De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
migjes schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 09:37:
een niet erg duurzaam bericht.
toch hoop ik op een beetje duurzaamheid.

mijn laatste post als vrijgezel. <3
Migjes gefeliciteerd !

Ik hoop dat je voldoende energie overhoud, om hier op het forum je visie te kunnen blijven geven.

. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Gefeliciteerd!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

BBC2 tot 23.00 uur deel 1 van 3

The man who made us spend, over consumeren en de het vooraf programmeren van de werkbare leeftijd van een product.

http://www.bbc.co.uk/programmes/p01zxmrv

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Voor wie nog een systeempje zoekt!

Klik

Klik gerust op sofort kaufen ;)

Migjes gefeliciteerd!

Trouw je wel met iets vrouwlijks of met je panelen? :X

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Van harte gefeliciteerd Michel!
Heel veel geluk toegewenst.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Rol-Co schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 22:48:
Voor wie nog een systeempje zoekt!

Klik

Klik gerust op sofort kaufen ;)
Zo te zien betekent "Kostenlose Abholung" niet "gratis af te halen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 12:47

Proficiat en een mooie dag gehad gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Gefeliciteerd ! Ik hoop dat het een leuke dag geweest is! En veel plezier en geluk samen!

Ik vier maandag mijn 4 trouwdag + 6 jaar gelden ontmoet exact!
(kwestie van plannen, ik hoef maar 1 datum te onthouden, das nog eens duurzaam...)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Gasschuif schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 18:46:
[...]

Proficiat!! In een duurzaam huwelijk is 1+1=3. En ik spreek net als Schinnen-groen uit ervaring :)
Amen. 't vrouwtje is in mijn geval ook geïnteresseerd in de opbrengst van de paneeltjes en doet bijna altijd netjes het licht uit daar waar mogelijk ;)

BIJNA altijd :P

Owja, CONGRATS !! ^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

WoudseHoeve schreef op zondag 13 juli 2014 @ 16:18:
[...]

Gefeliciteerd ! Ik hoop dat het een leuke dag geweest is! En veel plezier en geluk samen!

Ik vier maandag mijn 4 trouwdag + 6 jaar gelden ontmoet exact!
(kwestie van plannen, ik hoef maar 1 datum te onthouden, das nog eens duurzaam...)
Mijn buuf heeft heel duurzame kinderen. Op exact dezelfde dag jarig, alleen 2 jaar ertussen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

En weer een doorbraakje in Li-Ion technologie:
http://www.nature.com/sre...05623/full/srep05623.html
Een schaalbare manier om silicium anoden te maken; de energiedichtheid zou kunnen verdrievoudigen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Dreamvoid schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 14:06:
[...]

Belasting, ondanks al die kerncentrales is de winterse baseloadprijs voor stroom in Frankrijk zelfs hoger dan in Nederland (Q1-2015: 5.09 vs 4.47 ct/kWh).

Van de ~22 ct/kWh stroomprijs voor huishoudens in Nederland is ruim 14 cent belasting. Op aardgas zit 3.5 ct/kWh belasting (op een consumentenprijs van ~7.5 ct/kWh), en op die manier wordt het door de overheid extra sterk ontmoedigd om op stroom te verwarmen. Dat is echter een politieke keuze - zoals de Fransen laten zien kan het ook anders.
Ondanks, of juist dankzij... De Fransen zijn inderdaad aangemoedigd om op stroom te verwarmen waardoor bij een koudegolf enorme verbruikspieken ontstaan, die door het buitenland (groot deel door Duitsland) opgevangen worden want de reactoren draaien al zoveel mogelijk op volle kracht of staan in onderhoud.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Weer een leuk "innovatief" project binnen de NL infrastructuur: het solar fietspad als prefab. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dat is een mooi project - het is natuurlijk afwachten hoe de kostenontwikkeling verloopt, maar er is natuurlijk plek zat voor dit soort stroken. Denk bv aan de vluchtstroken op snelwegen, parkeerplaatsen en oprijlanen (die hoeven niet geweldig slijtvast te zijn of een geweldige remweg te hebben).

[ Voor 7% gewijzigd door Dreamvoid op 15-07-2014 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Met wat accu erbij kan het ook de infrastructuur vereenvoudigen in buitengebieden.
Al worden fietsers blijer van een solar dak denk ik... dat scheelt ook nog eens strooien en sneeuw.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
marcel87 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:13:
Weer een leuk "innovatief" project binnen de NL infrastructuur: het solar fietspad als prefab. :)
Volgens mij moet je zonnepanelen daar plaatsen waar ze het meeste produceren. Dat is volgens mij niet horizontaal op een weg die vuil wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
blissard schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 21:44:
[...]

Volgens mij moet je zonnepanelen daar plaatsen waar ze het meeste produceren. Dat is volgens mij niet horizontaal op een weg die vuil wordt.
Dit is al eerder langsgekomen. iets van onzinnig project en ambtenaren met te veel gemeenschapsgeld. Opbrengst heel weinig. We zullen het zien....

http://www.solaroad.nl/faq/

Goh, 100 meter fietspad, oppervlakte ruim 400 200 m2. Opbrengst genoeg voor 3 tot 4 huishoudens. Best rendabel...

[ Voor 15% gewijzigd door drielp op 15-07-2014 23:14 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:26
@SolaRoad

Ik woon in Krommenie waar het fietspad gaat komen. Had ergens gelezen dat de aanleg van het fietspad in oktober (week 42*) begint.
Wanneer de aanleg plaats zal vinden zal ik eens langs gaan en een paar foto's maken en delen.

Het onderwerp was inderdaad al eens ter sprake gekomen:
MK1o2 in "De Duurzame Kroeg deel 2" en de reacties daarop.

Wat toen vooral besproken is is dat het een vrij duur project is (1,5 miljoen voor 100m) en dat er nog erg veel vragen zijn over de veiligheid van het pad tijdens bijvoorbeeld vorst of sneeuw.

*Dumpert als bron, wie had dat ooit gedacht....

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@MK1o2, thanks, die link kon ik niet zo snel vinden.

Meer ontopic, een nieuw soort energiebedrijf.

https://vandebron.nl/#!/

Je kan hier zelfs je negatieve verbruik invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
blissard schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 21:44:
[...]

Volgens mij moet je proberen te innoveren als je geld over hebt. Dat dit hier zot duur is, is het iedereen wel mee eens... mja.
Ik vraag me wel af of in de prijs van 1,5miljoen ook niet gewoon grondaankopen en de rest van het hele project is meegerekend.

Wat betreft water ben ik niet zo bang voor, tenminste je hebt ook wel glazen douchevloeren (heb ik eens gezien) en daar heb je ook genoeg ruwheid om niet uit te glijden. Verder sneeuw is misschien wel een probleem, al vraag ik me af hoe gevoelig glas is tegen droge en/of natte strooizouten. Lijkt mij dat dit minder gevoelig is dan hetzelfde op asfalt. Hooguit overgangen, van metaal oid, zullen hierop reageren.

Ach ja, zolang men niet besluit dit erg dure project grootschalig aan te leggen, maar meer als PR en innovatie, vind ik het wel een goed ding om te doen. Alle eerste initiatieven zijn vaak over de top duur... als het succesvol blijkt zal de prijs vanzelf wel zakken.
MK1o2 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 22:59:
@SolaRoad

Ik woon in Krommenie waar het fietspad gaat komen. Had ergens gelezen dat de aanleg van het fietspad in oktober (week 42*) begint.
Wanneer de aanleg plaats zal vinden zal ik eens langs gaan en een paar foto's maken en delen.

Het onderwerp was inderdaad al eens ter sprake gekomen:
MK1o2 in "De Duurzame Kroeg deel 2" en de reacties daarop.
Aha bedankt, dat wist ik niet.
Wat toen vooral besproken is is dat het een vrij duur project is (1,5 miljoen voor 100m) en dat er nog erg veel vragen zijn over de veiligheid van het pad tijdens bijvoorbeeld vorst of sneeuw.

*Dumpert als bron, wie had dat ooit gedacht....
Precies, ik las het inmiddels. reactie daarop zie boven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

marcel87 schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 11:03:
[...]

Volgens mij moet je proberen te innoveren als je geld over hebt. Dat dit hier zot duur is, is het iedereen wel mee eens... mja.
Ik vraag me wel af of in de prijs van 1,5miljoen ook niet gewoon grondaankopen en de rest van het hele project is meegerekend.

Wat betreft water ben ik niet zo bang voor, tenminste je hebt ook wel glazen douchevloeren (heb ik eens gezien) en daar heb je ook genoeg ruwheid om niet uit te glijden. Verder sneeuw is misschien wel een probleem, al vraag ik me af hoe gevoelig glas is tegen droge en/of natte strooizouten. Lijkt mij dat dit minder gevoelig is dan hetzelfde op asfalt. Hooguit overgangen, van metaal oid, zullen hierop reageren.

Ach ja, zolang men niet besluit dit erg dure project grootschalig aan te leggen, maar meer als PR en innovatie, vind ik het wel een goed ding om te doen. Alle eerste initiatieven zijn vaak over de top duur... als het succesvol blijkt zal de prijs vanzelf wel zakken.

[...]

Aha bedankt, dat wist ik niet.

[...]

Precies, ik las het inmiddels. reactie daarop zie boven... ;)
Ik ben wel benieuwd naar de grip van een glazen weg. Het modulaire concept spreekt me sowieso wel aan bij reparaties. En ook al komt er per m2 niet zo heel veel Wp uit het is ruim genoeg om bv een eventuele led-serie of een verwarmingselement te voeden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:07

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

marcel87 schreef op dinsdag 15 juli 2014 @ 20:13:
Ik snap niet wat hier leuk aan en duurzaam aan is. Het is mijn ogen een zeer onduurzaam prestige project.

Hierbij worden grondstoffen en geld nodeloos worden verspilt gezien de tvt waarschijnlijk dusdanig lang is dat het zichzelf nooit terugverdient. Energetisch niet en financieel niet.

Geld en grondstoffen worden nodeloos verspilt. PV op geluidschermen langs de kant van de snelweg aanbrengen zou bijvoorbeeld veel goedkoper en effiectiever zijn.

Het is krankzinnig dat in tijden van crisis waar keihard bezuinigd wordt op de zorg dit soort inefficiënte prestige projecten doorgang kunnen vinden.

De overheid heeft hier wel een oplossing voor, gewoon nog verder de lasten verhogen. Ga zo door! Ik kan niet zo goed snappen dat er mensen zijn die hier enthousiast van worden 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 16-07-2014 15:05 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Op de snelweg, boven het fietspad (zodat je gewoon altijd droog fietst) of misschien wel rondom de treinsporen.
Dat zal een hoop vertraging en geld schelen voor de NS.

Er zijn meer dan genoeg plekken waar panelen geplaatst kunnen worden voor veel minder geld en die leveren dan ook nog eens veel meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Aangezien ik nog genoeg lege daken zie snap ik niet dat we ze elders willen neerleggen, 'gratis ruimte immers', en dicht bij de verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Moet je kijken hoeveel regulier PV vermogen je voor 1.5 miljoen euro kan weg zetten.

Prima dit soort projecten maar doe dat met privaat geld. Dit soort projecten van gemeenschap geld zijn een grof schandaal.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
Zonnepanelen als wegdek gebruiken is ronduit dom. Glas heeft gewoon verkeerde eigenschappen om als weg te gebruiken.

Kijk voor de grap eens 1 van deze videos:

https://www.google.nl/url...g2=WblqZP2rmLzcASO329ab5g
https://www.google.nl/url...g2=MDuhT7EgLZCLORre3398pA
https://www.google.nl/url...g2=3lXvG246CiA01C4TFfR6eA

[ Voor 3% gewijzigd door zero_cool89 op 16-07-2014 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dit is een proefproject, natuurlijk gaat dit niet grootschalig uitgerold worden. Het idee is om dit soort experimenele technologie te testen op praktische bruikbaarheid, als het in eventuele massaproductie vervolgens economisch zinnig te produceren en plaatsen is, dan gebeurt het - anders blijft het 1 van de vele onrendabele experimentele technieken. Het is op 1 punt in elk geval interessant in Nederland: probleem bij grootschalige PV installaties zoals bv in Duitsland, Polen, Tsjechie etc waar ze hectares volzetten met panelen is dat grondprijzen een grote rol gaan spelen, en ruimte is iets dat we in Nederland schaars is. En probleem bij dakinstallaties is dat het neerleggen van heel veel kleine individuele dakinstallaties qua plaatsingskosten weer niet gunstig is - je hebt niet enkel met de paneelkosten rekening te houden.

[ Voor 35% gewijzigd door Dreamvoid op 16-07-2014 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

revolution-nl schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:00

Het is krankzinnig dat in tijden van crisis waar keihard bezuinigd wordt op de zorg dit soort inefficiënte prestige projecten doorgang kunnen vinden.
+1

[ Voor 5% gewijzigd door klump4u op 16-07-2014 20:32 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:52

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Aangezien ik nog genoeg lege daken zie snap ik niet dat we ze elders willen neerleggen, 'gratis ruimte immers', en dicht bij de verbruiker.
Tja, daar kunnen die bouwondernemingen moeilijker tussen gaan hangen. Zie het als een stukje zingeving van hun bestaan. De wereld beweegt al steeds sneller langs hen heen. Is het je ook opgevallen hoe moeilijk grote bouwondernemingen het hebben? Ik lees meer over innovatie en aanpassen aan de nieuwe mores bij kleine bouwbedrijven dan deze grote jongens. Gevalletje buitenspel?

Die fietspaden zijn trouwens denk ik een prima idee, maar met al dat laaghangende fruit (daken) om ons heen zijn er meer effectieve manieren om de energiezuinigheid van onze samenleving te bevorderen. Ik zou ook zeggen: nog niet laten mee-tenderen in nieuwe infrastructurele investeringen. Voorzie in deze investeringen wel een toekomstige aanleg van zonnepanelen, wanneer het laaghangend fruit van de boom is.

Maar ja, of een overheid hier naar luistert. Ze heeft geen concreet belang bij een energiezuinige samenleving. Een overheid heeft belang bij budgetten die op orde zijn. Doordenkend:gaan provincies dan weer nieuwe plaatselijke energiebedrijfjes oprichten om de overtollige stroom uit te venten. Want straatverlichting gaat dat allemaal niet opmaken, verwacht ik. Kortom, het gaat druk worden in stroomland, en dan te bedenken dat we nog nauwelijks aan het begin staan van iets wat zich een smart grid mag noemen.

Als Internet emancipatie van informatie is, dan is zonnestroom emancipatie van energievoorziening. Fascinerende tijd. Erg interessant allemaal.

[ Voor 5% gewijzigd door teacup op 16-07-2014 21:39 ]

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-10 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 20:30:

En probleem bij dakinstallaties is dat het neerleggen van heel veel kleine individuele dakinstallaties qua plaatsingskosten weer niet gunstig is - je hebt niet enkel met de paneelkosten rekening te houden.
Er zijn genoeg bedrijfshallen in het land om voor heel wat euro's aan PV neer te leggen. De bedrijfshal waar ik werk leg je zo 2,5 MWp op. Het zou leuk zijn als dat eens financieel aantrekkelijk was voor een investeerder. Want die mensen kijken dus echt alleen naar geld.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:27
Maasluip schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 08:18:
[...]

Er zijn genoeg bedrijfshallen in het land om voor heel wat euro's aan PV neer te leggen. De bedrijfshal waar ik werk leg je zo 2,5 MWp op. Het zou leuk zijn als dat eens financieel aantrekkelijk was voor een investeerder. Want die mensen kijken dus echt alleen naar geld.
Zoals bijvoorbeeld hier. Geheel betaald uit privaat geld. Daar kan de overheid nog een puntje aan zuigen :) .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
teacup schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 21:37:
Doordenkend:gaan provincies dan weer nieuwe plaatselijke energiebedrijfjes oprichten om de overtollige stroom uit te venten.
Dat hoeft niet, die teruggeleverde stroom komt in de portfolio van de leverancier terecht - het verkopen van een eventuele "PV piek" in de markt is zijn probleem, niet dat van de terugleverende klant (ook al is dat de overheid).

Maar de overheid kan op honderden manieren zich 'bemoeien' met de markt, ook bijvoorbeeld de gemeentelijke afvalverbranding (dat stroom opwekt) is feitelijk weer een nieuw "energiebedrijf". En niets staat een gemeente in de weg om het zo te doen zoals in Duitsland waar elke stad een publiek gemeentelijk energiebedrijf ("Stadtwerke") heeft, dat feitelijk niet veel meer dan een administratief tussenpersoon is tussen de burgers en de energiemarkt. Deze Stadtwerke, vaak neergezet als ietwat gezapige conservatieve lokale ambtenarenclubs, concurreren direct met jonge commerciele startups die hetzelfde doen, maar dan met veel minder werknemers.

[ Voor 41% gewijzigd door Dreamvoid op 17-07-2014 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 16 juli 2014 @ 15:00:
[...]

Ik snap niet wat hier leuk aan en duurzaam aan is. Het is mijn ogen een zeer onduurzaam prestige project.
Zo praatten vroeger mensen vast ook over überhaupt PV. Als iets nieuw is, of dat nu een kwantumcomputer is, Bitcoins, toepassen van bestaande technieken die los goedkoper zijn op een ander niveau te proberen zoals dit fietspad... ALTIJD zijn er mensen op tegen.

Niemand wil meer die ouwe panelen die zo inefficient waren als uit de jaren 80. 20Wp/m2... 500 euro voor een paneel. TVT van 50 jaar. Wat een energieverspilling van toentertijd zeg, dat ze dat toch ooit hebben gedaan. Ja als je zo begint kan je nooit innoveren, kan je nooit wat proberen, etc, etc, etc.

Waar denk je dat die 1,5miljoen naar toe gaat, direct de grond in ofzo? Volgens mij wordt het grootste deel geïnvesteerd in de bedrijven erom heen. En ja wie wordt daar beter van, is dat niet de maatschappij in directe en indirecte zin?!?! Nee ik vind het nogal kort door de bocht dat je in tijden van crisis niet zo'n project kunt doen. De resultaten of wijze lessen die eruit volgen kunnen juist een boost worden voor de werkgelegenheid en een stimulans voor de economie. mja, dat kijken we voor het gemak maar liever weg?

Nee liever doen we wat we nu al kennen, we gooien alles vol met lage rendementspanelen omdat hiervan de TVT laag is. Dat er 0,0 innovatie is, dat er 0,0% kans is op groeiende werkgelegenheid over langere tijd, dat er slechts tijdelijke economische groei is... ach ja wat boeit het, laten we gewoon doen wat uiterst goedkoop is en wat we kennen. Dat is niet zo eng, dan zijn de doemdenkers ook tevreden en kunnen we in elk geval het geld besteden aan kortdurende projecten waar we sowieso geen reet mee opschieten.

Hetzelfde met afzinktunnels, nee man, ben je gek... we doen gewoon boren, dat is wat we altijd deden en dus goedkoop. Innoveren in voorspanning en HSB (hoge sterkte beton) voor langere spanlengtes... ach wtf heb je eraan, gewoon meer kolommen zetten, lekker goedkoop want dat kennen we al. Robotica, domotica, computers, efficiëntie, patat met minder zout, ach ja wat boeit het... we doen gewoon wat we kennen, want dat is goedkoop. Niks innoveren, want daarvan is de TVT ongekend hoog... zeker niet doen in geval van crisis. Onbegrijpelijk dat het toch gebeurt, niet te filmen, aan-een-geschakelde wtf-momenten.
De overheid heeft hier wel een oplossing voor, gewoon nog verder de lasten verhogen.
Onzin.

[ Voor 28% gewijzigd door Aardwolf op 17-07-2014 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dat hoeft niet, die teruggeleverde stroom komt in de portfolio van de leverancier terecht - het verkopen van een eventuele "PV piek" in de markt is zijn probleem, niet dat van de terugleverende klant (ook al is dat de overheid).
Oke, gemeentes en particulieren gelijktrekkend.
ook bijvoorbeeld de gemeentelijke afvalverbranding
ja, inderdaad, een al bestaande situatie als referentiekader.
Deze Stadtwerke, vaak neergezet als ietwat gezapige conservatieve lokale ambtenarenclubs, concurreren direct met jonge commerciële start-ups die hetzelfde doen, maar dan met veel minder werknemers.
En hierdoor inderdaad opnieuw op het verkeerde been. Acht ik het initiatief van lagere overheden nu als nobel en oprecht, deze twist krijgen we er ook nog bij. Bij veel waar overheden zich met uitvoering gaan bemoeien ligt inefficiëntie op de loer. Op zich jammer eigenlijk. Een lagere overheid acht ik een meer geloofwaardig belangen behartiger dan een commercieel bedrijf, hoe efficiënt ze ook kan zijn.

De belangenbehartiging kan natuurlijk ook vormgegeven worden door de definitie van de kaders waarbinnen zo'n commercieel bedrijf opereert. Overheden hoeven het kunstje niet zelf te doen. Ik vrees alleen dat we voor de definitie van kaders al vlot uitkomen bij de landelijke overheid.

In mijn beeldvorming laat nu juist die landelijke overheid zich niet van zijn beste kant zien als het gaat om het scheppen van geloofwaardige kaders ter bevordering van de liberalisering van de energiemarkt. Vooral particuliere zonnepaneelbezitters, die zich deels onttrekken van publieke energieconsumptie zien zich geconfronteerd met een ambivalente houding. De rijksoverheid pleegt natuurlijk lippendienst naar het bevorderen van energiebesparing en het opwekken van groene energie, maar met de keerzijden van dit proces, derving van belasting inkomsten en een instabiele energiemarkt met slecht renderende energiebedrijven heeft ze naar mijn inzicht veel moeite.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

marcel87 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:30:
[...]

Zo praatten vroeger mensen vast ook over überhaupt PV. Als iets nieuw is, of dat nu een kwantumcomputer is, Bitcoins, toepassen van bestaande technieken die los goedkoper zijn op een ander niveau te proberen zoals dit fietspad... ALTIJD zijn er mensen op tegen.

Niemand wil meer die ouwe panelen die zo inefficient waren als uit de jaren 80. 20Wp/m2... 500 euro voor een paneel. TVT van 50 jaar. Wat een energieverspilling van toentertijd zeg, dat ze dat toch ooit hebben gedaan. Ja als je zo begint kan je nooit innoveren, kan je nooit wat proberen, etc, etc, etc.

Waar denk je dat die 1,5miljoen naar toe gaat, direct de grond in ofzo? Volgens mij wordt het grootste deel geïnvesteerd in de bedrijven erom heen. En ja wie wordt daar beter van, is dat niet de maatschappij in directe en indirecte zin?!?! Nee ik vind het nogal kort door de bocht dat je in tijden van crisis niet zo'n project kunt doen. De resultaten of wijze lessen die eruit volgen kunnen juist een boost worden voor de werkgelegenheid en een stimulans voor de economie. mja, dat kijken we voor het gemak maar liever weg?

Nee liever doen we wat we nu al kennen, we gooien alles vol met lage rendementspanelen omdat hiervan de TVT laag is. Dat er 0,0 innovatie is, dat er 0,0% kans is op groeiende werkgelegenheid over langere tijd, dat er slechts tijdelijke economische groei is... ach ja wat boeit het, laten we gewoon doen wat uiterst goedkoop is en wat we kennen. Dat is niet zo eng, dan zijn de doemdenkers ook tevreden en kunnen we in elk geval het geld besteden aan kortdurende projecten waar we sowieso geen reet mee opschieten.

Hetzelfde met afzinktunnels, nee man, ben je gek... we doen gewoon boren, dat is wat we altijd deden en dus goedkoop. Innoveren in voorspanning en HSB (hoge sterkte beton) voor langere spanlengtes... ach wtf heb je eraan, gewoon meer kolommen zetten, lekker goedkoop want dat kennen we al. Robotica, domotica, computers, efficiëntie, patat met minder zout, ach ja wat boeit het... we doen gewoon wat we kennen, want dat is goedkoop. Niks innoveren, want daarvan is de TVT ongekend hoog... zeker niet doen in geval van crisis. Onbegrijpelijk dat het toch gebeurt, niet te filmen, aan-een-geschakelde wtf-momenten.
Innovatie is fantastisch en daar moet we vooral mee doorgaan, het is aan de overheid om dit te stimuleren.

Een dergelijk miljoenen verslindend project als een solar fietspad wat volledig door de overheid gefinancierd wordt is ECHT een brug te ver.

Het is naar mijn idee niet de rol van de overheid om dergelijke projecten met gemeenschapsgeld 100% te financieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:38:
Vooral particuliere zonnepaneelbezitters, die zich deels onttrekken van publieke energieconsumptie zien zich geconfronteerd met een ambivalente houding.
Particuliere PV bezitters veranderen niets aan de energieconsumptie, enkel aan de productie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

revolution-nl schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 12:49:
[...]

Innovatie is fantastisch en daar moet we vooral mee doorgaan, het is aan de overheid om dit te stimuleren.

Een dergelijk miljoenen verslindend project als een solar fietspad wat volledig door de overheid gefinancierd wordt is ECHT een brug te ver.

Het is naar mijn idee niet de rol van de overheid om dergelijke projecten met gemeenschapsgeld 100% te financieren.
Precies, geef die 1,5 miljoen weg aan subsidie (voor 'dak'PV) en je krijgt er het 10 voudige aan opbrengst voor terug.

Of maak alle zonnepanelen BTW vrij en laat daarna het bedrijfsleven met innovatieve oplossingen komen wanneer dat nodig is/de daken vol liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Particuliere PV bezitters veranderen niets aan de energieconsumptie, enkel aan de productie :)
jajajaja, en dat maakt behooorlijk nerveus }>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het maakt niet nerveus, het maakt het complex. Als je particuliere PV bezitters als normale stroomproducent gaat behandelen, zouden ze gewoon de marktprijs ontvangen voor hun stroom, minus nog de onbalans ook - en dat vindt de overheid niet wenselijk want ze willen particuliere PV stimuleren. Met duizenden particulieren als volwaardige stroomproducenten gaat dat niet werken, dus is dit gedwongen op het bord van de leveranciers gegooid, die moeten verplicht verbruik en opwek salderen op jaarbasis, omdat men eerste instantie dacht dat dit administratief het makkelijkst zou zijn (en de kosten vallen dan op het leveranciersbordje, dus komt niet terug in zichtbare belastingen/heffingen/etc). Het is ook administratief makkelijk voor de overheid, maar voor de rest zorgt het voor hele kromme economische prikkels.

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 18-07-2014 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Goh, je zou bijna medelijden krijgen met de leverancier .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Laten we vaststellen dat zowel overheid als leveranciers onvoldoende op de huidige ontwikkelingen in de stroommarkt hebben geanticipeerd. De rijksoverheid bevindt zich daarbij als wetgever in een luxe positie. Zij kan de werkelijkheid in haar voordeel veranderen. Zoals je heel mooi schetst heeft de overheid een voor zichzelf optimale regeling opgetuigd. De Europese richtlijn (die van ons zelfstandige stroomproducenten maakt) heeft hieraan nog wat bepalingen toegevoegd. Stroom producenten en particulieren hangen in zekere zin aan hetzelfde touwtje.

Stroomproducenten valt te verwijten dat ze niet op tijd hun kansen hebben benut door zich te storten op groene energie, en netwerkbeheerders niet op smart grids met geavanceerde opslagmogelijkheden. Zelfs (of juist) met groene energie kunnen we niet zonder een goede infrastructuur voor buffering. Overheid en stroomproducenten hadden gezamenlijk eerder moeten inzien dat het accent van levering van energie naar het bieden van een aansluiting met de nodige services verschuift(opslag, buffering, nivellering, saldering zo je wilt). Dit zou dus een verhoging van de aansluitkosten en een verlaging van de gebruikskosten betekenen. In dit licht is het ook een onzalig plan gebleken om stroomproductie en netwerkbeheer uiteen te trekken. De genoemde diensten zouden vooral een uitbreiding betekenen voor netwerk beheerders, terwijl de rol van stroomproducenten door minder consumptie en het beetje saldering wordt uitgehold.

De huidige situatie zou ik als een status quo willen beschrijven. De overheid moet lippendienst plegen naar groene energie, maar eigenlijk wil ze niet zo erg, en denkt ze met heimwee terug aan het tijdperk met de makkelijke gasinkomsten. Het feit dat ze een direct verband legt tussen energieverbruik en ons BNP zegt op dit vlak genoeg. Energieproducenten doen hun best om een inhaal race te lopen, weg van het pad met de fossiele energiebronnen, waarop ze te lang hebben gezeten, en op naar groene bronnen. Voorwaarde natuurlijk hierbij blijft wel dat ze als producent tussen de bron en de consument blijven, om bestaansrecht te houden. Smart grid en opslag is voor zowel overheid als producent niet zo interessant. Zij worden beiden niet wijzer van een smart grid. Alleen kleine PV producenten en lokale energie initiatieven (sub gemeente niveau) hebben hierin een belang. Oh ja, organisaties als Tennet doen wel verkennende studies, maar iets meer beweging op dit vlak zou ik toe juichen. maar ja, waarom zouden ze harder lopen zodat wij een verbetering van randvoorwaarden ervaren bij onze stroomproductie. Het kost ze alleen maar geld. Vandaar de status quo, een geen pro activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 07:56
Het valt ook niet mee om een stevig proactieve houding te hebben als je geen idee hebt waar de markt naartoe gaat. ik kan me de reactieve houding ook wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 13:25:
Stroomproducenten valt te verwijten dat ze niet op tijd hun kansen hebben benut door zich te storten op groene energie
Tsja, welke kansen? Er is altijd maar een beperkte subsidiepot geweest, en niemand gaat een windpark of PV park neerzetten als hij er bakken met geld mee verliest. Stroomproducenten spelen het spel volgens de regels die er zijn en de markt zoals die gecreeerd is. Als die ervoor zorgen dat gas of kolencentrales rendabel zijn, dan bouwen (of behouden) ze die. Stimuleert de overheid extra hard particuliere kleinschalige opwek, dan staan ze dus buitenspel. Het is geen reden om medelijden met ze te hebben, maar ze zijn (net als de particuliere burger) volledig afhankelijk van de regelgeving.

Zo is het ook met de hele salderings admin ellende. Als de overheid dat op het bordje van de leverancier gooit, dan is dat een voldongen feit. Ze kunnen het leuk vinden of niet, de kosten voor alle leveranciers gaan omhoog, en dus ook de leveringstarieven (want geen enkele leverancier kan eraan ontsnappen). Is dat erg? Tsja, dat gebeurt met zoveel zaken. Banken moeten verplicht enorme reserves aanhouden, maar dat moeten ze allemaal, dus kan het doorberekend worden. Het is aan de overheid om vast te stellen of dit het waard is - de hogere tarieven voor de burger versus het risico of het ongemak als je het aan de markt over laat.
Dit zou dus een verhoging van de aansluitkosten en een verlaging van de gebruikskosten betekenen.
Dit is bijzonder onwenselijk uit oogpunt van het verlagen van het energieverbruik. Gaat ook recht tegen het rechtvaardigheids gevoel in van de energiezuinige burger - hij betaalt dan vrijwel evenveel als zijn buurman die met zijn heel-jaar-door-kerstverlichting twee keer zoveel kWh's trekt.
In dit licht is het ook een onzalig plan gebleken om stroomproductie en netwerkbeheer uiteen te trekken.
Het zijn fundamenteel andere taken, juist het combineren van de twee zorgt voor hele rare beslissingen en belangenverstrengeling. Stel je voor dat de overheid alle kern, kolen en gascentrales in eigendom had. Hoe vriendelijk zouden ze dan zijn voor (klein of grootschalige) particuliere opwek? Hakt direct in de overheidsinkomsten. Er zijn zat voorbeelden overal in de wereld van landen waar productie, levering en netbeheer nog in 1 (overheids)hand zijn, en maar bar weinig daarvan hebben iets zinnigs met groene energie (of met particuliere opwek) tot stand gebracht. Een land als Duitsland waar de rollen en belangen van de verschillende partijen juist veel duidelijker zijn (teruglevering gaat bv niet via de leverancier maar via de netbeheerder) is de besluitvorming veel opener dan in Nederland.

[ Voor 92% gewijzigd door Dreamvoid op 18-07-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

blissard schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 14:27:
Het valt ook niet mee om een stevig proactieve houding te hebben als je geen idee hebt waar de markt naartoe gaat. ik kan me de reactieve houding ook wel voorstellen.
Shell heef daar 30 jaar geleden al het goede voorbeeld te geven: werk scenario's uit en maak plannen voor het geval een scenario werkelijkheid dreigt te worden. Dan kun je snel schakelen als je een beweging in de markt of regelgeving ziet. Tenminste, als je assets aanschaft die 40 jaar in een markt moeten concurreren lijkt het me verstandig om diverse mogelijke scenario's door te rekenen. Lijkt me dat een duurbetaalde CEO of risicomanager dat soort basiszaken op orde heeft. Nou ja, duurbetaald of niet, dat is dus lang niet altijd zo.

Daarnaast weten energiebedrijven heus wel wat voor impact nieuwe opwek met marginale kosten op hun bestaande park heeft. Waar bijna iedereen zich in heeft vergist is hoe snel bijv. PV in prijs gedaald is en de daarbij horende groei in uitrol.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
flippo765 schreef op donderdag 17 juli 2014 @ 21:40:
[...]

Precies, geef die 1,5 miljoen weg aan subsidie (voor 'dak'PV) en je krijgt er het 10 voudige aan opbrengst voor terug.

Of maak alle zonnepanelen BTW vrij en laat daarna het bedrijfsleven met innovatieve oplossingen komen wanneer dat nodig is/de daken vol liggen.
En dan alleen in de provincie Zuid-Holland? Poe poe wat een goudeerlijke stimulering hoor.
Zoals gezegd... tijdelijke oplossingen zijn dat, niks geen innovatie. Direct cashen, kleine TVT en voor de rest niets geen waardevols aan.

Kijk waar jij het over hebt is geld terug geven aan de mensen, indirect dan wel. Dan zijn er ook mensen die zeggen: verlaag de lasten maar, ik hoef geen BTW vrije PV, ik hoef geen subsidie want ik wil geen PV of kan het niet leggen.
Dat lijkt op geven aan een "goed doel", echter is er veel plaats voor discussie of dat dan wel een goed doel is. Een eigen project doen, met geld dat over is, is dan het enige dat kan. En mij persoonlijk lijkt dat ondanks dit een reteduur project is, ook hiermee op langere termijn wijze lessen uit kunnen worden getrokken... of dit nu direct/indirect geld is of enkel kennis.

Stel men had PV niet op het oog en een goed doel zou ook niet zijn geweest "voor alle inwoners van ZH BTW vrije PV", maar geven aan een kankerstichting. Wat zou dit met iedereen hebben gedaan vraag ik mij af... ook iets waar niet iedereen wat aan heeft, wat een twijfelachtig doel is (met name of het doel bereikt wordt/strijkstokken), waar sowieso dus niet iedereen achter staat, etc. Geld teruggeven is ook geen optie, want als ze volgend jaar meer geld willen besteden voor goede projecten gaat ook iedereen met de hakken in het zand staan omdat de lasten dit jaar lekker laag waren. Oppotten mag ook niet, want dat krijgen ze geen geld meer van de overheden boven hun.

Wie zegt in deze dat er geen fietspad moet worden gelegd? Misschien was er geen fietspad of moest de oude worden vervangen en wilden ze meteen er een onderzoekscase/pilot van maken. Wat maakt dit nu anders dan wanneer er een tunnel moet komen en hier extra geld inzit voor nieuwe technieken? Toch exact hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 13:17

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Interessant. dagteller -187.2kWh. Nachtteller +183.6.. Netto: -3.6kWh.

We zijn tijdelijk een neggie!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
styno schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 17:10:
[...]

Shell heef daar 30 jaar geleden al het goede voorbeeld te geven
Shell is in een stuk makkelijkere positie dat olie een wereldmarkt is - komt er vervelende regelgeving in 1 land, dan laat je dat links liggen en investeert maar ergens anders. EdF/GdF/EON/RWE waren tien jaar terug nog lokale energiebedrijven, stroom produceer je voor een lokale (NW)Europese markt. Je kan scenario's maken tot je blauw ziet, ze moeten wel uitvoerbaar zijn - als je een lokale speler bent, ben je nou eenmaal afhankelijk van de lokale regelgeving. Maar je ziet idd dat de grote energiebedrijven zo snel als ze kunnen uit Europa weg diversificeren, en zo meer een multinational als Shell worden. De meest winstgevende business van die bedrijven is inmiddels het bouwen/opereren van centrales buiten Europa en het handelen van LNG naar Azie, waar men minder moeite heeft met het committeren aan langjarige deals.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 19-07-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mkleinman schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 22:43:
Interessant. dagteller -187.2kWh. Nachtteller +183.6.. Netto: -3.6kWh.

We zijn tijdelijk een neggie!
Was je dat nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 13:17

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nee, op een enkele teller wel uiteraard. Ben op de dagteller al een tijdje een neggie, maar nu dus ook op de combinatie dag- en nachtteller.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb maar één tarief en ik ben al een aantal maanden een neggie. Volgens de berekeningen zou ik dat al meer dan drie jaar kunnen zijn.(link. zie onderin.) Maar de winter moet nog komen, hoewel die nog wel een tijdje zeker mag wegblijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
mkleinman schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 12:07:
[...]

Nee, op een enkele teller wel uiteraard. Ben op de dagteller al een tijdje een neggie, maar nu dus ook op de combinatie dag- en nachtteller.
Oke, op die manier. Ik ga waarschijnlijk dit jaar op beide meter de min in. Vorig jaar op laag tarief precies op nul, viel me pas op bij het invullen van de meterstanden voor de jaar afrekening. Nu doet de 880 Wp isofotoontjes op NW pas echt mee, dus dat gaat wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
Tja.... vorig jaar ook negatief op beide vlakken. Dit jaar ook al een tijdje, en we moeten nog even:
Hoog 880,41
Laag 741,279
Retour Hoog 2085,432
Retour Laag 853,344

Als je steeds negatiever wordt, komt er dan op een gegeven moment een dip? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Bezuiniger schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 19:22:
Tja.... vorig jaar ook negatief op beide vlakken. Dit jaar ook al een tijdje, en we moeten nog even:
...

Als je steeds negatiever wordt, komt er dan op een gegeven moment een dip? ;)
Zou kunnen, nog niet over nagedacht.

Vrijdag wordt de e-boiler tussen de dwtw en de cv ketel aangesloten. Het overschot aan kWh wordt dan weer wat minder.

[ Voor 7% gewijzigd door drielp op 19-07-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@drielp
Hoe sluit je de E-boiler nu precies aan, en doe je nog aanpassingen aan de CV-ketel ?
Ik zou zelf namelijk de E-boiler na de CV-ketel plaatsen en de warmwater- c.q. boiler-voorziening van de ketel uitschakelen. Dan hoef je niet telkens je CV-ketel boiler te vullen. Misschien ook makkelijker met je inlaatcombinatie.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 20-07-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
drielp in "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?"

Als het boilertje is afgekoeld door drielp zelf en vriendin-lief ook direct wil douchen, dan is deze opstelling beter. Dan hoeft ze niet eerst 50 lauw water weg te douchen.

En leiding-technisch is dit ook een stuk makkelijker aan te leggen, geen bypass maken voor de cv- boiler, geen breekwerk enzo. Gewoon een leiding van de dwtw naar de boiler en dan door een koof naar de cv ketel.

[ Voor 15% gewijzigd door drielp op 20-07-2014 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gister was ik weer eens op Circuit Zolder voor een hobby van mij die minder duurzaam is :X
Gelukkig hoef ik mij nu minder schuldig te voelen als ik de bandenwarmers gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pyekX3DqH1yiMiZcmIRuAaQbbBqOZ7pAu8GEmY4f6ewPDOMoyC1vPI5n7vP9bGsL-ivI0u9ECyS4R3Jv7QvS0ttpBE4ebduB1dF22cSnj68w/Zonnepanelen%20z.JPG?psid=1

Later op de dag... de 25 masten zijn voorzien van trackers:

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pa1xqUKkQgLg_TXFwmaiHy1PgY8iFxrnzTnY2Ejh7BEM8tTbGnXuCSSBY14nBoZWZkjTiI0fd-hsjEpymrVPpf9MPaYBZTjw7GA7RpmrVCZE/Zonnepanelen%20Zolder%202.JPG?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2pUDhYuIAAnfUE7yHKVVTBths_XWewgXz0NRvyh-ghU-8EuXLMFskk5x7rTgofxUStoo4xbpMKXCK0pY5_8CKgxYenv_n3UayGCQv_tN_j8lg/Zonnepanelen%20Zolder%203.JPG?psid=1

Totaal systeem vermogen was dacht ik 270 kWp _/-\o_
Toen we in de avond aankwamen stonden er nog zeven Tesla Roadstars aan de lader. Niet duurzaam, wel leuk!

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 20-07-2014 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kom je hier eens melden trouwens :D Het grote motortopic deel 15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op zondag 20 juli 2014 @ 15:48:
drielp in "Iemand ooit gemeten aan Douche-WTW?"

Als het boilertje is afgekoeld door drielp zelf en vriendin-lief ook direct wil douchen, dan is deze opstelling beter. Dan hoeft ze niet eerst 50 lauw water weg te douchen.

En leiding-technisch is dit ook een stuk makkelijker aan te leggen, geen bypass maken voor de cv- boiler, geen breekwerk enzo. Gewoon een leiding van de dwtw naar de boiler en dan door een koof naar de cv ketel.
Ok. Je hebt dan 50 + 30 Liter paraat staan. Als je frequent water tapt wordt de 30 Liter warm gehouden door de E-boiler en zou je zelfs geen gas nodig hebben :). Totdat je meer dan 50 Liter tapt natuurlijk. Ik ben benieuwd naar de resultaten (en foto's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 13:11
KNAL

En toen was er een blikseminslag. (Indirect)
Meerdere zaken defect, waaronder de omvormer. Shit..... Het is zomer. Zo mis ik kWh-tjes.

Gelukkig alleen materiële zaken stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oehh dat is minder, veel kapot? Waar sloeg hij in? Hoever van je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
15 meter vanaf de voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ok dat zal wel een dreun geweest zijn. Ik zie in duitsland ook steeds meer van die bliksembeveiliging units voor zonnesystemen te koop , hier in nederland hoor je dat eigenlijk weinig.
Misschien toch maar eens aan denken.

Dekt je verzekering dit? Of de garantie van de omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Qua knal eigenlijk gewoon zoals elke bliksem.
Echter de lichtflits van de bliksem/lampen en daarbij het brandalarm gaf aan dat er meer was.

Ook ruik je verbrande zaken..

Het is een waslijst van wat er stuk is. Maar de belangrijkste zijn CV, omvormer, tv, router, lampen. (Tot nu toe..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

internet4me schreef op zondag 20 juli 2014 @ 21:11:
Qua knal eigenlijk gewoon zoals elke bliksem.
Echter de lichtflits van de bliksem/lampen en daarbij het brandalarm gaf aan dat er meer was.

Ook ruik je verbrande zaken..

Het is een waslijst van wat er stuk is. Maar de belangrijkste zijn CV, omvormer, tv, router, lampen. (Tot nu toe..)
Met bliksem valt niet te spotten, daar moet je heel goed mee oppassen.

De kern van de zaak kun je hier lezen.

Wikipedia: Transient-voltage-suppression diode

Er is natuurlijk veel op de markt qua spanning pieken, ga er zelf ook es over nadenken om toe te passen.
Gasschuif kijkt toch elke dag wel even op de wattmeter en plugwise wat de systemen draaien.
En ja,... ik zou ook flink balen als de zaak plat ligt.

Om de digitale kWh meter mee te nemen is dit een zaak voor de netbeheerder, om binnenkort al die 7 miljoen slimme of domme digitale kWh meters te beschermen :+

[ Voor 10% gewijzigd door Gasschuif op 20-07-2014 22:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

...met een lcd in plaats van mechanisch telwerk...
Vandaar dat ze zoveel oefenen met het schatten van standen.
Een MOV wordt ook veel gebruikt:
Wikipedia: Varistor

[ Voor 32% gewijzigd door Proton_ op 20-07-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Proton_ schreef op zondag 20 juli 2014 @ 22:30:
...met een lcd in plaats van mechanisch telwerk...
Vandaar dat ze zoveel oefenen met het schatten van standen.
Een MOV wordt ook veel gebruikt:
Wikipedia: Varistor
Er gaat niets boven de moeder aller meters, geen LCD, tellerstand blijft staan tot de blikseminslag.
Als ie niet helemaal zwart is tenminste.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Gasschuif schreef op zondag 20 juli 2014 @ 22:38:
[...]

Er gaat niets boven de moeder aller meters, geen LCD, tellerstand blijft staan tot de blikseminslag.
Als ie niet helemaal zwart is tenminste.
Als de netbeheerder dagelijks meterstanden opneemt dan moet dit geen probleem zijn. }) })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-10 19:21
Rol-Co schreef op zondag 20 juli 2014 @ 20:51:
Oehh dat is minder, veel kapot? Waar sloeg hij in? Hoever van je af.
Hoever maakt niet eens zoveel uit. Paar jaar geleden een inslag gehad op een schoolgebouw op 80 meter afstand. Via de telefoonkabel is de stroom alsnog binnengekomen en alles wat daarop was aangesloten (router, telefoons, netwerkkaarten, switch, netwerkprinter) naar de eeuwige jachtvelden. Dan ben je héél blij met een goede inboedelverzekering ...

Overigens maar eens wat open geschroefd (je bent een tweaker of je bent het niet) en werd niet vrolijk van geëxplodeerde chips en condensatoren. Geen redden aan. :(

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
Vandaag enkele keren contact gehad met de zonnepanelenleverancier.

Morgen komt er een onderaannemer om te kijken van hoe en wat.
Er wordt voor de zekerheid een kostal piko 3.6 meegenomen.

Nu heb ik mijn twijfels.
De oude piko 3.0 was eigenlijk al te groot. Maar kon net.

Er zitten 12*245 yingli panelen op het dak. Wat op een gewone dag zo een 340-360 volt (belast) oplevert.
De piko 3.6 zit volgens mij volgens nog verder qua optimale efficiëntie.

Wat denken jullie.

Onduidelijk is trouwens of de piko 3.6 tijdelijk is ja of de nee.
Ook is onduidelijk of de panelen defect zijn?

Lol. Zo een blikseminslag. :( Ben je een keer vrij, ben je druk bezig met dit natuurfenomeen... :'(

Edit: Het beste zou volgens mij het nieuwe model piko 3.0 zijn..die zit lekker ruim in zijn volt-mppt.
Edit2: Toch mooi dat ondanks de bouwvak deze bedrijven wel bereikbaar zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door internet4me op 21-07-2014 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Iemand bekend met de leverancier of producten van ZEN Duurzaam? (Of ZEN Renewables?)

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 21-07-2014 16:08 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op maandag 21 juli 2014 @ 16:06:
Iemand bekend met de leverancier of producten van ZEN Duurzaam? (Of ZEN Renewables?)
Blijkbaar niet ........

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Haha nee dacht ik al. Maar het is een speler die blijkbaar al 30 jaar actief is in de markt van zonnepanelen en zonneboilers. Alles lokaal geproduceerd in NL, de zonnepanelen uit Duitsland. Ze hebben ook lucht wtw warmtepomp boilers, ook met wtw spiral voor zonneboilers enzo. Maar ze zijn failliet, toch erg jammer voor zo'n ervaren Nederlandse speler. Concurrentie in PV werd waarschijnlijk te veel en van de warmtepomp en zonneboiler zaken moet je toch wel wat dozen schuiven wil je daarmee uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@!null
hij is wel eens een aantal keer voorbij gekomen op het forum.
ze hadden ook een PV + zonnecollector combi panelen.
alleen het 1 bijt de andere een beetje, een zonnecollector wil graag 90 graden worden terwijl pv graag koeler blijft.
en dat maakt het geen fantastische oplossing.
(1 kanttekening wel bij te vermelden, anton had wel een plek gevonden waar het goed toegepast werd.
daar werd grondwater opgepompt met de energie uit de combi paneel en warm weer in de grond gebracht.
in de winter werd daar de warmte pomp mee gevoed, maar niet echt geschikt voor een particulier huis, denk eerder aan een groot bedrijfs-pand.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:04
weet iemand of dit een beetje werkt?: http://www.groupdeal.nl/9...lusief-verzendkosten.html

of ligt zo'n ding dan de hele dag in de zon en dan is ie 2 procent vol?

[ Voor 12% gewijzigd door Speedfightserv op 22-07-2014 10:00 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Die houdt hem alleen op spanning.

Deze doet het al wat beter voor een vriendelijke prijs: http://www.dx.com/73468

Deze heeft geen accu maar wel meer vermogen: www.dx.com/278529

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ik gedaan ... :P

Thanks, wist niet dat er hier ook een motor-topic was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Die kende ik nog niet... ook eens kijken :z
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik heb nu een Quookervat gescoord, zo'n 3 liter ding. Ik ga de rest nog bij elkaar proberen te sprokkelen.
Doorgaans wordt de 3L versie (dus niet de combi) aangesloten op z'n eigen kraan, wat ik prima vind. Die speciale kraan heeft dan ook zo'n kabeltje waarmee hij aan het boilervaatje verbindt.

Maar wat als ik de 3 liter Quooker nou wil gebruiken voor een mengkraan? Zodat de CV ketel niet hoeft aan te slaan. Ik zou dan eventueel zelf wel een (thermostatisch) mengventiel er tussen kunnen zetten maar gaat dat werken? Want die elektrische koppeling met een quookerkraan is er niet voor niets denk ik?

De verkapte vraag is eigenlijk, wat doet dat zwarte kabeltje? Gewoon eerder/sneller dat elektrische element aanzetten of een klepje open doen?

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 22-07-2014 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

!null schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 16:06:
Maar wat als ik de 3 liter Quooker nou wil gebruiken voor een mengkraan? Zodat de CV ketel niet hoeft aan te slaan. Ik zou dan eventueel zelf wel een (thermostatisch) mengventiel er tussen kunnen zetten maar gaat dat werken? Want die elektrische koppeling met een quookerkraan is er niet voor niets denk ik?

De verkapte vraag is eigenlijk, wat doet dat zwarte kabeltje? Gewoon eerder/sneller dat elektrische element aanzetten of een klepje open doen?
Waarschijnlijk is dat alleen voor de rood oplichtende ring in de kraan die aangeeft dat de kraan kokend water levert cq. staat op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hmm, dat zou op zich logisch zijn. Alleen wat ik niet of die Quooker kraan basic of "recht" (die van origine veel is geleverd en ook kabeltje heeft) ook zo'n rood iets heeft. Dan zou het wel kloppen. Latere (en mooiere) kranen hebben inderdaad zo'n rode ring enzo.

Edit: Dit is namelijk de standaard voorgeschreven aansluitwijze van de PRO-VAQ3 waarbij normaal warm water nog steeds van de CV komt, wat ik niet zou willen. De Quooker combi doet dat beter. Ik hoop dus dat ik simpelweg het mengventiel van de Quooker combi, of een standaard mengventiel er tussen kan zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.deschouwwitgoed.nl/media/catalog/product/cache/1/image/588x365/0dc2d03fe217f8c83829496872af24a0/w/e/werking-quooker-kokend-water-kraan.png

[ Voor 49% gewijzigd door !null op 22-07-2014 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:21

ericplan

5180 Wp PV

Oude Quookers hebben een rood ledje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Laatst online: 19-05 18:18
Heren,

Voor wie nog gaat leggen en een dakkapel heeft.
Ik sprak van het weekeinde een bevriende schilder en die vertelde me dat hij schilderwerk aan dakkapellen waar pv onder en naast ligt voortaan uitsluit in zijn offerte om dat het niet te doen is om op een fastsoenlijke wijze bij het houtwerk te komen.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:59
Is hier geen probleem... Enige wat hoeft is het kozijn aan de voorkant, rest is kutstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Zou ik een standaard mengventiel (bijvoorbeeld van Atag voor 60 graden) kunnen gebruiken met een Quooker vat? Dan kan ik de set omtoveren naar een Quooker Combi set, behalve dat ik nog steeds slechts 3 liter vat heb. Wel goedkoopste qua standby houden, en dus niet meer CV opstart kosten die tevens verweg zit.

Wellicht dat een normaal mengventiel niet werkt omdat de druk 8 bar kan zijn (dat is de druk van het quooker vat) en de temperatuur wel erg hoog ligt.
ericplan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 17:19:
Oude Quookers hebben een rood ledje.
Dus jij denkt ook dat het alleen voor het lampje is? En dat hij dus verder functioneert als iedere andere boiler waar ik van alles op kan aansluiten? (zij het op hogere temp en druk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
revolution-nl schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 12:54:
[...]

Die kende ik nog niet... ook eens kijken :z
Bedankt.
Of dit forum voor de duurzame variant:

http://www.motor-forum.nl...otorfietsen-Topic-23.html

Ik heb zelf in 2012 ook op het circuit van Zolder gereden maar dan op een elektrische Vectrix-VX 1 motorscooter.
Deze amerikaanse firma is echter helaas alweer ter ziele. Zelf gebruik ik nu een Vectrix motorscooter
voor afstanden tot 50 km. enkele reis. Prima te doen. Opladen met de overproductie van de zonnepanelen, top! :9

Pas geleden op een BMW C evolution gereden en
daar zie je dat de ontwikkelingen in de afgelopen jaren niet hebben stilgestaan(2x tot 3x actieradius)
Op dit moment krijgen we gelukkig steeds meer keus in elektrische motoren: Brammo Empulse, Zero motorcycles, BMW, Lito Sora.
In ontwikkeling: Energica EGO, Harley Davidson, etc.

Kbenderblijmee!!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

PvPower schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 19:38:
Heren,

Voor wie nog gaat leggen en een dakkapel heeft.
Ik sprak van het weekeinde een bevriende schilder en die vertelde me dat hij schilderwerk aan dakkapellen waar pv onder en naast ligt voortaan uitsluit in zijn offerte om dat het niet te doen is om op een fastsoenlijke wijze bij het houtwerk te komen.
Toevallig is bij mij een week geleden het schilderwerk gedaan. Zonnepanelen onder en naast de dakkapel was geen probleem. Ze hebben mede vanwege de zonnepanelen wel een steiger gehuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@_JGC_
Ik denk dat kunststof in ider geval op de lange duur voordeliger uitkomt, je hoeft het tenslotte niet te schilderen.

@styno
Ik ga er van uit dat ze de extra kosten voor het huren van een stijger wel door berekend hebben.

Als ik die schilder weer spreek zal ik hem eens vragen hoe strak die panelen tegen het houd werk aan lagen, die hem deden besluiten om dit sort werk voortaan uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben zo ongelooflijk blij dat we hier alles ( op de voordeur na) van kunstof hebben, nooit geen geklier met de schilder. Het scheelt iedere vijf jaar toch serieus geld.
Meridiaan schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:28:
[...]

Of dit forum voor de duurzame variant:

http://www.motor-forum.nl...otorfietsen-Topic-23.html

Ik heb zelf in 2012 ook op het circuit van Zolder gereden maar dan op een elektrische Vectrix-VX 1 motorscooter.
Deze amerikaanse firma is echter helaas alweer ter ziele. Zelf gebruik ik nu een Vectrix motorscooter
voor afstanden tot 50 km. enkele reis. Prima te doen. Opladen met de overproductie van de zonnepanelen, top! :9

Pas geleden op een BMW C evolution gereden en
daar zie je dat de ontwikkelingen in de afgelopen jaren niet hebben stilgestaan(2x tot 3x actieradius)
Op dit moment krijgen we gelukkig steeds meer keus in elektrische motoren: Brammo Empulse, Zero motorcycles, BMW, Lito Sora.
In ontwikkeling: Energica EGO, Harley Davidson, etc.

Kbenderblijmee!!! _/-\o_
Daar wil ik ook nog welleens op testrijden :9.

Stond dit jaar bij de TT races op het Island of Man versteld van de TT Zero klasse. De mugen ging serieus hard _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.bikeracing.it/wp-content/uploads/2014/02/john_mcguinness_tt_zero_mugen_2013_2.jpg

Eén rondje van 60km met een gemiddelde snelheid van 187kmph. De ontwikkeling van deze klasse is ook mooi te zien, in 2010 reed men hetzelfde rondje namelijk met een gemiddelde van 153kmph

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 23-07-2014 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:06:
Is hier geen probleem... Enige wat hoeft is het kozijn aan de voorkant, rest is kutstof.
Haha >:) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:59
PvPower schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:15:
@_JGC_
Ik denk dat kunststof in ider geval op de lange duur voordeliger uitkomt, je hoeft het tenslotte niet te schilderen.

@styno
Ik ga er van uit dat ze de extra kosten voor het huren van een stijger wel door berekend hebben.

Als ik die schilder weer spreek zal ik hem eens vragen hoe strak die panelen tegen het houd werk aan lagen, die hem deden besluiten om dit sort werk voortaan uit te sluiten.
Ik heb vorig jaar mijn dakkapel laten renoveren. Het houten kozijn is al net zo oud als het huis (1978), maar is nog helemaal goed, zonde om dat te slopen. Keuze was tussen kunststof gevelbekleding of hout. Ik heb gekozen voor kunststof gevelbekleding in een kleur die ze eigenlijk bijna niet doen: ivoorwit. Komt op het oog gewoon 100% overeen met de kleur die ik van een Boonstoppel monumentale kleurenwaaier heb gehaald waar destijds de houten dakkapel en alle panelen mee geschilderd was.

Mijn vader is schilder, maar is dit jaar 58 geworden. Hij vindt het prima om mijn huis eens in de zoveel tijd te schilderen, maar ik wil hem niet meer op het schuine dak hebben, vandaar mijn keuze voor kunststof.

Overigens komt er geen PV naast de dakkapel, PV komt gewoon in een lange strook van links naar rechts boven de dakkapel, dat tetris-gedoe heb ik geen zin in. Daarnaast staat een groot deel van de dag het stuk naast de dakkapel in de schaduw omdat mijn dak op vol zuid ligt.

Kijken of ik komend jaar de buurman ook mee kan krijgen in een projectje PV met black panelen. Wel zo mooi als er een strook aansluitend over 2 huizen ligt over de volle breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

PvPower schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:15:
@styno
Uiteraard. Ze huren sowieso een steiger als de dakkapel wat verder van de dakgoot af staat, dat is bij ons het geval maar ook de zonnepanelen waren een reden.
Bij mij is er genoeg ruimte tussen de panelen en de kozijnen om een steun van de steigeruitbouw te plaatsen (circa 30-40 cm schat ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

revolution-nl schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 09:23:
Ik ben zo ongelooflijk blij dat we hier alles ( op de voordeur na) van kunstof hebben, nooit geen geklier met de schilder. Het scheelt iedere vijf jaar toch serieus geld.

[...]

Daar wil ik ook nog welleens op testrijden :9.

Stond dit jaar bij de TT races op het Island of Man versteld van de TT Zero klasse. De mugen ging serieus hard _/-\o_

[afbeelding]

Eén rondje van 60km met een gemiddelde snelheid van 187kmph. De ontwikkeling van deze klasse is ook mooi te zien, in 2010 reed men hetzelfde rondje namelijk met een gemiddelde van 153kmph
Kan niet wachten tot ze wat goedkoper worden(en een beetje meer range :P), dan zou ik er serieus een overwegen voor mijn woon-werkverkeer(250km enkele reis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:21

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op dinsdag 22 juli 2014 @ 21:22:
Zou ik een standaard mengventiel (bijvoorbeeld van Atag voor 60 graden) kunnen gebruiken met een Quooker vat? Dan kan ik de set omtoveren naar een Quooker Combi set, behalve dat ik nog steeds slechts 3 liter vat heb. Wel goedkoopste qua standby houden, en dus niet meer CV opstart kosten die tevens verweg zit.

Wellicht dat een normaal mengventiel niet werkt omdat de druk 8 bar kan zijn (dat is de druk van het quooker vat) en de temperatuur wel erg hoog ligt.

[...]

Dus jij denkt ook dat het alleen voor het lampje is? En dat hij dus verder functioneert als iedere andere boiler waar ik van alles op kan aansluiten? (zij het op hogere temp en druk)
Je moet natuurlijk wel oppassen. Er zijn verschillende soorten mengventielen, maar je moet er één hebben die standaard geen water geeft als de koudwaterdruk weg valt. Door de inlaatcombinatie met terugslagklep blijft je Quooker onder druk en spuit een flinke tijd kokend water, ook als de toevoer stopt.
Als dat zomaar uit je mengkraan komt is niet leuk.

Het snoertje is echt alleen voor het ledje

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Goede tip. Maar het gevaar daarvan zou zijn dat bij wegvallende druk (op de koud water leidingen) er kokend water uit de normale kraan komt? (totdat de 8 bar is afgenomen tot 0)
Sowieso is dat een dingetje, want ik weet niet of een normaal mengventiel bedoelt is om te werken met een dergelijk hoge druk, meestal gaat het maar om een bar of 3. Ik heb alleen nog geen specificaties (datasheet) kunnen vinden van mengventielen, beter zoeken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:20:
Goede tip. Maar het gevaar daarvan zou zijn dat bij wegvallende druk (op de koud water leidingen) er kokend water uit de normale kraan komt? (totdat de 8 bar is afgenomen tot 0)
Sowieso is dat een dingetje, want ik weet niet of een normaal mengventiel bedoelt is om te werken met een dergelijk hoge druk, meestal gaat het maar om een bar of 3. Ik heb alleen nog geen specificaties (datasheet) kunnen vinden van mengventielen, beter zoeken dus.
Hier zit er eentje tussen tot 10 Bar.

http://www.wattsindustrie...herm_mengventielen_nl.pdf

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:20:
Als je in het schema kijkt zie je dat de koud water leiding is aangesloten met een kraan met terugslag klep en overdruk beveiliging net als iedere boiler. Je kan dus nooit hoge druk op je koud water leiding krijgen. Die klep en overdruk ventiel zijn verplicht. Moet wel voor die 10 bar ingesteld en geschikt zijn. Je zal dus een speciale nodig hebben.

Je moet wel oppassen met dit geknutsel met 10 bar >100 graden water. Een normale knelfitting kan er niet tegen. Je moet koper hard solderen en gegoten soldeer koppelingen gebruiken.
Erg oppassen dus, een foutje is snel gemaakt.

Als de overdruk/temperatuur beveiliging van mijn CV hout kachel open gaat komt er alleen stoom uit de afvoerpijp (direct naar buiten niet het riool in). Ik geloof dat 1 liter water 10000 Liter stoom word .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De inlaatcombinatie was me al bekend, en ik ga er een proberen te regelen van Quooker zelf, die specefiek tot 8 bar gaat. Die kun je ook gewoon kopen en weet je dat je goed zit: http://www.vervangingsmarkt.nl/quooker-inlaatcombinatie

Wat Ericplan echter bedoelt is het mengventiel. Wanneer deze niet goed genoeg is zou er (tijdelijk) de 8 bar (met 100 graden water) op de koudwaterleiding komen te staan via het mengventiel.

Het mengventiel hoort normaal alleen bij de quooker Combi kranen, of het nou met een aparte mengkraan en aparte kookkraan is, of zo'n 3in1 ding. Ik heb slechts de 3 liter uitvoering, maar wil hem wel zo gebruiken zoals die Combi. Ik wil er dus zelf een mengventiel tussen zetten zodat hij hetzelfde werkt als een Combi. Ik denk dat het erop neer komt dat ik beter exact het mengventiel van de Quooker Combi moet vinden en deze er tussen zit.

Ik zag wel een Cafelli Solar mengventiel datasheet, die heeft een statische druk max van 14 bar. Maar dat is niet z'n werkdruk, die mag max 5 bar zijn. Dus dan gaat het mengen waarschijnlijk alsnog mis. Standaard Atag mengventiel zal ook wel niet goed genoeg zijn. Heb in ieder geval bij Atag gevraagd gezien ik geen datasheet kan vinden.

@Schinnen-groen, de Watts Mini-mix lijkt het inderdaad te kunnen. Maar voor die prijs kan ik vast het mengventiel van de Quooker combi ergens vinden :+

Edit: Oh, ik vind hem hier ook gewoon voor 75 euro die voor Quooker zelf bedoelt is: http://www.vervangingsmarkt.nl/quooker-mengventiel-combiplus
Lijkt niet heel bijzonder vergeleken met een Atag mengventiel maar zal wel de juiste specs hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door !null op 23-07-2014 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
WoudseHoeve schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:00:
[...]

Als je in het schema kijkt zie je dat de koud water leiding is aangesloten met een kraan met terugslag klep en overdruk beveiliging net als iedere boiler. Je kan dus nooit hoge druk op je koud water leiding krijgen. Die klep en overdruk ventiel zijn verplicht. Moet wel voor die 10 bar ingesteld en geschikt zijn. Je zal dus een speciale nodig hebben.

Je moet wel oppassen met dit geknutsel met 10 bar >100 graden water. Een normale knelfitting kan er niet tegen. Je moet koper hard solderen en gegoten soldeer koppelingen gebruiken.
Erg oppassen dus, een foutje is snel gemaakt.

Als de overdruk/temperatuur beveiliging van mijn CV hout kachel open gaat komt er alleen stoom uit de afvoerpijp (direct naar buiten niet het riool in). Ik geloof dat 1 liter water 10000 Liter stoom word .....
1 ltr water levert 1700 ltr stoom bij een temp van 400 graden

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

napp schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:29:
[...]
1 ltr water levert 1700 ltr stoom bij een temp van 400 graden
Blijft veel en pijnlijk ....... :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@_JGC_
Dat zal in de kosten schelen als je vader het schilderwerk doet.
Geen PV naast de dakkapel scheelt al weer.
En alleen er boven zal denk ik ook voor de schilder die ik ken geen problem zijn.
Dan moet je zonder probleemen overall bij kunnen komen.

@styno
Kijk zo'n vrije strook scheelt al weer en ook minder gauw schaduw problemen.

Pagina: 1 ... 52 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.