De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.719 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
@Mkleinman, niet aan t' overwegen om alvast delen 3-voudig glas te gebruiken? Bedoel, nu je toch kozijnen etc aanpakt....

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 27-04-2015 19:16 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op maandag 27 april 2015 @ 19:16:
@Mkleinman, niet aan t' overwegen om alvast delen 3-voudig glas te gebruiken? Bedoel, nu je toch kozijnen etc aanpakt....
Drievoudig glas hebben we inderdaad overwogen. Het is alleen vele malen duurder dan HR++ glas. Ik heb een TVT berekening gemaakt en daaruit komt ( met de meerprijs ) een tvt van 30+ jaar.

En ik vond dit artikel: http://www.glasinbeeld.nl...-Tripleglas-toepassen.pdf

En daarin staat: Ter illustratie: het plaatsen van triple-glas waarboven een gewoon ventilatierooster wordt geplaatst doet het voordeel al weer teniet.

En wij zijn van plan ventilatieroosters te plaatsen. Dus daarom de keuze voor HR++

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
mkleinman schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:18:
[...]

Drievoudig glas hebben we inderdaad overwogen. Het is alleen vele malen duurder dan HR++ glas. Ik heb een TVT berekening gemaakt en daaruit komt ( met de meerprijs ) een tvt van 30+ jaar.

En daarin staat: Ter illustratie: het plaatsen van triple-glas waarboven een gewoon ventilatierooster wordt geplaatst doet het voordeel al weer teniet.

En wij zijn van plan ventilatieroosters te plaatsen. Dus daarom de keuze voor HR++
Ventileren zul je toch moeten... anders krijg je nog condensproblemen....
vergeet even de TVT maar ook de meerwaarde in comfort (geluidsdemping?) ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:48:
[...]

Ventileren zul je toch moeten... anders krijg je nog condensproblemen....
vergeet even de TVT maar ook de meerwaarde in comfort (geluidsdemping?) ;)
Eens. Dat heb ik ook meegenomen in de overweging. We hebben beneden HR++ glas en dat bevalt ook prima. Al wikkend en wegend dus besloten voor "normale" kozijnen met HR++.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:24:
[...]

Dat moeten ze eens doen met de hypotheekrente. :)
Sparen heeft al tijden geen zin meer.
1,05% van 1,1% (variabel) had ik maar een groter deel variabel afgesloten, maar gewoon elk jaar extra aflossen op het hoge deel.
Schinnen-groen schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:34:
Ik mag geen reclame maken, maar ons spaargeld staat op een rekening bij een bank die veel met leaseplannen te maken heeft. 8)
Daar krijgen we nog steeds 1,5% en maandelijkse rente bijboeking.
Nee, bedankt liever wat minder rente en aan verschillende doelgroepen geven en duurzaam belegd ....

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:32
mkleinman schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:18:
[...]

Het staat er wat onduidelijk m.i. Die ventillatie doet toch geen afbreuk aan het tripple glas als zodanig? Ook bij dubbel glas zou er een effect zijn. Relatief is het effect mogelijk wat groter bij het berekening van de U-waarde voor het geheel.

Dat men wil aangeven dat een investering elders (bv balansventillatie) meer effect heeft voor hetzelfde geld zou ik snappen, maar daar zou ik een andere formulering voor verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

ollie1965 schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:02:
[...]

1,05% van 1,1% (variabel) had ik maar een groter deel variabel afgesloten, maar gewoon elk jaar extra aflossen op het hoge deel.
Bij ING ? Lijkt me sterk...

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Hebben ollie1965 en Schinnen-groen het over Triodos? Daar wil ik wel naar overstappen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Zou het mogelijk zijn waterverbruik terug te dringen door hoofdkraan niet volledig open te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Thombias schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 00:57:
Zou het mogelijk zijn waterverbruik terug te dringen door hoofdkraan niet volledig open te zetten?
Let wel op dat sommige dingen met een bepaalde minimale waterhoeveelheid rekening houden. (in liter per minuut)
Bijvoorbeeld bij een hogedrukreiniger wil je niet dat deze "droog loopt".
En ik weet niet hoe een ketel reageert op te lage wateraanvoer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:45:
Hebben ollie1965 en Schinnen-groen het over Triodos? Daar wil ik wel naar overstappen.
Voor de spaarrekening doelde ik op Leaseplanbank. Voor een betaalrekening kan je evt. kiezen voor de ASN bank. Daar krijg je (nog..) rente over het bedrag op je lopende rekening. >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Dan moet je de hoofdkraan bijna helemaal dichtzitten en dat is niet goed voor je klep. Die slijt dan, en dicht niet meer af. Als je op drinkwater wil bezuinigen denk dan aan:
Spaardouche
Regenwatervang
Waterbesparend wasmachine
Waterbesparende (of waterloze) wc
Gedragsverandering

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:02
TD-er schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 07:34:
[...]

Let wel op dat sommige dingen met een bepaalde minimale waterhoeveelheid rekening houden. (in liter per minuut)
Bijvoorbeeld bij een hogedrukreiniger wil je niet dat deze "droog loopt".
En ik weet niet hoe een ketel reageert op te lage wateraanvoer.
Cv ketel heeft geen probleem met lage doorstroom, zolang het maar boven de minimale tapdrempel zit. Met een half open kraan wens ik je veel succes bij het vullen van je installatie...

Waar ik meer heil in zie zijn afsluitkraantjes bij elke wastafel. Die draai je half dicht, met als bonus dat je douche geen pisstraaltje krijgt als iemand in de keuken de kraan vol open zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
kijk eerst eens waar het meeste water voor gebruikt word ;)

bij mij is dat de wc. (ik spoel met perfect mineraal water mijn stront door de buis 8)7 )
2de plek is de tuin. (vij veel plantjes en vijver)
daarna pas douche/bad/koken.

een lagere door stroming zal vast een beetje besparen op sommige punten.
maar mijn wc/tuin zal geen druppel minder water gebruiken. :-(
het duurt dan wel langer voordat ik er mee klaar ben.

met het water wat ik gebruik, is het vast recht het duurst , en daar na pas +/- 0,65€/m3.
(vastrecht vs variabel = +/- 50/50 met mijn 100m3 gebruik)
niet echt laag hangend fruit als je naar de kosten kijkt.
maar als je de wc spoel bak toch moet vervangen, neem er 1 met een dubbele knop of laag water gebruik.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

migjes schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:16:
[...]

kijk eerst eens waar het meeste water voor gebruikt word ;)

bij mij is dat de wc. (ik spoel met perfect mineraal water mijn stront door de buis 8)7 )
2de plek is de tuin. (vij veel plantjes en vijver)
daarna pas douche/bad/koken.

een lagere door stroming zal vast een beetje besparen op sommige punten.
maar mijn wc/tuin zal geen druppel minder water gebruiken. :-(
het duurt dan wel langer voordat ik er mee klaar ben.

met het water wat ik gebruik, is het vast recht het duurst , en daar na pas +/- 0,65€/m3.
(vastrecht vs variabel = +/- 50/50 met mijn 100m3 gebruik)
niet echt laag hangend fruit als je naar de kosten kijkt.
maar als je de wc spoel bak toch moet vervangen, neem er 1 met een dubbele knop of laag water gebruik.
Ter aanvulling: in de waterreservoirs van 2 oude WC's heb ik plastic flesjes met water gelegd. Het waterverbruik in 1 jaar was 10 m3 minder >:)

Dat spul dient vervangen te worden, maar voor het zover is, werkt deze oplossing prima,

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:15:
[...]

Waar ik meer heil in zie zijn afsluitkraantjes bij elke wastafel. Die draai je half dicht, met als bonus dat je douche geen pisstraaltje krijgt als iemand in de keuken de kraan vol open zet.
Dit is een goede tip en levert zelfs een exta comfort op. Ten minste theoretisch. Maar is zeker de moeite waard om te gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Schinnen-groen schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 08:34:
[...]

Ter aanvulling: in de waterreservoirs van 2 oude WC's heb ik plastic flesjes met water gelegd. Het waterverbruik in 1 jaar was 10 m3 minder >:)

Dat spul dient vervangen te worden, maar voor het zover is, werkt deze oplossing prima,
Dit had ik ook toegepast in mijn oude woning. Nu heb ik van die inbouw resevoirs dus dat gaat niet. Maar met een beetje afstellen moet daar ook in te besparen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
mkleinman schreef op maandag 27 april 2015 @ 21:55:
[...]
Eens. Dat heb ik ook meegenomen in de overweging. We hebben beneden HR++ glas en dat bevalt ook prima. Al wikkend en wegend dus besloten voor "normale" kozijnen met HR++.
Ventilatieroosters met WTW -- misschien komen ze over 80 jaar in fossielminnend Nederland op de markt... of kunnen ze ook in Duitsland gewoon niet uit, dat kan ook nog, 45% terugwinning is niet geweldig, maar 0% nog slechter. ;)

Bijv:
http://www.headline-theme...mit-waermerueckgewinnung/
Ofwel
http://www.schueco.com/we...minium/Schueco_VentoTherm

Volgens mij bestaan hier nog varianten op. De Duitsers zijn ook hier wat verder dan wij in elk geval. De Duitse installateurs zeiden me recent, toen ze bij ons de kozijnen vervingen (met HR++ ook) dat triple glas helemaal niet veel duurder is tegenwoordig, maar dat het wel loeizwaar is voor hen om te tillen. ;) Geen idee wat dat concreet betekent qua prijs, maar misschien loont het de moeite om dit te checken.

(Sowieso was het Duitse bedrijf beduidend voordeliger dan de NL concurrentie... wel Duitse kwaliteit.)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
Het aanbod in ventilatieroosters met warmteterugwinning is bijzonder beperkt.
Dat is natuurlijk ook logisch, want aanvoer en afvoer liggen enkele decimeters bij elkaar verwijderd, echt ventileren gaat dan niet natuurlijk.

Ik denk dat mkleinman er zeker goed aan gedaan heeft om te kiezen voor modern HR++ en niet voor tripleglas. (wel om thermisch onderbroken afstandshouders gevraagd toch zeker?)

Als je de vergelijking met het 'laaghangend fruit' doortrekt: dan hangt HR++ glas al vrij hoog, en daarboven hangt nog een hele fruitmand voordat je bij het tripleglas aankomt... :P

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Daar zal dat lage rendement ook mee te maken hebben, gok ik. Verder, mee eens, klinkt allemaal niet als laaghangend fruit.

Dit in tegenstelling tot appelboompjes, die in een duurzame kroeg helemaal niet misstaan. Onze tuin: momenteel zitten de aardappels erin evenals bloemkool en broccoli; verder allerlei kruiden, zwarte-, rode- en jostabessen, ik gok ook blauwe bessen; verder bramen, frambozen, aardbeien (deze in zelfgemaakte vierkantemeterbakken), ook is er een appelboompje; sperziebonen, courgette en pompoen komen eraan.

Wel handig, een vrouw die van tuinieren houdt (meer nog dan ik). Het is af en toe even zweten: geen fitnessabonnement nodig, noch levert de fitness überhaupt eten op. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:04
Als je als voormalig lid van een zonne-autoteam gaat trouwen, wat voor trouwauto regel je dan? Een zonne-auto natuurlijk!

https://www.facebook.com/...ven/posts/774925515960629

(kan de foto's vanaf FB niet deeplinken)

Dat had ik ook wel gewild! Niet dat ik te klagen had natuurlijk ;)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi, zeker als je in het team hebt gezeten :)

Het zal denk ik verdomde lastig worden om mijn droom 'trouwauto' te regelen. Het ooit bezitten van een dergelijke auto zal er al helemaal nooit bij horen.
En het is ook totaal geen duurzaam ding, dus offtopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Trouwen lijkt mij zeer duurzaam ;)

Ik was vorige week bij het Eindhoven team, en heb het ontwerp van hun nieuwe auto gezien. 1000 km actieradius!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Trouwen op zich is niet perse duurzaam noch onduurzaam, maar zolang de relatie welke gevierd wordt maar duurzaam is lijkt mij een passend feest best gerechtvaardig.

Een gelukkig mens kan ook anderen om zich heen gelukkig(er) maken, en dat lijkt me dan weer bijzonder duurzaam :D

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Onze relatie is zeer duurzaam gebleken, zelfs de komst van twee kleine monstertjes inclusief bijbehorend slaapgebrek heeft er geen deuk in kunnen maken :)

Overigens worden genoemde monstertjes over een paar dagen alweer één jaar oud. Absurd hoe snel dat gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Haha, herkenbaar.
Hier een monstertje van 21 maanden en een tweede mini-monstertje van bijna 2 maanden.

Slaapgebrek is herkenbaar, maar de lol is er niet minder om!

Geniet ervan, en ga maar vast die buikspieren aansterken, want straks moet je met twee tegelijk op de rug door de kamer en de trap op... :D
(oja, en pas op je rug, want als ze je nodig hebben, en dat is vaak, willen ze natuurlijk allebei tegelijk met je kroelen... heerlijk!)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:35

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Rol-Co schreef op maandag 27 april 2015 @ 22:28:
[...]

Bij ING ? Lijkt me sterk...
Klopt geen ING, moet bij ze nog 1 (zakelijke) rekening weghalen (duurt al te lang) en dan zijn we wat bank betreft "goed bezig".
Het hoeft niet altijd maximale winst te zijn (spaarrente/beleggen).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11
!null schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 20:27:
Mooi, zeker als je in het team hebt gezeten :)

Het zal denk ik verdomde lastig worden om mijn droom 'trouwauto' te regelen. Het ooit bezitten van een dergelijke auto zal er al helemaal nooit bij horen.
En het is ook totaal geen duurzaam ding, dus offtopic :P
Nou ben ik benieuwd, wat voor auto zou je willen dan?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 20:50:
Trouwen lijkt mij zeer duurzaam ;)

Ik was vorige week bij het Eindhoven team, en heb het ontwerp van hun nieuwe auto gezien. 1000 km actieradius!
Hmm, weinig benzineauto's die dat halen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De mijne wel - ten minste als ik rijd:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/2015-04-23%2023.31.36.jpg

(45 liter tank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Joris 407 schreef op dinsdag 28 april 2015 @ 22:54:
[...]

Nou ben ik benieuwd, wat voor auto zou je willen dan?
Toyota 2000GT, inmiddels bijna 50 jaar oud model, zeer zeldzaam.
Maar heeft niks met duurzaamheid te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb daar eens aan gerekend (jaar of 2 geleden)
Maar geloof mij, jij wilt niet een stuk staal (ofzo) van enkele tonnen met een paar keer de lichtsnelheid ronddraaiend in de buurt van je familie hebben....

Of je moet veel ruimte hebben, dan kan het allemaal wat groter en wat minder snel dus...

[ Voor 18% gewijzigd door NovapaX op 29-04-2015 09:10 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:11

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Vliegwiel is leuk, maar niet voor lange termijn opslag. Er zijn diverse methoden om energie op te slaan met elk hun typische eigenschappen. Als je kijkt naar energieopslag met een korte responsetijd, dan heeft een vliegwiel een vrij beperkt vermogen en energie inhoud.
Energieopslag
Bron: http://www.tvvl.nl/cms/st...2D-4DEF-A8F3-AF7DEAA68E1E

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vliegwiel zou echter wel snelle wisselingen kunnen opvangen in het stroomnet denk ik? Zoals een tijd terug nieuwsbericht uit Duitsland, grote centrale met alleen maar accu's, ook om wisselingen in het net op te vangen en snel te kunnen reageren. Wellicht is een vliegwiel dan een goedkopere toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Met een klein 20kWh vliegwieltje in het schuurtje kan je natuurlijk wel een 24h overleven?
Ik heb alleen geen idee van de omzet verliezen, die lijken me lager als bv een watertoren buffer.
Alleen zullen de verliezen door wrijving weer wat hoger zijn, je kan dus niet te lang opslaan.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verliezen vallen best mee: "flywheels with magnetic bearings and high vacuum can maintain 97% mechanical efficiency, and 85% round trip efficiency."

Uit het best goede wikipedia-artikel: Wikipedia: Flywheel energy storage

-edit-

Oh, en specifieker: Wikipedia: Grid energy storage

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenH op 29-04-2015 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ben toch even aan het rekenen geslagen.
Een holle cilinder (2m hoog, 1m diameter, 0m5 diameter meter gat in het midden) van kevlar (1400 kg/m3) heeft een gewicht van 1649,3 kg

Als je deze met 16.000 toeren per minuut ronddraait (267 rotaties per seconde) zit hierin wel 0,06 kWh opgeslagen....
De buitenzijde van het wiel heeft dan een snelheid van 837 meter per seconde; bijna Mach 3; ruim 3000 km/h)

Dat is theoretisch, zonder enige (weerstands)verliezen.

Als je een beetje een holle cilinder van formaat neemt (zeg, 4 meter hoog, 2 meter doorsnee en 0,7 meter gat erin) heeft deze een massa van 15.437kg)
Als je die dan met 16k rmp in de rondte slingert zit daar 2 kWh in opgeslagen.

Maak je hem nog een meter breder (3 meter met 1 meter gat in het midden) dan zit je al op 10kWh
Het uiteinde gaat dan echter wel met Mach 7,6 in de rondte, ruim 9000 km/h

[ Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 29-04-2015 12:05 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Toch draait er ergens een 20MW/5MWh vliegwiel-opslag: http://energy.gov/sites/prod/files/Beacon.pdf

Is zo te zien voornamelijk voor frequentieregeling, niet voor opslag voor langere duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb mijn post nog wat uitgebreid, en dan wordt wel duidelijk dat de opslagmogelijkheid zeer snel toeneemt met de grootte van het vliegwiel.
(zowel de snelheid aan de perimeter als de massa wordt aanzienlijk groter)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

f = m x a toch ?

Of was het E = mc2

8)7 beetje roestig op dat vlak ...

[ Voor 78% gewijzigd door WoudseHoeve op 29-04-2015 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
http://www.engineeringtoolbox.com/flywheel-energy-d_945.html
Wikipedia: List of moments of inertia

Je hebt de maken met iets dat in de rondte gaat, dus pi komt sowieso om de hoek kijken... verder draait de buitenkant sneller dan de binnenkant, aan de 'buitenzijde' van de cilinder zit dus meer energie opgeslagen.

edit: Ik moet mijn berekening nog eens herzien geloof ik:
http://istochnik-13.narod.ru/head/eab/flywheel6.pdf
http://lyceejdarc.org/aut.../FESS_Tech_Data_Sheet.pdf
dat is aanzienlijk meer energie dan uit mijn berekening rolt....

[ Voor 81% gewijzigd door NovapaX op 29-04-2015 12:17 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NovapaX schreef op woensdag 29 april 2015 @ 11:54:
Ben toch even aan het rekenen geslagen.
Een holle cilinder (2m hoog, 1m diameter, 0m5 diameter meter gat in het midden) van kevlar (1400 kg/m3) heeft een gewicht van 1649,3 kg

Als je deze met 16.000 toeren per minuut ronddraait (267 rotaties per seconde) zit hierin wel 0,06 kWh opgeslagen....
De buitenzijde van het wiel heeft dan een snelheid van 837 meter per seconde; bijna Mach 3; ruim 3000 km/h)

Dat is theoretisch, zonder enige (weerstands)verliezen.

Als je een beetje een holle cilinder van formaat neemt (zeg, 4 meter hoog, 2 meter doorsnee en 0,7 meter gat erin) heeft deze een massa van 15.437kg)
Als je die dan met 16k rmp in de rondte slingert zit daar 2 kWh in opgeslagen.

Maak je hem nog een meter breder (3 meter met 1 meter gat in het midden) dan zit je al op 10kWh
Het uiteinde gaat dan echter wel met Mach 7,6 in de rondte, ruim 9000 km/h
En wat zijn de krachten naar buiten toe?
Als je het goed weet te balanceren zal de kracht op de lagers wel meevallen, maar wat voor trekkrachten krijg je loodrecht op de as? En als je uitgaat van een cilinder, ook trekkrachten die die cilinder uit elkaar trekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja... dat heb ik er niet bijgezet, maar ik had geen zin meer om dat uit te rekenen.
Ervan uitgaande dat BeaconPower vliegwielen van bijna een meter met 16k rpm rond laat gaan moet dat wel lukken dus.
Ik weet niet hoe het zit met grotere afmetingen... is natuurlijk geheel afhankelijk van het gebruikte materiaal.
Op den duur klapt het geheel uit elkaar natuurlijk.
YouTube: Exploding a CD by Spinning it at very high speeds
YouTube: Exploding a CD at extremely high speeds

[ Voor 30% gewijzigd door NovapaX op 29-04-2015 12:46 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomm13
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Erot= 1/2*traagheidsmoment* omega kwadraat kom op jongens zo moeilijk is het niet

Echte opslag in de vorm van vliegwielen is nauwelijks interressant, mogelijk alleen als vorm van frequentiestabilisatie mocht er op het net in de toekomst zeer weinig traagheid zitten door windmolens en zonnepanelen.

[ Voor 104% gewijzigd door Tomm13 op 29-04-2015 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Oh kak... is was de omgega kwadraat vergeten
dank!

Een holle cilinder (rbuiten = 0,5m; rbinnen=0,25m; h=2m) van kevlar komt dan bij 16.000 rpm op 100kWh... dat lijkt me beter.

Een 'kleintje' (rbuiten = 0,35m; rbinnen=0,2m; h=1m) met 16k rpm komt dan op 11 kWh

Als je de verliezen mee gaat nemen ga je het inderdaad echt niet winnen van accus.
Het vermogen van deze apparaten (in grote uitvoeringen) is dan natuurlijk weer interessant voor grid-stabilisatie waar ze dan ook veel voor worden ingezet.

@Tomm
Je zegt dat het niet zo moeilijk is, maar je laat de bepaling van het traagheidsmoment even buiten beschouwing. Het lastigste onderdeel van de hele berekening.
Voor iemand die daar niet dagelijks mee bezig is is dat best even een uitdaging.... O-)

[ Voor 114% gewijzigd door NovapaX op 29-04-2015 12:59 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Tomm13 schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:46:
Erot= 1/2*traagheidsmoment* omega kwadraat kom op jongens zo moeilijk is het niet

Echte opslag in de vorm van vliegwielen is nauwelijks interressant, mogelijk alleen als vorm van frequentiestabilisatie mocht er op het net in de toekomst zeer weinig traagheid zitten door windmolens en zonnepanelen.
Je bedoelde het spraak gebruik of spelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:49:
Als je de verliezen mee gaat nemen ga je het inderdaad echt niet winnen van accus.
Ik weet niet of je dat zo kunt stellen. Er is meer in het spel dan alleen kWh per kg of kWh per m3. Afschrijving, bijvoorbeeld, een vliegwiel in een vacuüm op magneetlagers kon in de praktijk wel eens een vrijwel onbeperkt aantal laad-/ontlaadcycli hebben, dit (duidelijk) in tegenstelling tot een accu. Ook kan een vliegwiel zeer hoge vermogens leveren, accu's zijn in dat opzicht eerder beperkt. Mogelijk (maar nu ga ik gokken) is de totale milieubelasting en/of de energie die je in productie/recycling moet steken (vooral in combinatie met een potentieel langere levensduur) wel in het voordeel van vliegwielen. Verder zit in beide systemen natuurlijk nogal wat potentiële mogelijkheid tot doorontwikkeling.

Het is niet simpel, en gelukkig maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je hebt gelijk, het was wat kort door de bocht.
Ik doelde meer op lange-termijn opslag (meerdere weken/maanden)
Dat het een duurzame oplossing is (of in ieder geval lijkt) door (met name) het materiaalgebruik en een rating van 100.000 full charge/discharge cycles lijkt me duidelijk.
Dat hoge aantal cycles lijkt me ook aan te geven dat het doel van deze dingen niet lange-termijn opslag is, maar juist kortere termijn opslag met een snelle reactietijd en een hoog vermogen.

Standby Loss: 0.03 MWh / MW / hour
uit: http://lyceejdarc.org/aut.../FESS_Tech_Data_Sheet.pdf

Ik ben alleen nog even aan het puzzelen hoe ik deze eenheid nu moet interpreteren, want een verlies van 3% per uur lijkt me vrij hoog.
Het lijkt erop dat een 5MW opslag (met een capaciteit van 50 stuks x 25kWh = 1,25 MWh) 0,03 MWh nodig heeft om de kinetische energie in stand te houden. Dat is dus 2,4% van de hoeveelheid energie die op dat moment opgeslagen is.
Ik neem aan dat dat verlies omlaag gaat naarmate de draaisnelheid afneemt.

[ Voor 34% gewijzigd door NovapaX op 29-04-2015 14:57 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
Over de opslag van energie gesproken (crosspost):
Nieuwsbericht van Tesla trouwens gezien? Dit zou nog wel eens iets kunnen worden. Ik heb goede hoop dat door de grootschalige productie van accu's (en de bijkomende ervaring ed.) de prijzen lager moeten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier wordt iemand wakker:

http://www.ftm.nl/column/...koopt-allen-zonnepanelen/

Met ook hier weer wat onzin...

[ Voor 15% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-05-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/2000607270.jpeg

Ook op Tweakers zelf.

En blijkbaar hot news:
z24
vrtnieuws
trouw
volkskrant
rtlnieuws
cobouw
google

Hoewel, zolang salderen kan niet zo interessant voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Klopt, maar wel goed dat ondertussen doorontwikkeld wordt. Tegen de tijd dat het salderen er hier afgaat is er hopelijk een goed ontwikkeld product dat tegen een nette prijs te koop is. We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Niek_ schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:25:
Klopt, maar wel goed dat ondertussen doorontwikkeld wordt. Tegen de tijd dat het salderen er hier afgaat is er hopelijk een goed ontwikkeld product dat tegen een nette prijs te koop is. We gaan het meemaken.
Inderdaad. Hier is het youtube filmpje van Elon Musk Debuts the Tesla Powerwall:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yKORsrlN-2k]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:09
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:16:
Hoewel, zolang salderen kan niet zo interessant voor Nederland.
De Tesla Powerwall kan ook al "solo" accu oplossing gebruikt worden zonder zonnepanelen, het 7Kw model heeft namelijk standaard load shifting voor TOU regio's, (10kWh model is een back-up versie)
In Nederland hebben op dit moment alleen nog maar pilotprojecten zoals Jouw Energie Moment met 1-2 uur tarieven en bij tarief verschillen > 12ct/kWh wordt het toch tijd eens te gaan rekenen
Load shifting – The battery can provide financial savings to its owner by charging during low rate periods when demand for electricity is lower and discharging during more expensive rate periods when electricity demand is higher
bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
De power opslag van Tesla is nog veel te duur.
Een accu 12 V met capaciteit van 100 amp hour dit is dus 1,2 kwh kost maximaal 100 euro, de tesla accu van 10kwh kost 3000 euro , dus de prijs moet nog 75% zakken, even uit het hoofd uitgerekend.

Milleu technisch is de salderingsregeling de beste regeling, geen gebruik van milleu vervuilende onderdelen en misbruik van grondstoffen welke we in de toekomst hard nodig hebben, en welke schaars gaan worden.

Het enige juiste alternatief voor opslag van energie is waterstofgas.

Het zou zinvol zijn om op die techniek optimaal te ontwikkelen. Ipv prehistorisch gebruik van accu s en vliegwielen.

[ Voor 45% gewijzigd door Raolte op 02-05-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De ene accu is de andere niet. 100 euro voor 1,2 kWh klinkt als een startaccu van een auto. Ik denk dat die niet vergelijkbaar is met de accu van Tesla.

Kijk niet naar de aanschafkosten, maar kijk naar de kosten die het systeem de komende, zeg 10 jaar, moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Raolte schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:42:
Een accu 12 V met capaciteit van 100 amp hour dit is dus 1,2 kwh kost maximaal 100 euro, de tesla accu van 10kwh kost 3000 euro , dus de prijs moet nog 75% zakken, even uit het hoofd uitgerekend.

Milleu technisch is de salderingsregeling de beste regeling, geen gebruik van milleu vervuilende onderdelen en misbruik van grondstoffen welke we in de toekomst hard nodig hebben, en welke schaars gaan worden.

Het enige juiste alternatief voor opslag van energie is waterstofgas.

Het zou zinvol zijn om op die techniek optimaal te ontwikkelen. Ipv prehistorisch gebruik van accu s en vliegwielen.
Deze post getuigt niet van veel kennis van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raolte schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:42:
Wat is de DoD of benutbare kWh van die 12V accu over de tijd.
Voor zover ik kan opmaken uit de informatie van Tesla is het een 12-15kWh hardware versie (wachten is op de open source data van Tesla) waarbij door firmware de benutbare hoeveelheid kWh's beperkt wordt en veroudering ten koste gaat van de reserve zodat na 10 jaar (500 of 3500 cycles) nog goede kans is dat de opslagcapaciteit 10 of 7 kWh is.
Is dat het geval is het volgens mij wel een aantrekkelijke prijs

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@ Dre,

De levensduur van de Tesla accu is niet eens bewezen.

Garanties zeggen me niets het gaat om de echte feitelijke levensduur.

[ Voor 44% gewijzigd door Raolte op 02-05-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Raolte schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:59:
De levensduur van de Tesla accu is niet eens bewezen
Al eens naar het verhuur-model gekeken, je huurt voor 10 jaar 7 of 10kWh opslagcapaciteit, je koopt geen accu met levensduur garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Afgezien van de nu nog te hoge kosten (naar mijn smaak): "De accu staat constant in verbinding met Tesla Energy via internet.". Dat zou sowieso een deal-breaker zijn hier. Ik wil gaag iets wat volledig autonoom is en ook kan werken zonder dat het moederschip nog bestaat (zie de huidige Enecsys monitoring ellende bv). Maar goed, zolang saldering nog bestaat is het slechts een leuk onderwerp om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07

WouterG

Dit is geen ondertitel

Mogelijk dat de koppeling met Tesla juist nodig is om de prijs van energie in te lezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
WouterG schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 12:09:
Mogelijk dat de koppeling met Tesla juist nodig is om de prijs van energie in te lezen?
Er zijn ook nog andere reden
Tesla kan aanspraak maken op $65 milj stimulerings-geld uit California's SGIP waar deze accu's al als pilot geïnstalleerd zijn, maar de powerwall of powerpack bij laag tarief opladen/bijladen voor gebruik bij hoogtarief voldoet niet aan een SGIP voorwaarde van reductie van bijv broeikas (bron bron)
In andere US-staten zoals Texas en Florida is anders gebruik dan stroomuitval zoals voor off-grid doeleinden "illegaal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-09 22:04

databeestje

Von PrutsHausen

Raolte schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:59:
@ Dre,

De levensduur van de Tesla accu is niet eens bewezen.

Garanties zeggen me niets het gaat om de echte feitelijke levensduur.
De Lithium accus hebben een levensduur van 2000 cycles met 70-80& DoD, dat is heel wat anders dan de auto accu van 100Ah van 90 euro. Die heeft namelijk een 150 Cycles bij 50% DoD. Niet te vergelijken.

De lithium accus gaan niet noodzakelijk sneller stuk overigens, de vergelijking met laptop batterijen is ook een beetje mank. De accu van mijn Macbook bijvoorbeeld is nu 4 jaar oud en heeft nog steeds 70% capaciteit ondanks veelvuldig gebruik.

Voor een recycle projectje heb ik ook een hoop oude Dell accu's van het werk (18650 cellen) uit elkaar getrokken en de cellen getest (per stuk). Daar lopen de meetwaardes gigantisch uiteen voor accus van 2-3 jaar oud. Maar sommige cellen van meer dan 5 jaar oud doen het soms beter dan 2 jaar oude cellen.

De laptop accu's hebben over het algemeen een bijzonder slecht, of niet aanwezig, BMS. Daardoor gaan cellen kapot maar gebruiken mensen deze accu nog wel, dat is vaak de nekslag waarmee de resterende cellen de nek om gedraaid wordt.

Deze Tesla accu heeft, zoals veel professionele Lithium accus een volledig BMS voor *alle* cellen aan boord. Deze zal je dus ook niet toestaan om deze dan nog te gebruiken. Er zal dan via het internet automatisch een service call uitgaan voor vervanging van een deel van het pack.

Overigens is die internet connectie niet alleen slecht, het is ook handig om de status binnen domotica uit te kunnen lezen. Er moet via een P1 poort of een set kWh pulse meters met een stuk logica bepaalt worden wat het differentiaal is tussen levering en gebruik om bij te schakelen vanuit de accu in buffer toepassingen.

Dit is ook noodzakelijk voor het laden van de accu natuurlijk. Ik zou deze aansluiting dan ook niet op voorhand afschrijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Juist het bestaan van deze oplossing kan een steun zijn om salderen te behouden of beter nog, een eerlijk feed in tarief in te voeren.
Het is me duidelijk dat met de kwaliteit van ons net een accu per huishouden technisch onnodig en onwenselijk is, maar als het door brakke regelgeving wel financieel gunstig is zal het wel populair worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@databeestje Tesla heeft al aangegeven dat met de Fronsius symo hybride en Solaredge de powerwall al volledig te bedienen zou zijn, die maken gebruik van RS485 ( SunSpec Modbus RTU )
Proton_ schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 14:33:
Juist het bestaan van deze oplossing kan een steun zijn om salderen te behouden of beter nog, een eerlijk feed in tarief in te voeren.
Het is me duidelijk dat met de kwaliteit van ons net een accu per huishouden technisch onnodig en onwenselijk is, maar als het door brakke regelgeving wel financieel gunstig is zal het wel populair worden.
Met name vooral dat laatste, sommige eerste ideeën voor vervanging van salderen die ik al gezien heb, gaan er vanuit dat energieleverancier uit zich zelf een faire prijs (tenminste APX prijs) gaat betalen voor de zon-KWh's als die verplichting geschrapt wordt in de wet.
Zo vanzelf sprekend is dat niet, omdat het nu verplicht is, is het een leuke marketing tool
Deze prosumer moest eerst de krant erbij slepen voor die een reactie van E-leverancier kreeg en een beter aanbod dan 0,1ct/Kwh
Vrijval verplichting tot salderen door overstap van kleinverbruiker (verplicht salderen) naar grootverbruiker (vrije markt)
Afbeeldingslocatie: http://www.rtvnoord.nl/content/foto/150421-rekening.jpgBron!!!!!!! Ik ben razend !!!!!!!!!!

Edit
Bij amper 6% elektriciteit uit zon en wind al moeten gaan denken aan opslag, is toch gek 8)7

Realiteit is dat elke paar maanden een knuppeltje naar binnen wordt gegooid
bij prosumer (kleinverbruiker) om deze er even op te wijzen dat garantie van regeling tot de voordeur is en dat die echt dringend versobert moet worden om 15 jaar garantie bij SDE+ te kunnen blijven bieden :(

[ Voor 16% gewijzigd door Domba op 02-05-2015 16:53 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11:51

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 11:38:
[...]

Inderdaad. Hier is het youtube filmpje van Elon Musk Debuts the Tesla Powerwall:

[video]
Wat wordt ik hier toch ongelooflijk vrolijk van _/-\o_ De prijs van 3k valt mij overigens enorm mee, het is tevens een dusdanig lage prijs dat dit voor veel mensen bereikbaar zal zijn

Kortom, Minister Kamp: No-way dat mijn stroom na 2020 voor een kolenfooi het grid op gaat.
/nu nog een WAF voor een powerwall... maar doet moet voor 2020 wel ingemasseerd zijn :+

[ Voor 162% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2015 20:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Domba schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 15:15:

[afbeelding]Bron!!!!!!! Ik ben razend !!!!!!!!!!

Edit
Bij amper 6% elektriciteit uit zon en wind al moeten gaan denken aan opslag, is toch gek 8)7

Realiteit is dat elke paar maanden een knuppeltje naar binnen wordt gegooid
bij prosumer (kleinverbruiker) om deze er even op te wijzen dat garantie van regeling tot de voordeur is en dat die echt dringend versobert moet worden om 15 jaar garantie bij SDE+ te kunnen blijven bieden :(
0,01cent/kWh. Dat is gewoonweg onbeschoft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet zo janken, dit soort bedrijven halen hun bestaanrechts uit mooie praatjes en hun klanten,
vernietig de vraag bij essent, en het houd vanzelf op te bestaan.
goed informeren dus de rest gaat vanzelf.
(telex/typemachine enzo verhaal)

iemand nog een typemachine ? oh wacht...
essent bestaat bij de gratie van de domheid van haar klantenbestand, deze meneer dus ook.
ik ben onderdeel van "ze" en "wij", domba ook mkleinman ook, we moeten dus beter ons best doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*TWIJFEL*. To powerwall or not to powerwall. To ELGA not to ELGA.. To PV or not to PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Eén jaar oud alweer... absurd hoe snel het gaat.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CEBPqNAWMAE5H5Z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Opgevoed met Solar Racing auto's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Cool! Alleen die fossiele SUV op de achtergrond moet ècht in de ban of is het een EV ;) :+

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-05-2015 21:17 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, natuurlijk, hoe anders ;) :P

Nuon Solar Team, Solar Team Eindhoven en Solar Team Twente hebben in de lichting van 2034 al plek gereserveerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 21:17:
Cool! Alleen die fossiele SUV op de achtergrond moet ècht in de ban of is het een EV ;) :+
Da's voornamelijk een hamer om elkaar - en soms mij - mee te slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Toch zal ik mijn kind in aanbouw meenemen naar de historische grand prix op Zandvoort. Niet alleen voor de nostalgie, maar vooral voor het pionieren wat er in de vroege jaren na WW2 plaats vondt.

Hoe we het ook wenden of keren, wat er toen gebeurde heeft heel veel weg van de huidige situatie met de Solar Racing auto's. Pionieren, nieuwe methodes, onconventioneel e.d.
http://www.harc.nl/historic-grand-prix/Formula-3-500cc/

Geen enkel model was/is hetzelfde, ophanging, layout, aandrijving. Ze stopte er letterlijk van alles in. Na de oorlog waren de 500CC het meest voorhanden, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vergeet de oordoppen niet, ik ben ooit één keer bij een DTM race geweest (Mocht toen een DSLR reviewen + gratis toegang tot zandvoort + toegang to pits, paddock, etc. Best cool :) ) en ik herinner met de keiharde herrie nog, goeie genade.

Bij de zonne-auto's geen probleem. Alleen zonnebrand en hoedjes meenemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mkleinman schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 19:53:
[...]
0,01cent/kWh. Dat is gewoonweg onbeschoft!
Vrije markt,E-lev aan onderhandelingstafel zien te krijgen en onderhandelen
Er wordt iets voor betaald en daarmee mag E-lev het zijn eigendom noemen

alleen 'n kleinverbruiker staat zwak met nwe E&G wet door de verplichtingen in de wet (zoals afnemen en leveren aan zelfde E-lev)
Zo dadelijk is de weg vrij voor individuele contracten en voorwaarden (maatwerk contracten) als ook voor uur- en kwartiertarieven, nu kun je nog terug vallen op modelcontract na 2016 de vraag nog maar.

JEM-pilot tarief met negatieve kale prijs heb ik al eens gepost, met eigen PV hoeveel keuze heb je nog om geen accu te nemen met zo'n tarieven?

Komende weken komt STROOM nieuwe elektriciteit en gaswet in de 2e kamer en Min Kamp heeft al gehint dat die er voor het zomerreces erdoor moet, wil wind op zee niet meer vertraging op lopen.
Deze is ook de basis voor uur en kwartiertarieven en maatwerk contracten.
Waarbij door de minister al aangegeven heeft dat eind 2016 de nu overgenomen kleinverbruiker- bescherming (hier valt ook modelcontract onder) uit huidige wet nog eens goed bekeken dienen te worden omdat deze de leverancier en netbeheerder te veel zouden beperken bij nieuwe business modellen

Edit: in eerste consultatie versie was overigens de verplichting om nog een contract aan te bieden, ook niet het modelcontract geschrapt.

Je hebt nu al 48 als het niet meer zijn E-leveranciers om mee te onderhandelen, die het nu al niet lukt om de saldeer rekenwijze onderdeel te laten uit maken van het contract, dat wordt een heksenketel met nog meer vrijheden en variabelen :X

[ Voor 11% gewijzigd door Domba op 02-05-2015 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Kan je de onzin specificeren?

Er wordt in de commentaren gesuggereerd dat de heer F. bepaalde belangen heeft:

Mis hier conflict of interest disclaimer van Fransmans potentiële portefeuille in zonnepanelen.

Wat mij nog tegenhoudt is de onzekerheid of je met succes garantie (na b.v. 10 jaar) kan claimen mocht het kapot gaan, m.a.w. bestaat de firma waar ze gekocht zijn nog wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Ik ben ook benieuwd

De column is geschreven uit perspectief van PV als ondersteuning tot ca 60% van verbruik
en niet voor dekkend of zelfs met PV ook nog je winter-verwarming mee te ondersteunen of geheel in voorzien

Columnist redenatie basis is 4kWp PV en 7500kWh jaarverbruik met een top dagopwek van 18kWh met PV bij een dagverbruik van 20kWh
Dan is ook het laatste deel met oost-west opstellling en accu beter te plaatsen, vanwege geen PV opwek overschot op 24 uur basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Deze opmerking dus:

"Meer panelen

Natuurlijk moet je niet meer panelen aanbrengen dan je zelf verbruikt. Die mag je immers niet salderen. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Verwijderd schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 20:10:
iemand nog een typemachine ? oh wacht...
essent bestaat bij de gratie van de domheid van haar klantenbestand, deze meneer dus ook.
ik ben onderdeel van "ze" en "wij", domba ook mkleinman ook, we moeten dus beter ons best doen.
"Beter je best doen" het is ook de informatie die je te pakken kunt krijgen en niet op verkeerde been wordt gezet

De praktijk
Nu heb je zo goed je best gedaan dat de gasaansluiting overbodig is geworden, vastrecht ervoor is alleen maar een kostenpost
Als je gaat zoeken hoe je dat vastrecht voor de aansluiting kunt opzeggen wetende dat op basis van BW artikel 7:408 bij opzegging geen schadevergoeding verschuldigd bent (dan weet je al veel)

-Bij liander staan daar gewoon op de website bij geen spoed deze gratis verwijderd wordt.
-Zit je in Stedin gebied moet je niet gaan zoeken op verwijderen dat kost je >€600, maar op afsluiten wat gratis is, leiding blijft gewoon zitten
-Maar in Enexis gebied, moet je op andere wijze aan info zien te komen, want je loopt vast op volgens enexis 2 mogelijkheden, verwijderen >€340 of netwerkkosten blijven betalen, wat in strijd is met geldend recht bij opzegging.

Hoe noemen ze het en waar staat het?
Ohh en niet vergeten het ook nog bij leverancier op te zeggen voordat vastrecht deel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Schinnen-groen schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:21:
Deze opmerking dus:

"Meer panelen

Natuurlijk moet je niet meer panelen aanbrengen dan je zelf verbruikt. Die mag je immers niet salderen. "
De grootst mogelijke onzin of verbruiken deze mensen geen gas meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Net zoveel panelen installeren als je op een grauwe winterdag net genoeg produceert om ook je tesla batterijtje te vullen.
De rest naar vandebron.nl
Verdien je dat terug? nee
Is dat leuk? ja

Het kost inderdaad 340 euro bij enexis om de gas te verwijderen.
Raar dat het dan gratis is bij Liander.
Die mensen (Joulz) moeten ook betaald worden, er kwam zelfs een minikraantje aan te pas bij mij.
Ik heb ze op zonnestroom gebrouwen koffie gegeven ook nog ;)

[ Voor 54% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2015 17:05 . Reden: auijtdehaag heeft het pv virus te pakken ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:44
AUijtdehaag schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:21:
Net zoveel panelen installeren als je op een grauwe winterdag net genoeg produceert om ook je tesla batterijtje te vullen.
De rest naar vandebron.nl
Verdien je dat terug? nee
Is dat leuk? ja
Dat lukt je zelfs met 20 kWp niet. 10x niks is nog steeds niks. Moet je dus niet willen.
Ik denk wel dat je er in de buurt kan komen. Op een paar weken na het hele jaar je verbruik afdekken met PV. Dan moet je dus iets creatiefs bedenken voor die paar weken en je kan van het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik besef me wel dat 10x niks nog steeds niks is.
Van het net af zal dus niet lukken, en hoeft wil ik ook niet. Ik wil immers mijn overtollige stroom kwijt.
Zonder gasaansluiting en 0 kwh verbruik (op jaarbasis!), krijg ik al een tientje. Prima toch.
Onafhankelijk van gas of stroomprijzen.
Ik weet niet of het wel legaal is om van het stroomnet af te gaan. Is een elektriciteits aansluiting niet verplicht?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-05-2015 17:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:44
Een mens mag toch dromen? :P

Een snelle Google levert op:
"Overigens is een aansluiting op het distributienet niet verplicht wanneer op grond van het gelijkwaardigheidsbeginsel een alternatieve voorziening voor het betrekken van elektriciteit is toegestaan." (bouwbesluitonline)

Ik ben niet jurist genoeg om te duiden of dit betekent dat je helemaal autarkisch mag gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
revolution-nl schreef op zondag 03 mei 2015 @ 16:14:
[...]

De grootst mogelijke onzin of verbruiken deze mensen geen gas meer.
Dat is voor de die-hards hier w.s. gesneden koek.
Maar wat ik me afvraag: waarom beweert hij zoiets dan?
Kunne wij zijn adviezen blind overnemen of is hij toch niet zo'n onafhankelijke boodschapper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En dan in de zomer nog zwaar moeten salderen (cq overproductie hebben).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Schinnen-groen schreef op zondag 03 mei 2015 @ 10:21:
Deze opmerking dus:

"Meer panelen

:) Hoeveel panelen verbruik je eigenlijk en is dat dan per jaar?

Deze is ook leuk:

In 2012 hadden zonnepanelen een zodanig laag rendement dat je ze allemaal optimaal op de zon moest richten.

en

....langs de Noordzee kust of aan het IJsselmeer, daar schijnt de meeste zon in Nederland. Per kilowatt piek aan vermogen produceer je daar per jaar 1 KwH aan stroom

1 kWh per 1000 Wp aan de kust? Deze man heeft nog een beetje bijscholing nodig...
Bart2005 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 09:18:
[...]
....
Wat mij nog tegenhoudt is de onzekerheid of je met succes garantie (na b.v. 10 jaar) kan claimen mocht het kapot gaan, m.a.w. bestaat de firma waar ze gekocht zijn nog wel...
Ga er maar vanuit dat de firma niet meer bestaat, maar is dat een probleem?

[ Voor 20% gewijzigd door drielp op 03-05-2015 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Is deze man op dit gebied een charlatan? In die zin dat hij adviezen geeft die goed zijn voor zijn portemonnee, zodat wij hem niet zonder meer moeten geloven? Ik vraag me af hoe ie dan zo'n platform als FTM kan gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bart2005 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 18:18:
Is deze man op dit gebied een charlatan? In die zin dat hij adviezen geeft die goed zijn voor zijn portemonnee, zodat wij hem niet zonder meer moeten geloven? Ik vraag me af hoe ie dan zo'n platform als FTM kan gebruiken..
Of het een charlatan is weet ik niet, maar de heer Fransman heeft geen verstand van zonnepanelen. Hij doet wel wat leuks over geld en lego (klik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Toch is met zijn conclusie 'zonnepanelen zijn in de huidige omstandigheden financieel gunstig' niets mis.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Die mensen (Joulz) moeten ook betaald worden, er kwam zelfs een minikraantje aan te pas bij mij.
Ik heb ze op zonnestroom gebrouwen koffie gegeven ook nog ;)
Joh, ik dacht dat ze alleen de gasmeter weghaalden en de aansluiting verzegelden? Wat moeten ze allemaal doen dan om de boel af te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Meestal wordt de boel bij de desbetreffende aftakking afgedopt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 20:59
Dat is hier inderdaad een dik jaar geleden gedaan.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik dacht dat je de boel gewoon in de meterkast kan laten verzegelen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:59

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Een verzegeling is zo makkelijk te verwijderen en dan zul je dus elk jaar op een adres dat "geen gasaansluiting heeft" toch moeten gaan kijken of er niet iets illegaals gebeurt. Zolang er een gaskraan zit moet je een aansluiting als actief beschouwen. En ik kan me er iets bij indenken dat het gasbedrijf ook niet zit te wachten op een actieve gasleiding zonder kraan (komt de volgende bewoner, "oh, loze pijp, effe wegflexen").

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

styno schreef op maandag 04 mei 2015 @ 11:15:
[...]
En inderdaad, naar mate de kWh-en goedkoper worden, worden grotere packs interessanter, hopelijk ooit tot het punt dat je off-grid kunt [...]
Kan iemand uitleggen waarom off-grid zo nastrevenswaardig is? Wil je ook niet op het wegennet aangesloten worden?

Ik begrijp een angst voor de overheid (al deel ik die niet), maar samen zijn 'we' sterker.

Pagina: 1 ... 86 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.