De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:08
Lijkt me nuttiger om jaarcijfers op te vragen bij KvK maar dan weet je nog niet alles.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 15:37

tomic

Smexylittlebabe!

!null schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:57:
Lijkt me nuttiger om jaarcijfers op te vragen bij KvK maar dan weet je nog niet alles.
Bijvoorbeeld; ik doe liever geen zaken met bedrijven jonger dan 5 jaar voor dit soort dingen. Ook al zit er een stichting Natuur & Milieu tussen.

Toch maar een weblog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-10 13:01

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Als je gewoon een fatsoenlijk A-Merk aanschaft kan je garantie zonder problemen claimen bij de fabrikant.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

tomic schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:24:
[...]

Bijvoorbeeld; ik doe liever geen zaken met bedrijven jonger dan 5 jaar voor dit soort dingen. Ook al zit er een stichting Natuur & Milieu tussen.
In dit geval de vastelastenbond en daar ben ik al vijf jaar een tevreden klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Gut, vorig jaar: KLAP KLAP KNAL. Boom door de brievenbus. Afgemeld voor dat onding, wordt vandaag de 2014/2015 editie huis aan huis door de brievenbussen geschoven.

Zonde, dat ding beland in de kast, komt er pas uit als ik besluit de kast op te ruimen. Houtkachel heb ik niet, dus die kan ik er niet mee aansteken. Waarom wordt in 2014 nog een papieren telefoongids bezorgd? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hmm die krijgen wij nooit. Wellicht dat m'n vriendin dat al eeuwen geleden heeft afgemeld. Ik weet ook niet wat ik er mee zou moeten, behalve het onder de bank zetten als een poot is afgebroken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Toevallig een JA/NEE sticker op de brievenbus?
De Telefoongids & Gouden Gids wordt vanaf dit jaar niet meer automatisch bezorgd bij huishoudens met een NEE/NEE of NEE/JA sticker op de bus.
Als u de papieren gids wilt blijven ontvangen, vragen wij u zichzelf te registreren.
Edit:
Overigens net de jaarafrekening van GreenChoice binnen. 165 euro terug. Van ~3000KWh vorig jaar naar 2250KWh dit jaar. Gas van 1489m3 vorig jaar naar 1039m3 dit jaar. Straks nog maar even kruipen onder de vloer, wil er nog even 3 pakken EPS onder plakken, is de helft geisoleerd en kan ik volgende week aan de slag met de andere helft.

[ Voor 37% gewijzigd door _JGC_ op 04-08-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:49

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
_JGC_ schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:31:
Gut, vorig jaar: KLAP KLAP KNAL. Boom door de brievenbus. Afgemeld voor dat onding, wordt vandaag de 2014/2015 editie huis aan huis door de brievenbussen geschoven.

Zonde, dat ding beland in de kast, komt er pas uit als ik besluit de kast op te ruimen. Houtkachel heb ik niet, dus die kan ik er niet mee aansteken. Waarom wordt in 2014 nog een papieren telefoongids bezorgd? :X
al jaren terug gedaan (met succes):
http://www.renewable-energy-now.org/?s=telefoongids

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-09 19:03

JayPe

Ondertitel

Nice.

Nu nog even nadenken wat dan voor mij 't beste zou zijn :-)

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Verwacht een dezer dagen de nieuwe versie in je bus, want alhoewel ik me vorig jaar heb afgemeld binnen 5 minuten nadat 2013/2014 in de bus viel, heb ik 2014/2015 dus ook weer gekregen.

Als ik nu naar hun website ga staat er dat alleen mensen met JA/NEE of NEE/NEE stickers geen telefoongids meer krijgen. Over een verdere opt-out staat er niks op de hele website. Wel een opt-in voor als je graag die boom alsnog wilt ontvangen ondanks je sticker.

Misschien toch maar eens sticker gaan plakken. Vind die dingen er niet uitzien, maar het bespaart gewoon zoveel meuk op de deurmat. Kan soms tussen de reclame de gewone post niet meer vinden :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wij hebben inderdaad een NEE/NEE sticker, daarom krijgen we dat ding niet. Het scheelt inderdaad een hoop ellende, die ik echt niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

En 't plakken van een NEE/JA - NEE/NEE sticker is ook echt niet zielig voor de krantenjongen. Tegenwoordig komt er hier een pools busje op zondag in de straat parkeren, lopen ze met z'n twee-en een blokje rond en rijden weer verder.

Harde werkers: Polen, ze zijn het ( en op zondag niet stucadoren = dan maar foldertjes rondbrengen, toch verder niets te doen ), maar op mijn deurmat géén reclame.

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
!null schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 13:19:
Wij hebben inderdaad een NEE/NEE sticker, daarom krijgen we dat ding niet. Het scheelt inderdaad een hoop ellende, die ik echt niet mis.
https://klantenservice.de...-gids-meer-ontvangen/830/

werkt dat dan niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Topicstarter
Goh; tennet heeft teveel gespaard en moet er iets mee gaan doen:
http://www.nu.nl/economie...n-of-tarief-verlagen.html

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 13:11
Misschien kunnen ze dan het netwerk klaar maken voor volledig terugleveren. Het kan allang maar de doemdenkers zijn bang voor de laatste stap van 80-100%. Dan is deze obstakel ook weg.

Raar trouwens dat ze zich heel druk maken om die laatste stap. Zo druk dat ze de eerste stappen frustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ga dan verder en begin met de ontwikkeling van een echt smartgrid.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een echt smart grid is juist de laatste stap :)
In deze fase zijn meer internationale interconnects genoeg.
Zonder de cijfers te kennen klinkt bijvoorbeeld HVDC naar Portugal als een leuke stap naar een Desertec toekomst.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Van Desertec naar Noors stuwmeer via de Norned kabel :9

[ Voor 22% gewijzigd door Erasmo op 06-08-2014 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

'Duurzame energie-rotonde' klinkt toch beter dan 'gasrotonde'...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Wat een trieste reacties onder dat artikel.

Hier werken wij ook met gasmeters van een vergelijkbaar type als de huis tuin en keuken gasmeter. Er zit een simpel balg systeempje in, en dus is het tellerwerk afhankelijk van de uitstroom condities. De luchtdruk in Nederland is niet constant ( goh ), maar gemiddeld is de luchtdruk in hogere gebieden wel lager dan 'op zee-spiegel-niveau.

Bij 'onze' metingen corrigeren we ook voor de luchtdruk 'op specifiek die dag' en dat is in principe mogelijk vrij onnauwkeurig, want gedurende de dag verloopt de luchtdruk soms, terwijl wij de druk maar één keer aflezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er zo cynisch over zijn is snel gedaan, maar de opbrengst van de capaciteitsveilingen is niet zo makkelijk te voorspellen. Maar dit gebeurt voortdurend bij alle gereguleerde sectoren, teveel inkomsten dan komt er ergens een tariefsverlaging, tegenvallers en de tarieven gaan omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Proton_ schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 11:09:
'Duurzame energie-rotonde' klinkt toch beter dan 'gasrotonde'...
Terwijl je diezelfde rotonde ook prima kan gebruiken voor bv. biogas of power to gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zekers, maar dan hadden we het niet aan putin moeten verkopen, voor korte termijn bejag,
nu neukt hij het onze grond in.
nederlands grondgebied, zeggenschap voor gazprom putin.
zo gaan ze in den haag met onze belangen om.
onbegrijpelijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2014 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:53
Tja... geld, daar draait altijd alles om toch? ;)
Nu of straks gaan we vast met de gebakken peren zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Kogel door de kerk, energie contract overgezet van de Nuon naar Vandebron.

Nu komt mijn energie dus van een windmolen in Middenmeer, met de lagere gasprijs haal ik binnen het jaar de boete kosten voor het overstappen eruit. Ik was diecsukkel die 3 en een half jaar geleden een 5 jaar contract afsloot.

En zowaar een klantenservice die reageert op een email en deze ook antwoord. Fanfare. :+

In ander nieuws, de ledlampen van de kruidvat bevallen goed, er komt knap licht uit. Sterker nog, de 6, 3 watt komt zelfs veel te veel uit, binnenkort maar even een klusdie 2 en 4 watt halen. De grote mag zn werk gaan doen in de schuur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, ik moet straks voor m'n nieuwbouw huis ook een energieleverancier kiezen. Dat Vandebron klinkt wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vergeet je dak niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:25:
Kogel door de kerk, energie contract overgezet van de Nuon naar Vandebron.
Ik kende dit initiatief nog niet, dit is weer een heel mooi voorbeeld waarbij de machtige tussen handel beconcurreerd wordt door losse individuen. Geweldig! Airbnb heeft ook al laten zien wat voor potentie hier in zit.

Het is jammer dat ik meer opwerk dan verbruik waardoor ik door de +1000kwh regeling bij GreenChoice eigenlijk nergens voordeliger uit ben.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat bedoel je? Ik heb genoeg plannen voor m'n dak :)
Maar eerst investeren in het huis zelf helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Is 't kroegpraat?

Ik heb 8 oude paneeltjes: 110 a 125 Wp ( siemens/shell vs Kyocera )

Mijn dakje is helaas niet overal breed genoeg om de boel netjes naast elkaar te zetten: De panelen zijn toch een stuk langer dan ik vooral dacht.

1 set van 2 panelen staat op een 35 graden frame, netjes loodrecht op zuid gericht:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uwq4Zwi.jpg

Daar achter had ik geen breedte genoeg om de panelen naast elkaar kwijt te kunnen, en op 35 graden is er teveel schaduw om ze achter elkaar te zetten.

Dat heb ik nu opgelost door creabea aan de gang te gaan met zelf aangepaste steunen en het aan elkaar bouten van 2 kyocera panelen tot één groot 1,9m2 250Wp paneel:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/taQF1Sr.jpg
In deze opstelling (ik noem het even parallel-landscape) kwam het bouwtechnisch het beste uit: Deze panelen zijn langer dan 2x de breedte

De 2 siemens panelen heb ik ook ver-bout (met bouten aan elkaar gezet) tot 1 enorm paneel. Deze is nu echter vierkant geworden: parallel landscape of parallel portrait is dus beide mogelijk, zonder qua afmetingen in de knoei te komen. Nu staat ie parallel landscape, maar als parallel portrait beter is?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/V9ZFZ0c.jpg

De panelen heb ik aan elkaar gemaakt door links en rechts een aluminium hoeklijn te leggen, en ook midder onder een hoeklijntje te leggen. Daarnaast zijn de frames ook aan elkaar gebout door de tegen elkaar liggende randen te voorzien van 4 gaten, boutjes erdoor en klaar.

Het geheel staat op verbouwde (verlengde) FlatFix Eco 1000 steunen, met voldoende ballast voor een paneel van 1x2 meter ( maximale afmeting welke op deze FlatFix Eco 1000 steunen past ): ergens tussen de 80 en 90 kilo dus.

Omdat het dakje van PVC is, en dat de rubbermatten niet verdraagt ( iets met weekmaker migratie vanuit het PVC naar het rubber ) heb ik een stukje 'grastapijt' op maat geknipt. PVC verdraagt namelijk wel Polypropyleen, en laat die grastapijtjes van de Kwantum nou van 100% Polypropyleen zijn gemaakt :-)
De wrijvingsweerstand van PP is niet zo hoog heb ik gemerkt: zonder balast is het vrij simpel op z'n plek te schuiven.. hopelijk levert dat geen problemen op.

[ Voor 27% gewijzigd door JayPe op 07-08-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik tel er nu nog maar 6 ?
Hoe heb je die op omvormer(s) hangen ?
Verschillende hoeken kan je niet in serie mixen ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Jij kunt goed tellen :-)

Er staat nog 2 paneeltjes, aan de kopse kant, maximaal op zuid, op het randje om een dakbox heen:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AMjrG82.jpg

( ook 2 siemens/shell paneeltjes, ook op FlatFix Eco 1000 steunen, maar ook aangepast: deze zijn ingekort. ) Deze staan nu nog op de zwarte rubber matten, maar daar moet dus nog groen PP tapijt tussen PVC en rubber.

Qua niet dezelfde hoeken en panelen:
De panelen hangen per 2 stuks aan een Gridfit 250. De Siemens aan HV gloof ik en de Kyocera's aan de LV versie.

In totaal dus 940 Wp. Het is wellicht niet zoveel, maar alles is meer dan niets,.. Het zijn panelen van nu een jaar of 10 oud. Inclusief alle montage rommel heeft het mij niet zoveel gekost. Ik heb zelf 2 Gridfits gerepareerd, veel is tweede-hands-dan-wel-gratis: Snoeren, frames, tegels. Alleen de hoeklijnen, boutjes, een paar MC3 stekkers en het tapijt heeft geld gekost. Alles bij elkaar ergens tussen de € 0,10 en € 0,20 per Wp :-)

[ Voor 48% gewijzigd door JayPe op 07-08-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Moet je maar net tegenaan lopen. Ik wil voor de garage ook nog een 500Wp-ish setje leggen. Mogen wat mij betreft gewoon kleinere panelen zijn, het is een garage van 10 meter diepte met schuine dakvlakken op oost en west. Volgens toko die ik laatst aan de lijn had staat het op hun satellietbeelden niet helemaal oost en west en is de oostkant het beste om te gaan gebruiken, westkant zou teveel last krijgen van schaduw.

Huis wil ik wel gewoon 8 fatsoenlijk 250-300Wp panelen op hebben liggen, wil die dingen ook liefst in het zwart hebben. Op dit moment nog helemaal geen PV, er is ook nog zoveel te besparen op zowel stroomverbruik als isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

!null schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:49:
[...]

Wat bedoel je? Ik heb genoeg plannen voor m'n dak :)
Maar eerst investeren in het huis zelf helaas.
Dat is toch juist investeren in het huis? ;) Het is natuurlijk jouw huis maar juist bij nieuwbouw kun je het in één keer goed uitvoeren vanaf het begin af.

@JayPe: Goed bezig, dat is pas echte Tweak-spirit!

Heb een usb-paneeltje gekocht om mee aan te klooien, leuk dingetje:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Np113KY.jpg
Wil je via je mobieltje je zonnepaneel-aangedreven LED-lampjes automatisch aan laten gaan en zo energie besparen en het jezelf gemakkelijk maken? Dan zit je hier goed!
Useless, but fun! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Erasmo schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:17:
[...]

Dat is toch juist investeren in het huis? ;) Het is natuurlijk jouw huis maar juist bij nieuwbouw kun je het in één keer goed uitvoeren vanaf het begin af.
Ja, maar het is een rijtjeshuis, dus je kunt niet alles zomaar aanpassen. Maar goed, het is een goed begin met goed geisoleerd huis met LTV en alles. Ik plaats ook direct een douche wtw pijp, en ik heb een dak op het zuiden/zuidwesten voor PV en zonnecollector. Echter kan ik dat niet direct allemaal gaan plaatsen, teveel kosten nu.

Hoe graag ik ook PV en zonnecollectoren wil hebben, ik prefereer toch een badkamer en een keuken :+

[ Voor 7% gewijzigd door !null op 07-08-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:22:
[...]
Ja, maar het is een rijtjeshuis, dus je kunt niet alles zomaar aanpassen. Maar goed, het is een goed begin met goed geisoleerd huis met LTV en alles. Ik plaats ook direct een douche wtw pijp, en ik heb een dak op het zuiden/zuidwesten voor PV en zonnecollector. Echter kan ik dat niet direct allemaal gaan plaatsen, teveel kosten nu.

Hoe graag ik ook PV en zonnecollectoren wil hebben, ik prefereer toch een badkamer en een keuken :+
Badkamer ? Vroega was een teil in de schuur ook voldoende ..... met wat groene zeep en een harde borstel. ( 1x per week.. )
Keuken? En een houtvuurtje met een gietijzeren ketel erboven, kan je prima op koken .... en een emmer voor de afwas en een houten tafel met geschuurde holletjes voor de aardappelen.

PV hadden ze vroeger niet dus daar heb je geen alternatief voor ...... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Erasmo schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:17:
[...]
@JayPe: Goed bezig, dat is pas echte Tweak-spirit!
Thanx.

De panelen komen van een woning waar 10 jaar geleden deze panelen werden geplaatst, maar waar afgelopen najaar nieuwe dakbedekking+extra isolatie werd geplaatst. Dat was voor de eigenaar direct ook reden om de oude installatie af te schrijven en een nieuwe te laten plaatsen.
Pik in het is winter zei ik: 10 jaar terug was ik de behulpzame klussert die de boel bij hem op het dak zette, incl de elektra aansluiting. Dus 'wie goed doet, goed ontmoet' werkt nog steeds :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

[...]
Als er na je badkamer en keuken toch nog pegels over zijn, kan je die pegels toch nog steeds beter investeren in een PV installatie dan 'op de bank' laten staan. Rendement* is niet alleen hoger, het plezier is er ook naar.

*rendement van spaargeld vs zonnepanelen vind ik altijd nog wat dubieus: de rente is gegarandeerd, de PV installatie kan 'zomaar' kapot gaan na de garantie termijn, of ondanks garantie toch extra kosten met zich mee brengen, dan wel de salderingsregeling wordt aangepast, of je verkoopt door omstandigheden toch je huis (incl PV installatie)... Dat alles wil niet zeggen dan je negatief rendement zult hebben, maar dat de opbrengst toch tegen vallen, t.o.v. een gegarandeerd rendement,.. én (belangrijkste reden om zelf ook (nog) niet te investeren in een paar nieuwe PV panelen) spaargeld kan je ieder moment omzetten in klinkende munt voor een nieuwe wasmachine, een kinderkamer of voor een onverwacht dure reparatie van de gezinsauto...
PV panelen zorgen er uiteindelijk wél voor dat je bespaart op je uitgaven en de spaarpot dus sneller kunt (bij)vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JayPe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:58:
[...]

Als er na je badkamer en keuken toch nog pegels over zijn, kan je die pegels toch nog steeds beter investeren in een PV installatie dan 'op de bank' laten staan. Rendement* is niet alleen hoger, het plezier is er ook naar.

*rendement van spaargeld vs zonnepanelen vind ik altijd nog wat dubieus: de rente is gegarandeerd, de PV installatie kan 'zomaar' kapot gaan na de garantie termijn, of ondanks garantie toch extra kosten met zich mee brengen, dan wel de salderingsregeling wordt aangepast, of je verkoopt door omstandigheden toch je huis (incl PV installatie)... Dat alles wil niet zeggen dan je negatief rendement zult hebben, maar dat de opbrengst toch tegen vallen, t.o.v. een gegarandeerd rendement,.. én (belangrijkste reden om zelf ook (nog) niet te investeren in een paar nieuwe PV panelen) spaargeld kan je ieder moment omzetten in klinkende munt voor een nieuwe wasmachine, een kinderkamer of voor een onverwacht dure reparatie van de gezinsauto...
PV panelen zorgen er uiteindelijk wél voor dat je bespaart op je uitgaven en de spaarpot dus sneller kunt (bij)vullen.
"No Pain No Gain", oftewel zonder risico geen rendement, zo simpel is het.
"PV-Installatie kan zomaar kapot gaan", het voordeel is dat het uit een aantal verschillende elementen bestaat, omvormer, n x panelen en nog wat kabels. Ieder op zich niet zo duur en je moet er bij je rendement berekening al rekening mee houden.

Verkoop van je huis is niet erg, je hebt een meer opbrengst (3% volgens een onderzoek), sneller verkocht, dus je geld weer terug. Je kan het ook nog meenemen als je dat wil.

Je geld op de bank houden voor onverwachte uitgaven is niet dom, maar het is wel duur geld. De kans dat je het nodig hebt is niet zo groot, kan je altijd nog kort lenen als het echt moet. Onder tussen vang je al geld van je PV. (verlaagde maandlasten -> meer sparen)

Het echte risico is de regering die de saldering regeling aanpast na 2020?, maar dan is je TVT al bijna voorbij ..... en komt er waarschijnlijk een overgangs-regeling.

De huidige positieve effecten (financieel, milieu en onafhankelijk) zijn dusdanig groot dat je het bijna niet kan laten lopen, ondanks de risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@JayPe, dat bedoel ik, er zijn alleen maar eindeloze pegels in de ijstijd, en dat is het niet :+
Kan m'n geld maar 1 keer uitgeven.
WoudseHoeve schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:51:
[...]

Badkamer ? Vroega was een teil in de schuur ook voldoende ..... met wat groene zeep en een harde borstel. ( 1x per week.. )
Keuken? En een houtvuurtje met een gietijzeren ketel erboven, kan je prima op koken .... en een emmer voor de afwas en een houten tafel met geschuurde holletjes voor de aardappelen.

PV hadden ze vroeger niet dus daar heb je geen alternatief voor ...... :)
Hoef mij niet te vertellen, ik heb een jaar geleefd met een teiltje en een 80 liter water tank (vaak gevuld bij een watervalletje of wat dan ook), een koelkastje op een accu systeem met wat kleine zonnepaneeltjes en een gas kooktoestelletje. En dan overal gaan waar je wil in die terreinwagen 8)

Maar, goed ik begrijp dat jij je thuis nog was met een teiltje? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JayPe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 11:58:
[...]Als er na je badkamer en keuken toch nog pegels over zijn, kan je die pegels toch nog steeds beter investeren in een PV installatie dan 'op de bank' laten staan. Rendement* is niet alleen hoger, het plezier is er ook naar.

Er zijn de afgelopen jaren momenten geweest dat de inflatie groter was dan de rente, en je spaarcenten dus minder waard werden! Kortom, zo risicoloos is de bank niet. (naast omval-risico's ed, zie icesave/DNB, etc).

Daarnaast is niets gegarandeerd in het leven, zelfs niets doen is een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

!null schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:36:
@JayPe, dat bedoel ik, er zijn alleen maar eindeloze pegels in de ijstijd, en dat is het niet :+
Kan m'n geld maar 1 keer uitgeven.
[...]
Hoef mij niet te vertellen, ik heb een jaar geleefd met een teiltje en een 80 liter water tank (vaak gevuld bij een watervalletje of wat dan ook), een koelkastje op een accu systeem met wat kleine zonnepaneeltjes en een gas kooktoestelletje. En dan overal gaan waar je wil in die terreinwagen 8)
Maar, goed ik begrijp dat jij je thuis nog was met een teiltje? :+
HAHA maar mijn PV ligt al 2 jaar ........ Ik moet al voor de 2de keer aan de gang met de badkamer ... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lekkage? Is wel erg snel.

Oja, meer on topic, mijn Zanussi warmtepomp droger doet het weer fantastisch in normale tijd, nu dat ik het vakje linksonder (condensor) heb schoongemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Bartjuh schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:38:
[...]

Er zijn de afgelopen jaren momenten geweest dat de inflatie groter was dan de rente, en je spaarcenten dus minder waard werden! Kortom, zo risicoloos is de bank niet. (naast omval-risico's ed, zie icesave/DNB, etc).

Daarnaast is niets gegarandeerd in het leven, zelfs niets doen is een risico.
Zeker. Maar 2% rente = 2% rente. Als de inflatie groter is, dan neemt de waarde van je geld af, net zoals de waarde van het geld dat je met de PV panelen bespaard.
Tot een ton is geld dat je niet bij buitenlandse banken weg zet (Icesave) gewoon gegarandeerd. Als je méér dan een ton aan spaargeld hebt, is het verstandig om direct tot PV panelen aanschaf over te gaan van het formaat 'WoudseHoeve' mocht je nog twijfelen :-) (en als je daar geen ruimte voor hebt: verhuis, of koop een schuurtje waar je die panelen op kwijt kunt :-) )

Niets doen is zelfs een risico; yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

*kroeg praat*

Hoe zit dat nou eigenlijk, met die overschot-mensen hier:

Zouden die in één klap van hun overproductie af zijn als ze een elektrische auto gingen rijden?
Ik bedoel: een Tesla Model S type '85', heeft een 85kW accupakket. 85kWh kom je dan zo'n 400 kilometer mee ver (opgave = 426 km), dus met een woon-werk afstand van bijvoorbeeld 20km kom je per 10 dagen aan 85kW..
bij 5 dagen werken per week, is dat dus '2 weken, exclusief weekendtrips'..

Kom je toch snel op 2000 kWh per jaar extra uit (of ben ik nou scheel?)
Dat is op te wekken met (volgens mij) ongeveer 2500 Wp aan panelen, toch? Nu kom ik met mijn 0,9kWp nog niet eens in de buurt van wat ons huishouden jaarlijks verstookt, maar voor de mensen hier die behoorlijk ruim in de panelen zitten en terugleverstress hebben,. misschien een idee om een e-up! te regelen? (goedkoper dan een Model S en waarschijnlijk ook zuiniger)

*edit: e-up! heeft een bereik van circa 100 km, bij een accupakket van een krappe 19 kWh.. zet geen zoden aan de dijk dan (qua bereik kom je net nergens)

[ Voor 7% gewijzigd door JayPe op 07-08-2014 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puck!
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:47
Tja, manlief toont sinds de zonnepanelen wel veel interesse in electrische motoren/motorscooters.

zie Johammer (gevalletje of je vindt het mooi of je vindt het afschuwelijk, ik vind hem super) alleen onbetaalbaar.

Afbeeldingslocatie: http://images.gizmag.com/gallery_lrg/johammer-electric-motorcycle-27.jpg.

We hebben dit jaar zowel energiebesparende maatregelen genomen als een flink PV systeem sinds 16-7, maar hebben nog niet echt een goed gevoel wat deze besparingen in combinatie met de panelen ons gaat brengen. Als we inderdaad te veel gaan terugleveren zal een e-motorscooter voor woonwerkverkeer eerder een optie voor ons zijn dan e-auto.

PVoutput: 6050 Wp - YL Panda 275 - Goodwe 5000DT- ZZW - 45 °

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JayPe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:44:
*kroeg praat*

Hoe zit dat nou eigenlijk, met die overschot-mensen hier:

Zouden die in één klap van hun overproductie af zijn als ze een elektrische auto gingen rijden?
Ik bedoel: een Tesla Model S type '85', heeft een 85kW accupakket. 85kWh kom je dan zo'n 400 kilometer mee ver (opgave = 426 km), dus met een woon-werk afstand van bijvoorbeeld 20km kom je per 10 dagen aan 85kW..
bij 5 dagen werken per week, is dat dus '2 weken, exclusief weekendtrips'..

Kom je toch snel op 2000 kWh per jaar extra uit (of ben ik nou scheel?)
Dat is op te wekken met (volgens mij) ongeveer 2500 Wp aan panelen, toch? Nu kom ik met mijn 0,9kWp nog niet eens in de buurt van wat ons huishouden jaarlijks verstookt, maar voor de mensen hier die behoorlijk ruim in de panelen zitten en terugleverstress hebben,. misschien een idee om een e-up! te regelen? (goedkoper dan een Model S en waarschijnlijk ook zuiniger)

*edit: e-up! heeft een bereik van circa 100 km, bij een accupakket van een krappe 19 kWh.. zet geen zoden aan de dijk dan (qua bereik kom je net nergens)
ik vrees van niet, als internationaal lease-bedrijf kunnen e-voertuigen op ons kantoor gratis laden.
Dus ik zal mijn eigen overschot aan elektriciteit moeizaam op kunnen maken bij bewust e-auto gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 12:28

databeestje

Von PrutsHausen

Even lekker lopen buiten klussen voor een grotere regenton. Nu had ik al een 80 liter regenton, maar aangezien er water van mijn dak alswel de buren opgevangen wordt via 1 regenpijp bij mij kan er wel wat meer bij.

De commerciele regentonnen waren toch wel erg aan de prijs, dat zinde me niet. Na wat zoeken op marktplaats kwam ik de 200 liter blauwe vaten tegen, en verhip, nog in alkmaar ook voor 10 euro per stuk.

Tevens was de schutting vorig jaar vervangen, hierbij al het oude geimpregneerde hout naar de stort gebracht (duur!) maar de oude hardhouten palen (5) bewaart, deze stonden al een tijdje achter het huis. Kortom, hier een mooie stellage van gemaakt om de 2 regentonnen naast elkaar op te stellen op 40 cm hoogte voor makkelijk vullen van de gieter. Breedte 120 cm, diepte 60 cm, hoogte 135 cm. Ik moet alleen nog de buitenkant aftimmeren met tuinhout, dat ziet er netjes uit, en een stuk minder blauw.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/regenton/DSC_0046.JPG

Voor het aansluiten ben ik naar het tuincentrum gegaan, deze hadden een uitgebreide verzameling koppelingen, kraan en slang voor de vijverspullen, dat werkt prima en is niet te duur (ubbink). De nieuwe watervanger in de regenpijp heeft zelfs een zomer en een winterstand in combinatie met een bladvanger.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/regenton/DSC_0047.JPG

De tyleen spullen van de bouwmarkt zijn mooi maar mijn inziens veel te duur (buitenkraan 20 euro), en geen zin om via het internet te bestellen ook voor wat ogenschijnlijk zo simpel zou moeten zijn.

Ik heb 1 slangpilaar in elke ton gestopt en dan een T stuk in het midden voor de kraan, hiermee vullen meteen beide tonnen. Helaas bleek het schroefdraad van de tule dan weer een beetje kort, uiteindelijk maar de rand van het vat opgeschuurd en met siliconen kit ertussen erin gestopt en voorzichtig vastgedraaid. Dit was lastiger dan gedacht, uiteindelijk heeft de vriendin de tule maar aangedrukt en ben ik met de wartel het vat ingedoken :)
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/regenton/DSC_0048.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Mooi lelijk! :-)
(ik begrijp het aftimmeren wel ja)

Ik zit juist te denken aan een eigen grondwaterput.
Onze regenton (met vergelijkbare bladvanger/overstroom-aansluting) is lek. Het is een oud(wijn?) vat dat droog heeft gestaan, waar de duigen in de ton zijn getrokken. ergo: water vangt ie niet meer op. Een nieuwe ton is een optie, maar dan wel met een kraantje op tap hoogte. Het oude vat had géén kraan en dus moest je de emmer vanaf boven erin dompelen, wat dan dus niet lekker werkte. Daarnaast is de tuin te groot om met een gietertje te doen.

Maar: waar vind je in joost-zn-naam informatie over de hoogte (diepte) van het grondwater? Zit hier op de Utrechtseheuvelrug/stuwwal met allerlei sprengen en beken in het dorp, maar ik zit zelf redelijk bovenop de heuvel... De kelder is wel altijd vochtig, maar wat zegt dat?
Zelf de spade in de grond zetten is geen optie, en een edelman heb ik niet (en al helemaal geen verlengbare met tussenstukken). Huren kan, maar dan wil je wel vooraf weten of je het gaat halen. ( 7 ,meter lijkt mij wel te doen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:12:
Het echte risico is de regering die de saldering regeling aanpast na 2020?
Dit is idd het grote risico. Je terugverdien case is gebaseerd op het feit dat je mag terugleveren tegen leverancierstarief ~8 ct + ~14 ct BTW en energiebelasting. Zodra de overheid daar serieus aan gaat rommelen (niet alleen is saldering afschaffen een gevaar, maar ook bv een verlaging van de EB/BTW!) wordt het tricky, want tegen marktprijs van ~4 ct is het lastig terugverdienen. De keuze voor zonnepanelen komt eigenlijk neer op hoe ver vooruit je inschat dat de overheid de huidige regeling nog laat bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zero_cool89
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-08 03:53
JayPe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 22:27:

Onze regenton (met vergelijkbare bladvanger/overstroom-aansluting) is lek. Het is een oud(wijn?) vat dat droog heeft gestaan, waar de duigen in de ton zijn getrokken. ergo: water vangt ie niet meer op. Een nieuwe ton is een optie, maar dan wel met een kraantje op tap hoogte. Het oude vat had géén kraan en dus moest je de emmer vanaf boven erin dompelen, wat dan dus niet lekker werkte. Daarnaast is de tuin te groot om met een gietertje te doen.

Maar: waar vind je in joost-zn-naam informatie over de hoogte (diepte) van het grondwater? Zit hier op de Utrechtseheuvelrug/stuwwal met allerlei sprengen en beken in het dorp, maar ik zit zelf redelijk bovenop de heuvel... De kelder is wel altijd vochtig, maar wat zegt dat?
Zelf de spade in de grond zetten is geen optie, en een edelman heb ik niet (en al helemaal geen verlengbare met tussenstukken). Huren kan, maar dan wil je wel vooraf weten of je het gaat halen. ( 7 ,meter lijkt mij wel te doen ).
Volgens mij mag je niet zomaar een put slaan in je tuin ? Dat kan het grondwater verontreinigen of het grondwaterpeil laten zakker. Zoek dit even uit voor je een schep in de grond zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Puck! schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:09:
Tja, manlief toont sinds de zonnepanelen wel veel interesse in electrische motoren/motorscooters.

zie Johammer (gevalletje of je vindt het mooi of je vindt het afschuwelijk, ik vind hem super) alleen onbetaalbaar.

[afbeelding].

We hebben dit jaar zowel energiebesparende maatregelen genomen als een flink PV systeem sinds 16-7, maar hebben nog niet echt een goed gevoel wat deze besparingen in combinatie met de panelen ons gaat brengen. Als we inderdaad te veel gaan terugleveren zal een e-motorscooter voor woonwerkverkeer eerder een optie voor ons zijn dan e-auto.
Het lijkt wel alsof je op een slak rijdt, dan liever een Zero:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ArtkbfF.jpg?1

Als mijn huidige motor opgereden is zit ik er serieus over na te denken om er zo een aan te schaffen voor woon-werk verkeer. Aan de andere kant van de plas verkrijgbaar voor $13000 uit mijn hoofd dus qua prijs niet eens zo heel duur meer, vooral als je bedenkt dat je aan onderhoud praktisch alleen maar de remmen hebt.
[...]

Onderstaand is niet persoonlijk bedoeld maar meer algemeen ;)

Ik vind het toch zo jammer dat er tegenwoordig in de bouw nog steeds bewust wordt gekozen voor energieverslindende huizen van matige kwaliteit terwijl alles, ook dertien in een dozijn Vinex rijtjeshuizen prima als neutraalwoning of zelfs passiefhuis gebouwd kan worden met een meerprijs van 10-15%. Nu is de kans, de huidige woningvoorraad opwaarderen is veel lastiger en vooral veel duurder dan het vanaf het begin goed doen. Maar nee, men heeft liever een energierekening van duizenden euro's per jaar en een extra luxe badkamer ipv dat ze op energiegebied zo goed als gratis kunnen wonen en die gaspijp naar het huis gewoon niet aangelegd hoeft te worden |:(
Nu is de kans om het goed te doen, als het huis eenmaal staat ben je gewoon te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JayPe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 22:27:

Ik heb een waterput in de tuin gemaakt met behulp van 2 betonnen putringen. Die zijn 1 meter in doorsnede en 1 meter hoog.
Afbeeldingslocatie: http://www.hermansbeton.nl/Hermans/upload/49putringen_002.JPG
Je rolt hem op de plaats waar hij moet komen legt hem plat en je springt er in met je schep..... De betonnen ring zakt langzaam naar beneden naarmate je de grond weg schept. vervolgens leg je nr 2 er op en gaat verder met graven. Dat is lastig de grond moet inmiddels 2 meter omhoog .... En wel doorgaan want de betonnen ring moet in beweging blijven ......
Vervolgens komt er grond water omhoog je steekt een plastic pijp in de grond en stort beton er omheen als bodem, ja in het water. Er blijft water omhoog komen door de pijp. Als het beton hard is na een paar dagen kan je de pijp afsluiten. Deksel er op klaar. Het graven koste mij met 2 man 1 volle dag,

Je kan natuurlijk ook een IBC container ingraven of betimmeren ... kosten meest maar 35 of 45 euro en de kraan hoef je niet te plakken....
Afbeeldingslocatie: http://www.pietpeeters.com/images/uploads/tonne1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Erasmo schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:11:
[...]
Onderstaand is niet persoonlijk bedoeld maar meer algemeen ;)

Ik vind het toch zo jammer dat er tegenwoordig in de bouw nog steeds bewust wordt gekozen voor energieverslindende huizen van matige kwaliteit terwijl alles, ook dertien in een dozijn Vinex rijtjeshuizen prima als neutraalwoning of zelfs passiefhuis gebouwd kan worden met een meerprijs van 10-15%. Nu is de kans, de huidige woningvoorraad opwaarderen is veel lastiger en vooral veel duurder dan het vanaf het begin goed doen. Maar nee, men heeft liever een energierekening van duizenden euro's per jaar en een extra luxe badkamer ipv dat ze op energiegebied zo goed als gratis kunnen wonen en die gaspijp naar het huis gewoon niet aangelegd hoeft te worden |:(
Nu is de kans om het goed te doen, als het huis eenmaal staat ben je gewoon te laat.
Ik ben het opzich met je eens, maar mijn mogelijkheden zijn beperkt om twee redenen:
- geld
- het betreft een rijtjeshuis project, dus kan niet helemaal los gaan.

Wat geld betreft, je krijgt niet alles gefinancieerd dus er moet veel zelf bij, en daardoor blijft er weinig over. We nemen ook geen extreem luxe badkamer ofzo. Alleen de keuken ietsje luxer, maar dat is een meerprijs waarvoor ik m'n huis nog niet energieneutraal kan maken.
Ik kan nu simpelweg niet meer investeren omdat het op is, dus PV en zonneboiler komen later.

En als geld echt eindeloos was, dan voerde ik wel m'n droom uit, namelijk een kavel kopen en een huis bouwen wat nauwelijks energie behoeft uit zichzelf, en wat het behoeft, het ook zelf opwekt.

In zo'n rijtjeshuis project kan je nog steeds wel wat zaken doen. Meer isolatie vond ik echter niet heel nuttig want:
- aan zonzijde is er heel veel raampartij, waardoor er heel weinig muur overblijft om extra te isoleren
- aan buurzijde is een kant al met spouwmuur extra dik, en andere kant ook wel prima, gezien daar ook geleefd wordt verwacht ik weinig verlies
- aan voorkant is er maar een paar meter muur met raam erin en keuken ervoor, op de gang (bij voordeur) gaan we al zuinig stoken
- boven verdieping verwacht ik sowieso al bijna niet te stoken met alles op 18 graden en zon instraling
- zolder stoken we niet en is al redelijk geisoleerd, verwacht weinig warmte verlies.
- kruipruimte is standaard al flink geisoleerd

Dan bleven er nog WTW systemen over in de ventilatie. Een aantal nadelen specifiek voor ons:
- te prijzig om er ook nog bovenop te doen, geld was op (ook vanwege hypotheekgedoe)
- buizensysteem moet wel goed ontworpen worden, en groot uitgevoerd kunnen worden, anders klachten over geluidsproductie
- wij gooien altijd graag een raam open zodra dat kan, ook de schuifpui. Dan gaat direct de werking in het niet. (ja ik weet het, dat is tegen het principe in)
- ik wil juist de ventilatie zo weinig mogelijk laten draaien door CO2 sensoren enzo toe te passen, waardoor de mechanische ventilatie sowieso al weinig gaat draaien

Als je ook maar iets fout doet met een lucht/lucht WTW systeem heb je problemen in de zin van geluidsoverlast, maar ook slechte ventilatie en slechte prestaties.

Wat ik wel heb gedaan of ga doen bij start:
- Alles LTV en CV op 35 a 40 graden (zo laag als kan)
- Douche WTW pijp
- Kleine Quooker in de keuken voor warmwater gebruik, geen verspilling warm CV water van zolder
- waar geen vloerverwarming is, digitale thermostaten op radiatoren op lekker lage temperaturen (bovenverdieping en gang)
- geen uitbouw gedaan :+
- voorbereid met extra groep (ja de condensdrogeraansluiting hahaha) alvast voor een leuke PV set

We doen sowieso heel zuinig met elektra, en wanneer er al een klein zonneboiler systeem komt om al het tapwater te verwarmen (later uit te breiden met CV ondersteuning) verwacht ik dat het gasgebruik al echt bizar laag zal uitkomen.

Plannen genoeg om dit grotendeels door een groot zonneboiler systeem af te dekken, en de rest met een houtkacheltje. Om zo de gaskraan dicht te kunnen draaien :)
Maar kan nu even niet.

Ben het verder wel eens, dat als we de techniek hebben om een huis met een waxinelichtje te stoken, waarom we dat dan niet zou bouwen. Verdient zichzelf makkelijk terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Klopt overigens wel meer niet in de bouw. Vriendin had destijds aanbod voor een nieuwbouwappartement met A-label. 680 euro/maand huur. Kon ze met de daardoor hogere huurtoeslag wel doen, maar is niet doorgegaan omdat haar toenmalige verhuurder geen huurdersverklaring wilde afgeven, de woningcorporatie erop stond dat die verklaring er kwam en het zo'n gedoe was dat m'n vriendin de hele zooi heeft afgezegd en een boze brief naar de burgemeester heeft gestuurd. Haar toenmalige benedenbuurvrouw is vervolgens in zo'n huis gaan wonen.

Achteraf is ze heel erg blij dat ze het niet gekregen heeft: stadsverwarming. Haar toenmalige buurvrouw moest honderden euros bijbetalen, terwijl ze dacht dat ze met een A-label appartement minder zou hoeven te betalen tov het oude monumentale tochthok waar ze eerst woonde. Ze is alleen vergeten dat het huis 3x zo groot is, dat warmtenet-energie 50% duurder is dan kaal gas en dat ze 40 euro p/m aan vastrecht betaalt.

Inmiddels zit vriendin in een B-label gerenoveerde flat uit 1956 met 50m2 vloeroppervlak. Kunststofkozijnen, spouwmuurisolatie, dak geisoleerd met dikke platen piepschuim, ramen woonkamer op zuiden, ramen keuken/slaapkamer op noorden, nieuwe CW3 gasketel. Ze betaalt nu 110 euro per maand, vult zo nu en dan standen in bij Essent, die roept constant dat haar maandbedrag te laag is, maar dat wordt bij elke ingevulde stand beter. Ze gaan er bij Essent nog vanuit dat er geen isolatie is en nog met gaskachels en geiser gestookt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vandaag kwam ik dit creatieve vaartuig tegen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2prlLka1fZCxFQGVkiHRSSRB3lz9mI_zOrsI44B5nrsAsm_R26RKRzQFmqHDqsrdHlAqKiRPyBy3tXdEjgGbH-1Sir_gzgOzpmalE6SCeoocI/WP_20140809_011.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.dm2302.livefilestore.com/y2p1VmiXsXS7nV3WEmiTwm1qBztc1N8mIqLcCvt3pe6vPthUozVULMF-h3yuTGxuTYEgaPb8cbE1uBxwOTYI1Rpv2hmTb2sUzwWQvsIjwzsWnQ/WP_20140809_013.jpg?psid=1

Eigenlijk exact het idee wat ik had, namelijk zonnepanelen op de biminitop van mijn zodiac te plaatsen en deze aansluiten op een laadregelaar met een fluister motor.

[ Voor 27% gewijzigd door revolution-nl op 09-08-2014 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

4 fluister motoren .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
In Amsterdam heb je ook een aantal van dit soort bootjes varen. Ik weet niet of ze 100% op de zonne-energie kunnen varen, maar waarschijnlijk vergroten ze hun bereik ermee, en laden ze zichzelf helemaal op als je ze niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Zou ook mooi zijn geweest als er ook maar iets aan de stroomlijn was gedaan van die boot 8)7
Dat ding heeft de stroomlijn van een Ikea.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Of er zitten nog dingen onder water die wij niet zien.
+
Oxellaar schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 13:39:
Zou ook mooi zijn geweest als er ook maar iets aan de stroomlijn was gedaan van die boot 8)7
Dat ding heeft de stroomlijn van een Ikea.
=

YouTube

:+

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 10-08-2014 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Qua duurzaamheid kwam er hier al eens een warmtepompdroger voorbij..

Iemand ervaring met de T8827WP van Miele? Ik wil de mijn openhalen, maar vraag mij af: zit er een service-luik op z'n nieuwerwets ding, of zijn er reparatiehandleidingen te vinden? Onze oude wasdroger had een servicedeur, en binnenin zat een compleet draadschema verborgen,..

Ik heb het idee dat de compressor niet helemaal jofel in z'n rubbers hangt, omdat de machine lawaai maakt bij het afslaan van de compressor. Ook is de looptijd langer aan het worden (volgens moeders de vrouw)...

Iemand ideeën?

De machine staat in een gangkast en de achterkant is voor mij niet echt bereikbaar. Hij staat óp de wasmachine, en de gangkast is recht naast de trap. De doorgang is ook nog eens zo smal dat ik de deur er even uit moet lichten vooraleer de droger d'r uit kan. En nee, dat is geen simpel licht opdekdeurtje, maar gewoon een ouderwetse 5 vlaks Bruynzeel stompe deur met ouderwetsche scharnieren waarvan je de pen er met een drijver uit moet tikken. Eventjes eraf tillen is er dus niet zomaar bij. En zeker niet in m'n eentje. Mocht ie dus eraf moeten om m uberhaupt enigzins te kunnen inspecteren, dan ben ik graag goed voorbereid. :-) :-)

[ Voor 36% gewijzigd door JayPe op 10-08-2014 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik had dus een langere looptijd met de Zanussi omdat de condensor (zag er meer uit als een radiator eigenlijk) vies was. Wellicht is er nog iets wat je kunt/moet reinigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als achter de condensor een rioolaansluiting zit (ipv de hoge bak)
dan kan je met een plantenspuit op druk en water dit iedere 5 droogbeurten doen en pomp je het stof zo weg in het riool.
zo is mijn wp droger al vanaf het begin lekker efficient, en dat blijft ie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet hoe het bij de Miele zit, maar bij mijn Zanussi is het erg makkelijk. Klepje open, zit al zelfs een sponsje bij, en je neemt het zo af. Ja je moet stof ergens kwijt, maar dat moet je na iedere beurt ook uit de deurrand halen. Dus erg makkelijk, en als ik het met water zou doorduwen komt het in de fijnmazige radiator terecht, wat dan potentieel in de fik zou kunnen vliegen (maar ik denk niet dat dat gebeurt). Zal bij de Miele wel anders zijn.

De Zanussi schrijft voor dat condenser vakje ieder half jaar schoon te maken. Maar dat moet veel vaker, zo te zien. Dus ik ga dat zeker iedere maand doen, zodat hij inderdaad lekker efficient blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

@Eric-pvt:

Ja, aangezien de droger bovenop de wasmachine staat, heb ik de droger natuurlijk aangesloten op 't riool..*duh tweaker :-) *

Maar schoonmaken is niet t (grootste) probleem dus: er maakt iets lawaai. Alsof de compressor dus iets raakt bij het afslaan.

Wel interessant trouwens: Bij onze oude condensor Miele haalde je de hele 'intercooler' eruit, bij deze WP droger is er alleen nog een filter voor de intercooler.. Kan ik die gewoon 'schoon spuiten' denk je, met een plantenspuit-op-druk? waarna het stof met water en al naar het riool wordt gepompt?

Rechts, naast die klep, zit ook een verse lucht aanzuiging (om de compressor te koelen? met een koel-rooster) die je eigenlijk niet kunt verwijderen: Dat rooster achter die klep zat ook vol met stof: stof uit de omgeving dus, niet 'direct van de droger'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de condensor is het radiatortje veelal linksonderaan een wp droger, dat ding moet gewoon lekker schoon zijn.
no worries over water, de condensor condenseert, dus tijdens de cyclus barst het daar van het water.
ik lees alweer brand enzo, nee dat is voor de ouwe-bijna-kortsluit droger op kolen met slang uit het raam uit het jaar kruik, die fikken goed met een hoop stof. (voor de wp droger is dat onmogelijk)

de condensor doet hetzelfde als ontwasemen van je voorruit in de auto met de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Ter info: YouTube: So funktioniert der Miele Wärmepumpentrockner

Zie filmpje: bij 1 minuut 14 seconden zie je de bovenaf view van de machine. Links de koeler en verwarmer, de compressor rechts, en vooraan een ventilatortje + warmtewisselaartje

Bij 2 minuut 19 zie je dan die ventilator + dat radiatortje. die radiator is dus niet echt soepel bereikbaar, maar eenmaal erbij was ie wel vrij vies.. Kan mij (met de PC koeler-achtige) ventilator ook wel voorstellen dat de luchtstroom niet super krachtig zal zijn

Maar goed: terug naar mijn 'geluid': op het moment van afslaan van de compressor (brrrrrrrrrrrrrrrrr) hoor je een TOK. Alsof het motortje even schud bij het stoppen en dan ergens tegenaan slaat.
Ik wil dus graag eens IN de machine kijken, maar vraag mij af: waar maak ik m open? Voorkant eraf? of achterkant? *oude Miele had een afneembare voorkant*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@eric, relaxed, doe eens rustig. Ik zeg alleen maar: Ik zie een deurtje in m'n droger zitten, waar ik makkelijk overtollig stof weg kan nemen met een sponsje of iets (zelfs met de hand zou nog kunnen). Dan ga ik toch niet dat roostertje weghalen en dat stof met water er doorheen forceren dat het in het riool komt? Dat is meer werk, en tevens zou ik het dan door dat fijnmazige radiator ding heen duwen. Lijkt me niet handig, iets wat maar hele kleine openingen heeft en tevens warm wordt, voorzien van stof :+
Dus leuke suggestie, maar nogal afhankelijk van het model. Bij mijn Zanussi moet je gewoon doen zoals voorgeschreven, en is geen reden om het anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

Brand: Neuh, daar ben ik met deze WP droger niet meer zo bang voor. Onze vorige condensdroger (dus zonder slang uit het raam, zonder kolenschuif en zonder kruik, maar wel jaren 80 modelletje :-) ) had nog gewoon een soort gloeispiraal als verwarming. Als daar eenmaal genoeg stof op verzamelde, ging ie wel stinken....

Huidige WP droger doet alleen indirect verwarming met de warmte van de compressor.. de temperaturen zijn wel hoog, maar bij lange na niet spontaan 'ontvlambaarhoog'.

@ Schoonmaken met water:

Zie ik dan weer wèl het nut van in: dat wat je kunt sponzen en zelf kunt verwijderen: prima, maar daar waar je niet bij kunt; dan kan je beter eruit sproeien dan laten zitten... qua efficientie van de machine.

verstopping veroorzaken door schoonmaken is eigenlijk vooral 'te laat zijn met het reguliere onderhoud'.

[ Voor 26% gewijzigd door JayPe op 10-08-2014 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

YouTube: Miele T459 C

zo'n filmpje zoek ik :-) ( Is ongeveer onze ouder droger ), maar dan van een warmtepompdroger. Miele voert dan wellicht meerdere typen en namen, maar van binnen zijn ze allemaal vrijwel 99% identiek: alleen de elektronica en de voorpanelen zijn anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe

JayPe

Ondertitel

hahaha k*t..

YouTube: MTM bei Miele

rond 1 minuut 140 wordt een complete module vanaf de voorkant erin gezet... zoals u ziet: er zit wel iets meer in dan alleen en fan + compressor.. damn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-10 13:11
Mijn omvormer is vervangen. :)
Na 3+ weken ben ik weer aan het terugleveren.

Heeft allemaal lang geduurd. Vandaag was ik het zat en heb de omvormer opgehaald en zelf maar aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21-05 10:43

Swolliewood

18°, 212°z-zw, Zwolle 2205Wp

ik pomp veel te veel stroom terug naar Essent en krijg hiervoor geen F#%K terug... 8 cent of zoiets...

Nu heb ik al een elektrische boiler aangeschaft om warm water te verkrijgen.

Wie heeft er nog leuke ideetjes om er voor te zorgen dat ik zo weinig mogelijk stroom terugpomp?

even wat data: heb 9x245wp panelen (2100 omvormer). Verbruik in 9,5 maand 1009 kWh en teruggeleverd 1243 kWh. Dus zal uiteindelijk wel uitkomen op 400 kWh teveel terugleveren......

Kom maar op met jullie fantastische ideeen! Sta overal voor open om het te proberen en uit te rekenen of het rendabel is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Elektrische kachel voor in de winter? Dompelverwarming voor in de CV?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Swolliewood schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:28:
ik pomp veel te veel stroom terug naar Essent en krijg hiervoor geen F#%K terug... 8 cent of zoiets...

Wie heeft er nog leuke ideetjes om er voor te zorgen dat ik zo weinig mogelijk stroom terugpomp?

even wat data: heb 9x245wp panelen (2100 omvormer). Verbruik in 9,5 maand 1009 kWh en teruggeleverd 1243 kWh. Dus zal uiteindelijk wel uitkomen op 400 kWh teveel terugleveren......

Kom maar op met jullie fantastische ideeen! Sta overal voor open om het te proberen en uit te rekenen of het rendabel is!
L/L warmtepomp voor koeling in de zomer (wanneer je echt stroom te veel hebt) en verwarming in de winter.
Quooker in de keuken, ook goed voor de WAF
klein bier: elektrische eierkoker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Swolliewood, jij hebt geen ideen meer nodig na het aanschaffen van een elektrische boiler voor warm water, die eet die 400kWh zo op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood

Swolliewood

Heb hem een paar maanden geleden aangeschaft en zie weinig verschil (wel iets hoor).

Er staat in handleiding: 1500 watt, bij normaal gebruik 0,71 kwh/24h; dat zou dus 260 kwh zijn.

Maar het is een 1 persoons huishouding en sweekends ben ik er nooit (90% van de tijd niet) dus veel warm water verbruik ik aldaar dus ook weer niet.
!null schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 11:38:
@Swolliewood, jij hebt geen ideen meer nodig na het aanschaffen van een elektrische boiler voor warm water, die eet die 400kWh zo op.

[ Voor 9% gewijzigd door Swolliewood op 12-08-2014 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

- Doorstroomverwarmer + douche wtw voor de douche + wastafel
- Quooker of boiler keuken
- Inductiekookplaat.
- L/W warmtepomp verwarmen/koelen, WW

Enkel nog de l/w warmtepomp en het zit er bij mij allemaal in... en de gasaansluiting kan weg.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood

Swolliewood

Zo'n doorstroomverwarmer kan die ook in de cv-leiding geplaatst worden?
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:20:
[...]

- Doorstroomverwarmer + douche wtw voor de douche + wastafel
- Quooker of boiler keuken
- Inductiekookplaat.
- L/W warmtepomp verwarmen/koelen, WW

Enkel nog de l/w warmtepomp en het zit er bij mij allemaal in... en de gasaansluiting kan weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Die ik heb zal te weinig flow geven denk ik voor een cv-installatie. (kleine koperen leidingkjes, inwendig)
Bovendien mag de inlaattemperatuur niet te hoog worden, max. 30 C anders spreekt de beveiliging aan. (bij 61 C). Deze moet handgereset worden. Beveiliging eruit slopen is een optie natuurlijk, maar of dat verstandig is...
Verbruik is ook 6000 watt, dat wil je niet uren lang opstoken, denk ik. Voor een douche van 10 minute is dat prima.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-08-2014 12:33 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
...Kom maar op met jullie fantastische ideeen! Sta overal voor open om het te proberen en uit te rekenen of het rendabel is!
Een of meerdere elektrische kachels ('COP=1') benutten om te verwarmen (najaar/winter), en ook zo gasverbruik te 'drukken'?
Kachel (2kW) heb je rond de 30-40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood

Swolliewood

Dit lijkt mij ook de beste oplossing
NielsTn schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:48:
[...]

Een of meerdere elektrische kachels ('COP=1') benutten om te verwarmen (najaar/winter), en ook zo gasverbruik te 'drukken'?
Kachel (2kW) heb je rond de 30-40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terras of balkon verwarming 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dan zijn we in ieder geval niet meer voor het milieu bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

!null schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:07:
Dan zijn we in ieder geval niet meer voor het milieu bezig.
Ik heb vaak het gevoel met PV dat milieu hier nu niet echt meer de hoofreden is....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat kan inderdaad wel kloppen, maar dan is er nog steeds wel veel milieu voordeel, en gebruiken we als land minder gas (of kolen of wat dan ook). Maar als je datgene wat je teveel produceert op gaat maken met goedkope elektrische kacheltjes, dan is dat gewoon energie slecht besteed met een COP van 1. Hoe je het ook went of keert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Misschien moet je gewoon niet teveel produceren.

Aan de andere kant: als je het teveel aan opwek via kacheltjes opstookt, gaat je gasverbruik naar beneden en dat is weer goed voor het milieu.

Het feit dat je een COP van 1 of een COP van 10 hebt, is bij een overschot aan kWh's alleen interessant voor de terugverdientijd (gasbesparing).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Dat is dus niet waar. Want je huis stoken met gas zal beter uitpakken dan met datzelfde gas elektra opwekken (in een energiecentrale) waarna je dat met een COP van 1 het verbruikt om je warmte op te warmen.

Nog naast het feit dat de elektra voor dat onzuinige elektrische kacheltje op een donkere avond in de winter ook gewoon door een energiecentrale wordt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swolliewood

Swolliewood

Nee, ben ik niet mee ens, het is door mij duurzaam opgewekte energie. Als ik geen zonnecellen had en dus niets terugleverde, had ook niemand deze kunnen gebruiken en was 100% van de gebruikte energie uit de energiecentrale gekomen! Nu komt er zomers toch een deel (wat ik teruglever) bij mijn "buren" terecht en branden hun lampen duurzaam!
!null schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:22:
Dat is dus niet waar. Want je huis stoken met gas zal beter uitpakken dan met datzelfde gas elektra opwekken (in een energiecentrale) waarna je dat met een COP van 1 het verbruikt om je warmte op te warmen.

Nog naast het feit dat de elektra voor dat onzuinige elektrische kacheltje op een donkere avond in de winter ook gewoon door een energiecentrale wordt opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat je zegt klopt op zichzelf, en dat is ook positief. Maar dat doet nog niks af aan het feit dat je op een donkere winteravond je huis moet verwarmen. Je kunt dit efficient doen d.m.v. een warmtepomp, of het lomp doen met goedkope elektrische kacheltjes. Je verbruikt dan nog steeds 3 keer meer energie dan nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:16
En hier is één van de tien à twaalf boosdoeners die de afgelopen paar maanden het leven van mijn vrouw (en in mindere, maar niet onaanzienlijke, mate het mijne) tot een ware hel maakten:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50384722/Galsteen_uitsnede.PNG

Als mensen zeggen dat gezondheid het allerbelangrijkste boven alles is, dan hebben ze gelijk. Als dat wegvalt komen een aantal zaken ineens een heel stuk verder achteraan in de rij...

Nu hopelijk de weg naar verbetering ingeslagen, maar het zal even duren voordat we van deze periode bijgekomen zullen zijn.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oei, en dan in mijn achterhoofd dat jullie net een tweeling hebben gekregen. Heel veel sterkte, Jeroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:22:
Punt is alleen dat zelfs grijze electriciteit maar voor een deel met gas wordt gestookt, en als je groene stroom koopt, komt er zelfs helemaal geen gas aan te pas (Noorse hydro stroom, bv).

Ander punt is dat stroom binnen het Europese CO2 plafond valt (oftewel, verbruik je meer grijze stroom, dan wordt er ergens anders evenveel CO2 bespaard), terwijl gasconsumptie niet binnen het ETS valt: elke kuub extra verbruikt is extra CO2 de lucht in.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 12-08-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:46:
En hier is één van de tien à twaalf boosdoeners die de afgelopen paar maanden het leven van mijn vrouw (en in mindere, maar niet onaanzienlijke, mate het mijne) tot een ware hel maakten:

[afbeelding]

Als mensen zeggen dat gezondheid het allerbelangrijkste boven alles is, dan hebben ze gelijk. Als dat wegvalt komen een aantal zaken ineens een heel stuk verder achteraan in de rij...

Nu hopelijk de weg naar verbetering ingeslagen, maar het zal even duren voordat we van deze periode bijgekomen zullen zijn.
Hoi Jeroen,
Gelukkig dat de zaken voor jullie nu in een positieve richting wijzen.
Alle goeds gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

De meest duurzame oplossing: Overstappen naar GreenChoice, daar krijg je eigen verbruik + 1000kWh voor de volledige prijs. Enige voorwaarde is dat je een digitale meter heb met 4 telwerken.

Anders een l/l warmtepomp (split unit Airco) aanschaffen om in de tussenseizoenen te verwarmen met een hele nette COP :)

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2014 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:46:

[afbeelding]

Ik miste je al de laatste tijd. Veel sterkte gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
revolution-nl schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:37:
[...]

De meest duurzame oplossing: Overstappen naar GreenChoice, daar krijg je eigen verbruik + 1000kWh voor de volledige prijs. Enige voorwaarde is dat je een digitale meter heb met 4 telwerken.
Ik neem aan dat die 8ct al het volledige leverancierstarief is - of krijg je bij GreenChoice ook (niet betaalde) BTW en EB terug? Da's wel heel royaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dreamvoid schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 18:43:
[...]

Ik neem aan dat die 8ct al het volledige leverancierstarief is - of krijg je bij GreenChoice ook (niet betaalde) BTW en EB terug? Da's wel heel royaal!
Incl BTW en EB. Enige voorwaarde is dat je een digitale meter heb met vier telwerken.
Margeregel
Sommige huishoudens leveren jaarlijks ongeveer evenveel stroom terug als dat ze verbruiken. Uiteraard fluctueert de productie jaarlijks: in het ene jaar zijn er meer zonne-uren dan in het andere. Greenchoice hanteert een unieke margeregel om te voorkomen dat deze klanten in de jaren dat ze netto verbruiken en energiebelasting (REB) betalen, maar dit in een later jaar netto terugleveren en niet terugkrijgen. Deze teruglevering wordt in de jaren daarna dan weer rechtgetrokken met het verbruik. De margeregel houdt in dat klanten maximaal 1000 kWh per jaar per nota netto meer mogen terugleveren dan ze verbruiken en daarvoor toch een vergoeding krijgen inclusief energiebelasting (REB) en inclusief btw. Deze margeregel geldt alleen voor klanten met een digitale meter. Een analoge meter wordt bij netto teruglevering afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.Greenchoice kan dit beleid eenzijdig wijzigen. Waar u altijd recht op blijft houden staat beschreven in de energiewet.
http://www.greenchoice.nl...kken/energie-terugleveren

Pagina: 1 ... 54 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.