De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.733 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

BenEco schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 15:06:
Eind 2016 (i.v.m. licenties aanvragen) een accu met Titanium dioxide, in 2 minuten 70% opgeladen.
Naast het snelle opladen gaat deze batterij ook ruim twintig jaar mee, dat is meer dan tien jaar langer dan de huidige lithium-ion batterijen.

http://www.want.nl/wetens...j-voor-elektrische-autos/

Toeval of niet, een foto van een Tesla boven aan dit artikel. :)
Op dit moment worden er licenties geregeld om de batterijen zo snel mogelijk in productie te nemen. Deze technologie is natuurlijk een roeping voor veel tech-giganten en andere bedrijven die met batterijen werken. De wetenschappers van de NTU verwachten dat de batterijen over twee jaar op de markt zullen verschijnen.
Zulke statements heb ik de afgelopen jaren iets te vaak voorbij zien komen om ze niet met een flinke korrel zout te nemen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-09 14:25

flessuh

Set sail for fail!

Tja, de energie moet er ook zo snel in gaan.. Leuke stress op het net als je daar een flink aantal van tegelijk aan zet om te laden in dezelfde wijk :p

anyhow, 2 jaar zou zeer mooi zijn! ik gok dat bedrijven als Tesla hier wel om zitten te springen

[ Voor 24% gewijzigd door flessuh op 05-03-2015 22:23 ]

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flessuh schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 22:22:
Tja, de energie moet er ook zo snel in gaan.. Leuke stress op het net als je daar een flink aantal van tegelijk aan zet om te laden in dezelfde wijk :p

anyhow, 2 jaar zou zeer mooi zijn! ik gok dat bedrijven als Tesla hier wel om zitten te springen
Dat gaat hem sowieso niet worden want dan zegt de automaat ho. Dit is meer iets voor onder die gouden bogen langs de snelweg.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij probeerde me nog wel te overtuigen om een slimme meter te nemen met de mededeling dat een slimme meter ook kon terugdraaien.
deze hoort in de top10 van nietswetende opmerkingen door de kabelboer/energieleverancier

hier onder nog enkele "slimme"opmerkingen die ze al eens gemaakt hebben

<1> een oude meter blijft draaien bij een stroomstoring , de nieuwe niet
<2> blij een niet slimme meter blijft u terugvoeden tijdens een stroomstoring
<3>de slimme meter zorgt ervoor dat u zuiniger bent in gebruik
( ja deze werd letterlijk zo gezegt ) :? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 07:12:
[...]

deze hoort in de top10 van nietswetende opmerkingen door de kabelboer/energieleverancier

<1> een oude meter blijft draaien bij een stroomstoring , de nieuwe niet
<2> blij een niet slimme meter blijft u terugvoeden tijdens een stroomstoring
<3>de slimme meter zorgt ervoor dat u zuiniger bent in gebruik
( ja deze werd letterlijk zo gezegt ) :? :?
Die laatste is hardnekkig. Deze week nog in een TV programma gehoord dat de slimme meter zorgt voor een besparing van gemiddeld 8%.

Dan zou ik er meteen 12,5 stuks van willen hebben :+

Altijd die halve-waarheid-verhalen, je wordt er moedeloos van. Maar ja als "staatszender" moet je wel.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

NovapaX schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:39:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel begrijp waarom ze het een beschermd stadsgezicht hebben willen maken.
De uitvoering en het concept van de wijk is vrij uniek, en ik moet zeggen dat vooral die foto er erg mooi (iets te mooi) uit ziet....
Die foto is erg mooi. Heb ook wel eens foto's van Jeroen gezien die wat minder ordelijk waren zullen we maar zeggen. Het is gewoon wrang dat 10tallen jaren wordt toegestaan dat er allerlei uitstulpingen, ramen, etc aan de woningen zijn toegevoegd/verwijderd. Nu "ineens" beschermd waardoor allerlei zaken vergunningsplichtig worden. Nu is een vergunningsplicht ook geen probleem, zolang er maar redelijke normen en overwegingen zijn bij het toekennen of weigeren van die vergunningen. Helaas wringt daar de schoen in de praktijk nog wel eens. En ik durf zelfs zover te gaan door te stellen dat persoonlijke belangen bij de beslissers mee (kunnen) wegen. Als je in de praktijk niets meer mag ondernemen aan de straatzijde van woningen, dan gaat een hoop oppervlakte voor PV verloren.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:24
flessuh schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 21:48:
Oh ja, Jeroen,

Aangezien ons team nu 2 actiecameras heeft zijn we ook van plan de bouw van de zonneboot te filmen als time lapse. Kun je achteraf ook zien hoe we dat doen :)
Ik ben gek op time lapses, maak ze zelf ook wel eens (vooral van wolken). Cool!
Om het materiaal nog eens samen te vatten:
Balsa als core materiaal,
Cellulose vezel+ aramide (minder duurzaam, maar we hebben de sterkte nodig) er omheen
Daarna hoogwaardige Epoxy er door. (ook hier is de milieuvriendelijke variant helaas niet sterk genoeg, dat en voorheen gebruikten we milieuvriendelijke polyester hars en dat was ook te zwak)

De bedoeling is dus begin/mid-april te bouwen.

Het kan duurzamer, zoals met onze vorige boot, maar helaas gaat dat nogal ten koste van de levensduur (ook duurzaamheid) en de prestaties.
Ik snap het. Het is een lastig dilemma. Volgens mij zit er in de biovezels nog wel flink wat ontwikkeling (in carbon ook, natuurlijk) dus wie weet wat er de komende tijd verder nog mogelijk is.
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 07:12:
Ik blijf bij mijn mond-valt-open-van-verbazing-moment uit ongeveer 2009, toen ik (voor de zoveelste keer) belde met "Ketenteam Teruglevering" van Liander om mijn compleet foutieve meterstanden weer recht te praten. De medewerker die ik aan de lijn had sprak destijds de onsterfelijke woorden "ja maar, meneer, zonnepanelen zijn ook nog zoiets nieuws". In 2009. Door iemand van het team wat zich met teruglevering bezig houdt.

Het is nu iets beter, maar niet veel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@schinnen-groen even buiten de discussie of je wel of niet bewuster gaat worden qua energievebruik
kijk even naar de zinsopbouw
de slimme meter zorgt ervoor dat u zuiniger bent in gebruik
er word bij bij geen lamp ingeschroeft of stekker ingeprikt van de stofzuiger |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:51

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat beschermd stadsgezicht is vaak ook een wassen neus. Hier in mijn wijk (Amsterdam) hebben we het ook: geen rolluiken, hekje in de voortuin maximaal 45 centimeter hoog, schutting in de achtertuin moet trapsgewijs aflopen tot 90cm hoog achter in de tuin etc.

In de praktijk? In elke straat wel iemand met een rolluik. De helft van de tuinen heeft gewoon hoge schuttingen. De woningbouwverenigingen spreken de huurders er niet op aan en bij huizenbezitters komt al helemaal niemand kijken.

Het enige dat echt goed lijkt te gaan zijn de verplichte verfkleuren voor de buitendeuren en raamkozijnen. Maar dat is omdat bij 80% van de huizen de woningbouw het onderhoud buiten regelt.

Wie hoort zo'n beschermd dorpsgezicht / stadsgezicht eigenlijk te controleren? En welke middelen heeft de controlerende instantie om schuttingen en rolluiken te laten verwijderen? Elke maand komt de hele wijk verder af te staan van het ideaal waarvoor de bescherming in het leven is geroepen. Vind ik zelf wel erg jammer.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in principe als men beetje afwijkt is het ook niet zo erg.
heb hier wel eens gezien dat iemand demonstratief zijn kozijnen paars heeft geverfd burgelijke ongehoorzaamheid denk ik dan
maar je zal er maar naast wonen dan is toch stukje waardevermindering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Gister van een klant gehoord dat bij al hun drukrioolinstallaties met elektriciteitsaansluiting een nieuwe slimme meter geplaatst gaat worden. Netwerkkosten zijn 2 tot 3 Euro per maand. Wat zijn de netwerkkosten voor een woning?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

250 euro voor gas en electra geloof ik op jaarbasis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Cheese_man schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:28:
[...]

Heb ik zelf geen bronnen van gelezen. Lijkt me ook wat bijzonder. Ze zijn net een kolos van een fabriek aan het bouwen in Nevada...waar veel Li gewonnen wordt. De wereldwijde accuproductie (vermogen) wordt door de fabriek ongeveer verdubbeld en Elon noemde dit de "eerste" fabriek en impliceert meerdere te zullen bouwen in de toekomst. Uiteindelijk zijn alle grondstoffen uitputtelijk...maar op de korte termijn voor Tesla?
Niet alleen daar, ook in Duitsland wordt een 'Gigafactory'-equivalent gebouwd, evenals in China.

Lithium mag dan wel een 'rare'-earth metaal zijn maar dat woordje staat niet voor niks tussen aanhalingstekens. Zeldzaam in vergelijking met andere metalen als aluminium en ijzer misschien maar desalniettemin is er heel veel van.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 09:45:
in principe als men beetje afwijkt is het ook niet zo erg.
heb hier wel eens gezien dat iemand demonstratief zijn kozijnen paars heeft geverfd burgelijke ongehoorzaamheid denk ik dan
maar je zal er maar naast wonen dan is toch stukje waardevermindering
Ik zie het 100% anders. Het is zijn of haar huis (eigendom), waarom zou ik het recht hebben iets te mogen zeggen over de kleuren van de kozijnen? Ik snap dat echt niet. Zonnepanelen/zonneboilers idem.

Iets anders wordt het met dingen waar je aantoonbaar last van hebt, die dus niets met smaak te maken hebben, zoals een dakopbouw o.i.d. die schaduw in mijn achtertuin gaat geven.

Ik snap eerlijk waar niet welk probleem het beschermd stadsgezicht op moet gaan lossen. Ik blijf erbij dat al die auto's veel meer afbreuk doen aan het karakter van de wijk, en aan de leefbaarheid, dan zonnepanelen.

Laatst viel het woord "welstandsexces". Weer een woord wat ik met geen mogelijkheid aan buitenlandse vrienden uit kan leggen.

Maar goed. Hilversum bekijkt het maar. Aflossen hypotheek gaat aardig, ik weet in ieder geval in welke plaats mijn volgende woning niet staat.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben zelf niet van plan om te verhuizen zit hier ook maar ook hier in t alblasserdamse hebben ze vorig jara een gebied verklaart tot beschermt dorpsgezicht /
voor de mensen is dat gebied is het ook stuk lastig nu om panelen op dak te leggen in hun geval moeten ze eerst naar de gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:35
Schinnen-groen schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 08:46:
[...]
Die laatste is hardnekkig. Deze week nog in een TV programma gehoord dat de slimme meter zorgt voor een besparing van gemiddeld 8%.

Dan zou ik er meteen 12,5 stuks van willen hebben :+
Haha goeie! Misschien krijgen we wel korting als we ons massaal inschrijven voor 12,5 slimme meters. Tweakers bulk korting. >:)
Altijd die halve-waarheid-verhalen, je wordt er moedeloos van. Maar ja als "staatszender" moet je wel.
Wou het gisteren al plaatsen, maar vraag me dus af of men het probeert en eigenlijk wel beter weet of dat ze zelf ook niet beter weten en gewoon dom een eind weg praten. Dat laatste kan ik me ook zomaar eens voorstellen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alleen mensen zoals wij hier kijken dagelijks 1 of meerdere keren op die meter , hetzij fysiek op de meter hetzij via een app/website

de mensen met een ferrarismeter kijken fysiek in de kast gewoon omdat het kan
en ze vinden t geweldig dat die schijf achteruit draait _/-\o_ _/-\o_

verder zullen overige personen niet zomaar op de meter kijken
dus of deze nu analoog is of slim daarmee bespaar je niets.

pas als je echt in huis een apparaat zoals toon gaat plaatsen
kan ik me voorstellen dat je wat bewuster word op de lamp uit te doen bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Jup met die Toon wel misschien. Maar zelfs dan is het slechts "misschien". Lijkt me namelijk sterk dat als je nu niet bewust bent en de Toon hangt ergens aan de muur, dat je er dan opeens veel tijd in gaat steken en je je helemaal druk maakt over een apparaatje of lampje.

Ik hoop btw wel dat op enige termijn apparaten zoals die Toon wat beter beschikbaar komt voor offline gebruik, iets vergelijkbaars als met Thinkpads Android Tablethub. Nu heeft Eneco wel gezegd dat de Toon ook voor niet-klanten beschikbaar komt, maar ja... ergens zal het verwacht ik toch wel Eneco connectie hebben of een Eneco interface, daar heb ik dan minder behoefte aan.

Vreemd wat dat betreft dat er nog geen tablets zijn die zich specifiek focussen op domotica, waar je reallife zonder hoog tweakgehalte gewoon alles kunt uitlezen en bedienen. Als het zou bestaan zou ik hem iig wel overwegen, met de voorwaarde dat er geen connectie bestaat voor het delen van data met derden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 07:44
Nou, ik kan mij voorstellen dat je met toon voor het eerst eens realiseert dat er continu 250 watt aan continuverbruik doorheen gaat, waarbij je eens op zoek gaat wie toch die continu verbruikers zijn. Dat zie je aan een ferrarismeter nauwelijks. Ook het verbruik van de wasmachine en droger samen, of een rondje koken met oven en vaatwasser aan zijn wel eye-openers.

Het effect is nóg sterker als je aan de hand van de opwek van je zonnepanelen ziet hoeveel moeite het kost om één kilowattuur op te wekken, zeker op een bewolkte dag....

en tenslotte: het is natuurlijk helemaal een kick als je je gehele moment-verbruik uit je PV kan halen. Er gaat dan ergens een groen lampje branden in mijn hersenpan, het doet bijna pijn om dan de waterkoker aan te zetten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Toon ondersteunt geen zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor toon in detail is een apart topic. er komt overigens wel een nieuwe versie met een aparte opwekstatusbalkje
nu is het nog zo dat je eigen vebruik dan lager is dan de werkelijkheid
bijv 300 vebruik plus 400 opwerk is dus eigenlijk vebruik van 700 op dat moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, wat ik zeg, Toon ondersteunt geen zonnepanelen ;)

Toen dat ding geïntroduceerd werd werkte ik bij Eneco. Mijn reactie ("dat ik benieuwd was naar de privacy-aspecten en of hij overweg kon met zonnepanelen") op het jubelende artikel op het intranet werd niet enorm gewaardeerd, weet ik nog. Sja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

werkte ? toch niet naar aanleiding van die actie werkte ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee, ik ben er om andere redenen weggegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok dat zou anders wel heel laag geweest zijn van de toonbedenkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
antonboonstra schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:16:
[...]

Ik voel een tegeltje aankomen ;)
ik hoop het niet.
als alle goede opmerkingen hier een tegel worden.
dan hebben we binnen "no time" een milieu tegel probleem >:)
JeroenH schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 16:49:
[...]
CV-ketel ombouwen naar propaan, en een tank(je) in de schuur? Wel weer extra investering.
had eerst zo iets al, mmmmm lijkt mij niks.
maar ben verder in de techniek gedoken en zie wel steeds meer mogelijkheden.
met een 50 liter tank kan je al een heel eind, het is maar backup en dan kom je in eens een heel eind.
toch nog eens verder uitzoeken, kan wel eens iets worden.

maar even een ander vraagje.
jij had toch een regenwater opslag?
ik kan even niet meer terug vinden hoe en wat.
ben zelf een verbouwing aan de schuur aan het plannen, en wou dat eigenlijk ook gaan doen.
ik heb dan 6m2 opvang oppervlak, en dat zou ongeveer 5m3 per jaar moeten opleveren.
opslag word tot nu toe 2x 1m3.
ben nog een beetje heen en weer aan het schuiven over hoeveel opslag vs opvang oppervlak en zocht nog ervaringen van anderen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
Propaan zit aan zoveel regels dat het niet interessant is.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

migjes schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 13:42:
ben nog een beetje heen en weer aan het schuiven over hoeveel opslag vs opvang oppervlak en zocht nog ervaringen van anderen.
Zelf heb ik een overkill aan dakvlak (35M2 ) t.o.v. opslag (2600L).
Alleen hartje zomer en 3 weken geen regen is lege tanks (2x IBC 1000L 3x200L), maar we hebben veel potten, een kas en een moestuin.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 22:19:
[...]

[...]

Zulke statements heb ik de afgelopen jaren iets te vaak voorbij zien komen om ze niet met een flinke korrel zout te nemen.
Het probleem zit hem in de consument/afnemer, kijk maar naar de nieuwe Samsung S6, daar gaat ineens een kleinere accu in.

Het is continu balanceren tussen zo goedkoop mogelijk en zo klein mogelijk. Snel laden of veel capaciteit is niet relevant als het niet 'past' in de nieuwste modellen.
Kijk maar naar de accu's in laptops, alleen Apple (en het vergelijkbare segment) heeft echt de marge om er 'iets' betere accu's in te doen, de rest van de markt is op zoek naar zo goedkoop mogelijk. Verwacht niet bij een Acer dat ze ook maar een % meer uitgeven aan accutechniek wanneer dat niet 1 op 1 meer verkopen oplevert.

Juist DAAROM ben ik zo blij met Tesla. Die zijn toch een beetje de Apple van de elektrische auto, en zij durven wel een % extra te besteden aan een batterij om daarna ook net wat meer performance te hebben.

Even een leuke rekensom:
1 auto heeft 85kWh, een smartphone heeft ongeveer 10Wh.
Simpel gezegd is de impact van 1 auto 8500x die van een smartphone op batterij gebied.
Met de verkopen van Samsung (300M) t.o.v. Tesla (33K) komen ze gelijk uit!

Dus de impact van Samsung op de batterij markt is op dit moment vergelijkbaar met Tesla, het verschil is dat Tesla bereid is Miljarden te investeren om te verbeteren. Overigens wil ik Samsung niet te kort te doen, die investeren bijvoorbeeld Miljarden in AMOLED en daar ben ik OOK blij mee. Maar het belang van Tesla is VEEL groter om al die nieuwe accutechnieken ook daadwerkelijk in productie te krijgen. En zij kunnen ook modellen gaan leveren met experimentele batterijen voor bepaalde modellen. Misschien krijgen we nog wel een (serieuze) elektrische race klasse, beetje F1 type onderzoek kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
TheGhostInc schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 16:24:
Misschien krijgen we nog wel een (serieuze) elektrische race klasse, beetje F1 type onderzoek kan geen kwaad.
Er is al een Formula E met nodige ex-F1 coureurs, ( highlight races youtube)

Het Vandebron Zonnecollectief is open

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 06-03-2015 18:50 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Elektrisch racen én gegarandeerd met zonne-energie gevoed: www.solarracing.org ;)

In ander nieuws: ik heb weer eens te maken met planned obsolescence. Mijn Casio EX-F1 (gekocht in 2009) kan ik al niet meer op mijn PC aansluiten, althans niet om de camera te bedienen. De software doet het niet onder Windows 8. Het is niet alsof dit een heel goedkope camera was of zo.... Nee, echt top, Casio. Toekomstloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:40
He jeroen. Volgens de site zou het gewoon moeten werken.
http://support.casio.com/...mation.php?cid=001&pid=14

Welke firmware / softwareversie gebruik je?

Edit: verkeerde url

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 06-03-2015 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:36

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:24:
Elektrisch racen én gegarandeerd met zonne-energie gevoed: www.solarracing.org ;)

In ander nieuws: ik heb weer eens te maken met planned obsolescence. Mijn Casio EX-F1 (gekocht in 2009) kan ik al niet meer op mijn PC aansluiten, althans niet om de camera te bedienen. De software doet het niet onder Windows 8. Het is niet alsof dit een heel goedkope camera was of zo.... Nee, echt top, Casio. Toekomstloos.
Waarom geef je Casio de schuld? Ik zou toch eerder richting Microsoft wijzen. Reverse compatibility of zo.

Kijk ook eens bij de DICOM-nodes op je werk. Je zal zien dat veel medische apparaten nog gewoon draaien op Windows XP.

[ Voor 8% gewijzigd door ericplan op 07-03-2015 09:54 . Reden: Dicom ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-09 14:25

flessuh

Set sail for fail!

En om bovenstaande reden vindt ik het dus ook zo leuk om met die zonneboten te werken/racen; je laat zien wat er op dat moment mogelijk is met duurzame techniek, en over de jaren is er al veel verbeterd.

Dat en het is gewoon leuk heel hard te gaan met iets van een paar millimeter materiaal :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 19:02

databeestje

Von PrutsHausen

Krijg net een mailing binnen dat VanDeBron 10,5 cent/kWh voor (teveel) teruggeleverde energie wil gaan uitkeren, ik denk dat ze meer producenten zoeken (niet salderen).

Wellicht dat sommige mensen hier genoeg dak oppervlak hebben om te gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02:32
Is VanDeBron niet een veel beter alternatief bij enigzins overproduktie dan Greenchoice, etc.??
Toch eens kijken hoe het zit met afname van gas en overproduktie van stroom bij deze leverancier/afnemer.

[ Voor 36% gewijzigd door snoekds20 op 06-03-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
5-o-clock-shade schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:48:
Nou, ik kan mij voorstellen dat je met toon voor het eerst eens realiseert dat er continu 250 watt aan continuverbruik doorheen gaat, waarbij je eens op zoek gaat wie toch die continu verbruikers zijn. Dat zie je aan een ferrarismeter nauwelijks. Ook het verbruik van de wasmachine en droger samen, of een rondje koken met oven en vaatwasser aan zijn wel eye-openers.
Eye-openers wel ja, maar wat ga je met die apparaten doen dan? Ze uit huis gooien en nooit meer gebruiken? Die combinaties die je noemt gebruik je dan toch ook actief. De wasmachine en droger in de uitstand verbruiken zo goed als niks, dus hoezo continuverbruik?

Het klinkt wat lomp bovenstaand, maar ik snap niet zo goed wat je ermee wilde zeggen. Wat zegt het mensen die willen wassen dat de wasmachine bijv. 800W verbruikt? Zullen ze het wassen gaan vermijden denk je?

Overigens: je ziet hoeveel het verbruikt, maar dat zie je ook wanneer je die apparaten los meet. Ik heb op die manier bijna elk apparaat in huis gemeten en op basis daarvan, dus enkel de apparaten optellen die altijd verbruiken, het continuverbruik bepaald. Uit een samengestelde grafiek kan je namelijk niet bepalen door welk apparaat dit komt. Kortom zo'n grafiek is leuk, maar zonder verder dingen na te meten of actief te monitoren weet je nog niks. Je gaat al gauw op zoek naar apparaten waarvan je denkt die veel verbruiken, maar de belangrijkste continuverbruikers sla je per ongeluk over.

Het nut van de Toon of een vergelijkbaar apparaat is vind ik dat je in 1 oogopslag ziet hoe alles in combinatie met elkaar werkt/staat. Verbruiken, maar ook andere sensoroutput zoals temperaturen in de omgeving binnen en buiten e.d. Met mindergas.nl is dit nogal achteraf en weinig actief met de temperaturen in huis, en je monitort maar 1 ding... namelijk enkel gas. Een hoog verbruik kan dan alsnog door vanalles komen dat je bij mindergas niet of zeer matig kunt herleiden. Al is het beter iets dan niets, dat is ook waar.

Mijn persoonlijke moeite met mindergas is bijvoorbeeld dat je tapwater vastzet in de settings, maar dat dit juist ook best variabel kan zijn en zo ook kuubs kan schelen. Ik douche namelijk in de winter warmer dan in de zomer, soms douche je ook meer dan een andere maand, etc. Doordat die waarde altijd vast staat kan de m3/graaddag zomaar eens meer of minder zijn, dat helemaal niet gerelateerd is aan graaddagen maar bijv. aan tapwaterverbruik. En aangezien de verhouding water gas rond de 1:3 tot 1:5 ligt, herleidt je dat ook niet perse aan meer waterbruik als je dit slechts maandelijks opschrijft. Een monitoring die dit allemaal in 1 overzicht weet te proppen zegt daarom meer dan losse sites, ook al zou die maar 1 meetpunt per dag hebben. Dan zie je tenminste hoeveel m3 gas icm tapwater er is geweest en de daadwerkelijke m3/graaddag gasverbruik voor stoken is dan ook realistischer. Met elekta kan je vergelijkbaar denken.
JeroenH schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:56:
Toon ondersteunt geen zonnepanelen.
Straks wel... hebben ze gezegd. nieuws: Eneco wil Toon dit jaar ook aan niet-klanten gaan aanbieden

3e alinea
Toon krijgt dankzij verschillende updates ook nieuwe features en gebruikstoepassingen. Een daarvan is ondersteuning voor zonne-energie. Huishoudens met zonnepanelen kunnen na een firmware-update die in maart uitkomt, voortaan ook de opbrengst van hun fotovoltaïsche installatie monitoren.
Het ging om het principe zoals Toon is, ik hoef Toon niet perse. Als het linksom of rechtsom met iets anders mogelijk is, onafhankelijk en open source, dan graag... zelfs meer gewenst dan de Toon. Alleen moet het wel werkbaar zijn, dat vind ik huidig nog wel aardig een punt. Veel is mogelijk, maar het wordt wel moeilijk, iets dat mij tegenhoudt om er in te (willen) investeren.

[ Voor 38% gewijzigd door Aardwolf op 07-03-2015 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

ˆˆˆBij Mindergas kan je tegenwoordig aangeven wanneer de verwarming uit is voor het zomerseizoen. De waardes worden dan opnieuw berekend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
marcel87 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 14:25:
[...]
Als het linksom of rechtsom met iets anders mogelijk is, onafhankelijk en open source, dan graag... zelfs meer gewenst dan de Toon. Alleen moet het wel werkbaar zijn, dat vind ik huidig nog wel aardig een punt. Veel is mogelijk, maar het wordt wel moeilijk, iets dat mij tegenhoudt om er in te (willen) investeren.
Tsja wat is moeilijk en investeren.

Voorop gesteld: Toon zal nevernooitniet zomaar iedere pv omvormer kunnen uitlezen en kan ook niet de opwek van de groep zien waarop de omvormer zit. Dus Toon kan straks hooguit omgaan met negatief verbruik in totaal maar niet weten wat van je pv terug gaat als verbruik.

Dus je zal altijd afhankelijk zijn van de logging van je pv omvormer, als je dat naar pvoutput kan zetten dan ben je al over de helft.
Dan voeg je in pvoutput je dichtstbijzijnde weerstation toe en je krijgt er gratis een grafiek bij met de temperatuur en globaal het weer.
Zet dan een youless op je domme of slimme meter die ook weer naar pvoutput logt en je bent volgens mij compeet.

Je loopt dan grofweg 5 minuten achter, maar ik zag dat je met Toon ook niet echt realtime veranderingen ziet (ook x minuten resolutie en vertraging).

Toon kost sowieso een abonnement en ik denk dat hij qua aanschaf ook niet gratis zal zijn tenzij je een meerjarig energie ontract bij Eneco afsluit.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:24:
planned obsolescence. Mijn Casio EX-F1
Al wat geprobeerd?
Maar het programma werkt wel, maar aansturing niet?
Welke vorige versie OS werkte het eerst onder?
Google? windows 7 mode in windows 8 Of How to Run Older Programs under Windows 8

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
databeestje schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 22:46:
Krijg net een mailing binnen dat VanDeBron 10,5 cent/kWh voor (teveel) teruggeleverde energie wil gaan uitkeren, ik denk dat ze meer producenten zoeken (niet salderen).

Wellicht dat sommige mensen hier genoeg dak oppervlak hebben om te gaan leveren.
Hoe gaat vandebron om met een ferrarismeter? Zou graag op noorddak nog wat panelen willen leggen.
Werkt men uitsluitend (voorlopig) op jaarbasis?

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2015 00:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
blissard schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:48:
He jeroen. Volgens de site zou het gewoon moeten werken.
http://support.casio.com/...mation.php?cid=001&pid=14

Welke firmware / softwareversie gebruik je?

Edit: verkeerde url
Firmware in de camera is 2.00, Casio softwareversie is 1.001 (laatste versie).

Het gaat niet werken, Windows 8 wordt niet ondersteund.
ericplan schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 21:52:
Waarom geef je Casio de schuld? Ik zou toch eerder richting Microsoft wijzen. Reverse compatibility of zo.
Nee, in dit geval geef ik Casio de schuld. Als ik de camera op "mass storage" zet werkt dat prima, het is puur de software voor de bediening van de camera die niet bijgewerkt is naar moderne OS'en.
Kijk ook eens bij de DICOM-nodes op je werk. Je zal zien dat veel medische apparaten nog gewoon draaien op Windows XP.
Dat klopt op zich, maar in de meeste gevallen is het prima mogelijk daar een nieuwe versie van te kopen. Dat wordt alleen niet gedaan vanwege de kosten.
Ja, straks. Dus nogmaals: Toon ondersteunt (momenteel) geen zonnepanelen. ;)
ollie1965 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 23:16:
Al wat geprobeerd?
Maar het programma werkt wel, maar aansturing niet?
Welke vorige versie OS werkte het eerst onder?
Google? windows 7 mode in windows 8 Of How to Run Older Programs under Windows 8
Ik heb de gebruikelijke truuks geprobeerd, maar als je dan in forums de pogingen van een groot aantal boze EX-F1-eigenaren leest dan weet je al dat het geen zin meer heeft.

Slechte beurt van Casio. Mocht ik vorig jaar al mijn Canon scanner weggooien omdat ik switchte naar 64-bit, nu mis ik dus een gedeelte van de functionaliteit van mijn dure camera. Toekomstloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
AUijtdehaag schreef op zondag 08 maart 2015 @ 00:16:
[...]
Hoe gaat vandebron om met een ferrarismeter? Zou graag op noorddak nog wat panelen willen leggen.
Werkt men uitsluitend (voorlopig) op jaarbasis?
vandebron zit nog in eerste jaar, april 2014 gestart, volgens FAQ willen ze er zo mee omgaan.
Bij zonnecollectief is dubbeltarief kale prijs nagenoeg gelijk en maakt het nauwelijks verschil welke salderingswijze uit hun algemene voorwaarden wordt gebruikt.

Het ziet er redelijk aanlokkelijk uit, maar ik heb recent bij GC verlengd met 1,3ct(excl BTW) tussen hoog en laag en een overstap is nu niet gunstig, pas als ik weer door nul ga.

Opmerkelijk is dat (overbodig) extra salderen bij mij momenteel financieel gunstiger is met dubbeltarief
Heb een aantal warmte-opwek schema's voor mijn systeem doorgerekend en zuiver financieel met de delta van 1,3ct, dan is vandebron voor mij pas vanaf 310m3-585m3(PV bijleggen om E-winterdip te verkleinen) gunstiger terwijl ik naar gaskraan definitief dicht wil. (dit stookseizoen is ca 10% minder dan 10j gemiddelde)).
Seizoen verschoven salderen wil ik zoveel mogelijk kunnen beperken met de onzekere toekomst van salderen, etmaal verschoven of uitgesteld verbruik is mogelijk op te vangen met accu's in de toekomst als de prijs daarvan verder daalt en salderen vervangen wordt door bijv verlaagd tarief EB.
Voorlopig ga ik sparen voor 17,5m2 extra zonnecollectors bijleg ipv PV op de 14,5m2 die ik dit jaar al wil leggen, alleen nog technisch kijken hoe ik overschot zomerwarmte kan benutten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Domba schreef op zondag 08 maart 2015 @ 11:42:
[...]
vandebron zit nog in eerste jaar, april 2014 gestart, volgens FAQ willen ze er zo mee omgaan.
Het gaat mij ook om de winterdip en dan zijn die extra panelen hard nodig wil je met accus gaan werken in de toekomst, hoewel ik nu aan 3430 Wp genoeg heb op jaarbasis. Gas is hier al niet meer ter sprake, ik doe alles al elektrisch en heb de gasaansluiting opgezegd.

Eens even over nadenken, ferraris kan dus gewoon blijven hangen, naar een overstap naar metdebron.
Als producent krijg je 10,5 cent per kilowattuur die je op jaarbasis teruglevert. Dit is de hoogste terugleververgoeding van Nederland. Om jou als producent extra te belonen voor je installatie, wordt er per aansluiting ook nog eens een korting van 50% gegeven op je vastrechtkosten bij Vandebron.[...]
Klinkt niet verkeerd, en gewoon het hele dak (Noord en Zuid) volgooien lijkt me.
En mocht de winter toch nog te weinig stroom leveren, heb ik er meer vertrouwen in naar de herkomst van de stroom (blijft grijs gebied), of in ieder geval waar het geld niet in geinvesteerd wordt.
Of mis ik toch nog iets...

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-03-2015 13:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
AUijtdehaag schreef op zondag 08 maart 2015 @ 13:23:
[...]
Het gaat mij ook om de winterdip en dan zijn die extra panelen hard nodig wil je met accus gaan werken in de toekomst, hoewel ik nu aan 3430 Wp genoeg heb op jaarbasis. Gas is hier al niet meer ter sprake, ik doe alles al elektrisch en heb de gasaansluiting opgezegd.
<knip>
Of mis ik toch nog iets...
Als ik naar mijn data kijk ga ik het niet redden in mijn situatie met alleen bijleggen van PV om E-winterdip voor december en januari weg te werken
(anders geheel afhankelijk van back-up hout-CV in december en januari,voor buffer maakt het niet uit welk moment van de dag van welke bron warmte erin gaat)

Dan maar voor de winter op de beste plek ( hellend dak) zonnecollectors en PV op de iets mindere (plat dak 15 graden is max voor een schans hier, welstandsnota).
Ik heb ook nog eens last van schaduw op deze 15 graden plekken in de winterperiode door de omgeving (1 boom van de gemeente)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op zondag 08 maart 2015 @ 09:03:
Ik heb de gebruikelijke truuks geprobeerd, maar als je dan in forums de pogingen van een groot aantal boze EX-F1-eigenaren leest dan weet je al dat het geen zin meer heeft.

Slechte beurt van Casio. Mocht ik vorig jaar al mijn Canon scanner weggooien omdat ik switchte naar 64-bit, nu mis ik dus een gedeelte van de functionaliteit van mijn dure camera. Toekomstloos.
Van die Canon had anders gekund, Vuescan x64, maar dat had ik je al verteld volgens mij

Bij Ollie1965 is er nog steeds een Canon Scanjet 4100C en Minolta DiMage Scan Dual actief door dit mooie programma

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

Dat vandebron.nl had ik nooit zo serieus genomen (ik zit bij windunie, administratie door greenchoice) maar ze hebben wel een goed verhaal als ik hun website zo lees, bijvoorbeeld:
Onze stroomboeren proberen hun eigen stroomproductie te verkopen op onze marktplaats. Omdat zij niet gebaat zijn bij jouw overproductie, krijg je bij hen een terugleververgoeding van €0,06. Om het leggen van extra zonnepanelen wel te stimuleren, hebben we het Vandebron Zonnecollectief in het leven geroepen. Hier krijg je maar liefst 10,5 cent per kilowattuur betaald. Even ter vergelijking: de boer in het bovengenoemde voorbeeld krijgt €0,069 (incl BTW) voor zijn geproduceerde kilowattuur.
Dat is gewoon eerlijk en helder. Die 10,5 cent is een erg goede prijs waar ze geld op toeleggen, ik snap eigenlijk nog niet helemaal hoe dat kan ...
edit://
Als afnemer op het Vandebron Zonnecollectief koop je de 100% zonnestroom van de aangesloten systemen. Het betekent dat je een hoger elektriciteitstarief betaalt voor jouw energie.
Wat als over producent niet uitmaakt want het wordt toch allemaal gesaldeerd. Je betaald wel half vastrecht ook nog eens ...

edit://2 vraag me af hoe zij omgaan met een verbruik van minder dan 500m3 gas ;)

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 08-03-2015 17:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 16:22:
Van die Canon had anders gekund, Vuescan x64, maar dat had ik je al verteld volgens mij
Dat klopt. Ik heb de scanner destijds echter weggegeven aan een familielid omdat Vuescan duurder was dan een nieuwe scanner, en zij op zoek was naar een scanner. Maar dat was natuurlijk slechts uitstel van executie: ze kocht een tijd terug een andere computer met een 64-bit OS en dus werd de scanner alsnog (planned) obsolete.

Canon had een (desnoods basic) driver ter download moeten aanbieden. Toen ik de scanner kocht waren 64-bit OS'en al lang niet meer zo ver weg. Dit is puur geld kloppen. Een perfect werkende scanner staat nu stof te happen. Toekomstloos.

Mijn Casio ligt iets anders, de basisfunctie van de camera (fotograferen) is bruikbaar zonder koppeling aan de computer. Maar ik ben gek op time lapses maken, dat kan dus nu niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 08-03-2015 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Vandaag een heerlijke wandeling gemaakt door ons dorpje (Ten Boer) en het viel me op dat er ineens heel erg veel daken bij zijn gekomen met zonnepanelen.
Voor wat ik vanaf de straat allemaal kon zien, op mijn wandelroute, minstens 30 huishoudens met PV op 't dak, waar dat van de winter nog niet zo was.

Nu moet ik er wel bij vertellen dat een deel hiervan waarschijnlijk betaald is vanuit het potje Tijdelijke Regeling Waardevermeerdering.
Maar goed, ongeacht wat je van zo'n potje vind, feit is wel dat mensen dingen gaan doen aan hun huis en ik denk dat dat hoe dan ook winst is voor de omgeving.
De een vervangt z'n kozijnen, de ander PV op 't dak, een derde plaatst dubbel glas, etc.
En het zijn allen huishoudens met minstens 1000 euro aan bevingsschade geweest.

* TD-er heeft ook een aantal offertes aangevraagd voor PV op 't dak. Helaas zal plaatsing pas op z'n vroegst in de zomer zijn, omdat ik een beetje afhankelijk ben van de buurman wanneer hij zijn dakisolatie gaat aanpakken. Als het goed is, past er zo'n 2250 Wp op 't platte dak op zo'n manier dat ik er ook nog bij kan.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
JeroenH schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:07:
[...]

en dus werd de scanner alsnog (planned) obsolete.

Canon had een (desnoods basic) driver ter download moeten aanbieden. Toen ik de scanner kocht waren 64-bit OS'en al lang niet meer zo ver weg. Dit is puur geld kloppen. Een perfect werkende scanner staat nu stof te happen. Toekomstloos.

Mijn Casio ligt iets anders, de basisfunctie van de camera (fotograferen) is bruikbaar zonder koppeling aan de computer. Maar ik ben gek op time lapses maken, dat kan dus nu niet meer.
Heel vervelend, maar waarom denk je dat het planned obsolescence is? Vervelend: ja. Verwijtbaar: mogelijk gepland: ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit is wel gepland hoor. Gewoon al heel snel nieuwere OS'en niet meer supporten, en tadaa, je klanten moeten een nieuwere versie van je product kopen.

Sommige mensen zien hier allerlei schimmige samenzweringstheorieën achter, ik zie het simpeler. Dit is het gedrag wat aangemoedigd wordt door ons type economie. Toekomstloos.

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 08-03-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Je kunt het ook vanuit de fabrikant zien, als alle producten het eeuwige leven zouden hebben, verkoop je niets.
Support van oude apparaten kost ook geld en dat kan eigenlijk alleen maar uit als je ze nog steeds zo verkoopt.
Niet iedereen verkoopt nog steeds vrijwel dezelfde machines als 15 jaar geleden. (wij wel, maar dat is een iets ander marktsegment en begint ook onhoudbaar te worden qua support)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 23-09 13:30
TD-er schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:17:
als alle producten het eeuwige leven zouden hebben, verkoop je niets.
Dus inderdaad gepland.....

Ik krijg steeds meer schik met linux op afdankertjes van laptops....

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
TD-er schreef op zondag 08 maart 2015 @ 19:37:
[...]
Nu moet ik er wel bij vertellen dat een deel hiervan waarschijnlijk betaald is vanuit het potje Tijdelijke Regeling Waardevermeerdering.
[..]
Hier in de buurt ook, de zonnepanelen schieten als paddestoelen uit de daken (ofzo). Volgens mij wordt wel echt het grootste deel betaald door de NAM, dus ik zeg, Henk Kamp, bedankt! Het kan nu zelfs jammer zijn als je nog geen aardbevingsschade hebt.

Als deze regeling nog een poosje blijft, komen we hier misschien wel op het punt dat de wijktrafo gaat terugleveren op zonnige zomerdagen.

[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 08-03-2015 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:12:
Dit is wel gepland hoor. Gewoon al heel snel nieuwere OS'en niet meer supporten, en tadaa, je klanten moeten een nieuwere versie van je product kopen.

Sommige mensen zien hier allerlei schimmige samenzweringstheorieën achter, ik zie het simpeler. Dit is het gedrag wat aangemoedigd wordt door ons type economie. Toekomstloos.
Waarom zou je als fabrikant van fotocamera's rekening moeten gaan houden met een softwareontwikkelaar die om de haverklap nieuwe versies van z'n besturingssysteem uitbrengt? Bovendien, waar moet je rekening mee houden?

Overigens was je opmerking over medische apparatuur onjuist. Onze vrij recente Siemens Emotion CT-scan draait onder Windows XP en er is geen nieuwer OS beschikbaar. Datzelfde geldt ook voor diverse echo-apparaten, waarvan sommige nog onder Windows 2000 draaien. Geen nieuw OS te krijgen of te installeren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
marcop23 schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:26:
[...]
Het kan nu zelfs jammer zijn als je nog geen aardbevingsschade hebt.
[...]
Geloof mij, er zijn veel meer mensen met bevingsschade dan er mensen zijn met erkende bevingsschade.
Dat komt deels door afgewezen claims, maar voor een veel groter deel doordat mensen maar niet bij de NAM aankloppen.
Bijvoorbeeld ouderen die die rompslomp niet (meer) willen, of zoals mijn buurman, die schade niet herkende als zodanig.
"Ja maar ik heb geen zichtbare scheuren in de muren".
Nee, maar dat vrijwel al zijn dubbel glas scheuren heeft komt ook niet zomaar en bij nameten van de kozijnen bleken vrijwel al zijn kozijnen getordeerd te zijn. Zeg maar waar bij mij alle kozijnen "naar buiten" gekomen waren, waren zijn kozijnen met 1 kant nog vast blijven zitten.

Oh en je moet Kamp niet bedanken voor die max. 4k euro, maar de dialoogtafel.

Gisteren was een mannetje hier voor een offerte van de panelen en hij vroeg "kom je ook in aanmerking voor..." en hij hoefde niet eens de zin af te maken toen 'ie rondkeek en de scheuren in 't pleisterwerk zag zitten.
Dus ben heel benieuwd hoe dat verder gaat in de toekomst.
* TD-er zit druk z'n Excel-kennis op te halen om eens te kijken of de trend van de bevingen inmiddels al afneemt.
Hier mijn eerste poging van gisteren, alle bevingen bijgewerkt tot 1 maart 2015, cumulatief weergegeven op een logaritmische schaal (dus exponentieel stijgend wegens rechte lijnen)
Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/2015/03/Cumulatief_1985-maart2015.png
Lekker duurzaam he, dat gas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
OK, op medisch gebied kom ik nog maar net kijken, maar dat dit fenomeen daar ook bestaat is op zich niet zo gek. Dezelfde mechanismen zijn aan het werk.

Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden (ik zit hier met ongeveer 12 uur slaap tekort over de laatste drie nachten), maar zie ik het dan helemaal verkeerd dat het hele mechanisme toekomstloos is? Scanners, camera's, allerlei soorten hardware - spullen waar enorm veel energie in de productie is gaan zitten, komen op de e-schroothoop terecht omdat support "te duur" is. Ik denk dat "te duur" hier verkeerd gedefinieerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 23-09 13:30
Bekijk het eens van de andere kant... Moet je nu echt het allerlaatste besturingssysteem hebben? Ik probeer de "rat race" te ontvluchten door afdankertjes te gebruiken. Zoals hierboven al aangegeven: linux als besturingssysteem. Voor de windows-only software (brrrr) heb ik een op afroep beschikbare virtuele machine.

Vroegah was is veeleisend wat betreft computers; nu vind ik het prima, als ie maar werkt.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kan je de USB poort niet forwarden naar een Virtualbox instance waar je XP hebt draaien? In dat geval kan je gewoon de XP driver installeren en de camera benaderen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:49:
OK, op medisch gebied kom ik nog maar net kijken, maar dat dit fenomeen daar ook bestaat is op zich niet zo gek. Dezelfde mechanismen zijn aan het werk.

Ik weet niet goed hoe ik het moet verwoorden (ik zit hier met ongeveer 12 uur slaap tekort over de laatste drie nachten), maar zie ik het dan helemaal verkeerd dat het hele mechanisme toekomstloos is? Scanners, camera's, allerlei soorten hardware - spullen waar enorm veel energie in de productie is gaan zitten, komen op de e-schroothoop terecht omdat support "te duur" is. Ik denk dat "te duur" hier verkeerd gedefinieerd is.
Ik heb een tijdje drie OS-en gebruikt, één echt en twee in een VM. Onder andere vanwege dit soort ongein. M'n Canonscanner was laatst echt kapot, dus die is nu vervangen.
Voor een medische firma, zoals Siemens, is het gewoon niet te doen om mee te gaan met nieuwe versies van een OS. Daar zit een verschrikkelijk kostbaar certificeringstraject aan vast. Zowel voor Europesche CE-normering als voor Amerikaanse FDA-approval zijn zware testen noodzakelijk. Noem het te duur, noem het onrendabel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vergeet niet dat voor medische machines de aantallen veel kleiner zijn, dus de kosten per stuk veel hoger.
En daarnaast is er de laatste paar jaar (zeg 5 jaar) pas echt een beetje een standaard gekomen voor het aansluiten van randapparatuur.
Voorheen had je afhankelijk van je toepassing te kiezen uit Scsi, firewire(IEEE1394), insteekkaart (PCI/ISA), parallel(IEEE1284), serieel (RS232), RS485, etc.
Insteekkaarten zijn sowieso toekomstloos, omdat je pas een insteekkaart gaat maken omdat andere aansluitingen niet afdoende zijn voor je toepassing. Dat zal hoe dan ook ingehaald worden door toekomstige ontwikkelingen.

Blijft dus over de andere aansluitingen die ik noemde (USB staat er expres niet tussen) en die eigenlijk allen inmiddels op de een of andere manier via USB zijn aan te sluiten. Echter dat zijn dan meestal lapmiddelen, waar de Engelsen (Amerikanen?) zo'n mooie naam voor hebben "Cludge". Oftewel een adapter of koppeling. Op papier zou het moeten werken via USB, maar in de praktijk is de lijst met uitzonderingen eindeloos.

Dan heb je USB.
USB1.x en 2.0 zijn redelijk goed compatible en vaak ook nog wel aan te sluiten op een modern mainboard met USB3.x
Echter er is maar een beperkt aantal mogelijkheden om met USB "driverloos" te werken, dus zit je met een afhankelijkheid van de fabrikant die drivers moet gaan uitbrengen voor dat apparaat.
Helaas is maar al te vaak in het verleden gekozen voor nogal tijd-kritische ontwerpkeuzes, zodat zelfs met een nieuwe driver, de rest van de vernieuwde hardware roet in het eten blijkt te gooien. Bijvoorbeeld de PCI-express bus van tegenwoordig die net even wat strenger is voor welk apparaat toegang krijgt en welke niet. En hierdoor timing-garanties ook niet zo strak meer zijn als dat ze vroeger waren. Tsja, dan ga je gewoon data kwijtraken als je paar-100 byte grote buffer vol (of leeg) raakt.

Kortom, het is niet altijd onwil, maar vaak ook een vorm van onmacht om moderne hardware en software te blijven ondersteunen. (en je personeel moet ook op de hoogte blijven van oude technieken)

Aan de ene kant denk ik dat het in de toekomst iets makkelijker gaat zijn, omdat we meer naar dezelfde interfaces toe gaan en fabrikanten steeds vaker "standaard" componenten gaan gebruiken die vaak al een vrijwel kant-en-klare driver krijgen van de maker van die chips. (denk aan de Cypress FX2LP USB chip die in meer dan een miljard apparaten zit als ik Cypress mag geloven en ze zijn momenteel ook marktleider op het gebied van USB3 chips)

Maar aan de andere kant blijf je zitten met ontwerpkeuzes waarvan pas in de toekomst zal blijken of het de juiste keuze was.
Simpel voorbeeld is de buffer-grootte. Kies je die te klein, raak je data kwijt. Kies je 'm te groot, dan kun je te grote vertraging krijgen met de huidige communicatiesnelheid. En je gooit (nu) geld weg als 'ie te groot is.
Echter als je op een gegeven moment een snellere communicatie hebt, zou de extra vertraging niet zo erg zijn en kan er zelfs een grotere delay optreden door andere apparaten (of slaapstand van een apparaat) en dan wil je dus wel een grotere buffer.

Oftewel het is helaas niet heel simpel en daarom moet er binnen een bedrijf iemand zijn die ergens de streep trekt en die kijkt niet altijd naar de verbruikte resources uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
ericplan schreef op zondag 08 maart 2015 @ 21:03:
[...]

Ik heb een tijdje drie OS-en gebruikt, één echt en twee in een VM. Onder andere vanwege dit soort ongein. M'n Canonscanner was laatst echt kapot, dus die is nu vervangen.
Voor een medische firma, zoals Siemens, is het gewoon niet te doen om mee te gaan met nieuwe versies van een OS. Daar zit een verschrikkelijk kostbaar certificeringstraject aan vast. Zowel voor Europesche CE-normering als voor Amerikaanse FDA-approval zijn zware testen noodzakelijk. Noem het te duur, noem het onrendabel.
Ik heb zelf in de product ontwikkeling van bijvoorbeeld TomTom & Oce (tegenwoordig Canon). Collega's van mij hebben bij Philips aan DVD-spelers en HDD-recorders gewerkt.
Ik geloof er niets dat systemen worden ontworpen om maar X jaar mee te gaan of expres zo worden opgezet dat ze een nieuw OS niet ondersteunen.

Kosten van ontwikkeling, testen en inderdaad certificering zijn hoog en wie is bereid om die te gaan betalen?

Consumenten kopen door middel van een feature checklist (welke functies wil ik hebben), prijs en merknaam. DAAR passen bedrijven zich en de rest is een gevolg daarvan.
Time-to-market is uitermate belangrijk, dus dan focus je je op de grootste verkoopdooelgroep en niet op die paar exoten.
Om de Bill-of-materials te drukken worden componenten gekozen die gegarandeerd zo lang mee gaan als de garantie, maar zo goedkoop mogelijk zijn... Tsja, kom dan niet klagen dat ie 2 jaar na de garantie dood is ;)

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

kockie schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:54:
Bekijk het eens van de andere kant... Moet je nu echt het allerlaatste besturingssysteem hebben? Ik probeer de "rat race" te ontvluchten door afdankertjes te gebruiken. Zoals hierboven al aangegeven: linux als besturingssysteem. Voor de windows-only software (brrrr) heb ik een op afroep beschikbare virtuele machine.

Vroegah was is veeleisend wat betreft computers; nu vind ik het prima, als ie maar werkt.
Het is niet meer dan verstandig om een modern OS te gebruiken. In Windowsland is dat 7 of 8.1. En eigenlijk inmiddels ook gewoon x64. Het is niet een moetje, maar vaak wel verstandig. Zeker wanneer de computer aan het internet geknoopt zit. Wil je toch qua updates beetje bijblijven.

Bij mij thuis ook een technisch perfect werkende scanner niet meer in W7 x64 te gebruiken. Moet een VM me XP gebruiken voor de scanner. Het is gewoon precies van Jeroen zegt....de apparaten zijn allemaal wegwerpartikelen geworden. Met een kleine investering zijn er echt wel redelijke universele drivers te maken...maarja...dan kopen mensen helemaal niet de nieuwe modellen. Dat kost meer geld.

In een kilo e-waste zit meer goud dan in een kilo gouderts

Dat zegt voldoende denk ik.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:12
TD-er schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:39:
[...]

Geloof mij, er zijn veel meer mensen met bevingsschade dan er mensen zijn met erkende bevingsschade.
Dat komt deels door afgewezen claims, maar voor een veel groter deel doordat mensen maar niet bij de NAM aankloppen.
Helemaal mee eens. De daling van je WOZ-waarde is vaak flink groter dan die schamele 4000 euro's. Doekje voor het bloeden. Bovendien, die €4000 is bijvoorbeeld beschikbaar tot in het uiterste noorden van gemeente De Marne. Daar beeft het niet of nauwelijks. Gemeente Groningen echter komt niet in aanmerking, terwijl ook de stad intussen getroffen is/wordt. De buren en wij hebben allemaal dezelfde soort schade. Van de oudere boerderijen in ons dorp zwijg ik nog maar, die zijn er veel slechter aan toe dan onze relatief moderne huizen. Wij wonen op de rand van de gemeente, dus een eindje verderop, net gemeente Slochteren, daar schieten ook de zonnedaken uit de grond.

Nog erger was het verhaal van het gezin in Delfzijl een paar dagen geleden: het huis was zo gevaarlijk geworden door aardbevingsschade dat men er per direct uit moest en op eigen kosten een hek om het huis moest laten plaatsen. Terugkeren mag ook niet, op straffe van 500 euro per overtreding. Je eigen huis, hè! Die hekkosten werden gelukkig vergoed door de gemeente, maar dit gaat nergens meer over natuurlijk. Gaat een keer tot geweld leiden, zeker als er doden of gewonden vallen. Geweld leidt nu eenmaal tot geweld.

Zie http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146110

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
zeegerd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 08:45:
[...]

Nog erger was het verhaal van het gezin in Delfzijl een paar dagen geleden: het huis was zo gevaarlijk geworden door aardbevingsschade dat men er per direct uit moest en op eigen kosten een hek om het huis moest laten plaatsen. Terugkeren mag ook niet, op straffe van 500 euro per overtreding. Je eigen huis, hè! Die hekkosten werden gelukkig vergoed door de gemeente, maar dit gaat nergens meer over natuurlijk. Gaat een keer tot geweld leiden, zeker als er doden of gewonden vallen. Geweld leidt nu eenmaal tot geweld.

Zie http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146110
Waarom nou gelijk over geweld gesproken? Zoals in het artikel staat is de brief in overleg met de bewoners opgesteld om de afhandeling met verzekeringen niet te frustreren. Jij doet net alsof de politie ze hun huis uit hebben gezet. Ook de kosten van het hek en het plaatsen zijn keurig door de gemeente gedragen.
Volgens mij is dit, uitgaande van de vervelende situatie, de beste aanpak. De bewoners vinden dit volgens mij ook en jij gaat gelijk over geweld spreken. Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@blissard

Voor de zekerheid, ik rechtvaardig het niet en moedig het niet aan, ben alleen bang dat het ervan gaat komen. Kabinet noch NAM lijken het probleem serieus te nemen. Dat wekt onbegrip, wrevel en agressie op.

Als je je dat niet kunt voorstellen, probeer het dan toch even zo: stel je voor dat je huis steeds meer beschadigd raakt, dat inspecteurs proberen schade op andere oorzaken te verhalen, dat de afwikkeling traag is, dat er na de vorige vaststelling alweer nieuwe schade is opgetreden, wellicht dat het bij je (oude) huis inwaait, dat je lekkage hebt, dat je bang bent geworden dat de gezondheid of zelfs het leven van jou en je familie in gevaar komt (leven: dat is blijkbaar inderdaad het geval bij dit huis). Intussen verneem je via het nieuws dat de regering blijft doorgaan met pappen en nathouden, althans zo lijkt het -- terwijl uit woorden van oa René Leegte blijkt wat het échte plan is: doorgaan met pompen en pappen en nathouden, inderdaad. De woorden in het onafhankelijke rapport worden blijkbaar behoorlijk genegeerd, want dat stelt een véél lagere veilige gaswinning voor. En dan moet je eruit, je plek waar je je veilig zou moeten voelen, waar elke mens behoefte aan heeft. Hek erom, en terugkomen = boete. Dat de gemeente hier een positieve rol speelt is mooi inderdaad, aangenomen dat ze de nare berichtgeving (huis uit, boetes) vooraf tactisch gecommuniceerd hebben.

Het bericht zou minder onprettig zijn geweest als er (of in een vervolgbericht) stond: de NAM heeft voor verhuizing van de familie gezorgd naar een tijdelijk/nieuw huis (en/of zorgt dat het huis in kwestie aardbevingsbestendig wordt herbouwd). De veroorzaker/vervuiler betaalt, toch? Misschien gebeurt dat uiteindelijk ook, maar door gebrek aan informatie hierover worden conclusies (misschien onterecht) snel getrokken: de NAM is laks, ongeïnteresseerd en ontwijkt schadeherstel. Een conclusie die veel mensen uit vergelijkbare situaties ook al trokken. En dus hoop ik dat de Groningers hun nuchterheid kunnen bewaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Maar dat vervolg bericht is geen nieuws en komt er dus sowieso nooit. Verder is het naar mijn mening niet juist om uit te gaan van hetgeen ik denk dat ik zou voelen als ik in een bepaalde situatie kom. Volgens het stukje is alle actie tot op heden goed en naar tevredenheid van de bewoners geweest. Ik zie echt niet hoe hier de conclusies laks, ongeinteresseerd en ontwijkend aan gekoppeld kunnen worden.
Dat je die conclusies aan het politieke beleid kunt binden snap ik, maar hier gaat toch alles netjes zoals het hoort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@blissard, het gaat hier om de uiterst persoonlijke leefomgeving, gaat dit je voorstelling te boven ?
ik schrik erg van je botte reactie.

groet,
een bergermeer bewoner.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 19:36 . Reden: bovenop 22 miljard kuub van putin in nederlandse bodem ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@eric-pvt, thx, eens uiteraard.

Sommige mensen moeten misschien een jaar in een oud boerderijtje in Middelstum gaan wonen om het te ervaren. Zou dit niks voor Kamp zelf zijn? :)

Het gaat om het punt waar de mens zich veilig moet kunnen voelen, zich moet kunnen terugtrekken, leven met z'n geliefden, e.d. Dit brokkelt letterlijk af, wordt steeds meer aangetast, totaal niet serieus genomen. Althans, zo wordt het ervaren, en daar lijkt het objectief op helaas.

Ook gezellig: vele huizen staan op instorten aldus ingenieur/ex-NAM'er: http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=146070
Kan natuurlijk ook uit wrok zijn, maar toch, zie het geval Delfzijl: in opdracht van de NAM beoordeeld.

Groet,
Een bezorgde inwoner uit Groningen, thans bekend onder de geuzennaam 'Het Nigeria van Nederland'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Het is hier in Amsterdam ook gebeurt met de Noord-Zuid lijn. Qua omvang stelt het niets voor vergeleken met de problemen in Groningen. Maar er waren wel 4 grote panden met gezinnen, die gewoon snachts van hun bed gelicht werden door de politie. Dan kan daarna wel alles goed geregeld zijn (de gemeente wil daar niet nog meer gezichtsverlies hebben), je bent wel uit je eigen huis gezet. En die kinderen moeten weer hun nachtrust vinden.
Ik ben zelf binnen geweest in die panden, helemaal leeg getrokken en ze werden gerepareerd. Economisch denk ik niet erg zinvol, beter alles slopen en iets nieuws neerzetten. Maar het ging om monumentale panden en natuurlijk een politiek spelletje van geen gezichtsverlies lijden. Overal zaten scheuren, en met een gigantisch hydraulisch systeem werd alles weer recht gekrikt.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:19

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

:-( Vorig jaar november een fortuin uitgegeven aan dakisolatie (Buitenzijde), komt de gemeente dit jaar met een subsidieregeling.

Eerste poging om toch iets te krijgen is afgewezen :'( , maar we geven niet op.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 19:29:
@blissard, het gaat hier om de uiterst persoonlijke leefomgeving, gaat dit je voorstelling te boven ?
ik schrik erg van je botte reactie.

groet,
een bergermeer bewoner.
Hallo Eric,
volgens mij is er een verschil in leefomgeving, emotie, gevoel etc en de praktische afhandeling van een schade.
Ik heb eens een erg naar ongeval gehad waarbij ik toch erg tevreden was met de hulp in het ziekenhuis.
Zo zie ik de situatie hier ook. Volgens mij wordt boosheid op politiek en NAM hier losgelaten op de hulpverlening achteraf. Die is hier echter volgens mij netjes zoals het hoort.

Naar mijn mening moet je dat kunnen scheiden ( de gemeente is niet de NAM) en volgens mij is mijn reactie daarom ook niet bot. Als je alle partijen op 1 hoop gooit ("de overheid", de kolenmaffia, de fossielen..) dan ben je imho ongericht en dus niet effectief boos en wordt je hoogstens zelf erg negatief.

Jezelf als "bergermeer bewoner" toevoegen als authoriteitsargument maakt de discussie niet opener. Ik zou liever zien dat je beargumenteert waarom de reactie van de gemeente inhoudelijk onjuist is. Dan is het ook mogelijk om verbeteringen te formuleren en met elkaar dingen beter te maken.

Mijn reactie is niet bot. Hij is hoogstens onjuist. Overtuig me daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:16
zeegerd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 08:45:
[...]

Helemaal mee eens. De daling van je WOZ-waarde is vaak flink groter dan die schamele 4000 euro's. [...]
Houd er rekening mee dat dat voor een groot deel komt van de bevolkingskrimp in deze regio, die de gemeenten echt al 15 jaar aan hebben zien komen en waar ook rekening mee gehouden wordt. Door minder vraag worden huizen vooral minder waard, de totale daling van de WOZ waarde moet je lang niet allemaal aan de aardbevingen (en dus de NAM) toeschrijven.

Ook de waardedaling vanaf 2008 was er natuurlijk, maar dat is natuurlijk landelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@marcop23 Klopt uiteraard, dat zijn ook oorzaken. Ik bedoelde ook niet dat die waarde aan 1 oorzaak is te wijten.

Als je huis bij elke volgende beving meer scheuren krijgt (zoals bij ons - en dat is nog een relatief nieuw huis) en vervolgens instortingsgevaarlijk wordt (bij ons nog niet gelukkig), dan kan de WOZ best eens extra kelderen. Maar misschien zijn er avonturiers voor wie het weinig uitmaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nu bij Mycom in de uitverkoop, de icudu energy care tussenstekker voor € 7,99. Handmatig activeren en naar keuze 1, 4 of 8 uur spanning op je apparaat. Handig voor printers.
http://www.mycom.nl/deskt...omvoorziening/energy-care

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:53:
Nu bij Mycom in de uitverkoop, de icudu energy care tussenstekker voor € 7,99. Handmatig activeren en naar keuze 1, 4 of 8 uur spanning op je apparaat. Handig voor printers.
http://www.mycom.nl/deskt...omvoorziening/energy-care
perfect ding
gebruik hem voor leeslampjes in de slaapkamers hoef ik die niet elke avond overal uit te doen
heb er heel wat meer voor betaalt 20€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@blissard:
Het probleem bezien vanuit iemand die in Groningen woont, ziet er toch iets anders uit, op het eerste gezicht.
De NAM heeft tot 2012 steevast bewoners met schade een contract laten tekenen waarin ze aangaven dat de schade afgehandeld was met een paar potten witsel en wat spuiten kit, voor schades van tienduizenden euro's.
Elk argument over bevingen als gevolg van de gaswinning was kolder en een verzinsel.
En nu nog zijn er gezinnen zat die eigenlijk niet meer fatsoenlijk in hun huis kunnen wonen, waarbij de dossier-kasten al bijna gestut moeten worden, omdat het maar voort blijft slepen.
De houten steunberen tegen diverse muren (2 gebouwen binnen een straal van een paar-100 meter hiervandaan) zijn inmiddels ook al een symbool geworden van "uitstel" en "rekken". (bij de benzinepomp hier staan ze al ruim een jaar)

Als je met dat in het achterhoofd leest van een gezin wat uit huis moet, op straffe van een dwangsom, dan zijn rationele gedachten misschien niet het eerste wat voorop staat.
Ik moet zeggen dat ik dat artikel na het vluchtig doorlezen maar heb weggeklikt, puur en alleen om te voorkomen dat het mijn dag zou verpesten.

En dan kan het wel zo zijn dat de gemeente de kosten van het hek uiteindelijk op zich heeft genomen. Het gegeven dat ze dat eigenlijk zelf hadden moeten betalen en een boete krijgen bij het betreden van hun eigen huis, blijft wel staan.
Dat voelt zo onrechtvaardig en krom, daar kan ik (en menig ander hier in Groningen) heel kwaad om worden.
Misschien niet altijd even rationeel, maar zo kun je die bal ook net zo hard naar de overheid en de NAM terugkaatsen, dat zij ook niet meer het vertrouwen verdienen om alles rationeel te blijven benaderen.
Schades tot een paar-1000 euro worden zonder morren vergoed, maar zodra het ineens enkele tienduizenden euro's of meer betreft is het gelijk een eindeloos dossier, met families die emotioneel in elk geval gesloopt zijn en soms ook financieel.
Maar door die grote aantallen "kleine" schades lijkt het oplossingspercentage heel acceptabel in de media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zeegerd schreef op maandag 09 maart 2015 @ 14:36:
@blissard

Voor de zekerheid, ik rechtvaardig het niet en moedig het niet aan, ben alleen bang dat het ervan gaat komen. Kabinet noch NAM lijken het probleem serieus te nemen. Dat wekt onbegrip, wrevel en agressie op.
Het probleem is niet dat ze het probleem niet serieus (lijken) te nemen, het probleem is dat als ze het serieus nemen en schade gaan vergoeden op een manier dat het iets oplost, het direkt een beerput opentrekt.
NAM erkent dan in principe schuld. De kosten zijn gigantisch (de enige oplossing is gebouwen afbreken en aardbevingbestendig opbouwen). Om nog niet te spreken van de toch wel terechte vraag: welke schade is wel en welke schade is niet door de gaswinning veroorzaakt en welke kosten moeten wel en niet vergoed worden? Een gemiddeld huis op ergens in een dorpje op de zeeklei is simpel en goedkoop. Als je dat gaat afbreken en naar huidige maatstaven gaat opbouwen (bedenk: dat huis op die manier kun je volgens de huidige bouwregels niet meer bouwen) dan gaat dat heel wat meer kosten dan de waarde van dat huis, in niet-beschadigde toestand.

Je zult een hele sterke commissie moeten hebben die dat onafhankelijk kan beoordelen. En ik geloof tegenwoordig eigenlijk niet meer in onafhankelijkheid. Daar zitten dan weer mensen van de bouw in die er belang bij hebben dat er veel gebouwd wordt, of juist mensen die er belang bij hebben dat er niets gebeurt, of, of, of.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
@TD'er - niets aan toe te voegen.

@Maasluip - klopt ook natuurlijk. Beerput, enorme kosten, lastig. Feit blijft staan dat onafhankelijk van hoe 'verouderd' zo'n huis is, het wordt nu eenmaal langzaam gesloopt door toedoen van de NAM. En ik denk dat we zeker in een duurzaamheidsforum iha toch zullen stellen dat de vervuiler betaalt, hoe lastig ook. Gezien de enorme winsten die men al heeft gemaakt, zou het moeten kunnen. En wat is het alternatief? Zoals sommigen stellen, massaal migreren? :s

Voor degenen die tijd over hebben om te zien hoe complex de situatie kan zijn, zie bijv dit:
http://www.sikkom.nl/schi...bs-de-regenboog-in-bedum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo S.
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
De NK Zonnebootrace is tijdens de Reuzedei (www.reizedei.nl) in Akkrum op zaterdag 16 Mei te zien.
En JeroenH, in Akkrum is het altijd leuk! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
TD-er schreef op zondag 08 maart 2015 @ 20:39:
[...]Hier mijn eerste poging van gisteren, alle bevingen bijgewerkt tot 1 maart 2015, cumulatief weergegeven op een logaritmische schaal (dus exponentieel stijgend wegens rechte lijnen)
[afbeelding]
Lekker duurzaam he, dat gas?
Het is lijkt me ook niet de vraag of bevingen nog blijven plaatsvinden, alleen hoe lang en in welke mate. Las laatst dat men een geruime 1000-1500m gas hebben weggepompt en het ter grootte is van 50x50km (250km2). Stel je hebt een poriengehalte van 20% en haalt er 10-15% gas uit (de rest vul je met perslucht), dan zal er toch lijkt me nog wel een paar % zijn die daadwerkelijk gaat zetten. Verder ben ik geen geoloog/grondmechanisch expert oid, maar me lijkt dat je wel kunt stellen dat de eindzetting nog bij lange na niet is bereikt. Als het maar ver en langgenoeg zakt heb je straks een gratis Blauwe Stad, zonder ironie helaas.

Laatst was er iemand op Facebook die het allemaal zo erg vond, maar ik zei eronder dat iedere NL-er er schuld aan is. Iedere NL-er wil welvaart ervaren EN behouden, zelden de temp terugschroeven of investeren in steen. Natuurlijk geen enkele reactie of like, maar het is toch zo? De waarheid is hard. Vingerwijzen kunnen we allemaal, maar uiteindelijk is het volgens de meeste alleen de regering die schuld heeft en wij vinden het goed zolang het maar NIMBY is. (tenminste zo gaat het meestal, hoe raar?)

Denk dat het voor de Groningers (waaronder jij) het ook belangrijk is dat je je iig serieus genomen voelt, niet alleen nu maar ook in de hele periode erna. Wie draaft er namelijk op voor de schades nadat er amper gas meer te winnen valt? Het gas heeft dan wel 265 miljard euro aan baten voor de schatkist opgeleverd, maar die zijn allemaal zo goed als uitgegeven... hoe kan anders het rijk een steeds verder oplopende schuld hebben van 450 miljard euro? Wie gaat het dus betalen nadat de gaswinning niet meer winstgevend is of zelfs al jaren niet meer actief gewonnen wordt? Volgens mij een vraag die niemand weet te beantwoorden, maar wel van belang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:08

JayPe

Ondertitel

Likes op facebook als kriterium? Alsjeblieft!

(provincie) Groningen zou dé duurzaamheidsprovincie van Nederland moeten worden: Niet herstelbare-schade aan een niet-monumentaal gebouw? Opscheppen, aardbevingsbestendig en 0-op-de-rekening nieuwbouwen. Zelfde kuubs inhoud, zelfde (type) indeling, maatwerk: Warmte pomp, zonneboiler, PV installatie. Zeker geen gas aansluiting.

Maar tja: wie gaat dat betalen?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
TD-er schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:20:

Ik moet zeggen dat ik dat artikel na het vluchtig doorlezen maar heb weggeklikt, puur en alleen om te voorkomen dat het mijn dag zou verpesten.

En dan kan het wel zo zijn dat de gemeente de kosten van het hek uiteindelijk op zich heeft genomen. Het gegeven dat ze dat eigenlijk zelf hadden moeten betalen en een boete krijgen bij het betreden van hun eigen huis, blijft wel staan.
Dat voelt zo onrechtvaardig en krom, daar kan ik (en menig ander hier in Groningen) heel kwaad om worden.
Beste TD-er. ik begrijp je hele verhaal, behalve dit.
Je leest het stukje niet (mag)
Je neemt iets aan (helaas niet zoals het werkelijk is)
Je wordt boos

Dat vind ik jammer. De gemeente heeft hier direct en in goed overleg met de bewoners gehandeld. Er is geen probleem. Toch wordt het op de grote hoop van problemen gegooid.
Daardoor worden de argumenten bij de echte problemen (en ja, die zijn er, daar hoeft niet over gediscusseerd te worden) vertroebeld.

Het probleem met de gaswinning is volgens mij als volgt te snijden:

1. Gaswinning leidt tot geld en tot aardbevingen
2. De aardbevingen leiden tot fisieke schade die hersteld moet worden (kost geld)
3. De aardbevinden leiden tot emotionele schade die niet met geld hersteld kan worden.

Te doen:
1. zorgen voor een goed reparatie/renovatie traject voor alle schades (beter dan het systeem dat er was. Volgens mij is dit al bijna gerealiseerd)
2. bepalen hoeveel emotionele schade dit oplevert en hoeveel dat dan mag kosten / opleveren.

Dat laatste is een lastig probleem waarbij al snel extreme stellingname mogelijk is.
Wellicht kunnen de modellen gebruikt worden die ook worden gebruikt voor het bepalen van impact van overstromingen zoals dit in de polders gebruikt wordt. Of we maken gebruik van de meningen zoals hier en elders neergezet.
zoals:
- wonen in een aardbevingsgebied is acceptabel, mits de woningen volledig energieneutraal gemaakt worden of
- wonen in een aardbevingsgebied is acceptabel mits de woningen 100% aardbevingsbestendig zijn
of zoiets dan. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat leidt tot een opener manier van denken over het probleem..

Overigens woont mijn familie ook in Groningen en ken ik de problemen van erg dichtbij. Ik zie alleen niet waarom dat relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

JayPe schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 11:22:
[herbouwen met] Zeker geen gas aansluiting.
Ironisch genoeg heb je dan nog steeds de lasten (de grond blijft trillen) maar niet eens meer de 'lusten'...
Maar goed, je moet ergens beginnen.
In het Bouwbesluit opnemen dat bij nieuwbouw een aardgasaansluiting strafpunten op de EPC oplevert? Dat opent misschien ook de ogen van bouwend Nederland.
Zelf heb ik geen banden met Groningers, de spelletjes die nu gespeeld worden zijn misselijkmakend. Op dit punt (woningen onbewoonbaar, scholen onveilig) moet er al in de Kamer bekend zijn wat het afkopen van de leveringscontracten gaat kosten en zou de discussie moeten gaan over hoe we dat gaan regelen, niet óf er wel geminderd moet worden. Mocht uit de onderzoeken blijken dat het niet uitmaakt hoeveel er opgepompt wordt kan de kraan altijd weer open, safety first.

Idem met de schadevergoedingen: de (oude) huizen in de risicozone zijn niet gebouwd op de veranderde omstandigheden en zijn dus onveilig tot het tegendeel bewezen is. Fix dat vóórdat er scheuren ontstaan of muren omvallen. Je kan kijken bij het energielabel hoe dat kan werken: labeltje A = aardbevingsbestendig, G = instortingsgevaar. Voor een sprong van G naar A is €X beschikbaar, op te halen bij de overheid/NAM. Schade aan een A-label gebouw is dan voor de (ver)bouwer of verzekering, dan weet de gaswinner ook waar hij aan toe is.

Ja, dit lijkt onmogelijk bij monumenten, dat geeft te denken...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ook wel leuk om te weten: De onderzoeken die nu worden uitgevoerd aan de aardgasvelden (monitoring van zettingen, trillingen etc.) zijn uniek in de wereld. Ik verwacht dat dit ons uiteindelijk zelfs geld zal gaan opleveren.
Vergelijkbaar met de Oosterschelde kering. Dat was misschien ook niet de beste oplossing, maar heeft wel gezorgd voor een gigantische hoeveelheid kennis en daarmee voor omzet voor de branche.

@ proton:
safety first is onhaalbaar. Als je de huidige woningvoorraad (in Groningen of elders) doorrekent, voldoet misschien maar de helft. En dat is als je eisen aan het bouwbesluit niet meerekent.
Ik verwacht dat 100% van de gebouwen niet voldoet aan de nieuwe NPR richtlijn voor aarbevingen.

Door de contructie van veel gebouwen is het aanpassen waarschijnlijk onmogelijk zonder dat nieuwbouw goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Proton_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:46:
[...]

Ironisch genoeg heb je dan nog steeds de lasten (de grond blijft trillen) maar niet eens meer de 'lusten'...
Maar goed, je moet ergens beginnen.
:-) Naja: je bent in iedergeval zelf niet meer mede verantwoordelijk voor het trillen van de bodem. Overigens, in dat licht: het aanbod van groengas is in nederland ook niet zo jofel geregeld. GreenChoice doet alleen aan bos-gecompenseerd aardgas, maar OrangeGas ( van de groengas-auto-tankstations) doet wel gewoon aan 'echt groen-gas' uit bijvoorbeeld vergisting.

Vrienden uut Grunn wonen zo'n beetje ' op ' een NAM terrein ( naja: net d'r naast ) en hebben in de nieuwbouwwoning ook geen gas aansluiting. Wrang? nee hoor. Nieuwbouw, dus met warmtepomp en weet ik veel wat voor ongein; alles op elektriek.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Proton_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 12:46:
In het Bouwbesluit opnemen dat bij nieuwbouw een aardgasaansluiting strafpunten op de EPC oplevert? Dat opent misschien ook de ogen van bouwend Nederland.
Een gasaansluiting is niet meer van deze tijd met een EPC 0,4 zonder bonus herberekeningen (<50kwh/m2/j)
maar wel woonlasten meeneemt in afweging

EPC systematiek is een bizarre rekenmethode, beter is een objectieve norm in kWh/m2/j
Het werkt zo meer monopolie situaties in de hand en bouw van minder geïsoleerde woningen zoals met stadsverwarming die al een flinke bonusvoordeel in de EPC systematiek hebben oplopend tot wel 0,2 EPC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@blissard
Met safety first bedoelde ik: eerst de kraan dicht, dan de onderzoeken afwachten of-ie weer open kan. Dat kan technisch wel, al kost het veel geld.

Wat het andere betreft; niets doen is geen optie lijkt me, maar daar wordt nu wel voor gekozen. Ik zie en hoor geen debat wat het over de feiten heeft: duizenden mensen wonen in intrinsiek onveilige huizen, werken in onveilige panden en gaan naar school in ongeschikte gebouwen. Hoe gaan we die mensen tegemoetkomen? Wat zijn hun behoeftes, gegeven het feit dat de bodem nog decennia zal doorrommelen ongeacht welke technische maatregelen we nu nemen?
Als het nodig is de Deltawerken te overtreffen en half Groningen te ondergraven en op dempers te zetten (niet serieus, als voorbeeld) dan is dat zo en moeten we onze beperkte tijd en middelen daar op richten.
Ik maak me zorgen over het gebrek aan plannen die vooruitkijken en de status quo een wenselijke richting op duwen.

@Domba tja over de EPC is in dit forum nog niets goeds gezegd, maar dat is wat we hebben :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
EPC is iig beter dan niks. Het helpt wel, al kan het systeem zeker beter.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Proton_ schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 14:16:
@blissard
Met safety first bedoelde ik: eerst de kraan dicht, dan de onderzoeken afwachten of-ie weer open kan. Dat kan technisch wel, al kost het veel geld.
Min. Kamp gaat gewoon door ondanks alle discussie rond winning, vandaag voor 2 nwe produktieputten
Een mer, voor invloed op omgeving is niet nodig!

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 11-03-2015 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Waarom de gaskraan eerst dicht gooien?

Zijn de bevingen het gevolg van de huidige gaswinning, of gaan de bevingen gewoon door, ook als de gaskraan nu per direct dicht wordt gedraaid?

Ik vermoed dat 't gewoon blijft inklinken: kraan open of dicht. Of de huidige winning uberhaupt debet is, of gaat zijn aan bevingen zal onderzocht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Nog een vraag voor de kroeg..zijn er hier mensen die ervaring hebben met zonnepanelen in de vorm van / als dakpan design? Is de opbrengst idem aan de reguliere panelen? Duurzaamheid ook gelijk? Overige tips en ervaringen? Persoonlijk vind ik het wel mooier dan reguliere panelen.

http://www.zonnepaneelwij...anelen-in-de-vorm-dakpan/

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het antwoord is dat we niet (zeker) weten hoe de inklinking gaat verlopen, het verband is al aangetoond dacht ik. Dan ligt het voor de hand dat meer gas eruit = meer inklinking. Een jaar eerder stoppen met gaswinning = een jaar eerder bevingvrij, maar waarschijnlijk niet hetzelfde jaar :)
Ik begrijp niet dat hangende het onderzoek, met een rapport dat luidkeels klaagt over te weinig oog voor veiligheid, er doorgeboord wordt alsof er niets aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

JayPe schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:00:
Waarom de gaskraan eerst dicht gooien?

Zijn de bevingen het gevolg van de huidige gaswinning, of gaan de bevingen gewoon door, ook als de gaskraan nu per direct dicht wordt gedraaid?

Ik vermoed dat 't gewoon blijft inklinken: kraan open of dicht. Of de huidige winning uberhaupt debet is, of gaat zijn aan bevingen zal onderzocht moeten worden.
De huidige bevingen kunnen ook worden veroorzaakt door het starten van het traject. Dan wordt het misschien door de huidige boringen niet erger, maar is het een nasleep. Doet dit er echter toe denk ik dan? Misschien denk ik te simpel. Je hebt een gasbel. Deze bel verklein je door hem leeg te zuigen. De bel heeft hierdoor niet meer het vermogen om de bovenliggende aardlaag te dragen. Het geval het geheel zakt in / aardbevingen.

Stel je in je reactie voor om nu nog gewoon verder te boren? Dit zou het effect misschien niet nu, maar later naar mijn inzicht alleen erger maken.

Persoonlijk en in het oogpunt van duurzaamheid ben ik wel benieuwd hoe lang we kunnen teren op onze huidige voorraad (iemand een link?). En wat er gaat gebeuren als het op is. Hebben wij al alternatieven klaar staan. Nederland is een gas land en als het gas op is zullen de cv-ketels die op gas werken niet meer functioneren uiteraard.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:17

blitzkrieg

Whoop Whoop!

We kunnen nog wel een poos op Russisch gas. Of we dat moeten willen is natuurlijk een 2e.
Maar er zijn al wel voorzieningen voor getroffen, bijvoorbeeld de gasopslag in Zuidwending en pompstations van de Gasunie in Duitsland om het hier te krijgen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
DerKleinePunkt schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 16:30:

De huidige bevingen kunnen ook worden veroorzaakt door het starten van het traject. Dan wordt het misschien door de huidige boringen niet erger, maar is het een nasleep. Doet dit er echter toe denk ik dan? Misschien denk ik te simpel. Je hebt een gasbel. Deze bel verklein je door hem leeg te zuigen. De bel heeft hierdoor niet meer het vermogen om de bovenliggende aardlaag te dragen. Het geval het geheel zakt in / aardbevingen.

Stel je in je reactie voor om nu nog gewoon verder te boren? Dit zou het effect misschien niet nu, maar later naar mijn inzicht alleen erger maken.

Persoonlijk en in het oogpunt van duurzaamheid ben ik wel benieuwd hoe lang we kunnen teren op onze huidige voorraad (iemand een link?). En wat er gaat gebeuren als het op is. Hebben wij al alternatieven klaar staan. Nederland is een gas land en als het gas op is zullen de cv-ketels die op gas werken niet meer functioneren uiteraard.
Als ik als leek naar data cluster Lopersum kijk, hoe snel de activiteit daar terug liep als winning wordt teruggeschroefd, is het heel effectieve manier om zo tijd te rekken voor de nodige maatregelen en gebouwen bestendig te maken.
(ik vergelijk het met de druk in een band waar laatste druk het meeste verlaagd, voor gasveld is die dacht ik al van 360bar tot 60bar teruggelopen)

Als ik na de naar die logaritmische plot kijk, die nog steeds oplopen in frequentie en nog geen sprake is van een plateau, start grofweg elke 5jaar een nwe reeks van 0,5 magnitude zwaardere bevingen
Zonder kennis van zaken zou het mij niet verbaast zijn als binnenkort er een beving >4 zou zijn en binnen 1-2 jaar nog meerdere volgen, zeker als je dat afzet tegen dat laatste jaren de winning flink opgeschroefd is uit grote veld
Wat grafieken
Waar gaat het naar toe/verbruik
Historische gegevens en prognose (bron)
gasbaten Groningenveld en kleine velden
EnergieTrends2014.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
We kunnen ook LNG importeren. Goed voor Rotterdam (of de Eems).
Maar ik zou liever een klein beetje terugschroeven en nog een paar jaar extra onderzoek doen.

De leegloop uit Groningen is heel lang aan de gang en met of zonder gas zou het goed zijn realistisch te kijken naar deze provincie. Als we nu met geld van het aardgas in Groningen nog decennia lang goede voorzieningen (scholen, universiteiten, ziekenhuizen, openbaar vervoer) zouden realiseren. En daarmee ook bewoning, woningbouw etc. toe laten nemen. Dan is dat m.i. beter dan het dichtdraaien van de gaskraan en de provincie laten uitsterven.

@ Domba: Richter schaal is logaritmisch. van 3,5 naar 4 is dus een veel grotere stap dan van 3 naar 3,5

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 11-03-2015 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@blissard Ik bedoel de log-plots van aantal bevingen en niet magnitude zoals van TD-er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@blissard
Mijn reactie is niet bot. Hij is hoogstens onjuist. Overtuig me daarvan.
je aanmatigende houding nodigt niet bepaald uit,
en nu trol je TD`er ook al.
dus einde discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@eric-pvt ????
Waar moet ik je van overtuigen?
Volgens mij is er een relatie tussen gaswinning en het enorme aantal bevingen en niet te vergeten de verzakkingen van panden die al lang van voor gaswinning er stonden?

De kraan mag voor mij zover als mogelijk dicht zodat er tijd is voor een oplossing voor de gevolgen als we nog langer gas willen winnen.

Edit:Vond het handiger om naar grafiek TD-er te verwijzen dan naar dez van Feynman

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 11-03-2015 18:51 ]

Pagina: 1 ... 79 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.