De luchtvochtigheid van ons huis ids nogal hoog, veel lager dan 60% krijg ik hem niet. Dit heeft een aantal oorzaken, maar 1 daarvan is de matige ventilatie op de begane grond. Op dit moment wordt er geventileerd dmv. een rooster boven het raam in de keuken en een klapraam in het eetgedeelte van onze Z-vormige woonkamer. Het toilet op de begane grond zit aangesloten op een MV-box samen met de badkamer.
Mijn vriendin doet het klapraam in de eetkamer nogal eens dicht vanwege kou en tocht. Zeker wanneer de deur naar de hal los gaat voel je het trekken naar boven.
Nu zit ik te kijken naar decentrale ventilatie met warmteterugwinning. Ik heb zelf al de volgende opties gevonden:
Climarad:
Voordelen
Voordelen
Voordelen
Is hier iemand die zo'n systeem in gebruik heeft? Met de search heb ik wel wat topics gevonden waar de climarad genoemd wordt, maar verder weinig ervaringen over andere systemen.
Mijn vriendin doet het klapraam in de eetkamer nogal eens dicht vanwege kou en tocht. Zeker wanneer de deur naar de hal los gaat voel je het trekken naar boven.
Nu zit ik te kijken naar decentrale ventilatie met warmteterugwinning. Ik heb zelf al de volgende opties gevonden:
Climarad:
Voordelen
- De mooiste oplossing, radiator weghalen en vervangen door een climarad.
- CO2 en luchtvochtigheid gestuurd.
- Prijs, complete set is rond de 1800 euro.
- Ik zou hem alleen voor in het zitgedeelte van de woonkamer kunnen monteren en daar dus ook het "lawaai" hebben. Achter heb ik een kozijn tot aan de grond met daarin een asbest plaat. Om daar nou 2 gaten in te boren.
- 2 grote kanalen.
Voordelen
- Prijs, €500 euro.
- Niet luchtvochtigheid gestuurd, wel voorbereid. Sensoren kosten €100,-
- Niet CO2 gestuurd, ook geen optie daarvoor.
- 2 kanalen boren.
- Geen bypass?
Voordelen
- "Goedkoop", €575 voor een unit.
- Luchtvochtigheid gestuurd.
- 1x ø100mm boren.
- Bypass
- Niet CO2 gestuurd.
- Voor ruimtes tot 40 m2, mijn woonkamer is net iets groter.
- Geluid, bijna 60 Db.
Is hier iemand die zo'n systeem in gebruik heeft? Met de search heb ik wel wat topics gevonden waar de climarad genoemd wordt, maar verder weinig ervaringen over andere systemen.
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here