De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.734 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:47:
[...]
Ik zou ook naar m'n werk willen fietsen maar met 35km toch even iets te ver. Weet niet in welke buurt je woont, maar is nog best een endje naar Overveen. Wel op het randje van wat ik zou overwegen om te fietsen.
Dicht bij Haarlemmerplein, duik zo het Westerpark in. Verder langs de http://www.g200.nl. Goede 22 km. enkele reis. Uur fietsen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

#zwerfie

Hier in de kroeg ook even aandacht voor de eerste verjaardag :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-09 23:13

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

hjs schreef op vrijdag 06 februari 2015 @ 13:06:
#zwerfie

Hier in de kroeg ook even aandacht voor de eerste verjaardag :+
Goed dat je dit onder de aandacht brengt. De hoeveelheid rommel in bermen en natuur is gigantisch. Soms, als ik een beetje aan het rondtoeren ben met de MTB in het bos, dan doe ik ook wel eens spontaan aan zwerfvuil opruimen. Maar als je dan eenmaal begonnen bent heb je in no time je handen, rugpanden en plastic zakjes vol met troep.

En dan moet je met al die rommel het hele eind weer naar huis want prullenbakken zijn in het buitengebied zeldzaam. Gelukkig mag ik de bende wel eens bij een omwonende in de container mieteren.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:53
Ja, inderdaad. Zelfs in de stad gooien mensen dingen op straat. Niet om mezelf op mijn borst te slaan (eerder mijn ouders), maar het zou niet in me opkomen om iets zomaar weg te gooien. We wonen in Nederland, een prullenbak is nooit heel ver weg.

Vorige week nog reed er een scooter voor me, en een meisje wat achterop zat dronk een milkshake. Net nadat ze me ingehaald hadden is ze kennelijk klaar en gooit het zo op de stoep, terwijl 50m verderop, prima zichtbaar, een prullenbak stond. WTF? Ik ben maar ff gestopt en heb het in de prullenbak gedaan. Wel leuk: terwijl ik dat deed toetert er een automobilist naar me die het kennelijk gezien had. Hij wijst in de richting van de scooter, draait zijn wijsvinger naast zijn hoofd ("die is gek"), wijst op mij en steekt zijn duim omhoog. Da's dan toch weer leuk :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-09 16:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, net weer thuis van een grote energiebeurs in Volendam waar ik op een stand gestaan heb namens ODE. Vanmiddag met een man aan de praat geraakt die in een monumentaal pand woont daar in de buurt, die niets, maar dan ook niets mag aanpassen aan de woning. Gevolg? Een energierekening van 500 euro in de maand, waaronder 6000m3 gas. Deze woning heeft om en nabij de inhoud van 250m3.

Deze man wilde graag dubbel glas, dat mocht niet vanwege de afstandhouder. Hij wilde zonnepanelen, dat mocht ook niet. Hij wilde voorzetramen, mocht ook niet. De man had er niet om gevraagd om in een monumentaal pand te gaan wonen. Dit is het later geworden.

Ik vind dit oprecht niet kunnen. Dat je het huis niet pimpelpaars met witte stippen mag verven snap ik. Maar dat je geen hedendaagse technieken mag toepassen om het huis aan te passen en te verbeteren vind ik niet kunnen. Hetzelfde met beschermd stadsgezicht.

Wat nu als straks het gas 2 euro per m3 is? Moeten die mensen dan maar 1200 euro per maand gaan betalen omdat de gemeente nog steeds vind dat het een monument is? Zullen ze leuk vinden in Groningen!

Alles veranderd om ons heen elke dag. Sterker nog. De enige constante in ons leven is verandering. En dan woon je in een tochtig hol die je niet mag verbeteren omdat iemand anders vind dat het een monument is.

Dat moest ik ff kwijt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn nieuwe auto voor de deur mag natuurlijk wel, onder de led lantaarnpaal
in het oude centrum van alkmaar zijn pv panelen inmiddels wel vrij normaal.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja joh. Mijn boosheid over beschermd stadsgezicht is inmiddels opgedroogd. Boosheid is een negatieve emotie. Ze zoeken het maar uit.

En zo wordt het rijtje aan duurzaamheid gerelateerde eisen aan een volgende woning steeds een stukje langer:
  • Dichtbij NS-(intercity)station
  • Voorzieningen zoals scholen, winkels, e.d. op loopafstand (walkable city)
  • Dak tussen ZW en ZO, geen beschaduwing
  • Behoorlijk geïsoleerd of isoleerbaar
  • Geen stadswarmte
  • Geen beschermd stadsgezicht of kans daarop
... en dan nog de persoonlijke eisen aan vorm, grootte, indeling, uiterlijk, locatie, etc.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

belde de beste man ook nog met een bakkeliete draaischijftelefoon ? of mocht hij wel appen in die woning van zijn gemeente.
oh wacht, het is erfgoed... dus mijn kinderen kunnen dan zien hoe we met het gas omgingen, juist... mmm nee dan vind ik het goed.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Yep. "Het behoud van de wijk" heette het tijdens de talloze (achteraf compleet nutteloze) bijeenkomsten die ik bijgewoond heb. Absolute bullshit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:10

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 19:38:
Zo, net weer thuis van een grote energiebeurs in Volendam waar ik op een stand gestaan heb namens ODE. Vanmiddag met een man aan de praat geraakt die in een monumentaal pand woont daar in de buurt, die niets, maar dan ook niets mag aanpassen aan de woning. Gevolg? Een energierekening van 500 euro in de maand, waaronder 6000m3 gas. Deze woning heeft om en nabij de inhoud van 250m3.
Weet niet wat die beste man allemaal doet, maar voor 6000 m3 ben je volgens gaslicht.com ongeveer 3500 euro kwijt. Dan hou je € 2500,- per jaar over voor elektriciteit. Daar koop je 15.000 kWh voor.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-09 15:41
Ook in een monumentaal pand kun je nog best het een en ander doen om toch zonder visuele wijzigingen energie te besparen.

- dakisolatie
- vloerisolatie
- speciaal dik enkelglas (monumentenglas) of zelfs ultradun dubbelglas
- HR ketel
- binnen voorzetwanden (kost wel ruimte natuurlijk)

En PV kan natuurlijk ook vaak wel zolang het dak niet zichtbaar is vanaf de straat (e.g., platte gedeeltes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja dat denk je. De mensen die daarover gaan zijn echt de moeilijkste mensen die ik ooit ben tegengekomen. "Nee" is het standaardantwoord, en wie weet misschien mogelijk we zullen zien is er een verwaterde versie van je oorspronkelijke plan mogelijk. Maar dat hoor je over een half jaar, doei!

Door mijn artikelen op mijn website ben ik benaderd door slachtoffers (en dat woord meen ik letterlijk) van beschermd stadsgezicht die echt niets van wat ze willen doen mogen doen. Mensen worden maanden en maanden aan het lijntje gehouden, mogen hun plannen alleen uitvoeren met veel duurdere zogenaamde "alternatieven" (alleen bedoeld om de aanvrager af te wimpelen), zelfs twee mensen die zonnepanelen weg moesten halen. Het is fucking 2015, mensen!

Jonge, slimme, gedreven studenten uit ons land winnen aan de andere kant van de aardbol een zonnerace, en vervolgens de "oscar van de technologie" met hun prachtige zonne-auto, en tegelijk laten wij ons schofferen door machthebberige grijze postduiven die met hun halve nog werkende hersencel de duurzame ontwikkeling van hele stadsdelen stilzetten, omdat ze alleen nog maar een stijve piemel krijgen van een bepaalde kleur dakpan. Fuck' em! :(

Ik kan er met mijn hoofd niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-09 12:39
begin maart 2015 gat aan duitse zijde een eerste windmolen geplaatst worden in t Reichswald.
VVD Gennep gaat al gelijk in de blokkeer en klaag stand. http://gennep.vvd.nl/nieuws_23412/74090/

tja..... dat toerisme plan wat de gemeente jaren beoogt, zal ook nooit tussentijds herijkt/heroverwegen en bijgesteld worden. Verandering is de enige constante... en toerisme is een van de dooddoeners omdat de gemeente toeristenbelasting kan heffen en denkt een 'oud dorp' er omzet gedraaid wordt van dagjes mensen.... #dreamon.
Ik sta te juichen: waar Duitsland weer duurzame meters maakt, blijft t klaaggezang van oud-hollandsch bestuur ons op verder achterstand en afhankelijkheid brengen....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Deze man wilde graag dubbel glas, dat mocht niet vanwege de afstandhouder. Hij wilde zonnepanelen, dat mocht ook niet. Hij wilde voorzetramen, mocht ook niet. De man had er niet om gevraagd om in een monumentaal pand te gaan wonen. Dit is het later geworden.
En het mooie is natuurlijk dat door zijn fijne milieulabel G hij het huis ook niet meer kwijt raakt.
Ik vind serieus dat als de gemeente een pand mooi genoeg vindt om het in originele staat te behouden zij daar ook zelf voor mogen betalen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 16:06
Maasluip schreef op zondag 08 februari 2015 @ 08:18:
[...]
Ik vind serieus dat als de gemeente een pand mooi genoeg vindt om het in originele staat te behouden zij daar ook zelf voor mogen betalen.
Kortom, subsidie aanvragen en redelijke kans dat je dat nog gaat krijgen ook. |:(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens de regels mag er dan ook geen slimme meter in ? die is tenslotte ook modern.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 08 februari 2015 @ 09:18:
volgens de regels mag er dan ook geen slimme meter in ? die is tenslotte ook modern.
Of wat te denken van "groene stroom" ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Zo, net weer thuis van een grote energiebeurs in Volendam waar ik op een stand gestaan heb namens ODE. Vanmiddag met een man aan de praat geraakt die in een monumentaal pand woont daar in de buurt, die niets, maar dan ook niets mag aanpassen aan de woning....
Dan heb ik daar denk ik met jou over LED lampen staan praten. Ik stond bij de stand van SDW.

Je hebt ook nog zoiets als monumentenglas, dat wat beter isoleert dan gewoon enkelglas. Andere optie is nog verwarmen middels warmtepanelen. Dan hoeft het niet zo warm te zijn maar voelt het wel warm aan.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Beatman schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:27:
[...]

Dan heb ik daar denk ik met jou over LED lampen staan praten. Ik stond bij de stand van SDW.

Je hebt ook nog zoiets als monumentenglas, dat wat beter isoleert dan gewoon enkelglas. Andere optie is nog verwarmen middels warmtepanelen. Dan hoeft het niet zo warm te zijn maar voelt het wel warm aan.
Moet je me ff helpen. SDW zegt me zo niets. Waar stonden jullie ongeveer met de stand gisteren? Heb gisteren met hoop mensen gepraat :)

Monumentenglas had de man het ook over maar werd ook moeilijk over gedaan door de ambtenaar in kwestie.

EDIT:

Ahh: Stichting Duurzaam Waterland. Heb daar volgens mij niet gestaan om te praten over LED verlichting. Wel over warmtebeeldcamera's. Ik had gisteren mijn TESTO camera mee naar de markt :)

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 08-02-2015 14:45 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Stichting Duurzaam Waterland inderdaad, stand in de hoek voor het podium. Maar dan was het met twee van jullie andere collega's. Ging over CRI waardes van LED's die wij verkochten en hij uit China had gehaald.

Heb ook kunnen experimenteren met die warmtebeeldcamera die op onze stand lag, Flir E4, maar de beelden die ik van jou gezien heb zijn toch echt wel veel beter.

Wel leuk om de Ridgeblade in het echt te zien. Ben ook benieuwd of die z'n beloftes waar kan maken. En de ELGA nog even in het echt gezien. Afmetingen vallen me mee.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Beatman schreef op zondag 08 februari 2015 @ 14:56:
Stichting Duurzaam Waterland inderdaad, stand in de hoek voor het podium. Maar dan was het met twee van jullie andere collega's. Ging over CRI waardes van LED's die wij verkochten en hij uit China had gehaald.

Heb ook kunnen experimenteren met die warmtebeeldcamera die op onze stand lag, Flir E4, maar de beelden die ik van jou gezien heb zijn toch echt wel veel beter.

Wel leuk om de Ridgeblade in het echt te zien. Ben ook benieuwd of die z'n beloftes waar kan maken. En de ELGA nog even in het echt gezien. Afmetingen vallen me mee.
De ridgeblade zag er inderdaad goed uit. Ben ook ontzettend benieuwd of die de beloftes kan waarmaken. Ze waren nog druk bezig met aanpassingen maken. We wachten dat rustig af :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
mkleinman schreef op zondag 08 februari 2015 @ 15:00:
De ridgeblade zag er inderdaad goed uit. Ben ook ontzettend benieuwd of die de beloftes kan waarmaken. Ze waren nog druk bezig met aanpassingen maken. We wachten dat rustig af :).
Nope. Bij kleine windturbines is het simpel om te weten te komen of het werkt of niet. Is het een kleine windturbine? -> dan werkt het niet.

Volgens website is de gemiddelde windsnelheid die nodig is voor de MINIMUMopbrengst 5,1 m/s. Als we dan even op de windkaart van Nederland kijken:

Afbeeldingslocatie: http://www.keesfloor.nl/wimmenum/weer/wind.jpg

Dan zien we dat dat minimum maar voor hooguit een derde (en dan ben ik vriendelijk) van het land geldt. Maarrrrrrr deze windkaart houdt geen rekening met de sterke vermindering in opbrengst a.g.v. lage plaatsing in bebouwd gebied.

Het zou me hooglijk verbazen als dit ding (zelf in bv. het kustgebied) ook maar in buurt komt van concurrentie met zonnepanelen, qua kWh-prijs e.d. En als zoveel mensen zonnepanelen al lelijk vinden, wat moeten ze hier dan wel niet van denken?

Hoe graag men het ook wil, kleine windturbines hebben de natuurkunde tegen zich. Daar helpt geen marketing aan.

Bouw groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Sinds dit weekend weer een klein stapje verder. De douche WTW pijp is geplaatst. Mooi om te zien dat zoiets low-tech gewoon lekker werkt en 1/3e van douche kosten weghaalt. En gelukkig was m'n nieuwbouwhuis voorbereid met aparte afvoer van douche/bad op 50mm afvoerpijp. In de toekomst hopelijk wat grotere stappen maken :)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 14:43
Ja, mooie systemen zijn dat. Ook ideaal vind ik dat je daarmee net een maatje kleinere CV kan hebben en toch een wat grotere douchekop, haha.

Ik moet het nog uitzoeken, maar ik ben bang dat er onder de douche niet voldoende ruimte is...
Daar zit een meterkast en een toch al kleine toilet. Aan de andere kant van de muur zit de trap waar al een hoekje uit is ivm leidingen :(

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 20:59:
Ja joh. Mijn boosheid over beschermd stadsgezicht is inmiddels opgedroogd. Boosheid is een negatieve emotie. Ze zoeken het maar uit.

En zo wordt het rijtje aan duurzaamheid gerelateerde eisen aan een volgende woning steeds een stukje langer:
  • Dichtbij NS-(intercity)station
  • Voorzieningen zoals scholen, winkels, e.d. op loopafstand (walkable city)
  • Dak tussen ZW en ZO, geen beschaduwing
  • Behoorlijk geïsoleerd of isoleerbaar
  • Geen stadswarmte
  • Geen beschermd stadsgezicht of kans daarop
... en dan nog de persoonlijke eisen aan vorm, grootte, indeling, uiterlijk, locatie, etc.
Nog even een paar jaar wachten (ivm strengere EPC eisen) en dan een nieuwbouwwoning aanschaffen in een vinexwijk :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
liquid_ice schreef op zondag 08 februari 2015 @ 22:29:
Ja, mooie systemen zijn dat. Ook ideaal vind ik dat je daarmee net een maatje kleinere CV kan hebben en toch een wat grotere douchekop, haha.

Ik moet het nog uitzoeken, maar ik ben bang dat er onder de douche niet voldoende ruimte is...
Daar zit een meterkast en een toch al kleine toilet. Aan de andere kant van de muur zit de trap waar al een hoekje uit is ivm leidingen :(
De dwtw gaat hier gewoon door de meterkast. Er mag meer dan je denkt. Even de voorwaarden opzoeken...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op maandag 09 februari 2015 @ 09:45:
Nog even een paar jaar wachten (ivm strengere EPC eisen) en dan een nieuwbouwwoning aanschaffen in een vinexwijk :)
Voorlopig hoeven (en kunnen) we nog niet weg, maar inderdaad, zoiets is zeker een optie.

Iets anders: wat is het toch dat er met vlagen zoveel langskomt over kleine windturbines, dat dat een "perfecte oplossing" zou zijn, beter dan grote windturbines, etc. WTF? Waarom snappen mensen niets van tweede machten, derde machten, de wet van Betz, etc.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
drielp schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:06:
[...]
De dwtw gaat hier gewoon door de meterkast. Er mag meer dan je denkt. Even de voorwaarden opzoeken...
De hebben al uitsparingen gemaakt in de deur om de meterkast te laten passen...
geloof je, die centimeters zijn OPTIMAAL benut, haha ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 23:20

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 08:21:

De € 351 per maand die ik in de Prius kieper kan niet in de hypotheek.
@Jeroen: Hoe kom je aan die 351 :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Zo.

Veel van de bedragen zijn aannames, gedaan bij aanschaf. Aantal km/jaar is lager dan verwacht, onderhoud is (tot nu toe) lager dan verwacht, verzekering wordt goedkoper, dus vanaf volgende maand (jaar na aanschaf) verlaag ik het maandbedrag naar ongeveer € 300 per maand. Kan er weer meer in de hypotheek.

-edit-

En weer meer in het medische eigen risico. Yay!

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenH op 09-02-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 20:18:

Baal ik dat ik een auto heb? Ja, absoluut. Baal ik dat ik mijn motto "leading by example" niet waar kan maken? Ja, nog veel meer. Maar duurzaamheid is flink wat treden op de belangrijkheidsladder gedaald. Het is niet anders, de koek is even op. Nieuwe koek maken zal wel even duren.
@Jeroen: Je overdrijft; die auto had je toch -in 1e instantie - nodig voor onverwacht ziekenhuis bezoek;

leading by example? inderdaad, je was / bent een grote inspirator, maar of je nou gedaald bent :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:11:
@Jeroen: Je overdrijft; die auto had je toch -in 1e instantie - nodig voor onverwacht ziekenhuis bezoek;

leading by example? inderdaad, je was / bent een grote inspirator, maar of je nou gedaald bent :?
Post gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zaterdag 07 februari 2015 @ 22:57:
zelfs twee mensen die zonnepanelen weg moesten halen. Het is fucking 2015, mensen!

omdat ze alleen nog maar een stijve piemel krijgen van een bepaalde kleur dakpan. Fuck' em! :(

Ik kan er met mijn hoofd niet bij.
@Jeroen: Door zulke uitspraken zak je natuurlijk wel op de duurzaamheidsladder :9
(maar je hebt natuurlijk wel gelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
JeroenH schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:42:
[...]
Iets anders: wat is het toch dat er met vlagen zoveel langskomt over kleine windturbines, dat dat een "perfecte oplossing" zou zijn, beter dan grote windturbines, etc. WTF? Waarom snappen mensen niets van tweede machten, derde machten, de wet van Betz, etc.?
Ze zien er zo lief en aaibaar uit, heeft verder niets met wetenschap te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Net als jij recentelijk vader geworden (8 maanden terug). Echter slechts van 1 kind met weinig rare fratsen. Dat jij nog zoveel energie hebt kunnen steken in wandelen en weet niet wat meer, ondanks twee van die helden en (tussen de regel door) meer fratsen, dan denk ik niet dat je zo streng "hoeft" te zijn op jezelf. Het is roeien met de riemen die je hebt....of even kunt hanteren.

Trouwens....als bewoner van een nieuwbouwwijk in Uitgeest, kan ik je warm aanbevelen daar te gaan kijken naar een nieuwe woning :). Volgens mij kan je redelijk alle opties aftikken van je lijst :). Volgens mij worden er nog rijtjeshuizen gebouwd met een dak op zuiden en tweeondereenkappers moeten later volgen. Kan je die fijne auto van je uit het zicht zetten in de garage! ;).

Oh...en de wijk heeft een prachtig uitzicht op de windmolen van Heemskerk (een heerlijke grote!! :D)

En even voor de rest brallende....je blijft toch wel "onze" goeroe, of je nu loopt of ICEd. _/-\o_

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
liquid_ice schreef op maandag 09 februari 2015 @ 10:55:
[...]

De hebben al uitsparingen gemaakt in de deur om de meterkast te laten passen...
geloof je, die centimeters zijn OPTIMAAL benut, haha ;)
Tja, dan wordt het lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Cheese_man, ook hier redelijk recent vader geworden. Maar wat is er mis met lopen? Ik vind het ook wel praktisch. Stop je kind in de kinderwagen, boodschappen gooi je onderin de kinderwagen. Ik rij redelijk veel auto, en trips naar familie e.d. gaat altijd met de auto. Maar allerlei dingen zoals boodschappen doen, winkelen, en ook naar kinderdagverblijf, heerlijk dat dat gewoon te voet kan. Vind de auto dan niet heel veel toevoegen. Straks loopt onze kleine gewoon zelf naar school, net als het kinderdagverblijf aan het einde van onze wijk zit. Loop je tussen de huizen door zo naar toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:00:
-edit-

En weer meer in het medische eigen risico. Yay!
Blijft er toch nog een stukje over :+ (~ 21,- minimaal)
Het kan nog meer worden, maar dat adviseer ik je niet te doen (dokterskeuze korting).

Maar eenmaal extra afgelost gaat het ieder jaar harder. Het is net als het verminderen van je energie nota maar dan omgekeerd >:)
Het is sexy om je eigen energie op te wekken en men denkt niet na over de werkelijke cijfers (terwijl men dat bijna altijd wilt weten)?
Hier zou je verwachten met de vele TVT rekensommetjes dat men beter moet weten.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

!null schreef op maandag 09 februari 2015 @ 12:46:
@Cheese_man, ook hier redelijk recent vader geworden. Maar wat is er mis met lopen? Ik vind het ook wel praktisch. Stop je kind in de kinderwagen, boodschappen gooi je onderin de kinderwagen. Ik rij redelijk veel auto, en trips naar familie e.d. gaat altijd met de auto. Maar allerlei dingen zoals boodschappen doen, winkelen, en ook naar kinderdagverblijf, heerlijk dat dat gewoon te voet kan. Vind de auto dan niet heel veel toevoegen. Straks loopt onze kleine gewoon zelf naar school, net als het kinderdagverblijf aan het einde van onze wijk zit. Loop je tussen de huizen door zo naar toe.
Volgens mij stel ik nergens dat er iets mis is met lopen ;). Alleen dat Jeroen niet zo streng voor zichzelf moet zijn...temeer omdat hij stukjes die veel mensen met de auto doen, wandelend aflegt. Met andere woorden veel meer bewust met vervoer omgaat dat menigeen...en dus nog steeds een "voortrekker" is.

Persoonlijk loop ik ook naar het station als ik met de trein reis (1 a 2 keer per week; is maar 10 minuutjes lopen). Naar het KDV is te voet lachwekkend dichtbij (echt 3 minuten). Boodschappen is geen hobby van mij...dus het liefst maar 1 keer in de week. Die tassen zijn dan met de kinderwagen niet te vervoeren. Ook is de winkel te ver (voor mij) om met die tassen te lopen. We praten dan over minimaal 10 minuten (kleine supermarkt), 20/25 minuten voor bakker, slager en de Kruitvat (bekende winkel voor beginnende en meer gevorderde vaders ;)). Ruim 30 minuten voor de supermarkt waar je nu minimaal 10-25 euro aan aanvullende boodschappen zou moeten doen voordat je een bus babyvoer meekrijgt (was afgelopen zaterdag overigens niet zo bij ons; moest personeel vragen).

Lopen met de wandelwagen "voor de fun" is heerlijk. Wanneer een kleine, snelle boodschap te combineren is...fijn, maar ik heb ook niets "tegen" de auto. Dat ding heb ik ter vergroting van mijn (beleving) van flexibiliteit en comfort...wat niet wil zeggen dat ik percé zoveel mogelijk km wil maken met rokende banden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het is - voor mij - een kwestie van prioriteiten. Simpel. Dingen moeten schrappen die eerst heel belangrijk of leken is echt niet leuk, maar familiy first. En om zelf ook nog overeind te blijven kies ik ook voor zaken waar ik voorheen wellicht niet voor gekozen zou hebben.

(en even voor de duidelijkheid: ik ben niet zielig, ik hoef en zoek geen medelijden, het gaat op zich ok, maar na een tijd doffe ellende is mijn blik op de zaken om me heen veranderd, en ook hoe ik denk over hoe anderen over mij denken, kan me niet zoveel meer schelen)

-edit-

Zo ben ik superblij dat ik wat tijd kan besteden aan het solar racing gebeuren, dat geeft me echt heel veel energie. Maar ik vlieg er wel voor naar Abu Dhabi en vrijwel zeker ook naar Australië.

[ Voor 15% gewijzigd door JeroenH op 09-02-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten.

Daarin wordt niemand ontzien, helaas.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Schinnen-groen schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:20:
Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten.

Daarin wordt niemand ontzien, helaas.
here here!

En JeroenH; geen medelijden van deze kant ;). Maar wel een "hart onder de riem" voor zover dat waarde heeft van een complete vreemdeling ;). En trouwens...iedereen die "family first" heeft als prio hoort aan de goede kant van de streep.

Zelfs zonder doffe ellende zijn grote veranderingen zoals vader (moeder) worden al pittig. Dus enjoy de solarracing gigs! Lekker even uit de dagelijkse routine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb sinds een tijd een nieuw motto.

You cannot change the cards you are dealt, only how you play the hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:51
Wegwerp luiers en namaakvoeding voelt wel heel tegenstrijdig in de duurzame kroeg. Ben benieuwd of jullie die keuze ook bewust maken of valt dat niet onder het kopje duurzaam?

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar hier wasbare luiers+poedermelk. Het eerste bewust, het tweede uit 'noodzaak'.
Alsnog 1 vuilniszak afval per week...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja die keuze maak ik bewust. Toen mijn vrouw in verwachting was hebben we het gehad over katoenen luiers e.d. Toen bleek dat het een tweeling werd hebben we dat idee laten varen, en met de problemen die we gehad hebben is het idee nooit meer geweest dan een verre fantasie. Chapeau voor de mensen die het op deze wijze aan kunnen pakken.

En "namaakvoeding"? Je bedoelt "aanmaakvoeding", denk ik? Geldt eigenlijk hetzelfde voor. Probeer JIJ maar eens voor twee grote (+2x SD) kinderen borstvoeding te maken. Zelfs de borstvoedingsmafia adviseerde om maar over te stappen op poedermelk omdat het zo echt niet ging. Heilige-entiteit-naar-keuze-zij-dank voor goede en veilige poedermelk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 12:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Yup, helemaal mee eens. Overigens zijn de eisen voor de babymelk zo'n beetje hetzelfde als voor biologische melk (een van de weinige dingen waar AH Biologisch goedkoper is dan de overige merken). Verzacht de pijn een beetje ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ons kind is nu een jaar en krijgt een combi van namaakvoeding :P en borstvoeding. Dat is blijkbaar al bovengemiddeld lang want meesten stoppen na drie maanden. Als het al lukt want het hoeft niet te lukken. Met tweeling is het idd nog zwaarder.
De luiers zijn wel wegwerp. Inmiddels zijn het er wat minder per dag, dus zouden we wel overkunnen naar katoenen luiers, wat ook zal helpen in het zindelijk worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:51
Dank voor jullie reacties ik heb er maar 1 dus wist niet dat 2 kinderen lastig te voeden zijn als je het puur natuur wilt doen. Daarnaast heb ik uiteraard makkelijk praten en doet mijn vrouw al een jaar het zware werk (voeden en luiers wassen).

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is zeker makkelijk praten ;)
Wat betreft de borstvoeding, zelfs met een tweeling kan het. Maar hoe relevant is dat, want bij veel vrouwen lukt het niet. Ik ken ook iemand die teveel borstvoeding aanmaakte en het kind te hard groeide en het al aan het oppotten was :P Dus het kan, maar niet voor iedereen. Bij ons is het voornamelijk ook puur natuur gegaan, tot een half jaar. Nu wordt er bijgevoed, dus half om half. Plus natuurlijk inmiddels al het vaste voedsel wat erin gaat.
Tja, je hebt ook kinderen die tot hun 5e borstvoeding krijgen, maar dat is ook niet echt het gemiddelde haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee, precies. Wat lukt, dat lukt, en borstvoeding kan op zich handig zijn (altijd bij je, etc.). Maar het percentage tweelingen waarbij het goed lukt is zeer klein.

Onze mannen van negen maanden lopen hard op de zaken vooruit en eten grotendeels vast en met de pot mee. Dus het aantal keer dat ik alle drogisten en supermarkten in de buurt af hoef voor één of twee bussen poedermelk neemt sterk af. In het begin gingen er drie van die bussen in de week doorheen :X Al vrij snel gingen we ze online bestellen, want het is echt heel vaak uitverkocht (Aziaten die het hier kopen en naar huis opsturen omdat de melk daar onveilig is, iets wat ik helemaal snap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
JeroenH schreef op maandag 09 februari 2015 @ 21:37:
[...]want het is echt heel vaak uitverkocht (Aziaten die het hier kopen en naar huis opsturen omdat de melk daar onveilig is, iets wat ik helemaal snap).
Dat Aziaten het Hollandse spul kopen snap ik, maar hoe het daar komt en met welke bedoelingen sta ik dan weer niet achter.
In eerste instantie werd het nog gewoon gekocht, verscheept en daar verkocht.
Daarna ging de prijs aldaar snel omhoog en dus kwamen andere "zakenlieden" er ook achter dat 50 euro per pak wel interessant is.
Inmiddels worden complete magazijnen van drogisterijen leeggeroofd door oost-Europeanen.

En ook hier in een klein dorpje op het Groningse land is de beschikbaarheid af en toe al bedroevend slecht.
Gelukkig heeft Lilly niet meer de oplosmelk nodig (is nu net 1), wat een hoop gedoe scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Oh, hoe het na een tijd ging is inderdaad niet kies. De Etos vlakbij houdt het schap ook standaard compleet leeg, en verkoopt alleen aan vaste klanten. Het was voor mij zelden een probleem om drie bussen mee te krijgen, omdat ik af en toe langskwam met de tweeling. Maar de verhalen die de verkoopsters vertellen... bedreigd en alles. Ik snap niet dat die mensen niet online bestellen. Altijd leverbaar!

-edit-

Nou, da's ook toevallig, komt dit voorbij op mijn tijdlijn: http://www.trouw.nl/tr/nl...-verboden-bij-Jumbo.dhtml

[ Voor 19% gewijzigd door JeroenH op 09-02-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Borstvoeding FTW!
(Sorry als dat niet gelukt is, dat meen ik serieus)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op maandag 09 februari 2015 @ 14:36:
Ik heb sinds een tijd een nieuw motto.

You cannot change the cards you are dealt, only how you play the hand.
Die is van Randy Pausch :)

http://www.thethingswesay...ust-how-we-play-the-hand/

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Yep. The Last Lecture, de enige Youtube-video ooit waarbij ik het niet droog hield. Zeven jaar geleden alweer...

[ Voor 34% gewijzigd door JeroenH op 10-02-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Weet iemand hier toevallig handige uitbreidbare ( stackable? ) stekkers? Liefst drievoudig? Ik heb voor het monitoren van mijn WTW alle DS18B20 sensoren aan elkaar lopen solderen. Buiten het feit dat het een rotwerk is vind ik het resultaat ook nog eens tegenvallen.

Mooie van modulaire stekkers is dat je alles in elkaar kan klikken en het meer op LEGO gaat lijken.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik heb gekozen voor makkelijk uitwissel van de DS18B20 (32 st) voor phoenix MSTB 3pins ( of clones) met steeds 3-4 contra's op experimenteer printjes in een klein kastjes samen met pull-up weerstanden
Vanaf daar verder met kabel en sub-D 9 pins (wilde 15 en 25 maar kabel voor 9 was gunstiger) naar o.a. netduino

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Domba schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 14:12:
Ik heb gekozen voor makkelijk uitwissel van de DS18B20 (32 st) voor phoenix MSTB 3pins ( of clones) met steeds 3-4 contra's op experimenteer printjes in een klein kastjes samen met pull-up weerstanden
Vanaf daar verder met kabel en sub-D 9 pins (wilde 15 en 25 maar kabel voor 9 was gunstiger) naar o.a. netduino
Dat zijn inderdaad mooie stekkers. Maar ik zou het het liefste stackable willen hebben. Bijvoorbeeld dat ik bij de CV ketel een aantal in elkaar klik tot een soort hub. Vanuit daar 1 kabel naar de zonneboiler waar weer een soort hub wordt gevormd met in elkaar geklikte stekkers.

Het wordt dan een stuk makkelijker om sensoren te vervangen en netjes in elkaar te monteren. Solderen en daarna voorzien van krimpkous kan wel maar zodra je een knooppunt heb waar 3 of meer sensoren bij elkaar komen dan wordt het er niet netter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Niet specfiek naar gezocht en stereostekkertjes zou ook kunnen.

Ik heb knooppunten nodig omdat sensors tot verschillende deelsystemen behoren, zijn deels dubbel (2-3 in 1 dompelbuis, zelf maken met 1/2" soldeerpuntstuk 15mm uitdraaien) voor verschillende regelingen (heb meerdere warmtebronnen; WP's, hout-cv, (nog) gas en er komen nog zonnecollectors bij op 1 combi hoofdbuffer EHKSS)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Als het gaat om 1-wire achtige toepassingen, kun je natuurlijk ook gewoon print-headers op een stukje experimenteerprint zetten.
Dan heb je alle headers gewoon aan 1 kant van het printje zitten en kun je naar hartenlust in- en uitstekkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
rj11 connectoren. Daar heb je van die modulaire koppelblokjes voor, gaat prima.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zat meer te denken aan dit soort stekkers (ouderwetse "CDRom audio" stekkers)

Of zoals deze 4-pins headers (de witte, geen idee hoe ze heten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 21:12:
rj11 connectoren. Daar heb je van die modulaire koppelblokjes voor, gaat prima.
Thanks. Dat is denk ik ideaal. Je hebt ze zelfs van 1 naar 4 zag ik op Ebay voor 1,80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 18:07
Ik gebruik voor de losse sensoren rj45 stekkers. Een aantal sensoren heb ik in de stekker geknepen. DIe gaan dan weer in een netwerkstopcontact in de muur. Een aantal zitten er aan een kabel, met weer een stekker in de muur. Mijn buurman gebruikt een aantal isdn splitters op dezelfde manier. Losse sensoren aan een stukje cat 5e kabel in een rj45 stekker en alles aan elkaar knopen met die splitters. Gemakkelijk en goedkoop te krijgen materiaal.

Wat "valt er tegen" dan? Het solderen? Afbreken van pootjes? Ik heb 12 sensoren in mijn buffer zitten waarvan er 2 het soms wel- soms niet doen. Moet de sensorstring er nog eens uithalen om te kijken waar het probleem zit..... Mooi zomerklusje. Ik heb nu ca 35 sensoren in gebruik. een stel aan twee arduino's en een stel aan een raspberry. Binnenkort alles aan een stel raspberries

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

kockie schreef op dinsdag 10 februari 2015 @ 23:28:
Wat "valt er tegen" dan? Het solderen? Afbreken van pootjes?
Het ziet er zo amateuristisch uit. Ik heb nu aan de WTW een 6 tal DS18B20 sensoren hangen. Deze allemaal eerst op lengte geknipt en daarna aan elkaar gesoldeerd. Ik kreeg op 1 plek drie verschillende sensoren bij elkaar + de kabel richting de volgende set sensoren. Ik moest dus op 1 plek 4 kabels aan elkaar solderen en dat 3x.

De WTW zit ook nog een breadboard tussen waarop een pull-up weerstand zit. Die moet er ook nog steeds tussenuit. Ook die soldeer ik liever niet houtje touwtje tussen de twee aders vast om ze daarna af te tapen of te voorzien van krimpfolie.

Straks bij de CV ketel en zonneboiler krijg ik totaal 20 sensoren en dat wil ik veel netter gaan verwerken dan hoe ik de WTW heb gedaan.

Vandaar dus dat ik op zoek ben naar iets wat op een 1-wire HUB lijkt waar ook de pull-up elektronica in zit, eventueel zelfs nog in een strakke behuizing en het ziet er meteen een stuk netter en professioneler uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

En zoeken in Google op "1-wire hub"?

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

styno schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:20:
En zoeken in Google op "1-wire hub"?
Heb er een paar gevonden. Die van hobby-boards.com is uitverkocht en duur ( 45 dollar ). Ik vond nog een industriele variant bij een site uit Tsjechie, die lijkt alleen weer alleen te kunnen werken met een eigen systeem ( Poseidon 2250 ). Ik vermoed dat deze nog duurder is zelfs dan die van Hobby-boards.

Ik vraag me af hoe duur zo'n board nu kan zijn. Er zitten een aantal RJ11 of RJ45 connectoren op, de print zelf, 1 laags, misschien 1 of twee weerstanden en dat is het. Dat zou toch geen 45 dollar moeten hoeven kosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Die van hobby boards ziet er qua print niet uit alsof het alleen maar stekkers en een paar printspoortjes is. Daar zit nog o.a. voeding voor de sensoren bij op.

En deze dan? http://unipi.technology/product/1wire-hub-6-port/

Andere opties
USB-A connectoren kosten 0.5 tot 2 Euro/st bij o.a. Farnell en heb je in diverse montage uitvoeringen.

Molex connectoren zijn nog een stukje goedkoper.

[ Voor 43% gewijzigd door styno op 11-02-2015 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ik gebruik op mijn raspberry een i2C naar 1-wire brug van sheepwalkelectronics. Deze maakt een echt 1-wire netwerk ipv een geemuleerd netwerk. Heeft (met 2 uitbreidingsbordjes) 8 uitgangen. Werkt fantastisch met OWFS. Hier een link naar de print http://www.sheepwalkelect...p?cPath=22&products_id=33 en de uitbreidingsbordjes http://www.sheepwalkelect...p?cPath=22&products_id=34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bitcoin, het "duurzame" nieuwe geld? (en volgens sommige, nogal..... enthousiaste mensen die ik ken HET NIEUWE GELD WANT DE BANKEN ZIJN EVIL OMGWTFBBQ)

Het minen is duidelijk niet zo duurzaam, op Chinese kolenstroom:

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=K8kua5B5K3I]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Het minen van bitcoins is niet bijzonder duurzaam inderdaad.. pure verspilling van energie zelfs al doe je het met groene stroom.
Er brand ook wel eens een mining-farm af.... best lullig http://dcmagnates.com/bit...th-of-hardware-destroyed/

Maar toch zie ik ook wel de voordelen van het systeem. Maar dan gaat het meer over de blockchain en de
'gedeelde waarheid'. (en natuurlijk wel de instant goedkope transacties naar het andere eind van de wereld)
Overigens zijn er zeer veel ontwikkelingen in het landschap van de cryptovaluta. En er zijn al diverse alternatieven op het energieslurpende minen verzonnen en ook ontwikkeld.

[ Voor 15% gewijzigd door NovapaX op 11-02-2015 16:34 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ach misschien gaat er ooit nog eens iets revolutionairs bedacht worden voor het efficiënt minen, wat ook handig is voor gewone computers.
Er zit nu eindelijk een enorm financiële drijfveer achter het zuinig maken van rekenkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Wij hebben sinds 9 maanden ook een baby. Eerste 3 maanden uitwasbare luiers gebruikt, maar het redelijk snel doorlekken daarvan (max.3, uur) was voor ons helaas de reden om ermee te stoppen.

Leuk om dit hier te lezen.
Duurzaamheid is meer dan een zonnepaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Hier ook wasbare luiers, met name in het kader van afvalvermindering.
Doorlekken niet zoveel last van. Na een hele nacht met een dikke bamboe-luier moet je inderdaad niet te lang wachten inderdaad...
Als het even beter uitkomt pakken we toch snel een normale hoor. Ik denk dat het gemiddeld half om half gaat hier.
Met name de dunnere poepluiers zijn geen pretje met die dingen.... (dreumes van ruim anderhalf lust nog erg graag borstvoeding, dat laxeert nogal)
Maargoed, van je eigen kind kun je een hoop hebben :-)

Wat ook moeilijk is: Duurzaam speelgoed. Das niet alleen goed zoeken, maar ook erg duur(zaam)...
Het houten speelgoed van grimm's is wel erg leuk maar ook duur.
Mijn vrouw houd daarvoor vooral de tweedehandsgroepjes en weggeefhoek van onze regio op Facebook in de gaten (ophalen op de fiets is natuurlijk altijd beter dan verzenden). Die zit sowieso helemaal in de natuurlijk opvoeden hoek.... Het enige plastic speelgoed wat hier nog naar binnen mag is LEGO/duplo... Maar dat is zo tijdloos dat ik het ook als duurzaam beschouw.

[ Voor 51% gewijzigd door NovapaX op 11-02-2015 22:37 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

styno schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 08:47:
Die van hobby boards ziet er qua print niet uit alsof het alleen maar stekkers en een paar printspoortjes is. Daar zit nog o.a. voeding voor de sensoren bij op.

En deze dan? http://unipi.technology/product/1wire-hub-6-port/

Andere opties
USB-A connectoren kosten 0.5 tot 2 Euro/st bij o.a. Farnell en heb je in diverse montage uitvoeringen.

Molex connectoren zijn nog een stukje goedkoper.
Vreemd, die pagina laad hier voor geen meter in Firefox. Zelfs niet zonder adblock.
kockie schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 13:21:
Ik gebruik op mijn raspberry een i2C naar 1-wire brug van sheepwalkelectronics. Deze maakt een echt 1-wire netwerk ipv een geemuleerd netwerk. Heeft (met 2 uitbreidingsbordjes) 8 uitgangen. Werkt fantastisch met OWFS. Hier een link naar de print http://www.sheepwalkelect...p?cPath=22&products_id=33 en de uitbreidingsbordjes http://www.sheepwalkelect...p?cPath=22&products_id=34
Hoeveel sensoren kan je dan tegelijk aansluiten op 1 Raspberry? En wat is het voordeel van de methode om ze rechtstreeks aan te sluiten zoals ik nu gedaan heb?

Afbeeldingslocatie: http://www.sbprojects.com/projects/raspberrypi/ds1820connect.png

Met 1-wire bus driver kan ik die met een klein stukje javacode prima uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ik heb nog geen maximum kunnen vinden van het aantal sensoren; daar heb ik er niet genoeg voor. Het handige vind ik dat je verschillende strings kunt gebruiken. Dat verkleint de kans op storingen. Verder heb je een "echt" 1-wire netwerk wat de stabiliteit van de metingen verbetert (merk ik hier).

Je kunt nu (in principe) 8 keer een string van 100 meter aansluiten. Ik merkte bij de arduino dat het na een 10-tal meters wel ophield. Nu geen problemen meer. Mijn langste string wordt straks +40 meter.

• TD-er
Ik denk dat bij dergelijke lange draden de kwaliteit van de draad mee gaat spelen.
Je zou twisted kabel kunnen gebruiken, zoals van een oude UTP-kabel.
Dan pik je in elk geval veel minder storing op.
En misschien zakt de spanning in als je te veel sensoren op een lang stuk kabel hebt.
En de plaatsing van die pull-up weerstand kan ook wel uitmaken bij lange kabel.
Misschien beter aan het eind plaatsen? (als soort van terminator)

• kockie
Ik gebruik alleen utp...

Een tijd geleden had ik flinke storing als ik de frequentieomvormer voor de grote cvpomp (aanvoerpomp vanuit de buffer in de schuur) aan had. Na vervanging van een meterkast is deze nagenoeg verdwenen..... Waarschijnlijk een gevalletje slechte aarding geweest.....

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

I2C netwerk is ook interessant om mee te werken. Lijkt met grote netwerken wat stabieler. Het uitlezen is nagenoeg identiek. Ik moet ook een "file" benaderen per sensor voor het uitlezen van de temperatuur. Via I2C werkt dat hetzelfde.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:17
[b][message=43734588,noline]Leuk om dit hier te lezen.
Duurzaamheid is meer dan een zonnepaneel.
NovapaX schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 22:27:
Hier ook wasbare luiers, met name in het kader van afvalvermindering.
Doorlekken niet zoveel last van. Na een hele nacht met een dikke bamboe-luier moet je inderdaad niet te lang wachten inderdaad...
Als het even beter uitkomt pakken we toch snel een normale hoor. Ik denk dat het gemiddeld half om half gaat hier.
De eerste drie hebben gewone luiers gedragen, maar mijn jongste gaat binnenkort in de wasbare (duurzaam overgenomen van mijn nicht ;)) luiers. Overigens is BZC een hele goeie om ze snel uit de luiers te hebben ;)

• stef110
  • Laatst online: 22-09 18:59
Ik gebruik voor mijn cv controller en warmtepomp ook de ds18b20 sensors echter wel de waterproof versie's zelfde als de pt1000's, allemaal met ongeveer 2 meter kabel en op 1 punt in een ster aangesloten.
Nog nooit last van storingen gehad waarschijnlijk van wegen de korte afstanden.
I2c is dat niet meer een protocol om binnen je printplaat te blijven. Niet om een paar meter kabel tussen te zetten geloof ik.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• NovapaX
Snowmiss schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 20:57:
[...]

[...]

De eerste drie hebben gewone luiers gedragen, maar mijn jongste gaat binnenkort in de wasbare (duurzaam overgenomen van mijn nicht ;)) luiers. Overigens is BZC een hele goeie om ze snel uit de luiers te hebben ;)
BZC is iets waar we ook wel een beetje mee bezig zijn, maar nu er een tweede op komst is is het allemaal al een beetje te druk en onrustig daarvoor. Bij de eerste ben je vooral heel druk met het ouder zijn, en nu weet je eigenlijk pas wat je belangrijk vind en handig enzo. (zo is mijn vrouw gestopt met werken en zijn we een ouderwets eenverdienersgezinnetje geworden, heerlijk die rust voor ons en de kids!)

Zo willen we bij de kleine ook gelijk starten met (baby)gebaren. We zijn er bij onze kleine man veel te laat achter gekomen dat dat eigenlijk superhandig is. (hij wil zoveel vertellen en duidelijk maken, maar dat lukt niet zo goed. Is soms erg frustrerend voor hem en voor ons.)
Zoek maar eens op 'lotte en max' op youtube... echt grappig.

Maargoed, we dwalen af naar een soort 'natuurlijk opvoeden'-topic. :)

Sparql TV wiki

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:17
NovapaX schreef op donderdag 12 februari 2015 @ 21:08:Maargoed, we dwalen af naar een soort 'natuurlijk opvoeden'-topic. :)
Ach, in een duurzame kroeg is natuurlijk van alles te bespreken ;)

Bedankt voor de link. Babygebaren heeft al eerder op ons netvlies gestaan, wellicht dat het bij deze dan eindelijk ook doorgezet wordt door ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liquid_ice
Kan je de kleine direct het gebaar leren van zichzelf verschonen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 07 april 2014 @ 09:39:
Over de velomobiel met zonnecellen is te lezen op zijn uiterst interesante website: http://wmzprojecten.nl/so...-ondersteunde-velomobiel/

[afbeelding]

En over de Panda is al wat te lezen op een forum: http://forum.fiatpandaclu...hp?f=33&t=13936&start=150 (even terugbladeren, weet niet precies waar het verslag begint)
geweldig

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2015 05:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Voor diegenen die geintresseerd zijn in cijfertjes en grafieken over energie/elektriciteitsverbruik en duurzame energie is er nu een Nederlands jaaroverzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sources: PolderPV.nl d:)b

Maar het is duidelijk: er is nog heel erg veel ruimte voor meer PV. PV maakt 0,07% van de energiemix uit :X Op de piekdag was PV misschien 3% van de mix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charops
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-09 11:59
Maasluip schreef op vrijdag 13 februari 2015 @ 15:33:
Sources: PolderPV.nl d:)b

Maar het is duidelijk: er is nog heel erg veel ruimte voor meer PV. PV maakt 0,07% van de energiemix uit :X Op de piekdag was PV misschien 3% van de mix.
Ik leg net de leverancier op de haak, ze komen 3 maart plaatsen, Ik doe mijn best ;) :+

life is like clicking -yes- to everything, you never know what you gonna get

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-09 21:22

aip

Bij mij ligt de 3kwp nu op ' t uur af precies een week. Productie 18kwh. Heel kapitalistisch vergelijk ik het maar met de rente op de spaarrekening. Dat was over deze week ca 70 ct geweest, deze kwh'tjes leveren nu al 3,60 euro op. Klinkt als een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb intussen mijn eerste printplaatje gemaakt en net opgestuurd.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/02/onewirehub.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
Ik heb er ook eentje "gemaakt" van een gedeelte van een patchpaneel. Gewoon alle benodigde draden doorgelust aan de achterkant. Is natuurlijk passief en er zijn geen andere componenten toe te voegen, maar werkt al >5 jaar prima. Ik had de pull-up weerstand op de print zitten in mijn oude situatie. In mijn nieuwe situatie is die weerstand niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Het was een rotwerk om de print goed te krijgen. De auto-route optie maakt de print onnodig complex en wil er eigenlijk altijd een twee-laags print van maken. Leuk als je aan het prototypen bent. *NOT*.

Heb zitten experimenteren met verschillende configuraties. Links en rechts een stekker en 6 bovenaan. Makkelijk voor doorlussen maar print wordt erg lastig. 4x4 configuratie, wederom erg complex. Een 1x8 configuratie was het makkelijkste. Alleen wat draadbruggen moeten toevoegen.

Nu hopen dat het maken van de Gerberfiles goed is gegaan. Dit is letterlijk mijn eerste printje ooit die ik zelf ontwerp en laat maken. Heb wel erg veel projecten gesoldeerd ( lang leve Velleman! ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.urgenda.nl/images/cover-onshuisenergieneutraal_rgb.jpg

Ons huis energieneutraal voor maximaal 35.000 euro, praktijkvoorbeelden van bestaande woningen.

quote:
De opgave die we onszelf ten doel stelden, was een gemiddeld huis energieneutraal maken voor maximaal € 35.000,- inclusief BTW. Die € 35.000,- is het bedrag dat een gemiddeld gezin in vijftien jaar kwijt is aan energie. Stel nu dat je datzelfde bedrag leent en gebruikt om je huis energieneutraal te maken, dan heb je daarna geen energierekening meer. Het bedrag dat je overhoudt, kun je gebruiken om de lening af te betalen. Per maand ben je bovendien niet meer geld kwijt dan voorheen. Wanneer een deel van de € 35.000,- niet geleend hoeft te worden, maar uit eigen vermogen komt, zorgt dit voor een directe verlaging van de maandlasten en dat is mooi meegenomen.

Ons eerste uitgangspunt is het streven naar een huis dat geen fossiele brandstoffen meer verbruikt. Dat betekent dat fossiel aardgas uit de woning verdwijnt. Voor sommigen is dat even wennen, maar koken via inductie blijkt veel makkelijker dan men denkt en de gasaansluiting alleen houden voor het fornuis maakt het koken wel erg duur: naast circa € 50,- voor het gas, betaal je namelijk ook de vaste netwerkkosten
à € 325,-.

Ons tweede uitgangspunt is dat we voor maximaal € 35.000,- een energieneutraal huis willen realiseren. Dat betekent dat we de zogenaamde ‘Trias Energetica’ verlaten. De huizen worden niet eerst maximaal geïsoleerd. We isoleren alleen voor zover het nodig is om het comfort te verhogen, waarbij we de overduidelijke ‘warmtelekken’ natuurlijk wel aanpakken. We denken ook met de bewoners mee over verdere energiebesparende maatregelen zoals energiezuinige apparaten, verlichting en verandering van
gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Leuk artikel, dat zouden meer mensen moeten doen.

Een paar opmerkingen

Best prijzig die combi-panelen. Volgens mij was dit niet zo'n goede oplossing, maar ik kan mij vergissen.
De term energie-neutraal klopt natuurlijk niet, energierekening nul is niet energie-neutraal. Je blijft verbonden met het net en als het salderen op de schop gaat wordt het plaatje anders.

Neemt niet weg dat zoeken naar een duurzamer huishouden een loffelijk streven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ZuinigeRijder schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 13:04:
[afbeelding]

Ons huis energieneutraal voor maximaal 35.000 euro, praktijkvoorbeelden van bestaande woningen.

quote:
De opgave die we onszelf ten doel stelden, was een gemiddeld huis energieneutraal maken voor maximaal € 35.000,- inclusief BTW.
Voor € 35.000? Kippetje.

2.500 kWh electriciteit, 1.000 m3 gas per jaar (gemiddelden over de laatste 10 jaar) staat gelijk aan 2.500+8.800 kWh, totaal 11.300 kWh. Met de huidige prijzen van PV hoeft dat niet meer dan € 15.000 te kosten. Zelfs als je een gezin met het dubbele verbruik telt dan kom je nog niet aan dat bedrag, en dan heb ik nog niet eens een super geïsoleerde woning.
Het grootste probleem is: Ik kan geen 41 zonnepanelen kwijt op het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 16:26:
[...]

Leuk artikel, dat zouden meer mensen moeten doen.

Een paar opmerkingen

Best prijzig die combi-panelen. Volgens mij was dit niet zo'n goede oplossing, maar ik kan mij vergissen.
De term energie-neutraal klopt natuurlijk niet, energierekening nul is niet energie-neutraal. Je blijft verbonden met het net en als het salderen op de schop gaat wordt het plaatje anders.

Neemt niet weg dat zoeken naar een duurzamer huishouden een loffelijk streven is.
Tja, de vraag die je moet stellen wat het je waard is om helemaal nul op de meter te hebben.
Voor mij was de investering veel minder met toch een grote duurzame winst:
- In 2012 zonnepanelen (20 x 245 = 4900 Wp) voor 7400 euro all-in
- In 2014 Daikin Ururu Sarara airco voor verwarmen, voor 2750 euro all-in
Totaal 10.150 euro.

Van meer dan 1600 m3 gas en 4000 kWh stroom naar 250 m3 gas (douchen) en ongeveer netto 1000 kWh stroom. Van 215 euro in de maand naar minder dan 30 euro in de maand energiekosten.

Het kost relatief een hoge investering om dat laatste gasverbruik/stroomverbruik naar nul te brengen. Met ook nog eens in het achterhoofd dat we over een aantal jaren misschien nog willen verhuizen.

Verkoopt een huis beter die niet meer aangesloten is op het gas? Of is een huis met al een A-label met gasaansluiting aantrekkelijker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:33
Zeker leuk om je huis energiezuinig te maken. Bij mij, en ik denk bij velen, is ons indirecte energie verbruik ondertussen veel groter dn het energieverbruik van ons huis. Bij indirect denk ik dan aan de energie nodig om mijn werk te kunnen doen en de energie nodig voor de producten en diensten die ik koop. Dan kan ik die 35000 beter uitgeven aan zuiniger vervoer of groenere producten, dan aan installaties voor mijn woning.
Pagina: 1 ... 75 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.