Even laten bezinken
GENETX schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 12:27:
Tsja, iedereen wil de vruchten van PV en een het netwerk als goedkope accu gebruiken... Dat gaat gewoon geen houdbare situatie zijn in de toekomst. Een beetje stimulering is prima om het nu op gang te helpen. Geld is natuurlijk leuk, maar ik denk dat het in the long run allemaal rendabel moet zijn om PV te hebben. Maar de winst moet zijn dat we duurzame energie gebruiken ipv geld!
Tja vanwege aandringen door energiesector en de opkomst van juist meer eigen opwek zijn in 2009 die netwerkkosten ondergebracht in het vastrecht om de inkomsten voor de aandeelhouders veilig te stellen. Daarmee was de prikkel om zuinig om te gaan met het netwerk weg.
Weersverwachting voor vruchten plukken
De ene dreigende wolk is nog niet voorbij of alweer ander komt aanzetten en dat met die wind die uit alle richtingen komt
Wordt tijd om hard na te denken, vanwege mijn "PV-winterdipje" en spaaractie voor warmte in de winter, heb ik het nodige buiten staan dat ik liever droog wil houden
Aan de overzijde van de rivier, bij de SDE+, is een heel andere stabiel klimaat met goede vooruitzichten met zon. Verschillende hebben zich al aan de waterkant verzamelt om zo een oversteek te maken voor een collecte voor der PV-systeempjes en met zulk opgewektheid, dat ik me zorgen begin te maken.
De tijd begint dan ook te dringen dat ik eens rond kijk voor een hekje rond deel van mijn PV om die in "PV in eiland" te gaan gebruiken
Scheelt gelijk poetsen en minder kans dat er zo onverhoeds van die grijpgrage vingerafdrukken opstaan.
Een dobber wordt de oplossing voor de seizoen verschoven die van april-september nog buiten staan, die worden ook met verdacht veel meer interesse de laatste tijd bekeken.
Ik krijg daar echt vreemde gedachte bij, dat ze die zo nog aan alle kanten gaan betasten of er niet ergens geld uit komt.
Edit: Toch nog even plaatje van JEM-pilot dyn. tarief
Met eigen PV ramp, met accu's legen tussen 18-20 (netwerkbeheerder blij, E-leverancier vast niet)
(EB (11,85ct)+ODE(0,23ct ) incl BTW =14,62ct =bij betalen voor eigen PV hebben met marktwerking
Voor bovenstaande kom ik niet verder dan een FIT voor aantal jaren vast 10-15jaar,
Salderen en FiP zijn te complex zo gauw er aan de knoppen wordt gedraaid met variabele tarieven
Eigenlijk heb je nog een marktplaats nodig om te ruilen tegen stroom op andere momenten en overschot te verkopen, maar dat is een hel met de houdbaarheid, accu's in toekomst bieden wat ruimte, maar dan nog.
Transportruimte die voor 80% door de kleinverbruiker wordt betaald die hem maar voor 20% gebruikt, zonder een gebruikselement erin door fixed vastrecht met invoegstroken die 10-30x zo breed zijn als de rest
[
Voor 18% gewijzigd door
Domba op 05-04-2015 07:53
]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant