JeroenH schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 17:30:
[...]
Da's leuk om te lezen! Ik wist dat er een bootteam bezig was met biovezels, maar ik wist niet dat dat niet beviel.
Kijk, carbonvezels worden momenteel van aardolie gemaakt (als ik wikipedia mag geloven), en dat is niet duurzaam, in die zin, dat die bron ooit opdroogt. Maar juist daarom lijkt recycling me een uitstekende duurzaamheidsslag, samen met onderzoek hoe je carbonvezels uit andere, meer duurzame bronnen kunt maken.
Dit doet me denken aan de European Solar Challenge van afgelopen keer. Daar moesten de solar (auto) teams een presentatie geven wat er nou zo innovatief aan hun auto/team/concept was. Solar Team Twente gaf een presentatie over o.a. hun carbonvezels die de lichtste en sterkste ter wereld zijn. Als ik het me goed herinner werden de vezels gemaakt in Zweden, geweven in Japan en geprepregd in Engeland. Voor die vezels weet ik zeker dat er meer aardolie in het transport zit dan in de vezels zelf.
Verder wordt recyclen van carbonvezels volgens mij nog niet veel gedaan, dus daar zou voor jullie als zonnebootteam een stuk innovatie kunnen zitten.
Ik geef het het stempel duurzaam (voor wat dat waard is

).
Groeten uit Abu Dhabi, waar de Abu Dhabi Solar Challenge in volle gang is:
[
afbeelding]
Meer natuurlijk op
www.solarracing.org (nu stukje aan het typen over vandaag) en heel veel foto's op Twitter
@solarracing_org
Hey Jeroen,
ik zit je mooi te volgen, ook geweldig dat je zo'n toegang tot de teams hebt! zeer interessant!
Wij (VHL-Nordwin team) zijn 1 van de 3 teams die met biovezel werkte.
Het HVA team (ook biovezel) en Avans hogeschool (vlas geloof ik) werken er ook mee. De boot van Avans is vorig jaar gebouwd en zal denk ik komende race ook meedoen. HvA is van plan een 2-persoons (B-klasse) boot te bouwen op draagvleugels. Hier is ook veel sterkte voor nodig, meer dan het flexibele biovezel.
Daar komt bij dat zover ik weet zowel HVA als wij een biologisch afbreekbare polyesterhars hebben gebruikt. Dit levert ook lagere sterkte op.
Voor ons was het best simpel. Het team van oud-studenten heeft een boot van carbon gebouwd van onze mal, en deze is maar liefst 30% lichter als die van ons.
Daarnaast waren er een paar punten waar we ons zorgen om maakten.
Onze boot was zeer lichtgewicht gebouwd, (36kg voor de hele romp van 6mx1,7m) van biovezel en bij de race in Monaco kwam er wat water in de boot. Het gewicht van dit water zorgde er gewoon voor dat de hele boot meeboog met de golven, iets wat de prestaties ook niet ten goede komt.
Aangezien onze romp tijdens transport beschadigd is geraakt moeten wij nu een nieuwe bouwen. Met het wegvallen van onze biovezel sponsor zijn we al om ons heen gaan kijken en nu kwamen wij dit gerecycled carbon tegen.
Het zit iets anders in elkaar (de vezels lopen alle kanten op), en haalt ongeveer 70-80% van de sterkte van normaal carbon maximaal.
Normaal carbon wordt vaak inderdaad op oliebasis gemaakt. Echter kost het ook heel veel energie om te maken, dat was het grootste probleem wat onze school er ook mee had (het team is opgezet vanuit een Milieukunde opleiding, dus dan moet je wel wat duurzaam zijn natuurlijk

)
Daarom lijkt gerecycled materiaal ons een stuk beter, omdat je erg dicht in de buurt komt van de technische eigenschappen van normaal carbon vezel, en toch carbon op een duurzame manier gebruikt in onze optiek.
Daarnaast gebruiken wij kurk en balsahout als kernmateriaal, dus ook dat is duurzamer dan het gewoonlijke schuimmateriaal
en vandaar dus mijn vraag. Wij zien het wel als duurzamer, en ik was benieuwd hoe anderen daar naar kijken