De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 53 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 13:11
Het is wel afkicken zonder omvormer. Zeker als je naar buiten kijkt. Het is mooi weer, maar ik wek niks op. :'(

Het duurt waarschijnlijk nog enkele weken voordat ik een nieuwe omvormer heb....zul je zien. Dan komt de herfst vroeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

internet4me schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 19:05:
Het is wel afkicken zonder omvormer. Zeker als je naar buiten kijkt. Het is mooi weer, maar ik wek niks op. :'(

Het duurt waarschijnlijk nog enkele weken voordat ik een nieuwe omvormer heb....zul je zien. Dan komt de herfst vroeg.
Er zijn vast Tweakers met PV-virus die nog een omvormer hebben liggen. Post je vraag en woonplaats eens in dit topic:
Vraag en aanbod topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:06

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Vanmorgen begon weer goed toen ik de kalender omsloeg

Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/s6PzPuGOSx/63c413a220e9663cf7fcef89b746cca9.jpg

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 25-09 17:59

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Haha, daar kun je Gigawiekfrusties van deze wereld wel mee op de stang jagen :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Het is weer zomertijd, dus....
http://www.geldenrecht.nl...veel-kost-een-zonnepaneel

de oeroude vraag door 'deskundigen' beantwoord.....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:38
het is inderdaad weer warm... aan mijn huis zit een garage met een plat dak, niet geisoleerd (halfsteens), garage ligt ook op het zuiden, oftewel in de zomermaanden bloedheet in de garage, oppervlakte dak ongeveer 24m2

Om de hitte wat te verminderen heb ik de volgende ideetjes:
- sedum op het dak laten groeien/plaatsen; kost ongeveer EUR 1.500
- zonnepanelen op het platte dak plaatsen, zal dan ongeveer 8 panelen (opbrengst ong. 1800kwh) worden kost ongeveer EUR 3.000 volgens de kenners is daar ongeveer 12-14 m2 voor nodig
(eventueel ga ik nog de binnenkant isoleren, maar dat scheelt weer ruimte...)

Vraag is eigenlijk:
- Helpt sedum echt zo goed tegen de warmte(ontwikkeling)
- Zouden de zonnepanelen ook die warmte ontwikkeling kunnen verminderen/beperken? en hoe zou dit zich verhouden tot sedum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

BB-One schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:26:
het is inderdaad weer warm... aan mijn huis zit een garage met een plat dak, niet geisoleerd (halfsteens), garage ligt ook op het zuiden, oftewel in de zomermaanden bloedheet in de garage, oppervlakte dak ongeveer 24m2

- zonnepanelen op het platte dak plaatsen, zal dan ongeveer 8 panelen (opbrengst ong. 1800kwh) worden kost ongeveer EUR 3.000 volgens de kenners is daar ongeveer 12-14 m2 voor nodig

Vraag is eigenlijk:
- Helpt sedum echt zo goed tegen de warmte(ontwikkeling)
- Zouden de zonnepanelen ook die warmte ontwikkeling kunnen verminderen/beperken? en hoe zou dit zich verhouden tot sedum?
Ja, sedum geeft vermindering van warmte in je garage.......
Maar had je al gedacht aan het extra gewicht wat op je garagedak komt?
Een standaard garagedak gaat dat niet redden, deze zijn alleen berekend op 100Kg belasting voor regen/sneuuw en niet op nog eens extra gewicht van het sedum en extra wateropbouw.
Is die € 1500,- inclusief extra ondermat (zodat wortels niet in het bitumen komt)?
Hoe ouder de bouw hoe minder de belasting (laatste jaren zijn de normen opgetrokken en is er behalve statische belasting ook een dynamische belasting als berekening bij gekomen).

Zonnepanelen natuurlijk een stuk minder omdat niet je gehele dakvlak wordt afgedekt.

Isoleren is de beste oplossing.

Maar hoe vaak heb je (of de dingen die in de garage liggen) er "last" van?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:38
Huis/garage is van 2006, volgens de kenners (buurman) moet het qua gewicht dan kunnen, sedum weegt (volledig water verzadigd ongeveer 60 kg/m2) inclusief ondermat etc.
In de garage staat ook een koel-vriescombinatie, dus die heeft er "altijd" last van, maar ikzelf heb er het meeste last van, is gewoon bloedheet in de zomer en als je dan een beetje daar aan het werk bent is dat niet fijn.

Kwam net op een website de ' ideale' combinatie tegen, zonnepanelen met rondom sedum, temperatuur wordt door het sedum lager waardoor de zonnepanelen efficienter zullen zijn, maar ja wordt natuurlijk dan wel weer een totaal ander prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

BB-One schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:04:
Huis/garage is van 2006, volgens de kenners (buurman) moet het qua gewicht dan kunnen, sedum weegt (volledig water verzadigd ongeveer 60 kg/m2) inclusief ondermat etc.
In de garage staat ook een koel-vriescombinatie, dus die heeft er "altijd" last van, maar ikzelf heb er het meeste last van, is gewoon bloedheet in de zomer en als je dan een beetje daar aan het werk bent is dat niet fijn.

Kwam net op een website de ' ideale' combinatie tegen, zonnepanelen met rondom sedum, temperatuur wordt door het sedum lager waardoor de zonnepanelen efficienter zullen zijn, maar ja wordt natuurlijk dan wel weer een totaal ander prijskaartje.
Dan heb je 40kg over, kan net moet je niet een wolkbreuk treffen tenzij je dak al is uitgerust met overstort.

Ik denk dat de koel vries combi het in de winter zwaarder zal hebben dan de zomer (uitgaande van een niet verwarmde garage).
Deur/raam open en een mooie ventilator op je richten doet wonderen als je het warm hebt.

Zoals gezegd, isolatie, maar ja platdak dus aan de buitenkant isoleren (het beste/makkelijkst). Maar met een dak van 8 jaar ben je nog ver weg van groot onderhoud (als het bitumen is waarschijnlijk pas na + 20 jaar).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
BB-One schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:26:

..
Waarom niet eerst het dak isoleren? Je kan met b.v. Isover/Unipan 10cm glaswol al een aardige isolatielaag aan de binnenzijde van je garagedak aanleggen, die in de winter ook de koude buiten houdt/warmteverlies beperkt.
halfsteens is een metseltechniek, maar is de muur nu gewoon enkelsteens opgebouwd (ongeisoleerd)? met wat handigheid kun je met gipsbetonblokken (bv 10cm) en een (lucht)spouw (stel 2 cm) ook daar wat isolerend vermogen eenvoudig creeeren. Je overweegt het al, maar denk ook aan de voordelen dat de garage droger en aangenamer blijft.... Sedum is leuk, maar is IMHO prijzig.

just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NielsTn schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 09:17:
[...]

Waarom niet eerst het dak isoleren? Je kan met b.v. Isover/Unipan 10cm glaswol al een aardige isolatielaag aan de binnenzijde van je garagedak aanleggen, die in de winter ook de koude buiten houdt/warmteverlies beperkt.
halfsteens is een metseltechniek, maar is de muur nu gewoon enkelsteens opgebouwd (ongeisoleerd)? met wat handigheid kun je met gipsbetonblokken (bv 10cm) en een (lucht)spouw (stel 2 cm) ook daar wat isolerend vermogen eenvoudig creeeren. Je overweegt het al, maar denk ook aan de voordelen dat de garage droger en aangenamer blijft.... Sedum is leuk, maar is IMHO prijzig.

just my 2 cents.
Om de 2 cents aan te vullen om later geen leergeld te moeten betalen :+
Isoleren van een platdak (warmdak constructie) aan de binnenzijde is iets anders dan een kouddak constructie. Het kan problemen met zich meebrengen van vocht ophoping.
Mooie uitleg van de materie
http://www.duurzaambouwlo...renplatdak-16-gezond.html

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Grrr. wasdroger kapot. :( Na 6 jaar geeft hij de brui eraan. Was wordt niet droog meer, pluizenfilter mekkert constant dat die vol/verstopt zit terwjil dat niet het geval is. Rest van de buizen zijn ook helemaal schoon.

Kan het ook zien op Plugwise. Verbruik is ineens gehalveerd sinds een week of twee, ook precies de periode dat de droger veel minder begon te presteren. .

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Waslijntje FTW :P

Is je wasdroger niet meer te repareren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:35

Jack

MHz Matters

Riem geknapt?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Sensor?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Is het een WP droger?
Dan zou ik toch een monteur laten komen. Dat is goedkoper dan een nieuwe.
Of kan je ergens het schema boven water krijgen?

Als het inderdaad een van de sensors zijn is, zal het je niet de kop kosten.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Hier wordt de wasdroger al maanden niet meer gebruikt,
Ik ga mijn zonne energie niet onnodig verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:42

ericplan

5180 Wp PV

Raolte schreef op zondag 27 juli 2014 @ 20:31:
Hier wordt de wasdroger al maanden niet meer gebruikt,
Ik ga mijn zonne energie niet onnodig verbruiken.
Daar kan iedereen zo z'n eigen redenen voor hebben. Wel een voordeel dat dit seizoen zich iets beter leent voor een zorgvuldige afweging tussen reparatie of vervanging.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
mkleinman schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:53:
Grrr. wasdroger kapot. :( Na 6 jaar geeft hij de brui eraan. Was wordt niet droog meer, pluizenfilter mekkert constant dat die vol/verstopt zit terwjil dat niet het geval is. Rest van de buizen zijn ook helemaal schoon.

Kan het ook zien op Plugwise. Verbruik is ineens gehalveerd sinds een week of twee, ook precies de periode dat de droger veel minder begon te presteren. .
Op je website staat dat hij nog maar 4 jaar oud is

........Irrirant dus. Deze droger is nog geen 4 jaar oud......

Loopt de tijd op je website 2 jaar achter

Of lopen wij bij tweakers 2 jaar voor. :P

Of is dit het resultaat van het teveel nuttigen van het Elga condensaat B)

[ Voor 5% gewijzigd door Raolte op 27-07-2014 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Hmm. Tikfoutje. Hij is van 2008. Dus intussen 6.

De trommel draait nog wel maar wordt veel minder warm dan gebruikelijk, en de stofsensor is compleet van de leg. Die vind dat na een paar minuten het hele stoffilter al vol zit.

Als het aan mij had gelegen dan was de droger nooit terug gekomen. Alleen de WAF zonder droger is heel erg laag. En ik moet toegeven, de droger is erg goed in het verwijderen van katteharen en andere meuk uit de was.

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 27-07-2014 22:16 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Hallo, dit zag ik vanavond toen de zon net onder ging, een vlinder die zich
nog even koestert in de laatste zonnestraalen op mijn zonnepanelen.
( de vlinder luistert naar de naam, de kleine vos )

Mooi hé

Groet'n PClop

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Vlinder%20in%20de%20avondzon%20op%20mijn%20zonnepaneel.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door PClop op 29-07-2014 00:24 . Reden: naam vlinder ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:09:
Hmm. Tikfoutje. Hij is van 2008. Dus intussen 6.

De trommel draait nog wel maar wordt veel minder warm dan gebruikelijk, en de stofsensor is compleet van de leg. Die vind dat na een paar minuten het hele stoffilter al vol zit.

Als het aan mij had gelegen dan was de droger nooit terug gekomen. Alleen de WAF zonder droger is heel erg laag. En ik moet toegeven, de droger is erg goed in het verwijderen van katteharen en andere meuk uit de was.
Te warm geweest door haren en pluis, vaak zit er een beveiliging in het element ( bij conventionele droger)
Aan de achterkant een kapje /deksel er af, een rood puntje indrukken en hij werkt weer, soms gaan deze dingen ook spontaan kapot maar dat is te meten met een ohm meter, ook de 2 delige elementen zelf willen wel eens stuk, ook te meten.

Voor in de tunnel bij de deur waar ook een pluizenfilter zit huist een sensor, is die goed schoon?
Drogers zijn vrij simpel te repareren met niet al teveel kosten, jaren gedaan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
goh elektriciteitswet wordt vandaag weer gewijzigd.. Tijd voor een RSS feed lijkt me ;)

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_28-07-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 19:03

JayPe

Ondertitel

Hmm. in het 'andere' topic gaat 't vooral over omvormers, stringetjes en tanga's heb ik het idee. Misschien dat er hier meer mensen komen die 'van de statische waren' zijn??

Dit is dus een dubbelpost,. hoop er hier wellicht sneller antwoord op te krijgen (al vermoed ik voornamelijk het dak op te moeten om de goot leeg te scheppen vandaag :-) )

Hallo allen,

Onlangs ben ik bezig geweest met een setje 'FlatFix Eco' steunen op mijn plattedakje met PVC dakbedekking...

Nu las ik bij toeval toen ik klaar was op de website van de producent:

[quote]
Dakbedekking:

Er zijn verschillende typen dakbedekkingen met ieder hun unieke eigenschappen. Gladde dakbedekking zoals PVC of TPO vragen meer ballast dan EPDM of bitumen dakbedekking. Tevens moet er gekeken worden naar de eigenschappen van de verschillende dakbedekking. Zo kan er bij PVC dakbedekking bijvoorbeeld weekmakermigratie optreden wanneer dit in contact komt met rubber. Dit kan de levensduur van de dakbedekking sterk beïnvloeden.
[quote]

Nu zitten er dus rubber achtige matten bij de Flatfix Eco beugels, om beschadigingen van het dak te voorkomen. In de handleiding stond ook géén PVC vermeld, maar Beton, Bitumen en EPDM. En die matten liggen nu dus mooi op het PVC, onder de steunen. circa 30 kilo per steun drukt het rubber goed aan op het pvc :-)

Ik heb inmiddels al wel 'met aluminium folie voorzien' rubber gevonden, tegen 'weekmaker migratie', maar een praktische en goedkope oplossing heb ik nog niet gevonden.

Het PVC dak is nu een jaar of 5 oud, grijs 't PVC en ligt vrij 'los' op het dak. Het heeft een opgegevens levensduur van circa 40 jaar, en daar wilde ik liefst niet al te veel jaren vanaf snoepen door de verkeerde 'bescherming' te gebruiken...

1) Hoe weet ik zeker dat het PVC is, en geen EPDM? ( EPDM ziet er blijkbaar vergelijkbaar uit, en is van syntetisch rubber dat wél tegen rubber kan :-) Het is grijs, het is destijds met lijm en een 'fohn' verlijmt, en het is vrij dik spul kan ik mij nog herinneren: er zit volgens mij een soort verstevinging in.

2) Moet ik mij nu zorgen gaan maken, als het inderdaad 100% zeker PVC is?

3) Wat voor 'matjes' kan ik eventueel gebruiken ipv de rubberflappen die ik nu heb, en wáár koop ik deze voordelig? Of kan ik volstaan met een flap extra PVC tussen dak en steun? (en waar haal ik dát dan weer vandaan?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

JayPe schreef op maandag 28 juli 2014 @ 15:23:
Hmm. in het 'andere' topic gaat 't vooral over omvormers, stringetjes en tanga's heb ik het idee. Misschien dat er hier meer mensen komen die 'van de statische waren' zijn??

Dit is dus een dubbelpost,. hoop er hier wellicht sneller antwoord op te krijgen (al vermoed ik voornamelijk het dak op te moeten om de goot leeg te scheppen vandaag :-) )

Hallo allen,

Onlangs ben ik bezig geweest met een setje 'FlatFix Eco' steunen op mijn plattedakje met PVC dakbedekking...
Ik begrijp dat je verwacht binnen 3 uur een antwoord te krijgen. Dat kan je vergeten. mogelijk als er toevallig iemand meeleest die er wat van weet. Het merendeel van de tweakers hier zitten overdag op het werk (ik ook trouwens) en zullen dus vaak pas later reageren.

Enig geduld is op zijn plaats.

En om je vraag terug te komen zou ik eerst eens de fabrikant flatfix benaderen (of de leverancier) voor een specifiek op jouw situatie geënt antwoord.

Persoonlijk zou ik gewoon wat PVC opzoeken en onder alle rubbers een plaatje PVC schuiven, "better safe than sorry". En tussen dat plakje PVC en het rubber wat alu huishoud folie.

PVC kan je herkennen aan het feit dat de naden "gelast" zijn met en fohn, EPDM wordt gelijmd. Als je wat googled heb je die info snel te pakken. Voor EPDM wordt 40 jaar gegeven en PVC 30 jaar .....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Hoi hoi,. Geduld is een schone zaak.. natuurlijk zeker. Alleen kreeg ik (Met een beetje lezen van de laatste paar pagina's van 'het grote PV topic' niet echt de indruk dat dit soort vragen uberhaupt dáár voorbij komen, en dat er hier meer gekeuveld wordt :-)

De leverancier: Vakantiesluiting zomer 2014 - Wegens vakantie zijn wij van maandag 28-7-2014 t/m vrijdag 8-8-2014

En wie destijds ons dakje heeft gelegt,. ik heb géén idee meer. Ik twijfel(de) of het nou EPDM of PVC was omdat er 'toen' door de dakbedekker werd gezegd: 40 jaar, makkelijk. Super spul, industriedaken kwaliteit. Maar 't is dus wel gelijmt en gefohnt..
zoals hier: YouTube: Pvc gewapend op OSB platen met of zonder isolatie ( let op: link naar exact het stukje film waar met fohn en 'verfroller' wordt verlijmt.

dus tja: het zal PVC zijn :-) Gelast, gelijmt. PVC 't is, en daar 't een beetje dikke variant was/is zal ie wel 'minimaal 30, misschien wel 40 jaar' meegaan..

Probleem van de rubbermatjes : Die zijn best groot qua oppervlak. Denk dat ik met mijn 3 panelen al snel aan 2 m3 pvc zou moeten komen dan.. en 2 m3 aan zilverfolie

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:26
NielsTn schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:36:
goh elektriciteitswet wordt vandaag weer gewijzigd.. Tijd voor een RSS feed lijkt me ;)

http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_28-07-2014
Is deze aanpassing voor
"Besluit experimenten decentrale duurzame elektriciteitsopwekking"

met de definitie van:
- consument: iedere natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of
beroepsactiviteit vallen;

Dan kunnen we gaan raden naar wat een salderende PV-beziiter is, die veelal alleen vanwege zijn paneeltjes "BTW-ondernemer" is :?

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rol-Co schreef op zondag 27 juli 2014 @ 23:49:
[...]

Te warm geweest door haren en pluis, vaak zit er een beveiliging in het element ( bij conventionele droger)
Aan de achterkant een kapje /deksel er af, een rood puntje indrukken en hij werkt weer, soms gaan deze dingen ook spontaan kapot maar dat is te meten met een ohm meter, ook de 2 delige elementen zelf willen wel eens stuk, ook te meten.

Voor in de tunnel bij de deur waar ook een pluizenfilter zit huist een sensor, is die goed schoon?
Drogers zijn vrij simpel te repareren met niet al teveel kosten, jaren gedaan.
Heb hem net deels uit elkaar gehad. Buizen zijn gewoon schoon, de afvoerleiding zelf ( zo'n wit geval ) was wel erg vies. Verder geen vieze sensoren oid gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Zijn er (*hier in de kroeg*) ook mensen die zelf PV kabeltjes met MC3 aansluitingen kunnen maken? (of over hebben? ) Ik heb een stukje van een meter of 5 nodig, maar MC3 is blijkbaar zo ouderwets als VHS :-)

---

En om terug te komen op mijn PVC versus 'rubbermatten' zoektocht:

Bautenschutzmatten enthalten Weichmacher, die die bei einer PVC-Abdicht-Folie zur Versprödung und damit zum Verlust der Abdichteigenschaften führen würden. In diesem Fall legt man zwischen PVC-Folie und Bautenschutzmatte auch ein Schutzvlies

Ergo: Rubbergranulaat-beschermingsmatten bevatten weekmakers die het PVC kunnen aantasten, dus past men een beschermende folie tussen PVC en rubbermat toe. ( bron: http://plattenlager.beepworld.de/teich-schutz-vlies.htm ) Deze 'schutzflies' bestaat uit 'onverrotbaar' Polypropylen..

Ergo: nu dus goedkoop, en regionaal ' folie' zoeken van Polypropyleen (PP)

[ Voor 62% gewijzigd door JayPe op 28-07-2014 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
mkleinman schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:38:
[...]

Heb hem net deels uit elkaar gehad. Buizen zijn gewoon schoon, de afvoerleiding zelf ( zo'n wit geval ) was wel erg vies. Verder geen vieze sensoren oid gevonden.
Martin, wanneer je hier ondanks alle goede bedoelingen, niet verder komt mogelijk zou je dan je probleem eens voor kunnen leggen op het witgoed forum van circuit online,
http://www.circuitsonline.net/forum/section/23

De eerste vraag die dan wel gesteld wordt is het merk en het type nummer, maar daar komen vaak hele goede antwoorden langs.

Gelijk een nieuwe kopen is ook niet erg duurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Ik heb een Zanussi warmtepomp droger, maar de laatste tijd doet hij toch wel flink link over de droogbeurten om het droog te krijgen. Hij gaat er automatisch er langer over doen. De boel wordt wel warm volgens mij, dus het lijkt me dat de verwarming (middels de warmtepomp) kapot is. Ik moet dat toch maar eens in de gaten gaan houden, of hij daadwerkelijk goed warm wordt. En hoeveel energie hij nu verbruikt.

Ik heb hem in het begin gemeten, en lichtere wassen waren met 1 kWh droog, zwaardere wassen (grote handdoeken, broeken) met 1,5 kWh, dus flink zuiniger dan een conventionele droger. Maar de vraag is of dat nu nog steeds zo is, nu hij er zo lang over doet.
Hij is ook nog maar een half jaar oud, dus wellicht een monteur naar laten kijken, is toch onder garantie.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:36
Wij hebben ook een Zanussi WP droger welke er nu ook langer over doet. Wellicht een hele domme opmerking maar ik maak hem toch.

Ijskasten/vriezers hebben het in de winter vrij moeilijk heb ik meerdere malen gehoord. Volgens mij werkt een warmtepompdroger (heel kort door de bocht) precies andersom. Kan het daarom zijn dat hij met warmere omgevingstemperaturen(hogere luchtvochtigheid) er langer over doet?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 08:33:
Ik heb een Zanussi warmtepomp droger, maar de laatste tijd doet hij toch wel flink link over de droogbeurten om het droog te krijgen. Hij gaat er automatisch er langer over doen. De boel wordt wel warm volgens mij, dus het lijkt me dat de verwarming (middels de warmtepomp) kapot is. Ik moet dat toch maar eens in de gaten gaan houden, of hij daadwerkelijk goed warm wordt. En hoeveel energie hij nu verbruikt.
maak je de condenser wel regelmatig schoon? (en overige filters...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Hier de eethoek als werkplek verruild voor een kantoortje op de bovenverdieping. Is in de zomer dankzij de isolatie een stuk koeler, is in de winter dankzij isolatie en kleinere inhoud een stuk makkelijker warm te stoken. Energieleverancier gaat blij met me zijn... nog minder gas :P.

Oude kantoor in de berging had ik al opgegeven. Dat is door de vorige bewoner erin geklust, isolatie is bagger, vloer koud op de grond gestort en plafond is onprettig laag. Oude kantoortje gaat geruimd worden, wordt straks gewoon weer berging.

Verder nog plannen voor PV. Ik wil komend jaar samen met de buurman op de zuidkant van het huis, straatkant, een hele rits PV liggen. Stroom naar zolder ligt er al, ik moet alleen nog een nieuwe meterkast, zit nog met oude smeltzekeringen en slechts 5 groepen.
Behalve de zuidkant heb ik ook nog een garage die de schuine kanten naar oost en west heeft staan. Graag zou ik hier een 500-600Wp'ish setje op willen leggen die gewoon op de bestaande groep naar de garage kan. Dak van de garage bestaat uit golfplaten. Iemand nog tips hiervoor, of desnoods iemand die van zijn te kleine paneeltjes af wil zodat er grote 250-300Wp panelen op diezelfde plek kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
DanTm schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 11:10:
[...]

maak je de condenser wel regelmatig schoon? (en overige filters...)
We halen het stof er wel altijd braaf uit. De condenser weet ik niet, zal ik eens even naar kijken. Misschien ook de gebruiksaanwijzing lezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
de condenser is erg belangrijk om schoon te maken... is dat klepje onderop de zanussi. Zit zo'n mooi laadje achter met een sponsje erbij om schoon te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Er zat inderdaad wat stof daar, eens kijken of hij het nu beter gaat doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Leeft SchinnenGroen nog? Zware buien gehad gister en geen posts meer :/

Edit: Gelukkig!

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 30-07-2014 11:59 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:12:
Leeft SchinnenGroen nog? Zware buien gehad gister en geen posts meer :/
Alive and kicking!
Uiteraard stond binnen een uur de kelder blank (voor de tweede keer dit jaar) en leek het meer op een waterglijbaan dan op een 80-km/h weg aan de voorkant. (Stijgingspercentage rond 8%, dacht ik.)
Binnen blijft het in de regel droog, gelukkig.

Alleen stond ik gisteravond tot boven de enkels in het water in onze tuin. Dat had ik even niet zo snel gezien toen ik met de zaklamp de tuin in liep. :+

Leuk detail: er sprongen kikkers rond in ons buitenbad, no shit!

Maar ik denk dat het zo wel weer genoeg is geweest voor dit jaar....

De kruiwagen die in de tuin stond was voor driekwart gevuld.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37
JayPe schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:06:
Hoi hoi,. Geduld is een schone zaak.. natuurlijk zeker. Alleen kreeg ik (Met een beetje lezen van de laatste paar pagina's van 'het grote PV topic' niet echt de indruk dat dit soort vragen uberhaupt dáár voorbij komen, en dat er hier meer gekeuveld wordt :-)

De leverancier: Vakantiesluiting zomer 2014 - Wegens vakantie zijn wij van maandag 28-7-2014 t/m vrijdag 8-8-2014

En wie destijds ons dakje heeft gelegt,. ik heb géén idee meer. Ik twijfel(de) of het nou EPDM of PVC was omdat er 'toen' door de dakbedekker werd gezegd: 40 jaar, makkelijk. Super spul, industriedaken kwaliteit. Maar 't is dus wel gelijmt en gefohnt..
zoals hier: YouTube: Pvc gewapend op OSB platen met of zonder isolatie ( let op: link naar exact het stukje film waar met fohn en 'verfroller' wordt verlijmt.

dus tja: het zal PVC zijn :-) Gelast, gelijmt. PVC 't is, en daar 't een beetje dikke variant was/is zal ie wel 'minimaal 30, misschien wel 40 jaar' meegaan..

Probleem van de rubbermatjes : Die zijn best groot qua oppervlak. Denk dat ik met mijn 3 panelen al snel aan 2 m3 pvc zou moeten komen dan.. en 2 m3 aan zilverfolie
2 m2 aluminiumfolie kan maar lijkt me bewerkelijk. Je hebt ook zat webshops waar je redelijk goedkoop aluminium kan bestellen. Betaal je 4 tientjes voor een plaat van 2000*1000*1 mm

http://www.aluminiumshop....tucco-plaat#specificaties
JayPe schreef op maandag 28 juli 2014 @ 22:47:

Ergo: nu dus goedkoop, en regionaal ' folie' zoeken van Polypropyleen (PP)
Ohw, ik lees net dat je PP gaat gebruiken, daar worden plastic tasjes toch van gemaakt?

[ Voor 8% gewijzigd door wmeester op 30-07-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

wmeester schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:38:
[...]

2 m2 aluminiumfolie kan maar lijkt me bewerkelijk. Je hebt ook zat webshops waar je redelijk goedkoop aluminium kan bestellen. Betaal je 4 tientjes voor een plaat van 2000*1000*1 mm

http://www.aluminiumshop....tucco-plaat#specificaties

[...]

Ohw, ik lees net dat je PP gaat gebruiken, daar worden plastic tasjes toch van gemaakt?
Hier wat uitleg over de soorten:
http://www.greenjump.nl/b...pe-pvc-ldpe-pp-ps-pc.aspx
http://dier-en-natuur.inf...lastic-in-het-milieu.html

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 30-07-2014 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ben momenteel op zoek naar een nieuwbouwhuis, maar echt duurzaam zijn de bouwers nog niet geworden lijkt mij. Tijd voor een energiecrisis denk ik.

Ik moet heel veel moeite doen om achter specs te komen (type glas, soort isolatie), en om de haverklap zitten er pijpjes op het zuiddak, of anders wel kleine 4-pansramen etc. Doe dat lekker op het noorden? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Zelfs bij energieneutrale huizen die je dat soort slordigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Roamor schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 07:46:
Zelfs bij energieneutrale huizen die je dat soort slordigheden.
Als een huis al energieneutraal is, waarom dan nog extra moeite doen om beluchting pijpjes om te leggen en indeling veranderen waardoor dakramen op noord kunnen?
Een andere zal weer klagen dat er geen zonlicht door het dakraam naar binnen valt.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

@Schinnen-groen: Ik was er al achter inderdaad dat PP ( Polypropyleen ) te herkennen is aan het driehoekje met de 5 erin.

@w-meester: Aluminium platen lijken mij nou net niet de bedoeling. Ik wil lekkage door doorboring van het PVC voorkomen. Dáárom leg je er toch iets onder?

Een scheidingslaag van PP is één van de manieren om rubber op PVC te leggen. Maar andere manieren zijn er blijkbaar ook: Aluminium gecoat rubber, (kashiert?), of rubber-opnieuw-gevulcaniseerd-hogedruk? ( tegeldragers HP ( High Pressure ) zijn geschikt voor PVC.

Een beetje zoeken en lezen brengt mij telkens weer bij de zelfde soort informatie: Bouwtechnische handleidingen waarbij er tussen de regels door wordt vermeld dat er een scheidingslaag nodig is, of dat het niet geschikt is voor PVC, of of of.. maar eigenlijk vrijwel niets over 'wat voor scheidingslaag' en 'waar je dat koopt'. Tegeldragers bij de bouwmarkt kopen zal niet de oplossing zijn. En door de bouwvak zitten de meeste bouwbedrijven op dit moment niet te wachten op een telefoontje van mij, helaas.

Ik denk op dit moment aan anti-worteldoek: dat noemt ook wel geotextiel. Bij een fabrikant voor rubber tegels kwam ik dit tegen: 'voorzien van geotextiel, voor toepassing op PVC daken'. Geotextiel -> worteldoek.. -> worteldoek -> PP

Maar ik denk nu aan:

http://www.kwantum.nl/vlo...ingfield-acb-rood-0110082

Klinkt wellicht niet helemaal als super duurzaam, maar 100% Polypropyleen = 100% polypropyleen.
Dan gebruik ik dus helemaal geen rubber meer als lastverdeler, maar gewoon stukjes tapijt. Met één meter ( en 4 meter breed ) heb ik waarschijnlijk zat voor alle 8 (!) panelen op 't dak.

Iemand?

oh wacht: nog goedkoper:

http://www.kwantum.nl/vlo...-pc-1-33x2m-kl-24-0172079

(en nog groen ook!) :-) :-)

[ Voor 4% gewijzigd door JayPe op 31-07-2014 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Oxellaar schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 08:16:
[...]

Als een huis al energieneutraal is, waarom dan nog extra moeite doen om beluchting pijpjes om te leggen en indeling veranderen waardoor dakramen op noord kunnen?
Een andere zal weer klagen dat er geen zonlicht door het dakraam naar binnen valt.
Omdat de meeste die ik tegenkom, dit niet echt zijn. ;) Meesten hebben nog gewoon een gasgestookte CV etc. Ik wil gewoon alle ruimte om zonnepanelen neer te leggen, om zoveel mogelijk energie zelf op te kunnen wekken. Dan maar een groter raam op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zijn er (*hier in de kroeg*) ook mensen die zelf PV kabeltjes met MC3 aansluitingen kunnen maken? (of over hebben? ) Ik heb een stukje van een meter of 5 nodig, maar MC3 is blijkbaar zo ouderwets als VHS :-)
Ik zie dat ze bij sun-solar.nl nog wel MC3 connectoren verkopen. Daniel wil vast wel een kabeltje met aangeknepen connectoren voor je maken. http://www.sun-solar.nl/i...ategorie/kabels-stekkers/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Roamor schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 07:46:
Ben momenteel op zoek naar een nieuwbouwhuis, maar echt duurzaam zijn de bouwers nog niet geworden lijkt mij. Tijd voor een energiecrisis denk ik.

Ik moet heel veel moeite doen om achter specs te komen (type glas, soort isolatie), en om de haverklap zitten er pijpjes op het zuiddak, of anders wel kleine 4-pansramen etc. Doe dat lekker op het noorden? Zo moeilijk kan dat toch niet zijn? Zelfs bij energieneutrale huizen die je dat soort slordigheden.
Ja mijn nieuwbouwhuis heeft dit ook. Het typische kleine zolderraampje en de pijpjes (gelukkig wel enigzins bij elkaar) in het dak op het zuiden (zuidwesten eigenlijk). Hadden ze gewoon op het noorden kunnen doen. Zelf nog een dakraam toegevoegd op het Noorden. Ik heb alsnog redelijk wat ruimte, plus dat het ook weer niet heel moeilijk zal zijn om de boel om te leggen naar de noordkant, wanneer ik echt het dak tot de max zou willen volleggen.
Maar ik snap helemaal wat je bedoelt.

Stomste is nog het schuurtje in de achtertuin. Zit een schuindakje bij. Zou perfect zijn om nog zo'n 600W stekker setje op te gooien, maar het schuine dakje is de verkeerde kant op ;( (naar het Noord-westen)
En dit is voor de hele rij zo, plus dat ik er nu pas achter kom, dus niets meer aan te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 31-07-2014 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik zal eens kijken, er staat me iets bij dat ik nog enkele stukken (ca 3-4 meter) met MC3 connectoren heb liggen van vorige configuraties.

En idd, ik verwacht dat elke PV-leverancier wel een verloop-kabeltje kan knijpen tegen vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ik heb geen verloop nodig, gewoon MC-3 male en MC-3 female.. metertje of 5

(andere optie is de omvormer naar buiten, maar dat vind ik niet zo'n mooie oplossing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-09 15:36
@DanTm / !null

Precies mijn constatering, we waren niet eens op de hoogte van die twee extra filters linksonder en maakten alleen de twee 'binnenste' schoon. Linksonder bleek de boel redelijk verstopt te zijn van het stof.
Een 'normale' volle bak deed er soms meer dan 6u over en m'n energiemeter gaf maar liefst 3kWh aan.

Door het mooie weer intussen niet nogmaals geprobeerd maar volgens allerlei verhalen op internet over dit euvel zal het spoedig beter moeten gaan.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

@NielsTn -> het lijkt alsof ik jou geen PM kan versturen, dus dan zo maar: Heb jij nog een stukje kabel met MC3 aansluitingen ( Male / Female ?) liggen, dan neem ik er graag een stuk van over! ( Ik heb geen verloop naar MC4 nodig, maar gewoon - Siemens paneel ( MC3 ) ---> Gridfit 250 ( MC3 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Niet online
zeegerd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 12:54:
@DanTm / !null

Precies mijn constatering, we waren niet eens op de hoogte van die twee extra filters linksonder en maakten alleen de twee 'binnenste' schoon. Linksonder bleek de boel redelijk verstopt te zijn van het stof.
Een 'normale' volle bak deed er soms meer dan 6u over en m'n energiemeter gaf maar liefst 3kWh aan.

Door het mooie weer intussen niet nogmaals geprobeerd maar volgens allerlei verhalen op internet over dit euvel zal het spoedig beter moeten gaan.
kieskeurig staat er inderdaad vol van:)
volgens mij zit er ook een lampje op de voorkant voor het schoonmaken van de condenser. Het advies is om het zeer regelmatig te doen om lange droogtijden en energieverbruik te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De manual zegt alleen maar iedere 6 maanden. Maar we gaan het zien.

Ik heb trouwens de ZTHB-485, dus de facelift versie. Volgens mij maakt dat helemaal niks uit, alleen display is anders.

[ Voor 49% gewijzigd door !null op 31-07-2014 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
De gemeente Raalte is de eerste gemeente in Nederland met een sirene voor het luchtalarm dat wordt gevoed met zonne-energie.

http://www.rtvoost.nl/nie...ult.aspx?nid=194995&cat=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Raolte schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 16:36:
De gemeente Raalte is de eerste gemeente in Nederland met een sirene voor het luchtalarm dat wordt gevoed met zonne-energie.

http://www.rtvoost.nl/nie...ult.aspx?nid=194995&cat=1
Dus al het donker is kan het alarm niet afgaan .... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
WoudseHoeve schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 17:14:
[...]

Dus al het donker is kan het alarm niet afgaan .... :)
Als het donker is dan willen we hier graag slapen, en geen herrie aan de kop van een gillende sirene

Of zouden ze ook de accu optie hebben ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lijkt me met een accu. Want anders zou de sirene minder hard gaan bij bewolking :P

Maar hebben dat soort sirene palen niet sowieso een accu? Lijkt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:26
Van deze heb ik nog nooit gehoord, ben wel benieuwd van welk merk type die zijn?Afbeeldingslocatie: http://greenwatts.nl/Pictures/Vragen-greenchoice.jpgbron: veelgestelde vragen greenchoice

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
!null schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:24:
Lijkt me met een accu. Want anders zou de sirene minder hard gaan bij bewolking :P

Maar hebben dat soort sirene palen niet sowieso een accu? Lijkt me wel.
Voordeel hier is dat de paal volledig off-grid kan. Aan de andere kant, als er een ramp is waarbij de stroom er dagenlang af ligt heb je geen alarm nodig om dat te merken. Lijkt dus eerder een stukje mooie PR te zijn, maar goed, alle promo is leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JayPe schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 13:34:
@NielsTn -> het lijkt alsof ik jou geen PM kan versturen, dus dan zo maar: Heb jij nog een stukje kabel met MC3 aansluitingen ( Male / Female ?) liggen, dan neem ik er graag een stuk van over! ( Ik heb geen verloop naar MC4 nodig, maar gewoon - Siemens paneel ( MC3 ) ---> Gridfit 250 ( MC3 )
ik heb nog zo'n kabel (2 stuks) liggen
http://www.ikwilzonneener...-MC3-connectoren-20-meter

Qua lengte per kabel een meter of 3, en dan aan beide kabels zo'n ronde plug zoals je op bovenstaand productlink ziet (MC3). en een MC4 aan de andere kant.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Deze week wat metingen gedaan met onze nieuwe Nilfisk stofzuiger.
Hele huis gezogen (hondenharen, vloerkleden), 2 verdiepingen: 0,41 kWh.

De oude Philips had het dubbele nodig en zoog slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Schinnen-groen schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:07:
Deze week wat metingen gedaan met onze nieuwe Nilfisk stofzuiger.
Hele huis gezogen (hondenharen, vloerkleden), 2 verdiepingen: 0,41 kWh.

De oude Philips had het dubbele nodig en zoog slechter.
..even een tendentieus artikeltje erbij gepakt (http://www.hpdetijd.nl/20...ofzuiger-mag-hard-zuigen/).

Geen idee hoeveel "Watt" je nieuwe stofzuiger is, maar straks is dit gelimiteerd op 900W. Mooie blijft dat alle landen hebben ingestemd met deze verordening, maar dat er door individuele landen "mooie sier" wordt gemaakt met verontwaardiging. Geen idee welke impact het verminderen van het vermogen gaat hebben op de kwaliteit van een zuigbeurt en de duur ervan..."minder hard zuigen, duurt langer voor je klaar bent?"

Het is in ieder geval opvallend :p

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cheese_man schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:12:
[...]

..even een tendentieus artikeltje erbij gepakt (http://www.hpdetijd.nl/20...ofzuiger-mag-hard-zuigen/).

Geen idee hoeveel "Watt" je nieuwe stofzuiger is, maar straks is dit gelimiteerd op 900W. Mooie blijft dat alle landen hebben ingestemd met deze verordening, maar dat er door individuele landen "mooie sier" wordt gemaakt met verontwaardiging. Geen idee welke impact het verminderen van het vermogen gaat hebben op de kwaliteit van een zuigbeurt en de duur ervan..."minder hard zuigen, duurt langer voor je klaar bent?"

Het is in ieder geval opvallend :p
Die Nilfisk is 1400 W opgenomen vermogen, de Philips kwam op 2200W.
Waarschijnlijk overleeft mijn stofzuiger de EU....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:34
Tja, als er geen onderscheid meer in wattage, moeten de fabrikanten wel gaan werken aan rendement van hun stofzuiger om beter te zijn als de concurrent.

In het begin misschien wat lastig voor de consument, uiteindelijk niet verkeerd denk ik.

Zolang fabrikanten maar niet stofzuiger A en B los gaan verkopen die de consument kan samenvoegen tot een stofzuiger AB vormen met 2 x zoveel vermogen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zou een stofzuiger met een gelijkstroommotor geen oplossing zijn? Die hebben een veel lager verbruik. Wasmachines werken er ook al mee.

Volgens mij verbruikt een afzuigkap meer per week dan een stofzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
De oude stofzuiger die we hebben verbruikt in ieder geval enorm veel. Nu stofzuigen we vrij weinig :+ maar ik kan mensen die iedere dag stofzuigen. Met een stofzuiger zoals de onze zou dat neerkomen op iedere dag een kwartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
2200W motor is bijna een must als je een klassieke steelzuiger hebt, maar je kunt met de helft toe als je een roterende borstel gebruikt. Dat is ook waarom die Kirby dingen bij demonstraties nog een heleboel extra stof ophalen nadat iemand al met z'n eigen 2200W ding erover is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Schinnen-groen schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 11:29:
Zou een stofzuiger met een gelijkstroommotor geen oplossing zijn? Die hebben een veel lager verbruik. Wasmachines werken er ook al mee.

Volgens mij verbruikt een afzuigkap meer per week dan een stofzuiger.
...ssssst schrijf dat nou niet te hard op....straks leest iemand van dat EP/EC het nog en "mogen" we dadelijk ook niet meer (op vol vermogen) met de wazemkap zuigen :p.

Je zou inmiddels kunnen zeggen dat Europa "zuigt" :D

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Sinds we zonnepanelen hebben, heeft zuigen hier een veel kleinere impact........

Hier wordt gratis gezogen en het milieu vaart er wel bij. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

M'n compressor stofzuiger heeft met minstens dezelfde kracht een veel lager vermogen nodig. Max. vermogen is 1400 W maar daar staat 'ie bijna nooit op. Van mij mogen ze daar efficientie afdwingen. Afzuigkappen ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Straks in ons nieuwe huis met strakke gladde vloeren (geen scheve boel meer) gaan we gewoon vaak met zo'n swiffer achtig iets eroverheen, en dan nog maar zelden stofzuigen. Ik dacht nog aan een Roomba of iets, maar gewoon een brede veger/swiffer is snel en makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 13:53:
Straks in ons nieuwe huis met strakke gladde vloeren (geen scheve boel meer) gaan we gewoon vaak met zo'n swiffer achtig iets eroverheen, en dan nog maar zelden stofzuigen. Ik dacht nog aan een Roomba of iets, maar gewoon een brede veger/swiffer is snel en makkelijk.
Geen huisdieren, dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

En geen kinderen ?????? _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen huisdieren, wel een kind (nog een baby). Straks een gietvloer, lekker makkelijk schoonmaken juist.
We denken inderdaad dat het wel vaker schoonmaken zal worden, maar daarom is het handig als je even snel er iets overheen kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die maken niet zoveel vuil op de vloer:
- de eerste tijd in de wieg
- daarna naar de peuteropvang
- daarna in de overblijf en buitenschoolse opvang
- daarna een tijd op de bank
- daarna uit huis studeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Schinnen-groen schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:21:
[...]

Die maken niet zoveel vuil op de vloer:
- de eerste tijd in de wieg
- daarna naar de peuteropvang
- daarna in de overblijf en buitenschoolse opvang
- daarna een tijd op de bank
- daarna uit huis studeren
ehmz,. je hebt zelf geen kinderen?

Wij eten liefst buiten: Daar ruimt al het ongedierte de gemorste boel wel op ( vogels, muizen, katten, insecten).

Grut wil tussen de leeftijd van 6 maanden en 6 jaar nogal graag knoeien tijdens de maaltijd. Dat begint 's ochtends al (voor de peuteropvang) bij het ontbijt en is ook 's avonds 't geval ( na de peuteropvang).
Als ze dan thuis komen trekken ze ook de schoentjes uit ...(na het spelen in de zandbak ).. daar waar jij er net even niet aan hebt gedacht: in de woonkamer. Ook trekken ze in de tijd dat je dan even thuis bent, ook nooit een plant omver, spelen ze niet met klei, vouwblaadjes, loom-bandjes of ander knutselspul. Nee, kinderen zijn zooooo schoon :-)

In de wieg: true. dan wordt het niet zo vuil door de kids, maar heb je zelf ook vrijwel geen tijd om uberhaupt schoon te maken ( korte nachtjes )

*onze Miele van 1600 watt draait overuren*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JayPe schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:39:
[...]

Wij eten liefst buiten: Daar ruimt al het ongedierte de gemorste boel wel op ( vogels, muizen, katten, insecten).

Grut wil tussen de leeftijd van 6 maanden en 6 jaar nogal graag knoeien tijdens de maaltijd. Dat begint 's ochtends al (voor de peuteropvang) bij het ontbijt en is ook 's avonds 't geval ( na de peuteropvang).
Als ze dan thuis komen trekken ze ook de schoentjes uit ...(na het spelen in de zandbak ).. daar waar jij er net even niet aan hebt gedacht: in de woonkamer. Ook trekken ze in de tijd dat je dan even thuis bent, ook nooit een plant omver, spelen ze niet met klei, vouwblaadjes, loom-bandjes of ander knutselspul. Nee, kinderen zijn zooooo schoon :-)

In de wieg: true. dan wordt het niet zo vuil door de kids, maar heb je zelf ook vrijwel geen tijd om uberhaupt schoon te maken ( korte nachtjes )

Hap! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

!null schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:13:
Geen huisdieren, wel een kind (nog een baby). Straks een gietvloer, lekker makkelijk schoonmaken juist.
We denken inderdaad dat het wel vaker schoonmaken zal worden, maar daarom is het handig als je even snel er iets overheen kan halen.
Goed plan, onze geoliede parket vloer kan maar bar slecht tegen het gekwijl/geklieder van de baby. Van vocht krijg je kringen, van het afnemen met een vochtige doek verdwijnt de olie. Tis niks en dan te bedenken dat een geoliede vloer duurzamer zou moeten zijn dan een gelakte of was. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Prijzen zijn bekend van de panelen vd vastelastenbond

http://www.vastelastenbond.nl/zonnepanelen/prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou de vaste lasten kunnen volgens mij nog verder en sneller omlaag, als je ze daar niet koopt en zelf een beetje handig bent. Kon het niet laten deze opmerking, excuus. ;)
Weinig info ook. Geen omvormer type en merk. blauwe? zonnepanelen of zwarte.
Maar voor het gros van de mensen die het laten installeren, valt de prijs mee denk ik.
Al blijf ik het te duur vinden voor een collectief inkopen.

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-08-2014 20:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:22

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zon-IQ levert zonnepanelen van CSUN. CSUN is de toonaangevende producent van zonnepanelen uit China. Het gaat om polykristallijne panelen met een vermogen van het 255 Wattpiek.

Als omvormer wordt het merk Samil aangeboden van het Type SolarRiver.
Niet echt A-merk, maar lijkt mij op zich prima. Prijzen zijn niet overdreven hoog, maar het kan inderdaad goedkoper, vooral als je zelf monteert. Laatst voor mijn zus nog 3300Wp aan JA Solar panelen met Power One omvormer zelf gemonteerd voor € 1,16 / Wp incl. BTW.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 18:27:
Nou de vaste lasten kunnen volgens mij nog verder en sneller omlaag, als je ze daar niet koopt en zelf een beetje handig bent. Kon het niet laten deze opmerking, excuus. ;)
Met het gestaag dalen van de paneelprijzen en het even gestaag stijgen van de uurlonen begint zelf installeren idd steeds meer voordeel op te leveren. Maar goed, er zijn genoeg groendenkende mensen met twee linkerhanden, en die mensen moeten ook bediend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

JayPe schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 14:39:
[...]

Ik weet nog niet zo goed hoeveel (extra) was een kind geeft (ben nog niet heel lang vader) maar ik heb een kleine (8L) wasemmer aangeschaft voor de kleine wasjes. Kinderkleren zijn over het algemeen niet groot.

Sinds vandaag afstand gedaan van het meeste Putingas wat hier binnenstroomt in de vorm van stroom, twee stringen met in totaal 3600WP op het achterdak(ZO) met een Hosola 3680 omvormer.
Afbeeldingslocatie: http://i1217.photobucket.com/albums/dd393/Flippo765/Zonnepanelen/20140802_151248_zpsd0a41df0.jpg

Opwek totaal word dan 4170WP met een verbruik van rond de 2500KWh per jaar.
Er blijft nog wat over voor de volgende investering(en) en daarmee compleet af te rekenen met de gasmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

Guys; die 'actie' van de Vastenlastenbond is dezelfde als van Natuur & Milieu.
Kortom: € 3509,- euro voor 10 Yingli panelen met SMA omvormer (iig bij zonzoektdak.nl)

Is dit nou echt een actie? Of kan je beter alsnog een paar offertes bij andere bedrijven opvragen? Ik heb namelijk net een huis in Bussum gekocht met tuin/dak op het zuiden. Of weten jullie betere acties? Helaas kan ik het niet allemaal zelf doen, en wil het natuurlijk wel goed hebben liggen straks.

Of zijn er al tweakers die hiervoor bijklussen? :o

[ Voor 18% gewijzigd door tomic op 02-08-2014 22:42 ]

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Tenzij je een industriele (hoogcalorische) gasaansluiting had, kwam er toch al geen Putingas bij je naar binnen :) Maar alsnog gefeliciteerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Dreamvoid op 03-08-2014 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
@flippo765, zie ik ook 3 zonnecollectoren? Of zijn dit ook PV panelen? Ziet er wel gelikt uit, zo kan het dus ook.

[ Voor 12% gewijzigd door drielp op 03-08-2014 20:45 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Allemaal panelen drielp, 2 soorten door elkaar, het ligt netjes maar zou dat zelf niet zo snel portrait en landscape door elkaar doen.

Flippo765

Het lijkt wel of de bliksem in die regenpijp is geslagen, daar kan je ook wel een stukje vervangen zo te zien.
Is het weer netjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-09 21:32

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Alles is PV, op het voordak wil ik collectoren omdat daar de zon staat in de avond en we de meeste warmte ´s avonds gebruiken.

Er is niets mis met de regenpijp,hooguit een beetje verkleurd (bij nieuw PVC is dit al na een jaar).
De dakgoot echter mist wel een stukje boven het rechter rolluik, misschien dat je dit bedoelt.

De gehele riolering is hier behoorlijk stuk, de steeg is ook bijna bij alle putten verzakt.
We zijn met een paar mensen bezig geweest om dit collectief te regelen maar het lukt maar niet om van iedereen een goedkeuring te krijgen. Altijd een of twee die zeuren, terwijl er een man woont die het van het bedrijf mag lenen en we dan alleen maar de onderdelen hoeven te betalen (komt het misschien op 20 euro per woning).
Daarna wil ik eigenlijk ook de dakgoot collectief laten doen (10 woningen) maar ik ben bang dat het een eindeloos verhaal word.

Blij dat wel niets hoeven doen met een VVE ofzo, dat zal wel helemaal een eindelang gepolder worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Wat is dat met portrait en landscape toch?

Heb van het weekend geklust: 2 kleine paneeltjes op één set steunen op 't platte dak gezet. 2 panelen in landscape dus " = " georienteerd, ipv " || " , want dat zou beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
JayPe schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 22:55:
Wat is dat met portrait en landscape toch?

Heb van het weekend geklust: 2 kleine paneeltjes op één set steunen op 't platte dak gezet. 2 panelen in landscape dus " = " georienteerd, ipv " || " , want dat zou beter zijn?
Bypass diodes

YouTube: De werking van een Solar bypass diode

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Als je de panelen dus in landscape zet terwijl ze in portrait horen dan help je dus eigenlijk die bypass diode regeling om zeep als ik het goed begrijp? Of maakt de orientatie van de panelen niet uit?

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2014 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 13:11
Ligt er natuurlijk aan, hoe de schaduw over de panelen gaat. Daarop moet je de panelen leggen icm de diodes.

Heb je geen schaduw en ook geen ruimte issues. Dan zeggen de puristen onder ons. Maakt niet uit of leg ze == voor de laatste 0.0? Procent. Maar het oog wil ook wat, het oog vindt || mooier.

Disclaimer. Bij standaard 3 diodes over de lengte.

[ Voor 63% gewijzigd door internet4me op 04-08-2014 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Inderdaad, afhankelijk hoe de schaduw er op komt, maar dan nog kan je het op 2 manieren uitleggen.

Portrait en snel over het hele paneel zodat die niet meer mee doet.
Landscape zodat niet het hele paneel uitschakelt maar een gedeelte.

Ik heb landscape en de schaduw komt van links naar rechts van een dakkapel, dit lijkt goed te werken.
Maar het zijn ook kleine panelen, dus vrij snel over het hele paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

tomic schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 21:56:
Guys; die 'actie' van de Vastenlastenbond is dezelfde als van Natuur & Milieu.
Kortom: € 3509,- euro voor 10 Yingli panelen met SMA omvormer (iig bij zonzoektdak.nl)

Helaas kan ik het niet allemaal zelf doen, en wil het natuurlijk wel goed hebben liggen straks.
Hier ook niet handig genoeg om het zelf te doen,
En 3000,- op het dak gooien levert toch een hoop meer rendement dan op een spaarrekening ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Henk en Ingrid willen nu helemaal geen klant meer zijn bij de graaiende groene energieboer:
http://www.nu.nl/ondernem...ice-voerde-wanbeleid.html

Nu.nl vertelt zoals gewoonlijk de helft niet. Vorig jaar is de directie ontslagen en is er een nieuwe bestuurder geplaatst. Als je nu.nl gelooft is die ontslagen. In werkelijkheid blijkt dat de oude directie via Energie Concurrent nog invloed had op het bestuur van GreenChoice, dus die BV heeft nu totaal geen bestuur meer over GreenChoice, de bestuurder die vorig jaar is aangesteld krijgt gewoon 3 jaar verlenging.

Hele verhaal gaat nog wel staartje krijgen, ze geen de afgelopen 3 jaar bij Energie Concurrent ook doorspitten, vermoeden is dat daar ook flink wat geld is weggesluisd.

Verder komen de kosten van het onderzoek naar wantoestanden bij GreenChoice voor rekening van de ex-bestuurders, wordt ook niet vermeld in het artikel. Henk en Ingrid kunnen weer lekker GreenChoice bashen op NuJij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Eneco staat er ook gekleurd op, als die in eerste instantie hun due diligence een beetje fatsoenlijk gedaan hadden voordat ze erin stapten, hadden ze nu niet achteraf hoeven ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

hjs schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:44:
[...]

Hier ook niet handig genoeg om het zelf te doen,
En 3000,- op het dak gooien levert toch een hoop meer rendement dan op een spaarrekening ;-)
Maar ik vraag me dan af hoe het zit met de garantie van de installateur uit Utrecht: Zon-IQ . Ik denk dat ik die binnenkort maar eens en bezoekje ga brengen. Want je ziet het vaker; paar jaar panelen geleverd en opeens zijn ze er niet meer. Na 5 jaar gaat je omvormer stuk en wordt het zonneverhaal toch nog een dure gap. :F

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

tomic schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:26:
[...]

Maar ik vraag me dan af hoe het zit met de garantie van de installateur uit Utrecht: Zon-IQ . Ik denk dat ik die binnenkort maar eens en bezoekje ga brengen. Want je ziet het vaker; paar jaar panelen geleverd en opeens zijn ze er niet meer. Na 5 jaar gaat je omvormer stuk en wordt het zonneverhaal toch nog een dure gap. :F
En met het bezoek ga jij natuurlijk bij hem in de boeken kijken of het financieel wel goed zit daar, vergeet ook niet te vragen of hij nog van plan is zijn bedrijf te verkopen op korte termijn (binnen 5 jaar ivm de garantie van je omvormer) of misschien een andere naam te geven zodat hij onder de garantie uit komt. :+

Maakt niks uit, de fabrikant van de omvormer is er ook nog, daar kan je ook terecht.

Pagina: 1 ... 53 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.