De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.734 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
!null schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 20:09:
@TD-er, maar heb je los van WOZ daling ook echt al schade geleden aan je huis? Dus een schade rapport waarmee je de WOZ naar beneden zou kunnen krijgen?

[...]
Yep en inmiddels alweer een paar scheuren erbij sinds de laatste reparatie en nog een paar scheuren waarvan de inspecteur letterlijk zei: "die nemen we de volgende keer wel mee".
Ook is het herstel aan de kozijnen (zijn scheef komen te staan, was te zien aan blank beton) blijkt nogal verkeerd te zijn gedaan. Volgens de schilder moet je de zijkant van een kozijn niet dichtkitten, want dan kan vocht niet weg en kan het gaan rotten. Dat is wel precies wat gedaan is. De kozijnen zijn cosmetisch "rechtgetrokken" door kit.

Bij de overburen was de inspecteur op 29 september langs geweest en met een hele waslijst weggegaan. Op de 30e kon 'ie weer terugkomen voor het aanvullende lijstje. Die zaken zijn vorige week aangepakt. Zijn de mensen een week mee bezig geweest, maar het is vooral cosmetisch opgelost en alleen de buitenmuren zijn voorzien van metalen strippen in de voegen.

En dan is er nog het verschil in aanpak tussen de verschillende aannemers.
De een freest netjes de voegen tussen de stenen uit, zet er een metalen strip in en de voeger maakt de voegen netjes op kleur met de bestaande voeg. Zie je niets van, op de verticaal gescheurde stenen na.
Maar je hebt ze ook die bij het frezen de stenen verbranden, zodat die verkleuren en het voegsel niet goed hecht (en dus niet waterdicht is) en het voegsel duidelijk een andere kleur heeft dan de rest.
Kortom, niet echt duurzaam gerepareerd allemaal.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even een ketel vraagje
wij hebben een vaillant hrsolide vhr 24-28c uit 2005

gister leek het erop dat de ouderwetse simpele klokthermostaat de geest had gegegeven
zo'n goedkooop gevalletje van aan/uit bij genoemd tijdstip en genoemd temperatuur
t leek erop dat de ketel bleef verwarmen was inmiddels 26gr in huis

gisteren om die reden een andere thermostaat aangesloten
zo'n honeywell draaiding
deze werd niet eens actief.
voor model ==> http://s.s-bol.com/imgbas.../8/5/9200000009305871.jpg

vervolgens zo'n ouderwetse aan/uit aangesloten . deze deed t wel
echter lijkt het dat de communicatie niet goed loopt als de thermostaat op 18 gr staat dan word het tot 21gr warm gestookt voordat de ketel uitspringt.
vannacht op 15 gr gezet, en vanmorgen was het gewoon nog 20gr in huis.

vanmorgen een Vaillant CalorMATIC 350 gehaald.
deze aangesloten volgens methode zoals de oude was aangesloten
display sprong nauwelijks aan en na paar minuten communicatie failure met de ketel
vervolgens aangesloten volgens de open therm aansluiting inclusief D20 setting van de ketel
hierbij bleek dat de thermostaat helemaal niet meer reageerde.
geen actieff dispaly ketel ging echter wel in stand verwarmen heel apart dit

nu de oude draaiknop maar teruggehangen met wetenschap dat het erg afwijkt en houd t ook in de gaten

zowel pen AB als pen 3,4 een spanning van 2,7V. dit is volgens mij veel te weining

hier zou volgens mij toch gewoon 24V op moeten staan ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels opgelost de aansluitdraad tussen cv en thermostaat was beschadigd. Draad vervangen alles doet t weer naar behoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 01 februari 2015 @ 15:50:
Inmiddels opgelost de aansluitdraad tussen cv en thermostaat was beschadigd. Draad vervangen alles doet t weer naar behoren
Een swapevent dus :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
MK1o2 schreef op vrijdag 30 januari 2015 @ 16:00:
[...]

Nee, is in Krommenie.

Maar het is wel erg opvallend dat het maar een paar huizen zijn waar de sneeuw nog echt ligt, en de andere daken is vrijwel alles weg. Het zijn allemaal vrijwel identieke huizen uit 1970. Zal ongetwijfeld invloed zijn van al dan geen bewoning op zolder, maar ik neem niet aan dat het voor alle huizen geldt.

Maar vond het sowieso opvallend dat op het ene huis nog wel sneeuw lig en en bij de buren totaal niets meer.
Ik dacht het al te herkennen aan het getrapte gebouw waar de bibliotheek onder zit. Maar blijkbaar staat er in Best net zoiets. En wie weet waar nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normaliter zou ik t wel sneller ondekt hebben, maar een flinkegriep in t lijf maakt je toch een stuk minder helder idd

Toch een voordeel draai nu opentherm modulatie ipv aan/uit stoken

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, als ik hier in het verkeerde topic post, dan hoor ik dit graag:)

Mijn vraag is denk ik eenvoudig, de oplossing niet denk ik zo.... Sinds een tijd heb ik een lucht/lucht warmtepomp en staat de cv installatie redelijk stil/uit :)

Helemaal mooi, echter de vloerverwarming is nu aangesloten op de cv installatie (cv ketel is van Nefit) en ik zou dit eigenlijk willen aansturen via een elektrische methode.

Hoe en wat is nog niet bekend. Ja, lucht/water warmtepomp had ook een keus kunnen zijn maar ik wilde de unit die ik nu heb.

Is het mogelijk om de bestaande vloerverwarming (WTH) los te koppelen en dit via een aparte elektrische verwarming (met een aparte aan/uit of andere thermostaat) aan te sturen?

Iemand hier ervaring mee?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je mag altijd een eigen topic openen als je het niet wil laten onderbreken door kroegpraat ;)
Begrijp ik goed dat je het een goed idee vind om je vloer met COP=1 op te warmen terwijl je laagwaardige warmte nodig hebt?
Als dat zo is zijn er een hoop oplossingen mogelijk, bijvoorbeeld een omgebouwde close-in boiler, doorstroomverwarmer of zelfs een elektrische CV ketel (ja die bestaan).
Zorg wel dat de beveiligingen etc intact blijven (overdruk, expansievat).
Een aan/uit thermostaat met de voeler in de vloer schakelt dan eenvoudig de verwarming + pomp (met extra relais zou ik aanraden).

Persoonlijk zou ik toch voor een lucht/water warmtepomp gaan; misschien zelfs voor een ventilatiewarmtepomp met solarspiraal en die dan voor de verwarming inzetten (weer met een aan/uit thermostaat voor de vloerverwarmingspomp). Tenslotte wil je alleen de kou uit de vloer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:37
Interessant boek over stralingswarmte?

http://www.lowtechmagazin...e-met-minder-energie.html

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door teacher op 02-02-2015 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:33

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ontspoort? Welnee. Leegte was/is consultant voor de gasindustrie, zijn houding spoort daarmee voorbeeldig. :'(

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:28
JeroenH schreef op maandag 02 februari 2015 @ 09:19:
Interessant boek over stralingswarmte?
Lezen we binnenkort jouw recentsie? Ik hoef 'm niet te lezen, ben al lang overtuigd met m'n bergkachel.

[ Voor 1% gewijzigd door kockie op 02-02-2015 13:46 . Reden: spelling ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Afgelopen maand heeft mijn houtkachel 1800kWh aan energie in het buffer vat opgeleverd.
Ik weet niet hoeveel gas en zonne energie daar nog is bij gekomen.
Ook zit daar de directe energie uitstraling in de ruimte niet bij, maar dat is iets van 25%

Op de SPIII controller heb ik een flow meter en 2 temperatuur sensoren (heen en terug gaande) aangesloten in het circuit naar het buffer vat.....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Nog even terugkomend op de noodzaak voor storage in het energienet vanwege variabele energiebronnen. Duitsland heeft er juist erg weinig van en ook weinig in de planning. Japan en de VS daarentegen hebben juist veel storage geinstalleerd en/of in de planning. Japan is daarbij interessant omdat het juist een erg laag aandele variabele energiebronnen heeft (alleen maar baseload centrales is ook niet handig!):

Afbeeldingslocatie: http://www.renewablesinternational.net/files/smthumbnaildata/addressdetaillogo/4/4/3/8/6/0/Irenabatteriescountry.png
(Rapport)

Maar deze cijfers omvatten waarschijnlijk niet de kleine opslagsysteempjes in woningen.

Overigens zijn er diverse andere redenen om storage in je systeem op te nemen dan alleen het opvangen van variabele energiebronnen, waaronder het leveren van piekbelasting in een overbelast netwerk, het injecteren van reactief vermogen en primaire backup (o.a. voltage en frequentie regeling).

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
kockie schreef op maandag 02 februari 2015 @ 13:45:
Lezen we binnenkort jouw recentsie? Ik hoef 'm niet te lezen, ben al lang overtuigd met m'n bergkachel.
Nope, te druk met andere zaken.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
@styno, moet storage niet in MWh worden aangegeven of begrijp ik niet hoe het werkt? Japan heeft wel veel gepland inderdaad.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
!null schreef op maandag 02 februari 2015 @ 14:54:
@styno, moet storage niet in MWh worden aangegeven of begrijp ik niet hoe het werkt? Japan heeft wel veel gepland inderdaad.
Beiden (MW en MWh) zijn belangrijke parameters om op te geven, denk ik, afhankelijk van welke vraag je wil beantwoorden. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja klopt natuurlijk. Te leveren (piek?)vermogen is niet onbelangrijk natuurlijk.
MWh zou in ieder geval iets zeggen over de grootte van de opslag (niet de performance) wat toch vaak een van de belangrijkere zaken is qua investeringen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:20
Storage hoeft toch niet perse met batterijen? Lijkt mij dat ze in Duitsland zat hoogteverschil hebben wat je kunt gebruiken.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En perslucht opslaan in oude zoutmijnen. Mogelijkheden genoeg voor energieopslag. Ik zou wel eens een experiment met grootschalige vliegwiel-opslag willen zien, ik heb het idee dat dat redelijk schaalbaar en erg efficiënt kan zijn. En het is, behalve het materiaal voor het vliegwiel zelf en de magnetische lagers, ook niet ontzettend high-tech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zeg toch niet dat het batterijen hoeven te zijn? Ik hoop het neit in ieder geval (los van een accu station voor stabilisatie).
Water omhoog pompen, en nog meer low-tech manieren. Maar als dat niet kan, dan wellicht waterstof opwekken. Maar volgens mij zijn er efficientere zaken die je zou willen proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Phoe, dat dan wel helemaal onderaan de keten. Da's bijna niet efficiënt te maken. Maar heeft wel weer interessante neventoepassingen (transport, chemisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op maandag 02 februari 2015 @ 15:58:
[...]

Phoe, dat dan wel helemaal onderaan de keten. Da's bijna niet efficiënt te maken. Maar heeft wel weer interessante neventoepassingen (transport, chemisch).
Maar wel vrij goedkoop en en makkelijk. Naarmate energie goedkoper wordt zal rendement minder belangrijk worden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:33:
Naarmate energie goedkoper wordt
Dat is op zich waar, maar ik moet nog zien dat we binnen afzienbare termijn in een situatie zitten waarin we het ons kunnen veroorloven dubbele-cijfers-percentages aan rendement op duurzaam opgewekte energie weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
JeroenH schreef op maandag 02 februari 2015 @ 16:43:
[...]

Dat is op zich waar, maar ik moet nog zien dat we binnen afzienbare termijn in een situatie zitten waarin we het ons kunnen veroorloven dubbele-cijfers-percentages aan rendement op duurzaam opgewekte energie weg te gooien.
In Delftzijl wordt de eerste stap gezet. Een ander concept, maar hetzelfde principe.
Power-to-gas

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Da's geinig! Daar maken ze dus een efficiëntieslag door meerdere processen aan elkaar te koppelen, zodat ze elkaars rendement vergroten. Slim.

Dat zal echter niet overal mogelijk zijn, en bij veel mensen leeft het beeld dat de waterstofcyclus (elektriciteit -> waterstof -> electriciteit -> etc.) simpel en efficiënt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Is inderdaad niet simpel en efficient, en ik vind het al helemaal een rampzalig plan voor auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waterstof maken van een herfststorm is heel wat efficienter dan met kolen(uit columbia)
inefficient is een state of mind van de fossiele alchemie.
stel 1 vestas die stilstaat snachts bij windje 6
stel 1 vestas die waterstof maakt en anders stil stond (want er is weinig vraag)
dat moet toch wel efficient heten.

watersof maak je van water (noordzee)
de vestas doet het goed op de noordzee.
er is een forse gasinfrastructuur in de noordzee.
heeh leegte luister je ? ;w

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 21:26:
stel 1 vestas die stilstaat snachts bij windje 6
stel 1 vestas die waterstof maakt en anders stil stond (want er is weinig vraag)
Dat is weer gebaseerd op de stelling dat duurzaam opgewekte stroom "over" zou kunnen zijn. In die situatie zitten we nog lang niet, zeker niet als we er voor kiezen om duurzame stroom voorrang op het net te geven (wat we m.i. zouden moeten doen). Dan zullen eerst fossiele centrales afgeschakeld worden, en niet de windturbines.

[ruwe schatting] Ik denk dat, zeker in NL, nog wel 50+ jaar duurt eer we in de gelukkige situatie verkeren dat we windturbines uitzetten omdat er te veel duurzame stroom is. Vergeet niet dat in die situatie dus alle fossiele centrales uit staan.

En dan nog - het verschil tussen 100% van de opwek weggooien (windturbine uit) en 70% van de opwek weggooien (omzetten in waterstof met als doel het later weer terug om te zetten in elektriciteit) is ook weer niet zo groot. Dan moet het voordeel van opslag t.o.v. andere opslagmiddelen wel héél groot zijn. Met operationele kosten in beeld van een windturbine kon het wel eens goedkoper zijn het ding uit te zetten, dan om de stroom voor een negatieve prijs te verkopen aan een grote elektrolyseerder. Het is allemaal economie, daar kun je schamper over doen, maar daar worden beslissingen nu eenmaal op gebaseerd. Ik zie vraagsturing van grote verbruikers (een aluminiumsmelter die zijn ovens even 1 à 2 graden warmer of koeler zet) veel eerder in beeld komen.

Voor transport wil ik waterstof niet geheel afschrijven; hoewel ik hoop dat we het lange-afstandstransport kunnen overhevelen van vrachtwagens naar goederenspoor zal dat a) niet snel gaan en b) niet voor 100% kunnen. Zware vrachtwagens lange afstanden laten rijden zie ik (voorlopig) niet op accu's gebeuren, daar zie ik waterstof nog wel een rol spelen. Maar ook dat is niet morgen of volgende week. (dit is ook wel een interessant alternatief, ook bruikbaar voor bussen natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wij, de belgen denen en engelsen zouden dat zomaar kunnen, maar we doen het niet
na olie is waterstof de enige compacte energiedrager die zich schoon laat lenen voor onze huidige levensstijl. (energiedichtheid op 50 liter is ongeveer gelijk)
simpelweg is het nu zo dat de kinderen van mijn kinderen het gaan meemaken, dus een alternatief moet er komen, anders word het middeleeuws gedoe als eindig eindigt.
nu praten we meestal over energie, maar de basis van welvaart is voedsel, sociaal en medisch.

over de efficiency van 1 liter olie in de auto zullen we het maar niet hebben(bron->eindgebruik), die is ook redelijk rampzalig, net zoals de huidige waterstof techniek.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

Waterstof is wel leuk en aardig, maar de opslag is nog ietswat een issue geloof ik. Dat en het is efficienter om het rechtstreeks in elektriciteit om te zetten en op te slaan zodat je het zo kunt gebruiken.

Then again, liever waterstof dan olie/kool

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind het ook niks, maar weet ook niets beters.
misschien als de oliekraan eens even dichtgaat zoals in 1973 dat wat slimme denkers opstaan, en kansen pakken, nu is het een beetje slappe hap.
simpele vragen komen dan snel : en hoe kom je nu op je werk 30km verderop ?
het enige wat rest is je fiets of trein, er is verder nooit nagedacht over alternatieven..
we staan dan een beetje voor gek, en de onderhandelingspositie is er ook al niet; omdat je geen alternatief hebt, dus de leverende partij kan eisen, en wij zijn slaaf.
op zich nog wel te overzien die fiets, maar de impact op landbouw en voedsel gaat ons echt nekken dan.
een beetje diversiteit van olie kolen gas is wat mij betreft dus niet innovatie, maar simpelweg erg belangrijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flessuh schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:11:
Waterstof is wel leuk en aardig, maar de opslag is nog ietswat een issue geloof ik.
Het voornaamste issue is dat opslag als onderdeel van de hele keten veel energie kost, omdat je H2 óf moet comprimeren, óf vloeibaar moet maken. Beiden zijn energie-intensief, en een groot onderdeel van het probleem is dat je in de hele cyclus zoveel energie weggooit.

Qua veiligheid zie ik geen probleem. Elke vorm van geconcentreerde energie-opslag heeft risico's, maar dat vinden we bij stoffen als benzine en aardgas geen probleem - en dat hoeft het bij waterstof ook niet te zijn.

Een lastig probleem schijnt wel te zijn dat waterstof een heel klein molecuul is (het kleinste, zelfs). Dat betekent dat het makkelijk ontsnapt door materialen (o.a. rubber pakkingen) die grotere moleculen zoals aardgas prima tegenhouden. Ook vormt het onder hoge druk verbindingen met metalen (tanks, leidingen...) die bros en minder sterk zijn dan het origineel. Dat is niet iets wat je wil met waterstof :) Ik weet echter niet of dit daadwerkelijk een probleem is, en zo ja hoe groot dan. Daar is met vooruitgang in metallurgie vast wat aan te doen, of misschien carbon tanks.
Dat en het is efficienter om het rechtstreeks in elektriciteit om te zetten en op te slaan zodat je het zo kunt gebruiken.
Uhmmm.... wat?
Then again, liever waterstof dan olie/kool
Ja maar die keus ligt er dus niet. Er zijn (veel) meer opslagmethoden dan alleen H2, en die nog minder energie weggooien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Energieopslag

Uit een ander topic heb ik vernomen dat er zo'n 2645 Tesla Model S auto's zijn verkocht in Nederland. Een eenvoudige berekening is hieronder gegeven.

Energie
2645 × 85 kWh = 225 MWh

Vermogen
2645 × opladen (en ontladen?) met 120 kW = 317 MW

Er valt een hoop af te dingen op deze berekening. Zo rijden deze auto's ook en staan ze maar voor ~96% van de tijd stil etc etc etc.

Als we X miljoen elektrische auto's op de weg rijden zie ik wel veel mogelijkheden in het bufferen van elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Zijn hier mensen met ervaring op het gebied van enkelglas in combinatie met glasfolie/raam-isolatiefolie? Ik ben namelijk benieuwd of dit kou van buitenaf kan verminderen zoals dubbelglas dit doet. Heb namelijk een kattenluik wat aardig wat kou doorlaat en 1 raam dat nog enkelglas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Er al eens gerekend wat een hele laad-/ontlaadcyclus van zo'n accu kost? Die accu's zijn gemaakt met als doel om licht te zijn (hoge kW/kg en kWh/kg), en niet voor een lage prijs per laad-/ontlaadcyclus.

(Dat, en de twee mensen die ik ken met een Model S hebben allebei al een keer de gehele accu moeten laten vervangen. En de boordcomputer. En dat enorme scherm in het midden. Etc. Etc. Etc. Maar dat zou je nog onder kinderziektes kunnen schuiven. In een auto van rond een ton.... 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Dre: Ja dat is zeker waar. Zou ik ook graag zien. Er is echter wel een probleem, als je snachts moet teren op de energie van overdag, want dan is je auto niet meer vol als je sochtends wil wegrijden. Maar snachts kan er ook nog wind-energie gebruikt worden.
En zoals Jeroen zegt, voorlopig zijn we er nog niet. En als we in de positie komen van pieken met teveel productie (1e fase denk ik) dan zou het zeker met EV's kunnen.

@JeroenH, heb ook wel eens gehoord van Tesla die battery pack vervangen kreeg, zal wel productie probleempje zijn geweest. Dure grap voor Tesla lijkt me, maar niet echt in het nieuws geweest.
Verder heb ik eigenlijk van weinig problemen gehoord. Misschien Snow_King eens vragen.
Ben verder wel enorm fan van de Tesla's, maar het is leuk geweest met het snelle speelgoed, er moet een betaalbare hatchback komen voor het modale gezin. De techniek is in ieder geval geen probleem meer, Snow_King is er deze Januari mee naar de pool cirkel gereden 8)
Dark0z schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:26:
Zijn hier mensen met ervaring op het gebied van enkelglas in combinatie met glasfolie/raam-isolatiefolie? Ik ben namelijk benieuwd of dit kou van buitenaf kan verminderen zoals dubbelglas dit doet. Heb namelijk een kattenluik wat aardig wat kou doorlaat en 1 raam dat nog enkelglas is.
Ik heb in ons vorige apartement van dat raamfolie voor de enkel glas ramen gehad, denk 1 cm ertussen, of wellicht 1,5cm.
Ik heb het niet echt goed kunnen meten, want winters waren nogal verschillend en komst van baby deed niet veel goeds :P
Maar het voelde wel prettig, minder koud aan je hand, dus lijkt me dat overdracht naar lucht ook minder is.

Maar kun je niet gewoon alleen de ruit vervangen door dubbelglas?
Verder het katteluikje voorzien van tochtstrips als hij niet goed sluit? Al zul je het nooit echt goed krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Techniek het probleem niet? Bij Vincent Everts is het accupack twee keer vervangen, plus al de andere dingen die ik noemde :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 07:29

flessuh

Set sail for fail!

Ach, ja, Panasonic accu cellen he :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:29:

......., en de twee mensen die ik ken met een Model S hebben allebei al een keer de gehele accu moeten laten vervangen. En de boordcomputer. En dat enorme scherm in het midden. Etc. Etc. Etc. Maar dat zou je nog onder kinderziektes kunnen schuiven. In een auto van rond een ton.... 8)7 )
Leuk om het onder de aandacht te brengen, maar ik denk nog steeds marginaal. Zo is er ook in de USA een aandachtsmoment geweest omdat er een Tesla in rook was opgegaan (1 op ......) en iedereen vergat dat er procentueel er dagelijks veel meer fossiele wagens uit branden.

In iets wat een ontwikkelmarkt is gaat wel eens wat fout.
"de hele accu vervangen" wordt dan waarschijnlijk gedaan omdat het sneller/makkelijker is denk ik dan.
In principe is het vervangen van het gehele pakket niet nodig omdat men delen kan vervangen maar dan wel "gebalanceerd" op het gehele pakket .
En ja dat kan voorkomen, Weetje wat bij NSU betekende als je 3 vingers op stak naar een mede weggebruiker die ook een NSU reed? HINT >:)

Hoeveel recall's zijn er wel niet in de verbrandingsmotoren business?
Ik zou zeggen ga eens tellen bij het RDW
https://terugroepregister...es/Terugroepregister.aspx

Maar zoals gezegd, nog steeds een product in ontwikkeling, als er een klein model is komt er hier een te staan als de blauwebeweging "op is".

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ollie1965 schreef op maandag 02 februari 2015 @ 23:01:
Leuk om het onder de aandacht te brengen, maar ik denk nog steeds marginaal.
Je zou gelijk kunnen hebben (ik heb de cijfers niet en Tesla zegt er niets over) maar holy crap voor zoveel geld zou ik niet iets willen waarmee je om de haverklap bij de garage staat. Ontwikkelmarkt, pionieren, etc. allemaal mooi en wellicht waar maar ik kan het niet goed rijmen.
Maar zoals gezegd, nog steeds een product in ontwikkeling, als er een klein model is komt er hier een te staan als de blauwebeweging "op is".
Jong gebruikte Leafs zijn al verkrijgbaar voor ruim onder de € 20000. Ik denk dat de totale prijs per km (dus incl. afschrijving) daarvan best redelijk is, hoewel wel met een vrij grote vaste component.

-edit-

In other news, volgens een onderzoek van Natuur en Milieu wil één vijfde van de Nederlanders binnen tien jaar hun auto kwijt. Zou mooi zijn als het waar is.

Op de site van N&M geen link naar het onderzoek, dus niets bekend over de onderzoeksmethode, maar voelt een beetje aan als "wij van wc-eend"?

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 03-02-2015 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Mijn LPG autootje verbruikt 6cent aan brandstof per KM (en 19 cent aan overige kosten, nog veel afschrijving). Maar ik hoop echt dat mijn volgende auto op elektra goedkoper gaat kunnen zijn.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:20
Dark0z schreef op maandag 02 februari 2015 @ 22:26:
ik heb eens een proef stuk van die speciale raam isolatie folie gehad (weet het merk niet meer was te lang geleden.)
die had ik op de keuken raam geplakt.
en ja het stuk met de folie kwam er minder snel condens op te staan, maar om nu te zeggen o mijn god een wonder isolatie, nee denk eigenlijk dat het niks doet behalve wat marge.
op het raam van de deur zat gewone raam folie, en eigenlijk zag je daar precies het zelfde effect.

mijn conclusie was : raam-isolatiefolie is duur verkochte glasfolie met een mooi marketing sausje. ;)

(voor het enkel glas gewoon een dubbel glas plaatje bestellen, is nu ook weer niet echt duur te noemen.
en er zelf even in zetten, het kattenluik? geen idee. ben allergisch voor die lieve beesten.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:54

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Folie op het glas doet denk ik meer tegen de zoninstraling dan tegen de kou. In ons bedrijfspand is het trapportaal aan een kant volledig van enkel glas voorzien, 4 meter breed, 10 meter hoog. Daar is folie opgeplakt en in de zomer merkte je dat het koeler was. Maar nu in de winter is het nog altijd steenkoud.
Het werkt dus alleen tegen kortegolfstraling (licht) en niet tegen langegolfstraling (warmte).

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

!null schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:46:
Is inderdaad niet simpel en efficient, en ik vind het al helemaal een rampzalig plan voor auto's.
Re P2G:
P2G gaat in de toekomst niet alleen om auto's van energie voorzien maar ook om op momenten van veel duurzame energie opwek een buffer te maken voor tijden dat er minder beschikbaar is en een deel fossiel gas te vervangen, met het gasnet als buffer. Zoals Jeroen terecht opmerkt laten echte situaties waar duurzame energie over is nog wel even op zich wachten maar het is natuurlijk geen slecht idee om tegen die tijd al wat ervaring te hebben met deze techniek. Daarnaast speelt er nog een economisch plaatje: als de stroom op momenten goedkoop genoeg is (nu nog vooral veroorzaakt door must-run installaties) dan kan zo'n P2G installatie ook rendabel zijn.

Re waterstof:
Op plekken waar het geen gevaar vormt voor de volksgezondheid zou je ook voor ammonium kunnen kiezen i.p.v. waterstof, je hebt daarbij niet de noodzaak van de compressie/opslag van waterstof wat efficienter is.

Re autoaccu's voor grid balancing:
Mijn gevoel zegt ook dat dit zonde is voor je mobiele batterij en dat een tweedehands autobatterij veel slimmer is. Maar voor een nuttige bijdrage aan de gridstabiliteit is het niet nodig dat een autoaccu compleet ontladen wordt. Het op de juiste momenten gedistribueerd door meerdere auto's kunnen leveren van enkele kW vermogen per wagen gedurende een paar minuten zou het grid al enorm kunnen helpen en daarvan is de slijtage eigenlijk niet meetbaar.

[ Voor 61% gewijzigd door styno op 03-02-2015 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
liquid_ice schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:27:
Mijn LPG autootje verbruikt 6cent aan brandstof per KM (en 19 cent aan overige kosten, nog veel afschrijving). Maar ik hoop echt dat mijn volgende auto op elektra goedkoper gaat kunnen zijn.
Ik zou daar voorlopig niet op rekenen, zeker niet als particulier die niet kan meesnoepen uit de subsidieruif. En de kosten zijn heel anders verdeeld; een groot deel van de totale kosten per km zijn vaste kosten (vnl. afschrijving van auto en accu) en slechts een klein deel is variabele kosten.
styno schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:48:
Daarnaast speelt er nog een economisch plaatje: als de stroom op momenten goedkoop genoeg is (nu nog vooral veroorzaakt door must-run installaties) dan kan zo'n P2G installatie ook rendabel zijn.
...waarmee je dus aardgas (in NL) om gaat zetten in elektriciteit en vervolgens die elektriciteit weer in gas. Dat klinkt niet bijster efficiënt ;) (maar het kan inderdaad een leuke vingeroefening zijn voor de verre toekomst)
Re waterstof:
Op plekken waar het geen gevaar vormt voor de volksgezondheid zou je ook voor ammonium kunnen kiezen i.p.v. waterstof, je hebt daarbij niet de noodzaak van de compressie/opslag van waterstof wat efficienter is.
Hmmm da's interessant. Vanavond maar eens inlezen. Wel waterstof nodig als input, dus in ieder geval gedeeltelijk dezelfde nadelen als waterstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 10:08:
...waarmee je dus aardgas (in NL) om gaat zetten in elektriciteit en vervolgens die elektriciteit weer in gas. Dat klinkt niet bijster efficiënt ;) (maar het kan inderdaad een leuke vingeroefening zijn voor de verre toekomst)
Dat is dat waar maar vergeet niet dat het aandeel kolen, gas, wind etc. niet altijd constant is en dit gaat meestal om momenten dat het aandeel duurzaam even hoog is. ;-)
Hmmm da's interessant. Vanavond maar eens inlezen. Wel waterstof nodig als input, dus in ieder geval gedeeltelijk dezelfde nadelen als waterstof.
Ja, het is gebaseerd op waterstof als grondstof. Ik heb wel eens gedacht aan een toepassing voor wind op zee. Door de pieken van de opbrengst te scheren en tegelijkertijd de dalen van de opbrengst op te vullen met ammonium kan zo'n windpark zich als een baseload centrale gedragen (en andere griddiensten leveren) en kun je de verbinding met het vaste land en transformatorstation kleiner (dus goedkoper) uitvoeren. Maar hoe het economische plaatje eruit ziet: geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:58
Ik kwam zonet een interessant rapport over energieopslag tegen, gemaakt door mensen van de Hanzehogeschool Groningen. Ze vergelijken verschillende systemen voor energy-storage:

http://www.energiebusines...-energie-opslag-systemen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B86vWsBIIAAZguk.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-08 12:57
Maasluip schreef op dinsdag 03 februari 2015 @ 09:43:
Folie op het glas doet denk ik meer tegen de zoninstraling dan tegen de kou. In ons bedrijfspand is het trapportaal aan een kant volledig van enkel glas voorzien, 4 meter breed, 10 meter hoog. Daar is folie opgeplakt en in de zomer merkte je dat het koeler was. Maar nu in de winter is het nog altijd steenkoud.
Het werkt dus alleen tegen kortegolfstraling (licht) en niet tegen langegolfstraling (warmte).
Ik heb die krimpfolie toen op het kozijn geplakt.
Eerst even ramen wassen, kokertje met vochtvreters neergezet en dichtplakken die handel.
Door de dikke lucht spouw zou het beter moeten isoleren dan dubbelglas.

Heb het vorig jaar een keer uitgerekend, zal even zoeken of ik het excel bestand nog kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, de brief van De overheid lag gisteren in de brievenbus.
Een dikke vette ronde G!

In meerkleurendruk, met vette letters en een uitroepteken aan het einde.

Jammer voor al die bomen en de milieuschade.

Die gaat richting "permanent archief".
Dikke fail van de overheid, alweer...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.polderpv.nl/As...015/SDE2015_kolenshit.gif

niet op de link klikken want dan komt je maagzuur omhoog, terwijl je broek(of rok) afzakt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Allemaal onderdeel van het energie-akoord he, mede ondertekend door de milieu-organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:11:
http://www.polderpv.nl/As...015/SDE2015_kolenshit.gif

niet op de link klikken want dan komt je maagzuur omhoog, terwijl je broek(of rok) afzakt.
Sh*t heb ik er toch op geklikt ...... BRRRR

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

En vervanging van windturbines. In de populaire pers: subsidie om niet-afgeschreven windturbines af te breken en er nieuwe voor in de plaats te zetten.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Maasluip schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 16:50:
En vervanging van windturbines. In de populaire pers: subsidie om niet-afgeschreven windturbines af te breken en er nieuwe voor in de plaats te zetten.
:(
Dat heeft meerwind.nl ook gedaan.... en de oude molen verkocht, wordt weer opgeknapt en gaat in Ierland verder zijn werk doen, geen probleem toch? Daar hebben ze meer ruimte en hogere bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, okee, dat is misschien nog te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik denk niet dat windmolens die nog te gebruiken zijn op de schroothoop belanden. Zolang ze nog wat opbrengen worden ze ge-refurbished en weer door verkocht en geplaatst waar ze zelfs beter op hun plaats zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En dan nog... zelfs al worden windturbines "te vroeg" vervangen, en zelfs al "kost" dat subsidie, met auto's doen we precies hetzelfde, en die worden ook gesubsidieerd. En dat is geen enkel probleem "omdat dat dat nou eenmaal zo gaat"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

" geachte heer kamp, wat vind u van het omsmelten van windmolens bij aldel op kolenstroom onder het sde regime ? "
"dat kan alleen als de houten tuinset van maassluip en teacher als bijfik word toegpast"
yes ! samen gaan we voor duurzaam en we gaan keihard, maar wel achteruit.
maar indien een nieuwe meter word toegepast is het gelukkig nog wel slim

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2015 19:57 . Reden: en groen halen we uit een pot verf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
JeroenH schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 17:23:
En dan nog... zelfs al worden windturbines "te vroeg" vervangen, en zelfs al "kost" dat subsidie, met auto's doen we precies hetzelfde, en die worden ook gesubsidieerd. En dat is geen enkel probleem "omdat dat dat nou eenmaal zo gaat"?
Maar een auto is een product. Je koopt een nieuwe auto omdat deze mooier/luxer is, een windmolen daarentegen hoeft niet vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 16:28
Ik vind de nieuwe molens mooier en er zit een lift in, dus luxer zijn ze ook!

* kockie rijdt in de groenste auto die er bestaat... Een opel astra uit '96.... Over luxe en mooi gesproken ;) :) }:O

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

D-TECH schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:58:
[...]
Maar een auto is een product. Je koopt een nieuwe auto omdat deze mooier/luxer is, een windmolen daarentegen hoeft niet vervangen te worden.
Uhh... Je koopt een nieuwe auto omdat de oude stuk/op/versleten is? Toch niet om bovenstaande reden mag ik hopen. Want dan hebben we nog een lange weg te gaan, voordat Nederland duurzamer is en het ministerie van asfalt is opgedoekt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
ericplan schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:24:
[...]

Uhh... Je koopt een nieuwe auto omdat de oude stuk/op/versleten is? Toch niet om bovenstaande reden mag ik hopen. Want dan hebben we nog een lange weg te gaan, voordat Nederland duurzamer is en het ministerie van asfalt is opgedoekt.
Heb het hier over de gemiddelde Nederlander (denk ik). En ja, we hebben nog een lange weg te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De gemiddelde Nederlander koopt nooit een nieuwe auto. Die blijft zijn leven lang tweede/derdehands rijden. Tweakers zijn geen goede doorsnede van Nederlanders ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 04-02-2015 21:04 . Reden: iets neutraler ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nieuwe auto's worden voornamelijk gekocht door lease maatschappijen, of particulieren die een kleine wagen kopen zoals een Aygo of een Up. Dat vormt het leeuwendeel, en in die zin hebben de strenge belastingmaatregelen op het wagenpark groener te maken, wel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

D-TECH schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:43:
[...]
Heb het hier over de gemiddelde Nederlander (denk ik). En ja, we hebben nog een lange weg te gaan.
Ik weet het, ik ben niet gemiddeld. Geen auto, hypotheek afgelost (causaal verband? >:) ) Woont plezierig in de grote stad en wil nog niet dood gevonden worden in een VINEX-wijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hee ik woon in de grote stad en in een VINEX-wijk, nu ben ik in de war, moet ik me nou aangesproken voelen of niet? :D En ik wil sowieso niet dood gevonden worden haha
Ik heb overigens twee auto's, die bij elkaar geen drol waard zijn. En ik wil naar elektrisch rijden (hatchbackje). Maar nu even niet.
Hypotheek is nu op ~50%, en dan moet ik nog 30 worden. Dus geef me nog wat tijd en dat wordt 0% >:)

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 04-02-2015 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Gezien het bijna 4 uur 's nachts is moet ik OF slapen OF in de kroeg zitten.
Gezien ik niet slaap, post ik maar wat ik deze kroeg ;)

Ik heb zitten denken over hoe je erachter kan komen wat de besparing is tussen het ene en het andere glas type (dubbel vs HR). Hier heb ik een excel sheet van zitten maken.
Dit heeft te maken met de buiten temperatuur, de U-waarde, het oppervlakte en de gewenstte binnen temperatuur en het stookgedrag.

De U-waarde heb ik van Wikipedia afgeplukt:
* single glazed windows, allowing for frames: 4.5 W/m²·K;
* double glazed windows, allowing for frames: 3.3 W/m²·K;
* double glazed windows with advanced coatings: 2.2 W/m²·K;
* double glazed windows with advanced coatings and frames: 1.2 W/m²·K;
* triple glazed windows, allowing for frames: 1.8 W/m²·K;[citation needed]
* triple glazed windows, with advanced coatings and frames: 0.8 W/m²·K;

Vanuit de KNMI gegevens (1-jan 2000 t/m 31-dec-2014) heb ik een 'gemiddelde' dag bepaald. Gemiddeld is de laagste temperatuur 6,15 graden (02:00) en de hoogste temp 15,1 graad (14:00). Voor het gemak heb ik een lineareovergang gemaakt, gezien het toch gemiddeld is leek me dat wel ok.

Voor een bepaald huis heb ik maar even 10M2 aan glas genomen

Ik ben uitgegaan van een gewenstte binnen temp. van 20 graden, waarbij er door de weeks overdag niemand thuis is en in het weekend wel. Voor de door de weekse nachten heb ik een temperatuur verloop genomen van 20 graden (om 21:00) naar 16 graden (om 14:00). Voor de weekenden van 20 graden (om 21:00) naar 17 graden (om 8:00)

Uit de KNMI gegevens heb ik elke dag met een gemiddelde temp <=16 graden als 'stookdag' opgegeven.

Zo kon ik het verlies door het glas per dag (gemiddeld) berekenen (3,82KWH). Ik had 280 stookdagen en kom daarmee op 1071KWH => 3856Mj => 121M2 ofwel 80 euro besparing tussen dubbelglas (U3,3) en HR++ (U1,2)

Wat denken jullie hiervan?
(Behalve dat ik had moeten slapen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
ericplan schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 21:25:
Geen auto, hypotheek afgelost (causaal verband? >:) )
Zeker wel. De € 351 per maand die ik in de Prius kieper kan niet in de hypotheek. Maar: ik heb minder gereden dan ik dacht, dus vanaf eind deze maand kan dat bedrag wat omlaag. Gemiddeld wel minder zuinig gereden dan ik dacht door korte ritjes - ziekenhuis is 6 km. You win some, you lose some.
Woont plezierig in de grote stad en wil nog niet dood gevonden worden in een VINEX-wijk.
Ik wil voorlopig sowieso niet dood gevonden worden ;) en in een gemiddelde VINEX-wijk heb je dan weer wel weer een kleinere kans op beschermd stadsgezicht. En als het dichtbij een treinstation is, en geen stadsverwarming heeft, mwah, dan wil ik het best serieus overwegen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:19

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

liquid_ice schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 04:19:

Ik heb zitten denken over hoe je erachter kan komen wat de besparing is tussen het ene en het andere glas type (dubbel vs HR). Hier heb ik een excel sheet van zitten maken.
Dit heeft te maken met de buiten temperatuur, de U-waarde, het oppervlakte en de gewenstte binnen temperatuur en het stookgedrag.

De U-waarde heb ik van Wikipedia afgeplukt:
* single glazed windows, allowing for frames: 4.5 W/m²·K;
* double glazed windows, allowing for frames: 3.3 W/m²·K;
* double glazed windows with advanced coatings: 2.2 W/m²·K;
* double glazed windows with advanced coatings and frames: 1.2 W/m²·K;
* triple glazed windows, allowing for frames: 1.8 W/m²·K;[citation needed]
* triple glazed windows, with advanced coatings and frames: 0.8 W/m²·K;

Vanuit de KNMI gegevens (1-jan 2000 t/m 31-dec-2014) heb ik een 'gemiddelde' dag bepaald. Gemiddeld is de laagste temperatuur 6,15 graden (02:00) en de hoogste temp 15,1 graad (14:00). Voor het gemak heb ik een lineareovergang gemaakt, gezien het toch gemiddeld is leek me dat wel ok.

Voor een bepaald huis heb ik maar even 10M2 aan glas genomen

Ik ben uitgegaan van een gewenstte binnen temp. van 20 graden, waarbij er door de weeks overdag niemand thuis is en in het weekend wel. Voor de door de weekse nachten heb ik een temperatuur verloop genomen van 20 graden (om 21:00) naar 16 graden (om 14:00). Voor de weekenden van 20 graden (om 21:00) naar 17 graden (om 8:00)

Uit de KNMI gegevens heb ik elke dag met een gemiddelde temp <=16 graden als 'stookdag' opgegeven.

Zo kon ik het verlies door het glas per dag (gemiddeld) berekenen (3,82KWH). Ik had 280 stookdagen en kom daarmee op 1071KWH => 3856Mj => 121M2 ofwel 80 euro besparing tussen dubbelglas (U3,3) en HR++ (U1,2)
Interessant, ik heb afgelopen week een nagenoeg identieke Excelsheet gemaakt. Onze kozijnen op de 1e en 2e verdieping zijn aan vervanging toe en de vraag was welk glas het beste zou zijn. Keuze bij ons zou HR++, Triple glas, of Triple glas met Krypton vulling en folies zijn.

Conclusie is dat Triple glas leuk is maar erg duur. ( 400 euro meerprijs op normaal triple glas en 1200 euro met krypton vulling ). Dat staat in geen verhouding tot de verwachte besparing. En ook de winst per m2 oppervlak in energieverlies valt me eerlijk gezegd nog wat tegen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Aan de ene kant geloof ik wel dat je de berekening zo kan maken, aan de andere kant zal er meer meespelen. Zo hoef ik ook op deze koude dagen soms niet te stoken, vanwege de grote schuifpui met triple-glas en coating.
Neem een dag als gister, s'ochtends een beetje verwarming (door minimale terugval in de nacht), en vanaf het moment dat de zon komt is er gisteren geen verwarming meer aangeweest.
Dat is ook winst in de vorm van dat mijn CV ketel niet hoeft staan te pendelen om 0,5 graad te compenseren enzo.

Maar zeker voor bestaand huis 1e verdieping of hoger kan ik me voorstellen dat het niet uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Kijk eens aan, Stedin gaat een slim elektriciteitsnet aanleggen in de Drechtsteden. Nu kunnen we eindelijk onze zonnestroom terug leveren, want het net wordt geschikt voor tweerichtingsverkeer (volgens mij is deze journalist echt de weg kwijt).

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/qn2xz4.jpg

Hier een wat betere beschrijving van het project en de doelstellingen.

http://dordtcentraal.nl/a...uw-elektriciteitsnetwerk/

[ Voor 21% gewijzigd door drielp op 05-02-2015 09:33 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja, ik heb daar al eerder van gehoord. Oud koper, waar al decennia stroom in één richting over loopt, kan maar heel beperkt stroom in de andere richting vervoeren. Dit komt doordat de koperatomen zich naar de heersende stroomrichting hebben gezet. De netbeheerders hebben de keus: hele dure koperatoomrichtmachines aanschaffen en klanten opzadelen met langdurige stroomonderbrekingen, of de kabels vervangen door moderne kabels die wel stroom in twee richtingen kunnen vervoeren. Ze kiezen hier dus voor het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:49
lol _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
drielp schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 09:27:
Kijk eens aan, Stedin gaat een slim elektriciteitsnet aanleggen in de Drechtsteden. Nu kunnen we eindelijk onze zonnestroom terug leveren, want het net wordt geschikt voor tweerichtingsverkeer (volgens mij is deze journalist echt de weg kwijt).

[afbeelding]

Hier een wat betere beschrijving van het project en de doelstellingen.

http://dordtcentraal.nl/a...uw-elektriciteitsnetwerk/
Ik zie dat 3 stations worden vervangen door 1.
Hoe zit het tegenwoordig met de 'magnetische straling' van dergelijke stations?
Ik ben persoonlijk nog steeds geen fan van onder een hoogspanningsmast gaan wonen, maar naast zo'n installatie zal je ook wel wat last van ELF hebben, of is dat meer ALF (=broodje aap)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
mkleinman schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:41:
[...]
Interessant, ik heb afgelopen week een nagenoeg identieke Excelsheet gemaakt. Onze kozijnen op de 1e en 2e verdieping zijn aan vervanging toe en de vraag was welk glas het beste zou zijn. Keuze bij ons zou HR++, Triple glas, of Triple glas met Krypton vulling en folies zijn.

Conclusie is dat Triple glas leuk is maar erg duur. ( 400 euro meerprijs op normaal triple glas en 1200 euro met krypton vulling ). Dat staat in geen verhouding tot de verwachte besparing. En ook de winst per m2 oppervlak in energieverlies valt me eerlijk gezegd nog wat tegen.
Had me die vannacht toegestuurd, dat had mij werk gescheeld, haha.

@!null: Ondanks dat jij niet hebt hoeven stoken had je raam waarschijnlijk nog steeds z'n verlies (al is dat bij het triple glas van jou niet zo veel). Dat verlies werd gecompenseerd door de zon zoals je schrijft.
Ook als je buren hebt die veel en hoog stoken krijg je 'gratis' energie, maar dit veranderd niks aan het verlies van het raam.

Wat wel veranderd is het aantal stookdagen. Een vrijstaand (slecht geïsoleerd) huis met de thermostaat op 20 zal ELKE dag dat de buiten temperatuur lager is dan 20 moeten stoken.
Hoe realistische je het aantal stookdagen voor JOU situatie kan nemen, hoe exacter de uitkomst.

Er zijn nog 2 aspecten die ik me realiseerde:
1) Eigenlijk is mijn sheet pas eerlijk PER raam. Een slaapkamer heeft vaak een lagere temp dan de huiskamer en dus een andere uitkomst.
2) Hoe beter de rest is geïsoleerd, hoe langer dat het warm blijft ('s nachts) en hoe groter de DeltaT is. Dat betekent meer verlies door het raam. Dus hoe beter de rest is geïsoleerd, hoe sneller HR+++++ ramen zichzelf terug verdienen ;) MAAR door betere isolatie heb je weer minder stookdagen, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik bedoelde meer, als je net over de grens bent dat de CV dus niet hoeft te stoken, bespaar je jezelf dus ook wat verlies door de inefficiente ketel (mijn CV+thermostaat is gewoon best wel inefficient om middels vloerverwarming het op temperatuur te houden) Dus er is meer dan alleen Wh verlies e.d.

Maar het blijft gewoon lastig, en in bestaande bouw denk ik ook lastig terug te verdienen. In nieuwbouw zou het mijn inziens gewoon verplicht moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar ik ook wel geïnteresseerd in ben: wat doet een luxaflex en gordijnen voor de isolatie? Ik heb voor mijn kamerraam een plissé luxaflex en een flink zwaar gordijn. Het gordijn gebruik ik in de winter niet omdat het voor de radiator hangt, maar misschien helpt het als ik het 's nachts dicht doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:17
TheGhostInc schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 10:47:
[...]

Ik zie dat 3 stations worden vervangen door 1.
Hoe zit het tegenwoordig met de 'magnetische straling' van dergelijke stations?
Ik ben persoonlijk nog steeds geen fan van onder een hoogspanningsmast gaan wonen, maar naast zo'n installatie zal je ook wel wat last van ELF hebben, of is dat meer ALF (=broodje aap)?
de grap is vaak ook dat mensen denken dat hoogspanning veel problemen geeft. Echter, het gaat juist om de stroom die er door loopt. En bij een lagere spanning ga je meer stroom hebben bij hetzelfde vermogen. Middenspanningsruimtes in de stad (van MS naar LS) zijn minstens zo interessant. Zeker in een gebouw waar mensen leven/wonen aan de andere zijde van de muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maasluip schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:32:
Waar ik ook wel geïnteresseerd in ben: wat doet een luxaflex en gordijnen voor de isolatie? Ik heb voor mijn kamerraam een plissé luxaflex en een flink zwaar gordijn. Het gordijn gebruik ik in de winter niet omdat het voor de radiator hangt, maar misschien helpt het als ik het 's nachts dicht doe.
Dikke gordijnen helpen zeker. Wij stopten ze altijd achter de radiator in ons oude apartement met enkel glas.
Gevoelsmatig helpt het nog steeds, zelfs bij ons triple glas (al zal het veel minder zijn).
Als er snachts niet gestookt wordt zou ik ze er zeker voor hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

D-TECH schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 19:58:
[...]

Nieuwere turbines hebben:
- betere regelingen (en communicatiemiddelen voor reactief- en preventief onderhoud) waardoor de beschikbaarheid hoger wordt.
- betere en verstelbare bladen voor een hogere opbrengst, ook bij lage of juist zeer hoge windsnelheden.
- grotere verhouding rotor/generator waardoor de turbine meer op vol vermogen draait (40-50% capaciteitsfactor is nu in de praktijk haalbaar).
- vaak een hogere ashoogte en dus betere windcondities
- deels of gehele elektronische gridkoppeling met de daarbij horende (optionele) griddiensten als frequentie/voltage regeling, reactief vermogen en black-start.

Nee, ook in de windturbine techniek staat men niet stil. :)

Edit:
In Duitsland is het afgelopen jaar 354 MW (544 turbines) vervangen door nieuw (repowering) met een totaal van 1148 MW (413 turbines).

[ Voor 7% gewijzigd door styno op 05-02-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
GENETX schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 11:34:
[...]

de grap is vaak ook dat mensen denken dat hoogspanning veel problemen geeft. Echter, het gaat juist om de stroom die er door loopt. En bij een lagere spanning ga je meer stroom hebben bij hetzelfde vermogen. Middenspanningsruimtes in de stad (van MS naar LS) zijn minstens zo interessant. Zeker in een gebouw waar mensen leven/wonen aan de andere zijde van de muur...
Exact, volgens mij verdrievoudigen ze in deze situatie de stroom, dus wil je liever niet naast deze wonen, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Volgens mij viel de sterkte van het veld ook nog wel mee. Ik kan zo snel helaas geen informatie vinden op het internet. Heb er ooit wat over gezien bij een van onze netbeheerders, maar dat kan best een bedrijfsgeheim zijn. Dus kan helaas niet meer loslaten dan wat algemene natuurkundige kennis die wel via Wikipedia verkrijgbaar is.

Edit:
Meer dan dit niet zo interessante stukje kan ik helaas niet terugvinden:
Liander krijgt bij de (ver)bouw van assets veel vragen van
instanties en burgers over geluid, trillingen, veiligheid en
elektromagnetische (EM) velden. Naar de effecten van EM
velden wordt veel extern onderzoek gedaan. Liander volgt
deze onderzoeken op de voet. Hoewel de normering zich
toespitst op HS-lijnen, waarbij aan de grens van de zakelijk
rechtstrook 100 µT voor bestaande lijnen en 0.4 µT voor nieuwe
lijnen wordt gehanteerd, krijgt Liander ook veel vragen over
de magneetvelden rond transformatorhuisjes en dergelijke.
Aangezien het bij nieuwe opstellingen goed mogelijk is het
magneetveld buiten het huisje of buiten de ruimte drastisch
te beperken, hanteert Liander bij nieuwe installaties het
uitgangspunt het ontwerp te optimaliseren voor zo laag
mogelijke magnetische velden, waardoor deze ver onder 100 µT
uitkomen en vaak dicht bij 0.4 µT.
Bron: https://www.liander.nl/si...nt-elektriciteit-2013.PDF

[ Voor 81% gewijzigd door GENETX op 05-02-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Die term heb ik eens even opgezocht omdat ik wel dacht ik wist het betekende, maar de details niet wist. Black start is dus de term voor het starten van een generator (elektriciteitsproducent) zonder dat die aanvoer van elektriciteit nodig heeft voor het starten van pompen, blowers, computers, etc. Lang niet alle centrales hebben dat omdat er tijdelijk nogal veel energie nodig is. Best goed wikipedia artikel hier.

Windturbines zijn daar niet geschikt voor omdat je niet 100% op kunt rekenen:
Not all generating plants are suitable for black-start capability. Wind turbines are not suitable for black start because wind may not be available when needed.
Zomaar een filmpje van wat spectaculaire mishaps met elektriciteit:

Voor de mensen die bang zijn voor waterstof ;)

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 05-02-2015 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Oeh, mooie vlambogen :D

Daar gaat iets mis met de beveiliging... Normaliter wordt die vlamboog ook gestopt bij de nuldoorgang van de wisselspanning. Die heb je vast ook zelf wel eens gezien bij het lostrekken van een stekker bij een apparaat dat nog aan staat ;)

[ Voor 84% gewijzigd door GENETX op 05-02-2015 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

JeroenH schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:24:
[...]

Die term heb ik eens even opgezocht omdat ik wel dacht ik wist het betekende, maar de details niet wist. Black start is dus de term voor het starten van een generator (elektriciteitsproducent) zonder dat die aanvoer van elektriciteit nodig heeft voor het starten van pompen, blowers, computers, etc. Lang niet alle centrales hebben dat omdat er tijdelijk nogal veel energie nodig is. Best goed wikipedia artikel hier.

Windturbines zijn daar niet geschikt voor omdat je niet 100% op kunt rekenen:

[...]
Rare redenatie. Zo zou je ook kunnen zeggen dat kolen/gas/dieselcentrales niet geschikt zijn voor black-start omdat je er niet 100% op kunt vertrouwen dat er genoeg kolen, gas of diesel beschikbaar is.

Windturbines zijn er in principe wel degelijk geschikt voor want, gegeven dat de installatie voorzien is van noodzakelijke uitrusting,: Draai op batterijen/generator de nacelle in de wind, start de control en inverter electronica op en je kunt een grid gaan voeden. Turbines (of farms) uitgerust met een VSC (voltage source converter) kunnen bijvoorbeeld ook HVDC lijnen van voeding voorzien waarmee de HVDC weer erachter liggende grids kan starten.

De inverter electronica is juist een uitstekende basis om de cruciale grid-diensten te leveren die nodig zijn om een black-start te doorlopen, aldus Fraunhofer.

Dat dit wellicht niet op elk gewenst moment kan klopt uiteraard maar doet niks af aan de mogelijkheid (gegeven bijbehorende uitrusting). De Fraunhofer studie hierboven stelt als oplossing voor de beschikbaarheid een VPP (virtual power plant) bestaande uit diverse varierende energiebronnen als wind, pv, biomassa en hydro voor.

Edit: Wikipedia gaat hier de mist in. Het document dat als bron aangehaald wordt zegt helemaal niet dat windturbines niet geschikt zijn voor black-start. Sterker nog, het erkent dat moderne windturbines geschikt zijn voor het leveren van griddiensten en dat het gebruik daarvan in de toekomst belangrijker wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door styno op 05-02-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De energiemix moet inderdaad op orde zijn. Al ben ik zelf niet zo heel erg geïnteresseerd in black-start. Interessanter is om dergelijke microgrids, die gezamenlijk ook als VPP kunnen werken, ook in islanded mode te kunnen zetten. Bij een probleem op een hoger niveau in het transmissie en/of distributienetwerk kan zo'n microgrid dan doorgaan (eventueel met wat verlies van QoS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Black start is inderdaad niet bijster interessant, totdat het een keer nodig is ;) Wat gelukkig maar heel zeldzaam is.

Veel interessanter zijn de QoS griddiensten als voltage/frequency control en voltage kwaliteit d.m.v. active en reactive power in combinatie met FRT (fault-ride-through). Al die eigenschappen die nuttig zijn om hoge wind- en PV aandelen in het grid op te nemen heb je ook nodig voor microgrids.

Inverters van wind- en PV i.c.m. gedistribueerde regelelectronica en software zijn daar ideaal voor. Regelgeving beweegt zich ook langzaam die kant op, zodat bijv. het "50.2 Hz probleem" opgelost wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door styno op 05-02-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Op die laatste heb ik nog een leuk stukje onderzoek gezien:
http://www.energieinforma...ation_Hermanns_EI2012.pdf

Dat is één van de presentaties. Maar in het kort: hetzelfde idee als in vele draadloze standaarden: Backoff timers gebruiken en aan de hand van de netfrequentie aftasten wat de toestand van het netwerk is. Hoge frequentie, veel opwek, langere backoff time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:21:
[...]

Zeker wel. De € 351 per maand die ik in de Prius kieper kan niet in de hypotheek. Maar: ik heb minder gereden dan ik dacht, dus vanaf eind deze maand kan dat bedrag wat omlaag. Gemiddeld wel minder zuinig gereden dan ik dacht door korte ritjes - ziekenhuis is 6 km. You win some, you lose some.

[...]

Ik wil voorlopig sowieso niet dood gevonden worden ;) en in een gemiddelde VINEX-wijk heb je dan weer wel weer een kleinere kans op beschermd stadsgezicht. En als het dichtbij een treinstation is, en geen stadsverwarming heeft, mwah, dan wil ik het best serieus overwegen hoor.
Hoeveel?! :o Je bent wel gelijk flink aan het rijden geslagen na aanschaf ;)

Het begint hier weer serieus te kriebelen om de eend te elektrificeren.

[ Voor 4% gewijzigd door Erasmo op 05-02-2015 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik denk dat ik eind februari (da's één jaar na aanschaf) rond de 8500 km gereden zal hebben. Ik had in mijn schattingen en berekeningen vooraf gerekend op 10000. Ik moet wel zeggen dat we niet op vakantie zijn geweest dit jaar.
styno schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:46:
Edit: Wikipedia gaat hier de mist in.
Oké, zo zie je maar weer, oppassen met wikipedia :)

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 05-02-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:23:
Ik denk dat ik eind februari (da's één jaar na aanschaf) rond de 8500 km gereden zal hebben. Ik had in mijn schattingen en berekeningen vooraf gerekend op 10000. Ik moet wel zeggen dat we niet op vakantie zijn geweest dit jaar.

[...]

Zonder op de man te willen spelen, had jij die auto niet alleen aangeschaft voor spoedritjes richting ziekenhuis? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oorspronkelijk post geheel gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
JeroenH schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 17:23:

[...]

goed bezig, mijn grotendeels woon-werkverkeer is vanaf oktober 2014 tot begin feb 2015 reeds 10.000 km... :(

....maar dan wel weer de hele week gratis kunnen laden op het werk (parkeerabonnement 20 eur p mnd in centrum 040 )

[ Voor 10% gewijzigd door NielsTn op 05-02-2015 17:42 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik heb m'n treinabo de deur uit gedaan en fiets 2 a 3 keer per week A'dam-Overveen. Houd je jong, zeggen ze.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik loop de laatste negen maanden vrijwel alles, naar het station, naar de supermarkt, naar het centrum, naar ouders/schoonouders, naar kinderopvang, etc. etc. (een groot gedeelte dus met de tweeling) Zo maak ik nogal wat wandelkilometers in de week. Ik vind dat leuk, het voelt niet alleen lekker, maar je houdt veel meer contact met je omgeving dan in de auto of zelfs op de fiets.

En re: auto: ik hoop ooit weer van het ding af te geraken. Maar ik ben moe, doodmoe, de afgelopen anderhalf jaar (zeker de eerste helft daarvan) waren goed kut, en we zijn er nog lang niet.

Baal ik dat ik een auto heb? Ja, absoluut. Baal ik dat ik mijn motto "leading by example" niet waar kan maken? Ja, nog veel meer. Maar duurzaamheid is flink wat treden op de belangrijkheidsladder gedaald. Het is niet anders, de koek is even op. Nieuwe koek maken zal wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ericplan schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 18:51:
Ik heb m'n treinabo de deur uit gedaan en fiets 2 a 3 keer per week A'dam-Overveen. Houd je jong, zeggen ze.
Ik zou ook naar m'n werk willen fietsen maar met 35km toch even iets te ver. Weet niet in welke buurt je woont, maar is nog best een endje naar Overveen. Wel op het randje van wat ik zou overwegen om te fietsen.

Wel is het zo dat als de Noord-Zuid lijn af is, ik waarschijnlijk de auto laat staan voor het woon-werk verkeer.
Scheelt weer, hoef ik ook geen elektrische auto te kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 24-09 22:51

MieJuul

3970Wp

JeroenH schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 14:24:
[...]

Zomaar een filmpje van wat spectaculaire mishaps met elektriciteit:
Mieters, wat een grote vuurbal jonguh, op 1 minuut!
Iemand een idee wat daar gebeurd?
Ik zie iets van een blusinstallatie.
Icm electriciteit geeft waterstof, heel veel waterstof?!

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Pagina: 1 ... 74 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.