De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.714 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 16:45

JayPe

Ondertitel

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:52:
Hmmm tsja salderen houdt in mijn ogen zonnestroom klein (omdat het productie feitelijk limiteert op eigenverbruik).
Hmm, wacht..

Huidige salderen = wat je teruglevert aftrekken van wat je verbruikt,. waarbij méér productie tot 5000 kWh op jaarbasis wordt vergoed volgens normale tarief. Dat limiteert?

Zijn er hier, op tweakers, huishoudens ( private personen ) die méér dan 5000 kWh op jaarbasis aan overproductie hebben of dakruimte hebben om dat potentieel te bereiken?
Ik zou met liefde een installatie op m'n dak leggen van 10.000 kWp, waarbij elke teruggeleverde kWh gewoon de circa 23 eurocent opbrengt. Maar die ruimte daarvoor ontbreekt het mij als simpele partikulier.

Voor partikulieren werkt salderen (IMHO) dus best goed. Voor bedrijven is het niet interessant om te investeren in zaken met een t.v.t. van meer dan circa 3 jaar.

Ik snap dat andere regelingen wellicht beter zijn, waarbij elke teruggeleverde kWh voor een vastgestelde prijs wordt betaald, maar dát zie ik nog niet zo snel gebeuren: afschaffen van salderen zal in Nederland veel eerder betekenen dat de teruggeleverde kWh's helemaal geen euro's meer opbrengen ( pessimist mode aan ) of maximaal een paar centen.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:54
JayPe schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:04:
[...]
Zijn er hier, op tweakers, huishoudens ( private personen ) die méér dan 5000 kWh op jaarbasis aan overproductie hebben of dakruimte hebben om dat potentieel te bereiken?
Dakruimte wel, overproductie niet, wordt gebruikt voor warmte
Zou saldeervolume (heb nog ferraris meter) op kunnen laten lopen tot ca 6000 kWh als ik seizoens-buffer niet ingebruik ga nemen waar ik aan bezig ben.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ik kan je zin niet helemaal volgen, wellicht door 't ontbreken van een punt of komma ergens, maar wat ik denk te begrijpen is dat je meer Wp's gaat aanleggen?

Met 6270Wp aan opgesteld vermogen, en wat eigen gebruik, kom je toch niet zo snel aan -6000 kWh?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
JayPe schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:35:
[...]

De productiekosten per 'geleverde' kWh vanuit de centrales blijven gelijk bij het afschaffen van de salderingsregeling.

De productie neemt echter toe, doordat de teruggeleverde zonne-energie van jij en ik ineens niet meer 'verrekend' hoeft te worden met jou en mij, maar deze kWh's gewoon verkocht worden aan jouw en mijn buurman die geen overproductie heeft. Ergo: er komt 'gratis' productie bij; wat jij teruglevert wordt elders gewoon verkocht.
(bij het salderen zoals we dat nu kennen, worden de aan de buurman berekende kWh's die jij aan de buurman levert verrekend met jou, zonder salderen ontvang jij niets meer voor de teruggeleverde kWh's)
Ik had het dan ook over dit stukje:
Maasluip schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 10:22:
De elektriciteitsproducenten hebben natuurlijk ook minder inkomsten, maar dat wordt dan weer gecompenseerd door lagere productiekosten. Neemt niet weg dat elk bedrijf wil groeien en ze dus ook het salderen liever zien verdwijnen.
En dan met name op de (hele) lange termijn. Meer duurzame, onregelbare, energie gaat gewoon zorgen dat je centrales gewoon minder uren gaan draaien, maar je wel een groot park aan centrales moet onderhouden omdat er momenten zijn waarbij de opwek uit duurzame bronnen nihil is.

Het kan zelfs nadelig werken met saldering. Gaat leuk zijn als heel Nederland zonnepanelen op zijn dak heeft en lekker gaat salderen. In de zomer een groot overschot aan zonne-energie. In de winter een groot tekort om de warmtepompen te laten draaien. 'S nachts een groot tekort om alle EV's op te laden.

De post van Domba illustreert dat dus ook: Je hebt gewoon gratis energie en een gratis accu met de huidige salderingsregeling. Eerst lekker je EL verbruik. Vervolgens gas er uit en inductiekookplaat en warmtepomp er in. Nog dakruimte en geld over? Hallo EV :) .

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 20-05-2015 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:52:

...saldeerverhaal...

In ander nieuws: in mijn wijk (Hilversum Oost) organiseerde de gemeente gisteravond een voorlichtingsbijeenkomst over wat bewoners allemaal kunnen doen om hun energierekening te verlagen. Diverse vormen van isolatie, zonnepanelen en zonneboilers. Da's lachen. Kan een gemeente schizofreen zijn?
Dat ga je menen! Eerst allerlei beperkingen opleggen en vervolgens maatregelen op tafel leggen die in de praktijk nu veel moeilijker toe te passen zullen zijn. Want ik neem aan dat zelfs het aanbrengen van isolatie niet altijd even gemakkelijk is in een "beschermd" stadsgezicht. Nog los van de beperkingen dat panelen en collectoren slechts aan de achterkant "mogen" met nog wat mitsen en maren als de achterkant van een woning direct zichtbaar is.

Het is zelfs een belediging voor schizofrenen! Was je nog langs geweest met wat vragen/opmerkingen?

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
JayPe schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:22:
Ik kan je zin niet helemaal volgen, wellicht door 't ontbreken van een punt of komma ergens, maar wat ik denk te begrijpen is dat je meer Wp's gaat aanleggen?

Met 6270Wp aan opgesteld vermogen, en wat eigen gebruik, kom je toch niet zo snel aan -6000 kWh?
Ik heb 102m2 dakruimte
6270Wp is wat direct netgebonden is en dat houdt ik zo ook al wisselt welke panelen dat zijn
Er ligt iets meer en op moment 16 steunen van PV leeg omdat ik bezig ben
Bezig met zonnecollectors en daarvoor ook met een put 25m3 (al gegraven) om warmte kwijt te raken zodat ik meer dan 15m2 kan leggen

Ben nu aan puzzelen om die dubbelwandig te maken voor >700MJ/m3 opslag (ijsbuffer is maar >335-350MJ/m3 zonder inlek) zodat ik in de zomer kan door verwarmen
Ook met WP op PV-stroom als alles vol ligt zodat zo weinig mogelijk over de meter gaat

[ Voor 0% gewijzigd door Domba op 20-05-2015 14:53 . Reden: eenheden controle ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:32
Ben erg benieuwd naar hoe dat allemaal wordt.
Over dat laatste, daar zou je al een betaalbare zwembad warmtepomp voor kunnen gebruiken, als je het opgeleverde vermogen wil afromen (want dat zal niet in de winter zijn)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 20:46
antonboonstra schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 15:00:
Edit: Lees net op de twitter van PolderPV dat het ook niet goed lijkt te gaan met een zeer grote PV panelen fabrikant: Yingli. :/
Hm niet best. Krijg er toch stiekem wel wat kriebels van omdat we ook Yingli panelen hebben, maar anderzijds is het altijd maar de vraag hoe het met bedrijven gaat op den duur in een relatief nieuwe (explosieve) industrie. Hetzelfde met installateurs e.d.
Maar goed, ik hoop er het beste van... (natuurlijk ook voor onszelf mbt garanties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:03:
Ben erg benieuwd naar hoe dat allemaal wordt.
Over dat laatste, daar zou je al een betaalbare zwembad warmtepomp voor kunnen gebruiken, als je het opgeleverde vermogen wil afromen (want dat zal niet in de winter zijn)
In de zomer kan je ijsbuffer ook ontdooien met goedkope L/W zwembad pomp en zonnecollectors beperkt houden tot warmwater.
Voor doorverwarmen >35C dan heb je wel een high temp veelal 'n R744 pomp voor nodig, maar ook tijdelijke isolatie (bijv vacuum en dubbelwandig)
Ik krijg een punthoofd als saldeerder van toekomstbeleid dat er niet is behalve zigzag,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Hallo aparte meter voor EV-stroom om dat te kunnen belasten ;)
Cheese_man schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:37:
Dat ga je menen! Eerst allerlei beperkingen opleggen en vervolgens maatregelen op tafel leggen die in de praktijk nu veel moeilijker toe te passen zullen zijn. Want ik neem aan dat zelfs het aanbrengen van isolatie niet altijd even gemakkelijk is in een "beschermd" stadsgezicht.
Ja kan, als het wijzigingen aan de zichtbare gevel met zich meebrengt. Geen idee wat het betekent voor het boren van gaten, inspuiten isolatie, en weer onzichtbaar dichtmaken van de gaten.
Was je nog langs geweest met wat vragen/opmerkingen?
Ikke niet, ik heb wel wat beters te doen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

[quote]GENETX schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:25:
[...]

Ik had het dan ook over dit stukje:

[...]

En dan met name op de (hele) lange termijn. Meer duurzame, onregelbare, energie gaat gewoon zorgen dat je centrales gewoon minder uren gaan draaien, maar je wel een groot park aan centrales moet onderhouden omdat er momenten zijn waarbij de opwek uit duurzame bronnen nihil is.
[/quote]
Kosten per kWh gaan dan wellicht omhoog, maar de productiekosten in totaal niet. De centrale verbruikt overdag ook geen kolen als ie niet of nauwelijks hoeft te draaien. De nieuwste kolencentrale op de maasvlakte (been there) kan heel erg snel schakelen: binnen een paar uur van minimum naar maximum capaciteit: er op voorbereid dat er variabele behoefte is tijdens nacht vs dag.

De overcapaciteit die er 's zomers is vanuit de zonnepanelen, wordt zonder salderen gratis betrokken van de aangesloten huishoudens, en tegen normaal tarief verkocht aan andere huishoudens. 's winters is er geen gratis energie, en kunnen de centrales 24/24 op vol vermogen draaien ipv 's zomers overdag hal, 's nachts volle last. Dat de huishoudens nú s winters een eventueel overschot verstoken door een warmtepomp te gebruiken is wellicht krom, maar met de aardgasproblematiek in Groningen is het helemaal niet vreemd om meer aan elektrisch ( ondersteunde ) verwarming te doen ipv gasreserves op te stoken.

[quote]
Het kan zelfs nadelig werken met saldering. Gaat leuk zijn als heel Nederland zonnepanelen op zijn dak heeft en lekker gaat salderen. In de zomer een groot overschot aan zonne-energie. In de winter een groot tekort om de warmtepompen te laten draaien. 'S nachts een groot tekort om alle EV's op te laden.

[/quote]
De EV moet je juist overdag opladen, en 's nachts de accu aan het net koppelen en zo ver leeg trekken zodat je nog precies op je werk en terug kunt komen.

[quote]

De post van Domba illustreert dat dus ook: Je hebt gewoon gratis energie en een gratis accu met de huidige salderingsregeling. Eerst lekker je EL verbruik. Vervolgens gas er uit en inductiekookplaat en warmtepomp er in. Nog dakruimte en geld over? Hallo EV :) .
[/quote]

Ja, en Nee,. De energieprijs is slechts enkele eurocenten per kWh.. de aansluitkosten ( vastrecht ) zouden er voor moeten zorgen dat de leverancier voldoende capacteit aan centrales kan onderhouden. Enkel de verstookte kolen en of gas zouden de kWh prijs moeten bepalen. Die 'Gratis' Accu ( het net ) wordt wel degelijk betaald, en ik zie niet gebeuren dat elektriciteitsboeren de kosten voor het aanpassen van het netwerk aan de gewijzigde omstandigheden niet gaan doorberekenen aan de klant.

Voorlopig (voor)zie ik uberhaupt geen problemen in het net door de zonne-energie of windmolens of wat ook: Het opgestelde vermogen in Nederland is nog steeds zo klein, dat dit, zelfs met een explosieve groei, de eerst komende jaren er geen capaciteitsproblemen gaan optreden. Die gaan waarschijnlijk eerder optreden als Nederland massaal aan de stekker auto gaat. Eén Tesla = 85 kWh aan accu pakket. Dat is ruim 10 dagen aan stroom voor één doorsnee huishouden.

Stel ik zou een Golf GTE rijden, met 8,8 kWh pakket, dan zou ik die met mijn woon-werk-woon afstand van 35 kilometer elke dag leeg rijden. Met circa 20.000 km per jaar zou een verdubbeling van mijn elektriciteitsverbruik géén probleem zijn: (van 3000 kWh naar 6000 kWh: ritjes zijn van méér dan 35 kilometer worden niet geheel elektrisch afgelegd)

Brainwave, terwijl ik dit relaas aan het tikken was/ben:

Al die EV en PHEV's zijn dus eigenlijk een zegen: De lease-slaaf hangt zijn (PH)EV bij kantoor aan de paal, waar deze overdag dus mooi de overcapaciteit van de zon opslurpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 14:50:
[...]
Hallo aparte meter voor EV-stroom om dat te kunnen belasten ;)
Wordt lastig controleren houder en gebruiker/gebruikslocatie hoeven niet de zelfde te zijn, het is mobiel ;)
Zit ook nog een belasting verschil van ca 50% die overheids balans raakt (4-5kWh versus 1ltr voor 20km)
los van of het ook nog gesaldeerde kWh's zijn
Maar overheid wil ook 14% doelstelling halen, voor het uitloopt op een boete van EU

http://nos.nl/artikel/203...per-elektrische-auto.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Domba schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:31:
Wordt lastig controleren houder en gebruiker/gebruikslocatie hoeven niet de zelfde te zijn, het is mobiel ;)
Die meter kan in de auto zitten, geen probleem. Gelijk GPS-module er in voor rekeningrijden en om terroristen/pedofielen/andere waan-van-de-dag criminelen te kunnen opstoren. Ik zie het allemaal zo gebeuren hoor.
Zit ook nog een belasting verschil van ca 50% die overheids balans raakt (4-5kWh versus 1ltr voor 20km)
los van of het ook nog gesaldeerde kWh's zijn
Maar overheid wil ook 14% doelstelling halen, voor het uitloopt op een boete van EU
Dat geloof ik graag maar dat wringt met de belastinginkomsten uit automobiliteit.
Ik had het gelezen. BOVAG wil auto's goedkoper, dat lijkt me geen nieuws ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:05
JayPe schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:04:
[...]

Hmm, wacht..

Huidige salderen = wat je teruglevert aftrekken van wat je verbruikt,. waarbij méér productie tot 5000 kWh op jaarbasis wordt vergoed volgens normale tarief. Dat limiteert?

Dat klopt niet, volgens mij. De salderingsregeling was tot voor kort zo dat je je opwek mag wegstrepen tegen je verbruik, tot een maximum van 5000 kWh. Dus als je 6000kWh verbruikte, en 6000kWh opwekte, dan mocht je 1000kWh inkopen tegen het volle tarief, en 1000kWh verkopen tegen de befaamde "kolenfooi".

Nu is die 5000 kWh limiet er niet meer en mag je je volledige verbruik wegstrepen. Alles daarboven, echter, is weer kolenfooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe staat het tegenwoordig met de kwaliteit van de solar buitenverlichting?

Ik kom hier vooral ervaringen van jaren geleden tegen toen het nog nauwelijks licht gaf en weinig vermogen had. Is hier nog verbetering in gekomen? Wilde het eigenlijk gebruiken bij een vakantiehuisje waar als er niemand is de stroom helemaal uitgeschakeld wordt.

Dacht vrij specifiek aan :
Brennenstuhl Solar LED-Schans SOL 04 plus
http://www.toolstation.nl/shop/p80935?

[ Voor 14% gewijzigd door sambalbaj op 20-05-2015 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Ik heb dit hangen. Redelijk veel licht en makkelijk te monteren.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

sambalbaj schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:56:

Ik kom hier vooral ervaringen van jaren geleden tegen toen het nog nauwelijks licht gaf en weinig vermogen had. Is hier nog verbetering in gekomen? Wilde het eigenlijk gebruiken bij een vakantiehuisje waar als er niemand is de stroom helemaal uitgeschakeld wordt.

Dacht vrij specifiek aan :
Brennenstuhl Solar LED-Schans SOL 04 plus
http://www.toolstation.nl/shop/p80935?
Deze heb ik ook, 4 stuks. Sinds een jaar of 2-3.
Pro: Licht genoeg om je weg te vinden in het donker, maar verwacht niet dat je een zee aan licht hebt. Bewegingsdetectie werkt goed.
Con: Bij mij hangen ze aan een west-gevel met redelijk wat schaduw, en of het daardoor komt of door de gebrekkige kwaliteit maar ik moet in de winter regelmatig eentje demonteren en de batterijen in huis opladen. Ook is er ondertussen eentje die helemaal niet meer aan wil.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:43:
[...]

Ik had het gelezen. BOVAG wil auto's goedkoper, dat lijkt me geen nieuws ;)
In die zin is het nieuws omdat de BOVAG doorgaans opkomt voor vakgarages. Nu heb ik geen ervaring met een EV, maar mijn inschatting is dat een EV qua onderhoud een stuk goedkoper is. Ik had dan ook niet verwacht dat de BOVAG voorstander zou zijn van EV's.

Ik weet overigens niet of er een aankoopsubsidie moet komen, maar wat mij betreft mag een (PH)EV zeker meer gesubsidieerd worden voor particulieren. Op dit moment is het voor particulieren zwaar onvoordelig om een (PH)EV te rijden, en zie je dan ook dat de ex-leasers direct over de grens worden geduwd. Wat mij betreft is dat zonde van de overheidssubsidie voor lease-auto's.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:11
Terpen Tijn schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:46:
[...]

Dat klopt niet, volgens mij. De salderingsregeling was tot voor kort zo dat je je opwek mag wegstrepen tegen je verbruik, tot een maximum van 5000 kWh. Dus als je 6000kWh verbruikte, en 6000kWh opwekte, dan mocht je 1000kWh inkopen tegen het volle tarief, en 1000kWh verkopen tegen de befaamde "kolenfooi".

Nu is die 5000 kWh limiet er niet meer en mag je je volledige verbruik wegstrepen. Alles daarboven, echter, is weer kolenfooi.
klopt. De 5000-kwh limiet is geschrapt. Met een kleinverbruikersaansluting (tot 3x80A) mag je salderen tot de volledige verbruik. Stel dat je 5000 kwh verbruikt en 6000 met PV maakt, dan krijg je over die 1000 kWH een terugleververgoeding, van vaak 5 a 6ct/kWh ex btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

sambalbaj schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:56:
Heb deze hangen.
Wil wel eens een avond niet aangaan omdat hij niet voldoende is opgeladen.
Brand hij, dan is het voldoende om te zien waar je loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
klopt. De 5000-kwh limiet is geschrapt. Met een kleinverbruikersaansluting (tot 3x80A) mag je salderen tot de volledige verbruik. Stel dat je 5000 kwh verbruikt en 6000 met PV maakt, dan krijg je over die 1000 kWH een terugleververgoeding, van vaak 5 a 6ct/kWh ex btw
10,5 ct

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Wat, €150.000,- subsidie voor fossiele energie. (per seconde)?
http://www.geenstijl.nl/m...ele_brandst.html#comments

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Maar in China neemt het gebruik van kolen wel af:
http://s.trouw.nl/4035395

Als China nog eens 75GW aan zonnepanelen afneemt, kan de markt van zonnepanelen (inclusief Yingli) nog even vooruit. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ook met ferarris? Of is de voorwaarde weer dat je een sluwe meter moet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
drielp schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:59:
Wat, €150.000,- subsidie voor fossiele energie. (per seconde)?
http://www.geenstijl.nl/m...ele_brandst.html#comments
De enorme bedragen waren (mij) al veel langer bekend, maar de framing is nu dat alle externe kosten als 'subsidie' benoemd worden. Misschien is dat wel gunstig voor de beeldvorming. In werkelijkheid gaat het nl om externe kosten in de vorm van echt ontvangen subsidies en daarnaast externe kosten die later, ooit, elders betaald zullen moeten worden in de vorm van premies, belastingen etc.

Denk nu aan het aardbevingsgebeuren in Groningen, waar bijv Shell/NAM allicht subsidies hebben ontvangen om proefprojecten uit te voeren, terwijl de externe kosten in de zin van schade nu pas duidelijk worden en ooit door iemand betaald moeten gaan worden.

Heb me er niet zeer in verdiept maar voor m'n gevoel zijn de onbetaalde schades vele malen groter dan de subsidies die men heeft ontvangen of nog ontvangt. Het 'mooie' voor de vervuiler is dat die later wel komen (en vaak elders, bijv in geval van klimaatverandering) en dat men er vaak lang onderuit kan komen.

Ten dele worden die schadecompensaties al opgehoest mbv belastingen, bijv waar NAM in samenwerking met de Staat nu panden in de provincie opkoopt. Of de 'waardevermeerderingsregeling' (mijn God, wat een framing weer), die veel mensen met schade kunnen ontvangen. Of premies, om gezondheidsklachten als gevolg van bijv stress te kunnen compenseren. Etc. Maar het aardbevingsbestendig maken schijnt waanzinnig onbetaalbaar te zijn, plus er zijn te weinig bedrijven die er met man en macht aan kunnen werken, waardoor het iets van 30 jaar zou gaan duren. Tja.

(Onderschat stress niet, als je hoort dat je bed staat onder een gemetselde schoorsteen en die situatie door een inspecteur als 'levensgevaarlijk' wordt gelabeld en het nog een tijd duurt voordat de schoorsteen verwijderd kan worden... gebeurde een buurvrouw van me. De NAM wilde vervolgens niet betalen voor een nieuwe schoorsteen, vermoedelijk 'omdat die niet echt nodig is'. Gezellige onderneming, met dergelijke redeneringen.)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 17:51:
[...]

Ook met ferarris? Of is de voorwaarde weer dat je een sluwe meter moet.
Ook met een Ferrari ;)
https://vandebron.nl/#!/faq?section=Meters-en-Standen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:43:
[...]
Dat geloof ik graag maar dat wringt met de belastinginkomsten uit automobiliteit.
Er wringt nog al het enige sinds het aan verschuiven is binnen elektra en van andere energiedrager naar kWh's

-EB schuif van elektra naar gas om gasverbruik te minderen en WP te stimuleren
-verschuiving kolenbelasting naar EB
-Brandstofauto's naar (PH)EV
-SDE+ verplichtingen en kasuitgave omslag
-toenemende ontrekking aan de pool-groep zoals energieprestatievergoeding en warmtenet

Wordt flink wat vooruitgeschoven of nog een onderzoekje
Reguliere verkiezingen zijn 15 maart 2017 als niet eerder

Beleid
-overgenomen delen in nwe elektra en gaswet die net bij 2e kamer aangekomen is eind 2016-2017
waarvan heroverweging salderen in 2017
-nieuw belastingstelsel voor auto's eind 2016-2017
-Dekking kasuitgave, Opslag van elektra en gas ligt tot 2016 vast (prognose 3,8-5,2 miljard kasuitgave alleen 2020, ben de tel kwijt, want er zou al 12-18 miljard totale kasuitgave zijn, als ODE-2017 vastgesteld moet worden)
-inspannings verplichting Min Kamp 8% minder pool (400k HH warmtenet & 100k HH energieprestatievergoeding)
-nieuwe warmtewet eind 2016/2017

Kortom flinke golven te verwachten en ik mis de goede goede glazenbol

Probeer maar eens keuze te maken, voor meer kWh's over de meter zoals accu in distributienet.

Salderen is nu 100% efficient, kan zoiets als mijn warmtebuffer niet tegenop met opslagverliezen,
Ben misschien wel onnodig bezig
L/W WP voor ontdooien/doorverwarmen kan ook gewoon woning verwarmen bij salderen)

Zonder glazenbol alleen voorgevoel dat ik mijn warmtebuffer wel ga gebruiken
anders heb ik leuke ruimte met deftige entree, met lader door mangat ;w
voor wat :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:06
zeegerd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 18:19:
[...]

De enorme bedragen waren (mij) al veel langer bekend, maar de framing is nu dat alle externe kosten als 'subsidie' benoemd worden. Misschien is dat wel gunstig voor de beeldvorming. In werkelijkheid gaat het nl om externe kosten in de vorm van echt ontvangen subsidies en daarnaast externe kosten die later, ooit, elders betaald zullen moeten worden in de vorm van premies, belastingen etc.

Denk nu aan het aardbevingsgebeuren in Groningen, waar bijv Shell/NAM allicht subsidies hebben ontvangen om proefprojecten uit te voeren, terwijl de externe kosten in de zin van schade nu pas duidelijk worden en ooit door iemand betaald moeten gaan worden.

Heb me er niet zeer in verdiept maar voor m'n gevoel zijn de onbetaalde schades vele malen groter dan de subsidies die men heeft ontvangen of nog ontvangt. [...]
Op Radio1 hadden ze het er gisteren over dat ruwweg 8 a 10 % van dat genoemde bedrag eigenlijk subsidies zijn en de rest voor een groot deel valt onder kosten die we eigenlijk in de toekomst gaan maken door het verbruik nu.
Denk aan klimaatverandering, fijnstof, ziektes, etc.
Dus wat je nu eigenlijk ook al noemt met Groningen.
En dat met het verstevigen van huizen hier gaat nog heeeeel erg veel meer kosten dan alleen de centen.
Denk aan een 10+-jaar durende bouwput, geruïneerde gezinnen (je moet 1/3e van de kosten van herbouw zelf betalen) enz. En waarom? Om nog meer en sneller gas uit de grond te kunnen halen. Goed te vergelijken met te hard rijden om thuis te zijn voordat er ongelukken gebeuren.

En over wat mensen noemden over stroom van PV niet meer te laten salderen zodat de grote jongens dat kunnen verkopen aan de buren... Veel PV levert zoals bekend meer schommeling in het aanbod, waardoor de centrales eigenlijk in verhouding meer overcapaciteit moeten hebben. De enige logische vervolgstap lijkt mij dat men dan gaat lobbyen om geen verplichting meer te moeten hebben om overcapaciteit te moeten hebben.
Dus dan komen er vragen als "wat kost het als de Randstad een uur geen stroom krijgt?" En kan dat uit?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:42

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Grrrr. Bij miniinthebox diverse producten besteld ( Twee iPhone laders, paar ledlampen en nog wat andere meuk ). Binnen 6 maanden alles kapot.

Eerste lader binnen 24 uur, tweede lader na 6 maanden. Beide ledlampen ook na 6 maanden kapot. Electronica doorgefikt binnenin. Ook alle kabels die we hadden besteld allemaal kapot bij de connectoren.

Nog nooit zulke brol gekocht :(

Verder nog een grotere baaldag. Mijn Logitech M705 muis is kapot gegaan. Er is iets mis met het scrollwieltje. Die ziet op de 1 of andere manier bijna constant beweging waardoor mijn scherm consequent op en neer gaat. Leuk als je aan het programmeren bent en op een knop wilt drukken.

Heb intussen de muis ook open gehad, met perslucht alles schoon geblazen, IR led, wieltje en IR sensor schoon gemaakt maar het probleem blijft.

Iemand nog die een vergelijkbare muis als de M705 kent?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Met die muis, kijk even of er niet een haartje tussen zit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:17
mkleinman schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:54:
Grrrr. Bij miniinthebox diverse producten besteld ( Twee iPhone laders, paar ledlampen en nog wat andere meuk ). Binnen 6 maanden alles kapot.

Eerste lader binnen 24 uur, tweede lader na 6 maanden. Beide ledlampen ook na 6 maanden kapot. Electronica doorgefikt binnenin. Ook alle kabels die we hadden besteld allemaal kapot bij de connectoren.

Nog nooit zulke brol gekocht :(

Verder nog een grotere baaldag. Mijn Logitech M705 muis is kapot gegaan. Er is iets mis met het scrollwieltje. Die ziet op de 1 of andere manier bijna constant beweging waardoor mijn scherm consequent op en neer gaat. Leuk als je aan het programmeren bent en op een knop wilt drukken.

Heb intussen de muis ook open gehad, met perslucht alles schoon geblazen, IR led, wieltje en IR sensor schoon gemaakt maar het probleem blijft.

Iemand nog die een vergelijkbare muis als de M705 kent?
Bel eens met Logitech, die zijn supercoulant.
Ik heb al eens een compleet nieuwe diNovo set (toetsenbord / muiscombinatie) na 5 jaar gratis ter vervanging gekregen omdat de muisverbinding bagger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Domba schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 13:58:
.........
Bezig met zonnecollectors en daarvoor ook met een put 25m3 (al gegraven) om warmte kwijt te raken zodat ik meer dan 15m2 kan leggen

Ben nu aan puzzelen om die dubbelwandig te maken voor >700MJ/m3 opslag (ijsbuffer is maar >335-350MJ/m3 zonder inlek) zodat ik in de zomer kan door verwarmen
......
Ben zeer geïnteresseerd in dit project, op termijn wil ik ook seizoen opslag gaan doen. Wat voor medium ga je gebruiken voor opslag?
Ben zelf op onderzoek om ook seizoen opslag te doen. Deze lijkt me mooi maar redelijk agressieve verbindingen. Voordeel geen isolatie nodig!!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ollie1965 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:56:
[...]

Ben zeer geïnteresseerd in dit project, op termijn wil ik ook seizoen opslag gaan doen. Wat voor medium ga je gebruiken voor opslag?
Water, uitdaging is dubbelwand voor rechthoekige ruimte vanwege krimp/uitzet 60m2 invar plaat zoals uit LNG tank zou handig zijn
Ben zelf op onderzoek om ook seizoen opslag te doen. Deze lijkt me mooi maar redelijk agressieve verbindingen. Voordeel geen isolatie nodig!!
Compacte thermochemische opslag dehydratie/hydratie zou ideaal zijn, heb je helemaal geen winterdip elektra
Alleen heb je nog geduld nodig eerste veldtest misschien in 2017

Even zo uit mijn geheugen
Er lopen verschillende TKI onderzoekslijnen oa TESSEL en ICOON beide silicagel 600 MJ/m3 maar dat is excl. doorstroom kanelen etc welke ook ruimte in nemen
TESSEL start met silica, maar bedoeling is in latere fase overstap naar Na2S, mechanische stabiliteit voor 30 cycles moet nog verbetert worden (krimp/uitzet tijdens cycles) als ook zuurstof vrije omgeving
2,4MJ/m3 alleen de verbinding excl wisselaar, hydratie 40C (warmte afgifte) en dehydratie 80C is te doen met een CO2 of wel R744 warmtepomp
Na2S is ook gebruikt in SWEAT project prototype uit 1999

MgSO4 en MgCl2 hebben een >100C regeneratie temperatuur, wel mechanisch stabiel te krijgen, zou als korrels kunnen voor luchtverwarming. Een blendstof is nodig anders krijg je overhydratie en een natte slurry aan begin van de zuil,
Met alle chloride zouten is het wel oppassen dat regeneratie temp niet te hoog oploopt, want zoutzuurgas is behoorlijk corrosief en tast installatie aan.

Voor EV wordt ook ijverig gezocht naar mogelijkheden voor verwarming/koeling en regeneratie tijdens opladen zoals NAx zeoliet types
Met elektrisch is hogere regeneratie temperatuur fors boven >100-200C geen bezwaar omdat het niet van de accu actieradius afgaat en veelal 2-10kWh opslagcapciteit is,
Lagere regeneratie temperatuur zou handiger zijn, kan gelijk de warmte van de accu koeling gebruikt worden voor binnenverwarming

Een voorbeeld uit 1996 School in Munchen Duitsland met X13 zeoliet die nachts opgeladen wordt met 130C stadswarmte

[ Voor 6% gewijzigd door Domba op 21-05-2015 00:13 . Reden: Voorbeeld toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 22:56:
[...]

Voor een onderzoeksstage aan de uni heb ik me enkele maanden verdiept in de (on-)mogelijkheden van sorptie-materialen, waaronder ook silicagel en zouthydraten. Wellicht ben ik op dit vlak te pessimistisch, maar mijn conclusie was dat de onderzoekers te makkelijk voorbijgaan aan de beschikbaarheid van vochtige lucht om de warmte weer uit het materiaal te kunnen halen. Op de momenten dat je de warmte nodig hebt, is die benodigde vochtige lucht domweg niet beschikbaar, koude buitenlucht kan nu eenmaal nauwelijks vocht bevatten.
De literatuur noemt als mogelijke oplossing om aardwarmte te benutten om daarmee de buitenlucht te bevochtigen. Allemaal leuk en aardig, maar als je dan kijkt naar hoeveel energie je in de vorm van aardwarmte moet investeren om die vochtige lucht te creëren is 65-80% (afhankelijk van je systeemrendement) van de warmte rechtstreeks uit de aarde gehaald. Die warmte heb je in de zomer ook al eens in je systeem gestopt om je sorptiemateriaal te drogen en levert bovendien geen hoogwaardige warmte op, maar eerder 25-35 graden Celscius, voor tapwater heb je dus ook nog eens een warmtepomp nodig.
Dan is mijn conclusie dat je voor het geld dat in al die extra zonnecollectoren en thermochemische opslagmaterialen (ook niet goedkoop trouwens) gaat zitten, prima je aardwarmtebron wat kunt uitbreiden zodat hij ipv 70%, 100% van je warmtebehoefte kan dekken en er een klassieke warmtepomp op zetten. Van het geld dat je overhoud kun je nog aardig wat PV paneeltjes plaatsen voor het stroomverbruik van die warmtepomp...

P.S. er zijn trouwens wel interessante ontwikkelingen gaande op het gebied van phase change thermal energy storage. De opslagdichtheid ligt weliswaar een stuk lager, maar de praktische toepasbaarheid is een stuk groter. Het isolatieprobleem is bijvoorbeeld elegant op te lossen m.b.v. subcooling, denk aan die handenwarmers gevuld met natriumacetaat en zo'n klikmuntje.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 00:07 . Reden: optimistische P.S. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Er is best veel info, wel verspreid, deze is wel aardig om te lezen voor sorptie en PCM opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

PCM materialen ben ik ook al wel in gedoken maar het gaat me meer om de grote van de opslag en de benodige energie om een seizoen door te komen. Dan is PCM te laag (of mijn isolatieschil te lek :+ ) in opslag. Wil ook wel weten wat de stand van zaken is bij www.nulwoning.nl

Maar eerst nog maar eens een standaard zonneboiler plaatsen (verbouwing om dat te plaatsen is over 4 weken helemaal klaar). Maar om meer dan 2-3M3 op te slaan zou er nog een verbouwing moeten plaats vinden (zinkkelder of zo iets) dus daarom ben ik ook op zoek naar een grotere energiedichtheid.

Domba en Mr Distel bedankt voor de reacties.

Ik blijf de ontwikkelingen op het gebied van seizoens opslag iedergeval in de gaten houden, en het zou mooi zijn als jij Domba informatie zou willen delen over je project (zie trouwens dat we allebei in West-Brabant wonen).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
ollie1965 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:17:
Wil ook wel weten wat de stand van zaken is bij www.nulwoning.nl
Als ik het goed heb begrepen is er een tank lek gegaan en staat het systeem buiten werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik heb pas nog wat verder ingelezen op PCM opslag.
Het komt erop neer dat het alleen efficiënter is als de delta T binnen een bepaalde range blijft. (iets van 5 graden)
Je bent dus ook zeer beperkt in de temperatuurrange door de eigenschappen van het materiaal wat gebruikt is.

Wat dat betreft is water gewoon nog een van de beste materialen om warmte in op te slaan vanwege de hoge specifieke warmtecapaciteit. Het grootste probleem is dus die warmte vasthouden.

Scheikundige oplossingen zijn inderdaad niet zo eenvoudig omdat je afhankelijk bent van een chemische reactie (die gecontroleerd moet worden en waar je dus bijvoorbeeld vochtige lucht nodig hebt) en je moet elementen gescheiden opslaan. (mijns inziens voorlopig veel te complex voor een kleine huisinstallatie)

Wat dat betreft zit je met een ijsbuffer nog wel goed, maar om nou te zeggen dat in ons gematigd klimaat veel beter is dan gewoon de koude lucht als warmtebron voor een warmtepomp te gebruiken....
Of een grond-warmtewisselaar in een watervoerende laag als je ook wilt koelen in de zomer. (stromend grondwater ter voorkoming van bevriezing)

http://www.nulwoning.nl/a...ve%20september%202002.pdf

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zij doen het gewoon met heel veel water:
http://www.geroldwebersol...us/Bilder/Solarhaus.html#

http://www.geroldwebersol...Temperaturkennlinien.html
Solarspeicher:

42.800-Liter Swiss Solartank: Pufferspeicher mit integriertem Trinkwasserboiler und Boiler zur Regenwassererwärmung der Schweizer Jenni AG
  • Durchmesser: 2,70 Meter
  • Höhe: 8,15 Meter
  • Integration in das Gebäude – vom Keller bis zum Dach
  • Offenes Ausdehnungsgefäß mit 2.000 Liter Fassungsvermögen
Zusatzheizung:

Keine => weder Holzofen, noch Wärmepumpe, noch Elektrostab o.ä.
_/-\o_

[ Voor 82% gewijzigd door NovapaX op 21-05-2015 09:27 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

mkleinman schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 21:54:
Grrrr. Bij miniinthebox diverse producten besteld
Lightinthebox toevallig dezelfde site?

Alles wat ik daar vandaan heb ik alweer naar de maan,... Geen raket voor nodig gehad. Brol. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JayPe schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:58:
[...]

Alles wat ik daar vandaan heb ik alweer naar de maan,... Geen raket voor nodig gehad. Brol. :(
Daarom zijn reviews ook zo belangrijk. Want er is zeker prima spul uit China te krijgen, je moet alleen even door de troep en fakes filteren. Xiaomi is bijvoorbeeld een van de betere merken met voor de Tweaker interessant spul.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
JayPe schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 10:58:
[...]

Offtopic maar wel nuttig:
Mijn ervaring is ook dat veel spullen erg matig zijn (niet alles).
Aan de andere kant, je maakt dan een defect/retour melding aan met een beschrijving en een foto en je krijgt standaard een nieuwe toegestuurd. De oude hoeft niet terug. En als je erom vraagt kan je vaak ook je geld terug krijgen (mits met paypal betaald, anders krijg je bij hen een tegoed-code).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De Shell Eco-Marathon is neergestreken in Rotterdam.

Veel activiteit op Twitter: https://twitter.com/shell_ecomar

(Bizar dat het door een partij als Shell gesponsord wordt natuurlijk, maar dat is zoals het gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@JeroenH Precies..., denk dat de Vion (megavleesbedrijf) ook nog wel eens een vleesvervangermarathon gaat organiseren, nog steeds onder hun motto 'Passion for Better Food'..., maar dan oprecht. *wink* ;)

http://www.theguardian.co...-footprint-more-than-cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Windmolens zonder de vertrouwde wieken.

http://www.zdnet.be/nieuw...spReportId=NjgyMzU2NzgxS0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Windmolens zonder wieken
Als ze wat van die cijfers waar kunnen maken is het wel mooi denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

GENETX schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 08:49:
[...]

Als ik het goed heb begrepen is er een tank lek gegaan en staat het systeem buiten werking.
Die wist ik al, maar ik weet dat hij (weer) iets met de hoge school wil doen (afstudeer project) en ben benieuwd wanneer hij weer over het project laat horen. Moet misschien in een latere termijn eens contact op nemen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 13:21:
@Windmolens zonder wieken
Als ze wat van die cijfers waar kunnen maken is het wel mooi denk ik.
Ja, zo te zien is het oppervlak flink minder dan het bestreken oppervlak van een rotor, en lijken ze ook een stuk lager dan een normale windturbine.

Puur op basis van die twee dingen ben ik er zeer sceptisch over.

@Shell Eco-Marathon, als ik tijd had gehad was ik er wel langs geweest. Afgezien van het feit dat het door Shell wordt georganiseerd, zijn die teams en die voertuigen het kennismaken en bekijken waard. Waarschijnlijk beetje een zelfde soort sfeertje als bij de zonne-auto's en -boten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het verschil tussen dubbel glas en HR++ is gigantisch te noemen trouwens. Vorig jaar met dagen zoals dit was het in onze slaapkamer ronduit warm te noemen en dan hebben we de gordijnen zelfs nog dicht!

Nu hebben we niet eens gordijnen en kan de zon de hele dag in de kamer bakken. Alleen nu is het ronduit prettig te noemen in die slaapkamer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen!

Sinds een tijdje ben ik in het bezit van een Domotica systeem. Het systeem dat ik gebruik is gebaseerd op het Z-wave protocol. Het grote voordeel hiervan (vind ik) is dat het vrijwel altijd uit te breiden is. Welk systeem heeft jullie voorkeur?

Daarnaast vroeg ik me af wat jullie nou echt belangrijk vinden aan een Domotica-systeem.

Brand maar los! Ik hoor het wel!

- Marleen

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2015 09:20 . Reden: Geen sluik, noem liever de naam niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hallo Marleen. Je mag als bedrijf zijnde reageren op het forum, maar om dit voor iedereen duidelijk te maken, moet je hiervoor wel een bedrijfsaccount aanvragen.
* antonboonstra heeft sterk het gevoel dat jij sluikreclame maakt

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
antonboonstra schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:16:
* antonboonstra heeft sterk het gevoel dat jij sluikreclame maakt
Je ontwikkelt er een soort feeling voor he :) Ik heb hetzelfde. Vooral ook hierom (nieuw, account, slechts twee posts, spam naar webshop, the usual).

Maar wie weet hebben we het mis. Welkom Marleen! Hopelijk kun je als leergierige en hulpvaardige particulier lekker meeposten - zonder één bepaald product te promoten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Anton! Heb het aangepast! Zal het in het midden laten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 09:07:

Daarnaast vroeg ik me af wat jullie nou echt belangrijk vinden aan een Domotica-systeem.

Brand maar los! Ik hoor het wel!

- Marleen
Nou wat ik belangrijk aan een domotica systeem vind is: degelijk, toekomstvast, eindeloos uitbreidbaar, geen enclosed software op platform en alle signalen kunnen monitoren waarbij je zelf kunt programeren wat de rules zijn.

Ik blijf dan toch steken op PLC's al het andere valt voor mij af wat er in de markt is vanwege veel van deze genoemde punten. En als ik dan ook nog de prijzen zie van die domotica producten.....

Dus Domotica met plc's is een hele mooie start met uitleg hierover. Ik ben zelf in de orientatie fase en ben nu bezig mijn functionele eisen en wensen te beschrijven om zo te komen tot een short list voor wie het wordt.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet niet dat het ook betrouwbaar en simpel te bedienen moet zijn.
Altijd leuk als de nerd man/vrouw des huizes het installeert, maar als 'de ander' in huis er niet mee overweg kan, of altijd ruzie mee heeft, dan is het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
jep... dat zit ook steeds in mijn achterhoofd.
Daarom ben ik al huiverig om de thermostaat te vervangen voor iets dat ik zelf gebrouwen heb.

Energiemetertjes uitlezen prima, maar als ik er niet meer ben dan moet er nog wel gewoon geleefd kunnen worden. En de gemiddelde installateur gaat niet even een stuk zelfgebrouwde ruby-code debuggen omdat de verlichting het niet doet :D

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Poeh, poeh. Na veel zoekwerk ben ik er eindelijk achter welk glas er nu bij ons in de woonkamer zit. Ooit door de vorige eigenaar via een Duits bedrijf in 2000 laten plaatsen.
Aangezien het een aantal zeer grote ramen zijn aan de achterkant in hoek vorm was dit wel interessant om te weten.
Volgens opgespoorde gegevens is het dubbel glas met een U-waarde van 1,1 en een Argon vulling. Glas-spouw-glas is 6-15-6 mm.

Alweer iets waar we ons geen zorgen meer over hoeven te maken, denk ik. :>

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Heb je de webinterfaces van de moderne PLC's gezien?
Als ze die niet kunnen bedienen moeten ze de smartphone ook maar inleveren, en volgens mij loopt daar heel Nederland mee.
En als er iets betrouwbaar is dan is het PLC.

Daarom PLC en niet "homebrew" en aan "elkaar knopen"

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 22-05-2015 13:48 . Reden: typo ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Heb sinds vandaag mijn vermogensmanagement geautomatiseerd. Als mijn PV omvormer veel opbrengst heeft, wordt mijn elektraboiler in het keukenkastje automatisch ingeschakeld.

Lekker hightech en lowcost m.b.v. PHP script, een Arduino (kloon) met ethernetshield en 433MHz RF transmitter en een klik-aan-klik-uit stekerdoos. Smart-Grid zonder slimme sluwe energiemeter kan prima B)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 13:45:
....... Ooit door de vorige eigenaar via een Duits bedrijf in 2000 laten plaatsen.
.................
Ik dacht dat het huis "in de familiekring verbleef"
Alweer iets waar we ons geen zorgen meer over hoeven te maken, denk ik. :>
Minder minder minder ............. Ug 0,4 :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

antonboonstra schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:11:
Heb sinds vandaag mijn vermogensmanagement geautomatiseerd. Als mijn PV omvormer veel opbrengst heeft, wordt mijn elektraboiler in het keukenkastje automatisch ingeschakeld.

Lekker hightech en lowcost m.b.v. PHP script, een Arduino (kloon) met ethernetshield en 433MHz RF transmitter en een klik-aan-klik-uit stekerdoos. Smart-Grid zonder slimme sluwe energiemeter kan prima B)
Je ijlt daar nog altijd mee na. Ik neem tenminste aan dat je je opwek meet door de omvormer uit te lezen en te zien wat de opbrengst in de laatste x minuten was. Dat kan natuurlijk per minuut (zelfs per seconde) verschillen (kijk maar eens naar deze grafiek).

Je zou eigenlijk een analoge uitgang op je meter moeten hebben die aangeeft hoeveel stroom er in welke richting vloeit. Een ferrarismeter moet je op die manier toch wel kunnen ombouwen, het enige wat je moet doen is de amplitude van de wervelstroom in de schijf meten.
Als het ooit eens tot afschaffing van het salderen komt dan wordt de realisatie hiervan een populair ding.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Maasluip schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:56:
[...]
Je ijlt daar nog altijd mee na. Ik neem tenminste aan dat je je opwek meet door de omvormer uit te lezen en te zien wat de opbrengst in de laatste x minuten was. Dat kan natuurlijk per minuut (zelfs per seconde) verschillen (kijk maar eens naar deze grafiek).

Je zou eigenlijk een analoge uitgang op je meter moeten hebben die aangeeft hoeveel stroom er in welke richting vloeit. Een ferrarismeter moet je op die manier toch wel kunnen ombouwen, het enige wat je moet doen is de amplitude van de wervelstroom in de schijf meten.
Als het ooit eens tot afschaffing van het salderen komt dan wordt de realisatie hiervan een populair ding.
Als ik de omvormer uitlees, dan kan ik hier ook het vermogen (Pdc en Pac) uit halen. Dus niet het gemiddelde over de afgelopen minuten, maar echt het vermogen op dat moment. Mijn logging die hiernaast ook nog actief is, werkt wel op basis van het aantal Wh per 5 minuten.

Dit doe ik elke minuut. Het kan natuurlijk nog vaker, maar dan is straks mijn klik-aan-klik-uit steker defect door gigantisch vaak te schakelen. Ik log mijn schakelingen ook nog:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
2015-05-22 12:19:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 12:23:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 12:26:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 12:30:56 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 12:31:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 12:36:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 12:48:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 12:53:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 12:59:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:00:56 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 13:03:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 13:04:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:07:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 13:09:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:13:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 13:14:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:17:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 13:24:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 13:27:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:28:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 13:30:56 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:37:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:39:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:41:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 13:42:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:46:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 13:50:56 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 14:00:56 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 14:06:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 14:07:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 14:08:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 14:09:55 Elektraboiler is IN geschakeld 
2015-05-22 14:13:55 Elektraboiler is UIT geschakeld 
2015-05-22 14:25:56 Elektraboiler is UIT geschakeld

Het is na half drie aardig bewolkt geworden, dus de boiler is al een tijd lang niet meer ingeschakeld, maar is toch al op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:15:
[...]

Ik dacht dat het huis "in de familiekring verbleef"

[...]
Huis is in 2005 gekocht.

We zijn tevreden met 1,1. Lager kan, maar wordt wel erg duur, allemaal.

Misschien nog een warmtepomp in combinatie met meer PV.... :P

[ Voor 24% gewijzigd door Schinnen-groen op 23-05-2015 14:59 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:37
antonboonstra schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 15:11:

Super idee. Al dat gefantaseer over wasmachines en vaatwassers die van moment tot moment door het netbedrijf ingeschakeld kunnen worden komt mij redelijk kansloos over (vanwege rete onpraktisch). Maar dit werkt perfect natuurlijk. Dit ga ik ook overwegen voor na 2020, maar dan wel met een boiler van een paar 100 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

marcel3 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:43:
[...]

Super idee. Al dat gefantaseer over wasmachines en vaatwassers die van moment tot moment door het netbedrijf ingeschakeld kunnen worden komt mij redelijk kansloos over (vanwege rete onpraktisch). Maar dit werkt perfect natuurlijk. Dit ga ik ook overwegen voor na 2020, maar dan wel met een boiler van een paar 100 liter.
Of een dikke vriezer.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
marcel3 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 10:43:
[...]

Dan werkt een zonneboiler toch een stuk beter.

Wasmachines e.d. op zonnestroom is wel wat lastig idd, omdat je een programma start en dat af moet maken, of er nou bewolking is of niet. Maar een kleine accu helpt daarbij al enorm, als je bijvoorbeeld een 2kWh accu zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
WoudseHoeve schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:12:
[...]

Of een dikke vriezer.....
Ook niet verkeerd idd. Voor mijn A++ vrieskast zou ik denk ik gewoon voor een low tech tijdschakelklok gaan. De hele nacht uit (kan makkelijk) en overdag aan. Zeker rond deze tijd van het jaar draait hij dan effectief vrijwel altijd op zonnestroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
!null schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:47:
[...]

Dan werkt een zonneboiler toch een stuk beter.

Wasmachines e.d. op zonnestroom is wel wat lastig idd, omdat je een programma start en dat af moet maken, of er nou bewolking is of niet. Maar een kleine accu helpt daarbij al enorm, als je bijvoorbeeld een 2kWh accu zou hebben.
Was deze hier al eens gepost trouwens? ;)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CFWrIhhVAAAeZKL.jpg:large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Geinig. Een testrit van een fossiele auto. Ook een leuke reactie daaronder:
If the petrol car were a new item on the market in the 21st century, it would flop! No one can deny that. The masses are just content and complacent with their "traditional" auto designs.

[ Voor 51% gewijzigd door antonboonstra op 26-05-2015 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
'Compressed air' nog eens in het nieuws voor opslag van energie, enige dagen geleden:

http://www.bloomberg.com/...es-in-energy-storage-race

Straks thuis 2 boilers? Een met heet water (ZB) en een met hete lucht (via PV). ;)

Edit: hete lucht was een geintje ivm 'heet water' en ook omdat bij samenpersen de lucht warm wordt. Maar toevallig lees ik dat die warmte óók gebruikt kan worden met een zekere innovatie:

http://www.lightsail.com/

Opslag tot 750 kWh? Benieuwd hoe groot zoiets moet worden. Iets groter dan Musk z'n 10 kWh-accu toch? ;)

[ Voor 36% gewijzigd door zeegerd op 26-05-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Denk het niet, de dienst Stoomwezen is niet voor niets ooit opgericht. ;)

Bij mij thuis ga je geen drukvat met honderden Bar druk vinden.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Erg vermakelijk artikel om te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Wat ik nou eens interessant vind...in de zomer of zonnige dagen kun je bij ons in de tuin zowat niet op de antraciet grijze tegels lopen van de hitte die daarin wordt opgeslagen. De warmte blijft ook lang vast in de tegels. Tot middenin de nacht kunnen ze nog comfortabel aanvoelen.

Ís er niet iets anders te doen met die warmte van tegels? Anders dan een ei op bakken...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja je kan er ook spek op bakken
maar zonder gekheid
kan je er iets mee doen ja dat kan
is het rendabel nee dat verwacht ik niet

bijv stel je legt een soort vloerverwarming onder je terras buiten en je laat daar water door heen lopen dan zou je op die manier bijv je zwembad kunnen verwarmen, echter die is op een bepaalt moment ook warm genoeg en dan....
of zelfde bijv je warmwater voorziening er door kunnen laten lopen zomers maar dat is ook niet heel de dag door. of je verwarmt je boieler ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:52

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

TU/e heeft mogelijk een oplossing gevonden voor de opslag van waterstof.
http://www.ed.nl/regio/ei...t-op-mierenzuur-1.4952703

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
h
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 09:08:
ja je kan er ook spek op bakken
maar zonder gekheid
kan je er iets mee doen ja dat kan
is het rendabel nee dat verwacht ik niet

bijv stel je legt een soort vloerverwarming onder je terras buiten en je laat daar water door heen lopen dan zou je op die manier bijv je zwembad kunnen verwarmen, echter die is op een bepaalt moment ook warm genoeg en dan....
of zelfde bijv je warmwater voorziening er door kunnen laten lopen zomers maar dat is ook niet heel de dag door. of je verwarmt je boieler ermee
Zelf heb ik al een tijdje plannen om een zwarte leiding over mijn garage dak te laten lopen. Het zwembadje van mijn kids laat ik normaal een dag van te voren vol lopen met grondwater. Dit is echt super koud. Dus door het water eerst langzaam door die leiding te laten lopen hoop ik op warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een zwarte tuinslang volstaat vaak om je zwembad comfortabel warm te maken, combineer het met een vijverpomp op zonne-energie en je hebt er geen omkijken meer naar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb zojuist mijn vliegtickets geboekt naar Australië, voor de World Solar Challenge in oktober.

Shit.
Is.
Getting.
Real.
7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

styno schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:22:
Denk het niet, de dienst Stoomwezen is niet voor niets ooit opgericht. ;)

Bij mij thuis ga je geen drukvat met honderden Bar druk vinden.
En opgedoekt... of tenminste,. ik heb ooit eens een stoomcursus gevolgd.. Eén volle dag over stoom. Was interessant, en vooral ook leerzaam qua gevaren. Wat mij bij staat:11 bar stoom / 185 graden is redelijk standaard. En daar kan je veel mee aandrijven. Maar met een foutje kan je ook veel slopen.

Bij mij thuis ga je wel een drukvat met honderden Bar druk vinden (of 2 of 3), als er een auto van 't werk thuis staat: CNG :-) maar dat is dan weer andere koek. (overigens, CNG, afkomstig uit mestvergisting, niet uit dino-scheten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Laatst online: 06-09 17:06
Zou dat niet juist een praktische oplossing zijn: PV levert overdag vermogen voor een compressor die tanks vult met perslucht waarmee later een dynamo aangedreven wordt die elektriciteit opwekt.
Dit dus vergelijkbaar met een sterlingmotor in een WKE maar dan zonder gas te verbranden.

Je dekt de pieken in eigen verbruik verbruik hier niet mee af (Waterkoker, boiler/doorstromer etc.) maar je kunt je baseload hier best op schalen: 314,16W productie 24/7 gedurende een gedeelte van het jaar (In de winter wat minder). Ook voor de centrales maakt dit de load voorspelbaarder en geleidelijker.

Opslaan van perslucht is ook veel handiger dan het opslaan van waterstofgas (Dat is raar spul dat er nogal vandoor gaat), eigenlijk is het technologie van 50 jaar geleden, samen met het Stoomwezen kunnen we dat vast wel aan :-)

Door de gespreide teruglevering aan het net hoeven de maatschappijen ook minder lullig te doen, en wellicht kunnen zulke installaties juist wel 1:1 salderen na 2020 (Vanwege het juist 's nachts terugleveren.)

Ik moet zeggen dat ik niet doorgerekend heb hoeveel perslucht er dan nodig is maar in mijn kleine kruipruimte kan ik vast 5m^3 perslucht kwijt op 200 bar.

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:10:
Ik heb zojuist mijn vliegtickets geboekt naar Australië, voor de World Solar Challenge in oktober.

Shit.
Is.
Getting.
Real.
7(8)7
No worries mate you will be giving the Aussie wave in a few months.
Hoping your donk wont seas in the never never. Sleeping in a mathilda. Having the cool wind of a oposite driving road train, the smell of death from a big red. Having a cool tinny out of the esky with your bush tucker.
Having a pommy shower in the morning followed by a brekkie and putting your sunnies on for the new day.
Meeting Chris again and being shagged at the end.

Als je bovenstaand gelijk kunt vertalen, you'll blend in.

Nog een paar dagen....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-09 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Leuk, een linkje gevonden waar Realtime de franse elektriciteits mix uit bestaat.
http://www.rte-france.com/fr/eco2mix/eco2mix-mix-energetique

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:09
Ik zie dat mijn vraag beter in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp" past :)

[ Voor 81% gewijzigd door MdO82 op 28-05-2015 12:49 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fornax445 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 23:23:

Ik moet zeggen dat ik niet doorgerekend heb hoeveel perslucht er dan nodig is maar in mijn kleine kruipruimte kan ik vast 5m^3 perslucht kwijt op 200 bar.
Ik heb hier een site gevonden die de energieinhoud van gecomprimeerde lucht geeft. Maar als ik daar 5m3 en 200 bar invul (5000 * 10-3 m3 en 20 MPa) dan krijg ik 53 (adiabatische expansie) tot 147 (isotherme expansie) kWh.
En dat vind ik best veel.

Maar dan is de vraag hoe efficiënt het op druk brengen van lucht is en hoeveel geluid dit kost. Luchtcompressoren zijn meestal niet erg stil.
databeestje schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 08:58:
Leuk, een linkje gevonden waar Realtime de franse elektriciteits mix uit bestaat.
http://www.rte-france.com/fr/eco2mix/eco2mix-mix-energetique
75-80% kernenergie B) dat is veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Spanningskwaliteit 2014, wat veroorzaakt nu die 750Hz of 15e harmonische vervuiling? #dtv

Meetresulateten 2015 tot nu toe zijn al flink aantal met deze, meer dan die ene volgens dit rapport op LS vlak, waar het rapport naar verwijst zie ik zo snel niet die van 2014

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 28-05-2015 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Daar wordt in 2.4 voorbeelden van gegeven. bijvoorbeeld spaarlampen, LED-/ TL-verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 11:15

flessuh

Set sail for fail!

Hij stond al even online, maar vergeten hier te posten.

de bouw van onze nieuwe zonneboot :) Komende zaterdag zijn we in Doetinchem.. hopelijk met nieuwe motor. Nieuwe omvormers komen dan nog in Juni en dan zijn we weer klaar voor Monaco

en ja, alle onderdelen zijn op zelfde zeer hoge snelheid afgespeeld. Komen nog 3 losse filmpjes. Afwerken en spuiten duurde langste dus :+

YouTube: Bouw Sinnestream

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Maasluip schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 15:12:
Daar wordt in 2.4 voorbeelden van gegeven. bijvoorbeeld spaarlampen, LED-/ TL-verlichting.
LED zou kunnen, maar van één in 2014 naar een twintigtal in 2015 al, blijft opmerkelijk
Als TL-verlichting die er al jaren is, een belangrijke bron is, roept dat flink wat vragen op
Hoe en wat is er gemeten in voorgaande jaren?
Of is er een vernieuwing van meetapparatuur bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Laatst online: 06-09 17:06
Maasluip schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:26:
Ik heb hier een site gevonden die de energieinhoud van gecomprimeerde lucht geeft. Maar als ik daar 5m3 en 200 bar invul (5000 * 10-3 m3 en 20 MPa) dan krijg ik 53 (adiabatische expansie) tot 147 (isotherme expansie) kWh.
En dat vind ik best veel.

Maar dan is de vraag hoe efficiënt het op druk brengen van lucht is en hoeveel geluid dit kost. Luchtcompressoren zijn meestal niet erg stil.
Aha. Met een opslag van 400ltr kom je dan op een dikke 11kWh. Dat zou dan gedurende 24 uur ~450W kunnen leveren (bij 100% efficientie). Als zo'n systeem het verbruik binnenshuis kan monitoren en afhankelijk van de vraag kan schalen tussen zeg 100 en 1000W dan kun je de opbrengst van PV overdag heel mooi gebruiken voor je verbruik 's avonds en 's nachts. Koelkast/TV/PC en standaardverbruik (MV/modems etc.) zijn daarmee geheel afgedekt alsmede een groot deel van het piekverbruik.

Het samenpersen van 400m3 lucht kan heel snel, met inderdaad een hoop herrie tot gevolg, maar we hebben geen haast, we hebben zelfs de hele dag de tijd, dus dat kan met een compressor die waarschijnlijk niet veel meer herrie maakt dan die in een airco.

Er zijn natuurlijk wel andere praktische bezwaren: voor het op 1 dag opwekken van ruim 11 kWh heb je een behoorlijk groot dak nodig, of je houdt die te grote tank als buffer voor donkere dagen. De persluchtinstallatie zou ongeveer zo groot zijn als 2 grote afvalcontainers. Er zijn vast extra regels voor zulke druktoestellen, zoals dat ze niet in een besloten ruimte zoals de kruipruimte mogen.

Ik zie nu dat een HRE-ketel van een bekend merk een vermogen kan leveren van 1000W, dus dat gedeelte bestaat gewoon al. De rest bestaat in principe ook al.
Blijft de vraag waarom ze nog niet gemaakt worden. Zijn er technische problemen (onderhoudsgevoelig), problemen met regelgeving of is er gewoon nog geen vraag omdat we nog gewoon salderen en het ding dus niet nodig hebben?

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat je dat als bedrijf op de markt zou kunnen brengen voor een prijs lager dan bijvoorbeeld zo'n Tesla accu. En dan heb je dus een lomp groot en lawaaierig apparaat/opslag.
Daarnaast is de vraag niet genoeg denk ik.

En wat je ook voor opslag hebt, als je niet gigantische aantallen kan opslaan zoals 500kwh ofzo, dan moet je idd wel een bizar groot dak hebben om niet te hoeven salderen. Wat natuurlijk ook weer kosten met zich mee brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Fornax445 schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 17:25:
[...]
Ik zie nu dat een HRE-ketel van een bekend merk een vermogen kan leveren van 1000W, dus dat gedeelte bestaat gewoon al. De rest bestaat in principe ook al.
Micro-WKK is er niet alleen op gas maar ook al pellets bijv. Ökofen-e
Perslucht en infrastructuur of onderweg compressor heeft MDI flink wat jaren ingestoken met laatste concept de airpod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 13:26:
75-80% kernenergie B) dat is veel.
In de zomer is dat idd bijna volledig nucleair, in de winter schakelen de gascentrales bij (i.h.a. zijn die in bedrijf van November tm Maart) aangezien veel Fransen, waaronder ikzelf, op stroom verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ACM "dwangsommen onder last" voor falende informatie verstrekking energieaanbieders
Als ze nog snel switchen naar correcte/compleet informeren, verschijnt de bedrijfnaam niet op boetebesluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom verbaast het me niet en wist ik het al .....<!> duh,

was getekend,

een misleide captar warmte saldeerder

(als je niet weet wat dit betekend, ben je de volgende)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2015 20:35 . Reden: calorisch ook ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Er zijn nog zat mensen die overstappen naar 25 euro extra vastrecht per maand voor een gratis ipad... Toko's die dat verkopen aan de deur zonder te spreken over dat vastrecht verdienen imho ook boetes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

!null schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 18:22:
Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat je dat als bedrijf op de markt zou kunnen brengen voor een prijs lager dan bijvoorbeeld zo'n Tesla accu. En dan heb je dus een lomp groot en lawaaierig apparaat/opslag.
Daarnaast is de vraag niet genoeg denk ik.

En wat je ook voor opslag hebt, als je niet gigantische aantallen kan opslaan zoals 500kwh ofzo, dan moet je idd wel een bizar groot dak hebben om niet te hoeven salderen. Wat natuurlijk ook weer kosten met zich mee brengt.
Dit soort constructies zijn IMHO ook alleen maar interessant als het salderen afgeschaft wordt. Dus dat je (in het uiterste geval) een teruglever meter hebt en niks krijgt voor elke kWh die op het teruglevertelwerk staat.
Zo gauw dat het geval is wil je graag een apparaat dat gedoseerd stroom kan terugleveren, geregeld vanuit een stroommeter op je netaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 07:35:
Er zijn nog zat mensen die overstappen naar 25 euro extra vastrecht per maand voor een gratis ipad... Toko's die dat verkopen aan de deur zonder te spreken over dat vastrecht verdienen imho ook boetes.
Je moet wel heel naief zijn om te denken dat je iets gratis krijgt van een energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maasluip schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:13:
[...]

Dit soort constructies zijn IMHO ook alleen maar interessant als het salderen afgeschaft wordt. Dus dat je (in het uiterste geval) een teruglever meter hebt en niks krijgt voor elke kWh die op het teruglevertelwerk staat.
Zo gauw dat het geval is wil je graag een apparaat dat gedoseerd stroom kan terugleveren, geregeld vanuit een stroommeter op je netaansluiting.
Ik denk echter dat het onvermijdelijk is. Salderen zal er een keer uit gaan.
Zeker als we een heel stuk verder zijn met duurzame energie.

Voor nu is de enige reele optie je verbruik substantieel te verlagen, en een flink dak op het zuiden (of nog meer op oost+west) en dan redelijk accu pack. Dan zou ik ook kijken naar kleine windmolens. Is al genoeg over geschreven, zoals niet rendabel zoals grote windmolens en je kunt ze vaak niet plaatsen enzo. En financieel niet echt interessant wellicht. Maar als jij een huis gaat bouwen zonder stroomaansluiting en het moet in ieder seizoen werken, moet je denk ik wel windmolentjes in gaan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Zit je nog met een lastige vraag over energie, a.s. maandag is er een energiespreekuur van de Telegraaf en DFTgeld.nl

Pagina: 1 ... 90 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.