Schinnen-groen schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:58:
[...]
Het heeft imho meer te maken met waar je het toepast.
Als je IR verwarming toepast in een niet verwarmde badkamer, dan is dit een prima oplossing.
Snelle warmte en daarna weer gewoon uitzetten.
we hebben hier over na zitten denken ihkv de renovatie van de oude badkamer.
De radiator die er nu hangt, geeft de hele dag warmte af. Wij wonen niet in de badkamer
Dus voor de ochtend en de avond zou dit een oplossing kunnen zijn.
Zelfs eentje die energie bespaart.
Zou inderdaad energie kunnen besparen. Heb laatst ook al kennisen aangeraden om op de wc van hun gigantisch en ook oud huis zoiets te doen. Ze wilden het verwarmen, wat ik begrijp omdat het anders te koud wordt. Maar als je er een kleedje neerlegt en zo'n infrarood ding wat aanspringt op beweging (bij omgevingstemperatuur minder dan 19 graden ofzo) dan is dat zuiniger.
Maar voor een badkamer waar je een typisch ochtend en avond ritueel hebt zou ik een digitale thermostaat erop zetten.
Heb zelf wel in ons nieuwbouw huis dat we vloerverwarming hebben, met water (niet elektrisch). Zoals het nu aangesloten gaat worden is met een RTL ventiel op de return leiding, dus dat gaat ook altijd verwarmen (indien niet al warm genoeg) wanneer de CV draait en pompt (bij vraag van woonkamer thermostaat). Er is dan geen regeling mogelijk voor s'ochtends en s'avonds. Ik zou zoiets wel kunnen maken, maar ik ben bang dat het hele vloerverwarming gebeuren er te langzaam voor is.
Niet alleen in de badkamer werkt het dan langzaam, maar de cyclus waarmee de CV aan en uit gaat is ook langzaam door vloerverwarming beneden.
Nu ik dit zo allemaal op schrijf zal ik de toevoer van de vloerverwarming toch maar even uitrusten met een koppelstuk waar je een radiatorkraan in kan draaien, dan kan ik er altijd nog een digitale thermostaat met tijden in drukken.
Sowieso heb ik een draaiknop van de RTL leiding zitten zodat ik hem wel kan dichtdrukken als ik hem niet wil gebruiken maar toch.
[
Voor 3% gewijzigd door
!null op 08-07-2014 15:21
]