De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:36
Ik zit hier op 100 euro en dan ben ik nog niet klaar met isoleren. Pakte laatst het boekje van de makelaar er eens bij, vorige eigenaar zat op 190 euro gas en 80 euro stroom per maand. Dat is 2040 euro verschil per jaar, in die 5 jaar die ik hier straks woon heb ik de isolatie al lang en breed terugverdiend :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:38
Ha, ja ik ben net verhuisd en ingetrokken in de woning van een oudere dame. Het voorschot is waarschijnlijk gebaseerd op het verbruik van deze dame. Ik ben benieuwd wat we terug krijgen aan het einde van dit jaar.:)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nog mooier is bij m'n vriendin. Vorig jaar maart huisje betrokken, was oorspronkelijk label F, slechte isolatie, slechte kozijnen, ouderwets dubbelglas, gaskachel, geiser. Die is voordat ze het huisje betrok gerenoveerd door de woningbouw:
- spouwmuurisolatie
- kunststof kozijnen
- nieuwe voordeuren, nieuwe portiekdeur
- HR++ glas met enorme spouw
- CW3 keteltje met centrale verwarming
- Flinke laag piepschuim op het dak

De ketel en CV-installatie heb ik getuned, alle lampen heb ik vervangen door LED en vanwege een kleine op komst woont ze sinds 1-1-2015 bij me in en heeft ze de huur opgezegd. Afgelopen week de eindafrekening: 522KWh en 294m3 gas voor dik 10 maanden. In rekening gebrachte voorschotten: 1180, door u te ontvangen: 768,33.
In eerste instantie nog een opzegboete omdat ze blijkbaar een jaarcontract had afgesloten, maar toen ik Essent belde met "Op uw website staat Essent verhuist met u mee, maar Essent woont hier al", is die kwijtgescholden.

Vriendin betaalde in eerste instantie 110 euro per maand, later 100 euro per maand en constant waarschuwingen bij doorgeven van meterstanden dat ze 160 per maand moest betalen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

_JGC_ schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:24:
Nog mooier is bij m'n vriendin. Vorig jaar maart huisje betrokken, was oorspronkelijk label F, slechte isolatie, slechte kozijnen, ouderwets dubbelglas, gaskachel, geiser. Die is voordat ze het huisje betrok gerenoveerd door de woningbouw:
- spouwmuurisolatie
- kunststof kozijnen
- nieuwe voordeuren, nieuwe portiekdeur
- HR++ glas met enorme spouw
- CW3 keteltje met centrale verwarming
- Flinke laag piepschuim op het dak

De ketel en CV-installatie heb ik getuned, alle lampen heb ik vervangen door LED en vanwege een kleine op komst woont ze sinds 1-1-2015 bij me in en heeft ze de huur opgezegd. Afgelopen week de eindafrekening: 522KWh en 294m3 gas voor dik 10 maanden. In rekening gebrachte voorschotten: 1180, door u te ontvangen: 768,33.
In eerste instantie nog een opzegboete omdat ze blijkbaar een jaarcontract had afgesloten, maar toen ik Essent belde met "Op uw website staat Essent verhuist met u mee, maar Essent woont hier al", is die kwijtgescholden.

Vriendin betaalde in eerste instantie 110 euro per maand, later 100 euro per maand en constant waarschuwingen bij doorgeven van meterstanden dat ze 160 per maand moest betalen :X.
Tja dat kan ik. Bij mij kon het nog gekker. Ik heb 4 jaar lang elk jaar meer moeten betalen, zelfs toen in 2013 ik met zonnepanelen begon en nu zelfs meer opwek dan verbruik. Hadden die pipo's van Electrabel ons huis (de hele straat !!!) niet op woonhuis gezet maar op een bijgebouw zoals een garage. Dan loop je per jaar 250 euro aan heffingskorting mis. Dat heeft HEEL VEEL discussie gekost met die lui. Uiteindelijk recent 1000 euro teruggekregen aan teveel betaalde kosten.

In mijn buurt (allemaal nieuwbouw) blijkt volgende de helpdesk meer mensen te wonen die elk jaar veel te veel betalen, maar dit willen zij niet oplossen onder het mom van de 'slapende honden', maar ze willen ook niet zeggen om wie het gaat. Da's ordinaire diefstal!

Blijken dus echt ratten te zien van Electrabel, maar ik ben zo dom geweest vorig jaar weer voor 3 jaar te tekenen, daarna ben ik daar zo snel mogelijk weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zou gewoon een paar briefjes printen en overal in de bus duwen. Inclusief instructie erbij hoe het op te lossen.
En is er geen media in België die daar een stukje over wil maken?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Maasluip schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:48:
Ik zou gewoon een paar briefjes printen en overal in de bus duwen. Inclusief instructie erbij hoe het op te lossen.
En is er geen media in België die daar een stukje over wil maken?
Ik woon in Nederland (Wezep) :)

Heb dat wel overwogen, maar heb geen zin om op deze manier bekend te worden in de buurt. Schijnt dat een paar buren er al wel achter waren gekomen en die hebben het ook niet aan mij verteld...

Heb toen besloten om het maar zo te houden. Ik schiet er niks mee op en een ander kan het blijkbaar ook niet veel schelen. Ik loop het risico dat ik er gedonder mee krijg als ik briefjes ga rondsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hoezo krijg jij er gedonder mee? Je kunt evt ook gewoon anoniem zo'n briefje in de bus drukken.

Maargoed, ik gok niet dat het energiebedrijf er beter van wordt, de korting op energiebelasting wordt uiteindelijk verschaft door de overheid, dus hoe minder mensen die korting krijgen, hoe meer er overblijft voor de rest :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fairy schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:04:
[...]

Ik woon in Nederland (Wezep) :)
:X Ik dacht dat Electrabel alleen maar in België leverde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Electrabel zit ook in Nederland (helaas).

Zodra ik van het contract af kan ga ik naar een leverancier die zijn zaken beter op orde heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Zo ken ik er ook 1 ja:

Toen ik begin 2012 in mijn appartement kwam te wonen, schatte ze me in op 150euro per maand. Uiteindelijk was mijn verbruik maar 900kwh en 400m3 wat ongeveer neer kwam op ongeveer 40 euro in de maand. En met de welkomskorting van 310 euro was het nog uit eindelijk maar 15 euro in de maand :')

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dat 10tje is omdat offgrid helaas nog niet rendabel is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 09:34:
Hadden die pipo's van Electrabel ons huis (de hele straat !!!) niet op woonhuis gezet maar op een bijgebouw zoals een garage.
Is dit niet een zaak van de netbeheerder, niet van de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
_JGC_ schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 10:24:
[..]
Maargoed, ik gok niet dat het energiebedrijf er beter van wordt, de korting op energiebelasting wordt uiteindelijk verschaft door de overheid, dus hoe minder mensen die korting krijgen, hoe meer er overblijft voor de rest :+.
Volgens mij verrekent de energieboer die korting.
Dus als zij die korting niet doorberekenen aan de klant, kunnen ze die mooi in eigen zak steken.
En wat te denken aan teveel betaalde voorschotten niet terugbetalen aan overstappers?

Ja dat is fraude, maar zelfs bedrijven als Greenchoice hebben zich er schuldig aan gemaakt in het verleden. (geen idee of ze dat nog doen)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Voorschotten worden toch verrekend op de jaar- of eindafrekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 11:08:
en dat 10tje is omdat offgrid helaas nog niet rendabel is
Dat tientje is vanwege de vaste kosten voor gas. Als dat weg kan, dan kom je bij een netto verbruik van ongeveer 400 kWh op nul uit. En dat dan zonder actie-kortingen en andere tijdelijke regelingen

Ik zit nu op minder dan 100m3 gas per jaar en geen netto stroomverbruik door het salderen. Dat is dan ongeveer een tentje per maand (dat kan na 2020 weer anders worden).

Terugkomend op het energielabel op basis van de energierekening. Ik heb wel een houtkachel en gebruik deze volop. De CV staat nog steeds uit, warm water komt uit de boiler. En die wordt weer verwarmd met het flinke PV overschot en de douche wtwt. Met twee personen gaat dat voorlopig nog prima.

Eventuele nieuwe bewoners gaan misschien wel weer over op gas ipv hout voor verwarming en hebben een hoger stroomverbruik waardoor de e-boiler niet meer rendabel is. Het gasverbruik gaat dan ook weer omhoog en klopt het verkregen label weer niet.

Een energielabel gebaseerd op passieve maatregelen is wel blijvend. Ik denk dat alleen de isolatie kwaliteit dan overblijft. En die hier redelijk, maar kan een stuk beter. Het tijdelijke label G kan wel naar C, maar veel lager (of was het nou hoger) wordt het niet.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maasluip schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:46:
Voorschotten worden toch verrekend op de jaar- of eindafrekening?
Als het goed is wel ja...

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Tactiek van GreenChoice was destijds om gewoon geen jaarafrekening te sturen als mensen nog geld tegoed hadden. Wat er nu nog van is overgebleven is op 7 november een extra voorschot afschrijven terwijl je contract op 1 november is beeindigd. Die wordt aan het eind nog wel verrekend en een maand later teruggestort, maar wat voor zin dat heeft...

Overigens tot nu toe bij GreenChoice en Essent al meegemaakt dat een voorschot pas de 2e maand na aanvang contract wordt geincasseerd, als je na 1 jaar de afrekening krijgt loop je 1 voorschot achter en mag je bijbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@drielp, is het dan niet mogelijk om dat laatste beetje gasverbruik weg te werken? Want je betaald relatief veel voor dat gas (met vastrecht enzo)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

drielp schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:47:
[...]

Terugkomend op het energielabel op basis van de energierekening. Ik heb wel een houtkachel en gebruik deze volop. De CV staat nog steeds uit, warm water komt uit de boiler. En die wordt weer verwarmd met het flinke PV overschot en de douche wtwt. Met twee personen gaat dat voorlopig nog prima.

Eventuele nieuwe bewoners gaan misschien wel weer over op gas ipv hout voor verwarming en hebben een hoger stroomverbruik waardoor de e-boiler niet meer rendabel is. Het gasverbruik gaat dan ook weer omhoog en klopt het verkregen label weer niet.

Een energielabel gebaseerd op passieve maatregelen is wel blijvend. Ik denk dat alleen de isolatie kwaliteit dan overblijft. En die hier redelijk, maar kan een stuk beter. Het tijdelijke label G kan wel naar C, maar veel lager (of was het nou hoger) wordt het niet.
Je bedoelt 'beter'.

Ik begrijp je idee over het label maar dat is nou juist het idee, zuinig/onzuinig gedrag moet ook beloond/duidelijk worden.

Misschien moet iedereen wel twee labels krijgen, een op basis van het huis en een op basis van persoonlijk gedrag/zuinigheid.

Zoals het label nu is klopt er in ieder geval niet veel van en is het voor vele niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 21:53
Vandaag ook de eindafrekening, zonnepanelen + energiebesparende maatregelen hebben resultaat gehad, 2200 Kwh minder-verbruik, 1400 Kwh komt op het conto van de panelen, 800 Kwh aan stroombesparing door alles van halogeen op led over te zetten. Dat LED-verhaal is overigens pas in de 2e helft van dit jaar gedaan, dus volgend jaar komt er nog eens een flinke schok terug als ik het hele jaar zuinig verlicht.

Dadelijk komt er iemand om een nieuwe ketel te offreren, eens kijken of we daarmee ons schunnig hoge gasverbruik omlaag kunnen krijgen. Het huis heeft al wel het een en ander aan isolatie, maar is gewoon een groot vrijstaand huis.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
SkiFan schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 17:15:
Vandaag ook de eindafrekening, zonnepanelen + energiebesparende maatregelen hebben resultaat gehad, 2200 Kwh minder-verbruik, 1400 Kwh komt op het conto van de panelen, 800 Kwh aan stroombesparing door alles van halogeen op led over te zetten. Dat LED-verhaal is overigens pas in de 2e helft van dit jaar gedaan, dus volgend jaar komt er nog eens een flinke schok terug als ik het hele jaar zuinig verlicht.

Dadelijk komt er iemand om een nieuwe ketel te offreren, eens kijken of we daarmee ons schunnig hoge gasverbruik omlaag kunnen krijgen. Het huis heeft al wel het een en ander aan isolatie, maar is gewoon een groot vrijstaand huis.
Upgrade van HR ketel naar HR ketel zal niet schokkend veel uitmaken. Kijk ook eens hiernaar wil je echt op gas besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
ZuinigeRijder schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 19:39:
[...]

Upgrade van HR ketel naar HR ketel zal niet schokkend veel uitmaken. Kijk ook eens hiernaar wil je echt op gas besparen.
Klopt, maar we hebben nu een ketel van 24 jaar oud, vermoedelijk een VR ketel. Dan maakt het wel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
SkiFan schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 19:43:
[...]

Klopt, maar we hebben nu een ketel van 24 jaar oud, vermoedelijk een VR ketel. Dan maakt het wel veel uit.
Met een airco als warmtepomp bespaar je minimaal 25% t.o.v. HR ketel (en nog meer t.o.v. VR ketel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Snap ik, maar da´s voor de toekomst. Boiler wordt wel gelijk een grote zodat we later aanvullende maatregelen kunnen nemen. Na de ketel zal als volgende wel een collector aangesloten worden, maar, stap voor stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
SkiFan schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 19:48:
Snap ik, maar da´s voor de toekomst. Boiler wordt wel gelijk een grote zodat we later aanvullende maatregelen kunnen nemen. Na de ketel zal als volgende wel een collector aangesloten worden, maar, stap voor stap.
Denk dat het juist nu verstandig is om de goede volgorde te kiezen/te onderzoeken. Makkelijkste is om op fossiele brandstoffen te blijven leunen 8)7 8)7. De aanschafprijs van de HR ketel kan ook meteen voor iets anders gebruikt worden zodat er minder discussie is over TVT....

Wat is de TVT van de HR ketel? Wat is de TVT van een warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
ZuinigeRijder: niet doordrammen, ik kan geen ijzer met handen breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:46

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ZuinigeRijder schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 19:59:
[...]

Denk dat het juist nu verstandig is om de goede volgorde te kiezen/te onderzoeken. Makkelijkste is om op fossiele brandstoffen te blijven leunen 8)7 8)7. De aanschafprijs van de HR ketel kan ook meteen voor iets anders gebruikt worden zodat er minder discussie is over TVT....

Wat is de TVT van de HR ketel? Wat is de TVT van een warmtepomp?
Het lijkt wel een automatische reactie van mensen om direct weer voor het bekende te kiezen. Al het nieuwe is eng waardoor er altijd wel een bezwaar wordt gevonden om toch voor het oude te kiezen.

Ik kan er met mijn hoofd echt niet bij dat men anno 2015 bij een nieuwe verwarmingsinstallatie nog steeds voor een plofketel kiest. Het gas denken zit diep verankerd in ons gedrag :F

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rustig aan, ik zwijg verder. **

stoomlocomotief
typemachine
...
..
2015
Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/-ISydKWcYbSU/T_rqoqK9kuI/AAAAAAAAHek/uQDhJ6VVK7M/s1600/BoilingFrog.png

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Warmtepomp is dan wel een stuk beter dan een HR ketel, ben ik met jullie eens. Maar een nieuwe HR ketel of een nieuwe warmtepomp om je huis mee te verwarmen is nogal een verschil...

Ik bedoel, hoeveel kost de nieuwe ketel, ergens in de range van 1000 tot 2000 ofzo?
Warmtepomp 5000+, hij moet er een vrijstaand huis mee verwarmen dus het zal een aardige moeten zijn.
Moet je niet zomaar voor iemand beslissen vind ik. Plus dat ik vind dat een warmtepomp (net als zonneboiler) meer nut hebben als je eerst al alles aan isolatie hebt gedaan. Daar is vast nog wel wat te halen, met wellicht meer resultaat.

@r_beumer, er wordt nu wel negatief op je gereageerd, maar als je open staat voor de discussie zou je wat meer details kunnen delen over de isolatie van je huis, en oppervlakte en dergelijke. Om te zien wat nuttig is.
Eventueel zou je af kunnen met een jonge tweedehands ketel om iets meer te besparen, en veel meer geld in isolatie te stoppen (daar valt vast nog wel wat te winnen).

Zelf zit ik in een 110m2 huis, voorzien van triple-glas en alles. In mijn geval hebben de heren hierboven denk ik wel gelijk, gooi er meteen een warmtepomp in want dat hat hartstikke mooi gewerkt. Had op z'n minst een leuke bouwoptie kunnen zijn. Maar ik ben er wel negatief over als je een iets ouder groter huis hebt, en waarbij de warmtepomp te hard moet werken. Maar goed, voor dat soort dingen heb je een warmteverliesberekening die je moet maken.

[ Voor 40% gewijzigd door !null op 15-01-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een ieder heeft een toekomst met strategie, maar kies in ieder geval voor iets wat een tvt heeft en doe na de tvt iets wat een verschil maakt voor een ander.
je moet voor al je opties dezelfde voorwaarden stellen, dus als je iets niet kiest omwille van de tvt,
dan moet het alternatief of finale keuze een betere tvt hebben, anders hou je jezelf voor de gek.
bruut isoleren met weer een nieuwe gasketel is een heel goede keuze, later zie je nieuwe opties,
hopelijk is de ketel dan al versleten.

voor het nederlandse gasdenken bestaat een oplossing, vergeet de ketel en richt je warmte in rondom een boilervat, en ga wat stroom opwekken als het kan, de rest komt vanzelf, en de tvt als een kaakstoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mee eens. Voor mijn nieuwe huis met triple glas en Rc 5.0 etc zou een warmtepomp erg mooi werken (hell, ik was zelfs op een warmtepomp aan het bieden in faillisementsveiling, maar niet geworden)
Maar zou ik het nieuw moeten kopen, tja.. dan kan ik voor dat prijsverschil ook wel 2/3e van m'n gasverbruik wegkrijgen middels een zonneboiler. Dan is de warmtepomp wel efficienter dan een ketel (en zou je dan nog steeds wel willen hebben), maar een zonneboiler brengt echt warmte op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Isolatie valt nog wel wat te halen, maar niet schokkend veel meer. Onder de mansardekap kan nog 20 cm glaswol. Een wandje kan nog geisoleerd worden. Spouw (8cm) is al geisoleerd, dak ook goed.

Ketel moet gewoon om leeftijd en storingsgevoeligheid vervangen worden. Huis heeft al dubbel glas. Huis is 9 * 7 meter, 3 etages + kelder, bouwjaar 1928. Vloeroppervlak alles bij elkaar meter of 200.

Huis staat in Dld, dus ik kan niet 100% salderen. Dat maakt een warmtepomp een wat lastiger verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:15
Gewoon dubbel glas isoleert een stuk slechter dan modern HR++ glas. Je gaat van een u-waarde van ~2.6 naar 1.0-1.2, zonder daar heel exotisch glas of hele plastic kozijnen voor te hoeven plaatsen. Daar is dus nog wel wat te halen, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Tijn, zoals ik zei, alles op zn tijd, de ramen zijn in beste Duitse stijl niet heel groot. Achterpui (deuren) is wel HR++, andere ramen heeft nu niet de hoogste prio. Eerst maar eens een nieuwe ketel, dit jaar de mansardekap isoleren, eerst de dingen doen waar het meeste valt te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 20:30:
rustig aan, ik zwijg verder. **

stoomlocomotief
typemachine
...
..
2015
[afbeelding]
Euh..............
Eric, foei je moet beter weten. Iemand die nog een boiling frog gebruikt en bij een bank zit die dit soort verhalen ontkracht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_frog

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

_JGC_ schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 12:55:
Tactiek van GreenChoice was destijds om gewoon geen jaarafrekening te sturen als mensen nog geld tegoed hadden. Wat er nu nog van is overgebleven is op 7 november een extra voorschot afschrijven terwijl je contract op 1 november is beeindigd. Die wordt aan het eind nog wel verrekend en een maand later teruggestort, maar wat voor zin dat heeft...
Dat doen ze nu niet meer. Kreeg afgelopen week een mailtje dat de eindafrekening klaar stond over 345 dagen: 580 Euro krijg ik terug en met hulp van hun webtooltje het voorschotbedrag een stuk realistischer gemaakt (is nu 78 Euro voor een begin jaren 80 hoekhuis).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ollie1965 schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 22:59:
[...]

Euh..............
Eric, foei je moet beter weten. Iemand die nog een boiling frog gebruikt en bij een bank zit die dit soort verhalen ontkracht.

http://en.wikipedia.org/wiki/Boiling_frog
foei geaccepteerd hoor, maar ik verander mijn communicatie, nederland volhard in onzin.
dus.. niet de missionaris uithangen, maar met stroop smeren, en dan de vliegen meppen met hun eigen keuze om op de stroop te gaan zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:48
@ eric: haha ook mooi gezegd. Gezegdes altijd leuk... :P
!null schreef op donderdag 15 januari 2015 @ 21:09:
Warmtepomp is dan wel een stuk beter dan een HR ketel, ben ik met jullie eens. Maar een nieuwe HR ketel of een nieuwe warmtepomp om je huis mee te verwarmen is nogal een verschil...

Ik bedoel, hoeveel kost de nieuwe ketel, ergens in de range van 1000 tot 2000 ofzo?
Warmtepomp 5000+, hij moet er een vrijstaand huis mee verwarmen dus het zal een aardige moeten zijn.
Moet je niet zomaar voor iemand beslissen vind ik. Plus dat ik vind dat een warmtepomp (net als zonneboiler) meer nut hebben als je eerst al alles aan isolatie hebt gedaan. Daar is vast nog wel wat te halen, met wellicht meer resultaat.
Precies, dat is een belangrijke... de prijs. Begrijp nooit helemaal dat men denkt dat iedereen meteen het beste kan aanschaffen. Soms kan je het niet in 1 keer goed doen. Zonde, maar ja... je moet wat.
Waarschijnlijk is je geld spreiden op geleidelijke maatregelen en over diverse zaken beter dan alles te pompen in 1 apparaat. Denk dat r_bleumer al meer doet dan de gem. NL-er, wat dus gewoon goed is. Dat ga ik dan niet veroordelen.

Als je genoeg cashflow hebt hoef je dat minder snel te doen natuurlijk. Iets dat wel van toepassing lijkt bij alle extremen. De ene extreem is de NL-er die relaxt achterover ligt en niks doet (met zijn salaris het enorme verbruik betaald), de ander extreem is de NL-er die al zijn geld pompt in maximale installaties/isolatie. Gewoon omdat het in beide gevallen prima uit kan. Alleen niet de standaard dat iedereen dat zomaar ff kan. Goed of fout bezig zijn heb je in allerlei soorten en maten wat dat betreft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

Hoe kijken jullie naar de duurzaamheid van een product?

zoals jullie mogelijk weten ben ik betrokken bij een zonneboot project. Dit jaar gaan we een nieuwe boot bouwen, en in plaats van deze van biovezel te maken gaan we deze keer met gerecycled carbonvezel werken.

Nu hebben we al commentaar gekregen dat dat geen duurzaam materiaal is, wat ik eigenlijk wel wat vreemd vindt aangezien het anders bij het vuilnis terecht komt..

dus hoe zien jullie dat?

en we gebruiken geen biovezel meer omdat dat niet meer voldoet aan de technische eisen. (sterkte en stijfheid vooral)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Omdat ik op het punt sta een huis te gaan kopen ben ik al druk na aan het denken over het verduurzamen van de woning. Tot nu toe heb ik onderstaande 6 stappen bedacht waarvan ik denk dat ze het beste in die volgorde kunnen komen. Het gaat om een jaren '50 rijtjeshuis van zo'n 90M2

Stap 0: Aanschaf van hotfill wasmachine
(moet toch een wasmachine hebben)

Stap 1: Isolatie:
- Dak isolatie
- Muur isolatie
- Dubbelglas > HR++

Stap 2: Vloerverwarming
Stap 3: heatpipes op het ZW dak & buffervat
Stap 4: (indien nodig) LTV radiatoren in gebruik nemen
Stap 5: Nieuwe CV (huidige is al 14 jaar oud)
Stap 5(alt): Warmtepomp, indien mogelijk ?
Stap 6: 2 a 3 Zonnepanelen op het platte dakje zie een zuid tot zuid-west orientatie kunnen krijgen

Hebben jullie nog ideeen om hier bij / tussen te zetten?

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
flessuh schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:00:

zoals jullie mogelijk weten ben ik betrokken bij een zonneboot project. Dit jaar gaan we een nieuwe boot bouwen, en in plaats van deze van biovezel te maken gaan we deze keer met gerecycled carbonvezel werken.

Nu hebben we al commentaar gekregen dat dat geen duurzaam materiaal is, wat ik eigenlijk wel wat vreemd vindt aangezien het anders bij het vuilnis terecht komt..

dus hoe zien jullie dat?

en we gebruiken geen biovezel meer omdat dat niet meer voldoet aan de technische eisen. (sterkte en stijfheid vooral)
Da's leuk om te lezen! Ik wist dat er een bootteam bezig was met biovezels, maar ik wist niet dat dat niet beviel.

Kijk, carbonvezels worden momenteel van aardolie gemaakt (als ik wikipedia mag geloven), en dat is niet duurzaam, in die zin, dat die bron ooit opdroogt. Maar juist daarom lijkt recycling me een uitstekende duurzaamheidsslag, samen met onderzoek hoe je carbonvezels uit andere, meer duurzame bronnen kunt maken.

Dit doet me denken aan de European Solar Challenge van afgelopen keer. Daar moesten de solar (auto) teams een presentatie geven wat er nou zo innovatief aan hun auto/team/concept was. Solar Team Twente gaf een presentatie over o.a. hun carbonvezels die de lichtste en sterkste ter wereld zijn. Als ik het me goed herinner werden de vezels gemaakt in Zweden, geweven in Japan en geprepregd in Engeland. Voor die vezels weet ik zeker dat er meer aardolie in het transport zit dan in de vezels zelf.

Verder wordt recyclen van carbonvezels volgens mij nog niet veel gedaan, dus daar zou voor jullie als zonnebootteam een stuk innovatie kunnen zitten.

Ik geef het het stempel duurzaam (voor wat dat waard is ;) ).

Groeten uit Abu Dhabi, waar de Abu Dhabi Solar Challenge in volle gang is:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/DSC_6967.JPG

Meer natuurlijk op www.solarracing.org (nu stukje aan het typen over vandaag) en heel veel foto's op Twitter @solarracing_org

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 17:30:
[...]

Da's leuk om te lezen! Ik wist dat er een bootteam bezig was met biovezels, maar ik wist niet dat dat niet beviel.

Kijk, carbonvezels worden momenteel van aardolie gemaakt (als ik wikipedia mag geloven), en dat is niet duurzaam, in die zin, dat die bron ooit opdroogt. Maar juist daarom lijkt recycling me een uitstekende duurzaamheidsslag, samen met onderzoek hoe je carbonvezels uit andere, meer duurzame bronnen kunt maken.

Dit doet me denken aan de European Solar Challenge van afgelopen keer. Daar moesten de solar (auto) teams een presentatie geven wat er nou zo innovatief aan hun auto/team/concept was. Solar Team Twente gaf een presentatie over o.a. hun carbonvezels die de lichtste en sterkste ter wereld zijn. Als ik het me goed herinner werden de vezels gemaakt in Zweden, geweven in Japan en geprepregd in Engeland. Voor die vezels weet ik zeker dat er meer aardolie in het transport zit dan in de vezels zelf.

Verder wordt recyclen van carbonvezels volgens mij nog niet veel gedaan, dus daar zou voor jullie als zonnebootteam een stuk innovatie kunnen zitten.

Ik geef het het stempel duurzaam (voor wat dat waard is ;) ).

Groeten uit Abu Dhabi, waar de Abu Dhabi Solar Challenge in volle gang is:

[afbeelding]

Meer natuurlijk op www.solarracing.org (nu stukje aan het typen over vandaag) en heel veel foto's op Twitter @solarracing_org
Hey Jeroen,

ik zit je mooi te volgen, ook geweldig dat je zo'n toegang tot de teams hebt! zeer interessant!
Wij (VHL-Nordwin team) zijn 1 van de 3 teams die met biovezel werkte.
Het HVA team (ook biovezel) en Avans hogeschool (vlas geloof ik) werken er ook mee. De boot van Avans is vorig jaar gebouwd en zal denk ik komende race ook meedoen. HvA is van plan een 2-persoons (B-klasse) boot te bouwen op draagvleugels. Hier is ook veel sterkte voor nodig, meer dan het flexibele biovezel.
Daar komt bij dat zover ik weet zowel HVA als wij een biologisch afbreekbare polyesterhars hebben gebruikt. Dit levert ook lagere sterkte op.

Voor ons was het best simpel. Het team van oud-studenten heeft een boot van carbon gebouwd van onze mal, en deze is maar liefst 30% lichter als die van ons.
Daarnaast waren er een paar punten waar we ons zorgen om maakten.

Onze boot was zeer lichtgewicht gebouwd, (36kg voor de hele romp van 6mx1,7m) van biovezel en bij de race in Monaco kwam er wat water in de boot. Het gewicht van dit water zorgde er gewoon voor dat de hele boot meeboog met de golven, iets wat de prestaties ook niet ten goede komt.

Aangezien onze romp tijdens transport beschadigd is geraakt moeten wij nu een nieuwe bouwen. Met het wegvallen van onze biovezel sponsor zijn we al om ons heen gaan kijken en nu kwamen wij dit gerecycled carbon tegen.
Het zit iets anders in elkaar (de vezels lopen alle kanten op), en haalt ongeveer 70-80% van de sterkte van normaal carbon maximaal.

Normaal carbon wordt vaak inderdaad op oliebasis gemaakt. Echter kost het ook heel veel energie om te maken, dat was het grootste probleem wat onze school er ook mee had (het team is opgezet vanuit een Milieukunde opleiding, dus dan moet je wel wat duurzaam zijn natuurlijk :P )

Daarom lijkt gerecycled materiaal ons een stuk beter, omdat je erg dicht in de buurt komt van de technische eigenschappen van normaal carbon vezel, en toch carbon op een duurzame manier gebruikt in onze optiek.
Daarnaast gebruiken wij kurk en balsahout als kernmateriaal, dus ook dat is duurzamer dan het gewoonlijke schuimmateriaal :)

en vandaar dus mijn vraag. Wij zien het wel als duurzamer, en ik was benieuwd hoe anderen daar naar kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik vind het een coole insteek, en grappig dat je de vezels noemt die alle kanten op gaan. Ik vroeg me al af hoe dat zat. De complete, lange, vezels zijn natuurlijk nauwelijks te redden uit een bestaand carbon object, tenzij je de hars op kunt lossen o.i.d.

Ik wil er eigenlijk wel meer van weten. Als het je leuk lijkt er een gastblogpost aan te wijden mag dat natuurlijk altijd, ik denk dat dit voor meer auto/boot teams interessant kan zijn. Zo houdt het Franse team Eco Solar Breizh al hun CO2-uitstoot in de gaten, en minimaliseert/compenseert die. Ik verwacht dat dit koren op hun molen is. (Die zaten dan ook met hun oren te klapperen bij dat verhaal van Twente ;) )

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 16-01-2015 19:06 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Ja, het zijn korte vezels, vandaar dat het ook minder sterk is dan regulier carbon.

Normaal carbon vezel is vaak in een hokjespatroon geweven, daarom gebruik je vaak meer lagen voor sterkte (kracht opvangen in verschillende richtingen). Bij ons zouden de vezels alle kanten op lopen, wat wel betekent dat we minder nodig zouden hebben (hopen we dan :P)

Ik laat het je nog wel even weten, want het is nog niet 100% zeker uiteraard.

Omdat ons team elk jaar wisselt houden wij eigenlijk niet veel bij, en omdat het allemaal in onze vrije tijd moet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Toen ik bij Indupol was om de Belgische zonnewagen te bekijken hebben ze me ook wat laten zien wat ze verder in die fabriek doen. Eén van de dingen waar ze aan werkten was om het makkelijker (goedkoper) te maken om grote carbondelen te maken. Zoals ik jou niet hoef te vertellen is dat met handmatige layup onbetaalbaar voor serieproductie.

Als ik het me goed herinner experimenteerden ze daar ook met korte vezels wat ze veel makkelijker geautomatiseerd konden verwerken. Het proces leek een beetje op spuitgieten, maar ik weet het niet precies meer.

Hoe dan ook, daar is nog genoeg mee te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Seriematige productie van carbon componenten wordt ik veel sectoren naar gezocht.
Zo was ik een paar jaar geleden bij een bedrijf in Liechtenstein, waar ze tests aan het doen waren naar reproduceerbaarheid van seriegeproduceerde carbon onderdelen.

Het productieproces leek een beetje op matten met vezels in verschillende richtingen op elkaar leggen om een mal heen, met hoge(re) temperatuur de vezels oprekken zodat het goed om de mal aansluit en dan een hars erin spuiten en af laten koelen.
Dat was erg veelbelovend en je kon er vrij complexe vormen mee maken.
Ik vraag me alleen wel af hoe je dat met recyclen moet doen, want de richting van de vezels is erg belangrijk voor de stevigheid.
Misschien de hars deels oplossen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

liquid_ice schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 17:26:
Omdat ik op het punt sta een huis te gaan kopen ben ik al druk na aan het denken over het verduurzamen van de woning. Tot nu toe heb ik onderstaande 6 stappen bedacht waarvan ik denk dat ze het beste in die volgorde kunnen komen. Het gaat om een jaren '50 rijtjeshuis van zo'n 90M2

- Dak isolatie
- Muur isolatie
- Dubbelglas > HR++

Stap 6: 2 a 3 Zonnepanelen op het platte dakje zie een zuid tot zuid-west orientatie kunnen krijgen

Je hebt de basis begrepen, de eerste vruchten die je pakt is isolatie,
Voor stap 2 neem ik aan dat je vloerisolatie doet?

Vraag: stap 3 alleen voor warm water of ook eventueel verwarming? Bij verwarming zou ik persoonlijk eerst denken aan LTV radiatoren voordat de heatpipes enz worden geplaatst (en dan ook gelijk CV Tuning i.c.m vloerverwarming).

Stap 5 en alternatief. Ik denk dat als je voorgaande stappen goed hebt uitgevoerd. Je centrale verwarming is op 35-45 (max) graden uitgerekend dan kun je gelijk voor een warmtepomp gaan. Iets meer investering maar op termijn lag je iedereen uit.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
marcel87 schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 15:30:
@ eric: haha ook mooi gezegd. Gezegdes altijd leuk... :P

[...]

Precies, dat is een belangrijke... de prijs. Begrijp nooit helemaal dat men denkt dat iedereen meteen het beste kan aanschaffen. Soms kan je het niet in 1 keer goed doen. Zonde, maar ja... je moet wat.
Waarschijnlijk is je geld spreiden op geleidelijke maatregelen en over diverse zaken beter dan alles te pompen in 1 apparaat. Denk dat r_bleumer al meer doet dan de gem. NL-er, wat dus gewoon goed is. Dat ga ik dan niet veroordelen.

Als je genoeg cashflow hebt hoef je dat minder snel te doen natuurlijk. Iets dat wel van toepassing lijkt bij alle extremen. De ene extreem is de NL-er die relaxt achterover ligt en niks doet (met zijn salaris het enorme verbruik betaald), de ander extreem is de NL-er die al zijn geld pompt in maximale installaties/isolatie. Gewoon omdat het in beide gevallen prima uit kan. Alleen niet de standaard dat iedereen dat zomaar ff kan. Goed of fout bezig zijn heb je in allerlei soorten en maten wat dat betreft. :)
Marcel, jij snapt m. Ik ontvang nu een flinkse som geld terug, dat geld wordt verdubbeld, en in een ketel gestopt, da's nu hetgene wat moet gebeuren en een goed rendement qua TVT oplevert. Van 80% naar 110% is nogal een stap. Een warmtepomp is niet interessant hier, alleen de badkamer heeft vloerverwarming, da's maar 12 m². Rest van de vloeren is hout, daar valt dus zonder hele forse investeringen niet veel te halen. Ga je daar ook voor vloerverwarming, dan wordt de TVT enorm.

De volgende stap is onder de mansardekap isoleren, da's een beste klus, maar dat gaat daarna waarschijnlijk het meeste besparen, dan is de isolatie, op een paar kleine raampjes waar enkel glas in zit op orde. Die raampjes zijn niet zo spannend, alles bij elkaar nog geen m² glas. Wellicht voor een deel een keer een voorzetraam zetten.

Zo pak ik stap voor stap alles aan. Het is een groot huis, ik kan niet in een keer alles doen, dat kost me te veel. Heb begin dit jaar 8 * 245Wp al op de garage gelegd, dat zal vermoedelijk nog wel een keer uitgebreid gaan worden. Maar daar moet wel eerst even voor gespaard worden. Boiler wordt in de offerte voor de nieuwe ketel ook al in meegerekend dat er wellicht nog energiezuinige technieken gaan worden toegepast. Maar, ik heb ook een gezin, en we leven niet alleen voor het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
liquid_ice schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 17:26:

- Dak isolatie
- Muur isolatie
- Dubbelglas > HR++

Stap 1: Isolatie altijd doen.

Met betrekking tot stap 2 tot en met 5.
Ik zie vaak dure oplossingen om gas te besparen. Ga maar eens rekenen, vloerverwarming, heatpipes, buffervat, LTV radiatoren, warmtepomp of nieuwe CV, dat telt aardig aan.

Echter met een airco verwarmen heeft als voordelen:
- geen vloerverwarming nodig
- geen heatpipes nodig voor verwarming
- geen nieuwe CV nodig (de 14 jaar oude CV is goed genoeg voor warm water en backup voor als het heel koude is)
- geen LTV radiatoren nodig

Voor ongeveer 2700 euro investering (i.p.v. nieuwe CV) kun je de benedenverdieping verwarmen en wanneer je ook boven wil verwarmen kan een kleinere airco voor boven zorgen of eventueel alleen boven verwarmen met de CV (thermostaat in badkamer).

Een airco heeft wel nadelen:
- geluid bij volledige omgevings stilte
- esthetisch mogelijk minder, maar voordeel is dat de radiatoren in principe ook weg kunnen

Dan is er nog de kosten voor warm water. Het goedkoopste blijft om dit te doen met CV, maar het gasverbruik voor verwarming kun je bijna terugbrengen tot nul.

Dus is een heel andere aanpak/kijk. Voor iedereen zal de situatie/voorkeur anders zijn. Dus kies wat het beste bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
@ollie1965: vloerisolatie is inderdaad een must bij vloerverwarming. Ik moet alles nog uitzoeken, maar ik kan me zomaar voorstellen dat de huidige houten vloer met kruipruimte plaats gaat maken voor een geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming.

Mijn theorie was als volgd: Bij een vloerverwarming gebruik je minder heet water, maar stook je wat langer. Als je de energie zoveel mogelijk uit de zon wilt halen (heatpipes) dan 'stook' je nog minder warm en nog veel langer. Doordat je zoveel langer stookt zouden de huidige radiatoren misschien wel voldoende kunnen zijn. De radiator die het grootste 'probleem' heeft vervang ik dan door een LTV radiator. Daarom had ik een omgekeerde volgorde opgeschreven.

@ZuinigeRijder, bedankt dat je met een hele andere invalshoek komt, dat waardeer ik :)
Je hebt helemaal gelijk dat een vloerverwarming, heatpipes en LTV radiatoren een diepe investering zijn. Per stap ga ik zeker ook meten en rekenen en het kan zeker zijn dat het eindresultaat anders wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flessuh schreef op vrijdag 16 januari 2015 @ 16:00:

dus hoe zien jullie dat?

Grappig, ik ben ook zijdelings betrokken bij een zonneboot :P

Voor mij is het een toegevoegde waarde, maar het hoeft niet. Laat eerst maar aan de wereld zien wat er al met pv kan in een voertuig en ga dan werken aan duurzamere materialen voor de romp etc.
Het is nu zo'n microscopisch klein wagenpark wat er nu op zonne-energie rond rijdt/vaart/vliegt, wat zich ook vooral focust op het testen/racen/showen. Pas als bv. een zonne-auto voor Australië o.i.d. daadwerkelijk in productie wordt genomen verwacht ik dat het met betere materialen gaat dan nu.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Erasmo schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 13:08:
[...]

Grappig, ik ben ook zijdelings betrokken bij een zonneboot :P

Voor mij is het een toegevoegde waarde, maar het hoeft niet. Laat eerst maar aan de wereld zien wat er al met pv kan in een voertuig en ga dan werken aan duurzamere materialen voor de romp etc.
Het is nu zo'n microscopisch klein wagenpark wat er nu op zonne-energie rond rijdt/vaart/vliegt, wat zich ook vooral focust op het testen/racen/showen. Pas als bv. een zonne-auto voor Australië o.i.d. daadwerkelijk in productie wordt genomen verwacht ik dat het met betere materialen gaat dan nu.
Ok, bij welk team ben jij betrokken dan? Het is niet echt een grote wereld :+

Het punt is dat het stukje duurzaamheid bij ons een eis is vanuit de opleiding, dus we moeten er wel op letten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Shams 1, 100MW aan CSP:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B7jhX9vCUAAaZcX.jpg

Wat een gigantische installatie, bijna niet te bevatten...

[ Voor 21% gewijzigd door JeroenH op 17-01-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Zo'n installatie met 1-dimensionale tracker (kantel-lijn waarschijnlijk noord-zuid) is hier een stuk moeilijker om efficiënt te krijgen.
Neemt niet weg dat het zeer indrukwekkend zal zijn om zoveel power uit de zon te zien komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Echt wel. Probleem is vooral dat het sysyteem achterhaald is door de absurde prijsdalingen van PV. Alle nieuwe grote projecten in UAE die op stapel staan zijn PV. Eén voordeel wat CSP nog wel kan hebben is energieopslag in de vorm van warmte zodat bij een juiste dimensionering in principe 24h-bedrijf mogelijk is.

Deze centrale heeft geen opslag, omdat zeker in dit land de peak load midden op de dag is (airco). Dit apparaat maakt redelijk dure stroom, maar omdat het dus voornamelijk peak shaving is kan het uit.

Schoonmaken van de alle spiegels duurt een week, en ze doen het ook elke week. Dus de spiegels worden ('s nachts) continue gereinigd.

Als ik weer thuis ben schrijf ik er zeker nog even een artikel over met meer details en nog meer foto's (panorama :D ). Ik zal dat hier zeker wel even laten weten.

Was wel mooi, ik deed de rondleiding met een busje vol harcore solar team engineers, en die vroegen de tourleider met flinke diepgang het hemd van het lijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Dat is andere koek dan een solar cooker 👍

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Overigens misschien interessant, het WK zonnebootracen start in 2016 in Amsterdam. Dan ben ik klaar met mijn opleiding, maar ik hoop dan wel bij een zonnebootteam te zitten, want het blijft erg leuk om te doen

en daarnaast is er bij de Groene grachten vast wel weer iets dit jaar. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door flessuh op 18-01-2015 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cool, die gaat op de racekalender als ik weer thuis ben! Daar kan ik makkelijk heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:32:
Cool, die gaat op de racekalender als ik weer thuis ben! Daar kan ik makkelijk heen.
ja, daarom :)

verder hebben we het NK in Akkrum (niet naast de deur)
en de grand prix in Monaco (ook niet in de buurt)

[ Voor 20% gewijzigd door flessuh op 18-01-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Monaco gaat zeker niet lukken, moet vrije dagen (werk) en goodwill (thuis) sparen om naar de WSC te kunnen. Akkrum moet ik nog zien. Volgens mij zijn mijn vaccinaties voor Friesland nog geldig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flessuh schreef op zaterdag 17 januari 2015 @ 14:21:
[...]

Ok, bij welk team ben jij betrokken dan? Het is niet echt een grote wereld :+

Het punt is dat het stukje duurzaamheid bij ons een eis is vanuit de opleiding, dus we moeten er wel op letten :)
Team KMTO in de V20 klasse.

Je gaat al vooruit op de kracht van de zo'n da's toch ook al duurzaam :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Erasmo schreef op zondag 18 januari 2015 @ 21:15:
[...]

Team KMTO in de V20 klasse.

Je gaat al vooruit op de kracht van de zo'n da's toch ook al duurzaam :P
Ah, de v20! Leuke dingen, maar kunnen nog flink verbeterd worden geloof ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
100MW aan CSP in de UAE:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Ik3JXD5KqtE/VLz4kTc8nzI/AAAAAAAAB4Q/4X5tCBbBbqc/w1598-h244-no/Shams_pano1_small.jpg

In het echt zeer indrukwekkend om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Toevallig afgelopen weekend in de NRC een stuk over de (in)effectiviteit van feedback systemen. Komt erop neer dat financiele prikkels niet werken. Bangmakerij (CO2 is slecht voor je gezondheid) daarentegen heeft meer effect.

En wetenschappelijk: http://www.environment.uc...mas-Fischlein-Asensio.pdf
Dit wordt in de wetenschappelijk wereld als een van de belangrijkere papers op dit gebied gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:15
Skyaero schreef op maandag 19 januari 2015 @ 14:49:
[...]

Toevallig afgelopen weekend in de NRC een stuk over de (in)effectiviteit van feedback systemen. Komt erop neer dat financiele prikkels niet werken. Bangmakerij (CO2 is slecht voor je gezondheid) daarentegen heeft meer effect.

En wetenschappelijk: http://www.environment.uc...mas-Fischlein-Asensio.pdf
Dit wordt in de wetenschappelijk wereld als een van de belangrijkere papers op dit gebied gezien.
Ik ben nog niet overtuigd.

1) Dat stuk in de NRC ging meer over de framing dan over het gebruiken van feedback per se. Als ik het me goed herinner, dan ging het erom of je de nadruk legde op geld ("nu al 20 cent bespaard!") of op milieuwinst ("5 gram CO2 bespaard!"). Dat laatste leek dan beter, maar dat is nog steeds een vorm van feedback. De vergelijking die je zou moeten maken is feedback vs geen feedback (label vs geen label).

2a) Hoezo is dit paper belangrijk? Op de 'reputatie' ervan valt wel wat af te dingen. Het is tot nu toe 5 keer geciteerd in Web of Science; niet bijzonder veel voor een grote meta-analyse. Het journal waar het in gepubliceerd is, is van matige kwaliteit. Het valt in de Q2 categorie voor Energy & Fuels en voor Environmental Sciences in de Journal Citation Reports. Dat betekent dus dat het niet tot de top-25% journals van zijn eigen vakgebied(-en) hoort.

2b) Het paper spreekt van 7.4% vermindering door "information based strategies". Of dit veel of weinig is (ik neem aan dat jij dat laatste vindt), valt moeilijk te zeggen zonder een maat van effectgrootte. Het is in ieder geval iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een vraagje mbt toch. bij ons raam in de woonkamer voelen we nu een toch
echter niet langs de randen bij kozijn maar net of het van het raam zelf afkomt

het lijkt net of er een koude golf van t glas afslaat en gezien dat de bank er net voor staat is dat niet prettig
iemand een idee waar ik naar kan kijken ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Wat voor soort glas heb je? Klinkt als koudeval. Was bij ons over na vervangen oud dubbelglas door HR++

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is een raam van 1,80 bij 1,80 dubbelglas.
denk dat het glas wat er in zit algauw een jaar of 20 oud is. dus zal geen hr+ glas zijn mijn inziens

als ik langs de randen voel dan voel ik daar geen toch. ook de naad tussen glas en kozijn is op zich nog dicht. de rand tussen houten kozijn en de muur voel ik ook geen tocht langs.

maar als je op de bank zit dan voel je echt als er een golf van koude luch over je heen valt vanaf het raam

ter aanvulling :

er staan radiators onder het raam, echter met een brede vensterbank (25cm ) hierdoor buigt de warme lucht mijn inziens wat van het raam af

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2015 08:24 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaitje
  • Laatst online: 25-09 14:09
Ik het kader van energie besparen viel me vandaag op hoe vaak wij lampen aan hebben in de woonkamer. In de vorige woning hadden we een doorzonkamer en was verlichting overdag over het algemeen niet nodig. In ons nieuwe stulpje hebben we een woonkamer die aan de zuidkant geen raam heeft (daar zit de keuken en de hal) en is het vrij donker in de woonkamer overdag. Gevolg, vaak lampen aan om toch een beetje licht te hebben. :/

De hoofdverlichting is een halogeenlamp met 3 spots van elk 50W. We proberen die zoveel mogelijk te vermijden en gebruik te maken van de lamp boven de eettafel en een tafellampje (beiden spaarlampen). Om gezellig te eten of TV te kijken is dat voldoende licht, gezellige hoeveelheid licht zullen we maar zeggen.

Ik ga vandaag 3 LED spots bestellen, zodat het totaal opgenomen vermogen van de halogeenlamp teruggaat van 150W naar 15W, met hopelijk een gelijke lichtopbrengst (dat zegt de beschrijving bij de LED lamp)

Besparing:
Uitgangspunten: In de periode november t/m maart is de halogeenlamp aan van ongeveer 17:00 tot 22:00, verder is die nooit aan (Natuurlijk klopt dit niet, want de lamp is vaak korter aan, maar hij gaat ook buiten deze maanden om aan. Gemiddeld zou dit een goede basis moeten geven voor het werkelijk gebruik).

Met dit uitgangspunt bereken ik het aantal branduren per jaar: 5 maanden x 30 dagen x 5 uur per dag = 750 branduren

Verbruik halogeen: 3 x 50W = 150W totaal x 750 uur = 112,5 kWh per jaar.
Verbruik LED: 3 x 5W = 15W totaal x 750 uur = 11,25 kWh per jaar
Besparing: ruim 100kWh per jaar 8)

Ik wist dat LED's zuinig zijn, maar door dit zo concreet uit te rekenen verrast het me toch hoeveel er nog op verlichting te besparen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 07:54:
het is een raam van 1,80 bij 1,80 dubbelglas.
denk dat het glas wat er in zit algauw een jaar of 20 oud is. dus zal geen hr+ glas zijn mijn inziens

als ik langs de randen voel dan voel ik daar geen toch. ook de naad tussen glas en kozijn is op zich nog dicht. de rand tussen houten kozijn en de muur voel ik ook geen tocht langs.

maar als je op de bank zit dan voel je echt als er een golf van koude luch over je heen valt vanaf het raam

ter aanvulling :

er staan radiators onder het raam, echter met een brede vensterbank (25cm ) hierdoor buigt de warme lucht mijn inziens wat van het raam af
Wat je eens kan doen is het raam volledig afdekken met doorzichtig folie, langs de randen vast/dicht plakken met schilders tape.
Dan zal je zien dat het weg is, en dat je het veel warmer krijgt.
Als het folie bol komt te staan dan tocht/lekt het toch ergens.

Ik heb vroeger een tijd in een "noodwoning" gewoond met enkel glas, daar deed ik dat iedere winter met alle ramen ..... vroega was het afzien :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is wel goede test oplossing idd, maar als definitieve oplossing denk ik toch dat vrouwlief dan de mattenklopper gaat opzoeken O-) O-)

maar zal t wel eens uitproberen want om nu gelijk een glaszetter te bellen om het glas te laten vervangen is ook zo wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:40

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of roosters in de vensterbank zagen; de convectie van de radiatoren houdt dan de koudeval tegen.
Gordijnen helpen ook (lamellen niet veel).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De folie schijnt ook wel aardig te helpen tegen de warmte in de zomer.
Maar als je dan gaat zoeken zijn er nogal veel soorten te vinden.

Iemand ervaring ergens mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roosters in de vensterbank is wel een idee idd. het is ook best een groot raam namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:54:
Of roosters in de vensterbank zagen; de convectie van de radiatoren houdt dan de koudeval tegen.
Gordijnen helpen ook (lamellen niet veel).
Ondanks de roosters blijft de koude van de ramen komen, meer symptoom bestrijding dus, verlaagd je gas verbruik niet ..... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kortom ander glas , om gas te besparen . belangrijker is nu eerst juiste oorzaak zoeken
niet prettig voor vrouwlief die koude toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:49:
kortom ander glas , om gas te besparen . belangrijker is nu eerst juiste oorzaak zoeken
Dan hebben jullie een gezamenlijk doel met ieders een ander uitgangs-punt >:)
- Vrouwlief : Comfort.
- Manlief : Gas besparen.

Wat kan duurzaam toch leuk zijn *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

like buttun klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54

ericplan

5180 Wp PV

Ons dubbelglas was uit 1989. Toen innovatie, nu achterhaald door betere varianten, zoals HR++.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 10:49:
Gebruik iets van wierrook (en dan gaat het mij vooral om het rook gedeelte). Dan zie je gemakkelijker de luchtstroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
ollie1965 schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 12:49:
[...]
Als favoriet toegevoegd......
Als homepage werkt het nog beter, haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb t al met sigaretterook gekeken langs de randen zie je niet veel maar bij t glas zelf zie je t echt wegslaan als t ware glas is uit 1982 zie ik net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Lang geleden dat ik hier langsgewipt ben.

Toevallig gisterenavond gekeken om onze (dubbelglas) badkamerruit te vervangen voor HR++ melkglas. Niet perse voor de isolatiewaarde maar voor de privacy (die folies zijn zo lelijk)

Mocht je zelf aan de slag willen heb ik nog een website gevonden: https://www.i4glass.com/
Keuze genoeg geloof ik.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb nu bij t raam aan de andere kant ook is gekeken ( voorkant ) en daar voelen we het ook.
zowel voorkant als achterkant is t glas uit '82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 17:58
Ik heb het dubbel glas uit 1980 laten vervangen door HR++ en kan je dat zeker aanraden. Past in dezelfde kozijn dus de kosten vallen mee. Van de koudeval zijn we hier nu af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 13:01:
heb t al met sigaretterook gekeken langs de randen zie je niet veel maar bij t glas zelf zie je t echt wegslaan als t ware glas is uit 1982 zie ik net
Dan wordt het tijd voor een nieuw raam. Kosten vallen overigens best mee.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als kozijnen ook worden vervangen, kijk dan ook even naar triple glas, als dat niet te prijzig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

In mijn huis is in 2000 een uitbouw geplaatst waarvan de gehele achtergevel ongeveer van glas is. In de vaste delen zit dubbelglas wat er redelijk dik uitziet, maar er is geen tekst te vinden in de spouw, dus welk soort het is, geen idee. In de draaiende delen zit echter dubbel glas wat er heel erg smal uitziet, met nauwelijks een spouw.

Ik ben aanhanger van het idee om dit glas te vervangen door HR++ glas, hetgeen ons verbruik een stuk zou kunnen verbeteren. In ieder geval het glas in de draaiende delen aangezien dat echt matig isolerend lijkt te zijn.

Mijn wederhelft vind echter dat je iets wat niet kapot is niet zomaar moet vervangen. (Milieu)kosten van nieuw glas maken, plaatsen en weggooien/recyclen van het oude glas, zouden niet opwegen tegen het te vermijden gasverbruik in de toekomst. Hoe kijken anderen hier tegenaan? Is dit een argumentatie die hout snijdt of is dit met onderbouwing te counteren?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kozijn zelf is nog prima hier maar betekent wel gelijk 2 ramen van 199breed bij 193 hoog
toch maar eens rondkijken wat dat geintje gaat kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:09:
kozijn zelf is nog prima hier maar betekent wel gelijk 2 ramen van 199breed bij 193 hoog
toch maar eens rondkijken wat dat geintje gaat kosten
2mx2m = 4m2 * 35 = 140 euro ex btw, ex montage, ex transport(verzekering)
Valt te overzien .... met btw 170 euro * 2 voor montage?(gokje) = 339 euro per raam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vandaag Solar Impulse 2 aangeraakt :D

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B7ydb6ZCEAEVqJr.jpg

Dat was cool. Met dank aan het Belgische zonne-auto team die mij meenam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Nice, ook mega interessant ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
WoudseHoeve schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 15:19:
[...]

2mx2m = 4m2 * 35 = 140 euro ex btw, ex montage, ex transport(verzekering)
Valt te overzien .... met btw 170 euro * 2 voor montage?(gokje) = 339 euro per raam
Dat zijn wel redelijk scherpe prijzen.
Wij hebben in 2011 ook HR++ laten plaatsen (op 1e en 2e verdieping, met ventilatieroosters) en dat was netto zo'n 200 euro per m^2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 17:58
Prijzen kloppen wel. Hier ca 90euro/m2 excl. roosters. Wel veel prijzen opgevraagd.

[ Voor 31% gewijzigd door blissard op 20-01-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17

databeestje

Von PrutsHausen

5 jaar geleden kocht ik een Philips plafond lamp, mooi ding. Maar inmiddels was de TL kapot gegaan, geen probleem zou je zeggen.

Wat blijkt, in deze lamp zit de TL5C ronde TL, lastig, want deze is 18mm dik, in de bouwmarkt hebben ze alleen 30mm. Na wat zoeken op het internet kwam ik hem tegen, maar dan natuurlijk het liefst in warm wit, complicatie 2.

Uiteindelijk dus gevonden maar blijken deze al 20 euro te zijn nog voordat deze op de post gaat met verzendkosten.

Na een beetje gepieker dacht ik, "ze zullen hem toch ook wel als LED lamp hebben", ehm, nee.

Niet uit het veld geslagen naar Aliexpress getrokken en na wat zoeken door de advertenties kwam ik uiteindelijk deze versie tegen.

Met een dikke week was de lamp hier, dat viel nog wel mee. De verpakking was wat karig, geen instructie, wel een verloopkabeltje voor de G10q connector, maar verder helemaal niets. Ook enige indicatie op de lamp ontbrak alsmede elke vorm van keurmerk. Op de artikelbeschrijving stond 90-265Vac, en ja hoor, dat was genoeg.

Nu dat ding nog in het armatuur steken. Niet voor een gat te vangen de 3D printer op gestart en prompt een uurtje later en een paar printjes een goed passende klem gemaakt.

Missie geslaagd en nu een plafond lamp zonder een donkere plek in de ring. Dat is dan weer winst.
Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/44/ae/b5/ab/17/DSC01546_preview_featured.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zit wel veel prijsverschil tussen de ene glaszetter en de andere
tot nog toe 4 offertes goedkoopste 850 euro inc btw, montage en afvoer oud glas
de duurste 1300 euro maar als ik binnen 3 dagen beslis kost het slechts 1000 euro :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik was hier destijds 1200 euro kwijt voor 20 ramen. Nog 150 euro voor de glaszetter en ik had voor 1350 het hele huis dubbelglas.
Helaas kom je er dan een jaar later pas achter dat de 5 ramen die je hebt laten zitten zoveel slechter isoleren dan nieuw glas... En uiteraard ook alles al in de verf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:57:
5 jaar geleden kocht ik een Philips plafond lamp, mooi ding. Maar inmiddels was de TL kapot gegaan, geen probleem zou je zeggen.

Wat blijkt, in deze lamp zit de TL5C ronde TL, lastig, want deze is 18mm dik, in de bouwmarkt hebben ze alleen 30mm. Na wat zoeken op het internet kwam ik hem tegen, maar dan natuurlijk het liefst in warm wit, complicatie 2.

Uiteindelijk dus gevonden maar blijken deze al 20 euro te zijn nog voordat deze op de post gaat met verzendkosten.

Na een beetje gepieker dacht ik, "ze zullen hem toch ook wel als LED lamp hebben", ehm, nee.

Niet uit het veld geslagen naar Aliexpress getrokken en na wat zoeken door de advertenties kwam ik uiteindelijk deze versie tegen.

Met een dikke week was de lamp hier, dat viel nog wel mee. De verpakking was wat karig, geen instructie, wel een verloopkabeltje voor de G10q connector, maar verder helemaal niets. Ook enige indicatie op de lamp ontbrak alsmede elke vorm van keurmerk. Op de artikelbeschrijving stond 90-265Vac, en ja hoor, dat was genoeg.

Nu dat ding nog in het armatuur steken. Niet voor een gat te vangen de 3D printer op gestart en prompt een uurtje later en een paar printjes een goed passende klem gemaakt.

Missie geslaagd en nu een plafond lamp zonder een donkere plek in de ring. Dat is dan weer winst.
[afbeelding]
Netjes opgelost _/-\o_

Ook handig dat je zelf de klemmetjes kunt maken/printen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

databeestje schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 21:57:

[afbeelding]
Leve Aliexpres en de vastberaden tweaker _/-\o_

Pagina: 1 ... 72 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.