Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Mja ook van lawaaibomenhout. Op zich redelijk spul, maar trekt soms krom als een hoepel, noesten van hier tot Tokio, etc.Verwijderd schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:23:
[...]
duur duur is een groot woord. je kan het zo stellen dat die bouwmarkten schuttingen gewoon achterlijk goedkoop zijn.
Ook niet echt milieuvriendelijk dat geïmpregneerde hout. Heb wel eens gehoord dat men het beschouwd als chemisch afval. Een schutting zonder impregnatie maar die onderhoud met een natuurlijke houtolie blijven vaak het mooist, ziet er ook het meest natuurlijk uit... echte houtkleur blijft behouden. Grijs wordt ie dan ook niet bij goed onderhoud.
Dat is toch wel een prachtige fotosoep. Hartstikke nep als je mij vraagt want zie die herhalende auto's.Maasluip schreef op maandag 11 mei 2015 @ 11:33:
[...]
Hoe bedoel je? Elke weg heeft zijn capaciteit en als je daar (ver) overheen gaat dan krijg je file.
[afbeelding]
Maar oké oké je hebt een punt.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
: 70kWh per m2
Ik doe 136kWh op mijn zuid gerichte dak onder 45 graden.
Dus er zijn nog zat daken waar je het geld beter kan investeren (Subsidie=hefboom) als in een fiets pad ..... een dak er over is nog handiger
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
!null schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:00:
Die foto kan wel nep zijn, dat soort plaatjes doen zich helaas wel voor in de wereld.

Wikipedia: Ontario Highway 401
Een goede bijdrage aan de hele accudiscussie.
Het wordt pas echt leuk als deze er niet zijn en je moet om/door een grote stad.
Zuid-Amerika is zo'n mooi voorbeeld, ik kan me Santiago (de Chile) nog goed herinneren van noord naar zuid 4 uur......
Pas geleden nog gehoord van een consultant dat hij bij nooit meer zal klagen over files in Nederland (is nu in Brazilie voor zijn baas).
Helikopter dichtheid (hoe zeg je dat eigenlijk) is in dat soort landen dan ook heel hoog, want als je de centen er voor hebt koop je daar gewoon een heli om de file te ontwijken.
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
In Jakarta waren we in ongeveer een uur tijd naar het oude koloniale centrum gewandeld. Dat was een uitdaging, want er is daar absoluut geen voetgangers infrastructuur. Een politieagent hielp ons oversteken, door 4 banen verkeer tegen te houden en verschillende mensen vonden het zeer vermakelijk om die gekke westerlingen te zien lopen!
Op de terugweg toch maar een taxi genomen, maar wat ~1 uur lopend heen was, werd bijna 2 uur met de taxi terug.
Heb ik nog meer nodig dan een paneel, bekabeling en 6 fans? Zijn er panelen die ik buiten kan plaatsen, binnen het budget wat ik aangaf te koop, of moet ik toch aan heel andere bedragen denken?
Anderen zijn je voor geweestChiel schreef op maandag 11 mei 2015 @ 13:55:
Ik wil graag dmv. zonne-energie een aantal 12v fans laten draaien. Nou ben ik een leek op het gebied van elektriciteit en ook wil ik er relatief weinig aan uitgeven (paar tientjes) 12v fans heb ik nog zat liggen, en ze hoeven alleen te draaien als de zon schijnt. Als er minder zonlicht is mogen ze ook gerust wat minder hard draaien. Als ik wat rondkijk kom ik genoeg 12v panelen tegen, maar de meeste zijn bedoelt voor op een boot of caravan en de prijzen liggen tussen de 100~400 euro. Een 20cm pc fan gebruikt iets van 1,8 watt dus als ik er 6 zou willen laten draaien zou ik aan een 12 watt paneel genoeg hebben toch? Het paneel wil ik op een plat dak op het zuiden plaatsen.
Heb ik nog meer nodig dan een paneel, bekabeling en 6 fans? Zijn er panelen die ik buiten kan plaatsen, binnen het budget wat ik aangaf te koop, of moet ik toch aan heel andere bedragen denken?
https://youtu.be/Z1-zJ4FhaEc
Ik heb 4 paneeltjes van 5 Volt gebruikt, bij volle bak zon is dat genoeg om 12 Volt Case fan met blauwe lampjes op een normale snelheid te laten draaien. Ik geloof dat ik ongeveer een tientje kwijt was ofzo.
Met een beetje rubber lijm is het best waterdicht te maken, het zijn ingegoten paneeltjes, dat kan wel iets hebben. Bij mij zit het op een stukje MDF plaat geplakt met dubbelzijdig tape, dat kan ook een plastic plaat zijn oid, het heeft niet veel nodig. Weersbestendig dubbelzijdig tape blijft wel even goed.
http://www.pittenspeciali...beaut-m-line-ssp-5-detail
De motortjes gaan niet stuk van 17 volt, je hebt alleen een beetje coilwhine af en toe als er genoeg volt maar te weinig amp is.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Duidelijk filmpjedatabeestje schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:19:
[...]
Anderen zijn je voor geweest
https://youtu.be/Z1-zJ4FhaEc
Ik heb 4 paneeltjes van 5 Volt gebruikt, bij volle bak zon is dat genoeg om 12 Volt Case fan met blauwe lampjes op een normale snelheid te laten draaien. Ik geloof dat ik ongeveer een tientje kwijt was ofzo.
Met een beetje rubber lijm is het best waterdicht te maken, het zijn ingegoten paneeltjes, dat kan wel iets hebben. Bij mij zit het op een stukje MDF plaat geplakt met dubbelzijdig tape, dat kan ook een plastic plaat zijn oid, het heeft niet veel nodig. Weersbestendig dubbelzijdig tape blijft wel even goed.

Was eigenlijk van plan om te gebruiken wat ik nog heb liggen; dat kunnen bijvoorbeeld 4 of 5 20cm fans zijn van 4 verschillende merken die qua specs ook onderling minimaal kunnen afwijken.Roamor schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:49:
Eens met ^^. Tip die ik nog kan geven is fans gebruiken die weinig amperage nodig zijn. Ik gebruik bijv maar een 1,5W paneeltje op een 12V fan die (uit mijn hoofd) maar 10mA vereist.
Ik kwam trouwens op MP www.marktplaats.nl/a/cara...or-uw-camper-of-boot.html tegen. Zou ik hier bijvoorbeeld zo aantal 12v fans in serie achter kunnen hangen?
Je kunt 12 volt fans het best niet in serie, maar in parallel aansluiten op zo'n paneel. 8 volt draaien ze niet zo best op, je hebt ongeveer 0.1 amp nodig per fan, dus kun je hier als het moet 10 parallel op zetten.Chiel schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:29:
[...]
[...]
Ik kwam trouwens op MP www.marktplaats.nl/a/cara...or-uw-camper-of-boot.html tegen. Zou ik hier bijvoorbeeld zo aantal 12v fans in serie achter kunnen hangen?
overvoltage kunnen ze best hebben leert ons de praktijk
[ Voor 4% gewijzigd door Lardman op 11-05-2015 15:32 ]
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Lardman schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:31:
[...]
Je kunt 12 volt fans het best niet in serie, maar in parallel aansluiten op zo'n paneel. 8 volt draaien ze niet zo best op, je hebt ongeveer 0.1 amp nodig per fan, dus kun je hier als het moet 10 parallel op zetten.
overvoltage kunnen ze best hebben leert ons de praktijk
Op deze zou ik dan ~3 12v fans per paneel parallel op kunnen laten draaien?Lardman schreef op maandag 11 mei 2015 @ 15:26:
Ervaring met 2 stuks alhier laat zien dat het ook prima wil met zo'n paneel:
http://www.pittenspeciali...beaut-m-line-ssp-5-detail
De motortjes gaan niet stuk van 17 volt, je hebt alleen een beetje coilwhine af en toe als er genoeg volt maar te weinig amp is.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Er zitten namelijk spoeltjes in en die kunnen ook een negatieve spanning opwekken zodat je paneel gesloopt kan worden.
Kost een duppie en kan een hoop ellende schelen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Goeie tipEen diode functioneert als het ware als een elektronisch terugslagventiel. De geleidende richting noemt men de doorlaatrichting en de andere richting de sperrichting. http://nl.wikipedia.org/wiki/Diode

Het raam in de badkamer kan werkelijk waar *NET* open en komt net niet tegen de tegels aan. De tegels gaan er nog deels uit en het wordt anders afgewerkt.
Het glas zit er intussen ook in. In het badkamerraam en een raam in onze slaapkamer komt de glaszetter nog een keer terug. Die zijn verkeerd ingemeten aangezien er geen rekening is gehouden met een ventilatierooster

Notatie van het glas. 1.1 HR++.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
(als het verhaal waar is)
Dat zou wel heel raar zijn aangezien hij zelf 5 kinderen heeft en er ook (deels?) voor zorgt.JeroenH schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:47:
Elon Musk is een eikel: http://www.vox.com/2015/5...ing-a-work-event-to-watch
Het verhaal gaat ook dat het Model S 7 zitplaatsen moest hebben omdat dan al zijn kinderen gelijk mee konden.
Als je zo bent voor je eigen schepsel, dan is er (als het waar is) behoorlijk wat mis met je als je het anderen niet zou gunnen. Ik neem het maar even als een broodje aap als er geen echte directe bronnen zijn.
Dit , hierom en hierom
[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 12-05-2015 09:57 ]
Dat is het woord wat het allemaal zwak maakt. Hij werkt er blijkbaar nog steeds (ik zou mijn baas de vinger geven bij een dergelijke opmerking). Ook produceert de anonieme bron niet de originele mail, maar "recalls" het mailtje. Geloof er dus geen snars van. Zo zonder bewijs, context en wederhoor.
reserveringshouder Tesla Model 3
Who cares. Hij helpt de wereld vooruit. Liever op deze manier de hufter spelen dan aardig en menselijk zijn en een big-oil concern leiden die hiermee bezig is:JeroenH schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 08:47:
Elon Musk is een eikel: http://www.vox.com/2015/5...ing-a-work-event-to-watch
http://www.ad.nl/ad/nl/55...oor-boringen-Alaska.dhtml
Gatverdamme

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 12-05-2015 10:01 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Hmmm ok. Ik zie de wereld, en mijn interactie met andere mensen toch anders.revolution-nl schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:59:
Who cares. Hij helpt de wereld vooruit. Liever op deze manier de hufter spelen dan aardig en menselijk zijn en een big-oil concern leiden die hiermee bezig is:
Solar Roadways...tsja: https://youtu.be/obS6TUVSZds?t=224WoudseHoeve schreef op maandag 11 mei 2015 @ 12:36:
http://www.sciencealert.c...even-better-than-expected
: 70kWh per m2
Ik doe 136kWh op mijn zuid gerichte dak onder 45 graden.
Dus er zijn nog zat daken waar je het geld beter kan investeren (Subsidie=hefboom) als in een fiets pad ..... een dak er over is nog handiger
En vergeet de andere filmpjes niet te bekijken. Bij fietspaden zullen sommige eisen minder heftig zijn, maar het is onzinnig als investering en niet haalbaar als techniek. Je kan dan beter een vangrail volhangen met paneeltjes als alle daken vol zijn....
reserveringshouder Tesla Model 3
Vaak worden in dit soort biografieën wat controversiele dingen gestopt (vaak uit de context gehaald en aangedikt, met inderdaad 'herinneringen' etcetera) om het lekker interessant te maken.Cheese_man schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 09:58:
"which quotes the (anonymous) employee in question, who recalls that Musk emailed the following to him"
Dat is het woord wat het allemaal zwak maakt. Hij werkt er blijkbaar nog steeds (ik zou mijn baas de vinger geven bij een dergelijke opmerking). Ook produceert de anonieme bron niet de originele mail, maar "recalls" het mailtje. Geloof er dus geen snars van. Zo zonder bewijs, context en wederhoor.
Het is maar net hoe je het opschrijft en wat je weglaat, feitelijk klopt het misschien wel, maar de indruk die de lezer krijgt is heel anders dan de werkelijkheid.
Zo wordt Elon Musk in de media veel vergeleken met Steve Jobs. Die heeft ook het imago een enorme eikel te kunnen zijn geweest. Zal vast een deel van waar zijn, maar heel veel mensen die met hem gewerkt hebben denken daar toch iets genuanceerder over.
Even als voorbeeld:
Misschien heeft die werknemer het dit wel verteld omdat het hem bijgebleven is omdat hij eerst schrok en later bleek dat het een geintje was... en werd hij verrast met een flinke taart op de afdeling en de persoonlijke felicitaties van de CEO. (Dat laatste ging het eigenlijk om, om aan te geven hoe leuk het werken daar is, maar dat kun je als auteur beter weglaten want dat is zo zoetsappig...)
Maargoed, allemaal speculatie...
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Omgekeerd gaat het niet op, gelukkig maar.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
(op basis van meestal een paar anekdotes)
Misschien zijn die geniale succesvolle mensen wel helemaal niet zo eikelig, maar de mensen om hun heen begrijpen ze niet, en daardoor krijg je soms wat onbegripvolle eikelige situaties. En als je dan alleen die verhaaltjes hoort....
Sparql TV wiki
Hoe moet ik dat dan lezen:WoudseHoeve schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:03:
Veel geniale succesvolle mensen zijn eikels (Je komt niet makkelijk aan de top!) ......
Omgekeerd gaat het niet op, gelukkig maar.
Omgekeerd gaat niet op (veel geniale succesvolle mensen zijn eikels)
Dit , hierom en hierom
Juist daarom vind ik dit soort berichten totaal irrelevant en vindt ik het veel belangrijker wat een persoon daadwerkelijk bereikt op zakelijk/maatschappelijk vlak.NovapaX schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:11:
Ken jij veel geniale succesvolle mensen dan? Of heb je vooral gehoord dat het eikels zijn?
(op basis van meestal een paar anekdotes)
Misschien zijn die geniale succesvolle mensen wel helemaal niet zo eikelig, maar de mensen om hun heen begrijpen ze niet, en daardoor krijg je soms wat onbegripvolle eikelige situaties. En als je dan alleen die verhaaltjes hoort....
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ollie1965: Gelukkig zijn veel eikels niet geniaal of succesvol ..... daar ken ik er ook een paar van (eikels) ....
Bovenstaand geeft natuurlijk mijn persoonlijke mening weer en geeft mogelijk geen juist beeld van de werkelijkheid, maar goed daarom is het een kroeg...
Aha, nou ik moet zeggen dat echt geniale personen meestal wel een "tik" hebben, vaak uitgelegd als eikel al je niet weet hoe je daar mee om moet gaan.WoudseHoeve schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:33:
Ik ken een paar geniale eikelsinderdaad geen goede steek proef, kan ook aan mij liggen.
Ollie1965: Gelukkig zijn veel eikels niet geniaal of succesvol ..... daar ken ik er ook een paar van (eikels) ....
Bovenstaand geeft natuurlijk mijn persoonlijke mening weer en geeft mogelijk geen juist beeld van de werkelijkheid, maar goed daarom is het een kroeg...
Dit "tik is dan bijvoorbeeld niet sociaal gedrag, autisme, AD(H)D, mijn mening/waarheid is altijd correct enz.
Maar daar zijn wel methoden voor om omheen te gaan als je met ze in gesprek kunt komen.
Zo zijn geniale programmeurs dan ook vaak autisten (in welke gradatie dan ook).
Zelf ooit 1 keer zo iets gehad met een directeur (in een ver werkzaam verleden bij een grote multinational) waarbij zijn gedachte wet was. Zelf had ik toen de juiste techniek niet, flinke aanvaring gehad (koste me ook een promotie) maar na 3 maanden kon ik wel gewoon met hem lunchen en gaf hij toe fout te zijn..
Overigens heeft hij 2 jaar later ook het veld moeten ruimen, een meerdere die het niet met hem eens was?
Dit , hierom en hierom
ADHD-ers kunnen ook heel sociaal zijn. Zelfs zo sociaal dat ze hun eigen belangen achterstellen.ollie1965 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 11:49:
[...]
Aha, nou ik moet zeggen dat echt geniale personen meestal wel een "tik" hebben, vaak uitgelegd als eikel al je niet weet hoe je daar mee om moet gaan.
Dit "tik is dan bijvoorbeeld niet sociaal gedrag, autisme, AD(H)D, mijn mening/waarheid is altijd correct enz.
Maar daar zijn wel methoden voor om omheen te gaan als je met ze in gesprek kunt komen.
Zo zijn geniale programmeurs dan ook vaak autisten (in welke gradatie dan ook).
Zelf ooit 1 keer zo iets gehad met een directeur (in een ver werkzaam verleden bij een grote multinational) waarbij zijn gedachte wet was. Zelf had ik toen de juiste techniek niet, flinke aanvaring gehad (koste me ook een promotie) maar na 3 maanden kon ik wel gewoon met hem lunchen en gaf hij toe fout te zijn..
Overigens heeft hij 2 jaar later ook het veld moeten ruimen, een meerdere die het niet met hem eens was?
Dus niet-sociaal gedrag is niet te koppelen aan een diagnose is het ASS-spectrum of in de ADHD-reeks.
Depressie kan ook sociaal ongewenst verdrag veroorzaken. (German Wings bijvoorbeeld
A-sociaal gedrag is vaak aangeleerd / door ervaringen in het verleden.
Ik neem het verhaal van die werknemer van Tesla met een korreltje zand. Er zijn geen feiten die zijn uitspraken ondersteunen.
EDIT/Toevoeging:
Omdat ik van de fosiele brandstoffen af wil ben ik me aan het verdiepen in de aanschaf van een inductiekookplaat.(nog een week en dan wordt er een pv installatie opgeleverd) Echter is er vrij veel keus/variateit.
Is de kwaliteit van de platen van de Ikea duurzaam of zijn die platen low budget/wegwerpkwaliteit?
[ Voor 9% gewijzigd door Thombias op 12-05-2015 12:38 ]
Maar goed, die beschuldigingen in de media geloof ik meestal niet zo. Allemaal mensen met belangen en journalisten die willen scoren enzo.Asked about his brother's quirky personality, he said: "Let's just say he was first in line when he was born for engineering skills but he wasn't first in line for social skills."
We koken op een inductieplaat van de IKEA sinds 2011. Gaat prima. Geen slechte ervaringen tot nu toe daarmee gehad.Thombias schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:31:
[...]
EDIT/Toevoeging:
Omdat ik van de fosiele brandstoffen af wil ben ik me aan het verdiepen in de aanschaf van een inductiekookplaat.(nog een week en dan wordt er een pv installatie opgeleverd) Echter is er vrij veel keus/variateit.
Is de kwaliteit van de platen van de Ikea duurzaam of zijn die platen low budget/wegwerpkwaliteit?
Klopt is een behoorlijk probleem voor hen, vaak moet ik een vraag in bepaalde situaties herhalen en zeggen "maar wat wil je nou echt zelf" en dan blijft het even stil.Thombias schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:31:
ADHD-ers kunnen ook heel sociaal zijn. Zelfs zo sociaal dat ze hun eigen belangen achterstellen.
Ik was meer bezig met een opsomming van mogelijkheden van een "tik", het was niet de bedoeling van me om deze verschillende aspecten te koppelen.Dus niet-sociaal gedrag is niet te koppelen aan een diagnose is het ASS-spectrum of in de ADHD-reeks.
Dit , hierom en hierom
Dat is verklaarbaar. Een ADHD-er heeft heel veel gedachten en moet de alle info filteren naar relevantie voor het antwoord. Bij elke klein woord in een conversatie kan een ADHD-er al een associatie naar een ander onderwerp hebben waardoor hij of zij al afwijkt in zijn gedachten maar ondertussen ook jouw vraag wil proberen te beantwoorden. Zo ontstaat dus ook het typische gerelateerde event van het toevoegen van een totaal afwijkend onderwerp aan een conversatie. (Het Heeee een eekhoorn verhaal).ollie1965 schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:14:
[...]
Klopt is een behoorlijk probleem voor hen, vaak moet ik een vraag in bepaalde situaties herhalen en zeggen "maar wat wil je nou echt zelf" en dan blijft het even stil.
Voor een niet-adhd-er heel verwarrend soms. En soms is het antwoord(of gedachte) dus helemaal geen antwoord op de vraag maar een verhaal van een associatie van een bepaald iets gerelateerd(voor hem) aan je vraag.
Waardoor je dus de vraag nogmaals moet stellen.
[ Voor 10% gewijzigd door Thombias op 12-05-2015 13:40 ]
Ben na 6 minuten gestopt met kijken.
Ik geloof ook niet in de nut of noodzaak van solar roads, maar hij gaat er voor het gemak vanuit dat 50 kWh/jaar betekent dat de afgelopen 6 maanden 25 kWh zou moeten zijn.
Laten de afgelopen 6 maanden nou de laagste zonnestand gehad hebben in het jaar... combineer dat met een platte ligging en je snapt precies waarom er is gesteld dat het veel meer is dan verwacht.
Als ze nu al op 24,5 kWh/m² zitten in de afgelopen 6 wintermaanden is het natuurlijk een peulenschil om die 50 kWh/m² in een jaar te halen.
Dat hieruit blijkt dat de inschatting gewoon veel te laag is waardoor ze nu met positief nieuws kunnen komen is weer een ander verhaal.
Kortom, ik ben het qua standpunt aardig met hem eens. Maar hij moet in zijn kruistocht tegen solar-roads wel nauwkeurig blijven. Dit slaat namelijk nergens op.
Edit: de conclusie dat het maar 50% van een reguliere dak-installaties is had al voldoende geweest zonder al dat gekakel eromheen

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 13-05-2015 14:04 ]
Sparql TV wiki
tja... veel techneuten (ik zeg veel, niet alle) hebben technische skills, maar minder social skills (soft skills dus zoals assertiviteit, conflictsituaties bemiddelen/hanteren etc).FicoF schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 12:46:
Broer van Elon:
[...]
Maar goed, die beschuldigingen in de media geloof ik meestal niet zo. Allemaal mensen met belangen en journalisten die willen scoren enzo.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Nu maar kijken hoe 'hard' deze ontwikkelaar er invulling aan gaat geven.....
noodzaak overigens tot verkoop is het niet geëxploiteerd krijgen, en de drukkende rentelast op de gemeentelijke balans... (terwijl men miljoenen kwijt is aan het opkopen/wegkopen van boerderijen en andere bewoners/bedrijven...)
[ Voor 21% gewijzigd door NielsTn op 13-05-2015 22:19 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
~3 a 4 wasjes per week, waarvan niet alle wasjes een vol programma draaien.
Zou het toch lonen om deze te vervangen? De reden dat ik twijfel is dat ik weinig was per week heb, het toch al een redelijk zuinige machine is en nog steeds perfect wast.
[ Voor 15% gewijzigd door Fietsbel op 13-05-2015 22:28 ]
39
Het enige waar je echt op kunt besparen bij een wasbeurt is minder water wat je moet verwarmen.
Dus ofwel minder water verbruik, of kouder wassen. (of beide, danwel slimmer verwarmen)
De wasmachines op deze pagina lijken allen meer dan 50 liter per wasbeurt te verbruiken, waar die van jou volgens Kieskeurig op 49 liter zit.
De (duurste) wasmachine op die pagina, met de laagste verbruikskosten zit op 0.52 kWh per wasbeurt en die van jou op 1.19 kWh.
Met 3 a 4 wasjes per week zit je op zo'n 180 wasbeurten per jaar.
Met ruwweg 0.5 kWh per wasbeurt verschil is dat dus 90 euro per jaar besparing, maximaal.
Om die duurstezuinigste wasmachine aan te kunnen schaffen moet je dan 20 jaar zoveel besparen
Ik denk dat je beter kunt kijken of je uit kunt met minder vaak een wasje draaien, danwel de temperatuur omlaag gooien.
De vergelijking ging namelijk over wassen bij 60 graden en dat doe je niet vaak meer tegenwoordig.
Dus de te verwachten besparing zal minder zijn.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Heb je hem al gemeten met een simpele energiemeter? Paar wasbeurtjes meten en gemiddelde trekken.Fietsbel schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:24:
In mijn tocht naar mijn energie verbruik terug te dringen heb ik nog maar 1 apparaat wat die oud is, maar of het loont om die te vervangen betwijfel ik. Het gaat om een Bosch wasmachine uit 2008 en ik draai
~3 a 4 wasjes per week, waarvan niet alle wasjes een vol programma draaien.
Zou het toch lonen om deze te vervangen? De reden dat ik twijfel is dat ik weinig was per week heb, het toch al een redelijk zuinige machine is en nog steeds perfect wast.
Ik denk niet dat het veel loont, je kunt beter kijken naar wassen op lagere temperaturen. Bijvoorbeeld niet altijd op 60 graden wassen maar minder.
Ik zal de wasmachine eens voor langere tijd registreren om te kijken wat eruit komt. De meeste wassen worden op 30 a 40 graden gedraaid. Hierdoor is het verschil met een nieuwe machine inderdaad nog kleiner.
39
0.5 kWh besparing (max) per wasbeurt klopt gewoon en 180 Wasbeurten per jaar ook, dus 90 kWh per jaar besparing zal vast ook wel kloppen.
Echter dat is nowhere near 90 euro....
Dat is eerder in de richting van 20 euro.
Dus veel minder besparing dan je zou denken.
Afgezien van de vraag of die ondernemer er inderdaad mee door gaat lijkt me dit een veel beter oplossing. Van het geld dat de gemeente vangt van de verkoop kunnen ze desnoods zelf de zonnepanelen plaatsen. Maar goed, wat mij betreft schrijft de gemeente gewoon voor dat nieuwe bedrijfshal? Vol leggen met zonnepanelen. Dan wordt er misschien ook wat minder nutteloos gebouwd en gaat men eerder de bestaande bouw gebruiken (helpt tegen leegstand).NielsTn schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 22:06:
deze week in de raadsvergadering van Gemeente Gennep: het perceel wat oorspronkelijk het nieuws haalde van 100.000 zonnepanelen, is nu dus definitief verkocht aan een ontwikkelaar die er een transport/logistieke invulling aan geeft met toezegging (ja ja...) van PV panelen op de daken, en 800-1000 banen (zal mogelijk laaggeschoolde arbeid zijn).
Nu maar kijken hoe 'hard' deze ontwikkelaar er invulling aan gaat geven.....
noodzaak overigens tot verkoop is het niet geëxploiteerd krijgen, en de drukkende rentelast op de gemeentelijke balans... (terwijl men miljoenen kwijt is aan het opkopen/wegkopen van boerderijen en andere bewoners/bedrijven...)
Signatures zijn voor boomers.
Let op: het energieverbruik van een wasmachine varieert met het seizoen: http://www.solarwebsite.n...-wasmachine-geanalyseerd/ Neem dat effect dus mee in je metingenFietsbel schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 23:15:
Bedank voor jullie reacties en de handige website, die kende ik nog niet.
Ik zal de wasmachine eens voor langere tijd registreren om te kijken wat eruit komt. De meeste wassen worden op 30 a 40 graden gedraaid. Hierdoor is het verschil met een nieuwe machine inderdaad nog kleiner.
Heeft iemand er ervaring mee? De combinatie van panelen kopen en dan ook stroom bij hen afnemen levert aardig wat op zo te zien, omdat ze de stroom/gas dan tegen inkoopsprijs leveren, althans zo staat het er wel.
de vraag is of zo'n type industrieterrein meerwaarde biedt, als in dezelfde gemeente een aantal industrieterreinen leegloopt (zelfs regionaal)....Maasluip schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 07:48:
[...]
Afgezien van de vraag of die ondernemer er inderdaad mee door gaat lijkt me dit een veel beter oplossing. Van het geld dat de gemeente vangt van de verkoop kunnen ze desnoods zelf de zonnepanelen plaatsen. Maar goed, wat mij betreft schrijft de gemeente gewoon voor dat nieuwe bedrijfshal? Vol leggen met zonnepanelen. Dan wordt er misschien ook wat minder nutteloos gebouwd en gaat men eerder de bestaande bouw gebruiken (helpt tegen leegstand).
En om dan met 1 typologie van ruimtelijke inrichting door te gaan onder mom van 'geldnood', tja...
vele industrieterreinen lopen hier leeg of blijven leeg staan. om dan maar 'in te springen' van een potentiële koper die wederom een industrieterrein er van maakt, met mogelijke (!) werkgelegenheid (wederom lekker afhankelijk van de grillen in transportsector), lijkt me niet zo'n tof plan.Maasluip schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:04:
Ik begrijp je opmerking niet.
Niet tof: laaggeschoolden kunnen kans krijgen op werk, maar gezien de trend in nabijgelegen poolse arbeidsmarkt zie je al wel hoe evt. werkgelegenheid (tijdelijk) opgevuld gaat worden.
Ik snap dus niet dat de gemeente niet richt op diversiteit van wonen/werk. maar goed... de makkelijkste weg zal naderhand wel aanduiden of deze verkoop wel zo'n succes is/wordt. En dat voornamelijk om prestigeprojecten van de gemeente wederom te zien floppen (zoals de miljoenen van de Floriade die al op voorhand discutabel zijn gezien de weinige /geen binding met Venlo).
Daarom begrijp ik de opmerking niet.
Maar dan nog lijkt het me beter dat zonnepanelen op gebouwen liggen en niet op (nu) braakliggende grond. Zoals hier te zien is kost dat de gemeente geld vanwege gederfde inkomsten van de verkoop van de grond en het kost de gemeente geld om zonnepanelen neer te leggen. Als je bouwers verplicht zonnepanelen op het dak neer te leggen ben je sowieso (erg opportunistisch) af van het zelf moeten bekostigen van de zonnepanelen. En een ondernemer zal niet sneller tot bouwen overgaan als die verplichting er is, dus het is ook niet zo dat dit het bouwen van bedrijfshallen bevorderd.
Mee eens, maar toch gaan ze er komen(denk ik).Maar dan nog lijkt het me beter dat zonnepanelen op gebouwen liggen en niet op (nu) braakliggende grond.
http://www.omroepzeeland.nl/nieuws/2015-05-14/863474/braakliggend-stuk-mortiere-wordt-zonneweide#.VVS77PA4L8k
Dank je wel, dat is een goede tip.JeroenH schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 09:32:
[...]
Let op: het energieverbruik van een wasmachine varieert met het seizoen: http://www.solarwebsite.n...-wasmachine-geanalyseerd/ Neem dat effect dus mee in je metingen
Nu we een paar dagen verder zijn na het uitzetten van de oude vriezer is het resultaat erg duidelijk:
S'avonds op 8 mei de vriezer uitgezet en het verbruik is flink gezakt.
Op 10 en 12 mei heb ik op beide dagen 2 wassen gedraaid en dan kom ik nog net aan het verbruik van 4 en 7 mei, dagen waarop we maar 3 uurtjes thuis waren voordat we gingen slapen. Had ik die vriezer maar eerder weggedaan!

39
Wilde nog kort hierop terug komen.JeroenH schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 10:14:
[...]
Hmmm ok. Ik zie de wereld, en mijn interactie met andere mensen toch anders.
Als je kijkt naar het aantal miljonairs dat een club als facebook of google produceert, dan is er dus ook een duidelijke 'pay-off'.
Het is de keuze tussen '10 jaar' van je leven opofferen aan werk en daarna binnenlopen of lekker 40 uur per week doen en een normaal salaris krijgen.
Ook Elon Musk heeft 9-5 mensen in dienst, maar dat zijn niet de mensen die voorop lopen bij zijn volgende nieuwe project of een mooi aandelen pakket krijgen.
Ik weet niet of dit het juiste topic ervoor is, maar kan niet echt iets vinden over de aanschaf van zonnepanelen..
[ Voor 13% gewijzigd door Heaget op 17-05-2015 12:44 ]
Ik heb een beetje op die site rondgestruind maar kan geen concrete €/Wp prijs vinden.
Het zal waarschijnlijk iets duurder zijn dan zelf alles regelen maar voor luie/minder technische mensen is het prima. Echter valt of staat de bovenstaande claim wel met een concrete prijs die nergens te vinden is.
Was een mooi duurzaam evenement. De 1e prijs in onze klasse ging naar onze zusterboot van Dutch Solarboat Team. Uiteraard jammer dat we geen 3e kampioenschap op rij hebben maar ja.
Mijn weekend liep anders dan ik dacht, dus ik ben niet naar Akkrum afgereisd en ik heb het eigenlijk helemaal niet gevolgd. Was het wel leuk?flessuh schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:53:
Zo, dat was het NK zonnebootrace. Voor ons helaas wat teleurstellend door vele storingen, maar ja, als je niet kan testvaren gebeurt dat wel vaak ja.
Was een mooi duurzaam evenement. De 1e prijs in onze klasse ging naar onze zusterboot van Dutch Solarboat Team. Uiteraard jammer dat we geen 3e kampioenschap op rij hebben maar ja.
Het was zeker leuk, voor ons wat minder omdat we alleen de sprint normaal hebben kunnen varen, maar voor de rest was het een erg leuk evenement. Er waren veel deelnemers dus het was zeker gezellig.JeroenH schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:11:
[...]
Mijn weekend liep anders dan ik dacht, dus ik ben niet naar Akkrum afgereisd en ik heb het eigenlijk helemaal niet gevolgd. Was het wel leuk?
Gelukkig zat het weer ook nog redelijk mee. Zaterdagochtend alleen wat regen gehad, verder goed genoeg weer
Hoe was de opkomst? Ik hoorde dat er in de V20 klasse maar één boot was
flessuh schreef op zondag 17 mei 2015 @ 20:19:
Gelukkig zat het weer ook nog redelijk mee.
Ja, wat is het nou - zat het mee of zat het tegen?Erasmo schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:07:
Het weer zat inderdaad een beetje tegen.
Oh, da's niet veel.Hoe was de opkomst? Ik hoorde dat er in de V20 klasse maar één boot was
Iets anders: ik zie net dat men www.top50solar.nl uit de lucht gehaald heeft....
Dat stond al eerder gepland/bekend, 'we'moesten een ander account aanmaken op een site in duitsland.JeroenH schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:22:
[...]
....
Oh, da's niet veel.
Iets anders: ik zie net dat men www.top50solar.nl uit de lucht gehaald heeft....
Je hebt gelijk, da's waar ook. Dat is alweer zo lang geleden dat ik dat inmiddels alweer was vergeten en dacht dat men dat plan had laten varen. Kennelijk niet.NielsTn schreef op maandag 18 mei 2015 @ 11:26:
Dat stond al eerder gepland/bekend, 'we'moesten een ander account aanmaken op een site in duitsland.
Oh well. *haalt schouders op*
Klopt, alleen de marine, die dus de 1e prijs en de wisselbeker mee mochten nemenErasmo schreef op zondag 17 mei 2015 @ 22:07:
Het weer zat inderdaad een beetje tegen.
Hoe was de opkomst? Ik hoorde dat er in de V20 klasse maar één boot was
Wij blijken de sprint te hebben gewonnen in de A klasse met 1 seconde voorsprong
Elke stuiver is er 1. Als je er maar genoeg van bespaart is het alsnog veel.TD-er schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 00:30:
Ehhh... even een correctie op mijn berekening...
Dat is eerder in de richting van 20 euro.
Dus veel minder besparing dan je zou denken.
http://www.rtlnieuws.nl/e...panelen-dan-geen-subsidie
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
Verwijderd
Ik zou niet bij Ikea kopen!!!Heaget schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:43:
Ik weet niet of dit vloeken in de kerk (kroeg?) is, maar wij denken eraan een Hanergy zonnepanelen systeem te kopen via de IKEA. Vooral kwa prijs en duidelijkheid vind ik dit een prettige partner, anderen laten berekeningen zien waarin alle factoren voor 100% worden gerekend, terwijl me dat toch meer een utopie lijkt.. Of laat ik het anders zeggen, bij de Hanergy verkoper had ik het beste gevoel. Iemand zijn gedachten of ervaringen?
Ik weet niet of dit het juiste topic ervoor is, maar kan niet echt iets vinden over de aanschaf van zonnepanelen..
http://www.zonnepanelen.net/ikea-koopt-van-concurrent/
Feit blijft dat men leeftijdsgrenzen verzaakt heeft/had vooraf duidelijk te communiceren....charops schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:30:
Nogal suggestieve titel. Het echtpaar krijgt geen goedkope lening van de provincie, dat is heel wat anders dan "geen subsidie". En dan moet ik eerlijk toegeven dat ik het niet erg onlogisch vind om bij een lening rekening te houden met het feit dat het risico dat dit echtpaar de eindstreep niet haalt toch wel aan de hoge kant is
http://www.actuelerentest...ximale-leeftijd-lenen.asp
life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get
YouTube: Orkney - Island of the Future | Fully Charged
Leuk om te zien dat ze vroeger nog op diesel generatoren opereerde, ook apart is de 3 scheepcontainers met genoeg capaciteit voor 0,5MWh grid stabilisatie. Dat klinkt niet erg veel eerlijk gezegd. Dat is 6 Model S accu's, dat moet toch groter kunnen?
Wat ik lees uit de comments is dat de containers tot 1MW vermogen kunnen leveren en 0,5MWh energie.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Voorwaarden dienen vooraf gedeelt te worden.... niet achteraf (zoals nu blijkt).charops schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:48:
Dat is natuulijk wel zo. Al had men zelf misschien ook wel even kunnen informeren naar een eventuele max leeftijd. Het aantal bedrijven wat aan 77 jarigen leent is nogal *kuch* beperkt
http://www.actuelerentest...ximale-leeftijd-lenen.asp
Tot in hoeverre is een klant verantwoordelijk als hij/zij gewoon te goedertrouw deelneemt en volgens de bekende regels het proces doorloopt?
Ik ga nu het filmpje niet kijken, later wel. Misschien is het andere vorm van opslag, dus grotere accu's? En daardoor goedkoper?databeestje schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:59:
Leuk, een klein eiland dat meer energie opbrengt dan het gebruikt.
YouTube: Orkney - Island of the Future | Fully Charged
Leuk om te zien dat ze vroeger nog op diesel generatoren opereerde, ook apart is de 3 scheepcontainers met genoeg capaciteit voor 0,5MWh grid stabilisatie. Dat klinkt niet erg veel eerlijk gezegd. Dat is 6 Model S accu's, dat moet toch groter kunnen?
(oftewel gewoon een groot vliegwieg)
Edit: Lees net op de twitter van PolderPV dat het ook niet goed lijkt te gaan met een zeer grote PV panelen fabrikant: Yingli.

[ Voor 40% gewijzigd door antonboonstra op 19-05-2015 15:13 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Economy of scale. Ja, dat gaat eigenlijk altijd wel op. Anderzijds: Waarom zou je een eigen accu alleen voor jezelf gebruiken? Met een goed mechanisme kun je ook een aantal "huishoudaccu's" samen laten werken binnen een smart grid, maar behoud je ook het voordeel dat je in huis terug kan vallen op je eigen accu mocht het netwerk er uit vliegen. Best of both worlds.JeroenH schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:00:
Misschien is het wel een goed voorbeeld van hoe semi-centrale opslag een stuk efficiënter is dan iedereen zijn eigen accutje?
Hmmtsja, ze krijgen het nu toch vooraf te horen? Het is niet alsof de panelen er al liggen en het hele plan weer terug wordt gedraaid, en ze het geld of de panelen terug moeten geven.NielsTn schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 13:44:
Voorwaarden dienen vooraf gedeelt te worden.... niet achteraf (zoals nu blijkt).
Tot in hoeverre is een klant verantwoordelijk als hij/zij gewoon te goedertrouw deelneemt en volgens de bekende regels het proces doorloopt?
Lullig? Ja. Groot nieuws? Nee, niet naar mijn mening. Ze zouden het geld ook niet kunnen lenen als het voor een auto of een huis was.
En de diepgangsloze entiteiten die we tegenwoordig "media" noemen duiken er bovenop met lekker bekkende koppen als Bejaard stel (75) is te oud voor zonnepanelen. Sensatiezucht. Walgelijk.
Een serie kleine accu's is ongetwijfeld duurder dan één wat grotere voor een wijk of dorp. Economies of scaleGENETX schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:01:
Economy of scale. Ja, dat gaat eigenlijk altijd wel op. Anderzijds: Waarom zou je een eigen accu alleen voor jezelf gebruiken? Met een goed mechanisme kun je ook een aantal "huishoudaccu's" samen laten werken binnen een smart grid, maar behoud je ook het voordeel dat je in huis terug kan vallen op je eigen accu mocht het netwerk er uit vliegen. Best of both worlds.
En waarom je een eigen accu voor jezelf zou gebruiken? Ik weet het ook niet, maar na die accu-aankondiging van Elon Musk stond bij mijn halve Twitter-tijdlijn het schuim op de lippen en konden ze nog net gorgelend uitbrengen ONAFHANKELIJKOMGWTFBBQNSACIAFBI911!!!!!!!1!!1!11!!!!

[ Voor 32% gewijzigd door JeroenH op 19-05-2015 20:30 ]
Onafhankelijk my ass, de Tesla powerwall staat contiue via internet in verbinding met TeslaJeroenH schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:24:
[...]
En waarom je een eigen accu voor jezelf zou gebruiken? Ik weet het ook niet, maar na die accu-aankondiging van Elon Musk stond bij mijn halve Twitter-tijdlijn het schuim op de lippen en konden ze nog net gorgelend uitbrengen ONAFHANKELIJKOMGWTFBBQNSACIAFBI911!!!!!!!1!!1!11!!!!Dus dat sentiment leeft erg sterk.

Technisch is veel al niet de hoofdsturing of er moet flink wat herschreven worden, wel belangen en regelgeving sturen veelalGENETX schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 20:01:
[...]
Economy of scale. Ja, dat gaat eigenlijk altijd wel op. Anderzijds: Waarom zou je een eigen accu alleen voor jezelf gebruiken? Met een goed mechanisme kun je ook een aantal "huishoudaccu's" samen laten werken binnen een smart grid, maar behoud je ook het voordeel dat je in huis terug kan vallen op je eigen accu mocht het netwerk er uit vliegen. Best of both worlds.
Zoals de nwe wet STROOM die bij 2e kamer ligt, grens is de afzekering.

De marketing is goed maar tegen de tijd dat die nodig is en ook werkelijk beschikbaar, is het aan te raden om het powerwall concept eens met die van andere aanbieders te vergelijken. (paar voorlopige details)noo schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:36:
[...]
Onafhankelijk my ass, de Tesla powerwall staat contiue via internet in verbinding met Tesla. Lood om oud ijzer dus.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Belangen en regelgeving zijn inderdaad een flinke uitdaging. Helaas hebben die ook invloed op de technische implementatie... Mijn ervaring tot nu toe is dat juist al die belangen en regeltechnische frameworks totaal niet meer overeenkomen met het technische probleem, en daarmee dus een technische oplossing voor integratie van decentrale opwekking, elektrisch vervoer en warmtepompen in het huidige net onnodig complex maken.Domba schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 00:42:
[...]
Technisch is veel al niet de hoofdsturing of er moet flink wat herschreven worden, wel belangen en regelgeving sturen veelal.
Maar wellicht met een reden, want ik ben geen deskundigeop het gebied van regelgeving (en dat is maar goed ook
Wat betreft de diiscussie over centraal vs huishoudelijk: Ik denk niet dat centraal per definitie goedkoper hoeft te zijn. Als je accu's direct aan je PV installatie kan koppelen kun je mogelijk besparen op inverters. Daarbij bestaan accu's toch uit losse cellen die samen worden gezet. Als je ineens groot inkoopt als buurt denk ik dat het verschil nog wel mee kan vallen. Het voordeel van decentrale accu's is dat je ook in het netwerk deze accu's kan inzetten voor oa voltage control en balancering van fasen.
Voornamelijk dat laatste zie ik als een potentieel risico omdat werkelijk niemand weet wie of wat er op welke fase is aangesloten. Echte stappen om dat regeltechnisch op te lossen zie ik ook niet op het moment.
Plus dat decentrale opslag voor het onderzoek een stuk uitdagender en interessanter is voor mij
De grens voor wat? Ik moet er ook nog even doorheen en heb hem nu voor me.Zoals de nwe wet STROOM die bij 2e kamer ligt, grens is de afzekering.
[ Voor 44% gewijzigd door GENETX op 20-05-2015 10:10 ]
Ja joh, natuurlijk. En daarbij: mensen denken dat ze dat met zonnepanelen kunnen doen, maar beseffen niet dat het verschil in opbrengst tussen zomer en winter in Nederland veel te groot is. En zelfs als dat allemaal niet zo zou zijn - waarom iedereen zijn eigen kleine voorraadje? Ik snap het niet.noo schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 22:36:
Onafhankelijk my ass, de Tesla powerwall staat contiue via internet in verbinding met Tesla. Lood om oud ijzer dus.
Netkoppeling + vraagspreiding + semi-centrale opslag = eenvoudiger, goedkoper, efficiënter, kortom beter.
Dat iedereen autonoom geen verstandige situatie is zal duidelijk zijn. Maar de overheid doet er ook niet veel aan om de angst bij mensen weg te nemen dat ze niet meer over net-autonomie denken.
Overigens goedkoper: door het huidige salderen is de overheid de enige verliezer. Zij krijgen minder BTW-inkomsten doordat er minder elektriciteit afgerekend wordt. Dus de overheid heeft wel enig belang bij het afschaffen van het salderen.
De elektriciteitsproducenten hebben natuurlijk ook minder inkomsten, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door lagere productiekosten. Neemt niet weg dat elk bedrijf wil groeien en ze dus ook het salderen liever zien verdwijnen.
Bij afschaffen van de saldering neem ik aan?Maasluip schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:22:
De elektriciteitsproducenten hebben natuurlijk ook minder inkomsten, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door lagere productiekosten. Neemt niet weg dat elk bedrijf wil groeien en ze dus ook het salderen liever zien verdwijnen.
Door wijziging van de definitie aansluiting, wordt harder vastgelegd wat systeem, installatie en distributiesysteem isGENETX schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 09:46:
[...]
De grens voor wat? Ik moet er ook nog even doorheen en heb hem nu voor me.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Wat, minder inkomsten? Nee, de inkomsten van de (centrale) energieproducenten nemen toe als je salderen afschaft. En wat nog vervelender is: hun margens nemen onevenredig toe omdat ze geen geld hoeven te geven voor energie die teruggeleverd wordt. Dus minder productie maar meer inkomsten = profit!
En dat betekent meer losliggend geld wat gebruikt kan worden om te lobbyen tegen die vervelende zonnepanelen en windmolens.
De productiekosten per 'geleverde' kWh vanuit de centrales blijven gelijk bij het afschaffen van de salderingsregeling.GENETX schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:29:
Wat dat betreft ben ik het met je eens. Maar ik ben het met je oneens dat ze bij saldering lagere productiekosten hebben. Die nemen juist toe omdat ze nog steeds reserves (en dus centrales) nodig hebben voor het leveren van energie wanneer de zon niet schijnt met ook nog eens stukje meer flexibiliteit... Niet voor niets hebben de grote energiereuzen het op dit moment zwaar en zien ze veel investeringen gewoon door de zon(ne-energie) verdampen.
De productie neemt echter toe, doordat de teruggeleverde zonne-energie van jij en ik ineens niet meer 'verrekend' hoeft te worden met jou en mij, maar deze kWh's gewoon verkocht worden aan jouw en mijn buurman die geen overproductie heeft. Ergo: er komt 'gratis' productie bij; wat jij teruglevert wordt elders gewoon verkocht.
(bij het salderen zoals we dat nu kennen, worden de aan de buurman berekende kWh's die jij aan de buurman levert verrekend met jou, zonder salderen ontvang jij niets meer voor de teruggeleverde kWh's)
[ Voor 8% gewijzigd door JayPe op 20-05-2015 12:43 ]
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Dat is sterkGENETX schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:29:
Wat dat betreft ben ik het met je eens. Maar ik ben het met je oneens dat ze bij saldering lagere productiekosten hebben. Die nemen juist toe omdat ze nog steeds reserves (en dus centrales) nodig hebben voor het leveren van energie wanneer de zon niet schijnt met ook nog eens stukje meer flexibiliteit... Niet voor niets hebben de grote energiereuzen het op dit moment zwaar en zien ze veel investeringen gewoon door de zon(ne-energie) verdampen.
Salderen is in Europa voornamelijk Nederland en alleen maar dat deel welke geen 15 jaar garantieprijs heeft, naar schatting (echte statistieken ontbreken voor NL) slechts 0,5TWh van 102TWh aan elektraverbruik in Nederland
In ander nieuws: in mijn wijk (Hilversum Oost) organiseerde de gemeente gisteravond een voorlichtingsbijeenkomst over wat bewoners allemaal kunnen doen om hun energierekening te verlagen. Diverse vormen van isolatie, zonnepanelen en zonneboilers. Da's lachen. Kan een gemeente schizofreen zijn?
Dit topic is gesloten.