De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 81 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.730 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:07:
Duidelijk iemand die dit forum gebruikt als handig gratis reclamemedium om mensen binnen te hengelen voor die enquete. Gelijk met je eerste post zo binnenvallen is niet volgens de netiquette (vind ik).
Ik probeer te verleiden...... (1 van mijn verbeterpunten in mijn IOP ;) )

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:45:
Ik denk het niet, maar het geïmporteerde hoogcalorisch gas (bestemd voor industrie e.d.) kan niet in Groningen worden opgeslagen. Het was een antwoord op de vraag waarom er in Groningen niets in de grond wordt gepompt.
Je hebt in Groningen de Zuidwending opslag, die is voor laagcalorisch gas. De grote reden dat er geen gas teruggaat in het Groningen veld is geologisch - het veld is voor een praktisch bruikbare opslag veel te groot en te poreus, daar gebruik je liever kleinere velden voor. En daarvan zijn er genoeg, ook offshore.

Overigens is laagcalorisch gas een aflopende zaak (zeker nu de Groningen productie versneld omlaag gaat), de transitie naar hoogcalorisch is onvermijdelijk. Nieuwe verwarmingsketels die alleen met L-Gas werken worden binnenkort verboden. Je kan de boel nog wat rekken door stikstof injectie in H-Gas, maar dat is voor iedereen prijzig.

Niet alle H-Gas is import overigens, de Nederlandse Noordzee velden zijn ook allemaal H-Gas.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 17-03-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:35
Bedankt voor de extra uitleg! Ik wist niet dat er een omschakeling aan zat te komen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Dat betekent dus waarschijnlijk weer een goed moment voor de leveranciers om de gasprijs onevenredig met de energetische waarde te doen laten stijgen...
* NovapaX wil een energieneutrale woning zonder gas! (maar helaas zijn de mogelijkheden in de huidige woning te beperkt)

[ Voor 4% gewijzigd door NovapaX op 17-03-2015 14:52 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij zijn twee studenten die net begonnen zijn met een afstudeerproject. Wij programmeren apps en zouden als afstudeerproject graag een app ontwikkelen die een bijdrage kan leveren aan een duurzamere samenleving.

De hoeveelheid grijze/groene energie varieert door de dag heen. De groene energiemomenten zijn de momenten dat er een grote hoeveelheid duurzame energie aanwezig is in het net. Door hier inzicht in te verschaffen met de app willen we de afname van energie op deze momenten stimuleren. Er kan dan zelf een bijdrage worden geleverd aan de verduurzaming van de energiesector.

De enquête is vrij algemeen, maar geeft ons goede eerste inzichten.

In ieder geval bedankt voor je feedback; altijd welkom!
ollie1965 schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 13:01:
[...]

Maar euh.....

[...]

[...]

Ik heb de onderzoeksvragen gelezen maar kan me nog niet voorstellen wat de app voor meerwaarde moet geven.
Ik denk redelijk groen te zijn en neem ook alleen maar groene energie af (zeer bewuste keuze energie leverancier), laten we dat even beter zeggen ........ik koop in waardoor er een duurzame producent goed kan verkopen want duurzame electronen zijn nog niet zo goed te sturen op het net :+

Definieer "groene energie momenten" eens en wat ik ermee kan doen, ik heb namelijk nog geen flauw benul wat jullie denk/ontwikkel richting is.
Zitten jullie te denken aan een app die apparaten aanschakeld op het moment dat er veel duurzame energie geproduceerd wordt? Zo ja waarom zou ik dat willen als ik er nog niet mee be-voordeeld -nadeeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
NovapaX schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:52:
Dat betekent dus waarschijnlijk weer een goed moment voor de leveranciers om de gasprijs onevenredig met de energetische waarde te doen laten stijgen...
De energetische waarde zie je als leverancier helemaal niet, door de netbeheerder afgerekend in energie (kWh), niet in volume, en de conversie naar m3 gaat al wettelijk gestandaardiseerd via een standaard calorische waarde (35.17 MJ/m3), daar heeft de leverancier geen stem in, dat is puur een technische zaak van de netbeheerder. De hele reden dat er in Nederland naar consumenten toe nog een afrekening in kuubs is, is "legacy". In omliggende landen werkt men met gas ook gewoon met energie (ct/kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Nee dat zal niet, maar volgens mij zal je gaat toch echt meer gaan betalen per kuub.
Die standaard calorische waarde zal wel aangepast worden dan.
Of verwacht je dat je gas met een hogere energetische waarde voor hetzelfde geld per kuub gaat krijgen?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NovapaX schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 14:52:
(maar helaas zijn de mogelijkheden in de huidige woning te beperkt)
Ik zit met precies hetzelfde. Daarom ben ik gestopt met investeren en heb ik de geldstroom omgebogen naar het aflossen van de hypotheek. Ik zorg uiteraard dat een volgende woning veel meer mogelijkheden biedt tot verduurzaming. Al doende leert men he :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Wellicht dat jij (en anderen hier) dit topic dan ook nog wel interessant vindt (heeft indirect vrij grote raakvlakken met een duurzame levensstijl)
Financiële onafhankelijkheid - Deel 2

laat je niet direct afschrikken door de ietwat fanatieke aanpak die sommigen er op na houden, ieder zijn meug :D

[ Voor 31% gewijzigd door NovapaX op 17-03-2015 15:24 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 15:02:

De hoeveelheid grijze/groene energie varieert door de dag heen. De groene energiemomenten zijn de momenten dat er een grote hoeveelheid duurzame energie aanwezig is in het net. Door hier inzicht in te verschaffen met de app willen we de afname van energie op deze momenten stimuleren. Er kan dan zelf een bijdrage worden geleverd aan de verduurzaming van de energiesector.
Dus jullie zitten aan een app te denken die de pricing van groene energie inzichtelijk maakt?
Uitgaande van pricing in korte termijnen voor de consument?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Ik kom er wat laat achter, maar voor mensen in de omgeving van Enschede staan de komende 3 sessies van Studium Generale in het teken van energietransitie. Het eerste college/talk begint over een uurtje. Het is gratis.
http://www.utwente.nl/bms/sg/programma/energie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:47

ericplan

5180 Wp PV

Waarom mag duurzaamheid niets kosten? Waarom steeds weer die eindeloze discussies over TVT?
Hoeveel paar schoenen heb je in je kast staan? Waar gaat de zomervakantie dit jaar naar toe?

Als je echt bijna niets te besteden hebt is het begrijpelijk dat je niet zomaar geld uitgeeft. Maar anders zou een beetje geld uitgeven aan duurzaamheid, zonder dat je het zelf terugverdient echt geen kwaad kunnen. De aarde is met elk beetje geholpen. We zitten in een noodgang onze planeet te verkloten en men maakt zich druk over TVT.
TVT is een nutteloos begrip. Weet iemand wat de gasprijs over vijf jaar zal zijn? En de rente? En over 10 jaar?

Duurzaamheid is meer dan geld. Denk daar maar eens over na voordat je morgen gaat stemmen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55

aip

2x eens, 2 x oneens. Dat wordt m dus alvast niet....

Maar goed, dit lijkt me niet de plaats voor dat soort discussies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er valt weinig te kiezen uit een verzameling spindocters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PvdD bijvoorbeeld?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Partij van het Gezonde Verstand, blergh, dat bekt ook voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Politici zijn per definitie vervelend. Ze worden blijkbaar betaald om kiezers voor de gek te houden, want nooit komt er iets van een verkiezingsbelofte terecht. Maar als een collega ze eerlijk verteld dat hij iets heeft teruggevonden wat ze kwijt waren dan moet hij weg. Snap je dat nou? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
zeegerd schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 07:44:
[...]

TD-er, bedankt voor die grafieken, nogal onheilspellend.

Zelf gegenereerd dus? Waar heb je de data vandaan, KNMI? Ik wist niet dat er zoveel bevingen waren, bijv van je lichtste categorie (alles boven M0,5) 1000 per jaar? Dat is bijna 3 per dag gemiddeld. Dat zie (en voel ;) ) ik zo niet terug.

Bijv, zie de overzichten via http://www.knmi.nl/seismologie/aardbevingen-nederland.html
In 2014 tel ik er zo ongeveer 100 (totaal). Nog steeds vrij veel, maar geen factor 10 hoger. Ben benieuwd.
Ik heb getracht mijn hersenspinsels hier samen te vatten.
Maar als er iets onduidelijk is, hoor ik het graag.
Onderaan staan de linkjes naar de door mij gemaakte spreadsheets (OpenOffice en Excel formaat)
Data komt van opengis.eu, die op de site van de Groninger Bodem Beweging gelinkt staat (rechtsboven op hun site)
En 1000 per jaar zitten we gelukkig nog niet op.
We zitten inmiddels op zo'n 1000 lichte bevingen sinds 1986.
... lees verder onder de reactie van !null.... ;)
!null schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 09:03:
[...]

Hoe moet ik dit lezen, wat bedoel je met "Aardbevingen => magnitude"?
Is dit het aantal aardbevingen opgeteld aan de hand van magnitutde? Dus (1x 2.0) + (1 x 3.6) + .. etc
Dus de schaal is dan opgetelde magnitude bij elkaar?
Elke lijn stelt het cumulatieve aantal voor van van alle bevingen >= magnitude.
Oftewel een "1.1" telt mee voor de lijnen "0.5", "0.75" en "1.0" en niet voor de rest.
Een "3.6" telt dus voor vrijwel alle lijnen mee.

De schaal is dus puur aantal bevingen, maar wel cumulatief. Dus geteld vanaf het moment dat het KNMI ze is gaan bijhouden.
En daar zit 'm nu net de crux.
Tot 1996 hebben ze niets vastgelegd wat "< 1.5" was en volgens mij hebben ze daarna nog een aantal sensoren verbeterd danwel toegevoegd.
Vandaar dat ik de meetdata van voor 2000 eigenlijk niet durf mee te nemen.

Verder heb ik dus gezien dat de exponent (dus de groei) van de exponentiële functies afhankelijk is van de minimale magnitude.
Dus de lijnen van de lichte bevingen stijgen sneller dan die van de zwaardere bevingen. Maar evengoed blijft het allemaal exponentieel.
Om schattingen te kunnen maken, heb ik dus een fit gedaan op de exponent en heb als punten de exponenten van "1.0" en "2.75" gebruikt en zodoende kun je redelijk interpoleren en extrapoleren, oftewel ook schattingen doen over bevingen met een kracht die nog niet zijn voorgekomen.
Hetzelfde met het aantal bevingen van "nu", zodat je de hoogte van de lijnen (verticale verplaatsing) kunt schatten.
Dit is absoluut niet bedoeld om te kunnen zeggen "op 12/3/2020 krijgen we een 4.0 beving", maar wel om te kunnen inschatten of het waarschijnlijk is of we binnen afzienbare tijd een "4.5" of "5.0" krijgen.
En dat blijkt niet uit deze data. (gelukkig)
Dat is de enige reden voor die grafiek die doorloopt tot 2080. Voor de rest is 'ie waarschijnlijk totaal onbruikbaar. Of het moet gaan om mensen duidelijk te maken wat voor duizelingwekkende hoeveelheid bevingen je kunt krijgen bij exponentiële groei.

En door die fit door de exponent te trekken, kun je ook enigszins een bovengrens berekenen van de maximale beving die je kunt verwachten.
Dat is namelijk als de groei (dus de exponent) 0 is en dat is vanaf 6.45 op de schaal van Richter.
Dus gegeven dat de exponentiële groei oneindig lang door zou zetten, dan is dat de maximale kracht die je kunt krijgen. Praktisch onmogelijk dus, want zoveel gas is er niet om oneindig lang door te gaan :)
Maar goed, neemt niet weg dat ik dus absoluut niet kan inschatten wanneer we hier op een kantelpunt zitten, dus dat de groei afneemt.
Voor hetzelfde geld krijg je dat pas wanneer je stopt met de gaswinning en dat zal pas zijn als het veld leeg is. Dus dan gaan we nog zo'n 20 jaar door met exponentiële groei.

Maar goed, gegeven een niet afnemende groei en dat je een 2.0 beving (en soms een 1.5) kunt voelen, zitten we dus op zo'n 100 voelbare bevingen in de komende 5 jaar en 200 stuks de 5 jaar erna.... enz.
Dat is het hele probleem met exponentiële groei en dat snappen mensen meestal niet.

Kortom, ik heb geen idee hoe het nu verder gaat, maar het is in elk geval nu nog niet te zien dat de exponentiële groei af lijkt te nemen. Dus het lijkt mij aannemelijk dat we nog wel even doorgaan met die exponentiële groei.

En bevingen die je niet kunt voelen, kunnen nog steeds schade aan woningen geven.
Mijn Omnidots bevingssensor is al een keer omgeruild, omdat 'ie constant zoveel trillingen gaf dat ze dachten dat 'ie defect was. De nieuwe sensor gaf dezelfde data... :X
En exponentiële groei in aantal bevingen geeft waarschijnlijk ook een exponentiële groei in schade. Dus hoe dat in de toekomst zal gaan???

Let wel, dit is puur en alleen statistiek, zonder geologische kennis van zaken.
Ik heb dus geen idee wat er gebeurt als er een zoutlaag ineens zou breken (en of dat kan?) en dat zou dus krachten kunnen geven die heel anders zijn dan wat er tot nu toe geweest is.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zo, aan iedereen aan wie ik de afgelopen tijd iets verkocht heb: alles is ingepakt en staat klaar voor verzending. Vrijdag ben ik vrij, dan gaat het allemaal naar het postkantoor. Maandag zullen de meeste van de duurzame gadgets hun nieuwe eigenaren wel bereikt hebben :)

Ik voel mijn huis leger worden. Behalve deze verkoopacties heb ik ook heel veel weggegooid. De lentekriebels zullen we maar zeggen :)

[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 17-03-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Fijn, opruimen ;)
komende week gaat mijn laatste fossiele brandstof motor in de verkoop, een Fireblade uit 1998.
Dan rijd ik elektrisch woon-werkverkeer, en fiets ik veel voor m'n transport-behoefte.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 22:20:
Zo, aan iedereen aan wie ik de afgelopen tijd iets verkocht heb: alles is ingepakt en staat klaar voor verzending. Vrijdag ben ik vrij, dan gaat het allemaal naar het postkantoor. Maandag zullen de meeste van de duurzame gadgets hun nieuwe eigenaren wel bereikt hebben :)

Ik voel mijn huis leger worden. Behalve deze verkoopacties heb ik ook heel veel weggegooid. De lentekriebels zullen we maar zeggen :)
Ik dacht al even dat je ging verhuizen ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Haha, nee nog niet hoor :)

De tweeling kruipt, en staan is niet heel veel ver weg meer, dus het werd eens tijd om eens een kritische blik te werpen op de onderste één meter in de woonkamer. Daarbij kwam ik dus heel veel apparaatjes en boeken tegen die weg konden. Ik heb een flink gedeelte kunnen verkopen, een ander gedeelte is al naar de kringloopwinkel en de rest is afgevoerd.

Geeft wel lucht moet ik zeggen.

-edit-

Daarbij de komende tijd (jaar) toch zeker weten geen tijd voor nieuwe projecten en duurzame initiatieven. De focus ligt nu op de kids en World Solar Challenge.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 18-03-2015 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik twijfel waar ik op moet stemmen.....

PvdD = zeer groen maar jammeren over megastallen en die zielige diertjes (ons voedsel)

GroenLinks= Ook groen maar willen mijn geld weggeven aan andere mensen. ( beetje is goed maar je moet het niet overdrijven: vermogens belasting)

VVD = die zijn niet erg groen lijkt me, alleen dat stuk waar geld me verdiend wordt.

PVDA Niet groen en geven ook mijn geld weer weg.

Is er nog een partij die wel duurzaamheid voorstaat maar niet bovenstaande nadelen heeft ?
Gewoon de "partij van de duurzaamheid". veel windmolens, stimulering zonnepanelen enz, geen economische groei, geen vergaande herverdeling geld (anders had ik niet hoeven studeren).

Ga je gang : Ik luister :Y

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Ik vrees dat we een eigen partij moeten beginnen.

DuurzaamNederland

Maar of dat stemmen op zal gaan leveren?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Van de eerste (twee) weet je vrij zeker dat ze bij hun idealen blijven. Dat hoef je bij VVD en PvdA niet te verwachten. Iets met ervaringen uit het verleden....

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:55

aip

Van de tweede weten we -iets met steun aan militaire missies enzo- uit ervaring dat dat van die idealen nogal meevalt. (het zijn net echte politici).

In other news: http://www.volkskrant.nl/...r-groene-stroom~a3910802/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 13:35
Geld 'weggeven' is niet zo erg, hoor, integendeel - net zo min als wat meer nivellering (bij de input- of outputkant om het zo te zeggen, dus sowieso minder hoge beloningen/bonussen en/of hogere belasting bij hogere inkomens).

Wetenschap erbij om dit te ondersteunen? Eigenlijk laten alle nieuwste inzichten zien dat zo'n ontwikkeling beter voor de maatschappij als geheel is.

Zie bijv deze verschillende invalshoeken. Korte TED-presentaties:
The puzzle of motivation: YouTube: Dan Pink: The puzzle of motivation
The paradox of choice: YouTube: Barry Schwartz: The paradox of choice
The costs of inequality: YouTube: The Costs of Inequality: Joseph Stiglitz at TEDxColumbiaSIPA
How economic inequality harms society: YouTube: Richard Wilkinson: How economic inequality harms societies

Vooral de eerste twee zijn must-see en zouden veel ogen moeten openen (ook met erg veel humor nog toevallig).

En natuurlijk ook, het nog vrij nieuwe boek van 'onze eigen' Rutger Bregman:
http://kiosk.decorrespond...s-geld-voor-iedereen-boek

Aan de andere kant is juist de VVD de partij die dit soort bewegingen lijkt tegen te houden. De grootste partij op dit moment in de Kamer. Snelle conclusie: de mens is irrationeel, kortzichtig en hebzuchtig. ;)

Zo, de knuppel is in het hoenderhok beland. Stemmen maar!

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Elektrische gemalen kunnen prima helpen met het afvlakken van pieken/dalen in duurzame energie-opwek: http://www.parlementairem...vij5epmj1ey0/vjsb7snvowz8

Da's interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
In de laatste winter ben ik mij eens gaan verdiepen in ons HPCube lucht/waterwarmtepompsysteem. Met het apparaat werd gerekend in de EPC berekening en ik heb mij er van te voren niet in verdiept, het apparaat is dan ook geplaatst door de installateur. Omdat de temperaturen rond het vriespunt lagen dacht ik dat de HPCube het alleen niet warm kon krijgen en de cv-ketel dus bij moest springen.

Ik dacht gisteren dat ik het even kon testen met het mooie lenteweer. De temperatuur buiten was ca. 12 graden. De aanvoer temperatuur was na een uur ongeveer 22 graden. Binnen in de woonkamer was het ca. 20 graden (door de zon) en thermostaat tijdelijk verhoogd naar 21. Het water is standaard een graad of 18 denk ik? Het setpoint stond op 29 (vloerverwarming) hij vroeg dus wel meer warmte maar leverde dit niet. Verbruik Cube is ongeveer 600W tijdens gebruik.

Als ik sommige teksten zie met een Elga bv. die halen met gemak 40 graden aanvoertemperatuur bij lagere buitentemperaturen. De Cube kon het met CV-water met 3 graden extra verwarmen? Dat schiet niet echt op. Of moet ik nog wachten op warmere buitentemperaturen?

Verwacht ik teveel van een HP Cube? Met een aanvoertemperatuur van 22 graden wordt het niet warmer in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

JeroenH schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:32:
Elektrische gemalen kunnen prima helpen met het afvlakken van pieken/dalen in duurzame energie-opwek: http://www.parlementairem...vij5epmj1ey0/vjsb7snvowz8

Da's interessant.
Over waterkracht gesproken. Ik kwam gisteren bij een fietstochtje langs de Leuther Mühle (Leuth, Duitsland) dat blijkbaar nog een intakt waterrad en molenwerk heeft. Zo in het voorbijgaan vond ik het waterrad niet in geweldige staat, maar de beek heeft daar een verval van zo'n 1,5 meter. Zou toch leuk zijn om een elektromotor aan het rad te hangen en de stroom het net in te voeren.
Hmm, Nette, 2 kuub/s afvoer, 1,5 meter, dat is 29 kW aan potentieel vermogen. Wat is het rendement van een middenslagrad? >:)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

JeroenH schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:32:

Da's interessant.
Heeft het waterschap het idee opgedaan in de Duurzame Kroeg?

[ Voor 8% gewijzigd door styno op 18-03-2015 11:08 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Maasluip schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:59:
[...]
Zou toch leuk zijn om een elektromotor aan het rad te hangen en de stroom het net in te voeren.
Hmm, Nette, 2 kuub/s afvoer, 1,5 meter, dat is 29 kW aan potentieel vermogen. Wat is het rendement van een middenslagrad? >:)
Vergelijk hem met http://www.slakmolen.nl/OPHOVENERMOLEN/ , een Nederlandse retrofit middenslagmolen die 19kW elektriciteit levert.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Maasluip schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:59:
[...]

Over waterkracht gesproken. Ik kwam gisteren bij een fietstochtje langs de Leuther Mühle (Leuth, Duitsland) dat blijkbaar nog een intakt waterrad en molenwerk heeft. Zo in het voorbijgaan vond ik het waterrad niet in geweldige staat, maar de beek heeft daar een verval van zo'n 1,5 meter. Zou toch leuk zijn om een elektromotor aan het rad te hangen en de stroom het net in te voeren.
Duurzame pannekoeken eten?
http://www.depannekoekenmolen.nl/bezichtiging-molen/

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Achterhoedegevechten:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/beschermd_gezicht_krant.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Goed artikel. Gemeente interesseert het blijkbaar niets.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, deze krant heeft het goed opgepakt. En inderdaad, de gemeente houdt zich muisstil. Die hebben morgenmiddag hun feestje met officiële overhandiging van de aanwijzing.

;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:31:

PvdD = zeer groen maar jammeren over megastallen en die zielige diertjes (ons voedsel)
......
......
Nou, nou, hobby boer.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Wat is er ? ik behandel dieren met respect en eet ze op.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vind het verhaal van de PvdD over dierenwelzijn eigenlijk niet eens zo slecht. Wat mij vooral tegenhoudt om op ze te stemmen zijn andere zaken: ik acht ze niet capabel genoeg om te regeren (als we het dan over 1eK en 2eK hebben) en die Marianne Thieme is... mij net een beetje te raar (en dan zeg ik het netter dan hoe ik het eigenlijk vindt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
Op meer punten (ook bescherming privacy etc) heeft PdvD goede standpunten en ze scoren dan ook bij elke stemwijzer bij mij altijd hoog. Maar ik heb hetzelfde; slimme meid die goed uit haar woorden komt en toch klopt er naar mijn gevoel iets niet maar ik kan maar niet vinden wat dat dan is.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 18-03-2015 14:50 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Omdat jullie onbewust toch denken dat een vrouw niet kan besturen ? niet competent is?
Dat je eigenlijk een charismatisch mannetje moet hebben voor het besturen van ons land?

Woudsehoeve duikt ff-ofline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Haha nee dat zeker niet. Ik heb vrouwelijke managers gehad waar ik echt heel prettig onder gewerkt heb (ja, gewerkt, ja! :P), en mijn vrouw is slimmer dan ik (PhD en alles). Ik zie geen enkel bezwaar tegen een vrouwelijke politicus.

Nee, meer haar geloofsovertuiging en zo, en de invloed die het lijkt te hebben op die hele partij. Evolutieleer schrappen uit het partijprogramma? You just lost me, lady...

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 18-03-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:01:
Nee, meer haar geloofsovertuiging en zo, en de invloed die het lijkt te hebben op die hele partij. Evolutieleer schrappen uit het partijprogramma? You just lost me, lady...
Bovenstaand vormt ook voor mij een drempel, zeker gezien ik regelmatig vecht tegen ontkenning van AGW en daarbij geloofsovertuiging (bijv. fundamenteel/conservatief Christelijk) of ideologie (bijv. libertariers) vaak als oorzaak tegen kom. Mensen die de Bijbel letterlijk interpreteren ontbreken in mijn ogen noodzakelijke rationaliteit om mij te vertegenwoordigen, hoe goed ik hun overige partij standpunten ook vindt.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Jij kunt beter verwoorden dan ik hoe ik er over denk dan ikzelf styno :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:55
WoudseHoeve schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 09:31:
[...]
VVD = die zijn niet erg groen lijkt me, alleen dat stuk waar geld me verdiend wordt.
[...]
Het is liberaal gezien ook wel verantwoord om het plaatsen van zonnepanelen/windmolens te stimuleren: Je wordt minder afhankelijk van de landen waar je niet van afhankelijk wil zijn (Rusland/Midden-Oosten). Volgens hun website willen ze alleen geen 'langdurige subsidies', maar wel lokale opwek stimuleren. Met de postcoderoos is dat er op dit moment natuurlijk ook al, maar volgens mij is daar niet zoveel enthousiasme voor.

Wat ze alleen, denk ik, niet zullen doen is kolencentrales tegenhouden: Als bedrijven dat willen, willen ze dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
styno schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 15:20:
[...]
.. ontkenning van AGW en daarbij geloofsovertuiging (bijv. fundamenteel/conservatief Christelijk) ... vaak als oorzaak tegen kom. ..
Meen je dit serieus?
Dus die mensen hebben een misdruk waarin niet staat 'weest vruchtbaar, en vermenigvuldig en vervult de aarde' maar 'vervuilt de aarde' 8)7
(overigens is in mijn ogen ook de opdracht 'vervult de aarde' meer dan voltooid... http://www.verhaar-it.nl/...-en-vervult-de-aarde.html)

Volgens mij zouden (juist) ook christenen voortrekkers moeten zijn op het gebied van duurzaamheid in het kader van goed rentmeesterschap.
(en zeker, dat mis ik in onze kerkelijke gemeente ook, maar daar gaan we langzaamaan maar eens wat aan veranderen...)

Maargoed, religie aside... ik zou, als ik kijk naar de aspecten duurzaamheid en financieel beleid (de punten die ik het belangrijkst vind), ook niet zo goed weten wat ik moet stemmen.
Soms gaan duurzame ideeën weer gepaard met bijna communistische ideeën dat we alle welvaart en/of vermogen maar moeten delen, en daar ben ik ook weer niet zo van.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

NovapaX schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:23:
[...]

Meen je dit serieus?
Dus die mensen hebben een misdruk waarin niet staat 'weest vruchtbaar, en vermenigvuldig en vervult de aarde' maar 'vervuilt de aarde' 8)7
(overigens is in mijn ogen ook de opdracht 'vervult de aarde' meer dan voltooid... http://www.verhaar-it.nl/...-en-vervult-de-aarde.html)

Volgens mij zouden (juist) ook christenen voortrekkers moeten zijn op het gebied van duurzaamheid in het kader van goed rentmeesterschap.
(en zeker, dat mis ik in onze kerkelijke gemeente ook, maar daar gaan we langzaamaan maar eens wat aan veranderen...)
Ja, dat is wat je zou verwachten maar dat is helaas (vaak, niet altijd uiteraard) wel het geval. (Edit: de tegenstellingen zijn daarin vooral duidelijk als je naar Amerikaanse fundamentele Christenen kijkt, in Europa lijkt het daarentegen wel mee te vallen).

Hetzelfde geldt eigenlijk voor conservatieven, die waren ooit ook voor conservatie en aandacht voor de leefomgeving maar de opkomst van de neo-conservatieven lijkt daar een einde aan gemaakt te hebben.

Maar ook van libertariers zou je wat anders verwachten, één van hun hoofdregels is namelijk dat je eigen activiteiten niet anderen mag schaden, terwijl ze maar al te graag de atmosfeer als gratis afvoerputje voor CO2 gebruiken en de daarbij horende klimaatverandering en dus ook schade aan anderen berokkenen. Kijk maar eens op blogs als vrijspreker en libertarische lobby-clubs als de GroeneRekenkamer of (internationaal) CFACT/Heartland etc.: anti-duurzaam en anti-AGW. Ik noem dergelijke libertariers dan ook vaak lolbertariers (wel de lusten maar niet de lasten van hun ideologie) of gewoon egoisten.

Tot zover mijn rant/observaties :p
Maargoed, religie aside... ik zou, als ik kijk naar de aspecten duurzaamheid en financieel beleid (de punten die ik het belangrijkst vind), ook niet zo goed weten wat ik moet stemmen.
Soms gaan duurzame ideeën weer gepaard met bijna communistische ideeën dat we alle welvaart en/of vermogen maar moeten delen, en daar ben ik ook weer niet zo van.
Als je de legendarische lecture van Albert Alan Bartlett ooit gezien (en begrepen!) hebt is het niet zo raar dat duurzaamheid uiteindelijk leidt tot eerlijk(er) delen van grondstoffen, welvaart en vermogen. Waaruit vloeit je afkeer van een wereld waarin deze zaken eerlijker verdeeld zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 18-03-2015 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 13:35
NovapaX schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 16:23:
[...]

Ha, herkenbaar. Ik kreeg dit als kind al mee. Christelijk opgevoede ouders die echt geen CDA stemden, bijv. Tegenwoordig zijn er inderdaad steeds meer, denk aan bijv Henri Bontenbal. Die twitterde dat ie op een duurzame CDA'er zou stemmen. Dan denk ik: oké, maar met één 'groene' CDA'er is het CDA nog lang geen duurzame partij. ;) Maar het is een stap, prima.

Nog een toevoeging aan m'n lijstje een paar posts geleden, mochten hier nog Ayn Rand-fanaten rondhangen (hehe), maar sowieso ook interessant, veel technologische praat én het gaat zelfs even over windmolens:

https://decorrespondent.n...-tijden/95958720-53a49cbb

d:)b

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik begrijp de link, en ik heb ook geen afkeer naar eerlijkere verdeling van welvaart. Maar het punt is dat vaak zat geneigd wordt de zuinige of verstandige (sparende) burger extra te belasten of te benadelen (zo ook giften aan kinderen en erfenissen) terwijl het echte grote vermogen de dans ontspringt.
En er wordt dan (naar mijn idee) te veel uitgedeeld aan mensen die schijnbaar weinig moeite doen om hun positie te verbeteren. (Zeker niet allemaal hoor!! Er zijn er genoeg die gewoon hard hun best doen om 'er bovenop' te komen.)

(Dit is geen volledige reactie, maar ik moet weg) ik heb dus niets tegen eerlijk delen, maar dan moet het wel eerlijk delen zijn rekening houdend met de moeite/arbeid die iemand er voor doet.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pos2007 schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 10:44:
In de laatste winter ben ik mij eens gaan verdiepen in ons HPCube lucht/waterwarmtepompsysteem.
als je in het l/w topic verder vraagt krijg je alle antwoorden, het eigen coolcube forum staat een beetje stil
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Naast al het serieuze denkwerk is hier een "luchtig"prentje. Lol, t'is tenslotte de kroeg.

Afbeeldingslocatie: http://i1289.photobucket.com/albums/b520/Meridiaan1/windenergie_zpssguuvqvb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Wind wellicht, zonne-energie is morgen een tijdje schaars ;)

Vanwege de zonsverduidstering heb ik wat linkjes opgezocht waarmee de zonsverduistering in Duitsland te volgen is. Ik verwacht eigenlijk geen problemen, maar ben benieuwd wat voor effect het heeft. Voor mensen die ook live willen meekijken:

Totale generatie: http://www.eex-transparency.com/ (maar loopt ver achter, dus niet heel interessant)
Producite van PV: http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html
Netwerkfrequentie in Europa: http://www.netzfrequenzmessung.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Fraunhofer doet ook een Euro in het zakje met een uitgebreid rapport maar ook met videootjes voor diegenen met een short attention span :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als ik buienradar mag geloven, zien we hier morgen de verduistering live 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nou, hier niet. Er ligt een vervelende mistband van Zeeland naar Twente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

http://www.netzfrequenzmessung.de heeft inmiddels last van 'Fehler 500: Internal Server Error's van alle kijkers (en met de huidige mist is dat zo'n beetje de enige manier om de zonsverduistering te beleven ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben in 1999 impulsief met een stel vrienden in een huurbusje gestapt, en we zijn naar Noyon in Noord-Frankrijk gereden om daar de totale zonsverduistering te zien. Dat was cool :) Niet te vergelijken met een gedeeltelijke, die ik daarvoor en daarna vanuit Nederland hier ook wel eens gezien heb.

Hier in Hilversum is het 100% bewolkt (hoewel het iets lichter lijkt te worden), dus ik verwacht niet dat ik iets ga zien. Ik ga straks naar SolarNRG in Poeldijk toe, en ik heb later vandaag leuk nieuws (vooral voor mij :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

noo schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 08:11:
http://www.netzfrequenzmessung.de heeft inmiddels last van 'Fehler 500: Internal Server Error's van alle kijkers (en met de huidige mist is dat zo'n beetje de enige manier om de zonsverduistering te beleven ;) )
Maar de website en de frequentie indicator werkt nog wel, zonder F5-en :D

Edit: de verduistering kijken wordt niks voor ons Nederlanders: http://wolken.buienradar.nl/nl/nl

Edit:
Let op: Is niet gebaseerd metingen maar een modeluitkomst op basis van weer en geregistreerde hoeveelheid geinstalleerde PV. <- Dat is onjuist, zie deze post.

[ Voor 41% gewijzigd door styno op 20-03-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Bij mij is netzfrequenzmessung.de echt doood. Gelukkig heb ik nog een energy logger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:35:
Bij mij is netzfrequenzmessung.de echt doood.
Eens in de zoveel tijd komt er nog een update binnen.
Gelukkig heb ik nog een energy logger ;)
Verrek! Niet aan gedacht, die had ik ook wel even mee kunnen nemen voor wat Herz porn.

In Zuid-Duitsland, waar de meeste PV geinstalleerd is, schijnt het zonnetje volop :)

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 20-03-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Oh fuck, de SMA website is ook down... Das wel erg jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
Eindhoven: mist
Noord Limburg toen ik om 700u weg reed; DIKKE mist...
dus het wordt de 'usual cloudy' productie dag zonder echt indrukwekkende terugval tijdens zonsverduistering verwacht ik.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:39:
Bij mij werkt die nog perfect.
NielsTn schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:40:
Eindhoven: mist
Noord Limburg toen ik om 700u weg reed; DIKKE mist...
dus het wordt de 'usual cloudy' productie dag zonder echt indrukwekkende terugval tijdens zonsverduistering verwacht ik.
In Duitsland is het grotendeels bewolkingsloos, zie: http://wolken.buienradar.nl/de/de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Dan maar "live" kijken bij de NPO app (met gezellige vrachtwagengeluiden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:41:
[...]

Bij mij werkt die nog perfect.
Hij is weer terug inderdaad. Gelukkig :) Op naar de 15GW :9

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 20-03-2015 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Het is al bijna 10 uur, ik geloof dat de sterkste ramp-up al geweest is. Het licht brand nog. De frequentieafwijking is ~0.02 Hz, weinig spannend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
styno schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:49:
Het is al bijna 10 uur, ik geloof dat de sterkste ramp-up al geweest is. Het licht brand nog. De frequentieafwijking is ~0.02 Hz, weinig spannend...
Nee nog lang niet. Da's UTC ;) De snelste ramp-up na de verduistering is rond 11:00-11:20. Het (zon)licht moet eerst nog uit gaan in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

GENETX schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:39:
PolderPV plaatst genoeg screenshots van de SMA website om ons op de hoogte te houden ;)
https://twitter.com/Polder_PV

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

GENETX schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 09:51:
[...]

Nee nog lang niet. Da's UTC ;) De snelste ramp-up na de verduistering is rond 11:00-11:20. Het (zon)licht moet eerst nog uit gaan in Duitsland.
Oeps! :$ 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Of het puur door de (iets wisselende) wolken en mist komt of door de verduistering weet ik niet, maar mijn PV set is wel iets aan het dalen. Van 09:30 naar 10:00 is het vermogen ongeveer 30% gezakt.

Edit, en in de laatste 5 minuten nog een dikke 15% eraf. Nu lijkt het hard te gaan...

[ Voor 18% gewijzigd door sjimmie op 20-03-2015 10:07 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, een paar seconden een klein gaatje in de bewolking en snel een paar seconden gefilmd. Vanavond eens een fotootje van maken.
Mijn eerste keer :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

sjimmie schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:06:
Of het puur door de (iets wisselende) wolken en mist komt of door de verduistering weet ik niet, maar mijn PV set is wel iets aan het dalen. Van 09:30 naar 10:00 is het vermogen ongeveer 30% gezakt.

Edit, en in de laatste 5 minuten nog een dikke 15% eraf. Nu lijkt het hard te gaan...
Mijn panelen ook, tis niet de bewolking: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=28354&sid=25973

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkig hoeven we niet bang te zijn voor die 30Gw verlies vanwege de zonsverduistering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Al is er wat bewolking in Spanje, met bijna 7GW aan panelen moet het daar wel te merken zijn in het net
Spanje zonsverduistering

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Bij de SMA website zie je nu een dipje (als ie het doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Mijn panelen zijn vandaag nog niet voorbij de 50 Watt gekomen maar lijken nu ook dood te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Niet zo spannend verder, op mijn energylogger ben ik niet over de 0,04Hz gegaan tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zie idd 1 grote dip vanaf half 10 maar ddat komt omdat het bijna nacht is zo grijs van de wolken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Is er iemand die zijn netfrequentie ook logt op PVOutput?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De SMA site lijkt rekening gehouden te hebben met de zonsverduistering. Die laat nu een stuk lagere obrengst zien, ook met 3% obrengst in het westen van Duitsland op dit moment.
En ook al is het mistig, het is donker. Denk 4 uur namiddagmist ergens rond kerst.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 20-03-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@styno: Die kastjes van OpenEnergyMonitor kunnen dat geloof ik standaard, vast wel een tweaker die zoiets logt?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

!null schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:38:
@styno: Die kastjes van OpenEnergyMonitor kunnen dat geloof ik standaard, vast wel een tweaker die zoiets logt?
Mijn SMA omvormer i.c.m. SMASpot geeft wel frequenties maar die log ik niet op PVOutput (ben een free-rider zonder abonnement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maasluip schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:37:
De SMA site lijkt rekening gehouden te hebben met de zonsverduistering. Die laat nu een stuk lagere obrengst zien, ook met 3% obrengst in het westen van Duitsland op dit moment.
En ook al is het mistig, het is donker. Denk 4 uur namiddagmist ergens rond kerst.
Hoe bedoel je 'rekening gehouden'
Zij extrapoleren de opbrengst die ze via de SMA monitoring site doorkrijgen naar het totale vermogen van geinstalleerde PV installaties.
Ze hebben volgens mij nergens rekening mee gehouden, ze geven alleen een schatting aan de hand van de binnenkomende data.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is gewoon een druildag veel bewolking dus het was al een lage opbrengst
dat hikje is wel te zien ondanks de bewolking
maar tussen half 10 en nu ging het van 150 watt naar 100 watt en terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Net opeens een gaatje in het wolkendek en ik keek net uit het raam :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Hier is het best hard gegaan, om half 11 ruim 78% minder dan om half 10. (31W tegen 142W)
En dat terwijl het normaal in dat uur aardig stijgt.
Al met al een zeer laag vermogen vanwege het flutweer, maar wel keihard merkbaar.
Het gaat nu weer omhoog.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11
Hier toch wel een behoorlijke dip te zien:

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/6cba9e5dcbecce5e08f35b8931a44379.jpg

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NovapaX schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:44:
[...]

Zij extrapoleren de opbrengst die ze via de SMA monitoring site doorkrijgen naar het totale vermogen van geinstalleerde PV installaties.
Ze hebben volgens mij nergens rekening mee gehouden, ze geven alleen een schatting aan de hand van de binnenkomende data.
Wat styno zegt:
Let op: Is niet gebaseerd metingen maar een modeluitkomst op basis van weer en geregistreerde hoeveelheid geinstalleerde PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

NovapaX schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 10:44:
[...]

Dat is inderdaad de werkmethode aldus SMA zelf:
Die Informationen auf der Homepage von SMA basieren auf den anonymisierten Daten aus dem Sunny Portal von SMA, in dem inzwischen allein mehr als 17.500 Photovoltaik-Anlagen aus Deutschland registriert sind. Auf dieser Datenbasis wird dann die aktuelle Leistung aller Photovoltaik-Anlagen in Deutschland anhand der Angaben der Bundesnetzagentur hochgerechnet.
Ik had dus ongelijk in mijn vorige post daarover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een gaatje in het wolken dek en hij was te zien gaaf hoor
Gr de zonnepaneeltjes laten het mooi afweten
ach morgen weer een dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier zijn ze dan:

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/verduistering2%2020-3-2015_zpspeh27mci.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/verduistering%2020-3-2015_zpsgmmpnvng.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Nice! Ik heb hier er niets van mee kunnen maken, afgezien van dat het iets donkerder werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

50.0Hz, wanneer komt het vuurwerk, vuurwerk, vuurwerk, climategate vuurwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Het PV vermogen in Duitsland en Italië is nog steeds flink aan het stijgen... maar het zal allemaal wel meevallen. Ik heb op het werk de warmtepomp (5 kWe) weer ingeschakeld om de piek wat te verzachten ;)

Edit: O ja, thuis de elektrische boiler ook nog achter een tijdschakelaar gezet die vanaf 11:20 uur weer een whopping 500W extra verbruikt :+

[ Voor 27% gewijzigd door antonboonstra op 20-03-2015 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11
En weer aan het klimmen

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/386f4c163454a27b104c9c8b06c6ecf8.jpg

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

code:
1
2
3
4
5
pv=> select min(f_grid), max(f_grid) from aurora where ts >= '2014-03-20' and f_grid != 0;
   min   |   max   
---------+---------
 49.8713 | 50.1102
(1 row)

Zit je dan onder de trap met je radio op batterijen en je noodrantsoenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
2014? En 2015 dan? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En dat was het weer:

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/verduistering9d%2020-3-2015_zpsfkxippwb.jpg

Pagina: 1 ... 81 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.