(excuses voor het grote bericht, had niet door dat het zoveel was geworden)
WoudseHoeve schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 17:21:
Die link ging niet over Teflon, dat was alleen die vorige uit 1959 ......
Maar hij is wel grappig vol goed ( ook minder goede) ideeën ..... die nog steeds uitvoerbaar zouden kunnen zijn maar waarvan de meeste in de prullenbak zijn verdwenen????
De stroom van mijn router(s) is met zonnepanelen opgewekt dus dat zit wel goed. Het slijten van het keyboard mm ja vervelend ...
Haha

Mja feit blijft dat je die energie dan ook voor de wasmachine had kunnen gebruiken. haha

De verkeerslichten is simpel ... kosten een goed geregeld systeem is duur ( extra hardware en veel tweaken) een simpel tijd geregeld systeem zonder aanmelding etc is goedkoop (plug & pray)
Wel duur, maar goed... dat is dan ook direct het discussiepunt natuurlijk. Onderzoek en daadwerkelijke uitvoering kan duur zijn, maar over een periode van zeg bijvoorbeeld >>>10 jaar levert dit weer aanzienlijk op in een ander potje.
Wat vaak wel het probleem is, is dat onderzoek het liefst zo weinig mogelijk budget krijgt, terwijl je in die periode juist de grote kosten van het proces daarna kunt afvangen. Een hoop onzekerheden e.d. ontdek je dan al vooraf, ipv pas bij uitvoering in de praktijk. Maar goed, dat is een ander probleem dat je wel meer ziet gebeuren. Achteraf redeneren veelal.
_JGC_ schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 18:37:
Stoplichten zijn zo 1980.rotondes is tegenwoordig de hype. Als je verspilling wilt zien moet je voor de gein eens bij a6 almere buiten kijken als je de spectrumdreef op rijdt. Daar is een heuse geregelde T splitsing gemaakt.
Hahahaha, zal er een keer op letten als ik in de buurt ben.

Goed zo, mooi vak toch?

Ik wist alleen niet of je een infra man was, uit onderstaand verhaal denk ik het wel. Mooie uitleg trouwens. Voor mij is het infra gebeuren qua studie alweer even geleden. Ik heb wel een beetje les gehad gebaseerd op de CROW boeken (HB Wegontwerp), maar als waterbouwkundige student hield dat natuurlijk eerder op dan voor de inframannen.

VRI regelingen zijn gebaseerd op een standaard cyclus. Vroeger ging dat met een schakaar zoals je die wel kent vanuit oude wasmachines. De volgorde en de tijden waren dan altijd gelijk.
Dat klopt ja. Dat zie je bij sommige nog steeds, een soort statisch vast ingeregelde cyclus, altijd voorspelbaar tenzij hij kapot is. Soms moet dat misschien ook wel, bij hele drukke doorgaande wegen bijvoorbeeld. Anders zal aanrollend verkeer op de hoofdweg altijd voorrang krijgen. Echter als het niet voertuigafhankelijk is of dit statische maar een slimme regeling, zal je minder gefaseerde doorstroming krijgen verwacht ik. Ipv 6-20 auto's die statisch voorrang hebben of via voertuigafhankelijk dan meer en meer afzonderlijke auto's die hun weg vervolgen omdat de VRI meer optimaal schakelt.
Door de modernere schakelkasten wordt een VRI regeling nu nog steeds gebaseerd op de ouderwetse cyclus, maar zijn er mogelijkheden bijgekomen om niet gedetecteerde rijrichtingen uit de cyclus weg te laten en groentijdverlenging toe te passen.
Dat klopt ook wel, groene golf heet dat toch? Dat werkt vaak wel redelijk op de doorgaande weg, bijv in een stadscentrum. Helaas niet altijd als je de achterste auto bent bij zo'n systeem met een enkelbaansweg zonder uitvoegstroken voor afslaand verkeer naar rechts.
In Eibergen (ik weet niet of iemand dit kent) ervaar ik nog wel eens dat probleem. Als laatste auto aangesloten bij het 1e verkeerslicht van de groene golf haalt vaak de 3e 4e of 5e niet meer.
Wat nog steeds niet mogelijk is om de inhoud van een cyclus (bijvoorbeeld: alle linksaffers groen) te wijzigen en slim een systeem te bouwen waarbij de computer rekening houdt met alle afhankelijkheden van alle rijrichtingen, (ontruimingstijden, conflictpunten, maximale wachttijden, andere, gekoppelde VRI's) en aanbodgericht gaat sturen.
Yes. Het is ook wel complex, zeker de grotere hoofdkruisingen met meerdere rijbanen en divers verkeer.
Ik denk dat gewoon niet voorzien is in de gebruikte software, maar ik weet ook niet of het gewenst is om VRI's onvoorspelbaar te maken. Ik ken de VRI's op mijn route nu goed genoeg om er op te kunnen anticiperen, dat zou dan verdwijnen. Verder denk ik dat de complexiteit bij zo'n 100% efficiente, intelligente regeling enorm toeneemt. Overigens denk ik dat veel VRI's nog op oude schakelkasten draaien en dus veel ergernis zou verdwijnen als die allemaal gemoderniseerd zouden worden. Een goede voorwaarschuwing scheelt vaak al erg veel.
http://xkcd.com/277/
Haha ja daar zeg je het goed hoor, geinig plaatje

. Zo heeft iedereen vast wel VRI's op hun route die met hun gedrag compleet voorspelbaar zijn. Maar ja, anders gezien is voorspelbaar soms ook onvoorspelbaar... Juist als dat gekke ding opeens weer op rood gaat staan als er niets aankomt, bijvoorbeeld voor afslaand verkeer op de hoofdweg staat het standaard rood, maar doorgaand is dan groen. Voor en achter komt er dan niets aan, de VRI zou wel voertuigafhankelijk zijn volgens mij, maar schakelt dan toch te laat in. Geen idee of dit ligt aan te weinig sensoren in de weg of dat ie gewoon een te lange ontruimingstijd rekent.
De VRI waar ik het over heb (en ken) heeft dat dan altijd zo. Vreselijk irritant en onvoorspelbaar omdat ie altijd raar schakelt (op die wijze is ie dus voorspelbaar, voorspelbaar dat ie nooit groen zal zijn als het moet haha). Zo heb je dus in dat voorbeeld dat je als afslaand voertuig net stil staat en 5 seconden later het ding op groen springt, terwijl je 15 seconden daarvoor nog een uitrollende snelheid had vanaf 80km/h. Allemaal energieverlies. Inmiddels is in die seconden al wel rechtdoorgaand verkeer genaderd vanaf de andere zijde meestal, de eerste 12 sec waarin ik moest remmen stond het daar nog op groen, daarna een paar seconden oranje. Als ik dus pas kan gaan rijden, ziet die lieve meneer aan de andere kant (terwijl hij nog snel nadert) het ding opeens op rood staan en moet dus ook vol in de remblokken. Compleet onlogisch.
Maar goed. Wat mij betreft laten ze VRI bestaan zoals hij is, maar gaat het hem te meer over het logisch verdelen van verkeer. Zoals ik stelde, niet dat 1 auto voorrang krijgt als er 6 moeten remmen... tenzij het een ontzettend drukke hoofdweg is met aaneengesloten verkeer, dan is dat misschien niet anders. Daarvoor bestaat dan vast wel de mogelijkheid om bijvoorbeeld tijdgestuurd het ding niet slim of voertuigafhankelijk te hebben, maar juist statisch zodat tijdens de spits aansluitende wegen ook kans krijgen om er op te rijden. In plaats daarvan een goede turborotonde is ook niet alles natuurlijk, bij veel drukte kan dat ook linke boel zijn, maar heeft wel iedereen meer kans om door te rijden lijkt mij.
Kan iets met GPS tracking niet of een vergelijkbaar soortig systeem? Ook ter kennisgeving voor weggebruikers onderling, bijvoorbeeld als je weer eens een onoverzichtelijke T-splitsing of kruispunt nadert dat je dan op de één of andere manier weet dat er verkeer nadert vanaf één van de andere richtingen. Dat maakt allemaal een hoop uit voor je daadwerkelijke rijgedrag**, daarmee uitrollen en uiterst zacht naderen of gewoon met een relaxed vaartje doorkachelen als er toch niemand is. Tegenwoordig heeft iedereen wel een nav-systeem ergens en de schermen worden ook steeds groter, wat als je daar een klein grijzig puntje van het betreffende motorvoertuigen in de 1e 200-500m (afh. van je snelheid) ook op ziet? Moet niet te druk worden natuurlijk aan je hoofd, maar het is maar een brainstormidee dat ik had. Als TomTom GPS tracking van hun nav-systemen realtime kan bijhouden (zoals als het goed is al gebeurt), wat is de moeite dan om dit aan de weggebruiker te delen?
** rijgedrag uiteraard als: rendement op meer km's per tank, maar ook uitstoot natuurlijk.
.
Haha, daarom moet die VRI ook slim(mer) worden... dan hoeft het de programmerende mens misschien het wat minder hoofdbrekens te kosten.