Anoniem: 248568 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 15:45:
Vandaag voor het eerst mijn theorie-examen gedaan en gezakt met 9 fouten. Ik baal hier echt als een stekker van. Sommige dingen kan je gewoon niet goed zien als je niet op de voorste rij zit. Echt triest vind ik dat van het cbr. Zo was er een vraag of een fietser bij een rotonde voorrang had of niet. Ik zag de haaien tanden te laat dus ik had het antwoord fout.
Zuur dat je niet geslaagd bent

. Als het goed is zijn de schermen zo opgesteld dat je het vanaf elke plek kan zien. Als dat niet zo is zou ik even bij een opticien langsgaan. Duurt een paar minuten en dan weet je hoe het ervoor staat. Kan je daarna altijd nog kijken of je er iets aan wilt doen.
Hoe dan ook. Ik heb toch nog een aantal vragen over degene waarvan ik denk dat ik ze fout had.
1) Bij een file moet je als motorrijder weer invoegen op een rijstrook als de snelheid van het verkeer ... km/uur bedraag?
A. 15km/h
B. 25km/h
C. 40km/h
Ik dacht dat het sneller was dan stapvoets maar volgens Vekabest is het 40km/h. Kan iemand dat bevestigen?
Je mag met maximaal 50km/u tussen de file en daarbij mag het verschil max 10km/u zijn, dus is 40km/u het antwoord. Wel een beetje een instinker, want volgens mij heb ik enkel geleerd: bij 50km/u er weer tussen en max 10km/u verschil. Overigens weet ik niet waar je stapvoets vandaan hebt, want je mag bij een rijdende file er ook tussendoor.
Beetje verwarrend, dus gewoon stampen: een motor met zijspan is meer dan twee wielen, een motor met aanhanger is dat niet. Ik denk dat ze alleen naar het voertuig zelf kijken, niet eventuele karretjes erachter.
Stomme aan dit bord is dat ze op sommige plekken dit gebruiken ipv C2 (eenrichtingsverkeer), maar aan de andere kant wel C3 neerzetten (die blauwe pijl).
---
3) Wat is belangrijk bij het dragen van een helm?
A. Deze met ietwat strak zitten
B. Deze moet ietwat ruim zitten.
Volgens mijn boek mag deze niet té ruim zitten. Beetje speculatief dus. Ik had maar antwoord A ingevoerd. Welke is het?
Te strak is het antwoord. Bij aanschaf moet je helm te strak zitten, deze vormt dan naar je hoofd. En sowieso is te strak altijd beter dan ruim, want die helm moet blijven zitten als je valt. Eventueel ongemak door een strakke helm (hoofdpijn) is minder erg dan een helm die van je hoofd vliegt.
Liefst zit-ie gewoon goed na een tijdje gedragen te hebben: niet te strak, niet ruim.
---
4) Hoe is precies de voorrangssituatie op een erf? Ik wist het echt even niet meer. In het motor boek word er vrijwel niets over gezegd en ergens op internet las ik gisteren nog: "alle bestuurders gaan voor". Klopt dit?
Overigens was de situatie zo dat jij als motorrijder net het erf op was gereden en links van jou kwam een scooter. Het was een "+" kruispunt (links, rechts, voor en achter). De vraag was wie er voorrang had. Volgens mij heb ik dan gewoon voorrang omdat ik voor hem van rechts kom maar ik was op dat moment even verward door die regel die ik gisteren op internet tegenkwam.
---
Gewoon normale voorrangsregels. Enige verschil is dat voetgangers de hele weg mogen gebruiken (maar ze hebben geen voorrang) en je snelheid moet laag zijn (tot voor kort stapvoets, nu 15km/u, maar ik denk niet dat ze dat vragen ivm de recente wijziging).
Verder gewoon oefenen, oefenen, oefenen. Op het internet zwerft ergens een set van 1400 vragen rond, dus die kan je gebruiken. Elke vraag die je fout hebt even uitzoeken (ik wil altijd het 'waarom' van een regel weten), dan onthoud je het veel beter. Ook bij vragen die je goed had, maar wel twijfelde: gewoon even uitzoeken.
BlackLabel01 schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 16:18:
[...]
Deze vraag slaat eigenlijk nergens op, je moet als motorrijder helemaal niks, je mag in Nederland met 2 voertuigen naast elkaar op 1 rijstrook rijden. Als je dit te snel doet kun je hier alleen voor gepakt worden wanneer dit gevaar voor andere weggebruikers oplevert (art. 5 WVW). Ze doen net alsof die gedragscode wetgeving is waar je je aan moét houden.
Het CBR bedenkt wel meer regeltjes die niet wet zijn... Ze vinden ook dat je persé beschermende kleding aan moet, naast een helm. Gewoon even in mee gaan en het verschil weten tussen wat het CBR wilt en wat mag. Geldt ook op je rijexamen.
[Voor 7% gewijzigd door XBL op 04-10-2013 16:27]