De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.734 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

TD-er schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:03:
[...]

Dat zijn wel redelijk scherpe prijzen.
Wij hebben in 2011 ook HR++ laten plaatsen (op 1e en 2e verdieping, met ventilatieroosters) en dat was netto zo'n 200 euro per m^2.
Ik heb de i4glass website gebruikt. Voor het glas zetten met de natte vinger prijs glas.
Vaak zijn aannemer klussen 50% materiaal en 50% arbeid. daar nog wat inmeet en "bestel" kosten bij dan komt je vast wel op die 850 voor 2 ramen.

Maar dan moet je nog wel je kozijnen schilderen ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Joepiiiiiieeeeeee Ik heb mijn voorlopig energie label binnen ....... 8)7

Het zijn er 2 ????? een A en een G ...... :(

Nu heeft mijn huis 2 nummers (76B en 76C), in het kader van de landelijke huis verplichte nummering heeft het zomer huis van de boerderij het nummer 76C gekregen. Nu zei nog tegen die miep van de gemeente dat gaat me geld kosten, alle gemeentelijke kosten x2. Nee zo moest ik dat niet zien, zolang het niet "gesplitst" wordt blijft het 1 huis.
Volgens het ministerie niet dus, bedankt weer. Het zomer huis heeft G gekregen ... tja daar liggen de zonnepanelen niet en op dat nummer is niet de vergunning voor de volledige restauratie van de boerderij op afgegeven, dus G.

Ook kloppen de omschrijvingen niet, als dat maar goed gaat ..... vanavond maar eens kijken wat ik kan aanpassen enz.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Wij moeten nog een energielabel binnen krijgen. Maar onze buren hebben al een energielabel binnen, namelijk G 7(8)7
Dan heb je het over een rijtje nieuwbouwwoningen met triple-glas en Rc 5.0 gevelisolatie. Er klopt weer helemaal niks van.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

erge van het verhaal is wil je m aan laten passen dan gaat je dat weer geld kosten
maar zolang je niet van plan bent te verhuizen gwoon zo laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat het 'aanpassen' geld kost is niet zo spannend. Niet aanpassen kost namelijk ook geld, het voorlopige (foute) label mag namelijk nergens voor gebruikt worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hoe kost het dan ook geld? (ik heb me er nog niet in verdiept)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het "foute"label word ook nergens voor gebruikt zolang je je huis niet in de verkoop heb staan.
nu zie ik de nederlandse roomser dan de paus mentaliteit toeslaan bij de energieleveranciers

oh u heeft label G dan betaalt u 23ct /kwh
aha u heefft label B dan betaalt u 19ct/kwh

maar vooralsnog gelukkig alleen nodig bij verkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

!null schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:44:
Hoe kost het dan ook geld? (ik heb me er nog niet in verdiept)
Ik bedoel dat, als je een label nodig hebt bijvoorbeeld voor verkoop van het huis, het toekennen van het juiste label (als het goed is) net zo duur is als het definitief maken van het foute label.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WoudseHoeve schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 11:01:
Joepiiiiiieeeeeee Ik heb mijn voorlopig energie label binnen ....... 8)7

Het zijn er 2 ????? een A en een G ...... :(

Nu heeft mijn huis 2 nummers (76B en 76C), in het kader van de landelijke huis verplichte nummering heeft het zomer huis van de boerderij het nummer 76C gekregen. Nu zei nog tegen die miep van de gemeente dat gaat me geld kosten, alle gemeentelijke kosten x2. Nee zo moest ik dat niet zien, zolang het niet "gesplitst" wordt blijft het 1 huis.
Volgens het ministerie niet dus, bedankt weer. Het zomer huis heeft G gekregen ... tja daar liggen de zonnepanelen niet en op dat nummer is niet de vergunning voor de volledige restauratie van de boerderij op afgegeven, dus G.

Ook kloppen de omschrijvingen niet, als dat maar goed gaat ..... vanavond maar eens kijken wat ik kan aanpassen enz.
Ik denk dat je er even achteraan moet om wat er nu is geregistreerd volgens de BAG en wat je heffingen zijn, en hoe dit geregistreerd is.

Mogelijk heeft die 2 labels die op 2 "verblijfsobjecten" op 1(?) kadestraal perceel wel mogelijkheden voor de toekomst die financieel positief uitpakken.
Zo weet ik een kadastraal perceel waar 2 "verblijfsobjecten" op staan. Perceel is iets van 15.000 M2 dus bij een splitsing van het kavel kan dat een mooie winst opleveren bij losse verkoop.

Meer over de BAG (bijvoorbeeld) http://www.e-overheid.nl/...ogus/authentieke-gegevens

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Gaaf zeg:

http://www.dearchitect.nl...utm_campaign=eco_20150121

Wel duur voor 3,1 Kwh (in de pagina staat 3160 Kwh, maar dat kan niet kloppen, zal wel 3160 Wh zijn)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ollie1965 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:25:
[...]
Ik denk dat je er even achteraan moet om wat er nu is geregistreerd volgens de BAG en wat je heffingen zijn, en hoe dit geregistreerd is.

Mogelijk heeft die 2 labels die op 2 "verblijfsobjecten" op 1(?) kadestraal perceel wel mogelijkheden voor de toekomst die financieel positief uitpakken.
Zo weet ik een kadastraal perceel waar 2 "verblijfsobjecten" op staan. Perceel is iets van 15.000 M2 dus bij een splitsing van het kavel kan dat een mooie winst opleveren bij losse verkoop.

Meer over de BAG (bijvoorbeeld) http://www.e-overheid.nl/...ogus/authentieke-gegevens
BAG uitzoeken via het Kadaster is duidelijk, bedankt, maar ze hebben de gegevens niet goed overgenomen......
Als ik met pensioen ga verkoop ik het grote huis .... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
SkiFan schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:32:
Gaaf zeg:

Wel duur voor 3,1 Kwh (in de pagina staat 3160 Kwh, maar dat kan niet kloppen, zal wel 3160 Wh zijn)
Ik denk dat ze de jaarlijkse opbrengst bedoelen, dan lijkt 3160 kWh per jaar wel te kloppen, zeker bij een investering van 30.000 euro. 4500 euro aan zonnepanelen doet hetzelfde... en hoeft niet gesmeerd te worden.
Wel een gaaf ding inderdaad!

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het is ook primair bewegende kunst (kinetic art), eventuele opbrengst gaat verloren aan de ledverlichting om het mooi uit te lichten ;)

Vergelijkbaar met die windmolens in de Strata toren in Londen; nadat bleek dat ze meestal stilstonden wilde de architect de generatoren vervangen door motoren[citation needed] .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Stedin Webcare zit blijkbaar sinds kort op het forum :D

* Erasmo hoort op de achtergrond het geluid van messen die geslepen worden...
flessuh schreef op maandag 19 januari 2015 @ 13:44:
[...]

Ah, de v20! Leuke dingen, maar kunnen nog flink verbeterd worden geloof ik :X
Oh maar daar wordt wel aan gewerkt nu O-)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

Erasmo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:33:

* Erasmo hoort op de achtergrond het geluid van messen die geslepen worden...

[...]

Oh maar daar wordt wel aan gewerkt nu O-)
Dat mag ook wel :X Gezien de specificaties waren er hoge verwachtingen, maar dat hebben ze helaas niet echt waar kunnen maken afgelopen races. Ik hoop voor jullie dat ze echt verbeteringen kunnen doorvoeren!

Ik hoop echt dat wij onze verbeteringen door kunnen voeren. Nu eerst even kleine issue met materialen regelen (dusdanig dat we onze oude boot weer in gaan bouwen zodat we tenminste boot hebben om te testvaren en voor het NK, voor de zekerheid..)

Voor het WK al andere plannen om de aandrijving te verbeteren, want dat gaat dit jaar niet meer lukken zijn we bang voor.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erasmo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 15:33:
Ja, dat hebben we toch maar is geregeld sinds er redelijk wat activiteit is op Tweakers omtrent Stedin :-).

Dus als er dingen zijn waarbij we kunnen helpen, kom maar op!

Groet,
Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SkiFan schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 13:32:
Gaaf zeg:

Het ziet er misschien leuk uit maar ik heb media het hier en daar zien interpreteren als dat dit speelgoed normale grote windturbines kan vervangen.

Pfffffffff |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwizzy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-09 12:13

dwizzy

Weaponised confusion

WoudseHoeve schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 14:13:
[...]
BAG uitzoeken via het Kadaster is duidelijk, bedankt, maar ze hebben de gegevens niet goed overgenomen......
Als ik met pensioen ga verkoop ik het grote huis .... :)
BAG is niet precies mijn expertise en of ministerie van I&M gebruik maakt van VBO (verblijfobject) of Pand uit de BAG weet ik niet eens. Sterker: ik zou eigenlijk denken dat ze gebruik maken van de WOZ, ook een basisadminsitratie.
Maar laat ik voor de zekerheid de dingen uitleggen die ik wel weet: het grove onderscheid, en de werking van de BAG.
BAG is een basisadministratie, oftewel één iemand houdt het bij, alle andere (overheids-)partijen gebruiken het. I&M kan dat dus gebruiken voor energielabel; welke gegevens en op welke manier, dat is aan die gebruiker van de BAG.
Gemeente houdt bij welke adressen en gebouwen er zijn in hun gemeente, leveren die informatie aan Kadaster die de landelijke database beheert maar dus niet bronhouder is (dus niet verantwoordelijk voor de inhoud).
Een Pand in de BAG kan één of meerder VBO's hebben. Een VBO is een zelfstandige ruimte (zelfstandig is ongeveer: 'het moet los verhuurd kunnen worden').
Kadaster beheert niet alleen die samengevoegde database maar ook, namens de samenwerkende overheden, het 'objectenhandboek'. In dat objectenhandboek staat dus gedefinieerd wanneer iets wel en niet een VBO is.

Wealth with work. Pleasure with conscience. Knowledge with character. Commerce with morality. Science with humanity. Religion with sacrifice. Politics with principle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:07:
[...]

Ja, dat hebben we toch maar is geregeld sinds er redelijk wat activiteit is op Tweakers omtrent Stedin :-).

Groet,
Olivier
Ik nodig jullie bij deze uit! Ik krijg nog geld van jullie inzake een lager capaciteitstarief over 2014. Uitleg vanuit Stedin lijkt mij geen overbodige luxe inzake dit topic.

Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Ik ben benieuwd.....

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 21-01-2015 20:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

dwizzy schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 19:47:
[...]

BAG is niet precies mijn expertise en of ministerie van I&M gebruik maakt van VBO (verblijfobject) of Pand uit de BAG weet ik niet eens. Sterker: ik zou eigenlijk denken dat ze gebruik maken van de WOZ, ook een basisadminsitratie.
Maar laat ik voor de zekerheid de dingen uitleggen die ik wel weet: het grove onderscheid, en de werking van de BAG.
BAG is een basisadministratie, oftewel één iemand houdt het bij, alle andere (overheids-)partijen gebruiken het. I&M kan dat dus gebruiken voor energielabel; welke gegevens en op welke manier, dat is aan die gebruiker van de BAG.
Gemeente houdt bij welke adressen en gebouwen er zijn in hun gemeente, leveren die informatie aan Kadaster die de landelijke database beheert maar dus niet bronhouder is (dus niet verantwoordelijk voor de inhoud).
Een Pand in de BAG kan één of meerder VBO's hebben. Een VBO is een zelfstandige ruimte (zelfstandig is ongeveer: 'het moet los verhuurd kunnen worden').
Kadaster beheert niet alleen die samengevoegde database maar ook, namens de samenwerkende overheden, het 'objectenhandboek'. In dat objectenhandboek staat dus gedefinieerd wanneer iets wel en niet een VBO is.
LV BAG, LV WOZ, GBA(-V) (en nog veel meer landelijke bestanden)
Ja mooie bestanden met goede definities alleen het goed gebruiken en interpreteren is een kunst :o :+

Vandaag een stukje gelezen over 2 brieven op hetzelfde BAG object (en verblijfsobject) met 2 verschillende aanheffingen (geslachtnaam) en 2 verschillende labels!!
Consistentie van de data gecheckt?
Nee, een juiste koppeling (Unieke ID, PK) is er volgens mij niet gemaakt in hun datamodel

Ollie1965 moet er iets van weten voor zijn werk

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

revolution-nl schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 20:00:
[...]

Ik nodig jullie bij deze uit! Ik krijg nog geld van jullie inzake een lager capaciteitstarief over 2014. Uitleg vanuit Stedin lijkt mij geen overbodige luxe inzake dit topic.

Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar

Ik ben benieuwd.....
Zou inderdaad mooi zijn als de Stedin eens in dat topic een reactie plaatst :)
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:07:
[...]

Groet,
Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en neem je vrienden/vriendinnen van liander mee, van harte welkom !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou Enexis heeft het netjes opgelost bij mij hoor! Ik noem maar een voorbeeld :P

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-01-2015 21:53 . Reden: Onder enige druk van de geschillencommissie ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die mogen zich ook uiteraard melden in dit topic! :P

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik verwacht dat het voornamelijk via DM zal gaan.

Ben geen fan van de netbeheerders zoals ze op dit moment opereren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
JeroenH schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 23:23:
Ik verwacht dat het voornamelijk via DM zal gaan.

Ben geen fan van de netbeheerders zoals ze op dit moment opereren.
Och, ik ben ook geen fan van ze maar het leven wordt minder leuk zonder ze. :)
Uiteindelijk heeft hun aanwezigheid hier wel meegeholpen bij een slepend probleem wat ik had:
Verwijderd in "Salderen en terugleververgoedingen"

[ Voor 9% gewijzigd door sjimmie op 23-01-2015 14:12 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Vanochtend trouwens ijs op de ramen. Toch wel leuk om te zien. Vroeger had ik dit ook uit armoede, namelijk enkelglas waarbij de ruimte erachter ook dusdanig was afgekoeld dat de ruit makkelijk zo koud werd (en je adem witte rook werd). Nu hebben we drie dubbel glas en staat er ijs op de ruit terwijl het binnen toch nog minstens 18 graden was maar waarschijnlijk ietsje hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Roamor schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:59:
[...]

Gewoon via de website inderdaad. De stand wordt dan wel als "twijfelachtig" opgemerkt, maar je kunt dan aangeven dat je zonnepanelen hebt. Vergoeding is in mijn geval 8 cent, afhankelijk van je contract idd.

Zal de resultaten hier melden, zodat iedereen er wat aan heeft. :)
En zoals beloofd het resultaat; Essent heeft inmiddels de rekening gecorrigeerd en mij ook het overschot uitbetaald. :)

Laatste keer denk ik; dit jaar hopelijk een lucht-luchtwarmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:48:
Och, ik ben ook geen fan van ze maar het leven wordt minder leuk zonder ze. :)
Dat klopt helemaal, maar wat ik bedoelde is dat ze o.a. door prijsstelling maar ook hoe de zogenaamde "slimme" meter werkt veel meer in het belang van de duurzame consument zouden kunnen werken dan ze nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
JeroenH schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:14:
[...]

Dat klopt helemaal, maar wat ik bedoelde is dat ze o.a. door prijsstelling maar ook hoe de zogenaamde "slimme" meter werkt veel meer in het belang van de duurzame consument zouden kunnen werken dan ze nu doen.
Het erdoor drukken van de slimme meter ligt volgens mij niet zozeer aan de netwerkbeheerders maar aan onze regering en de energieleveranciers. Het uitvoeren, dus plaatsen en laten werken, van de slimme meters ligt natuurlijk wel bij de netwerkbeheerders.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Roamor schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 13:57:
[...]
En zoals beloofd het resultaat; Essent heeft inmiddels de rekening gecorrigeerd en mij ook het overschot uitbetaald. :)

Laatste keer denk ik; dit jaar hopelijk een lucht-luchtwarmtepomp.
Dank voor de terugkoppeling.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjimmie schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 15:28:
Het erdoor drukken van de slimme meter ligt volgens mij niet zozeer aan de netwerkbeheerders maar aan onze regering en de energieleveranciers. Het uitvoeren, dus plaatsen en laten werken, van de slimme meters ligt natuurlijk wel bij de netwerkbeheerders.
Als de netbeheerders het belang van de duurzame (en privacybewuste) consument scherper op het netvlies zouden hebben had de zogenaamde "slimme" meter ook een heel andere vorm kunnen hebben. Maar inderdaad, de zogenaamde "slimme" meter is niet uitsluitend de netbeheerders aan te rekenen.

Maar goed, mijn punt is dat de netbeheerders (veel) meer zouden kunnen doen om duurzaamheid (vooral bij burgers) te faciliteren. Ze hebben een unieke positie waarin ze veel zouden kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Zoals?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou bijvoorbeeld in ieder geval hun deel van de kWh/m3-prijs zo in te richten dat de (veel)verbruiker betaalt. Dus lage vaste kosten en hoge (en progressieve) variabele kosten, en hun invloed aan te wenden zodat leveranciers hetzelfde doen. (zal ook wetgeving voor nodig zijn, maar kunnen ze oko aan werken)

De doelen van de zogenaamde "slimme" meter (vraagsturing en inzicht in verbruik) kunnen ook bereikt worden zonder dat er een bit aan verbruiksdata de deur uit gaat. De netbeheerders zullen voldoende invloed op de ontwikkeling van het apparaat gehad hebben om dit gestuurd te kunnen hebben.

We hebben in Nederland lang aangemodderd met salderen (niet optimaal). Onder nul was je helemaal het haasje, weet ik uit ervaring. Beide zaken hadden de netbeheerders (mede) kunnen aanzwengelen zodat we nu een degelijke FIT-regelingh hadden waarmee we op de toekomst voorbereid waren.

Vergeet niet, het was 2011 toen een medewerkers van Liander (en geen simpele helpdesk-drone, iemand van het ketenteam teruglevering) mij de onsterfelijke woorden toesprak "ja maar meneer, zonnepanelen zijn ook nog zo'n nieuw fenomeen". Ze moeten van ver komen. Toevallig trof ik op mijn nieuwe werk ook iemand die onder nul zit en de grootste problemen heeft met zijn meterstanden. Het is 2015 mensen :N -edit- en dit probleem ligt bij zijn netbeheerder die compleet random meterstanden doorgeeft aan zijn leverancier - precies mijn probleem van destijds. Nu kids, geen neggie meer. Blij zijn met meer verbruik - duurzaam.....?

Als je je in de duurzaamheidswereld begeeft tref je veel mensen die "onafhankelijk" willen gaan. Niet mogelijk natuurlijk, maar wat ze bedoelen is hun netaansluiting afsluiten. Het feit dat die wens er op grote schaal is (en men er zelfs absurde investeringen voor wil doen) geeft aan dat netbeheerders en leveranciers samen iets grondig verkeerd doen. Faciliteer je klanten ipv ze weg te jagen.

En er is vast meer, maar dit ligt even vooraan in mijn hersenpan.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 23-01-2015 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Hier de afrekening van Essent ontvangen.
Ze hebben het verbruik gewoon geschat en dus krijg ik 227 euro terug :?
Ik had zelf berekend dat ik mogelijk 50 euro zou terugkrijgen (600 kWh te laag en 70 kuub te laag)
Het leuke is dat mijn voorschot gelijk blijft, gebaseerd op precies de waarden die ik had doorgegeven.

Maar goed, ik laat het maar zo, want eerlijk gezegd verwacht ik dat de energieprijs van volgend jaar lager zal zijn.

En even wat anders... Ik zag laatst dat je de communicatie van een slimme meter uit kunt laten zetten, zodat je ook echt de cijfertjes door moet geven.
Kan iemand bevestigen dat de communicatie dan ook echt uit is en dat het niet alleen een administratieve manier is van "uitzetten"?
Niet dat ik een slimme meter heb, maar ik ken genoeg die er wel een hebben.
* TD-er is nog het meest bang voor de "op afstand uitzetten" mogelijkheid, gezien de beroerde administratie van die lui.
En dan heb ik het nog niet eens over het hacken en een stadsdeel een paar keer aan/uit zetten. Dan zou wel eens een heel groot deel van Europa op zwart kunnen gaan. :X

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:44
TD-er schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:56:
En even wat anders... Ik zag laatst dat je de communicatie van een slimme meter uit kunt laten zetten, zodat je ook echt de cijfertjes door moet geven.
Kan iemand bevestigen dat de communicatie dan ook echt uit is en dat het niet alleen een administratieve manier is van "uitzetten"?
Dit is administratief uitzetten, communicatie blijft en welke dat is, is niet controleerbaar daar nog steeds het logboek ontbreekt met de lokale uitlezing ervan. Meterstanden worden alleen niet bij P4 gemeld, waar energieleverancier en ODA toegang toe hebben.
Het art/ lid van invoeringsbesluit met de eis van een uitleesbaar logboek is door Minister nog steeds niet van toepassing verklaard sinds 2011

De eis dat de meters een aan/uit switch moeten hebben is vervallen per 1 januari.

Wel verzamelde data kunnen afhankelijk met wie netwerkbeheerder samenwerkt voor validatie/structurering deels in de cloud opgeslagen worden (bijv EnergyWorx)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Kortom, het is dus nog steeds een onduidelijk verhaal waar je data allemaal heen gaat als je zo'n meter zou hebben.
Had ook eigenlijk niet anders verwacht, helaas :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goede analyse van waarom en hoe grote windturbines veel beter werken dan kleine:

http://www.skepsis.nl/blo...t-rondom-een-windturbine/

(wisten wij hier allang natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartjuh schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 21:37:
Ben langs Masdar city gereden, tegenover abu dhabi airport, maar helaas niet heen geweest.

Vrij bizar land dat uae, je kijkt je je ogen uit. Verspilling is daar echt aan de orde van de dag.

Geld kan niet op, de 2 miljoen emirati werken praktisch niet, dat doen de 6 miljoen expats wel. Sjokken een beetje hele dagen door luxe malls, volledig AC'd. Laten kroonluchters vol met halogeenlampjes gewoon aan staan als ze vertrekken uit huis (iedereen woont ook in een kasteel van een huis). Snelweg van abu dhabi naar Al ain is 200km lang omgeven door irrigatie en begroeiing... midden in de woestijn 8)7 Land vol met de diktste 4x4 terreinwagens, vooral Landcruisers en Nissan Patrols zijn populair. Benzine kost 40cent, al kost het in Oman nog minder, 25 cent :+

En wij maar loggen en hier en daar een paar watt sluipverbruik besparen :'(
Het was precies hoe je het beschreef. En diezelfde snelwegen diep de woestijn in zijn 's nachts nog fel verlicht ook. Voor misschien enkele tientallen auto's per uur. Wel kamelenoversteekplaatsen in een zesbaans snelweg 8)7

Iets anders wat me pas na een paar dagen opviel, een heel groot percentage van de auto's is geblindeerd. Snap ik in zo'n zonnig en heet land, maar het is bijzonder irritant als je gewend bent dat je bij de auto's om je heen naar binnen kunt kijken en dus kunt zien of iemand je ziet of niet. Richtingaanwijzers lijken voor de sier op auto's te zitten want men gebruikt die helemaal niet. Groot licht doet het daarentegen prima, want zeker op een tweebaans snelweg heb je bijna continue een met zijn grootlicht seinende dikke SUV achterop die er langs wil.

Fietsers? Misschien in die anderhalve week bij elkaar 10-15 gezien, waarvan eentje op de snelweg. Op de vluchtstrook. Tegen de richting in. SMS'end. :/

Benzine inderdaad 38ct per liter. Ik werk in Amsterdam, waar je geen stap kunt zetten zonder te struikelen over een Model S, Ampera of Leaf. Daar - één elektrische auto gezien, een BMW i8, en die was er t.g.v. van de duurzaamheidsconferentie. Ik ben er redelijk zeker van dat een elektrische auto daar veel duurder is dan een benzineauto, nog afgezien van het feit dat er in het geheel geen oplaadinfrastructuur is.

Openbaar vervoer? Er zijn bussen, maar niet veel en die worden volgens mij alleen gebruikt door degenen die letterlijk voor een hongerloontje werken. Ik denk niet dat je Emirati in de bus zult tegenkomen.

Op mijn één na laatste dag daar regende het, niet eens zo hard (in mijn ervaring). Ik zag de krant van de volgende dag: in Dubai alleen al, alleen in de ochtend: 700 ongelukken en 2 doden. Omdat het regent.

Wat je zegt over werken komt ook overeen met wat ik zag. Mensen die ik daadwerkelijk zag werken, of het nu bij wegwerkzaamheden, op bouwplaatsen of in winkels/hotel was, allemaal import. En in het werkelijk absurd grote mall in de buurt van mijn hotel struikel je inderdaad over de mensen in het klassieke lokale gewaad die aan het winkelen zijn. Wat een enorme tegenstellingen daar.

Een paar momenten gehad waardoor ik er extra bij stilstond dat ik niet in Nederland was. Bijvoorbeeld: op de avond van de dag dat de zonne-auto's op het racecircuit hun kwalificaties reden was het ladies night. Dan mogen de vrouwen dus à een paar hunderd euro met Porsches e.d. scheuren. Dan wordt het hele circuit vrijgemaakt van mannen, en er werd ons duidelijk gemaakt dat we maar beter ruim voor de starttijd konden maken dat we wegkwamen, want een man die tijdens dat gebeuren gesnapt zou worden zou nog niet jarig zijn.

Alcohol: buiten de bars van westerse hotels nergens te zien.

Alles en overal airco. Logisch natuurlijk, maar holy crap wat moet dat een energie kosten. De tour guide van de CSP plant vertelde ons ook dat de het ding relatief dure elektriciteit produceerde, maar dat het toch uit kon omdat die elektriciteit altijd geproduceerd wordt op het moment dat het het hardste nodig was: op het moment dat in het hele land de airco's loeien. Peak shaving to the max.

Much food for thought....

-edit-

Oh, en voip voice calls (Skype, facetime, google hangouts, etc.) doen het niet vanuit de UAE. Dat was ook een rare gewaarwording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
JeroenH schreef op maandag 26 januari 2015 @ 11:30:
Goede analyse van waarom en hoe grote windturbines veel beter werken dan kleine:

http://www.skepsis.nl/blo...t-rondom-een-windturbine/

(wisten wij hier allang natuurlijk)
Inderdaad een goed doortimmerd artikel.
Ik ben benieuwd wanneer de onderzoeksresultaten van de testen van de Archimedes "door een gerenommeerde universiteit" openbaar worden gemaakt. Dit zou "begin 2015" gaan gebeuren aldus de fabrikant.
En passant werden ook nog even zonnepanelen afgekraakt omdat deze tijdens hun levensduur zouden "degraderen" en hun molen blijkbaar niet.

"Omdat een deugdelijke windturbine 20 jaar op niveau blijft produceren, zit de winst in de staart. Dit is net andersom dan bij zonnepanelen waar de degradatie toeneemt met de levensduur."

[ Voor 23% gewijzigd door Bart2005 op 26-01-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Bart2005 schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:40:
[...]
En passant werden ook nog even zonnepanelen afgekraakt omdat deze tijdens hun levensduur zouden "degraderen" en hun molen blijkbaar niet.

"Omdat een deugdelijke windturbine 20 jaar op niveau blijft produceren, zit de winst in de staart. Dit is net andersom dan bij zonnepanelen waar de degradatie toeneemt met de levensduur."
Tsja, lagers slijten niet natuurlijk, en de omvormer van zo'n molen is natuurlijk heel veel anders dan die van een PV-omvormer, die je ook na X jaar moet vervangen... (op de tracker na natuurlijk, die zal wel degelijk anders zijn)

Het enige wat nog wel voor de opbrengst van zo'n molentje kan spreken over een aantal jaar is dat het weer veel extremere vormen zal aannemen dan nu.
* TD-er heeft het idee dat het tegenwoordig een stuk vaker flink waait dan vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Er staan rekensommen in het artikel en in de commentaren.
Zo'n hele installatie komt op een dikke 8000 euro. Plus het onderhoud.
En dat voor een niet heel geweldige opbrengst. Ik zie het als een "groene" hobby voor kapitaalkrachtigen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart2005 op 26-01-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
JeroenH schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:57:
[...]
Oh, en voip voice calls (Skype, facetime, google hangouts, etc.) doen het niet vanuit de UAE. Dat was ook een rare gewaarwording.
Ja het is niet echt bepaald een vrij land ofzo. Net als weer meer landen in die regio.
In Iran was facebook verboden, dus dan ging je opzoek naar cafe's met "friendly internet", hup alles over de VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
!null schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:54:
[...]

In Iran was facebook verboden, [...]
offtopic:
En dat zouden meer landen moeten doen...
* TD-er is voor de rest wel heel erg voor open communicatie en tegen censuur. Maar een beetje gezond verstand (lees: argwaan) zou niet verkeerd zijn als het gaat om sites als Facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Facebook is evil personified, evenals alle andere "gratis" online diensten die groot gegroeid zijn.

Maar voor mijn updates over de solar race zit ik er (samen met Twitter) toch wel een beetje aan vast. Tijdens de ADSC kwam 50-60% van de hits op mijn website vanaf Facebook, 20-30% vanaf Twitter en de rest via andere bronnen.

Het lastige van switchen van sociaal netwerk niet zo makkelijk is omdat je eigen netwerk niet meeswitcht...

Overigens vaak zat met Iraniërs op FB zitten chatten over hun zonne-auto, en ik had de indruk dat ze het gebruik van FB de normaalste zaak van de wereld vonden. Maar ik ben er nooit geweest, dus ik heb geen idee.

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 26-01-2015 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op maandag 26 januari 2015 @ 14:57:
[...]
Het was precies hoe je het beschreef. En diezelfde snelwegen diep de woestijn in zijn 's nachts nog fel verlicht ook. Voor misschien enkele tientallen auto's per uur. Wel kamelenoversteekplaatsen in een zesbaans snelweg 8)7
Ja, het is echt zo'n bizar land :+ Ik heb nog een foto van een kamelen-bord :)

Ik had dan ook nog een inside-view in die Arab world vanwege contacten, dus ik weet nog wat meer dan de gemiddelde toerist ;)
Iets anders wat me pas na een paar dagen opviel, een heel groot percentage van de auto's is geblindeerd. Snap ik in zo'n zonnig en heet land, maar het is bijzonder irritant als je gewend bent dat je bij de auto's om je heen naar binnen kunt kijken en dus kunt zien of iemand je ziet of niet. Richtingaanwijzers lijken voor de sier op auto's te zitten want men gebruikt die helemaal niet. Groot licht doet het daarentegen prima, want zeker op een tweebaans snelweg heb je bijna continue een met zijn grootlicht seinende dikke SUV achterop die er langs wil.
Ja, rijden zien ze echt als onvoorwaardelijk recht daar. Het schijnt vroeger nog vele malen echter te zijn geweest, maar is er op een bepaald moment besloten om het land vol te zetten met flitspalen. Die kom je dan ook om de haverklap tegen, al is het nog lang niet zo erg als Oman... waar ze zonder gein om de kilometer snelweg staan op sommige stukken (en in andere gebieden weer nergens te bekennen zijn). De ene flitspaal is nog niet eens voorbij of je ziet de volgende al staan. En wij maar klagen over flitspalen :P

Oman vind ik in sommige opzichten wel bizarder. Daar zie je soms uit het niets dorpen gebouwd worden... met best riante huizen... midden en in de woestijn, een paar 100km land inwaards. Waar echt geen reet groeit. Dat krijgen ze dan van de staat, gekocht van het oliegeld. Dat zijn mensen die vroeger echt straatarm geweest moeten zijn (what the F willen ze daar nou voor waarde creëren? Die paar geiten die her en der lopen?). En die extreme verering van (dictator) Sultan Qaboos. Hele snelwegen vol met vlaggetjes van die gast, en auto's vol met stickers met zijn hoofd erop. Daar kan je maar beter geen kwaad woord over spreken bij een bezoek O-)

Als er daar geen olie onder de grond had gezeten en er geen dictator was die wat van het oliegeld spendeert aan zijn volk (dictators brengen vaak stabiliteit, voorbeelden legio), dan was het net zo'n puinzooi als Jemen geweest vermoed ik :/
Benzine inderdaad 38ct per liter. Ik werk in Amsterdam, waar je geen stap kunt zetten zonder te struikelen over een Model S, Ampera of Leaf. Daar - één elektrische auto gezien, een BMW i8, en die was er t.g.v. van de duurzaamheidsconferentie. Ik ben er redelijk zeker van dat een elektrische auto daar veel duurder is dan een benzineauto, nog afgezien van het feit dat er in het geheel geen oplaadinfrastructuur is.
Ik heb in een week tijd iets van 2500km gereden, en ik heb er speciaal nog op gelet of ik een elektrische auto kon spotten. Het dichtste bij een zuinige elektrische auto was een Lexus LS600h hybride in een parkeergarage van een mall :F
Openbaar vervoer? Er zijn bussen, maar niet veel en die worden volgens mij alleen gebruikt door degenen die letterlijk voor een hongerloontje werken. Ik denk niet dat je Emirati in de bus zult tegenkomen.

Wat je zegt over werken komt ook overeen met wat ik zag. Mensen die ik daadwerkelijk zag werken, of het nu bij wegwerkzaamheden, op bouwplaatsen of in winkels/hotel was, allemaal import. En in het werkelijk absurd grote mall in de buurt van mijn hotel struikel je inderdaad over de mensen in het klassieke lokale gewaad die aan het winkelen zijn. Wat een enorme tegenstellingen daar.
Openbaar vervoer heb je er wel, en in Abu Dhabi is het nog best goed. Maar dat is niet voor de Emirati, en ook niet voor de Europeanen en Amerikanen (die het hoogopgeleide werk doen, en er riant aan verdienen), maar voor de Pakistani en Indiërs. Indiërs en Pakistani werken overigens meestal in de bouw (straten, gebouwen, infrastructuur), en Philipino's staan doorgaans in restaurants en barretjes omdat ze er beter uitzien (een mooiere huid hebben). Ik zal maar niet gaan uitweiden hoe de achting van de gemiddelde Emirati is over Indiërs e.d. :X
Een paar momenten gehad waardoor ik er extra bij stilstond dat ik niet in Nederland was. Bijvoorbeeld: op de avond van de dag dat de zonne-auto's op het racecircuit hun kwalificaties reden was het ladies night. Dan mogen de vrouwen dus à een paar hunderd euro met Porsches e.d. scheuren. Dan wordt het hele circuit vrijgemaakt van mannen, en er werd ons duidelijk gemaakt dat we maar beter ruim voor de starttijd konden maken dat we wegkwamen, want een man die tijdens dat gebeuren gesnapt zou worden zou nog niet jarig zijn.
Ja, vrouwen. Geregeld kom je een vent tegen met 3 a 4 vrouwen achter zich aan sjokkend in een mall. Die komt uit een betere familie.

Achteraf vind ik het wel jammer dat ik niet bij de Shams centrale ben geweest, maar het was toch iets te ver uit de richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Laatst online: 13:06
Wij zijn bezig een nieuwe badkamer te maken. Deze komt in een slaapkamer. Nu moet je zo'n badkamer natuurlijk voorzien worden van voldoende ventilatie. Standaard zijn er roosters geïnstalleerd boven het raam. Nu wordt ons aangeraden om ook een muurdoorvoer te maken voor een ventilatie unit na buiten. Daar zit dan een terugval klep in zodat hij 'dicht' zit als hij niet draait.

Nu wil ik de badkamer op temperatuur houden met vloerverwarming (niet elektrisch). Wij hebben een warmtepomp als hoofdverwarming, dus geen piekvermogen waardoor een constante temperatuur veel zinniger is. Wellicht met een kleine nacht verlaging. Een gat in de muur van 10cm zal echter toch zeker wel een warmtelek worden.

Voor het afvoeren van de vochtige lucht is dit natuurlijk prachtig, maar dan gaat alle warmte natuurlijk ook mee.

Heeft er iemand een goed idee om dit warmte verlies te beperken? Ik zat zelf aan een decentrale WTW unit te denken, maar die zijn groot en duur. Ik kwam ook een ventilatie unit tegen van Timar, geen WTW maar wel geautomatiseerde sluiting en sturing waarmee je de ventilatie beperkt tot wat nodig is. Echter, zo'n klepje zal weinig veranderen aan het thermische lek vermoed ik.

http://www.tilmar.nl/Shop...-_decentraal/Airflow-iCON

Iemand anders nog goede ideeën en/of ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je zou kunnen kijken of je de lucht kan drogen met een warmtepomp c.q. luchtdroger. Ik denk dat je dan minder hoeft te ventileren.

[Edit]
Zoals !null hieronder al schrijft is een warmtepomp niet opgewassen tegen het water.

[ Voor 49% gewijzigd door Dre op 27-01-2015 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik denk dat het gerommel in de marge is wanneer je de massa (vloer) op temperatuur houdt. Douchen voegt dan warmte toe, welke je dan weer afvoert. Dat terugwinnen is vast mogelijk maar kan niet de investering waard zijn. Luchtdroger (luchtbevochtiger) zal het niet kunnen bolwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Het terugwinnen is ook niet mijn grootste zorg. Waar ik vooral bang voor ben is dat ik een thermisch gat creëer in mijn buitenschil. We proberen alles zo goed en zo kwaad kier dicht te krijgen, maar ondertussen boor ik dan wel een gat van 100mm rond met enkel een kunststof klepje om de tocht tegen te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:15
Waarom de ruimte niet gewoon aansluiten op de mechanische ventilatie? Die kun je ook met WTW uitrusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Dat is niet zo gewoon helaas. Het is nu een slaapkamer, de mechanische ventilatie zit bij de huidige badkamer..... Het kam wel hoor, maar dat gaat een hoop breekwerk kosten ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:27

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

TLer schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 21:42:
Het terugwinnen is ook niet mijn grootste zorg. Waar ik vooral bang voor ben is dat ik een thermisch gat creëer in mijn buitenschil. We proberen alles zo goed en zo kwaad kier dicht te krijgen, maar ondertussen boor ik dan wel een gat van 100mm rond met enkel een kunststof klepje om de tocht tegen te gaan....
Als je dat kunststof klepje nu vervangt voor een iets dikkere klep die wel thermisch is geïsoleerd? Die zal niet meer automatisch open gaan als je de ventilator aanzet, maar dit kun je handmatig doen of 'm motorgestuurd kunnen maken met een servo.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je moet toch ventileren.
Dat doe je nu ook al in je huidige badkamer, waar het straks juist niet meer nodig is.

Die nieuwe ventilator standaard op standje laag, en hoger wanneer nodig, terugslagklep voor bij harde wind.
En de huidige ventilatie die in de huidige badkamer afzuigt (en ook in het toilet beneden en de keuken waarschijnlijk) een stuk lager zetten.
Ventilatiedebiet blijft dan hetzelfde, warmteverlies via ventilatie ook als het goed is. Warmtelek is er nu ook al via huidige ventilatie, je verplaatst het alleen gedeeltelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 28-01-2015 10:04 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik kwam er trouwens achter dat ik van 3 januari t/m 26 januari maar 60m3 gas heb gebruikt (voor heel Januari zou dat ongeveer richting de 80 m3 gaan). En dan is toch echt het bad een paar keer vol geweest (2 kuub gas per keer) aantal keer halfvol met de kleine (1 kuub gas) en serieus vaak lang onder de regendouche gestaan omdat ik ziek was (richting 1 kuub gas).
Wat er dus is verbruikt voor verwarming is echt een lachertje. Lang leven een zachte winter met zonnige dagen (en isolatie natuurlijk). Er zijn meerdere dagen geweest dat er gewoon niet gestookt is, nog terend op de warmte van de dag ervoor, en op de zoninstraling. S'avonds warmt het alweer op door koken :P

Edit: kuub -> kuub gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartjuh schreef op maandag 26 januari 2015 @ 21:42:
Ja, vrouwen. Geregeld kom je een vent tegen met 3 a 4 vrouwen achter zich aan sjokkend in een mall. Die komt uit een betere familie.
Ja, heb ik een paar gezien. Ik bedenk dan ook maar, die man heeft dan ook drie of vier schoonmoeders...
Achteraf vind ik het wel jammer dat ik niet bij de Shams centrale ben geweest, maar het was toch iets te ver uit de richting.
Ja, dat was zeker tof, maar inderdaad niet erg handig gelegen. Bijna twee uur vanuit Abu Dhabi, tegen de drie uur vanuit Dubai. Toen de zonne-auto's zich 's ochtends aan het voorbereiden waren voor de start vroeg ik hier en daar eens langs mijn neus weg of we na de racedag ook de centrale konden bezoeken. Ik bedoel, je hebt ongeveer honderd engineers bij elkaar, die vinden dat vast interessant. Had men niet aan gedacht :P Maar: 's middags toen de zonne-auto's weer binnen begonnen te druppelen had men een busje klaarstaan, en kregen we een rondleiding door de plant. De gids was een engineer (of kon in ieder geval praten als een engineer), dus die kon de vragen goed beantwoorden.

Wat wel goed is om te weten (en wat de gids niet vertelde) is dat het ding óók aardgas verstookt als onderdeel van het normale proces. Met het aardgas wordt de stoom superverhit waardoor het rendement van het apparaat sterk vergroot wordt. Ik meen dat aardgas ongeveer 20% van de energie-input vertegenwoordigt, maar verantwoordelijk is voor 50-60% van de output in elektriciteit. Feitelijk is het zonne-gedeelte "alleen maar" een voorverwarmer. Ook is het hele systeem closed loop; er is maar weinig water beschikbaar zo diep in de woestijn en het verdampen voor koeling zou te duur zijn. Het circulatiemedium (olie) wordt dus met grote luchtkoelers gekoeld. Deze keuze drukt het energetische rendement wel omdat niet zo diep gekoeld kan worden.

Ook interessant: de kostprijs van elektriciteit die het ding producteert wordt niet bekend gemaakt (maar zal rond de 20$ct liggen) en kan dus alleen uit omdat hij altijd levert op het allerduurste moment van de dag. Door de absurde prijsdaling van de prijs van PV van de afgelopen paar jaar zal dit voorlopig de laatste thermische zonne-centrale zijn, tot de noodzaak van opslag sterker wordt (zonnewarmte is makkelijker en dus goedkoper op te slaan dan elektriciteit).

Hier een quick/dirty panorama van Shams 1:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/2015-01-17-16h56m23.jpg

Het was een zeer interessant onderdeel van mijn reis.

-edit-

Overigens ook nog aan een andere hobby van mij gewerkt daar, maar dat was slechts een gedeeltelijk succes.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 28-01-2015 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38
!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:21:
Ik kwam er trouwens achter dat ik van 3 januari t/m 26 januari maar 60m3 gas heb gebruikt (voor heel Januari zou dat ongeveer richting de 80 m3 gaan). En dan is toch echt het bad een paar keer vol geweest (2 kuub per keer) aantal keer halfvol met de kleine (1 kuub) en serieus vaak lang onder de regendouche gestaan omdat ik ziek was (richting 1 kuub).
Wat er dus is verbruikt voor verwarming is echt een lachertje. Lang leven een zachte winter met zonnige dagen (en isolatie natuurlijk). Er zijn meerdere dagen geweest dat er gewoon niet gestookt is, nog terend op de warmte van de dag ervoor, en op de zoninstraling. S'avonds warmt het alweer op door koken :P
Heb je alles dan zo goed geïsoleerd, ventileer je niet ;) of heb je ander vorm van verwarming meedraaien?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 10:21:
Ik kwam er trouwens achter dat ik van 3 januari t/m 26 januari maar 60m3 gas heb gebruikt (voor heel Januari zou dat ongeveer richting de 80 m3 gaan). En dan is toch echt het bad een paar keer vol geweest (2 kuub per keer) aantal keer halfvol met de kleine (1 kuub) en serieus vaak lang onder de regendouche gestaan omdat ik ziek was (richting 1 kuub).
Hoe groot is dat bad dat het bij een "paar keer" vullen al 2000L water in gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 09:56
2 kuub per keer heeft ie het over. Dat is een best bad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

:Y Mogelijk is daar meer ruimte voor besparen, een kleiner bad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het betreft een Villeroy Squaro bad, door z'n vierkante vorm gaat er flink veel in. Maar 2000 liter zal het niet zijn. Ik zal het binnenkort nog eens een keer meten, want dat was gebaseerd op een meting van tijdje geleden. Wellicht toch iets niet goed gegaan met de meting.
Hoe kom je erbij dat het 2000 liter zou zijn? of is dat gewoon overdrijven?

Wij zitten niet iedere dag in bad, dat vinden we ook zonde. Maar afgelopen tijd is het wel vaker voorgekomen, en juist over deze periode valt het gasverbruik mee, valt me erg op.

@Joris 407, er wordt wel geventileerd, maar we doen wel het ventilatierooster vaak dicht als lucht okee is. Vooral als we toch naar bed gaan en niet eens aanwezig zijn. Ook omdat het voelbaar tocht, maar dat komt omdat aan de andere kant de voordeur zit die is krom getrokken (typische nadelen van nieuwbouwhuis), waar ik nog een tochtstrip moet plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

2 kuub gas verstook voor het vullen van een bad.
Niet inhoud van 2 kuub denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh, nu zie ik het. Ik was niet duidelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hjs schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 12:10:
2 kuub gas verstook voor het vullen van een bad.
Niet inhoud van 2 kuub denk ik :+
Oh haha dat zou kunnen gas geen water :) oeps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ook interessant: de kostprijs van elektriciteit die het ding producteert wordt niet bekend gemaakt (maar zal rond de 20$ct liggen) en kan dus alleen uit omdat hij altijd levert op het allerduurste moment van de dag.
Wat niet alleen daar een voordeel is maar ook bij onze oosterburen zorgt dit proces ervoor dat de gemiddelde groothandelsprijzen onder druk staan. :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad waar, maar Duitsland is niet zo verslaafd aan de airco. De middaguurpiek in een tropisch zal hierdoor vast wel flink groter zijn.

Maar het is duidelijk: bij een toenemend percentage wel voorspelbare maar niet regelbare duurzame opwek zal efficiënte (lange afstands-)distributie, vraagsturing en uiteindelijk ook opslag noodzakelijk worden. Maar dat lijkt me niet iets waar we gisteren achter zijn gekomen, dat hadden we al een tijdje kunnen bedenken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Vraagsturing was lang geleden al bedacht om de kolenbakken efficienter te laten lopen ;)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Interessante grafiekjes over de ontwikkelingen in de elektriciteitsvoorziening als gevolg van de Energiewende (het plan om kern- en fossiele energie uit te faseren) bij de oosterburen:

http://reneweconomy.com.a...s-energy-transition-15022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38
Ja , prachtig

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:44
Identiteitsfraude data van de slimme meter

Welke journalist? heeft die een artikel geschreven? benieuwt welke app die gebruikt heeft?
(zou die Annainzicht gebruikt hebben, waarvoor je alleen meternummer nodig hebt?)

Edit: staat ook al op front tweakers

[ Voor 19% gewijzigd door Domba op 29-01-2015 16:13 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:00:
Interessante grafiekjes over de ontwikkelingen in de elektriciteitsvoorziening als gevolg van de Energiewende (het plan om kern- en fossiele energie uit te faseren) bij de oosterburen:

http://reneweconomy.com.a...s-energy-transition-15022
Kanttekening:
"Contrary to expectations of the nay-sayers, Germany has increased its energy exports after the nuclear phase out …."
Export van welke modaliteiten? Als dat op momenten is dat de zon flink schijnt en er dus een flinke PV overproductie is, is dat dan een goed ding? Want wat gebeurt er als je buurlanden opeens dezelfde mix in hun energieproductie hebben?

"Which has led to some interesting days of generation. These two landmark days show record renewable contribution and record solar contribution."
Je moet er het renewable energy rapport van het Fraunhofer naast leggen om te zien of dit zo geweldig is. 11 mei: de export overstijgt de eigen productie op conventionele middelen. Ofwel: overproductie van wind en PV. En dit komt vaker voor.

Ik zeg niet dat PV- en windenergie slecht is, maar ook dit rapport is niet compleet, en als je meer volledig kijkt dan zie je dat opslag (of afschakeling) onderhand nodig wordt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Afschakeling kunnen ze toch al? maar ja als het simpel ge-exporteert kan worden is dat goed koper.
Opslag is er ook al ( piek buffer voor dag en nacht stroom), moet alleen flink worden vergroot.
Maar ook daarvoor geld zolang Duitsland het nog over de grens kwijt kan is dat geen prio.

Buffer is leuk maar zolang je nog fossiel kan afschakelen niet nodig? Alleen korte termijn buffer of tijdelijk afschakelen omdat de fossiele installaties niet zo snel kunnen schakelen. Maar ja die fossiele stroom is inmiddels zo goedkoop dat ze dat niet willen.

Nederland <> Europa heeft de eerste 10? jaar dit probleem nog niet (met de huidige groei).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Domba schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:05:
Identiteitsfraude data van de slimme meter

Welke journalist? heeft die een artikel geschreven? benieuwt welke app die gebruikt heeft?
(zou die Annainzicht gebruikt hebben, waarvoor je alleen meternummer nodig hebt?)

Edit: staat ook al op front tweakers
Ik heb het volgens mij al één of twee keer eerder gepost, maar voor eenieder die zich bezighoudt met de materie rondom de zogenaamde "slimme" meter is het boek Blackout van Marc Elsberg een aanrader. Een roman, dus fictie, en zeker niet perfect, maar het baseert zich wel op de werkelijke problematiek rondom de "slimme" meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:12:
[...]

Kanttekening:
"Contrary to expectations of the nay-sayers, Germany has increased its energy exports after the nuclear phase out …."
Export van welke modaliteiten? Als dat op momenten is dat de zon flink schijnt en er dus een flinke PV overproductie is, is dat dan een goed ding? Want wat gebeurt er als je buurlanden opeens dezelfde mix in hun energieproductie hebben?
Dat is een aanname van jou, eentje die veelgehoord is, maar die niet per definitie correct is. Drie redenen waarom die aanname incorrect is en de exporten gebaseerd zijn puur op economische gronden en niet op aanbod.

De export naar het buitenland wordt niet gedreven door overtollige energie maar is vrijwel volledig prijsgestuurd en de groothandelsprijs is in Duitsland vrijwel het hele jaar door lager dan de buurlanden, waaronder Nederland. Nederland importeerd dan ook 365/24/7 volle bak uit Duitsland (bron: TenneT) en heeft dus niks met en zon- of wind overschot van doen. De groothandelsprijs is weer gebaseerd op de marginale kosten en de merit order curve die door de toename van zon- en wind steeds prijsgunstiger wordt.

Ook is Duitsland vrijwel het hele jaar lang netto exporteur, behalve in juli. Zie Fraunhofer. Frankrijk is een grote variabele netto importeur van Duitse stroom die zeker in de winter temperatuurgestuurd is (veel elektrische verwarming in Frankrijk).

De gemiddelde prijs voor de Duitse exporten is hoger dan die van hun importen.
"Which has led to some interesting days of generation. These two landmark days show record renewable contribution and record solar contribution."
Je moet er het renewable energy rapport van het Fraunhofer naast leggen om te zien of dit zo geweldig is. 11 mei: de export overstijgt de eigen productie op conventionele middelen. Ofwel: overproductie van wind en PV. En dit komt vaker voor.
Overproductie van wind en PV is op dit moment technisch (en wettelijk) niet mogelijk. De maximale productie van wind en/of zon is simpelweg nog nooit boven de vraag geweest (maximale productie op 11 mei was 80% van de vraag), en dus is er geen overproductie. Als zon en wind meer produceren dan conventioneel dan heet dat geen overproductie maar gewoon marktaandeel en is bovendien het doel van de energietransitie.

Bovendien is in Duitsland verplicht om duurzame energie af te nemen waardoor wettelijk traditionele bronnen 'gereduceerd' zijn tot het opheffen van aanbod duurzaam en vraag. Exporten staan daar (helaas) weer los van. Helaas, omdat de goedkope bruinkool op deze manier zijn weg naar het buitenland vind en daardoor meer gestookt wordt dan zonder de exporten.

Zie ook dit artikel met de nodige links en uitleg.
Ik zeg niet dat PV- en windenergie slecht is, maar ook dit rapport is niet compleet, en als je meer volledig kijkt dan zie je dat opslag (of afschakeling) onderhand nodig wordt.
Zulk soort voorspellingen werden al geroepen toen er nog minder dan 1% duurzame energie aanwezig was en is grotendeels een broodje aap gebleken. Slechts minder dan 1% van de duurzame productie wordt op dit moment gecurtailed. Wat is jouw bron voor de noodzaak van opslag of afschakeling onderhand?

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 29-01-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

WoudseHoeve schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:24:
Afschakeling kunnen ze toch al? maar ja als het simpel ge-exporteert kan worden is dat goed koper.
Precies. Leuk in dit verband is het volgende filmpje en let op wat de National Grid man zegt over afschakelen van centrales.

https://www.youtube.com/watch?v=vX0G9F42puY
Opslag is er ook al ( piek buffer voor dag en nacht stroom), moet alleen flink worden vergroot.
Maar ook daarvoor geld zolang Duitsland het nog over de grens kwijt kan is dat geen prio.
Uiteindelijk zal er inderdaad aardig wat opslag nodig zijn. Maar zelfs in de 100% renewables studies varieren de aannames en dus de hoeveelheden benodigde opslag enorm. Er valt in ieder geval nog veel groeiruimte te winnen door de hoeveelheid must-run capaciteit te reduceren.
Nederland <> Europa heeft de eerste 10? jaar dit probleem nog niet (met de huidige groei).
Ik verwacht ook niet dat buffering op korte termijn (10 jaar) een serieus probleem/onderdeel van de Energiewende is. Wel verwacht ik de komende jaren op dit vlak veel ontwikkeling, nieuws en een reeks kleine pilot-installaties de revue zien te passeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En dan staan ze in Den Haag, of eigenlijk overal buiten 't noord-oosten, gek te kijken dat wij Groningers geen vertrouwen hebben in de politiek en de NAM als het gaat om de gaswinning.

Maar goed, dat VVD-poppetje is van z'n post ontdaan en er zit een ander poppetje.
Er zal pas wat veranderen wanneer het gas op is. Dan zullen ze in elk geval de schijn niet meer ophouden.
Tot die tijd is het maar hopen dat de kracht van de bevingen niet veel groter wordt.
* TD-er heeft vandaag de brief van de gemeente binnengehad. De WOZ-waarde is inmiddels zo'n 40k lager dan in 2011. Zo duurzaam is het Groningse gas.
Als zoethoudertje mag ondergetekende wel voor max. 4000 euro zonnepanelen uitzoeken (of nieuwe ketel/dubbelglas/isolatie/etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me thinking : een `leegte` onder groningen ?
/me kijkt naar buiten <ziet boortoren met injectie>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 22:13:
* TD-er thinking : een `leegte` onder groningen ?
* TD-er kijkt naar buiten <ziet boortoren met injectie>
Oh, ze hebben genoeg ideeen wat er in de grond gestopt kan worden. Incl. radioactief afval.
Dat geeft de burger vertrouwen...
Dergelijk afval in een grond gaan stoppen die nu al niet stabiel is en waarvan ze eigenlijk niet eens de exacte samenstelling kennen.
Sterker nog, de diepte van de bevingen staan elke keer braaf op 3 km diepte op de KNMI-pagina, maar dan zou je bevingen van 1.5 op de Richter-schaal niet over zo'n groot gebied kunnen voelen.
* TD-er kan inmiddels met max. 0.2 marge inschatten hoe zwaar een beving is geweest. (uitgaande van de cijfers die achteraf op de KNMI-site verschijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
ach... bij mij is er ook al zo'n 26k van de WOZ waarde af sinds 2011... (dat is zo'n 14%!)
Ik zit in Dordrecht, dus dat heeft zich niet beperkt tot groningen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 16:42:
[...]
Dat is een aanname van jou, eentje die veelgehoord is, maar die niet per definitie correct is. Drie redenen waarom die aanname incorrect is en de exporten gebaseerd zijn puur op economische gronden en niet op aanbod.
En wat doe je als je x GW aan PV/wind opwekt maar je land maar x-10 GW verbruikt? Dan moet je afschakelen of exporteren.
[...]
Overproductie van wind en PV is op dit moment technisch (en wettelijk) niet mogelijk. De maximale productie van wind en/of zon is simpelweg nog nooit boven de vraag geweest (maximale productie op 11 mei was 80% van de vraag), en dus is er geen overproductie. Als zon en wind meer produceren dan conventioneel dan heet dat geen overproductie maar gewoon marktaandeel en is bovendien het doel van de energietransitie.
Je begrijpt niet wat ik zeg. Zie boven: met overproductie bedoel ik te zeggen: meer produceren aan PV en wind dan je in je land nodig hebt. Misschien is het een kwestie van terminologie, maar zeggen dat overproductie van PV technisch niet mogelijk is is hoogstens een kwestie van hoe je overproductie definieert. Als je meer vermogen produceert dan afgenomen wordt gaan de spanning en de frequentie omhoog. Dat is een ongewenste situatie. Omvormers zullen zich automatisch uitschakelen, maar als dat gebeurt wil dat volgens mij zeggen dat je teveel produceert.
[...]

Zulk soort voorspellingen werden al geroepen toen er nog minder dan 1% duurzame energie aanwezig was en is grotendeels een broodje aap gebleken. Slechts minder dan 1% van de duurzame productie wordt op dit moment gecurtailed. Wat is jouw bron voor de noodzaak van opslag of afschakeling onderhand?
Ik hoop niet dat je denkt dat ik zeg dat het nu een probleem is. Ik denk echter wel dat als alle landen rond Duitsland dezelfde opwekmix hebben het een probleem kan zijn.
Dat duurt nog wel even, dus het is nog geen probleem.
Het risico is dat je de regeling van spanning en frequentie niet meer in de hand hebt maar afhankelijk moet zijn van of en wanneer decentrale opwekkers zich afschakelen.

En leuk dat het grotendeels een broodje aap is geweest. Nogmaals: het is nu geen probleem. IMHO steek je je kop in het zand als je zegt dat het nooit een probleem gaat worden.
Denemarken zal een leuke case blijken en ik vind het heel erg goed wat ze van plan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Maassluip,

volgens mij begrijp je Styno verkeerd.
Er is nu geen sprake van overproductie door wind/PV in Dld. Dld produceert meer dan ze verbruikt omdat ze dit goedkoop kan en dus geld verdient met de export. Als Dld zou willen zouden ze alle kabels met het buitenland kunnen kappen en volledig als eiland gan functioneren. Zonder 1 enkel probleem. Het levert alleen wel minder op dan wat ze nu doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 07:43:
[...]

En wat doe je als je x GW aan PV/wind opwekt maar je land maar x-10 GW verbruikt? Dan moet je afschakelen of exporteren.
Klopt. In wezen is dat niks anders dan de situatie zonder renewables. NL heeft een traditionele (fossiel/kern) capaciteit van ~20 GW maar een piekverbruik van ~14 GW. Duitsland heeft een traditionele capaciteit van ruim 100 GW en een piekverbruik van ~70 GW.

Afschakelen is de normaalste zaak van de wereld maar nog niet van toepassing op renewables (onder normale omstandigheden) omdat renewables op de meest gunstige dag van vorig jaar hooguit 80% haalden. Meer dan eens per jaar meer dan honderd procent duurt nog wel de nodige jaren.
Je begrijpt niet wat ik zeg. Zie boven: met overproductie bedoel ik te zeggen: meer produceren aan PV en wind dan je in je land nodig hebt. Misschien is het een kwestie van terminologie, maar zeggen dat overproductie van PV technisch niet mogelijk is is hoogstens een kwestie van hoe je overproductie definieert. Als je meer vermogen produceert dan afgenomen wordt gaan de spanning en de frequentie omhoog. Dat is een ongewenste situatie. Omvormers zullen zich automatisch uitschakelen, maar als dat gebeurt wil dat volgens mij zeggen dat je teveel produceert.
Klopt maar is PV daarvan de oorzaak? De oorzaak ligt uiteraard ook bij de overige traditionele opwek die op dat moment teveel produceert. En dan komt de wet om de hoek kijken: duurzaam heeft voorrang op het net. Dus als er afgeschakeld moet worden vanwege overproductie dan betreft dit in eerste instantie de traditionele centrales.
Ik hoop niet dat je denkt dat ik zeg dat het nu een probleem is. Ik denk echter wel dat als alle landen rond Duitsland dezelfde opwekmix hebben het een probleem kan zijn.
Dat duurt nog wel even, dus het is nog geen probleem.
Inderdaad, en tot die tijd vind ik dat we volle bak duurzame energie moeten installeren.
Het risico is dat je de regeling van spanning en frequentie niet meer in de hand hebt maar afhankelijk moet zijn van of en wanneer decentrale opwekkers zich afschakelen.
Ik heb het vermoeden dat jij denkt dat zon en wind niet regelbaar zijn maar het tegenovergestelde is waar. Geen enkele centrale laat zich zo makkelijk terug regelen als PV, op kleine afstand gevolgd door moderne wind (positieve regelruimte is ook mogelijk maar wordt bij wind eigenlijk nog niet toegepast, vanwege de reductie in totale opwek). Zoals ik eerder schreef: (grootschalig) PV en wind zijn in Duitsland verplicht om ook cruciale griddiensten te leveren als reactief vermogen, frequentie- en voltageregeling en zijn daar bovendien uitermate geschikt voor.
En leuk dat het grotendeels een broodje aap is geweest. Nogmaals: het is nu geen probleem. IMHO steek je je kop in het zand als je zegt dat het nooit een probleem gaat worden.
Denemarken zal een leuke case blijken en ik vind het heel erg goed wat ze van plan zijn.
Oh, maar je zult van mij niet horen dat het doel van 100% duurzaam nooit problemen zal geven. Waarom denk je dat ik m'n kop zo in het zand steek?

Ik zie alleen dat Duitsland en Denemarken steeds meer stapjes in de goede richting zetten (wetgeving, technische eisen, reduceren van must-run, enz.) waardoor er meer ruimte ontstaat voor variërende opwek varianten. Ik ben voor een feitelijke discussie, dus als je zegt dat "onderhand opslag of afschakeling nodig is", terwijl de praktijk uitwijst dat zeker van afschakeling nauwelijks sprake is, dan zie ik zulke argumenten het liefst onderbouwd. Vandaar mijn vraag naar een bron.

De 'duurzaam gaat een probleem worden' is trouwens een oud adagium. Zo werd in een advertentie uit 1990 geclaimd dat Duitsland nooit meer dan 0.9% uit duurzame energie kunnen krijgen. Die grens schuift sindsdien telkens een stukje op al naar gelang de praktijk anders uitwijst. Overigens zijn er al diverse serieuze studies waaruit blijkt dat 100% mogelijk is (met ondermeer hulp van opslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 09:40:
[...]

Ik heb het vermoeden dat jij denkt dat zon en wind niet regelbaar zijn maar het tegenovergestelde is waar.
Natuurlijk is het wel regelbaar. Je schakelt de omvormer uit en je hebt geen opwek meer. Opstarten en afschakelen is in een paar seconden gebeurd. Het punt is dat de controle erop minder is en het reactief is. PV schakelt uit zichzelf pas af als de spanning of de frequentie oplopen en zich buiten de bandbreedte bevinden terwijl die in de huidige situatie actief gereguleerd worden.
Wanneer schakelt een PV omvormer zichzelf uit? Volgens mij zitten de meeste omvormers op +/- 4-5Hz, terwijl dat groottes zijn dat er normaal al lang hele centrales zijn afgeschakeld.
Natuurlijk zijn er ook grotere PV installaties die wel extern afgeschakeld kunnen worden, maar dat zijn opwekkers en geen verbruikers (consumenten).
De 'duurzaam gaat een probleem worden' is trouwens een oud adagium.
Ik zeg ook niet dat het een probleem gaat worden, ik zeg dat als je niets doet het een probleem kan worden. In het verleden is ook al gebleken dat zonder aanpassingen het een probleem was geworden (alleen al uitbreiding van transportcapaciteit). Dat wil niet zeggen dat het een probleem gaat worden (nogmaals: lees wat ik schrijf) maar wel dat je moet reageren op de veranderende situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 10:48:
[...]

Natuurlijk is het wel regelbaar. Je schakelt de omvormer uit en je hebt geen opwek meer. Opstarten en afschakelen is in een paar seconden gebeurd. Het punt is dat de controle erop minder is en het reactief is. PV schakelt uit zichzelf pas af als de spanning of de frequentie oplopen en zich buiten de bandbreedte bevinden terwijl die in de huidige situatie actief geruleerd worden.
Wanneer schakelt een PV omvormer zichzelf uit? Volgens mij zitten de meeste omvormers op +/- 4-5Hz, terwijl dat groottes zijn dat er normaal al hele centrales worden afgeschakeld.
Natuurlijk zijn er ook grotere PV installaties die wel extern afgeschakeld kunnen worden, maar dat zijn opwekkers en geen verbruikers (consumenten).
Ik verzoek je om de links in mijn vorige reactie te lezen. Bovenstaande is om meerdere redenen veel te simplistisch.

Het gaat om veel meer dan alleen botweg afschakelen wanneer het grid zich buiten gestelde parameters begeeft. Sterker nog: dat botweg afschakelen is voor de grid-stabiliteit bijzonder ongewenst als er veel PV capaciteit is.

Je kunt PV omvormers op elk gewenst vermogen regelen als dit nodig mocht zijn (gegeven voldoende zoninstraling). Zo is het geen enkel probleem om een omvormer slechts 20% te laten afgeven terwijl de aangesloten panelen 100% kunnen leveren. Het is puur een kwestie van software en coordinatie. Een eenvoudige uitvoering hiervan is in Duitsland al praktijk waar installaties <30 kW verplicht zijn om slechts 70% van het maximum vermogen te leveren. En waar installaties >30 kW gecoordineerd in stappen vermogen moeten kunnen reduceren.

Omvormers bieden juist prachtige kansen om de kwaliteit van het grid beter te maken dan ooit tevoren omdat alle parameters razendsnel en gedistribueerd over het hele grid te optimaliseren zijn.
Ik zeg ook niet dat het een probleem gaat worden, ik zeg dat als je niets doet het een probleem kan worden. Dat wil niet zeggen dat het een probleem gaat worden (nogmaals: lees wat ik schrijf) maar wel dat je moet reageren op de veranderende situatie.
Uiteraard. We zitten in een energietransitie van enkele grote centrale installaties naar veel kleine decentrale installaties, daarbij zullen zaken veranderen en men zal de vinger aan de pols moeten houden en dat gebeurt natuurlijk ook. Voor de grid-operators is dat hun core-business en dus business as usual. De grid-operators zien dat niet als een probleem voor de nabije toekomst. Zie bijvoorbeeld deze studie waarbij diverse grid-operators (TSO's) van over de hele wereld gevraagd zijn naar de problemen en oplossingen (best-practices) die ze tot op heden tegengekomen zijn.
In het verleden is ook al gebleken dat zonder aanpassingen het een probleem was geworden (alleen al uitbreiding van transportcapaciteit).
Bron? Maargoed, noodzaak voor nieuwe transport capaciteit is van alle tijden, ook toen er nog nauwelijks duurzame energie aanbod was. Dus dat is op zich niet bijzonder of ongewenst.

Her en der zal het grid inderdaad om technische redenen aangepast moeten worden (het huidige grid is gebouwd voor de grote centrale installaties) maar uitbreiding van de capaciteit is niet alleen technisch. Handel in stroom en de transport van stroom is big business en veel nieuwe capaciteit wordt ook toegevoegd puur voor de handel. Niet alleen voor renewables maar ook om de steeds groter wordende restcapaciteit van bijv. bruinkoolcentrales te kunnen transporteren naar de rest van Europa.

[ Voor 5% gewijzigd door styno op 30-01-2015 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

styno schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 11:33:
[...]

Omvormers bieden juist prachtige kansen om de kwaliteit van het grid beter te maken dan ooit tevoren omdat alle parameters razendsnel en gedistribueerd over het hele grid te optimaliseren zijn.
Ja goh, maar zoals je zelf al aangeeft: kleine installaties die nu geïnstalleerd zijn hebben dat niet. Die zul je moeten aanpassen danwel regelgeving er voor moeten maken.
Zoals ik dus al zeg: je moet wel aanpassen aan de veranderende situatie.
Nogmaals: ik zeg niet dat er nu een probleem is, maar als je niets doet kun je wel een probleem krijgen.
[...]
Bron? Maargoed, noodzaak voor nieuwe transport capaciteit is van alle tijden, ook toen er nog nauwelijks duurzame energie aanbod was. Dus dat is op zich niet bijzonder of ongewenst.
Bron voor wat? Dat er transportcapaciteit bij moest om bijvoorbeeld de productie aan windenergie uit noord-Duitsland te transporteren? De NDR heeft een heel dossier.
Voor PV zal dat minder een probleem zijn, maar wat gebeurt er als iedereen 3 kWp op het dak heeft liggen en de zon lekker schijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niets gebeurt er dan, want onze vraag is waanzinnig hoog.
het probleem bestaat nog lang niet, stad van de zon en het dagverbruik van .nl of .de bewijst dat.
tegen de tijd dat dit een probleem kan worden zit ik in de bejaardensoos.
ik zeg probeer het eerst thuis maar eens voor mekaar te krijgen dat overschot, dan de straat, dan de wijk, etc.

en dan nog, je bent hollander, je betaald er toch dik voor aan de netbeheerder, regel het maar dan.
overigens doet het probleem zich ook voor met wegen/verkeersstromen, of dat dan weer niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De vraag is helemaal niet waanzinnig hoog. De gemiddelde afname van een huishouden is 380 Watt (Nibud: 3340 kWh per jaar, moeten we echt overal een bron voor geven?). Als iedereen daar 3 kW aan productie tegenoverzet wil ik wel zien wat er gebeurt.
De stad van de zon is er op ingericht en dat is dus precies wat ik zeg: je moet de infrastructuur er op inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is de stad van de zon niet, gewoon standaard infrastructuur
geloof je me niet ? vraag maar na, bam/noordeloos/vos/senter
http://www.kennishuisgo.n...n/ProjectPage.aspx?id=130
inmiddels zijn er ook 3 enercons aangesloten (2,3MW)
dus 5+2,3+2,3+2,3 en dan ook nog de hvc alkmaar erbij van 5MW
de netspanning is eerder laag en de freq. 49,2 en er gaat niets mis.
in schagen even verderop gaat het soms bijna mis (tekorten), dus al die MW is daar al weer weg.
het is in meerdere rapporten te lezen van tennet en liander.
misschien moet er nu juist wel een hoop pv bij, dan krijgt schagen tenminste dat lelijke trafostation niet erbij dus de benoemde overschotten en bijbehorend probleem is in mijn regio niet aan de orde, in tegendeel, en de regio is er dan eentje met mega veel pv+wind, voor nederlandse begrippen dan.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maasluip schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 12:08:
[...]

Ja goh, maar zoals je zelf al aangeeft: kleine installaties die nu geïnstalleerd zijn hebben dat niet. Die zul je moeten aanpassen danwel regelgeving er voor moeten maken.
Uit mijn link:
Since January 2012:
PV systems >30 kWp must be equipped with a means to curtail power by remote control; compliance required as of grid connection 2009 or later (Retrofit of ~ 50.000 systems)

PV systems <30 kWp have a choice to either reduce injected active power to a maximum of 70 % of the installed capacity or to install the same technical equipment as plants >30 kWp.
Dus alle kleine systemen sinds januari 2012 moeten aan de nieuwe grid kwaliteitseisen voldoen (actieve ondersteuning door PV-inverters). Grotere systemen worden sinds 2009 met terugwerkende kracht afstandbedienbaar. Over een paar jaar vormen de oude niet-regelbare/meehelpende systemen een kleine minderheid en werken de nieuwe systemen actief mee om het grid stabiel te houden zodat de kleine systemen niet trippen.
Bron voor wat? Dat er transportcapaciteit bij moest om bijvoorbeeld de productie aan windenergie uit noord-Duitsland te transporteren? De NDR heeft een heel dossier.
1) Door de sluiting van een reeks kerncentrales in 2011 (vooral in het zuiden) is zowieso meer transport capaciteit nodig van noord naar zuid. 2) De uitbreidingen van nu volgen op een lange periode van achterstallige investeringen in het Duitse grid. 3) De handelsstromen (liberalisering) worden steeds groter (die staan in principe los van vraag/opwek).
Het is makkelijk om die grid-uitbreidingen op conto van windenergie te schuiven maar dat is slechts een deel van het verhaal. Daarnaast zou het uiteraard om grid-redenen beter zijn dat Duitsland de windturbines meer verdeeld over het land.

Het is veel voorkomend op blogs en in de pers om bij problemen in het grid de oorzaak bij windenergie (of PV) neer te leggen zonder de ware gronden te aanschouwen. Neem het voorbeeld van November 2006, als voorbeeld voor de toekomst genoemd in het artikel op NDR, waar de afschakeling van een 380kV lijn i.c.m. een hoog windaanbod voor problemen zou hebben gezorgd. De werkelijke oorzaak was dat de afschakeling een uur eerder dan gepland gebeurde zodat iedereen totaal verrast was en de grid-operator niet volgens de regels de effecten had doorberekend waardoor niet aan de systeemeisen voldaan werd. Was de afschakeling volgens afspraak en regels gebeurd dan was er geen probleem geweest, aldus het onderzoeksrapport, samenvatting.
The load on the network area of E.ON Netz on the evening of 4 November 2006 was
not unusual. Extraordinarily high wind feed-in on that evening can be ruled out as the cause
of the overloading of the Landesbergen - Wehrendorf line.
Overigens was de windcapaciteit in 2006 slechts 58% van de huidige capaciteit in Duitsland en de gridstabiliteit in Duitsland is nu nog beter dan toen. Wederom een artikel met doemprojecties die tot dusver niet uitgekomen zijn dus.
Voor PV zal dat minder een probleem zijn, maar wat gebeurt er als iedereen 3 kWp op het dak heeft liggen en de zon lekker schijnt?
Leuke hypothetische vraag. Ik verwacht dat tegen die tijd (over 10+ jaar) sterk verbeterde DSM en dat per huishouden een paar kWh storage rendabel is. Veel hogere zelfconsumptie dus.

Edit:
Overigens verbaasd het me niet dat het grid juist stabieler lijkt te worden met meer RE aandeel: steeds beter voorspelbare gedistribueerde RE-capaciteit is veel minder vatbaar voor grootschalige verrassingen dan enkele grote 1000+ MW centrales die volledig onvoorspelbaar binnen een paar ms van het grid vallen (bijv. transformator trip of -voor kerncentrales- automatisch noodafschakeling).

[ Voor 6% gewijzigd door styno op 30-01-2015 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/2015-01-30%2014.40.20.jpg
Zo met die sneeuw is het weer leuk om te zien waar de sneeuw wel blijft liggen en waar niet niet (goed) geïsoleerd is. Ondanks de warrige foto (genomen vanaf de galerij) is duidelijk te zien bij welk huis de sneeuw nog ligt en waar niet.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MK1o2 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:13:
[afbeelding]
Zo met die sneeuw is het weer leuk om te zien waar de sneeuw wel blijft liggen en waar niet niet (goed) geïsoleerd is. Ondanks de warrige foto (genomen vanaf de galerij) is duidelijk te zien bij welk huis de sneeuw nog ligt en waar niet.
Te gemakkelijke conclusie. Mijn buurman heeft iets beter isolatie als mijn andere buurman. Maar de ene zijn 2 mensen die zelden boven zijn, laat staan op zolder.. De andere buurman heeft zijn zolder opgeknapt (met isolatie, maar dat had beter gekund dat wel) en daar hebben twee tieners hun kamer en staat in een voorportaaltje ook nog de condens droger. Jij raden waar de sneeuw eerste weg is.

Is dat trouwens Best?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:27
Cyberpope schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 15:30:
[...]

Te gemakkelijke conclusie. Mijn buurman heeft iets beter isolatie als mijn andere buurman. Maar de ene zijn 2 mensen die zelden boven zijn, laat staan op zolder.. De andere buurman heeft zijn zolder opgeknapt (met isolatie, maar dat had beter gekund dat wel) en daar hebben twee tieners hun kamer en staat in een voorportaaltje ook nog de condens droger. Jij raden waar de sneeuw eerste weg is.

Is dat trouwens Best?
Nee, is in Krommenie.

Maar het is wel erg opvallend dat het maar een paar huizen zijn waar de sneeuw nog echt ligt, en de andere daken is vrijwel alles weg. Het zijn allemaal vrijwel identieke huizen uit 1970. Zal ongetwijfeld invloed zijn van al dan geen bewoning op zolder, maar ik neem niet aan dat het voor alle huizen geldt.

Maar vond het sowieso opvallend dat op het ene huis nog wel sneeuw lig en en bij de buren totaal niets meer.

[ Voor 5% gewijzigd door MK1o2 op 30-01-2015 16:01 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo ziet kennelijk een hennepplantage eruit bij winters weer: http://www.dumpert.nl/med.../zoek_de_tuinierdert.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
NovapaX schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 22:19:
ach... bij mij is er ook al zo'n 26k van de WOZ waarde af sinds 2011... (dat is zo'n 14%!)
Ik zit in Dordrecht, dus dat heeft zich niet beperkt tot Groningen.
40k is hier 20%. (huis van 2 ton)
En ik weet dat de huizen landelijk goedkoper zijn geworden.
Het is gewoon de frustratie dat je weet dat je je huis hier niet meer kunt verkopen als je zou willen/moeten.
In het dorp staat een aantal huizen al meer dan 3 a 4 jaar te koop en je ziet steeds vaker van die houten steunberen rondom huizen staan en Henk Kamp gisteren weer zeggen dat ze gewoon vast blijven houden aan de eerder gestelde productie.
De huidige opgaaf van de gemeente is trouwens zonder eventuele bevingsschade mee te nemen. Je kunt namelijk bezwaar maken bij een bepaald loket onder vermelding van je schaderapport en dan zal je bezwaar sneller in behandeling worden genomen. Ik ga daar echter geen gebruik van maken, want mocht er een keer echt iets groots gebeuren, waardoor de NAM/overheid zal moeten lappen, dan kun je volgens mij beter geen te lage WOZ hebben. Dan ben je dubbel genaaid. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@TD-er, maar heb je los van WOZ daling ook echt al schade geleden aan je huis? Dus een schade rapport waarmee je de WOZ naar beneden zou kunnen krijgen?

Ik moet zelf WOZ waarde ook nog naar beneden krijgen, maar ik beschouw het maar als een luxe probleem, gezien ik de genoemde Groningse problematiek niet heb. En dan de pion genaamd Henk Kamp die gewoon vrolijk verteld door te gaan met de gaswinning.

(ik heb zelf nieuwbouw gekocht in de randstad, en sta nu perplex van de WOZ waarde. Als deze WOZ waarde ook maar enigzins in de buurt zou komen van daadwerkelijke waarde is het alsnog een luxe probleem, want dan zitten we lekker. Maar het is wel veel meer belasting betalen op een waarde die een stuk hoger is dan aanschaf)
Hilarisch, wat slecht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

TD-er schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 22:18:
[...]

Oh, ze hebben genoeg ideeen wat er in de grond gestopt kan worden. Incl. radioactief afval.
Dat geeft de burger vertrouwen...
Dergelijk afval in een grond gaan stoppen die nu al niet stabiel is en waarvan ze eigenlijk niet eens de exacte samenstelling kennen.
Over in de grond stoppen gesproken.
Henk Kamp gaat hier in Twente helemaal los en geeft overal vergunning voor af.
- Gasolie in lege zoutholtes
- Vliegas in lege zoutholtes
- Vervuild boorwater van de NAM in Drenthe wordt hier opgeslagen in lege gasputten.

Het is een grote schande voor de maatschappij deze man.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar zo'n man is ook alleen maar een katvanger voor deze ellende, lijkt mij. Hoe dan ook, trieste zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

EZ verleent de vergunningen voor deze rotzooi.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:34

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Analyse van de Groninger krant

http://www.groningerkrant...rd-dan-ten-hele-gedwaald/

quote:

En groot deel van de Groningers valt natuurlijk over de NAM, het ministerie van EZ en in het specifiek minister Henk Kamp, maar als we heel eerlijk zijn, zijn alle 150 volksvertegenwoordigers in de Tweede Kamer schuld aan dit voortslepende debacle. Te veel partijbelangen, belangenverstrengeling en niet opgewassen tegen de lobby van grote bedrijven.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 73 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.