Alleen als er doorwerkvoorzieningen (afschermen & verwarmen, niet alleen tijdens aanbrengen, maar ook tijdens uitharden) worden getroffen kun je in deze tijd van het jaar buitenschilderwerk doen. Bij temperaturen onder 10 °C krijg je problemen (droogt niet of nauwelijks, denk aan vochtinwerking/dauwpunt).
Hm dank voor de reacties. 
We hebben ze maar door laten gaan. Zonnescherm naar beneden en daaronder hebben ze het glas gezet. Afkitten doen ze morgen. Ik hoop dat de rolluik voldoende is ter afscherming van de tijdelijke kieren. Het lijkt me namelijk kwalijk als regen tussen de kieren gaat zitten, waarna men er gewoon morgen overheen kit... opsluiten vocht -> rotten kozijn (?).
Enig idee hoe ik vanavond nog even het glas kan controleren of de metaaloxide laag aan de goede zijde zit? Logischerwijs zou een enkele aanwezige coating naar binnen gericht moeten zijn lijkt mij, dus op het buitenste glas aan de spouwzijde?
We hebben ze maar door laten gaan. Zonnescherm naar beneden en daaronder hebben ze het glas gezet. Afkitten doen ze morgen. Ik hoop dat de rolluik voldoende is ter afscherming van de tijdelijke kieren. Het lijkt me namelijk kwalijk als regen tussen de kieren gaat zitten, waarna men er gewoon morgen overheen kit... opsluiten vocht -> rotten kozijn (?).
Enig idee hoe ik vanavond nog even het glas kan controleren of de metaaloxide laag aan de goede zijde zit? Logischerwijs zou een enkele aanwezige coating naar binnen gericht moeten zijn lijkt mij, dus op het buitenste glas aan de spouwzijde?
Hmm. Vandaag is een groep in de meterkast doorgeslagen, de aardlek niet. Ik heb geen iee waarom. Intussen de groep ingeschakeld en blijft ook ingeschakeld. Met de warmtebeeldcamera ook een foto genomen. De groep die eruit is geklapt is niet warm.
Om 15:10 deed alles het nog, om 15:30 toen Bianca thuis kwam was de groep afgeslagen.
Ik heb werkelijk waar geen flauw benul waarom de groep is afgeslagen en dat zit me goed dwars.
Om 15:10 deed alles het nog, om 15:30 toen Bianca thuis kwam was de groep afgeslagen.
Ik heb werkelijk waar geen flauw benul waarom de groep is afgeslagen en dat zit me goed dwars.
[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 08-01-2015 18:33 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
@mkleinman:
Misschien een blikseminslag geweest vanmiddag?
@marcel87:
Vaak staat er op de afstandstrip tussen de glazen een pijltje. Ik weet nooit of 'ie naar buiten of naar binnen moet wijzen, maar ze moeten in elk geval van alle ruiten dezelfde kant op wijzen.
@marcel87:
Vaak staat er op de afstandstrip tussen de glazen een pijltje. Ik weet nooit of 'ie naar buiten of naar binnen moet wijzen, maar ze moeten in elk geval van alle ruiten dezelfde kant op wijzen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Heb net gekeken op buienradar.nl. Vandaag geen blikseminslagen in Nederland. Dat kan het haast niet zijn. Het regende wel hier de hele dag.TD-er schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:53:
@mkleinman:
De buitenlamp zou mijn eerste verdachte zijn, die zit op die groep, alleen stond die vanmiddag uit toen de stop af sloeg.
Ik kan hier heel slecht tegen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ook als de lamp uit stond kan de hoeveelheid water sluiting gemaakt hebben.
Ladies and gentlemen, we got him!

Goedkope iPhone lader. Bianca is vanmiddag naar school gegaan en heeft de telefoon van de lader af gehaald en waarschijnlijk is toen de lader doorgebrand. Hij rammelt nu aan alle kanten en doet niets meer.
Bianca wilde haar telefoon vanavond weer laden maar er gebeurde niets. Toen viel er bij een kwartje dat dit de oorzaak wel eens kon zijn

Goedkope iPhone lader. Bianca is vanmiddag naar school gegaan en heeft de telefoon van de lader af gehaald en waarschijnlijk is toen de lader doorgebrand. Hij rammelt nu aan alle kanten en doet niets meer.
Bianca wilde haar telefoon vanavond weer laden maar er gebeurde niets. Toen viel er bij een kwartje dat dit de oorzaak wel eens kon zijn
Zo te zien is de rook eruit..... Gelukkig verder niets gebeurd...
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Heb dat een keer meegemaakt met een goedkope oplader voor een thinkpad een jaar of 3 terug. Thuiskomend rook het naar gesmolten plastic, na een half uurtje pas gevonden wat het was. Dat was de laatste oplader die ik bij DX heb gekocht.mkleinman schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:51:
Ladies and gentlemen, we got him!
Deze kwam bij Mini in the box weg oid. Lader is net een weekje oud en dit is de eerste keer dat die gebruikt is. Deze foto's gaan in elk geval die kant op. Want dit hoort niet.
Ah.. zojuist (naja, paar uur terug) getekend: 14 mm supafil.
Subsidie aanvraag ingedient bij de gemeente, nu afwachten. Hopelijk deze winter nog.
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Ai. Ja die goedkope adaptertjes, heel handig naar usb en het kost niks, maar dit is toch wel tricky. Ik wil zelf ook een paar van die dingen kopen voor domtica zaken (lees, eigen geknutsel met Pi's enzo), maar dan zitten die dingen dus 24 uur per dag in het stopcontact. Ik durf dat eigenlijk niet aan met de goedkoopste adapters van internet (dx of ebay), maar wanneer zullen ze wel goed zijn? Gewoon minstens 2x zoveel uitgeven als de goedkoopste?
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Normaliter ben - eerlijk toegegeven - ook iemand die graag voor minder dan het spreekwoordelijke dubbeltje op de eerste rang wil zitten. In dergelijke gevallen heb ik er echter graag een paar Euro's extra voor over, al is dat nog geen garantie dat zoiets niet kan gebeuren.
Gelukig heb ik her en der nog wat ongebruikte laders van BlackBerries, Nokia's enz. liggen.
Gelukig heb ik her en der nog wat ongebruikte laders van BlackBerries, Nokia's enz. liggen.
Das 't mooie van elektronica he: Als de rook op is, is ie defect.kockie schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 19:53:
Zo te zien is de rook eruit..... Gelukkig verder niets gebeurd...
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
lol, zo kan je het bekijken... hmm 
Ik heb nog wel de test met de aansteker gedaan. De eerste vlam is geel-paarsblauwig, de 2e is geel en de 3e wazig groengelig met een beetje zo'n regenboogverloopje erin. Een beetje wazig op de foto hieronder, beter wordt het niet.

Blijf het vaag vinden die test. Op internet staat dat de 2e of 3e vlam blauw/roze moet zijn, bij mij is dat de eerste.
Wat denken jullie? Het betreft volgens de pakbon Scheuten IsoLide Superplus 1.1G met U=1,2W/m2.K (5-13-#4), volgens hun brochure bestaat er geen met 5. omg hahaha
Op de strip in de spouw staat niets. Ja wel een gedrukte code, met de tekst leesbaar vanaf buiten.TD-er schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 18:53:
@marcel87:
Ik heb nog wel de test met de aansteker gedaan. De eerste vlam is geel-paarsblauwig, de 2e is geel en de 3e wazig groengelig met een beetje zo'n regenboogverloopje erin. Een beetje wazig op de foto hieronder, beter wordt het niet.

Blijf het vaag vinden die test. Op internet staat dat de 2e of 3e vlam blauw/roze moet zijn, bij mij is dat de eerste.

Wat denken jullie? Het betreft volgens de pakbon Scheuten IsoLide Superplus 1.1G met U=1,2W/m2.K (5-13-#4), volgens hun brochure bestaat er geen met 5. omg hahaha
[ Voor 8% gewijzigd door Aardwolf op 08-01-2015 21:13 ]
Als je de dikte van het glas kan beoordelen, het dikste glas (5mm) moet buiten zitten.marcel87 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:00:
lol, zo kan je het bekijken... hmm
[...]
Op de strip in de spouw staat niets. Ja wel een gedrukte code, met de tekst leesbaar vanaf buiten.
[afbeelding]
Wat denken jullie? Het betreft volgens de pakbon Scheuten IsoLide Superplus 1.1G met U=1,2W/m2.K (5-13-#4), volgens hun brochure bestaat er geen met 5. omg hmm
Waarom zou er niets met 5 mm kunnen zijn? Als de windbelasting die 5mm vereist dan krijg je die. Wel eens 6 mm gezien in een mega groot raam
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Tja I know. Als je zoekt op brochures (hier dus) dan staat bovenaan 4 - [spouw] - #4. Waar ik dus uit opmaak dat het glas dat zij leveren in deze serie alleen uit 4mm glas bestaat met een variabele spouwbreedte, variabele vulling en dus op het laatste glas (geen idee op welke manier je dit ziet: van binnen of van buiten bekeken?) de coating.
Ik zie met het blote oog ook niet het verschil tussen 4 en 5mm terwijl het al is ingebouwd. Als ik het had geweten was ik naar huis gegaan en kon ik uitgebouwd kijken. Mja ze stonden er opeens terwijl dit niet afgesproken was.
Edit:
Bij nader inzien denk ik dat de sheet bedoeld 4 - [spouw] - #4 van buiten bekeken.
Met mijn foto erbij kan je misschien die laatste vage vlam wel wegdenken. De korte reflecties gelden mss wel als aparte vlambeschrijving. Dan is de 1e geel, de 2e paars/rozeblauw, de 3e geel en de 4e geel. En lijkt het te kloppen als wat andere sites beschrijven, bijvoorbeeld deze. U moet het maar weten....
Overigens mijn wantrouwen komt omdat ons oude Thermopane glas in augustus 2014 is vervangen voor zogenaamd HR++ glas. Dit bleek volgens de codering die ik zelf ging controleren foutief glas te zijn, daar kwam ik pas na plaatsing achter. Geen HR++ maar gewoon normaal dubbel glas met vergelijkbare U-waarde als van Thermopane, rond 2,6-2,8!!! Niemand, de fabrikant of de glaszetters, hebben dit gecontroleerd. Normaal gesproken zou je zeggen ook niet mijn verantwoording, maar oké.
Na een hoop touwtrekkerij tussen ons, de glaszetter en de fabrikant kwam eind december de fabrikant met een excuustelefoontje dat zij het toch verkeerd hebben geleverd. Het glas van vandaag, dat dus spontaan opeens voor de deur stond, is de vervanging daarvan. Ik wil nu wel zeker weten dat het goed is. Ik denk het wel
Bedankt voor het meedenken.
Ik zie met het blote oog ook niet het verschil tussen 4 en 5mm terwijl het al is ingebouwd. Als ik het had geweten was ik naar huis gegaan en kon ik uitgebouwd kijken. Mja ze stonden er opeens terwijl dit niet afgesproken was.
Edit:
Bij nader inzien denk ik dat de sheet bedoeld 4 - [spouw] - #4 van buiten bekeken.
Met mijn foto erbij kan je misschien die laatste vage vlam wel wegdenken. De korte reflecties gelden mss wel als aparte vlambeschrijving. Dan is de 1e geel, de 2e paars/rozeblauw, de 3e geel en de 4e geel. En lijkt het te kloppen als wat andere sites beschrijven, bijvoorbeeld deze. U moet het maar weten....
Overigens mijn wantrouwen komt omdat ons oude Thermopane glas in augustus 2014 is vervangen voor zogenaamd HR++ glas. Dit bleek volgens de codering die ik zelf ging controleren foutief glas te zijn, daar kwam ik pas na plaatsing achter. Geen HR++ maar gewoon normaal dubbel glas met vergelijkbare U-waarde als van Thermopane, rond 2,6-2,8!!! Niemand, de fabrikant of de glaszetters, hebben dit gecontroleerd. Normaal gesproken zou je zeggen ook niet mijn verantwoording, maar oké.
Na een hoop touwtrekkerij tussen ons, de glaszetter en de fabrikant kwam eind december de fabrikant met een excuustelefoontje dat zij het toch verkeerd hebben geleverd. Het glas van vandaag, dat dus spontaan opeens voor de deur stond, is de vervanging daarvan. Ik wil nu wel zeker weten dat het goed is. Ik denk het wel
[ Voor 51% gewijzigd door Aardwolf op 08-01-2015 21:49 ]
Over die adaptertjes...
Hier heb ik het laatst ook gehad dat de stop van die groep eruit sloeg toen een adapter in het stopcontact werd gestoken.
Dat was (waarschijnlijk toevallig) ook het moment waarop de koelkast in de schuur defect was geraakt. Misschien een rare piek bij uitschakelen?
Dat was wel een adapter van een mobiel hier in NL gekocht.
Bij DealExtreme en vergelijkbare Chinese sites heb ik als stelregel dat goedkope dingen die in het stopcontact moeten, hier niet in het stopcontact gaan. Zelfs de meegeleverde adapter van mijn Jiayu mobiel (geniaal toestel), is nooit uit het plastic zakje geweest. De adapter van een vriend van mij, zelfde toestel, zelfde batch zelfs, is letterlijk uitgefikt. Blijkt dus overbodige angst te zijn.
Hier heb ik het laatst ook gehad dat de stop van die groep eruit sloeg toen een adapter in het stopcontact werd gestoken.
Dat was (waarschijnlijk toevallig) ook het moment waarop de koelkast in de schuur defect was geraakt. Misschien een rare piek bij uitschakelen?
Dat was wel een adapter van een mobiel hier in NL gekocht.
Bij DealExtreme en vergelijkbare Chinese sites heb ik als stelregel dat goedkope dingen die in het stopcontact moeten, hier niet in het stopcontact gaan. Zelfs de meegeleverde adapter van mijn Jiayu mobiel (geniaal toestel), is nooit uit het plastic zakje geweest. De adapter van een vriend van mij, zelfde toestel, zelfde batch zelfs, is letterlijk uitgefikt. Blijkt dus overbodige angst te zijn.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Wat een gedoe... Ik verbaas me wel wat over die 4-spouw-4 maat; ze komen hier binnenkort ook glas zetten, maar dat is standaard 5-spouw-4, ook voor het niet-gelaagde glas. AGC Thermobel Top glas, niks speciaals aan ons huis qua windbelasting ofzo.marcel87 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 21:20:Bij nader inzien denk ik dat de sheet bedoeld 4 - [spouw] - #4 van buiten bekeken.
Kostte mij trouwens ook best wat moeite voor ik een partij kon vinden die gewoon kon specificeren wat ze konden leveren, de meeste kwamen niet verder dan "gewoon HR++".
Haha precies. Ik heb sinds dit gedoe ook vaker het idee gehad dat ze maar met wat termen rondstrooien zonder dat men eigenlijk weet wat ze verkopen. Heel raar.
Stel je voor dat niemand checkt wat men krijgt, zo'n fabrikant kan gewoon massaal frauderen omdat de particulier zelden zal checken... en in mijn geval de glaszetter blijkbaar ook niet. Prijzen van echte HR++ waren iets hoger, tientjes werk, maar als je massaal int met op de factuur HR++ glas heb je het natuurlijk al snel over duizenden euro's. Geen idee of het toevallig eenmalig verkeerd was of dat het meer voorkomt.
Op de pakbon staat dus wel 5-13-4. Volgens mij was het foutieve glas ook deze verhouding. vreemd vreemd vreemd, maar ga me er niet meer te druk over maken. Als dit glas maar goed is!
Stel je voor dat niemand checkt wat men krijgt, zo'n fabrikant kan gewoon massaal frauderen omdat de particulier zelden zal checken... en in mijn geval de glaszetter blijkbaar ook niet. Prijzen van echte HR++ waren iets hoger, tientjes werk, maar als je massaal int met op de factuur HR++ glas heb je het natuurlijk al snel over duizenden euro's. Geen idee of het toevallig eenmalig verkeerd was of dat het meer voorkomt.
Op de pakbon staat dus wel 5-13-4. Volgens mij was het foutieve glas ook deze verhouding. vreemd vreemd vreemd, maar ga me er niet meer te druk over maken. Als dit glas maar goed is!
@marcel87.
Nog even over het dubbel glas.
Om te controleren of het dikste glas aan de buitenkant zit kan je het volgende doen:
Neem een laserpointer (of leen die van iemand) en schijn onder een hoek tegen het glas. Bij een bepaalde hoek krijg je een totale reflectie van de laserstraal. Die reflectie onstaat op vier plaatsen. Binnen/buiten eerste glas, binnen/buiten tweede glas.
Als je raam in een hoek met een aangrenzende muur staat, kan je de vier stippen op de muur zien. Anders even een vel papier gebruiken dat je loodrecht op de ruit hout en waarmee je de reflecties opvangt.
De afstand tussen elk stel van twee stippen geeft de dikte van het glas aan. Hoe verder de twee stippen van elkaar liggen, hoe dikker het glas is.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt
Om te controleren of het dikste glas aan de buitenkant zit kan je het volgende doen:
Neem een laserpointer (of leen die van iemand) en schijn onder een hoek tegen het glas. Bij een bepaalde hoek krijg je een totale reflectie van de laserstraal. Die reflectie onstaat op vier plaatsen. Binnen/buiten eerste glas, binnen/buiten tweede glas.
Als je raam in een hoek met een aangrenzende muur staat, kan je de vier stippen op de muur zien. Anders even een vel papier gebruiken dat je loodrecht op de ruit hout en waarmee je de reflecties opvangt.
De afstand tussen elk stel van twee stippen geeft de dikte van het glas aan. Hoe verder de twee stippen van elkaar liggen, hoe dikker het glas is.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
@marcel87
om te controleren of er een metaal laagje tussen het glas zit.
houw een aansteker voor het glas en kijk naar de reflex van de vlam in het glas.
die moet dan dubbel zijn voor dubbel glas, en 2de vlam moet verkleuren met een metaal laagje
als de binnen plaat en buiten plaat maar een andere dikte hebben om een moiré effect te voorkomen.
maar wat een geklungel zeg, zo ingewikkeld is het toch niet.
als ik een processor bestel bij een random webshop, dan krijg ik toch ook niet het 200mhz langzamer model "per ongeluk" geleverd, pffff.
houw een aansteker voor het glas en kijk naar de reflex van de vlam in het glas.
die moet dan dubbel zijn voor dubbel glas, en 2de vlam moet verkleuren met een metaal laagje
5-13-4 is wel een oke.marcel87 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 00:23:
Op de pakbon staat dus wel 5-13-4. Volgens mij was het foutieve glas ook deze verhouding. vreemd vreemd vreemd, maar ga me er niet meer te druk over maken. Als dit glas maar goed is!![]()
als de binnen plaat en buiten plaat maar een andere dikte hebben om een moiré effect te voorkomen.
maar wat een geklungel zeg, zo ingewikkeld is het toch niet.
als ik een processor bestel bij een random webshop, dan krijg ik toch ook niet het 200mhz langzamer model "per ongeluk" geleverd, pffff.
[ Voor 54% gewijzigd door migjes op 09-01-2015 09:55 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zal dit weekend nog eens kijken, ben nu niet meer thuis. Tis ook maar hooguit 1mm verschil btw...Schinnen-groen schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:16:
@marcel87.
*KNIP*
Klopt, zie mijn foto van een paar berichten eerder.migjes schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:40:
@marcel87
De vraag was vooral vanaf welke kant hij moest verschijnen, maar daar ben ik ondertussen achter.
ja ik was nog je berichten allemaal aan het terug lezen.marcel87 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 09:56:
Klopt, zie mijn foto van een paar berichten eerder.
De vraag was vooral vanaf welke kant hij moest verschijnen, maar daar ben ik ondertussen achter.
maar pff wat een geklungel voor een paar stukjes glas.
tweakers zijn misschien wat verwend, als we een processor bestellen dan krijgen we ook wat we bestellen.
en de glas handel heeft wat meer te maken met argeloze burgers die wat makkelijker om de tuin te lijden zijn.
maar het zou eigenlijk niet moeten kunnen.
(ik ga bij een vriend eens even checken wat voor dubbel glas hij nu heeft gekregen van de woningbouw vereniging
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Zo, vandaag mijn voorlopige energie label binnen.
Ik moet zeggen, het valt een beetje tegen, energie label G, dat is het slechtste label van het rijtje. Ze hadden minstens de zonnepanelen kunnen toevoegen, daar heb ik immers subsidie voor gekregen. Of wordt dat niet geregistreerd? Van andere aanpassingen, spouwmuur isolatie en nieuwe kozijn en met HR++ glas heb ik nog wel ergens rekeningen liggen. Maar van veel andere aanpassingen, zoals vloerisolatie, douchewtw, plafond-isolatie en nog meer zonnepanelen heb ik geen bonnetje of factuur. Dat heb ik zelf gedaan. En foto's maken van de kruipruimte en de plafond-isolatie wordt een beetje lastig, dat kost wat breekwerk.
Om een definitief label te krijgen moet ik van alles naar iemand opsturen en wat geld overmaken. En als ik dat niet doet, dan krijgt ik een boete als ik' m'n huis verkoop of verhuur.
Maar wat als ik mijn huis de komende 20 jaar niet wil verkopen en zeker niet wil verhuren? Dat blijft een beetje onzeker, de mooie kleurige folder heeft het alleen over verhuur en verkoop. Ik ga dus geen dingetjes op te sturen en ook geen geld betalen aan iemand, die zonder te komen kijken, mij een energielabel levert waarvan je maar moet aannemen dat het klopt. En dat je elke zoveel jaar opnieuw moet aanvragen. Dit staat niet in de mooie kleurige folder , maar ik ken onze overheid inmiddels een beetje.
Ik denk dat als ik ooit verkoop, het energielabel nog steeds G is. Energielabel G met €10,- in de maand aan gas en licht, dat zouden meer mensen moeten doen....
Ik moet zeggen, het valt een beetje tegen, energie label G, dat is het slechtste label van het rijtje. Ze hadden minstens de zonnepanelen kunnen toevoegen, daar heb ik immers subsidie voor gekregen. Of wordt dat niet geregistreerd? Van andere aanpassingen, spouwmuur isolatie en nieuwe kozijn en met HR++ glas heb ik nog wel ergens rekeningen liggen. Maar van veel andere aanpassingen, zoals vloerisolatie, douchewtw, plafond-isolatie en nog meer zonnepanelen heb ik geen bonnetje of factuur. Dat heb ik zelf gedaan. En foto's maken van de kruipruimte en de plafond-isolatie wordt een beetje lastig, dat kost wat breekwerk.
Om een definitief label te krijgen moet ik van alles naar iemand opsturen en wat geld overmaken. En als ik dat niet doet, dan krijgt ik een boete als ik' m'n huis verkoop of verhuur.
Maar wat als ik mijn huis de komende 20 jaar niet wil verkopen en zeker niet wil verhuren? Dat blijft een beetje onzeker, de mooie kleurige folder heeft het alleen over verhuur en verkoop. Ik ga dus geen dingetjes op te sturen en ook geen geld betalen aan iemand, die zonder te komen kijken, mij een energielabel levert waarvan je maar moet aannemen dat het klopt. En dat je elke zoveel jaar opnieuw moet aanvragen. Dit staat niet in de mooie kleurige folder , maar ik ken onze overheid inmiddels een beetje.
Ik denk dat als ik ooit verkoop, het energielabel nog steeds G is. Energielabel G met €10,- in de maand aan gas en licht, dat zouden meer mensen moeten doen....
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Ik denk daar hierover / reageer naar de overheid op een zelfde manier. Alle papieren liggen er en als we ooit richting ouwel****nhuis moeten, dan zien we wel weerdrielp schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 17:01:
Om een definitief label te krijgen moet ik van alles naar iemand opsturen en wat geld overmaken. En als ik dat niet doet, dan krijgt een boete als ik' m'n huis verkoop of verhuur.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Was vandaag bij de Ikea Arnhem en zag dat ze de 1000lm spaarlampen in de aanbieding hadden voor €1,99. Dus als jullie nog wat fels zoeken voor in de schuur ofzo sla je slag
Hier gaan we pas iets met een energielabel doen als er voordeel mee te behalen is. Dus als ze belasting gaan heffen omdat je nog niets verbeterd hebt of zo. Voordat je het weet verhogen ze nl. je WOZ waarde met 50K omdat je bijv. iets simpels als een A++ label hebt.drielp schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 17:01:
Om een definitief label te krijgen moet ik van alles naar iemand opsturen en wat geld overmaken.
Nou ja, ik denk dat tweakers over het algemeen meer shit tegenkomen dan een gemiddelde persoon. Simpelweg omdat wij meestal uitzoeken wat we moeten hebben en dat dan ook graag even checken of het wel klopt. Maar goed, ik hoop/denk dat het niet zo'n vaart zal lopen met wat ik heb gezegd mbt frauderen. Als zoiets uitkomt kunnen ze hun deuren sluiten, waarom zouden ze dat risico nemen?migjes schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 13:13:
[...]
ja ik was nog je berichten allemaal aan het terug lezen.
maar pff wat een geklungel voor een paar stukjes glas.
tweakers zijn misschien wat verwend, als we een processor bestellen dan krijgen we ook wat we bestellen.
en de glas handel heeft wat meer te maken met argeloze burgers die wat makkelijker om de tuin te lijden zijn.
maar het zou eigenlijk niet moeten kunnen.
(ik ga bij een vriend eens even checken wat voor dubbel glas hij nu heeft gekregen van de woningbouw verenigingik vrees het ergste)
Om te huilen inderdaad. Maar vind die labels sowieso onzin, omdat vaak een hoop wordt overgeslagen of onrealistisch wordt beoordeeld. Er wordt ook veel te weinig gekeken naar de specificaties van installaties/isolatie, bijvoorbeeld op zo'n site waar je je energielabel kunt bepalen. Bedoel spouwmuurisolatie aanwezig ja/nee zegt niets over hoe goed het is, hetzelfde mbt de dikte. Misschien bij een officieel label die zo'n EPCmeneer op komt nemen dat het dan beter is, maar die voorlopige die je ook op sites kunt aanmaken slaan nergens op. En al helemaal niet als je eentje thuisgestuurd krijgt waarbij jij geen gegevens hebt aangeleverd en niemand is wezen kijken. Raar zijn dat soort dingen.drielp schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 17:01:
Ik moet zeggen, het valt een beetje tegen, energie label G, dat is het slechtste label van het rijtje.
*KNIP*

Enige geluk is dan wellicht dat je niet de enige bent blijkbaar, of ben jij hiervan de auteur?
http://www.hpdetijd.nl/20...verheid-aka-energielabel/
Krijgt btw iedereen zo'n ding of is het afhankelijk waar je woont/wat voor huis je hebt?
Aha, blijkbaar wel... als je er nog geen één had, met een paar mitsen en maren.
[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 09-01-2015 20:38 ]
Wij hebben een B ontvangen, dus in de basis niet gek.
My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant
Verwijderd
ik heb een A++ label 0,49 extreem goed dus, bouwjaar 1974
vanaf 2006 in stappen met subsidie van gemeente en provincie energie negatief gemaakt.
produkltie staat in het PIR geregistreerd.
de rijksoverheid is vrij bot en dom met deze brief, maar het maakt niet uit of het goed of slecht is,
of je nu A of G hebt, je verkoopt het wel, het hangt ervanaf of de koper het nut begrijpt (vast niet)
ik ben zoals gezegd eerder blij met G hoewel het nergens op slaat, ik ben niet opvallend,
en dat kan je maar beter zijn bij deze oliedomme overheid met een gasluchtje.
als ik moet interfacen met deze overheid moet ik dus communiceren met het IQ van een doperwt.
/edit dat ik dus een echt label heb is ze dus ook al ontgaan, zoiets doe je alleen in een verdienmodel,
daar trappen we dus niet in.
vanaf 2006 in stappen met subsidie van gemeente en provincie energie negatief gemaakt.
produkltie staat in het PIR geregistreerd.
de rijksoverheid is vrij bot en dom met deze brief, maar het maakt niet uit of het goed of slecht is,
of je nu A of G hebt, je verkoopt het wel, het hangt ervanaf of de koper het nut begrijpt (vast niet)
ik ben zoals gezegd eerder blij met G hoewel het nergens op slaat, ik ben niet opvallend,
en dat kan je maar beter zijn bij deze oliedomme overheid met een gasluchtje.
als ik moet interfacen met deze overheid moet ik dus communiceren met het IQ van een doperwt.

/edit dat ik dus een echt label heb is ze dus ook al ontgaan, zoiets doe je alleen in een verdienmodel,
daar trappen we dus niet in.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2015 20:47 ]
Hm lol, wat een vaagheid zeg... IQ van een doperwt idd... 
Ben benieuwd wat wij dan hebben gekregen per post, wist namelijk niet dat iedereen die geen label had begin 2015 een voorlopige zou krijgen.
Op de site Zoek Uw Energielabel zouden we een C label hebben. Op zich relatief netjes, maar ja... dezelfde twijfel als jullie over de juistheid. Had het al eens op zo'n andere site ingevuld en toen kwam ik op D uit. Maar ja, eerlijk gezegd vind ik het ook wel best, want verkopen doen we toch voorlopig niet. Incl. het risico wat Bezuiniger ook al noemt is het echte certificaat amper van toegevoegde waarde.
Zolang de energieprijs per maand maar laag is/lager wordt en daar gaat zo'n certificaat + ingekleurd huisje op de energieatlas weinig bij helpen denk ik dan.

Ben benieuwd wat wij dan hebben gekregen per post, wist namelijk niet dat iedereen die geen label had begin 2015 een voorlopige zou krijgen.
Op de site Zoek Uw Energielabel zouden we een C label hebben. Op zich relatief netjes, maar ja... dezelfde twijfel als jullie over de juistheid. Had het al eens op zo'n andere site ingevuld en toen kwam ik op D uit. Maar ja, eerlijk gezegd vind ik het ook wel best, want verkopen doen we toch voorlopig niet. Incl. het risico wat Bezuiniger ook al noemt is het echte certificaat amper van toegevoegde waarde.
Zolang de energieprijs per maand maar laag is/lager wordt en daar gaat zo'n certificaat + ingekleurd huisje op de energieatlas weinig bij helpen denk ik dan.
[ Voor 7% gewijzigd door Aardwolf op 10-01-2015 00:09 ]
Géén certificaat.. "De verkoper riskeert anders een boete die kan oplopen tot maximaal € 405."
Als de overheid echt wil dat ieder huis bij verkoop een label heeft: Verbied de verkoop zonder label. Niet op straffe van een boete, maar op straffe van het niet laten passeren door het Kadaster. Klaar.
Wowie.. de kosten voor een 'écht' goed en kloppend label zijn hoger dan de boete voor het niet hebben van een label.
Denk dat je zonder Label, maar mét je jaarafrekening in de hand een veel sterker verkoop argument zult hebben, al vraag ik mij af of een toekomstige koper van mijn woning ooit geinteresseerd zal zijn in een energie label. Het is een relatief unieke jaren 30 woning. Ben je energie-zuinig ingesteld, dan kijk je wel verder dan zo'n fop label Labeltje G hier volgens de overheid.
Laat 't mooi staan, voor je het weet gaat de WOZ omhoog inderdaad.
Zolang ik mijn huis niet verkoop, interreseert 't mij geen zier. Wellicht zelfs beter om m op G te laten staan, maak je wellicht makkelijker aanspraak op subsidie's :-)
Trouwens: De huizenmarkt zit al jaren 'op slot'. Waarom dat toch állé huizen een label?
Overheid: We kiezen m zelf, wij zijn het zelf,. volksvertegenwoordiging :-) . Never underestimate the stupidity of the general public
Als de overheid echt wil dat ieder huis bij verkoop een label heeft: Verbied de verkoop zonder label. Niet op straffe van een boete, maar op straffe van het niet laten passeren door het Kadaster. Klaar.
Wowie.. de kosten voor een 'écht' goed en kloppend label zijn hoger dan de boete voor het niet hebben van een label.
Denk dat je zonder Label, maar mét je jaarafrekening in de hand een veel sterker verkoop argument zult hebben, al vraag ik mij af of een toekomstige koper van mijn woning ooit geinteresseerd zal zijn in een energie label. Het is een relatief unieke jaren 30 woning. Ben je energie-zuinig ingesteld, dan kijk je wel verder dan zo'n fop label Labeltje G hier volgens de overheid.
Laat 't mooi staan, voor je het weet gaat de WOZ omhoog inderdaad.
Zolang ik mijn huis niet verkoop, interreseert 't mij geen zier. Wellicht zelfs beter om m op G te laten staan, maak je wellicht makkelijker aanspraak op subsidie's :-)
Trouwens: De huizenmarkt zit al jaren 'op slot'. Waarom dat toch állé huizen een label?
Overheid: We kiezen m zelf, wij zijn het zelf,. volksvertegenwoordiging :-) . Never underestimate the stupidity of the general public
[ Voor 39% gewijzigd door JayPe op 10-01-2015 08:38 ]
Wat een raar artikel. Het is toch bekend en staat ook op die site dat het een voorlopig label is. Er is enkel data gebruikt als oppervlakte en bouwjaar, dus verder geen gegevens van de gemeente. Terecht ook vind ik, kost allemaal tijd en mijn gemeente heeft in ieder geval wel wat beters te doen dan zo`n dom label opstellen.marcel87 schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:31:
[...]
Enige geluk is dan wellicht dat je niet de enige bent blijkbaar, of ben jij hiervan de auteur?
http://www.hpdetijd.nl/20...verheid-aka-energielabel/
Krijgt btw iedereen zo'n ding of is het afhankelijk waar je woont/wat voor huis je hebt?
Aha, blijkbaar wel... als je er nog geen één had, met een paar mitsen en maren.
Dat hele labelgedoe is overigens een eis van Brussel, als het aan minister Blok zou liggen was dat label er nooit gekomen. Hij heeft dit afgezwakt tot wat het nu is. Je hebt deze overigens alleen nodig bij overdracht van de woning, dus pas als je je woning verkocht hebt en het contract is getekend je label aanvragen.
Het A++ label bestaat niet meer, het is nu A - G.Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2015 @ 20:45:
ik heb een A++ label 0,49 extreem goed dus, bouwjaar 1974
Oh,, en Brussel, daar hebben we zelf allemaal geen invloed op?FicoF schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 08:43:
[...]
Dat hele labelgedoe is overigens een eis van Brussel,
Dus inderdaad: Een fop label, op mooi glanzend A4 papier, grateloos van onze eigen centen thuis bezorgd met een waarde van 0,noppes. JA, het zal mensen wellicht wel aan het denken zetten, maar was een website niet voldoende geweest? Of een fijne televisie campagne? Hoeveel van deze labels gaan bij het oud papier?FicoF schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 08:43:
[...]
Wat een raar artikel. Het is toch bekend en staat ook op die site dat het een voorlopig label is. Er is enkel data gebruikt als oppervlakte en bouwjaar, dus verder geen gegevens van de gemeente.
Uiteraard wel, maar die richtlijn bestaat al jaren. Nu daar moeilijk over doen is een beetje laat he. De EU zou de staat anders een boete opleggen van 90 miljoen per jaar. Door die dreiging is dit doe-het-zelluf label er gekomen, waarbij het nog steeds niet duidelijk is deze voldoende is om die richtlijn na te komen.JayPe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 08:52:
[...]
Oh,, en Brussel, daar hebben we zelf allemaal geen invloed op?
Minister Blok riskeert miljoenenboete met Doe-Het-Zelf energielabel
Minister Blok heeft ten onrechte de indruk gewekt dat met het nieuwe Doe-Het-Zelf-energielabel wordt voldaan aan de Europese regelgeving. Uitlatingen van BZK-ambtenaren dat Brussel akkoord zou gaan met dit label zijn uiterst dubieus, gezien de actuele kritiek van Paul Hodson, hoofd van het Directoraat Generaal voor Energie, op het Nederlandse energiebeleid.
Nederland behoort allang niet meer tot de voorhoede van het Europese energiebeleid. Tot twee keer toe in 2009 en 2012 heeft de Europese Commissie Nederland formeel in gebreke gesteld met betrekking tot de invoering van Europese energieregelgeving, zoals die is vastgesteld in de zogeheten EPBD (Energy Performance of Buildings Directive).
http://www.bouwformatie.n...doe-het-zelf-energielabel
5.500.000 - aantal verkocht woningen aankomende periodeDus inderdaad: Een fop label, op mooi glanzend A4 papier, grateloos van onze eigen centen thuis bezorgd met een waarde van 0,noppes. JA, het zal mensen wellicht wel aan het denken zetten, maar was een website niet voldoende geweest? Of een fijne televisie campagne? Hoeveel van deze labels gaan bij het oud papier?
[ Voor 28% gewijzigd door FicoF op 10-01-2015 09:02 ]
Allemaal. Want het is een voorlopig label, waar je dus niets aan hebt.JayPe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 08:52:
[...]
Hoeveel van deze labels gaan bij het oud papier?
En inderdaad: als de kosten van een label hoger zijn dan de boete neem je de boete gewoon op in het verkoopbedrag, en is dit dus een verkapte belastingverhoging op de huizenverkoop. Je betaald dus toch wel. Ofwel in de vorm van een directe belasting, ofwel in de vorm van een gesubsidieerde baan. Briljante zet. IQ van een doperwt? Dacht het niet.
Label kost 10,- de boete kan oplopen tot 400,-Bezuiniger schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:11:
[...]
Allemaal. Want het is een voorlopig label, waar je dus niets aan hebt.
En inderdaad: als de kosten van een label hoger zijn dan de boete neem je de boete gewoon op in het verkoopbedrag, en is dit dus een verkapte belastingverhoging op de huizenverkoop. Je betaald dus toch wel. Ofwel in de vorm van een directe belasting, ofwel in de vorm van een gesubsidieerde baan. Briljante zet. IQ van een doperwt? Dacht het niet.
We hadden het over een serieus label, geen DHZ. Zeg maar een EPA+.FicoF schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 10:24:
[...]
Label kost 10,- de boete kan oplopen tot 400,-
Hmm, dit rapport van de onderzoeksraad gaat eindelijk wat stof doen opwaaien in Den Haag.
Onderzoeksraad vernietigend over NAM en EZ
Ik ben alleen benieuwd wat er gaat gebeuren.
Onderzoeksraad vernietigend over NAM en EZ
Ik ben alleen benieuwd wat er gaat gebeuren.
Ik reageerde hier op:Bezuiniger schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 11:23:
[...]
We hadden het over een serieus label, geen DHZ. Zeg maar een EPA+.
Dat gaat over het DHZ label..En inderdaad: als de kosten van een label hoger zijn dan de boete neem je de boete gewoon op in het verkoopbedrag, en is dit dus een verkapte belastingverhoging op de huizenverkoop.
Allemaal, met het duurzaam maken van een woning begint het hier meestal met isoleren, isoleren en isoleren. Dat lijkt mij logisch. Alleen daarna staat vaak de zonneboiler eerder dan zonnepanelen. Wat is daarvan de reden. Zonnepanelen hebben toch een lagere tvt. Met een boiler kom je volgens mij al snel boven de 10 jaar.
MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels
Toch is dat label een begin. De uitvoering zou beter kunnen, maar ik vind het wel een stap in de goede richting.
Een verkeerde stap in de goede richting dan.Terpen Tijn schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:46:
Toch is dat label een begin. De uitvoering zou beter kunnen, maar ik vind het wel een stap in de goede richting.
Wat moet ik met een label.. wat moet mijn moeder met een label, of beter: wie kan er nu uiteindelijk echt wat met een voorlopig label?
Een EPA voor iedere woning,.
Ik denk dat het vooral effect zal hebben op de grote massa mensen die helemaal niet of nauwelijks nadenkt over milieu en energieverbruik. Dit zet mensen aan het denken, en zal vast een stimulerend effect hebben. Ik zou met andere woorden verwachten dat sommigen mensen toch geprikkeld worden als ze een "slecht" label krijgen en dan iets gaan doen om dat te verbeteren.JayPe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:51:
[...]
Een verkeerde stap in de goede richting dan.
Wat moet ik met een label.. wat moet mijn moeder met een label, of beter: wie kan er nu uiteindelijk echt wat met een voorlopig label?
Een EPA voor iedere woning,.
Wat ik mij afvraag is het volgende
Vandaag een C label ontvangen, moet eigenlijk een A label zijn als ik alle aanpassingen in mijn huis inklop op de website.
De vraag rijst dan of dit slim is, want als het A label bekend is bij de gemeente dan gaat mijn WOZ waarde waarschijnlijk stijgen, want A label, dus meer waard, en meer belasting betalen.
Ik moet dan een hele berg rekeningen bijvoegen als bijlage als bewijs. Voorlopig denk ik nog helemaal niet aan verkoop.
Iemand ideeën?
Vandaag een C label ontvangen, moet eigenlijk een A label zijn als ik alle aanpassingen in mijn huis inklop op de website.
De vraag rijst dan of dit slim is, want als het A label bekend is bij de gemeente dan gaat mijn WOZ waarde waarschijnlijk stijgen, want A label, dus meer waard, en meer belasting betalen.
Ik moet dan een hele berg rekeningen bijvoegen als bijlage als bewijs. Voorlopig denk ik nog helemaal niet aan verkoop.
Iemand ideeën?
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Niets doen is voordeliger, zowel in tijd als geld. Als je gaat verkopen/verhuren kun je altijd nog een label aanvragen.
Ergens kwam ik 'marktpartijen' tegen in de tekst omtrend het label.Gasschuif schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:59:
..als het A label bekend is bij de gemeente dan gaat mijn WOZ waarde waarschijnlijk stijgen,
Iemand ideeën?
Optie 1:
- Vervang foutief C voor correct A. Kans op WOZ stijging,maar ook op marketeers die geld ruiken want A woning bij type klopt niet, dus wellicht ben je in de race voor nog meer energiezuinige producten
Optie 2:
- Lekker laten staan. Geen kans op WOZ stijging (tenminste, als jouw woning niet een beter label heeft dan bijvoorbeeld de buurman). Marketeers ruiken geld, want C kan A worden (met duurdere maatregelen dan alleen een spouwmuurtje isoleren
Dus tja..
Ik heb een G label.. en ik kan via die website gewoon elke woning checken.. dus als ik het kan, kan heel spam-boeren-nederland het.
G label woningen krijgen spouwmuur, HR ketel en andere isolatie reclame.
C label woningen krijgen warmtepomp, zonnepanelen en anderzins reclame
*plakt Nee Nee sticker en zet z'n alu hoedje weer op*
Ik heb ook mijn label binnen. Een C, als ik op een website invoer wat ik aan mijn huis gedaan heb kom ik op A! Met als extra advies in de slaapkamers, die we nooit verwarmen, HR ++ glas te laten installeren. NOT. Of om mechanische ventilatie aan te leggen. Welke D #^*^+***+l heeft dit bedacht. Ik blijf lekker zitten op C, ga dit wel in de gaten houden voor als het belasting voordeel kan opleveren, of extra belasting gaat kosten.
Wellicht is het handig om ook even te lezen waar dit ook vandaan komt ... Energie akkoord 2013... Staat overigens ook in dat energie maatregelen voor de eindgebruiker geld moet opleveren... Dus salderen moet blijven...wellicht een idee om in 2020 de regering met hun eigen afspraken om de oren te slaan.
Wellicht is het handig om ook even te lezen waar dit ook vandaan komt ... Energie akkoord 2013... Staat overigens ook in dat energie maatregelen voor de eindgebruiker geld moet opleveren... Dus salderen moet blijven...wellicht een idee om in 2020 de regering met hun eigen afspraken om de oren te slaan.
Heh, dan maakt de overheid weer extra banen, is het weer niet goed...
Maargoed, ik heb geen EPA nodig om te bedenken wat hier nog beter kan. Zal een dezer dagen wel een C of D op de mat krijgen. Zolang ik de helft gebruik van wat de buren gebruiken en nog steeds daling in energieverbruik zie lig ik niet wakker van een label.
Maargoed, ik heb geen EPA nodig om te bedenken wat hier nog beter kan. Zal een dezer dagen wel een C of D op de mat krijgen. Zolang ik de helft gebruik van wat de buren gebruiken en nog steeds daling in energieverbruik zie lig ik niet wakker van een label.
Dat zal wel meevallen want die voormalige labels die nu uitgedeeld worden zijn allang bekend: http://www.energielabelatlas.nl/JayPe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:45:
[...]
Ergens kwam ik 'marktpartijen' tegen in de tekst omtrend het label.
Optie 1:
- Vervang foutief C voor correct A. Kans op WOZ stijging,maar ook op marketeers die geld ruiken want A woning bij type klopt niet, dus wellicht ben je in de race voor nog meer energiezuinige producten
Optie 2:
- Lekker laten staan. Geen kans op WOZ stijging (tenminste, als jouw woning niet een beter label heeft dan bijvoorbeeld de buurman). Marketeers ruiken geld, want C kan A worden (met duurdere maatregelen dan alleen een spouwmuurtje isoleren
Dus tja..
Ik heb een G label.. en ik kan via die website gewoon elke woning checken.. dus als ik het kan, kan heel spam-boeren-nederland het.
*plakt Nee Nee sticker en zet z'n alu hoedje weer op*
Ipv een aluhoedje opzetten kun je ook bij postfiilter.nl melden. Is misschien effectiever.
https://www.consuwijzer.n...sseerde-reclame-ontvangen
https://www.consuwijzer.n...sseerde-reclame-ontvangen
Ik geloof wel in die labels. Niet voor de absolute waarheid voor individuen, maar wel als onderdeel van het zuiniger maken van onze woningvoorraad. Dat er niet goed gemeten wordt, is een discussie die je altijd hebt, hoe je ook meet. Als mensen straks een label hebben zal het vanzelf waarde krijgen. Door de eenvoud zal het dan leiden tot zuiniger maken van woningen. Doel bereikt.
Eén van de fundamenteel onhandige dingen vind ik de gekozen schaal. Die stopt bij A, maar de eisen voor A zijn nog ver weg van een passiefhuis, laat staan een energieleverend huis.
Er bestaat geen A+ oid en er is nog niet vastgelegd hoe in de toekomst de labels aangepast kunnen worden.
Bij wasmachines kan je door de beperkte houdbaarheid dit af en toe op de schop gooien, maar daar merk je ook al dat het enorm verwarrend is dat een 2014 label B beter is dan een 2012 label A of dat je plusjes moet tellen.
Overigens heeft het huis van mijn ouders geen label gekregen (ook de energieatlas geeft aan 'geen gegevens' en energielabelwizard.nl hangt op hun huisnummer). Misschien omdat er ook een bedrijf gevestigd is?
Er bestaat geen A+ oid en er is nog niet vastgelegd hoe in de toekomst de labels aangepast kunnen worden.
Bij wasmachines kan je door de beperkte houdbaarheid dit af en toe op de schop gooien, maar daar merk je ook al dat het enorm verwarrend is dat een 2014 label B beter is dan een 2012 label A of dat je plusjes moet tellen.
Overigens heeft het huis van mijn ouders geen label gekregen (ook de energieatlas geeft aan 'geen gegevens' en energielabelwizard.nl hangt op hun huisnummer). Misschien omdat er ook een bedrijf gevestigd is?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Lekker druk met de voorbereidingen voor de Abu Dhabi Solar Challenge. Morgen koffer inpakken, dinsdagochtend vliegen.
Cool: racedag 1 eindigt in Masdar City (daar wilde ik toch al heen) en zowel racedag 2 als racedag 3 beginnen en eindigen bij Shams 1, een CSP-centrale:

Ik kan mijn geluk niet op
Cool: racedag 1 eindigt in Masdar City (daar wilde ik toch al heen) en zowel racedag 2 als racedag 3 beginnen en eindigen bij Shams 1, een CSP-centrale:

Ik kan mijn geluk niet op
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Nou veel plezier Jeroen, ziet er allemaal goed uit!
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Fout fout fout. Gisteren bij een pv-bedrijf in de opslag en technische ruimte geweest. Wat een speelgoedwinkel is voor kleine kinderen was dit voor mij
Heel erg fout
Heel erg fout

Foto's?
Helaas, heb geen foto's gemaakt. Ik zal de volgende keer als ik er ben vragen of ik foto's mag maken
lol doe maar niet, dan blijf je straks maar kijken naar die foto met al dat mooie spul.

In dat geval idd minder handig mbt het label. Vroeg me dat ook altijd af hoe dat ging met apparatuur, maar dat wordt dus met enige regelmaat gerefresht? Wordt dan ook al het oude spul duidelijk gerefresht naar de nieuwe schaal, dus dat je koelkast label A ook duidelijk geen A meer is, of is het dan niet met terugwerkende kracht op producten die al verkocht zijn? hm vaagheid
Is dat laatste zo ja? Hmmmm, ook lekker handig dan inderdaad.Proton_ schreef op zondag 11 januari 2015 @ 11:39:
Eén van de fundamenteel onhandige dingen vind ik de gekozen schaal. Die stopt bij A, maar de eisen voor A zijn nog ver weg van een passiefhuis, laat staan een energieleverend huis.

In dat geval idd minder handig mbt het label. Vroeg me dat ook altijd af hoe dat ging met apparatuur, maar dat wordt dus met enige regelmaat gerefresht? Wordt dan ook al het oude spul duidelijk gerefresht naar de nieuwe schaal, dus dat je koelkast label A ook duidelijk geen A meer is, of is het dan niet met terugwerkende kracht op producten die al verkocht zijn? hm vaagheid
Veel plezier morgen en de rest van de week natuurlijkJeroenH schreef op zondag 11 januari 2015 @ 12:11:
Lekker druk met de voorbereidingen voor de Abu Dhabi Solar Challenge. Morgen koffer inpakken, dinsdagochtend vliegen.
[afbeelding]
Ik kan mijn geluk niet op![]()
Ik ben bang dat je hierin gelijk gaat krijgen. Niet alleen "gerichte" reclame via de geijkte paden maar ook dat er op dit vlak colporteurs langs de deuren gaan of gaan bellen om producten te slijten.JayPe schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 20:45:
Optie 1:
Optie 2:
Dus tja..
Ik heb de officiele indicatie nog niet voor mijn woning maar volgens diverse websites wordt het een label C of D. Ik heb intussen een rapport liggen waaruit blijkt dat we dik in de A ( A++ ) categorie vallen. Dat gaat dus een interessant gesprek worden als er zo'n colporteur aan de deur staat of, nog erger, ons belt.
Voorlopig ga ik niets opgeven, ik zit niet te wachten op een hogere WOZ aanslag. En daarnaast hebben we niet de intentie om ons huis te verkopen op korte of middellange termijn.
Gerichte reclame kan volgens mij wel gunstig zijn. Mijn buren hebben ook onlangs hun oude dubbelglas laten vervangen omdat er huis aan huis met all-in prijzen reclame werd gemaakt. Niets mis mee.
De markt moet juist aktief betrokken worden bij de verbetering van onze woning voorraad en reclame (of anders: voorlichting in combinatie met prijs en eventueel financiering) kan daarbij een mooie rol spelen.
De markt moet juist aktief betrokken worden bij de verbetering van onze woning voorraad en reclame (of anders: voorlichting in combinatie met prijs en eventueel financiering) kan daarbij een mooie rol spelen.
Ik heb het nog eens nagezocht, mijn bewering komt vaker voor (bijvoorbeeld hier) maar ik kan eer geen goede bron voor vinden.marcel87 schreef op maandag 12 januari 2015 @ 08:13:
Is dat laatste zo ja? Hmmmm, ook lekker handig dan inderdaad.![]()
Het lijkt dus niet zo te zijn dat klassen heringedeeld worden, maar wel dat er af en toe een plusje bijkomt.
Er blijven volgens mij 7 klassen dus als ik het goed begrijp kan een G-klasse wasmachine opeens in D vallen als dat de minst onzuinige klasse wordt omdat er A+ t/m A+++ wordt toegevoegd
Hoe dan ook, deze tekortkomingen waren al in 1995 bekend en er is nu voor de huizen ook weer niet over nagedacht. Wel consequent
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Je hebt niet helemaal ongelijk, naast de uitbreiding met 'plusjes aan de A' voor koelkasten/diepvriezers is er aanvang 2010 voor wasmachines een andere rekenmethode ingevoerd (bron). Het gevolg is wel dat in de hoofden van het algemene publiek blijft hangen dat klasse A energiezuinig is, terwijl die vlieger niet langer opgaat voor koelkasten en diepvriezers. In het diagram is overigens de kleur wel mee opgeschoven, klasse A is daar nu geel, waar het bij andere soorten apparaten helgroen is.Proton_ schreef op maandag 12 januari 2015 @ 15:45:
[...]
Ik heb het nog eens nagezocht, mijn bewering komt vaker voor (bijvoorbeeld hier) maar ik kan eer geen goede bron voor vinden.
Ik dacht dat het juist altijd mee moest schuiven. Dat je dus altijd A t/m G had, en A dus altijd groen is en steeds zuiniger wordt. Dus dat de nieuwe apparatuur aan steeds betere eisen moet voldoen om klasse A te blijven. Dat plusjes gebeuren vind ik maar onzinnig.
Verwarming en warmwater gebruik in een woning maken over het algemeen het grootste gedeelte uit van de totale energiebehoefte/gebruik. Hier als eerste in investeren levert de grootste besparingen op.w2cker schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:43:
Allemaal, met het duurzaam maken van een woning begint het hier meestal met isoleren, isoleren en isoleren. Dat lijkt mij logisch. Alleen daarna staat vaak de zonneboiler eerder dan zonnepanelen. Wat is daarvan de reden. Zonnepanelen hebben toch een lagere tvt. Met een boiler kom je volgens mij al snel boven de 10 jaar.
Zelf doe ik het als volgt;
Isoleren
Isoleren
Isoleren
Zonneboiler
Douche WTW
Electriciteitsverruik inzichtelijk maken en besparingen doorvoeren
Aanschaf zonnepanelen
Hier weer een babybesparing gevonden. Drie DECT toestellen afgekoppeld en de telefoon doorgeschakeld naar 1 van onze mobieltjes. Scheelt weer een klein beetje elektriciteit.
Ik heb juist twee dect toestellen waar de mobiel naar doorschakelt als ik thuis ben. Gaat volledig automatisch,geen bereik=doorschakelen.
<verwijderd>
Hm crap... blijkbaar had dat al iemand ooit eens gepost in dit topic. Kwam er te laat achter. Excuses.
Hm crap... blijkbaar had dat al iemand ooit eens gepost in dit topic. Kwam er te laat achter. Excuses.
[ Voor 69% gewijzigd door Aardwolf op 12-01-2015 23:27 ]
Ik zag trouwens laatst een tankstation met een zonnecollector erop. Opzich wel mooi natuurlijk, maar ik had het niet verwacht op een tankstation. Voelt een beetje tegenstrijdig bij een tankstation, maar ach er stond ook een laadstation met zonnepanelen bij.
En tja, hoeveel warm tapwater wordt er gebruikt denk ik dan? Gezien de wc kraantjes meestal toch alleen maar koud water geven. Ach, nog altijd vooruitgang
En tja, hoeveel warm tapwater wordt er gebruikt denk ik dan? Gezien de wc kraantjes meestal toch alleen maar koud water geven. Ach, nog altijd vooruitgang
[ Voor 3% gewijzigd door !null op 12-01-2015 22:29 ]
Ach in pesse (Drenthe) staat een 'groen' tankstation van hout, groen dak en windmolentjes.
Weet je wat pas 'vreemd' is: Alle energiebespaartips die je krijgt van je energiebedrijf.
Hoe onlogisch is dat? Dat de slager dus niet vraagt ; "mag het ietsje meer zijn", maar graits vegeratische receptenboeken weggeeft.
Niet helemaal vreemd dus, want uiteindelijk verdienen ze korte termijn geld met het isoleren van onze woningen, en kunnen zíj dat beter zelf verdienen dat het geld laten liggen voor de concurrent. Uiteindelijk neemt de energiebehoefte af (of niet zo sterk toe), doordat er minder verspilt wordt. Beter voor de energieboeren om in iedergeval ook daar een graantje mee te pikken. Beter NU geld verdienen aan een "toon" of spouwmuur isolatie, dan straks alleen maar minder verdienen doordat iedereen energiezuinig is geworden.
Hoe onlogisch is dat? Dat de slager dus niet vraagt ; "mag het ietsje meer zijn", maar graits vegeratische receptenboeken weggeeft.
Niet helemaal vreemd dus, want uiteindelijk verdienen ze korte termijn geld met het isoleren van onze woningen, en kunnen zíj dat beter zelf verdienen dat het geld laten liggen voor de concurrent. Uiteindelijk neemt de energiebehoefte af (of niet zo sterk toe), doordat er minder verspilt wordt. Beter voor de energieboeren om in iedergeval ook daar een graantje mee te pikken. Beter NU geld verdienen aan een "toon" of spouwmuur isolatie, dan straks alleen maar minder verdienen doordat iedereen energiezuinig is geworden.
De BP in Drachten ligt vol met zonnepanelen. Al jaren lang. Moet wel minstens 10 jaar geleden (denk zelfs ~15 jaar geleden) zijn dat die geopend is.!null schreef op maandag 12 januari 2015 @ 22:28:
Ik zag trouwens laatst een tankstation met een zonnecollector erop. Opzich wel mooi natuurlijk, maar ik had het niet verwacht op een tankstation. Voelt een beetje tegenstrijdig bij een tankstation, maar ach er stond ook een laadstation met zonnepanelen bij.
Er zijn anders heel veel EPA adviseurs nu hun baan kwijt. Niet dat het voorheen een vetpot was..._JGC_ schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 21:08:
Heh, dan maakt de overheid weer extra banen, is het weer niet goed...
Energielabel boeit de meeste mensen weinig. Mensen kijken niet naar het energiegebruik van een woning, maar naar de grootte van de badkamer en een tuin/balkon op het zuiden. Ook de Trias Energetica (isoleren, duurzaam opwekken, efficient gebruik fossiel) werkt niet in die volgorde.Terpen Tijn schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 19:57:
Ik denk dat het vooral effect zal hebben op de grote massa mensen die helemaal niet of nauwelijks nadenkt over milieu en energieverbruik. Dit zet mensen aan het denken, en zal vast een stimulerend effect hebben. Ik zou met andere woorden verwachten dat sommigen mensen toch geprikkeld worden als ze een "slecht" label krijgen en dan iets gaan doen om dat te verbeteren.
Wat ik geregeld zie is dat mensen, zonder enige aandacht voor energie, zonnepanelen installeren. Beetje subsidie, collectieve inkoop met de buren (groepsdruk), profileren in de familie (kijk mij eens goed bezig zijn, zonnepanelen!) en je hoeft geen gedragsverandering te initieren. Vervolgens gaat het kriebelen en wil men graag weten wat de panelen opleveren. Ongewild komt er aandacht voor het energiegebruik en begint men met besparen.
Wat op papier de beste aanpak is, werkt lang niet altijd in de praktijk. En 'bewustwording' met energielabels, energiedisplays en slimme meters blijken zeer ineffectief te zijn.
De Europese directive bestaat al vrij lang. De implementatie van de directive is echter aan de landen zelf. In Nederland hebben we gekozen voor de achterlijke methodes van de energie index (waar het label op gebaseerd is) en de EPG/EPC (voor nieuwbouw, niet uitwisselbaar met energie index). De energie index in Belgie wordt bijvoorbeeld anders berekend dan in Nederland.FicoF schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 08:43:
[...]
Dat hele labelgedoe is overigens een eis van Brussel, als het aan minister Blok zou liggen was dat label er nooit gekomen. Hij heeft dit afgezwakt tot wat het nu is. Je hebt deze overigens alleen nodig bij overdracht van de woning, dus pas als je je woning verkocht hebt en het contract is getekend je label aanvragen.
Omdat er maar weinig labels werden aangevraagd, en Nederland dus niet aan de directive doelstellingen voldeet, geven we de labels maar gewoon weg. Of Europa daar in trapt is nog maar de vraag. De Europese directive zit prima in elkaar, de Nederlandse implementatie ervan is gewoon kut.
Bron?Skyaero schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:23:
[...]Wat op papier de beste aanpak is, werkt lang niet altijd in de praktijk. En 'bewustwording' met energielabels, energiedisplays en slimme meters blijken zeer ineffectief te zijn.
Onze gemeente heeft er anders genoeg aan gedaan: 250 euro subsidie op een EPA van 350 euro. Of je er daarna wat mee doet is een heel ander verhaal.Skyaero schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:23:
[...]
Er zijn anders heel veel EPA adviseurs nu hun baan kwijt. Niet dat het voorheen een vetpot was...
Ik heb geen EPA nodig om te bepalen wat ik allemaal moet gaan isoleren, denk dat meer mensen daar zo over denken, want anders was er geen subsidie nodig.
Het mag dan wel sh*t weer zijn voor mensen met zonnepanelen, de windmolens doen goede zaken met dit herfstweer. De opbrengst van Windpark Kubbeweg zit na twee weken al bijna op de prognose van een volledige maand.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Na regen komt zonneschijnantonboonstra schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:44:
Het mag dan wel sh*t weer zijn voor mensen met zonnepanelen, de windmolens doen goede zaken met dit herfstweer. De opbrengst van Windpark Kubbeweg zit na twee weken al bijna op de prognose van een volledige maand.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
....en hopelijk heeeeeeel snel...
Laatste tijd zijn er sowieso al twee molens in het nieuws geweest waarbij de wind de wieken eraf heeft gerukt. Die hoge opbrengst kan maar zo tijdelijk zijnantonboonstra schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:44:

Gezien de duizenden geinstalleerde windturbines in Schotland, Noord-Duitsland, Denemarken en Noord-Nederland en windstoten van 150+ km/h valt het met twee turbines best mee, want volgens sommigen vallen turbines met bosjes uit als het ook maar enigszins stormt._JGC_ schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:24:
[...]
Laatste tijd zijn er sowieso al twee molens in het nieuws geweest waarbij de wind de wieken eraf heeft gerukt.
Maar beter een paar MW per turbine offline dan grote centrales waarbij meteen (vele) honderden MW offline gaan. Voorbeeldjes van storm-gerelateerde outages:
http://www.reuters.com/ar...ear-idUSBRE99R0FG20131028
http://www.washingtonpost...8-81b1ce7d6978_story.html
http://www.pennenergy.com...8/tva-s-browns-ferry.html
http://www.capecodtoday.c...ower-station-during-storm
Die is tijdelijk, het waait niet altijd 6+ Bf, zelfs niet in de polderDie hoge opbrengst kan maar zo tijdelijk zijn.
[ Voor 2% gewijzigd door styno op 13-01-2015 16:28 . Reden: locatiefail ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
De app van Eneco geeft aan:antonboonstra schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 11:44:
- voor de 3 turbines nabij Houten: 59% van de maandverwachting.
- voor de 2 turbines bij Kerkrade (De Locht): 43% van de maandverwachting.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
http://www.medemblikactue...-punt-gesloopt-te-worden/_JGC_ schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 13:24:
[...]
Laatste tijd zijn er sowieso al twee molens in het nieuws geweest waarbij de wind de wieken eraf heeft gerukt. Die hoge opbrengst kan maar zo tijdelijk zijn.
Van de molen die op 26 december de wieken verloor is nog niets bekend. Op het moment dat de wieken afbraken stond er weinig wind, terwijl de dag daarvoor het flink had gewaaid.stond al op de nominatie om gesloopt te gaan worden. Beide windmolens waren al uit voorzorg in de vaanstand gezet maar door onbekende redenen is de molen die de wieken verloor uit de vaanstand gekomen met alle gevolgen van dien.
Ik vermoed dat metaalmoeheid van de as de oorzaak is, maar ik ben benieuwd naar de uitslag van het onderzoek.
Speel ook Balls Connect en Repeat
In nederland stonden eind 2013 1 977 windmolens. 1 977 * 3 wieken = 5931 wieken.
2 zijn er gebroken.
2 zijn er gebroken.
Eensch denk ik... of men interesseert het op de laatste plek of zelfs pas als men er woont. Omgekeerde wereld af en toe. Liever eerst geld op maken aan prachtige "hmhm" design meubels en dan toch niet het comfort hebben. Maar ja, onwetend/onverschillig noem ik dat dan maar. Want zelfs als je het benoemt reageert men alsof je onnozel bent.Skyaero schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 10:23:
Energielabel boeit de meeste mensen weinig. Mensen kijken niet naar het energiegebruik van een woning, maar naar de grootte van de badkamer en een tuin/balkon op het zuiden. Ook de Trias Energetica (isoleren, duurzaam opwekken, efficient gebruik fossiel) werkt niet in die volgorde.

Dat is ook zo, tenminste dat zie ik wel terugkomen. De vraag is of je anderen in je omgeving ermee prikkelt. Isoleren, LED lampen, bewustwording, andere besparingen zijn vaak onzichtbaar voor iemand van buitenaf. Die interesse moet er al echt zijn bij iemand als hij/zij wil weten hoe is, waar je mee bezig bent en welk resultaat het oplevert... mogelijk interessant voor zichzelf.Wat ik geregeld zie is dat mensen, zonder enige aandacht voor energie, zonnepanelen installeren. Beetje subsidie, collectieve inkoop met de buren (groepsdruk), profileren in de familie (kijk mij eens goed bezig zijn, zonnepanelen!) en je hoeft geen gedragsverandering te initieren. Vervolgens gaat het kriebelen en wil men graag weten wat de panelen opleveren. Ongewild komt er aandacht voor het energiegebruik en begint men met besparen.
Enige is PV. Dat is dan zichtbaar voor iedereen, maar heb soms ook wel het idee dat men denkt dat je dan geld teveel had ofzo... alsof het een luxe is, net als een sportauto. Enerzijds snap ik die gedachte wel, maar goed... toch heel wat anders dan een luxe product in huis, tuin of bijv. een auto.
PV is dan wel zichtbaar, maar heb weinig mensen in de buurt zien vragen wat het heeft gekost en wat het na 1 jaar heeft opgeleverd. Ja ze zullen het vast eens hebben gedacht, maar daarna niet gevraagd. 1 buurman zei alleen een keer "goh dat zou wel veel opleveren", maar voor de rest boeide het hem niets. Interesse moet er zijn vanuit de mens zelf, anders is het sowieso al kansloos.
Financieel stimuleren wel. Durf mijn handen ervoor in het vuur te steken dat als brandstof, maar ook andere energievormen, godsgruwelijk duur wordt men zich wel eerder achter de oren krabt of er ergens wat te besparen valt. Daarom ben ik ook niet per se extreem blij met de dalende energie en brandstofprijzen. Leuk voor als je al zuinig aandeed en de knop al hebt omgezet, bewust bent. Voor het gros stimuleert het bij wijze van om voor hetzelfde geld meer te gaan verbruiken.Wat op papier de beste aanpak is, werkt lang niet altijd in de praktijk. En 'bewustwording' met energielabels, energiedisplays en slimme meters blijken zeer ineffectief te zijn.

Een label is leuk als richtlijn, waar sta je. Maar goed, waarschijnlijk kan je beter monitoren... daarmee krijg je ook wel bevestiging (als in: ruwe data), waarmee je zelf kunt zien dat je goed bezig bent.
Edit: Nog een mooi voorbeeld van het nadeel van lage brandstofprijzen... kom ik toevallig tegen nu op Technisch Weekblad aan het lezen ben: http://www.technischweekb...uinige-f-150.391173.lynkx
[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 13-01-2015 23:08 ]
Even een dubbelpost, anders wordt het onleesbaar veel.
Ik kwam dit artikel nog tegen, wellicht nog interessant:
Verder zelf van het weekend nog even gekeken naar onze nieuwe ramen. Omdat men donderdag in weer en wind (letterlijk en figuurlijk) heeft staan afkitten, dit half over de ramen heeft gesmeerd en uiteraard moest uitharden, konden we pas dit weekend de ramen goed schoonmaken. Het geluk mocht blijkbaar weer niet aan onze zijde staan, want nu hebben we krassen op 2 ramen.

Onderstaand van 1 raam 2 lijnen met krassen. Dat raam heeft 4 van zulke lijnen met beste krasjes erop. Lijkt erop dat het in de spouw van het raam zelf zit. Gelukkig aan de bovenkant van de ramen, maar goed... het glas is nieuw en hoort niet zo te zijn lijkt mij!

Ik vraag me zo langzamerhand af of het ooit nog goed gaat komen. Ik ben in elk geval blij dat niet alle ramen beneden door hun zijn vervangen, want dan was het gekloot vast en zeker nog veel groter geweest.
Direct daarna weer contact gezocht, ook bovenstaande foto gemaild, en meneer komt van de week nog kijken. Nu maar weer afwachten.
Ik kwam dit artikel nog tegen, wellicht nog interessant:
bron: Technisch WeekbladGissen over aardgasbeleid
Het aardgasbeleid van minister Kamp van Economische Zaken lijkt niet gebaseerd op gedegen wetenschappelijk onderzoek, maar op onzekerheden en gissingen, zo blijkt uit een analyse van TW.
Begin 2014 besloot minister Kamp minder gas te winnen bij Loppersum. Elders in het Groningen-veld gingen de gaswinning en de aardbevingen gewoon door, zoals op 30 september 2014 in de stad Groningen.... > meer in de link hieronder!
Verder zelf van het weekend nog even gekeken naar onze nieuwe ramen. Omdat men donderdag in weer en wind (letterlijk en figuurlijk) heeft staan afkitten, dit half over de ramen heeft gesmeerd en uiteraard moest uitharden, konden we pas dit weekend de ramen goed schoonmaken. Het geluk mocht blijkbaar weer niet aan onze zijde staan, want nu hebben we krassen op 2 ramen.

Onderstaand van 1 raam 2 lijnen met krassen. Dat raam heeft 4 van zulke lijnen met beste krasjes erop. Lijkt erop dat het in de spouw van het raam zelf zit. Gelukkig aan de bovenkant van de ramen, maar goed... het glas is nieuw en hoort niet zo te zijn lijkt mij!

Ik vraag me zo langzamerhand af of het ooit nog goed gaat komen. Ik ben in elk geval blij dat niet alle ramen beneden door hun zijn vervangen, want dan was het gekloot vast en zeker nog veel groter geweest.
Direct daarna weer contact gezocht, ook bovenstaande foto gemaild, en meneer komt van de week nog kijken. Nu maar weer afwachten.
Hallo hier een berichtje vantui Absurdistan. Goeie genade, even wennen aan wat dingen. Maar cool speelgoed hebben ze wel:
Dit is 10MWp aan PV:

En dit is een flink veld vol met trackers:
Dit is 10MWp aan PV:

En dit is een flink veld vol met trackers:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Haha leuk. Wat doen al die trackers? Ja ze zullen de zon tracken, maar waarom van die witte blokken en waarom meerdere? (ervanuitgaande dat die witte blokken geen energie opleveren)
Is dit wellicht voor studie of testen voordat ze ergens ander geinstalleerd worden?
Is dit wellicht voor studie of testen voordat ze ergens ander geinstalleerd worden?
Waarom zou een energielabel zo moeilijk moeten?
Waarom kijken ze niet gewoon naar de meterstanden en delen ze hier de huizen op in?
Dan heeft het label ook invloed op de mensen die erin wonen, misschien niet zo handig bij verkoop maar wel op lange termijn en bij bestaande woningen.\
Grotere woningen worden dan ook anders ingeschaald (meer verbruik).
Labelverdeling zou dan worden:
A - energieleverend, het hele jaar door.
B - energieleverend, totaal onder de streep (zomer terugleveren en winter gebruiken).
C - energieneutraal
D-Z Energieverbruik in MJ/jaar waarbij Z de woning is die het meeste verbruikt.
Lijkt me het meest begrijpelijk, houdbaar en effectief.
Waarom kijken ze niet gewoon naar de meterstanden en delen ze hier de huizen op in?
Dan heeft het label ook invloed op de mensen die erin wonen, misschien niet zo handig bij verkoop maar wel op lange termijn en bij bestaande woningen.\
Grotere woningen worden dan ook anders ingeschaald (meer verbruik).
Labelverdeling zou dan worden:
A - energieleverend, het hele jaar door.
B - energieleverend, totaal onder de streep (zomer terugleveren en winter gebruiken).
C - energieneutraal
D-Z Energieverbruik in MJ/jaar waarbij Z de woning is die het meeste verbruikt.
Lijkt me het meest begrijpelijk, houdbaar en effectief.
Je zal dan eerder een energieverbruik per m2 of per m3 inhoud moeten aanhouden, anders is de informatiewaarde te gering - grote huizen kosten uiteraard meer om te verwarmen dan kleine, daar heb je geen label voor nodig, en je krijgt het verschijnsel dat tochtige eenpersoonsappartementen een hoger label krijgen dan een state-of-the-art geisoleerde gezinswoning.
[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 14-01-2015 16:30 ]
Ook daar valt weer iets van te zeggen, de lompe Mitsubishi Outlander verbruikt ook meer dan de gemiddelde middenklasser en heeft ook een zuinig label. Gewoon omdat ie zo 'zuinig' is voor zijn klasse.
De een vind dat ook, de ander vind het überhaupt onzin dat er zulke zware auto's worden gemaakt voor personenvervoer.
Als je in een groot huis woont en je verbruikt net zoveel als iemand in een appartement heb je dan opeens ook een veel beter label.
Terwijl het voor het milieu niets uitmaakt waar je woont, het gaat erom wat je het milieu aandoet.
De een vind dat ook, de ander vind het überhaupt onzin dat er zulke zware auto's worden gemaakt voor personenvervoer.
Als je in een groot huis woont en je verbruikt net zoveel als iemand in een appartement heb je dan opeens ook een veel beter label.
Terwijl het voor het milieu niets uitmaakt waar je woont, het gaat erom wat je het milieu aandoet.
Ik denk sowieso voor een studie want het waren er niet veel, en nog verschillende modellen ook, en volgens mij zijn het concentrators. Dan kom je niet onder tracking uit.!null schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 15:54:
Haha leuk. Wat doen al die trackers? Ja ze zullen de zon tracken, maar waarom van die witte blokken en waarom meerdere? (ervanuitgaande dat die witte blokken geen energie opleveren)
Toch is de Metsubsidie Outlander wel degelijk zuiniger als een Aygo als je hem ook daadwerkelijk inplugt. Een collega zat nu met zijn Outlander op een verbruik van 1:500flippo765 schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 16:52:
Ook daar valt weer iets van te zeggen, de lompe Mitsubishi Outlander verbruikt ook meer dan de gemiddelde middenklasser en heeft ook een zuinig label. Gewoon omdat ie zo 'zuinig' is voor zijn klasse.
Verder ben ik het eens dat je moet kijken naar de totale footprint van een functionaliteit en niet moet kijken naar de footprint van de functionaliteit per eenheid.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nouja, zuiniger.. Het is niet alsof hij minder energie nodig heeft dan een Aygo. Alleen de vorm is anders.
Dat een Nissan Leaf beter is dan een kleinere Aygo zou je nog kunnen verantwoorden denk ik, maar de Outlander niet vermoed ik. (die zal toch minstens 300Wh/km doen maar ik vrees erger)
Even goed wel een vooruitgang in luchtkwaliteit.
Dat een Nissan Leaf beter is dan een kleinere Aygo zou je nog kunnen verantwoorden denk ik, maar de Outlander niet vermoed ik. (die zal toch minstens 300Wh/km doen maar ik vrees erger)
Even goed wel een vooruitgang in luchtkwaliteit.
[ Voor 18% gewijzigd door !null op 14-01-2015 21:23 ]
Verwijderd
Hier ook niemand. Overburen: 'je gaat zonnepanelen plaatsen? Goed van je hoor.'marcel87 schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 22:52:
PV is dan wel zichtbaar, maar heb weinig mensen in de buurt zien vragen wat het heeft gekost en wat het na 1 jaar heeft opgeleverd. Ja ze zullen het vast eens hebben gedacht, maar daarna niet gevraagd. 1 buurman zei alleen een keer "goh dat zou wel veel opleveren", maar voor de rest boeide het hem niets. Interesse moet er zijn vanuit de mens zelf, anders is het sowieso al kansloos.

Verder niks, geen vraag naar opbrengst, niet naar kosten en baten gewoon helemaal niks. Het interesseert mensen gewoon minder dan niks en ze snappen ook niet hoe het zit of werkt. Energie is simpelweg te goedkoop en dan is het in Nederland verhoudingsgewijs nog duur.

Ach, wie moet anders die door de staat misgelopen energiebelasting ophoesten.
[ Voor 34% gewijzigd door Dre op 14-01-2015 23:08 ]
Precies, de meeste mensen vinden het normaal om €200 of meer per maand af te tikken aan de energie leverancier. Ik vind een tientje per maand al meer dan zat...
Dit topic is gesloten.