De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.730 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat was voor vrind blissard die niet doorheeft wat je persoonlijke leefsituatie(gezin) en een woning waar je 20 jaar voor betaald nu precies inhoud.
het is zo heftig wat bijvoorbeeld in de bergermeer dwangmatig gebeurt dat mensen van buiten altijd reageren zoals blissard, een beetje out of the box is voor gasdenkers onmogelijk.
(cultuur/opvoed probleem sinds 1965, ik had het ook dus herken het)
het is dus tijd dat deze types co2 opslag of schaliegas onder hun woning krijgen, op dezelfde wijze als de gasopslag is door gebeukt.

ik pas mijn post aan met @blissard

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Zo kan het wel weer Eric,
- "mensen als Blissard"
- Troll
- Bot
- niet opgevoed

Vind je niet dat je me voldoende hebt beledigd? En is je ook opgevallen dat ik jou alleen keurig te woord sta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

we zijn niet meer in gesprek beste blissard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

:-) Dicht is dicht, open is open.

Wat ik probeerde aan te stippen is dit: Het is niet gezegd dat de huidige winning ook direct voor bevingen zorgt. Als een gasveld leeg raakt, en de boel een aantal jaren daarna gaat inklinken, dan is er op dit moment geen reden om ineens te stoppen: Dan is er tijd genoeg om de huidige bebouwing aan te pakken en daarmee te beveiligen tegen aardschokken die veroorzaakt word door de huidige winning. Dat aanpakken kan dan betaald worden met de huidige inkomsten.

Als de gaskraan dicht moet, dan moet ie ook he-le-maal dicht, een beetje minderen of zelfs véél minderen, maar niet helemaal is alleen en enkel symboolpolitiek, als niet duidelijk is of mijn boven genoemde scenario klopt. Als de huidige winning direct ( binnen een half jaar ) tot extra bevingen leidt, is het niet handig om de kraan 'maar een beetje' dicht te draaien, dan moet je resoluut actie ondernemen. Dicht die kraan, he-le-maal. Hoe de schade / reparaties dan bekostigd kunnen / moeten worden is mij een raadsel. Feit ( helaas ) is dat de inkomsten uit het verleden niet (meer) aanwezig zijn om de schade volledig te compenseren. Dan is het wellicht beter om wél gas te winnen en de inkomsten daaruit direct door te zetten naar de bewoners van het gebied; in de vorm van aardbevingsbestendige gebouwen en als surplus deze energie neutraal uit te voeren / te werken in die richting.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 2 harde klappen meegemaakt als puber toen nog in de bergermeer toen het leegraakte.(tot 2001)
zowel mijn ouders als mijn schoonouders hebben nooit een cent gekregen, en de huizen waren ook hun schoorsteen kwijt, die lag in de tuin, en de muren zwaar gescheurd.
"toont u maar aan dat dit door de gaswinning komt" tot ziens daaaaag
de geschiedenis lijkt zich te herhalen, groningen beeft, mensen doe er niet toe, waarom niet ?
ik ben nu 45 en de bergermeer word weer gevuld met gas van gazprom.
hoe graag willen we dit nu eigenlijk of zijn we stekeblind en "olie"dom ?
we hebben hier allemaal een brief gehad van tno/knmi ik moet me klaarmaken voor 3,9 max (richter)
moet ik nu hoera roepen ?
ik woon er met 2 kinderen ...het huis is half afgelost, 20 jaar werken dus.
wat heeft de minister nu eigenlijk eenzijdig besloten wat er met mij gebeurt,
waarom ? geld ? landsbelang ? what the fuck ?
moet de geschiedenis zich nu echt herhalen, dat zou wel erg dom zijn. 8)7
alsof je spastisch vasthoud aan de typemachine.
ik geef om mensen, bedrijven kunnen mij geen kont schelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2015 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 19:42:
gebeurt dat mensen van buiten altijd reageren zoals blissard, een beetje out of the box is voor gasdenkers onmogelijk.
Buiten de regio zullen ze regeren met minder emotie dat klopt ja.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
blissard schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:49:
[...]

Beste TD-er. ik begrijp je hele verhaal, behalve dit.
Je leest het stukje niet (mag)
Je neemt iets aan (helaas niet zoals het werkelijk is)
Je wordt boos

Dat vind ik jammer. De gemeente heeft hier direct en in goed overleg met de bewoners gehandeld. Er is geen probleem. Toch wordt het op de grote hoop van problemen gegooid.
Daardoor worden de argumenten bij de echte problemen (en ja, die zijn er, daar hoeft niet over gediscusseerd te worden) vertroebeld.
De gemeente treft hier volgens mij ook geen blaam.
Sterker nog, ik ben overtuigd dat juist die gemeente er nog het beste van wil maken.
Wat ik probeerde duidelijk te maken, is dat het dus een reeele kans is dat je als bewoner je eigen huis uit gezet kan worden door handelen van anderen en dat je met een dwangsom buiten gehouden kunt worden.
Ik weet niet hoe je dingen nog meer onrechtvaardiger kunt krijgen, maar daar kan ik dus heel boos om worden.
Niet om die gemeente, maar omdat je als Groningers al decennia lang voor leugenaar bent uitgemaakt en dan ook nog eens je enige eigen plekje afgepakt wordt. (niet het huis afpakken, je eigen plekje)
Dat in combinatie met een nogal starre overheid die totaal niet wil stoppen en verslaafd is aan het gas.
blissard schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:49:
Het probleem met de gaswinning is volgens mij als volgt te snijden:

1. Gaswinning leidt tot geld en tot aardbevingen
2. De aardbevingen leiden tot fisieke schade die hersteld moet worden (kost geld)
3. De aardbevinden leiden tot emotionele schade die niet met geld hersteld kan worden.

Te doen:
1. zorgen voor een goed reparatie/renovatie traject voor alle schades (beter dan het systeem dat er was. Volgens mij is dit al bijna gerealiseerd)
2. bepalen hoeveel emotionele schade dit oplevert en hoeveel dat dan mag kosten / opleveren.

Dat laatste is een lastig probleem waarbij al snel extreme stellingname mogelijk is.
Wellicht kunnen de modellen gebruikt worden die ook worden gebruikt voor het bepalen van impact van overstromingen zoals dit in de polders gebruikt wordt. Of we maken gebruik van de meningen zoals hier en elders neergezet.
zoals:
- wonen in een aardbevingsgebied is acceptabel, mits de woningen volledig energieneutraal gemaakt worden of
- wonen in een aardbevingsgebied is acceptabel mits de woningen 100% aardbevingsbestendig zijn
of zoiets dan. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat leidt tot een opener manier van denken over het probleem.. [...]
Wat mij betreft schrappen ze heel punt 2, de emotionele schade.
Daar is geen prijs op te zetten, dus het kan 0 euro zijn, het kan 500 mld euro zijn. Het maakt eigenlijk niet uit.

Het enige wat uitmaakt is dat ze er _NU_ wat aan gaan doen, want ik ben de afgelopen dagen die gegevens aan het bekijken van de bevingen, puur en alleen om te kijken of er een afname te detecteren is en die lijkt er niet te zijn.
Je zou zeggen dat het aantal bevingen niet exponentieel kan blijven toenemen, maar dat is de afgelopen 15 jaar wel gebeurd en lijkt niet af te nemen. Een bijna perfecte fit. Zelfs als je het aantal magnitude-threshholds vergroot.
Uitgaande van die gegevens kan ik niet anders dan concluderen dat je niet aardbevingbestendig kunt bouwen. Het is namelijk niet duidelijk wat de bovengrens zou kunnen zijn.
Voor hetzelfde geld klapt de grond ineens 10cm naar beneden (of meer), daar kun je niet tegen bouwen en ik zou niet weten in welke orde van Richter-schaal je dan zit.

Maar goed, het enige antwoord van de politiek is telkens weer om er nog een onderzoek tegenaan te gooien en stiekem nog meer gas eruit te pompen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:53:
Nu bij Mycom in de uitverkoop, de icudu energy care tussenstekker voor € 7,99. Handmatig activeren en naar keuze 1, 4 of 8 uur spanning op je apparaat. Handig voor printers.
http://www.mycom.nl/deskt...omvoorziening/energy-care
Vandaag 2 gehaald bedankt voor de tip
Begreep van de verkoper dat ze eruit gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:12
Het gasverhaal zal generaties na ons een schoolvoorbeeld zijn van onduurzaam beleid. Als je dan toch iets eindigs op wilt maken, zorg dan dat je een groot deel van de verdiensten investeert in werkelijke verduurzaming.

Het geld werd niet duurzaam genoeg besteed (compensatie/preventie Groningen, vullen van een rijksfonds zoals in Noorwegen,...) maar vooral direct uitgegeven, waardoor we ons zowel rijker rekenden dan we in feite zijn, als nu steeds meer met de externe effecten zitten [http://nl.wikipedia.org/wiki/Externaliteit ].

Zoals TD-er al zegt, de toekomstige effecten zijn nogal onduidelijk (maar waarschijnlijk ernstiger en vaker dan tot dusverre), waarmee de compensatiekosten ook onduidelijk maar vooral hoog zullen zijn, whatever that may be.

Een penibele situatie die velen in Groningen verdrietig, boos en radeloos maakt. De meesten hier snappen dat gelukkig. Maar als puntje bij paaltje komt, ben ik benieuwd naar de empathie en opofferingsgezindheid in heel NL. De verwarming gaat niet zomaar een graad omlaag, we schaffen niet allemaal maar een warmtepomp aan (waarvoor de elektriciteit vaak ook met gas is gemaakt), de industriële grootverbruikers gaan vast niet een dagje gasvasten, etc. Een alternatief is al genoemd: Poetin, ook niet geweldig.

Intussen denk ik er wel aan ons huis gasloos te maken, om toch ook positief te blijven. Daar was nog geen topic voor toch op het forum? :) Eerste raming: 10-15k euro investering. Terugverdientijd 10 jr? Pittig, want ook: staat ons huis er dan nog? Beetje cynisch/pessimistisch, maar toch, geeft wel aan hoe lastig zulke keuzes kunnen worden.

Trouwens, voor de liefhebber, zie bijv Wikipedia: Schaal van Mercalli of ook https://geoneer.wordpress.com/ - gaat over bouwtechnische veiligheid en risico's in relatie tot het feit dat de Richter-schaal niet zo veel zegt in 'ons' geval... Wat helaas veel reageerders op 'bepaalde sites' niet weten. "...met een kracht van 3? Haha, alsof een vrachtwagen voorbij komt, ga even huilen zeg". Laat dat aub hier op het forum niet gebeuren, tenzij je dom en ongeïnteresseerd wilt overkomen. ;) Voor de zekerheid: volgens de Richter-definitie kan ons huis helemaal niet de schade hebben die het heeft.

Andere gestelde vraag zag ik nog: 'hoe lang duurt het voordat het gas op is?' - verschillende bronnen geven verschillende antwoorden, ergens tussen 2025-2050 zal het zijn. Hangt ook van de winningsomvang af natuurlijk. Deze vraag is misschien beter: wanneer kan de kraan dicht? Vergelijkbaar met de wens (eis?) dat we lang niet alle fossiele brandstoffen opfikken, met als doel een niet al te hoge temperatuurstijging te veroorzaken.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:00

ericplan

5180 Wp PV

Als we het gas niet voor een habbekrats verpatst hadden door langlopende contracten met het buitenland te sluiten maar de bel alleen voor eigen gebruik hadden bestemd was het ook ander gelopen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

Hoe 'groot' is het aandeel 'groengas' eigenlijk?

In mijn werk kom ik ze heel, heel veel tegen: Mestvergisters. Maar bij de meeste mest vergisters worden het gas direct in een enorme Jenbacher verstookt om stroom te maken. Waarschijnlijk omdat invoeren op het aardgasnet te veel kosten met zich mee brengt. Immers: in Nederland hebben we laag calorisch gas als standaard, terwijl biogas vrijwel altijd hoog calorisch is: Vind je gasfornuis wellicht zo'n probleem, maar je cv installatie wel?

Ik vrees/neem aan/verwacht dat het aandeel minimaal is: de hoeveelheid opgewekt gas ( of het nu direct weer verbrand wordt of wordt ingevoerd in het gasnet ) zal waarschijnlijk slechts een druppel zijn op de plaat, maar toch: Zelfvoorzienendheid is erg prettig: De gasvoorraden hebben Nederland héél véél voordeel opgeleverd ( en daar plukken we nu de zure vruchten van ). Als we met mestvergisting (* we hebben enorme hoeveelheden varkens in Nederland, eigenlijk buiten proportioneel veel *) een (groot?) deel van de benodigde/gewenste aardgas hoeveelheid kunnen opwekken, voorzie ik een boooming markt.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 01:38:
[...]

Vandaag 2 gehaald bedankt voor de tip
Begreep van de verkoper dat ze eruit gaan
Ook maar een paar ( of 3 ) besteld. Handig voor printer, maar ook kruimelzuiger-oplader, en koffiezetapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
JayPe schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:02:

In mijn werk kom ik ze heel, heel veel tegen: Mestvergisters. Maar bij de meeste mest vergisters worden het gas direct in een enorme Jenbacher verstookt om stroom te maken. Waarschijnlijk omdat invoeren op het aardgasnet te veel kosten met zich mee brengt. Immers: in Nederland hebben we laag calorisch gas als standaard, terwijl biogas vrijwel altijd hoog calorisch is: Vind je gasfornuis wellicht zo'n probleem, maar je cv installatie wel?

Ik vrees/neem aan/verwacht dat het aandeel minimaal is: de hoeveelheid opgewekt gas ( of het nu direct weer verbrand wordt of wordt ingevoerd in het gasnet ) zal waarschijnlijk slechts een druppel zijn op de plaat, maar toch: Zelfvoorzienendheid is erg prettig: De gasvoorraden hebben Nederland héél véél voordeel opgeleverd ( en daar plukken we nu de zure vruchten van ). Als we met mestvergisting (* we hebben enorme hoeveelheden varkens in Nederland, eigenlijk buiten proportioneel veel *) een (groot?) deel van de benodigde/gewenste aardgas hoeveelheid kunnen opwekken, voorzie ik een boooming markt.
Aandeel groengas op het aardgasnet is 0. Zelfs GreenChoice die 100% groene energie levert komt met bosgecompenseerd gas. Voor elke zoveel kuub gas die je verstookt bij GreenChoice laten zij een boom ergens op de wereld bijplanten.

Invoeden van stroom is simpeler dan invoeden van aardgas. Stroom laat zich net wat makkelijker transporteren dan gas en qua kwaliteit is het ook makkelijker te onderhouden.
Vraag me overigens af hoeveel mestvergisters er nog zijn over een tijdje... hier en daar zijn er al een aantal stilgelegd: investering is enorm (ik heb bedragen van boven de 2 miljoen gezien), buurt heeft afhankelijk van wat er opgestookt wordt stankoverlast van, spul gaat stuk, vergunningen, inspecties, etc. Tel daarbij op de lage stroomprijs en die investering die 10 jaar geleden als een gouden berg beloofd werd blijkt nu voor veel boeren een financiele strop te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:14
JayPe schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:22:
Likes op facebook als kriterium? Alsjeblieft!
Nou ja het lijkt vaak een goed aspect van waar mensen het mee eens zijn. Eens = vrijwel altijd like. Of heb je geen selectieve likers in je lijst? Lijkt een beetje op het +2 +3 modden tegenwoordig op de FrontPage.

Jammer vind ik, daar ga je onterecht misschien inderdaad teveel waarde aan hechten. Echter reageren doen ze ook niet... dus ik hoop altijd maar dat mensen het wel lezen en aan het denken zet. Dat is al een goed doel op zich. Een like of reactie zal een bevestiging zijn voor mij, denk wel voor de meeste mensen. Aan lurkers heb je niet zoveel, waar dan ook (op FB, tweakers, ... vul zelf in...). Die vinden niks, of ze vinden een hoop maar zeggen dat nooit, terwijl dat laatste behoorlijk waardevol kan zijn. Stel je voor dat hier op DED 2 mensen 9000 reacties hebben geplaatst en voor de rest iedereen lurkt, daar heb je toch niks aan? :P
[herbouwen met] Zeker geen gas aansluiting.
Maar tja: wie gaat dat betalen?
Onrealistisch, onhaalbaar en ik denk zelfs niet eens het doel van de meeste Groningers. Het zou wel leuk zijn als statement, daar ben ik over eens. Verder vergelijkbare gedachte als Proton.
blissard schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 13:07:
Ik verwacht dat 100% van de gebouwen niet voldoet aan de nieuwe NPR richtlijn voor aarbevingen.
Door de contructie van veel gebouwen is het aanpassen waarschijnlijk onmogelijk zonder dat nieuwbouw goedkoper is.
Vragen jullie je nooit af of de nieuwe norm dan wel zodanig dekkend is? Een nieuwe norm zal lijkt mij min of meer gebaseerd zijn op huidig bekende extremen en een klein deel verwachting mbt bevingen, maar extreem veeleisend zal die nog niet zijn. Zoals altijd zullen normen worden bijgesteld en igv Groningen denk ik naar boven ipv beneden. Aardbevingbestendig anno 2015 is vervolgens in 2030 misschien wel een schijntje en voldoen alleen de gebouwen die nu overgedimensioneerd worden herbouwd. Een beetje waar Domba ook over heeft.
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:52:
moet de geschiedenis zich nu echt herhalen, dat zou wel erg dom zijn. 8)7
alsof je spastisch vasthoud aan de typemachine.
Volgens mij is veel van deze shit een typisch vastgebakken generatieprobleem. Je ziet dat overal in terugkomen en ook niet per se van deze tijd alleen, ook vroeger wel op andere vlakken. Een bepaalde generatie die met een bepaald idee is opgevoed, opgegroeid en/of vanaf vroegs af aan hebben gebruikt als basis. Er is maar een enkeling die van de basis afwijkt en open staat voor een andere aanpak. Ga na bijvoorbeeld bij een bedrijf, hoeveel bedrijven stappen actief af van de oorspronkelijk hiërarchie? Weinig, enkel een nieuwe generatie maakt kans hierop dit door te voeren.

De jongere generatie van nu komt steeds meer in aanraking met betrekking tot de opkomende milieuproblematiek en zal zich vermoed ik daar ook veel meer naar vormen dan de generaties hiervoor. We kunnen er steeds minder omheen. Daarbij hoort dan ook het afbouwen olie, gas en andere fossiele winning. Iets dat de tijd moet leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
Over normen gesproken, ik linkte al een artikel hierover, hierboven: bouwnormen. Gaat over de normen specifiek bij 'niet-natuurlijke' aardbevingen, waar oa Richter wat minder in de pap heeft te brokkelen.

Een iets andere manier om ertegenaan te kijken is de norm die stelt hoe groot de kans mag zijn dat een Nederlander sterft doordat z'n huis instort. Die is voor de provincie Groningen 10x zo hoog als voor de rest.

Over nog meer normen gesproken, alsmede normen en waarden: intussen ving de CEO van Shell vorig jaar 24 miljoen euro. Shell is 50% eigenaar van de NAM. De NAM is langzaam Groningen aan het slopen.

http://www.nu.nl/beurs/40...oning-van-24-miljoen.html

Ik hoop dat hij in elk geval 1x het besef heeft dat minimaal een hele provincie van zulk nieuws nóg bozer wordt. Waarschijnlijk niet.

...Enfin, ik maar denken dat je "goed ontvangt" als je "goed doet". Maar nee, misdaad loont. Disclaimer: wellicht niet in de juridische zin des woords, wel in de morele zin. Ook al worden er nu juridische stappen ondernomen: http://nos.nl/artikel/202...aswinning-te-stoppen.html

Kleine kans dat het lukt, vermoedelijk. Te veel Old Boys in het Network. Heel misschien is het Europese Hof hulpvaardiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
Ik doe mijn simpele elektromechanische kWh-meter weg:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B_5hDd2UkAA8BsV.jpg

€ 15, prima geschikt voor PV-opbrengstmonitoring, is daar ook jaren voor gebruikt. Meting blijft behouden bij stroomuitval ;)

Alleen ophalen (Hilversum).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Haha leuk ding, ik wist niet eens dat ze bestonden, met zo'n telraam. Is het telraam ook terug te draaien?
Wel minder features dan de gemiddelde bouwmarkt energiemeter.

Pluse is zeker Pulse? 1 puls voor een Wh? (maak je hem open en heb ik soort van S0 uitgang)

[ Voor 33% gewijzigd door !null op 12-03-2015 14:51 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Binnenkort ook maar mijn duurzame bijdrage leveren: colocated server met 2 CPUs en 2x 15K RPM disks die 1.5A stroom zuipt vervangen door een VPS bij een cloudprovider. Scheelt mij 17,50 excl BTW per maand, scheelt me hardware onderhoud en ik gok dat de cloudprovider 2 VCPUs en SSD storage met minder dan 3000KWh per jaar aan kan bieden op een shared platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 14:47:
Haha leuk ding, ik wist niet eens dat ze bestonden, met zo'n telraam. Is het telraam ook terug te draaien?
Alleen doot hem open te maken en de rollertjes afzonderlijk te roteren.
Wel minder features dan de gemiddelde bouwmarkt energiemeter.
Maar wel een stuk betrouwbaarder.
Pluse is zeker Pulse? 1 puls voor een Wh? (maak je hem open en heb ik soort van S0 uitgang)
Niet voor 1 Wh.... ik weet het niet meer. Iets van 10 Wh of zo.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Ik wil mijn eerste vraag niet schaamteloos reposten, maar doe het stiekem toch :P Heeft iemand ervaring met zonnepanelen dakpannen?

http://www.zonnepaneelwij...anelen-in-de-vorm-dakpan/

[ Voor 4% gewijzigd door DerKleinePunkt op 12-03-2015 15:05 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Geen ervaring mee, maar wat ik er van weet is dat het een zeer dure oplossing is doordat a) niet gangbaar, dus kleine productie-aantallen en weinig leveranciers en b) bedrading is complex en arbeidsintensief. Koeling zal ook minder zijn. Dat zijn flinke nadelen, wegen die op tegen een (welk?) voordeel?

Overigens, voor wie het leuk vindt: over 20 minuten start de presentatie van Solar Team Twente van hun 2015 zonne-auto. Livestream straks hier: http://www.solarteam.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Leuk spul die zonnepanelen in dakpanvorm, en ze stippen ook wel een punt aan. Waarom zou je eerst dakpannen leggen en daarna er boven op zonnepanelen?
Echter is de huidige vorm ook niet geweldig, maar het idee van zonnepanelen als dakbedekking is wel zeer interessant.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 15:33:
Leuk spul die zonnepanelen in dakpanvorm, en ze stippen ook wel een punt aan. Waarom zou je eerst dakpannen leggen en daarna er boven op zonnepanelen?
Omdat 80-90-95% van de panelen op bestaande bouw wordt gelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nou ik zie op twitter dat de STT presentatie begonnen is maar de live stream is nog donker. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null

In ander nieuws, dit is hoe wij onze inpandige badkamer verlichten.
Een badkamer zonder daglicht (want geen buitenmuren) wilde we eigenlijk niet, maar om daarvoor het ontwerp overhoop te halen was het ook niet waard. Nu hebben we van twee kanten (twee slaapkamers aan voor en achterzijde van het huis) matte glasblokken toegepast.
De besparing is natuurlijk maar klein, want een LED lampje een korte periode aanhebben kost natuurlijk niks. Maar het is echt heerlijk om ook in de winter gewoon met daglicht te kunnen douchen.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-mpOTVVYCBqo/VQHe1QrbiwI/AAAAAAAABbw/YOcSFx-Ail4/s640/DSC_0860edit.JPG

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-nmcrWDQDNVs/VQHe2hQS5ZI/AAAAAAAABb4/bS1ObYwvYxI/s800/DSC_0863small.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Da's een mooie badkamer, en inderdaad daglicht is erg prettig.

Ik ben aan het opruimen: 5x OK4 voor € 50, ophalen in Hilversum:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B_7OjLNU0AAXUCp.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die maken van de 100w shell panelen 230v toch? Ik zou er eentje kunnen gebruiken op dat paneel wat ik eerder van je heb overgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 22:00:
Da's een mooie badkamer, en inderdaad daglicht is erg prettig.

Ik ben aan het opruimen: 5x OK4 voor € 50, ophalen in Hilversum:

[afbeelding]
Ik kan er twee gebruiken

Hoe kom ik in contact met je?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2015 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Stuur maar een DM, dan maken we een afspraak. Mooi dat de omvormertjes nog in trek zijn, jammer dat ze niets liggen te doen nu. Wel binnen plaatsen, niet buiten. Daar zijn ze voor gemaakt maar bleken ze in de praktijk ongeschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Iemand een "Energy Drink" :+

https://player.vimeo.com/video/121992489

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Allen,

Ik ben bezig met afstuderen met als onderwerp domotica (home automation). Hiervoor heb ik een enquête gemaakt om beter inzicht te krijgen van de doelgroep. Het invullen kost maar 5 / 10 min van je tijd.
Dit is de link waar je de enquête kan vinden: http://goo.gl/forms/GwdhupIlG8

Verder wil ik graag met tweakers in gesprek die zelf een domotica systeem (DIY) in huis hebben. Wil je graag meer weten of ben je geinteresseerd in een gesprek stuur me even een berichtje.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 08:16:
Stuur maar een DM, dan maken we een afspraak. Mooi dat de omvormertjes nog in trek zijn, jammer dat ze niets liggen te doen nu. Wel binnen plaatsen, niet buiten. Daar zijn ze voor gemaakt maar bleken ze in de praktijk ongeschikt voor.
Heb dm gestuurd
weet niet zeker of dat goed is gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 15:09
JayPe schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 10:02:

Heb gas uit die mestvergisters is juist vrij laag-calorisch, vaak tussen de 55%-65% methaan bij monovergisting. Dit is zonder op te werken niet bij te mengen in het aardgasnetwerk. Je CV-ketel wil hier bijv. niet op branden, tenzij je de afstelling aanpast maar dan werkt 't niet meer op 'gewoon' aardgas.

Over levering biogas, als het goed is begint Greenchoice binnenkort met levering van biogas, als ik meer details heb laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

monovergisting bevat vaak te weinig voedingsstoffen om echt lekker te vergisten, Co-vergisting lever wellicht niet alleen een beter proces, maar ook met een hogere calorische waarde dan bij monovergisting?

In Zwolle wordt er in iedergeval ingevoed, en bij de Omrin in Harlingen rijden de vrachtwagens op 't eigen gas ( geen mest, maar wel vergisting), waarbij het omrin gas hoogcalorisch schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Laatst online: 15:09
ik heb even wat getallen opgezocht. Zo kunnen uit verschillende soorten mest bijv. max ~70% methaan gehaald worden met co-vergisting (zie pagina 18 van http://groengas.nl/wp-con...-vergisting-Hfd-1-+-2.pdf bijv.)

Invoeren kan maar dan moet je het opwerken tot zogeheten "groen gas". Dit is technisch mogelijk maar kost wel zeker geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

PolderPV gaat helemaal los op Twitter over het akkoord over bijstoken van biomassa in kolencentrales. Zelfs Greenpeace is het eens met het verbranden van hout wat uiteraard geïmporteerd moet worden uit verre landen. De door ons betaalde SDE toeslagen gaan dus weer rechtstreeks naar de kolencentrales. :(
http://www.volkskrant.nl/...-kolencentrales~a3900328/
Als de onderhandelingen over biomassa waren mislukt, zou de Nederlandse doelstelling in gevaar zijn gekomen om 14 procent duurzame energie te gebruiken in 2020. Het aandeel van biomassa in het energiegebruik is weliswaar slechts 1,2 procent, maar alternatieven zijn vrijwel zeker duurder en pas op langere termijn te realiseren. 'Biomassa is goedkoper dan energie uit zon en wind en kan sneller worden ingevoerd. We zitten hiermee direct op de eerste rang', aldus Nijpels
PolderPV Twitter

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 13-03-2015 16:21 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsidie voor kolencentrales je leest het goed.
maar de windmolens draaien daar toch op... ?
het lijken de nadagen van nazi duitsland wel, spasmes.
maar dit is wat ons volk wil, echt waar, kan je er boos om maken, maar het gebeurt door onze volksvertegenwoordiging.
jij met je paneeltjes bent maar een linkse debiele eco terrorist.
maar goed, wanner stoppen we hiermee in het stemhokje ? voordat groningen inzakt, en saldering word afgeschaft .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

antonboonstra schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 16:17:
PolderPV gaat helemaal los op Twitter over het akkoord over bijstoken van biomassa in kolencentrales. Zelfs Greenpeace is het eens met het verbranden van hout wat uiteraard geïmporteerd moet worden uit verre landen. De door ons betaalde SDE toeslagen gaan dus weer rechtstreeks naar de kolencentrales. :(
http://www.volkskrant.nl/...-kolencentrales~a3900328/

[...]

[afbeelding]
Een perverse situatie natuurlijk. Maar om nou Greenpeace hier alleen de schuld van te geven lijkt me een stap te ver. Kan het niet altijd waarderen wat ze doen maar ondanks dat ze met het energieakkoord in zee gegaan zijn doen ze meer goed voor onze ecologische toekomst dan menige andere club aan die onderhandelingstafel.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:18:
het lijken de nadagen van nazi duitsland wel, spasmes.
maar dit is wat ons volk wil, echt waar, kan je er boos om maken, maar het gebeurt door onze volksvertegenwoordiging.
maar goed, wanner stoppen we hiermee in het stemhokje ? voordat groningen inzakt, en saldering word afgeschaft .....
Kolencentrales krijgen al meer dan een eeuw subsidie door niet niet te betalen voor de schade die ze aanrichten in de volksgezondheid, landbouw en klimaatverandering. Het niet internaliseren van deze externe kosten is wat mij betreft te beschouwen als een directe subsidie die gelijk staat aan de subsidie voor wind op zee.

Dat de traditionele energie maatschappijen en de met hun verbonden ministeriele instituten rare fratsen uithalen om relevant te blijven in deze tijden van energie transitie is te verwachten. Transities zijn slagvelden en die zijn nooit mooi. We moeten het doel voor ogen blijven houden en daar continue naar toe blijven werken. Onderandere in het stemhokje inderdaad.

[ Voor 0% gewijzigd door styno op 14-03-2015 12:04 . Reden: typo ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

FTFY
Verwijderd schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 17:18:
het lijken de nadagen van een dictatuur wel, spasmes.
Iets vergelijken met een specifieke dictatuur zet de melder altijd op verlies
Godwin's Law

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48
Hoe zit dat precies met die absurde bij/meestook van 25PJ en de SDE+ snoeppot die per jaar beperkt is tot €3-4 miljard, anders is ODE heffing in no time gelijk aan 50% van EB-heffing?
Gewoonlijk valt overvraging buiten de boot, maar hier is specifiek 25PJ per jaar toegezegd als ook in de brief aan 2e kamer
De verplichting/reservering die aangegaan voor die bij/meestook is toch het gehele basisbedrag voor de gehele looptijd (8jaar)?

25PJ =ca 7 TWh tegen een basisbedrag van 10,8-11,5ct per kWh, dat is dat de SDE+ ruimte van 2 jaar ineens

[ Voor 9% gewijzigd door Domba op 13-03-2015 23:24 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Weer wat in de aanbieding: 37 boeken over energie/aardolie/peak oil/duurzaamheid. Lijst hier. Totale nieuwwaarde destijds naar schatting rond de €1000. Te koop voor € 100. Af te halen in Hilversum.

Een mooie start van je energie/duurzaamheidsbibliotheek!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:16
Werd er in 2000-2001 alleen naar EPC en snelle isolatie gekeken en niet naar CO2?

Toch maar een co2 meter gekocht, want had idee dat slaapkamer wat muf werd en slecht sliep.

Hebben de raam dicht, want aan doorgaande weg. 's nacht gaat CO2 >3000ppm (hoger gaat de meter niet). Vanmorgen met raam open geslapen en zakt het in 2 uur tijd richting de 800ppm.

Zijn er andere oplossingen om de CO2 te verlagen? OVerdag staan de ramen hele dag open, maar CO2 stijgt zo rap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

trekker22 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 09:38:
Werd er in 2000-2001 alleen naar EPC en snelle isolatie gekeken en niet naar CO2?

Toch maar een co2 meter gekocht, want had idee dat slaapkamer wat muf werd en slecht sliep.

Hebben de raam dicht, want aan doorgaande weg. 's nacht gaat CO2 >3000ppm (hoger gaat de meter niet). Vanmorgen met raam open geslapen en zakt het in 2 uur tijd richting de 800ppm.

Zijn er andere oplossingen om de CO2 te verlagen? OVerdag staan de ramen hele dag open, maar CO2 stijgt zo rap...
Niet ademen ? :) CO2 gestuurde ventilatie.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
WoudseHoeve schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 09:40:
[...]

Niet ademen ? :) CO2 gestuurde ventilatie.
ja gestuurde ventilatie, maar kennelijk nauwelijks te doen in bestaande bouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Climarad of vergelijkbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
trekker22 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 09:40:
[...]
ja gestuurde ventilatie, maar kennelijk nauwelijks te doen in bestaande bouw...
Hangt er vanaf hoe dat je het allemaal aanpakt...
Een mooi buizen systeem met CO2 gestuurde ventilatie en WTW in bestaande bouw gaat een beetje lomp worden...

Maar om terug te komen op Trekker22. Was die meting met de slaapkamer deur dicht of open? CO2 en warmte stijgt op, dus als je de deur opent en nog een zolder etage hebt zal dat invloed op je meting kunnen hebben.

Als ik je verhaal hoor, dan denk ik aan een 'kleine' afzuiging direct van de slaapkamer naar buiten, laat de flisse lucht maar van de niet-straat-kant komen.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
liquid_ice schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 09:55:
[...]

Hangt er vanaf hoe dat je het allemaal aanpakt...
Een mooi buizen systeem met CO2 gestuurde ventilatie en WTW in bestaande bouw gaat een beetje lomp worden...

Maar om terug te komen op Trekker22. Was die meting met de slaapkamer deur dicht of open? CO2 en warmte stijgt op, dus als je de deur opent en nog een zolder etage hebt zal dat invloed op je meting kunnen hebben.

Als ik je verhaal hoor, dan denk ik aan een 'kleine' afzuiging direct van de slaapkamer naar buiten, laat de flisse lucht maar van de niet-straat-kant komen.
Slapen met de deur open dat vind ik ook niks. Dus die was dicht.

Vanavht eens slapen met 1 raam open, die is op de zijkant van het huis en niet direct aan de weg.

Midden in de nacht nauwelijks verkeer. In de ochtenduren 10-30 auto's per minuut.

Ramen hebben ook geen isolatieroosters... Kun je CO2 ventilatie per slaapkamer aansluiten? Gat naar buiten met een ventilatie box? En zo weinig mogelijk geluid?

Buren slapen altijd met ramen open, dus is denk ik kwestie van wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Zoiets is misschien een optie ja!
Zijn die er ook zonder radiator? Zaten te denken onze radiatoren boven weg te doen want zelfs in winter zakt de temp er niet onder de 19 graden.

Jammer dat planten nachts geen CO2 opnemen anders had ik wat mooie planten neergezet :)

[ Voor 41% gewijzigd door trekker22 op 14-03-2015 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:46
trekker22 schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:13:
[...]

Zijn die er ook zonder radiator?
De Sensa heeft geen radiator. Kan alleen geen prijs vinden. Klinkt wel interressant voor in mijn woonkamer icm vloerverwarming.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
jvanderkroon schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 10:25:
[...]

De Sensa heeft geen radiator. Kan alleen geen prijs vinden. Klinkt wel interressant voor in mijn woonkamer icm vloerverwarming.
Ja ook interssant voor bij ons beneden. Al lijkt het met roosters beneden de CO2 prima te zijn

Prijs was ongeveer1500 dacht ik te zien in de prijslijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ik heb twee Climarad's (decentrale WTW ventilatie) waarvan 1 op de babykamer maar die in de woonkamer draait al snel op volle toeren indien 1 of 2 personen aanwezig zijn en maakt daarbij onacceptabel veel lawaai, maarja je wilt wel gezonde lucht. Het verdragen van het lawaai is een kwestie van zen, soms lukt het, soms druk je de CO2 regeling richting de hoogste stand of in een acceptabele hand-stand.
Die op de babykamer staat derhalve uit en het raam open.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
styno schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:10:
[...]

Ik heb twee Climarad's (decentrale WTW ventilatie) waarvan 1 op de babykamer maar die in de woonkamer draait al snel op volle toeren indien 1 of 2 personen aanwezig zijn en maakt daarbij onacceptabel veel lawaai, maarja je wilt wel gezonde lucht. Het verdragen van het lawaai is een kwestie van zen, soms lukt het, soms druk je de CO2 regeling richting de hoogste stand of in een acceptabele hand-stand.
Die op de babykamer staat derhalve uit en het raam open.
ok dus geluid overlast drijft je dus toch gewoon naar raam ventilatie... hmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Misschien dat de nieuwe beter zijn qua geluid, Climarad claimt een verbetering op dat vlak gemaakt te hebben. In iedergeval zou ik adviseren zo'n ding niet te kopen zonder eerst eentje getest te hebben op vol vermogen. In mijn ervaring draait 1 WTW per kamer al snel uren lang op (bijna) vol vermogen.

In een slaapkamer is zelfs het stationair draaien (in de basisventilatiestand) van zo'n (paar jaar oude) Climarad al irritant vanwege de hakkelende 'rrrrrr' ventilator sturing.

[ Voor 22% gewijzigd door styno op 14-03-2015 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Gewoon de deur een stukje open laten, dat went snel. Met geforceerde ventilatie blijf je geluid houden en dat was nou net de reden dat het raam dicht moet.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op vrijdag 13 maart 2015 @ 22:54:
FTFY

[...]

Iets vergelijken met een specifieke dictatuur zet de melder altijd op verlies
Godwin's Law
in dit geval niet, want verloren hebben we al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kijk hier eens:
Decentrale ventilatie met wtw

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Ik zou wel geïnteresseerd zijn in een soort ventilatierooster/suskast met WTW ventilatie ingebouwd.
Heb hier boven de kozijnen houten luikjes van zo'n 20 cm hoog, die daarvoor vervangen zouden kunnen worden.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik vond vandaag een mooie one-liner:

"Groene energie is energie die je niet (meer) nodig hebt".

Die gaat bij Schinnen-groen op een tegeltje ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Er zijn ook units te koop die met 1 ventilator en een keramische wisselaar die lucht afzuigen voor ca. 70 seconden en vervolgens lucht toevoeren voor 70 seconden. Door de ingebouwde keramische wisselaar krijg je een warmte overdracht van 90%. Deze units zijn echt fluisterstil. En doen, afhankelijk van merk, vanaf 19 m3/h tot 43 m3/h.

De ventilator is eigenlijk niets anders dan een PC fannetje :) Ze zijn ook echt superzuinig.

Afgelopen week op de ISH een aantal aanbieders daarvan gezien. Ik kwam ze ook al tegen op een Amerikaans forum, die unit is te koop voor 500 euro.

Het zijn goede oplossingen voor decentrale WTW toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dat is best een leuk principe, maar er zit wel een 'gat' in het principe.
Op het moment dat hij uit gaat blazen wordt dat keramische element wel verwarmd. Maar er ontstaat een onbalans. Dus koude lucht zal elders naar binnen gezogen worden.
Afhankelijk van hoe kierdicht de boel is zal het rendement dus ook afnemen.

Wat dan wel zou werken is als je er 2 gesynchroniseerd (tegengesteld) zou laten draaien... dan is de luchtdruk in ieder geval in balans.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zou weten hoe groot het 'probleem' is wat ik nu noem, maar het is wel iets wat voor het gemak wel even vergeten wordt lijkt me.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

twee tegengesteld is inderdaad een mooie oplossing.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De inVENTer en vergelijkbare units worden inderdaad in paren verkocht. De synchronisatieaansturing kost dan nog eens extra.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Zo maar een gedachte, als een stadsplanner bij het bouwen van wijken de huizenrijen in de orientatie zuid-oost, zuid-west (/\ /\) zetten zou er in combinatie met grote hoeveelheden PV een mooie spreiding van invoeding plaats vinden waarbij er een goede opbrengst (kWh/kWp) gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
databeestje schreef op zondag 15 maart 2015 @ 18:53:
Zo maar een gedachte, als een stadsplanner bij het bouwen van wijken de huizenrijen in de orientatie zuid-oost, zuid-west (/\ /\) zetten zou er in combinatie met grote hoeveelheden PV een mooie spreiding van invoeding plaats vinden waarbij er een goede opbrengst (kWh/kWp) gehaald wordt.
Dan zit je alleen wel met schaduw in de tuinen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb op zuid-westen, en ik heb alleen sochtends schaduw. En de andere kant (het andere rijtje) zal dan noord-oost hebben, waardoor ze in ieder geval nog ergens profiteren, beter dan alleen noord denk ik?
Bij onze nieuwbouwwijk hebben ze de tuinen op het noorden (noord-oosten) trouwens een stuk langer gemaakt (4 meter langer ofzo) waardoor ze wat meer zon kunnen meepakken. Maar alsnog geen vergelijking met onze tuin op zuid-westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

TD-er schreef op zondag 15 maart 2015 @ 19:51:
[...]
Dan zit je alleen wel met schaduw in de tuinen.
Is dat niet afhankelijk van de kant waar de tuin aan ligt? Tuurlijk, als je achtertuin aan het noorden ligt dan heb je daar last van, maar doen de stadplanners nu ook al, dan verliest een deel van de bevolking per definitie imho.

Zelf heb ik een oost-west overigens, alleen een ochtend zon in de achtertuin, en de oprit aan de voorzijde heeft een schuur aan de zuid-as waardoor deze het grootste deel van de middag ook schaduw gooit over mijn oprit. Pas laat in de avond uren komt de zon dan de schuur voorbij.

Uiteraard is het een compromis, maar of deze pertinent slecht is weet ik niet. Het is wat ver gezocht dat een gemeente hier zich ooit mee bezig zou houden, al zou dit voor Heerhugowaard wellicht een overweging zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Uiteraard zul je alsnog verschillen houden.
Maar als ik kijk naar de "postzegeltuintjes" die je in gebieden ziet waar een "stadsplanner" mee bezig is, dan blijft er erg weinig over van je tuin wat meer dan een paar uur zon pakt als je de huizen /\/\/\ gaat neerzetten. Zelfs al heb je de tuinen "onder" die regel staan, dus in het zuiden.
Dan zit je namelijk met je tuintje in een nis.
Het maakt natuurlijk iets meer verschil wanneer je het zeg maar zo doet: / \/ \, maar dan krijg je dat het niet meer een hofje gaat zijn, maar een doorgang en dat is ook niet prettig voor de rust in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Precies de reden (samen met de reden dat ik alleenstaand ben) waarom ik op zoek ben gegaan naar een wijk met wat kleinere huizen en grotere tuinen met een ZW orientatie...

De kleinere huizen zijn iets lager en daar komt de zon in de winter makkelijker overheen.
Door de grotere tuinen zijn de achterburen wat verder weg, ook makkelijker voor de zon.
Door de ZW oriëntatie heb ik de avond zon en een dak dat goed is voor zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Of de rijen met puntdaken allemaal dwars op zuid. Krijg je allemaal mooie oost-west systemen a la migjes (of was het iemand anders?)
Moet alleen de consument nog even geinformeerd worden dat een schuin dak op zuid geen vereiste is voor zonnepanelen.

In ander nieuws....
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/Diversen/Aarbevingsbestendig_bouwen.png

[ Voor 48% gewijzigd door NovapaX op 16-03-2015 10:35 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 11:15
drielp schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 12:25:
Gewoon de deur een stukje open laten, dat went snel. Met geforceerde ventilatie blijf je geluid houden en dat was nou net de reden dat het raam dicht moet.
Of gewoon een plafondventilator ophangen, bij ons ging de CO aanzienlijk naar beneden.

Afbeeldingslocatie: http://www.ventilator-kopen.nl/wp-content/uploads/2011/07/plafondventilator.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Sideways op 16-03-2015 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

Ventileren kan je leren: Heel de dag het raam open op de slaapkamer, maar pas als jezelf er gaat slapen de boel potdicht maken. Niet handig.

In een uurtje is de boel geventileerd. En in een uurtje 'niet geventileerd, maar wel verblijven' ben je al terug bij start.
Bij ons thuis staat t raam 's nachts altijd op een kiertje open ( centimeter of 5 a 8 ), ook als het vriest dat t kraak, ook als de mussen van het dak donderen van de hitte. 's ochtends gaat ie dicht, want reeds fris geventileerd en niemand meer aanwezig.
Herrie van buiten: gelukkig niet al te veel last van, maar 't zou reden nummer 1 zijn om het raam te sluiten en een andere oplossing te zoeken. Een suskast wellicht.. gewoon lucht van buiten, zonder de herrie. geen actieve energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
NovapaX schreef op zondag 15 maart 2015 @ 13:12:
Dat is best een leuk principe, maar er zit wel een 'gat' in het principe.
Op het moment dat hij uit gaat blazen wordt dat keramische element wel verwarmd. Maar er ontstaat een onbalans. Dus koude lucht zal elders naar binnen gezogen worden.
Afhankelijk van hoe kierdicht de boel is zal het rendement dus ook afnemen.

Wat dan wel zou werken is als je er 2 gesynchroniseerd (tegengesteld) zou laten draaien... dan is de luchtdruk in ieder geval in balans.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zou weten hoe groot het 'probleem' is wat ik nu noem, maar het is wel iets wat voor het gemak wel even vergeten wordt lijkt me.
Je hebt inderdaad geljk dat er een onbalans wordt gecreerd. Maar vermoedelijk is het, gezien de kleine luchthoeveelheden verwaarloosbaar. De unit die ik heb gezien voert 70 seconden lucht toe en zuigt 70 seconden lucht af. Luchthoeveelheid per uur 23 m3.

23 m3 = 23.000 liter
60 minuten = 3600 seconden

23.000/3600 = 6.39 ltr/s.

70 seconden = 447,30 ltr

Er wordt dus, afgerond, 0.5 m3 lucht afgezogen en vervolgens weer een 0.5 m3 toegevoerd.

Stel je slaapt met de deur dicht, de unit zuigt af, er komt een lichte onderdruk in de slaapkamer, met als gevolgt dat er lucht uit de gang onder de deur naar binnen wordt gezogen. En op het moment dat de unit omschakelt ontstaat er een lichte overdruk.

Uiteraard zoekt lucht de weg van de minste weerstand, dus mochten je kozijnen flink lek zijn dan komt de lucht daarvandaan.

Het mooiste is natuurlijk een gebalanceerd systeem, maar dan zou dit toch ook al weer gauw een kostbare oplossing worden voor 1 slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Planten!

Leuke TED talk:
YouTube: Kamal Meattle: How to grow fresh air

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
overdag heb ik geen CO2 issue... 's nachts doe een plant toch weinig aan zuurstofproductie / co2 opname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Kijk het filmpje ff ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:27:
Draag een steentje bij aan de ontwikkeling van een App waarmee er gewerkt kan worden aan een duurzamere samenleving! Doe dit door het invullen van deze 5 min durende enquête; http://www.survio.com/survey/d/

Alvast Dank! _/-\o_
Mag ik dan ook wat meer informatie?
Ik weet niet wie je bent (vandaag een account en 1 reactie), ben je een persoon die een onderzoek start voor school. Ben je bezig met een business case? Ben je een commercieel bedrijf?

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 17-03-2015 20:00 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
trekker22 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:37:
[...]

overdag heb ik geen CO2 issue... 's nachts doe een plant toch weinig aan zuurstofproductie / co2 opname?
Ja je lijkt gelijk te hebben. 's nachts verbruiken planten zelfs zuurstof om de overdag opgeslagen suikers te verbranden. Sorry, dat helpt dus niet. Ik heb het filmpje lang geleden gezien, misschien klopt het niet voor sommige planten.

[ Voor 10% gewijzigd door SpiceWorm op 16-03-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ofwel.. zet een partij sanseveria's in de slaapkamer (12 grote planten) en je hoeft niet meer te ventileren.
Ben ook wel benieuwd wat het met de luchtvochtigheid doet.

Best interessant..... scheelt je een dure ventilatiebox met WTW

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

De luchtige praat is voor de kroeg...

Ik ben benieuwd naar wat nu "goede" zonnepanelen zijn. Ik lees op dit forum dat er verschillende typen(kristallen) gebruikt worden voor zonnepanelen. Hierdoor kan het rendement verschillen. Zijn er ook gebruikers die dit in praktijk dit ervaren hebben? Hoe is de verhouding prijs versus opbrengst in deze? Welke zonnepanelen zouden jullie aanbevelen en waarom?

Eveneens ben ik opzoek naar "goede" omvormers. Een goede omvormer voor ons is er één die lang meegaat en efficiënt te werk gaat. Dat er een ventilator inzit en deze lawaai maakt is prima (mits dit uiteraard de levensduur en effcientie ten goede komt).

Welke warmtepomp en boilers kunnen jullie aanbevelen en heeft er iemand ervaring met warmtepompen die middels grondwater werken?

Ik kan zeker wel informatie vinden over voorgaande punten, maar ben benieuwd naar de ervaringen uit de praktijk. Bij onze huidige woning moet de volledige cv installatie namelijk op de schop. Wij zijn naar het kijken naar oplossing met warmte pomp op lucht, zonnepanelen om deze volledig elektrisch te ondersteunen en uiteraard van plan de woning deugdelijk te isoleren.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In ieder geval kunnen 100Wp-Shell-paneeltjes minimaal 15 jaar mee zonder enige opbrengstmindering.

http://www.polderpv.nl/ni...panelen_15_jaar_productie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dan ben ik wel benieuwd wat die richtlijnen zijn voor "Aarbevingsbestendig bouwen", want zoals het er nu naar uit ziet, blijft het aantal bevingen in Groningen exponentieel stijgen. En ik heb geen idee wat ervoor kan zorgen dat het niet meer exponentieel blijft stijgen.
Zelfs variatie in de gaswinning (b)lijkt er niet voor te zorgen dat het niet meer exponentieel blijft stijgen, maar alleen dat het iets langzamer gaat.

Aantal gemeten bevingen gedeeld door exponentiële groei:
Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/2015/03/12-Afwijking-exponentiele-trend-2000-2015.png
en gaswinning van dezelfde periode:
Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/2015/03/11-Gaswinning-Groningen-2000-2014.png

En voor de mensen die nog zoiets hebben van "Hmm, exponentiële groei, heb ik wel eens van gehoord op school... ooit".
Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/2015/03/5-Data-2000-2015-exp-fit-1960-2025-lin-schaal.png
Hier de data van 2000 - nu geplot in een grafiek met een exponentiele fit erdoorheen.
Niets aan de data veranderd, alleen Excel de functie laten berekenen die er precies doorheen gaat en die in dezelfde grafiek getekend.
Dus je kunt zelf uittellen hoeveel bevingen er gaan zijn over 0...10 jaar.
Let wel, bevingen vanaf 2.0 zijn voelbaar (soms zelfs 1.5) en vanaf 3.0 geven ze behoorlijk wat schade en maken ze je wakker. Een 3.6 (augustus 2012) is niet te missen en geeft 1000+ schademeldingen.

Dus ik ben heel erg benieuwd wat ze gaan doen om "aardbevingsbestendig" te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
Toch erg bizar dat het zo ver is gekomen met Groningen. Je zal er maar wonen en je huis staat te schudden.

En wat eigenlijk nog bizarder is dat de regering niet met een adequate oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Rhaelak schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:25:
Toch erg bizar dat het zo ver is gekomen met Groningen. Je zal er maar wonen en je huis staat te schudden.

En wat eigenlijk nog bizarder is dat de regering niet met een adequate oplossing komt.
Volgens mij is de enige echte oplossing de gaskraan dicht te doen, maar dat kunnen we niet meer betalen.
In plaats daarvan gaan we babbelen over "39" of "36" of "30" mld kuub per jaar en dan een jaar later kijken of er in absolute zin een beving meer of minder is geweest.
Dat het in de praktijk niet zo werkt, boeit de mensen in Den Haag totaal niet, zolang er gedurende hun termijn maar niets ergs gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21-09 22:11
Ze kunnen toch ook gas terugpompen? Dan wordt de situatie misschien weer stabiel. Ik snap er niets van dat er in de Bergermeer bij Alkmaar een gasopslag gerealiseerd is en er in Groningen niets terug gepompt wordt.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Joris 407 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:12:
Ze kunnen toch ook gas terugpompen? Dan wordt de situatie misschien weer stabiel. Ik snap er niets van dat er in de Bergermeer bij Alkmaar een gasopslag gerealiseerd is en er in Groningen niets terug gepompt wordt.
In Groningen wordt ook wel gas opgeslagen. Gasopslag Zuidwending.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Uit "Groningen" komt laagcalorisch gas. In de Bergermeer pompen ze geïmporteerd hoogcalorisch gas de grond in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Nu online

JayPe

Ondertitel

JeroenH schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:31:
Uit "Groningen" komt laagcalorisch gas. In de Bergermeer pompen ze geïmporteerd hoogcalorisch gas de grond in.
maakt de caloriciteit van het teruggepompte gas uit voor wat betreft het 'wellicht verminderen van het inklinken' als doel?

Of kan je bijwijze van zeeer laaag calorisch gas er inpompen in de vorm van CO2?

[ Voor 10% gewijzigd door JayPe op 16-03-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik denk het niet, maar het geïmporteerde hoogcalorisch gas (bestemd voor industrie e.d.) kan niet in Groningen worden opgeslagen. Het was een antwoord op de vraag waarom er in Groningen niets in de grond wordt gepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me houd zich buiten deze discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[speculatie]Het kan natuurlijk wel, maar dan kan je het niet meer als hoog calorisch verkopen want dan is het gemengd met laag en alleen geschikt voor ons eigen aardgasnet. [/speculatie]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat is ook wat ik denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.gasalarm2.nl/2...asopslag-in-het-algemeen/
Afbeeldingslocatie: http://www.gasalarm2.nl/wp-content/uploads/2011/03/Kaartje-Risicovelden.png

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2015 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
franssie schreef op maandag 16 maart 2015 @ 20:49:
[speculatie]Het kan natuurlijk wel, maar dan kan je het niet meer als hoog calorisch verkopen want dan is het gemengd met laag en alleen geschikt voor ons eigen aardgasnet. [/speculatie]
Ik denk het ook.
De gasvelden staan hier in Groningen volgens mij redelijk met elkaar in verbinding.
Dat is mij ooit eens als reden verteld waarom de oorspronkelijke schattingen van de grootte van het veld zo idioot veel lager waren dan de werkelijke grootte bleek te zijn.
Het is zeg maar een grote spons met water, waar je op 1 plekje het water uit zuigt. Dan is dat droog en krijg je er niets uit. Wacht je weer even, dan zit dat stukje weer vol water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
TD-er schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:20:
[...]
Dan ben ik wel benieuwd wat die richtlijnen zijn voor "Aarbevingsbestendig bouwen",....
TD-er, bedankt voor die grafieken, nogal onheilspellend.

Zelf gegenereerd dus? Waar heb je de data vandaan, KNMI? Ik wist niet dat er zoveel bevingen waren, bijv van je lichtste categorie (alles boven M0,5) 1000 per jaar? Dat is bijna 3 per dag gemiddeld. Dat zie (en voel ;) ) ik zo niet terug.

Bijv, zie de overzichten via http://www.knmi.nl/seismologie/aardbevingen-nederland.html
In 2014 tel ik er zo ongeveer 100 (totaal). Nog steeds vrij veel, maar geen factor 10 hoger. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
TD-er schreef op maandag 16 maart 2015 @ 19:20:
[...]
En voor de mensen die nog zoiets hebben van "Hmm, exponentiële groei, heb ik wel eens van gehoord op school... ooit".
[afbeelding]
Hier de data van 2000 - nu geplot in een grafiek met een exponentiele fit erdoorheen.
Niets aan de data veranderd, alleen Excel de functie laten berekenen die er precies doorheen gaat en die in dezelfde grafiek getekend.
Dus ik ben heel erg benieuwd wat ze gaan doen om "aardbevingsbestendig" te bouwen.
Hoe moet ik dit lezen, wat bedoel je met "Aardbevingen => magnitude"?
Is dit het aantal aardbevingen opgeteld aan de hand van magnitutde? Dus (1x 2.0) + (1 x 3.6) + .. etc
Dus de schaal is dan opgetelde magnitude bij elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Modbreak:je vorige bericht is niet voor niets verdwenen. Enquetes zonder toestemming verdwijnen per definitie...

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 17-03-2015 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:14
lol, altijd bijzonder knap om met een hele lap tekst alsnog de vragen volkomen te negeren. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ofwel
Definieer "We" :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Maar euh.....
ollie1965 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 15:49:
..........ben je een persoon die een onderzoek start voor school. Ben je bezig met een business case? Ben je een commercieel bedrijf?
met de uitwerking van een concept om de groene energie momenten op een dag in beeld te brengen. Op dit moment doen we onderzoek naar behoeftes van de milieubewuste consument om de app optimaal te kunnen ontwikkelen. Het doel van de app is om inzicht te geven in de beschikbare groene energie in het net. Het zou top zijn als je enquête invult;
Ik heb de onderzoeksvragen gelezen maar kan me nog niet voorstellen wat de app voor meerwaarde moet geven.
Ik denk redelijk groen te zijn en neem ook alleen maar groene energie af (zeer bewuste keuze energie leverancier), laten we dat even beter zeggen ........ik koop in waardoor er een duurzame producent goed kan verkopen want duurzame electronen zijn nog niet zo goed te sturen op het net :+

Definieer "groene energie momenten" eens en wat ik ermee kan doen, ik heb namelijk nog geen flauw benul wat jullie denk/ontwikkel richting is.
Zitten jullie te denken aan een app die apparaten aanschakeld op het moment dat er veel duurzame energie geproduceerd wordt? Zo ja waarom zou ik dat willen als ik er nog niet mee be-voordeeld -nadeeld wordt?

[ Voor 1% gewijzigd door teacher op 17-03-2015 14:07 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Duidelijk iemand die dit forum gebruikt als handig gratis reclamemedium om mensen binnen te hengelen voor die enquete. Gelijk met je eerste post zo binnenvallen is niet volgens de netiquette (vind ik).

Pagina: 1 ... 80 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.