Hmm, wacht..JeroenH schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 12:52:
Hmmm tsja salderen houdt in mijn ogen zonnestroom klein (omdat het productie feitelijk limiteert op eigenverbruik).
Huidige salderen = wat je teruglevert aftrekken van wat je verbruikt,. waarbij méér productie tot 5000 kWh op jaarbasis wordt vergoed volgens normale tarief. Dat limiteert?
Zijn er hier, op tweakers, huishoudens ( private personen ) die méér dan 5000 kWh op jaarbasis aan overproductie hebben of dakruimte hebben om dat potentieel te bereiken?
Ik zou met liefde een installatie op m'n dak leggen van 10.000 kWp, waarbij elke teruggeleverde kWh gewoon de circa 23 eurocent opbrengt. Maar die ruimte daarvoor ontbreekt het mij als simpele partikulier.
Voor partikulieren werkt salderen (IMHO) dus best goed. Voor bedrijven is het niet interessant om te investeren in zaken met een t.v.t. van meer dan circa 3 jaar.
Ik snap dat andere regelingen wellicht beter zijn, waarbij elke teruggeleverde kWh voor een vastgestelde prijs wordt betaald, maar dát zie ik nog niet zo snel gebeuren: afschaffen van salderen zal in Nederland veel eerder betekenen dat de teruggeleverde kWh's helemaal geen euro's meer opbrengen ( pessimist mode aan ) of maximaal een paar centen.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker