5-o-clock-shade schreef op vrijdag 06 maart 2015 @ 11:48:
Nou, ik kan mij voorstellen dat je met toon voor het eerst eens realiseert dat er continu 250 watt aan continuverbruik doorheen gaat, waarbij je eens op zoek gaat wie toch die continu verbruikers zijn. Dat zie je aan een ferrarismeter nauwelijks. Ook het verbruik van de wasmachine en droger samen, of een rondje koken met oven en vaatwasser aan zijn wel eye-openers.
Eye-openers wel ja, maar wat ga je met die apparaten doen dan? Ze uit huis gooien en nooit meer gebruiken? Die combinaties die je noemt gebruik je dan toch ook actief. De wasmachine en droger in de uitstand verbruiken zo goed als niks, dus hoezo continuverbruik?
Het klinkt wat lomp bovenstaand, maar ik snap niet zo goed wat je ermee wilde zeggen. Wat zegt het mensen die willen wassen dat de wasmachine bijv. 800W verbruikt? Zullen ze het wassen gaan vermijden denk je?
Overigens: je ziet hoeveel het verbruikt, maar dat zie je ook wanneer je die apparaten los meet. Ik heb op die manier bijna elk apparaat in huis gemeten en op basis daarvan, dus enkel de apparaten optellen die altijd verbruiken, het continuverbruik bepaald. Uit een samengestelde grafiek kan je namelijk niet bepalen door welk apparaat dit komt. Kortom zo'n grafiek is leuk, maar zonder verder dingen na te meten of actief te monitoren weet je nog niks. Je gaat al gauw op zoek naar apparaten waarvan je denkt die veel verbruiken, maar de belangrijkste continuverbruikers sla je per ongeluk over.
Het nut van de Toon of een vergelijkbaar apparaat is vind ik dat je in 1 oogopslag ziet hoe alles in combinatie met elkaar werkt/staat. Verbruiken, maar ook andere sensoroutput zoals temperaturen in de omgeving binnen en buiten e.d. Met mindergas.nl is dit nogal achteraf en weinig actief met de temperaturen in huis, en je monitort maar 1 ding... namelijk enkel gas. Een hoog verbruik kan dan alsnog door vanalles komen dat je bij mindergas niet of zeer matig kunt herleiden. Al is het beter iets dan niets, dat is ook waar.
Mijn persoonlijke moeite met mindergas is bijvoorbeeld dat je tapwater vastzet in de settings, maar dat dit juist ook best variabel kan zijn en zo ook kuubs kan schelen. Ik douche namelijk in de winter warmer dan in de zomer, soms douche je ook meer dan een andere maand, etc. Doordat die waarde altijd vast staat kan de m3/graaddag zomaar eens meer of minder zijn, dat helemaal niet gerelateerd is aan graaddagen maar bijv. aan tapwaterverbruik. En aangezien de verhouding water gas rond de 1:3 tot 1:5 ligt, herleidt je dat ook niet perse aan meer waterbruik als je dit slechts maandelijks opschrijft. Een monitoring die dit allemaal in 1 overzicht weet te proppen zegt daarom meer dan losse sites, ook al zou die maar 1 meetpunt per dag hebben. Dan zie je tenminste hoeveel m3 gas icm tapwater er is geweest en de daadwerkelijke m3/graaddag gasverbruik voor stoken is dan ook realistischer. Met elekta kan je vergelijkbaar denken.
Straks wel... hebben ze gezegd.
nieuws: Eneco wil Toon dit jaar ook aan niet-klanten gaan aanbieden
3e alinea
Toon krijgt dankzij verschillende updates ook nieuwe features en gebruikstoepassingen. Een daarvan is ondersteuning voor zonne-energie. Huishoudens met zonnepanelen kunnen na een firmware-update die in maart uitkomt, voortaan ook de opbrengst van hun fotovoltaïsche installatie monitoren.
Het ging om het principe zoals Toon is, ik hoef Toon niet perse. Als het linksom of rechtsom met iets anders mogelijk is, onafhankelijk en open source, dan graag... zelfs meer gewenst dan de Toon. Alleen moet het wel werkbaar zijn, dat vind ik huidig nog wel aardig een punt. Veel is mogelijk, maar het wordt wel moeilijk, iets dat mij tegenhoudt om er in te (willen) investeren.
[
Voor 38% gewijzigd door
Aardwolf op 07-03-2015 15:05
]