De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.737 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:10
Dat accu pakket moet erg groot zijn. Maarom je zonne energie te bufferen om het gelijkmatig te verbruiken ov dag en nacht lijkt me wel haalbaar.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Antonboonstra heeft daar eens aan gerekend. Met een opslag van enkele kWh kom je een heel eind.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 28-12-2014 22:15 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Je verliest alleen wel vrij veel aan inefficiëntie.
En je moet jezelf afvragen of je vrij van het grid wilt zijn, of alleen minder wilt invoeren?
In het eerste geval moet je ook de wintermaanden door komen en dan loopt het heel erg op.
Alleen 's zomers gedurende een etmaal is je gemiddelde verbruik per dag, min je opbrengst en dan zou je met zeg zo'n 10 kWh aan capaciteit een heel eind komen. (overcapaciteit, om de accu's te beschermen, maar wat je niet verbruikt hoef je ook niet aan te vullen)
Een autoaccu van 12V/100Ah heeft 1k2Wh aan capaciteit, dus daar zou je dan zo'n 8 stuks van nodig hebben.
Blijft over de benodigde omvormer. Ga je het "terugleveren" op het moment dat je het nodig hebt? Dan moet je zelf een PV-omvormer modificeren. Of je moet een soort van vrij-van-grid omvormer maken die de accu's oplaad vanuit het grid wanneer nodig en voor de rest alleen vanuit de accu's je huis van netspanning voorziet. Zal niet meevallen om dat efficiënt te maken en je wilt ook wel terugleveren wanneer de accu's vol zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op zondag 28 december 2014 @ 21:59:
Antonboonstra heeft daar eens aan gerekend. Met een opslag van enkele kWh kom je een heel eind.
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Dat is heel erg optimistisch gerekend. Hij rekent daar per maand en neemt dan een gemiddelde opwek per dag van het maandgemiddelde. Dat gaat niet werken, zo stabiel is je opwek niet.
Ik heb eenzelfde berekening gemaakt met mijn daadwerkelijke dagopbrengst en dan kom ik in jun-jul-aug 2012 aan 10 dagen dat de stroom uit gaat, in 2013 7 dagen en 2014 12 dagen. Zelfs met 10x mijn dagverbruik aan opslag is er nog een dag dat de stroom op is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:07
En vergeet niet de prijs per (opgeslagen/onttrokken) kWh door te rekenen. Accu's hebben niet het eeuwige leven. Je zit met een (significante) jaarlijkse afschrijving, en daarmee is zeker in Nederland financieel volgens mij nooit rendabel te maken - tenzij je letterlijk woont in een hutje op de hei.

Als je heel ver gaat reken je ook de ecologisch footprint door. Accu's moeten gefabriceerd worden, uit grondstoffen, vervoerd, [gebruikt], vervoerd, gerecycled, etc. Dit alles kost energie en heeft een zekere milieubelasting. Netkoppeling ook. Ik ben erg benieuwd naar een goede doorrekening van die twee. Ik verwacht dat netkoppeling op alle fronten als winnaar uit de bus komt, maar wie weet heb ik het mis. B)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Maasluip schreef op maandag 29 december 2014 @ 08:52:
Dat is heel erg optimistisch gerekend. Hij rekent daar per maand en neemt dan een gemiddelde opwek per dag van het maandgemiddelde.
Volgens mij sommeert hij intervallen van 5 minuten.
Ik heb eenzelfde berekening gemaakt met mijn daadwerkelijke dagopbrengst en dan kom ik in jun-jul-aug 2012 aan 10 dagen dat de stroom uit gaat, in 2013 7 dagen en 2014 12 dagen. Zelfs met 10x mijn dagverbruik aan opslag is er nog een dag dat de stroom op is.
En dat is natuurlijk afhankelijk van je sluipverbruik, verhouding panelen-verbruik en oriëntatie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Laatst online: 19-05 18:18
Mijn idee was ook niet om van het net te gaan, ik ben het volledig eens met het idee dat dit niet te betalen is.
Bovendien denk ik niet dat er veel mensen zijn die daar een groot genoeg dak voor hebben om hun volledige verbruik zelf op te wekken plus wat ze in de goede periode (zomer)moeten opwekken voor de slechte periode (winter).
Ik denk dat als je alles mee neemt zoals JeroenH dat doet het helemaal niet uit kan met accu's.
Maar ik ben wel benieuwd of iemand dat al uit gerekend heeft.
Zo'n exel sheet als er voor de berekening van pv bestaat zou helemaal mooi zijn.
Die zag je groeien, er waren steeds mensen die er verbeteringen in aanbrachten.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar waar gaat die wetgeving nou heen? Ik hoop dat het salderen van je eigen verbruik nog wel even mogelijk blijft zoals dat nu het geval is. Is wel vrij bepalend voor mijn investering in zonnepanelen volgend jaar. Waarschijnlijk bewaar ik het geld dan, en steek ik het eerst in een zonneboiler. (die ik sowieso ook wel wil, maar je kan je geld maar 1 keer uitgeven)

Het staat dus in het belastingplan 2015. Maar het salderen zelf was dacht ik t/m 2017 gewaarborgd, en waarschijnlijk tot 2020? (eigenlijk geen idee in welke wetgeving, ook belastingplan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

PvPower schreef op zondag 28 december 2014 @ 19:47:
Ik had verwacht dat na de invoering van de "slimme" meter er een variabele tarief zou komen (veel zon, veel elektriciteit geproduceerd, een lager tarief).
Dat is ook mijn idee. In de intraday handel wordt gewerkt met PTE's van 15 minuten. Dat wil zeggen dat elke 15 minuten het tarief kan verschillen. Moet je eens voorstellen 96PTE's in een dag met in het ergste geval 96 verschillende tarieven.

365 dagen * 96 PTE's = 35040 mogelijk verschillende tarieven voor zowel verbruik als invoeding met je zonnepanelen. Dus 70080 verschillende waarden om je energierekening voor verbruik en invoeding te bepalen.

De energierekening nu al narekenen is al een heidens karwei. Stel je nu eens voor dat je met kwartierwaarden gaat werken. Wat krijg je dan? Een PDF bestaande uit 400 bladzijden met daarin een "staatje" hoeveel je verbruikt heb en hebt ingevoed per PTE en wat de kosten daarvan waren? 8)7 }:

Zelfs al zou je met een PTE van een uur gaan werken dan nog wordt de energierekening een puinhoop.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

mkleinman schreef op maandag 29 december 2014 @ 13:14:
[...]

Dat is ook mijn idee. In de intraday handel wordt gewerkt met PTE's van 15 minuten. Dat wil zeggen dat elke 15 minuten het tarief kan verschillen. Moet je eens voorstellen 96PTE's in een dag met in het ergste geval 96 verschillende tarieven.

365 dagen * 96 PTE's = 35040 mogelijk verschillende tarieven voor zowel verbruik als invoeding met je zonnepanelen. Dus 70080 verschillende waarden om je energierekening voor verbruik en invoeding te bepalen.

De energierekening nu al narekenen is al een heidens karwei. Stel je nu eens voor dat je met kwartierwaarden gaat werken. Wat krijg je dan? Een PDF bestaande uit 400 bladzijden met daarin een "staatje" hoeveel je verbruikt heb en hebt ingevoed per PTE en wat de kosten daarvan waren? 8)7 }:

Zelfs al zou je met een PTE van een uur gaan werken dan nog wordt de energierekening een puinhoop.
Het zal een door de overheid bepaald gemiddelde worden.
En als de overheid middelt, boer pas dan maar op je kippen geld. Denk aan de vermogensrendementsheffing. Daar wordt (ook voor IB2014) ervan uitgegaan dat je 4% rendement op je spaargeld maakt. De gemiddelde rente is ca. 1,4 - 1,5 procent :|

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:20
Netbeheerder willen dynamische tarieven om op wijkniveau netverzwaring uit te stellen of te voorkomen

Dynamische tarieven, ik geloof nooit dat die dan aan de intraday handel gekoppeld gaan worden.
Er zijn geheel verschillende motivaties in de keten voor dynamische tarieven, wat is die van de energieleverancier als de PV nu van de gebruiker is ?
Inkoop van de energieleverancier is van landelijk niveau en jouw dynamisch uurtarief is wijk niveau,

We hebben 2 pilot wijken in Nederland uit de begin periode, van Muziekwijk Zwolle heb ik hier de uurtarieven al eens gepost, (de PV is van de energieleverancier). als extra stimulans zijn netwerkkosten ook flexibel gemaakt over de dag.

Met eigen PV en/of eventueel warmtepomp met een buffervat 0,1-0,5 GJ (28-148kWh warmte) reken je toch ook gelijk door wat accu's (efficiëntie ca 80%) opleveren als je geen stroom nodig hebt van Maart tot en met Oktober alleen overschot voor salderen van verbruik warmtepomp

Wie legt niet tot laatste hoekje PV bij deze dynamische tarieven (buitenverlichting met zonnecellen, deurbel met zonnecel etc)?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nou ja, er is ook nog het terugverdientijd-monster :P
En het duurt veel langer om terug te verdienen bij zulke ontwikkelingen. En dan gaat de gemiddelde consument er echt wel van af zien. Ik vind zelf zonnepanelen op je dak een mooi iets, en of de terugverdientijd nou 5 of 6 jaar is boeit me niet heel veel, maar bij het dubbele begin ik al na te denken.
Voor mij heeft dan een zonneboiler de voorkeur, omdat ze daar niks aan kunnen meten en je buffert zelf, met een vat water. Het is mooi door simpelheid.

Het lijkt mij dat PV niet zo interessant meer is bij overvloed aan energie op pieken. Nu is dat het nog wel, omdat toch iemand anders deze stroom gebruikt, en je er hetzelfde tarief voor terug krijgt.

Edit: Overigens doet mijn tuinverlichting aan de achterzijde 1,2W en aan de voorzijde 1,4W :P
Je gaat je dan meer concentreren op wassen/drogen overdag, en eventueel de koelkast tot 3 graden laten koelen overdag en dan snachts op 7 graden zetten (zodat hij amper aanslaat snachts), dat soort dingen.

[ Voor 17% gewijzigd door !null op 29-12-2014 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Krijgen we dan ook extra geld, als we met onze pv systeem stroom leveren op piektijden....In de zomer als de kerncentrales niet kunnen leveren door het warme water en de airco's staan te brullen.......

Als men wil beprijzen per kleinere eenheid cq niet meer volledige willen salderen. Moet men ook de buidel trekken op deze dagen. #wishfullthinking.

Extra. zonnepanelen kunnen er ook voor zorgen dat uitbreidingen van het net op sommige stukken niet hoeft. omdat men dan (meer) zelf voorzienend is.

PS. Het capaciteitstarief is er toch voor om het netwerk te kunnen onderhouden/uitbreiden zodat men altijd het capaciteit kan leveren. wat er ook gebeurt........volgens mij ga ik nu te ver. :P

[ Voor 42% gewijzigd door internet4me op 29-12-2014 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Onze terugverdientijd is op dit moment (na 4 jaar) 17,6 jaar*

Maar de reden van aanschaf was meer het milieu.......

*..en daar zit nog niet eens de vervanging van de omvormer bij....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Schinnen-groen schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:56:
Onze terugverdientijd is op dit moment (na 4 jaar) 17,6 jaar*

Maar de reden van aanschaf was meer het milieu.......
Dat opzich is heel mooi. Echter ben jij (helaas :P ) niet de gemiddelde consument.

Als ik voor mezelf spreek, we hebben net erg veel moeten investeren, waar we de rest van ons leven nog veel terug van gaan zien. Allemaal geweldig, maar nu hebben we niet allemaal "geld over" om dit soort dingen van te doen. Wel hebben we een nieuwbouw woning die superzuinig is (triple glas, Rc 5.0) en ik doe er van alles aan om het energiegebruik nog verder te laten dalen. Gedaan door bouwopties (LTV), maar ook achteraf door installatie van douche-wtw (straks klaar) en bijvoorbeeld 100% LED verlichting. Ook de MV gaat niet altijd draaien. Hoe minder je gebruikt, hoe minder je hoeft op te wekken.

Maar goed, geld is niet eindeloos, dus ik moet nu wel bewust keuzes maken. Over een tijdje zitten we weer in een mooi patroon met zeer lage maandlasten, en draait het allemaal wat minder om terugverdientijd of rendement.

Als het weinig uit maakt of je je geld uitgeeft aan een duurzame verbetering of aan energiekosten, dan kies ik vaak ook al voor de duurzame optie. Net zoals met die douche wtw, ik kan de terugverdientijd nog niet goed bepalen (pas als hij er in zit, en dan nog is het schatten), maar het boeit niet, het is een kleine investering en het energeverbruik + de maandlasten dalen.

Wel probeer ik nu het e.e.a. tweedehands voor betaalbaar te regelen, om volgend jaar een 1500Wp setje op het dak te leggen, wat toch wel zo'n 80% van het electraverbruik zou moeten compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op maandag 29 december 2014 @ 15:26:
[...]

Dat opzich is heel mooi. Echter ben jij (helaas :P ) niet de gemiddelde consument.

Als ik voor mezelf spreek, we hebben net erg veel moeten investeren, waar we de rest van ons leven nog veel terug van gaan zien. Allemaal geweldig, maar nu hebben we niet allemaal "geld over" om dit soort dingen van te doen. Wel hebben we een nieuwbouw woning die superzuinig is (triple glas, Rc 5.0) en ik doe er van alles aan om het energiegebruik nog verder te laten dalen. Gedaan door bouwopties (LTV), maar ook achteraf door installatie van douche-wtw (straks klaar) en bijvoorbeeld 100% LED verlichting. Ook de MV gaat niet altijd draaien. Hoe minder je gebruikt, hoe minder je hoeft op te wekken.

Maar goed, geld is niet eindeloos, dus ik moet nu wel bewust keuzes maken. Over een tijdje zitten we weer in een mooi patroon met zeer lage maandlasten, en draait het allemaal wat minder om terugverdientijd of rendement.

Als het weinig uit maakt of je je geld uitgeeft aan een duurzame verbetering of aan energiekosten, dan kies ik vaak ook al voor de duurzame optie. Net zoals met die douche wtw, ik kan de terugverdientijd nog niet goed bepalen (pas als hij er in zit, en dan nog is het schatten), maar het boeit niet, het is een kleine investering en het energeverbruik + de maandlasten dalen.

Wel probeer ik nu het e.e.a. tweedehands voor betaalbaar te regelen, om volgend jaar een 1500Wp setje op het dak te leggen, wat toch wel zo'n 80% van het electraverbruik zou moeten compenseren.
Nou, "geld over" hebben we ook nooit echt gehad. Het was meer een keuze tussen een aantal jaren op vakantie en luxe of niet. En net wat je ook zelf zegt: zaken hoeven niet duur te zijn.
De focus ligt hier erg op het omlaag brengen van alle lasten, dus niet alleen qua energie maar ook hypotheek etc.
Dat is in de afgelopen 10-15 jaar prima gelukt :P
Maar dat betekent ook dat we de komende jaren ruim kunnen leven van slechts 1 salaris.

Ons oude huisje is wel een money pit geweest, maar dat hebben we nu ook achter de rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ook in Duitsland lopen ze met energieopslag een straatlengte voor.
http://groenecourant.nl/z...nd-met-een-kwart-gedaald/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 15:57
Daar zat ik al een beetje op te hopen. Wat dat betreft loopt Duitsland net even een paar jaar voor op NLD waardoor de (prijs-)ontwikkeling van dit soort systemen hard de goede kant op gaat. Denk dat dit ons een leuke vliegende start oplevert zodra energieopslag in NLD ook interessant wordt (als het salderen eraf gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In combinatie met een steile hellingshoek van je zonnepanelen zodat je in de herfst en winter de maximale opbrengst kunt pakken. 8)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
!null schreef op maandag 29 december 2014 @ 14:51:
Nou ja, er is ook nog het terugverdientijd-monster :P
<knip>
Edit: Overigens doet mijn tuinverlichting aan de achterzijde 1,2W en aan de voorzijde 1,4W :P
Je gaat je dan meer concentreren op wassen/drogen overdag, en eventueel de koelkast tot 3 graden laten koelen overdag en dan snachts op 7 graden zetten (zodat hij amper aanslaat snachts), dat soort dingen.
Met dynamische tarieven wordt het wat complexer, maar deze op basis van wijk netwerkbelasting hebben over algemeen momenteel een laag uurtarief periode van 0-6 uur en 16-22 uur hoog tarief.

Donker grijs profiel is het dynamisch tarief (JEM Meulenspie Breda)
Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/JEM%20meuelenspie.jpg

Ik ben benieuwd hoe dat tarief verandert als meerdere een elektrische auto laden van 0-6 uur en bij thuiskomst met e-auto de rest gebruiken voor het huis om te koken (geen gas-aansluiting) of een klein accu opslag die 's nacht geladen wordt om 16-22 uur te over bruggen (PV op woningperceel is van E-leveranier in deze wijk).
Buiten W/W warmtepomp eerdere starten ("slimme sturing in grafiek"), helpt een extra buffer (aldan niet met zonnecollectoren), maar ook accu opslag wordt interessant.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op maandag 29 december 2014 @ 23:37:
In combinatie met een steile hellingshoek van je zonnepanelen zodat je in de herfst en winter de maximale opbrengst kunt pakken. 8)
Voor platdak is dat wel makkelijk te realiseren, met een paar boutjes kun je naargelang het seizoen de hoek van je panelen instellen.
Domba schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:34:
[...]

Met dynamische tarieven wordt het wat complexer, maar deze op basis van wijk netwerkbelasting hebben over algemeen momenteel een laag uurtarief periode van 0-6 uur en 16-22 uur hoog tarief.

Donker grijs profiel is het dynamisch tarief (JEM Meulenspie Breda)
[afbeelding]

Ik ben benieuwd hoe dat tarief verandert als meerdere een elektrische auto laden van 0-6 uur en bij thuiskomst met e-auto de rest gebruiken voor het huis om te koken (geen gas-aansluiting) of een klein accu opslag die 's nacht geladen wordt om 16-22 uur te over bruggen (PV op woningperceel is van E-leveranier in deze wijk).
Buiten W/W warmtepomp eerdere starten ("slimme sturing in grafiek"), helpt een extra buffer (aldan niet met zonnecollectoren), maar ook accu opslag wordt interessant.
Is die grafiek jaarrond of voor de winter?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Erasmo schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 09:56:
Is die grafiek jaarrond of voor de winter?
Oktober 2013-Maart 2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Schinnen-groen schreef op zondag 28 december 2014 @ 10:14:
[...]

Als ik het goed heb gelezen, staat hier dat:
Eigen opgewekte energie die tegelijkertijd wordt verbruikt, niet is belast.

Wat als die energie NIET meteen wordt verbruikt door de gebruiker, maar wordt terug geleverd aan het net?
Volgens mij zijn dit de belangrijkste punten:
3. De belasting wordt voorts geheven ter zake van:
[...]
d. het verbruik van aardgas of elektriciteit, indien het aardgas of de elektriciteit is verkregen op andere wijze dan door een levering.
[...]
6. Het derde lid, onderdelen c en d, is niet van toepassing met betrekking tot het verbruik van:
a. elektriciteit die de verbruiker heeft opgewekt door middel van hernieuwbare energiebronnen, met uitzondering van elektriciteit uit biomassa die niet als zuivere biomassa wordt aangemerkt;
Oftewel 3d is niet van toepassing omdat je de energie zelf opwekt met je zonnepanelen.
Dit zou dus betekenen dat je nog steeds de volledige prijs kunt wegstrepen bij salderen.
Maar goed, dit soort gortdroge teksten is meestal niet aan mij besteed, dus ik hoop dat het niet de wens is om dat erin te lezen. :/

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Niet verwonderlijk. :)

Maar heeft de overheid / netbeheerder dan niet door dat ze de controle kwijtraken als ze salderen ontmoedigen? |:( Nu hoeven ze alleen op de weerkaart te kijken of ze veel invoer gaan krijgen voor een bepaalde periode. Bij individuele accuopslag is dat weer een stuk onzekerder, en ook wanneer mensen door hun lokale voorraad heen zijn en weer bij het net aankloppen.

Ik merk het bij mijn accusysteem; er zijn zoveel factoren die van invloed zijn (temperatuur, zonneschijn uiteraard, load). Zelf ermee prutsen is geen probleem omdat het een hobby is, maar ik zou er nog niet afhankelijk willen zijn qua bv verwarming.

Ik zie ook steeds meer interesse in opfikken van het overschot, bijv met L/L warmtepompen.

[ Voor 5% gewijzigd door Roamor op 30-12-2014 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:45

ericplan

5180 Wp PV

Heb ik weer. Benedenburen zorgen zoals altijd voor vloerverwarming, tenminste dat geldt voor de woonkeuken. In de zitkamer zijn de benedenburen nu naar Engeland en wordt niet gestookt. Vloertemperatuur in de woonkeuken 22,2 en in de zitkamer 16,6 graden. Thermostaat hangt in de woonkeuken en daar is het warm genoeg. Maar de zitkamer is net 17 graden, met een koude vloer. Dat voelt niet lekker. Na de vakantie is het probleem weer voorbij, dus we draaien maar even aan de radiatorkranen om de zaak te regelen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Roamor schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:31:
[...]

Ik merk het bij mijn accusysteem; er zijn zoveel factoren die van invloed zijn (temperatuur, zonneschijn uiteraard, load). Zelf ermee prutsen is geen probleem omdat het een hobby is, maar ik zou er nog niet afhankelijk willen zijn qua bv verwarming.
Wat dat betreft is bufferen met water nog altijd mooi door simpelheid. Je kunt bufferen d.m.v. zonneboiler, maar ook d.m.v. warmtepomp. Je slaat de warmte op in water ipv in accu's, en er hoeft alleen nog maar een pompje te draaien en je kunt verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:32:
Heb ik weer. Benedenburen zorgen zoals altijd voor vloerverwarming, tenminste dat geldt voor de woonkeuken. In de zitkamer zijn de benedenburen nu naar Engeland en wordt niet gestookt. Vloertemperatuur in de woonkeuken 22,2 en in de zitkamer 16,6 graden. Thermostaat hangt in de woonkeuken en daar is het warm genoeg. Maar de zitkamer is net 17 graden, met een koude vloer. Dat voelt niet lekker. Na de vakantie is het probleem weer voorbij, dus we draaien maar even aan de radiatorkranen om de zaak te regelen.
Kan je niet een tweede thermostaat ophangen in de woonkamer en met een draadje en schakelaar aan de eerste bevestigen?
Als de buren op vakantie zijn, schakel je over op de thermostaat in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:32:
..

[ Voor 13% gewijzigd door Schinnen-groen op 30-12-2014 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Roamor schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 10:31:
[...]
Maar heeft de overheid / netbeheerder dan niet door dat ze de controle kwijtraken als ze salderen ontmoedigen? |:( Nu hoeven ze alleen op de weerkaart te kijken of ze veel invoer gaan krijgen voor een bepaalde periode. Bij individuele accuopslag is dat weer een stuk onzekerder, en ook wanneer mensen door hun lokale voorraad heen zijn en weer bij het net aankloppen.
Netwerkbeheerders staan niet te trappen door de tariefstructuur in NL, voor accu's omdat je dan eventueel met een nog lager aansluittarief ( voordeel prosument €200) uit de voeten kunt, zoals bijv. soft-6A van één deelnemer uit de pilot dynamische tarieven

Waarvan data niet graag vrijgeven enerzijds uit bedrijfsbelang maar ook omdat de politiek dan wel of niet moet meegaan in het idee dat dynamische trafering voor sommige groepen financieel slechter uitvalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:49
Domba schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 11:07:
[...]

Netwerkbeheerders staan niet te trappen door de tariefstructuur in NL, voor accu's omdat je dan eventueel met een nog lager aansluittarief ( voordeel prosument €200) uit de voeten kunt, zoals bijv. soft-6A van één deelnemer uit de pilot dynamische tarieven
Anderzijds zal er toch wat moeten veranderen, want anders kijken de netbeheerders op tegen enorme investeringen die nodig zijn in het netwerk. Zeker met elektrische auto's, warmtepompen en een hoge penetratie PV. Ik hoorde onlangs iemand van een netbeheerder gooien met het bedrag 6 miljard euro. Ook daar staat men niet om te trappelen.

Op zich helpen dynamische tarieven slechts deels. Als mensen echt veel vrijheid in kunnen zetten op een energiemarkt (oa de e-auto, een accu), dan ga je enkel de piek verschuiven en erger maken. JEM is grappig met wat wasmachines, maar het gaat imho niet werken. Ik zie liever ook een manier waarbij transport wordt afgerekend ipv het capaciteitstarief. Veel "up-" en "download" van energie betekend een hogere rekening voor transport. Als je je eigen PV kan gebruiken moet je daarvoor beloond worden door minder voor je aansluiting (die je ook minder gebruikt) te betalen. Kun je zelf afwegen of een accu uit kan of dat je netaansluiting (netwerk-als-opslag) goedkoper is.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 30-12-2014 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Netbeheerders (en leveranciers ook) moeten eens flink in het nekvel gegrepen worden en dan door elkaar gerammeld.

Zomaar even even wat doelen die ik ze (per wet) op zou leggen:
  • Stimuleer besparing. Dus lage vaste kosten, hoge variabele kosten. Ook - juist - voor warmtenetten. En: meer verbruiken is meer betalen. Ook voor bedrijven, dan gaat energie-intensieve industrie maar weg. Of ze bouwen hun eigen windturbines voor goedkope stroom.
  • Slim, degelijk en voor langere tijd vastgelegd feed-in systeem voor kleinschalige decentrale duurzame opwek (vnl. PV).
  • Variabel tarief, hoewel ik er nog niet uit ben hoe dat gedaan zou kunnen worden zonder (zoals hierboven gezegd) je een energierekening van 400 kantje krijgt. Maar moedig mensen maar aan energie te gebruiken wanneer het in overvloed is, en laat de mensen die het niet kan boeien maar betalen.
  • Voor de toekomst: wijk- of buurtaccu's. Op die manier worden pieken gladgestreken en is veel minder accucapaciteit nodig dan als iedereen knus zijn eigen accu'tje neer gaat zetten.
  • Slimme meters die geen data versturen. Vraagsturing e.d. kan prima zonder dat er een bit aan data de deur uit gaat.
  • Groot en groeiend percentage écht duurzame opwek. Niet sjoemelen met certificaten zodat in Noorweegse meren witgewassen Nederlandse kolenstroom als groen verkocht kan worden.
Helaas moet ik zeggen dat ik geen van dit alles op de korte tot middellange termijn zie gebeuren...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Vraag/aanbod sturing zie ik nog wel gebeuren binnen nu en 10 jaar.
Dus dat je wasmachine weet wanneer het beste de was gedraaid kan worden en de elektrische auto wanneer het hardst kan worden geladen.

Maar goed, dat is technisch gezien nu al op beperkte schaal mogelijk, zonder koppeling met wat anders dan het stopcontact.
Als de netspanning op je aansluiting hoog is, is de vraag in jouw wijk laag en omgekeerd.
Een plaatje wat ik sinds 2008 al vaker heb gepost, de netspanning in ons oude huis over de tijd gemeten.
Afbeeldingslocatie: http://energycheck.meterstand.info/EnergyLogger_commandlinetool/ExampleOutput/Voltage_Grafiek_met_Sinus.png
Die sinus is er met Excel ingezet om de periodiciteit te illustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De top is om 12:00?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:15
JeroenH schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 12:12:
Netbeheerders (en leveranciers ook) moeten eens flink in het nekvel gegrepen worden en dan door elkaar gerammeld.

Zomaar even even wat doelen die ik ze (per wet) op zou leggen:
  • Stimuleer besparing. Dus lage vaste kosten, hoge variabele kosten. Ook - juist - voor warmtenetten. En: meer verbruiken is meer betalen. Ook voor bedrijven, dan gaat energie-intensieve industrie maar weg. Of ze bouwen hun eigen windturbines voor goedkope stroom.
  • Slim, degelijk en voor langere tijd vastgelegd feed-in systeem voor kleinschalige decentrale duurzame opwek (vnl. PV).
  • Variabel tarief, hoewel ik er nog niet uit ben hoe dat gedaan zou kunnen worden zonder (zoals hierboven gezegd) je een energierekening van 400 kantje krijgt. Maar moedig mensen maar aan energie te gebruiken wanneer het in overvloed is, en laat de mensen die het niet kan boeien maar betalen.
  • Voor de toekomst: wijk- of buurtaccu's. Op die manier worden pieken gladgestreken en is veel minder accucapaciteit nodig dan als iedereen knus zijn eigen accu'tje neer gaat zetten.
  • Slimme meters die geen data versturen. Vraagsturing e.d. kan prima zonder dat er een bit aan data de deur uit gaat.
  • Groot en groeiend percentage écht duurzame opwek. Niet sjoemelen met certificaten zodat in Noorweegse meren witgewassen Nederlandse kolenstroom als groen verkocht kan worden.
Helaas moet ik zeggen dat ik geen van dit alles op de korte tot middellange termijn zie gebeuren...
Wellicht dat netbalancering ook nog een aardige optie is. De link hierboven beprijsd electriciteit in de avonduren bijvoorbeeld hoog maar dat is waarschijnlijk puur toe te schrijven aan het feit dat het een woonwijk betreft met een soort gebruiker. Tegelijkertijd zal op geringe afstand een kantorenpark of industrieterrein zitten wat de piek juist elders heeft zitten. De naieve oplossing is dan om op wijkniveau te gaan beprijzen, maar dat kan een tragedy of de commons worden. Een (extra) verbruiksgerichte koppeling tussen netten is dan overall gezien veel wenselijker.

We weten immers allemaal dat de kans op misbruik van een dergelijk systeem enorm is. Tevens is de kans significant dat burgers alle kosten afgewenteld krijgen inclusief dat van zakelijk (groot)verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Rukapul schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:34:
[...]

<> Tevens is de kans significant dat burgers alle kosten afgewenteld krijgen inclusief dat van zakelijk (groot)verbruik.
Die kans is inderdaad niet klein als je kijkt wie nu alle accijnsen en heffingen moeten betalen, dat is in 9 van de 10 keer de eindgebruiker/burger. Echter, waar dit niet zo is, bijvoorbeeld diesel, zie je dus wel werkgelegenheid verdwijnen. Dit zijn niet de dingen die je als klein land makkelijk zelf kan oppakken, helaas/gelukkig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Rukapul schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 13:34:
[...]
Tegelijkertijd zal op geringe afstand een kantorenpark of industrieterrein zitten wat de piek juist elders heeft zitten.
Klopt
Een scholencomplex met een grootverbruikersaansluiting aan één zijde van de wijk en 2 kleinere bedrijventerreinen binnen 200-400m; digit parc 10ha in aanbouw met 77.500m2 kantoor en Moleneind 38,5 ha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
De XLS-file staat er bij.
De top van de sinus heb ik op 07:30 en het dal op 19:30.
De demografie in die wijk was voornamelijk studenten en werklozen (zogenaamde Vogelaarwijk met sociale huurwoningen), dus niet heel erg veel activiteit voor 8 uur zeg maar.
Tevens ook geen enkel zonnepaneel, al zal je in februari daar niet echt veel effect van zien op de netspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

TD-er schreef op dinsdag 30 december 2014 @ 18:26:
[...]

De XLS-file staat er bij.
De top van de sinus heb ik op 07:30 en het dal op 19:30.
De demografie in die wijk was voornamelijk studenten en werklozen (zogenaamde Vogelaarwijk met sociale huurwoningen), dus niet heel erg veel activiteit voor 8 uur zeg maar.
Tevens ook geen enkel zonnepaneel, al zal je in februari daar niet echt veel effect van zien op de netspanning.
Grappig, je kan met een beetje moeite zelfs zien wanneer het weekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2014/12/2014-12-31-16.39.39.jpg

13 plugwise pluggen ongebruikt. De eerste plug meet 11W verbruik voor de 12 pluggen die erin zitten, 0,91W per stuk dus.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Lekker einde van het jaar; Enexis is vergeten dat we zonnepanelen hadden. 8)7 Of we even opnieuw wilden registreren? Vijf jaar gaat het goed, en nu is men de administratie kwijt? Vaag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
Roamor schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:55:
Lekker einde van het jaar; Enexis is vergeten dat we zonnepanelen hadden. 8)7 Of we even opnieuw wilden registreren? Vijf jaar gaat het goed, en nu is men de administratie kwijt? Vaag....
Het begin van de PIR plicht die via wetgeving binnengeslopen is. Succes met protesteren zelfs de rechtsbijstand durfde voor mij geen zaak aanhangig te maken bij de rechter...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Ik vind het niet erg om dit kenbaar te maken (bij plaatsing heb ik dit ook al gedaan), maar ik vraag mij toch af wat er met die oude administratie is gebeurd.

Kwamen erop omdat Essent niet wilde salderen onder de nul, omdat we niet geregistreerd stonden. Voor het eerst dat men daar een probleem van maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Salderen onder 0 met een ferrarismeter? Kan dat dan?
Of heb je een slimme meter?
Heb je geen bewijsje destijds gehad dat je geregistreerd stond als terugleverancier?

[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2014 17:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 december 2014 @ 17:48:
Salderen onder 0 met een ferrarismeter? Kan dat dan?
Of heb je een slimme meter?
Heb je geen bewijsje destijds gehad dat je geregistreerd stond als terugleverancier?
Ik heb de slimste nog, de ferraris. ;) Die kunnen dat prima. Ik heb destijds alleen een bevestigingsmail gehad. Daarna nooit problemen gehad met Essent, ondanks dat we negatief uitkwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Interessant, heb ook een ferraris, maar ik dacht altijd dat je geen lagere meterstand kon doorgeven.
Dus dat kan gewoon, via de website van essent met de jaaropgave? Of kan dat op een andere manier?
Vergoeding is +/- 0,07 cent neem ik aan?
Ik heb hier wel een bevestigingsbrief liggen van enexis, als terugleverancier. Goed bewaren dus...
Kun je me laten weten hoe het met je rekening afloopt met essent? Via PM is ook goed.

[ Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2014 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor ik het vergeet:

Allemaal een goed uiteinde en een gezond 2015 !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Schinnen-groen schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:25:
Voor ik het vergeet:

Allemaal een goed uiteinde en een gezond 2015 !!!
Het zelfde kerel!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 31 december 2014 @ 18:06:
[...]

Interessant, heb ook een ferraris, maar ik dacht altijd dat je geen lagere meterstand kon doorgeven.
Dus dat kan gewoon, via de website van essent met de jaaropgave? Of kan dat op een andere manier?
Vergoeding is +/- 0,07 cent neem ik aan?
Ik heb hier wel een bevestigingsbrief liggen van enexis, als terugleverancier. Goed bewaren dus...
Kun je me laten weten hoe het met je rekening afloopt met essent? Via PM is ook goed.
Gewoon via de website inderdaad. De stand wordt dan wel als "twijfelachtig" opgemerkt, maar je kunt dan aangeven dat je zonnepanelen hebt. Vergoeding is in mijn geval 8 cent, afhankelijk van je contract idd.

Zal de resultaten hier melden, zodat iedereen er wat aan heeft. :)

Ook namens mij een zonnig 2015 gewenst voor iedereen! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Alvast een goede roetsj en tot volgend jaar!

Hier alvast de dauerluft op alle ramen gesloten (fijnstof, kruitdampen..), en ventilatie gaat zo ook naar 'uit'... t' knallen is hier al in volle gang :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Quote uit het AD over man die 3 jaar dood in huis lag.
Ook de bovenbuurvrouw van de onfortuinlijke man heeft naar eigen zeggen nooit wat gemerkt. ,,Mijn vloer was altijd wel erg warm, maar daar zoek je niets achter. Dit is ook een buurt waar mensen weinig omgang met elkaar hebben. Ik heb eigenlijk alleen contact met de mensen direct naast mij.''
Die dame mag misschien haar voorschot gaan verhogen...
Eenzame man :-(

Iedereen het beste voor 2015 toegewenst en dat we wat meer aandacht voor elkaar hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Geurt-kun op 01-01-2015 02:32 ]

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Een duurzaam 2015
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/35461579/kerstkaart2014/kerstkaart2014.zeer.klein.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Iedereen de beste wensen voor 2015, vooraleerst op gezondsheidsgebied. Alles wat daar bovenop kan en mag is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:32
Wat ik me eigenlijk afvraag:

Mijn school, als voorbeeld, gebruikt iets van 350.000 kWh per jaar. Voor elke kWh die ze verbruiken boven de 50k, betalen ze maar iets van 1,5 cent energiebelasting en betalen ze per kWh dus maar iets van 10 cent.

Heel vies geschat verbruiken ze dus ongeveer 100x dat van een huishouden, en laten we zeggen dat ze dat qua gas ook doen (hun gasverbruik weet ik niet). Dan zit je op ~170.000 kuub, het punt waarbij energiebelasting op gas lager wordt, maar daar boven verbruik je dus niet veel.

Als je hier een warmtepomp wilt, zul je uitgaan van een elektriciteitsprijs van ~22ct. 30 MJ (energie 1 kuub aardgas) kost dan €1,83, dus het omslagpunt vanaf waar een warmtepomp goedkoper is, ligt bij 1,83/0,65 = 2,8.

Maar, zoals mijn school betaalt dus veel minder voor elektriciteit dan dat wij doen, maar bijna net zoveel voor gas (ik ga er vanuit dat het leveringstarief redelijk constant blijft, alleen de energiebelasting varieert). Maar, daar kost 30 MJ elektriciteit nog maar 83 cent en ligt het omslagpunt al bij iets van 1,3?

Zo'n groot gebouw kan toch veel verdienen door over te gaan naar een mooie grote warmtepomp? Wat veel rendabeler is dan voor kleinverbruikers? Of zijn mijn schattingen niet goed?

Wel heb je een warmtepomp nodig die water naar 90 graden kan stoken, want LTV aanleggen is waarschijnlijk veel te duur. Bestaan die wel?

Sorry voor mijn lange post in de kroeg trouwens, het liep een beetje uit de hand :P

Edit: Ik heb de energieinhoud van een kuub gas wat te laag genomen voor HR ketels, maar het idee blijft hetzelfde.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 03-01-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-09 20:36
De ontwikkelingen op het gebied van belasting heffen op PV energie waar de Nederlandse regering mee aan de gang is, is zeer kwalijk. Het betekent alleen maar dat de mensen in Nederland nog minder snel zonnepanelen gaan aanschaffen. Er zijn nog zo veel daken leeg die uitstekend geschikt zijn voor PV technologie. Dit zou juist nog meer gestimuleerd moeten worden. Goed we moeten afwachten wat ze echt gaan doen.

Zelf liep ik onlangs tegen deze apparaten aan:

Samsung ESS
http://www.samsungsdi.com...ntial-commercial-solution
en de Victron Quatro
http://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/quattro/

Hiermee kan je de dagelijks opbrengst en gebruik afvlakken, maar ja het kost weer extra geld om dit te installeren en te onderhouden.

Ongetwijfeld dat er verdere ontwikkelingen gaan plaats vinden op energie opslag. Het is even afwachten hoe de ontwikkelingen gaan m.b.t. accu techniek (Elon Musk met zijn accu fabriek) http://www.sprout.nl/arti...-bouwt-gigafabriek-nevada.
Aan energie opslag technologie wordt hard gewerkt, nu maar hopen dat ze dit binnen 5 jaar onder de knie hebben, en dat het op residential niveau waar gemaakt wordt. :-)

De overheid maakt het wel steeds moeilijker om uit te zoeken wat voor jou de beste verhouding is. Ik denk dat je het beste de volgende stappen kan nemen:
1) Isoleren
2) HR ketel op huis afstemmen (waterzijdig inregelen en temperatuur verlagen)
3) Zonneboiler (warmwater)
4) Energie verbruik verminderen (elektrisch)
5) PV Panelen
6) Zonneboiler voor CV ondersteuning
7) Warmtepomp technologie toevoegen (of HR ketel vervangen)

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

PS: Ook hier sorry voor de lange post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nou dat belooft nog wat dan.
Eerst in 2014 bij de geschillencommissie geweest voor de <500 m3 capaciteitstarief op te eisen.
Vervolgens ga ik ook nog eens problemen krijgen met mijn 0 m3 gasverbruik, bij de rekening in mei 2015.
Ben benieuwd of ik ook als fraudeur bestempeld ga worden.We gaan het zien. :O

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-01-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Klager eerste voorbeeld heeft ook hier gepost met afloop dat mogelijke oorzaak ook bliksem in 2008 kan zijn geweest.

Bij de geschillencommisie staan nog meer uitspraken, let wel bij de geschillencommissie kan netwerkbeheerder volstaan met minder bewijslast.
De commissie is van oordeel, dat de eisen, die gesteld worden aan het bestaan van fraude in een procedure als deze wel hoog moeten zijn, maar niet zo hoog als in bijvoorbeeld een strafzaak of een reguliere civiele procedure.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
NielsTn schreef op woensdag 31 december 2014 @ 16:57:
[...]

Het begin van de PIR plicht die via wetgeving binnengeslopen is. Succes met protesteren zelfs de rechtsbijstand durfde voor mij geen zaak aanhangig te maken bij de rechter...
Ik ben benieuwd wat de motivatie van de rechtsbijstand is geweest om de zaak niet aanhangig te maken bij de rechter.
Eerdere uitspraak misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

marcop23 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:23:
Wat ik me eigenlijk afvraag:

................
Een school met hoog E verbruik en waarschijnlijk hoog G verbruik

Wel heb je een warmtepomp nodig die water naar 90 graden kan stoken, want LTV aanleggen is waarschijnlijk veel te duur. Bestaan die wel?
WP met watertemp van 90 graden is een beetje veel gevraagd. 65 graden kan nog, daarna geef ik je weinig kans (zowel technisch als energie technisch).

Weet absoluut niet over wat voor school we hier spreken, M2, isolatie niveau, in/uitloop van leerlingen enz.
WP zal ieder geval een aardig modelletje (kW) moeten zijn met waarschijnlijk water/water of brine/water.

Alles start met een warmtelast berekening van de school.
frk123 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:54:
Ik denk dat je het beste de volgende stappen kan nemen:
1) Isoleren
2) HR ketel op huis afstemmen (waterzijdig inregelen en temperatuur verlagen)
3) Zonneboiler (warmwater)
4) Energie verbruik verminderen (elektrisch)
5) PV Panelen
6) Zonneboiler voor CV ondersteuning
7) Warmtepomp technologie toevoegen (of HR ketel vervangen)

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.
Mijn persoonlijke volgorde waarvan ik er enkele helaas niet kan uitvoeren in onze woonhuis situatie

1. Isoleren
2. Isoleren
3. Isoleren
4. Energievraag elektrisch (aanschaf van Label A+ (++)) verminderen
5. Investeren in passieve oplossingen voor opwek van warmte d.m.v.
a. Zonneboiler (WW en CV)
b. Aardpijp voor voorverwarming lucht balansventilatie

6. Opslag van warmte d.m.v.
a. Water verwarmen in grote buffers (over seizoen heen)
b. Toevoegen van PCM materialen aan opslag
c. Overschakelen op zout oplossingen voor warmteopslag

7. PV
8. Elektra bufferen met accupack's voor dag af te vlakken en in de dal te gebruiken
9. Warmtepomp water/water of lucht/water

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
ollie1965 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:13:
[...]

WP met watertemp van 90 graden is een beetje veel gevraagd. 65 graden kan nog, daarna geef ik je weinig kans (zowel technisch als energie technisch).

Weet absoluut niet over wat voor school we hier spreken, M2, isolatie niveau, in/uitloop van leerlingen enz.
WP zal ieder geval een aardig modelletje (kW) moeten zijn met waarschijnlijk water/water of brine/water.

Alles start met een warmtelast berekening van de school.
[...]
Ik ben slechts een leerling van de school :) Het is een middelbare school met ~1100 leerlingen, waarvan sommige delen uit de jaren 70 komen met een klein beetje isolatie, delen uit 2006 met redelijk wat (neem ik aan) en een noodgebouw met isolatieniveau caravan die er al veel te lang staat.

Maar de precieze benodigdheden maken mij weinig uit eigenlijk, het gaat er toch niet komen :P Ze hebben lang niet geld genoeg, helemaal als het hele gebouw ervoor naar LTV moet.

Maar het idee, gas wordt nauwelijks goedkoper bij grotere hoeveelheden (tot 170.000 kuub is de energiebelasting gelijk) terwijl de elektriciteitsprijs (zowat) halveert. Dan zijn warmtepompen toch veel rendabeler bij gebouwen die al > 50.000 kWh verbruiken? Waarom gebeurt het dan niet :P In nieuwbouw dan, waar LTV een optie is. Zie je eigenlijk sowieso wel vloerverwarming in niet-woonhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
waldorf schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:11:
[...]

Ik ben benieuwd wat de motivatie van de rechtsbijstand is geweest om de zaak niet aanhangig te maken bij de rechter.
Eerdere uitspraak misschien?
Nee er zijn geen eerdere uitspraken , rechtsbijstand zag er geen zaak in want "alles ging volgend de wet".
Rechtsbijstand is dus te bang te verliezen en dan trekt men terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

marcop23 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:25:
[...]

Ik ben slechts een leerling van de school :) Het is een middelbare school met ~1100 leerlingen, waarvan sommige delen uit de jaren 70 komen met een klein beetje isolatie, delen uit 2006 met redelijk wat (neem ik aan) en een noodgebouw met isolatieniveau caravan die er al veel te lang staat.

Maar de precieze benodigdheden maken mij weinig uit eigenlijk, het gaat er toch niet komen :P Ze hebben lang niet geld genoeg, helemaal als het hele gebouw ervoor naar LTV moet.

Maar het idee, gas wordt nauwelijks goedkoper bij grotere hoeveelheden (tot 170.000 kuub is de energiebelasting gelijk) terwijl de elektriciteitsprijs (zowat) halveert. Dan zijn warmtepompen toch veel rendabeler bij gebouwen die al > 50.000 kWh verbruiken? Waarom gebeurt het dan niet :P In nieuwbouw dan, waar LTV een optie is. Zie je eigenlijk sowieso wel vloerverwarming in niet-woonhuizen?
Dan ben je al goed bezig om over dit onderwerp na te denken en het "verlies te zien".

Laten ik het zo zeggen, gemakzucht en geen interesse bij het bestuur.
Zolang ik op een Atheneum nog docenten moet corrigeren over duurzaamheid, en docenten natuurkunde nog steeds lopen te brabbelen over energieprestatie verbetering van fossiele brandstof motoren, kerncentrales en kernfusie.... Sorry, dan loop je bij mij achter, vooral als je dan ook nog stelt dat wind en zonne-energie niet uit kan.
NielsTn schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:34:
[...]

Nee er zijn geen eerdere uitspraken , rechtsbijstand zag er geen zaak in want "alles ging volgend de wet".
Rechtsbijstand is dus te bang te verliezen en dan trekt men terug...
In eerste aanleg mag je jezelf altijd verdedigen dus als je echt vindt dat je een zaak heb....

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
ja...... mits iik een eigen advocaat kan bekostigen, ze (rechtsbijstand) weigerden verder te gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
ollie1965 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 19:39:
[...]

Dan ben je al goed bezig om over dit onderwerp na te denken en het "verlies te zien".

Laten ik het zo zeggen, gemakzucht en geen interesse bij het bestuur.
Zolang ik op een Atheneum nog docenten moet corrigeren over duurzaamheid, en docenten natuurkunde nog steeds lopen te brabbelen over energieprestatie verbetering van fossiele brandstof motoren, kerncentrales en kernfusie.... Sorry, dan loop je bij mij achter, vooral als je dan ook nog stelt dat wind en zonne-energie niet uit kan.
[...]
Ik heb ook wel leraren die zich ermee bezig houden hoor, mijn leraar natuurkunde is nogal een 'hippie'. Maar het is gewoon zo dat het de hoofdtaak is van de schoolleiding om te zorgen voor goed onderwijs. Op initiatief van mijn scheikundeleraar wordt er zelfs geld verzameld voor zonnepanelen, maar *poef* geld om allerlei leuke duurzame dingen te doen is er gewoon niet.

Er wordt in veel (de meeste) lokalen ook gestookt met de ramen open, omdat het anders gaat stinken (CO2 niveau te veel stijgen -> gevoeliger ruiken). Maar ventilatie aanpakken kan het beste bij een grotere renovatie, en als daar geld voor was, was het ook echt al lang gedaan. Zelfs iemand die niets om het milieu geeft ziet dat je geld naar buiten blaast.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 03-01-2015 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 21:08

JayPe

Ondertitel

Zo. Goed voornemen nummer 1: Na isoleren van de spouwmuren.

Paar jaar geleden (2011) reeds offertes gehad voor EPS parels, maar toen niet doorgezet. Nu, aangestoken door de buurman die 'knoop hak klaar' deed, offerte aangevraagd voor Supafil naisolatie. Zij hebben afgelopen week (op 't randje van het jaar) de woning geisoleerd, (Nederland Isoleert), en het ziet er goed uit: geen troep, geen zichtbaar gaten patroon, netjes. En ze zijn tevreden. Kat-Boom-Kijk: Goed

EPS is duurder, brandgevaarlijker ( heb een houtkachel ) maar vooral: grotere gaten boren.
Supafil is goedkoper, geluidsdempend, en naar mijn idee wellicht ook 'beter vernieuwbaar' mocht de duurzaamheid tegenvallen.

Warmtebeeldcamera beelden heb ik niet, zou ze graag maken vóór en achteraf, ook ter controle, maar tja..

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

frk123 schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 14:54:
Zelf liep ik onlangs tegen deze apparaten aan:

Samsung ESS
http://www.samsungsdi.com...ntial-commercial-solution
en de Victron Quatro
http://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/quattro/

Hiermee kan je de dagelijks opbrengst en gebruik afvlakken, maar ja het kost weer extra geld om dit te installeren en te onderhouden.
Een Outback of SunnyIsland zijn ook standaardoplossingen hiervoor
Ongetwijfeld dat er verdere ontwikkelingen gaan plaats vinden op energie opslag. Het is even afwachten hoe de ontwikkelingen gaan m.b.t. accu techniek (Elon Musk met zijn accu fabriek) http://www.sprout.nl/arti...-bouwt-gigafabriek-nevada.
Aan energie opslag technologie wordt hard gewerkt, nu maar hopen dat ze dit binnen 5 jaar onder de knie hebben, en dat het op residential niveau waar gemaakt wordt. :-)
Sommigen doen-het-zelf, bijvoorbeeld: Een SunnyIsland met een afgedankte Nissan Leaf accu <-- Hoog geek gehalte _/-\o_

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-09 14:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Leuk, maar
Of course the devil is in the details. You also need lots of other stuff to create your AC coupled “Island”
Ik vraag me af hoe je regelt wanneer het batterypack zijn vermogen afgeeft en wanneer het vermogen opneemt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-09 18:24
JayPe schreef op zaterdag 03 januari 2015 @ 22:44:
Zo. Goed voornemen nummer 1: Na isoleren van de spouwmuren.

Paar jaar geleden (2011) reeds offertes gehad voor EPS parels, maar toen niet doorgezet. Nu, aangestoken door de buurman die 'knoop hak klaar' deed, offerte aangevraagd voor Supafil naisolatie. Zij hebben afgelopen week (op 't randje van het jaar) de woning geisoleerd, (Nederland Isoleert), en het ziet er goed uit: geen troep, geen zichtbaar gaten patroon, netjes. En ze zijn tevreden. Kat-Boom-Kijk: Goed

EPS is duurder, brandgevaarlijker ( heb een houtkachel ) maar vooral: grotere gaten boren.
Supafil is goedkoper, geluidsdempend, en naar mijn idee wellicht ook 'beter vernieuwbaar' mocht de duurzaamheid tegenvallen.

Warmtebeeldcamera beelden heb ik niet, zou ze graag maken vóór en achteraf, ook ter controle, maar tja..
EPS zit bij mijn weten op 14-18 mm diameter; past binnen de voeg. Is dat zoveel anders met Supafil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Nee, Ja., verschil zit m vooral in de kostprijs. Voor 18mm betaal je bij EPS al flink extra ( offerte 2012 ) 16 mm idem, 14 mm was toen nog geen sprake van bij EPS.

Inmiddels via het warmtebeeldcamera topic mogelijk iemand gevonden die wel wat foto's wil schieten van voor en ná isolatie, dus ben benieuwd.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:04

m-vw

Dus?

Bij ons is de spouwmuur gedaan door Isolatienet/Feenstra. Wij hebben voor Suprafil gekozen.
Qua isolatiewaarde ontloopt het elkaar niets.

Bij ons hebben ze ook kleiner geboord ivm de smalle voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Maasluip schreef op zondag 04 januari 2015 @ 22:03:
Leuk, maar
[...]
Ik vraag me af hoe je regelt wanneer het batterypack zijn vermogen afgeeft en wanneer het vermogen opneemt.
Ik heb ook belangstelling voor AC oplossing, alleen ik heb nog geen losse volledige "AC manageable load sharing" (DIY) gezien

Wel een gedeeltelijk zoals de zoals TMC5000

Edit Met sunnyisland zou je de controlable load ( "radio controlled socket" ) kunnen tweaken

[ Voor 13% gewijzigd door Domba op 05-01-2015 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Laatst online: 00:27
We gaan de categorie Domotica in de Pricewatch flink onderhanden nemen. Uiteindelijk wordt het een hoofdbestemming, net zoals 'Tablets & Telefoons'. Als jullie nog items of winkels missen, zou je me dat dan willen doorgeven? Ander commentaar natuurlijk ook altijd welkom. :)

Alvast dank! :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dit kwam ik vandaag tegen op het net. Interessante leesstof.

http://www.lowtechmagazin...igitale-technologie-.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

zeef schreef op maandag 05 januari 2015 @ 12:05:
We gaan de categorie Domotica in de Pricewatch flink onderhanden nemen. Uiteindelijk wordt het een hoofdbestemming, net zoals 'Tablets & Telefoons'. Als jullie nog items of winkels missen, zou je me dat dan willen doorgeven? Ander commentaar natuurlijk ook altijd welkom. :)

Alvast dank! :*
Ik krijg een 404 in de categorie: http://tweakers.net/categorie/933/domotica/producten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Past dit in dit topic?
Ik heb gemaild en gebeld met Qurrent, over hun salderen. Op diverse sites lees je namelijk dat Qurrent dat beter doet dan veel anderen.
Maar....
Ik heb dus al een "slimme" meter met 4 telwerken, en de dame van Qurrent legt het dan zo uit:
Het teruggeleverde verbruik van telwerk Hoog wordt van het verbruik van telwerk Hoog afgetrokken en zo ook voor telwerk Laag.

Dus 2.8.2 min 1.8.2 geeft een resultaat en wordt tegen het tarief hoog gefactureerd en 2.8.1 min 1.8.1 geeft een resultaat en wordt tegen het tarief hoog gefactureerd.
Het resulterende verbruik van telwerk hoog wordt dus niet nog een keer verrekend met het verbruik van telwerk laag of omgekeerd.

Voor de beide telwerken geldt dat wanneer het verbruik meer is dan het teruggeleverde verbruik geldt het normale tarief en wanneer het verbruik minder is dan het teruggeleverde verbruik wordt er gesaldeerd tegen de terugleververgoeding van 10 cent.

Mocht het zo zijn dat het resultaat van het verbruik van telwerk laag positief is, en van telwerk hoog negatief, dan wordt het resulterende verbruik van telwerk laag tegen het normale tarief gefactureerd en het resulterende verbruik van telwerk hoog wordt dan gesaldeerd. Zo ook als de situatie omgekeerd is.
Telefonisch heb ik om verduidelijking gevraagd.
Ze legde opnieuw uit dat ik dus voor teruggeleverd in "hoog" 10ct/kWh terug krijg, maar voor verbruikt in "laag" gewoon de volle mep betaal.
Dat is dan toch niet het principe van volledig salderen?

Anders gezegd, ik verbruik op jaarbasis totaal 2200kWh en datzelfde wekken mijn zonnepanelen op.
Dan moet ik volgens mij op 0 euro uitkomen.
Maar volgens hun redenatie krijg ik een deel x 10ct terug (opgewekt overdag) en betaal ik zo'n zelfde deel x21ct (gebruikt nacht). :?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Salderen gaat per aansluiting, niet per telwerk. Zou de mevrouw van Qurrent gewoon moeten weten.

Als je opwekt wat je verbruikt zou je dus 0 kWh -per saldo- op je factuur zien.

[ Voor 57% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2015 17:30 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-09 20:36
Ik gebruik voor het monitoren van mijn energie verbruik een Wattson. Hierop kan ik niet alleen zien wat mijn verbruik is, maar ook wat mijn PV panelen opbrengen, en zien wat ik uiteindelijk van het net verbruik of terug lever. Het moet niet zo moeilijk zijn lijkte me om een dergelijk apparaat te maken die met een accupack system communiceert om zo een dynamische opbrengst te realiseren vanuit accus gebaseert op je huidige verbruik. Doel bijna geen energie van het net en ook bijna geen energie terugleveren...

Mmmhhhh lijkt me echt iets voor een kickstarter project. Pv inverter met Lion accupack en dynamisch levering gebaseerd op je gebruik. Dit gekoppeld met een warmtepomp boiler/electrische boiler/cv verwarming, om na geladen accu's de overige energie te gebruiken voor warm water...

In software land zijn er altijd opensource projecten. Dit lijkt me nu op duurzaam gebied een opensource project dat wenselijk is. Is er eigenlijk en plek voor zoiets?..

Ik verbaas me namelijk ook over het feit dat L/L warmtepompen voor 1000-2000 worden aan geboden en dat een L/W warmte pomp begint bij 3000 maar daarna snel naar de 4000 tot 10.000 toegaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
hansdegit schreef op maandag 05 januari 2015 @ 17:28:
Salderen gaat per aansluiting, niet per telwerk. Zou de mevrouw van Qurrent gewoon moeten weten.

Als je opwekt wat je verbruikt zou je dus 0 kWh -per saldo- op je factuur zien.
Weet je waar ik dat niet alleen helder maar vooral ook betrouwbaar kan vinden?
Want er zijn wel sites die zoiets "roepen", maar iedereen kan wel wat roepen op internet.
Ik zou het dus graag naar Qurrent willen kunnen onderbouwen.

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Staat op de site van Qurrent zelf ook.
Hoog tegen laag en andersom ook.
https://www.qurrent.nl/Si...en_salderenenopwekken.pdf

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
sjimmie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 18:02:
[...]
Weet je waar ik dat niet alleen helder maar vooral ook betrouwbaar kan vinden?
Voor zover ik weet de meest recente uitleg van min. Kamp op kamervragen zie vraag 11

Voor energie belasting vanaf 1 januari 2015 zie art50 lid2 hier gepost

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 05-01-2015 19:37 . Reden: Link voor EB toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja dat is eigenlijk wel ernstig, en een gevolg van de complexiteit van de producten. 16 laags printen met miljoenen transistoren per vierkante cm.

Wel een leuke site trouwens, staan toch wel vaker leuke artikelen op. Ik vind vooral de artikelen leuk die je zelf kunt realiseren. Ik zou sommige van de volgende zaken wel willen toepassen:

http://www.lowtechmagazin...efornuis-thermokoker.html
Opzich ken ik het al wel, maar je doet het nooit. Maar we gaan toch een keukenkast bouwen (de rest, een normale L keuken staat er al) en daar zou ik zoiets in kunnen maken, dat het praktisch in gebruik is. Eventueel thermometertje met voeler erbij dat je het in de gaten kan houden.

Ook de zonnedroger is wel interssant om zelf te maken, evenals de zonne-oven (enige verschil is volgens mij de hoge temperaturen en wel of geen convectie/ventilatie). Ik heb al eens een vrij grote zonneoven gezien (in Nepal) erg leuk om te zien.
http://www.lowtechmagazin...bouw-een-zonnedroger.html

Deze tips zijn ook erg leuk
http://www.lowtechmagazin...eskast-2-jihyun-ryou.html

Ik denk niet dat we snel vaarwel zeggen tegen onze koelkast en vriezer, maar dit kan zeker wel helpen in het uitbreiden van koelruimte (koel of vries) zonder daarvoor een extra apparaat in de schuur te hoeven zetten.

Wellicht kan ik de kast de we gaan bouwen niet alleen een "hooikist" maken, maar ook een grote "koelkast" dat niks meer is dan een superdik geisoleerd hok, en de mogelijkheid om er onderin ijs te leggen (of juist bovenin? of iets met circulatie verzinnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Volgende week vlieg ik naar Abu Dhabi voor de Abu Dhabi Solar Challenge oOo

Ik ga de laatste dag, die ik min of meer voor mezelf heb, proberen of ik Masdar City kan gaan bekijken, en als het lukt hoop ik ook een glimp op te kunnen vangen van Solar Impulse 2, het vliegtuig wat in maart vanuit Abu Dhabi start aan een vlucht rondom de wereld (in etappes).

Er begint zich langzaam een zekere opwinding van mij meester te maken*.

* Lees: WAAAAAAAAH IK HEB ER ZOVEEL ZIN IN, NIET GEWOON! OMGWTFBBQADSC! 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Hmm, je zou bijna denken dat jij iets met de zon hebt, JeroenH ;)
Lijkt me een zeer leuke trip. oOo
Op zich een interessant artikel. Alleen zitten er nogal wat aannames in die voor een hele grote error zouden kunnen zorgen.
De energie-eenheid van productiekosten is nogal tricky (kg energie per kg product)
De hoeveelheid energie nodig om een chip te maken kan best wel een flinke orde meer zijn dan van andere materialen. Echter die factor is zo groot dat de verpakking dan voor een heel grote foutmarge kan zorgen. Vandaar waarschijnlijk ook de marge van een factor 1000 tussen de boven- en ondergrens.
Van een geheugenchip van 2 gram is de verpakking een aanzienlijk deel van het gewicht, terwijl de productie van de verpakking zelf redelijk simpel is.
Als we de energiedichtheid van olie nemen (45 MJ/kg), komt dit neer op 72 megajoule (of 20.000 watt-uur) voor de productie van een microchip van 2 gram. Omgerekend naar een chip van één kilogram kom je uit op 3,3 megawattuur elektriciteit (of 36.000 MJ), binnen de grenzen van de 280 kilowattuur (1.000 MJ) tot 28 megawatt-uur (100.000 MJ) die door Gutowski werd berekend. Ook de "International Technology Roadmap for semiconductors - 2007 edition" geeft een cijfer van 1,9 kilowatt-uur per vierkante centimeter microchip. Dus 20 kilowatt-uur lijkt een goede schatting voor de ingebedde energie van een microchip.
Dit idee kan heel simpel gecontroleerd worden door aan te nemen dat fabrieken van die chips ook gewoon winst moeten maken.
Een vat olie kost (heel) ruw geschat 0,5$ per kg = 45 MJ (12.5 kWh)
Een 128 Gb (Gigabit) flash-chip heeft een oppervlak van zo'n 170.6mm²
De goedkoopste prijs van SSD's en USB-sticks zit op zo'n 0,30 euro per GB, dus 128 Gb (16GB) kost minder dan 4,80 euro.
Uitgaande van 1.9 kWh per cm², kom je dus uit op 3.23 kWh voor een chip van verkoop 4,80 euro.
Klinkt dus best wel aannemelijk.

Kortom, een opvallend interessante manier van berekenen.

[ Voor 92% gewijzigd door TD-er op 06-01-2015 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

sjimmie schreef op maandag 05 januari 2015 @ 16:44:
Past dit in dit topic?
Ik heb gemaild en gebeld met Qurrent, over hun salderen. Op diverse sites lees je namelijk dat Qurrent dat beter doet dan veel anderen.
Maar....
Ik heb dus al een "slimme" meter met 4 telwerken, en de dame van Qurrent legt het dan zo uit:

[...]

Telefonisch heb ik om verduidelijking gevraagd.
Ze legde opnieuw uit dat ik dus voor teruggeleverd in "hoog" 10ct/kWh terug krijg, maar voor verbruikt in "laag" gewoon de volle mep betaal.
Dat is dan toch niet het principe van volledig salderen?

Anders gezegd, ik verbruik op jaarbasis totaal 2200kWh en datzelfde wekken mijn zonnepanelen op.
Dan moet ik volgens mij op 0 euro uitkomen.
Maar volgens hun redenatie krijg ik een deel x 10ct terug (opgewekt overdag) en betaal ik zo'n zelfde deel x21ct (gebruikt nacht). :?
Zie ook het topic : Salderen en terugleververgoedingen

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
TD-er schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 07:20:
Hmm, je zou bijna denken dat jij iets met de zon hebt, JeroenH ;)
Lijkt me een zeer leuke trip. oOo
Yes, echt wel, en het komt nu echt dichtbij ook. Volgende week om deze tijd zit ik daar. Ik kan het me bijna niet voorstellen.

Over 9 dagen begint de race zelf, en activiteit door de teams neemt nu snel toe. Woei! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

En dan een jaar lang die Prius laten staan als boetedoening voor al die vliegkilometers?! ;)

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik geloof niet zo in boetedoening :)

Voorlopig ben ik dingen aan het doen waarvan ik een jaar geleden dacht dat ze misschien niet meer mogelijk zouden zijn. Ik ga eens even genieten.

En als het die enthousiaste kids helpt met hun technische studie, en als ze dit stukje ervaring met zonne-energie en ultra-efficiënte voertuigen mee kunnen nemen in hun carrière, des te beter.

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 07-01-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat kunnen ze niet zonder jou? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Indirect. Goede PR helpt heel erg bij het vinden van sponsors, en die maken het mogelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
^^^^^^ Precies, dat.

Ik heb echt niet de illusie dat wat ik doe nou zo belangrijk is, maar de organisatie van een evenement haalt me niet voor niets naar de lokatie toe. Ze denken c.q. hopen daar ook wat uit te halen. Ik ben rond de 2013 World Solar Challenge zelfs nog geïnterviewd door een Israelische krant en ben kort op BBC radio 2 geweest. Dat vind ik zelf leuk, en daar heeft de sport ook echt wel wat aan.

Het zadelt me wel met een enorm raar inzicht op. In die teams zitten allemaal jonge, enthousiaste, creatieve mensen, ontzettend leuk om mee te werken. Als ik op mijn werk (en echt niet specifiek dit werk) om me heen kijk dan denk ik wel eens "waar is al dat enthousiasme en al die creativiteit gebleven?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Ik denk niet dat je de impact van je werk makkelijk overschat, go JeroenH *O* !

Er wordt verwacht dat je de experimenten en fouten op school maakt om er van te leren zodat je risicoloos winstgevende arbeid in het bedrijfsleven kan doen, waarbij de winst op diverse manieren gemeten kan worden :)
De verantwoordelijkheid (voor zichzelf, hun gezin, hun collega's en de klanten) die mensen in hun werk dragen zorgt dan vanzelf voor een (gezond) conservatisme.

Toch staat dat lang niet altijd enthousiasme en creativiteit in de weg, bedrijfsculturen worden gevormd door de werknemers.
Dus, bevalt de waardering voor enthousiasme en creativiteit niet, probeer er wat aan te doen... of stem met je voeten (en zie dan weer boven voor de conflicten met verantwoordelijkheid).
Misschien is dat één van de redenen waarom het aantal (succesvolle) ZZP'ers nu zo hard stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

m-vw schreef op maandag 05 januari 2015 @ 07:47:
Bij ons is de spouwmuur gedaan door Isolatienet/Feenstra. Wij hebben voor Suprafil gekozen.
Qua isolatiewaarde ontloopt het elkaar niets.

Bij ons hebben ze ook kleiner geboord ivm de smalle voegen.
Weet jij nog zo hoe groot de gaten waren?

Overigens: Ik heb ook nog eens contact gelegd met iemand die met een warmtebeeldcamera wil langskomen.

Ben erg benieuwd of er, naast de spouwmuurisolatie nog ander laag hangend fruit te vinden is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JayPe schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:50:
[...]

Ben erg benieuwd of er, naast de spouwmuurisolatie nog ander laag hangend fruit te vinden is!
Kruipruimteisolatie.
Wanneer je warme voeten hebt, ben je minder snel geneigd om de verwarming een graadje hoger te zetten.
Geen idee of je dat goed met een warmtecamera kunt vaststellen, maar is wel iets om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 00:48:
Volgende week vlieg ik naar Abu Dhabi voor de Abu Dhabi Solar Challenge oOo

Ik ga de laatste dag, die ik min of meer voor mezelf heb, proberen of ik Masdar City kan gaan bekijken, en als het lukt hoop ik ook een glimp op te kunnen vangen van Solar Impulse 2, het vliegtuig wat in maart vanuit Abu Dhabi start aan een vlucht rondom de wereld (in etappes).

Er begint zich langzaam een zekere opwinding van mij meester te maken*.

* Lees: WAAAAAAAAH IK HEB ER ZOVEEL ZIN IN, NIET GEWOON! OMGWTFBBQADSC! 7(8)7
Ben langs Masdar city gereden, tegenover abu dhabi airport, maar helaas niet heen geweest.

Vrij bizar land dat uae, je kijkt je je ogen uit. Verspilling is daar echt aan de orde van de dag.

Geld kan niet op, de 2 miljoen emirati werken praktisch niet, dat doen de 6 miljoen expats wel. Sjokken een beetje hele dagen door luxe malls, volledig AC'd. Laten kroonluchters vol met halogeenlampjes gewoon aan staan als ze vertrekken uit huis (iedereen woont ook in een kasteel van een huis). Snelweg van abu dhabi naar Al ain is 200km lang omgeven door irrigatie en begroeiing... midden in de woestijn 8)7 Land vol met de diktste 4x4 terreinwagens, vooral Landcruisers en Nissan Patrols zijn populair. Benzine kost 40cent, al kost het in Oman nog minder, 25 cent :+

En wij maar loggen en hier en daar een paar watt sluipverbruik besparen :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Maarja zij zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag en wij voor de onze. Anders blijft de sneltrein van de mensheid gevangen in het prisoners dilemma tot het op volle vaart tegen een blok beton botst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik ben er op voorbereid verbaasd te worden daar (ook op dingen buiten het duurzaamheidsdomein), maar zal waarschijnlijk toch meer verbaasd worden dan ik denk :)

Ik ga er voor mezelf uithalen wat er uit halen valt, en tegelijk de teams en organisatie teruggeven wat ik kan. Het komt steeds sneller dichterbij oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:04

m-vw

Dus?

JayPe schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 20:50:
[...]

Weet jij nog zo hoe groot de gaten waren?

Overigens: Ik heb ook nog eens contact gelegd met iemand die met een warmtebeeldcamera wil langskomen.

Ik dacht 18mm ipv 20/22mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:24
Mag ik hier even de vraag stellen of het normaal is dat glaszetters tijdens een regenachtige dag zoals vandaag even alle ruiten eruit komen halen en nieuwe erin zetten?
Wat moet je hiermee, is het zaak (garantie) op het glaszetbedrijf of kan je beter op voorhand ze wegsturen? Bedoel zoals kit e.d. kan nu ook moeilijk fatsoenlijk uitharden met continu neerslag. Volgende week zal met enige twijfel de boel dan opeens aan de buitenkant worden geverfd. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 26-09 18:24
marcel87 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:27:
Mag ik hier even de vraag stellen of het normaal is dat glaszetters tijdens een regenachtige dag zoals vandaag even alle ruiten eruit komen halen en nieuwe erin zetten?
Wat moet je hiermee, is het zaak (garantie) op het glaszetbedrijf of kan je beter op voorhand ze wegsturen? Bedoel zoals kit e.d. kan nu ook moeilijk fatsoenlijk uitharden met continu neerslag. Volgende week zal met enige twijfel de boel dan opeens aan de buitenkant worden geverfd. Is dit normaal?
Ik meende van een glaszetter begrepen te hebben dat ramen plaatsen in de regen geen probleem was, maar schilderen wel. Bij vorst houdt het helemaal op.
Pagina: 1 ... 70 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.