Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
-edit-
Goeie 5e post!
[ Voor 30% gewijzigd door JeroenH op 25-11-2014 15:31 ]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Nee inderdaad, warmtepomp. Ziet er goed uit verder.
Er is een buurman bij mij in m'n nieuwbouwwijk, die als enige al zonnepanelen heeft, vrijwel direct geplaatst en z'n hele dak vol. Ook zie ik een vrij aanwezige buiten unit op, iig een warmtepomp. Ik hoop dat hij daarmee z'n huis verwarmt en niet alleen maar koelt. Maar ik weet het niet, alles is verder erg gelikt en duur.
Mooi dat iemand meteen duurzaam bezig is, maar verder vind ik het niks. Gigantische elektrische rolluiken overal (dus ook over de 3 meter schuifpui), stenen schutting, overal tegels (en hij heeft doorhoekwoning hele grote tuin). Het is echt een soort fort geworden.
Er staat al wat op het internet:mkleinman schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:46:
Net hier thuis opnames voor de huis vol energie verkiezingen ( TV Flevoland ). Morgenavond te zien op internet en TV
Humor!
http://www.omroepflevolan...in-duurzaamheidswedstrijd
Heb je ook enig idee waar dit huis staat en wie deze gerenoveerd heeft? Ik ben wel benieuwd wie deze f-up heeft gemaakt.Paul C schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 14:22:
[afbeelding]
Mooi toch zo'n "nul op de meter" huis!Helemaal goed gerenoveerd, met alles erop en eraan! Zelfs zonnepanelen om het resterende verbruik te compenseren. Daar gaat je energierekening!
![]()
spoiler:Let eens op de boom en de schaduw die hij op dat huis werpt.
Wat wou je anders doen, de panelen op de noordkant leggen?
Als het één string is kon dat nog wel eens meer opleveren!null schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:47:
Wat wou je anders doen, de panelen op de noordkant leggen?
Goede kans dus dat deze woning in de praktijk niet nul-op-de-meter is vanwege deze boom, terwijl dit op papier wel is berekend.
Edit, met dank aan inside information van een collega, de locatie is Melick: http://www.wonenlimburg.n...rsnelling-opgeleverd.html
Ja, ze waren wel op de hoogte van de boom, en nee, er is geen rekening gehouden in de strings mbt schaduw.
Edit2: en dat renoveren doe je zo:
[ Voor 33% gewijzigd door Skyaero op 25-11-2014 17:04 ]
Verwijderd
Daar wordt wel rekening mee gehouden, anders loop je wel een erg groot risico als je de energieprestatie moet garanderen. Wellicht dat dit bij deze pilots nog niet is gebeurd.Skyaero schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 16:51:
Ik ben professioneel betrokken bij nul-op-de-meter woningen. Daarbij heb ik aanbieders van dit soort concepten nog nooit zien kijken naar de werkelijke prestaties van zonnepanelen. Dus 30 graden zuid is gewoon 0,92 kWh/Wp (afhankelijk van locatie in Nederland).
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2014 17:11 ]
Deze woning is langsgekomen in het programma OnsHuisVerdientHet. Is een woning in Melick, Limburg, gerenoveerd door DuraVermeer.Paul C schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 14:22:
[afbeelding]
Mooi toch zo'n "nul op de meter" huis!Helemaal goed gerenoveerd, met alles erop en eraan! Zelfs zonnepanelen om het resterende verbruik te compenseren. Daar gaat je energierekening!
![]()
spoiler:Let eens op de boom en de schaduw die hij op dat huis werpt.
Locatie op Google maps. Te zien dat dak dus op het zuid-zuid-oosten is.
Edit: frankium was me al voor
Edit2: en Skyaero dus ook al
Edit 3: Hier nog een aantal voorbeelden van gerenoveerde huizen met een externe schil.
[ Voor 13% gewijzigd door MK1o2 op 25-11-2014 17:22 ]
Mompelt wat over beschermd stadsgezicht en dat dit OOK weer iets is wat niet mag
Over de zonnepanelen:
In de presentatie hebben ze het over 5900kWh. Ik tel 21 panelen op ZZO. ~250Wp = 5250 Wp... Gaat niet lukken. 300Wp zou ook nog kunnen; wel grote panelen: 6300 Wp. Zou dat de beoogde 5900kWh/a opleveren?
Verder ben ik het er mee eens dat dit een aantrekkelijke manier van renoveren is, maar ik weet uit de praktijk dat er qua energieverbruik serieuze haken en ogen aan verbonden zijn.
Wat doen ze bijvoorbeeld met de vloer? En zelfs als ze de vloer isoleren, dan blijft er een gigantische thermische brug over naar de fundering. Zal ook vast geen vloerverwarming zijn als ze het in bewoonde toestand renoveren, dus altijd koude voeten...
Dat is echt lachwekkend slecht. 1,0dm3/s.m2 bij 10Pa is al járen het hoogste wat je kunt invullen voor een EPC berekening. Die balansventilatie waar ze over spreken heeft dan helemaal geen nut bij zo'n lekke woning. Vergelijk het eens met Passief, daar is de norm n50 <0,60h-1. Dit is n50 ~3,50h-1.3. Hogenaad-enkierdichtheid(1,0dm3/s.m2)
Dan is er nog het probleem van valse spouwen. Ik weet niet wat er in de spouwmuur van dat huis zit, maar als dat lucht (parels of glaswol in mindere mate), dan is er een heel reëel risico op luchtstromingen in de spouw. Echter tussen de HSB en de oude gevel zit ook nog een spouw. Ze plakken daar wel een compriband tussen, maar als die niet goed aangedrukt zit ben je gaar en je blijft met een hole ruimte zitten waarin convectie mogelijk is.
Als ze nou even de moeite hadden genomen om het buitenblad er eerst af te slopen, dan hadden ze iets beters op kunnen bouwen (hoewel dat ook weer problemen met zich meebrengt).
Wat doen ze met het dak?
Geen valse spouwwerking daar?
Hoe maken ze die aansluitingen?
Die kast die ze tegen de gevel aan hebben geplakt, is dat de technische ruimte? Lekker buiten de schil, kost je binnen geen ruimte, maar alle boilerverliezen, leidingverliezen, etc zijn nu ook buiten de schil. Binnen de schil, dan lekker slecht voor je compactheid...
[ Voor 6% gewijzigd door Paul C op 25-11-2014 17:55 ]
De huismeester gaf de rondleiding en daardoor was er niet echt technische kennis aanwezig, allen praktische. De collectoren, 72 in totaal, zorgen voor het warme water van 110 huizen. Vandaag was niet schitterend weer, waardoor het water in de boilervaten (3 stuks) op 22°C stond. Hoeveel inhoud deze vaten hebben was dus niet bekend
Hoe het onderhoud en afschrijving van de collectoren wordt doorberekend aan de gebruikers was ook niet bekend, maar dat krijg ik vanavond waarschijnlijk te horen op de bewonersbijeenkomst. De huismeester vertelde wel dat hij dacht dat de collectoren 20-25 jaar meegingen en dat ze dan ongeveer quitte spelen. Financiële winst wordt er dus (vrijwel) niet gemaakt op de collectoren als ik de huismeester mag geloven.
Ook heb ik de verwarmingsinstallatie mogen aanschouwen, wat een bakbeest is dat zeg. Waar ik wel erg van opkeek was het feit dat de ketels voor het sanitaire warm water veel kleiner waren dan de ketels voor het cv water. Ook de retour van de cv leiding was vrij hoog, iets waar de tweaker natuurlijk naar kijkt
We mochten ook even op het dak kijken en daar de volgende foto's gemaakt.
Meng deel waar het sanitair warm water en water uit ketel gemengd worden.
Aanzicht van de collectoren op het dak, hiervoor staat nog eenzelfde rij van collectoren, totaal 72 stuks dus.
Vooraanzicht
De 2 ketels die het sanitair warm water opwarmen als de collectoren niet genoeg warmte leveren. Deze 2 ketels regelen dus het warme water voor 110 huizen. Nogal shocking kleine ketels vond ik.
Locatie van de collectoren is hier.
Kortom leuk om even gezien te hebben hoe het er uit ziet bij ons op het dak, helaas weinig technische dingen kunnen vragen. Een vraag als hoeveel bespaart het nu kon al niet beantwoord worden.
Verwijderd
Ze hebben hier de fundering wel geïsoleerd, onder de vloer hebben ze meen ik chips toegepast.Paul C schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:52:
Wat een reacties!
Over de zonnepanelen:
In de presentatie hebben ze het over 5900kWh. Ik tel 21 panelen op ZZO. ~250Wp = 5250 Wp... Gaat niet lukken. 300Wp zou ook nog kunnen; wel grote panelen: 6300 Wp. Zou dat de beoogde 5900kWh/a opleveren?
Verder ben ik het er mee eens dat dit een aantrekkelijke manier van renoveren is, maar ik weet uit de praktijk dat er qua energieverbruik serieuze haken en ogen aan verbonden zijn.
Wat doen ze bijvoorbeeld met de vloer? En zelfs als ze de vloer isoleren, dan blijft er een gigantische thermische brug over naar de fundering. Zal ook vast geen vloerverwarming zijn als ze het in bewoonde toestand renoveren, dus altijd koude voeten...
Volgens mij was dit de eerste pilotwoning van VW, daarna hebben ze nog allerlei aanpassingen gedaan. Er zijn ook partijen die de buitenblad er wel afhalen, ken er ook 1 die zelfs de binnenblad wil verwijderen.
Het doel van die pilots is juist ervaring opdoen en kostprijsverlaging. Dat is belangrijk omdat zulke renovaties nog nooit eerder zijn gedaan op deze wijze. Ballast Nedam heeft in Drenthe bijvoorbeeld een sloopwoning compleet gerenoveerd naar 0 op de meter, die wordt straks dus gesloopt.
QV10-waardes zitten nu al onder de 0,4 wat ook een vereiste is maar ook complex. De woning die je hier ziet is dus meer een 1e proef. BAM is momenteel met 50 woningen bezig in Heerhugowaard. Vergeet niet dat bij al die woningen geld bijgelegd moet worden door de bouwers (da`s part of the greendeal) dus wat dat betreft heb ik wel respect voor die bouwers en woningcorporaties. Steken net even meer hun nek uit.
Dit zijn absoluut nog punten waar geleerd moet worden. In Heerhugowaard is ook een renovatie nul-op-de-meter geweest. De uitkomst van Qv10 meting voldeet niet eens aan het huidig bouwbesluit. Kierdicht bouwen van een nieuwe woning is al ontzettend lastig, laat staan bij een bestaande woning. Hier is dus nog veel ruimte voor innovatie.Paul C schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 17:52:
[...]
Dat is echt lachwekkend slecht. 1,0dm3/s.m2 bij 10Pa is al járen het hoogste wat je kunt invullen voor een EPC berekening. Die balansventilatie waar ze over spreken heeft dan helemaal geen nut bij zo'n lekke woning. Vergelijk het eens met Passief, daar is de norm n50 <0,60h-1. Dit is n50 ~3,50h-1.
Dan is er nog het probleem van valse spouwen. Ik weet niet wat er in de spouwmuur van dat huis zit, maar als dat lucht (parels of glaswol in mindere mate), dan is er een heel reëel risico op luchtstromingen in de spouw. Echter tussen de HSB en de oude gevel zit ook nog een spouw. Ze plakken daar wel een compriband tussen, maar als die niet goed aangedrukt zit ben je gaar en je blijft met een hole ruimte zitten waarin convectie mogelijk is.
Als ze nou even de moeite hadden genomen om het buitenblad er eerst af te slopen, dan hadden ze iets beters op kunnen bouwen (hoewel dat ook weer problemen met zich meebrengt).
Wat doen ze met het dak?
Geen valse spouwwerking daar?
Hoe maken ze die aansluitingen?
Die kast die ze tegen de gevel aan hebben geplakt, is dat de technische ruimte? Lekker buiten de schil, kost je binnen geen ruimte, maar alle boilerverliezen, leidingverliezen, etc zijn nu ook buiten de schil. Binnen de schil, dan lekker slecht voor je compactheid...
Afhankelijk van het concept wordt het buitenblad er wel of niet afgesloopt. Probleem van slopen is dat het veel rommel geeft en de renovatie een stuk kostbaarder maakt. Terwijl het doel juist is om nul-op-de-meter te kunnen renoveren voor max 45.000 euro en over een paar jaar zelfs 30.000 euro.
edit: frankium was me voor
Vertel?Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 19:52:
het kan ook voor 9600 euries, zoals ik heb gedaan in 2006
Verwijderd
ik was gewoon een leek, nu energie negatief in een hoekhuis uit 1974.
begin met isoleren.
Verwijderd
Dit is wel het verschil tussen de tweaker en de gewone burger.Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 21:38:
gewoon lekker zelf klussen langzaam aan en goed advies inwinnen.
ik was gewoon een leek, nu energie negatief in een hoekhuis uit 1974.
begin met isoleren.
Jij weet waarschijnlijk wat jij verbruikt en opwekt en gaat daar bewust mee om. Een verbouwing ter verbetering van je energieverbruik zou jij toejuichen.
De grote bouwers gaan voor de massa, de massa moet dus aan de nul op de meter woningen en dat is een compleet andere uitdaging. Het moet supersimpel en in no-time gerealiseerd worden zonder dat die bewoner overlast ervaart.
Het bouwbesluit is qua luchtdichtheid pas echt ontzettend laks. Als er geen extra eis uit de EPC voortvloeit, dan is de eis 200L/s bij 10Pa voor alle gebouwen kleiner dan 500m3. 200L/s is 720m3/u. Ook in een tussenwoning van 80m2...Skyaero schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 19:32:
[...]
Dit zijn absoluut nog punten waar geleerd moet worden. In Heerhugowaard is ook een renovatie nul-op-de-meter geweest. De uitkomst van Qv10 meting voldeet niet eens aan het huidig bouwbesluit. Kierdicht bouwen van een nieuwe woning is al ontzettend lastig, laat staan bij een bestaande woning. Hier is dus nog veel ruimte voor innovatie.
Afhankelijk van het concept wordt het buitenblad er wel of niet afgesloopt. Probleem van slopen is dat het veel rommel geeft en de renovatie een stuk kostbaarder maakt. Terwijl het doel juist is om nul-op-de-meter te kunnen renoveren voor max 45.000 euro en over een paar jaar zelfs 30.000 euro.
edit: frankium was me voor
Ik vraag het me serieus af:
Je sloopt de gevel (of verstopt 'm om te besparen op de sloopkosten) en bouwt een nieuwe gevel inclusief de dure delen zoals kozijnen en deur. Er komt een nieuw dak op zo'n woning. Er komt een compleet nieuwe installatie in zo'n woning.
Wat blijft er over? Binnenmuren en verdiepingsvloeren, maar die verdiepingsvloer ligt volgens hedendaagse standaarden toch net wat laag en binnenmuren staan volgens hedendaagse standaarden ook wat te dicht op elkaar en in een onhandige indeling. Waarom proberen we met man en macht deze woningen te behouden?
En als de luchtdichting dan ook nog zo moeilijk is...;
Nouja, luchtdicht bouwen kan best, maar het vereist geschoold personeel en vooral tijd én aandacht. Tja, precies waar men op probeert te besparen.
Chips in de kruipruimte.Verwijderd schreef op dinsdag 25 november 2014 @ 18:46:
[...]
Ze hebben hier de fundering wel geïsoleerd, onder de vloer hebben ze meen ik chips toegepast.
Volgens mij was dit de eerste pilotwoning van VW, daarna hebben ze nog allerlei aanpassingen gedaan. Er zijn ook partijen die de buitenblad er wel afhalen, ken er ook 1 die zelfs de binnenblad wil verwijderen.
Het doel van die pilots is juist ervaring opdoen en kostprijsverlaging. Dat is belangrijk omdat zulke renovaties nog nooit eerder zijn gedaan op deze wijze. Ballast Nedam heeft in Drenthe bijvoorbeeld een sloopwoning compleet gerenoveerd naar 0 op de meter, die wordt straks dus gesloopt.
QV10-waardes zitten nu al onder de 0,4 wat ook een vereiste is maar ook complex. De woning die je hier ziet is dus meer een 1e proef. BAM is momenteel met 50 woningen bezig in Heerhugowaard. Vergeet niet dat bij al die woningen geld bijgelegd moet worden door de bouwers (da`s part of the greendeal) dus wat dat betreft heb ik wel respect voor die bouwers en woningcorporaties. Steken net even meer hun nek uit.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het zeer nobel is dat ze dit probleem proberen aan te pakken, maar ik sta nog met enige scepsis tegenover het resultaat.
quote:
- De lijst CO2-emissiefactoren is per categorie of als totale lijst te bekijken.
- De lijst CO2-emissiefactoren is zelf geen instrument om de CO2-uitstoot te berekenen, maar heeft als doel eenduidige basiscijfers te leveren voor CO2-instrumenten.
- Onder Gebruik vindt u uitleg over hoe deze lijst is te gebruiken, voor wie de lijst is bedoeld en een overzicht van instrumenten die gebruik maken van de lijst CO2-emissiefactoren.
De meeste nieuwbouw wordt ook niet als passiefhuis opgeleverd. Bij ons in de buurt bouwen ze nu 'upscale' woningen die gewoon de 2014 waarde van Rc 3.5 aanhouden overal, voor zover ik weet.
Vooral de verloop naar de buurtjes toe zal een kritisch punt worden.
Het dak ziet er niet echt passiefhuis dik uit en verschilt totaal van de andere woningen dus ook voor de prive woning onhaalbaar.
Als je het buitenblad sloopt en vervolgens afwerkt met steenstrips of gezaagde stenen, dan houd je best veel ruimte over voor isolatie zonder (veel) verder naar voren te komen.
@rest:
Naar 0 gaan is wel de manier. Niet per se 0, maar passief of iets vergelijkbaars wat zo weinig warmte nodig heeft dat het realistisch is dat heel Nederland dat op een gegeven moment duurzaam gaat opwekken. Waarom? Die woningen worden gerenoveerd om 50 jaar mee te gaan. Dat is dus tot 2065. In 2050 willen we een zeer grote reductie (>80%) van onze CO2 uitstoot gerealiseerd hebben. Dat betekend dat zo ongeveer de hele gebouwde omgeving tegen die tijd op 0 moet zitten, want met de gebouwde omgeving zullen we moeten compenseren voor sectoren waar het relatief veel lastiger is om de CO2 uitstoot te verminderen (transport en vliegen in het bijzonder).
Dat is het CO2 argument, maar er is ook nog een andere reden:
Vanaf 2020 moet alles NetZEB (netto zero energy building) gerealiseerd worden in heel de EU. Als je nu een huis voor de komende 50 jaar gaat renoveren/realiseren en je doet dat niet NetZEB, dan zit je voor 45 van de 50 jaar met achterhaalde techniek opgescheept. Dat is best wel een bittere pil voor alle huizen die in de afgelopen 15 jaar gerealiseerd zijn, want die huizen zijn nog lang niet afgeschreven, maar hebben wel de achterhaalde techniek...
Het probleem waarom het zo moeilijk is om de bestaande bouw goed te renoveren is dat arbeid in verhouding tot materiaal heel duur is. Daardoor is het goedkoper om te slopen en nieuw te bouwen. Als je kijkt naar de milieu impact, dan is dat natuurlijk complete waanzin, maar dat is het gevolg van een heel scheef belastingstelsel. Ik ben dan ook ligt hoopvol, omdat hier recentelijk een paar keer aandacht voor is geweest dat de belasting op arbeid naar beneden moet (en op vervuiling omhoog).
Daar zijn al heel wat berekeningen op los gelaten. Meeste conclusies (belasting milieu / gebruik grondstoffen) kwamen uit op renovatie.JeroenH schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:47:
"wat is zinvoller, renovatie op deze manier of herbouwen"
Dit bijvoorbeeld is een goede starter om te lezen
http://www.treehugger.com...eservation-green-lab.html
http://www.treehugger.com...ial-new-construction.html
[ Voor 11% gewijzigd door ollie1965 op 26-11-2014 13:30 ]
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Het maken van een EPC berekening (sinds 1 januari 2013 heet het de 'EPG') middels VABI software is verplicht bij nieuwbouwprojecten. De EPC berekening maakt onderdeel uit van de (bouw)vergunningsaanvraag richting de gemeente.!null schreef op maandag 24 november 2014 @ 13:18:
Hm, iets anders, voor iemand die ervaring heeft met grotere bouwprojecten. Ik probeer van mijn nieuwbouw woning de warmteverliesberekening te achterhalen, zodat ik lui kan zijn en deze zelf niet hoef te maken. Eerste reactie:
[...]
Doorgaans kun je de berekening opvragen bij de projectontwikkelaar. Mocht deze de berekening niet hebben of niet willen geven, dan kun je een aanvraag doen bij de gemeente. Daar zitten meestal wel kosten aan verbonden.
De keuze voor nieuwbouw/renovatie wordt meestal niet door techische- of milieufactoren. Zo spelen sociale cohesie, overlast voor bewoners, (her)bestemmingsplannen, grondwaarde en de wijze waarop woningen in de financiele boeken zijn opgenomen belangrijke rollen.ollie1965 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 13:29:
Daar zijn al heel wat berekeningen op los gelaten. Meeste conclusies (belasting milieu / gebruik grondstoffen) kwamen uit op renovatie.
(..)
Zelf heb ik de muren uit mijn huis laten slopen en opnieuw opgebouwd. ( RC 5 ) nu het dakvlak nog.
diskeltische lurker
Bedankt voor de info. Mijn vraag is een beetje als volgt: Moet men voor ieder huis een afzonderlijke warmteverliesberekening maken of niet?Skyaero schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:17:
[...]
Het maken van een EPC berekening (sinds 1 januari 2013 heet het de 'EPG') middels VABI software is verplicht bij nieuwbouwprojecten. De EPC berekening maakt onderdeel uit van de (bouw)vergunningsaanvraag richting de gemeente.
Doorgaans kun je de berekening opvragen bij de projectontwikkelaar. Mocht deze de berekening niet hebben of niet willen geven, dan kun je een aanvraag doen bij de gemeente. Daar zitten meestal wel kosten aan verbonden.
Mij lijkt van wel, maar wellicht werken de vergunningsaanvragen niet zo (wellicht gaat dit in 1 keer voor een hele rij of het hele project). Als ze wel de berekening per huis hebben moeten maken, dan moeten ze die hebben liggen en kunnen ze mij die gewoon geven. Dan ga ik ook harder zeuren
Los van de vergunningen lijkt me dat ze voor hun eigen proces (dimensionering van cv ketel om maar wat te noemen) altijd wel per huis (afhankelijk van de bouwopties die steeds varieren) toch weer een aparte berekening maken. Lijkt me dus dat ze die sowieso per huis hebben liggen, maar wellicht is dat een foute inschatting van mijn kant.
Aan de andere kant is het voor het milieu bijzonder veel beter als er minder mensen zouden zijn, en hoge belasting op arbeid stimuleert efficient gebruik van arbeid en het remmen (en krimpen) van de bevolkingsgroei. De belasting van het milieu in een bouwproject komt niet enkel van grondstoffen af, elke bouwvakker verbruikt ook nog eens tonnen CO2 per jaar, produceert afval, rijdt in zijn auto en verwarmt zijn huis.Ik ben dan ook ligt hoopvol, omdat hier recentelijk een paar keer aandacht voor is geweest dat de belasting op arbeid naar beneden moet (en op vervuiling omhoog).
[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 26-11-2014 17:11 ]
Als ze het niet willen/kunnen. De installateur van de verwarmings installatie heeft hem ook gewoon gekregen van de bouwer (of wie het ook heeft berekend voor de bouwer). Dus als je die weet te benaderen.....!null schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:57:
Als ze wel de berekening per huis hebben moeten maken, dan moeten ze die hebben liggen en kunnen ze mij die gewoon geven. Dan ga ik ook harder zeuren
Dit , hierom en hierom
Hoe stimuleert een hoge belasting op arbeid een bevolkingskrimp? (Afgezien van emmigratie).Dreamvoid schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:01:
[...]
...hoge belasting op arbeid stimuleert efficient gebruik van arbeid en het remmen (en krimpen) van de bevolkingsgroei.
De meeste mensen hebben tussen de lakens iets anders aan hun hoofd.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
[ Voor 26% gewijzigd door Dreamvoid op 26-11-2014 17:50 ]
Ik denk dat je redenatie iets te simplistisch is
Nederlandse installateurs kennende wordt in ieder huis hetzelfde geplaatst en wordt de verwarming lekker hoog ingeregeld.ollie1965 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 17:20:
[...]
Als ze het niet willen/kunnen. De installateur van de verwarmings installatie heeft hem ook gewoon gekregen van de bouwer (of wie het ook heeft berekend voor de bouwer). Dus als je die weet te benaderen.....
Maar je ziet het overal ter wereld, zodra voorbehoedsmiddelen wijd verspreid zijn, worden kinderen een steeds rationelere keuze. Is het financieel gunstig om veel kinderen te krijgen, dan gebeurt dat ook, en vice versa. Ik ben best optimistisch, hoe het efficientst en rechtvaardigst de transitie naar bevolkingskrimp te managen wordt het belangrijkste beleid voor de komende eeuw.
[ Voor 68% gewijzigd door Dreamvoid op 26-11-2014 18:04 ]
Heeft iemand pointers?

Misschien zoek je zoiets?
http://www.lifeedited.com...ssive-house-aint-no-wimp/
Passief huis bouwen is (nog) niet zo populair in Nederland, dus dat kan nog best wel lastig worden. Of je moet willen kiezen voor een nieuwe nul-op-de-meter rijtjeswoning (bijv Pluswonen van VolkerWessels of IQ woning van BAM).
Verwijderd
0 is gewoon handig, stap van bijna 0 naar helemaal 0 is vaak een PV-paneel ofzo dus waarom niet? Lat lekker hoog leggen.Terpen Tijn schreef op woensdag 26 november 2014 @ 11:37:
Over die renovatie: Ik vraag me af of het nodig is om voor de pure 0 te gaan bij dit soort projecten. Aan het enigzins zure commentaar hier te lezen is dat een vrijwel onmogelijke opgave. Maar aan de andere kant lijkt het me nou ook weer niet een totaal falen als je door een renovatie wel gewoon 70-90% van je energiekosten kunt wegstrepen. Misschien zou een dergelijk doel (i.e., flinke besparing, niet 0) wel realistischer en financieel aantrekkelijker zijn.
De meeste nieuwbouw wordt ook niet als passiefhuis opgeleverd. Bij ons in de buurt bouwen ze nu 'upscale' woningen die gewoon de 2014 waarde van Rc 3.5 aanhouden overal, voor zover ik weet.
De hele businesscase valt of staat ook met die 0. Het idee is om je energierekening in te ruilen voor een grondige renovatie -ik noem het zelf liever vernieuwbouw- banken gaan dat alleen accepteren als je deze naar 0 brengt gedurende lange periode.
Wat versta jij onder passiefbouw? Echte passiefbouw (met certificaat) is in de seriebouw niet populair. Consument boeit het namelijk niet welk label (breaam, gpr, passiefhuis etc..) aan zijn woning hangt. Die is wel geïnteresseerd in comfort zonder energierekening. Die koopt dus liever een nul op de meter woning met RC-waardes van 5-7 dan een passiefhuis met gasaansluiting en de daarbij komende kosten.
Overigens is de eis vanaf 2015:
Vloer: minimaal 3,5 m2K/W
Gevel: minimaal 4,5 m2K/W
Dak: minimaal 6,0 m2K/W
Verwijderd
Doen ze normaliter per woningtype. Als je specifiek opzoek bent naar warmteverliesberekening zou ik de installateur bellen. Die maakt deze normaal gesproken, in sommige gevallen besteden ze dit ook uit aan een adviseur.!null schreef op woensdag 26 november 2014 @ 14:57:
[...]
Bedankt voor de info. Mijn vraag is een beetje als volgt: Moet men voor ieder huis een afzonderlijke warmteverliesberekening maken of niet?
Mij lijkt van wel, maar wellicht werken de vergunningsaanvragen niet zo (wellicht gaat dit in 1 keer voor een hele rij of het hele project). Als ze wel de berekening per huis hebben moeten maken, dan moeten ze die hebben liggen en kunnen ze mij die gewoon geven. Dan ga ik ook harder zeuren
Die komt al aardig in de buurt inderdaad ja, een van de weinige die ik kon vinden:Skyaero schreef op woensdag 26 november 2014 @ 20:09:
[afbeelding]
![]()
Misschien zoek je zoiets?
http://www.lifeedited.com...ssive-house-aint-no-wimp/
Passief huis bouwen is (nog) niet zo populair in Nederland, dus dat kan nog best wel lastig worden. Of je moet willen kiezen voor een nieuwe nul-op-de-meter rijtjeswoning (bijv Pluswonen van VolkerWessels of IQ woning van BAM).

Maarja, slaapkamer op zolder is nou ook niet ideaal:

Gelukkig is er een extra kamertje aan te plakken

Iets in die orde is wel wat ik zoek, maar helaas is er vrij weinig te vinden.
Ja, echter moet het met een klein huis allemaal wel extra goed gedaan worden, minder oppervlakte en zo goed als geen technische ruimte. Het valt me met het oriënteren op dat kleine huizen vrijwel niet te vinden zijn. Natuurlijk is ieder passiefhuis een product op maat maar een paar praktijkvoorbeelden zijn altijd prettig.!null schreef op woensdag 26 november 2014 @ 20:09:
Het gaat toch om de gebruikte technieken toepassen? Hoe klein of groot je ook bouwt?
Ik ken het principe maar wederom alleen maar grote huizen die ik kan vinden. De voorkeur gaat toch wel uit naar baksteen of houtskelet eerlijk gezegd.JeroenH schreef op woensdag 26 november 2014 @ 20:22:
Misschien vind je hier wat pointers? https://www.google.nl/web...F-8#q=piepschuim%20woning
Voorschotnota gaat van 50 euro naar 74.. Klein WTF momentje.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Het ging toch om de berekening niet om hoe/wat geïnstalleerd is.Erasmo schreef op woensdag 26 november 2014 @ 18:00:
[...]
Nederlandse installateurs kennende wordt in ieder huis hetzelfde geplaatst en wordt de verwarming lekker hoog ingeregeld.
Volgens mij heeft !Null voor LTV gekozen dus gaat hij wel zorgen dat hij het zelf gaat inregelen.
Ze rekenen met een standaard jaar waarin het aantal graad dagen "normaal is" (3000).mkleinman schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:18:
Energierekening binnen. Verbruik is 12kWh op hoog, 494 op laag en 590m3 gas. Betaald: 694,-. Echte kosten: 521,17. Terug: 172,83.
Jouw station heeft van 25 nov 2013 tot 25 nov 2014 2463 graaddagen, als ik dat een beetje terug reken zou je in een gemiddeld jaar 718M3 gebruikt hebben.
Dat is wel een iets grotere correctie (voorschotbedrag) dan het gemiddelde aantal graaddagen, maar gelukkig kun je zelf aanpassen, alhoewel het mooier was geweest als men gelijk je melding (onder 500) en goed berekenen naar gemiddeld aantal graaddagen hadden meegenomen
Dit , hierom en hierom
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Klopt, heb de boel al naar beneden gedraaid, want alles stond nog op standaard (max cv temp van 80 graden met al m'n LTVollie1965 schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:22:
[...]
Het ging toch om de berekening niet om hoe/wat geïnstalleerd is.
Volgens mij heeft !Null voor LTV gekozen dus gaat hij wel zorgen dat hij het zelf gaat inregelen.
Maar Erasmo bedoelt dat de installateurs niks met de berekning doen, als ze er al toegang toe hebben. Dus wellicht niet de goede partij om te benaderen. Volgens mij is het voor de installateurs ook dertien in een dozijn werk, gewoon even het rijtje af en overal de CV in knallen en de radiatoren vastschroeven.
Welke leverancier heb je dan? Bij GC heb ik het voorschot voor elektra op nul laten zetten, no problemo.mkleinman schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:34:
Ik kan het bedrag nauwelijks verlagen. Ik moet bij elektriciteit minimaal 5 euro opgeven en 62 euro voor gas. Dan zit ik nog op 67 euro terwijl 50 euro of misschien zelfs 45 een stuk realistischer is.
Ik betaal dus alleen nog maar gas en dat is dit jaar weer wat minder omdat ik in deze maanden bijstook met een elektrische verwarming.
En dan nog kWh's over met 3040 Wp op het dak. Kikken!
Houd je er ook rekening mee dat je waarschijnlijk een groot gedeelte van de dag niet thuis bent (hoeft te stoken)?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
A'dam PVOutput
Stroomverbruik valt me niet tegen, laag 650 kWh, hoog 752 kWh met drie volwassenen in een 4kamer appartement. Nu nog iets verzinnen voor de gasrekening van 420 m3 die alleen voor koken en warm water is (blokverwarming). Ik geloof dat we nu echt korter moeten gaan douchen (of een andere geiser, maar huurhuis...)
Dat wordt dan nog even goed kijken voor mij (ook GC), want ik heb bijna 50% minder gas (+ 500M3 jammer) en 14% minder electra verbruikt. Maar het aantal graaddagen was maar 26% minder op mijn referentie meetstation.
Raar dat er verschil zit tussen verschillende klanten van GC met het instellen van hun maandbedrag.
.
Aha, zo had ik hem niet gelezen, ja als het een installateur is alá seriebouwers van huizen dan snap ik de vergelijking van Erasmo.!null schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:47:
[...]
Klopt, heb de boel al naar beneden gedraaid, want alles stond nog op standaard (max cv temp van 80 graden met al m'n LTV).
Maar Erasmo bedoelt dat de installateurs niks met de berekning doen, als ze er al toegang toe hebben. Dus wellicht niet de goede partij om te benaderen. Volgens mij is het voor de installateurs ook dertien in een dozijn werk, gewoon even het rijtje af en overal de CV in knallen en de radiatoren vastschroeven.
En anders kun je het zelf ook uitrekenen....... ben je een paar uurtjes mee zoet voor het gehele huis
Dit , hierom en hierom
Het lijkt erop dat het huis nu (nóg) beter warm blijft. Soms 's aan het eind van de ochtend 20 gr C terwijl de CV uit is gezet de avond ervoor (stond vaak op 21 gr C), en dat met open ventilatieroosters - waar het soms flink koud door naar binnen waait.
Over het laatste gesproken: ik voelde nog steeds een luchtstroom bij het sluiten van de roosters. Nooit doen trouwens, kun je overal lezen: ventilatie wordt erg onderschat en is essentieel. Maar ja, ik dacht: stel er staat een keiharde vrieswind loodrecht op, dan toch even dicht doen? (de kenners zeggen dan: nee, dan ook niet dicht doen!)
Heb de leverancier (Renson) gevraagd en het antwoord luidde: deze kunnen NIET helemaal dicht. Dit waarschijnlijk vanwege het grote belang van ventilatie. Vond ik toch wat jammer, heb liefst zelf de controle gewoon in handen, maar oké. Ze kunnen evt iets dichter worden gemaakt door het inbrengen van een (iets dichter) filter.
Overigens zit er wel zo'n extra flap in, die de opening van binnen wat afdicht als de wind er hard op staat. Heb daar ook nog niet heel veel van gemerkt, als het hard waait, waait het ook hard naar binnen. Maar misschien geldt dit voor 'echt' harde wind. En anders helpt het alsnog om ze handmatig 'dicht' te zetten.
Combinatie van rolluiken dicht & roosters open: als er wind op de rolluiken staat, stroomt er nog steeds (flink) frisse lucht naar binnen. Of dit de bedoeling is? Ik meende dat rolluiken voor extra isolatie moeten zorgen. Dat zal sowieso wel het geval zijn; de ruimten tussen muur en geleiders, en luiken en geleiders zijn ook flink afgedicht. e bakken, waar de luiken in opgerold zijn, zijn echter aan de boven- en zijkant (waar ze tegen de muur bevestigd zijn) niet afgekit. Daar komt wrs flink de wind langs. Kan evt dus alsnog gekit worden, vermoedelijk wordt de wind dan veel minder. Maar de ventilatie ook, en de vraag is of dat slim is uiteraard.
Binnenkort met de FLIR eens kijken hoe de situatie er thermografisch uitziet.
There's nothing moister than an oyster.
Vreemd. Eneco heeft hier het maandbedrag vlekkeloos naar beneden bijgesteld. Jaarnota was 323,11, en maandbedrag van 48 naar 32.mkleinman schreef op woensdag 26 november 2014 @ 21:18:
Energierekening binnen. Verbruik is 12kWh op hoog, 494 op laag en 590m3 gas. Betaald: 694,-. Echte kosten: 521,17. Terug: 172,83.
Ik ben nu van plan om er een vochtigheidsmeter op te hangen die remote afleesbaar is en de ventilatiegaten voor een groot deel af te dichten met schuifroosters en zo de ventilatie handmatig te regelen a.d.h.v. de vochtigheidswaarde (onder de 65% houden).
Is dit zinnig?
Verwijderd
van de week was ik alle dradenzooi aan het opruimen in de meterkast
en voelde een enorme berg koude lucht vanuit de kruipruimte komen
en realiseerde me dat alle gaten die zijn geboord voor PV en netwerken de oorzaak waren
dus naar de bouwmarkt een bus pur en de gang is nu aangenaam warm
Ja, maar hoe doe ik dat?Niek_ schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 08:34:
Misschien eerst eens berekenen hoeveel warmteverlies je nou echt hebt voordat je investeringen gaat doen die je mogelijk nooit terugverdiend.
Proberen bouwtekeningen op te vragen van je woning en/of zelf met een meetlint alle delen van je huis in te meten en daarvan de Rc proberen te benaderen. Dat alles in Excel zetten en vanuit daar kan je dan per bouwdeel je verlies berekenen bij buitentemperatuur X.
Ik heb het ook voor mijn woning gedaan. Heeft een weekend gekost maar dan heb je ook wat. Ik kon begin van het jaar voorspellen wat mijn gasverbruik zou zijn bij een bepaalde buitentemperatuur ( +/- 10% ) en dat vond ik al heel wat.
Maar voor de betreffende vloer is het wel mogelijk:
Oppervlak 35m2
Houten vloer, geisoleerd met 20cm glaswol tussen de balken (zonder folie). Vloerbedekking: parket met ondertapijt. Ik haal hier misschien een effectieve RC waarde van 2,5-3.
In de kruipruimte voel je het gewoon tochten, zoveel ventilatie er is. De vloer blijft dan ook erg koud.
Hoe bepaal ik dan met bovenstaande gegevens het warmteverlies van via de vloer?
Misschien is het comfortverhoging van een iets warmere vloer aan de voetjes wel de grootste winst hier.
[ Voor 7% gewijzigd door DuikKees op 28-11-2014 10:11 ]
Verwijderd
Je zou het eens met deze excel sheet kunnen proberen die iemand op Fok! ooit in elkaar heeft gezet.
Ik heb 'm indertijd gebruikt om te zien wat spouwmuurisolatie zou doen voor mijn gasverbruik en dat bleek in de praktijk zeer goed overeen te komen (de berekening kwam op een besparing van 33%, praktijk was 30%).
Als ik snel even jouw vloer invul kom ik op een verlies van 5,11 W/K.
Dus 35 x 5,11 = 178,85
Als het temperatuurverschil tussen de kruipruimte en de kamer 10 graden is, is het verlies dus 1788,50 Watt.
Eerstvolgende voorkeursweek is week 2, 2015. Lijken wel ambtenaren daar bij http://www.huisaansluitingen.nl/
Enexis stuurt je daarnaar toe. Kan weer ff niet gemakkelijk.....
Iemand een idee hoe dit werkt?
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/71270/aluminiumsmelter-wordt-virtuele-batterij/
Kost toch alleen maar energie, of begrijp ik het niet helemaal...?
[ Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2014 18:31 ]
Denk dat je het best even kunt bellen hierover. Er kan een reden voor zijn, of het is een fout. GC is op zaterdag ook telefonisch bereikbaar geloof ik.mkleinman schreef op woensdag 26 november 2014 @ 22:34:
Ik kan het bedrag nauwelijks verlagen. Ik moet bij elektriciteit minimaal 5 euro opgeven en 62 euro voor gas. Dan zit ik nog op 67 euro terwijl 50 euro of misschien zelfs 45 een stuk realistischer is.
Het is vraagsturing. Het bedrijf kan zijn energieverbruik kennelijk naar believen verhogen en verlagen, erg nuttig om fluctuaties op te vangen.AUijtdehaag schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 18:17:
Iemand een idee hoe dit werkt?
http://www.duurzaambedrijfsleven.nl/71270/aluminiumsmelter-wordt-virtuele-batterij/
Kost toch alleen maar energie, of begrijp ik het niet helemaal...?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Vandaag weer een onduurzaam product gezien.
Leeslamp waarvan je het lampje niet kunt vervangen, en dat bij een firma die graag groen wil worden/zijn. Greenwashing.
[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 29-11-2014 22:23 . Reden: groene >groen ]
Dit , hierom en hierom
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 29-11-2014 20:33 ]
Of dat nou de voedingskabel, de boiler(senseo), de schakelaar, de lamp of de print is, iets werkends zou gewoon niet weggegooid moeten worden omdat er ergens anders in het apparaat een onderdeel defect is. Dat is onzinnig.
Voor de rest zou alles universeel uitwisselbaar moeten zijn, zodat je het meeste mee kan nemen naar het volgende apparaat. Fabrikanten doen er nu zoveel mogelijk aan zoveel mogelijk verschillende dingen in een apparaat te stoppen om ´oude´ apparaten volledig overbodig te maken (net een ander design of andere specs).
En net als in Repair Café's gebeurd zouden dingen vaker gerepareerd moeten worden.
Laatst heb ik een koffiezetapparaat gemaakt die nieuw 150 euro kostte, er was een thermische zekering defect die voor 5 stuks met verzending 5 euro kostte.
Het apparaat draait ondertussen alweer een jaar of twee.
Nergens in de handleiding of op internet werd ook maar enig woord hierover gesproken, ik vraag me af hoeveel er al weggegooid zijn met dit defect.
Led 20.000 branduren, maar zoals flippo765 zegt het zou niet moeten kunnen "planned obsolete"Dre schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 20:19:
Wat voor lamp zat er eigenlijk in?
Ondanks dat we hem mooi vonden hebben we hem juist vanwege "planned obsolete" niet meegenomen.
En weer "planned obsolete", ik kijk er tegenwoordig steeds naar als ik producten koop.flippo765 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 21:57:
Voor de rest zou alles universeel uitwisselbaar moeten zijn, zodat je het meeste mee kan nemen naar het volgende apparaat. Fabrikanten doen er nu zoveel mogelijk aan zoveel mogelijk verschillende dingen in een apparaat te stoppen om ´oude´ apparaten volledig overbodig te maken (net een ander design of andere specs).
En net als in Repair Café's gebeurd zouden dingen vaker gerepareerd moeten worden.
Laatst heb ik een koffiezetapparaat gemaakt die nieuw 150 euro kostte, er was een thermische zekering defect die voor 5 stuks met verzending 5 euro kostte.
Nergens in de handleiding of op internet werd ook maar enig woord hierover gesproken, ik vraag me af hoeveel er al weggegooid zijn met dit defect.
Dat doe ik altijd al bij de duurdere dingen (goedkoop is duurkoop ben ik mee opgevoed), maar nu ook bij goedkope dingen.
Zo zag ik pas een reportage waarin iemand een sticker plakte met de waarschuwing (iets van)
"Pas op dit product kan schade toebrengen aan uw economie", ter demonstratie.
Het ging hier om wegwerp producten die zo overal te koop zijn bij Big bazaar, Xenos enz enz enz.
En de gedachte erachter klopte ook nog, je maakt je eigen economie kapot op die manier (alleen maar voor het goedkoop gaan).
Dit , hierom en hierom
[ Voor 3% gewijzigd door MK1o2 op 30-11-2014 00:26 ]
Ik heb vanmiddag mijn tijd eens nuttig besteed om mijn 'obsolete' zonnepaneelconsoles te fotograferen.
D'r is hier op tweakers toch ergens een topic voor 'tweedehands zonnepaneel spul tegen afbraakprijzen'?
Wie kan mij de weg wijzen?
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Vroeger was dit normaal bij audio apparatuur.flippo765 schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 21:57:
Dan nog, alles zou te vervangen moeten zjn.
Of dat nou de voedingskabel, de boiler(senseo), de schakelaar, de lamp of de print is, iets werkends zou gewoon niet weggegooid moeten worden omdat er ergens anders in het apparaat een onderdeel defect is. Dat is onzinnig.
Mijn tuner-versterker had gewoon een compleet schema bijgeleverd, met meetwaarden op de diverse plaatsen op de print. Dat zat bij JVC, Philips, etc. er gewoon bij. Makkelijk voor de servicemonteur bij storing. Mijn eerste fatsoenlijke stereo heb ik verdiend met reparaties. Dat gold ook voor TV's die ik ook veel heb hersteld. De stereo tuner-versterker draait al van 1980. De draaitafel is van 1982. Sinds die tijd al vier dure CD-spelers versleten (richting milieu park). De platenspeler wordt gewoon gereviseerd om het aantal jaren. Onderdelen nog steeds te koop
De doorlooptijd is nu vele malen korter en reparatie is niet meer interessant (voor de producent!!).
We leven al een aantal jaren in de ramsj-periode, in combinatie met de-nieuwe-versie-gekte.
Ik ben daar heeelemaal klaar mee.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ingebouwde maximale levensduur. Als je een beetje zoekt in een willekeurig product kan je die onderdelen zo aanwijzen.Terpen Tijn schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:08:
Los van die planned obsolescence, waar ik ook geen bewonderaar van ben: Hoezo werkt dat ook met een elastiekje... er is ook nog zoiets als kwalitatief produceren.
Dit zijn geen fabricage- of ontwerpfouten, maar moedwillig ingebouwde levensduurbeperkers.
Mooi voorbeeldje: de groene langwerpige bloemenbak voor de geraniums. Deze zijn volgestopt met weekmakers (NIET UV bestendig

Gegarandeerde levensduur tot 2 jaar.
En dan gaan we weer nieuwe kopen.....
Thanx!
JayPe in "Vraag en aanbod topic"
Plug m hier, want d'r zitten hier best wel wat klussers die niet vies zijn van een beetje prutsen :-)
To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Van een elastiekje bij een lade-mechanisme van een DVD/Bluray speler kan het ook wel degelijk een bewuste ontwerpkeuze zijn om het mechaniek stiller te maken en dus meer high-end te laten lijken.Schinnen-groen schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:26:
[...]
Ingebouwde maximale levensduur. Als je een beetje zoekt in een willekeurig product kan je die onderdelen zo aanwijzen.
Dit zijn geen fabricage- of ontwerpfouten, maar moedwillig ingebouwde levensduurbeperkers.
[...]
Door een riempje te gebruiken vang je namelijk schokken op van het motortje en het loopt een heel stuk stiller dan tandwielen.
In onze meetmachines gebruiken we ook om die reden een riempje tussen motor en aandrijving. (en je hebt dan ook geen hysteresis-effect wat je bij tandwielen wel krijgt)
Maar goed, de riempjes die wij gebruiken gaan makkelijk 10 jaar mee.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Deze ontwikkeling zie je ook in de installatietechniek. Kijk maar eens hoe cv-ketels opgebouwd zijn. De nieuwe tzerra van remeha is bijvoorbeeld modulair opgebouwd. Je hoeft dus geen onderdelen te vervangen maar het meteen het halve hydroblok.
Oorzaak is duur en weinig geschoold personeel en het mag niks kosten. In de projectenmarkt gaan cv-ketels voor 300-350 euro over de toonbank, dan moet de fabrikant wel plastic toepassen en inleveren op kwaliteit.
Daarnaast is belasting op arbeid veel te hoog en belasting op grondstoffen veel te laag. Mischien is dat wel de belangrijkste oorzaak.
Kijk, dat bedoel ik dusTD-er schreef op zondag 30 november 2014 @ 17:59:
[...]
Van een elastiekje bij een lade-mechanisme van een DVD/Bluray speler kan het ook wel degelijk een bewuste ontwerpkeuze zijn om het mechaniek stiller te maken en dus meer high-end te laten lijken.
Door een riempje te gebruiken vang je namelijk schokken op van het motortje en het loopt een heel stuk stiller dan tandwielen.
In onze meetmachines gebruiken we ook om die reden een riempje tussen motor en aandrijving. (en je hebt dan ook geen hysteresis-effect wat je bij tandwielen wel krijgt)
Maar goed, de riempjes die wij gebruiken gaan makkelijk 10 jaar mee.
Dat was vroeger heel gewoon. Een draaitafel, bandrecorder, cassettedeck hadden allemaal snaaraandrijvingen. Oude radio's met zo'n groen oog hadden een gewaxte katoenen draad om de wijzer over de schaal te bewegen.Terpen Tijn schreef op zondag 30 november 2014 @ 14:08:
Los van die planned obsolescence, waar ik ook geen bewonderaar van ben: Hoezo werkt dat ook met een elastiekje... er is ook nog zoiets als kwalitatief produceren.
A'dam PVOutput
Het is toch belachelijk dat zo'n printplaat zo ontzettend veel geld moet kosten.
Als reparatie me niet lukt wordt het een warmtepompdroger, wel zuiniger maar blijf het doodzonde vinden dat een printplaatje een complete goede wasdroger economisch total-loss maakt.
Voor dingen die vaker kapot gaan, zijn de prijzen dan iets lager, maar nog steeds hoog genoeg dat mensen liever iets nieuws kopen.
Is misschien geen wenselijke ontwikkeling, maar zo zit de markt vaak wel in elkaar.
Dat het (een stuk) duurder is dan tijdens serieproductie verwacht kan worden, is op zich ook wel te verklaren doordat je voorraden aan moet houden en kennis gedurende lange tijd paraat moet houden onder je personeel.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Als het je zelf niet lukt, zou je hem op marktplaats kunnen zetten voor de reparateur, levert nog wel iets op denk ik.
Die nieuwprijs van een printplaat is gewoon om je te pushen naar de verkoop van een nieuw apparaat. Leuk, maar ook altijd een goede reden om dan juist bij een ander merk iets af te nemen.
Hebben ze bij jouw jaarverbruik van 487 m3 gas ook het bijbehorende lagere capaciteitstarief (<500m3) gebruikt?ericplan schreef op donderdag 27 november 2014 @ 08:19:
Hier ook net de jaarrekeningen binnen. Ook bij GC. Ook geld terug. En keurig het maandbedrag op dezelfde lage waarde gebleven, dus niet verhoogd.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Of eigenlijk, splitst zichzelf in een gereguleerde business (netwerken, levering aan eindgebruikers en duurzame projecten) en een multinationaal commercieel deel (handel, centrales en E&P).
[ Voor 45% gewijzigd door Dreamvoid op 01-12-2014 19:01 ]
http://www.volkskrant.nl/...a3801722/?akamaiType=FREE
Eon wil zich gaan specialiseren in nieuwe vormen van energievoorziening, zoals de zonnepanelen waarmee particulieren of hele wijken in hun eigen energie voorzien, of restwarmte uit de industrie waarmee gemeenten woningen verwarmen. Het bedrijf wil ook inzetten op de opslag van wind- en zonne-energie, benodigd om op zon- en windvrije dagen de stroomvoorziening te kunnen garanderen.
helaas nog niet op 1 nota mogelijkrevolution-nl schreef op maandag 01 december 2014 @ 11:30:
Kan Greenchoice dit jaar opwek & levering al verwerken in één nota of is men nog steeds bezig met het heen en weer schuiven van geld?
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Zonnepanelen is ook nog zo'n nieuw fenomeen.NielsTn schreef op maandag 01 december 2014 @ 19:13:
helaas nog niet op 1 nota mogelijk
[/sarcasme]
Dank voor deze nuttige link. Heb net even m'n vloer ingevuld maar dat lijkt niet helemaal goed te gaan..Verwijderd schreef op vrijdag 28 november 2014 @ 17:31:
@DuiKKees
Je zou het eens met deze excel sheet kunnen proberen die iemand op Fok! ooit in elkaar heeft gezet.
Ik heb 'm indertijd gebruikt om te zien wat spouwmuurisolatie zou doen voor mijn gasverbruik en dat bleek in de praktijk zeer goed overeen te komen (de berekening kwam op een besparing van 33%, praktijk was 30%).
Als ik snel even jouw vloer invul kom ik op een verlies van 5,11 W/K.
Dus 35 x 5,11 = 178,85
Als het temperatuurverschil tussen de kruipruimte en de kamer 10 graden is, is het verlies dus 1788,50 Watt.
2 cm parket, 20 cm beton, 2 cm piepschuim, kruipruimte:
Vloeren | |||
Vloer 1 oppervlak 45.0 m2 | |||
Warmte verlies 28.02 W/K | |||
Vloer konstruktie | Materiaal | Dikte | R-waarde |
Laag 1 | Hout | 0.02 | 0.13 |
Laag 2 | Beton | 0.20 | 0.20 |
Laag 3 | EPS | 0.02 | 0.61 |
Laag 4 | Kruipruimte | 0.67 |
Intuitief klopt 420 W verlies bij 15 graden temperatuurverschil niet (15 * 28.02).
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Dit is een geventileerde ruimte, dus koud.
Dus Rc waarde= 0,94 m2 K/W.
Warmteverlies U=1/R=1/0,94=1,06 W/m2K
Kruipruimte temperatuur= 10 graden
Woonkamer temperatuur= 20 graden
Oppervlakte= 45m2
Warmteverlies= 1,06*45*10=478,7W
[ Voor 8% gewijzigd door Jack op 02-12-2014 10:19 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Wij hebben een half onderkelderd huis. Moet ik die in de berekeningen meenemen als een niet verwarmde woonlaag?Jack schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:18:
Kruipruimte mag je achterwege laten.
Dit is een geventileerde ruimte, dus koud.
Dus Rc waarde= 0,94 m2 K/W.
Warmteverlies U=1/R=1/0,94=1,06 W/m2K
Kruipruimte temperatuur= 10 graden
Woonkamer temperatuur= 20 graden
Oppervlakte= 45m2
Warmteverlies= 1,06*45*10=478,7W
Dit topic is gesloten.