De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.730 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Doh! Altijd goed als je een grap verknalt met foute data :'(
code:
1
2
3
4
5
pv=> select min(f_grid), max(f_grid) from aurora where ts >= '2015-03-20' and f_grid != 0;
  min   |   max   
--------+---------
 49.966 | 50.0651
(1 row)

Het was vandaag dus helemaal "nothing to see here, move along".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Dat is inderdaad niet spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Gelukkig dat het in Duitsland, Italie, Oostenrijk, Zwitserland, Tsjechie, Polen vrijwel helemaal zonnig was (en Spanje/Portugal half bewolkt).

De nay-sayers hebben nu geen excuus dat te bewolkt was en het grid daarom niet uitviel. Met speciale dank aan Anton Boonstra voor zijn intelligente DSM.

[ Voor 51% gewijzigd door styno op 20-03-2015 12:16 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:48:
Ik ga straks naar SolarNRG in Poeldijk toe, en ik heb later vandaag leuk nieuws (vooral voor mij :) ).
Ik voel een sponsor momentje aankomen voor een mooie reis Down Under.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Aan het eind van de dag zal hier wel wat meer zichtbaar zijn:
https://energy-charts.de/power_de.htm
http://www.eex-transparency.com/

Het ENTSO-E rapport had ook nog een interessante grafiek over de invloed op het verbruik zelf vanwege mensen die kijken naar de eclipse, waarmee dus afname van productie en consumptie synchroniseren. Ben benieuwd of dat ook terug komt in die grafieken.

Verder zag ik vandaag ook niks vreemds bij RWE. Ik had een pagina open met de productie van hun installaties, maar dat was bij RWE vrij constant. Geen flinke toename/afname. Al zitten ze ook niet direct in het "getroffen" gebied. Ik heb een paar keer de waterkrachtcentrales zo'n 100MW/min zien doen. Gascentrales waren verder ook erg stabiel rond 600-700MW.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 20-03-2015 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

ollie1965 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:19:
[...]

Ik voel een sponsor momentje aankomen voor een mooie reis Down Under.
Of voor alle Kroeg deelnemers een gesponsord PV-afdakje. Goed geregeld Jeroen! :*)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:22:
Verder zag ik vandaag ook niks vreemds bij RWE. Ik had een pagina open met de productie van hun installaties, maar dat was bij RWE vrij constant. Geen flinke toename/afname. Al zitten ze ook niet direct in het "getroffen" gebied. Ik heb een paar keer de waterkrachtcentrales zo'n 100MW/min zien doen. Gascentrales waren verder ook erg stabiel rond 600-700MW.
E.On en Vattenvall zijn de grootste aanbieders in de grids van TenneT(DE) en 50Hz, midden, zuid en oost Duitsland.

Deze is ook interessant: actuele opwek van installaties 100MW+ (loopt een paar uur achter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Maar die hebben zeker geen live data (nu toch al te laat). Dat was wel het mooie van RWE, live meekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

styno schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:22:
[...]

Of voor alle Kroeg deelnemers een gesponsord PV-afdakje. Goed geregeld Jeroen! :*)
Ben ik nou net bezig om het dak van de garage van plat naar zadeldak om te zetten, komt dat goed uit :+

Nee dat dak is bedoeld voor Heatpipes

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Beetje laat, maar 50Hertz heeft ook een Hz teller op hun homepage staan.

Bij TenneT is geen noodvermogen ingezet. Tussen 11 en half 12 is er een beetje regelvermogen bijgezet, tussen 12 en 12:45 is er behoorlijk meer regelvermogen bijgezet.

50Hz heeft ook een beetje positieve primaire regelreserve (minuutreserve) ingezet tijdens de ramp-up van PV. Secundaire regelreserve is vooral positief ingezet tijdens de rampd-down en een beetje tijdens de ramp-up.

Lijkt erop dat er dus geen overweldigend tekort/overschot aan PV-stroom was waar keihard tegenop geregeld moest worden. Desondanks is er wel wat minuutreserve ingezet (75MW), maar als je naar de rest van het jaar kijkt is dit verre van extreem. Er zijn per jaar heel veel uren te vinden waar veel meer (zelfs meer dan 1600%) regelvermogen benodigd was.

[ Voor 47% gewijzigd door styno op 20-03-2015 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 13:46:
Lijkt erop dat er dus geen overweldigend tekort/overschot aan PV-stroom was waar keihard tegenop geregeld moest worden. Desondanks is er wel wat minuutreserve ingezet (75MW), maar als je naar de rest van het jaar kijkt is dit verre van extreem. Er zijn per jaar heel veel uren te vinden waar veel meer (zelfs meer dan 1600%) regelvermogen benodigd was.
Sterker nog, dat is zo. Ik weet niet wat "natuurlijk" aan demand response is gebeurd en wat is ingekocht. Dat eerste is het effect dat mensen gaan kijken en het werk neerleggen (zie oa het ENTSO-E rapport en hun analyse van GB). De andere dus het laten afschakelen van industrie.

Op https://energy-charts.de/power_de.htm komt nu de data binnenlopen.
Met de aanname dat productie = consumptie is het duidelijk dat de consumptie flink is gedaald, van ~66GW naar ~57GW, -9GW. De PV ging van 13,7GW naar 4,7GW, dus ook -9GW ;) . En verder nog wat geregel, -1GW t/m +1,6GW aan export exporteren en +1,5GW t/m 3GW productie ergens. Maar eigenlijk niks speciaals wat betreft het regelen van de centrales door de flinke afname in demand tijdens de eclipse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:01
GENETX schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 15:01:
Sterker nog, dat is zo. Ik weet niet wat "natuurlijk" aan demand response is gebeurd en wat is ingekocht. Dat eerste is het effect dat mensen gaan kijken en het werk neerleggen (zie oa het ENTSO-E rapport en hun analyse van GB). De andere dus het laten afschakelen van industrie.
Het 2e dus: Volgens Tennet netchef Hoffman hebben zwaar gebruikers aanwijzing gehad ("Metallschmelzen" Noord RijnWestfalen) om verbruik te reduceren, niet nodig voor de zonsverduistering, maar om de optie te testen ingeval een windpark ivm storm ineens van het net moet.

Edit: Windparken die off-line gaan zijn een zwaardere stress op het net dan zonsverduistering volgens Tennet
Tennet wil daarvoor een financiële stimulering voor windparken, zodat deze bij extreme wind preventief de wieken stilzetten en niet de optie: reductie per aanwijzing bij verbruikers met financiële compensatie

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 20-03-2015 16:11 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Vandaag alle pakjes opgestuurd! Wel wat laat op de dag, dus helaas gaan ze pas maandag weg, sorry. Maar ze zijn wel onderweg :)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/2015-03-20%2018.29.55.jpg

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:25

flessuh

Set sail for fail!

Vandaag eindelijk onze eerste levering binnen gekregen voor de boot. Een rol vlas aangezien cellulose vezel niet meer te krijgen was.
Binnenkort ook het balsa binnen en de vacuum materialen. Dan alleen nog wat aramide om de zwakte van de biovezel te compenseren. Blijft jammer dat dat moet, maar ja.

Zoals het nu staat 2e week van april bouwen *O*

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

@Jeroen: ;)

@Domba's post deed me even Googlen naar "Tennet hoffmann metallschmelzen" om dit mooie liveverslag uit de Duitse commandopost van TenneT nabij Hannover te vinden.
Tennet-Chef Urban Keussen stimmt der Verlauf des heutigen Tages optimistisch: "Ich sehe kein technisches K.O.-Kriterium für den weiteren Ausbau der erneuerbaren Energien in Deutschland. Es gibt kein physikalisches Gesetz, das dem entgegensteht." Allerdings seien zahlreiche Anpassungen des Systems nötig. Keussen fordert etwa, dass sich die erneuerbaren Energien künftig stärker an der Stabilisierung des Netzes beteiligen.
Eigenlijk wat hier al op voorhand besproken was dus, inclusief de in de toekomst benodigde grotere actieve bijdrage van duurzame energiebronnen aan de gridkwaliteit. Voorwaarts!

[ Voor 93% gewijzigd door styno op 20-03-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik had zo'n stapel pakjes dat ik even niet uit mijn hoofd weet wat naar wie gaat. De OK4's?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NielsTn schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 23:04:
Fijn, opruimen ;)
komende week gaat mijn laatste fossiele brandstof motor in de verkoop, een Fireblade uit 1998.
Dan rijd ik elektrisch woon-werkverkeer, en fiets ik veel voor m'n transport-behoefte.
bmw c evolution?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Nee ik rijd een Zoe....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

Bij de IKEA Duiven zijn ze nu een zonnepanelen hoek aan het intrichten met een demo wand.
(Dak met paneel, omvormer en tv met reclame).

Merk is Hanergy met een sunny boy omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik had het idee dat de panelen een tikkeltje andere maten hadden dan wat gebruikelijk is bij de "aanbieder om de hoek".
Kan een voordeel, maar ook een nadeel zijn. Wel iets om op te letten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:27
wie heeft tips voor energiezuinig media-kijken.
ik heb nu nog een fanless Win7 MCE pc met lcd tv en een versterker:5 watt slaapverbruik, 110watt bij opnemen tv en 160 watt bij kijken..
Ik wil er mee: tv opnemen/kijken, mp3's afspelen, foto's kijken (van meerdere apparaten toegang hebben). En het met 1 afstandbediening kunnen bedienen (of tablet/smartphone)

Ik kijk nu naar een NAS (single drive, 2TB)+ smart tv + een soundbar.

Heeft iemand tips voor me. b.v. de NAS (synology 115) die ik zie hebben 5watt in de slaapstand. Dat lijkt me best nog veel

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
raspberry pi waarop diverse smaken van mediacenter dingen te vinden zijn zoals raspbmc, met een tvheadend of een variant daarvan. 5watt ofzo.
opnemen naar je nas of een usb disk.

je nas bijv met een tijdschakelaar de nacht en mogelijk zelfs de ochtend uit.

maar hiervoor zijn betere topics dan een duurzaamheidstopic volgens mij.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 22:51
_matt_ schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:06:
Bij de IKEA Duiven zijn ze nu een zonnepanelen hoek aan het intrichten met een demo wand.
(Dak met paneel, omvormer en tv met reclame).

Merk is Hanergy met een sunny boy omvormer.
Zal onderstaande dan wel zijn. Net voor de gein eens de calculator ingevuld, maar daar komt niet veel zinnigs uit. 'Uw besparing is tussen 250 en 350 euro'.
http://www.ikea.com/ms/nl_NL/campaigns/zonnepanelen.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Frankrijk neemt wetgeving aan om alle nieuwe bedrijfsdaken met zonnepanelen te bedekken of als groen dak uit te rusten.

Dat zou voor Nederland ook een mooie zijn. Groen dak: isolerend en minder piek waterafvoer, PV: bedrijven doen daar bijna niet aan omdat stroom voor hun veel goedkoper is en de TVT veel langer is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:36

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Afbeeldingslocatie: https://ci5.googleusercontent.com/proxy/vh55n1xrPICiPuLsA7j1KfbiM4bg7enEt-69THmpMFh4BL0kZ0Zx4_KzWITT1URYhA26Kq2z-CxNWrHqGgGxtqDcOw63lZI8nWDfYA=s0-d-e1-ft#https://pbs.twimg.com/media/CAxFIEHUMAAW5fK.jpg:medium
https://twitter.com/urgenda/status/579914498682826752

Over laaghangend fruit gesproken...

[ Voor 9% gewijzigd door deWit op 23-03-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:14
Laaghangend fruit? Ik noem 10 miljoen voor de hele zorg nou niet echt noemenswaardig. Maar ja leuk dat het kan, dat wel.

Laaghangend fruit zou meer significant zijn als men het percentage management naar beneden schroeft en de daar aan gerelateerde kosten. Want ik vraag mij ook af, wat gaat er straks met die 10 miljoen gebeuren? Er staat dan wel "investeren in duurzame maatregelen of in de zorg". Maar het lijkt me nog eerder meer dure managers en uiteindelijk krimp van de mensen die het daadwerkelijke werk doen. Niet echt een positieve verbetering. Straks komen de oudjes letterlijk en figuurlijk in de kou te zitten, want de manager zien het geld zitten... minder personeel, meer bonus en een lagere temperatuur. :P
Niek_ schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 13:36:
[...]

Zal onderstaande dan wel zijn. Net voor de gein eens de calculator ingevuld, maar daar komt niet veel zinnigs uit. 'Uw besparing is tussen 250 en 350 euro'.
http://www.ikea.com/ms/nl_NL/campaigns/zonnepanelen.html
Wat is dat dan voor een vage wizard? Ik voer een nabij gelegen postcode in, dat gewoon bestaat in Nederland, zegt ie dat ik in Zuid Afrika woon. Ja tuurlijk IKEA. Daarna een andere ingevuld, die herkent ie wel. En idd, vervolgens alles doorlopen en een potentiele besparing van 240-340 euro. Klopt niks van.

Waarom je eigenlijk ergens tussendoor al je contactgegevens moet opgeven is mij ook een raadsel. Normaal is dat altijd aan het eind lijkt mij. Het ziet er allemaal sowieso nogal vaag vertaald uit, want ik kan me niet voorstellen dat we in Nederland zeggen: Uw besparing is tussen: Euros 240 & Euros 340. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Laaghangend fruit is in de zin van besparingen op energiegebied die makkelijk te doen zijn. Niet in financiele termen, laat staan voor de hele zorg.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Laten we vooral die ouderen nog meer in de kou zetten met de verwarming een graad lager...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
sjimmie schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:04:
Laten we vooral die ouderen nog meer in de kou zetten met de verwarming een graad lager...
Moet je eens kijken hoeveel je bespaart en extra snelle doorloop je creëert wanneer je de verwarming 10 graden lager zet. :X
Zouden er echt managers zijn die dat doorrekenen en door iemand anders dan terug moeten worden gefloten?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

besparen is niet nodig bij hernieuwbaar, besparen op vlammen rook en bevingen wel.
snapt een manager dat ? nee.
ja die managers bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 19:40:
besparen is niet nodig bij hernieuwbaar, besparen op vlammen rook en bevingen wel.
snapt een manager dat ? nee.
ja die managers bestaan.
"Besparen op bevingen" snapt een groot deel van NL niet eens (meer) als puntje bij paaltje komt en de gasprijs daardoor omhoog zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bp moet de eerste garnaal ook nog herstellen bij florida na hun oilspill, zo voorkomt geld ook geen beving
het geld verhaal is daar afgelopen, en de ratio komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
LED-lamp met DRM stopt na een maand

Een heel letterlijke implementatie van het begrip planned obsolescence... Absurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

planned obsolescence is dat de nieuwe naam voor :
hou jij ze dom, hou ik ze arm }:O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
!null schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:13:
Laaghangend fruit is in de zin van besparingen op energiegebied die makkelijk te doen zijn. Niet in financiele termen, laat staan voor de hele zorg.
Dat snap ik, maar relatief stelt het dus niks voor in die miljarden "industrie".
Moet je het laten? In principe niet, maar ligt er dus wat mij betreft aan wat men met de 10 miljoen gaat doen. Ik ben dan ook benieuwd naar de zogenaamde "duurzame investering".

Het laaghangend fruit is hier trouwens juist wel in financiële termen lijkt mij. Of zouden de managers die over het geld gaan opeens zo energiebewust zijn geworden? Lijkt me sterk. Anders hadden ze het vast omschreven hoe geweldig het was in xx miljoen ton minder CO2 uitstoot. Het hele bericht enkel over hele euro's, ipv CO2, kwh's en kuubs. :>

Mja ik vind het verder best. Het viel me op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:21:
LED-lamp met DRM stopt na een maand

Een heel letterlijke implementatie van het begrip planned obsolescence... Absurd!
En vooral de terechte vraag hoe legaal het is om die beperking te omzeilen.
En kijk ook eens naar het TTIP-verdrag, om te zien hoe gek we met z'n allen zijn geworden.
Op zich valt er nog wel wat voor te zeggen dat je je afzetmarkt probeert te beschermen, maar als je nagaat dat het dus kan leiden tot miljardenclaims wanneer je als land een bepaald product wilt verbieden, dan verlies je dus compleet je soevereiniteit als land.
Dus stel dat die lamp door een Amerikaans bedrijf geproduceerd zou worden en Duitsland wil "planned obsolescence" bij wet verbieden, dan kan Duitsland diverse miljardenclaims verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
TD-er schreef op maandag 23 maart 2015 @ 20:00:
[...]

"Besparen op bevingen" snapt een groot deel van NL niet eens (meer) als puntje bij paaltje komt en de gasprijs daardoor omhoog zou gaan.
Als die prijs omhoog gaat wordt er misschien eens nagedacht over energiebesparing.
Alleen jammer voor de minima in sociale tochthollen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 07:27:
Als die prijs omhoog gaat wordt er misschien eens nagedacht over energiebesparing.
Of mensen die geen zonnepanelen en zonneboiler mogen plaatsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Daar hebben we in dit geval het fenomeen burgerlijke ongehoorzaamheid voor uitgevonden jeroen ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 24-03-2015 08:43 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Waar de gemeente geen probleem mee heeft de kop in te drukken met het opleggen van flinke dwangsommen (gezien bij iemand in Bussum).

De beschermdgezichters hebben een vrij absolute macht op dat gebied hoor. Iedereen in het gareel. Allemaal onduurzame eenheidsworst. Everybody repeat after me, we are all individuals...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

_JGC_ schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 07:27:
[...]

Jaren geleden werd al gewaarschuwd dat de achterstandswijken in een negatieve energiespiraal terecht zouden kunnen komen. (1) Geen geld (over) om te isoleren -> (2) hoge rekening -> goto (1)
Woningbouwcooperaties kunnen die spiraal doorbreken, als ze willen of gedwongen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Achterstandswijken en dito bevolking zitten helaas wel vaker in een (financiele) negatieve spiraal. Als energieprijzen hard gaan stijgen dan komt dat er inderdaad ook bij.
Maar goed, ik denk dat deze mensen er doorgaans ook totaal niet mee bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:23:
[...]

Jaren geleden werd al gewaarschuwd dat de achterstandswijken in een negatieve energiespiraal terecht zouden kunnen komen. (1) Geen geld (over) om te isoleren -> (2) hoge rekening -> goto (1)
Woningbouwcooperaties kunnen die spiraal doorbreken, als ze willen of gedwongen worden.
Maar ook dat kost geld, dus zullen huurprijzen mogelijk stijgen... Maar ach, dan kan er weer meer huursubsidie tegenaan. Daarbij, bij werklozen, is het probleem ook nog eens dat die mensen dagen lang thuis zitten en in een slecht geïsoleerd huis de hele dag moeten doorverwarmen en elektriciteit verstoken. Kosten die voor werkenden ook veel lager zijn, puur omdat ze veel minder thuis zijn.

Enerzijds moeten mensen deels beschermd worden zodat iedereen een minimum levensstandaard heeft. Maar op een gegeven moment is het vangnet ook te groot waardoor er geen incentive is en mensen passief worden en inderdaad niks ondernemen om er wat tegen te doen. Het moet van twee kanten komen wat dat betreft. Sowieso mag men wat mij betreft stoppen met het standaard betalen per kWh en, lang leve de vrije markt, ook experimenteren met andere vormen van energie abbo's.

Ik denk dat voor een aantal mensen pre-paid elektriciteit niet een slecht idee is.

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 24-03-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

GENETX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:16:
[...]

Maar ook dat kost geld, dus zullen huurprijzen mogelijk stijgen... Maar ach, dan kan er weer meer huursubsidie tegenaan. Daarbij, bij werklozen, is het probleem ook nog eens dat die mensen dagen lang thuis zitten en in een slecht geïsoleerd huis de hele dag moeten doorverwarmen en elektriciteit verstoken. Kosten die voor werkenden ook veel lager zijn, puur omdat ze veel minder thuis zijn.

Enerzijds moeten mensen deels beschermd worden zodat iedereen een minimum levensstandaard heeft. Maar op een gegeven moment is het vangnet ook te groot waardoor er geen incentive is en mensen passief worden en inderdaad niks ondernemen om er wat tegen te doen. Het moet van twee kanten komen wat dat betreft. Sowieso mag men wat mij betreft stoppen met het standaard betalen per kWh en, lang leve de vrije markt, ook experimenteren met andere vormen van energie abbo's.

Ik denk dat voor een aantal mensen pre-paid elektriciteit niet een slecht idee is.
Haal de muntjesautomaat maar weer uit het stof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Kun je de kinderen ook heel simpel uitleggen waarom papa elke dag weg gaat om 'centjes' te verdienen... anders kan het licht niet aan (of erger: de tablet :D)
Vervolgens begrijpen ze ook dat het licht aanlaten niet gratis is.

Ik ben voor!

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

[...]

Misschien hebben wij met onze hoogopgeleide en goedbetaalde banen/bedrijven wel makkelijk praten. Wij hebben geleerd om logisch te denken, te plannen, lastige constructies (subsidies) te doorzien en aan te boren en beschikken dan ook nog de financiën om even een paar duizend Euro te investeren.

Armoede is niet makkelijk te doorbreken en als je denk-horizon (bij wijze van spreken) ligt bij het rond krijgen van de volgende maaltijd is onze suggestie om aan lange termijn planning/investeren te doen vooral theoretisch. Tenminste, dat haal ik hier uit dit artikel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
styno schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:23:
[...]

Mijn vriendin is in zo'n gerenoveerd ding gekomen vorig jaar, ze betaalde 110 euro per maand aan Essent en elke keer bij het invullen van tussentijdse standen dreigde de verbruiksmanager dat ze honderden euro's bij moest betalen. Uiteindelijk van 10x110 euro betalen 800 euro teruggekregen. 10 maanden gewoond voor 300 euro, dat betaalde de vorige bewoner voor 2 maanden :X.

Huren zijn wel met 100 euro gestegen na de renovatie, en een maand erna meteen nog 2,5% erbij. Wat die mensen besparen aan energie zijn ze meteen kwijt aan extra huur. Maargoed, dan heb je wel een comfortabel warm huis met overal werkende verwarming... tenminste, als je weet hoe je CV tuning moet doen, anders was het alsnog waardeloos :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:05:
[...]

Misschien hebben wij met onze hoogopgeleide en goedbetaalde banen/bedrijven wel makkelijk praten. Wij hebben geleerd om logisch te denken, te plannen, lastige constructies (subsidies) te doorzien en aan te boren en beschikken dan ook nog de financiën om even een paar duizend Euro te investeren.

Armoede is niet makkelijk te doorbreken en als je denk-horizon (bij wijze van spreken) ligt bij het rond krijgen van de volgende maaltijd is onze suggestie om aan lange termijn planning/investeren te doen vooral theoretisch. Tenminste, dat haal ik hier uit dit artikel.
Interessant artikel (even het begin vluchtig doorgenomen). Wellicht dat juist pre-paid inderdaad voor deze mensen de juiste oplossing is. Blijkbaar is deze groep goed in staat om op de korte termijn de eindjes aan elkaar te knopen. Sowieso hebben de mensen dan veel sneller (fysieke) feedback waardoor ze hun kortetermijnsgedrag kunnen aanpassen. Tenminste, ik neem aan dat ze weten wat ze kwijt zijn voor voedsel (eerste levensbehoefte). Dus eenzelfde soort feedback voor een andere levensbehoefte, energie, lijkt me geen slecht idee.

Overigens is het hele concept niet nieuw in Afrika, maar bijvoorbeeld ook in Ierland, is het gewoon beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Klopt we hebben veel doelgroepen te veel bemoederd als overheid, het is nu aan de burger om eerst alles te doen en dan pas en helpende hand te reiken.
Ja, soms moeten we bepaalde mensen tegen zichzelf beschermen, maar pas nadat men zelf actie heeft ondernomen te veel bemoederen is nooit goed *

* Bepaalde personen uitgesloten waarvan al bekend is dat deze een beperking heeft
Ollie kijkt naar de opvoeding van zijn zoon en het "loslaten proces"
flippo765 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:40:

Haal de muntjesautomaat maar weer uit het stof.
Die krijgen we allemaal, dat heet de slimme meter :+
Ik zie al een Ideaal transactie i.c.m. een slimme meter komen

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

ollie1965 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:16:
[...]

Die krijgen we allemaal, dat heet de slimme meter :+
Ik zie al een Ideaal transactie i.c.m. een slimme meter komen
Doe dan meteen helemaal bij de tijd en gebruik NFC. Gewoon je smartphone of betaalpas met NFC even tegen de meter aanhouden en je hebt weer een week stroom en gas. :)

Edit: mits voldoende saldo op de rekening uiteraard. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 24-03-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
ollie1965 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:16:
[...]

Klopt we hebben veel doelgroepen te veel bemoederd als overheid, het is nu aan de burger om eerst alles te doen en dan pas en helpende hand te reiken.
Ja, soms moeten we bepaalde mensen tegen zichzelf beschermen, maar pas nadat men zelf actie heeft ondernomen te veel bemoederen is nooit goed *
Deels met je eens. Anderzijds is het ook belangrijk dat een systeem niet te complex wordt, zoals styno ook al duidelijk maakt. Inmiddels moet je gewoon hoger onderwijs hebben genoten om een beetje fatsoenlijk je belastingaangifte te kunnen doen 8)7 . Genoeg mensen die ook niet weten wat voor regelingen er zijn en hoe ze die kunnen aanvragen. En dan heb ik het echt over de sociale voorzieningen voor de mensen die in armoede leven. Deels ook weer eigen luiheid door er niet achteraan te gaan, maar anderzijds ook de complexiteit die het onmogelijk maakt voor sommige groepen.

Vandaar dat het imho van beide kanten moet komen. Als je wilt dat een groot deel van deze groep actie onderneemt, dan zal het systeem ook minder complex moeten worden gemaakt zodat deze groep dat ook daadwerkelijk kan. En dat zou goed kunnen zijn voor het zelfvertrouwen en tegelijkertijd ook de fraudegevoeligheid kunnen verlagen.

* GENETX had liever gister nog een vlaktaks.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 24-03-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geinige simulatie van een zonnecellenfabriek: https://factory.pvlighthouse.com.au

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

styno schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:24:

Doe dan meteen helemaal bij de tijd en gebruik NFC. Gewoon je smartphone of betaalpas met NFC even tegen de meter aanhouden en je hebt weer een week stroom en gas. :)
NFC nee dat komt er bij mij nog niet in, vooral nadat ik een ontwijkend antwoord van mijn bank kreeg op de vraag hoe ze met bepaalde fraude gevallen om zouden gaan.
NFC > OFF

Maar gelukkig krijg ik ieder jaar nog terug van de leverancier en kom ik zeker niet in die gevaren zone doordat de besparing ieder jaar weer groter is >:)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

GENETX schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 12:27:

Deels met je eens. Anderzijds is het ook belangrijk dat een systeem niet te complex wordt, zoals styno ook al duidelijk maakt. Inmiddels moet je gewoon hoger onderwijs hebben genoten om een beetje fatsoenlijk je belastingaangifte te kunnen doen 8)7 .
Deze mensen hoeven doorgaans geen aangifte te doen en met de prefill van tegenwoordig is het alleen nog maar controle aan de hand van de overzichten die je onvangt
Ollie heeft afgelopen weekend ook in 20 minuten alles gedaan
Genoeg mensen die ook niet weten wat voor regelingen er zijn en hoe ze die kunnen aanvragen. En dan heb ik het echt over de sociale voorzieningen voor de mensen die in armoede leven. Deels ook weer eigen luiheid door er niet achteraan te gaan, maar anderzijds ook de complexiteit die het onmogelijk maakt voor sommige groepen.

Vandaar dat het imho van beide kanten moet komen. Als je wilt dat een groot deel van deze groep actie onderneemt, dan zal het systeem ook minder complex moeten worden gemaakt zodat deze groep dat ook daadwerkelijk kan. En dat zou goed kunnen zijn voor het zelfvertrouwen en tegelijkertijd ook de fraudegevoeligheid kunnen verlagen.

* GENETX had liever gister nog een vlaktaks.
Ik weet dat er ook genoeg zijn die soms de regeling(en) bijna even goed weet als de behandelend ambtenaar, maar dan hebben we het over beroeps bijstand trekkers (die zijn er in iedere gemeente).
Maar als je genoeg tijd hebt kun je er toch ook een studie van maken :+
En als Annemarie van Gaal over de mogelijkheden landelijk nieuws haalt zullen ze het nu toch wel weten. :+

Ollie moet even stoppen want het het worden teveel gezichtjes

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe dan meteen helemaal bij de tijd en gebruik NFC. Gewoon je smartphone of betaalpas met NFC even tegen de meter aanhouden en je hebt weer een week stroom en gas.
of andersom dat lijkt me wel vet, effe je nfc telefoon 15 euro eraf en bier halen
op een zonnige toekomst. (zo slim is het vast weer niet bedacht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Haha, allemaal berichtjes in mijn Tweakers-berichtenbox dat mijn verstuursels aangekomen zijn. Ik voel me net Sinterklaas <+:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:54
Hier 3 x OK4 binnen, bedankt.
Maar als je in Poeldijk was, dan was je al bijna hier en had je er ook nog koffie of iets anders bij kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 20:09:
Haha, allemaal berichtjes in mijn Tweakers-berichtenbox dat mijn verstuursels aangekomen zijn. Ik voel me net Sinterklaas <+:)
En zo weten we nog steeds niet wat Sinterklaas heeft mogen ontvangen :)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
xs2tom schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:10:
Hier 3 x OK4 binnen, bedankt.
Maar als je in Poeldijk was, dan was je al bijna hier en had je er ook nog koffie of iets anders bij kunnen krijgen.
Ik wist niet dat je daar woonde :)
ollie1965 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:14:
En zo weten we nog steeds niet wat Sinterklaas heeft mogen ontvangen :)
Een beetje geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 13:35
In sum: It appears that we’ve just seen yet another surprise from the climate system — and yet another process, like the melting of Antarctica, that seems to be happening faster than previously expected. And indeed, much like with that melting, the upshot if the trend continues is an especially bad sea level rise for the United States — the country more responsible than any other on Earth for the global warming that we’re currently experiencing.

http://www.washingtonpost...tially-dire-consequences/

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

zeegerd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 12:29:
In sum: It appears that we’ve just seen yet another surprise from the climate system — and yet another process, like the melting of Antarctica, that seems to be happening faster than previously expected. And indeed, much like with that melting, the upshot if the trend continues is an especially bad sea level rise for the United States — the country more responsible than any other on Earth for the global warming that we’re currently experiencing.

http://www.washingtonpost...tially-dire-consequences/
Dit is eigenlijk best wel verontrustend nieuws. Ik lees veel over o.a. de gevolgen van klimaatverandering en ben heel wat gewend. Uitleg van de auteur zelf. En voor de Youtubers onder ons.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 25-03-2015 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:48:

Ik ga straks naar SolarNRG in Poeldijk toe, en ik heb later vandaag leuk nieuws (vooral voor mij :) ).
Jeroen: Hoe is dit afgelopen :?
ben best benieuwd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 12:45:
Jeroen: Hoe is dit afgelopen :?
ben best benieuwd ?
Erg goed :) Ben nog wat aan het knutselen, komt met een paar daagjes online en dan zal ik het hier ook melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Zo, dit wordt over een paar weken een romp van een zonneboot :P

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/10915082/forumpics/DSC_0008.JPG

missen nog een paar dingen, maar dat zou deze week of in de loop van volgende week binnen moeten komen.
Pakket vooraan is balsa-hout. Kan je in je eentje tillen als je wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

flessuh schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 17:24:
Pakket vooraan is balsa-hout. Kan je in je eentje tillen als je wil ;)
Oké laat maar zien armen horizontaal en geen handelingen vooraf :+

Ollie ziet nog een pallet er aan vast zitten

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Wat is dat toch met bedrijfjes die zonnepanelen leggen?
2 hebben niet eens gereageerd op de vraag om een offerte (helemaal 0, noppes, nada, geen reactie) en eentje heeft kennelijk totaal niet geluisterd naar wat we willen en is ook nog eens ruim 1000 euro duurder dan de ander. En "wij zijn transparant in wat we doen" vertaalt zich kennelijk naar een 2-tal documenten met geen prijs-onderbouwing en gewoon een bedrag aan het eind en ook nog de plaatsnaam in de aanhef ipv. mijn naam. |:(

Maar goed, die ene die wel een redelijke offerte heeft gegeven, heeft zich niet goed gerealiseerd dat er een schoorsteen is met schaduw, dus daar moeten we het nog even over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat was in 2006 niet anders... destijds 10 offertes opgevraagd.* Als ik het me goed herinner van slechts drie bedrijven een serieuze reactie gehad, van twee bedrijven halfbakken reacties, van eentje pas na weken iets gehoord en van vier helemaal niets gehoord. Ik begreep (en begrijp) het ook niet. Kijk, dat je dumpprijzen-zoekers (die een mailtje "ik wil zonnepanelen" aan 20 bedrijven sturen) laat gaan als klant, daar kan ik inkomen - maar dan wel met een net tegenbericht. Maar ik hoor vaker dat serieuze offerte-aanvragen onbeantwoord blijven. Maf

* En ook serieus werk van gemaakt, wensen goed omschreven, schets gemaakt, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik denk het volgende: Kleine bedrijfjes, keiharde werkers uit de praktijk (die waarschijnlijk zzp-er zijn geworden). Meestal redelijk goed in hun vak, maar niet zo goed in administratie, klantcontact en verkoop.
(Komt in iedere branch voor, maar lijkt wel of het in zonnestroom land wat erger is)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
#kroegtalk

Ik snap die heisa om Jeremy Clarkson niet. Die man is een hufter (pardon my French) en als hij niet zoveel geld voor de BBC binnenharkte was hij allang weggestuurd. Opgeruimd staat netjes (hoewel hij natuurlijk gewoon elders voor een flinke bak centen aan de slag kan).

En om het breder te trekken: waarom zijn "celebrities" (people whom we celebrate) vaak zulke eikels? Waarom kiezen we als maatschappij zulke slechte rolmodellen? Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Het maffe is nog wel dat die eerste die wel een degelijke offerte stuurde, de directeur was, die zelf duidelijk dagelijks op daken staat om de panelen te installeren.
Bij het bedrijfje met de ronduit ontoereikende offerte was het een verkoper die naar eigen zeggen vroeger zelf bij de energiemaatschappijen gewerkt heeft en liever dit soort dingen deed.
Maar goed, was ook een beetje aparte man die over zichzelf spreekt in de derde persoon. Dus misschien voelde hij zich niet aangesproken toen ik mijn wensen uitte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Caesar syndroom?

Wij hebben een soortgelijke ervaring met niet reagerende bedrijven.

Misschien toch een te hoog beunhaas niveau?

Bedrijf wat op mijn werk de panelen heeft geïnstalleerd is eigenlijk ook maar zo-zo.

De panelen liggen op het dak en zijn aangesloten, maar wat liep die man te tobben met de instellingen om de omvormer online te krijgen. Uiteindelijk heb ik het maar gedaan.

Ik begrijp het als iemand geen kaas heeft gegeten van computers en internet en zaken als wifi instellingen, maar als je naar eigen zeggen bijna dagelijks met die omvormers werkt. ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:58:
#kroegtalk

Ik snap die heisa om Jeremy Clarkson niet. Die man is een hufter (pardon my French) en als hij niet zoveel geld voor de BBC binnenharkte was hij allang weggestuurd. Opgeruimd staat netjes (hoewel hij natuurlijk gewoon elders voor een flinke bak centen aan de slag kan).

En om het breder te trekken: waarom zijn "celebrities" (people whom we celebrate) vaak zulke eikels? Waarom kiezen we als maatschappij zulke slechte rolmodellen? Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
Wat hier meespeelt is dat de UK een enorm betuttelend land aan het worden is. Alles moet daar steeds maar wijken voor de politieke correctheid. Daar hebben veel mensen terecht genoeg van. En dat veel mensen hun favo prprogramma ten onder zien gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:50

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@offertes Zo'n zelfde ervaring heb ik met leaseoffertes voor een Renault Zoe.
2x nooit meer wat van gehoord, 2x een verkoper aan de lijn die het uit mijn hoofd probeert te praten (goeie verkoper ben je dan), 2x een offerte voor een Tesla (uhm... dat was niet gevraagd) en 4x een min of meer volledige offerte. De auto-commercie is nog altijd niet gewend aan elektrisch rijden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik begrijp best dat ze soms ook nog een alternatief geven. (Wie wil er nou niet net dat beetje meer verkopen....) maar om nou de vraag opzij te schuiven en enkel met een compleet ander aanbod te komen vind ik respectloos.

Zo ook pas gebeld over een offerte voor zonnepanelen, dat ik echt absoluut geen oost-west opstelling kon maken op een enkelen mppt... Verkeerde zuinigheid noemde hij dat. Terwijl er onderzoeken en praktijkervaringen zijn waaruit blijkt dat het prima opgelost wordt door de hedendaagse omvormers (amper een paar procent verschil). Dat schiet bij mij dan gelijk verkeerd... Als ik dat nou wil... Bovendien liet ik toch ook duidelijk merken dat ik heel goed wist waar ik over sprak. Zouden ze misschien alleen maar op zoek zijn naar de beste groothandel deals, en niet zoveel bezig zijn met productkennis?

[ Voor 3% gewijzigd door NovapaX op 25-03-2015 22:11 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Mijn ervaring is wel dat als je laat doorschemeren dat je verstand van het onderwerp hebt en weet wat je wilt, de hakken snel in het zand gaan.

Misschien om hun eigen gebrek aan kennis te verbloemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik heb wel laten doorschemeren dat de materie voor mij niet geheel onbekend is....
Dat hadden ze ook wel begrepen uit mijn aanvraag ;)
Maar als je voorstelt dat je dak 2.5x10m is en dat je er nog wel aan beide kanten van de panelen wilt kunnen komen, dan is het niet zo'n goed idee om 10 panelen van 1m breedte voor te stellen.
Het "omlopen" om de panelen heen is dan zeg maar 8 meter boven de grond hangen.
En 3 stuks 30x30 stoeptegels als ballast per paneel op die hoogte vind ik ook ietwat karig voor panelen onder een hoek van 20 graden op het hoogste punt in een straal van ettelijke tientallen meters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 13:35
TD-er schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:49:
Ik heb wel laten doorschemeren dat de materie voor mij niet geheel onbekend is....
Dat hadden ze ook wel begrepen uit mijn aanvraag ;)
Maar als je voorstelt dat je dak 2.5x10m is en dat je er nog wel aan beide kanten van de panelen wilt kunnen komen, dan is het niet zo'n goed idee om 10 panelen van 1m breedte voor te stellen.
Het "omlopen" om de panelen heen is dan zeg maar 8 meter boven de grond hangen.
En 3 stuks 30x30 stoeptegels als ballast per paneel op die hoogte vind ik ook ietwat karig voor panelen onder een hoek van 20 graden op het hoogste punt in een straal van ettelijke tientallen meters.
Gezien ik 'uit de omgeving' kom: wellicht ook een niet nader genoemd bedrijf uit Kolham? *wink*
Hoe dat bedrijf communiceerde met mij mbt een offerte en levering, echt nait normoal. Ik heb de bestelling op het laatst afgezegd en ben maar een eind omgereden naar een bedrijf dat me prima heeft geholpen.

Typisch ook dat best wat mensen hier op het forum vergelijkbare ervaringen hebben. Alsof het de bedrijven té goed gaat oid. Het leidde er wel toe dat ik bij allerlei geïnteresseerden heb gezegd: vermijd dat bedrijf, of neem voor lief dat er best wat mis kan gaan.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 21:36:
Wat hier meespeelt is dat de UK een enorm betuttelend land aan het worden is. Alles moet daar steeds maar wijken voor de politieke correctheid. Daar hebben veel mensen terecht genoeg van. En dat veel mensen hun favo prprogramma ten onder zien gaan.
Hmmmtsja, is van sterren verlangen dat ze een goed voorbeeld zijn "politiek correct"?

En Top Gear gaat niet ten onder hoor, ze vinden wel weer een ander naar mannetje (met die Chris Evans die ze overwegen komen ze een heel eind).

-edit-

Een advertentie voor kernenergie uit de jaren '70:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CA9Q_5JW4AAV6AS.jpg

Tijden veranderen.

[ Voor 11% gewijzigd door JeroenH op 26-03-2015 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
JeroenH schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 20:36:
Maar ik hoor vaker dat serieuze offerte-aanvragen onbeantwoord blijven. Maf
* En ook serieus werk van gemaakt, wensen goed omschreven, schets gemaakt, e.d.
Hm ik dacht dat we de enige waren. Hier ook 3 van de 5 die ik benaderde met een voorstel en tekeningen, die nooit hebben gereageerd. Blijkbaar willen ze geen geld verdienen. Dat is natuurlijk prima, maar het was wel correcter geweest als ze even vriendelijk hadden bedankt. Dan weet de klant ook waar ie aan toe is.

Heb ook wel vaker het gevoel gehad dat sommige bedrijven er niet van houden als je met een wensen- en eisenpakket komt. Alsof men het eng vindt dat je op gelijk of wellicht hoger niveau praat dan hun en dan vervolgens daarom de klant afblaffen of gewoon niet reageren. Vind het persoonlijk geen stijl, niet erg professioneel, maar ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
JeroenH schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 08:24:
[...]

Hmmmtsja, is van sterren verlangen dat ze een goed voorbeeld zijn "politiek correct"?

En Top Gear gaat niet ten onder hoor, ze vinden wel weer een ander naar mannetje (met die Chris Evans die ze overwegen komen ze een heel eind).
Hij kon best een hufter zijn, maar laten we eerlijk zijn... daar werd hij voor betaald. Dat was wat het programma onder andere ook net ff wat vermakelijker maakte. (ik ben helemaal geen autofreak, verre van, maar top-gear vond ik dan wel vermakelijk)

Maar dan wel gaan zeuren als het hufterige opeens niet in hun straatje past...
Het is net als een hond, je kan hem trainen tot een (valse) vechtershond, maar dan moet je niet gaan zeuren als hij een keer in je eigen benen bijt.
(beetje kromme vergelijking, van een mens mag je wat meer hersens verwachten natuurlijk)

Ik keur zijn gedrag niet goed, maar in mijn ogen had de BBC er (deels) zelf om gevraag. Ik heb dan ook een beetje een dubbel gevoel bij het feit dat hij de laan uitgestuurd is.
Ik ken ook verder het hele verhaal niet... en vindt het eigenlijk ook compleet onbelangrijk.

In anders nieuws: Volgende week wordt er een lading potentiele zonnestroom bij mij bezorgd oOo
Wie heeft zin om 320 kilo beton en 240 kilo aan alu, glas en Copper Indium Selenide ongeveer 6 meter het dak op te tillen? :P

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Rhaelak schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:19:
Mijn ervaring is wel dat als je laat doorschemeren dat je verstand van het onderwerp hebt en weet wat je wilt, de hakken snel in het zand gaan.

Misschien om hun eigen gebrek aan kennis te verbloemen?
Het Sunpower systeem uit m'n sig heb ik zelf aangelegd op een plat dak na een gezamelijke GoT inkoopactie (in 2009 als ik me niet vergis), dat was leuk en spannend om te doen en uit te zoeken.

Het systeem op het schuine dak van m'n woning wilde ik niet zelf aanleggen: te steil en ik heb geen zin om ongelukken te krijgen voor een besparing van een paar 100 Euro. Daarom heb ik een lokale installateur met PV-installatie ervaring en die samenwerkt met de lokale duurzame energiebedrijf gevraagd om mee te denken. Het dak is complex (L-vormig, dakkapel, zonnecollector, pijpjes) en ik had moeite om netje spassend zoveel mogelijk kWp erop te krijgen. Na twee overleggen over onze wensen (o.a. zoveel mogelijk kWh, hogere prijs geen bezwaar) verwachtte ik weer een Sunpower aanbieding te krijgen maar het werd LG: bijna net zoveel kWh maar veel gekoper dan Sunpower. Bij installatie hebben de uitvoerders ook hun best gedaan om de bekende Tetris rommeligheid te voorkomen en schaduwwerking van de dakkapel te minimaliseren. Dat lukt natuurlijk nooit helemaal goed met zo'n lastig dak en bovendien bleek de zonnecollector scheef in het dak te liggen maar het is aardig gelukt. De opbrengst is ook nog eens flink hoger dan verwacht.

Het kan dus wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Over Top Gear... probleem is niet alleen dat Clarkson weg is.. de contracten van Hammond, May en één van de hoofd producers lopen allemaal deze maand af. Hammond en May hebben al aantal keer een hint gegeven dat ze niet zonder Clarkson door willen, en die producer is een goede vriend van Clarkson...

Dat zou er dan op neer komen dat ze waarschijnlijk alle presentatoren moeten vervangen, dat terwijl Sky al gehint heeft alle 3 de heren over wil nemen voor een auto programma (alleen naam Top Gear ligt bij BBC).

En over zonnepanelen.. ik woon nog thuis aangezien ik studeer, en vreemd genoeg heeft mijn vader het vaak over zonnepanelen, maar daadwerkelijk offerte aanvragen doet hij niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laat hem hier eens lezen dan misschien gaat tie dan overstag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flessuh schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:23:
Over Top Gear... probleem is niet alleen dat Clarkson weg is.. de contracten van Hammond, May en één van de hoofd producers lopen allemaal deze maand af. Hammond en May hebben al aantal keer een hint gegeven dat ze niet zonder Clarkson door willen, en die producer is een goede vriend van Clarkson...

Dat zou er dan op neer komen dat ze waarschijnlijk alle presentatoren moeten vervangen, dat terwijl Sky al gehint heeft alle 3 de heren over wil nemen voor een auto programma (alleen naam Top Gear ligt bij BBC).
Of Top Gear het haalt, of dat dit trio bekendheden weer aan de bak komt zal me absolute worst wezen. Met beiden zit dat vast wel goed, daarvoor zijn de geldstromen te groot. Die stoppen niet zo maar.

Mijn punt was de vraag waarom zoveel van de mensen die we bewonderen ("celebrities") zulke nare mensen zijn. en mensen die eigenlijk niet als voorbeeld zou willen zien. Waarom komen de Justin Biebers van deze wereld in het nieuws met snoeihard rijden hun supercars, de Charlie Sheens van deze wereld met drugsgebruik en het verslijten van vrouw na vrouw, en de Jeremy Clarksons van deze wereld met het beledigen en zelfs slaan van andere mensen? Of zie ik het helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn punt was de vraag waarom zoveel van de mensen die we bewonderen ("celebrities") zulke nare mensen zijn.
omdat zij de dingen doen die wijzelf niet doen maar stiekem ook wel eens een keer willen zeggen of doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima laat ze alle 3 maar over gaan naar nieuwe zender, kijk ik daar verder. Ik heb echt zo'n hekel aan dit politiek correcte geneuzel. Als ik saai gemekker + 100% reclame wil kijken zet ik RLT autowereld wel op :+
Clarkson is en blijft een held

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:15
flessuh schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:23:
En over zonnepanelen.. ik woon nog thuis aangezien ik studeer, en vreemd genoeg heeft mijn vader het vaak over zonnepanelen, maar daadwerkelijk offerte aanvragen doet hij niet :(
Dan doe jij het voor hem?

Zoek het goed uit en zorg dat hij alleen nog een handtekening hoeft te zetten. Dit werkt best overtuigend (weet ik uit ervaring):
"Pap, zet hier een handtekening en je kunt de komende 20jaar 15% rendement pakken op de €5000,- (?) die je investeert!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

ff wat anders, wat zijn die kids van tegenwoordig toch watjes :

http://www.duurzaamgebouw...illen-gewoon-morgen-wonen

Vroega verbouwden we gewoon ons huis helemaal voordat we gingen wonen .... (3x gedaan)

Wel een grappige ontwikkeling trouwens, constante kwaliteit uit de fabriek.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Sommige mensen kunnen inderdaad niet tegen keuzes :P
Wij hebben er een maand aan besteed grofweg, aan het klussen aan onze nieuwbouw woning. En nog steeds zijn er allemaal kleine klusjes die tussendoor moeten gebeuren.

Ziet er toch wel leuk uit in ieder geval, zo met al die zonnepanelen als dak. Warmtepomp als verwarming denk ik? Ben benieuwd naar de verdere specs.
En hoe de woning dan is opgebouwd. Bij ons werd er toch echt een geraamte gestort van beton. De rest komt als panelen met de vrachtwagen en wordt er inderdaad zo opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.volkerwessels.com/nl/projecten/detail/morgenwonen

Check dat filmpje, super vet om te zien. Inderdaad warmtepomp, geen gas aansluiting.

http://www.morgenwonen.nl...ails/exterieur/fundering/
Hier kan je in detail alle technische details zien per onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 11:41:
omdat zij de dingen doen die wijzelf niet doen maar stiekem ook wel eens een keer willen zeggen of doen
Ik snap het niet... Ik heb geen zin om collega's op hun gezicht te slaan. Ben ik raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je kunt het ook anders zeggen.

Ook de celebrities zijn een afspiegeling van de samenleving, daar zitten genoeg nare mensen tussen die hun buurman, collega of andere bekende wel eens iets gezegd, toegeworpen of aangedaan hebben (waar ze later waarschijnlijk, of hopelijk, spijt van hebben.)
(meestal als sprake was van drank, grote stress, psychisch disfunctioneren of iets dergelijks.)

Maar van celebrities wordt het nou eenmaal groots uitgemeten.

Er worden dagelijks mensen ontslagen omdat ze zich niet goed gedragen hebben op de werkvloer of daarbuiten.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja dat is ook weer waar. Moeten we het probleem dan bij de media zoeken die deze mensen te veel aandacht geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nee joh, gewoon voor kennisgeving aannemen en je niet druk om maken. Blijkbaar wil de gemiddelde stompzinnige lezer/kijker dit ook weer horen.
Lekker boeien dat die man zich misdragen heeft en ontslagen wordt.
Dat lijkt me op zich de normale gang van zaken. (het ontslag dan he, niet de misdraging)
Ik hoop dat hij er spijt van heeft, zijn excuses aangeboden heeft en verder weer zijn leven verder kan leven.
(en een eventuele straf hoort hij ook gewoon te accepteren mocht het zover komen dat een rechter daartoe besluit.)

Voor mij wordt zo'n man er niet per definitie minder op, ervan uitgaande dat hij niet met voorbedachte rade te werk is gegaan. Ik hou mezelf maar voor ogen dat ik zelf waarschijnlijk geen haar beter zou zijn mocht ik in dezelfde situatie zitten. (hij schijnt nogal overwerkt, gestresst en prive aangeslagen geweest te zijn)
http://www.dailymail.co.u...-again.html#ixzz3VR3YIKfW

[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 26-03-2015 12:42 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Duits windmolenpark stuit op 'tegenwind' van nederlandse buurtgemeenten...

<zucht>
http://www.gelderlander.n...park-reichswald-1.4825245

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@jeroenh wat ik er mee bedoelde te zeggen is
we denken allemaal wel eens van nu zeg ik er het mijne van maar toch doen we dat niet
zulke lui zeggen het gewoon wel

en wij kijkers zijn er of finaal weg van kijk naar topgear
of we klagen kijk naar boer zoekt ho** eh vrouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Er staat weer een mooi stukje over de eRadiator van Nerdalize op de frontpage.

video: De eRadiator van Nerdalize - Serververwarming voor in de woonkamer

Ik blijf het een leuk concept vinden

De discussie eronder over gas vs elektrisch verwarmen is ook wel grappig, haha
Jammer dat er zo nog maar bij weinig mensen veel bekent is over warmtepompen

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

NielsTn schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:46:
Duits windmolenpark stuit op 'tegenwind' van nederlandse buurtgemeenten...

<zucht>
http://www.gelderlander.n...park-reichswald-1.4825245
En wat was de reden van Gennep om Nee te zeggen? Het park is gepland op zo'n 9 à 10 km van Gennep, 8 km van het dorp Ottersum en 5 km van het gehucht Ven Zelderheide.

Edit:
Overigens bezigt de anti-wind club Tegenwind Reichswald zich van de geeikte onzin die je telkens tegenkomt op dergelijke sites.
Windkracht zal maar een klein deel van de volledige energievraag kunnen leveren. Andere duurzame bronnen zullen nodig zijn.
Dit is een stroman argument. Hetzelfde is van vrijwel elke energiebron te zeggen. Er is geen enkele vorm van energie buiten aardolie die alle primaire energieverbruik zou kunnen afdekken (mocht je dat überhaupt willen).
De fluctuaties in de stroomproductie zullen moeten worden opgevangen door andere bronnen. Voorlopig blijven daarvoor gas en kolencentrales nodig. Om deze opvang te garanderen worden er inmiddels kolencentrales bijgebouwd.
Is pertinente onzin.
Stroom kan niet vervoerd worden over grotere afstanden zonder grote verliezen. De opgewekte stroom moet dus in de directe omgeving (kunnen) worden gebruikt.
Dit is het omdraaien van voor- en nadelen. Nijmegen, Arnhem en het Ruhrgebied liggen in het voor- en achterland van het Reichswald.
Windturbines hebben ongewenste neveneffecten voor de mens
Diverse nationale medische academies hebben deze claim onderzocht en hebben daarvoor geen steekhoudend bewijs gevonden.
vormen gevaar voor vogels en vleermuizen.
Strijd eerst maar eens tegen huiskatten, auto's, gebouwen en hoogspanningsmasten vóórdat je tegen wind strijd want die eerstgenoemden doden vele honderden tot duizenden malen meer vogels en vleermuizen dan windturbines. De vogelbescherming is dan ook vóór (goed gesitueerde) windenergie.
Op zee...
NIMBY dus, hier niet, daar wel (en dáár is natuurlijk ook een NIMBY club).
Windenergie is (nog) niet rendabel.
Tuurlijk wel. Net als dat kolenstroom rendabel is dankzij het afwentelen van kosten op de maatschappij.
Het bestaat dankzij forse subsidies van de overheid.
Dit is een Duits windpark, die krijgen geen subsidie van de overheid.
Dit slokt veel gemeenschapsgeld op, waarvan energiebedrijven, initiatiefnemers en grondeigenaren profiteren (volgens het NKPW gaat het in Nederland om honderd miljoen euro per jaar).
Dit is een Duits windpark en ontvangt daardoor geen gemeenschapsgeld. Bovendien is in Duitsland, anders dan in Nederland, bijna de helft van de windenergie direct in handen van burgers (veelal de directe omwonenden).
Tegelijk is investeren in windkracht riskant, mede door deze afhankelijkheid van een gulle overheid
Duh!, elke investering heeft een risico, maar dit is een Duits windpark, en de voorwaarden voor investeren in duurzame (wind) energie in Duitsland is juist heel stabiel en voorspelbaar. Duurzame energie is niet voor niets zo succesvol in Duitsland.
Ten tweede dient men zich te realiseren dat bij de productie, transport en aanleg van windkrachtparken veel CO2 vrijkomt.
De EROI is circa 20 tot 30 en dat is hoog. Een windpark bespaart veel CO2.
Er is berekend dat hooguit 30% van de door wind opgewekte stroom daadwerkelijk CO2-vrij is.
Dat is op basis van broddelwerk van één notoire Nederlandse anti-wind lobbyist (Lukkes). Diverse serieuze Nederlandse en internationale studies van o.a. TenneT/TUDelft, KEMA, National Grid enz. komen uit op hele hoge reducties (90+%).
Tenslotte betekent een afname van de CO2 in het ene land een verhoogde emissienorm elders, aangezien emissienormen verhandelbaar zijn. Er kunnen dan (elders in Europa) extra kolencentrales worden bijgebouwd.
Ah, het waterbedeffect. Het gaat er vanuit dat er krapte is op de emissiemarkt maar die is er niet: zelfs zonder windenergie worden niet alle uitstootrechten gebruikt, CO2-uitstoot vermindering in de elektriciteitvoorziening leidt daarom tot totale CO2-reductie. Overigens zou hetzelfde bezwaar ook voor kerncentrales opgaan.

Oftewel dit is het gebruikelijke kritiekloze copy/paste werk dat op vrijwel elke anti-wind site te vinden is en waarvan weinig tot niks klopt. Het lijkt meer bedoeld om twijfel te zaaien.

[ Voor 83% gewijzigd door styno op 26-03-2015 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@styno: met name bezwaren dat Gennep (en gemeente Groesbeek-Millingen) zich niet gehoord voelen, het milieu aspect (bekende klachten), uitzicht en invloed van het toerisme in de nederlandse regio....
Dat is wat mij nu zo even op t netvlies ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

NielsTn schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:46:
@styno: met name bezwaren dat Gennep (en gemeente Groesbeek-Millingen) zich niet gehoord voelen, het milieu aspect (bekende klachten), uitzicht en invloed van het toerisme in de nederlandse regio....
Dat is wat mij nu zo even op t netvlies ligt.
Druk maken over het veronderstelde milieu-effect terwijl het Nederlandse deel van het Reichswald volledig is weggekapt en een enorm zand/grind winningsproject tegen de Duitse grens aan ligt waar slechts enkele jaren geleden nog een uitbreiding voor is goedgekeurd. :?

Tourisme is al op diverse plekken in het buitenland onderzocht, o.a. Schotland, Duitsland, VS. Economische zorgen zijn grotendeels ongegrond.

Telkens wijst onderzoek uit: slechts een kleine minderheid van de touristen en bevolking is daadwerkelijk negatief tegenover windturbines. Maar die minderheid heeft wel een in verhouding veel grotere stem en impact in de uitvoering van dit soort projecten.

Voorbeeldjes:
http://www.umweltbildung....ce454310e6a44a0c11f7227e4
http://www.naturpark-eife...el_09_2012_1352198281.pdf
http://www.offshore-stift...urism_study_final_web.pdf

Edit:
Het volgende is ook weer gewoon pure suggestieve bangmakerij:
Tevens geldt dat bij een eventuele brand - bijvoorbeeld wegens een technisch defect of blikseminslag - de schade in een bosomgeving niet te overzien is. Vanwege de enormen hoogte kan een turbinebrand niet geblust worden. De brandweer laat het vuur uitwoeden. De vele tonnen zware rotorbladen starten daarbij brandend naar beneden. De gevolgen van zo'n ongeval in het Reichswald tijdens een droge zomer kan men zich voorstellen. Dat branden in windturbines geen zeldzaamheid is, is ondermeer op te maken uit de Liste von Unfällen an Windkraftanlagen in Deutschland und Österreich.
1) Op de Veluwe staan 0 (nul!) windturbines en er zijn elk jaar meerdere branden.
2) In Duitsland en Oostenrijk waren 9 branden in windturbines in 2013. In Duitsland alleen al stonden dik 20.000 windturbines en in Oostenrijk (schat ik conservatief op basis van MW) dik 1000. De kans op brand in het Reichswald door windturbine is dus op basis van die cijfers 0.005% per jaar (eens in de 200 jaar). De kans dat het toevallig in de zomer gebeurt is nog eens 3x lager en dat het tijdens een droge zomer gebeurt nóg lager.

De bijdrage van windturbines aan "niet te overziene schade aan de bosomgeving" is dus nihil vergeleken met andere menselijke en natuurlijke factoren.

Edit 2:
Die site staat echt vol onzin. Bewust of uit onkunde? Zeg het maar. Neem nou de economische pagina.
Het is misschien een open deur, maar windturbines produceren meer stroom in gebieden waar het veel en stevig waait. Dit zijn de zeeën, kustgebieden, grote open vlaktes en op de kammen van berggebieden.

Toch wijst men nu in Duitsland gebieden aan die veel minder rendabel zijn voor het ontwikkelen van windparken, zoals het Reichswald (zogenaamde Konzentrations gebieten).

Deze ogenschijnlijke onlogische keuze is gemaakt omdat de netwerken die nodig zijn om de stroom te transporteren van de noord-Duitse kustgebieden naar de gebruikers in de bevolkingscentra in midden en zuid-Duitsland nog niet zijn aangelegd.

Duitsland investeert dus in onrendabele windparken omdat men niet eerst een goede infrastructuur heeft aangelegd. Dit is verspilling van gemeenschapsgeld. Men zou dus eerst de infrastructuur moeten oplijnen voor parken op de meer rendabele locaties.
Het gaat om een Duits project maar de website laat een windkaart voor Nederland zien met als redenatie dat vanwege de slechte windcondities in oost-Nederland (in vergelijking met onze zeekust) het onzinnig is om die turbines in het Reichswald te zetten. Maar eigenlijk geeft de site zelf al het antwoord op hun vraag: vanuit Duits oogpunt is het juist heel slim om die turbines daar te plaatsen. Door de sterke stijging van het terrein zijn de windcondities er juist uitstekend! Vergelijkbaar met enkele kilometers landinwaarts van onze kust (6,4 meter per seconde op hubhoogte is de verwachting). Tevens ligt het windpark dicht bij grote afnemers in tegenstelling tot windparken op het Duitse deel van de Noordzee. De keuze is dus technisch en economisch juist heel logisch.

Bij de volgende stelling wordt de hand ook weer schromelijk overspeeld:
Uit gerechtelijke uitspraken is bevestigd dat huizen in de nabije omgeving van een windpark met 15 tot 25 % in waarde zullen dalen (ref. 5).
Een ieder die het gerefereerde document daadwerkelijk leest en daarbij verder komt dan alleen de tabel 1 ziet dat die stelling onhoudbaar is gegeven de referentie.

[ Voor 55% gewijzigd door styno op 26-03-2015 17:03 ]

Pagina: 1 ... 82 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.