De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.739 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hoezo 600 euro? Ik heb 2 lagen EPS geplakt in mijn kruipruimte van 5 cm dik.
Dat was ongeveer 200 euro aan eps voor 60m2, 50 euro voor de folie en nog wat geld voor lijm e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-09 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Schinnen-groen schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:07:
[...]

Wij hebben een half onderkelderd huis. Moet ik die in de berekeningen meenemen als een niet verwarmde woonlaag?
Ja, dat is ook de reden dat veel passiefhuizen geen kelder hebben. Ze moeten namelijk "op de kelder" weer opnieuw beginnen met isoleren (plafond kelder en kelderwanden), dan is een aantal M3 extra bouwen aan het huis meestal goedkoper (als dat kan/mag)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:17:
[...]

Ja, dat is ook de reden dat veel passiefhuizen geen kelder hebben. Ze moeten namelijk "op de kelder" weer opnieuw beginnen met isoleren (plafond kelder en kelderwanden), dan is een aantal M3 extra bouwen aan het huis meestal goedkoper (als dat kan/mag)
Vaak over nagedacht om die kelder te isoleren, alleen dan kan ik er niet meer rechtop lopen. De kelder is 180 cm hoog. Het "dak" is een constructie van super dikke parallele ijzeren H profielen met beton ertussen. De andere helft van het huis heeft een kruipruimte met houten balken en houten vloer. Alles prima droog. Huis is van rond1930.

De temperatuur in de kelder is nu 12C bij een buitentemperatuur van 3C en een kamertemperatuur van 18C.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

hjs schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:08:
Hoezo 600 euro? Ik heb 2 lagen EPS geplakt in mijn kruipruimte van 5 cm dik.
Dat was ongeveer 200 euro aan eps voor 60m2, 50 euro voor de folie en nog wat geld voor lijm e.d.
Er zit een Mantavloer met ribben van ~16/17 cm hoog.

Afbeeldingslocatie: http://www.perfectkeur.nl/Kennisbank/betonrot_info/Manta_vloer/doorsnede_mantavloer.jpg

Het plan is vooralsnog om de ruimte tussen de ribben volledig op te vullen en dan nog een extra laag om ook de ribben zelf te isoleren. Dat betekend grofweg 3 x 45 m2 (vloeroppervlak) + 20 m2 (de muren rondom) * 9 cm à Eur 5,80 = 900 Euro zonder lijm.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:12
Ik zit te dubben over offertes voor het plaatsen van HR++ glas in ons huis. Ben benieuwd naar jullie meningen.

Wat zouden jullie kiezen:

1) Offerte waarin ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek geen totale oppervlakte van het glas staat aangegeven, en alleen een globale indicatie van het glastype.

of

2) Offerte waarin alles met oppervlakte, glastype en spouwdikte etc. netjes staat uitgewerkt, maar die wel 1/3e duurder is.

Ik wil graag dat het goed gebeurt... maar ik heb er weinig zicht op of het vervangen van dit glas een 'goede vakman' vereist, of dat Jan met de pet het in principe ook netjes zou kunnen. Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hoe is het zonder glasoppervlakte dan berekend?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:14
Terpen,

ik ga altijd voor de goedkoopste aanbieder en ga er dan zelf met m'n neus bovenop staan "opzichteren". Zo krijg ik de gewenste kwaliteit voor de laagste prijs.
Heb je geen tijd, of er geen verstand van (of kun je niet meekijken bij bijvoorbeeld PUR-spuiten) dan ga je voor de beste aanbieding.
Hebben ze het glas wel zelf opgemeten? Dat zou ik wel eisen, anders is het risico van een verkeerde meting voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:58

Jack

MHz Matters

styno schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 11:02:
Hmm, dus toch, valt me nog mee eigenlijk. Zonder verder lastige berekeningen betekend dit dus ruwweg 1 m3 gas per dag in het koude seizoen door de vloer oftewel ~10% van m'n gasverbruik -> ~60 Euro per jaar, 10+ jaar TvT. Gelukkig is comfort ook veel waard!
Ik heb een standaard 1980 huis hier: 4cm steenwol in de muren, 4 cm pur op het dakbeschot, 1e generatie dubbelglas, ongeïsoleerde betonvloer met vloerverwarming.

Warmteverlies op basis van deze isolatie bij 0 graden buiten temp.:
Muren: 21%
Ramen: 33%
Dak: 22%
Vloer: 24%

Kruipruimte heb ik onlangs geïsoleerd met 2x 5cm EPS. Kosten voor 60m2 EPS incl. lijm was ongeveer 740 euro.
Berekende TVT op basis van warmteverliesberekening = 3 jaar.
Zeker vanwege de vloerverwarming hier verwacht ik wel een goede warmte winst (zodra ik de CV fatsoenlijk ingeregeld heb).

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Was jouw vloer vlak voordat je die EPS erop plakte of had die ook ribben zoals de Mantavloer?

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:53
Eens wat andere vraag is er iemand thuis in wind berekeningen

Ik kijk steeds uit naar mogelijkheden om mijn winterdip voor PV aan te vullen, nu kwam ik een dakrand windmolen (horizontale VAWT) tegen van Ridgeblade (pdf), ruimte voor een gewone HAWT molen van 3-4m heb ik niet.

Ik heb ook niet de omstandigheden als in de datasheet en ben aan het rekenen geslagen wat theoretisch maximaal mogelijke beschikbaar Betz vermogen zou kunnen zijn voor principe en loop al direct vast bij het PV-dak(45O) om als duct mee te nemen, bij terugrekenen naar m2 (HAWT) aan oppervlak.

Heeft iemand een link of weet hoe je dat berekend?

De datasheet komt op mij wat wonderlijk over voor RB1, buiten dat mijn woning geen wind van 5,1m2 (kin. energie 711 kWh/m2 per jaar) maar eerder 3,7m/s (271kwh/m2 per jaar) heeft
[RB1 noklengte 6,5m met 30° dakhelling naar de wind gericht zou bij 5,1m/s per jaar 2,747 Kwh per jaar geven, units zijn maar 1,2m lang x 0,5 hoog!!! 2,4m2 frontoppervlak >> happen lucht van >8m2 HAWT ( Betz)??]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik zou een lange periode (half jaar) een windmeter op de prospect plaats neerzetten voordat ik serieus geld uitgeef aan zulke twijfelachtige techniek... dat geeft sowieso bruikbaardere data.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Terpen Tijn schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 15:18:
Ik zit te dubben over offertes voor het plaatsen van HR++ glas in ons huis. Ben benieuwd naar jullie meningen.

Wat zouden jullie kiezen:

1) Offerte waarin ondanks mijn uitdrukkelijke verzoek geen totale oppervlakte van het glas staat aangegeven, en alleen een globale indicatie van het glastype.

of

2) Offerte waarin alles met oppervlakte, glastype en spouwdikte etc. netjes staat uitgewerkt, maar die wel 1/3e duurder is.

Ik wil graag dat het goed gebeurt... maar ik heb er weinig zicht op of het vervangen van dit glas een 'goede vakman' vereist, of dat Jan met de pet het in principe ook netjes zou kunnen. Waar zou jullie voorkeur naar uit gaan?
Ik heb vorig jaar via Werkspot offertes opgevraagd voor de vervanging van glas. Momenteel onbekend dubbelglas (huis uit 1997). Ik zie ook geen typecodering in het glas staan.

Er was 1 aanbieder met een uitgebreide reactie die daarmee vertrouwen wekte. Vervanging van al het glas op de begane grond naar HR++ met Ug van 1,1 zou € 880,- kosten. Ik heb alleen nog steeds niet de knoop doorgehakt, omdat ik op jaarbasis maar tussen de 500 en 800 m3 gas verbruik. Als ik 10% (?) op mijn gasverbruik bespaar, is de terugverdientijd ruim 15 jaar... Ik kon ook kiezen voor Krypton gevuld glas met een Ug van 1,0 maar dit kost zelfs € 1.124,-

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:05
Inderdaad, meten voor een jaar.

En ik voorspel de uitkomst al: die gaat tegenvallen. Ik ga er even van uit dat je in stedelijk gebied woont, dus je hebt "vuile" lucht; turbulent dus. Ook ga je de turbine laag plaatsen, dus in de grenslaag, dus in lage luchtsnelheid (derde macht). Dan heb je met elke kleine turbine (tweede macht) ook nog eens te maken met het schaalnadeel van windturbines...

Ik zie het niet (rendabel) gebeuren. Maak een paar honderd euro over naar een windturbinecoöperatie, het zou me niet verbazen als je per geïnvesteerde euro tien keer meer kWh's opgewekt krijgt.

Een zeer aan te raden boek is Build your own small wind power system (mijn review hier).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Domba schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:27:
Eens wat andere vraag is er iemand thuis in wind berekeningen

Ik kijk steeds uit naar mogelijkheden om mijn winterdip voor PV aan te vullen, nu kwam ik een dakrand windmolen (horizontale VAWT) tegen van Ridgeblade (pdf), ruimte voor een gewone HAWT molen van 3-4m heb ik niet.
Ik heb er in een ander topic wel eens aan gerekend:
Skyaero in "Windenergie en windmolens"

TL;DR: stadswindturbinetje zijn je geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ook leuk om te lezen, de reacties onder dit artikel over kleine/urban windmolentjes

Voorbeelden:
Hoe onredelijk kun je zijn. Een herhaalde, uitvoerige test in Zeeland wordt zonder argumenten in de wind geslagen. Toch "moeten we de feiten goed blijven volgen" alleen die feiten die goed uitkomen zeker, andere negeren we gewoon. Windmolens worden steeds groter omdat blijkt dat die beter renderen dan kleinere. Geheel tegen die stroom in zien we kleine molens meteen op lage daken, je weet maar nooit en die "ogen interessant en leuk"
Enkele jaren terug was de Donqi de grote belofte van de 'Urban Windmill' industrie. Op de beroemde Zeeuwse testlocatie deed deze hippe molen het naar verluidt ook goed. Inmiddels is het sympathieke bedrijf Donqi failiet vanwege problemen met de techniek en ... het rendement. Windmolens lijken echt alleen bedoeld voor grote hoogte en open ruimte, niet voor op je huis.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
^^^^ Wat Skyaero zegt :)

De publieke perceptie van kleine windturbines is echter compleet scheef. Ik snap niet goed hoe dat komt... goede marketing van de kleine-windturbine-industrie? De over het algemeen bar slechte kennis over energie? Een wantrouwen tegenover het rendement van zonnepanelen? Een hekel aan grote windturbines? All of the above? Zeg het maar...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Kleinschalig is sympathiek, windmolens hebben zowel een high-tech als een traditioneel (Nederlands) imago, mensen hebben het idee dat het in NL altijd winderig is (en zeker bovenop hun dak), etc.

Wat mij aan de journalistiek zo stoort is dat er nooit (zowel bij fossiel, nucleair, duurzaam etc) een elementaire berekening wordt gemaakt die de totale projectkosten terugbrengt naar een (netjes discounted) ct/kWh prijs. Je kan daarnaast een mooi genuanceerd verhaal schrijven met alle voors en tegens, maar een simpel financieel plaatje voorkomt zoveel verwarring. Ik moet bij elk nieuwsbericht weer mijn cashflow sheetjes erbij pakken om er achter te komen wat er nou werkelijk gebouwd is.

[ Voor 61% gewijzigd door Dreamvoid op 02-12-2014 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:58

Jack

MHz Matters

styno schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:26:
Was jouw vloer vlak voordat je die EPS erop plakte of had die ook ribben zoals de Mantavloer?
Broodjesvloer. Foto´s staan in het Kruipruimte isoleren topic.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
@ Jereon H, @Skyaero,
Ik ben bekend met zeer lage Cp van veel urban windmolens
Hier voorbeeld van een veldtest uit zeeland van 2009 met ca 300 kWh/m2 kinetische energie per jaar http://www.skystreamenerg...arty-testing/zeeland-test uit dit rapport

@Proton_ Zelf meten heeft de voorkeur, Een voorbeeld uit Engeland pag 21 fig 1 een vergelijk met NOABL er steeds langs zat voor low wind urban

Het gaat mij om berekenen van theoretisch Betz vermogen voor het principe, dat is het maximum.
Een heel ander verhaal is omdat in rotatie op as om te zetten en ook nog te oogsten met een goed ontworpen generator ervoor (bijv axial flux PMA )

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 02-12-2014 18:14 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb nog altijd de hoop dat een Tweaker een goed bemeten kleine windturbine op zijn huis zet en de gemeten opbrengsten meet, samen met de kosten en andere ervaringen. Er is heel weinig real-world informatie te vinden. Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd :)

Word jij diegene Domba?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-09 16:28
JeroenH schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:06:
Ik heb nog altijd de hoop dat een Tweaker een goed bemeten kleine windturbine op zijn huis zet en de gemeten opbrengsten meet, samen met de kosten en andere ervaringen. E
Geen tweaker in de zin van lid van dit forum, maar wel een tweaker in hart en nieren. Dutch-John, misschien bekend van zijn auto op houtgas, heeft een zelfgebouwde Pigott windmolen met aangekoppelde accu installatie. Misschien kun je hem eens polsen. Ik heb wel twijfels of hij zijn opbrengst meet overigens...

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Ik heb nog altijd de hoop dat een Tweaker een goed bemeten kleine windturbine op zijn huis zet en de gemeten opbrengsten meet, samen met de kosten en andere ervaringen. Er is heel weinig real-world informatie te vinden. Misschien heb ik het wel helemaal verkeerd :)

Word jij diegene Domba?
Ach het is prima te beredeneren waarom je juist bij windmolens het moet hebben van schaalvergroting.
Opbrengst neemt toe met kwadraat van de rotor-grootte (logisch) en ongeveer tot de 3e macht met de windsnelheid.
Vooral dat laatste zet zoden aan de dijk en dus wil je eigenlijk zo hoog mogelijk zitten om gemiddeld zo snel mogelijke wind te vangen.

Maar goed, er zijn zoveel variabelen om rekening mee te houden.
En zelfs berichten hierover op Tweakers stralen nogal wat ongeloofwaardigheid uit: nieuws: Australische onderzoekers claimen 'superwindturbines' te ontwikkelen
Met termen als "1000x efficiënter".

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Word jij diegene Domba?
Misschien dat databeestje nog zo ver komt, zijn molentje draait al even, maar wel redelijk aan de kust dus meer wind dan de gemiddelde nederlander.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kockie schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:15:
Geen tweaker in de zin van lid van dit forum, maar wel een tweaker in hart en nieren. Dutch-John, misschien bekend van zijn auto op houtgas, heeft een zelfgebouwde Pigott windmolen met aangekoppelde accu installatie. Misschien kun je hem eens polsen. Ik heb wel twijfels of hij zijn opbrengst meet overigens...
Dutch John ken ik wel :) Ik heb in een grijs verleden nog in zijn houtgasauto gereden. Die man die bouwt zó netjes, dat is echt heel mooi om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:44

m-vw

Dus?

blissard schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:09:
Terpen,

ik ga altijd voor de goedkoopste aanbieder en ga er dan zelf met m'n neus bovenop staan "opzichteren". Zo krijg ik de gewenste kwaliteit voor de laagste prijs.
Heb je geen tijd, of er geen verstand van (of kun je niet meekijken bij bijvoorbeeld PUR-spuiten) dan ga je voor de beste aanbieding.
Hebben ze het glas wel zelf opgemeten? Dat zou ik wel eisen, anders is het risico van een verkeerde meting voor jou.
Ik snap je opmerking over het opzichteren wel, maar als een contract niet duidelijk is dan is het vragen om problemen.

Staat iets niet omschreven dan is het als snel extrawerk.

Wellicht toch nog een keer een specificatie vragen?

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 02-12-2014 20:43 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba

Word jij diegene Domba?
Ik ben hard aan zoeken of ik het kan berekenen of een zonnepanelen schans als open duct zoveel helpt om meer flow te krijgen dat het meer doet dan alleen een V0.
Die datasheet suggereert bij 45 graden een flow versnelling van 3m/s naar 6,6m/s ik heb daar een iets te veel Tellsell gevoel bij.

@kockie, van pigott zijn voldoende gegevens van te vinden van verschillende config (tot 20pole 15 fase), zoals deze DWP350 = homebrew Dairyland Windpower van Chris Olson

Edit: een nederlandse ervaring met een indruk van de kostenorde van zo'n 3m (7m2) zelfbouw molen voor 3 & 5m/s,
Een molen kan zich naar de wind richten, een huis heeft geen tracker 8)
CFD modellen van zonneparken laten wel wat effect zien, maar dat is echt maar paar Pascal bij stevige wind 15m/s

[ Voor 18% gewijzigd door Domba op 03-12-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
antonboonstra schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 16:43:
[...]

Ik heb vorig jaar via Werkspot offertes opgevraagd voor de vervanging van glas. Momenteel onbekend dubbelglas (huis uit 1997). Ik zie ook geen typecodering in het glas staan.

Er was 1 aanbieder met een uitgebreide reactie die daarmee vertrouwen wekte. Vervanging van al het glas op de begane grond naar HR++ met Ug van 1,1 zou € 880,- kosten. Ik heb alleen nog steeds niet de knoop doorgehakt, omdat ik op jaarbasis maar tussen de 500 en 800 m3 gas verbruik. Als ik 10% (?) op mijn gasverbruik bespaar, is de terugverdientijd ruim 15 jaar... Ik kon ook kiezen voor Krypton gevuld glas met een Ug van 1,0 maar dit kost zelfs € 1.124,-
Ja ok, deze offerte kwam dus op ~3200 euro voor HR++ U 1.1 spouw 14 en HR++ U1.2 spouw 13. Wel voor het hele huis, en een groot 1x2m raam met veiligheidsglas (totaal 26 ramen, 16 m2). De 'onduidelijke' offertes kwamen overigens ook op ~2500 euro.

Op een of andere manier kom ik altijd veel prijziger uit dan wat ik hier zo voorbij zie komen, haha.

@Erasmo: Alle aanbieders zijn komen meten, maar op de offerte zie ik dus niets gespecificeerd.

@blissard: Ja, toezichter spelen zou een optie zijn. Het lijkt me persoonlijk toch wat lastig met deze klus. Ik zie mezelf al op een krukje plaatsnemen bij elk raam en dan met de neus tegen het glas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:49

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 20:25:
[...]

Misschien dat databeestje nog zo ver komt, zijn molentje draait al even, maar wel redelijk aan de kust dus meer wind dan de gemiddelde nederlander.
De nieuwe test molen is inmiddels geprint, en in combinatie met een stappen motor en tandwieloverbrenging kan ik een DC/DC converter (~40Vdc > 3-30Vdc) aansturen om een accu te laden.

De tandwiel overbrenging blijkt alleen wat luidruchtig, ik ga dus maar over op een tandriem met pulleys, dat is een stuk stiller. Maakt voor het testen niet veel uit.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/lenz2_helical/DSC_0107.JPG

Ik had inmiddels een mede-lid van de Eendragt cooperatie gevonden waar ik hem in het vrije veld kan gaan plaatsen. Logging ga ik met een Raspberri-Pi doen.

Gezien de oppervlakte (45cm dia, 100cm hoog) mag ik blij zijn als deze meer stroom opwekt dan de Raspberry-Pi verbruikt ;)

De totale kosten zijn nog te overzien, totaal 5 rollen PLA, 2 kogellagers, draadeind, CV buis 28mm e.d. Alles bij elkaar een euro of 250 denk ik. Er valt ook nog wel wat te bezuinigen op materiaal hier en daar.

Mocht je meer interesse hebben, hij staat op mijn ThingiVerse http://www.thingiverse.com/thing:99132

Zoals mux al eerder opmerkte is het elektrische deel de grootste uitdaging voor de meeste mensen. Het is makkelijk om iets te maken wat draait op een stok, maar lastiger om er iets knaps van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Nice
Als je stuggere tandriem neemt dan GT2 neemt zoals HTD etc ga dan voor zo min mogelijk buiging, grote radius.
Deze kun je zelf printen geheel naar wens (parametric) Thingiverse (ik gebruik ze als idler pulleys ook met flinke voorspanning )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kijk, dat zijn knap printbare pulleys, daar kan ik wat mee. Die kan ik ook makkelijk aanpassen voor gebruik. Het tandwiel op de as van de molen is een geprinte MOD1 met een 60mm binnengat, deze zit met 3 schroeven vast aan de hub onderaan.

De huidige verhouding is nu een MOD1 99/34, ik heb een gesloten GT2 riem in bestelling staan via eBay van ~27cm, dat zou genoeg moeten zijn voor iets in een 90/30mm diameter met een riem.

Gezien het vermogen kom ik wel uit de voeten met een 5mm breed riempje, aluminium pulleys zijn ook nog een beetje makkelijk te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:22
Wat gaaf! Doordat hij opgebouwd is uit de delen kan je hem dus ook al met een normale 3d printer (die de hobbyisten hebben, dus niet heel groot) al printen? Erg leuk.

Hoe werken de berekeningen? Je zegt dat je blijk kan zijn als hij al een raspberry pi kan poweren. Ik heb daar wel eens een berekening voor gemaakt voor een standalone Pi, en dan moest je toch nog een flink zonnepaneel hebben (en aardig accuutje). Niet omdat de Pi onzuinig is, maar om het continu vol te houden.
Een gewone model B doet volgens mij 2 a 3W, de oude iig. Maar als je nu de nieuwe Model A+ (laatste versie) pakt, dan gebruikt deze maar 150ma op 5V, dus nog minder dan 1W continu. Misschin interessant voor jou? Ik wil er zo eentje bestellen uit UK, 25 eu per stuk, 4 euro verzendkosten valt mee.

Hoeveel Watt denk je dat jouw molen kan doen? Dat is natuurlijk wat anders dan wat hij over een dag aan Wh opbrengt, daar al schattingen van?

En je zegt 5 rollen PLA, zit er dan 5kg PLA in?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik gebruik een ~12 Volt NEMA17 stepper waarvan ik met 2 brug gelijkrichters de beide spoelen omzet naar gelijkspanning, door deze in serie te zetten kan ik redelijk comfortabel 12 - 24 Volt aanslingeren.

Een spoel kan maximaal 0,4 Ampere leveren, dus met ~20 Volt en 0,2 Ampere zou het een 10 Watt oid zijn.

Overigens zitten er een aantal interface bordjes op de Pi voor het meten van de spanning van de accu en de ingang e.d. Daarnaast is de DC/DC converter ook een ~90% efficient. En ik raak nog een paar Volt kwijt van de gelijkrichters. Het is vooralsnog een proof of concept.

Idealiter wil je gewoon een (Pi) PWM gestuurde DC/DC converter gebruiken ala solar MPPT charge controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
databeestje schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:33:
Gezien het vermogen kom ik wel uit de voeten met een 5mm breed riempje, aluminium pulleys zijn ook nog een beetje makkelijk te vinden.
Op aandrijving kan ook maar dan alleen > ca20 tanden pulleys, kleinere hebben sneller slijtage door maar 4-5 tanden tandriem in contact zijn en 0,05 mm is al te veel voor me met CNC, plasmasnijder etc toepassing
Een visgraat tandwiel (zijn ook parametrics van) loopt wat rustiger dan een MOD1

Benieuwd naar resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.zonurencalculator.nl/assets/weather_stations_map-5ae121bdfb855db6bf59bb656afdfb3f.jpg

Sinds kort? ook een zonurencalculator

quote:
Selecteer het dichtsbijzijnde weerstation, stel een tijdsperiode in en bereken het aantal zonuren. Deel de door jouw zonnepanelen opgewekte energie door het aantal volle zonuren. Deze waarde (kWh/zonuur) blijft door het jaar heen redelijk constant en geeft de opbrengst van jouw panelen weer.

Deze website is een initiatief van MinderGas.nl en maakt gebruik van data van het KNMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ZuinigeRijder schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:23:
[afbeelding]

quote:
Selecteer het dichtsbijzijnde weerstation, stel een tijdsperiode in en bereken het aantal zonuren. Deel de door jouw zonnepanelen opgewekte energie door het aantal volle zonuren. Deze waarde (kWh/zonuur) blijft door het jaar heen redelijk constant en geeft de opbrengst van jouw panelen weer.

Deze website is een initiatief van MinderGas.nl en maakt gebruik van data van het KNMI.
Dat scheelt weer wat rekenwerk (dat ik tot nu toe heb moeten doen). >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@Zonurencalculator
Dan nog de temperaturen aan de grond, wind, neerslag ik ga maar even snel wat naampjes claimen :+

Open Data, het wordt steeds leuker, volgend jaar gaan we op mijn werk (lokale overheid) een onderzoek doen wat we kunnen (mogen) delen en dan een model maken om het te presenteren.
Hopelijk kunnen we dan eind van het jaar wat laten zien.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@Zonurencalculator:

Ik ben gisteren aan het rekenen geslagen tussen de gegevens uit de zonurencalculator en de waarde Q (= J/cm2) per dag die ik wekelijk ophaal bij het KNMI.

Dan zie ik grote verschillen. Net wat ollie1965 ook al aangeeft: je hebt ook o.a. temperatuurwaarden nodig om een paneeltemperatuur te kunnen schatten. En daar spelen wind en water(koeling) ook een rol.

Ik houd het voorlopig op de gegevens van de KNMI-site.

De zonnecalculator is me wat te "grof", qua waarden.

Om het rendement van het gasverbruik te bepalen, gebruik ik de graaddagencalculator:

http://www.dicks-website.eu/graaddagen/index.html

Dat is een verdraaid handige tool !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
*** knip *** even weer over HR++ glas***

Vraag 1: Is er een duidelijk verschil in lichtdoorlatendheid tussen 70 en 80% LTA? Ik neig ernaar om die 80% als veel beter in te schatten, maar is dit eigenlijk wel een merkbaar verschil in de dagelijkse praktijk?

Ik wil zo min mogelijk 'verduistering' in de woning door het nieuwe glas, en een beetje warmte door zonlicht vind ik over het algemeen in ons koude landje een prima effect.

Vraag 2: Heb ik het goed begrepen dat U 1.1 overeenkomt met een Rc-waarde van 0.9 (1/1.1)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Terpen Tijn schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:00:

Vraag 1: Is er een duidelijk verschil in lichtdoorlatendheid tussen 70 en 80% LTA? Ik neig ernaar om die 80% als veel beter in te schatten, maar is dit eigenlijk wel een merkbaar verschil in de dagelijkse praktijk?

Ik wil zo min mogelijk 'verduistering' in de woning door het nieuwe glas, en een beetje warmte door zonlicht vind ik over het algemeen in ons koude landje een prima effect.
Als je alles in één blik (zelfde kamer bijvoorbeeld) ziet is er geen verschil. Als er in de kamer verschillende glassoorten (LTA waarden) zijn dan wel.

Kijk even hier ollie1965 in "De Duurzame Kroeg" een van de laatste foto's geeft een duidelijk verschil aan (LTA 71) tussen naar buiten kijken en 3 voudig glas.
Foto van november (licht intensiteit).

Ik vind het niet storend donker, op sommige kantoren is het veel donkerder.
Vraag 2: Heb ik het goed begrepen dat U 1.1 overeenkomt met een Rc-waarde van 0.9 (1/1.1)?
Yep omgekeerd

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
ollie1965 schreef op donderdag 04 december 2014 @ 13:20:
[...]

Als je alles in één blik (zelfde kamer bijvoorbeeld) ziet is er geen verschil. Als er in de kamer verschillende glassoorten (LTA waarden) zijn dan wel.

Kijk even hier ollie1965 in "De Duurzame Kroeg" een van de laatste foto's geeft een duidelijk verschil aan (LTA 71) tussen naar buiten kijken en 3 voudig glas.
Foto van november (licht intensiteit).

Ik vind het niet storend donker, op sommige kantoren is het veel donkerder.

[...]

Yep omgekeerd
Bedankt ollie. Dat verschil op jouw foto is dan van 100% LTA (lucht) naar triple (71%); dus veel meer verschil nog dan wat je zou zien van 80 naar 70%. Inzichtelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op woensdag 03 december 2014 @ 14:09:
[...]

De nieuwe test molen is inmiddels geprint, en in combinatie met een stappen motor en tandwieloverbrenging kan ik een DC/DC converter (~40Vdc > 3-30Vdc) aansturen om een accu te laden.

De tandwiel overbrenging blijkt alleen wat luidruchtig, ik ga dus maar over op een tandriem met pulleys, dat is een stuk stiller. Maakt voor het testen niet veel uit.

[afbeelding]

Ik had inmiddels een mede-lid van de Eendragt cooperatie gevonden waar ik hem in het vrije veld kan gaan plaatsen. Logging ga ik met een Raspberri-Pi doen.

Gezien de oppervlakte (45cm dia, 100cm hoog) mag ik blij zijn als deze meer stroom opwekt dan de Raspberry-Pi verbruikt ;)

De totale kosten zijn nog te overzien, totaal 5 rollen PLA, 2 kogellagers, draadeind, CV buis 28mm e.d. Alles bij elkaar een euro of 250 denk ik. Er valt ook nog wel wat te bezuinigen op materiaal hier en daar.

Mocht je meer interesse hebben, hij staat op mijn ThingiVerse http://www.thingiverse.com/thing:99132

Zoals mux al eerder opmerkte is het elektrische deel de grootste uitdaging voor de meeste mensen. Het is makkelijk om iets te maken wat draait op een stok, maar lastiger om er iets knaps van te maken.
Hoezo een Rpi en geen Arduino? Beetje loggen moet ook een Arduino met twee vingers in z'n neus kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Terpen Tijn schreef op donderdag 04 december 2014 @ 12:00:

Yup. Een enkelsteens muur grotendeels vervangen door een schuifpui had een meetbaar positief effect op de gasrekening bij mijn ouders.
Goed triple glas is ongeveer net zo goed als een nagevulde spouwmuur.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Leuke reportage van ollie. Ik zal binnenkort eens de tijd nemen om goede foto's te nemen van mijn fantasieloze nieuwbouwwoning, die wel de laatste technieken heeft om duurzaam gebied. En even opsommen wat er aan is gedaan. Maar goed, is nog niet helemaal af allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 26-09 23:15
iedereen al gestemd? https://www.huisvolenergie.nl/verkiezing-hve-2014 Mkleineman onze forumgenoot?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Erasmo schreef op donderdag 04 december 2014 @ 19:43:
[...]

Hoezo een Rpi en geen Arduino? Beetje loggen moet ook een Arduino met twee vingers in z'n neus kunnen.
Rpi had ik al, tevens al wat investering gedaan in uitbreidingsbordjes.

Ik voel me prettiger met een gewoon linux OS voor het e.e.a. aan prutswerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Hebben Tweakers moeite met het voltooit deelwoort?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sowieso valt het gebrekkige taalniveau mij al jaren op, vooral online. En ik moet zeggen dat het me specifiek in dit topic nog meevalt.

-edit-

Check dit, da's irritant :D

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B4K7EaQIAAA5Tz6.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 06-12-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Binnenkort ontvang ik de sleutel van mijn eerste koopwoning. Zit een beetje te bedenken wat qua isolatie nog zin kan hebben. Het is een tussenwoning uit 1925, gerenoveerd in 1996, energiecertifcaat aanwezig: B.

Het dak is geïsoleerd met platen piepschuim (zal wel anders heten ;) ) van 10-15cm dik (ben even vergeten wat er is gezegd bij de bouwtechnische keuring). De zolder wordt niet bewoond, maar ik kan daar wel relatief eenvoudig alle planken lostrekken en de vloer vullen met isolatiemateriaal. Maar daaronder op de eerste verdieping zit alleen de slaapkamer (stook ik niet), een kantoortje (zal ik af en toe een avond of zaterdag zitten), de badkamer en de overloop. Voor de rest zit ik op de begane grond, in de huiskamer.

Is het dan onzin om de vloer van de zolder / plafond van de eerste verdieping te isoleren? Voor de rest is alles wel gedaan: voorzetwanden met isolatie, hr+ en hr++ glas, waarschijnlijk vloerisolatie.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 12:55:
Sowieso valt het gebrekkige taalniveau mij al jaren op, vooral online. En ik moet zeggen dat het me specifiek in dit topic nog meevalt.

-edit-

Check dit, da's irritant :D

[afbeelding]
Da's wel heel zuur, gelukkig zullen ze niet zo heel veel mislopen deze maand :P
Gizz schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 13:09:
Binnenkort ontvang ik de sleutel van mijn eerste koopwoning. Zit een beetje te bedenken wat qua isolatie nog zin kan hebben. Het is een tussenwoning uit 1925, gerenoveerd in 1996, energiecertifcaat aanwezig: B.

Het dak is geïsoleerd met platen piepschuim (zal wel anders heten ;) ) van 10-15cm dik (ben even vergeten wat er is gezegd bij de bouwtechnische keuring). De zolder wordt niet bewoond, maar ik kan daar wel relatief eenvoudig alle planken lostrekken en de vloer vullen met isolatiemateriaal. Maar daaronder op de eerste verdieping zit alleen de slaapkamer (stook ik niet), een kantoortje (zal ik af en toe een avond of zaterdag zitten), de badkamer en de overloop. Voor de rest zit ik op de begane grond, in de huiskamer.

Is het dan onzin om de vloer van de zolder / plafond van de eerste verdieping te isoleren? Voor de rest is alles wel gedaan: voorzetwanden met isolatie, hr+ en hr++ glas, waarschijnlijk vloerisolatie.
10-15 cm is een aardige dikte hoor :) De zoldervloer isoleren zal ongetwijfeld helpen maar dikke kans dat je op andere punten meer waar voor je geld krijgt. En hoezo is de vloer waarschijnlijk geïsoleerd? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

De kruipruimte was niet toegankelijk tijdens de keuring (vloerbedekking overal strak overheen geplakt...). Maar volgens degene die de bouwtechnische keuring uitvoerde is het heel sterk dat de woningbouw bij de renovatie in 1996 alles heeft geïsoleerd behalve de vloer. En een B op het energiecertificaat zou volgens hem ook erg lastig zijn zonder geïsoleerde vloer/kruipruimte.

Wat hem betreft kan ik er wel op vertrouwen dat daar isolatie zit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Lekker handig als je een kabel moet trekken of je even wilt kijken of het grondwater niet tegen de begane grond klotst :')
Het energiecertificaattoewijzingsproces is imho zo weinig zeggend dat je er net zo goed de kachel mee aan kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Laatst online: 20-09 16:06
Hmm, beetje apart, want juist bij jaren '70 woningen wil je wel weten of je kwaaitaal in de vloer hebt zitten.
Als ik het goed heb begrepen, is dat extra kalk wat men aan het beton toevoegde, zodat het sneller droogt.
Probleem is echter wanneer er klonten van dat spul ontstonden in het beton. Dan heb je plekken waar vocht bij het betonijzer kan komen en dus kan gaan roesten. Roest neemt meer ruimte in dan niet verroest ijzer en dus zet het uit. Dan scheurt het beton.

Dus juist bij woningen uit die tijd wil je toch wel even weten of je daar last van hebt. Of je moet een houten vloer hebben natuurlijk ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
@Gizz
En als de vloer al geisoleerd zou zijn bij de renovatie in 1996 (wat ik zelf betwijfel), dan is het nog niet gebeurd naar de eisen van tegenwoordig.
Hoogstens een cm of 4 EPS waarschijnlijk.

Maar je maakt de kruipruimte wel weer toegankelijk ?, even de isolatie checken, just to be sure ?

[ Voor 8% gewijzigd door bluemoon23 op 08-12-2014 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Zou dit echt de volgende revolutionaire stap zijn? Zo in het bericht te lezen, lijkt het van wel. Ben benieuwd of en zo ja wanneer hier panelen van gaan verschijnen!

http://www.nu.nl/wetensch...n-efficientierecord-.html

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

"Green is hopeful the technology can also eventually be used for solar panels mounted on people's roofs, which he said currently had a 15 to 18 per cent efficiency rate."

Dat duurt nog wel even ...... of ze nemen 4x zoveel ruimte in zoals die duitse meuk (onderaan het artikel)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 16:28
Ik moest dit gewoon even delen. Zo een dakpan ziet er toch steeds mooier uit.,

https://image-store.slide...2-d7e667e2b23c-large.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

WoudseHoeve schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:45:
"Green is hopeful the technology can also eventually be used for solar panels mounted on people's roofs, which he said currently had a 15 to 18 per cent efficiency rate."

Dat duurt nog wel even ...... of ze nemen 4x zoveel ruimte in zoals die duitse meuk (onderaan het artikel)
Het feit dat men buiten een lab redelijk goede resultaten heeft gehaald met een cel, stemt me hoopvol. Vooral omdat het hier gaat om een cel met hogere efficiëntie. Dus met minder oppervlak meer vermogen opwekken!

En die dakpannen....wow. Dat ziet er goed uit. Zouden die ook in Hilversum "mogen" ? ;)

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Kwam deze link tegen in het blad van Vereniging Eigen Huis.

Betreft het voorlopig energielabel dat vanaf 1 januari op ieder huis geplakt wordt.

Heb van een aantal woningen waarvan ik de isolatie etc. status ken de gegevens ingevuld en de voorlopige labels raken kant nog wal.

Vraag mij bij dit soort dingen echt af wie dit bedacht heeft en vooral waarom men denkt dat dit zinvol is.
Een opmerking die je vaak langs hoort komen is dat als mensen zich eenmaal bewust zijn van het slechte label van hun huis ze meer/sneller zullen investeren in verbeteringen.

Het toeval wil dat in het zelfde blad een stukje staat over slimme meters. Eén van de argumenten voor het plaatsen van deze meter was ook dat het inzicht in het verbruik/kosten mensen er toe aan zou zetten om meer naar hun verbruik te kijken. Wat blijkt? De verandering is zeer beperkt. (Cijfers moet ik thuis even opzoeken.)

Ik denk zelf dat veel mensen zich echt wel bewust zijn van de situatie van hun woning en de slechte indicaties zullen volgens mij juist averechts werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Mooi staaltje, dat voorlopige label. Lekker slecht inschatten en dan wel "peildatum 1 november 2014" erbij.

Zo kun je mensen toch mooi onder druk zetten om hun label officieel vast te laten leggen-- het voorlopige label is immers een smet op je woning en als huiseigenaar wil je toekomstige kopers natuurlijk geen (valse) argumenten geven om de prijs omlaag te praten.

Dan te bedenken dat het label nauwelijks serieus te nemen is. Bijv. ongeisoleerde woning met enkelglas maar wel met een HR ketel en 1kWp paneeltjes en/of een zonneboilertje zal vast al A of B scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

m-vw schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:15:
Kwam deze link tegen in het blad van Vereniging Eigen Huis.

Betreft het voorlopig energielabel dat vanaf 1 januari op ieder huis geplakt wordt.

Heb van een aantal woningen waarvan ik de isolatie etc. status ken de gegevens ingevuld en de voorlopige labels raken kant nog wal.

Vraag mij bij dit soort dingen echt af wie dit bedacht heeft en vooral waarom men denkt dat dit zinvol is.
Een opmerking die je vaak langs hoort komen is dat als mensen zich eenmaal bewust zijn van het slechte label van hun huis ze meer/sneller zullen investeren in verbeteringen.

Het toeval wil dat in het zelfde blad een stukje staat over slimme meters. Eén van de argumenten voor het plaatsen van deze meter was ook dat het inzicht in het verbruik/kosten mensen er toe aan zou zetten om meer naar hun verbruik te kijken. Wat blijkt? De verandering is zeer beperkt. (Cijfers moet ik thuis even opzoeken.)

Ik denk zelf dat veel mensen zich echt wel bewust zijn van de situatie van hun woning en de slechte indicaties zullen volgens mij juist averechts werken.
Wow, die is leuk 8)7 |:( 8)7

Volgens die link heb ik energielabel G.

Mooi dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

Terpen Tijn schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:43:
Mooi staaltje, dat voorlopige label. Lekker slecht inschatten en dan wel "peildatum 1 november 2014" erbij.

Zo kun je mensen toch mooi onder druk zetten om hun label officieel vast te laten leggen-- het voorlopige label is immers een smet op je woning en als huiseigenaar wil je toekomstige kopers natuurlijk geen (valse) argumenten geven om de prijs omlaag te praten.

Dan te bedenken dat het label nauwelijks serieus te nemen is. Bijv. ongeisoleerde woning met enkelglas maar wel met een HR ketel en 1kWp paneeltjes en/of een zonneboilertje zal vast al A of B scoren.
Ik denk zelf dat mensen dit inderdaad pas gaan oppakken als ze hun huis willen verkopen.

Dan gaat men op zoek naar alle contracten, bonnetjes en foto's om dan voor een paar tientjes een beter label aan te vragen.

Op dit moment verwacht ik er verder zoals al eerder geschreven niet veel van. De overheid doet ook verder niets, positief of negatief, om extra investeringen te stimuleren.

Wij hebben dit jaar weer een aantal ramen+kozijnen vervangen en het dak langs de buitenzijde geïsoleerd, maar nergens heb ik een potje kunnen vinden van waaruit ik eventueel een bijdrage zou kunnen krijgen. Ook zijn er geen aftrekposten voor onderhoud helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

HAHAHA Grappig ik heb energie label A .....
Als je dit leest :
Het voorlopige energielabel is gebaseerd op bouwjaar en type woning.
Het betreft een steens boerderij uit 1903 ....... ????
Mogelijk pakken ze de datum van de laatste verleende bouw vergunning op het adres ??? (2014)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Mijn adres kennen ze nog niet :P

@WoudseHoeve, moest je daar ook wat opgeven aan EPC / energielabel dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:24:
Mijn adres kennen ze nog niet :P

@WoudseHoeve, moest je daar ook wat opgeven aan EPC / energielabel dingen?
Nee alleen adres ...... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op maandag 08 december 2014 @ 15:02:
HAHAHA Grappig ik heb energie label A .....
Als je dit leest :
Het voorlopige energielabel is gebaseerd op bouwjaar en type woning.
Het betreft een steens boerderij uit 1903 ....... ????
Mogelijk pakken ze de datum van de laatste verleende bouw vergunning op het adres ??? (2014)
Dan klopt het wel voor de verbouwing :+
Deze site/regeling/uitwerking is er alleen gekomen omdat Vereniging Eigen Huis zo veel aan het pushen is geweest om een goedkopere en eenvoudigere energielabel te krijgen en niet dwangmatig en wettelijke plicht (onverkoopbaarheid van de woning bij het niet hebben van).
Nou is ie er bijna en nou valt iedereen er over..... Het gaat dus alleen om indcatief, begin volgend jaar krijgt iedere eigenaar een brief met de uitleg hoe wat welk (staat ook in het stuk van VEH) voor aanpassen enz.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 13:33

MrScratch

I am rubber, you are glue

internet4me schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:59:
Ik moest dit gewoon even delen. Zo een dakpan ziet er toch steeds mooier uit.,

https://image-store.slide...2-d7e667e2b23c-large.jpeg
Zijn hier misschien meer details over? Hoe zit het bijvoorbeeld met kosten, opbrengst en dergelijke?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:07
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hazutz5.gif
http://hackaday.com/2014/...anet-one-flush-at-a-time/

Ik moet zeggen, vind hem goed bedacht :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Zou mooi zijn als ze ook aangeven waarom je een bepaald label krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw

m-vw

Dus?

@ollie1965: Ik heb het stuk gelezen en waardeer de inzet van VEH. Enkel denk ik dat een indicatie toch wel ergens op moet lijken. Als er niet voldoende informatie beschikbaar is zet dan iedereen op G.

Veel verkeerde indicaties zijn slecht voor het imago. De juiste zal je nooit horen.

Ook is denk ik de bekendheid van deze regeling een stuk minder dan dat het stuk lijkt te suggereren, maar dat is slechts mijn mening. Ik ben dan ook absoluut niet bezig met labels, de aanpassingen die ik nu toen zijn ten voordele van mijn portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
m-vw schreef op maandag 08 december 2014 @ 18:39:
Veel verkeerde indicaties zijn slecht voor het imago. De juiste zal je nooit horen.
Het is een indicatief energielabel om te voldoen aan EU richtlijnen en hoe dat te waarderen zal voor iedereen snel duidelijk zijn.
Ik vind nul op de meter en een indicatief G label voor mijn woning wel leuk staan. :)

Ik heb ook niet zo'n hoge pet op van het imago van energielabel na keuring.
In 2013 stond ik toe te kijken bij een woning met nul op de meter, wat voor woningeigenaar het kroontje moest zijn op al het kluswerk, maar de keurmeester kwam niet verder en kon er ook niet meer van maken dan energielabel C door de bizare voorgeschreven rekenmethodiek.

Het omgekeerde zie je ook voor 2000 vraagtekens van ca 16000 labelstappen die Amsterdamse rekenkamer bekeek
En niet elke labelstap laat de energierekening dalen aanvulling op onderstaand rapport
Rapport Amsterdams klimaatbeleid Effectiviteit van het subsidiëren van labelstappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik hoorde vanochtend reclame van Qurrent op de radio. Klonk interessant. Wil ik vanavond op hun website mijn verbruik invoeren voor een tariefindicatie. Kan ik niet lager dan 1600kWh invoeren. En dat voor een leverancier die duurzaamheid probeert uit te stralen.

* mkleinman had WTF momentje.

Edit: Probeer het maar eens op https://www.qurrent.nl/groene-energie/#s_calculator. Elke keer als je een getal lager dan 1600 invoert is het HUP! 1600.

Ik mag wel 1m3 invoeren voor het gasverbruik 8)7 |:(

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 08-12-2014 22:08 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Leuk geklust, maar het bestaat al heel lang.
Zelfs al zo lang dat de professionele markt er al een regulier product van heeft gemaakt (en sommige er alweer mee gestopt zijn).

Link andere kant van de wereld (daar ken ik ze van), maar in Spanje heeft Roca heeft zich er ook wel eens aan gewaagd. Helaas is water nog steeds te goedkoop, en er is meer te besparen door betere toiletten (lees minder water per spoeling) te ontwerpen/bouwen.
In Engeland is er ook een ontwerp geweest wat het water van de douche van de eerste verdieping skimde/filterde en vervolgens een voorraad vat vulde voor de WC op de begane grond.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Cheese_man schreef op maandag 08 december 2014 @ 12:37:
Zou dit echt de volgende revolutionaire stap zijn? Zo in het bericht te lezen, lijkt het van wel. Ben benieuwd of en zo ja wanneer hier panelen van gaan verschijnen!

http://www.nu.nl/wetensch...n-efficientierecord-.html
Onderaan dit artikel staat dat de techniek vooral bedoelt is voor geconcentreerd zonlicht.
Stroomtorens
“De nieuwe resultaten zijn gebaseerd op geconcentreerd zonlicht en zijn in het bijzonder relevant voor fotovoltaïsch stroomtorens die worden ontwikkeld in Australië”, zei Green. Het Australische bedrijf RayGen Resources dat bijdroeg aan het onderzoek, bouwt dit soort torens waarbij spiegels worden gebruikt om het zonlicht te concentreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@JeroenH

Er worden er nog wel meer gefaciliteerd om gratis die kant op te gaan.
http://masdar.ae/en/adsw/...escribe-your-city-in-2030

Voor die gene die er ook naar toe willen, begin maar te schrijven

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cimate Change Performance Index 2015:

https://germanwatch.org/en/download/10407.pdf

Nederland is behoorlijk gezakt.
Zie ook artikel:
http://www.nu.nl/algemeen...ale-klimaatranglijst.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:17:
@JeroenH

Er worden er nog wel meer gefaciliteerd om gratis die kant op te gaan.
http://masdar.ae/en/adsw/...escribe-your-city-in-2030

Voor die gene die er ook naar toe willen, begin maar te schrijven
Wie weet loop ik je wel tegen het lijf :)

Ik blog niet veel meer, maar ik krijg me af en toe toch nog mails. Deze bijvoorbeeld.
zijn er meer of minder energie zuinige huizen?
(Dat was ook daadwerkelijk alles, geen aanhef of groet, niets...)

Geen idee wat ik ga antwoorden, misschien wel gewoon "ja dat klopt" :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Of: "Ik denk het wel" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Toch maar een serieus antwoord teruggemaild. Hoor ik waarschijnlijk nooit meer wat op, dat is namelijk vrijwel altijd zo. Dat vind ik wel eens een beetje jammer.

Als ik iemand out of the blue mail, en die persoon geeft een inhoudelijk antwoord, dan bedank ik hem of haar altijd. Maar dat geldt kennelijk niet voor heel veel mensen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Cheese_man schreef op maandag 08 december 2014 @ 13:02:
En die dakpannen....wow. Dat ziet er goed uit. Zouden die ook in Hilversum "mogen" ? ;)
Nee, is niet à la 1920, dus verboten. Past wel bij het "mooie" glimmende blik voor de deur, wie weet kunnen we het daarop gooien...

En PV-dakpannen... het concept bestaat al heel lang, maar het is nooit doorgebroken. De reden is volgens mij simpel: te duur. Niet alleen het product zelf (dat zou nog kunnen verbeteren door grotere schaal) maar ook door arbeid. Zoveel connecties. En foutzoeken? Succes daarmee.

Ik zie PV-dakpannen voorlopig (komende 5 jaar zeker) echt niet concurreren met klassieke PV-panelen. Misschien leuk bij nieuwbouw, demoprojecten, etc. Maar niet voor retrofit bij modaal huishouden, echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 10 december 2014 @ 11:14:
[...]

Wie weet loop ik je wel tegen het lijf :)
Ik zou wel willen, maar ik heb ooit voor mezelf besloten (na een zelfanalyse) dat ik mezelf niet op internet ga presenteren met een blog/website over wat voor onderwerp dan ook. Dus valt deze gratis mogelijkheid gelijk af.
Ik blog niet veel meer, maar ik krijg me af en toe toch nog mails. Deze bijvoorbeeld.
Logisch je hebt andere prioriteiten, ik ben het eerste jaar ook compleet van de wereld geweest (8 maanden sabatical in het eerste levensjaar van onze zoon).
[...]

(Dat was ook daadwerkelijk alles, geen aanhef of groet, niets...)

Geen idee wat ik ga antwoorden, misschien wel gewoon "ja dat klopt" :D
Ja, dat zal een mooie mailwisseling worden..........

Zo heeft mijn vrouw ooit eens een pizzabestelling opgenomen en gezegd dat ze het zelf moesten komen ophalen en dat het pas over 1 uur klaar was. Ik had dat gezicht wel eens willen zien aan de andere kant van de lijn. Tja als je niet wilt luisteren.....en doordramt

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
mkleinman schreef op maandag 08 december 2014 @ 22:05:<knip>
Edit: Probeer het maar eens op https://www.qurrent.nl/groene-energie/#s_calculator. Elke keer als je een getal lager dan 1600 invoert is het HUP! 1600.

Ik mag wel 1m3 invoeren voor het gasverbruik 8)7 |:(
Vandaag lukt het om ook 1kWh in te voeren waar die gisteren nog op 1600 bleef hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja top hoor, maar het vastrecht is nu 12,10 euro hoger bij 1kWh+1m3
en dat is voor mij zelfs nog te hoog...
ze hebben zeker even met liander gebeld, hoe de sjv/captar truuk werkt.
energie voor inkoopprijs "maar afrekenen is een surprieeeezze" uw bezwaar termijn hebben wij in netcode ook al verknoeit, leuker kunnen we het niet maken, duurder natuurlijk wel. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:55

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Klopt. Vastrecht is hoger bij Qurrent. 2,0,2 per product bij Greenchoice, 10 euro bij Qurrent.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Kijk ook naar specificatie Qurrent, Netbeheer gas € 140,86 excl BTW per jaar met 1m3 gas dat is voor 500-4000m3

Ik zit in enexis gebied en dan is <500m3 € 110,2358 incl BTW en sjv 500 m3 tot 4.000 m3 € 154,4450 voor 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:22
Vriend van me zit daar als externe. Er wordt daar serieus geen flikker uitgevreten, allemaal oeverloos gelul over zonder dat hij ook maar iets gedaan krijgt. Hij vindt het wel best, wordt per uur betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

_JGC_ schreef op woensdag 10 december 2014 @ 22:51:
[...]

Vriend van me zit daar als externe. Er wordt daar serieus geen flikker uitgevreten, allemaal oeverloos gelul over zonder dat hij ook maar iets gedaan krijgt. Hij vindt het wel best, wordt per uur betaald.
Ik ben ook ambtenaar dus ik weet hoe dat voelt, de kassa rinkelt gewoon door ieder uurtje en ik vind het allemaal wel prima :+

Tuurlijk verdien je als topman wat meer maar die Balkenende-norm mag wel eens wat strenger worden toegepast in de (semi)publieke sector.

• !null
Nice. Ik woon er, dus ik ben benieuwd naar aankomende regelingen. Ik ben van plan 0,001% bij te dragen aan de target van 2020 :+

Edit: Ik zie in de agenda nieuwe acties vanaf 2015, maar volgens mij eerste financiele regelingen vanaf 1 jan 2016. Het neigt wel heel erg naar collectieve regelingen, ipv dat ik zelf subsidie krijg omdat we op ons eigen huis zonnepanelen leggen. Maar je kunt wel met bewonersgroepen wat opzetten.

[ Voor 54% gewijzigd door !null op 11-12-2014 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit lijkt me een mooie gelegenheid om dakisolatie te plaatsen :+

http://www.ad.nl/ad/nl/10...aanzoek-IJsselstein.dhtml

(op het filmpje is het dus de tweede keer dat de hijskraan op - door - het dak valt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:03
http://www.onshuisverdienthet.nl/
Concept is goed, hopelijk wordt dit grootschaliger en ook voor recentere woningen.

Ik kan voor mijn jaren 90 tussenwoning wel voor passief kunstofkozijnen net triple glas gaan en een passief dakkapel maar wat er lekker met pur wordt ingezet..

Maar zo'n totaal prefab voorzet complete wand waar de kozijnen luchtdicht inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

ZuinigeRijder schreef op woensdag 03 december 2014 @ 19:23:
[afbeelding]

quote:

Ik heb dit gedaan en kwam uit op 0,406 :?
wat kan ik hiermee - met dit getal, of heb ik iets verkeerd gerekend ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Nu online
Ik krijg een aanbod van collectief telegraaf, om over te stappen van huidige greenchoice naar Ned. Energie maatschappij. Scheelt 300 euro, wat zie ik over het hoofd of is het echt goed om over te stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Joh, dat kun je makkelijk zelf uitzoeken in een kwartiertje op de verschillende prijsvergelijker-websites.

Pricewise, gaslicht, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Nu online
Ja snap ik maar is het zinvol, geen adders, vastrecht, etc. Is het dan alleen steeds voor voordeel overstappen zinvol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Prijsvechters (en zeker de NEM): vrijwel altijd erg hoog vastrecht.

Zoals Terpen Tijn al zegt: check het zelf, maar je gaat zeker addertjes vinden. Hoge boetes bij missen betaling bijvoorbeeld.

-edit-

Over betalen gesproken: holy crap wat is mobiele data buiten Europa absurd duur! Vandaag een beetje zitten kijken naar hoe ik over mobiele data kan beschikken in Abu Dhabi. T-mobile (die binnen Europa vrij redelijke tarieven hanteert) vraagt voor 500Mb gewoon even € 300 (vanuit een bundel die je vooraf koopt met Travel & Surf) tot wel € 2500 8)7 8)7 8)7 als je achteraf per Mb betaalt. WTFW?!?

De conclusie was duidelijk: dat gaan we dus niet doen.

Een lokaal Prepaid SIM-kaartje met 1Gb data kost ongeveer honderd lokale frutselmuntjes ofwel nog geen € 25. Dat is dus wat we gaan doen :)

[ Voor 61% gewijzigd door JeroenH op 15-12-2014 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je ziet iets over het hoofd, namelijk het feit dat je toch geen klant wil zijn van de NEM.
Het kan wel degelijk zoveel goedkoper zijn, de stroom zal ook wel wat minder groen zijn, en daarnaast kun je waarschijnlijk bij heel veel andere maatschappijen zo'n overstap bonus krijgen.
En gezien je nogal wat zonnepanelen hebt is het wellicht goed om te kijken naar het terugleveren / salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Precies, juist met zonnepanelen (maar ook met laag verbruik) wil je een laag vastrecht en hoge variabele kosten. En er is - naar mijn mening - inderdaad meer in het leven dan alleen de prijs van iets.

Prijsvechter = nono.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Nu online
Dank, daar dacht ik dus ook aan. De vergelijkings sites ken ik wel. Stroom staat hier op 0 door eigen opwek. Maar wat met gas, daar ben ik me nu aan het in verdiepen vandaar.

[ Voor 45% gewijzigd door snoekds20 op 15-12-2014 20:55 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.