De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.729 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Styno, exactly, dat heb ik ook al eens terug gekoppeld rondom uitbreiding van grindwinning in NL/Limburg.... enkele voorbeelden van onderzoek en invloed van windmolens op toerisme/recreatie is ook al gepost ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
zeegerd schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 07:54:
[...]

Gezien ik 'uit de omgeving' kom: wellicht ook een niet nader genoemd bedrijf uit Kolham? *wink*
Hoe dat bedrijf communiceerde met mij mbt een offerte en levering, echt nait normoal. Ik heb de bestelling op het laatst afgezegd en ben maar een eind omgereden naar een bedrijf dat me prima heeft geholpen.

Typisch ook dat best wat mensen hier op het forum vergelijkbare ervaringen hebben. Alsof het de bedrijven té goed gaat oid. Het leidde er wel toe dat ik bij allerlei geïnteresseerden heb gezegd: vermijd dat bedrijf, of neem voor lief dat er best wat mis kan gaan.
Die uit Kolham had een hele nette offerte gestuurd. De met de beroerde offerte komt uut Stad.

Dan ben ik wel benieuwd waar je je panelen besteld hebt. (mag ook via DM)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
(Voorlopig) geen TopGear meer op televisie. Daar is in meerdere opzichten niet veel aan verloren natuurlijk, maar misschien is de tijd rijp voor een programma over zonne-auto's? :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/TopSolar_logo.png

(n.a.v. ideeën van o.a. NielsTn)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik woon tussen agriport en diverse zeewindparken, ik zou wel mijn pensioen willen investeren, ik zie dat het werkt, maar dat mag niet, investeren in een buitenlands energieproject ook al niet meer...
de anti wind lobby is te commercieel, en anti burger, blijft u maar lekker slapen en bank-sparen.
erg vermoeiend, maar juist daardoor verliezen ze veel terrein, mensen zijn niet gek he, dat word onderschat, en dan ga je ten onder. daaaag windlobby, ga vooral lekker door.

het allergaafste wat ik ooit heb gezien was op tv-nh
men ging in egmond interviewen over een windmolenpark (amalia)
iedereen kakelde wild nablaat anti anti als een spindokter, en dat het slecht was en zeker niet door mocht gaan, alles zou slechter worden, verschrikkelijk !
de laatste zin van de interviewer was : maar het staat er al 2 jaar.....
dat was echt geniaal gedaan, en zo word er met ons omgegaan.
zelf nadenken mensen.

hoppakee
http://www.energytracker....geia-nl-news-php-id-55495
zoooo
http://www.windenergie-ni...ieringermeer-wordt-groot/
en microsoft plaatste een dik datacenter in het midden.
fijn dat zware netwerk ook, voor de pv overdag
er gebeuren hippe dingen, maar dat hoor je niet ....

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2015 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22-09 10:42

JayPe

Ondertitel

Hey, duuuuurzamers!

Ter voorbereiding van de kruipruimteisolatie ( en voor daarná ), wil ik de temperatuur en de luchtvochtigheid in mijn kruipruimte monitoren.

Goed, maar vooral ook: goedkoop. In het 'kruipruimte-isolatie-topic' komen 'andere' mensen langs dan hier in de kroeg; ik verwacht hier een bruikbaarder antwoord :-) Ik zie folie ophangen ook nog niet zo zitten, en denk meer aan glas/steenwol platen tussen de houtenbalken. Van het ouderwetse werk dus, ipv folie en kussens en luchtkamers.
but anyhoe:

- Temp + RV metertje, op enige afstand af/uitleesbaar. Een RV unit zoals in de woonkamer staat is niet precies wat ik zoek: Daar zit de sensor in het zelfde huisje als het display. Een display en een draadloze of bedrade sensor op afstand lijkt mij meer geschikt. De meeste 'sensoren-op-afstand' zoals een buitentemperatuur sensor voor in de tuin, werken niet met óók een RV sensor.

Dommertje: eerste hit: https://www.conrad.nl/nl/...ometerstation-515928.html binnen én buiten sensor, draadloos en betaalbaar.. 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door JayPe op 26-03-2015 21:57 ]

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Voor die gene die dus van alles willen meten (Nee JayPe, ik wilde dit al 1 uurtje geleden plaatsen maar was nog niet bij gelezen) en niet echt willen zelfbouwen/programmeren enz.

Vraag me niet naar de prijzen ik ben het toevallig vandaag op een klantendag van een leverancier tegen gekomen.

http://www.libelium.com/

En mocht je wel van de zelfbouw zijn, dat kan ook!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Zou mooi zijn als je kunt loggen JayPe al is dit wel lekker betaalbaar

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:25

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 20:45:
(Voorlopig) geen TopGear meer op televisie. Daar is in meerdere opzichten niet veel aan verloren natuurlijk, maar misschien is de tijd rijp voor een programma over zonne-auto's? :)

[afbeelding]

(n.a.v. ideeën van o.a. NielsTn)
vergeet je de boten nou -O-

:P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

!null schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:09:
Zou mooi zijn als je kunt loggen JayPe al is dit wel lekker betaalbaar
Ik zet de sensor in de kruipruimte, en het display in de woonkamer. Kan ik mooi de woonkamer + onderliggende kruipruimte tegelijkertijd bekijken.

logging is leuk, maar in de praktijk ga ik hier voldoende aan hebben

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dat vergeten ze ook bij TopGear niet.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JayPe schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 23:33:
[...]

logging is leuk, maar in de praktijk ga ik hier voldoende aan hebben
Klopt, ik heb een rPi in de kelder met een DHT11 nu en dat varieert niet zoveel (ik log dus wel). Temp max delta is 1 graad en relatieve vochtigheid nu max 2%.
Dat is over drie weken, dat kan je ook wel even bijhouden in je hoofd of desnoods op een papiertje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Precies. En volgens mij heeft die sensor/rv meter ook nog een min/max over de afgelopen 24 uur. Dus de minimum temp 's nachts en de max overdag kan je ook nog eens in één opslag aflezen.

De RV vind ik vooral interessant: Hoewel kruipruimte (volgens mij) gort droog is, heb ik in de aanliggende kelder wel wat vocht overlast (doorslaan muren, schimmel). Nu de spouwmuren zijn geisoleerd en de ventilatie daardoor iets gewijzigd ben ik wel benieuwd of de RV niet per ongeluk gaat stijgen/condensatie gaat optreden. Houten balken wil je liefst niet te vochtig hebben :-)

Ook is de Delta T tussen woonkamer en kruipruimte interresant (nu, en na het aanbrengen van vloerisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
JayPe schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:55:
Dommertje: eerste hit: https://www.conrad.nl/nl/...ometerstation-515928.html binnen én buiten sensor, draadloos en betaalbaar.. 8)7
Ik weet niet of je het meetstation al gekocht hebt, maar ik zou toch eerst even naar de specs kijken als ik jou was..........
Van een nauwkeurigheid van ±7% word ik in ieder geval niet vrolijk.

Technische Daten
a) Basisstation
Stromversorgung .........................2 Batterien vom Typ AAA/Micro
Temperaturmessbereich ..............-10 °C bis +50 °C
Auflösung .............................0,1 °C
Genauigkeit ..........................±1 °C (im Bereich von 0 °C bis +40 °C)
Luftfeuchtemessbereich ..............20% bis 99% relative Luftfeuchte
Auflösung .............................1%
Genauigkeit ..........................±7%

[ Voor 4% gewijzigd door waldorf op 27-03-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Wel hebben toch geen zeer lokale zonsverduistering? Hier (West Brabant priemt hij goed)

Grote stroomstoring treft Noord-Holland

Mensen die op zonne stroom draaien met een trucje?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 12:23
Zul je zien. Sommige mensen gaan de zonsverduistering van vorige week de schuld geven.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
internet4me schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 11:49:
Zul je zien. Sommige mensen gaan de zonsverduistering van vorige week de schuld geven.. 8)7
Ik denk eerder de windmolens. Windmolens are evil.

[ Voor 67% gewijzigd door GENETX op 27-03-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@ Jeroen: Kijk, dit is nu typisch :X
die Clarkson presenteert een auto programma op TV en is blijkbaar heel populair, maar sommige mensen zien een held in hem :?
( volgens mij is een held iemand die mensen redt / helpt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JAN-B schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:29:
[...]

die Clarkson presenteert een auto programma op TV en is blijkbaar heel populair, maar sommige mensen zien een held in hem :?
Nou, als ik hem af en toe in die auto's zie karren, komt hij redelijk in de buurt:

held

Webdefinities

Een held of heldin is een bestaand, fictief of historisch persoon die, wanneer geconfronteerd met gevaar en rampspoed of vanuit een zwakke positie, moed en de bereidheid tot zelfopoffering betoont voor een grotere zaak. ...

Dat die grotere zaak kan worden omschreven als zijn eigen ego+inkomen is een andere discussie :+

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
waldorf schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 09:21:
[...]

Ik weet niet of je het meetstation al gekocht hebt, maar ik zou toch eerst even naar de specs kijken als ik jou was..........
Van een nauwkeurigheid van ±7% word ik in ieder geval niet vrolijk.

Technische Daten
a) Basisstation
Stromversorgung .........................2 Batterien vom Typ AAA/Micro
Temperaturmessbereich ..............-10 °C bis +50 °C
Auflösung .............................0,1 °C
Genauigkeit ..........................±1 °C (im Bereich von 0 °C bis +40 °C)
Luftfeuchtemessbereich ..............20% bis 99% relative Luftfeuchte
Auflösung .............................1%
Genauigkeit ..........................±7%
Als ik dat zo lees, is die 7% alleen voor de luchtvochtigheid.
Voor de volledigheid maar weer eens dit plaatje over het verschil tussen nauwkeurigheid en precisie:
Afbeeldingslocatie: http://temp.bhargreaves.com/wp-content/uploads/2012/04/precision.gif
Kortom, wat wil je bij een dergelijke meter zien? de nauwkeurige waarde, of iets waarbij een bepaalde waarde telkens hetzelfde gevoel geeft buiten?
N.B. over precisie zeggen die specs niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 12:29:
Sja, ik snap het ook niet. Het is naar mijn mening een grote eikel en hij wordt op handen gedragen. Die petitie om hem weer terug op de buis te krijgen is door één miljoen mensen getekend. Eén miljoen... Er zijn zat petities die daadwerkelijk over mensenlevens gaan die veel minder aandacht krijgen. Dat soort zaken stemt me wel erg treurig over de toestand van de wereld. En iemand schuift het dan opzij als "politiek correct gemekker". Nog treuriger (naar mijn mening). Maar goed, ik had al aangegeven dat ik het niet snap, dus wie weet zie ik het wel helemaal verkeerd.

Televisie - volgens mij de grootste teleurstelling van technologie tot dusver.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 13:35
Mooie antwoorden. Wil je serieus hierover discussiëren, dan móeten externe effecten, subsidies voor de fossiele sectore en EROEI aan de orde komen, inderdaad. Zo lastig zouden die begrippen toch niet te snappen moeten zijn, maar oké, ik ben bevooroordeeld.

(Op nationale schaal, met de huidige regering: erg lastig, de grootste partij weet niet zoveel van de vrijemarkttheorie, voorwaarden die daarbij gelden, waaronder 'geen externe effecten'. Subsidies zijn ze 'gelukkig' op tegen, behalve natuurlijk voor het grootkapitaal ;) )

Een andere vorm van waterbedeffect vind je in de vraag die je de mensen maar moet voorleggen: we hebben een energie-intensieve samenleving, de energie moet érgens vandaan komen. Geen windmolen in je achtertuin? Oké, misschien een kerncentrale dan? (Zonnepanelen? En/of eerst flink besparen? etc.)
Het zou idd al flink helpen om het directe nut van windmolens bij de burgers te houden, dus mede-eigenaarschap of dat soort constructies.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op maandag 30 maart 2015 @ 06:02:
[...]

Sja, ik snap het ook niet. Het is naar mijn mening een grote eikel en hij wordt op handen gedragen. Die petitie om hem weer terug op de buis te krijgen is door één miljoen mensen getekend. Eén miljoen... Er zijn zat petities die daadwerkelijk over mensenlevens gaan die veel minder aandacht krijgen. Dat soort zaken stemt me wel erg treurig over de toestand van de wereld. En iemand schuift het dan opzij als "politiek correct gemekker". Nog treuriger (naar mijn mening). Maar goed, ik had al aangegeven dat ik het niet snap, dus wie weet zie ik het wel helemaal verkeerd.

Televisie - volgens mij de grootste teleurstelling van technologie tot dusver.
Brood en spelen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja... dat denk ik ook. Waarom lukt het ons (als soort) niet dat niveau te ontstijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

JeroenH schreef op maandag 30 maart 2015 @ 09:25:
[...]

Ja... dat denk ik ook. Waarom lukt het ons (als soort) niet dat niveau te ontstijgen?
We zakken er alleen maar verder in weg.
Kijk naar de verslaggeving rondom de ramp, tig keer dezelfde beelden en allemaal naar hetzelfde dorpje omdat daar toevallig wat leerlingen van een klas woonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, goed voorbeeld. De pers heeft hard gewerkt om zoveel mogelijk troep over die copiloot boven water te krijgen. Heel belangrijk allemaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 10:43

Swolliewood

18°, 212°z-zw, Zwolle 2205Wp

na een half jaar deze electrische boiler te hebben ben ik er denk ik wel achter..... Hij vreeeeeet stroom...

Er staat in handleiding: 1500 watt, bij normaal gebruik 0,71 kwh/24h; dat zou dus 260 kwh zijn. Hij heeft nu al zeker in een half jaar 500kwh opgesnoept...

Nog effe aanzien en anders gaat hij voor meer dan 6-7 maanden per jaar gewoon uit!!!!
!null schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:38:
@Swolliewood, jij hebt geen ideen meer nodig na het aanschaffen van een elektrische boiler voor warm water, die eet die 400kWh zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
[...]

Ga er van uit dat 80% van de samenleving lager geschoold is... dat verklaart het korte-termijn kiezen van velen....
Dan kan 20% hoger geschoold zijn, dan zul je met democratie niet echt een omslag kunnen maken. Denk ik. Persoonlijke mening.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-09 18:02
Misschien heeft het wel iets met scholing te maken... echter kom ik toch ook een hoop HBO genoten tegen met de algemene ontwikkeling van een zandzak. Dat helpt niet mee voor het "lange-termijn" kiezen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:03:
Ja, goed voorbeeld. De pers heeft hard gewerkt om zoveel mogelijk troep over die copiloot boven water te krijgen. Heel belangrijk allemaal...
Bizar gewoon dat er zoveel prematuur naar buiten is gebracht! Het onderzoek is nog gaande en de partijen zitten zich te verdringen om de (co)piloot de schuld te geven. Zal wel weer om geld gaan vermoed ik. Het afwachten van een onderzoek dat alle opties openhoudt totdat bewezen is dat ze dicht kunnen is ook zo jaren 90. Het lijkt er wel op de de copiloot "in a blaze of glory" ten onder wilde gaan, maar dat is op basis van info uit de media....waarvan nog een gedeelte gewoon medische info is ook! Zowel over de geestesgesteldheid als ook het netvliesprobleem wat de copiloot zou hebben gehad.

Brood en spelen....en alles zo goedkoop mogelijk. Als iets stuk is, weggooien en zeuren dat je een nieuwe moet kopen. Daar geen geld voor? Oei...rare belastingregels maken voor koopondersteuning, dan wel goedkoper produceren. Meer is beter en dan zo goedkoop mogelijk |:( Zo dat is er lekker uit op deze maandag....met die naweeën van de ongeplande "earthhour" in Noord-Holland.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Omdat we nog steeds "jagers, verzamelaars" zijn in onze basis en het verder wel goed vinden?
En ja ontwikkeling, en dan hang ik het niet aan LBO/MBO/HBO/Uni, wat je mee krijgt of zelf ontwikkeld. In de gemiddelde maatschappij is dit niet een punt van aandacht ongeacht of je in Europa of waar dan ook woont.
zeegerd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 08:03:

(Op nationale schaal, met de huidige regering: erg lastig, de grootste partij weet niet zoveel van de vrijemarkttheorie, voorwaarden die daarbij gelden, waaronder 'geen externe effecten'. Subsidies zijn ze 'gelukkig' op tegen, behalve natuurlijk voor het grootkapitaal ;) )
Ik geloof dat je dat op ieder moment van iedere grootste partij kan zeggen welke "kleur" deze partij ook heeft. Ik geloof zelfs dat als een partij als SP of Groenlinks ("who/what ever") aan de macht is we ook dit soort effecten zullen zien.
Ik schaar het allemaal onder het politiek/economie/pluche werk. Zodra men aan de macht is ziet men in dat dingen niet haalbaar zijn en dat om een economie (zoals deze op de huidige manier is ingericht) te laten draaien er andere dingen gedaan moeten worden.

Zelfs een GroenLinks zal met 70% macht in 1ste en 2de kamer (2 volledige periodes, overlappend, achter elkaar) het niet voor elkaar kunnen krijgen om dit te wijzigen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Swolliewood schreef op maandag 30 maart 2015 @ 11:33:
na een half jaar deze electrische boiler te hebben ben ik er denk ik wel achter..... Hij vreeeeeet stroom...

Er staat in handleiding: 1500 watt, bij normaal gebruik 0,71 kwh/24h; dat zou dus 260 kwh zijn. Hij heeft nu al zeker in een half jaar 500kwh opgesnoept...

Nog effe aanzien en anders gaat hij voor meer dan 6-7 maanden per jaar gewoon uit!!!!

[...]
Heb je die 500 kWh gemeten? En zo ja, hoe dan?
En wat wordt verstaan onder "normaal gebruik" door de fabrikant?

Mijn inbouw-boiler verbruikt ongeveer 40 euro per jaar (160 kWh), puur en alleen om het water op temperatuur te houden. Dus ongeacht verbruik van warm water.

Dingen die je kunt doen zijn:
  • apparaat isoleren
  • zorgen dat er minder water in gaat (is niet altijd mogelijk)
  • temperatuur omlaag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Over die stroomstoring van afgelopen week, er gingen 1 miljoen huishoudens en bedrijven vielen plotsklaps van het net, die zou voor een frequentie/spanningsverhoging op de rest van het net kunnen zorgen. Heeft iemand met frequentie/spannings logging iets gezien?

De storing ontstond vrijdagochtend om 09:45.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:39

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Er zitten in het gebied waar de stroom uitviel ook wel wat centrales. Dus het effect kan best klein geweest zijn.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 13:35
ollie1965 schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:36:
Ik geloof dat je dat op ieder moment van iedere grootste partij kan zeggen welke "kleur" deze partij ook heeft. Ik geloof zelfs dat als een partij als SP of Groenlinks ("who/what ever") aan de macht is we ook dit soort effecten zullen zien.
Ik schaar het allemaal onder het politiek/economie/pluche werk. Zodra men aan de macht is ziet men in dat dingen niet haalbaar zijn en dat om een economie (zoals deze op de huidige manier is ingericht) te laten draaien er andere dingen gedaan moeten worden.
Mee eens, al zou het een mooie testcase zijn, weliswaar zwaar hypothetisch, want NL lijkt vooral te verrechtsen momenteel (of zullen we zeggen 'polariseren'?).

Effecten die marktcorrecties erg lastig maken oa:
- nationaal vs buitenlands vs internationaal (EU, wereld-)beleid,
- de sterke lobbymacht van het grootkapitaal (patentering van genen lijkt er nu gewoon doorgedrukt te worden, TTIP, fossiele sector ontvangt nog steeds veel meer subsidie dan duurzaam, etc...),
- het feit dat de prijs van het milieu vaak lastig te bepalen is (tbv compensatie van externe effecten),
- ...

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op maandag 30 maart 2015 @ 12:54:
Over die stroomstoring van afgelopen week, er gingen 1 miljoen huishoudens en bedrijven vielen plotsklaps van het net, die zou voor een frequentie/spanningsverhoging op de rest van het net kunnen zorgen. Heeft iemand met frequentie/spannings logging iets gezien?

De storing ontstond vrijdagochtend om 09:45.
Wellicht kun je wat met http://map.pqube.com/ en dan de HVA PQube bij Amsterdam?

Die heeft in ieder geval wel een Voltage Sag geregistreerd:
http://map.pqube.com/view2.html#/HVA_NL/Events.htm

Die data kun je in een CSV drukken.

Om 10:37 een Voltage Sag naar 149V op L-N. Op dat tijdstip is de frequentie even ingekakt:
10:36: 50,022Hz
10:37: 49,952Hz
10:38: 50,015Hz

Zo te zien klopt dat, behalve dat de klok een uurtje voor staat :+ 9:37 was de storing.

Edit:
L1-N MIN: 148.8V
L2-N MIN: 165.2V
L3-N MIN: 211.7V

En na grijze- en groene stroom, nu ook vieze spanning met 14.8% THD-V en flinke flicker }:O

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 30-03-2015 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:44:
[...]

Wellicht kun je wat met http://map.pqube.com/ en dan de HVA PQube bij Amsterdam?

Die heeft in ieder geval wel een Voltage Sag geregistreerd:
http://map.pqube.com/view2.html#/HVA_NL/Events.htm

Die data kun je in een CSV drukken.

Om 10:37 een Voltage Sag naar 149V op L-N. Op dat tijdstip is de frequentie even ingekakt:
10:36: 50,022Hz
10:37: 49,952Hz
10:38: 50,015Hz

Zo te zien klopt dat, behalve dat de klok een uurtje voor staat :+ 9:37 was de storing.
Dank! Die kaart kende ik nog niet. De grafiekjes zijn duidelijk, alleen de kortsluiting is te zien, waarbij de spanning kortstondig inzakte tot ~140V (L-N), oftewel een brownout. De frequentie deed niks, wat me wel verbaasd, of nam de noodstroomvoorziening van HvA het over?

Wat me opvalt in de diverse daggrafieken: dat er 's avonds/'s nachts exact om 21:00, 22:00, 23:00, 00:00, 01:00 en 02:00 een plotselinge frequentiedip optreedt alsof op die momenten een zware motor o.i.d. aangezet wordt. Ben benieuwd wat dat is.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 30-03-2015 14:14 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

[...]
hehe, told you so :P

Ik denk dat dat normaal gebruik het standby gebruik is, om dus water op temperatuur te houden. Daarvoor zou de waarde van 0,71 kwh/24h acceptabel zijn. Voor de rest is het verre van haalbaar om met zo'n verbruik ook het warmwater verbruik af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:13:
[...]

Dank! Die kaart kende ik nog niet. De grafiekjes zijn duidelijk, alleen de kortsluiting is te zien, waarbij de spanning kortstondig inzakte tot ~140V (L-N), oftewel een brownout. De frequentie deed niks, wat me wel verbaasd, of nam de noodstroomvoorziening van HvA het over?
Zo te zien is niet alles getroffen: http://www.hva.nl/over-de...015/03/stroomstoring.html . De HVA Leeuwenburgh staat daar in ieder geval ook niet genoemd. Volgens mij is ook niet overal het licht uitgevallen tijdens de storing. Maar zeker weten doe ik het niet.

Verder is er wel een plotseling dipje in de frequentie, maar niet zo groot als de rest nee. In de grafiek zie je hem niet, in de ruwe data wel.
Wat me opvalt in de diverse daggrafieken: dat er 's avonds/'s nachts exact om 21:00, 22:00, 23:00, 00:00, 01:00 en 02:00 een plotselinge frequentiedip optreedt alsof op die momenten een zware motor o.i.d. aangezet wordt. Ben benieuwd wat dat is.
Frequentie in heel Europa is min of meer gesynchroniseerd hè. Er zal vast het één en ander in het Europese grid zijn wat lekker handig op een klok is gesynchroniseerd en daarmee ineens aan springt 8)7 . Maar het is wel opvallend inderdaad :o .

Ik ga eens even kijken naar de data die ik uit een andere trafo krijg (helaas kan ik die data niet openbaar maken).

[ Voor 19% gewijzigd door GENETX op 30-03-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 10:43

Swolliewood

18°, 212°z-zw, Zwolle 2205Wp

Daarom reageerde ik hier vanochtend ook. Moest direct aan jou berichtje van destijds denken gisteren toen ik alles is geen optellen en vergelijken!! ;-)
!null schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:15:
[...]

hehe, told you so :P

Ik denk dat dat normaal gebruik het standby gebruik is, om dus water op temperatuur te houden. Daarvoor zou de waarde van 0,71 kwh/24h acceptabel zijn. Voor de rest is het verre van haalbaar om met zo'n verbruik ook het warmwater verbruik af te dekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:24:
Frequentie in heel Europa is min of meer gesynchroniseerd hè. Er zal vast het één en ander in het Europese grid zijn wat lekker handig op enen klok is gesynchroniseerd en daarmee ineens aan springt 8)7 . Maar het is wel opvallend inderdaad :o .

Ik ga eens even kijken naar de data die ik uit een andere trafo krijg (helaas kan ik die data niet openbaar maken).
Je hebt gelijk, frequentie is lastiger te beinvloeden omdat dit meteen alle generatoren in het grid betreft, terwijl een spanningsdip (stroompiek) beperkt blijft door kabellengtes en diktes. Jammer dat er maar 1 werkende PQube in Nederland is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:40:
[...]

Je hebt gelijk, frequentie is lastiger te beinvloeden omdat dit meteen alle generatoren in het grid betreft, terwijl een spanningsdip (stroompiek) beperkt blijft door kabellengtes en diktes. Jammer dat er maar 1 werkende PQube in Nederland is.
Op een andere trafo (andere locatie in Nederland) zie ik zoals verwacht hetzelfde patroon terug waarbij in de avond / nacht ineens een dip netjes op de hele uren in de frequentie te zien is. Dus dat is geen lokaal fenomeen 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ik zie de dippen ook in Belgie. Een Google search levert niks op qua oorzaak, behalve dat dippen meestal veroorzaakt worden door plotseling wegvallende centrales. Maar ik neem aan dat er niet telkens op het hele uur iemand de stekker uit een centrale trekt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:01:
Ik zie de dippen ook in Belgie. Een Google search levert niks op qua oorzaak, behalve dat dippen meestal veroorzaakt worden door plotseling wegvallende centrales. Maar ik neem aan dat er niet telkens op het hele uur iemand de stekker uit een centrale trekt :p
Wel weer een reden om te voorkomen dat alle EV's straks op nachtstroom ineens gaan laden |:(

Daarover gesproken, komende donderdag gaan we eens testen wat er gebeurd als je 18 EV's op gaat laden in een straat in Nederland (met geheel "toevallig" 3x 22kW laadpalen) :9
https://www.lochemenergie...n-op-%C3%A9%C3%A9n-moment
https://www.lochemenergie...t-Lochem%20-Stentor_0.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door GENETX op 30-03-2015 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ben jij daarbij betrokken? Vertel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:39:
Ben jij daarbij betrokken? Vertel!
Ja :) . Zoveel valt er verder niet te vertellen dat we een enorm grote groep aan vrijwilligers hebben in Lochem die graag meewerkt en zo echt iets kunnen testen in real-life in plaats van in een lab of slechts simulatie. We hebben heel wat meetdata, dat tot interessante inzichten lijdt en verder ook een mooie kans voor mij om modellen te verifiëren aan de hand van een echt netwerk. Daarbij gaan we dus kijken hoe demand side management kan helpen om problemen met EV laden te voorkomen.

Er zijn natuurlijk meerdere partijen bij betrokken, maar ik hoop dat we eigenlijk wat resultaten openbaar kunnen/mogen maken achteraf, ook voor het grotere publiek. Wel komt er een wetenschappelijke publicatie van de eerste stress test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
Zou leuk zijn als die resultaten openbaar zijn.

Die pizza's zijn gesimuleerde warmtepompen?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Gesimuleerde "elektrificatie", dus oa warmtepompen, maar ook inductiekoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

TD-er schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 23:06:
[...]
afbeelding]
Kortom, wat wil je bij een dergelijke meter zien? de nauwkeurige waarde, of iets waarbij een bepaalde waarde telkens hetzelfde gevoel geeft buiten?
N.B. over precisie zeggen die specs niets.
:-) Als ik zou willen, pakte ik de sensoren van op m'n werk of nog beter: kalibreerde ik de sensor op 't werk,.
Voor vocht weet ik dat 't niet heel nauwkeurig is/zal zijn, maar dat de spreiding klein is. :-) Een Testo-400 + capicatief sensor kan perfect loggen, maar is voor dit doel een beetje te duur :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

GENETX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 15:07:
[...]

Wel weer een reden om te voorkomen dat alle EV's straks op nachtstroom ineens gaan laden |:(
Juist het tegenovergestelde, door het net belast te houden (na 23:00 tot 6:00) en deze niet in een vrije val te laten vallen kan de capaciteit geleidelijk afgebouwd worden. Dat is voor veel baseload en lastiger te schalen systemen als kern energie een uitkomst.

Bij de netbeheerders zie je in de belasting dat deze na 23:00 in een vrije val gaat tot 10% van het vermogen, dat gat kan prima geladen worden. Helaas is duurzame opwek rond die tijd wat lastiger.

Het is mij bekend dat sommige wijk trafo's in staat zijn om de spanning zelf op en af te schalen. Ik denk dat dit het gene is wat je ziet.

Zo schoot mijn UPS altijd in de vroege ochtend uren rond een 4-5 uur in de ochtend ineens aan, helaas was de klak nogal hard waardoor ik wakker werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

databeestje schreef op maandag 30 maart 2015 @ 21:43:

Bij de netbeheerders zie je in de belasting dat deze na 23:00 in een vrije val gaat tot 10% van het vermogen, dat gat kan prima geladen worden. Helaas is duurzame opwek rond die tijd wat lastiger.
Op wijkniveau misschien maar landelijk is de nachtdip zo'n 50-30% van het piekverbruik (~14GW piek, ~9GW dal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Ja, maar een trafo kan volgens mij niets doen met de frequentie... (Alleen de spanning)
Of loop ik achter?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

zeegerd schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:20:
[...]

Mee eens, al zou het een mooie testcase zijn, weliswaar zwaar hypothetisch, want NL lijkt vooral te verrechtsen momenteel (of zullen we zeggen 'polariseren'?).

Effecten die marktcorrecties erg lastig maken oa:
- nationaal vs buitenlands vs internationaal (EU, wereld-)beleid,
- de sterke lobbymacht van het grootkapitaal (patentering van genen lijkt er nu gewoon doorgedrukt te worden, TTIP, fossiele sector ontvangt nog steeds veel meer subsidie dan duurzaam, etc...),
- het feit dat de prijs van het milieu vaak lastig te bepalen is (tbv compensatie van externe effecten),
- ...
Het klopt dat rechts de laatste tijd meer stemmen ontvangt, maar ik zie vooral ook een splitsing ontstaan.
Maar het mooie van het stemgedrag is dat er een duidelijke uitkomst is gegeven door die gene die gestemd hebben, "jullie moeten het samen doen" welke combinatie je ook maar bedenkt (virtuele 2de kamer verkiezing vanuit de provinciale/staten verkiezing).
Of dat tot een goed resultaat zal leiden de komende tijd?

Ik denk dat het niet haalbaar is (economie) vanwege
- de complete verwevenheid van onze economie met die van andere landen.
- het onaantrekkelijk worden van onze economie voor andere landen
- en vooral de vele internationale afspraken welke we als land hebben geratificeerd.

Enfin verbeter de wereld begin bij jezelf :) , en zo ga ik over tot de orde van de dag, het uitzoeken hoeveel heat/direct flow pijpen ik straks kwijt kan op ons nieuwe zadeldak en of mijn vrouw in is om een deel van de gevel er ook mee te bezetten. Maar eerst komende weken van plat naar zadeldak ombouwen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb mezelf een klein kadootje gedaan, een laptopsticker:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CBXthcKUMAAmUEP.jpg

Dat valt wel op :)

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 31-03-2015 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Kenden we dit artikel al? Zonnestroom kan netbeheer helpen

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Nee, maar de uitkomst wel. Voer voor de 'grid heeft storage nodig' discussie deelnemers >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
styno schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 16:12:
Nee, maar de uitkomst wel. Voer voor de 'grid heeft storage nodig' discussie deelnemers >:)
Liever achter de meter onder mijn PV ;-)

Technisch en incentive zijn twee verschillende met het Ooh zo stabiele Nederlandse duurzaamheids-beleid
Aftrap deze zomer al met wetgevingsagenda STROOM (invoering 1 januari 2016) met als voorzet variabele teruglevertarieven (TOU) en dan strompelen we richting herziening salderen. :+

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Domba schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:07:
[...]

Liever achter de meter onder mijn PV ;-)

Technisch en incentive zijn twee verschillende met het Ooh zo stabiele Nederlandse duurzaamheids-beleid
Aftrap deze zomer al met wetgevingsagenda STROOM (invoering 1 januari 2016) met als voorzet variabele teruglevertarieven (TOU) en dan strompelen we richting herziening salderen. :+
Heb je een link waar ik e.e.a. kan teruglezen?
b.v.d. !

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Schinnen-groen schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 18:16:
Heb je een link waar ik e.e.a. kan teruglezen?
b.v.d. !
Op moment geen link naar nieuw content, STROOM is nu naar RvS voor die naar 2e kamer gaat ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15

[...]
Zoals eerder opgemerkt is de 0,71 kWh het stand-by verbruik, oftewel het warmteverlies over 24 uur. Het water opwarmen kost een beetje meer. Als je een 60 liter boiler helemaal leeg zou douchen (leeg = geen warm water meer) dan verbruik je 's winter (bij een koude water temp van 7 ºC) 3,7 kWh. In de zomer kost het minder, maar dan altijd nog 2,8 kWh (bij water van 20 ºC).

Wij verbruiken ongeveer 100-120 kWh per maand met de 50 liter eboiler voor ons warm water. Ik ben hier best tevreden over. De Douche WTW help natuurlijk...

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 31-03-2015 22:17 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op maandag 30 maart 2015 @ 14:24:
Frequentie in heel Europa is min of meer gesynchroniseerd hè. Er zal vast het één en ander in het Europese grid zijn wat lekker handig op een klok is gesynchroniseerd en daarmee ineens aan springt 8)7 . Maar het is wel opvallend inderdaad :o .

Ik zat nog even te zoeken naar een oorzaak voor die scherpe frequentiewisselingen en of dit misschien ook wat met bijv. de NorNed kabel van doen heeft. Je vermoeden blijkt juist: op het hele uur schakelen o.a. gebruikers toestellen in- en uit maar ook internationale handel vindt op hele en halve uren plaats. Zie de discussie in dit document, rond figuur 18 waarin de frequentie pieken/dalen ook te zien zijn:
Figure 18: Frequency variations during two consecutive weekdays in the UCTE synchronous area. Notice that most abrupt frequency changes happen at sharp hours. This is partly because of the behaviour of consumers, and partly because the scheduling for power exchanges between adjacent control areas is made for hourly or half-hourly intervals.
Edit:
Bij deze nog een studie die specifiek naar dit onderwerp kijkt. Deze frequentiedips zijn belangrijk vanuit grid betrouwbaarheid oogpunt omdat telkens een belangrijk deel van de primaire reserve gebruikt moet worden om de dip te conpenseren, terwijl de primaire reserve bedoeld is om het plotseling uitvallen van grote centrales op te vangen. Tijdens de dips is er dus minder reserve beschikbaar wat een snel verslechterende situatie in de hand kan helpen (Murphy).

Deze studie legt de oorzaak voornamelijk bij de stroomhandel:
The main identified cause is a mismatch between fast and slow generation, leading to short term
unbalances. These mismatches mainly occur at moments of schedule changes when generation patterns have to be adapted.
De voorgestelde oplossing
The simulations prove that an increase in quality and/or quantity of secondary control reserve does not improve the frequency quality during uncoordinated ramping, due to the relatively slow (centralised) activation of this reserve. Therefore it could be concluded that the most effective way of reducing the cri
tical frequency deviations during schedule ramping is to improve the quality of ramping by demanding th
is as far as possible from all acting parties in the same way:
generators, loads and balance responsible parties. This will require corresponding adaptations of
national grid codes, national legislation and accounting procedures, in order to create the required
rules and necessary enforcement mechanisms.
Wat eerdere conclusies bevestigd: er is een toenemende rol voor decentrale PV en wind om actief bij te dragen aan de gridkwaliteit maar ook aan de verbruikers kant.

Dus bij deze een oproep aan allen met domotica en serveradmins: wees lief voor het grid en plan je cronjobs niet op het hele of halve uur. Cron developers: voeg een optie toe om random variatie in de schema's aan te brengen. :*)

[ Voor 43% gewijzigd door styno op 01-04-2015 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Iemand nog interesse in supersnelle, galvanische gescheiden 500MHz wisselspanning

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

NovapaX schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:16:
Iemand nog interesse in supersnelle, galvanische gescheiden 500MHz wisselspanning
Iedereen die glasvezel gebruikt weet echter dat koper trager en minder betrouwbaar is dan glasvezel. Koper is eigenlijk een achterhaalde techniek.
Klinkt logisch. Werkt dat ook met een Fair Use Policy? :+

[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 01-04-2015 11:20 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hehe mooi, nieuwe toepassing van Power of Ethernet, galvanisch gescheiden versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
NovapaX schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:16:
Ben benieuwd of je dan ook terug kan leveren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
styno schreef op woensdag 01 april 2015 @ 10:57:
[...]
Dus bij deze een oproep aan allen met domotica en serveradmins: wees lief voor het grid en plan je cronjobs niet op het hele of halve uur. Cron developers: voeg een optie toe om random variatie in de schema's aan te brengen. :*)
jep, en soms zelfs merkbaar in een relatief klein data centrum. (hobbie projectje)
maar cronjobs een random variatie geven is mij nog niet gelukt :-(
ik voeg nu het laatste getal van het ip adres van de server in minuten als extra variabele toe.
dat geeft mij al een betere spreiding van het gebruik en weet ik ook zeker dat het een spreiding geeft.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
zonnefreak schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:39:
[...]

Ben benieuwd of je dan ook terug kan leveren :)
Ik hoop met name dat de verbinding full duplex is, anders is het lastig om een gesloten stroomkring te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:00:
[...]
maar cronjobs een random variatie geven is mij nog niet gelukt :-(
Bij Geplande taken in Windows is dit vanaf Windows 7 wel mogelijk (taak vertragen voor een willekeurige periode) Gebruik het ook bij de upload naar PVOutput.
Geplande taken Win7

[ Voor 5% gewijzigd door antonboonstra op 01-04-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

migjes schreef op woensdag 01 april 2015 @ 12:00:
[...]
ik voeg nu het laatste getal van het ip adres van de server in minuten als extra variabele toe.
dat geeft mij al een betere spreiding van het gebruik en weet ik ook zeker dat het een spreiding geeft.
Handig truukje maar werkt het ook goed als de laatste octet > 60 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

offtopic/spam/nietterzake

[ Voor 83% gewijzigd door teacher op 01-04-2015 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
Deltawind en Zeeuwind zijn weer een stap verder in het grootste burgerinitiatief van Nederland.
Vergunningen zijn verleend. :9

https://vimeo.com/118680122

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Meridiaan schreef op woensdag 01 april 2015 @ 16:01:
Deltawind en Zeeuwind zijn weer een stap verder in het grootste burgerinitiatief van Nederland.
Vergunningen zijn verleend. :9

https://vimeo.com/118680122
35 st. Siemens SWT-3.0-113 op 122m ashoogte. Dat is pas aanpakken. Knap dat cooperaties dit in Nederland voor elkaar krijgen! _/-\o_

Goed ook om te zien dat hier een in verhouding grote rotor/generator verhouding is gekozen. Dat betekend dat het park een hoge capaciteitsfactor zal hebben, wat gridtechnisch, energievoorzienend en hopelijk ook economisch slim is gekozen. De in verhouding grote rotor betekend ook minder omwentelingen per minuut en daarmee ook minder generator lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
http://maasdriehoek.klikn...park-kranenburg-zichtbaar

ik ga eens in het paasweekend met camera op pad, want met een telelens krijg je elke splinter vertekenend in beeld gebracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
drielp schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 22:16:
[...]

Zoals eerder opgemerkt is de 0,71 kWh het stand-by verbruik, oftewel het warmteverlies over 24 uur. Het water opwarmen kost een beetje meer. Als je een 60 liter boiler helemaal leeg zou douchen (leeg = geen warm water meer) dan verbruik je 's winter (bij een koude water temp van 7 ºC) 3,7 kWh. In de zomer kost het minder, maar dan altijd nog 2,8 kWh (bij water van 20 ºC).

Wij verbruiken ongeveer 100-120 kWh per maand met de 50 liter eboiler voor ons warm water. Ik ben hier best tevreden over. De Douche WTW help natuurlijk...
Dan zijn handige getallen, die ik kan gebruiken voor advies naar anderen.
Toch redelijk wat verbruik nog zo een boiler.
Dan kost het met de 7,2 kW doorstromer toch minder. 0,8 kwh per 10 min. douchebeurt met dwtw
Voor twee personen is dat dan theoretiscch 2 x 31 x 0,8 = 49,6 kwh per maand.
Mits gebruikt enkel voor de douche natuurlijk. Enig nadeel, tijdens douchen, verboden te wassen, drogen, oven, inductie koken en nog meer grootverbruikers.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Laatst online: 01-01-2023
styno schreef op woensdag 01 april 2015 @ 16:59:
[...]

35 st. Siemens SWT-3.0-113 op 122m ashoogte. Dat is pas aanpakken. Knap dat cooperaties dit in Nederland voor elkaar krijgen! _/-\o_

Goed ook om te zien dat hier een in verhouding grote rotor/generator verhouding is gekozen. Dat betekend dat het park een hoge capaciteitsfactor zal hebben, wat gridtechnisch, energievoorzienend en hopelijk ook economisch slim is gekozen. De in verhouding grote rotor betekend ook minder omwentelingen per minuut en daarmee ook minder generator lawaai.
Het wordt een technisch "hoogstandje" , zeker omdat het materiaal over de Krammersluizen aangevoerd zal moeten worden. De coöperaties zijn er inmiddels al tien jaar mee bezig. Echte doorzetters wat mij betreft. _/-\o_
Er zijn gelukkig weinig omwonenden, maar ik heb begrepen dat degene die wel binnen een bepaalde straal wonen, financieel gecompenseerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
AUijtdehaag schreef op woensdag 01 april 2015 @ 19:07:
[...]

Dan kost het met de 7,2 kW doorstromer toch minder. 0,8 kwh per 10 min. douchebeurt met dwtw
Mits gebruikt enkel voor de douche natuurlijk. Enig nadeel, tijdens douchen, verboden te wassen, drogen, oven, inductie koken en nog meer grootverbruikers.
Hoeveel liter per minuut doet jouw douchekop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Denk een litertje of 5 of 6. Moet het nog eens exact nameten. Het is een grohe vitalio joy
De doorstroomverwarmer is 4 l/min opgegeven.

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2015 20:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
AUijtdehaag schreef op woensdag 01 april 2015 @ 19:07:
[...]

Tja, de boiler heeft natuurlijk stilstand-verlies en we gebruiken het warme water ook in de keuken. Daar zit geen warmte terugwinning op. En we douche ongeveer 15 minuten, dat kost ook meer.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
styno schreef op woensdag 01 april 2015 @ 16:59:
Knap dat cooperaties dit in Nederland voor elkaar krijgen!
Ik zou willen dat 'mijn' coöperatie (de Windvogel) eens nieuwe windturbines ging plaatsen. Sinds ik lid ben (al vele jaren) hebben ze geen nieuwe turbine laten bouwen, alleen maar een paar overgenomen. Dat was niet mijn doel waarvoor ik lid werd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op woensdag 01 april 2015 @ 20:45:
[...]

Ik zou willen dat 'mijn' coöperatie (de Windvogel) eens nieuwe windturbines ging plaatsen. Sinds ik lid ben (al vele jaren) hebben ze geen nieuwe turbine laten bouwen, alleen maar een paar overgenomen. Dat was niet mijn doel waarvoor ik lid werd...
Als ze niet zouden zijn overgenomen, hoeveel zouden er dan nog gedraaid hebben nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen idee, zouden misschien wel andere gegadigden voor geweest zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het is wel een vrij specifieke markt.
En je moet ook redelijk wat in huis hebben voor het draaiende houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, dat denk ik ook. Ik ben in het begin bij een paar ALV's geweest (nu al jaren niet meer), en daar waren grootse plannen (het '1000-palen plan') maar daar is nooit iets van gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het gaat weer lekker in de Golf van Mexico:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CBhDYnXWgAAIZnm.png

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CBhD2_aWkAEEfAe.jpg

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CBg2zh0UIAAyKE9.jpg

Meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

....uit de tijd dat pappa en mamma alles in de fik staken, omdat het economisch verantwoord is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

En dan lopen mensen te beargumenteren dat bij de productie van een accu (voor een EV) er ook een CO2 footprint is, nee, dit is een groot succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Hoe groen is een groene energie leverancier?

Met wat lezen op het www kwam ik er achter dat mijn groene energie leverancier na een bepaald onderzoek niet de groenste is volgens deze onderzoeksmethode (ze zijn nummer 5).
Wise nederland overzicht groen naar grijs
Het rapport van het onderzoek en de basis van de onderzoeksmethode

Wat vinden jullie van onderzoeksmethode en punten van onderzoek?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Grappig om te zien dat de HVC er uitspringt met heel erg groen, terwijl het vuilverbranding is. Het hout dat ik bij de vuilstort in Den Helder inlever gaat daar de oven in. Dat noemen ze dan Biomassa.

Helaas staat VanDeBron er nog niet tussen, deze hebben nog geen vol jaar achter de rug. Nog 5 maanden voor mijn eerste jaarafrekening. Deze hebben voornamelijk Wind en Zon, al zouden ze ook best stroom van een gascentrale e.d. aan kunnen bieden, alleen dat wordt al door de groten gedaan, dus die hebben ze naar mijn weten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 22:51
Zag net op het journaal dat het kabinet (Kamp) inzet heb het gebruiken van restwarmte voor de verwarming van woningen. Ik krijg echter het gevoel dat hier maximaal op ingezet wordt, je dan zo'n constructie net als bij stadsverwarming krijgt en het voor de bedrijven niet meer loont om hun productieproces energiezuiniger te maken (op het gebied van warmte) omdat ze dit toch aan de energieboxen kunnen verkopen.
Waarom wordt er nou niet eens serieus geld in duurzame energiebronnen gestoken??

En dan wordt tussen neus en lippen door ook nog vermeld dat het wel een hele investering gaat zijn omdat de infrastructuur voor het transport van de warmte nog niet overal aanwezig is...
Waarom snap ik dit nou niet? Als ze dat geld nou eens in productiemethoden zouden stoppen die op het bestaande elektriciteitsnet aangesloten kunnen worden...
edit:
natuurlijk is het gebruik van restwarmte voor de verwarming van woningen een prima plan omdat deze warmte anders verloren gaat, maar ik vond het niet prettig klinken zoals het nu verkocht werd.

[ Voor 36% gewijzigd door Niek_ op 02-04-2015 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Of in isolatie, isolatie, isolatie?

Restwarmte gebruiken voor woningverwarming kan efficiënt zijn, maar maakt ons ook minder flexibel en staat grotendeels gelijk aan het vasthouden aan fossiel. Op een gegeven moment kom je in de bizarre situatie dat je een kolencentrale niet kunt sluiten omdat een slecht geïsoleerde woonwijk ernaast anders in de kou staat.

In mijn ogen is het simpel:
  • Verplicht Isolatie nieuwbouw tot passiefstandaard of vergelijkbaar, per direct. Bouwwwereld gaat zeiken maar jammer dan.
  • Stimuleer isolatie bestaande bouw tot zover zinvol. Woningen waarvan je weet dat ze bv. over 5 jaar gesloopt gaan worden niet doen.
  • Zet in op lokale zonnewarmte + warmtepompen. Zonneboilers op eigen dak. Geen dure en lekke warmtenetten. misschien alleen op blokniveau.
  • Zet in op duurzame elektriciteitsopwek voor die warmtepompen.
Maar ik weet zeker dat ik anders denk dan Kamp & co.

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 02-04-2015 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:35:

Restwarmte gebruiken voor woningverwarming kan efficiënt zijn, maar maakt ons ook minder flexibel en staat grotendeels gelijk aan het vasthouden aan fossiel. Op een gegeven moment kom je in de bizarre situatie dat je een kolencentrale niet kunt sluiten omdat een slecht geïsoleerde woonwijk ernaast anders in de kou staat.

• Verplicht Isolatie nieuwbouw tot passiefstandaard of vergelijkbaar, per direct. Bouwwwereld gaat zeiken maar jammer dan.
  • Stimuleer isolatie bestaande bouw tot zover zinvol. Woningen waarvan je weet dat ze bv. over 5 jaar gesloopt gaan worden niet doen.
  • Zet in op lokale zonnewarmte + warmtepompen. Zonneboilers op eigen dak. Geen dure en lekke warmtenetten. misschien alleen op blokniveau.
Afbeeldingslocatie: http://www.worldmag.com/media/images/content/576_576_/hear1227.jpg
Zijne Excellentie Kamp, luistert u even? Dank!

Ondertekend: De huidige en toekomstige generaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:49

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

JeroenH schreef op donderdag 02 april 2015 @ 08:35:

Volmondig met bovenstaande eens!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maar goed, woningen verbruiken niet het grootste deel van ons aardgas. Dat gaat naar tuinbouw en industrie. Hoe we die af laten kicken weet ik niet. Daar waar aardgas direct voor energie gebruikt wordt kun je dat misschien gedeeltelijk afvangen met een overgang naar warmtepompen/duurzame elektriciteit, maar de investeringen daarvoor zullen enorm groot zijn. Wie gaat dat betalen? Kunnen we dat betalen, in een periode waarin we dus per definitie minder geld gaan verdienen met aardgas?

En waar aardgas als chemische input voor processen gebruikt wordt... ik heb werkelijk geen idee. En dan zaken als auto's op aardgas (en op waterstof!), laten we er alsjeblieft mee ophouden die te stimuleren. Dat lijkt me in het licht van deze ontwikkelingen compleet onzinnig. Als het dan toch auto's moeten zijn (...), dan elektrisch, op duurzaam opgewekte elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17
Mooie posting Jeroen! Ook helemaal mee eens.
JeroenH schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:31:
Wie gaat dat betalen? Kunnen we dat betalen, in een periode waarin we dus per definitie minder geld gaan verdienen met aardgas?
Kunnen we het straks, als het gas nagenoeg op is, dit betalen?
Volgens mij moet de vraag niet zijn of we het kunnen betalen, maar wanneer we ervoor moeten/willen betalen. Het komt vast zo ver dat er weinig alternatieven meer zijn.
En waar aardgas als chemische input voor processen gebruikt wordt... ik heb werkelijk geen idee. En dan zaken als auto's op aardgas (en op waterstof!), laten we er alsjeblieft mee ophouden die te stimuleren. Dat lijkt me in het licht van deze ontwikkelingen compleet onzinnig. Als het dan toch auto's moeten zijn (...), dan elektrisch, op duurzaam opgewekte elektriciteit.
Precies! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
marcel87 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 09:58:
Kunnen we het straks, als het gas nagenoeg op is, dit betalen?
Volgens mij moet de vraag niet zijn of we het kunnen betalen, maar wanneer we ervoor moeten/willen betalen. Het komt vast zo ver dat er weinig alternatieven meer zijn.
Ik denk dat je dat goed zegt. En niet alleen wanneer, maar ook wie. Het principe zal op heel korte termijn moeten worden de vervuiler c.q. verbruiker betaalt. Want dat is het op dit moment echt niet.

Maar als bv. kastomaten buiten het seizoen dan ineens € 15 per kg gaan kosten, dan zal dat het begrip "embedded energy" pijnlijk duidelijk gaan maken.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 02-04-2015 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ook een leuke blog over de nadelen van stadswarmtenetten: https://stadswarmte.wordp.../05/stadswarmte-duurzaam/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het idee is leuk, maar als je warmte bij moet stoken om een warmtenet te voeden schiet het zijn doel voorbij. Verder is er ook 0,0 marktwerking bij warmtenetten, je bent overgeleverd aan de beheerder van het warmtenet en ondanks regulering van de tarieven betaal je nog steeds de hoofdprijs.

Gas als verwarming van huizen is op zich prima, maar stimuleer vooral het isoleren. Desnoods ga je extra toeslagen opleggen als je bovengemiddeld gas verbruikt. Ik snap niet waarom de vorige eigenaar van mijn huis 3300 kuub per jaar moest gebruiken, ik zit inmiddels onder de 1000 en om dat te bereiken heb ik niet veel hoeven investeren, terugverdientijd ligt onder de 5 jaar in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
ollie1965 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 22:29:
Hoe groen is een groene energie leverancier?

Met wat lezen op het www kwam ik er achter dat mijn groene energie leverancier na een bepaald onderzoek niet de groenste is volgens deze onderzoeksmethode (ze zijn nummer 5).
Wise nederland overzicht groen naar grijs
Het rapport van het onderzoek en de basis van de onderzoeksmethode

Wat vinden jullie van onderzoeksmethode en punten van onderzoek?
(ik zit zelf bij essent, en wil ze absolut niet ophemelen of aanraden.
heb zelf eigenlijk best een hekel aan die club.
even voor de duidelijkheid.)

ja nuon en essent vallen elke keer erg laag uit op die lijst.
maar toch produceren ze best veel groene stroom, maar die valt een beetje in het niet omdat het zulke grote leveranciers zijn.
ben bang als je niet naar % van het geheel gaat kijken maar naar feitelijke opbrengst in b.v. kWh.
de hele lijst een andere volgorde gaat krijgen.
en persoonlijk heb ik meer interesse in de club die de meeste groene stroom maak als de club die het grootste eigen aandeel groene stroom heeft.
(het 1 heeft wel een relatie met het andere, maar geeft een verdraaid cijfer.)
databeestje schreef op woensdag 01 april 2015 @ 22:37:
Grappig om te zien dat de HVC er uitspringt met heel erg groen, terwijl het vuilverbranding is. Het hout dat ik bij de vuilstort in Den Helder inlever gaat daar de oven in. Dat noemen ze dan Biomassa.

Helaas staat VanDeBron er nog niet tussen, deze hebben nog geen vol jaar achter de rug. Nog 5 maanden voor mijn eerste jaarafrekening. Deze hebben voornamelijk Wind en Zon, al zouden ze ook best stroom van een gascentrale e.d. aan kunnen bieden, alleen dat wordt al door de groten gedaan, dus die hebben ze naar mijn weten niet.
VanDeBron = anode.
(in zoverre, het bedrijf is apart maar anode stuurt de rekening. ;)
ik heb eens een brainstorm sessie met een programmeur van het systeem gehad.
de 500m3 gas grens, hij had 3 klanten in het systeem die <500m3 gas gebruik hadden, maar werden wel afgerekend voor >500m3 vastrecht. dat oplossen wist hij ook geen oplossing voor.
ik ben bang dat dit puntje nog steeds niet is opgelost bij vandebron.
dan weet je dat vast, maar mijn info is wel al 2 jaar oud. relativeer zelf even a.u.b.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Gas is inderdaad prima, ik zie een overgang naar zonnepanelen icm warmtepomp en grote boiler eerder als een oplossing (zoals er hier sommigen al bijna hun gasverbruik hebben teruggebracht tot weinig) na inderdaad:
1) isolatie
2) isolatie
3) isolatie
Twee dingen die ik altijd afraad aan mensen die een huis/appartement willen kopen. 1) erfpacht, je wil eigen grond en daarna 2) blokverwarming, je wil je eigen energie verbruik in eigen hand hebben.
Nu zie je al dat steeds meer nieuwbouw wijken helemaal geen gas meer hebben en dat ze met grond warmtepompen werken. Lijkt mij een beter alternatief.

migjes schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:07:
[...]
<>
ja nuon en essent vallen elke keer erg laag uit op die lijst.
maar toch produceren ze best veel groene stroom, maar die valt een beetje in het niet omdat het zulke grote leveranciers zijn.
ben bang als je niet naar % van het geheel gaat kijken maar naar feitelijke opbrengst in b.v. kWh.
de hele lijst een andere volgorde gaat krijgen.<>
Dat zou inderdaad wel eens verhelderend kunnen zijn, zo'n lijst! Goede insteek migjes!

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 02-04-2015 11:09 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
franssie schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:07:
Gas is inderdaad prima, ik zie een overgang naar zonnepanelen icm warmtepomp en grote boiler eerder als een oplossing (zoals er hier sommigen al bijna hun gasverbruik hebben teruggebracht tot weinig) na inderdaad:
1) isolatie
2) isolatie
3) isolatie
Ik zit nu op 330m3 gas sinds september. Geen warmtepomp, wel Rc 5.0 isolatie en triple glas.
Zonneboiler komt er aan. En dan hoop ik gewoon onder de 500m3 grens te blijven, al in de eerste jaar van de woning :) Dat is waarschijnlijk al zonder zonneboiler haalbaar.
Twee dingen die ik altijd afraad aan mensen die een huis/appartement willen kopen. 1) erfpacht, je wil eigen grond en daarna 2) blokverwarming, je wil je eigen energie verbruik in eigen hand hebben.
Nu zie je al dat steeds meer nieuwbouw wijken helemaal geen gas meer hebben en dat ze met grond warmtepompen werken. Lijkt mij een beter alternatief.
Veel nieuwbouwwoningen met warmtepompen zijn mooi (had bij mij ook gemoeten vind ik, zeker gezien ik zelf voor LTV heb gekozen). Maar de helft van die projecten bestaat uit complexere projecten die eigenlijk meer op stadswarmte lijken, gezien het collectief is en je huur & onderhoud betaald voor de installatie.

Daarnaast zie ik het probleem niet zo van erfpacht. Want ik heb geen warmtepomp, wel erfpacht. Dubbel fout? :+
Je wil nooit erfpacht bij een particulier (bedrijf) als erfpachter. Dat wil je ook echt nooit. Maar bij de gemeente zie ik het probleem niet. Zij hebben nooit een contract opengebroken of zijn hun afspraken niet nagekomen. Het ligt voor 50 jaar vast. Als ik die grond zelf had moeten kopen had me dat drie keer zoveel gekosten aan hypotheeklasten, drie keer zoveel als de erfpacht. Ja en dan uiteindelijk over 30 jaar is die grond van jou. Maar dan woon ik hier denk ik niet meer, en is voor de periode dat ik hier woon (wellicht 15 jaar ofzo? misschien 20 jaar?) erfpacht de goedkopere optie, van een betrouwbare partner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

!null schreef op donderdag 02 april 2015 @ 11:20:
[...]
<> en is voor de periode dat ik hier woon (wellicht 15 jaar ofzo? misschien 20 jaar?) erfpacht de goedkopere optie, van een betrouwbare partner.
offtopic:
Het probleem ervan is dat de waarde van het gebouw wat op die grond staat voor een groot deel ook afhankelijk is van die erfpacht. Recent zijn in Amsterdam erg overwacht grote verhogingen van erfpachten geweest. Nu wil ik Amsterdam dan ook geen betrouwbare partner noemen, maar dat is een andere discussie. Probleem met de politiek als partner is dat er elke 4 jaar een nieuwe groep kan zitten met nieuwe inzichten, dus raad ik mensen aan zoveel als mogelijk onafhankelijk van te zijn.

Verder erg netjes dat gas verbruik zonder warmtepomp!

Pagina: 1 ... 83 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.