De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 18:18
Misschien moet deze eigenlijk in Serieus elektriciteit besparen.
Maar deze is wel leuk, een voordeur belknop met een zonnecel en een accutje er in.
Kijk hier www.Solarbell.nl
Ik ben nog niet zo lang aan het meten aan mijn voordeur bel , zo te zien heft hij een sluip verbruik van 1 watt.

[ Voor 27% gewijzigd door PvPower op 04-07-2014 13:04 ]

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkds
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:30
PvPower schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 10:15:
Misschien moet deze eigenlijk in Serieus Energie besparen.
Maar deze is wel leuk, een voordeur belknop met een zonnecel en een accutje er in.
Kijk hier www.Solarbell.nl
De vraag is natuurlijk of dit energetisch ook rendabel is. Vergeet de energie niet die nodig is om de grondstoffen van deze deurbel te produceren en uiteindelijk bij je thuis bij de deur te hebben hangen. Daarnaast natuurlijk de batterij die maar een paar jaar meegaat.

Misschien voor nieuwbouw interessant, maar om een functionerende bel te vervangen vraag ik me af of dit werkelijk iets bijdraagt.

Goed man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@robkds

Ja, en als je naar het geld kijkt is de tvt ook vrij lang.
Dat ding kost 30 euro.
Ik denk dat dit onder de leuke gadgets thuis hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Leuk ding die deurbel. Als ik straks in m'n nieuwbouw huis zelf nog een bel moet kopen (ga ik wel vanuit) zet ik wel zo'n unit erop. Prijsverschil met een gewone bel is vrij klein absoluut gezien, en je bel doet het tenminste nog als de stroom eruit ligt :+

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 04-07-2014 13:28 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
@!null,

Als je nog moet aanschaffen zal er niet zo'n groot verschil in prijs zijn.
Dan is de tvt te verwaarlozen.
En vermoedelijk spaar je er op de langeduur zelf wel wat energie mee.
Mijn bel gebruikte in juni1,22 kWh volgens Plugwise.
Daar zal gedurende het jaar per maand niet vil verschil in zitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:27:
Leuk ding die deurbel. Als ik straks in m'n nieuwbouw huis zelf nog een bel moet kopen (ga ik wel vanuit) zet ik wel zo'n unit erop. Prijsverschil met een gewone bel is vrij klein absoluut gezien, en je bel doet het tenminste nog als de stroom eruit ligt :+
Die van mij ook : ( zelfs in de winter als de zon bijna niet schijnt ..... )
Prijs : 24,95 inclusief levenslange energie voorziening .....
Afbeeldingslocatie: http://gietijzer-winkel.nl/wp-content/uploads/xl29-1.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 04-07-2014 13:38 . Reden: Prijs ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
WoudseHoeve schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:37:
[...]

Die van mij ook : ( zelfs in de winter als de zon bijna niet schijnt ..... )
[afbeelding]
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@WoudseHoeve, ja maar als ik die ophang raken mijn buren denk ik in de war :+ (of raken geirriteerd)

@PvPower, ach, wanneer het een beetje een grijs gebied wordt qua terugverdientijd dan kies ik vaak al in het voordeel van de bezuiniging. Als het qua kosten niet zoveel uit maakt doe ik het liever op de manier die in mijn ogen beter is.
Maar goed, klopt misschien ook wel weer dat het energetisch zou uitkunnen etc. Echter, hoeveel kost het (energetisch gezien) nou om zo'n dingetje te maken met zonnepaneeltje en batterijtje. Zal zich wel snel hebben terugverdiend, energetisch gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 13:46:
@WoudseHoeve, ja maar als ik die ophang raken mijn buren denk ik in de war :+ (of raken geirriteerd)
Dat is juist het voordeel, je hoort hem ook als je achterin de "tuin" bent !

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb gewoon een deurklopper gemonteerd, klinkt prima door het huis op de zware deur.
de bel was al stuk.
je kan nu zelfs aanbellen bij een stroomstoring, produkt bestaat al een jaar of 500, zonder stekker,
maar toch niet echt lekker verkrijgbaar.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:56
Werkt zo'n solar bel ook goed 's avonds en als je huis (+voordeur) sowieso al op het schaduwrijke noorden ligt?
En hoe hoor je het geluid, want die drukknop is toch maar 1 ding van het totaal? Heb je niet zo'n stroomvretend tringelingelingelingeding nodig? :D :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Even een eindje terug gelezen en kwam deze reactie tegen... (excuses voor de dubbelpost btw)
Dreamvoid schreef op zondag 29 juni 2014 @ 12:57:
[...]

Dit klinkt idd niet logisch. Het gasverbruik van huishoudens schommelt met +/- 20% bij extreem warme/koude winters, en de grote EB verhoging was vorig jaar, in 2014 is er maar een minimale verhoging bijgekomen.
Ik ben blij dat je dit zegt! Ik heb de standen op mindergas al nauwkeurig een tijdje ingevuld en iedereen stelde domweg maar dat de "zogenaamde bereikte besparing" zou komen door de zachte winter.
Echter zitten wij inmiddels op 50% minder verbruik tov vorig jaar. De m3/graaddag staat op 30,5% besparing, dus ik had mezelf al bedacht dat die overige 20% door de zachte winter moest komen. De 30% is dus dan wel de daadwerkelijke besparing, zoals ik oorspronkelijk ook had gesteld (en wat onderuit werd gehaald door diverse n00bs uit de omgeving).

Offtopic: ik word toch elke week nog weer blij als ik die prachtige grafieken zie, waar ontzettend veel afname in te zien is. Koude of warme winter, afname spotten is vet!!! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwformatie.nl/images/bouwnieuws/Productnieuws/Smart%20storage%20Enexis.jpg

Buurtbatterij bouwen voor opslag duurzame energie

Hoe meer duurzame energie we opwekken, hoe groter de schommelingen in het elektriciteitsnet. Dit komt door de onvoorspelbaarheid van het weer. Flexibiliteit in vraag en aanbod van energie is daarom steeds belangrijker om energie te gebruiken wanneer we het opwekken, of tijdelijk op te slaan. Netbeheerder Enexis bouwde in Etten Leur de Smart Storage: een buurtbatterij voor lokaal opgewekte zonne-energie.

....

De betonnen testopslag bevat voor 300.000 euro aan batterijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Onze lokale duurzame energiemaatschappij gaat in zee met de eveneens lokale (Remeha) HRE ketelbouwer om hun HRE-ketel te promoten onder het mom dat deze duurzamer zou zijn.

Nu is het lang geleden dat ik me in dat ding verdiepte en toen was het zo dat een HRE alleen millieuvriendelijk en financieel gunstig was als je toch al veel warmte nodig had. Sommigen stelden toen dat het financieel interessant was om dag- en nacht, zomer- en winter volop te stoken omdat de elektriciteit meer op zou leveren dan wat je voor het gas zou betalen maar dat is natuurlijk verre van duurzaam.

Hoe zit dat nu, is de situatie nog steeds zo?
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 16:21:
[afbeelding]

Buurtbatterij bouwen voor opslag duurzame energie

Hoe meer duurzame energie we opwekken, hoe groter de schommelingen in het elektriciteitsnet.
Nuancering: TenneT is niet voor niets gridoperator, die heeft diverse tools tot zijn beschikking om vraag en aanbod af te stemmen en het grid binnen de gewenste parameters te houden. Hints op 'het licht gaat uit door variabel aanbod van duurzame energie' slaan nergens op. Voordat op grote schaal opslag nodig is zijn we nog wel wat jaartjes verder.
Dit komt door de onvoorspelbaarheid van het weer.
Onzin. Het weer is een dag vooruit prima te voorspellen en dus ook de productie.
Flexibiliteit in vraag en aanbod van energie is daarom steeds belangrijker om energie te gebruiken wanneer we het opwekken, of tijdelijk op te slaan. Netbeheerder Enexis bouwde in Etten Leur de Smart Storage: een buurtbatterij voor lokaal opgewekte zonne-energie.

De betonnen testopslag bevat voor 300.000 euro aan batterijen
Een pilot om ervaring op te doen en je voor te bereiden op een mogelijke noodzaak in de toekomst is nooit mis. ;)

[ Voor 53% gewijzigd door styno op 04-07-2014 17:30 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Hou nou toch eens op met het napraten over de onvoorspelbaarheid van het weer. Zon en wind kunnen tegenwoordig per dag perfect voorspelt worden, een energieleverancier kan hier prima op in spelen. Dat de wil ontbreekt is een ander verhaal.

Zo'n buurtbatterij daar in tegen is wel een goede ontwikkeling, alleen dan wel in m'n eigen huis :)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

drielp schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:25:
Hou nou toch eens op met het napraten over de onvoorspelbaarheid van het weer. Zon en wind kunnen tegenwoordig per dag perfect voorspelt worden, een energieleverancier kan hier prima op in spelen. Dat de wil ontbreekt is een ander verhaal.

Zo'n buurtbatterij daar in tegen is wel een goede ontwikkeling, alleen dan wel in m'n eigen huis :)
Maar dan is het geen "buurtbatterij" ...... maar een "eigenhuisbatterij".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

..of een indebuurtbatterij... :*)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Het is wel vrijdagmiddag hoor, biertje en Prettig weekend !!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:55:
Het is wel vrijdagmiddag hoor, biertje en Prettig weekend !!!!!
En een mooie wedstrijd, vanavond!

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

styno schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 17:22:
Onze lokale duurzame energiemaatschappij gaat in zee met de eveneens lokale (Remeha) HRE ketelbouwer om hun HRE-ketel te promoten onder het mom dat deze duurzamer zou zijn.

Nu is het lang geleden dat ik me in dat ding verdiepte en toen was het zo dat een HRE alleen millieuvriendelijk en financieel gunstig was als je toch al veel warmte nodig had. Sommigen stelden toen dat het financieel interessant was om dag- en nacht, zomer- en winter volop te stoken omdat de elektriciteit meer op zou leveren dan wat je voor het gas zou betalen maar dat is natuurlijk verre van duurzaam.

Hoe zit dat nu, is de situatie nog steeds zo?

[...]
Nuancering: TenneT is niet voor niets gridoperator, die heeft diverse tools tot zijn beschikking om vraag en aanbod af te stemmen en het grid binnen de gewenste parameters te houden. Hints op 'het licht gaat uit door variabel aanbod van duurzame energie' slaan nergens op. Voordat op grote schaal opslag nodig is zijn we nog wel wat jaartjes verder.

[...]
Onzin. Het weer is een dag vooruit prima te voorspellen en dus ook de productie.

[...]
Een pilot om ervaring op te doen en je voor te bereiden op een mogelijke noodzaak in de toekomst is nooit mis. ;)
Worden die krengen nog steeds gebouwd dan? :o

@de buurtbatterij: Ik denk dat dit experiment meer op de lange termijn is, als er geen gas of kolencentrales meer zijn om van/op het net te schakelen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Erasmo schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:17:
[...]

Geen idee, misschien willen ze wel op deze manier van hun oude voorraden afkomen :P

Maar dat was geen antwoord op mijn vraag :-(

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor 1800 kuub gas krijg je 2300KWh terug. Reken maar uit: 2300*0.20 tegen 1800*0.60. Kan dus niet uit.

Investering is gigantisch (10K), onderhoud zal ook duurder zijn dan reguliere ketel. Leg voor dat geld liever pv op het dak.

Overigens wordt geschat dat je op een jaarverbruik van 1600 kuub door een HR-e iets van 250 kuub meer gas verbruikt, daarvoor krijg je 2300 KWh terug. In dat opzicht kan het wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Kreeg net een mailtje van de vastelastenbond dat ze ook zonnepanelen gaan aanbieden.
Vrijblijvend inschrijven en goede ervaringen met die club, dus ach me gelijk maar aangemeld.

http://www.vastelastenbond.nl/zonnepanelen/kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hjs schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 10:40:
Kreeg net een mailtje van de vastelastenbond dat ze ook zonnepanelen gaan aanbieden.
Vrijblijvend inschrijven en goede ervaringen met die club, dus ach me gelijk maar aangemeld.

http://www.vastelastenbond.nl/zonnepanelen/kopen
Wel mooi dat deze site een energieberekening kan maken met een negatief hoog saldo

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:17:
HRe is je eigen WKK - dat is in moderne goedgeisoleerde huizen niet zo zinnig. Voor grotere ruimtes (museums, concertzalen, hotels) wel. Ook is het een kunstmatige business case, enkel zinnig doordat de belasting op gas lager is dan de belasting op elektriciteit - maar goed, dat is met wel meer zaken zo.

Een ander nadeel is dat het qua CO2 uitstoot averechts werkt - electriciteitsproductie valt binnen het ETS en valt dus binnen het CO2 plafond. Verwarming (prive gasverbruik), en dus HRe ketels, valt buiten het ETS, en draagt dus bij aan extra CO2 - gas en stroom. Een gecentraliseerde WKK/gascentrale valt binnen het ETS. Dit zou sowieso best wat meer aandacht mogen krijgen, verwarmen op stroom is onder de huidige regelgeving veel beter voor het milieu (en bv vliegen beter dan autorijden).

Ik zat trouwens te denken, ongeregistreerde zonnepanelen zorgen dan ook niet voor minder CO2. Ik had altijd begrepen dat de overheid het aantal geveilde CO2 allowances vermindert op basis van hun cijfers van PV output, is er iemand die meer van dit beleid weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

hansdegit schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 16:12:
Nog even eentje. Eentje die past in de duurzame kroeg, eentje over voeding. Kwam ik vandaag tegen:
http://melchiormeijer.wordpress.com/paleo-in-een-notendop/

Ik had al eens een 10 jaar oud artikel uit de NYT gelezen, volgens mij is vorig jaar iemand van de RUG gepromoveerd op het onderwerp. Vet=goed, koolhydraten=fout. Behalve als je sporter bent, want dan kan je prima een flinke hoeveelheid koolhydraten verstouwen.

Bottom line: we zijn helemaal niet ontworpen (of goed aangepast, zo je wilt) om granen te verwerken.

Deze dia's er nog ff bij:
http://melchiormeijer.wor...in-de-metropool-zuidhorn/
Klinkt logisch, wel interessant eens te proberen.

Het is wel moeilijk uit te zoeken wat je nou moet gaan eten, het ene oer-eten is ook het andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flippo765 schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 20:31:
[...]

Klinkt logisch, wel interessant eens te proberen.

Het is wel moeilijk uit te zoeken wat je nou moet gaan eten, het ene oer-eten is ook het andere niet.
Dit is wel interessant leesvoer over dat gebied: http://www.amazon.com/Why-We-Get-Fat-About/dp/0307474259

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Gisteren de panelen even gewassen,
ze zijn er nu weer helemaal klaar voor,
om de fotonen te absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 12:47
Ik weet dat er een topic is over serieus gasbesparen, maar ik wist niet zeker of deze vraag daar op zijn plek is:

Vandaag op bezoek bij mijn ouders, krijg ik de vraag of ze morgen ja moeten zeggen tegen dubbelglas op de bovenverdieping in hun huurwoning. Ze zijn net terug van vakantie en het voorstel voor dubbelglas moet dus morgen beantwoord zijn bij de verhuurder.

Situatie: begin jaren 70 hoekwoning met beneden dubbelglas (jaren 80) en spouwmuurisolatie (jaren 80). Bovenverdieping enkel glas en op zolder een velux (dubbelglas?).
Gasverbruik 1200-1300 m3 per jaar.
De huurverhoging zal €15 per maand bedragen, dus dan moet er minstens 300 kuub (à 60 cent) bespaart moeten worden willen ze quitte spelen. Klopt mijn berekening zo uit het blote hoofd? Of is het minder of misschien wel meer?

Wie kan hier meer licht op schijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:03

Onbekend

...

Verwarmen ze vaak ook de ruimtes op de eerste verdieping? Of gebruiken ze die alleen om te slapen waar eigenlijk geen verwarming aan hoeft?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

15,- per maand is best veel voor het glas boven, als je na gaat dat het glas zelf ongeveer 40,- m2 kost (hr++), montage komt daar dan nog bij maar ik reken 1 huis, geen bulk aantallen.

Ik zou het niet doen, huur lekker laag houden, daar komt elk jaar minimaal 4% over heen, ook over die 15,- , wil je dat glas echt hebben gewoon zelf laten doen, dat haal je er zo uit.
Geen woningbouw die dat erg vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar zijn de kozijnen rot? Want dan moeten ze gewoon vervangen worden en zouden ze er niks extra's voor moeten rekenen. Dan kun je daar een beetje over zeuren en zo wellicht ergens tussen in uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik blijf me verbazen over hoe op de meest vreemde plaatsen in Duitsland de meest bizarre hoeveelheden PV ligt. Ik was gisteren in het diepe oosten van voormalig Oost-Duitsland en had daar op het treinstation van Zittau dit uitzicht:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vQZWZLY77Hs2HIWB4Ww6lKrB/medium.jpg
(klikbaar, 2MB)
Ja, dit heb ik even amateuristisch aanelkaar geplakt uit 4 foto's. Het grootste dak, waar die grote schoorsteen achter staat, is 10 panelen hoog en zeker 130 panelen breed. Daar ligt dus even heel conservatief geschat 260 kWp. Met de andere daken erbij kan daar even 1000 kWp liggen.
Dit zijn oude loodsen van het goederenvervoer en je ziet dat de overkapping van dat middelste gebouw ofwel compleet is vernieuwd, of gewoon is uitgebreid. Die palen eronder zijn in stijl maar volstrekt nieuw.
Hier een luchtfoto van google. Het zijn de gebouwen onder de Herwigsdorfer Straße en links en rechts daarvan.

En uiteraard nog verschillende PV-anlagen op de grond, zoals deze bij Rietschen.
Ja, zo kom je wel aan 50% PV aandeel :*)

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Misschien om ook een beetje te compenseren van de buren :+
https://maps.google.nl/ma....024925,0.066047&t=h&z=15

Of een van hun eigen dagbouw mijnen
https://maps.google.nl/ma...=Tagebau+Hambach&t=h&z=14

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

"Opwekkingsrendementen lokale technieken onder laboratoriumomstandigheden" uit maart 2010

http://www.rvo.nl/sites/d...atoriumomstandigheden.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Onbekend schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:04:
Verwarmen ze vaak ook de ruimtes op de eerste verdieping? Of gebruiken ze die alleen om te slapen waar eigenlijk geen verwarming aan hoeft?
Daar wordt inderdaad eigenlijk nooit gestookt. Dus een reden minder.
Rol-Co schreef op zondag 06 juli 2014 @ 11:14:
15,- per maand is best veel voor het glas boven, als je na gaat dat het glas zelf ongeveer 40,- m2 kost (hr++), montage komt daar dan nog bij maar ik reken 1 huis, geen bulk aantallen.

Ik zou het niet doen, huur lekker laag houden, daar komt elk jaar minimaal 4% over heen, ook over die 15,- , wil je dat glas echt hebben gewoon zelf laten doen, dat haal je er zo uit.
Geen woningbouw die dat erg vind.
Zij vonden de huurverhoging eigenlijk ook teveel voor dubbel glas wat boven te weinig verschil zal maken. Zelf hadden ze ook al direct bedacht dat de huurverhoging dan ook elk jaar weer omhoog gaat. Maar hoe bereken je dan dat ze als ze het zelf doen, ze het er zo uit hebben?
!null schreef op zondag 06 juli 2014 @ 12:34:
Maar zijn de kozijnen rot? Want dan moeten ze gewoon vervangen worden en zouden ze er niks extra's voor moeten rekenen. Dan kun je daar een beetje over zeuren en zo wellicht ergens tussen in uitkomen.
Zover ik begrepen heb, gaat het niet om vervanging ivm rotte kozijnen. Maar een 'investering' van de woningbouw in het kader van duurzaamheid. Oftewel hoe vangen we meer geld voor relatief goedkope huizen zonder al teveel moeite te hoeven doen.

En mijn kleine inschatting van 300m3 gas moeten besparen om überhaupt quitte te spelen,klopt ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
marcel87 schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 14:25:
Even een eindje terug gelezen en kwam deze reactie tegen... (excuses voor de dubbelpost btw)

"Het gasverbruik van huishoudens schommelt met +/- 20% bij extreem warme/koude winters"

Ik ben blij dat je dit zegt!
Let wel, die +/- 20% gaat om huishoudens als complete groep (G1 verbruiksprofielen, <5.000 m3/jaar), daar kan natuurlijk individueel wel aardig verschil in zitten. Maar gemiddeld wel dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 06-07-2014 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snowmiss schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:16:
[...]

Zij vonden de huurverhoging eigenlijk ook teveel voor dubbel glas wat boven te weinig verschil zal maken. Zelf hadden ze ook al direct bedacht dat de huurverhoging dan ook elk jaar weer omhoog gaat. Maar hoe bereken je dan dat ze als ze het zelf doen, ze het er zo uit hebben?
Met het er zo uit hebben bedoel ik de 180,- extra huur per jaar die je niet betaald en de kosten van het zelf betalen van het glas er zo uit hebt.
Reken ik de jaarlijkse huurverhoging en warmte besparing niet mee. Je zal uiteindelijk toch minder warmte verliezen en/of het comfort zal omhoog gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rol-Co schreef op zondag 06 juli 2014 @ 15:41:
[...]

Met het er zo uit hebben bedoel ik de 180,- extra huur per jaar die je niet betaald en de kosten van het zelf betalen van het glas er zo uit hebt.
Reken ik de jaarlijkse huurverhoging en warmte besparing niet mee. Je zal uiteindelijk toch minder warmte verliezen en/of het comfort zal omhoog gaan.
Met het gevaar dat men dan voor jou de huur omhoog gooit, want de woning is immers meer waard geworden.
Plus dat je denk ik hun toestemming nodig hebt?

Vanuit comfort oogpunt is het misschien ook wel fijn om te doen? Als de kosten om het even zijn, dan is het wellicht comfortabeler op de 1e in de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:40:
[...]

Met het gevaar dat men dan voor jou de huur omhoog gooit, want de woning is immers meer waard geworden.
Plus dat je denk ik hun toestemming nodig hebt?

Vanuit comfort oogpunt is het misschien ook wel fijn om te doen? Als de kosten om het even zijn, dan is het wellicht comfortabeler op de 1e in de winter.
Nee dat kan niet, je kan geen huurverhoging doorvoeren voor spullen van de bewoner, de huurwoning van mijn ouders is ook jaren 70, geen cv en enkel glas, beide kon via de wbv met huurverhoging maar hebben ze nooit gedaan. In begin 80 heeft mij pa zelf cv aangelegd in het huis, geen dubbel glas. Wel nog een schijntje aan huur, nooit de verhoging betaald voor de cv die nu 34 jaar later toch wel een keer of 10 betaald zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
!null schreef op zondag 06 juli 2014 @ 16:40:
[...]
Zover ik begrepen heb, vinden zij het niet oncomfortabel op de 1e verdieping. Maar ik zal het zo voorleggen. Denk niet dat het er komt overigens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Rol-Co schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:02:
[...]

Nee dat kan niet, je kan geen huurverhoging doorvoeren voor spullen van de bewoner, de huurwoning van mijn ouders is ook jaren 70, geen cv en enkel glas, beide kon via de wbv met huurverhoging maar hebben ze nooit gedaan. In begin 80 heeft mij pa zelf cv aangelegd in het huis, geen dubbel glas. Wel nog een schijntje aan huur, nooit de verhoging betaald voor de cv die nu 34 jaar later toch wel een keer of 10 betaald zou zijn.
Spullen niet, maar dingen die aan het huis vast zitten wel. Zo zijn er verhalen van mensen die een luxe badkamer in hun huurhuis maakte en vervolgens een huurverhoging kregen :+ (is wel zeldzaam maar toch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:15:
[...]

Spullen niet, maar dingen die aan het huis vast zitten wel. Zo zijn er verhalen van mensen die een luxe badkamer in hun huurhuis maakte en vervolgens een huurverhoging kregen :+ (is wel zeldzaam maar toch)
Hooguit als de huurder vertrekt, dan kan de nieuwe huurder de verhoging wel doorgevoerd krijgen. Of bij een herberekening van de huur kan bijv de cv meegenomen worden maar die kan je vast aanvechten als eigendom.

@sunmiss
Stel dat ze daar nog een 10 jaar wonen, hebben ze al 1800,- betaald voor dat beetje glas excl de huurverhogingen daar over. :) dat is flink wat glas als je het mij vraagt.
Beter is de glaszetter aan te spreken als hij de andere woningen wel komt doen of hij een offerte kan maken voor jouw woning, vaak een raam of 3 boven, al dan niet in 2 delen dus niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:30:
[...]

Hooguit als de huurder vertrekt, dan kan de nieuwe huurder de verhoging wel doorgevoerd krijgen. Of bij een herberekening van de huur kan bijv de cv meegenomen worden maar die kan je vast aanvechten als eigendom.

@sunmiss
Stel dat ze daar nog een 10 jaar wonen, hebben ze al 1800,- betaald voor dat beetje glas excl de huurverhogingen daar over. :) dat is flink wat glas als je het mij vraagt.
Beter is de glaszetter aan te spreken als hij de andere woningen wel komt doen of hij een offerte kan maken voor jouw woning, vaak een raam of 3 boven, al dan niet in 2 delen dus niet veel.
Ik graag me af of je overal zomaar HR glas in kan zetten.
Hier zitten oude kunststof kozijnen boven met dubbel glas, maar als ik HR++ zou willen hebben, moeten ook de kozijnen worden vervangen.

Of kunnen ze ook alleen nieuwe ramen plaatsen, zonder het kozijn te vervangen? Geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

In de meeste gevallen kan dat, beter is om er iemand bij te roepen of het kan.

http://www.glasdiscount.nl/isolatieglas/hr-isolatieglas

Wel veel soorten, ik wil het hier ook nog doen namelijk, en niet alleen boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:29
Als je ruitschade hebt kan er toch ook een andere ruit in zonder het hele kozijn te vervangen ;) ? Alleen HR glas is vaak wat dikker, dus qua dikte moet het uiteraard wel kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je hebt verschillende dikte's, en ook verschillende tussen ruimte's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ThinkPadd schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:51:
Als je ruitschade hebt kan er toch ook een andere ruit in zonder het hele kozijn te vervangen ;) ? Alleen HR glas is vaak wat dikker, dus qua dikte moet het uiteraard wel kunnen passen.
Dat begrijp ik, maar als je van bijvoorbeeld dubbel glas van jaren geleden naar HR++ wilt gaan, dan moet het wel in de bestaande sponning passen. Meestal is de nieuwe ruit dan dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
Schinnen-groen schreef op zondag 06 juli 2014 @ 17:45:
[...]
Hier zitten oude kunststof kozijnen boven met dubbel glas, maar als ik HR++ zou willen hebben, moeten ook de kozijnen worden vervangen.

Of kunnen ze ook alleen nieuwe ramen plaatsen, zonder het kozijn te vervangen? Geen idee..
zoek eens op hoe dik het huidige glas is wat je nu hebt.

"normaal" HR++ en ook dubbel glas is vaak buiten glas plaat van 6mm + 4mm spouw + 4mm glas met aan de 1 of andere kant een plastic/metaal laagje er tussen. (14-15mm)

nu kun je ook (als het een niet te grote oppervlakte is) gaan voor 4mm + 3mm + 4mm en dan vullen met b.v. argon gas en ergens een plastic/metaal laagje er tussen als minimum maat (dikkere spouw is beter).
(normaal wil je 2 verschillende diktes tussen het glas om een eventuelle moire effect tegen te gaan van de zon.)

maar je kunt ook nog kiezen om de rubbers aan 1 kant gewoon te verwijderen van het raam en hem met zwarte kit vast te zetten, vaak is er dan wel een mm of 4 te winnen op die manier.

edit:
bij mij is op laatste manier zelfs een 8mm te winnen, alleen mij kozijnen zijn binnen een paar jaar aan vervanging toe :-(

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 06-07-2014 18:43 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dre schreef op zondag 06 juli 2014 @ 13:52:
"Opwekkingsrendementen lokale technieken onder laboratoriumomstandigheden" uit maart 2010

http://www.rvo.nl/sites/d...atoriumomstandigheden.pdf
kleine opmerking : het ecn heeft vrijwel nooit melding gemaakt van de zonuren en instraling in de kustgebieden, is het nu wetenschappelijk bewezen dat het niet zo is ?
er is nooit gesteld dat de roi per 5 jaar 1 jaar eerder is, waarom zou dat zijn ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2014 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Het blijven rare jongens die Duitsers. Aan de ene kant gieten ze miljarden in CO2 verlagende duurzame energie, maar aan de andere kant incentiveren ze buitenlanders nu om miljoenen kilometers om te rijden met hun rare buitenlander-tol plannen. Nou ja, ik pak wel wat vaker het vliegtuig vanuit Zwitserland, CO2 neutraal ook nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Juh, of rijden ze de dikste Mercs, Audi's, en BMW's. Terwijl je snel meer energie in woon-werk verkeer steekt dan in je totale elek. + gasrekening... maarja, ze hebben een grote autoindustrie hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 19:26
migjes schreef op zondag 06 juli 2014 @ 18:31:
[...]

zoek eens op hoe dik het huidige glas is wat je nu hebt.

"normaal" HR++ en ook dubbel glas is vaak buiten glas plaat van 6mm + 4mm spouw + 4mm glas met aan de 1 of andere kant een plastic/metaal laagje er tussen. (14-15mm)

nu kun je ook (als het een niet te grote oppervlakte is) gaan voor 4mm + 3mm + 4mm en dan vullen met b.v. argon gas en ergens een plastic/metaal laagje er tussen als minimum maat (dikkere spouw is beter).
(normaal wil je 2 verschillende diktes tussen het glas om een eventuelle moire effect tegen te gaan van de zon.)

maar je kunt ook nog kiezen om de rubbers aan 1 kant gewoon te verwijderen van het raam en hem met zwarte kit vast te zetten, vaak is er dan wel een mm of 4 te winnen op die manier.

edit:
bij mij is op laatste manier zelfs een 8mm te winnen, alleen mij kozijnen zijn binnen een paar jaar aan vervanging toe :-(
Dit verhaal klopt deels. Volgens mij is het meest verkocht 5-15-4: buiten 5mm, spouw 15mm en binnenruit 4mm. HR++ is standaard met Argon vulling.

Als je te weinig ruimte hebt kun je ook voor een Argon/Krypton vulling gaan, maar dat laatste is een veel duurder gas. Uit mijn hoofd zit je dan op 10mm spouw voor HR++. Aangezien dubbelglas vroeger meestal iets van 4-12-4 was, kom je dan wel heel aardig uit qua totale dikte. Een andere oplossing is een andere glaslat gebruiken, dat levert je ook stevig wat ruimte op. Of dat mogelijk is hangt van het kozijn af.

Een dikkere spouw dan 15mm (Argon) of 10-12mm (Argon/Krypton mengsel) valt niet beter uit. Er gaat dan namelijk een stroming ontstaan binnen de ruit. Door die stroming stijgt de U waarde. Zeggen dat een dikkere spouw beter is gaat dus niet altijd op. Hier heb je een leuk lijstje met U-waardes on-line staan: http://www.verbeekglas.nl/isolatieglas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zo, de extra PV draait, bedoeld voor aandrijving van de beide L/L WP's in huize Gasschuif.
Ik kwam c.a. 500 kWh te kort afgelopen jaar door extra E verbruik (maar zeer weinig gas :) )

Een setje nabij het kleine houthok 2 stuks ECsolar310 WP
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ruXgSdMl.jpg

De andere set op het grote houthok of de "lounge corner" 4 stuks ECsolar 210 Wp, alles op 4 Enecsys 360-72 omvormers

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CACLkJf.jpg

Totaal met plus tolerantie bijna 1500 Wp, gaat hopelijk 800 kWh draaien op jaarbasis. Laat er maar een goed wintertje komen, kijken of ik het red met de totaal 6 kW aan WP's. Volgas heb ik al 1 kW AC gezien op de plugwise, wel wat schaduw, maar ja, het platte dak ligt vol.
Totaal ligt er nu 5 kWp, ik ben er heel blij mee. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Gasschuif op 07-07-2014 23:11 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Ik ben in dit huis van overal enkel, naar overal dubbel gegaan. In de bestaande kozijnen.
Ging prima. De glaslatten zijn wat platter, en de openslaande ramen hebben idd een krypton gasmengsel en daardoor dunner.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Gasschuif schreef op maandag 07 juli 2014 @ 19:55:
Zo, de extra PV draait, bedoeld voor aandrijving van de beide L/L WP's in huize Gasschuif.
Ik kwam c.a. 500 kWh te kort afgelopen jaar door extra E verbruik (maar zeer weinig gas :) )

Een setje nabij het kleine houthok 2 stuks ECsolar310 WP
[afbeelding]

De andere set op het grote houthok of de "lounge corner" 4 stuks ECsolar 210 Wp, alles op 4 Enecsys 360-72 omvormers

[afbeelding]

Totaal met plus tolerantie bijna 1500 Wp, gaat hopelijk 800 kWh draaien op jaarbasis. Laat er maar een goed wintertje komen, kijken of ik het red met de totaal 6 kW aan WP's. Volgas heb ik al 1 kW AC gezien op de plugwise, wel wat schaduw, maar ja, het platte dak ligt vol.
Totaal ligt er nu 5 kWp, ik ben er heel blij mee. :)
Ziet er mooi uit !
Vooral die tegen het muurtje, of was je nog bezig met plaatsen :)
Ik neem aan dat de WAF laag was voor het dwars plaatsen op het dak van de kleine houthok ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dit zie ik net langs komen thuisbaas.nl .....
Dat infrarood paneel heeft een COP van 1 ..... een WP met een COP van 4 lijkt me altijd beter ook al verwarm je dan meer dan waar je bent .....
Gewoon weer marketing onder het mom van "duurzaam", toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zo een energielabel aan de muur is ook wel iets voor mij :P

Eens kijken hoeveel reacties er op komen van de buren.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:05:
Dat infrarood paneel heeft een COP van 1 ..... een WP met een COP van 4 lijkt me altijd beter ook al verwarm je dan meer dan waar je bent .....
Het heeft imho meer te maken met waar je het toepast.
Als je IR verwarming toepast in een niet verwarmde badkamer, dan is dit een prima oplossing.
Snelle warmte en daarna weer gewoon uitzetten.

we hebben hier over na zitten denken ihkv de renovatie van de oude badkamer.

De radiator die er nu hangt, geeft de hele dag warmte af. Wij wonen niet in de badkamer 8)

Dus voor de ochtend en de avond zou dit een oplossing kunnen zijn.
Zelfs eentje die energie bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

WoudseHoeve schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 11:34:
[...]

Ziet er mooi uit !
Vooral die tegen het muurtje, of was je nog bezig met plaatsen :)
Ik neem aan dat de WAF laag was voor het dwars plaatsen op het dak van de kleine houthok ?
De WAF voor de 310 Wp op het muurtje was inderdaad laag, het kleine houthok is 1,1 meter breed, 158*80 cm past daar niet zo mooi op als op het groot houthok. Dus toch maar 310 Wp er op, is 99*195 cm.
Het muurtje blijft zoals op de foto, zal op jaarbasis niet zoveel doen vanwege schaduw. Maar ja, je moet toch wat verzinnen.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Gasschuif schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:12:
[...]

De WAF voor de 310 Wp op het muurtje was inderdaad laag, het kleine houthok is 1,1 meter breed, 158*80 cm past daar niet zo mooi op als op het groot houthok. Dus toch maar 310 Wp er op, is 99*195 cm.
Het muurtje blijft zoals op de foto, zal op jaarbasis niet zoveel doen vanwege schaduw. Maar ja, je moet toch wat verzinnen.
Virus ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Schinnen-groen schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 13:58:
[...]

Het heeft imho meer te maken met waar je het toepast.
Als je IR verwarming toepast in een niet verwarmde badkamer, dan is dit een prima oplossing.
Snelle warmte en daarna weer gewoon uitzetten.

we hebben hier over na zitten denken ihkv de renovatie van de oude badkamer.

De radiator die er nu hangt, geeft de hele dag warmte af. Wij wonen niet in de badkamer 8)

Dus voor de ochtend en de avond zou dit een oplossing kunnen zijn.
Zelfs eentje die energie bespaart.
Zou inderdaad energie kunnen besparen. Heb laatst ook al kennisen aangeraden om op de wc van hun gigantisch en ook oud huis zoiets te doen. Ze wilden het verwarmen, wat ik begrijp omdat het anders te koud wordt. Maar als je er een kleedje neerlegt en zo'n infrarood ding wat aanspringt op beweging (bij omgevingstemperatuur minder dan 19 graden ofzo) dan is dat zuiniger.

Maar voor een badkamer waar je een typisch ochtend en avond ritueel hebt zou ik een digitale thermostaat erop zetten.

Heb zelf wel in ons nieuwbouw huis dat we vloerverwarming hebben, met water (niet elektrisch). Zoals het nu aangesloten gaat worden is met een RTL ventiel op de return leiding, dus dat gaat ook altijd verwarmen (indien niet al warm genoeg) wanneer de CV draait en pompt (bij vraag van woonkamer thermostaat). Er is dan geen regeling mogelijk voor s'ochtends en s'avonds. Ik zou zoiets wel kunnen maken, maar ik ben bang dat het hele vloerverwarming gebeuren er te langzaam voor is.
Niet alleen in de badkamer werkt het dan langzaam, maar de cyclus waarmee de CV aan en uit gaat is ook langzaam door vloerverwarming beneden.

Nu ik dit zo allemaal op schrijf zal ik de toevoer van de vloerverwarming toch maar even uitrusten met een koppelstuk waar je een radiatorkraan in kan draaien, dan kan ik er altijd nog een digitale thermostaat met tijden in drukken.

Sowieso heb ik een draaiknop van de RTL leiding zitten zodat ik hem wel kan dichtdrukken als ik hem niet wil gebruiken maar toch.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 08-07-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wow, het is weer zover!

Sinds een uurtje ofzo krijgen we hier regenwater, rechtstreeks uit de muur (van de kelder).

Even de flow gemeten: 10 l/uur.

Het komt binnen via een horizontale elektriciteitsleiding. -O-

Toch maar even de eierwekker opgezocht voor het ledigen van de emmer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:56
Dat is vast geen feature.
Ik heb in vorige woningen veel lekkages meegemaakt. Blijft klote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zo kan je natuurlijk ook profiteren van de salderingswetgeving:
http://www.speld.nl/2014/...es-in-leegstaande-panden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

blissard schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:07:
De aanvoerleiding voor de elektriciteit komt horizontaal door de keldermuur en die doorvoer zal wel niet goed dicht zijn gemaakt.

als het nog een dag of zo blijft regenen, dan komt het ook op andere plaatsen door de muur en is er geen houden meer aan.

Tja, je ligt in de weilanden en ook nog op een 7% helling.

Sinds 2005 is dit de tweede keer dat we dit meemaken.
Het KNMI voorspelt niet veel goed voor de komende 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
blissard schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:07:
Haha feature ;)
@ Schinnen, toch maar een keertje losgraven dan en afpurren. Ik ben vorige week begonnen aan de achterzijde van het ouderlijk huis langs de fundering aan de buitenzijde te isoleren en kwam daar ook achter dat leidingen met grote gaten zijn doorgevoerd... niets dichtgemaakt. Als je wilt kan je je vinger er doorsteken en kom je in de kruipruimte uit. Best wel lomp. 8)7
Maar is het ook waarheid? Aangezien het wel De Speld journalistiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

marcel87 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:45:
[...]

Haha feature ;)
@ Schinnen, toch maar een keertje losgraven dan en afpurren. Ik ben vorige week begonnen aan de achterzijde van het ouderlijk huis langs de fundering aan de buitenzijde te isoleren en kwam daar ook achter dat leidingen met grote gaten zijn doorgevoerd... niets dichtgemaakt. Als je wilt kan je je vinger er doorsteken en kom je in de kruipruimte uit. Best wel lomp. 8)7

[...]

Maar is het ook waarheid? Aangezien het wel De Speld journalistiek is.
Die doorvoer zit waarschijnlijk niet goed dicht, maar nu komt het al overal langzaam door de muur. Overal worden plekken nat en begint het te lopen. #%%^%^^&%#@#

Ik heb een dompelpomp besteld bij Conrad, maar die komt natuurlijk te laat.
Dus voorlopig om het kwartier een emmertje legen.

Zul je zien dat tijdens het legen van een emmer tussen 10 en 12 vanavond een goal valt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Je zal niet de eerste zijn die Speld artikelen voor waarheid aanneemt, velen ingetuind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik weet dat sommige artikelen van De Speld met een korreltje zout genomen moeten worden, maar klinkt toch best "plausible". Kan je zo'n centrale nog tweaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

:>
drielp schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:32:
Ik weet dat sommige artikelen van De Speld met een korreltje zout genomen moeten worden, maar klinkt toch best "plausible". Kan je zo'n centrale nog tweaken?
De Speld is satire. En de beste satire zit dicht genoeg bij geloofwaardig om je even op hoofd te laten krabben :P

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
Schinnen-groen schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:22:Zul je zien dat tijdens het legen van een emmer tussen 10 en 12 vanavond een goal valt :+
Al drie emmertjes(?) en nog geen goal gevallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snowmiss schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 22:52:
[...]

Al drie emmertjes(?) en nog geen goal gevallen ;)
Nu dus wel, maar de regen is gestopt. Elk nadeel hept zun voordeel, of zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

drielp schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 19:32:
Je begint met deze steam turbine

Met deze er aan gekoppeld : generator

Voeg je dit er aan toe : Boiler

Maak je hier je brandstof mee pellets

Je richt de uitgaande spanning gelijk en hangt er een omvormer aan ....... klaar !!!!! Stoken maar.
Kan je dus gezellig je eigen brandstof in stoken .....
Wel even de kWjes uitbalanceren op je net aansluiting ......
Klant worden bij Eneco, krijg je 9.2 cent per kWh toch? ......
Moet uit kunnen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Leuk bedacht! _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
WoudseHoeve schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 09:06:
[...]

Je begint met deze steam turbine

Met deze er aan gekoppeld : generator

Voeg je dit er aan toe : Boiler

Maak je hier je brandstof mee pellets

Je richt de uitgaande spanning gelijk en hangt er een omvormer aan ....... klaar !!!!! Stoken maar.
Kan je dus gezellig je eigen brandstof in stoken .....
Wel even de kWjes uitbalanceren op je net aansluiting ......
Klant worden bij Eneco, krijg je 9.2 cent per kWh toch? ......
Moet uit kunnen ....
Voor minder dan 5000 euro je eigen houtgestookte centrale, je zou het bijna doen :). De kosten van het demi-water en de omvormer zullen ook wel meevallen

Ik denk toch dat dit een leuke opties is voor het post-gas tijdperk. Misschien is het artikel van De Speld toch zo gek nog niet in de toekomst. Zonder de kolen natuurlijk, maar een minicentrale op biomassa/afval is zo gek nog niet. Zon- en windenergie als het mogelijk is, een kleine centrale als back-up voor windstille dagen zonder zon. Een kleine centrale zal best minder effient zijn dan een grote, maar je hoeft de stroom niet over lange afstanden te transporteren.
En je houdt het zelf in de hand, power-to-the-people: Het wonder van Feldheim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kleiner = (veel) minder efficiënt wat Brayton/Rankine cycles betreft, dus nee, kleinschalig is wat dat betreft niet de toekomst ;) En het weegt ook bij lange na niet op tegen transportverliezen.

[ Voor 22% gewijzigd door Bartjuh op 10-07-2014 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WoudseHoeve schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 12:05:
Lees dit artikel eens:
http://www.lowtechmagazin...-infraroodverwarming.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zeer interessant artikel, met dank.

Zoiets zouden we in de nieuwe badkamer willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:40

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bartjuh schreef op donderdag 10 juli 2014 @ 18:54:
Kleiner = (veel) minder efficiënt wat Brayton/Rankine cycles betreft, dus nee, kleinschalig is wat dat betreft niet de toekomst ;) En het weegt ook bij lange na niet op tegen transportverliezen.
Gaat dat ook op als je de afvalwarmte van je kleinschalige opwek hergebruikt voor verwarming/warm water? Want nu wordt dat bij de meeste centrales weggegooid.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Maasluip schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 07:08:
[...]

Gaat dat ook op als je de afvalwarmte van je kleinschalige opwek hergebruikt voor verwarming/warm water? Want nu wordt dat bij de meeste centrales weggegooid.
In de winter is deze warmte zeker bruikbaar, en in de zomer wordt zo'n kleine centrale toch minder gebruikt. Ik denk dat een kleine buurtcentrale op biobrandstof wel rendabel kan zijn icm PV- en windenergie.

Onze gasverslaving voor verwarming kunnen we nu nog even voeden vanuit Groningen, dit is nog betaalbaar. Of dit over 10 jaar nog zo is? Ik denk het niet, en gas importeren is echt een stuk duurder dan je eigen gas verbruiken. Als je dan nog een alternatief moet gaan uitvinden, ben je te laat. De centrale van De Speld is natuurlijk geen goed plan, maar het idee spreekt me wel aan.
Lokale opwekking werkt, Feldheim bewijst het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
drielp schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:32:
[...]
Ik denk het niet, en gas importeren is echt een stuk duurder dan je eigen gas verbruiken.
Het maakt verschil voor de overheidsinkomsten, maar de prijs van aardgas is in Nederland gewoon gelijk aan die in Frankrijk, Belgie, UK, Duitsland, etc. We hebben hier in Nederland als gebruiker, los van BTW/EB/etc, geen speciale lage gasprijzen door Groningen ofzo, er is 1 Europese gas markt. Het importeren van gas verslechtert de nationale betalingsbalans, maar goed - dat doet het importeren van windturbines en zonnepanelen ook.

Maar huizen verwarmen op stroom is helemaal niet gek, in Frankrijk doet men niet anders en de wholesale electriciteitsprijzen liggen niet schokkend veel lager dan Nederland. Het verschil zit hem in de belasting - in NL is er relatief weinig belasting op gas en veel op stroom, in Frankrijk omgekeerd. Als de Nederlandse consument stroomprijzen van 13 ct/kWh had, schoof iedereen morgen nog de HR ketel de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dreamvoid schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:42:
[...]

Het maakt verschil voor de overheidsinkomsten, maar de prijs van aardgas is in Nederland gewoon gelijk aan die in Frankrijk, Belgie, UK, Duitsland, etc. We hebben hier in Nederland als gebruiker, los van BTW/EB/etc, geen speciale lage gasprijzen door Groningen ofzo, er is 1 Europese gas markt. Het importeren van gas verslechtert de nationale betalingsbalans, maar goed - dat doet het importeren van windturbines en zonnepanelen ook.

Maar huizen verwarmen op stroom is helemaal niet gek, in Frankrijk doet men niet anders en de wholesale electriciteitsprijzen liggen niet schokkend veel lager dan Nederland. Het verschil zit hem in de belasting - in NL is er relatief weinig belasting op gas en veel op stroom, in Frankrijk omgekeerd. Als de Nederlandse consument stroomprijzen van 13 ct/kWh had, schoof iedereen morgen nog de HR ketel de deur uit.
Dat valt wel mee:
http://infofrankrijk.com/wonen-2/gas-licht-en-water/edf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat valt niet mee. Op diezelfde pagina staat het Franse stroomtarief: 13.5 cent piek/9 cent dal (ex BTW), versus de ~22 cent hier. Dat scheelt toch wel behoorlijk, en ik kan het weten want ik woon er :)

Vastrecht is idd vrij hoog, maar je hebt geen gasaansluiting nodig dus dat maakt onderaan de streep niet veel uit.

Maar goed, dit enkel om aan te geven dat verwarmen op gas niet per se hoeft. Sterker nog, als meer mensen in NW-Europa met stroom zouden verwarmen (warmtepomp of radiateur) zou dit een mooie boost geven aan de wholesale stroomprijzen en komt grid parity voor duurzame energie weer wat dichter bij.

[ Voor 54% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 18:42:
[...]
Ligt eraan hoe je verwarmt op stroom:
- Verwarmingselement: ronduit debiel.
- Warmtepomp: Ongelooflijk veel duurzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Bartjuh schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:11:
- Verwarmingselement: ronduit debiel.
Niet noodzakelijkerwijs. Als de stroom opgewekt is met gas, ja - maar als je een groot genoeg percentage duurzaam opwekt is het groener dan gas. Bovendien als de warmte van de electriciteitscentrale ook nog eens gebruikt wordt (WKK, stadsverwarming) is de totale efficiency van het systeem niet schokkend veel lager dan bij verwarmen op gas.

Een modern electrisch verwarmingssysteem is doorgaans een combo van warmtepomp + verwarmingselementen voor de piekvraag.

[ Voor 36% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2014 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dreamvoid schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:05:
[...]

Dat valt niet mee. Op diezelfde pagina staat het Franse stroomtarief: 13.5 cent piek/9 cent dal (ex BTW), versus de ~22 cent hier. Dat scheelt toch wel behoorlijk, en ik kan het weten want ik woon er :)

Vastrecht is idd vrij hoog, maar je hebt geen gasaansluiting nodig dus dat maakt onderaan de streep niet veel uit.

Maar goed, dit enkel om aan te geven dat verwarmen op gas niet per se hoeft. Sterker nog, als meer mensen in NW-Europa met stroom zouden verwarmen (warmtepomp of radiateur) zou dit een mooie boost geven aan de wholesale stroomprijzen en komt grid parity voor duurzame energie weer wat dichter bij.
Ik doelde eigenlijk meer op de uitspraak dat het merendeel in Frankrijk geen gasverwarming heeft.
De elektriekprijzen zijn inderdaad *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
In Frankrijk is het regionaal - in het noorden waar een leuk dichtvertakt gasnetwerk tegen Belgie/Duitsland aan ligt is gas heel normaal, maar bezuiden Parijs is het voornamelijk stroom. Ik kan niet eens gas krijgen in mijn huis als ik dat zou willen, de dichtstbijzijnde gaspijp ligt kilometers ver weg. Hoewel, er zijn ook nog wat huizen hier die op propaan stoken, dan komt eens per jaar de gas-man langs die de tank in je kelder vult.

Overigens is een "gevaar" van de Nederlandse salderingsregeling en de telkens dalende PV prijzen dat mensen erachter komen dat je inmiddels tegen ~15 ct/kWh (all-in) je eigen stroom kan opwekken, en het dus zinnig is om een fors overmaatse PV installatie neer te zetten, en ipv netto terugleveren tegen ~8 ct/kWh leveringstarief, al je (vnl zomerse) PV stroom in de winteravonden weer op te stoken met goedkope straalkachels. We zitten niet ver meer van dat punt, al zullen niet veel mensen het dakoppervlak hebben voor een 20.000 Wp installatie van (~240 m2) die het volledige gasverbruik van een doorsnee huishouden dekt.

De netbeheerders zullen het ook wel snel doorhebben als ze ineens allemaal telwerken met 20.000 kWh verbruik, en 20.000 kWh teruglevering zien, plus ineens bizar veel stroomverbuik in de winter. :+

[ Voor 28% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2014 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Dreamvoid schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:14:
[...]
Niet noodzakelijkerwijs. Als de stroom opgewekt is met gas, ja - maar als je een groot genoeg percentage duurzaam opwekt is het groener dan gas. Bovendien als de warmte van de electriciteitscentrale ook nog eens gebruikt wordt (WKK, stadsverwarming) is de totale efficiency kkvan het systeem niet schokkend veel lager dan bij verwarmen op gas.
Mwoah, das maar de vraag.

Stel WKK. 50% warmte, 50% elek. LTV WP, COP van 4. Per kWh verbrandingswaarde gas krijg je 0,5+4*0,5=2,5 warmte terug. Bij elek. varwarmingselement krijg je 1kWh terug (0,5 stadswarmte, 0,5 elek.). Kortom 2,5x zo efficiënt, 250%. Je gooit gewoon exergie weg, alleen gebruiken icm WP om piekverbruik aan te vullen, meer niet.

Transportverliezen niet meegerekend, maar dat is ten nadele WKK+ verwarmingsel.
Bij gas zal je met moderne HR 100%+ halen, tov praktisch 75%- bij wkk+ve. Bij standaard centrale zal meer richting 35% gaan, tov 100%+ bij HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 15:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

5kWp+lucht/water warmtepomp zal nog lang goedkoper zijn dan 20kWp+straalkachels.
Er zijn al een boel mensen aan het experimenteren met dat scenario:Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken

[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 11-07-2014 20:36 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

20kWp is wat veel voor mij :+. Een berekening voor wat minder warmtebehoefte:

Om per jaar 3200 kWh (400m3 gas, alleen verwarming ) op te wekken moet je circa € 3200 investeren. Luxe kachels erbij van totaal € 100. Totaal € 3300.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 11-07-2014 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 15:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Klinkt als een tvt van een jaar of acht, waarom heb je nog gas?
begin ik nou ook al

[ Voor 22% gewijzigd door Proton_ op 11-07-2014 21:51 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:42
een niet erg duurzaam bericht.
toch hoop ik op een beetje duurzaamheid.

mijn laatste post als vrijgezel. <3

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dreamvoid schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 19:05:
[...]

Komt die lage stroomprijs nou door de belasting daar of door het feit dat er flink wat kerncentrales in Frankrijk staan.
drielp schreef op vrijdag 11 juli 2014 @ 12:32:
[...]

In de winter is deze warmte zeker bruikbaar, en in de zomer wordt zo'n kleine centrale toch minder gebruikt. Ik denk dat een kleine buurtcentrale op biobrandstof wel rendabel kan zijn icm PV- en windenergie.
Ook in de zomer kun je nog warmte kwijt in bv. een gesloten bron.
migjes schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 09:37:

Gefeliciteerd en tot over een paar weken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp

Een duurzaam huwelijk pas hier ook, veel geluk samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 12 juli 2014 @ 10:22:
[...]
Komt die lage stroomprijs nou door de belasting daar of door het feit dat er flink wat kerncentrales in Frankrijk staan.
Belasting, ondanks al die kerncentrales is de winterse baseloadprijs voor stroom in Frankrijk zelfs hoger dan in Nederland (Q1-2015: 5.09 vs 4.47 ct/kWh).

Van de ~22 ct/kWh stroomprijs voor huishoudens in Nederland is ruim 14 cent belasting. Op aardgas zit 3.5 ct/kWh belasting (op een consumentenprijs van ~7.5 ct/kWh), en op die manier wordt het door de overheid extra sterk ontmoedigd om op stroom te verwarmen. Dat is echter een politieke keuze - zoals de Fransen laten zien kan het ook anders.

[ Voor 46% gewijzigd door Dreamvoid op 12-07-2014 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-10 16:20

B2

wa' seggie?

Ik zit eigenlijk te kijken naar een 3x split unit airco, om m'n overschot aan kWh-tjes in de zomer af te fikken.. Met name in de slaapkamers kan het hier behoorlijk warm worden. Zo te zien zijn Mitsubishi en Daikin een beetje de A-merken. Ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar ervaringen met betrouwbare winkels (evt in de buurt van Apeldoorn) die ook installeren.

Ik heb namelijk het idee (weet helemaal niet of het kan) om vanaf een platdak (waar dan de buitenunit zou moeten staan) onder een dakpan door naar binnen te gaan met leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Proficiat!

Uit ervaring kan ik zeggen dat getrouwd zijn ook aardig duurzaam kan zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Proficiat!! In een duurzaam huwelijk is 1+1=3. En ik spreek net als Schinnen-groen uit ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvPower
Heren,

In "zonde" samen leven gaat ook heel goed, dat doen mijn vriendin en ik al meer dan 22 jaar.
Ik zal wel straf punten oplopen omdat ik het niet exact weet.
Migjes gefeliciteerd!

Pagina: 1 ... 51 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.