De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.720 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het zou interessant zijn om eens een analyse te zien hoeveel potentieel elk land nog heeft voor verdere uitbouw - wat is het hoogste percentage van het momentaan verbruik dat zon/wind ooit heeft kunnen behalen in die landen? Duitsland begint nu als eerste langzaam aan de fysieke grenzen te komen, met (als ik het me goed herinner) 74% van het verbruik op de gunstigste uren, dus het begint logisch te worden dat de groei van PV daar aan het afvlakken is ten gunste van wind en flexibele duurzame opwek als biomassa en andere biobrandstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:05
Het is een koud kunstje om PV gewoon uit te zetten. Overcapaciteit is technisch gezien geen enkel probleem, alleen de wetgeving moet er op worden afgestemd dat duurzame energie dan ook gewoon mag worden afgekapt (curtailment).

De reden om wel wat andere bronnen aan te roepen is dan met name ook om tot een goede energiemix te komen. Maar ik zie geen nadeel in een behoorlijke overcapaciteit aan PV zolang er ruimte voor is en het een goedkope bron van energie is. Eventueel aangevuld met wat (lokale) opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Maar ook met PV kun je een stuwmeertje vullen en dat snachts weer laten leeglopen voor energie. Dus je heoft niet te stoppen, of PV uit te zetten, wanneer je piekopbrengst in de zomer gelijk is aan het dalverbruik op een zondagmiddag. Het vereist wel investeringen natuurlijk.
Nog los daarvan, er kan ook geleverd worden naar buurlanden als het net goed genoeg is. (en de buurlanden nog niet zoveel opbrengst hebben zoals wij)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Met een groot netwerk ben ik voornamelijk ook weer bang voor NIMBY voor grote lijnen (zie al de problemen met de Duitse wind-energie "snelweg"). Ik zie sowieso weinig heil in een groot pan-Europees netwerk om maar alle energie uit een andere hoek van Europa te halen. Mijn voorkeur heeft toch het idee om kleinere semi-autonome netwerken te hebben met een gebalanceerde mix. Die kunnen, mocht de pleuris uitbreken, ook zelfstandig verder draaien waardoor het systeem als geheel een stuk robuster wordt.

Maar inderdaad, overproductie moeten we zeker eerst kwijt in goedkopere en rendabele manieren van opslag en als het kan hier en daar ook delen met buurlanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:42

JayPe

Ondertitel

Schinnen-groen schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 09:18:
Met twee personen is het verbruik van de warmtepompdroger 141 kWh
Rol-Co schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 07:43:
@ droger
Ik had een panasonic 8kg warmtepomp droger en had in 13 mnd tijd 285kWh verbruikt,
@ Beiden: Hoe meten jullie dat? Klinkt alsof je een continue meetunit gebruikt voor deze ( en andere ) apparaten? Ik heb een Voltcraft EnergyLogger ( één ) waarmee ik netjes en nauwkeurig kan meten en loggen van één apparaat gedurende x-tijd. Maar die een heel jaar op één apparaat aansluiten, dat is mij wat grotig, ook omdat de output nogal grof/ruw is: veeeeeeel data in een tabel.

Gebruiken jullie zoiets als Plugwise ofzo? En zo ja: welk?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik gebruik een energy count 3000, als je weet wanneer ingeplugd zie je na een jaar zijn verbruik, zo heb ik 5 units.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:54
JayPe schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:15:
Ik gebruikte Plugwise, maar heb al mijn pluggen weggedaan, op de pluggen na die de zonnestroomomvomers monitoren. Daarmee krijg je een goed inzicht in het energieverbruik van een apparaat.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:55
Dreamvoid schreef op woensdag 08 april 2015 @ 11:11:
Het zou interessant zijn om eens een analyse te zien hoeveel potentieel elk land nog heeft voor verdere uitbouw - wat is het hoogste percentage van het momentaan verbruik dat zon/wind ooit heeft kunnen behalen in die landen? Duitsland begint nu als eerste langzaam aan de fysieke grenzen te komen, met (als ik het me goed herinner) 74% van het verbruik op de gunstigste uren, dus het begint logisch te worden dat de groei van PV daar aan het afvlakken is ten gunste van wind en flexibele duurzame opwek als biomassa en andere biobrandstoffen.
Denemarken haalt met enige regelmaat meer 100% van zijn stroomvraag uit wind.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CBNwFrfU8AA0jL1.png:large
https://twitter.com/Susta...status/582076433574531072

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mooi. Je ziet ook dat de normale power plants niet echt terug moduleren later op de dag.
Denenmarken will trouwens ook alle kolencentrales dichtgooien.

[ Voor 26% gewijzigd door !null op 08-04-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja da's het lastige in Europa met allerlei kleine landen en interconnecties, eigenlijk moet je Europa als 1 geheel bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JayPe schreef op woensdag 08 april 2015 @ 12:15:
[...]

[...]

@ Beiden: Hoe meten jullie dat? Klinkt alsof je een continue meetunit gebruikt voor deze ( en andere ) apparaten? Ik heb een Voltcraft EnergyLogger ( één ) waarmee ik netjes en nauwkeurig kan meten en loggen van één apparaat gedurende x-tijd. Maar die een heel jaar op één apparaat aansluiten, dat is mij wat grotig, ook omdat de output nogal grof/ruw is: veeeeeeel data in een tabel.

Hier wordt Plugwise gebruikt. Dat draait al een aantal jaren 24/7 en de gegevens gaan elke zaterdagmorgen richting Excel.
Daar worden dan weer grafiekjes en prognoses uit gedestilleerd.

Leuke hobby imho :)

We gebruiken gewoon de basic Plugwise, dus zonder al die "nieuwe dingen".
Er zitten nu wel zo'n 14 pluggen in huis.
Dure grap, maar een hobby mag wat kosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 08-04-2015 18:25 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik gebruik ook plugwise, maar wel versie en firmware 2.17 daarna werd het produkt slechter, elke update werd een downgrade, of vendor lockin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het heeft even geduurd maar ik had nog wat dingen te doen, vandaag "officieel" bekend gemaakt dat mijn reis naar de World Solar Challenge in Australië wordt gesponsord door SolarNRG:

http://www.solarracing.org/2015/04/08/sponsor/

Daar ben ik zeer blij mee, het brengt de hele operatie een stuk dichterbij :) Bedankt SolarNRG!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:03

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:17:
Het heeft even geduurd maar ik had nog wat dingen te doen, vandaag "officieel" bekend gemaakt dat mijn reis naar de World Solar Challenge in Australië wordt gesponsord door SolarNRG:

http://www.solarracing.org/2015/04/08/sponsor/

Daar ben ik zeer blij mee, het brengt de hele operatie een stuk dichterbij :) Bedankt SolarNRG!
Geen press release van SolarNRG?

Enfin gefeliciteerd, op naar de voorbereiding voor de lange reis ;)

Weet je al of je gaat volgen of vanuit 2/3 locaties verslaglegging gaat doen?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:49:
Geen press release van SolarNRG?
Komt misschien nog, geen idee :)
Enfin gefeliciteerd, op naar de voorbereiding voor de lange reis ;)
Yes, ben al de prijsontwikkeling van vliegtickets in de gaten aan het houden.
Weet je al of je gaat volgen of vanuit 2/3 locaties verslaglegging gaat doen?
De plannen beginnen zich langzaam uit te kristalliseren, maar zoals het er nu voor staat zal het ongeveer als volgt gaan:
  • Een week voor de start naar Darwin vliegen
  • Een kleine week lang bij de teams langsgaan, interviewen, enz
  • Scrutineering (keuring) meemaken
  • Start meemaken
  • Met een auto van de WSC-organisatie meerijden die in de loop van de race door het deelnemersveld heen naar voren rijdt
  • Finish zoveel mogelijk meemaken :)F
  • Festiviteiten meemaken
  • Naar huis vliegen
  • Bijkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 19:31:
ik gebruik ook plugwise, maar wel versie en firmware 2.17 daarna werd het produkt slechter, elke update werd een downgrade, of vendor lockin.
Volgens mij zit ik nu op versie 2.23, al heeeeeel lang.
Ook hier was ineens de export functie verdwenen, maar die is weer terug.
Wel een erg duur systeempje. Ik zou het nu niet meer aanschaffen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:51:
Volgens mij zit ik nu op versie 2.23, al heeeeeel lang.
Ook hier was ineens de export functie verdwenen, maar die is weer terug.
Wel een erg duur systeempje. Ik zou het nu niet meer aanschaffen.
Mijn mening is dit: als het systeem standaard geen data zou versturen zou het duur zijn, maar het geld waard. Ik blijf er nl. bij: puur technisch is het een erg goed systeem. Met het versturen van data en controle door PW over de functies van het pakket erbij vind ik het de prijs maar nét waard.

Met dat laatste geintje dat een nauwkeuriger logging eindelijk beschikbaar is - maar alleen te huur (of te koop voor € 300) zou ik het ook niet meer aanschaffen. En daarom ben ik het dus ook aan het uitfaseren.

Zo jammer dat Plugaway mislukt is, hoewel je altijd maar moet afwachten hoe goed dat gewerkt zou hebben. Ik ben aan het onderzoeken of dit systeem een goed alternatief zou kunnen zijn: VOLTCRAFT SEM-3600BT. Is niet heel veel goedkoper dan PW, maar houdt wel de data binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:41:
Yes, ben al de prijsontwikkeling van vliegtickets in de gaten aan het houden.
Enfin tips had je al eens ontvangen volgens mij
De plannen beginnen zich langzaam uit te kristalliseren, maar zoals het er nu voor staat zal het ongeveer als volgt gaan:

• Een week voor de start naar Darwin vliegen
1 dag kwijt aan acclimatiseren, 1 dag aan regelen
• Een kleine week lang bij de teams langsgaan, interviewen, enz

Krijgen we dan ook mooie filmpjes?
Oh ja de luxe die we hier kennen met bereik is daar..., laten we zeggen anders.
Om een globaal beeld te geven https://www.telstra.com.a...overage-networks/coverage
• Scrutineering (keuring) meemaken
• Start meemaken
• Met een auto van de WSC-organisatie meerijden die in de loop van de race door het deelnemersveld heen naar voren rijdt
• Finish zoveel mogelijk meemaken :)F
• Festiviteiten meemaken
• Naar huis vliegen
• Bijkomen ;)

Ik ben al weer mijn agenda aan het leeg houden....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:58:
Ik ben aan het onderzoeken of dit systeem een goed alternatief zou kunnen zijn: VOLTCRAFT SEM-3600BT. Is niet heel veel goedkoper dan PW, maar houdt wel de data binnen.
Die vind ik ook wel interessant voor o.a. m'n Quooker, want die wil ik monitoren en tegelijkertijd schakelprogramma doen (tijdklok). Is ietsje goedkoper in losse functies, maar de informatie voorziening is natuurlijk beter dan zo'n simpele Voltcracft energy check 3000

Ik ben vooral benieuwd of je data hiervan nog kunt exporteren (al is het maar een CSV file ofzo) vanuit de app.
En misschien wel nog belangrijker, of je zelf toegang kan hebben tot de API, dus dat je zelf de waardes binnen kunt halen. Hij heeft wellicht geen wifi, maar met Linux en een USB Bluetooth dongle zou je heel ver komen als je simpele seriele toegang hebt, en de commando's zou weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:30:
Enfin tips had je al eens ontvangen volgens mij
Yes! :D
1 dag kwijt aan acclimatiseren, 1 dag aan regelen
Daar houd ik idd rekening mee.
Krijgen we dan ook mooie filmpjes?
Video zal heel beperkt zijn, zit voor een one-man job eigenlijk te veel werk aan, heb ik gemerkt bij de ESC en ADSC. Het zal vnl. tekst en foto's worden.
Oh ja de luxe die we hier kennen met bereik is daar..., laten we zeggen anders.
Om een globaal beeld te geven https://www.telstra.com.a...overage-networks/coverage
Ja, klopt... dat kaartje bekijk ik af en toe met enige wanhoop.
Ik ben al weer mijn agenda aan het leeg houden....
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:33:
Ja, klopt... dat kaartje bekijk ik af en toe met enige wanhoop.
Laten we zeggen dat ze vonden dat ze met de moderne tijd mee moesten (3/4G), maar vervolgens niet er aan dachten dat het bereik en dus coverage met het oude veel groter is.
Maar als je straks mee rijdt zul je wel zien waar die grote antennes voor op de bumper/bullbar zijn

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou, dat is inderdaad één van de dingen waar ik mee bezig ben: (data)communicatie. Een satellietmodem heeft overal dekking maar heeft zijn eigen gekkigheden (prijs apparaat/prijs data/wekring tijdens rijden/lage bandbreedte).

Een goede externe 3G-antenne zou mij al een eind verder helpen.

Ik leer een boel van dit project 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@eric-pvt; kan je misschien je schema met ons delen?

Een zonneboiler had altijd al mijn interesse, maar het aanvankelijke plan wat ik had (tapwater voorziening) is inmiddels uitgebreid naar alles hotfill + DWTW en ik denk dat er ook een WP op gaat komen.

Edit; verkeerde topic

[ Voor 7% gewijzigd door Rhaelak op 09-04-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

JeroenH schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:29:

Mogelijk was je het al van plan, maar schaf lokaal een roaming sim-kaart aan zodat je niet van de dekking van één telco afhankelijk bent. Afhankelijk van de grootte van de karavaan en de capaciteit van de centrale antennes kan het tijdelijk grote aantal mobiele gebruikers de dekking fors verlagen omdat de centrale antennes hun zendvermogen aanpassen om overbelasting te voorkomen. De orientatie van de eigen antenne kan ook veel uitmaken, evenals je positie ten opzichte van obstakels. Zorg dat je de signaalsterkte van je datamodem kan uitlezen (kan vaak via AT-commando's) en zoek daarmee de sterkste antennepositie/richting op.

Geen idee of bovenstaande van toepassing is in Australie, dit is gebaseerd op basis van telemetrie ervaring opgedaan in Nederland en Duitsland.

[ Voor 15% gewijzigd door styno op 09-04-2015 14:07 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Ik gebruik vaak een USB 3G/4G modem met een USB verlengkabel. De variant via UTP werkt ook wel redelijk afhankelijk van het type modem.

Hiermee kan ik zonder in te boeten aan dB demping aan coax het signaal toch verbeteren door deze bijvoorbeeld zichtlijn te geven.

Zo is een dunwandige PET fles hiervoor uitstekend geschikt om een dongle in te monteren en dan toch een beetje vrij van weersinvloeden te zijn. De varianten voor in de zon hebben vaak een laagje papier tegen de binnenkant tegen opwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Goede tips, bedankt!

AT-commando's, dat gaat voor mij een tijd terug zeg, naar de 9600-baud modems en zo, phew.

Of een roaming SIM zin heeft weet ik niet. Ik begrijp van mensen die er al eens geweest zijn dat er eigenlijk maar één provider is daar die er toe doet (Telstra).

Hebben jullie een voorbeeld van dergelijke modems zodat ik wat gerichter kan zoeken? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

no worries mate, het is daar beter geregeld dan hier, wifi share op de smartphone, 3g overal of beter.met een vodaphone prepaid sim van telstra is de data ook goedkoper.
200 500 mb geheikneuter is iets van nederland waar alles beter is, maar wat verder uit niets blijkt.
mijn laatste reis in australie had ik 10 dollar aus verstookt aan data, en dat is ongeveer de oude gulden
<!> zeg maar 5 euro

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:29:
Nou, dat is inderdaad één van de dingen waar ik mee bezig ben: (data)communicatie. Een satellietmodem heeft overal dekking maar heeft zijn eigen gekkigheden (prijs apparaat/prijs data/wekring tijdens rijden/lage bandbreedte).

Je bent "on the road" dus alleen tijdens de (o.a. press) stops in deze gebieden kun je uploaden.
Externe antenne is leuk maar gaat je niet helpen als je onderweg bent.
Kun je beter ergens stoppen en kijken of men internet heeft en deze mag/kan gebruiken om te uploaden als je geen bereik hebt.

Of gewoon inprikken bij een repeater :+

Helaas, maar dat gaat je dus niet lukken, fact of life (daar dan).
En die antenne is voor een "bakkie" of high frequency (HF) network

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32

flessuh

Set sail for fail!

Zo, vorige week druk aan het bouwen geweest aan onze nieuwe zonneboot.

dit is het resultaat!
Hij moet nog wat bijgewerkt worden, en opening voor bestuurder en onderhoudsluiken moeten er nog in.

De baan in het midden komt door een overlap in vezel wat ons wel handig leek ivm sterkte.
Ik hoop binnenkort de time lapse van de bouw klaar te hebben (met wat ontbrekende stukken omdat de accu 1 dag te snel leeg was :( )

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10915082/forumpics/IMG-20150411-WA0015.jpg

zoals hier wel te zien is kun je de biovezel goed zien. De spuiter gaat als het goed is ook een flink deel in de transparante lak zetten (en dan hopen dat het staat in combinatie met "onze" kleur groen :+ )

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10915082/forumpics/IMG-20150411-WA0004.jpg

Komende dinsdag gaat hij naar de spuiter en hopelijk hebben we hem dan snel terug zodat we de boot af kunnen bouwen om op tijd klaar te zijn voor het NK in Akkrum (15-16 mei). Daar zal ik zelf 16 mei varen.

Hopelijk is hij dan ook een stuk sneller dan voorheen; een nieuwe motor is besteld en een offerte-aanvraag voor nieuwe mppt's is de deur uit (gebruiken nu 1 mppt en willen naar 1 per paneel)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@mobiele data in de Outback, het zal sowieso een lastig vraagstuk worden. Feitelijk is de keuze tussen een satellietmodem (reteduur en heeft zijn eigen beperkingen) en 3G met een zo goed mogelijk antenne (betaalbaar maar grote gaten in de dekking).

Ik ga zeker nog eens even te rade bij de NL solar teams die al in Australië geweest zijn hoe zij met dit vraagstuk omgegaan zijn.
flessuh schreef op zondag 12 april 2015 @ 11:42:
Zo, vorige week druk aan het bouwen geweest aan onze nieuwe zonneboot.

dit is het resultaat!
Hij moet nog wat bijgewerkt worden, en opening voor bestuurder en onderhoudsluiken moeten er nog in.

De baan in het midden komt door een overlap in vezel wat ons wel handig leek ivm sterkte.
Ik hoop binnenkort de time lapse van de bouw klaar te hebben (met wat ontbrekende stukken omdat de accu 1 dag te snel leeg was :( )

[afbeelding]

zoals hier wel te zien is kun je de biovezel goed zien. De spuiter gaat als het goed is ook een flink deel in de transparante lak zetten (en dan hopen dat het staat in combinatie met "onze" kleur groen :+ )

[afbeelding]

Komende dinsdag gaat hij naar de spuiter en hopelijk hebben we hem dan snel terug zodat we de boot af kunnen bouwen om op tijd klaar te zijn voor het NK in Akkrum (15-16 mei). Daar zal ik zelf 16 mei varen.

Hopelijk is hij dan ook een stuk sneller dan voorheen; een nieuwe motor is besteld en een offerte-aanvraag voor nieuwe mppt's is de deur uit (gebruiken nu 1 mppt en willen naar 1 per paneel)
Ik had het op FB gezien, cool hoor! Nog maar een maandje, dan is het zover :)

Vraagje: ik heb ergens op FB langs zien komen dat er op 30 mei ook nog een solar boot race is, ergens in Nederland, maar ik kan nergens meer vinden waar/wat dat precies is. Weet jij dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Klopt. De HAN organiseert dan een race in Doetinchem voor max 5 boten (vergunning verhaal dus meer kan niet)

Daarnaast is er 8-10 mei nog een evenement in Leuven (BE) waar geloof ik 8 boten heen gaan (wij niet ivm te weinig tijd voor testen dan)

Ik zit nu ook met 40.000 foto's op m'n pc waar ik nog een time lapse van moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Op dit moment live: #klimaatzaak
YouTube: Livestream Urgenda hoorzitting #klimaatzaak 14-04-2015

Marjan Minnesma (Urgenda) vs. de Staat. Ben benieuwd, wel een uniek moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
mooie argumentatie van urgenda nu.
Wordt de Staat even in zijn hemd gezet.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:35
Nou, zojuist bevestigd gekregen dat we vrijdag van 3420 Wp naar 0 Wp gaan; dan wordt ons dak helemaal leeggehaald... ;(

Heb het er wel een beetje moeilijk mee, vooral met de mooie voorjaarsdagen in het verschiet, maar het is even niet anders

De 12 trouwe Suntechs hebben probleemloos een kleine 6MWh opgewekt sinds installatie, volgens de SMA 3000TL-21, die waarschijnlijk ook diezelfde dag nog het veld zal ruimen. Zal wel even afkicken zijn de komende tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hoezo wordt je dak helemaal leeggehaald, komt er een nieuw dak op, of moesten ze weggehaald worden om een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Inderdaad, ben ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Inbrekers op afspraak? Zal wel een hipster ding zijn :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19
Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 15:15:
Nou, zojuist bevestigd gekregen dat we vrijdag van 3420 Wp naar 0 Wp gaan; dan wordt ons dak helemaal leeggehaald... ;(

Heb het er wel een beetje moeilijk mee, vooral met de mooie voorjaarsdagen in het verschiet, maar het is even niet anders

De 12 trouwe Suntechs hebben probleemloos een kleine 6MWh opgewekt sinds installatie, volgens de SMA 3000TL-21, die waarschijnlijk ook diezelfde dag nog het veld zal ruimen. Zal wel even afkicken zijn de komende tijd!
gokje? verhuizen naar nieuwe/andere woning en de panelen mee overnemen/meeverhuizen?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Nee, geen verhuizing of inbraak op afspraak. :D

We gaan uitbouwen, en de panelen moeten tot het klaar is in de garage. Maar daarna krijgen ze op het nieuwe dak gezelschap van nog 3 broertjes. Dat brengt het totaal dan op 15 stuks (4275 Wp). De omvormer gaan we uiteraard ook wisselen; wordt een 4000TL-21 waarschijnlijk.

Het nieuwe dak blijft vrijwel West georienteerd, maar het zal veel minder of geen schaduw meer hebben, want het komt zo'n 1.5 verdieping hoger te liggen. En met een helling van 20-25 graden ligt het straks een stuk beter dan de 48 graden nu.

Wel nog even doorbijten tot medio juni... net de mooiste maand natuurlijk... en hopelijk niet langer, als alles goed gaat met de verbouwing. Kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Miljarden extra nodig om doelen duurzame energie te halen
Sleutelen aan de subsidieregeling (SDE+) biedt onvoldoende soelaas omdat die regeling op hoofdlijnen goed in elkaar steekt, aldus de Rekenkamer.
8)7

Miljarden. Wat? Voor 1 miljard heb je ook 1 GWp liggen. Dat wekt elk jaar 1 TWh energie op. Kom maar op zou ik zeggen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:07:
Miljarden. Wat? Voor 1 miljard heb je ook 1 GWp liggen. Dat wekt elk jaar 1 TWh energie op. Kom maar op zou ik zeggen.
Het stroomverbruik in Nederland is ±120 TWh per jaar, dus "miljarden" is inderdaad goed gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En nu zitten we op 10% begrijp ik?
Dus daar moet 4% bij in 5 jaar tijd. 4% zou dan overeen komen met bijna 5TWh. Dan zou je dus 5 Miljard moeten investeren, om 5GWp neer te leggen, in de komende 5 jaar. Daarbij komt ook veel werkgelegenheid.
Dat zijn dan weliswaar nog steeds miljarden, maar het is een miljard per jaar. Niet alsof dat niks is, maar ik denk dat het zich wel terug verdient.

Daarnaast, als ze weer subsidies zouden geven voor zonnepanelen dan zou men dit ook wel halen, maar dan via de burger. (en dan heeft de burger ook direct de opbrengsten ervan)
Subsidie project naar het buitenland lijkt me ook niks, creert geen werkgelegenheid e.d.

Als ik het zonnepark van Ouddorp aan zee pak (dat is 0,84MWp) en dat omreken naar een GWp, dan is het wel zo dat er 15 vierkante km (1500 hectare) nodig is :P ik denk dat je al vrij snel bedrijven terreinen en parkeer garages etc vol moet leggen.

[ Voor 15% gewijzigd door !null op 16-04-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Daarnaast, als ze weer subsidies zouden geven voor zonnepanelen dan zou men dit ook wel halen, maar dan via de burger. (en dan heeft de burger ook direct de opbrengsten ervan)
Dat doen ze nu ook, de huidige salderingsregeling voor particulieren komt neer op een feed-in tarief van rond de 23 cent/kWh voor een zonnepaneel op je dak, bijna zes keer meer dan de marktprijs. Commerciele partijen krijgen bij lange na niet zoveel subsidie voor hun projecten via de SDE+ regeling.

[ Voor 53% gewijzigd door Dreamvoid op 16-04-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dreamvoid schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:35:
Dat doen ze nu ook, de huidige salderingsregeling voor particulieren komt neer op een feed-in tarief van rond de 23 cent/kWh, zes keer meer dan de marktprijs.
Dat is wel een hele simpele stelling. Maar wel een goed punt. Ze zouden in ieder geval duidelijkheid moeten geven, en dit langer garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Stel dat je zo'n groot park voor €1 per Wp kan aanleggen, ik vraag me af of dat inclusief grondprijs wel lukt. (daar zou de staat natuurlijk in kunnen ondersteunen, grote stukken grond voor zeer lange termijn tegen een zeer gunstig bedrag verpachten)

Dan moet je nog wel gegarandeerd €0,04 per kWh moeten kunnen boeren om in 25 jaar break even te spelen. (onderhoud nog niet eens meegenomen)

De prijs van PV moet gewoon nog een stukje verder omlaag.
Als de paneelprijs uiteindelijk naar €0,30 per Wp zakt dan kan het opeens hard gaan met grotere installaties.
Dan kan er namelijk opeens flink geld mee verdiend worden.
(een installatie is dan te plaatsen voor zo'n €0,50 per Wp denk ik)

wederom alle getallen uit mijn duim gezogen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar de berichtgeving is altijd alsof je dat geld moet uitgeven en daarna kwijt bent. Als je dan over 25 jaar nog 80% terug kunt krijgen is het mooi. Nog los van de werkgelegenheid die het oplevert, en het geld dat daarmee weer in onze economie circuleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
oja... ik had even niet in de berekening meegenomen dat je de grond ook weer kunt verkopen.
Maar je zit dan nog wel met de rentekosten als je de grond zelf aankoopt.
(daarom zou goedkope pacht een goede oplossing kunnen zijn voor dit soort projecten, en geen investering van de overheid nodig)

Maargoed, ik heb even gezocht, en grasland koop je al voor zo'n 3-4 euro per m²... dus dat valt nog wel mee.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:35
Maasluip schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:07:
Miljarden extra nodig om doelen duurzame energie te halen

Ik werd vooral triest van de framing van NU.NL, in hun titel, zouden ze dat bewust doen of is het dommigheid? De NOS heeft het over het niet halen van de doelstellingen. Inhoudelijk, feitelijk. Hier gaat het opeens over geld in de titel. Weliswaar belangrijk, maar het wekt bij velen vast onterecht de indruk dat 'duurzaam dus duur is'.

Als men dat toch doet: heeft NU.NL een idee wat het kost om *niet* in duurzaam te investeren? Hier op het forum hoef ik het vast niet meer te noemen: externe effecten worden steeds zichtbaarder en ook die worden (uiteindelijk) in geld uitgedrukt, en moeten betaald worden. Plus, het aardgas raakt hard op. Dus niet investeren is killing (ik hoop niet letterlijk).

Ook zie ik dat Kamp/EZ zich nauwelijks roert. Althans niet in een duurzame richting. Ook Shell/NAM doet bijna niets, nou ja, een paar mooie SF-panelen misschien, maar daarmee win je de oorlog niet.

Daarover gesproken, in WO2 werden in Amerika veel autofabrieken binnen no-time omgebouwd in oorlogsvoertuigenindustrie. Een hoogleraar milieukunde had al eens gezegd: laten we dat nu ook doen, maar dan: windmolens. Dat zijn grote stappen, in omvang revolutionair. Wie begint? 8)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Natuurlijk kan het, maar die miljarden moeten ergens vandaan komen, en Nederland is een democratie waar de prioriteiten maatschappelijk draagvlak moeten hebben. Halveer de AOW de komende 10 jaar en je hebt 15 miljard per jaar extra te besteden voor windparken, biofuels en PV. Schrijf jaarlijks voor 15 miljard aan extra staatsobligaties uit, idem dito. Overtuig de kiezer ervan dat dit het waard is en je kan vanaf de volgende verkiezingen van start.

Overigens, voor de optimisten onder ons:
Fossil Fuels Just Lost The Race Against Renewables.
Niet ergens op een eco-blog, maar gewoon mainstream op Bloomberg.

Verder, ik ben bijzonder pro-PV, maar het "werkgelegenheid" argument is erg dubieus, en bovendien contraproductief. PV panelen worden nu de industrie volwassen wordt in geautomatiseerde mega-fabrieken gemaakt op de meest efficiente locatie ter wereld (oftewel, niet hier), en het grootschalig neerzetten van hectares vol met panelen op een stel frames in een weiland met een stel kabels is een eenmalig, niet al te arbeidsintensief klusje, met de 30+ jaar daarna geen omkijken naar. De olie/gas/kolen industrie vergt veel meer arbeid om te blijven zoeken, opgraven en distribueren - dat is juist een argument om er op termijn vanaf te stappen, die arbeid kan veel beter elders worden ingezet dan dat honderdduizenden mensen zich dagelijks in het zweet werken om bij te dragen aan klimaatverandering. Dat een bepaalde techniek meer mankracht nodig heeft dan het alternatief is eerder een diskwalificatie dan een aanprijzing.

[ Voor 70% gewijzigd door Dreamvoid op 16-04-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
NovapaX schreef op donderdag 16 april 2015 @ 15:56:
Stel dat je zo'n groot park voor €1 per Wp kan aanleggen, ik vraag me af of dat inclusief grondprijs wel lukt. (daar zou de staat natuurlijk in kunnen ondersteunen, grote stukken grond voor zeer lange termijn tegen een zeer gunstig bedrag verpachten)
Prijzen voor landbouwgrond (grasland) beginnen bij €35000 per hectare (10.000m2) ongeveer.
Maar zoals gezegd hebben veel gemeenten enorme oppervlakten in bezit voor uitbreidingen van industrieterreinen en woonwijken.
Die gronden kunnen ze natuurlijk ook beschikbaar stellen zolang hier geen belangstelling voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dreamvoid schreef op donderdag 16 april 2015 @ 17:35:
Natuurlijk kan het, maar die miljarden moeten ergens vandaan komen, en Nederland is een democratie waar de prioriteiten maatschappelijk draagvlak moeten hebben. Halveer de AOW de komende 10 jaar en je hebt 15 miljard per jaar extra te besteden voor windparken, biofuels en PV. Schrijf jaarlijks voor 15 miljard aan extra staatsobligaties uit, idem dito. Overtuig de kiezer ervan dat dit het waard is en je kan vanaf de volgende verkiezingen van start.

Overigens, voor de optimisten onder ons:
Fossil Fuels Just Lost The Race Against Renewables.
Niet ergens op een eco-blog, maar gewoon mainstream op Bloomberg.

Verder, ik ben bijzonder pro-PV, maar het "werkgelegenheid" argument is erg dubieus, en bovendien contraproductief. PV panelen worden nu de industrie volwassen wordt in geautomatiseerde mega-fabrieken gemaakt op de meest efficiente locatie ter wereld (oftewel, niet hier), en het grootschalig neerzetten van hectares vol met panelen op een stel frames in een weiland met een stel kabels is een eenmalig, niet al te arbeidsintensief klusje, met de 30+ jaar daarna geen omkijken naar. De olie/gas/kolen industrie vergt veel meer arbeid om te blijven zoeken, opgraven en distribueren - dat is juist een argument om er op termijn vanaf te stappen, die arbeid kan veel beter elders worden ingezet dan dat honderdduizenden mensen zich dagelijks in het zweet werken om bij te dragen aan klimaatverandering. Dat een bepaalde techniek meer mankracht nodig heeft dan het alternatief is eerder een diskwalificatie dan een aanprijzing.
Ik lees iets van "draagvlak..." en "halveer de AOW..." :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Hier nog een 'aardig' stuk over de aardbevingsproblematiek.

http://www.sikkom.nl/waar...tegen-de-nam-en-den-haag/

Enkele antwoorden op de vraag die gesteld wordt, waarom er zo weinig opstand is:

- een meerderheid van mensen heeft vooralsnog geen serieuze schade en/of wordt op eenvoudige wijze zoet gehouden door de NAM. Veel schade is oppervlakkig, wordt relatief eenvoudig aangepakt én men krijgt (althans in geselecteerde gemeenten) 4000 euro extra voor verduurzaming van het huis. Aardig toch? Sympathieke organisatie hoor. Welbeschouwd een zoethoudertje, als je bovenstaande leest.

- een -tot dusverre- minderheid heeft serieuze problemen, zie weer het artikel; zij worden juist aan het lijntje gehouden, er wordt moeilijk gedaan, gerekt, met lastige (juridische) taal gesmeten, men wordt uiteindelijk murw en laat het er maar bij zitten. Leven is al druk genoeg.

Het blijft wel de vraag wat de hoeveelheid, consistentie en stank is van de poep die de ventilator raakt bij serieuze situaties (gewonden, doden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ga vandaag naar Groningen toe. Ik heb het idee dat het eruit gaat zien zoals in de film 2012 (de eerste paar minuten uit dit filmpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:32
Haha Jeroen, ik hoop het niet voor je. In dat geval een spannende dag vandaag... :D

@ Zeeegerd: goed verhaal. :)
Ik vraag me wel af wat men bereikt als je geen schade hebt en dan ook bij de NAM aanklopt. Ook gezien jouw verhaal hier lijkt het er meer op dat ze je wegwuiven met een smoes of met veel geluk een zouthoudertje.

Misschien helpt alleen een massale opstand als statement tegen Den Haag, maar ja, zou je dat doen als je geen schade hebt? In principe dan alleen uit preventie.

[ Voor 20% gewijzigd door Aardwolf op 18-04-2015 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
JeroenH schreef op zaterdag 18 april 2015 @ 09:15:
Ik ga vandaag naar Groningen toe. Ik heb het idee dat het eruit gaat zien zoals in de film 2012 (de eerste paar minuten uit dit filmpje).
In de stad zie je niet echt veel en in de dorpen ook niet als je er gewoon doorheen rijd.
Maar loop eens door een dorpskern en je ziet heel erg veel huizen met scheuren en her en der een huis of schuur in de houten steunberen. (zoals op de foto van het Sikkom-artikel)
Kortom, oppervlakkig gezien valt het best wel mee, maar als je even de tijd neemt...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik was een paar uur in Groningen stad en er inderdaad niets van gezien/gemerkt.

Wat me wel opviel: twee tankstations die CNG verkopen. Wat moet ik daar nou weer van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm, dat moest ik even opzoeken.
Toch niet in een woonwijk, dat het verkocht wordt?
Lijkt me namelijk nog erger dan LPG, wanneer er iets niet helemaal goed gaat bij het tanken.

Trouwens over "wat moet ik daar nou weer van denken..."
Volkskrant van gisteren
Kortom, je kunt als Groningse burger/gemeente/provincie nu ook niet eens meer naar de rechter stappen over wat men in Den Haag flikt.

Volgens mij zijn er weinig landen waar men het zo bont maakt.
Maar normaal gesproken zouden de (om het even plastisch te omschrijven) "Amnesty-schrijf-moeders" voor minder al in de pen geklommen zijn om de diverse instanties aan te schrijven over de misstanden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee, waren tanktstations buiten de bebouwde kom. Mijn verbazing was niet over de veiligheid, maar over het feit dat tijdens de hele discussie ik binnen een paar km over twee van deze tankstations struikelde. De link tussen je auto volgooien met aardgas en de aardbevingen lijkt me toch wel erg direct zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
JeroenH, er zijn hier vast op het forum wat Groningers die je wat willen laten zien en horen, mocht je in de buurt zijn.

Bijv: het verhaal van een buurvrouw van me, ze woont in een oudere boerderij. Iemand van de NAM kwam inspecteren: "maakt u zich geen zorgen, niets ernstigs". Ze vertrouwden het echter niet en eisten een onafhankelijke onderzoeker. Dat wist de NAM in ca 2 maanden te regelen, 'mooi snel' dus. Die onderzoeker concludeerde: levensgevaarlijk, moet ingegrepen worden.

En dit: het schijnt dat die aardbevingsinspecteurs, omdat er veel nodig zijn, vaak vrij onervaren zijn. Zo hoorde ik dit: zo'n inspecteur vertelde dat bepaalde scheuren geen schade waren, maar normale krimpscheuren. Wel jammer dat ie dat vertelde aan iemand die al 30 jaar in de bouw werkte (was zeker schade).

Ook bij vergelijkbare inspecties concluderen wel meer mensen: zijn die inspecteurs echt zo onervaren of weten ze eigenlijk beter, maar moeten ze van hun bazen de 'schade op die manier maar beperken'? Dus óf incompetentie óf bedrog. Hopelijk kunnen ze met hun eigen moraal door één deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is nog niet zo lang geleden dat gemeenten en provincie aan de kant werden geschoven in de bergermeer, en nu gebeurt het weer.

zeer onfatsoenlijk begint fossiel te worden :
Juni 2010: Bergen weigert de vergunningen voor gasopslag af te geven. Omdat de opslag onder de Rijkscoördinatieregeling valt, neemt het Rijk de vergunningverlening over. Bergen protesteert fel en tot voor de rechter.

April 2011: Bergen vangt ook bij de rechtbank bot.

Tegen de plannen voor gasopslag worden 2800 zienswijzen ingediend. In Bergen zijn verscheidene demonstraties. Het kabinet zet de plannen door.

Maart 2011: minister Verhagen (EZ) gaat op aandringen van de Tweede Kamer akkoord met een extra studie naar de risico’s. De conclusies wacht hij niet af.

April 2011: op de 29e zet Verhagen met zijn handtekening het licht op groen, ruim voordat op 10 mei de uitkomsten van het aanvullende onderzoek bij de gemeente op de mat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2015 @ 21:07:
het is nog niet zo lang geleden dat gemeenten en provincie aan de kant werden geschoven in de bergermeer, en nu gebeurt het weer.

zeer onfatsoenlijk begint fossiel te worden :

[...]
Dus dat staat ons in Groningen ook te wachten?
http://www.volkskrant.nl/...&utm_campaign=columnisten
Oftewel Groningers zijn monddood gemaakt door de Crisis-en-Herstelwet. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Zoals ze bij darten zeggen "one hundred and eighty" maar ik heb het over World Solar Challenge

Bedankt Jeroen voor de updates tot nu toe

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@eric-pvt, TD-er - yep, zo gaat het nu ook in Groningen, weinig aan toe te voegen.

Enkele jaren geleden ging het onder EZ ook al zo ten aanzien van de lokale bevolking/politiek, maar dan over zoutwinning/gasopslag in Noord-Groningen.... Toen nog EL&I onder de gevreesde krijgsheer Maximus 'Veni Vidi Vici' Verhagen.

http://energeia.nl/nieuws...efboringen-zout-ongegrond

Men buigt de bevolking zolang als kan, en dat is best lang tegenwoordig omdat iedereen het enorm druk heeft met geld verdienen, consumeren, hobby's e.d. en de barricaden zo (nog) niet de moeite zijn. Maar het kan bijna niet anders dat er een keer iets breekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ongeacht of het een realistisch cijfer is of niet, maar door dit soort berichten gaat het onderwerp in elk geval wat meer spelen in de rest van de media, vermoed ik.
Dat aantal woningen klinkt niet eens zo gek, al is het bijbehorende bedrag van 30 mld en 27 jaar wel iets waarvan ik denk; Als dat echt zo is, kun je er donder op zeggen dat wij Groningers uiteindelijk een heeeel groot deel van de rekening gaan betalen. Na die 27 jaar is er namelijk geen gasbel meer, dus ook geen geld en wie houd 27 jaar leven in een bouwput vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Precies, TD-er. Geen gas meer, geen geld meer, maar wel intussen nog zeer veel aardbevingen met extra schade. In elk geval, voor de 'komende tijd' 1100 aardbevingen voorspeld.

http://www.trouw.nl/tr/nl...chten-meer-bevingen.dhtml

Als ik de tekst en grafieken lees, beweert deze meneer dat er een kwadratisch verband is tussen tijd en cumulatieve bevingen. Dat betekent dat tussen tijd & jaarlijkse bevingen een lineair verband is, wat inderdaad te zien is in de 2e grafiek (rechte lijnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
zeegerd schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 08:04:
Precies, TD-er. Geen gas meer, geen geld meer, maar wel intussen nog zeer veel aardbevingen met extra schade. In elk geval, voor de 'komende tijd' 1100 aardbevingen voorspeld.

http://www.trouw.nl/tr/nl...chten-meer-bevingen.dhtml

Als ik de tekst en grafieken lees, beweert deze meneer dat er een kwadratisch verband is tussen tijd en cumulatieve bevingen. Dat betekent dat tussen tijd & jaarlijkse bevingen een lineair verband is, wat inderdaad te zien is in de 2e grafiek (rechte lijnen).
Het is zelfs iets erger dan kwadratisch, wanneer je de gaswinning uitzet tegen de bevingen.
Ik heb de boel in een spreadsheet gezet en met dubbel-logaritmische schalen geeft dat akelig rechte lijnen.
Dus een machtsfunctie.
Voor lichte bevingen (< 1.0) loopt het zelfs in de orde van 1e-15 * x^5 (x totale hoeveelheid gewonnen gas in mld kuub) en met zwaardere bevingen loopt de exponent terug.

Als je het uitzet in de tijd, is het de afgelopen 15 jaar zelfs exponentieel (a*e^rt) geweest, maar volgens mij (mijn huidige inzicht) zegt dat weinig over de toekomst, omdat je dan niet weet hoeveel gas er per jaar gewonnen gaat worden.
De relatie tussen totaal gewonnen gas en bevingen zegt veel meer en die is dus een machtsfunctie en is toe te passen op verschillende (politieke) scenario's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

TD-er schreef op woensdag 22 april 2015 @ 06:19:
[...]

Als je het uitzet in de tijd, is het de afgelopen 15 jaar zelfs exponentieel (a*e^rt) geweest, maar volgens mij (mijn huidige inzicht) zegt dat weinig over de toekomst, omdat je dan niet weet hoeveel gas er per jaar gewonnen gaat worden.
Als je zulke dingen zonder nadenken extrapoleert naar de toekomst zou er een moment moeten komen dat er op elke plek op elke seconde van de dag een aardbeving is. Je zou eens moeten kijken wanneer dat moment (volgens zo'n domme extrapolatie) is.
Of komt er dan een moment dat heel groningen gewoon een meter of 5 naar beneden valt? :D

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Over machtsfuncties gesproken, die van NAM/Shell/EZ mag weleens ter discussie gesteld worden. Graag meer macht naar het volk. :)

Sikkom riep onder het mom van 'power to the people' al op om niet meer bij Shell te tanken:

(had ik al gedaan)

http://www.sikkom.nl/opro...als-groningen-je-lief-is/

De Correspondent deed dezelfde dag een oproep om van bank te wisselen, richting duurzamer en socialer:

http://www.trouw.nl/tr/nl...bonusrel-ABN-en-ING.dhtml

(had ik al ook gedaan)

Ook schrijft De Correspondent vandaag een stuk over aardgas en waarom dit niet nodig (misschien zelfs schadelijk) is in de transitie naar echt duurzaam:

https://decorrespondent.n...as-/207998716948-2678c036

Leesvoer genoeg weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Even snel wat posten. Kwam ik net tegen op een nieuwssite dat warmtewinning uit het riool op punt van doorbreken staat, leek me nog relevant voor de kroeg.

Riothermie aan de vooravond van een grote doorbraak

Afbeeldingslocatie: http://www.waterforum.net/Content/Artikel/9000-10000/9013/riolering.jpg

Ik vraag me alleen af of het type buis als op de foto nu heel geschikt zal zijn. Normaliter zou je een ellips verticaal verwachten, omdat vaak blijkt dat rond of zoals hier ellipsvormig horizontaal sneller dichtslibt en hoge reinigingskosten met zich mee brengt.
Ben daarom wel benieuwd dus waarom hier specifiek deze vorm. Enige wat je kunt bedenken is vanwege het grotere oppervlak van de warmte overdracht, maar of dit zomaar zwaarder weegt tov dichtslibben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://media.nu.nl/m/m1oxqviak3vu_wd640.jpg/tesla-toont-volgende-week-accu-heel-huis.jpg
Tesla toont volgende week accu voor heel huis

quote:
Autofabrikant Tesla onthult op 30 april in de VS een batterij die stroom voor een heel huis zal kunnen opslaan.

Ook toont het bedrijf dan een "zeer grote batterij voor nutsbedrijven", zo blijkt uit een brief aan investeerders die in handen is van Buzzfeed.

Met de technologie moet het mogelijk worden om stroom van bijvoorbeeld zonnepanelen tijdelijk op te slaan. Ook zou de batterij kunnen worden opgeladen met goedkopere nachtstroom, om deze energie vervolgens overdag in te zetten. Dat moet huishoudens een kostenbesparing opleveren.

Quote van buzzfeed:
“We will introduce the Tesla home battery and a very large utility scale battery. We will explain the advantages of our solutions and why past battery options were not compelling.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is wel heel mooi, maar niemand in NL gaat zoiets kopen zolang salderen nog bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

marcel87 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 14:15:
Even snel wat posten. Kwam ik net tegen op een nieuwssite dat warmtewinning uit het riool op punt van doorbreken staat, leek me nog relevant voor de kroeg.

Riothermie aan de vooravond van een grote doorbraak

[afbeelding]

Ik vraag me alleen af of het type buis als op de foto nu heel geschikt zal zijn. Normaliter zou je een ellips verticaal verwachten, omdat vaak blijkt dat rond of zoals hier ellipsvormig horizontaal sneller dichtslibt en hoge reinigingskosten met zich mee brengt.
Ben daarom wel benieuwd dus waarom hier specifiek deze vorm. Enige wat je kunt bedenken is vanwege het grotere oppervlak van de warmte overdracht, maar of dit zomaar zwaarder weegt tov dichtslibben?
Gokje: een rioolbuis is niet volledig gevuld dus bevindt het meeste water zich in de onderste helft van de buis. Is dat een mogelijke reden voor de gekozen buis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:51
ZuinigeRijder schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:56:
[afbeelding]

quote:
Autofabrikant Tesla onthult op 30 april in de VS een batterij die stroom voor een heel huis zal kunnen opslaan.

...
Toch wel mooi dat Tesla ook hiermee aan het pionieren slaat. Ik weet zeker dat de netbedrijven en de overheid dit met veel "belangstelling" volgen. Misschien op dit moment nog niet zo interessant ivm salderen, maar het zal morgen ook nog niet in de winkel liggen. Ik ben benieuwd in hoeverre dit product geïntegreerd zal zijn met een omvormer, of dat het echt alleen om de accu gaat. Voor PV bezitters lijkt me dat laatste veel interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flessuh schreef op maandag 13 april 2015 @ 22:28:
Klopt. De HAN organiseert dan een race in Doetinchem voor max 5 boten (vergunning verhaal dus meer kan niet)

Daarnaast is er 8-10 mei nog een evenement in Leuven (BE) waar geloof ik 8 boten heen gaan (wij niet ivm te weinig tijd voor testen dan)

Ik zit nu ook met 40.000 foto's op m'n pc waar ik nog een time lapse van moet maken.
De FB event pagina staat online. Ik heb 'm toegevoegd aan de event kalender (die t/m oktober lekker vol begint te raken :P ). Wie weet kan ik wel gaan kijken maar Doetinchem is niet om de hoek. En met het hele gezin in mei jarig.... we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:08
ZuinigeRijder schreef op woensdag 22 april 2015 @ 15:56:
[afbeelding]

quote:

Ook toont het bedrijf dan een "zeer grote batterij voor nutsbedrijven", zo blijkt uit een brief aan investeerders die in handen is van Buzzfeed.

Met de technologie moet het mogelijk worden om stroom van bijvoorbeeld zonnepanelen tijdelijk op te slaan. Ook zou de batterij kunnen worden opgeladen met goedkopere nachtstroom, om deze energie vervolgens overdag in te zetten. Dat moet huishoudens een kostenbesparing opleveren.

Quote van buzzfeed:
“We will introduce the Tesla home battery and a very large utility scale battery. We will explain the advantages of our solutions and why past battery options were not compelling.”
Vind dit wel een interessante ontwikkeling. Als ik het goed onthouden heb verbruikt een gemiddeld Amerikaans huishouden vele malen meer stroom dat een huishouden hier in NLD. Dat accupack moet dus wel een behoorlijke capaciteit hebben. Komende paar jaren het product verfijnen en dan tegen de tijd dat hier het salderen afloopt hebben we een mooi alternatief. I like!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:11:
[...]

De FB event pagina staat online. Ik heb 'm toegevoegd aan de event kalender (die t/m oktober lekker vol begint te raken :P ). Wie weet kan ik wel gaan kijken maar Doetinchem is niet om de hoek. En met het hele gezin in mei jarig.... we gaan het zien.
Daar zijn wij wel als de boot dan klaar is.. beetje stressen. Normaal gebruikten wij gelcoat en nu spuiten, maar in de planning 2 dagen voor schuren (wat nu al 6 is) en geen rekening gehouden met uitharden van lak |:(

Wordt straks zonneboot in zeer korte tijd afbouwen, als het op tijd lukt... :| Maar gelukkig hebben we elektrisch systeem in elkaar zitten, dus is enkel er in zetten zegmaar

Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. En dan zetten we wel ff snelheids record zonder te varen :+

[ Voor 5% gewijzigd door flessuh op 22-04-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:02
!null schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:47:
Is wel heel mooi, maar niemand in NL gaat zoiets kopen zolang salderen nog bestaat.
En zolang dynamische tarieven nog niet verplicht zijn.
Wel alvast vooruit kijken bij eventuele noodzakelijke vervanging van de omvormer, wat voor configuratie je voorkeur heeft.
Met invoeden (grid-tied) of accu en PV in eiland

In Duitsland maakt ca 50% geen gebruik van de opslagstimulering deels vanwege de FNN-regels en daarbij behorende configuraties. Deze gebruiken oa Victron multiplus in eiland bedrijf, waarbij PV en accu's nooit met het NET zijn verbonden door een changeover switch of infinisolar achtige hybrides met flexibele configuratie mogelijkheden (user manual 10kW,pag25 en verder)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maasluip schreef op woensdag 22 april 2015 @ 07:28:
[...]

Als je zulke dingen zonder nadenken extrapoleert naar de toekomst zou er een moment moeten komen dat er op elke plek op elke seconde van de dag een aardbeving is. Je zou eens moeten kijken wanneer dat moment (volgens zo'n domme extrapolatie) is.
Of komt er dan een moment dat heel groningen gewoon een meter of 5 naar beneden valt? :D
Uitgaande van een resterende voorraad van 600 mld. kuub, komen we nog wel uit op een totaal van 10'000 lichte bevingen (>= 0.5 op de schaal van Richter).
Dat is alleen in een tijd uit te drukken als je de winningssnelheid weet.
Maar als we door zouden gaan met 20 mld kuub per jaar (nu is dat 40 - 50 mld kuub de afgelopen jaren) dan zit je op 30 jaar.
Dus dan zit je op ruwweg 9000 bevingen in 30 jaar.
Dus 300 per jaar gemiddeld.
Echter zit je met groei, dus nu 100 per jaar, over 30 jaar loopt dat tegen de 1000 per jaar.
Dus ik denk dat je vrij veilig kunt stellen dat de laatste kuubjes er niet uit gehaald zullen worden.
Dan zit er geen voeg meer in de muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
noo schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:54:
[...]

Gokje: een rioolbuis is niet volledig gevuld dus bevindt het meeste water zich in de onderste helft van de buis. Is dat een mogelijke reden voor de gekozen buis?
Uiteraard, maar dat is ook het enige wat je kunt bedenken. Later vond ik op google nog wat andere vorm buizen, die zijn logischer als je de andere aspecten meeneemt.
Stel je voor: Met een beperkt verval in een buizenstreng (verhang bijv. 1,5 cm per 10 meter), een beperkte aanvoer... dan kom je al gauw op het afzetten en aankoeken/ophopen van rioolslib als het doorstroomoppervlak groot is. Daarom is het type van het plaatje lijkt mij verre van geschikt.

Een type ei-buis reguleert over de hoogte de stroomsnelheid. De stroomsnelheid bij beperkt debiet is wellicht even hoog als bij volledige vulling. Door de vorm zijn ze in principe zelfreinigend, daarom geschikt voor vuilwater (grijswater).
Je ziet ze vaak toegepast worden bij kleine strengen binnen vertakte stelsels, bijv. wanneer het riool gescheiden wordt aangelegd. Voor regenwater bijv maakt het niks uit, want daar zit amper slib in dat de boel kan verstoppen.

Dit is een voorbeeld van een ei-buis gecombineerd met riothermie dat ik later vond:
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/ndlk51.png

Maar ja, ik hoop dat het wat wordt. Het lijkt me best een goede aanvulling op de rest van de groene alternatieven die we al hebben. Ben alleen wel benieuwd op welke plekken het loont, want bij kleine strengen lijkt me de aanvoer van warm water zeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Mja, want ik zie ook niet hoe je warmte uit regenwater gaat terugwinnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Het regent ongeveer 10% van de tijd. In ~80% van de tijd zal dus ook in een gemend stelsel vrijwel alleen vuilwater stromen, bij nieuwere gescheiden stelsels zou dit zelfs 100% van de tijd moeten zijn (indien de regenwaterafvoeren van alle objecten correct afgekoppeld zijn). De temperatuur in een rioolstelsel is zelfs tijdens strenge winters zo'n +10C ('s zomers zelfs meer dan +15C. De temperatuur ijlt na op de buitenlucht temperatuur als gevolg van massatraagheid van de bodem zodat je vooral in de herfst/begin winter flink voordeel hebt van de relatief hoge temperatuur in het rioolstelsel.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Aan de andere kant... hoeveel van het water uit een woonwijk is koud als het door het riool gaat?
Douche, wasmachine, vaatwasser etcetera is voor een groot gedeelte allemaal verwarmd water.
Toiletten natuurlijk niet, maar daarvan is het water toch ook al gemiddeld 12 graden ofzo (binnen in de stortbak wat opgewarmd naar kamertemperatuur)

Ik kan me dus best voorstellen dat in gescheiden systemen, aan het einde van een woonwijk in de avond de temperatuur van het water zo'n 20 graden is.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:55
NovapaX schreef op donderdag 23 april 2015 @ 13:14:
Aan de andere kant... hoeveel van het water uit een woonwijk is koud als het door het riool gaat?
Douche, wasmachine, vaatwasser etcetera is voor een groot gedeelte allemaal verwarmd water.
Toiletten natuurlijk niet, maar daarvan is het water toch ook al gemiddeld 12 graden ofzo (binnen in de stortbak wat opgewarmd naar kamertemperatuur)

Ik kan me dus best voorstellen dat in gescheiden systemen, aan het einde van een woonwijk in de avond de temperatuur van het water zo'n 20 graden is.
Zelfs met leidingen is het zo dat het water opwarmt. Als je even kort je handen wast met 'koud' water, dan is dat water de eerste paar liter meestal al op kamertemperatuur. Eventueel wordt er nog meer warmte opgenomen in de afvoer naar buiten.

In de PHPP berekening (voor passiefhuizen) neem je dus ook een verliespost mee voor het gebruik van koud water in de winter.

Dit is wel een leuke gerelateerde wiki:
Wikipedia: London Underground cooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

TD-er, relevant aan onze conventionele aardgaswinning in Groningen is de ervaring met de fracking industrie in de VS, waarmee ze voorlopen op Nederland. Kende je deze visualisatie van aardbevingen in Groningen al?

Na het zien van jouw aardbeving krommes komt dit ineens bekend voor:
Afbeeldingslocatie: https://tamino.files.wordpress.com/2015/04/ok14yr.jpeg

Verder nieuws in het voorlopig nog zo onduurzame energielandschap:
EU protesteert tegen de oneerlijke beprijzing van Gazprom. Wat dacht de EU, dat met het opraken van zijn eigen voorraden de markt gunstig zou blijven? Is er de afgelopen 40 jaar geen enkele wakkere econoom geweest die de EU en Nederland even fijntjes wees op de snel slinkende conventionele gasvoorraden en de bijbehorende toenemende afhankelijkheid van (on)vriendelijke buitenlandse mogendheden?

Gelukkig zijn er haalbare alternatieven die wel goed zijn voor de nationale souvereiniteit, staatsveiligheid, lokale banen en ook bijdragen aan de noodzakelijke beperking van klimaatverandering. Zelfs Frankrijk is erachter dat duurzame energie niet voor niets duurzaam is en dus goedkoper dan fossiel en nucleair. Terug in eigen land weigeren de opvolgende fossiel-gegrondde Nederlandse kabinetten voorlopig hun kortzichtige koers te wijzigen, terwijl we zo dringend een Deltaplan energietransitie nodig hebben.

[ Voor 69% gewijzigd door styno op 24-04-2015 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Heel apart, stroom consumptie omhoog, maar aandeel hernieuwbaar omlaag.

http://polderpv.nl/nieuws...ductie_cijfers_en_PV_2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
styno schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 09:02:
TD-er, relevant aan onze conventionele aardgaswinning in Groningen is de ervaring met de fracking industrie in de VS, waarmee ze voorlopen op Nederland. Kende je deze visualisatie van aardbevingen in Groningen al?

Na het zien van jouw aardbeving krommes komt dit ineens bekend voor:
[afbeelding]
[...]
Hmm, interessant, ik zal eens lezen over Oklahoma.
Benieuwd waar die groei ineens vandaan komt.
Hopelijk kom ik binnenkort nog toe aan het doorrekenen/inlezen van aardbevingsmaterie.
* TD-er is daar eigenlijk ook veel te laat mee begonnen en had dat minstens 10 jaar geleden al moeten doen.
Maar goed, als je 10 jaar geleden had geroepen dat er een relatie zou zijn tussen gaswinning en aardbevingen, had je zo'n jas gekregen met veel te lange mouwen en sluiting op de rug.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
Maar even mijn vraag hier droppen.

Onze droger is ongeveer 7-8 jaar oud en staat in dezelfde kast als de wasmachine en extra koelkast, vriezer en zonneboiler. De kast kan helemaal dicht en de droger maakt erg veel warmte. Per beurt kost het ongeveer 1-2 kWh om de was te drogen.

De hamvraag is wat je met deze warmte kan doen. Doen we de kast open kan de warmte tegen het wasrek blazen waardoor het eerder droog is. Verder verwarmt het de kamer voor zover dat nodig is in een wasruimte.

Afijn, de zonneboiler daalt ongeveer 5 graden in de nacht en is dus gebaat bij een warme omgevingstemperatuur. Is het niet voor de boiler dan wel voor de leidingen die ook warm zijn. Wat dat betreft dus beter de kast dicht te houden tijdens het draaien van een was. Echter, warmte voor een vriezer (koelkast staat sporadisch aan) kost ook weer meer energie.

Moeilijk moeilijk moeilijk....

Iemand nog tips/ideeën /ervaring wat te doen met de warmte van een droger in zulks een situatie?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
databeestje schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 16:10:
Heel apart, stroom consumptie omhoog, maar aandeel hernieuwbaar omlaag.

http://polderpv.nl/nieuws...ductie_cijfers_en_PV_2014
Vanwege de sterk verminderde stimulering van biomassa bijstook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Komt er net een jong gastje aan de voordeur.
Deze zegt, met zwaaiende armen en een aktetas:
En ja, ik kom volgende week langs met een aantal adviseurs om te praten over zonnepanelen en financieel voordeel....

Ik zeg: heb je al op het dak gekeken aan de andere kant?
Hij zegt: uh, nee?
Ik zeg: en de buren hebben ook geen interesse >:)

valt bijna niet op ook

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2015 14:03 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
lol, men zal wel proberen wat aan te smeren. Valt vast snel geld mee te verdienen, denk je niet? :P

Wij hebben sinds kort samen met de halve buurt elk een NEE/NEE sticker, mbt geloofsovertuigers, verkopers en collectes. Moet zeggen dat het nog best aardig werkt. Significant minder lui aan de deur die wat willen verkopen of geld komen halen. Ook geen Jehovah's meer gezien.

Maar ja, geen idee of het zou helpen tegen over-enthousiaste PV verkopers. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik moet dan steeds weer hieraan denken bij die deurverkopers: :)
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRIQnCAB0Lrxo8HGU5o3P_JxtgaRDDrqNsb7HA0bwO6ihLjZkZSXQ

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-04-2015 14:01 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Net bericht van onze bank. ( ING ). Rente verlaagd naar 0.9%

Kan nog bijna beter mijn geld rechtstreeks in de brand zetten. :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:22:
Net bericht van onze bank. ( ING ). Rente verlaagd naar 0.9%

Kan nog bijna beter mijn geld rechtstreeks in de brand zetten. :(
Dat moeten ze eens doen met de hypotheekrente. :)
Sparen heeft al tijden geen zin meer.

Edit:
Maar wel gewoon 13 16! Euro rekenen voor een pas he.....

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 25-04-2015 14:27 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Met deze idioot lage rentetarieven is het veel beter om te investeren in duurzame spullen zoals zonnepanelen, zonneboilers etc. Het geld op de bankrekening laten staan heeft in elk geval erg weinig nut.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik mag geen reclame maken, maar ons spaargeld staat op een rekening bij een bank die veel met leaseplannen te maken heeft. 8)
Daar krijgen we nog steeds 1,5% en maandelijkse rente bijboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Rol-Co schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 14:24:
[...]

Dat moeten ze eens doen met de hypotheekrente. :)
Sparen heeft al tijden geen zin meer.

Edit:
Maar wel gewoon 13 16! Euro rekenen voor een pas he.....
Moet je eens een zakelijke rekening openen bij rabobank. Daar betaal je na afloop van startersvoordeel per vermelding op rekeningafschrift en per vermelding in internetbankieren. Tijdelijk geld wegzetten levert minder op dan de overboekingskosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Schinnen-groen schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:34:
Ik mag geen reclame maken, maar ons spaargeld staat op een rekening bij een bank die veel met leaseplannen te maken heeft. 8)
Daar krijgen we nog steeds 1,5% en maandelijkse rente bijboeking.
Bij de laatste informatie-avonden van onze vereniging krijgen we naast de vragen over het aanbod van zonnesystemen via ons gezamelijk inkoopproject "Het Zoneffect", opvallend veel vragen over participatie in ons nieuwste project: windpark "De Krammer".
35 molens op een toplocatie: http://www.windparkkrammer.nl/ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
mkleinman schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:10:
Met deze idioot lage rentetarieven is het veel beter om te investeren in duurzame spullen zoals zonnepanelen, zonneboilers etc. Het geld op de bankrekening laten staan heeft in elk geval erg weinig nut.
Helemaal mee eens.

Wordt lid van onze Coöperatieve Vereniging: http://www.zeeuwind.nl

Ook voor niet Zeeuwen !!! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19
mkleinman schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 15:10:
Zojuist mn bonus in de aflossing hypotheek ingezet. Op weg naar de sub-100k grens....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Meridiaan schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:15:
[...]

Helemaal mee eens.

Wordt lid van onze Coöperatieve Vereniging: http://www.zeeuwind.nl

Ook voor niet Zeeuwen !!! ;)
Heb al een leuk bedrag zitten in de Windvogel. Dus zijn al vergelijkbaar duurzaam bezig met 5+% rendement elk jaar weer.
NielsTn schreef op maandag 27 april 2015 @ 13:36:
[...]

Zojuist mn bonus in de aflossing hypotheek ingezet. Op weg naar de sub-100k grens....
Nice!

Die grens is bij ons ook in zicht. Gaan nu eerst deze week aan de slag met een andere verbouwing. De kozijnen voor worden vervangen voor nieuwe houten kozijnen met HR++ glas. En onze slaapkamer krijgt een vergelijkbare jas met voering ( lees isolatie ) aan de binnenzijde vergelijkbaar met de woonkamer en keuken beneden.

En:

//beetje offtopic:

Appelboompjes vol in bloei.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/gallery/tuin2015/2015-04-27-13.47.17.jpg

Ons afdakje 93Wp, 10+ jaar oud and still going strong. De bijbehorende OK4E staat intussen op bijna 1000kWh!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2009/07/2015-04-27-13.48.42-2.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door mkleinman op 27-04-2015 14:29 ]

Pagina: 1 ... 85 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.