik wist niet dat de 787 en MD11 zouden langskomen zaterdag! Nu gaat het niet meer tegenvallen.

A Very British airline viel wel tegen, het gaat veel te langzaam, vrijwel geen vliegshots e.d.

Voor zover ik weet is er nog geen planning beschikbaar gesteld voor de twee dagen? De app stelt in ieder geval niet veel voor.

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

Vandaag in 1955 vloog de Tupolev Tu-104 voor het eerst, dit was in feite de eerste echt commercieel succesvolle passagiersjet ter wereld.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pWWm8lXDt02QeMVeGLRo4ySn/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Pw12FQhNkra5MrewmKzZ99Eo/full.jpg

Hij werd aangedreven door Mikulin AM-3M motoren voor de Tu-104A en iets krachtigere AM-3M-500 motoren voor de Tu-104B-versie. Dit waren de twee voornaamste versies (175 van de 201 gebouwde exemplaren waren van deze 2 varianten, 80 A's en 95 B's).

Het was niet de allereerste jet die vloog (enkele anderen, zoals de Comet, de Caravelle of de Boeing 367-80 gingen hem voor), en het was ook niet de allereerste jet die commercieel in dienst ging (dat was de Comet), maar het wel de eerste jet die commercieel succesvol was (we weten immers allemaal wat er met de Comet gebeurde...), en tussen 1956 (toen de Comet tijdelijk uit dienst ging) en oktober 1958 (introductie van de Boeing 707) was het zelfs de enige in dienst zijnde passagiersjet ter wereld.

Het toestel kwam voor het westen eigenlijk als een complete verassing. Men ging ervan uit dat de Sovjets op dat moment nog onvoldoende kennis en kunde hadden om een toestel van deze specificaties en deze perfomance zo snel in de lucht te krijgen. Tot het toestel in 1956 opeens in Londen landde ivm een staatsbezoek aan Engeland, dat kwam dus als "the shock of a lifetime...." ;)

Ook op Schiphol waren ze wel eens te zien, zoals hier op 15 augustus 1973, net van de gate vertrokken voor een terugvlucht naar Moskou:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/94IIzzHLlU97ZE3PvzLWIBJi/full.jpg

Het toestel is eigenlijk afgeleid van de Tupolev Tu-16 bommenwerper, een praktijk die in de Sovjet-Unie toendertijd niet ongebruikelijk was. Vandaar ook de glazen neus, die in de bommenwerper bedoeld was voor de bommenwerper. Deze heeft men in de Tu-104 "gewoon" laten zitten om tijd, research en moeite te besparen. Hij werd verder nergens voor gebruikt.

Het toestel had een vrij grote flight deck crew, namelijk 5 man: twee piloten, een navigator, een boordwerktuigkundige en een radio-operator (deze laatste functie kwam later te vervallen)

Het toestel was best lastig te vliegen omdat het erg gevoelig was voor de controls en een vrij hoge landingssnelheid had. Mede daarom wordt er ook van een drag-parachute gebruik gemaakt bovenop de conventionele remmen (thrust reversers had het ding niet):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/LNvMxeHqlSvC0fG2TnRlOj6r/full.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/nwZ28yW9dOoKqee1FgqVG9JF/full.jpg

Het toestel is maar 4 jaar in produktie geweest (1956-1960), en er zijn er 201 van gebouwd.

Naast Aeroflot vloog ook de Sovjet-luchtmacht ermee als transporttoestel, plus de luchtmachten van Tsjechoslowakije en Mongolië. De enige niet-Sovjet commerciele operator was CSA Czechoslovak Airlines die 6 toestellen (4 nieuw, 2 ex-Aeroflot) gevlogen hebben. Zoals deze CSA Tu-104 in Stockholm bewijst (1971):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0lZT4PLDiLaZzp4k7Z827T4L/full.png

De laatste exemplaren zijn in 1986 buiten dienst gegaan bij Aeroflot, de laatste operator van het type. Hij werd opgevolgd door de Tupolev Tu-154, die op dit moment nog steeds vrij grootschalig in gebruik is bij diverse maatschappijen.

De latere Tupolev Tu-124 is ook van dit toestel afgeleid, de 124 was wat kleiner en meer voor short-haul bedoeld, en had 's werelds eerste turbofan-motoren.

Ook de (veel succesvollere qua produktie-aantallen) Tupolev Tu- 134 heeft duidelijke karaktertrekjes van de Tu-104, inclusief de glazen neus. Niet zo verassend, want de Tu-134 is weer afgeleid van de Tu-124, en dus indirect ook van de Tu-104.

De tussenliggende Tupolev Tu-114 had dan weer niks met deze modellen te maken, dit was ook een propeller-gedreven toestel dat was afgeleid van de Tupolev Tu-95 bommenwerper.

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 43 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.