De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.733 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09 19:16
Recentelijk het voorlopig energielabel voor ons huis in de bus gekregen, net als velen van jullie neem ik aan. Even een paar bevindingen.

Het bleek label B te zijn. Bouwjaar 1996, 2-onder-1-kap, volgens mij weten ze niet heel veel meer, dus dat zal ook gokken zijn aan de hand van de toen geldende (minimum)eisen/standaarden. Even ingelogd op Digid om zaken aan te kunnen passen, eventueel voor het aanvragen van een definitief label.

Wat viel op?

- aanname dat we een HR-ketel hebben van >1998. Maar toevallig hebben we nog een uit 1996. Wordt wel binnenkort vervangen. Maar als ik er <1998 van maak, wordt ons label maar liefst C. Aanname is blijkbaar dat vanaf 1998 ze (flink?) zuiniger zijn geworden.

- aanname dat ons huis geen HR(++)glas heeft, wat ik me afvraag. Het zal wel HR-glas zijn geweest, op z'n minst. Intussen zit er wel echt HR++ in.

- verder was het onbekend dat we zonnepanelen hebben. Daar is toch een centrale registratie van, velen zullen ze geregistreerd hebben. Blijkbaar geen gebruik van gemaakt.

- na deze correcties kwam ons huis in label A terecht. Hartstikke stoer natuurlijk, maar ook vreemd. Want er zijn nog heel wat stappen te nemen naar energieneutraal of zelfs energieleverend. Isolatie zal heel aardig zijn, maar kan beter (sowieso dikker, wat meestal niet echt werkbaar is; maar de tussenspouw is volledig ongeïsoleerd, om wat te noemen). Meer zonnepanelen komen er nog aan. Een zonneboiler hebben we (nog) niet, verder geen LTV en/of warmtepomp. Geen ventilatie met WTW. Sowieso nergens WTW. 'Superhuizen' die dit wel hebben, zijn vast ook met A gelabeld, dat kan niet anders. Klinkt vreemd. Of krijgen we net als bij koelkasten etc. binnenkort ook A+ t/m A+++?

En net als bij koelkasten is label A dan binnenkort helemaal niet meer zo geweldig. Of is het ambitieniveau gewoon vrij laag gehouden? Ach ja, we zijn niet allemaal enthousiast/tweakerig. ;)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Hier nog niets ontvangen van zo'n (fictief) energielabel... maar ik heb een recente woning uit 2005/2006.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

zeegerd schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:42:
Of is het ambitieniveau gewoon vrij laag gehouden?
Check. Elk nieuwbouwhuis met een bouwjaar nieuwer dan 2010 is (volgens mij) A. Met jaarlijks gemiddeld 1000 kuub gas en 2MWh hebben die hetzelfde label als passiefhuizen en nul-op-de-meter huizen, laat staan energieleverende huizen.
Geen plusjes of andere future proofing. Ook geen feitelijke meting overigens.

Het label mag niets kosten dus heeft het geen waarde.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-09 12:09
Mijn huis uit 2000 met zonnepanelen heeft energielabel B , dat van de buurman A
Terwijl ik ook zonnepanelen en een ketel hre heb en de buren niet.
Ik vraag me ook af of aanpassen nut heeft , volgens mij kan je dit het beste doen als je eventueel je huis verkoopt.
E wat zijn de kosten die ik moet maken terwijl de overheid zijn informatie niet op orde heeft.
Ik heb voor mijn zonnepanelen ook subsidie gekregen lijkt me dus dat dit wel geregistreerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:30

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kregen vanmiddag leuke verrassing van Techneco

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-23-18.35.36.jpg

Ze bestaan 20 jaar en we hebben via Facebook een taart gewonnen :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-09 22:26
Kijk, goed bezig :)
Nu we het er trouwens toch over hebben, is er ergens een (S)COP-tabel van de Elga te vinden?
In de documenten op de website van Technoco staat wel wat info maar gebruikt men de termen COP L2 en COP L5 oid. Daar kan ik helaas niet zoveel mee, iemand meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
antonboonstra schreef op maandag 23 februari 2015 @ 15:27:
Best een interessante kijk op hoe de lage (wisselende) olieprijs misschien best goed kan zijn
Hoe een heftig schommelende olieprijs fossiele energie langzaam overbodig maakt
Dan komt er misschien toch een einde aan het fossiele tijdperk voordat de olie op is. Krijgt die sheik uit Styno's quote toch nog gelijk.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
En net als bij koelkasten is label A dan binnenkort helemaal niet meer zo geweldig. Of is het ambitieniveau gewoon vrij laag gehouden? Ach ja, we zijn niet allemaal enthousiast/tweakerig. ;)
Inderdaad, het ambitieniveau staat gewoon op 0. Er moest iets gedaan worden in verband met regelgeving vanuit Brussel, dus is een gedrocht opgesteld dat iedereen zo min mogelijk kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
19roland70 schreef op maandag 23 februari 2015 @ 17:00:
Mijn huis uit 2000 met zonnepanelen heeft energielabel B , dat van de buurman A
Terwijl ik ook zonnepanelen en een ketel hre heb en de buren niet.
Ik vraag me ook af of aanpassen nut heeft , volgens mij kan je dit het beste doen als je eventueel je huis verkoopt.
E wat zijn de kosten die ik moet maken terwijl de overheid zijn informatie niet op orde heeft.
Ik heb voor mijn zonnepanelen ook subsidie gekregen lijkt me dus dat dit wel geregistreerd staat.
Het voorlopige energielabel wat je van de gemeente krijgt is niets waard. Kun je beter meteen bij het oud papier gooien.
Bij verkoop huis moet er sowieso een definitief energielabel opgesteld/berekend worden.
Heeft geen zin om dat nu al te doen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:11:
Ik werk sinds mei vorig jaar in een academisch ziekenhuis, op de ICT-afdeling van de radiologie. Ik heb het prima naar mijn zin hoewel de reistijd nog steeds pittig is (2 x 45 min, en dat bij 9 uur per dag, lange dagen).

Ik zou wel weer ergens binnen Hilversum willen werken (fietsafstand) maar de arbeidsmarkt is nog steeds niet gezond, dus dat is lastig. Maar tijd wordt me steeds meer waard dan geld, dus wie weet maak ik nog wel eens een rigoreuze keuze. We zullen zien.
Kijk nou, het is dat het "gratis abonnement" van mij vrouw van controles (van iedere 2 maanden > 6mnd > 1jaar) sinds dit jaar alleen nog op eigen verzoek is (Hoofdingang, rechts, rechts voorlangs de nieuwe balie), anders was ik je even komen opzoeken op de werkplek :+

Die switch kan ik je echt aanbevelen, ik kom ook van 1500km per week (jong en de wereld aankunnen) naar 1U15min enkele reis naar 175km per week (en als mijn zoon zelfstandig genoeg is ga ik het fietsen).
En ja tijd wordt heel kostbaar als je dierbare momenten mist.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10% is toch meer dan men oorspronkelijk verwacht had
http://www.ad.nl/ad/nl/11...-tegen-slimme-meter.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:06
. 'Superhuizen' die dit wel hebben, zijn vast ook met A gelabeld, dat kan niet anders. Klinkt vreemd. Of krijgen we net als bij koelkasten etc. binnenkort ook A+ t/m A+++?

Echt Zo slecht van Europa\minister Blok dat ze niet een universeel label kunnen maken waarin je onderscheid hebt tussen A en NOM, passiefhuis,energieplushuis.

En reken maar dat ze weten waar het allemaal over gaat, toch zijn er krachten die het verhinderen.
ik heb trouwens een label D (officieel uit 2012) mijn buren een geschat label C (kijk daar begint het gezeik al) terwijl ik muren met RC5 en Hr++ glas heb, LTV etc...(pas na 2012 ;) )

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:57

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Ik verwacht op basis van wat ik op diverse sites heb kunnen vinden het voorlopige label F. (Huis uit 1950),

Vul ik echter op de overheidssite in dat wij spouwmuur en dakisolatie hebben springt het label direct naar C.

De dag dat de labeldatabase gekoppeld wordt met de WOZ-database zullen links en rechts de belastingen wel omhoog vliegen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Om de milieudoelstellingen te halen zie ik ze er wel voor aan om (als een soort van paniek-inhaalslag stimulans) de OZB, Overdrachtsbelasting of andere onroerend-goed gerelateerde belastingen te gaan koppelen aan het energielabel.

Zou het niet geheel terecht vinden (want soms ben je nou eenmaal beperkt in de praktische en/of financiële mogelijkheden om het energielabel echt veel beter te maken) maar zie de overheid er gerust voor aan.

(De WOZ-waarde van onroerend goed is op zich in zekere mate al gelinkt aan het energielabel, het wordt door taxateurs en/of de prijsvorming bij verkoop in ieder geval wel meegenomen, maar ik heb het dus over verschillende belastingtarieven voor verschillende energielabels)

Uiteraard gaat dat dan weer een hele business van schimmige energielabel-opstellertjes opleveren die 'gegarandeerd label A' afleveren... :X

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Kortom, weer een totaal onwenselijk systeem. Zeker gezien de buren een energielabel G hebben gekregen. Ik denk G van Geen gegevens, want we hebben hier allemaal triple glas :+

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op maandag 23 februari 2015 @ 13:11:
Ik werk sinds mei vorig jaar in een academisch ziekenhuis, op de ICT-afdeling van de radiologie. Ik heb het prima naar mijn zin hoewel de reistijd nog steeds pittig is (2 x 45 min, en dat bij 9 uur per dag, lange dagen).

Ik zou wel weer ergens binnen Hilversum willen werken (fietsafstand) maar de arbeidsmarkt is nog steeds niet gezond, dus dat is lastig. Maar tijd wordt me steeds meer waard dan geld, dus wie weet maak ik nog wel eens een rigoreuze keuze. We zullen zien.
Die keuze zou ook kunnen inhouden dat het slimmer is om dichter bij je werk te gaan wonen. De sector waar je nu in werkt ontwikkelt zich nog steeds en ziekenhuizen zijn zeker wat scholingsmogelijkheden betreft niet de slechtste werkgevers. Amstelveen heeft maar een beperkt aantal beschermde dorpsgezichten en nog steeds een aantal betaalbare woningen. Met de tweeling in de luiers ben je nu nog mobiel, dat wordt een stuk lastiger als ze naar de basisschool gaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
ericplan schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 10:50:
...
Amstelveen heeft maar een beperkt aantal beschermde dorpsgezichten
...
_O-

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 08:50:

Een kennis van me had een aardig idee om het dubbelzinnige en inmiddels compleet uitgeholde woord "duurzaam" te vervangen, door "toekomstloos" voor zaken die we onduurzaam of niet duurzaam noemen. Gaat niet makkelijk lukken natuurlijk, maar ik vind het inderdaad een woord wat veel beter aangeeft wat het probleem is.
Gevonden bij een commercieel bedrijf (wereldwijd) wat zich momenteel ook richt op getijden energie
Onze ‘volhoudbaarheid’ is groot. Dat is het Zuid-Afrikaanse woord voor duurzaamheid
Het is tijd om te benoemen wat misgaat niet wat goed gaat
Komende zaterdag de uitslag

http://www.thequestionmark.org/

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-09 08:28
Over het energielabel voor gebouwen, er is volgens mij wel degelijk onderscheid tussen A, A+ en A++ energielabels. Op de website van de overheid staat in ieder geval een lijstje waarmee je je energie-index (gebruik in GJ per m²) kan omzetten naar een energielabel. Hier staan ook de energielabels A+ en A++ bij.

Het hoogste label, A++, zou dus betekenen dat een gebouw minder dan 0,6GJ/m² gebruikt. Hier is dus inderdaad geen onderscheid tussen weinig energieverbruik en geen energieverbruik of zelfs energie leverend.

In deze publicatie uit de staatscourant staat ook een en ander over het energielabel. Ook daar staan de labels A+ en A++ vermeld.

Edit:
Een nul op de meter huis dat hier al eerder is langsgekomen heeft inderdaad label A++ op de energielabelatlas. Op de website zoekuwenergielabel.nl van de overheid staat wel energielabel A, met een energie-index van 0,31GJ/m².
Het betreft de postcode 6074BL huisnummer 17.

Een nul op de meter woning met een energie-index van 0,31GJ/m² zou dus betekenen dat NOM niet hetzelfde is als netto geen energieverbruik?

[ Voor 21% gewijzigd door MK1o2 op 24-02-2015 12:25 . Reden: toevoeging voorbeeld ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Grappig trouwens dat de diverse media vandaag bericht over de aankomende zonsverduistering icm. zonnepanelen.
nieuws: Duitse netbeheerders vrezen invloed zonsverduistering op energienetwerk (post van woensdag 10 september 2014)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Ik heb een voorlopig G label ontvangen,..

Sinds afgelopen weekend ben ik echter afnemer van GreenChoice energie; en daar kan je ook zelf je label opzoeken: Paar clicks ( HR ketel, spouw isolatie, zonnepanelen ) en mijn huisje gaat van G naar B label. Nu is B nog niet fantastisch, maar als ik de vloer eenmaal geisoleerd heb, zal het label vast nog beterder worden.

WOZ/Energie-label koppeling is waar ik het meest 'bang' voor ben. Vandaar dat ik 'n nog lekker op voorlopig G laat staat: Verkopen gaat de komende 10 jaar niet gebeuren, investeren in duurzaamheid wel. Nu aanpassen, betekend volgend jaar alweer een verouderd label.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-09 19:16
Klinkt nogal absurd, extra belasten (= vaak ontmoedigen) als je je huis duurzamer maakt.

Maar ja, zeker in Nederland zijn de financiële prikkels vaak al redelijk absurd. Over de subsidies aan de fossiele sector zal ik maar niet meer beginnen, laat staan de onbetaalde schades die vaak via belastingen (ipv door de vervuiler) mogen worden gecompenseerd.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5-o-clock-shade
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 07:44
het klinkt absurd, maar de overheid doet helaas niet anders. Het in stand houden van de begroting gaat het tot zover altijd winnen van groene bedoelingen. Het salderen op zonne-energie gaat er niet uit omdat er onhoudbaar veel stroom wordt geproduceerd (aandeel nu 0,71%), maar omdat de misgelopen energiebelasting teveel oploopt. Overigens gaat het energielabel voor huizen ook niet veel betekenen voor de gemiddelde koper: die kijkt toch eerder naar álle andere eigenschappen van de woning, en pas op de laatste plaats naar de staat van onderhoud en wat de energierekening per maand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

zeegerd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:23:
Klinkt nogal absurd, extra belasten (= vaak ontmoedigen) als je je huis duurzamer maakt.

Maar ja, zeker in Nederland zijn de financiële prikkels vaak al redelijk absurd. Over de subsidies aan de fossiele sector zal ik maar niet meer beginnen, laat staan de onbetaalde schades die vaak via belastingen (ipv door de vervuiler) mogen worden gecompenseerd.
Nee, extra belasten als huis duurzamer =/= het verhaal van de WOZ waarden.

Duurzamer ( energie zuiniger ) huis zal hoger comfort hebben, lagere maandlasten en daarmee een hogere waarde op de markt.. Daarmee wordt de WOZ dus hoger en uiteindelijk als neveneffect je belasting hoger.

Niet duurzamer = hoger belast. Zo kort door de bocht kan alleen de burger het zelf uitleggen. De minister van Economische zaken zal het anders zien (heden ten dagen Henk Kamp). Niet om politiek te bedrijven, maar zo zal het wel worden uitgelegd.. overigens: de vermindering in energie lasten zal hoger zijn dan de verhoging van de belastingdruk (ofzoiets), dus per saldo gaat de duurzame burger er nog steeds meer op vooruit, dan de niet zo duurzame burger. ( de duurzame, berekenende burger ziet zijn terugverdientijd en daarmee zijn vrouw-acceptatie-factor wel verdampen, maar ach ).

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

5-o-clock-shade schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:30:
.. en pas op de laatste plaats naar de staat van onderhoud en wat de energierekening per maand is.
Dat blijft ik zo enorm bizar vinden. Laat dat nu net de grootste kostencomponenten van een woning gedurende de woonperiode.

Bij mij staat dit juist ergens bovenaan mijn lijstje. Zonder onderhoudsearme materialen en een goede basis isolatie is een dergelijk huis voor mij echt een no-go.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

revolution-nl schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:37:
[...]
Zonder onderhoudsearme materialen en een goede basis isolatie is een dergelijk huis voor mij echt een no-go.
Heerlijk, maar wonen is voor de één dan ook een iets andere aangelegenheid dan de ander. Een dak boven het hoofd is voor de één niet meer dan een noodzakelijk kwaad, de ander wil graag een mooie woning, met goede ligging en uitstraling.

Mijn jaren 30 hoekwoning past veel beter bij mij dan de jaren 80 tussenwoning waar ik hiervoor woonde. Maandlasten qua energie zijn compleet anders ( scheelt factor 2 ), maar woongenot is ook een factor 2 anders. Betere buurt, mooier huis, wel veel minder ruimte, en veel minder energiezuinig. Scheelt ook wellicht dat veel onderhoud door mijzelf wordt uitgevoerd en d'r nog lol in heb ook.

Als er al dubbel glas in komt, zet ik 't zelf. ;-) Het huidige, originele getrokken glas, dat ook nog eens duidelijk uitgezakt is (glas =vloeibaar) in het originele houtwerk, dat sla ik echt niet zo maar aan diggelen. Het glas heeft WOII overleefd, en ja, d'r is nogal gevochten in ons dorpje. Daarnaast zijn het 6 kleine ruitjes per venster, en kost t waarschijnlijk een godsvermogen om daar een beetje mooi dubbelglas voor terug te kopen en wordt 't niet mooier dan 't nu is. Nee, ik blijf voorlopig wel 's avonds de (originele) luiken sluiten, werkt ook 'redelijk' tegen de koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JayPe schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:50:
[...]

Heerlijk, maar wonen is voor de één dan ook een iets andere aangelegenheid dan de ander. Een dak boven het hoofd is voor de één niet meer dan een noodzakelijk kwaad, de ander wil graag een mooie woning, met goede ligging en uitstraling.
Het verbaasd mij gewoon dat de grootste kostenposten vaak totaal genegeerd worden, alleen het feit al dat men er niet over nadenkt maar wel over irrelevante (makkelijk aan te passen) zaken zoals een keuken of badkamer.

Een mooie woning met goede ligging en uitstraling kan ook gewoon met hedendaagse isolatie en onderhoudsarme materialen. Daar heb je echt geen tochtig klushuis uit de jaren 30 voor nodig :+. Dus waarom zou je daarvoor willen kiezen :?

Daarnaast zijn oude huizen vaak helemaal niet comfortabel qua binnenklimaat in vergelijking met moderne huizen.

Moet er ook niet aan denken om fortuinen aan onderhoud uit te tegen aan een huis. Alleen al een schilder om de 5 jaar a 3000 euro.. no thanks, daar wil ik helemaal niet mee bezig zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 24-02-2015 14:01 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JayPe, wat dacht je van voorzetramen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Of je oude raampjes in dubbel glas laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

MK1o2 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 12:07:
Een nul op de meter huis dat hier al eerder is langsgekomen heeft inderdaad label A++ op de energielabelatlas. Op de website zoekuwenergielabel.nl van de overheid staat wel energielabel A, met een energie-index van 0,31GJ/m².
Dat is dus de oorzaak van mijn foute aanname dat A++ niet bestond; ik had wat NOM woningen opgezocht en die leken gewoon A te hebben...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Dat is een wijdverbreid misverstand. Veel interessant leesvoer.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik bedoelde met de koppeling energielabel-belasting eigenlijk het tegenovergestelde.
Dat de belasting omlaag gaat waneer je huis energiezuiniger is.

Dat dan om te zorgen dat de energiedoelstellingen gehaald worden, niet om meer geld binnen te halen.

Maar ze zullen vast wel een manier vinden om wel de energiedoelstellingen te halen (of te ontwijken) en toch meer geld binnen te halen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, de vervuiler/verbruiker betaalt. Helaas is dat principe nog ver te zoeken. Dikke SUV's hebben een A-label en rijd je dus goedkoop, elektriciteits- en aardgasaansluiting hebben een hoog (en stijgend) vastrecht wat besparen ook niet echt aanmoedigt, en als je echt heel veel verbruikt kom je als beloning in een lager tarief.

Vreemd geregeld hoor.

-edit-

Ik weet wel dat je van de Telegraaf niet veel moet verwachten, maar holy shit wat een domme eikels (excuzes moi Francais):

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B-m1EggUMAEpW9e.jpg

Zouden ze wel weten dat.... tromgeroffel... de zon elke nacht vele uren "uit" gaat?

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 24-02-2015 16:07 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

revolution-nl schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 13:55:
[...]

Het verbaasd mij gewoon dat de grootste kostenposten vaak totaal genegeerd worden, alleen het feit al dat men er niet over nadenkt maar wel over irrelevante (makkelijk aan te passen) zaken zoals een keuken of badkamer.
Ik ben mij er (gelukkig?, maar wel een van de weinigen?) van bewust dat een nieuwbouwwoning een hoger comfort niveau zal hebben dan een oud en tochtig jaren 30 huis. Maar dáár kan ik vooralsnog mijn ei niet (voldoende) in kwijt. Ik ben mij bewust van de ongemakken, en probeer deze dan ook te minimaliseren.
Een mooie woning met goede ligging en uitstraling kan ook gewoon met hedendaagse isolatie en onderhoudsarme materialen. Daar heb je echt geen tochtig klushuis uit de jaren 30 voor nodig :+. Dus waarom zou je daarvoor willen kiezen :?
;-) Bij alle verbouwingen is er dan ook goed gekeken naar de duurzaamheid van de gebruikte materialen. Ons huisje heeft nog de originele luiken, kozijnen, dakgoten en ook het metselwerk is nog prima. Dát kan je van veel jaren 80 huizen niet zeggen: Niet alleen zijn luiken dan afwezig (haha), maar kozijnen vaak deels verrot ( liggers ), dakgoten zijn uberhaupt niet van hout, maar van doorzakkend zink, met broze pvc klemmetjes. Een schrobbeurtje met zoutzuur kan bij veel woningen van na 2000 geen kwaad (Om de lelijke vochtzakkers van het metselwerk te boenen). Ik heb wel enig oog voor bouwkwaliteit.
Daarnaast zijn oude huizen vaak helemaal niet comfortabel qua binnenklimaat in vergelijking met moderne huizen.
True. Helemaal niet, of, niet helemaal. Met de spouwmuurisolatie is het bij mij thuis een stuk comfortabeler geworden, nu de vloer nog, al is deze te klein om tegen een interessante prijs commercieel te laten uitvoeren. Dat wordt zelf kruipen met EPS platen/ + busje PUR schuim voor de naden.
Moet er ook niet aan denken om fortuinen aan onderhoud uit te tegen aan een huis. Alleen al een schilder om de 5 jaar a 3000 euro.. no thanks, daar wil ik helemaal niet mee bezig zijn.
Scheelt, met goed onderhoud hoef je niet zo vaak te schilderen. Maar goed: Met een emmer + scheutje ammonia de ladder op om de kozijnen schoon te maken na de winter, dat is iets wat ook tot 'de verloren ambachten' hoort gloof ik. Verder schilder ik 't zelf, om de 10 jaar. Kost mij dan een fractie van die 3000 euro, al is goede verf niet heel goedkoop. Ik denk voor circa 1000 euro klaar te zijn, incl schuurpapier, huur van steigerwerk en alle verf.

De platte daken zijn voorzien van een mooie daktrim, met zinken kraal. Niets van dat bouwmarkt-lange-halen-snel-thuis aluminium. Scheelt ook wel, want een mooie druprand, waarbij de boeiboorden van het jaren-80-aanbouw inmiddels allen wegens rot zijn vervangen door duurzamer garantieplex. Hopelijk dat dit 't langer uithout. Géén Trespa of rockpanel aan mijn huis! :D

Ja, ik ben vóór duurzaamheid, maar ik vertik het om 'oude rommel' op te scheppen en enkel nieuwbouw te plegen. If it's broken, fix it. En nieuwbouw heilig verklaren? Nee, niet blind. Want hoewel nieuwbouw per definitie qua isolatieniveau vele malen beter is dan oude na-geisoleerde bouw, worden er in mijn optiek nog veelste veel rechttoerechtaan woningen opgeleverd waarbij veel mogelijkheden qua duurzaamheid worden gemist. Simpelste voorbeeld: Een afvoerpijpje en een daklicht op het hellende dak dat pal op zuid staat, terwijl het dak op noord volledig vrij is van obstakels :F , Of een lessenaarsdak, op noord! :F Dat verzin je toch niet? Nou, morgen wordt er ongetwijfeld wéér een huis zo opgeleverd. Met het HR++ glas verkeerd-om gemonteerd... met tijdens de bouw kleddernat geregend, en daardoor deels uitgezakt steenwol.. :F *ho ik draaf door*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

JeroenH schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:00:
Ja, de vervuiler/verbruiker betaalt. Helaas is dat principe nog ver te zoeken. Dikke SUV's hebben een A-label en rijd je dus goedkoop, elektriciteits- en aardgasaansluiting hebben een hoog (en stijgend) vastrecht wat besparen ook niet echt aanmoedigt, en als je echt heel veel verbruikt kom je als beloning in een lager tarief.

Vreemd geregeld hoor.

-edit-

Ik weet wel dat je van de Telegraaf niet veel moet verwachten, maar holy shit wat een domme eikels (excuzes moi Francais):

[afbeelding]

Zouden ze wel weten dat.... tromgeroffel... de zon elke nacht vele uren "uit" gaat?
Mooi publiciteitsmomentje zullen ze bij de gridoperators gedacht hebben. En de Telegraaf... nou ja laat maar. De maximale ramp up of down tijdens de zonsverduistering is iets wat ze regelmatig zonder problemen wegwerken.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
styno schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 18:46:
[...]

Mooi publiciteitsmomentje zullen ze bij de gridoperators gedacht hebben. En de Telegraaf... nou ja laat maar. De maximale ramp up of down tijdens de zonsverduistering is iets wat ze regelmatig zonder problemen wegwerken.
Zelfs het NOS Journaal had een item over de komende zonsverduistering. Stel je voor dat het een bewolkte dag wordt, heb je zomaar geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Als het 20 maart een bewolkte dag is, is het "probleem" nog kleiner ;)

De media heeft nog veel te leren over (duurzame) energie. Maar daar waren we al achter geloof ik.

Het is zo jammer dat mijn Plugwise maar per uur logt (en ik weiger veel geld uit te geven voor de optionele 8)7 nauwkeuriger-logging-module), anders had ik het bij een heldere dag de opbrengstmindering wel inzichtelijk kunnen maken. Maar ik weet zeker dat anderen dat wel zullen doen :)

[ Voor 45% gewijzigd door JeroenH op 25-02-2015 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik log per minuut via een kWh-meter met S0 uitgang en een Arduino bordje. Er zitten wat spurious spikes op die ik nog niet heb opgelost, maar als het net zo zonnig wordt als vandaag kan er best wat leuks uitkomen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Aardbeving in Alkmaar? Iets van gemerkt eric-pvt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Soms komen duurzame ideeen en comfort verbeteringen prachtig samen...

Ik zat te fantaseren dat je in de winter een groter huis zou willen (buiten is het te koud) en in de zomer wil je meer tuin oppervlakte, nouja misschien wel het liefste een afdak...
(Die houdt dan ook nog de ergste warmte buiten)

Dat afdak wil je in de winter weer niet, want dan heb je minder licht...

Oplossing:
Tuinkamer
Afbeeldingslocatie: http://www.tuinkamer.nl/images/content/projects/80/fotos_tuinkamer_alblasserdam_2_large.jpg

Doordat je de grazen delen echt kan weghalen heb je in de zomer een afdak en het gevoel dat je buiten zit.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar die zwarte balken constructie blijft neem ik aan?

Het is wel een leuk idee, heb er ook heel even over nagedacht om toe te passen. Kan altijd nog.
Maar ik neem genoegen met de woonkamer zoals hij is, groot zat. En ik wil er zo min mogelijk voor hebben, om in koudere tijden zoveel mogelijk kunnen profiteren van de zon inval zodat ik niet hoef te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zo'n glazen kas voor je benedenverdieping zal je wel schelen in je stookkosten hoor. Feitelijk gewoon heel erg dik dubbel glas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Welk gedeelte van de winter kan je zoiets nog gebruiken? Voor en najaar zal je er nog wel lekker kunnen zitten wanneer de zon schijnt, maar verder?

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-09 16:26
JayPe schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 16:28:
Want hoewel nieuwbouw per definitie qua isolatieniveau vele malen beter is dan oude na-geisoleerde bouw, worden er in mijn optiek nog veelste veel rechttoerechtaan woningen opgeleverd waarbij veel mogelijkheden qua duurzaamheid worden gemist. Simpelste voorbeeld: Een afvoerpijpje en een daklicht op het hellende dak dat pal op zuid staat, terwijl het dak op noord volledig vrij is van obstakels :F , Of een lessenaarsdak, op noord! :F Dat verzin je toch niet? Nou, morgen wordt er ongetwijfeld wéér een huis zo opgeleverd. Met het HR++ glas verkeerd-om gemonteerd... met tijdens de bouw kleddernat geregend, en daardoor deels uitgezakt steenwol.. :F *ho ik draaf door*
Dat is zo inderdaad. Een oude schoolmaat van mij gaat binnenkort een nieuwbouwhuis betrekken. Wel een dak op zuid, maar dan volgebouwd met pijpjes. Wtf?!
Ik zei al tegen hem, als je nog enige invloed kunt uitoefenen op de daadwerkelijke uitvoering zorg dan voor de toekomstbestendigheid dat je die pijpen op een andere manier laat weglopen, dan heb je dat gezeur niet met PV als je dat later nog wilt plaatsen. Eerlijk gezegd snap ik dat ook niet dat de bouwwereld nog zo ouderwets blijft uitvoeren, al zal het vast verschillen per bedrijf... maar het valt wel op.
Ik denk ook dat heel veel mensen zich niet bewust zijn van een onbenullig pijpje of andere relatief "kleine details" die grote invloed kunnen hebben. Ongunstig geplaatste dakramen of een dakkapel zijn ook zulke dingen. Belangrijker lijkt vaak een badkamer met bubbelbad en een leuke keuken, maar ja... :P

En over glas... hmmzz begin er maar niet over, heb er helemaal de pest in.
De ramen die opnieuw zijn geplaatst zijn nu eindelijk wel HR++ ramen, maar zitten vol krassen. De schilder/glasbedrijf geeft niet thuis. Hij zal er wel klaar mee zijn, nu het voor de 2e keer niet goed is. Maar goed, het is nieuw glas, hoe moeilijk kan het zijn? Ik ben ook klaar mee voor het gevoel, maar we gaan niet akkoord met bekrast glas. van de zotte. :X
Enig puntje van geluk is dan nog de beslissing dat we namen om niet alle ramen te vervangen voor HR++ via hetzelfde bedrijf. Anders hadden we met alles gezeik waarschijnlijk.
blitzkrieg schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:54:
Welk gedeelte van de winter kan je zoiets nog gebruiken? Voor en najaar zal je er nog wel lekker kunnen zitten wanneer de zon schijnt, maar verder?
Voor de diehard BBQ-er in de winter... >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Aardwolf op 25-02-2015 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 08:27:
Als het 20 maart een bewolkte dag is, is het "probleem" nog kleiner ;)

De media heeft nog veel te leren over (duurzame) energie. Maar daar waren we al achter geloof ik.

Het is zo jammer dat mijn Plugwise maar per uur logt (en ik weiger veel geld uit te geven voor de optionele 8)7 nauwkeuriger-logging-module), anders had ik het bij een heldere dag de opbrengstmindering wel inzichtelijk kunnen maken. Maar ik weet zeker dat anderen dat wel zullen doen :)
kun je geen oud log systeem van een solar auto overnemen? ;)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flessuh schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:56:
kun je geen oud log systeem van een solar auto overnemen? ;)
Ik heb liever de cellen! Sunpowers van 22+ % efficiëntie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-09 15:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Maasluip schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 09:09:
Ik log per minuut via een kWh-meter met S0 uitgang en een Arduino bordje. Er zitten wat spurious spikes op die ik nog niet heb opgelost, maar als het net zo zonnig wordt als vandaag kan er best wat leuks uitkomen.
Ik log ook al een aantal jaren mijn pulsen, alleen niet met een Arduino. Deze heb ik nu wel besteld (via Ebay, dus de levering duurt nog wel even) maar ben wel benieuwd hoe je de Arduino hebt geprogrammeerd. Helemaal zelf, of via een standaard programma zoals Solarmeter.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:52

blitzkrieg

Whoop Whoop!

marcel87 schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 10:55:
[...]

Voor de diehard BBQ-er in de winter... >:)
Dat doe ik ook wel in de winter, zet ik hem voor het raam met een kerntemperatuurmeter naast de thermometer op de buitenkant geplakt. Een paar keer naar buiten lopen om wat bij te stellen is nog wel te doen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
blitzkrieg schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 11:36:
[...]

Dat doe ik ook wel in de winter, zet ik hem voor het raam met een kerntemperatuurmeter naast de thermometer op de buitenkant geplakt. Een paar keer naar buiten lopen om wat bij te stellen is nog wel te doen.
ok, ok, de medium-hard BBQ-ers ;)
Vrienden van mij hebben een geïsoleerd afdak met een soort plastic luifel naar de grond.
Met oud op nieuw hebben we daar gezeten met een man of 6 en de tuindeuren open als verbinding tussen de 'tuinkamer' en het huis.

tsja, hoeveel je het kan gebruiken hangt van je eigen gewenst gebruiksmanier af

[ Voor 38% gewijzigd door liquid_ice op 25-02-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Stelling van de dag

[ Voor 55% gewijzigd door JeroenH op 25-02-2015 14:16 . Reden: Link gewijzigd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik denk dat Jeroen deze link bedoelt: http://stellingvandedag.mwm2.nl/

Edit: Ook ingevuld. Vind de stellingen trouwens wel met een flinke ondertoon gesteld.
Moeten de kolossen op een zo groot mogelijke afstand gebouwd worden zodat ze vanaf de kust op heldere dagen niet te zien zijn?
Ook de keuze tussen windmolens óf zonnepanelen vind ik geen keuze. Allebei hebben ze eigen voor- en nadelen en vullen ze elkaar juist aan.

[ Voor 73% gewijzigd door antonboonstra op 25-02-2015 14:21 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, woeps! Verkeerde link ingekopieerd. Dit inderdaad: http://stellingvandedag.mwm2.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Yup... net even pro-duurzaam gestemd.
Alleen de subsidie hoeft van mij niet.
(maar dan moeten ze de kolenstroom-subsidies ook afschaffen natuurlijk,)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sommige vragen zijn bizar. Maar het gaat van de Telegraaf uit, dan is dit te verwachten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Gasschuif schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 21:24:
[...]

Nou Nou, dat is lang geleden dat ik hier een post van jou heb gezien.
Gaat ie goed verder?... :)
Hahaha. Ja, druk. 50.000e tweet inmiddels geplaatst dankzij kaasboerderij in Aarlanderveen...

(100 MWp in grote projectenlijst)

http://www.polderpv.nl/ni..._in_grote_projecten_lijst

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
http://www.hetkanwel.net/...k-goed-op-bewolkte-dagen/

In aansluiting op dit artikel; de afgelopen jaren heb ik regelmatig gelezen over "revolutionaire doorbraken" op het gebied van zonnepanelen. De ene keer door onderzoekers aan de MIT, de andere keer door andere onderzoekers.

Uiteraard begrijp ik dat het nog jaren duurt voordat zoiets mainstream is geworden, maar hoe komt het dat we verder eigenlijk vrij weinig horen over oude doorbraken en de stand van zaken daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
zonnigtype schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 15:26:
[...]

Hahaha. Ja, druk. 50.000e tweet inmiddels geplaatst dankzij kaasboerderij in Aarlanderveen...

(100 MWp in grote projectenlijst)

http://www.polderpv.nl/ni..._in_grote_projecten_lijst
Heb je deze multi-site ook al? Van de woningbouw in Dordrecht, ligt er al enkele jaren, maar kan er niets over vinden op internet. (is volgens mij net van de deal die Woonbron Dordrecht met Eneco heeft gesloten, ze liggen er al veel langer)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9348800/GOT-uploads/PV-topic/PV_woningbouw_dordrecht.png

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rhaelak schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:00:
http://www.hetkanwel.net/...k-goed-op-bewolkte-dagen/

In aansluiting op dit artikel; de afgelopen jaren heb ik regelmatig gelezen over "revolutionaire doorbraken" op het gebied van zonnepanelen. De ene keer door onderzoekers aan de MIT, de andere keer door andere onderzoekers.

Uiteraard begrijp ik dat het nog jaren duurt voordat zoiets mainstream is geworden, maar hoe komt het dat we verder eigenlijk vrij weinig horen over oude doorbraken en de stand van zaken daarvan?
Precies om de reden die je aangeeft. Dat soort berichten worden vaak in een heel vroeg stadium van een onderzoek naar buiten gebracht, om geld voor meer onderzoek binnen te harken. Daarbij speelt ook nog het effect dat de media het steevast verkeerd interpreteren en het brengen alsof het verder is dan het in werkelijkheid is. En dan hoor je er vijf of tien jaar lang niets van omdat het a) in die tijd verder onderzocht en getest wordt of b) in de praktijk toch niet zo goed werkt.

Op andere gebieden van onderzoek werkt het precies zo. Hoe vaak lees je niet op nu.nl dingen als "Goed nieuws voor mensen met ziekte YYY: Onderzoekers aan universiteit XXX hebben een doorbraak in de genezing van ziekte YYY door toediening van stofje ZZZ!!!OMGWTFBBQ". Als je dan het spoor naar de bron volgt (pubmed o.i.d.) en het het daadwerkelijke paper leest, dan lees je teksten als "op losse cellen in een reageerbuis heeft stofje ZZZ 5 tot 10% meer effect op ziekte YYY dan de beste huidige behandelmethode. We zouden hier graag meer onderzoek naar doen."

We zouden beter af zijn als onze pers een beter inzicht had in hoe wetenschap werkt, maar ja, da's volledig ijdele hoop ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
JeroenH schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:35:
door toediening van stofje ... BBQ".
Ik zeg DOEN ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Hehehe yum :)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ha, Peter Segaar op radio 1.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• antonboonstra

antonboonstra

• ollie1965

ollie1965

Het moet niet gekker worden, hebben we straks hier een BN'er in ons midden (gehad) :+

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 26-02-2015 10:09 . Reden: typo ]

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 09:59:
[...]

Het moet niet gekker worden, hebben we straks hier een BN'er in ons midden (gehad) :+
En zelfs uit een nieuwe categorie: de PV BN-er ;)

• styno

styno

Voor de liefhebbers, de ENTSO-E (Europese organisatie voor grid-operators) heeft ook een technisch document vrijgegeven over de zonsverduistering eind maart.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• Rhaelak
http://www.withouthotair.com/download.html

Een zeer handig (gratis) boekje met de zin en onzin van duurzame energie e.d.

Link kwam ik tegen in een discussie over IR panelen, en ik dacht ik post hem hier ook maar.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:26:
Voor de liefhebbers, de ENTSO-E (Europese organisatie voor grid-operators) heeft ook een technisch document vrijgegeven over de zonsverduistering eind maart.
Entsoe geeft een "page not found" melding.

Verwijderd

De volledige (er is bij het knippen & plakken wat weggevallen) URL: https://www.entsoe.eu/Doc...Impact_Analysis_Final.pdf.

Kudos aan styno, die mij met enige regelmaat leesplezier verschaft _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2015 14:04 . Reden: Lof mag worden uitgedeeld. ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 11:26:
Page Not Found...

Aardvark even gemist..

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 26-02-2015 14:30 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rhaelak schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 13:22:
http://www.withouthotair.com/download.html

Een zeer handig (gratis) boekje met de zin en onzin van duurzame energie e.d.

Link kwam ik tegen in een discussie over IR panelen, en ik dacht ik post hem hier ook maar.
Hmmm, ik heb er nog voor betaald, maar heb het wel in boekvorm, dat weer wel >:)

• Rhaelak
In het kader van de duurzaamheid heb ik gekozen voor de pdf versie ;)

• styno

styno

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:00:
De volledige (er is bij het knippen & plakken wat weggevallen) URL: https://www.entsoe.eu/Doc...Impact_Analysis_Final.pdf.

Merci! d:)b

Edit:
Off-topic vraagje: lijkt € 0.015 ct/kWh voor PV-stroom jullie iets?

[ Voor 9% gewijzigd door styno op 26-02-2015 16:43 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:00:

Leuk. Een beetje onachtzaam dat de gradient clear sky blijkbaar per uur bepaald wordt en stapsgewijs verandert. Dat is natuurlijk in het echt niet zo en mitigeert daarmee de gradient. Verder is de gradient voor heel europa helemaal niet interessant. Zo gekoppeld zijn de netten niet.
Ik weet niet wat de regels zijn voor de power gradient, ik weet ook niet waar hun +400/-700 MW/min vandaan komen, maar ik lees bij VDE 10% van het maximale vermogen per minuut. Als Duitsland volgens dat rapport 39.734 MW op kan wekken dan mag dat 4000 MW/min zijn en dat is een stuk meer dan dat.

• styno

styno

Geinstalleerd vermogen in Duitsland gaat over de 100 GW heen. Lang niet alles daarvan is flexibel genoeg om 10%/min te varieren maar er is dan ook gemiddeld per installatie slechts 0.7%/min nodig.

Die ene nieuwe 2200 MW kolencentrale nabij Keulen (waar in diverse media zo'n stampij om is geweest in verband met de vermeende 'kolenvlucht' in Duitsland) levert in zijn eentje al dik 1000 MW in 15 minuten regelvermogen.

Dit sluit wel mooi aan op een eerdere discussie die we hadden over de (mogelijke) bijdrage van o.a. PV-inverters aan de grid-stabiliteit. Als de invertersoftware verplicht mechanismen geimplementeerd zouden hebben zoals beschreven in het document dat Genetx linkt, dan zou de snelle ramp-up na de zonsverduistering volledig automatisch en decentraal geregeld worden en desnoods iets afgeremd al naar gelang de behoefte van het lokale grid.

[ Voor 36% gewijzigd door styno op 26-02-2015 16:38 ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

styno schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 14:51:
Vraagje: lijkt € 0.015 ct/kWh voor PV-stroom jullie iets?
€ 0.015 kWh (anderhalve cent) lijkt me wat weinig, 0.015 ct/kWh (nog eens een factor 100 minder) maakt het niet eens waard om op het voorstel te reageren.

Laten we hopen dat het lekker waait op 20 maart, dan kan windpower laten zien dat het prima regelbaar is en een duurzame mix goed werkt :)

• styno

styno

[...]
€ 0.015 kWh (anderhalve cent) lijkt me wat weinig, 0.015 ct/kWh (nog eens een factor 100 minder) maakt het niet eens waard om op het voorstel te reageren.
Je moet die graag even los zien van het hele zonneverduistering gebeuren. De vraag is: zou je graag PV willen hebben dat stroom levert tegen een kostprijs van € 0.015 per kWh? :*)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hmm ja, hoeveel oppervlak is daarvoor nodig? :9~

• styno

styno

Proton_ schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:03:
Hmm ja, hoeveel oppervlak is daarvoor nodig? :9~
Een weiland (of anderzijds bruikbare flinke lap grond) in Spanje.

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 16:24:
[...]

Heb je deze multi-site ook al? Van de woningbouw in Dordrecht, ligt er al enkele jaren, maar kan er niets over vinden op internet. (is volgens mij net van de deal die Woonbron Dordrecht met Eneco heeft gesloten, ze liggen er al veel langer)

[afbeelding]
Nope, nog niet. Zeker weten dat het allemaal bij elkaar hoort? Er zijn zoveel actoren actief op de PV markt, reken maar dat ik nog heel veel niet in de gaten heb. Stapje voor stapje vooruit. Dank.

Vervolg story op NOS berichtje van vandaag, werd gebeld uit Almelo, komt waarschijnlijk morgen nog een stukkie.

En ik ga zo weer een zoveelste blunder publiceren. :Y)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

styno schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 16:42:
[...]
De vraag is: zou je graag PV willen hebben dat stroom levert tegen een kostprijs van € 0.015 per kWh? :*)
Ja, maar jammer genoeg heb ik het over een paar jaar het al gratis ..... maar vertel ik ben benieuwd.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• styno

styno

Volgens een studie uitgevoerd door Fraunhofer voor Agora Energiewende, een denktank in Berlijn, is PV over 10 jaar al de goedkoopste bron van elektriciteit voor de zonnige delen van deze wereld, goedkoper dan kolen of gas. Tegen 2050 verwachten zij dat utility scale PV in centraal en zuid-Europa commercieel beschikbaar is voor 2 tot 4 ct/kWh. De prijs is wel sterk afhankelijk van de financiele condities (logisch, want PV is kapitaal intensief).

Hermann Scheer zou vergenoegd geweest zijn.

• NovapaX
zonnigtype schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 17:37:
[...]

Nope, nog niet. Zeker weten dat het allemaal bij elkaar hoort? Er zijn zoveel actoren actief op de PV markt, reken maar dat ik nog heel veel niet in de gaten heb. Stapje voor stapje vooruit. Dank.
....
Nee, dat weet ik niet zeker. Maar het zijn allemaal huurwoningen. Lijkt me een beetje toevallig anders.
Ik kan er ook helemaal niets over vinden. Lijkt wel of het voor de tijd van 'stoer doen over duurzaamheid in de media' is geweest. Zal eens in de historie van Google maps gaan spieken als dat hier kan.

Sparql TV wiki

• zonnigtype

zonnigtype

NovapaX schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 22:06:
[...]

Nee, dat weet ik niet zeker. Maar het zijn allemaal huurwoningen. Lijkt me een beetje toevallig anders.
Ik kan er ook helemaal niets over vinden. Lijkt wel of het voor de tijd van 'stoer doen over duurzaamheid in de media' is geweest. Zal eens in de historie van Google maps gaan spieken als dat hier kan.
Heb ze al gevonden.

http://www.huisenerf.nl/Duurzaam/Zonnepanelen/

Whoppah, weer 555 woningen (deels in planning tm. 2016).

Dank voor tip! _/-\o_

Correctie: Ikke dombo. Corporatie Schijndel N. Brabant.

Toch leuk, want kende ik (ook) nog niet dat project.

:X :)

[ Voor 10% gewijzigd door zonnigtype op 26-02-2015 23:12 ]

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:12
En inzoomen met die opmerkelijke wijk indeling in klimaatmonitor/PIR voor ca. omvang?
Ligt weinig meer in wijk op die luchtfoto paar kleine systemen, zoals kipzon 2kWp op nr 169

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 23:43:
[...]

En inzoomen met die opmerkelijke wijk indeling in klimaatmonitor/PIR voor ca. omvang?
Ligt weinig meer in wijk op die luchtfoto paar kleine systemen, zoals kipzon 2kWp op nr 169
Moet ik nog doen, moet nu weer stadswarmte artikeltje schrijven ... * ZUCHT *.

En heb net alweer zoveelste ernstige bug in #PIR ontdekt nota bene in m'n geboorteplaats. Er zit dus vast nog meer rommel in die database, de vraag is of dat onder huidige "monitoring" condities zal gaan verbeteren...

http://www.polderpv.nl/ni...t_PPV_zonnepanelen_tellen

Puinzooi dus, niet al te veel in roeren, anders gaat het heftig stinken... :'(

Kipzon had ik ook al ontdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:12
zonnigtype schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 00:36:
[...]
Moet ik nog doen, moet nu weer stadswarmte artikeltje schrijven ... * ZUCHT *.
Terugblik of toekomst lokaal voor je wijk?
Bij toekomst voor je wijk, sta stil bij vraag, hoe rendabel is dat kookgasnet, in samenhang met de I-consultatie Besluit E&G art 5.1 onrendabele netten. 8)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Domba schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 00:45:
[...]

Terugblik of toekomst lokaal voor je wijk?
Bij toekomst voor je wijk, sta stil bij vraag, hoe rendabel is dat kookgasnet, in samenhang met de I-consultatie Besluit E&G art 5.1 onrendabele netten. 8)
Maakt nauwelijks meer uit, netto effect, en je moet er eerst investeringen voor doen, terwijl je niet weet hoe het verschil "totale kosten stadswarmte zonder kookgas t.o.v. stadswarmte met kookgas" zich gaat ontwikkelen de komende jaren. EZ blijft manipuleren als een Romeinse Senator, dus wie de toekomst kent, gaarne mailtje naar me zodat ik kan anticiperen... 8)7

Bij den weg: moet morgen nog weg, artikeltje voor Wijkraad. ff voor gaan zitten dusssss

[ Voor 6% gewijzigd door zonnigtype op 27-02-2015 00:51 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor alle pv mensen in zuidholland ,vandaag word het een extra stralende dag, vrouwlief is jarig
dus pak mee dat stralende moment en laat die pv werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

ollie1965 schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 09:59:
[...]

Wordt nog gekker.

(1) Ook al mijn geboortegemeente Voorschoten in het verdachten hoekje met onwaarschijnlijk hoeveelheid vermogen, zou Kasteel Duivenvoorde 8.000 paneeltjes hebben verstopt?

http://www.polderpv.nl/ni...t_PPV_zonnepanelen_tellen

(2) Polder PV ook al op Tubantia n.a.v. dethroning Almelo:

http://www.tubantia.nl/re...n-zonne-energie-1.4785475

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@polderpv
er bestaat geen groter pv gebied in .nl dan stad van de zon-vronermeer-alkmaar
al vanaf 2001 word er hier continu gesubsidieert, (zonnesteek) en dit gebied is ook bemeten met aparte enermet meters.(duitse stijl aansluitingen)
dit is op bestaande bouw, nieuwbouw zakelijk scholen de hele rim ram, en gaat nog steeds door.
de rest lijkt me allemaal natte vingerwerk, dat haal je niet zomaar even in.

leuk nieuws :
in de schaduw van de taqa putin gasopslag toren komt een flink zonnepark bij bergen op verontreinigde grond.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:46:
@polderpv
er bestaat geen groter pv gebied in .nl dan stad van de zon-vronermeer-alkmaar
al vanaf 2001 word er hier continu gesubsidieert, (zonnesteek) en dit gebied is ook bemeten met aparte enermet meters.(duitse stijl aansluitingen)
dit is op bestaande bouw, nieuwbouw zakelijk scholen de hele rim ram, en gaat nog steeds door.
de rest lijkt me allemaal natte vingerwerk, dat haal je niet zomaar even in.
In het carré van SvdZ ontbreekt ook al zo'n 30% van capaciteit in KM-PIR. Heb ik uit betrouwbare bron... ;)
leuk nieuws :
in de schaduw van de taqa putin gasopslag toren komt een flink zonnepark bij bergen op verontreinigde grond.
Leuk. Kunnen ze wellicht aardbevingsbestendige constructie gaan testen. Doel je op het postcoderoos project daar?

http://www.bergenenergie.nl/zonnweide-bergeweg-fase-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, leuk click-fit shaken
die bij egmond draait al, zullen leuke opbrengsten worden daar.
straks boort taqa nog op zonnestroom....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Prachtig zeg, Solar Impulse 2 op zijn eerste lokale testvlucht boven de Grand Mosque in Abu Dhabi:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B-ysUv7VIAAORgA.jpg

Waarschijnlijk start het vliegtuig in de eerste helft van maart op zijn vlucht rondom de wereld.

Ook heel gaaf om van dichtbij te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Twee keer meegedaan met crowdfunding en twee keer gaat het mis. Eerst de mislukte MuOptic infraroodcamera en nu stopt Plugaway, een alternatief voor Plugwise.
Natuurlijk gaat het ook wel eens goed, maar ik heb in deze blijkbaar geen geluk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
en dan?

geld kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Yes geld kwijt, hier idem. Dat is het risico wat je neemt met het steunen van een kickstarterproject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

En waar ligt het dan aan?
Te weinig sponsors of is het technisch niet haalbaar?

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Geurt-kun schreef op zaterdag 28 februari 2015 @ 09:56:
En waar ligt het dan aan?
Te weinig sponsors of is het technisch niet haalbaar?
Produktontwikkeling is gewoon erg lastig. Plugaway liep vast tijdens het certificeringstraject. MuOptics was te optimistisch over de planning en werd ingehaald door anderen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Ik begreep van iemand die een kickstarter wilt opzetten rond TuinTopia dat als hij het doelbedrag niet haalt, hij niks krijgt.

Is dat het verdienmodel van Kickstarter?
Vind ik niet echt netjes klinken

Pagina: 1 ... 77 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.