De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.716 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:00:
[...]

zoals de website zegt
De Elga (ELektrische warmtepomp voor de GAsketel) is een lucht-waterwarmtepomp met een binnen- en buitenunit.
ELektrische warmtepomp voor de GAsketel
Niets met grond te maken dus :)

Warmtepomp is gewoon een gebruikte techniek, phase change noemen ze het ook alleen is dat vaak alleen koelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rol-Co op 05-05-2015 23:04 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om maar even in een gezellige kroeg stemming te komen:warmtepomp voor koeling van eten heet dus een koelkast liggend model wat vaak een vriezer is vrieskast. het is echt niet zo moeilijk hoor dat het apparaat een technisch deel/onderdeel heeft met de naam warmtepomp ja ook dat klopt. noemen wij het een warmtepomp NEE! valt het onder de catergorie machine/ding warmtepomp oh jazeker. is dit informatief oh jazeker

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2015 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
"Warmtepomp" zegt het al.
Je pompt de warmte van de ene kant naar dun andere.
Verzamelnaampje dus....
I rest my case.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:12:
"Warmtepomp" zegt het al.
Je pompt de warmte van de ene kant naar dun andere.
Verzamelnaampje dus....
I rest my case.
bedankt voor de verlossing. nog iets leuks meegemaakt met het leggen van pvtjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:57
teacher schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 22:54:
[...]

Even een schaamteloze zelfquote:
:P
[...]
Hoeveel verschillende bronnen bijdragen zegt niks over blootstelling en effect. Het probleem met houtrook is dat het met name in dicht bewoonde gebieden voor lokaal gigantische hoeveelheden fijnstof en andere troep zorgt. Daarbij komt ook nog eens dat de ene soort fijnstof niet de andere is. Uit onderzoek blijkt dat kankerverwekkende stoffen die zijn geadsorbeerd aan de fijnstofdeeltjes een rol spelen bij de schadelijke effecten van fijnstof. Je kan dus zeezout of uitstoot uit stallen niet zondermeer vergelijken met bijvoorbeeld houtrook of dieselemissies.

Zelf woon ik ook in zo'n wijk uit de jaren '90 waar "de betere huizen" standaard van een RVS rookkanaal werden voorzien. Helaas wordt daar ook flink gebruik van gemaakt. 's Winters liggen wij hier vaak noodgedwongen met alle ramen potdicht te slapen omdat de stank (dag en nacht) niet is te harden. Er hoeven er maar 1 of 2 bij te zitten die bewust of onbewust verkeerd stoken en een hele wijk kan ervan "meegenieten". En ja: ik heb zelf ook boter op mijn hoofd een houtkachel en ik vind het ook superleuk om in de weekenden op verantwoorde wijze fikkie te stoken, maar dat zou ik graag inleveren voor een algeheel stookverbod zodat we verlost zijn van die misdadig smerige lucht die er hier 's winters vaak hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 21:59:
[...]

mag ik even weten welke persoon hier een fiets heeft als hoofdvervoer? :F if not wees dan stil over duurzaamheid. 90% rijd met 1000kg+ auto als het tegenzit ;w mensen willen maar graag duurzaamheid zolang het maar geld maakt |:( holland anno alle tijden anyways Good Game
Hiero :Y Wel eentje met een verbrandingsmotor maar zodra er een elektrische motor met snellaadfunctie uit komt schakel ik gelijk over.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:13:
[...]

Hiero :Y Wel eentje met een verbrandingsmotor maar zodra er een elektrische motor met snellaadfunctie uit komt schakel ik gelijk over.
is er al https://www.mission-motorcycles.com/ en daarmee trek je de s1000RR, hayabusa, 1299 panigale etc.zoek tot 150km/h per uur.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:13
Dat klopt ook niet helemaal.
Een warmtepomp kan namelijk ook koelen. En het ding wat als airco verkocht wordt kan ook verwarmen. het is technisch identiek aan elkaar.
Het is dus puur marketing omdat veel mensen bij een airco denken aan 'stroomvreter' terwijl het feitelijk hetzelfde apparaat is.

Edit: huh, ik reageerde op een bericht van teacher, en nu is het weg...

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 05-05-2015 23:22 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NovapaX schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:20:
Een warmtepomp kan namelijk ook koelen. En het ding wat als airco verkocht wordt kan ook verwarmen. het is technisch identiek aan elkaar.
Het is dus puur marketing omdat veel mensen bij een airco denken aan 'stroomvreter' terwijl het feitelijk hetzelfde apparaat is.

Edit: huh, ik reageerde op een bericht van teacher, en nu is het weg...
censuur my friend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
marcel3 schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:13:
[...]

Hoeveel verschillende bronnen bijdragen zegt niks over blootstelling en effect. Het probleem met houtrook is dat het met name in dicht bewoonde gebieden voor lokaal gigantische hoeveelheden fijnstof en andere troep zorgt. Daarbij komt ook nog eens dat de ene soort fijnstof niet de andere is. Uit onderzoek blijkt dat kankerverwekkende stoffen die zijn geadsorbeerd aan de fijnstofdeeltjes een rol spelen bij de schadelijke effecten van fijnstof. Je kan dus zeezout of uitstoot uit stallen niet zondermeer vergelijken met bijvoorbeeld houtrook of dieselemissies.

.
Ik quote mijzelf weer even:
teacher schreef op zondag 21 september 2014 @ 20:08:
[...]

En inderdaad, zeezout lijkt mij ook minder schadelijk dan metaaldeeltjes, of PAK's. Alleen is het lastig bepalen in hoeverre de ene stof schadelijker is dan de andere. Daar zijn ook geen goede modellen voor.

Rivm dossier fijnstof zegt er het volgende over:

Vaststaat dat niet al het fijn stof even schadelijk is en dat er waarschijnlijk betere indicatoren kunnen worden ontwikkeld die de causale relaties kunnen onderbouwen. Gezien de complexe samenstelling van fijn stof is nog niet vastgesteld wat het precieze gevolg van vermindering van de genoemde componenten is op de terugdringing van gezondheidsschade.
Ondanks de mogelijke verschillen in schadelijkheid tussen bestanddelen van fijn stof (WHO, 2006b) is de Wereldgezondheidsorganisatie er tot voor kort van uitgegaan dat in het heterogene fijnstofmengsel van zowel PM10 als PM2,5 elke component gezondheidskundig even belangrijk is.

Dus, volgens de gebruikelijke modellen is fijnstof afkomstig van zee en/of duin vooralsnog even schadelijk als fijnstof afkomstig van bijvoorbeeld autobanden en remblokken of landbouw en de metaalindustrie. En mijn houtkachel...

Dus als je snelle winst wil maken, moet je niet houtstook in steden verbieden, maar bijvoorbeeld industrie en landbouwbedrijven in (de buurt van) steden.
En ja, houtstook is makkelijk, want je kan het ruiken en aanwijzen en je buren aso noemen.

Vervolgens ga jij op je fietsje naar je werk (net als ik) en fiets je door de polder achter een scooter. In die polder wordt geploegd of gedorst. Stel je fietst niet, maar je zit in de auto, en de blower blaast lekker alle lucht van buiten (uitlaatgas, rubberdeeltjes, koppeling en remstof) zo je neus in. Wie kan je dan aso noemen? De boer? De scooteraar? Mensen voor je in de auto? Industrie van over de grens? De zee of de duinen?

* teacher heeft zich ingelezen :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:14:
[...]

is er al https://www.mission-motorcycles.com/ en daarmee trek je de s1000RR, hayabusa, 1299 panigale etc.zoek tot 150km/h per uur.
Die heeft alleen een J1772 aansluiting, dat is wellicht snelladen als je een 110V net hebt maar hier in Nederland is laden op 230V natuurlijk al de norm. Ik heb het over CCS of Chademo waarmee je met 50KW kan laden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een leuke toevoeging voor de kroeg misschien mensen hier met wat ideeën qua hoofdcomputer, intel nuc, gigabyte of surface pro. zijn er nog andere leuke computers met klein verbruik onder de 20 a 30watt?
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/14ah0ft.jpg
op dit moment zitten mijn bluebuds met u2414h monitor erop aangesloten. mc4 input to 8mm adapter al aanwezig alleen nog een paneeltje(met de juiste voltages).

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2015 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:50:
Even een leuke toevoeging voor de kroeg misschien mensen hier wat ideeën qua hoofdcomputer, intel nuc, gigabyte of surface pro. zijn er nog andere leuke computers met klein verbruik onder de 20 a 30watt?
Raspberry Pi2 doet "gewoon" Windows 10, dus die is zeker interessant om in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:54:
[...]

Raspberry Pi2 doet "gewoon" Windows 10, dus die is zeker interessant om in de gaten te houden.
ik wil wel wat power hebben en een pi is qua computing power 10 jaar terug in de tijd. zou gaaf zijn als je ze kunt stacken en 1 computer maken en is misschien wel het overwegen waard voor simpele dingen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2015 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:25:
En ja, houtstook is makkelijk, want je kan het ruiken en aanwijzen en je buren aso noemen.

Vervolgens ga jij op je fietsje naar je werk (net als ik) en fiets je door de polder achter een scooter. In die polder wordt geploegd of gedorst. Stel je fietst niet, maar je zit in de auto, en de blower blaast lekker alle lucht van buiten (uitlaatgas, rubberdeeltjes, koppeling en remstof) zo je neus in. Wie kan je dan aso noemen? De boer? De scooteraar? Mensen voor je in de auto? Industrie van over de grens? De zee of de duinen?

Dat heet jijbakken. En niet bestaande stellingen verzinnen. Maar het is hier een kroeg, dus ik vergeef het je. :-)

Waar het over gaat is of je vermijdbare methoden met ernstige bijwerkingen moet gebruiken voor je persoonlijke plezier terwijl al lang geleden bewezen is dat het de gezondheid van mensen schaadt. Het antwoord van elk weldenkend mens is uiteraard nee. Een echte liberaal is het hier mee eens. De grens van vrijheid ligt daar waar je anderen schaadt.

Er gaan veel meer mensen dood aan fijnstof dan aan onveiligheid in het verkeer. Aan beperken van de uitstoot van het verkeer wordt al tientallen jaren iets aan gedaan, maar er wordt onvoldoende gedaan aan het beperken van de effecten van schadelijke houtstook door particulieren.
Nieuwjaarsvuurwerk is ook zoiets, ook schadelijk voor mens en dier en dit kan beter door centrale shows te organiseren. Daar was dit jaar al enige verbetering in te bespeuren.

Nu is de VVD aan de macht, de partij die meer vervuiling en geluidsoverlast prima vind als er maar hard gereden kan worden. De Nederlandse milieudoelen worden jarenlang structureel niet gehaald door wisselende visieloze kabinetten met VVD en CDA. Jammer genoeg is nauwelijks perspectief op verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:55:
[...]

ik wil wel wat power hebben en een pi is qua computing power 10 jaar terug in de tijd. zou gaaf zijn als je ze kunt stacken en 1 computer maken en is misschien wel het overwegen waard voor simpele dingen.
De Pi1 is zeker 10 jaar terug in de tijd, maar de Pi2 heeft een quadcore die ook nog eens een stuk sneller is per core.
Effectief zo'n 6x sneller dan de Pi1.

Voor een hoop zaken meer dan snel zat. Zeker als het gaat om monitoring/automatisering.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
teacher schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:25:
[...]

Ik quote mijzelf weer even:

[...]

Dat is toch een beetje je je kop in het zand steken. Met name naar dieselmotoremissies is veel onderzoek gedaan. Het duurt altijd een tijd voordat dit soort nieuwe inzichten hun weg vinden naar de regelgeving (zeker als de VVD aan de macht is zoals mrmrmr zegt |:( ).
Het IARC heeft inmiddels fijnstof van dieselmotoren geclassificeerd als 2A verdacht carcinogeen. In mijn studententijd heb ik zelf meegewerkt aan onderzoek naar dieselemissies. Dat is alweer meer dan 10 jaar geleden, maar ook toen al waren er indicaties dat stoffen geadsorbeerd aan de fijnstofdeeltjes onderdeel uitmaakten van het werkingsmechanisme.
En afgezien van (veel) fijnstof komt er uit een slecht gestookte houtkachel nog veel meer troep. Aromaten, VOC's, zwavelverbindingen etc. Dat is ook waarom je het ruikt. En van de meeste van die stoffen staat al lang en breed vast dat ze kankerverwekkend zijn. Ik blijf er bij dat als je dat allemaal weet dat het op het op het misdadige af is om hele woonwijken structureel op deze stoffen te "trakteren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

En, zoals de ECN publicatie duidelijk maakt, is de fijnstof uitstoot van houtstook (en dioxines, NMVOS, PAK's en CO) vele malen hoger dan de relatieve bijdrage aan de energievoorziening.

Bovendien vindt de uitstoot plaats daar waar veel mensen zich bevinden en is het een bron van fijnstof waar we zelf wat aan kunnen doen en goede alternatieven voor hebben, in tegenstelling tot de zee of de duinen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

NovapaX schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 23:20:
Daikin
Zelfs de fabrikant weet niet hoe die het moet noemen. Een lucht/lucht warmtepomp, airconditioner of split unit.

Airco is ook maar een afkorting van Airconditioner, oftewel een apparaat wat de lucht conditioneert. Dit hoeft nog niet eens koeling te zijn. Theoretisch zou je een bevochtiger dus ook een airco kunnen noemen, omdat deze ook de luchtvochtigheid van de lucht conditioneert. In de praktijk gebruiken we de benaming airco vaak wel voor een koeler. Wordt het apparaat omkeerbaar (dat was vroeger nog niet het geval) en kan het dus ook verwarmen, dan vind ik de term airco wat te kort doen, al klopt de benaming (conditioneren van lucht) nog steeds.

[ Voor 13% gewijzigd door antonboonstra op 06-05-2015 09:20 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Alleen nu nog een oplossing voor de spuuglelijke buitenunit's...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Een 'voordeel' van onze fijnstof emissies is dat we er ook zelf onder lijden wat het gemakkelijk maakt om er beleid voor te ontwikkelen, net zoals we dat gedaan hebben met scrubbers in schoorstenen van energiecentrales, lage zwavel brandstoffen, katalisatoren, CFC-vrije spuitbussen, loodvrije benzine, anti-rook wetgeving, etc.

Inter-generationele problemen zijn veel lastiger aan te pakken omdat de effecten van ons handelen pas over decennia zichtbaar worden en het dus voor veel mensen + de politiek een ver-van-mijn-bed show is. Voor onze (klein-) kinderen wordt klimaatverandering door onze CO2-emissies echter geen ver-van-mijn-bed show maar kostbare realiteit. Helemaal voor landen in rivierdelta's met een hoge bevolkingsdichtheid....zoals Nederland.

Luister vanavond even aandachtig naar dit interview van James Hansen (ruim 40 jaar klimaatwetenschapper en voormalig hoofd van NASA's Goddard Institute for Space Studies. Het hele interview duurt 13 minuten en geeft de dreiging in gruwelijk detail en helderheid aan. Dit zou een enorme wake-up call voor onze politiek moeten zijn.

Lang hebben wetenschappers gedacht dat de grote ijskappen op Groenland en vooral Antarctica heel traag zouden reageren op de opwarming. Echter, de laatste paar jaar krijgen glaciologen als Eric Rignot, die al heel lang in het vak zitten, regelmatig een HOLY SHIT! moment.

Enig idee wat de economische gevolgen van 2 meter zeespiegelstijging zijn? Moeten we op termijn de Randstad opgeven? Moeten we nu al stoppen met investeren in de infrastructuur daar en ons richten op het oosten van het land? Dit zijn lange termijn planningsvragen waar het kabinet mee bezig zou moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 06-05-2015 09:49 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/camo_buitenunit.JPG

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Ach Fujitsu noemt het daarom een aircoheater. Vind ik wel een leuke benaming.

Eigenlijk zou Airconditioner al toerijkend zijn; het conditioneren van lucht; verwarmen/koelen/ontvochtigen (en de Dainkin unit bevochtigen+ ventileren). Maar goed in de wandelgangen wordt dat beschouwd als alleen koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Ik heb een knoop doorgehakt, ik stop met mijn website solarwebsite.nl (deed er al een niet veel meer aan) en focus me volledig op solarracing.org.

http://www.solarwebsite.nl/

Hat waren negen mooie jaren :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
JeroenH schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 10:25:
Ik heb een knoop doorgehakt, ik stop met mijn website solarwebsite.nl (deed er al een niet veel meer aan) en focus me volledig op solarracing.org.

Houd je em wel aan/in de lucht?
Jammer, maar aan de andere kant, richten op energie-gevende zaken is altijd goed!

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja voorlopig wel (staat ook op de statische frontpage). Domeinnaam kost niet veel, dus ik heb geen plannen om die op te heffen. Het zou alleen zo kunnen zijn dat ik de ruimte nodig ga hebben voor mijn andere website, dan wordt het een ander verhaal. Maar dat moment is nog niet in zicht.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Times are a changing zong Bob Dylan in 1964 en dit is nog steeds actueel, zeker voor de energiemaatschappijjen: afgelopen April was voor het eerst de baseload power op de Europese stroom markt (EEX) duurder dan piek. De gemiddelde day ahead handelsprijs was €0.0297 per kWh voor baseload en €0.0294 voor piek. Dit alles dankzij een groot wind- en PV-aanbod met de daarbij horende prijsverschuiving in de merit order.

Bestuursvoorzitter Peter Terium van RWE heeft vorig jaar aangegeven dat zijn centrales €0.045 per kWh nodig hebben om quitte te draaien. "Gelukkig" voor RWE gaat de komende jaren een flink deel van de Duitse baseload centrales van het net (de kernenergie phaseout) waardoor de baseload prijs misschien weer wat gaat stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07:44
styno schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 09:48:
Enig idee wat de economische gevolgen van 2 meter zeespiegelstijging zijn? Moeten we op termijn de Randstad opgeven? Moeten we nu al stoppen met investeren in de infrastructuur daar en ons richten op het oosten van het land? Dit zijn lange termijn planningsvragen waar het kabinet mee bezig zou moeten zijn.
Wij zijn een rijk land en hebben de financïele en technische mogelijkheden om veilig te blijven achter steeds hogere dijken rond de zee en de rivieren. Ook een stevige toename van de neerslag pompen / rioleren we wel weg.

Helaas treft klimaatverandering vooral arme landen, zoals de Filipijnen en Bangladesh, waar de middelen er niet zijn om te beschermen tegen zeespiegel-stijging of toenemend natuurgeweld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik vraag me nog steeds wel af hoe een volledig groene energiemix eruit ziet.
In hoeverre kunnen we volledig zonder gas of kolencentrales. En wat zijn de extra investeringen t.o.v. het beschikbaar houden van een beperkt aantal centrales in geval van zeer ongunstige zon-wind omstandigheden.

Zijn daar makkelijk leesbare en duidelijke onderzoeken naar gedaan en/of artikelen over geschreven.

In wat zijn de realistische limieten en capaciteiten in opslag in waterkracht, en hoe staat dat in verhouding tot de vraag.

Voor bijvoorbeeld off-grid berekeningen voor thuis loopt de capaciteit van de accu's en zonnepanelen zo'n beetje drievoudig exponentieel op met de dekkingsgraad.
Hoe ziet dat eruit voor een europese overgang naar 100% groene stroom.

Ik kan me een website herinneren waar je met schuifknopjes kon spelen met verschillende soorten opwek....

Vind dat interessante vragen om over na te denken.

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 06-05-2015 11:53 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
mrmrmr schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 03:49:
[...]

Dat heet jijbakken. En niet bestaande stellingen verzinnen. Maar het is hier een kroeg, dus ik vergeef het je. :-)
marcel3 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 08:32:
[...]

Dat is toch een beetje je je kop in het zand steken. Ik blijf er bij dat als je dat allemaal weet dat het op het op het misdadige af is om hele woonwijken structureel op deze stoffen te "trakteren".
Ik doe nergens een jij bak. Ik steek mijn kop ook niet in het zand. Ik ontken ook niet dat mijn eigen kachel ook uitstoot heeft. Gelukkig niet zo veel, daar heb ik echt wel op gelet bij aanschaf. :Y Ik ontken ook niet dat dieseluitlaatgas slecht is. Wat ik zeg is dat er, volgens het RIVM dossier fijnstof, meer onderzoek gedaan moet worden, aangezien de individuele componenten waaruit "fijnstof" bestaat niet los gezien kunnen (konden?) worden en je moet aannemen dat alles even slecht/goed/meh* (doorhalen wat niet van toepassing is) is. Dus, houtstook, uitlaatgas, maar ook zeezout, of fijnstof vanaf boerenland.

Dus nogmaals; ik snap niet dat mensen eerst hun buren schuimbekkend van mishandeling beschuldigen, en daarna met een glimlach door de duinen of polder gaan fietsen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

teacher schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:10:
[...]

[...]

Wat ik zeg is dat er, volgens het RIVM dossier fijnstof, meer onderzoek gedaan moet worden, aangezien de individuele componenten waaruit "fijnstof" bestaat niet los gezien kunnen (konden?) worden en je moet aannemen dat alles even slecht/goed/meh* (doorhalen wat niet van toepassing is) is. Dus, houtstook, uitlaatgas, maar ook zeezout, of fijnstof vanaf boerenland.

Dus nogmaals; ik snap niet dat mensen eerst hun buren schuimbekkend van mishandeling beschuldigen, en daarna met een glimlach door de duinen of polder gaan fietsen.
De fijn stof emissies van zee en duin kun je niet beinvloeden, de menselijke emissies wel en laat nou die menselijke emissies (waaronder houtstook) veruit de grootste component van PM10 en PM2.5 zijn. Uit het RIVM dossier:
Recent onderzoek naar de chemische samenstelling van fijn stof in Nederland heeft geleid tot een sterk verbeterd inzicht in de samenstelling ervan (voor een overzicht zie Schaap et al, 2010).
Volgens de meest recente inzichten bestaat fijn stof in de lucht bestaat uit bestanddelen die deels van natuurlijke oorsprong zijn en deels in de atmosfeer zijn gekomen door menselijk handelen; dit laatste wordt ook wel betiteld als antropogeen. Fijn stof (PM10) bestaat gemiddeld voor 75 - 80% uit antropogene bestanddelen; voor de fijnere fractie van fijn stof (PM2,5) is dit 85 - 90%. Op zwaar belaste locaties, zoals binnenstedelijke wegen, ligt het antropogene aandeel in PM10 boven de 80% (Schaap et al, 2010). Deze percentages liggen hoger dan eerdere schattingen (Buijsman et al., 2007; Visser et al., 2001); de oorzaak hiervan ligt vooral in verbeterde inzichten en de beschikbaarheid van meer meetgegevens
En de door mij aangehaalde ECN publicatie laat zien dat houtstook onevenredig veel bijdraagt aan die antropogene fijn stof hoeveelheid ten opzichte van zijn bijdrage aan ons energieverbruik. Bovendien is het binden van fijn stof met PAK's, dioxinen en andere koolwaterstoffen in de rook een extra gevaar omdat die fijn stof deze zeer schadelijke stoffen tot diep in het lichaam vervoeren.

Ook uit het RIVM dossier:
Houtverbranding in kachels en open haarden dragen hooguit enkele procenten bij aan de gemiddelde PM10-concentratie. Dit kan echter oplopen tot 30% voor PM10 en 40% voor PM2,5 in de wintermaanden op locaties waar veel hout wordt gestookt.
Over het verschil in schadelijkheid tussen individuele componenten mag dan niet al teveel bekend zijn, wel zegt het RIVM over zeezout:
Ook zou een dergelijke verruiming van de grenswaarde de mogelijkheid voor een extra antropogene bijdrage kunnen bieden die – in tegenstelling tot zeezout – mogelijk wel schadelijk is.
Het 'meer onderzoek nodig' argument klink mij maar al te bekend in de oren uit de klimaatverandering discussie. Als het over (mijn) gezondheid gaat maak ik liever een Type 1 risico vermijding fout (onterecht gehandeld) dan een Type II (onterecht niet gehandeld). Ondanks onzekerheden is het RIVM dossier verre van een vrijbrief voor de houtstook-liefhebbers onder ons.

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 06-05-2015 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:24
Dat zijn lage spotmarkt prijzen, lag wel in verwachting en wat krijg je dan nog voor jeopwek op laagspanning-vlak, zonder salderen zou ik er niet zo blij van worden.
April was een goede maand met alvast 411kWh voor seizoenverschoven gebruik voor de winter 15/16.
NovapaX schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 11:51:
Ik vraag me nog steeds wel af hoe een volledig groene energiemix eruit ziet.
Als ik vooruit probeer te kijken zonder salderen kom ik op een wensenlijstje waar ik vaart achter zou moeten zien te krijgen
- Accu's bij plaatsen en van UPS naar eiland config schakelen voor uitgesteld etmaal gebruik
- hoge temp warmtepomp (65-95C) om buffer te vullen en daarmee opwek en warmteverbruik deels te ontkoppelen om in te spelen op variabel tarieven
- compacte seizoen opslag?? ben nog opzoek
ThermoChemische opslag wil niet echt vlotten >6GJ/m3 zoals COMPAS/TESSEL pas eerste veldtesten in 2017/18 verwacht en dan nog met silicagel 0,6GJ/m3 en later met mogelijk Na2S 2,4GJ/m3 (die laatste was al basis van SWEAT project en prototype uit 1999 met een 84% eff. 40 verwarming/regeneratie 80C)
Hopelijk brengt verwarming van de elektrische auto's hie de nodige versnelling
Voor bijvoorbeeld off-grid berekeningen voor thuis loopt de capaciteit van de accu's en zonnepanelen zo'n beetje drievoudig exponentieel op met de dekkingsgraad.
Hoe ziet dat eruit voor een europese overgang naar 100% groene stroom.

Ik kan me een website herinneren waar je met schuifknopjes kon spelen met verschillende soorten opwek....
Zonneatlas werkt aan een NL versie, Duitse versies volgens FNN richtlijn
http://die-sonne-speichern.de/speicherrechner/
http://pvspeicher.htw-berlin.de/unabhaengigkeitsrechner/
(50% van thuisaccu in Duitsland maken geen gebruik van subsidie vanwege voldoen aan FNN-richtlinie, die in basisprincipe maar tot max 80% autarkie gaat, vanwege element stabiliteitsbijdrage voor het net)

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 06-05-2015 12:42 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het ging mij meer om de gehele stroommarkt, dus capaciteit aan windparken, biomassa, zon, waterkracht etcetera in heel europa ofzo.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

NovapaX schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:44:
Het ging mij meer om de gehele stroommarkt, dus capaciteit aan windparken, biomassa, zon, waterkracht etcetera in heel europa ofzo.
Daar zijn al diverse studies voor geweest. Een eenvoudige Google search geeft een hele rits

Alle bekende truukjes zitten erin: storage, dispatchable RE (biogas, hydro, P2G), demand side management, veel hogere energie efficientie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
NovapaX schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 12:44:
Energy game van http://www.energytransitionmodel.com/

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Volgens mij zijn de belangrijkste ingrediënten voor 100% hernieuwbaar: geografische spreiding en overcapaciteit.
En dan geldt: hoe meer spreiding, hoe minder overcapaciteit er nodig is; ik denk aan koppelingen tussen halfronden en continenten.

Om die spreiding goed mogelijk te maken is een goede internationale infrastructuur noodzakelijk.
Bij voldoende spreiding en overcapaciteit is er maar erg weinig opslag nodig; er zijn dan voldoende betrouwbare regelbare bronnen om het restje mee te regelen (geothermie, hydro etc).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Proton_ schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:22:
Volgens mij zijn de belangrijkste ingrediënten voor 100% hernieuwbaar: geografische spreiding en overcapaciteit.
En dan geldt: hoe meer spreiding, hoe minder overcapaciteit er nodig is; ik denk aan koppelingen tussen halfronden en continenten.

Om die spreiding goed mogelijk te maken is een goede internationale infrastructuur noodzakelijk.
Bij voldoende spreiding en overcapaciteit is er maar erg weinig opslag nodig; er zijn dan voldoende betrouwbare regelbare bronnen om het restje mee te regelen (geothermie, hydro etc).
en wat te denken van down-sizen en dus afstand nemen van een 24 uurs economie?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat maakt het makkelijker om aan overcapaciteit te komen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
Paul C schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 10:28:
[...]

Inderdaad interessant. Het document bevestigd wat hier al vaker geroepen wordt, dat ketels gemiddeld maar 93% t.o.v. de bovenwaaarde halen. Heel wat minder dan 107% van de onderwaardering dus. Belangrijk daarbij is dat het rapport vermeld dat er geen significante correlatie is met de leeftijd van de ketel! (Dat wil zeggen: nieuwe ketels zijn niets beter dan oude HR-ketels.)

Volgens het rapport is tevens het tapwaterrendement erbarmelijk. Het hoogst gehaalde rendement is amper 70% en een significant deel zit onder de 30% met zelfs een uitschieter naar 15%!!! Stel je eens voor: voor iedere euro WW die je gebruikt gaat er €6,- door de schoorsteen!
Aan hand van dat rapport en jouw reactie vraag ik mij dus wel af hoe slecht het rendement is als je zeeeer beperkt tapt, maar wel een ingebouwd boilervat hebt. Ergens stond meen ik 320m3/jaar, maar dat zal wel afhankelijk zijn van de hoeveelheid tapwater die je actief verbruikt vs tapwater dat continu warm wordt gehouden voor niets.

Jammer eigenlijk dat elektrische apparaten zo makkelijk te bemeteren zijn, maar (tap)water toch vreselijk moeilijk. Ik zou namelijk niet weten hoe ik exact het aantal kuub warmwater-tapwater zou moeten meten. Wellicht een debietmeter oid vanaf de CV, maar of dat kan bij onregelmatige stroming (willekeurige tapmomenten) om zo aan een totaal te komen? hm, meeste debietmeters lijken flowmeters te zijn... geen die totalen noteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:02
marcel87 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:01:
[...]

Aan hand van dat rapport en jouw reactie vraag ik mij dus wel af hoe slecht het rendement is als je zeeeer beperkt tapt, maar wel een ingebouwd boilervat hebt. Ergens stond meen ik 320m3/jaar, maar dat zal wel afhankelijk zijn van de hoeveelheid tapwater die je actief verbruikt vs tapwater dat continu warm wordt gehouden voor niets.

Jammer eigenlijk dat elektrische apparaten zo makkelijk te bemeteren zijn, maar (tap)water toch vreselijk moeilijk. Ik zou namelijk niet weten hoe ik exact het aantal kuub warmwater-tapwater zou moeten meten. Wellicht een debietmeter oid vanaf de CV, maar of dat kan bij onregelmatige stroming (willekeurige tapmomenten) om zo aan een totaal te komen? hm, meeste debietmeters lijken flowmeters te zijn... geen die totalen noteren.
Je kunt gewoon een watermeter plaatsen in je warm water leiding. Die kan ook voor de CV, zodat je feitelijk koud meet, maar alles wat koud erin gaat komt er ook weer heet uit. Als je ketel een boiler heeft, dan is de uitgaande temperatuur redelijk stabiel, dus dan kun je die gewoon aannemen en weet je wat je tapwater gebruik is in Liters en in energie.

Voor de stilstand verliezen kun je hier een mooie uiteenzetting vinden:
http://www.dicks-website.eu/cvketel/deel2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Omdat ik niet echt weet in welk topic ik mijn vraag kwijt kan probeer ik het maar eens hier. Ik wil graag de warmte behoefte berekenen van onze woonkamer/keuken om zo een inschatting te kunnen maken van de het aantal KWs voor een WP of pelletkachel waar we ons op aan het oriënteren zijn. Het gaat dus om een "beetje grove schatting".

Ik ben de berekening tegen gekomen: aantal m3 * 60 watt. Dit is wel van de simpelheid die ik zoek.

Echter is onze beneden verdieping (170m3) via een vide en open trap gekoppeld aan de eerste verdieping (80m3). Kan ik deze dan bij elkaar optellen en net doen alsof het 1 hoge kamer is (5.2 meter ipv 2.4 meter) of gaat dit niet op bij deze hoogtes omdat je dan een soort trek krijgt?

Het liefst zou ik natuurlijk de vide en open trap afsluiten maar daar valt niet over te praten.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat is misschien wel de simpelheid die je zoekt, maar gaat resulteren in een miskoop.
Dat zou betekenen dat ik een 14KW warmtepomp nodig heb om mijn kleine tussenwoning te verwarmen.
(het grof berekende warmteverlies, inclusief ventilatie, is overigens iets van 4-5KW bij -15ºC)

Warme lucht stijgt, dat maakt het in jouw geval nog net even moeilijker. Maar hoe merkbaar dat effect is is dan weer afhankelijk van de snelheid waarmee de lucht afkoelt aan ramen en wanden.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Een iets minder simpele oplossing, meer rekenwerk, met U-wert het verlies te berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dat had ik al verwacht, een dag heeft 24 uur en daarvan zijn de meeste al ingedeeld.
Tevens heb je zowat alle onderwerpen besproken, en de andere "hobby" vraag steeds meer energie.

Hopelijk bewaar je alle artikelen, het is welk leuk te linken naar een item van x jaar oud als er iemand een vraag heeft ....

Komt er nog een afsluitende "obituary" ?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
NovapaX schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:30:
Dat is misschien wel de simpelheid die je zoekt, maar gaat resulteren in een miskoop.
Dat zou betekenen dat ik een 14KW warmtepomp nodig heb om mijn kleine tussenwoning te verwarmen.
(het grof berekende warmteverlies, inclusief ventilatie, is overigens iets van 4-5KW bij -15ºC)

Warme lucht stijgt, dat maakt het in jouw geval nog net even moeilijker. Maar hoe merkbaar dat effect is is dan weer afhankelijk van de snelheid waarmee de lucht afkoelt aan ramen en wanden.
Het valt me wel op dat de producenten van pelletkachels een hoger vermogen per M3 vragen dan dat ze voor warmtepompen doen.

Mag ik vragen hoe groot jouw warmte pomp is?
Domba schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:05:
Een iets minder simpele oplossing, meer rekenwerk, met U-wert het verlies te berekenen
Bedankt voor de link, ik ga dit weekend maar eens aan mijn Engels Duits werken.

[ Voor 20% gewijzigd door MarcoL1978 op 07-05-2015 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb geen warmtepomp. Maar uit mijn berekeningen en ervaringen van anderen zou ik in principe voldoende moeten hebben aan 5KW.

Het heeft in principe ook weinig met de grootte van de ruimte te maken, maar veel meer met het warmteverlies (isolatie, tochtdichtheid)

Overigens moet je eigenlijk deze gebruiken om de totale warmtebehoefte van een ruimte te berekenen:
http://www.u-wert.net/berechnung/waermebedarf/

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Thanks! Ik heb gisteravond even gepeild en de WAF voor de laatste is erg hoog _/-\o_
Wel mooi dat je totaal niet ziet dat er en warmtepomp staat. Met houten beschermkooi kan hij zelfs in de voortuin komen te staan :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
MarcoL1978 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 15:58:
Omdat ik niet echt weet in welk topic ik mijn vraag kwijt kan probeer ik het maar eens hier. Ik wil graag de warmte behoefte berekenen van onze woonkamer/keuken om zo een inschatting te kunnen maken van de het aantal KWs voor een WP of pelletkachel waar we ons op aan het oriënteren zijn. Het gaat dus om een "beetje grove schatting".

Ik ben de berekening tegen gekomen: aantal m3 * 60 watt. Dit is wel van de simpelheid die ik zoek.

Echter is onze beneden verdieping (170m3) via een vide en open trap gekoppeld aan de eerste verdieping (80m3). Kan ik deze dan bij elkaar optellen en net doen alsof het 1 hoge kamer is (5.2 meter ipv 2.4 meter) of gaat dit niet op bij deze hoogtes omdat je dan een soort trek krijgt?

Het liefst zou ik natuurlijk de vide en open trap afsluiten maar daar valt niet over te praten.... |:(
Als je het heel grof wilt hebben:

Warmteverlies:
Gevel/dak ongeisoleerd: 60
Gevel/dak geïsoleerd: 15
Enkel glas (inclusief kozijn): 150
Dubbel glas (inclusief kozijn): 90
HR++ glas (inclusief kozijn): 50
Vloer ongeisoleerd: 30
Vloer geïsoleerd: 10

Vermenigvuldig bovenstaande met de oppervlaktes (op basis van de buitenmaten) en tel bij elkaar op en je hebt een grove indicatie van je warmteverlies in Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Paul C schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 08:58:
[...]

Als je het heel grof wilt hebben:

Warmteverlies:
Gevel/dak ongeisoleerd: 60
Gevel/dak geïsoleerd: 15
Enkel glas (inclusief kozijn): 150
Dubbel glas (inclusief kozijn): 90
HR++ glas (inclusief kozijn): 50
Vloer ongeisoleerd: 30
Vloer geïsoleerd: 10

Vermenigvuldig bovenstaande met de oppervlaktes (op basis van de buitenmaten) en tel bij elkaar op en je hebt een grove indicatie van je warmteverlies.
Als ik het goed interpreteer bereken ik dan het warmte verlies in watts per m2? Dat is wel heel handig, dank je. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 23:23:
Dat had ik al verwacht, een dag heeft 24 uur en daarvan zijn de meeste al ingedeeld.
Ja, dat speelt ook mee.
Tevens heb je zowat alle onderwerpen besproken, en de andere "hobby" vraag steeds meer energie.
Klopt, maar geeft ook energie. Al die teams bestaan uit slimme, jonge, gedreven mensen die vooruit willen. Dat is een verfrissend verschil met wat je tegenkomt als je je bezighoudt met wat in Nederland doorgaat voor duurzaamheid...
Hopelijk bewaar je alle artikelen, het is welk leuk te linken naar een item van x jaar oud als er iemand een vraag heeft ....
Ja, ik laat de domeinnaam en de Wordpress-installatie gewoon staan, dus de artikelen zijn gewoon vindbaar.
Komt er nog een afsluitende "obituary" ?
Al op de site gekeken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Op de een of andere manier kwam ik op www.solarwebsite.nl/nl uit ( en dat was zeer bondig) en niet op www.solarwebsite.nl

Nog even aftellen en dan weten we de lijst .......

[ Voor 39% gewijzigd door ollie1965 op 07-05-2015 09:32 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:30:
Op de een of andere manier kwam ik op www.solarwebsite.nl/nl uit ( en dat was zeer bondig) en niet op www.solarwebsite.nl
Ah, woeps, even geen rekening gehouden met de meertalen-plugin. Aangepast!
Nog even aftellen en dan weten we de lijst .......
Ja! 8) 8) Dit weekend ga ik de tickets boeken, dan wordt het wel echt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
MarcoL1978 schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 09:04:
[...]

Als ik het goed interpreteer bereken ik dan het warmte verlies in watts per m2? Dat is wel heel handig, dank je. d:)b
Ja, dat had ik maar wegversimpelt. Ik had per ongeluk ook de Watt als eenheid voor de uitkomst weg gelaten, maar die lijkt me toch wel handig. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zonet mijn huis (globaal) een hierin ingevoerd:
http://www.heatpumpconfigurator.be/over-HPC/wat

Werkt erg goed, maar je moet dan wel wat kennis van de isolatiewaarden van je huis hebben. Als je het allemaal op basis van bouwjaar laat berekenen dan is hij veel te voorzichtig.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Jeroen H: Jammer, Jammer, :'(
maar ik zag het al aankomen, je laatste post was iets van Oktober 2014;
ik weet nog, in de goeie oude tijd, computer aanzetten en even kijken of Solarwebsite of Jeroen nog iets leuks / interessant te melden had.
het leukste van al die jaren vond ik wel die foto montage / filmpje ? (weet je nog) van de plaatsing van jouw zonnepanelen op je dak.
met als goeie 2e een soort top 10 maken van alles wat elektra verbruikt in je huis; na het lezen hiervan heb ik direct een verbruiksmeter gekocht en hetzelfde in mijn huis gedaan.
Jeroen, Bedankt voor alle leuke / interessante stukjes _/-\o_
(had ik al gezegd dat ik het jammer vind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ach, jammer? Dingen hebben een begin en een einde. Ik weet nu al dat ik dat met de zonne-auto's ook niet eeuwig zal doen. Interesses veranderen, omstandigheden veranderen, etc.

Maar bedankt voor je post, het is leuk om te horen dat wat ik schreef gewaardeerd werd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren, ik ben vast de eerste niet tegen het volgende aanloopt. Ik heb bij mijn WBV gevraagd of het mogelijk is als ZAV (Zelf Aangebrachte Voorziening) zonnepanelen op het dak te plaatsen. Voor de duidelijkheid was het geen officiële aanvraag maar wat schetst mijn verbazing, het wordt afgewezen omdat er nog geen beleid voor is... Maar als er geen beleid is kun je iets ook niet verbieden of denk ik dan te simpel? :?

Ik wil natuurlijk gewoon een goede verhouding houden met de verhuurder dus ik ga niet zomaar iets doen maar dit antwoord is erg onbevredigend. Wel gaven ze aan aan het einde van het jaar met beleid te komen maar daar koop ik nu niks voor. Anno 2015 vind ik het ook wel wat gek dat je in en aan een huurhuis vanalles mag (ver)bouwen maar iets duurzaams als zonnepanelen is nog niet over nagedacht...

Wat kan of ga ik nu doen? Er is vast iemand hier die daar iets over kan zeggen. :)
Ik plaats het hier omdat het natuurlijk niet alleen om zonnepanelen gaat, wat mij betreft mag eventuele discussie ook gaan over andere duurzame (WP, WTW etc. etc.) maatregelen in en om een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Grappig. Ik ben ook met zonnepanelen begonnen in een huurwoning. Antwoord op de aanvraag liet weken op zich wachten, omdat er geen beleid was (werd mij verteld toen ik belde). Uiteindelijk kwam er antwoord: toestemming.

Het lijkt er dus op dat je een WBV hebt die bij twijfel "nee" roept, terwijl de mijn bij twijfel "ja" riep. Een maand later stuurden ze een journalist + fotograaf voor een stukje in het bewonersblad. Zo kan het dus ook.

Ik zou met ze in overleg gaan, vraag of je eens langs kunt komen, neem dan schetsen mee, foto's van vergelijkbare installaties, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nieuwe kozijnen staan intussen buiten en in de gang.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-07-16.51.43.jpg

tochtstripje

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-07-16.51.06.jpg

Bij het sluiten van het raam merk je dat het mechanisme het raam helemaal strak trekt tegen de tochtstrips.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En? Al minder tocht in de gang? ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:03
Wat is dat dan voor speciaal soort tochtstrip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
VOlgens mij zit er nog rode beschermingstape over de tochtstrippen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 23:03:
VOlgens mij zit er nog rode beschermingstape over de tochtstrippen....
Is inderdaad beschermingstape. Wist ik niet eens!

Eerste twee kozijnen zitten er nu in. Rondom de kozijnen ontbrak nogal wat isolatie. Er zijn bij deze twee kozijnen 4 platen isover extra in de spouw verdwenen. Isolatie wat erin zit is droog en ziet er nog prima uit. De spouw is 60mm breed en er zit 40mm steenwol in.

Hier kan je goed zien wat er ontbreekt aan deze kant bijna 20cm geen isolatie.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-08-09.29.24.jpg

We moesten bij beide kozijnen met een slijptol een stukje van een aantal stenen weg slijpen om het kozijn er goed in te krijgen. Groot voordeel was wel dat er nog stalen hoekijzers in de spouw zitten waar de kozijnen op moeten komen te rusten.

Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-08-11.37.30.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-08-11.37.33.jpg

En de binnenkant. Kozijn sluit mooi strak aan op de binnenkant. Dit wordt later nog afgetimmerd

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-08-13.50.50.jpg

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Voor de liefhebber om te volgen Te koop: 21Connect Solar Team Twente 2011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
@mkleinman
Leuk om te zien, en mooi dat het goed past.
Gelijk nog even wat extra geïsoleerd, mooi meegenomen!
Zit er nog compriband of een andere kierdichting tussen het binnenspouwblad en het kozijn. Of doe je de kierdichting met de aftimmering?

@zonneauto, prachtig model! mooie lijnen!
Zou het wat zijn voor woon-werk verkeer. Wie zet de brandstofbesparing even af tegen de mogelijke boetes voor het rijden met een niet-gekeurde auto :P

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NovapaX schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 15:59:
@mkleinman
Leuk om te zien, en mooi dat het goed past.
Gelijk nog even wat extra geïsoleerd, mooi meegenomen!
Zit er nog compriband of een andere kierdichting tussen het binnenspouwblad en het kozijn. Of doe je de kierdichting met de aftimmering?
We hebben geen compriband gebruikt. Zodra de PUR aan de buitenzijde is uitgehard purren we de binnenkant waar dit mogelijk is. Daarna wordt alles netjes kierdicht afgetimmerd.

Intussen zit nu overal hout in als tijdelijk "glas". Maandag wordt het glas geplaatst.

Nu kapot op de bank. Ben gaar. ( en heb last van mijn ogen van al het stof. ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had bij plaatsing nog was hercuseal tussen hout en buitenmuur genomen,
dan is het meteen kierdicht.

zomertijd is isolatietijd, anders wintertijd betaaltijd.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

mkleinman schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:53:

Nu kapot op de bank. Ben gaar. ( en heb last van mijn ogen van al het stof. ).
Ik was pas om 21.00 binnen, rauwe voeten van over het nieuwe zadeldak (opbouw op garage) lopen om de stof en panlatten te monteren, hopelijk morgen afmaken en zondag de pannen leggen.
Dan hebben we (+) 12M2 extra dakvlak voor heatpipes

Je moet wat als je geen geschikt dakvlak/vloer hebt voor heatpipes/boiler op de 2de verdieping

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 20:42:
ik had bij plaatsing nog was hercuseal tussen hout en buitenmuur genomen,
dan is het meteen kierdicht.

zomertijd is isolatietijd, anders wintertijd betaaltijd.
Eens!

Buitenkant blijft open richting de spouw. Spouw zit nu vol met isolatie rondom de kozijnen. De binnenkant van het kozijn wordt luchtdicht afgewerkt.

Morgen het kozijn van de badkamer. Nu al zin in om te plaatsen!
ollie1965 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 22:50:
Ik was pas om 21.00 binnen, rauwe voeten van over het nieuwe zadeldak (opbouw op garage) lopen om de stof en panlatten te monteren, hopelijk morgen afmaken en zondag de pannen leggen.
Dan hebben we (+) 12M2 extra dakvlak voor heatpipes

Je moet wat als je geen geschikt dakvlak/vloer hebt voor heatpipes/boiler op de 2de verdieping
_/-\o_ jij wint :) Pics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Wie weet, nu eerst even nog een paar panlatten halen, ondanks uitrekenen door het bouwcenter onvoldoende geleverd.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het is natuurlijk geen winnen als je langer bezig bent,
Net gegeten en neem het er vanavond even van.
Helft van het dak is bedekt met pannen.

Voorzijde
Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/taOGzKOG4u/0fc04a1f7b84e632a62ec34fd19c0b6f.jpg

Achterzijde vanmorgen
Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/ZHwVDCwFra/2d671f5d39ff73b5e31350c0a48b5844.jpg

Achterzijde nu
Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/YtAH8Jajub/d4103b87e59485a47af6c763df9bbc96.jpg

Morgen de bovenste lagen aan de voorzijde plaatsten, ruiter maken en nokvorsten plaatsen. Alles wat meer lukt is meegenomen. Maandag weer werken, ben afgelopen 2 weken hier mee bezig geweest (van platdak naar zadeldak).
Planning is volgend weekend af op het Keralit na voor de gevel. Daar ga ik dan de weken erna aan werken.

En dan kunnen we de zolder inrichten en gaan bedenken welke setup er gaat komen

Volledige zondekking is 12M2 ( na kappen boomje) er kan van 's ochtends tot 12-13.00 uur nog 3M2 bij komen maar weet niet of ik dat ga doen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Houtrot in het badkamerkozijn? NAAAH!!!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-09-18.11.46.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/05/2015-05-09-18.11.53.jpg

Het zag er optisch nog wel aardig uit. Totdat we bij het slopen met een schroevendraaier gingen prikken in het hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
mkleinman schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 19:08:
Houtrot in het badkamerkozijn? NAAAH!!!

[afbeelding]

[afbeelding]

Het zag er optisch nog wel aardig uit. Totdat we bij het slopen met een schroevendraaier gingen prikken in het hout.
Dat is geen hardhout zo te zien. Het niet gebruiken van hardhout is voor buiten sowieso kansloos.
Naast de wijk waar ik woon, uit 2001 (Plan Willis-2 te Krommenie) heb je hetzelfde plan uit 2000 (Willis-1) en toen werd het (net nog) voorgeschreven (vanuit de politiek) dat je ook heel goed essenhout (of andere soorten goedkoop zachthout) kunt gebruiken om kozijnen van te maken want dat was zogenaamd "milieuvriendelijk"...

De gevolgen waren, anno nu, niet geheel onverwacht, rampzalig. Dat gebeurt als daar mensen over beslissen die geen verstand hebben van het metier. Die hele wijk zit dus met rotte kozijnen. Zij kunnen de schade niet verhalen. Een stukje kapitaalvernietiging, zonder dat (zoals altijd) hiervoor de verantwoordelijken voor zo'n domme, wereldvreemde beslissing moeten boeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bart2005 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 19:25:
[...]

Dat is geen hardhout zo te zien. Het niet gebruiken van hardhout is voor buiten sowieso kansloos.
Naast de wijk waar ik woon, uit 2001 (Plan Willis-2 te Krommenie) heb je hetzelfde plan uit 2000 (Willis-1) en toen werd het (net nog) voorgeschreven (vanuit de politiek) dat je ook heel goed essenhout (of andere soorten goedkoop zachthout) kunt gebruiken om kozijnen van te maken want dat was zogenaamd "milieuvriendelijk"...

De gevolgen waren, anno nu, niet geheel onverwacht, rampzalig. Dat gebeurt als daar mensen over beslissen die geen verstand hebben van het metier. Die hele wijk zit dus met rotte kozijnen. Zij kunnen de schade niet verhalen. Een stukje kapitaalvernietiging, zonder dat (zoals altijd) hiervoor de verantwoordelijken voor zo'n domme, wereldvreemde beslissing moeten boeten.
Hier ongeveer hetzelfde. Alle kozijnen, behalve de draaiende delen, gemaakt van normaal hout. Tel daarbij op dat het ooit huurhuizen zijn geweest met dito beroerd onderhoud en het eindresultaat is overal in de wijk houtrot. En dat weten de kunststofkozijnboeren ( 3x woordwaarde ) ook. Regelmatig reclamefolders maar ook (agressieve) verkopers aan de deur.

Wij hebben nu gekozen voor hardhout ( Meranti ).

De kozijnen aan de voorkant hebben het 37 jaar volgehouden. Achter zitten ze nog, daar hebben ze iets minder te lijden.

Ik zal wanneer het glas is geplaatst een overzichtsfoto maken hoe het er dan uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
mkleinman schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 19:49:
[...]

Hier ongeveer hetzelfde. Alle kozijnen, behalve de draaiende delen, gemaakt van normaal hout. Tel daarbij op dat het ooit huurhuizen zijn geweest met dito beroerd onderhoud en het eindresultaat is overal in de wijk houtrot. En dat weten de kunststofkozijnboeren ( 3x woordwaarde ) ook. Regelmatig reclamefolders maar ook (agressieve) verkopers aan de deur.

Wij hebben nu gekozen voor hardhout ( Meranti ).

De kozijnen aan de voorkant hebben het 37 jaar volgehouden. Achter zitten ze nog, daar hebben ze iets minder te lijden.

Ik zal wanneer het glas is geplaatst een overzichtsfoto maken hoe het er dan uit ziet.
Waar ik woon is voor de hele wijk wel (tropisch) hardhout gebruikt. Een jaar na 2000 mocht dat weer.
Dus hier geen last. Het probleem met zachthout gebruikt voor kozijnen is dat je het zo'n beetje elke dag na moet lopen op lekken en scheurtjes in de verf. Niemand doet dat natuurlijk, maar theoretisch kan je zachthout gebruiken, mits dus ultragoed beschermd tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Bart2005 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 19:59:
Het probleem met zachthout gebruikt voor kozijnen is dat je het zo'n beetje elke dag na moet lopen op lekken en scheurtjes in de verf. Niemand doet dat natuurlijk, maar theoretisch kan je zachthout gebruiken, mits dus ultragoed beschermd tegen vocht.
Gek dat NL hardhout afnemer nummer 1 is (procentueel) hoe gaat dat dan in die andere landen?
Vervangen die zo vaak de kozijnen, doen zij wel gewoon onderhoud (en volgens mij hoeft dat niet ieder jaar)?
Als ik door de Scandinavische landen reis zie ik ook geen hardhout met een "slechter" klimaat dan in NL, hoe zouden zij dat dan doen?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
In Scandinavische landen zijn de huizen toch met veel meer hout gemaakt dan hier?
Dat zal waarschijnlijk dan ook wel invloed hebben op hoe ze het hout onderhouden.
En misschien is een enkel stukje hout, in steen gevat, ook wel kwetsbaarder voor vocht dan hout wat omringd is door hout.
Bijvoorbeeld doordat het langer klam blijft en vaak dan het enige punt is waar condens blijft hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:55
Er is ook Europees hardhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Soms is de taktiek juist om het niet te schilderen zodat het kan ademen. Maar dat zie je meer bij complete houten gevels.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:56
Ik heb in noorwegen gewoond, gemiddeld huis was daar van hout en ik kreeg het idee dat het hout daar 1x geschilderd wordt, pas als het hout vergaat wordt het vervangen en schilderen ze het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
ollie1965 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 22:48:
[...]

Gek dat NL hardhout afnemer nummer 1 is (procentueel) hoe gaat dat dan in die andere landen?
Vervangen die zo vaak de kozijnen, doen zij wel gewoon onderhoud (en volgens mij hoeft dat niet ieder jaar)?
Als ik door de Scandinavische landen reis zie ik ook geen hardhout met een "slechter" klimaat dan in NL, hoe zouden zij dat dan doen?
In Nederland gaat zachthout rotten als er vocht bij komt. Heel snel. Dit is proefondervindelijk vast te stellen. En ergens hierboven las ik dat men in Noorwegen nooit onderhoud pleegt en al het hout gewoon vervangt als het vergaan is. Zo kan het ook natuurlijk.
Een navenante eigenschap van hardhout is dat het niet of nauwelijks kan rotten en dat is een groot voordeel ten opzichte van haar zachte broer lijkt me.

[ Voor 25% gewijzigd door Bart2005 op 09-05-2015 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Het vrijstaande huis waar mijn moeder in woont is van 1975 en zelf gebouwd door mijn vader + familie.
Bijna overal zitten de originele hardhouten kozijnen nog in.
Alleen een onderdorpel van het kozijn in het dakkapel en 1 klein raampje van een slaapkamer is een keer vervangen.

Dat is ook duurzaam. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bluemoon23 op 10-05-2015 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Bart2005 schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 23:20:
[...]

In Nederland gaat zachthout rotten als er vocht bij komt. Heel snel. Dit is proefondervindelijk vast te stellen. En ergens hierboven las ik dat men in Noorwegen nooit onderhoud pleegt en al het hout gewoon vervangt als het vergaan is. Zo kan het ook natuurlijk.
Een navenante eigenschap van hardhout is dat het niet of nauwelijks kan rotten en dat is een groot voordeel ten opzichte van haar zachte broer lijkt me.
Volgens mij komt het door het te weinig onderhoud met het onderhoudssysteem zoals dat in NL gebruikt wordt . Of we moeten het onderhoudssysteem wijzigen naar een andere methode zoals bijvoorbeeld ademende verf, dat doet sommige verf al wel maar volgens mij nog niet zoals de Zweedse Falu Rödfärg.

Ons vorige huis had ook vuren kozijnen en die kozijnen hebben het 43 jaar gehouden alleen doordat ik dubbelglas wilde zetten moesten we overstappen op nieuwe kozijnen.

Ook de kozijnen die we nu in ons huidige huis hebben kunnen in vuren geleverd worden en dragen gewoon 3 voudig glas, en kunnen gewoon met lijnolie behandeld worden als beschermlaag.

Overigens is de Japanse techniek van "verbrand hout" (shou sugi ban) ook een mooie methode maar niet zo mooi om gezien te worden aan ons huis.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In een jaar tijd (sinds ik in Amsterdam werk) is de NS er in geslaagd om mij te veranderen van een zeer tevreden treinreiziger in iemand die nu een stuk beter snapt waarom mensen de auto pakken.

Wat een gekloot. Om de haverklap is er wat met de Schipholtunnel, en zeker de helft van alle ritten (driekwart 's ochtends) is het proppen - en dus staan - zodat ik niet kan werken. Echt, wat een armoe. Ik ben erg blij met mijn baan, maar dit is een groot minpunt. De route naar Utrecht (vanuit H'sum) was een stuk prettiger toen ik daar werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 11 mei 2015 @ 08:45:
In een jaar tijd (sinds ik in Amsterdam werk) is de NS er in geslaagd om mij te veranderen van een zeer tevreden treinreiziger in iemand die nu een stuk beter snapt waarom mensen de auto pakken.

Wat een gekloot. Om de haverklap is er wat met de Schipholtunnel, en zeker de helft van alle ritten (driekwart 's ochtends) is het proppen - en dus staan - zodat ik niet kan werken. Echt, wat een armoe. Ik ben erg blij met mijn baan, maar dit is een groot minpunt. De route naar Utrecht (vanuit H'sum) was een stuk prettiger toen ik daar werkte.
Leermomenten, het leven zit er vol van mee :)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jah, absoluut. Net als dat een tweeling verzorgen in je eentje superleuk maar loodzwaar is (mijn vrouw is voor haar werk naar een congres). Holy crap! Ben blij dat ik op mijn werk zit, uitrusten hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar met Utrecht is het zo dat als het mis gaat het meteen goed mis gaat. Ik heb eens 2,5 uur in een trein zitten wachten, voor Utrecht centraal, nog op het spoor (trein kon nergens heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb het al vaker gezegd, mensen staan niet voor hun plezier in de file. Door de slechte ontsluiting is OV voor enorm veel mensen gewoon géén alternatief. Daarom is de opkomst van de BEV zo fantastisch :)

Merk wel weer dat het warmer is buiten. Over mijn laatste tank weer een gemiddeld verbruik van 1:24 met mijn plofkoets :)

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 11-05-2015 10:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wel jammer Jeroen, want ik zou in de toekomst (denk vanaf 2017 als Noord-Zuid lijn af is in Amsterdam) juist meer de trein willen pakken ipv de auto, tussen Amsterdam en Hilversum. Gelukkig heb ik flexibele werktijden, dat helpt nu al met het file vermelden, en is zo te horen ook wel handig als je met de trein gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
"Hardhout" ja... eik, robinia (acacia), kastanje en dat soort bomen. Schaars en duur geloof ik, maar idd hardhout.

En dan nog te bedenken dat je waarschijnlijk op een zeer goed ontsloten stuk spoor gaat. Hier in de Achterhoek spreekt men op de lokale trajecten over de drukst bereden sporen van heel NL. Dat is dan ook te merken... plus treinen rijden hier dan ook niet extreem vaak.

Maar ja, ik benijd je niet, weet wel hoe het voelt. Heb het 6 jaar vol gehouden, elke dag 4 uur reizen met het OV, bijna elke rit wel1 of 2 vertragingen... sindsdien altijd met de auto. Files zijn ook niet leuk, maar je hebt dan in elk geval zelf nog de controle over wanneer, hoe laat en hoe je rijdt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:30:
Maar met Utrecht is het zo dat als het mis gaat het meteen goed mis gaat. Ik heb eens 2,5 uur in een trein zitten wachten, voor Utrecht centraal, nog op het spoor (trein kon nergens heen).
Ja, dat kan absoluut gebeuren (ik weet de brand in dat Prorail seinhuisje nog...) maar in de zes jaar dat ik tussen Utrecht heen en weer reisde heb ik echt niet zoveel problemen gehad als nu.
revolution-nl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:31:
Ik heb het al vaker gezegd, mensen staan niet voor hun plezier in de file. Door de slechte ontsluiting is OV voor enorm veel mensen gewoon géén alternatief.
Nee, maar het zou het kunnen zijn! In plaats van mensen aan te moedigen buiten de spits te reizen (lees: reizen in de spits financieel te bestraffen) zou de NS er goed aan doen haar verantwoording te nemen en te zorgen voor voldoende capaciteit.
Merk wel weer dat het warmer is buiten. Over mijn laatste tank weer een gemiddeld verbruik van 1:24 :)
Ik ben nog steeds onderweg naar 1000 op een tank, maar ik rijd niet zoveel dus dat duurt even :) Komend weekend is het NK Zonnebootrace in Akkrum, maar daar wil ik in principe met de trein heen (...) zodat ik op mijn laptop kan werken, zeker op de terugweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 10:43
marcel87 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:53:
[...]

"Hardhout" ja... eik, robinia (acacia), kastanje en dat soort bomen. Schaars en duur geloof ik, maar idd hardhout.
ik heb de schutting gemaakt van kastanje hout.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schuur.JPG
zit ongeveer voor 350€ aan hout in.
dat viel best mee vond ik.
oke het kan een stuk goedkoper en in totaal was het best een dure schutting >:)
(ik heb alleen de rode stenen gekocht, de rest was allemaal recycling ;) )
maar hij zal wel even mee gaan, in ieder geval langer als dat geïmpregneerde papier wat in bouwmarkten word verkocht.

het kastanje hout is wel wat lastiger te bevestigen.
je moet echt voor boren anders heb je kans op slijten.
maar dat is voor een dhz'er geen probleem.

voor wat prijzen check:
http://www.kastanjehout.org/gezaagd-hout-kastanje.php

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:21:
[...]

[afbeelding]
maar hij zal wel even mee gaan, in ieder geval langer als dat geïmpregneerde papier wat in bouwmarkten word verkocht.

voor wat prijzen check:
duur duur is een groot woord. je kan het zo stellen dat die bouwmarkten schuttingen gewoon achterlijk goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op maandag 11 mei 2015 @ 10:31:
[...]

Ik heb het al vaker gezegd, mensen staan niet voor hun plezier in de file. Door de slechte ontsluiting is OV voor enorm veel mensen gewoon géén alternatief. Daarom is de opkomst van de BEV zo fantastisch :)

Merk wel weer dat het warmer is buiten. Over mijn laatste tank weer een gemiddeld verbruik van 1:24 met mijn plofkoets :)
een file ontstaat doordat mensen de auto niet laten uitrollen en er idioten zijn die flink remmen(en die daar achter nog meer) en niet kunnen in en uitvoegen. ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit. linkerbaan rijden terwijl je 2 of 3 banen weer naar rechts moet. 8)7 het is altijd knap hoe het ook kan dat er op een 4+ baan(zoals op de a4 op sommige stukken zesbaans) een file staat. theoretisch gezien als iedereen perfect(lees goed) kan invoegen heb je geen file

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:21:
[...]

[afbeelding]

voor wat prijzen check:
Dat ziet er degelijk uit.
Zelf heb ik zeer slechte ervaringen met geïmpregneerd hout van bouwmarkten. Zowieso is de kwaliteit van hun hout ver onder de maat.

Liever een paar centen meer uitgeven voor een mooie en langdurige oplossing.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:29:
[...]

een file ontstaat doordat mensen de auto niet laten uitrollen en er idioten zijn die flink remmen(en die daar achter nog meer) en niet kunnen in en uitvoegen. ikke ikke ikke en de rest kan stikken mentaliteit. linkerbaan rijden terwijl je 2 of 3 banen weer naar rechts moet. 8)7 het is altijd knap hoe het ook kan dat er op een 4+ baan(zoals op de a4 op sommige stukken zesbaans) een file staat. theoretisch gezien als iedereen perfect(lees goed) kan invoegen heb je geen file
Hoe bedoel je? Elke weg heeft zijn capaciteit en als je daar (ver) overheen gaat dan krijg je file. Natuurlijk zijn de capaciteitsgrenzen eerder bereikt als mensen slecht rijden, maar dat wil niet zeggen dat je in het theoretisch beste geval nooit een file kan krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://bunkerville.files.wordpress.com/2010/08/traffic-jam.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door Maasluip op 11-05-2015 11:34 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:33:
[...]

Hoe bedoel je? Elke weg heeft zijn capaciteit en als je daar (ver) overheen gaat dan krijg je file. Natuurlijk zijn de capaciteitsgrenzen eerder bereikt als mensen slecht rijden, maar dat wil niet zeggen dat je in het theoretisch beste geval nooit een file kan krijgen.
[afbeelding]
Holy crap! Waar is die foto gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:23:
[...]

duur duur is een groot woord. je kan het zo stellen dat die bouwmarkten schuttingen gewoon achterlijk goedkoop zijn.
ze zijn dan ook gemaakt van geïmpregneerd papier wil het geen hout meer noemen.
een unit van 180X180 kost dan maar +/-20€, maar dan zijn de latjes niet meer als een 1/2cm dik. ;)
bijvoorbeeld:
http://houtenschuttingenx...egneerd-180-x-180-cm.html

het kastanje hout heb ik gekocht op 2cm dikte (maar dat is de minimum maat, in werkelijkheid zijn ze tussen de 2-3cm dik.)
maar dan kost een 180x180cm wel een +/-90 euro.
tja kwaliteit kost wat.

ik heb ook de deur zo gedaan, voelt wel lekker stevig aan. >:)
Schinnen-groen schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:33:
[...]
Dat ziet er degelijk uit.
Zelf heb ik zeer slechte ervaringen met geïmpregneerd hout van bouwmarkten. Zowieso is de kwaliteit van hun hout ver onder de maat.

Liever een paar centen meer uitgeven voor een mooie en langdurige oplossing.
truk is eigenlijk zoals met elk hout.
zet het niet in of op de grond, op de lange duur is dat altijd vragen om problemen.
of het nu impregneert is of niet, zolang het tussendoor kan drogen gaat het niet snel rotten.
zoiets als dit:
http://www.brand-solide.n...schutting_grenen_recht_19
en je kunt ineens bijna elk soort hout gebruiken.

maar kastanje hout is wel mooier, na 3 jaar heeft de schutting nog steeds niet de kleur die hij uiteindelijk gaat krijgen, maar hij begint als aardig grijs te worden en straks word hij bijna wit-grijs.
maar eigenlijk wou ik gewoon geen impregneert houtgebruiken ;) .

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1 ... 88 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.