Het probleem met het inschatten van de capaciteit van de gasbel hier in Groningen is dat bij het oppompen de druk vrij snel afneemt. Hierdoor lijkt het dus een klein bronnetje. Echter na een bepaalde tijd is het gewoon weer op druk.
Dat suggereert dat de holtes relatief klein zijn, maar wel met elkaar in verbinding staan.
De NAM zelf zegt ook dat het poreus gesteente is.
Probleem is alleen dat niet helemaal duidelijk is waar de grond hier uit bestaat. Er zit klei aan de oppervlakte, maar daaronder zitten zoutlagen die keihard zijn. (in elk geval niet meegeven)
Door deze combinatie heb je dus dat de trillingen van verzakkingen erg ver dragen en bevingen met een kracht van 1.5 op de schaal van Richter dus al voelbaar zijn over een groot gebied.
Vermoed wordt dat die zoutlagen breken, waardoor er relatief aan de oppervlakte (dus niet op 3 km diepte, wat altijd braaf op de
KNMI-site staat) trillingen vrijkomen die door gebrek aan woningen, kleigrond en zoutlagen erg ver dragen.
Wat ik mij echter afvraag is wat voor effect dat heeft op de poreuze laag eronder. Tot dusver lijken de zoutlagen de spons niet in te drukken, maar wat als die wel breken en dus met de volledige druk op de poreuze grondlagen drukken, waar ook al het nodige gas uit is.
Zou je dan een drukverschil kunnen merken aan de rand van het veld, tov. het midden?
En wat gebeurt er met de huizen die erop staan?
Wat de bevingen met je huis doen, is hier in de omgeving goed te zien. In vrijwel elk dorp zie je wel een aantal huizen staan in van die zware stut-balk constructies die de muren rechtop houden en heel erg veel huizen zie je waar verticale scheuren gerepareerd worden door voegen uit te frezen, stalen platen erin te zetten en opnieuw te voegen. (is hier ook gebeurd)
Zulke stutten:
Het is ook de vraag in hoeverre het schade is veroorzaakt door de aardbevingen en wat constructiefouten zijn die aan het licht komen door de aardbevingen.
En schade door bodemdaling, is dat de schuld van het waterschap (die niets vergoeden), of van de gaswinning (NAM wijst naar waterschap)?
Kortom, het is wel degelijk een probleem aan het worden en ik ben blij dat het in elk geval nu de landelijke media haalt. Maar ik vrees dat zodra de inkomsten wegvallen, dat de bevingen niet op zullen houden en zonder geld zal de schadeloosstelling wel helemaal wegvallen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)