Ik denk niet dat (hier in nederland) het verlangen om echt off-grid te gaan heel hoog is.
Wat je hier wel ziet is dat mensen het toejuichen dat de mogelijkheid om het te doen steeds betaalbaarder etcetera wordt.
Vooralsnog kost een aansluiting op het elektriciteitsnet praktisch helemaal niets door de teruggavepost energiebelasting.
Men vindt het denk ik gewoon erg fijn om te weten dat wanneer die voordelen wegvallen er ook andere mogelijkheden zijn en die steeds bereikbaarder worden voor de 'gewone' consument.
Dat zorgt er ook weer voor dat de energiebedrijven op moeten passen dat ze het niet te bont maken zodat (veel) mensen dit ook echt gaan doen.
(het gaat dan natuurlijk vooral over geld, niet over duurzaamheid)
Afsluiten van gas is weer een heel ander verhaal... ik had dat ding het liefst ook z.s.m. weggehaald, helaas heb ik niet de praktische mogelijkheden (ruimte) om dat te realiseren.
Bij een eventuele zelfbouwwoning (droom...

) gaat een gasaansluiting er sowieso niet komen. In het gunstigste geval kost gasaansluiting €1200,- en een gasketel (€1000) dan nog het periodieke vastrecht en verbruik (€160,- per jaar plus nog eens €150 gasverbruik ofzo) en je bent qua kosten al aardig op weg naar een all-electric oplossing voor je warmtevraag.
[
Voor 16% gewijzigd door
NovapaX op 04-05-2015 14:57
]