Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:00

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
De luchtvochtigheid van ons huis ids nogal hoog, veel lager dan 60% krijg ik hem niet. Dit heeft een aantal oorzaken, maar 1 daarvan is de matige ventilatie op de begane grond. Op dit moment wordt er geventileerd dmv. een rooster boven het raam in de keuken en een klapraam in het eetgedeelte van onze Z-vormige woonkamer. Het toilet op de begane grond zit aangesloten op een MV-box samen met de badkamer.

Mijn vriendin doet het klapraam in de eetkamer nogal eens dicht vanwege kou en tocht. Zeker wanneer de deur naar de hal los gaat voel je het trekken naar boven.

Nu zit ik te kijken naar decentrale ventilatie met warmteterugwinning. Ik heb zelf al de volgende opties gevonden:

Climarad:
Voordelen
  • De mooiste oplossing, radiator weghalen en vervangen door een climarad.
  • CO2 en luchtvochtigheid gestuurd.
Nadelen
  • Prijs, complete set is rond de 1800 euro.
  • Ik zou hem alleen voor in het zitgedeelte van de woonkamer kunnen monteren en daar dus ook het "lawaai" hebben. Achter heb ik een kozijn tot aan de grond met daarin een asbest plaat. Om daar nou 2 gaten in te boren. O-)
  • 2 grote kanalen.
Bayernluft:

Voordelen
  • Prijs, €500 euro.
Nadelen
  • Niet luchtvochtigheid gestuurd, wel voorbereid. Sensoren kosten €100,-
  • Niet CO2 gestuurd, ook geen optie daarvoor.
  • 2 kanalen boren.
  • Geen bypass?
Dynair Aera smart:

Voordelen
  • "Goedkoop", €575 voor een unit.
  • Luchtvochtigheid gestuurd.
  • 1x ø100mm boren.
  • Bypass
Nadelen
  • Niet CO2 gestuurd.
  • Voor ruimtes tot 40 m2, mijn woonkamer is net iets groter.
  • Geluid, bijna 60 Db.
Verder zijn er nog veel meer opties, maar het lijkt verder nogal een Duitse aangelegenheid. Het liefst zou ik bij een Nederlandse leverancier wat bestellen.

Is hier iemand die zo'n systeem in gebruik heeft? Met de search heb ik wel wat topics gevonden waar de climarad genoemd wordt, maar verder weinig ervaringen over andere systemen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 13:44
Ik heb zelf een climarad via marktplaats gekocht (voor de helft van je genoemde bedrag) ... was 2 maar weken gebruikt bij de 1e eigenaar.

Bevalt me prima, alleen heb hem nog niet helemaal doorgemeten wat het doet aan WTW.

De climarad wordt pas hoorbaar als we met meer dan 4 personen in de huiskamer zitten... met 2 volwassenen springt hij sporadisch een stand hoger en hoor je dat dus. Meeste geluid komt van de kleppen die intern geregeld worden als hij een stand hoger gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:00

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Topicstarter
Dat las ik inderdaad ook veel ja, dat mensen een climarad van marktplaats plukten. Staan er op dit moment alleen geen één op marktplaats.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je nog klapramen/roosters hebt, is een bypass niet heel hard nodig.

De gaten voor een Bayernlufter maken lukt wel met een flinke hamerboor, voor de grotere gaten moet je een diamantboor met waterellende regelen.

Helaas heb ik nog geen praktijkervaring voor je, wel speelt bij mij dezelfde gedachte :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Wij hebben 3 climarad's.
Allemaal van Marktplaats.
Ze werken perfect.

Wij hebben alle ramen en roosters dicht en dat merk je in de stookkosten.
Ik kan je helaas niet zeggen hoeveel het scheelt maar we verbruiken tussen de 280 en 320 m3 gas per jaar voor alleen verwarmen.

Heb met één climarad een probleem gehad met een ventilator dat uit de lagers was gelopen.
Dat hebben ze zeer netjes opgelost.

ik zou zeker voor de climarad gaan.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bedankt voor de typenummers en linkjes, het zijn toch weer die Duitsers die vooroplopen hierin.

Voor renovatie is dit wel handig, alleen de woonkamer hiermee bedienen scheelt al een slok op een borrel.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 17:07
Bedankt voor de tip voor Climarad... nu wil ik er ook een aan de gevel!

Iemand een idee wat installatie van een Climarad kost (eg vervangen bestaande radiator voor Climarad)?
Ik ben van plan een tweedehands op te laten hangen in de woonkamer waar nu 0,0 ventilatie is...
Of zouden jullie anno 2016 niet meer voor de Climarad (1) gaan?

(Hoekhuis, 1989, dubbel glas (geen HR) en geisoleerde spouwmuren), mechanische ventilatie alleen in toilet en badkamer).

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:12
Wat ik begrepen heb is dat de Climarad 1 flink luidruchtiger is dan zijn nieuwere broer (de 2.0).

Toegegeven, dit is allemaal toetsenbord wetenschap. Ik heb beide machines nooit naast elkaar in het echt gehoord. Wel iemand met een 2.0 en die vond ik prima te doen. (met 2 personen in een kleine woonkamer)

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 10:06
Rappie schreef op woensdag 24 december 2014 @ 15:45:
Ik heb zelf een climarad via marktplaats gekocht (voor de helft van je genoemde bedrag) ... was 2 maar weken gebruikt bij de 1e eigenaar.

Bevalt me prima, alleen heb hem nog niet helemaal doorgemeten wat het doet aan WTW.

De climarad wordt pas hoorbaar als we met meer dan 4 personen in de huiskamer zitten... met 2 volwassenen springt hij sporadisch een stand hoger en hoor je dat dus. Meeste geluid komt van de kleppen die intern geregeld worden als hij een stand hoger gaat.
Een paar jaar verder ben ik benieuwd naar je ervaringen.

En hoe zou het zijn in een slaapkamer, met het hoofdeinde onder zo'n climarad? Met 1 of 2 personen die liggen te slapen? Zou je er wakker van worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansKeesom
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-05 10:06
Mike70 schreef op woensdag 24 december 2014 @ 16:50:
Wij hebben 3 climarad's.
Allemaal van Marktplaats.
Ze werken perfect.

Wij hebben alle ramen en roosters dicht en dat merk je in de stookkosten.
Ik kan je helaas niet zeggen hoeveel het scheelt maar we verbruiken tussen de 280 en 320 m3 gas per jaar voor alleen verwarmen.

Heb met één climarad een probleem gehad met een ventilator dat uit de lagers was gelopen.
Dat hebben ze zeer netjes opgelost.

ik zou zeker voor de climarad gaan.
Hallo Mike, bevallen de climarad's nog steeds?
Ik vroeg me af hoeveel m3 gas je gebruikte voor de installatie van de climarads.
Kan de climarad ook koelen?

Ik overweeg er eentje in mijn slaapkamer te hangen om te zorgen dat de Co2 laag blijft zonder te veel te verwarmen. Het is de kamer die 's winters de meeste warmte EN ventilatie vraagt en aangezien ie het verste van de ketel weg is waarschijnlijk de meeste transportverlies veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

De Climarad's bevallen uitstekend.
Beter nog. Ik heb onlangs 3 nieuwe zgn. 2.0 versies gekocht.
Ondertussen hebben we ook een centrale afzuiging van Climarad die in verbinding staat met de climarads.
Bij een te hoog Co2 of H2O concentratie begint deze harder af te zuigen en gaan de kleppen van de climarads open voor de toevoer van verse lucht.
Ik kan ondertussen zeggen dat we 0 m3 gas gebruiken omdat we vorig jaar de gasleiding hebben laten afsluiten. Voor het geld dat we nu aan belasting en meterkosten uitsparen kunnen we het huis al verwarmen met behulp van een pellet-cv. en dan reken ik de 250 tot 300 m3 gas nog niet mee.
Dus.... een win-win situatie voor ons. >:)

De oudere versie's van de Climarad maken wel meer lawaai als de nieuwere maar daar waren we snel aan gewend. Aangezien het apparaat pas na een flinke tijd, als we al slapen, aanslaat, hebben we er geen last meer van.

www.mijnzon.info

Pagina: 1