De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.733 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Ach, het is gewoon een loterij. Je koopt een lot en hoopt op een prijs.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-09 22:18
liquid_ice schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:33:
Ik begreep van iemand die een kickstarter wilt opzetten rond TuinTopia dat als hij het doelbedrag niet haalt, hij niks krijgt.

Is dat het verdienmodel van Kickstarter?
Vind ik niet echt netjes klinken
Kickstarter stort dan ook netjes het bedrag terug aan alle backers. Kickstarters verdienmodel is gebaseerd op het percentage dat ze inhouden als het doelbedrag wél gehaald wordt.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

liquid_ice schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 10:33:
Ik begreep van iemand die een kickstarter wilt opzetten rond TuinTopia dat als hij het doelbedrag niet haalt, hij niks krijgt.

Is dat het verdienmodel van Kickstarter?
Vind ik niet echt netjes klinken
Zo werkt het dan ook niet.
What happens if I don’t get funded?

If a project on Kickstarter does not reach its funding goal, no backers are charged and no money changes hands. But there are still positives: creators can get useful feedback and often find new people interested in their work. Creators are welcome to relaunch their projects on Kickstarter and apply lessons learned from the first go-around.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-09 23:43

MieJuul

3970Wp

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 08:05:
voor alle pv mensen in zuidholland ,vandaag word het een extra stralende dag, vrouwlief is jarig
dus pak mee dat stralende moment en laat die pv werken
Het lijkt erop dat niemand de extra instraling heeft opgemerkt.
Ik maak er dankbaar gebruik van :)

Van harte en een mooie dag gewenst!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 08:57:
Twee keer meegedaan met crowdfunding en twee keer gaat het mis. Eerst de mislukte MuOptic infraroodcamera en nu stopt Plugaway, een alternatief voor Plugwise.
Natuurlijk gaat het ook wel eens goed, maar ik heb in deze blijkbaar geen geluk.
WTF. Geen plug-a-way? :( :( Vond die dingen geweldig!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Inderdaad balen van Plugaway. Niet om het verloren geld (dat weet je vooraf als je iets backt, het is durfkapitaal en geen webshop), maar vooral omdat ik nu iets vervangends moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als het doel bedrag niet gehaald wordt, krijg je als inlegger toch geld terug? Dan gat het hele project niet door. Het gaat pas fout als geld bedrag wel gehaald wordt en dus ook uitgevoerd word (kosten), maar het niet lukt.

mmm... de volgende keer iets beter kijken of er nog volgende pagina is.

[ Voor 14% gewijzigd door Cyberpope op 28-02-2015 13:00 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Cyberpope schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:31:
Als het doel bedrag niet gehaald wordt, krijg je als inlegger toch geld terug? Dan gat het hele project niet door. Het gaat pas fout als geld bedrag wel gehaald wordt en dus ook uitgevoerd word (kosten), maar het niet lukt.
Dat was het geval bij Plugaway. Funding goal zeer ruim gehaald, project gestart maar helaas was de eindstreep te ver (met name door de certification issues) en was het geld op een gegeven moment op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
noo schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 12:26:
Inderdaad balen van Plugaway. Niet om het verloren geld (dat weet je vooraf als je iets backt, het is durfkapitaal en geen webshop), maar vooral omdat ik nu iets vervangends moet gaan zoeken.
Precies, niet iedereen snapt dat je met een dergelijk kickstarter-project niet iets koopt, maar de ontwikkeling van een product steunt. En dat kan verkeerd gaan, zoals nu.

De Hema IR-imager, die ik ook steunde, ging anders, die haalde het minimale bedrag niet, dus dat geld was ik niet kwijt.

Tot nu toe wel 100% van de door mij gesteunde KS-projecten (twee stuks) zien falen, geen beste score ;)

Dat gezegd hebbende, ik baal als een stekker dat het met Plugaway zo gelopen is. Ik ben Plugwise aan het uitfaseren, ik heb al een gedeelte van mijn pluggen verkocht. Voor wie wil: ik heb er nog een aantal à € 20 per stuk. Maar ik wil er uiteindelijk geheel vanaf, en Plugaway leek me een mooi, grotendeels open, systeem. Poep :(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:16

MrScratch

I am rubber, you are glue

JeroenH schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 14:54:
[...]

Precies, niet iedereen snapt dat je met een dergelijk kickstarter-project niet iets koopt, maar de ontwikkeling van een product steunt. En dat kan verkeerd gaan, zoals nu.

De Hema IR-imager, die ik ook steunde, ging anders, die haalde het minimale bedrag niet, dus dat geld was ik niet kwijt.

Tot nu toe wel 100% van de door mij gesteunde KS-projecten (twee stuks) zien falen, geen beste score ;)

Dat gezegd hebbende, ik baal als een stekker dat het met Plugaway zo gelopen is. Ik ben Plugwise aan het uitfaseren, ik heb al een gedeelte van mijn pluggen verkocht. Voor wie wil: ik heb er nog een aantal à € 20 per stuk. Maar ik wil er uiteindelijk geheel vanaf, en Plugaway leek me een mooi, grotendeels open, systeem. Poep :(
Ik heb ook meegedaan, het open systeem stond mij ook zeer aan. Maar toen het oorspronkelijke levermoment flink begon te slippen, voelde ik de bui al hangen. Ik had al een tijdje geleden afscheid genomen van mijn geld, maar in ieder geval goed dat er nu duidelijkheid is. Erg jammer, want de potentie is er zeker.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en een stralende dag is het geworden. goed 13khw gister en vandaag ook weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Plugaway:
CAN I GET A REFUND? We have personally invested our time and own finances into making Plugaway happen. We sincerely hoped to be able to fulfil our Kickstarter commitments, because this also created many exciting opportunities for us as a team. Unfortunately we will be unable to process refunds beyond our current pledge.

Ach, het is maar geld... Iemand nog tips voor een vergelijkbaar systeem?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:26
Zo, hebben ze een update geplaatst na maanden van stilte of was dit die update die voor niet-badkers niet zichtbaar was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Ik kreeg dit bericht via de mail. Geld terug krijgen zit er niet meer in..

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2zs5ibs.png

[ Voor 59% gewijzigd door drielp op 01-03-2015 23:34 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Ach, heb ik inderdaad de MuOptics warmtebeeldcamera gesteund (via indiegogo). Is uiteindelijk op een vrij vage manier verlopen, en niet doorgegaan, wel geld kwijt inderdaad. Helaas.

Wil nu toch ook wat meer gaan monitoren, en kijk nu naar de plugs van fibaro. Ook wel gekeken naar plugaway, maar toch (gelukkig) niet gebackt destijds.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fibaro heb ik bekeken, maar holy shit als je denkt dat Plugwise te duur is (en dat denk ik) dan gaat dit nog een stapje verder. € 65 per plug! En dan nog een Z-wave basisstation.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 15:46

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Voor mij een bevestiging dat de Energiewende in Duitsland een succes is met het gewenste resultaat. Duitsers steunen Energiewende, ondanks hoge elektriciteitsprijzen
Een andere reden is dat de Duitsers ook creatiever zijn geworden door de hogere prijzen. Ze zijn zuiniger geworden met elektriciteit door het gebruik van spaarlampen en energiezuinige apparaten, aldus CLEW. In de laatste 20 jaar zijn Duitsers 10% minder energie gaan gebruiken. Ter vergelijking, in Amerika steeg het gebruik in diezelfde periode met 20%.
Alleen jammer dat door het lobbywerk sommige (veel?) grootverbruikers hier niets aan bijbetalen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:27
Hebben de Duitsers ook andere mogelijkheden dan? Hadden ze het ook zuiniger aan gedaan als de prijzen a la niveau US/CA had gelegen? Betwijfel het.

Maar goed, daarmee wel een bewijs dat prijs kan stimuleren inderdaad. Uiteindelijk lopen die landen met goedkope prijzen ver achter en komt de klap voor de consument des te harder als fossiel opeens reteduur wordt. Ben wat dat betreft blij met "onze prijzen", gezien dat wel gedragsverandering en bewustwording geeft en desondanks wel iets betaalbaarder is tov de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
marcel87 schreef op maandag 02 maart 2015 @ 10:53:
Hebben de Duitsers ook andere mogelijkheden dan? Hadden ze het ook zuiniger aan gedaan als de prijzen a la niveau US/CA had gelegen? Betwijfel het.

Maar goed, daarmee wel een bewijs dat prijs kan stimuleren inderdaad. Uiteindelijk lopen die landen met goedkope prijzen ver achter en komt de klap voor de consument des te harder als fossiel opeens reteduur wordt. Ben wat dat betreft blij met "onze prijzen", gezien dat wel gedragsverandering en bewustwording geeft en desondanks wel iets betaalbaarder is tov de buren.
Je kunt het ook anders zien.
"wij" gaan relatief weinig meer betalen wanneer de prijzen van grondstoffen voor energie flink gaan stijgen.
Dat komt omdat we nu vrij veel belastingen en accijns betalen.
"Zij" gaan dan ineens heel veel meer betalen.

Dus waar komt dan de grootste drang om heel snel een goedkopere energiebron te gaan gebruiken?
Vooruitzien moeten we het volgens mij niet van gaan hebben ben ik bang, dus zal het op een gegeven moment best wel vervelend gaan worden in de wereld.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

antonboonstra schreef op maandag 02 maart 2015 @ 09:20:
Voor mij een bevestiging dat de Energiewende in Duitsland een succes is met het gewenste resultaat. Duitsers steunen Energiewende, ondanks hoge elektriciteitsprijzen

[...]

Alleen jammer dat door het lobbywerk sommige (veel?) grootverbruikers hier niets aan bijbetalen.
Sommige? * KUCH *

Die beruchte vrijstelling is volkomen uit de klauwen gelopen paar jaar geleden:

http://blog.campact.de/20...er-hohe-strompreis-kommt/

In 2014 werden 2.779 bedrijven cq. "Abnahmestellen" (...) "bevrijd" van betaling EEG Umlage, goed voor een stroom hoeveelheid van ... 107,1 Terawattuur (jawel, equivalent van bijna het hele Nederlandse verbruik, dat heet daar "priviligierte Strommenge" ...), economische waarde een slordige 5,1 miljard Euro ...

http://www.windkraft-jour...ge-befreiten-unternehmen/

Now THAT is nog eens een #slagroomsubsidie... ;(

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cool, de NK Zonnebootrace komt er aan, op 15/16 mei in Akkrum: http://www.nkzonnebootrace.nl/

Als ik tijd heb ga ik denk ik die zaterdag wel kijken. Leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:25
zonnigtype schreef op maandag 02 maart 2015 @ 23:59:
[...]

Now THAT is nog eens een #slagroomsubsidie... ;(
Gaat ook nog wel een flink onderzoek van de Europese Commissie komen, dit is natuurlijk gewoon verkapte staatssteun.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:29

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 09:29:
Cool, de NK Zonnebootrace komt er aan, op 15/16 mei in Akkrum: http://www.nkzonnebootrace.nl/

Als ik tijd heb ga ik denk ik die zaterdag wel kijken. Leuk!
Dan zie ik je daar wel :p

als het ons tenminste lukt een nieuwe boot te bouwen... Laatste 2 jaar 1e geworden in onze klasse daar, dus zou erg zuur zijn als we er nu niet heen kunnen

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja! Als het zover moeten we even afspreken dat we elkaar daar even IRL spreken. Hopelijk lukt het een nieuwe boot te bouwen. Daar is niet veel tijd meer voor, zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

De luchtverwarming in onze woning is aan vervanging toe. En gezien de leeftijd van de huidige installatie gaat de complete installatie op de schop. Via Tweakers en Google kom ik alleen uit op algemene informatie over warmtepompen. Maar ik ben ook benieuwd naar duidelijke installatie werkzaamheden, kosten, merken en typen vergelijken. De optie in combinatie met warm water heb ik ook genoemd zien worden. Maar is een warmtepomp met ingebouwde cv efficiënter / net zo efficiënt of minder dan een losse warmtepomp unit in combinatie met een reguliere cv? Wat zijn de voor- en nadelen uit de praktijk van een alles in één oplossing?

De ideale opstelling lijkt mij. Zonnepanelen voor warmte voor een warmtepomp met lucht (leidingen in de grond lijkt me mooier, maar denk ik niet haalbaar). Voor de luchtunit dan enkele zonnepanelen voor elektrisch. En dan afhankelijke wat efficiënter is: een warmtepomp met ingebouwde warmwater functionaliteit of een separate unit die dit oppakt.

Hebben jullie pointers en handige links voor mij? Kosten technisch heb ik ook nog geen indicatie (heb al wel een indicatie wat een nieuwe luchtverwarming gaat kosten). Ook hoor ik graag hoe jullie het traject op zouden pakken.

[ Voor 5% gewijzigd door DerKleinePunkt op 03-03-2015 10:55 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naar aanleiding van wel of niet electrische boiler om stroom af te fikken en gas te besparen in verkeerde topic
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 3

het bespaart me niet alleen de kosten van het gas maar ook de vastrecht en netwerkkosten voor het gas
en dan niet specifiek alleen met die eletische boiler maar als ik volledig gasvrij zou kunnen zijn daar ik alles electrisch zou doen

in dat geval is een overschot zeker rendabel om af te fakkelen
immers je betaald niet meer voor GAS
electra alleen nog de netewrkkosten maar je krijgt die energieheffingskortein

dan kom je toch aardig rond de 0 euro uit

aan de andere kant wie heeft er voldoende dakruimte om een dergelijke opwek weg te zetten middels pv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Je gasaansluiting afsluiten en volledig overgaan op elektriciteit...
Das geen affakkelen meer naar mijn mening.
Lijkt me dat je dan geen boiler gaat gebruiken voor je warm water productie maar dat je daar ook iets van een warmtepompsysteem voor gebruikt.
Anders wordt je dak inderdaad vlug te klein.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:39:
Ja! Als het zover moeten we even afspreken dat we elkaar daar even IRL spreken. Hopelijk lukt het een nieuwe boot te bouwen. Daar is niet veel tijd meer voor, zou ik zeggen?
Een week bouwen, week voor spuiten en 2 week voor inbouwen materiaal.

Kan wel wat sneller indien nodig. Punt is, omdat we van school met duurzame materialen moeten werken het soms wat lastig is bouwmaterialen te vinden.. we willen hem nu van balsa en duurzame vezel bouwen.
Eerst was het balsa vinden al een probleempje, en nu horen we steeds niks terug van de vezel.

Grote nadeel is dat we onze oude boot ook niet kunnen gebruiken omdat die flink beschadigd is.. vorig jaar in Amsterdam had hij eigenlijk al niet mogen varen O-)

En dan zit je er ook nog mee dat we een studenten team zijn, dus de bouw moet ergens in een vrije week :X

[ Voor 6% gewijzigd door flessuh op 03-03-2015 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
flessuh schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:42:
Een week bouwen, week voor spuiten en 2 week voor inbouwen materiaal.
Dat is sneller dan ik dacht. Dan maken jullie gebruik van een bestaande mal denk ik?
Kan wel wat sneller indien nodig. Punt is, omdat we van school met duurzame materialen moeten werken het soms wat lastig is bouwmaterialen te vinden.. we willen hem nu van balsa en duurzame vezel bouwen.
Eerst was het balsa vinden al een probleempje, en nu horen we steeds niks terug van de vezel.
Toevallig werd mijn Twitter-account gisteren gevolgd door dit account, die doen iets met duurzame vezels: http://www.compositesevolution.com/ Wie weet heb je er iets aan, ze zitten in de UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

JeroenH schreef op zaterdag 25 oktober 2014 @ 21:55:
[...]

Ah ja, daar zeg je wat. Bij mij om de hoek staat vaak een Ampera te laden, met een verlengsnoer over de stoep. De eigenaar heeft van schuine houten latten een soort drempeltje gefabriceerd, hartstikke leuk, maar er gaat een keer een rollator+gebruiker om en dan zijn de poppen aan het dansen. Overigens bevindt deze plek zich ook hooguit 300m bij datzelfde laadpunt vandaan.
Leuk topic: Boete voor oplaadkabel over stoep

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 10:57:
naar aanleiding van wel of niet electrische boiler om stroom af te fikken en gas te besparen in verkeerde topic

het bespaart me niet alleen de kosten van het gas maar ook de vastrecht en netwerkkosten voor het gas
en dan niet specifiek alleen met die eletische boiler maar als ik volledig gasvrij zou kunnen zijn daar ik alles electrisch zou doen

aan de andere kant wie heeft er voldoende dakruimte om een dergelijke opwek weg te zetten middels pv
Zie ook deze post.

Dus ik kan 40 euro per jaar verdienen door helemaal van het gas af te gaan (en dan heb ik de aanschaf van de warmtepompboiler nog niet geteld) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43

ik heb voldoende dak ruimte om het te kunnen doen. ;)
alleen nog te weinig ruimte in de portemonnee helaas.

op oost kan ik nog een 1400Wp hangen, en op west kan er nog een 900Wp bij.
dan nog de schuur met een 600Wp.
(en dan heb ik nog wel meer plekjes over, maar die worden wat duurder om te gebruiken.)

als ik dan de opbrengst die ik nu heb door trek naar de nieuwe hoeveelheid.
kom ik op +/- 5000kWh uit.
waar ik maar een 3000kWh van gebruik op het moment.
dus een 2000kWh om 600m3 gas te vervangen.
moet lukken dacht ik zo.
(het is alleen allemaal wat lastig om dat voor elkaar te krijgen met mijn 1fase 35Aaansluiting.
dat geeft mij nog de grootste puzzel tot nu toe, maar ik denk dat het wel gaat lukken.)

van de zomer/lente wil ik wat gaan verbouwen aan de pv (heb al 5 panelen besteld, maar zal nog wel iets meer worden.)

maar uit eindelijk ben ik niet van mening dat je ook echt niet alle stroom zelf hoeft op te wekken als je gas zou willen vervangen. (er zijn ook andere mogelijkheden om aan groene stroom te komen. ;) )
de volle heffings-korting gaat dan van de stroom rekening af.
en ik ben niet de krent die niet de vaste netwerk kosten voor elektra zou willen betalen.
en als je zo rekent dan zijn de eerste +/-1717kWh die je nog moet afrekenen maar 8ct.
en dat geeft veel ruimte om te experimenteren.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:12:
[...]
(het is alleen allemaal wat lastig om dat voor elkaar te krijgen met mijn 1fase 35Aaansluiting.
dat geeft mij nog de grootste puzzel tot nu toe, maar ik denk dat het wel gaat lukken.)
Kan je die niet laten vervangen door 3x25 ? zou (bijna) gratis moeten zijn.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:25:
[...]
Kan je die niet laten vervangen door 3x25 ? zou (bijna) gratis moeten zijn.
nop, ik krijg maar een 1fase kabel binnen.
en er moet minimaal 50 meter nieuwe kabel gelegd gaan worden voor een 3 fase.
(en als ik pech heb nog meer, maar dat durven ze niet te garanderen, ik woon in een oud gedeelte van de stad.)
en dat word niet bijna gratis maar dokken per meter, helaas.
(en dan moet ik een slimme meter accepteren of variant, maar ben ik mijn feraris kwijt, liever niet :D )

de grootste puzzel is allen de bij verwarming van het tap water, maar dat krijg ik wel goedkoper opgelost. ;)
door een metertje in de meter kast die bij een te hoog gebruik dat gedeelte gewoon even uit zet. ;)
het probleem is vooral als ik ook elektrisch wil koken.
met een dubbele kookgroep gebruik je snel 19A en dan nog een 14,5A oven er bij en ik mag niet veel meer gebruiken in huis om onder acceptabele grenzen te blijven een 10A verwarmings-element moet zich dan maar even uitschakelen en op andere tijden zijn werk doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik zou met zulke investeringen wachten tot er duidelijkheid is over het salderen. Het doet natuurlijk een beetje pijn wanneer ze dat aanpassen en je straks in de zomer wanneer je dan dus een fors overschot hebt maar 8 cent krijgt en in de winter voor 21 cent mag inkopen voor je warmtepomp.

Dan zou ik eerder naar een zonneboiler met een fors aantal heatpipes kijken.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

Ik ben op dit moment ben in overleg voor een voorstel: een warmtepomp via lucht en een unit voor tap-water. In deze opstelling kan ik ook volledig van het gas afstappen. Door dit te combineren met zonnepanelen voor warm water en elektrisch voor de units zou de opstelling dicht in de buurt van energieneutraal uit moeten komen.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 11:51:
[...]

Dat is sneller dan ik dacht. Dan maken jullie gebruik van een bestaande mal denk ik?

[...]

Toevallig werd mijn Twitter-account gisteren gevolgd door dit account, die doen iets met duurzame vezels: http://www.compositesevolution.com/ Wie weet heb je er iets aan, ze zitten in de UK.
We gebruiken inderdaad een bestaande mal (exact zelfde ontwerp als vorige keer)
Daarnaast doen we zegmaar een transplantatie van het elektrisch systeem, dus ook dat scheelt wel tijd, op een paar kleine verbeteringen na.

Eerst wilden we gerecycled koolstofvezel gebruiken, maar dit gaat pas in april in productie, en is dus te laat voor ons helaas.
Nu hopen we te horen te krijgen dat we hybride vezel kunnen gebruiken (50% cellulose / 50% kevlar).
Anders wordt het weer 100% cellulose vezel, maar dat heeft gewoon de sterkte niet, dus moet je zwaarder gaan bouwen. Als kernmateriaal gaan we al geen kurk meer gebruiken maar enkel balsa is de bedoeling.

En dan nog kijken of we wat aan de aandrijving kunnen verbeteren... we zijn geen technische opleiding dus bijvoorbeeld een contra-roterende schroef ontwerpen is best pittig ;)
Ik denk dan ook dat we dit jaar nog met de oude aandrijving zullen moeten varen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
blitzkrieg schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:58:
Ik zou met zulke investeringen wachten tot er duidelijkheid is over het salderen. Het doet natuurlijk een beetje pijn wanneer ze dat aanpassen en je straks in de zomer wanneer je dan dus een fors overschot hebt maar 8 cent krijgt en in de winter voor 21 cent mag inkopen voor je warmtepomp.

de zonneboiler zat zoizo al in de planning, had hem er alleen niet bij geschreven ;)
daar is nog meer als genoeg plek voor.

waarvoor wachten met duidelijkheid over salderen. :?
ik gok dat ik minder als 2000kWh nodig ga hebben met een warmte pomp om 600m3 te vervangen.
(een vrij goede gok zelfs aardig overdreven. praktijk voorbeelden genoeg die mindergebruiken)
dat kost met 0,22 per kWh maar 440 euro.
vaste kosten gas + 600m3 kost meer als 600 euro.
salderen heb je daar niet voor nodig. (maar wel erg leuk natuurlijk :Y )

het is alleen die grote kosten van initiële aanschaf wat mij problemen geeft.
en wil je het echt kosten effectief maken, moet al het gas het huis uit.
en ik weet niet of ik dat ook ga durven. ook ik denk wel eens van mmm toch wel lekker om een back-up unit te hebben voor verwarming.
maar zelf buiten het feit of ik gas er uit gooi of niet. (zal zoizo een meer jaren plan worden, kleine stapjes voor de portemonnee)
een 2de cv ketel in huis vind ik al goud waard (vroeger had ik een huis met gas kachel, en dat heeft mij geleerd dat ik een 2de mogelijkheid wil om mijn huis warm te houden)
of een warmtepomp gebruiken om mijn huis iets te kunnen koelen in de zomer (aaaa zalig).
of niet mee te helpen aan het beven van huizen in Groningen (heb best wel medelijden met die mensen daar.)
geeft mij genoeg om zelfs de initiële kosten te kunnen over zien.

uiteindelijk, geld is 1 ding, maar het milieu is onbetaalbaar.
daar kun je niet mee wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 15:37:
[...]
uiteindelijk, geld is 1 ding, maar het milieu is onbetaalbaar.
daar kun je niet mee wachten ;)
Ik voel een tegeltje aankomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
en ik weet niet of ik dat ook ga durven. ook ik denk wel eens van mmm toch wel lekker om een back-up unit te hebben voor verwarming.
CV-ketel ombouwen naar propaan, en een tank(je) in de schuur? Wel weer extra investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

de zonneboiler zat zoizo al in de planning, had hem er alleen niet bij geschreven ;)
daar is nog meer als genoeg plek voor.
[...]
In je (zonne) boiler kun je toch ook een elektrisch element (laten) plaatsen?
Op die manier heb je een 'backup' als alles het niet meer doet of je echt even wat extra capaciteit nodig hebt. Natuurlijk is je rendement ruk, maar een paar kWh een keer verstoken valt dan ook wel mee.

En als je echt een 'super' backup wilt, dan moet je gewoon een warmtewisselaar in je systeem bouwen. Zolang het warm water kan produceren kan het je huis verwarmen. Kun je je eigen houtkachel in de tuin zetten, je CV installatie in je garage hangen op propaan en die even koppelen, of als je in de buurt van een kerncentrale woont een circuitje langs de reactor leggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
blitzkrieg schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 13:58:

Huh? Wat voor (on)duidelijkheid over salderen?
Dat speelt toch pas in 2020? Of heb ik iets gemist? (neemt niet weg dat je zo'n investering voor langer dan een kleine 5 jaar doet)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lekker wachten hoor, dan word je links ingehaald door de tvt en rechts door de saldering.
ondertussen ga je lekker lek door de fossiele kosten, en eindig je zonder hippe spullen, en een banksaldo met steeds lagere koopkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 19:29:
lekker wachten hoor, dan word je links ingehaald door de tvt en rechts door de saldering.
ondertussen ga je lekker lek door de fossiele kosten, en eindig je zonder hippe spullen, en een banksaldo met steeds lagere koopkracht.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tussen iets willen en kunnen doen zit helaas nog een brug
in theorie zou ik hier nog :
3 panelen op de uitbouw ,deze zouden dan wel wat later in de ochtend actief worden
8 panelen op woonhuis erbij op de andere zijde, echter liggen werken deze alleen in de periode mei..sep

maar is qua electra nu nog niet nodig,
dit zou dan meer zijn om me gas te gaan verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Wachten is misschien ook niet goed. Maar het afschaffen is zeker iets om rekening mee te houden bij je tvt. Iets wat hier nog wel eens vergeten wordt.

Verder moet er natuurlijk nog wel gas en olie gebruikt worden. Ik moet ook werk houden. :P
Van dat zit ik eigenlijk in 1 van de meest milieuonvriendelijke bedrijfstakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

blitzkrieg schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:05:
Wachten is misschien ook niet goed. Maar het afschaffen is zeker iets om rekening mee te houden bij je tvt. Iets wat hier nog wel eens vergeten wordt.

Verder moet er natuurlijk nog wel gas en olie gebruikt worden. Ik moet ook werk houden. :P
Van dat zit ik eigenlijk in 1 van de meest milieuonvriendelijke bedrijfstakken.
AHA Onbewust werk je dus een duurzame oplossing tegen met als argument mogelijke verandering salderings-wetgeving en TvT. :)

Maar goed niemand zegt dat de saldering verdwijnt maar word mogelijk aangepast of gaat over in een FIT. Mogelijk wordt het zelfs gewoon beter/handiger.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

WoudseHoeve schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 09:21:
[...]

AHA Onbewust werk je dus een duurzame oplossing tegen met als argument mogelijke verandering salderings-wetgeving en TvT. :)
Tvt is voor mij wel een redelijk grote factor in mijn beslissing voor bepaalde maatregelen. Dat geef ik eerlijk toe. Een korte TvT geeft me ook mogelijkheden om weer eerder andere maatregelen te nemen. Het geld groeit me niet op mijn rug. Nu kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken.
Maar goed niemand zegt dat de saldering verdwijnt maar word mogelijk aangepast of gaat over in een FIT. Mogelijk wordt het zelfs gewoon beter/handiger.....
Misschien ja, misschien ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Wil je zekerheid? Als je niets doet weet je zeker dat je elke maand een flink bedrag over mag maken aan je energieleverancier. Wat is daar de tvt van?

Met elke investering zijn uiteraard risico's verbonden. Maar als je nu PV neemt kun je zowieso nog 5 jaar genieten van salderen waarmee het grootste deel van de investering al is goedgemaakt. Het risico is dus slechts een (klein) deel van je investering en ondertussen heb je wel genoten van schone en duurzaam opgewekte energie.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
5 jaar?

2017 wordt het toch herzien?

En als de tvt langer wordt dan een andere investering kan je natuurlijk gaan overwegen om voor die andere te kiezen.

[ Voor 60% gewijzigd door liquid_ice op 04-03-2015 11:43 ]

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

liquid_ice schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 11:42:
5 jaar?

2017 wordt het toch herzien?

En als de tvt langer wordt dan een andere investering kan je natuurlijk gaan overwegen om voor die andere te kiezen.
Ik ging even met TD-er mee:
TD-er schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 18:51:
[...]

Huh? Wat voor (on)duidelijkheid over salderen?
Dat speelt toch pas in 2020? Of heb ik iets gemist? (neemt niet weg dat je zo'n investering voor langer dan een kleine 5 jaar doet)
En vereniging Eigen Huis zegt ook 2020

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Het zal ergens in die periode zijn. Zeker wanneer de huidige partijen tegen die tijd nog steeds het voor het zeggen hebben. Ik heb ook links en rechts wat over "overgangsregelingen" gelezen. Dat zie je toch ook vaak bij grote herzieningen. Dus uiteindelijk heb je tot 2017/2020 de huidige regeling met misschien daarna een overgangsregeling. Als je wacht tot 2020, heb je gewoon waar tegen die tijd voor gekozen is.

Dus nu kopen lijkt dan toch "meer" op te leveren dan later. Al is over het totaal van de opbrengst nog niets te zeggen helaas :(.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 07:44
Cheese_man schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 14:58:
Dus nu kopen lijkt dan toch "meer" op te leveren dan later. Al is over het totaal van de opbrengst nog niets te zeggen helaas :(.
Als je erg twijfelt over de toekomst van salderen, houd het anders bij een kleine set (t/m 1000wp), helemaal als je deze zelf wilt installeren. Met een kleine set gebruik je relatief meer stroom zelf, en ben je dus minder afhankelijk van saldering/slimme meterperikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tvt praat zonder actie kenmerkt zich vooral in het op dezelfde datum eindigen zonder hetzelfde geld, zonder hippe spullen.
tvt is gewoonweg voor hernieuwbare energie geen argument, omdat het alternatief is :
doorbetalen met een gelijk bedrag, EN geen panelen EN geen zonneboiler EN geen dwtw EN geen warmtepomp op de terugverdiendatum.
als er wel een tvt is gewoon doen dus, het is een no brainer.
ik ben overigens ver voorbij de tvt, die wereld heet walhalla, en is een hilarisch leuke uitgangspositie.
ik ben zover gekomen omdat ik wars ben van tvt verhalen, of fossiele spindokterij.
mijn pk`s liggen nu op het dak, vroem vroem.
zei de gek die ook nog wel eens 2k uitgaf aan mooie velgen voor een auto die allang in de pers is verdwenen..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
Ik ben het deels met je eens, maar kijken naar de terugverdientijd kan ook heel nuttig zijn. Mensen zijn zich dan al bewust van kosten. Dat is al winst ten opzichte van een groot deel van de bevolking.

Verder zijn oplossingen met een heel erg korte TVT bijna altijd heel slim om te doen. Denk dan aan simpele dingen als CV tunen en bijv. verbruikers uitzetten (kost niks), buisisolatie en tochtstrip (kost bijna niks), isolatie, etc. Bijna automatisch zijn dat dingen die uitkomen op verlaging van het verbruik.

Pas als je die dingen hebt aangepakt ga je nadenken over energie duurzaam opwekken. Bijna altijd draait dit om grotere bedragen, met daardoor ook een langere terugverdientijd: PV, warmtepomp, zonneboiler, etc. Maar een pluspunt is dan dat er al een gat geslagen is: de lasten zijn al aan het dalen, dus financieel is er iets meer haalbaar.

En natuurlijk is het zo dat als je eenmaal de investeringen gedaan hebt je daar de vruchten van plukt. Maar die fase komt toch wel. Als het begin gemaakt is, is er eigenlijk geen weg terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 12:40
Ook al word het salderen helemaal afgeschaft, de +-40% die je voor de meter verbruikt kunnen ze nooit afpakken, ik denk zelf dat de duurzaamheidstoeslag tegen die tijd gewoon weer omhoog gaat. ( de vervuiler betaald )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

5-o-clock-shade schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 17:43:
[...]

Als je erg twijfelt over de toekomst van salderen, houd het anders bij een kleine set (t/m 1000wp), helemaal als je deze zelf wilt installeren. Met een kleine set gebruik je relatief meer stroom zelf, en ben je dus minder afhankelijk van saldering/slimme meterperikelen.
Nee hoor. Ik twijfel niet. Het is nu gewoon onzeker wat ermee gaat gebeuren. Het lijkt wel duidelijk dàt er wat gaat gebeuren. Ik reageerde overigens op een ander forumlid. Dus geen persoonlijke twijfel. Ook hou ik niet zo van tvt discussies. Ik vind ze slechts vermoeiend en eenzijdig. Ze blijken slechts noodzakelijk bij "alternatieve/duurzame" investeringen...er wordt van alles bijgehaald om het maar niet te doen. Nee, niet mijn ding.

Als ik een idee goed vind en ik het geld ervoor (over) heb, dan ga ik er gewoon voor. Ik zou heel graag PV, ZB, WP in huis halen...gas eruit, EV voor de deur en gaan. Helaas nog niet de Staats gewonnen, dus zal alles in een lager tempo gaan dan gewenst. Ook ben ik niet bekwaam in het doe-het-zelf(en) voor dergelijke installaties. Hopelijk PV dit jaar (maar dat zeg ik al enkele jaren ;)). Wie weet wat volgt :D.

En eric-pvt; Jouw setup vind ik echt gaaf. Boerenverstand en zonder oeverloze theoretische verhandelingen, gewoon beginnen en het doen. Erg nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

kleefding schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 07:53:
Ook al word het salderen helemaal afgeschaft, de +-40% die je voor de meter verbruikt kunnen ze nooit afpakken, ik denk zelf dat de duurzaamheidstoeslag tegen die tijd gewoon weer omhoog gaat. ( de vervuiler betaald )
De vervuiler betaalt niet. Dat is het probleem. Die toeslag is in het leven geroepen om duurzame investeringen van het bedrijfsleven te subsidiëren. Met alle onhaalbaarheid, mist en declaraties die daarbij horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
En dat terwijl het bedrijfsleven (en dan de grootverbruikers) juist al zo weinig energiebelasting betalen. Juist daarom hebben ze weer subsidie nodig om hun duurzame maatregelen rendabel te maken.

Stel: De kostprijs van jouw stroom is zo'n 7 cent... zou jij dan, zonder subsidie, nu al PV hebben gelegd als zijnde een uitgave die je financieel gewin zou geven?
(Natuurlijk zijn er ook idealistische redenen te verzinnen, maar stel je daar maar niet te veel van voor)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Als je die 7 cent nog wel zou mogen salderen (want de overheid gaat alleen over de belasting) dan zou het nog uit kunnen met tweede hands spullen.
Als salderen vervalt, dan denk ik dat de prijs gigantisch inzakt, in ieder geval van tweedehands zonnepanelen ook, dan is het waarscchijnlijk heel goedkoop om te realiseren. Dan zou ik denk ik nog wel met goedkope panelen mn dak op Noord-Oosten vol leggen. Op z'n minst om het verbruik tijdens de ochtend te compenseren.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

NovapaX schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 09:59:
En dat terwijl het bedrijfsleven (en dan de grootverbruikers) juist al zo weinig energiebelasting betalen. Juist daarom hebben ze weer subsidie nodig om hun duurzame maatregelen rendabel te maken.

Stel: De kostprijs van jouw stroom is zo'n 7 cent... zou jij dan, zonder subsidie, nu al PV hebben gelegd als zijnde een uitgave die je financieel gewin zou geven?
(Natuurlijk zijn er ook idealistische redenen te verzinnen, maar stel je daar maar niet te veel van voor)
Aangezien er momenteel geen subsidieregeling (landelijk) is, worden toch alle setjes nu zonder subsidie neergelegd? Of zie je saldering m.b.v. complete kWh prijs (0.22/0.23) als subsidie?

Natuurlijk wordt het dan financieel 3x minder interessant om PV op je dak te leggen. Je gaat dan naar ruim 20 jaar voordat je de set "eruit" hebt. Maarja. Je kan die €15 euro per maand (even op basis van ongeveer 3kWp) in dat geval ook voor wat anders gebruiken. Èn je draagt positief bij aan schone energieproductie.

Ik zou het dan sowieso wel doen, maar heb het nog niet gedaan. Al is het wel de bedoeling dit jaar....maar dat hangt natuurlijk van de financiën af. Als burger kan je een € maar 1 keer uitgeven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Cheese_man schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:26:
[...]

Aangezien er momenteel geen subsidieregeling (landelijk) is, worden toch alle setjes nu zonder subsidie neergelegd? Of zie je saldering m.b.v. complete kWh prijs (0.22/0.23) als subsidie?
[-]
Nee, geen subsidie, wel iets met 21% btw terug vorderen bij de belasting. Misschien wel een betere subsidie. :)
http://www.hoe-koop-ik.nl...btw-terug-op-zonnepanelen

[ Voor 7% gewijzigd door BenEco op 05-03-2015 11:07 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

BenEco schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 10:54:
[...]

Nee, geen subsidie, wel iets met 21% btw terug vorderen bij de belasting. Misschien wel een betere subsidie. :)
http://www.hoe-koop-ik.nl...btw-terug-op-zonnepanelen
Meer belastingontduiking >:) De procedure is niet erg ingewikkeld. Even doorgerekend voor een set dat ik graag wil hebben. Toch ruim 14% korting op het totaal. Helemaal niet slecht. Met de huidige salderingsregeling en de BTW teruggaaf zakt de tvt (voor wie dat erg interessant vindt) naar 6.5 jaar. Het voelt bijna misdadig hiervoor te gaan ;). Maargoed....laten liggen is ook zonde en zelf stroom opwekken is natuurlijk erg leuk. Na jaren lurken, wil ik ook wel eens meewerken.

Als ik alles doorreken met gegevens van de website van een gerenommeerd PV bedrijf, dan kan ik inclusief montage, btw aftrek en een paar koppen coffee de set laten plaatsen voor € 1.21/Wp. Hmmm....toch maar even met de directie thuis overleggen. :9

- BTW aftrek PV
- Kinderopvangtoeslag
- Kinderbijslag
- Hypotheekrente aftrek

Nee hoor....we pompen geen geld rond...

[ Voor 5% gewijzigd door Cheese_man op 05-03-2015 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

toch blijft het een aparte discussie die salderingsdiscussie

de een zegt 2017 de andere zegt 2020

even een simpele resume
punt1
men gaat vanaf 2017 kijken voor een andere salderingsregeling ( oftewel dan gaat men er eens over nadenken )

punt 2
conform de huidige afspraak is het de intentie ( lees niet verplichting ) om in 2020 80% van alle meters omgezet te zijn naar slimme meters.
iedereen weet dat de huidige meterboeren niet echt haast hebben al doen ze wel alsof middels mailtjes etcetc.

Concreet gesproken
er kan simpelweg binnen nederland geen nieuwe salderingsregeling ingevoerd worden die alleen werkt met de slimme meter ( bijv feed in tarief ofzo )
want iemand met slimme meter is dan benadeelt tov diegene die nog een ferrarismeter heeft
die op dat moment nog steeds 1 op1 saldeert namelijk.
we weten allemaal iedereen is gelijk dus iedereen gelijke salderingstarief.

dus men zal eerst de ferrarismeter volledig moeten hebben uitgewist wil met een salderingsregeling kunnen komen gebasserd op slimme meter only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:01:
toch blijft het een aparte discussie die salderingsdiscussie

de een zegt 2017 de andere zegt 2020

even een simpele resume
punt1
men gaat vanaf 2017 kijken voor een andere salderingsregeling ( oftewel dan gaat men er eens over nadenken )

punt 2
conform de huidige afspraak is het de intentie ( lees niet verplichting ) om in 2020 80% van alle meters omgezet te zijn naar slimme meters.
iedereen weet dat de huidige meterboeren niet echt haast hebben al doen ze wel alsof middels mailtjes etcetc.

Concreet gesproken
er kan simpelweg binnen nederland geen nieuwe salderingsregeling ingevoerd worden die alleen werkt met de slimme meter ( bijv feed in tarief ofzo )
want iemand met slimme meter is dan benadeelt tov diegene die nog een ferrarismeter heeft
die op dat moment nog steeds 1 op1 saldeert namelijk.
we weten allemaal iedereen is gelijk dus iedereen gelijke salderingstarief.

dus men zal eerst de ferrarismeter volledig moeten hebben uitgewist wil met een salderingsregeling kunnen komen gebasserd op slimme meter only
De toekomst blijft koffiedik kijken. Je kan er wel vanuit gaan dat de slimme meters "in het voordeel" zullen zijn in de nieuwe regeling. Ook dat er minder belasting wordt "ontdoken". Netto moet het dus wat opleveren. Het zou me dus niets verbazen wanneer het een verplichting wordt een ferrarismeter te voorzien van een "teruglooplock", een digitale meter met teruglevertelwerk zal de kale (hier vaak genoemde kolenfooi) prijs opleveren en de slimme meter een hoger tarief (feed-in?) tot een bepaald maximum. Wanneer de oude meter geen terugloopbeveiliging heeft, wordt deze afgekeurd en dient een andere meter geplaatst te worden.

Zoiets zou me helemaal niets verbazen. We gaan het vast (achteraf) horen wat er wordt besloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:35
Wat stelt de SDE+ regeling hier eigenlijk voor? Het is sowieso niet meer bedoeld voor particulieren, en alleen voor grote (15 kWp+ systemen). Maar als je aan die eisen voldoet, kan je dan die 14ct per kWh trekken, of in de buurt daarvan komen? Met grote systemen die 30% goedkoper zijn per kWp dan kleinere, is een 30% lagere stroomprijs natuurlijk ook geen ramp. Maar dan is het enige dat massale zonnevelden zoals in DE tegenhoudt het gebrek aan lange termijn duidelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:19
Wat betreft die BTW aftrek, die is zo aantrekkelijk omdat je van de aanschaf BTW kunt terugvragen, over de opbrengst moet je vervolgens BTW afdragen, maar aangezien dat bedrag na het eerste jaar gerommel in de marge is kom je in aanmerking voor de KOR waarbij je niks hoeft te betalen.

Voordeel gaat niet op als je al zelfstandig ondernemer bent met BTW verplichting. Als workaround kan je de zonnepanelen dan op naam van je vrouw zetten, dan krijgt die een eigen BTW nummer waar KOR wel op van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

_JGC_ schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:26:
Wat betreft die BTW aftrek, die is zo aantrekkelijk omdat je van de aanschaf BTW kunt terugvragen, over de opbrengst moet je vervolgens BTW afdragen, maar aangezien dat bedrag na het eerste jaar gerommel in de marge is kom je in aanmerking voor de KOR waarbij je niks hoeft te betalen.

Voordeel gaat niet op als je al zelfstandig ondernemer bent met BTW verplichting. Als workaround kan je de zonnepanelen dan op naam van je vrouw zetten, dan krijgt die een eigen BTW nummer waar KOR wel op van toepassing is.
Helemaal waar natuurlijk. Ik dacht eerst dat het een enorme rompslomp zou zijn. Maar het zijn twee formuliertjes, je factuur en een staffel met bedragen die je van je teruggaaf moet "aftrekken". Kind kan de was doen lijkt het. En daar vragen bedrijven tot 100 euro per klant voor?

Nog even belangrijk als je moeder de vrouw bij dit verhaal wilt betrekken:
14) De zonnepanelen maken deel uit van een (huwelijks) goederengemeenschap, wie moet zich
aanmelden als ondernemer voor de BTW?
In deze situatie zijn de eigenaren ondernemer voor de gezamenlijke exploitatie van de zonnepanelen,
maar alleen degene op wiens naam de energienota is gesteld kan zich als ondernemer voor de BTW
aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:49
Cheese_man schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:15:
[...]

De toekomst blijft koffiedik kijken. Je kan er wel vanuit gaan dat de slimme meters "in het voordeel" zullen zijn in de nieuwe regeling. Ook dat er minder belasting wordt "ontdoken". Netto moet het dus wat opleveren. Het zou me dus niets verbazen wanneer het een verplichting wordt een ferrarismeter te voorzien van een "teruglooplock", een digitale meter met teruglevertelwerk zal de kale (hier vaak genoemde kolenfooi) prijs opleveren en de slimme meter een hoger tarief (feed-in?) tot een bepaald maximum. Wanneer de oude meter geen terugloopbeveiliging heeft, wordt deze afgekeurd en dient een andere meter geplaatst te worden.

Zoiets zou me helemaal niets verbazen. We gaan het vast (achteraf) horen wat er wordt besloten.
Op dit moment loopt de i-consultatie "Besluit elektriciteit en gas"AmvBdie op 1 januari 2016 inwerking moet treden
Het is maar hoe je "ter beschikking" interpreteert art 5.17 omdat E-meter eigendom is van de netwerkbeheerder, kan je dat zien als weigeren uitgesloten is.
Artikel 5.17 (grootschalige uitrol slimme meters)
Een distributiesysteembeheerder draagt er zorg voor dat op 31 december 2020 aan alle aangeslotenen met een kleine aansluiting een op afstand uitleesbare meetinrichting ter beschikking is gesteld, tenzij een aangeslotene met een kleine aansluiting beschikt over een onbemeten aansluiting

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je slaat de spijker op zijn kop
dit betekent dat er op 2017 dus geen andere salderingsregeling alleen via slimme meter ingevoerd kan worden

simpewel omdat pas na 2020 iedereen die slimme meter heefft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:12
Verwijderd schreef op woensdag 04 maart 2015 @ 20:07:
tvt praat zonder actie kenmerkt zich vooral in het op dezelfde datum eindigen zonder hetzelfde geld, zonder hippe spullen.
tvt is gewoonweg voor hernieuwbare energie geen argument, omdat het alternatief is :
doorbetalen met een gelijk bedrag, EN geen panelen EN geen zonneboiler EN geen dwtw EN geen
Mooi gezegd inderdaad. Trouwens, ik denk wel 'doorbetalen met steeds hoger wordend bedrag'.

"When Economic Affairs Minister Henk Kamp recently ordered production at Groningen cut by 16 percent, gas prices jumped across Western Europe." (Reuters, 1 maart)

Alleen het nieuws dus al; de echte schaarste moet nog komen. Ik meen dat bij gelijkblijvende winning 'ons' gas over ca 10-15 jaar gewoon op is - voor zover natuurlijk alles opgemaakt mag worden, hangende de huidige discussies, debatten en allicht rechtszaken. In NL wordt veel elektriciteit ook met aardgas opgewekt, dus...

Een kerncentrale zie ik toch niet snel verschijnen in Groningen, ook al is dit nota bene een aangewezen locatie. Gekker kunnen die wereldvreemde (veelal neoliberale) beleidsbedenkers het toch niet maken. We gaan dan van het Nigeria van Nederland (nu) wellicht naar het Fukushima van Nederland (toekomst).

Over extra belastingen mbt compenseren van gemaakte (omgevings/milieu/gezondheids)schade heb ik het nog niet, te ongewis, maar zou me niet niet verbazen als die er komen. Vooralsnog mag de NAM dokken waar het gaat om aardbevingen.

Tijd dus om even wat te investeren in extra panelen, LL-warmtepompen, zonnecollectoren, elektrisch fornuis en eh, een warmtepompboiler voor als de zon het laat afweten? 15k euro?! ;)

Was er hier al een topic voor tips over 'gasloos gaan'? Even kijken...

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:39:
je slaat de spijker op zijn kop
dit betekent dat er op 2017 dus geen andere salderingsregeling alleen via slimme meter ingevoerd kan worden

simpewel omdat pas na 2020 iedereen die slimme meter heefft
Dat denk ik dus niet. "Iedereen een slimme meter" is ongetwijfeld geen voorwaarde voor het invoeren van een "slimme meter only" saldeersysteem/feedin tarief. Ik denk dat het gewoon verboden gaat worden een analoge meter te hebben als je PV hebt op je dak. De regelgeving volgt niet altijd de weg van logica of verstand. Het is maar net welke kant ze op willen. En dat is vooralsnog....zo min mogelijk salderen/feed in, zoveel mogelijk slimme meters, zoveel mogelijk symboolpolitiek met ingewikkelde oplossingen voor problemen die er niet zijn.
zeegerd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:41:
...
Was er hier al een topic voor tips over 'gasloos gaan'? Even kijken...
En wie weet wat ome Elon Musk nog in petto heeft met hun "thuisoplossing" voor het opslaan en gebruiken van stroom. De stationary battery pack. Dat komt er ook aan. Dus dan nog meer PV, een dergelijk pack in je huis....en helemaal off grid. En dan _O- oOo :w

[ Voor 20% gewijzigd door Cheese_man op 05-03-2015 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:12
Ome Elon mag best nog wat meer haast maken.

Heb me er niet zo in verdiept, maar die dikke accu's... Daar zou toch echt een flinke doorbraak nodig zijn. Daar hoor je regelmatig over (grafeen?! etc.), maar intussen lijkt er weinig veranderd. Als er maar genoeg stroom wordt opgewekt (ivm verliezen), klinkt waterstof als energiedrager toch niet verkeerd.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

zeegerd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:04:

Heb me er niet zo in verdiept, maar die dikke accu's... Daar zou toch echt een flinke doorbraak nodig zijn. Daar hoor je regelmatig over (grafeen?! etc.), maar intussen lijkt er weinig veranderd. Als er maar genoeg stroom wordt opgewekt (ivm verliezen), klinkt waterstof als energiedrager toch niet verkeerd.
Doorbraak is niet zo zeer nodig hoor. Het is een continu proces de technieken te ontwikkelen. Het huidige niveau is best aardig. Zeker bij Tesla. Die lopen toch voorop. Er zijn veel meer factoren van belang dan energiedichtheid en laadsnelheid. Wanneer je een accupack voor thuis zou maken van twee ModelS accupacks, dan heb je een apparaat van 1000kg (ongeveer) met een opslagcapaciteit van 170kWh (niet echt goede eenheid, maar Tesla gebruikt deze nu eenmaal). Kan een huis toch drie a vier weken op draaien zou je denken :).

H2 is eigenlijk voor alles ongeschikt in energieland. Het is vies, duur, gevaarlijker dan alternatieven, in efficiënt, etc, etc, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:35
zeegerd schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:04:

mux' blog: Why fuel cell cars don't work - part 1

Deze serie toevallig ook al gelezen? Gewoon voor de beeldvorming van waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Nu online

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Het probleem bij die accu's zijn toch wel de grondstoffen, volgens mij had Tesla daar nu al problemen mee qua verkrijgbaarheid.

[ Voor 9% gewijzigd door blitzkrieg op 05-03-2015 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Niet online

noo

Cheese_man schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 13:43:
[...]

Dat denk ik dus niet. "Iedereen een slimme meter" is ongetwijfeld geen voorwaarde voor het invoeren van een "slimme meter only" saldeersysteem/feedin tarief. Ik denk dat het gewoon verboden gaat worden een analoge meter te hebben als je PV hebt op je dak.
Of, zoals naar goed Nederlands gebruik, een tweesporenbeleid. Voorwaarde voor het meedoen aan een Feed In tarief wordt het heben van een slimme meter. Voor de mensen die hun Ferraris willen behouden wordt de bestaande salderingsregeling door middel van een overgangsregeling vanaf 2020 afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

noo schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:19:
[...]

Voor de mensen die hun Ferraris willen behouden wordt de bestaande salderingsregeling door middel van een overgangsregeling vanaf 2020 afgebouwd.
Dus kan je met Ferraris meter nog tegen volledig tarief salderen. De overheid weet immers niet dat jij PV heb als je dat niet aangeeft.

Aangeven van PV is immers niet wettelijk verplicht.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

blitzkrieg schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:15:
Het probleem bij die accu's zijn toch wel de grondstoffen, volgens mij had Tesla daar nu al problemen mee qua verkrijgbaarheid.
Heb ik zelf geen bronnen van gelezen. Lijkt me ook wat bijzonder. Ze zijn net een kolos van een fabriek aan het bouwen in Nevada...waar veel Li gewonnen wordt. De wereldwijde accuproductie (vermogen) wordt door de fabriek ongeveer verdubbeld en Elon noemde dit de "eerste" fabriek en impliceert meerdere te zullen bouwen in de toekomst. Uiteindelijk zijn alle grondstoffen uitputtelijk...maar op de korte termijn voor Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
En bovendien: Productieprocessen kun je natuurlijk aanpassen naar nieuwe technieken. Geloof mij maar dat er echt wel onderzoek gedaan wordt, ook door hun, naar andere technieken. En dat ze ook wel een scenario hebben om die misschien nu nog minder efficiënte technieken in de toekomst te gebruiken mocht Lithium veel te duur of schaars worden.
Ze weten daar echt wel wat risicospreiding is.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Eind 2016 (i.v.m. licenties aanvragen) een accu met Titanium dioxide, in 2 minuten 70% opgeladen.
Naast het snelle opladen gaat deze batterij ook ruim twintig jaar mee, dat is meer dan tien jaar langer dan de huidige lithium-ion batterijen.

http://www.want.nl/wetens...j-voor-elektrische-autos/

Toeval of niet, een foto van een Tesla boven aan dit artikel. :)

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 05-03-2015 15:08 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
"One such technology where titanium dioxide is used as an anode in an otherwise standard lithium ion battery"
http://tsla.co/tesla-batt...ioxide-change-everything/

Is gewoon nog steeds een Lithium-cell

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Binnen een paar weken is het zover, dan woon ik in een onduurzaam openluchtmuseum :'(

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B_WFdrmUsAAMS7S.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 16:58:
Binnen een paar weken is het zover, dan woon ik in een onduurzaam openluchtmuseum :'(

[afbeelding]
Moeten we met zijn allen inschrijven, aktieshirts laten drukken en gezellig langsgaan voor een plakkie cake?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat het geen zinnige bestedig van tijd is, de tijd van activoeren is helaas al lang voorbij.

Een héél klein groepje van mijn hersencellen (vroeger in de toverdrank gevallen) blijft moedig weerstand bieden, en probeert de rest van mijn hersencellen te overtuigen om die dag een Shell 100Wp paneeltje met een rood kruis erop onder mijn arm te nemen, en daarmee pontificaal in de zaal te gaan zitten. Maar ik denk niet dat het er van komt. Te veel werk, niet constructief, heb wel wat beters te doen, etc.

[ Voor 67% gewijzigd door JeroenH op 05-03-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Blijft het bij beschermd gezicht of worden al die woningen ook nog eens op stadsverwarming aangesloten,
om 50% energieverbruik reductie voor bestaande bouw in 2020 te halen ( Duurzaam Hilversum )

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

JeroenH schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:07:
Ik denk dat het geen zinnige bestedig van tijd is, de tijd van activoeren is helaas al lang voorbij.

Een héél klein groepje van mijn hersencellen (vroeger in de toverdrank gevallen) blijft moedig weerstand bieden, en probeert de rest van mijn hersencellen te overtuigen om die dag een Shell 100Wp paneeltje met een rood kruis erop onder mijn arm te nemen, en daarmee pontificaal in de zaal te gaan zitten. Maar ik denk niet dat het er van komt. Te veel werk, niet constructief, heb wel wat beters te doen, etc.
Is ook zo. Hooguit lekker om een keer te trollen en daarna met een groepje ergens een hapje te eten. Maar goed...zo lang je maar niet met terugwerkende kracht je panelen van het dak hoeft te halen....politici }:| 7(8)7 |:( :? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 19:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Eigenlijk moet je net vòòr die tijd nog even massaal met een collectief de hele wijk vol met PV leggen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Een gemeente is niet op slag onduurzaam als het beschermde gezichten of veel monumenten heeft. Amsterdam heeft best veel van beide, maar doet het niet slecht op de duurzaamheidsladder. Beleid wordt gemaakt door de kiezer. En daar zit het echte probleem van Hilversum.

Overigens, het aanwijzen van een beschermd stadsgezicht is een rijksaangelegenheid en heeft een lange doorlooptijd. De eerste publicaties verschenen ruim zeven jaar terug in de media, nog voor dat Jeroen z'n huidige woning kocht.

[ Voor 30% gewijzigd door ericplan op 05-03-2015 18:52 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
ericplan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:34:
Een gemeente is niet op slag onduurzaam als het beschermde gezichten of veel monumenten heeft. Amsterdam heeft best veel van beide, maar doet het niet slecht op de duurzaamheidsladder. Beleid wordt gemaakt door de kiezer. En daar zit het echte probleem van Hilversum.
Het regent tegenwoordig warmtenetwerkjes
Ook Amsterdam heeft een visie liggen voor opvoeren van aantal aansluitingen op stadswarmte tot 230.000 aansluitingen.
Aansluiten op stadswarmte van bestaande woningen levert op papier een flinke bonus door bizarre rekenmethode op, zonder dat kWh/m2/jaar verbruik in praktijk is veranderd.
De woonlasten stijgen wel flink met de huidige warmtewet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 14:19
revolution-nl schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:22:
[...]

Dus kan je met Ferraris meter nog tegen volledig tarief salderen. De overheid weet immers niet dat jij PV heb als je dat niet aangeeft.

Aangeven van PV is immers niet wettelijk verplicht.
helaas wel... dat is door revisies in de elektriciteitswet er al in geslopen, met een koppeling naar het gewraakte netbeheerderscode document... en ja.. gevalideerd, zelfs door de rechtsbijstand die ik er op heb gezet met second opinion....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Domba schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 19:30:
[...]
Het regent tegenwoordig warmtenetwerkjes
Ook Amsterdam heeft een visie liggen voor opvoeren van aantal aansluitingen op stadswarmte tot 230.000 aansluitingen.
Aansluiten op stadswarmte van bestaande woningen levert op papier een flinke bonus door bizarre rekenmethode op, zonder dat kWh/m2/jaar verbruik in praktijk is veranderd.
De woonlasten stijgen wel flink met de huidige warmtewet.
Helaas wel. Zeker met de huidige coalitie in Amsterdam staat duurzaamheid op een laag pitje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Amsterdam wil wel een hoop meee zonnepanelen zien, en daarvoor gaan subsidies komen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel begrijp waarom ze het een beschermd stadsgezicht hebben willen maken.
De uitvoering en het concept van de wijk is vrij uniek, en ik moet zeggen dat vooral die foto er erg mooi (iets te mooi) uit ziet.

Maar het is zo jammer dat er met twee maten wordt gemeten. Auto's geen probleem, maar zonnepanelen kan dan weer niet....
Jammer dat er niet op een moderne wijze wordt gekozen voor combinatie van vooruitgang en behoud.
Bijvoorbeeld door wat eenvoudige aanvullende regels op te stellen: aan de voorzijde alleen full-black, met zwart bevestigingsmateriaal, portrait, en in puur rechthoekige formaties bijvoorbeeld.
Dat lijkt me niet heel onredelijk omdat dat eigenlijk al bijna de standaard is op dit moment.
(beetje domme vergelijking, maar het is een beetje hetzelfde als dat je voor auto's ook regels hebt voor waar ze geparkeerd mogen worden, en dat je geen vrachtwagens of autobussen in de wijk mag parkeren, en een aanhanger ook niet lange tijd het straatbeeld mag 'vervuilen')

[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 05-03-2015 20:43 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cheese_man schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 17:48:
Is ook zo. Hooguit lekker om een keer te trollen en daarna met een groepje ergens een hapje te eten. Maar goed...zo lang je maar niet met terugwerkende kracht je panelen van het dak hoeft te halen....politici }:| 7(8)7 |:( :? :F
Nee, dat hoeft niet. Maar ze zouden dat maar wat graag willen kunnen afdwingen. In persoonlijke gesprekken waren die ambtenaren behoorlijk open. Naar buiten toe natuurlijk veel politieker.
revolution-nl schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:31:
Eigenlijk moet je net vòòr die tijd nog even massaal met een collectief de hele wijk vol met PV leggen.
Ik heb met een paar gelijkgestemden dan ook een tijd terug in één van de getroffen wijken (mijn wijk) flyers in de brievenbus gedaan, waarin we mensen aanraden nog snel zonnepanelen of een zonneboiler te plaatsen nu het nog mag. Dat leverde een paar leuke reacties over de mail op, waaronder een nijdige ambtenaar Bouwen en Wonen die het maar knap stom vond wat we aan het doen waren. Prachtig.
ericplan schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 18:34:
Een gemeente is niet op slag onduurzaam als het beschermde gezichten of veel monumenten heeft.
Ik zie losse monumenten anders dan beschermd stadsgezicht van een hele wijk waar mensen gewoon moeten wonen. Je zult mij niet horen roepen om zonnepanelen op het Muiderslot of de Martinitoren.

Zonnepanelen zijn een een laagdrempelige manier om aan duurzaamheid te beginnen, en we weten allemaal dat PV een soort "gateway drug" is naar meer duurzaam gedrag op andere gebieden. Dat wordt ontmoedigd, en dat vind ik onverteerbaar.
Amsterdam heeft best veel van beide, maar doet het niet slecht op de duurzaamheidsladder. Beleid wordt gemaakt door de kiezer. En daar zit het echte probleem van Hilversum.
Met dat laatste ben ik het dan weer helemaal eens. Allemaal grijze duiven ("t zal mijn tijd wel duren") en vrij rechts - hoewel de normaal redelijk duurzame D66 hier ook een grote vinger in de pap bij heeft gehad. Viel me vies tegen van ze.
Overigens, het aanwijzen van een beschermd stadsgezicht is een rijksaangelegenheid en heeft een lange doorlooptijd. De eerste publicaties verschenen ruim zeven jaar terug in de media, nog voor dat Jeroen z'n huidige woning kocht.
Ik werd me er pas een jaar of drie geleden van bewust. Als de laatste lokale verkiezingen niet zo rampzalig hadden uitgepakt voor o.a. PvdA en GL had de raad een meerderheid voor "tegen" gehad. Puur in dit opzicht erg jammer dus.
NovapaX schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:39:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik wel begrijp waarom ze het een beschermd stadsgezicht hebben willen maken.
De uitvoering en het concept van de wijk is vrij uniek, en ik moet zeggen dat vooral die foto er erg mooi (iets te mooi) uit ziet.
Het stratenplan - ja. De integratie aan de noord- en oostkant met de natuur - ja. De stijl huizen - gedeeltelijk. Maar zonnepanelen veranderen NIETS aan de daklijn en zijn zonder moeite weer te verwijderen.
Maar het is zo jammer dat er met twee maten wordt gemeten. Auto's geen probleem, maar zonnepanelen kan dan weer niet....
Nou daar sla je de spijker wel op zijn kop. In zowel Oost als Zuid allemaal kleine straatjes - aan beide zijden stampvol met geparkeerde auto's. Niet langs te komen als voetganger. Helemaal 1930 hoor [/sarcasme]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
NovapaX schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 20:39:
Ik denk dat ze geen probleem maken voor gewone auto's, maar elektrische auto in zo'n wijk.

Ik zag namelijk staan dat Gemeente Hilversum graag en bij voorkeur&waar mogelijk medewerking verleent voor een verlengde meterkast aansluiting voor een laadplek, maar dat betekent niet gelijk ook een parkeerplekje voor de elektrische auto (parkeerdruk in zo'n wijk).
Diegene moet dan pasjes uitgeven zodat meerdere op zijnverlengde meterkast aansluiting (lomboxnet-type) kunnen laden.

Edit: Letop, Min. Kamp heeft nog wel enkele regels (fiscale) aangepast sinds dat rapport

[ Voor 5% gewijzigd door Domba op 05-03-2015 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:27
Cheese_man schreef op donderdag 05 maart 2015 @ 14:28:
[...]

Heb ik zelf geen bronnen van gelezen. Lijkt me ook wat bijzonder. Ze zijn net een kolos van een fabriek aan het bouwen in Nevada...waar veel Li gewonnen wordt. De wereldwijde accuproductie (vermogen) wordt door de fabriek ongeveer verdubbeld en Elon noemde dit de "eerste" fabriek en impliceert meerdere te zullen bouwen in de toekomst. Uiteindelijk zijn alle grondstoffen uitputtelijk...maar op de korte termijn voor Tesla?
Meen dat accu's ook wel behoorlijk in ontwikkeling zijn, natrium-gebaseerde accu's bijvoorbeeld zouden minder schadelijk zijn en makkelijker te maken. Het lijkt er alleen op dat lithium op dit moment verbeterd wordt dan dat er actief nieuwe soort accu's op de markt komen. Heb het idee dat nog vele potentiële producten (bijv. ander soortige metaal-lucht accu's) in een experimentele fase zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Oh ja, Jeroen,

Aangezien ons team nu 2 actiecameras heeft zijn we ook van plan de bouw van de zonneboot te filmen als time lapse. Kun je achteraf ook zien hoe we dat doen :)

Live streamen is ook nog een optie, maar ben bang dat we geen internet hebben op de bouwlocatie.

Om het materiaal nog eens samen te vatten:
Balsa als core materiaal,
Cellulose vezel+ aramide (minder duurzaam, maar we hebben de sterkte nodig) er omheen
Daarna hoogwaardige Epoxy er door. (ook hier is de milieuvriendelijke variant helaas niet sterk genoeg, dat en voorheen gebruikten we milieuvriendelijke polyester hars en dat was ook te zwak)

De bedoeling is dus begin/mid-april te bouwen.

Het kan duurzamer, zoals met onze vorige boot, maar helaas gaat dat nogal ten koste van de levensduur (ook duurzaamheid) en de prestaties.

[ Voor 9% gewijzigd door flessuh op 05-03-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Vandaag bij Enexis ons telefonisch afgemeld voor plaatsing van de slimme meter.
De meterwissel stond gepland voor 18 maart, de ferraris kan blijven hangen volgens de Enexismeneer.
Hij probeerde me nog wel te overtuigen om een slimme meter te nemen met de mededeling dat een slimme meter ook kon terugdraaien. 8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Pagina: 1 ... 78 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.