De Duurzame Kroeg deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste
Acties:
  • 405.750 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Zonne-energie voor 3,5 cent: kolen en gas verdwijnen van de markt

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2013/06/solarcsp.jpg
Voorzitter Thierry Lepercq van Solairedirect ziet alle kosten rondom zonne-energie continue dalen en het rendement van zonnecellen toenemen. Daardoor is de kostprijs van zonne-energie in gebieden als Chili en Texas nu al gedaald tot 5 cent per kilowattuur en 7 cent in het Middellandse Zeegebied, Zuid-Afrika, India en Azië. In Afrika en Azië is olie- en gas alleen nog goedkoper omdat het onder de marktprijs wordt verkocht. In 2018 of 2020 kost zonnestroom daar echter 3,5 tot 5 cent per kilowattuur. Zonne-energie kan twintig jaar lang voor een vaste lage prijs worden aangeboden en daar kan geen concurrent tegenop. ,,Zonne-energie wordt niet zomaar concurrerend, maar ultra concurrerend en zal bijna alle andere energiebronnen vervangen als basisleverancier van stroom,” aldus Lepercq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Alle stroom kan uit zon en wind dankzij energieopslag

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2014/05/accu.jpg
Met de inzet van nieuwe technieken voor energieopslag, zoals Power-to-Gas, is het in de toekomst technisch en economisch gezien mogelijk alle benodigde elektriciteit in Nederland op te wekken met zonnepanelen en windmolens. In combinatie met korte- en lange termijn opslag kan duurzame energie daarmee de bestaande elektriciteitscentrales in zijn geheel vervangen, zonder stroomuitval of storingen.
Daarin kan de Power-to-Gas technologie een belangrijke rol spelen. Hierbij wordt water via elektrolyse gesplitst in waterstof en zuurstof. Door CO2 toe te voegen kan van de waterstof methaangas worden gemaakt, dat chemisch gezien identiek is aan aardgas. Dit gas kan gebruikt worden voor verwarming, gasturbines, voertuigen en via de bestaande infrastructuur worden getransporteerd. Er kan ook groene kerosine of diesel van gemaakt worden voor de lucht- en scheepvaart. Het kan echter ook opgeslagen worden in bestaande gasopslagfaciliteiten. Zo heeft Duitsland een opslagcapaciteit voor gas, waarmee voor drie maanden stroom geleverd kan worden en die gevoed kan worden met zonne- en windenergie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Power to Gas is al jaren een soort van heilige graal, we hebben de complete infrastructuur al liggen (gasopslag, distributienet, verwarmingsketels, gascentrales). Het struikelpunt tot nu toe is altijd kosten geweest van de Power-to-Gas installaties, en de opschaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-10 11:33
Cranberry schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:12:
@Bakko, ingevuld!

[...]

Thx! Aangevraagd. Ben benieuwd of ze 'm ook buiten hun leveringsgebied uitdelen.
Dat doen ze ;) Tijd geleden ook een aangevraagd en woonde toen in Delft (Zuid Holland). Gewoon gekregen.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
izdp schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 15:55:
Nee dreamvoid, die groentenboer klopt niet. Het is een time-deal tussen 2 producenten,waarbij de 1 de opslag verzorgt voor de latere consumptie door de ander en het overtollige afneemt.
Da's nou juist het lastige bij stroom, er is geen sprake van opslag.

Anyway, om de hele salderingsdiscussie weer vanaf nul te doen heeft IMO weinig zin - er zijn praktisch gezien twee mogelijkheden om PV-achter-de-meter te behandelen, een apart (royaal) feed-in tarief zoals in oa Duitsland, Frankrijk en UK, of een salderingsregeling zoals in Nederland. Beide hebben hun voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:51

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH al een tijd niet gezien hier, zou het bij hem thuis ook zo stil zijn?

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:11

ericplan

5180 Wp PV

Denk het niet, op Twitter was te lezen dat hij vader is geworden van een tweeling:

SolarWebsite.nl ‏@SolarWebsite May 17
Op 1 mei is onze tweeling Tobias en Olivier geboren. Een dag later waren ze lid van de @deWindvogel, want een goede start is belangrijk!

Verder schreef hij over een chronisch slaaptekort, wat niet vreemd is met een tweeling.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Iemand ervaring met het (met voorrang) laten plaatsen van een slimme meter in een huurwoning? Heb je daarvoor toestemming van de verhuurder nodig, of kan ik dat zo bij de netbeheerder (Enexis) aanvragen?

M'n elektra- en gasmeter zijn beiden erg oud (1987). De elektra draaischijfmeter kan ik uitlezen met een YouLess, maar de gasmeter niet (geen reflecterend vlakje, en volgens mij ook geen magneetje).
Als ik kijk wat een slimme meter kost (60 ex. btw), en wat een YouLess kost.... (79 euro).
Maakt het voor mij behoorlijk interessant om een slimme meter aan te vragen. Gratis koppelen op Enelogic, en mooi grafiekjes kijken :Y

Slimme meter is dus iets goedkoper, en daarmee kan ik ook gelijk gasverbruik monitoren :9

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2014 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dreamvoid schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:36:
Power to Gas is al jaren een soort van heilige graal, we hebben de complete infrastructuur al liggen (gasopslag, distributienet, verwarmingsketels, gascentrales). Het struikelpunt tot nu toe is altijd kosten geweest van de Power-to-Gas installaties, en de opschaling.
De kosten van PtoG zullen dalen naarmate er meer vraag is net zoals met PV is gebeurd. En met een 3,5 cent/KWh is een round-trip efficiëntie opeens niet meer zo erg :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
ThinkPadd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 20:12:
Iemand ervaring met het (met voorrang) laten plaatsen van een slimme meter in een huurwoning? Heb je daarvoor toestemming van de verhuurder nodig, of kan ik dat zo bij de netbeheerder (Enexis) aanvragen?

M'n elektra- en gasmeter zijn beiden erg oud (1987). De elektra draaischijfmeter kan ik uitlezen met een YouLess, maar de gasmeter niet (geen reflecterend vlakje, en volgens mij ook geen magneetje).
Als ik kijk wat een slimme meter kost (60 ex. btw), en wat een YouLess kost.... (79 euro).
Maakt het voor mij behoorlijk interessant om een slimme meter aan te vragen. Gratis koppelen op Enelogic, en mooi grafiekjes kijken :Y

Slimme meter is dus iets goedkoper, en daarmee kan ik ook gelijk gasverbruik monitoren :9
Ik heb het nog nooit eerder iemand zien proberen, maar ik had het al eens eerder voorgesteld. Meld je aan op energieleveren.nl en geef datum ingebruikname van je systeem op ver in de toekomst. Als je je registreert op energieleveren.nl wil de netbeheerder vaak meteen je meter vervangen. Ik weet niet of dit mag, maar volgens mij mag je je ook registreren als je de intentie hebt om zonnepanelen te nemen (staat nu niet (meer) op de site maar heb ik volgens mij ergens gelezen).

Zoals het niet verplicht is om je te registreren op energieleveren.nl is het misschien ook niet verplicht om zonnepanelen te hebben als je je registreert op energieleveren.nl.

Je kunt het altijd proberen zou ik denken, of je neemt contact op en vraagt of je je ook mag registreren als je voornemens hebt om zonnepanelen te nemen.

Hoe het zit met de verhuurder op de hoogte stellen weet ik niet, maar volgens mij mag je de meter gewoon laten vervangen daar deze eigendom is van je netbeheerder.

[ Voor 4% gewijzigd door MK1o2 op 21-05-2014 21:13 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb het iig aan Enexis gevraagd via Twitter. En mailtje gestuurd naar m'n verhuurder.

Zo'n soort constructie die jij noemt is leuk, maar op zich ben ik best bereid om die 6 tientjes zelf te lappen, brengt toch wel voordelen met zich mee, en zoals ik al zei ben je dat voor een Youless ook wel kwijt, laat staan als je er 2 nodig hebt (elektra+gas).

Kan best dat er een hoop gezeik achter weg komt door jouw constructie.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 21-05-2014 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

ericplan schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 19:26:
Denk het niet, op Twitter was te lezen dat hij vader is geworden van een tweeling:

SolarWebsite.nl ‏@SolarWebsite May 17
Op 1 mei is onze tweeling Tobias en Olivier geboren. Een dag later waren ze lid van de @deWindvogel, want een goede start is belangrijk!

Verder schreef hij over een chronisch slaaptekort, wat niet vreemd is met een tweeling.
Tja, die moderne media ook. Dat moet je een ICT'er niet aandoen :+

Ollie1965 zit alleen op forums en heeft geen face/twit/myspace/website/smartphone/tablet enz enz

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
wmeester schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 13:58:
Even een kleine update mbt StandaardJaarVerbruik en te hoge vastrechtkosten:
Ik werd net gebeld door de Liander (netbeheerder) en ze gaan een creditfactuur opstellen.

Ik heb de factuur nog niet, die gaat met de post maar ik krijg straks geld van een bedrijf (netbeheerder) waar ik niet aan heb betaald. Dat zou toch eens mooi zijn.

Als ik de factuur heb zal ie ingescand en ingelijst worden. :)
Vandaag ook de bevestiging gekregen van de netbeheerder, dat het onjuist verrekende bedrag teruggestort gaat worden.
Het inschakelen van de geschillencommissie heeft dus zin gehad en een hoop onnodige discussies voorkomen. Case closed. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2014 22:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:41
Niet ingevuld. Te gek voor woorden dat een product ervoor zou zorgen dat ik korter douche.
Moet me nu al rot werken om het te doen in een minuut of 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Oh liander... moest daar ooit een tientje van terugkrijgen, die konden ze niet aftrekken van de tweemaandelijkse acceptgiro. Vervolgens bel je met nuon, geef je rekeningnummer door, proberen ze je een nieuwe ketel aan te smeren en krijg je na 2 weken behalve je tientje een bevestiging dat ze automatisch gaan incasseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@izdp
Duurt het wassen van je haar dan zolang? Tijd voor de kapper denk ik dan, korte terugverdientijd ;)
[/kroegpraat]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Douchen zelf is hier 3 minuten ofzo. Die 5 minuten eromheen is "lekker relaxed" nog even onder de douche staan. Die andere 20 minuten is voor afdrogen, kleren aan, contactlenzen in, scheren en zalfje opsmeren.
Kan me voorstellen dat je 5 minuten niet haalt als je gaat scheren en tanden poetsen onder de douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@500m3 van wmeester en AUijtdehaag

Goed om te horen! Hopelijk dat de energieleveranciers/netbeheerders het nu wat beter aanpakken. Wellicht is het idee om dergelijke verhalen te delen in dit topic:
Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar
Dan staan dat soort ervaringen op 1 punt en kunnen anderen gebruikers dat vast goed gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPadd schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 21:15:
Heb het iig aan Enexis gevraagd via Twitter. En mailtje gestuurd naar m'n verhuurder.

Zo'n soort constructie die jij noemt is leuk, maar op zich ben ik best bereid om die 6 tientjes zelf te lappen, brengt toch wel voordelen met zich mee, en zoals ik al zei ben je dat voor een Youless ook wel kwijt, laat staan als je er 2 nodig hebt (elektra+gas).

Kan best dat er een hoop gezeik achter weg komt door jouw constructie.
Enexis zegt via Twitter:
Je kan als huurder bij ons een slimme meter aanvragen via http://ow.ly/x816x . Wij hebben hiervoor geen toestemming nodig van de verhuurder. Het is uiteraard wel zo netjes om de verhuurder hiervan op de hoogte te stellen :-)
Opzich ook wel logisch, want meter is eigendom van netbeheerder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

@JeroenH:

P R O F I C I A T *O* :)F *O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:52
Bakko schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:28:
Zouden jullie me kunnen helpen met een klein onderzoekje? Ik ben Industrieel Ontwerper in opleiding en ben bezig met een opdracht van een grote speler op het gebied van domotica. Nu ben ik bezig om een product te ontwikkelen die er voor moet zorgen dat mensen korter gaan douchen. Dat bespaart een hoop water en gas zoals jullie natuurlijk wel weten.

Ik heb een aantal manieren bedacht om dit te bewerkstelligen en in deze enquête vraag ik wat jullie er van vinden. Het heeft het meeste zin om in te vullen als je een gezin met kinderen hebt, maar doe vooral mee als het je leuk lijkt.

Klik hier om naar de enquête te gaan. Het is volledig anoniem. Ik vraag alleen naar gezinsgrootte aan persoonlijke informatie. Het is een Google Forms enquête.

Het zit nog in een vroege fase maar over een paar weken zal er een concreet productontwerp zijn. Als jullie het leuk vinden kan ik dan misschien wel weer terugkomen met nieuwe vragen (al moet ik nog even kijken of dit kan in verband met geheimhouding!). Alvast bedankt! :)
Leuk idee voor de enthousiaste en overtuigde duurzame doener hier!

Ik heb echter een hypothese dat het juist dit soort goedbedoelde initiatieven die geen echte zoden aan de dijk zetten zijn, die ervoor zorgen dat duurzaamheid op grote schaal niet van de grond komt!

Duurzaamheid heeft namelijk een groot imago probleem. Mensen moeten korter douchen, alle stekkers altijd uit het stopcontact trekken, langzamer rijden, de thermostaat lager zetten, etc. Allemaal dingen die moeten, maar waar niemand intrinsiek zin in heeft. Dat is precies de reden dat er dit soort trucks nodig zijn om mensen te motiveren om het te doen. Mensen willen het niet en als ze niet voortdurend van de noodzaak overtuigd worden, vervallen ze gewoon weer in hun oude gewoontes. In dat opzicht is het dus compleet onduurzaam. Het kost constant overtuigingskracht om de gedragsverandering in stand te houden.

De investeringskosten zijn echter laag en daarom wordt er heel veel op deze dingen gefocust, maar op deze manier hollen we langzaam de bereidheid van mensen om duurzaam te doen uit. We associeren duurzaam met minder, zuinig en oncomfortabel. Op deze manier krijgt duurzaam een door velen verguisd geitenwollen sokken-imago.

Als deze maatregelen nou echt voor een significante verduurzaming zouden zorgen, dan zou er iets voor te zeggen zijn. Maar om onze samenleving echt duurzaam te krijgen zijn veel ingrijpendere maatregelen nodig. Als iedereen al het sluipverbruik in huis elimineert (en dat is een heel hoge lat), dan besparen we nationaal een klein aandeel van het elektra verbruik. Niet zeggende dat dat een slecht of nutteloos iets is, maar om echt iets aan het probleem te doen zijn veel ingrijpendere maatregelen nodig, zoals grootschalige duurzamen opwekking, of grootschalige implementatie van efficiency maatregelen bij de industrie. Hetzelfde geldt voor douchen, als alle nederlanders 2 min korte douchen, dan merken ze daar in Slochteren niets van. Het holt echter wel de bereidwilligheid uit van mensen om maatregelen te nemen die echt zoden aan de dijk zetten.

Om echt te verduurzamen hebben we oplossingen nodig die ook duurzaam zijn in de zin dat mensen het volhouden om ze te gebruiken. Het liefst dus oplossingen die niet voelen als een beperking, maar als een verrijking. Denk aan super comfortabele (snel & stil) elektrische auto's, of huizen die zo goed zijn geïsoleerd dat ze zomer en winter 21C zijn en nog steeds energie Plus. Een douche met WTW en duurzame warmtebron waarbij het amper uitmaakt hoe lang je douchet!

Dit soort gedragsveranderingen die uiteindelijk niet het verschil maken in duurzaamheid op een grote schaal, maar wel de bereidheid daartoe aantasten doen uiteindelijk meer kwaad dan goed! Wat we nodig hebben is een focus op oplossingen die zoden aan de dijk zetten, want daar moeten mensen ook van overtuigd worden. Mensen moeten overtuigd worden dat een duurzame samenleving niet vervelend, saai en 'minder' is, maar juist comfortabel, vernieuwend en van meerwaarde op alle vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Wat? Ik zie helemaal geen post van hem? Maar ik heb wel een idee waar het over gaat :+
In dat geval, zeker gefeliciteerd!

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakko
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10 16:47
Bedankt allemaal voor de reacties op mijn enquête! Ik heb nu meer dan 70 reacties, meer dan voldoende voor de aard van mijn project. _/-\o_

Bedankt ook voor de opmerkingen hier, ik neem het allemaal mee. Dlenstra bedankt voor het vinden van die bestaande producten, die had ik zelf nog niet gevonden. Zeker Paul C, bedankt voor je uiteenzetting over welke maatregelen echt zin hebben. Daar ben ik het ook mee eens hoor, het is alleen dat ik voor mijn project natuurlijk een leuk productje moet ontwerpen. Ik probeer bij het aanprijzen van mijn (te ontwerpen) product dan ook meer de focus te leggen op geld besparen op de energierekening. Helaas is dat voor veel mensen overtuigender dan de milieuaspecten.

Als industrieel ontwerper probeer je een klein steentje bij te dragen, en het effectiefste wat je dan kan doen is het gedrag van mensen te veranderen inderdaad. :)

Als je denk "waar gaat dit over?", ik heb een kleine enquête over (korter) douchen, die je hier kunt invullen als je zin hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Paul C schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:18:
[...]

Leuk idee voor de enthousiaste en overtuigde duurzame doener hier!

Ik heb echter een hypothese dat het juist dit soort goedbedoelde initiatieven die geen echte zoden aan de dijk zetten zijn, die ervoor zorgen dat duurzaamheid op grote schaal niet van de grond komt!

Duurzaamheid heeft namelijk een groot imago probleem. Mensen moeten korter douchen, alle stekkers altijd uit het stopcontact trekken, langzamer rijden, de thermostaat lager zetten, etc. Allemaal dingen die moeten, maar waar niemand intrinsiek zin in heeft. Dat is precies de reden dat er dit soort trucks nodig zijn om mensen te motiveren om het te doen. Mensen willen het niet en als ze niet voortdurend van de noodzaak overtuigd worden, vervallen ze gewoon weer in hun oude gewoontes. In dat opzicht is het dus compleet onduurzaam. Het kost constant overtuigingskracht om de gedragsverandering in stand te houden.

De investeringskosten zijn echter laag en daarom wordt er heel veel op deze dingen gefocust, maar op deze manier hollen we langzaam de bereidheid van mensen om duurzaam te doen uit. We associeren duurzaam met minder, zuinig en oncomfortabel. Op deze manier krijgt duurzaam een door velen verguisd geitenwollen sokken-imago.

Als deze maatregelen nou echt voor een significante verduurzaming zouden zorgen, dan zou er iets voor te zeggen zijn. Maar om onze samenleving echt duurzaam te krijgen zijn veel ingrijpendere maatregelen nodig. Als iedereen al het sluipverbruik in huis elimineert (en dat is een heel hoge lat), dan besparen we nationaal een klein aandeel van het elektra verbruik. Niet zeggende dat dat een slecht of nutteloos iets is, maar om echt iets aan het probleem te doen zijn veel ingrijpendere maatregelen nodig, zoals grootschalige duurzamen opwekking, of grootschalige implementatie van efficiency maatregelen bij de industrie. Hetzelfde geldt voor douchen, als alle nederlanders 2 min korte douchen, dan merken ze daar in Slochteren niets van. Het holt echter wel de bereidwilligheid uit van mensen om maatregelen te nemen die echt zoden aan de dijk zetten.

Om echt te verduurzamen hebben we oplossingen nodig die ook duurzaam zijn in de zin dat mensen het volhouden om ze te gebruiken. Het liefst dus oplossingen die niet voelen als een beperking, maar als een verrijking. Denk aan super comfortabele (snel & stil) elektrische auto's, of huizen die zo goed zijn geïsoleerd dat ze zomer en winter 21C zijn en nog steeds energie Plus. Een douche met WTW en duurzame warmtebron waarbij het amper uitmaakt hoe lang je douchet!

Dit soort gedragsveranderingen die uiteindelijk niet het verschil maken in duurzaamheid op een grote schaal, maar wel de bereidheid daartoe aantasten doen uiteindelijk meer kwaad dan goed! Wat we nodig hebben is een focus op oplossingen die zoden aan de dijk zetten, want daar moeten mensen ook van overtuigd worden. Mensen moeten overtuigd worden dat een duurzame samenleving niet vervelend, saai en 'minder' is, maar juist comfortabel, vernieuwend en van meerwaarde op alle vlakken.
Ik kan het hier mee eens zijn.
DUS "Bakko in "De Duurzame Kroeg deel 2"" laat het volgende eens bezinken zonder het direct af te wijzen:
Douchen moet Intrinsiek duurzaam worden en niet afhankelijk van het gedrag van de persoon die onder de douche staat.

Eisen duurzaam douchen :
1) Geen comfort verlies, of mogelijk zelfs verhogend.
2) Zeer laag Energie gebruik. ( onafhankelijk van gebruiker)
3) Zeer laag water gebruik.( onafhankelijk van gebruiker)
4) Duurzame constructie / materialen.
5) Recyclebare consumables.
6) Liefst een TVT korter als 5 jaar.
7) En ja hij mag ook mooi zijn.

DAT is een uitdaging voor een industrieel ontwerper, niet een gadget welke tijdelijk het gedrag probeert te beïnvloeden van de gebruiker, die het na 3x gebruik er niet meer naar omkijkt.
Je mag ook eisen verwerpen/aanpassen indien ze alleen duurzaam lijken en niet echt zijn.

Voorbeelden van producten die hier al (grotendeels) aan voldoen zijn:
1) Balans ventilatie met WTW en CO2 gestuurd.
2) Douche WTW (deel oplossing)
3) Zonneboiler. (deel oplossing)
4) Zonnepanelen.
5) Elektrisch aangedreven voertuigen icm met duurzame stroom opwekking en een stukje wetgeving.
6) Led lampen.
7) Fietsen ..... ( hier valt alleen dat comfort behoud weg :) )

Nog meer?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat het hier niet thuis hoort, maar ik kan er geen beter topic voor vinden...

Heeft er iemand misschien nog een paar niet-werkende pv-panelen die mechanisch nog in orde zijn?
Defensie wil er een aantal testen om te zien hoe gevaarlijk ze worden als er granaten bij in de buurt ontploffen... En dan is het allesbehalve duurzaam daar werkende panelen voor te gebruiken.

Ze gaan tegenwoordig steeds vaker naar zonnige gebieden, en wat PV onder de arm meenemen is veel duurzamer dan ronkende dieselgeneratoren inzetten.

Second life ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:37
@Bakko; ingevuld!

@Energiastic; steek je licht op bij leveranciers/bedrijfjes, die halen evt defecte exemplaren van daken natuurlijk. Ik denk overigens dat als je vanuit defensie een inkoop planned er best bedrijven zijn die iets beschikbaar willen stellen. Punt is namelijk dat waar oude panelen misschien volglas en gevaarlijk bij ontploffingen zijn, andere panelen gelamineerd, gehard, of deels kunststof kunnen zijn. Oftewel, het ene paneel is het andere niet en het één kan wel veilig opgeblazen worden en het andere niet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:52
Bakko schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:41:
Bedankt allemaal voor de reacties op mijn enquête! Ik heb nu meer dan 70 reacties, meer dan voldoende voor de aard van mijn project. _/-\o_

Bedankt ook voor de opmerkingen hier, ik neem het allemaal mee. Dlenstra bedankt voor het vinden van die bestaande producten, die had ik zelf nog niet gevonden. Zeker Paul C, bedankt voor je uiteenzetting over welke maatregelen echt zin hebben. Daar ben ik het ook mee eens hoor, het is alleen dat ik voor mijn project natuurlijk een leuk productje moet ontwerpen. Ik probeer bij het aanprijzen van mijn (te ontwerpen) product dan ook meer de focus te leggen op geld besparen op de energierekening. Helaas is dat voor veel mensen overtuigender dan de milieuaspecten.

Als industrieel ontwerper probeer je een klein steentje bij te dragen, en het effectiefste wat je dan kan doen is het gedrag van mensen te veranderen inderdaad. :)

Als je denk "waar gaat dit over?", ik heb een kleine enquête over (korter) douchen, die je hier kunt invullen als je zin hebt.
Je idee is ook erg leuk. Zeker voor mij (en mede tweeakters denk ik) als meegekken. Jou stuk is ook meer de aanleiding dan de reden voor mijn pleidooi. Ik heb veel meer moeite met mensen die het doen voorkomen dat je de wereld red door je telefoonlader uit het stopcontact te trekken wanneer niet in gebruik, terwijl dat probleem al lang getackeld is met EU-regelgeving die het stand-by verbruik tot nihil heeft terug gedrongen. Allemaal mensen braaf stekker eruit trekken, terwijl het nagenoeg niets oplevert... 8)7 (settop boxen zijn wat anders natuurlijk)

Als industrieel ontwerper kun je echter wel veel bijdragen. Jij beheerst een groot deel van de begeerte die er bij mensen leeft en van het gebruiksgemak. Als je dat correct en op de juiste producten toepast, dan kun je een heel groot effect hebben. Ontwerp eens een praktische, begeerlijke variant van deze douche: http://www.extremetech.co...an-save-you-1000-per-year

Of een slim (=kosteneffectief) systeem om zonnepanelen beter te integreren in gebouwen, zodat ze esthetisch meer verantwoord zijn (een van de grootste obstakels in de gebouwde omgeving atm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:51:
Ik weet dat het hier niet thuis hoort, maar ik kan er geen beter topic voor vinden...

Heeft er iemand misschien nog een paar niet-werkende pv-panelen die mechanisch nog in orde zijn?
Defensie wil er een aantal testen om te zien hoe gevaarlijk ze worden als er granaten bij in de buurt ontploffen... En dan is het allesbehalve duurzaam daar werkende panelen voor te gebruiken.

Ze gaan tegenwoordig steeds vaker naar zonnige gebieden, en wat PV onder de arm meenemen is veel duurzamer dan ronkende dieselgeneratoren inzetten.

Wat is dit voor vraag? Een club als Defensie (als die het niet al laten doen door bedrijven als Stork) zullen toch de panelen gaan testen die ze willen aanschaffen? Je gaat daar toch samples van aanvragen of gewoon een zootje kopen, en die dan testen, eventueel certificeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-10 16:33
http://www.nu.nl/economie...dkoper-duitse-stroom.html

De media leert het ook niet.
Men blijft het feed-in systeem in Duitsland maar subsidie noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:14:
Wat is dit voor vraag? Een club als Defensie (als die het niet al laten doen door bedrijven als Stork) zullen toch de panelen gaan testen die ze willen aanschaffen? Je gaat daar toch samples van aanvragen of gewoon een zootje kopen, en die dan testen, eventueel certificeren?
Buiten dat, je kunt testen (als die er al niet al lang zijn) toch gewoon met (gehard) glas, kunststoffen en aluminium doen? :?
Ik snap dat het leuker is om wat granaatjes naar een stapel panelen te mikken maar erg zinvol lijkt me dat niet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
internet4me schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:24:
http://www.nu.nl/economie...dkoper-duitse-stroom.html

De media leert het ook niet.
Men blijft het feed-in systeem in Duitsland maar subsidie noemen.
Het is in principe wel gesubsidieerd, alleen erg indirect. Indirect profiteren we dus wel degelijk van Duitse subsidies, dan wel investeringen van de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

!null schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:57:
[...]

Het is in principe wel gesubsidieerd, alleen erg indirect. Indirect profiteren we dus wel degelijk van Duitse subsidies, dan wel investeringen van de overheid.
Dat is het probleem...het is geen investering van de overheid....en dus in die zin geen subsidie.

Alle afnemers betalen tezamen de "extra" vergoeding voor de duurzame producenten (welke langere tijd vastligt zodat men veilig kan investeren). Geen gemeenschapsgeld, dus geen subsidie.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Het probleem is ook dat niet de wind en zonnestroom wordt geëxporteerd maar de fossiele stroom van de bruinkool centrales omdat het te duur is deze in productie te verlagen ....
Duitsland is al jaren een netto exporteur van stroom uit goedkope fossiele centrales, voorheen werden de dalen geëxporteerd en nu de pieken.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-10 12:24
Cranberry schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 16:12:
@Bakko, ingevuld!

[...]

Thx! Aangevraagd. Ben benieuwd of ze 'm ook buiten hun leveringsgebied uitdelen.
Ja, ze geven ze ook weg als ze hem naar Noord-Holland moeten sturen (weet ik uit ervaring) :)
Het idee werkt goed, maar dat zandlopertje heeft het niet lang vol gehouden, het zand werd vochtig......
De uitvoering kan dus ietsje beter.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
WoudseHoeve schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:17:
Het probleem is ook dat niet de wind en zonnestroom wordt geëxporteerd maar de fossiele stroom van de bruinkool centrales omdat het te duur is deze in productie te verlagen ....
Duitsland is al jaren een netto exporteur van stroom uit goedkope fossiele centrales, voorheen werden de dalen geëxporteerd en nu de pieken.
Dat klopt zowel fysiek als administratief niet, als je de Certiq jaarverslag doorleest zie je dat Nederland grotendeels groene stroom importeert:
http://www.certiq.nl/bina...agen/jaarverslag-2013.pdf
Tabel 3 in paragraaf 3.2. Nederland importeert via GvO's voor 40 TWh aan groene stroom, en exporteert voor 7 TWh aan groene stroom. De fysieke netto import ligt ook rond de 30 TWh, dus je kan daardoor stellen dat de volledige Nederlandse import groen is.

Als je fysiek kijkt, zie je dat de Duitse export piekt tijdens de solar pieken. Je moet een behoorlijke hersengymnastiek doen om deze export pieken vervolgens aan fossiele stroom te wijten. Als je het weer van de administratieve kant bekijkt, importeert Nederland Scandinavische en Franse hydro stroom via Duitsland.

De fysieke onmogelijkheid van het koppelen van groene productie (das eenvoudig te meten) en "groen verbruik" is een bron van interpretatievrijheid. Iedereen kan groene productie naar zichzelf toe rekenen. Om dit tegen te gaan is het Garantie Van Oorsprong systeem opgezet, maar omdat maar een deel van de rapportages die aanhoudt, krijg je een volledige chaos van mensen die allemaal hun eigen methodiek hanteren.

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 22-05-2014 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Weet iemand welke slimme meter Enexis meestal uitrolt voor een normaal woonhuis met 1 fase?
Heb een aanvraag geplaatst, maar ben wel benieuwd welke meter ik kan verwachten (kan ik alvast uitzoeken hoe ik hem kan uitlezen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dreamvoid schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:53:
[...]

Dat klopt zowel fysiek als administratief niet, als je de Certiq jaarverslag doorleest zie je dat Nederland grotendeels groene stroom importeert:
http://www.certiq.nl/bina...agen/jaarverslag-2013.pdf
Tabel 3 in paragraaf 3.2. Nederland importeert via GvO's voor 40 TWh aan groene stroom, en exporteert voor 7 TWh aan groene stroom. De fysieke netto import ligt ook rond de 30 TWh, dus je kan daardoor stellen dat de volledige Nederlandse import groen is.

Als je fysiek kijkt, zie je dat de Duitse export piekt tijdens de solar pieken. Je moet een behoorlijke hersengymnastiek doen om deze export pieken vervolgens aan fossiele stroom te wijten. Als je het weer van de administratieve kant bekijkt, importeert Nederland Scandinavische en Franse hydro stroom via Duitsland.

De fysieke onmogelijkheid van het koppelen van groene productie (das eenvoudig te meten) en "groen verbruik" is een bron van interpretatievrijheid. Iedereen kan groene productie naar zichzelf toe rekenen. Om dit tegen te gaan is het Garantie Van Oorsprong systeem opgezet, maar omdat maar een deel van de rapportages die aanhoudt, krijg je een volledige chaos van mensen die allemaal hun eigen methodiek hanteren.
Die GVO zijn wel leuk maar puur administratief en verder niet interessant. (hier vind ook een soort salderen met grijze en groen stroom plaats in de tijd ...)

Het feit blijft dat Duitsland voordat ze zon en wind hadden veel stroom exporteerden, en voornamelijk tijdens de dalen in gebruik, die export was goedkoper al het uit zetten van de centrales.

Nu geeft men opeens de schuld aan Zon en Wind energie omdat die toevallig samen vallen met de export momenten. Maar weer komt het hier door de onwil (=goedkoper) om de fossiele centrales terug te regelen. De meer opbrengst van de zon en wind zijn trouwens zeer goed te voorspellen. Net als dat het verbruik was.

De Duitse consumenten betalen extra voor groene stroom, dat krijgen ze dus ook van hun eigen Zon en Wind. Onze GVO's komen zoals je zelf aangeeft, van Scandinavische en Franse hydro.

Conclusie kan dus niet anders zijn dat de geëxporteerde stroom grijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Die conclusie kan alleen als je zelf ook administratief een label aan export stroom hangt. De stroom zelf is gewoon stroom, hij wordt pas groen als je hem koppelt aan een GvO ('geboortebewijs') aan de productiekant.

Klassiek voorbeeld is altijd een Nederlands energiebedrijf dat in Duitsland een windpark neer zet, de stroom naar Nederland haalt (extra fysieke import, inclusief GvO) en als groene stroom aan zijn klanten verkoopt ipv hun kolencentrale aan te zetten. Dat lijkt een overduidelijke groene zaak, maar de Duitsers (en jij ook, als ik je goed begrijp) beschouwen het in hun statistieken alsof het Duitse verbruik wat groener is geworden, en ze aan Nederland grijze stroom hebben verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tellen ingekochte GvO's ook mee voor de 20% norm in 2020? Ik neem aan dat we voor die Europese norm in ieder geval dezelfde rekenmethode aanhouden.

Als ze niet meetellen, dan moet er nog wel snel veel gebeuren in Nederland (en heeft er iemand liggen slapen bij het maken van de afspraken).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Binnenkort komen ze de spouwmuur bijvullen/bijwollen. Nu belde vanmorgen iemand die twee gaten komt boren voor ventilatie vd kruipruimte.
Eh, was even te verbaasd om verder te vragen. Iemand een idee waarom?

Heb toen tijdens het gesprek wel over kruipruimte isolatie chips gehad maar daar vanaf gezien (zie pagina's terug) en afgelopen weekend folie op de vloer vd kruipruimte geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24
Waarschijnlijk ventilleert je kruipruimte via de spouw. Daarvoor zitten in buitenmuur en in kruipruimte openingen naar de spouw toe.

Aangezien de spouw helemaal vol komt te zitten en dus niet meer ventilleert worden er renovatiekokers geplaatst. Daarvoor wordt onder een hoek van 45 graden een gat geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:51:

Ik ben als militair zeer geïnteresseerd hierin, heb je wellicht wat meer informatie(eventueel via dm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik wil 2 strings voor m`n zonnepanelen aansluiten op een dc switch, maar ik ben nu toch niet helemaal zeker hoe ik het nou precies moet aansluiten. Dit model zou goed zijn voor 3 strings.
Nu zie ik inderdaad 3x + (rood) en 3x - (blauw)... maar hoe nu verder :X

Ik zou denken: linksboven + erin, en recht naar beneden er weer uit. Idem voor de - kabels. Maar hoe zit het dan met dat middenblok en de aansluitingen waar 1L3 en 2L1 bij staat?

OF: hele andere denkwijze.... (en lijkt me eigenlijk nog wel logischer)
die kabels uit het middenblok moeten eruit en een stringkabel gaat bijv bij 1L1 erin, en bij 1T1 eruit. Dat rode en blauwe blok aan de zijkant zitten er dan voor de sier...?

Zoals het nu aangesloten zit, dan sluit je eigenlijk de plussen samen aan en de minnen samen aan, waardoor je niet meer 2 separate strings hebt?

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2j0yqzs.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Phony op 22-05-2014 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ThinkPadd schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 18:58:
Weet iemand welke slimme meter Enexis meestal uitrolt voor een normaal woonhuis met 1 fase?
Heb een aanvraag geplaatst, maar ben wel benieuwd welke meter ik kan verwachten (kan ik alvast uitzoeken hoe ik hem kan uitlezen >:) )
Ik heb straks ook een nieuwbouwhuis, ben ook wel benieuwd wat de standaard is. Maar ik weet nog helemaal niet wat voor energiemaatschappij ik ga kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 04-10 19:01

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Over een paar jaar (misschien zelfs wel volgend jaar al) gaat de totaal te betalen EEG umlage naar beneden omdat de FITs voor nieuwe systemen steeds lager worden terwijl voor oude dure systemen de FIT's beeindigen. Daarna heeft Duitsland een enorme stapel capaciteit staan met marginale kosten waardoor de wholesale prijs laag blijft en FIT-kosten gaan dalen. Dat is het moment waarop Duitsland in zijn geheel (niet alleen de industrie maar ook de burger) echt gaat profiteren van de EEG.

Overigens spreekt Tennet over slechts 33TWh import waarvan 25TWh uit Duitsland in 2013. Hoe Certiq dan aan 40 TWh voor alleen al duurzame energie komt is mij niet duidelijk? Is dat niet gewoon een aflaat i.p.v. fysieke stroom?

Edit: TenneT is heel helder over de oorzaak van import/export: prijsverschillen en niet verkochte groene stroom.

[ Voor 26% gewijzigd door styno op 22-05-2014 23:06 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een lage wholesale prijs is toch ongunstig voor de EEG Umlage? Ik heb de boel niet doorgerekend maar wat gebeurt er met de EEG Umlage potje als de Duitse wholesale prijzen in de solar piek uren naar (vrijwel) nul gaan?

[ Voor 55% gewijzigd door Dreamvoid op 22-05-2014 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ja, maar dat is natuurlijk niet de enige factor.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Let wel, ik vind de EEG Umlage een hele mooie en elegante oplossing om het FIT systeem transparant en begrijpelijk te maken. Dit zouden veel meer landen moeten doen. Ik denk alleen aan het scenario waar de verdere uitbouw van Duitse renewables toe gaat leiden, qua prijzen. Uiteraard is het zakken van de prijzen naar nul op zich te voorkomen door bv nog meer export capaciteit te bouwen (aannemende dat de buurlanden niet hetzelfde doen), en meer hydro opslag.

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 22-05-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Het is natuurlijk een paradox die je bij kernenergie ook ziet: de initiele kapitaalkosten zijn enorm hoog maar als de capaciteit er eenmaal staat is een kWh extra super goedkoop. Je kWh's kun je dus altijd wel kwijt maar je verdient er je investering niet mee terug als de prijs teveel te laag is. ;)

Maar dit kan een overgangssituatie zijn. Als de markt zich aangepast heeft aan lage prijzen (flexibel inzetbaar, betere vraagsturing etc) zal er een evenwicht ontstaan. Gelukkig is het voordeel van technologie dat het voordelen van schaal heeft en daardoor steeds goedkoper kan worden, terwijl resource-based verdienmodellen (fossiele brandstoffen) van een steeds hogere prijs uitgaan door uitputting van resources.

Ik denk overigens dat het TenneT document heel helder is over de import van kolenstroom uit Duitsland: die is namelijk sinds 2/3 jaar een stuk goedkoper dan onze kolen (sinds de invoering van de NL kolentax vorig jaar en een sterke daling van de CO2-prijs) en gascentrales. De import capaciteit van de interconnect met Duitsland zit dan ook helemaal vol. Verdere uitbreiding van interconnect capaciteit zal er toe leiden dat we nog meer kolenstroom importeren en dat nog meer NL gas centrales uit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 20:47:
Tellen ingekochte GvO's ook mee voor de 20% norm in 2020? Ik neem aan dat we voor die Europese norm in ieder geval dezelfde rekenmethode aanhouden.

Als ze niet meetellen, dan moet er nog wel snel veel gebeuren in Nederland (en heeft er iemand liggen slapen bij het maken van de afspraken).
De 20% in 2020 norm is een EU doelstelling, dus in principe maakt het niet uit *waar* die opwek staat. Ingekochte GvO's uit landen buiten de EU (Noorwegen bv) tellen dan in principe niet mee, maar omdat het een "EU doelstelling" is (zonder straffen enzo), zijn de exacte specificaties voor zover ik weet niet in detail vastgelegd, niet zoals bij een keihard plafond als het ETS tenminste. Verder gaat de 20% over alle energieverbruik, dus niet alleen stroom maar bv ook verwarming met aardwarmte, of biogas, verbruik van bio-ethanol en bio-diesel voor voertuigen, etc. De transitie naar E10 benzine is bv ook onderdeel van deze doelstelling.

Nederland heeft dit oa vertaald naar een doelstelling dat 14% van de Nederlandse stroom *productie* in 2020 groen moet zijn. Dit is logisch, want het enige waar de Nederlandse overheid (realistisch gezien) invloed op heeft is de productie in eigen land: hoeveel GvO's er worden ingekocht, of hoeveel stroom we importeren, dat kunnen ze niet weten.

Daarbij is de kanttekening dat we inmiddels zo'n 30% van onze stroom uit het buitenland binnentrekken, waar ze weer hun eigen doelstellingen hebben voor het aandeel duurzame productie. De stroom die we bijvoorbeeld fysiek uit Noorwegen trekken is zo groen als gras, hydro stroom. Als ik me niet vergis (ik heb de exacte volumes niet paraat) loopt er door de NorNed kabel om en nabij 10 TWh/jaar, oftewel 10% van het Nederlandse verbruik. Het is verleidelijk om die in elk geval erbij te rekenen, en zeggen dat we minstens 14+10=24% aan duurzame stroom hebben, maar dat mag dus niet (voor de 20-by-2020 EU doelstelling) :)
styno schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:05:
Verdere uitbreiding van interconnect capaciteit zal er toe leiden dat we nog meer kolenstroom importeren en dat nog meer NL gas centrales uit gaan.
Dit was trouwens precies 1 van de argumenten tegen het verhogen van de kolenbelasting in NL :) Mits er genoeg interconnectie is, verplaats je alleen de kolenstroom productie.

[ Voor 18% gewijzigd door Dreamvoid op 22-05-2014 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
Dreamvoid schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:08:
[...]

De 20% in 2020 norm is een EU doelstelling, dus in principe maakt het niet uit *waar* die opwek staat. Ingekochte GvO's uit landen buiten de EU (Noorwegen bv) tellen dus in principe niet mee. Verder gaat de 20% over alle energieverbruik, dus niet alleen stroom maar bv ook verwarming met aardwarmte, of biogas, verbruik van bio-ethanol en bio-diesel voor voertuigen, etc.

Nederland heeft dit vertaald naar een doelstelling dat 14% van de Nederlandse stroom *productie* in 2020 groen moet zijn. Dit is logisch, want het enige waar de Nederlandse overheid (realistisch gezien) invloed op heeft is de productie, hoeveel GvO's er worden ingekocht, of hoeveel stroom we importeren, dat kunnen ze niet weten.

Daarbij is de kanttekening dat we inmiddels zo'n 30% van onze stroom uit het buitenland binnentrekken, waar ze weer hun eigen doelstellingen hebben voor het aandeel duurzame productie. De stroom die we bijvoorbeeld fysiek uit Noorwegen trekken is zo groen als gras, hydro stroom. Als ik me niet vergis (ik heb de exacte volumes niet paraat) loopt er door de NorNed kabel zo'n 10 TWh/jaar, oftewel 10% van het Nederlandse verbruik. Het is verleidelijk om die in elk geval erbij te rekenen, en zeggen dat we minstens 14+10=24% aan duurzame stroom hebben, maar dat mag dus niet (voor de 20-by-2020 EU doelstelling) :)
Die 20% is duurzame energie in de breedste vorm, niet alleen stroom (energy from renewable sources). Zo vallen warmte en bio brandstoffen ook onder deze 20% duurzaamheidsnorm. Waar de winst gehaald wordt maakt volgens mij niet heel erg uit, zolang de totale energieproductieconsumptie maar voor 20% duurzaam is.

Link naar document

In het document van de EP wordt voor de 14% van Nederland het volgende indicatieve tijdsschema voorgesteld:

2005: 2.4%
2011-2012: 4.7%
2013-2014: 5.9%
2015-2016: 7.6%
2017-2018: 9.9%
2020: 14%

Ik weet niet of er ergens een rapport is waar in staat hoe het er voor staat? Volgens mij had het recente CBS verslag betrekking op deze cijfers. Uit dit rapport kwam naar voren dat we nog maar op 4,5% zaten ipv de geraamde 5,9%.

Hier ook een overzicht van de doelstellingen per lidstaat:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/3067797/eu1.png

edit:
Hier de link naar de cijfers van het CBS, het gaat inderdaad om het aandeel duurzame energie in het totale energieverbruik.

[ Voor 4% gewijzigd door MK1o2 op 22-05-2014 23:56 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
MK1o2 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:36:
Waar de winst gehaald wordt maakt volgens mij niet heel erg uit, zolang de totale energieproductie maar voor 20% duurzaam is.
Ik heb me altijd afgevraagd of het nou om energie productie of consumptie gaat. De EU importeert nl heel veel fossiele energie (kolen uit Colombia, olie uit Nigeria, Libië en Rusland, LNG uit Algerije en Qatar, pijplijngas uit Rusland, Noorwegen, Algerije, etc). Als je dat er buiten laat, is het behalen van 20% duurzaam in je energie *productie* niet zo'n geweldige prestatie meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Dreamvoid op 22-05-2014 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
Dreamvoid schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 23:42:
[...]

Ik heb me altijd afgevraagd of het nou om energie productie of consumptie gaat. De EU importeert nl heel veel fossiele energie (kolen uit Colombia, olie uit Nigeria en Rusland, LNG uit Qatar, pijplijngas uit Rusland, Noorwegen, Algerije, etc). Als je dat er buiten laat, is het behalen van 20% duurzaam in je energie *productie* niet zo'n geweldige prestatie meer.
Het gaat inderdaad om het duurzaam energie gebruik zoals in de titel van de Directive valt te lezen:
DIRECTIVE 2009/28/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL
of 23 April 2009
on the promotion of the use of energy from renewable sources and amending and subsequently repealing Directives 2001/77/EC and 2003/30/EC

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dan zal je bij het importeren van stroom buiten de EU toch met iets van GvO's moeten gaan werken...als import van bio-ethanol uit Brazilie en hout pellets uit Canada (mits duurzaam geproduceerd) als duurzame energie geldt voor de 20-by-2020 norm, dan moet het importeren van Noorse hydro stroom logischerwijs ook meetellen.

Toch zie ik hier nergens enige info over. Interessante materie in elk geval...maar ook weer een stukje geografische willekeur. Het is natuurlijk stomtoevallig dat NL zo dicht bij een non-EU land met mooi indambare fjorden ligt, dat heeft weinig met goed duurzaam beleid te maken.

[ Voor 84% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2014 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
Het zal inderdaad wenselijk zijn dat echt bewezen kan worden dat de energie van duurzame oorsprong is. Anders kan het snel voorkomen dat dubbel wordt geteld of op andere wijze gesjoemeld.

Voor de stroom uit Noorwegen wordt zover ik kan lezen al gebruik gemaakt van GvO's. Hoe effectief dat allemaal is valt te betwijfelen zo ik op deze site kan lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door MK1o2 op 23-05-2014 00:07 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Wise zijn enigszins ongenuanceerd :) met hun termen als sjoemelstroom, maar het resultaat van al die Noorse GvO's is inderdaad wel dat hun export helemaal groen is (groener dan groen zelfs, ze exporteren meer GvO's dan stroom), terwijl hun "binnenlands verbruik" daardoor grotendeels fossiel is geworden (zie het kopje Fuel Mix Disclosure Wikipedia: Electricity sector in Norway ).

Op zich is er natuurlijk niets tegen de keus van de Noren om in hun eigen fjorden groene hydrostroom op te wekken voor de EU, en voor zichzelf een beetje van hun eigen fossiele gas te verstoken. Hun land, hun keuze.

Dat moet je ook wel weer in de context zien, de Noren wekken wel waanzinnig veel groene stroom op, ze produceren >125 TWh, waarvan vrijwel alles (>120 TWh) uit hydro komt. Het is niet alsof ze daar stiekum schofterige hoeveelheden fossiel gas aan het verstoken zijn om stroom te maken. Dus ja, die Noorse stroom die in Nederland via NorNed binnen komt is zowel "fysiek" als administratief gewoon groen te noemen. Het is alleen niet in NL opgewekt, dus telt het niet mee voor het door Nederland zelf gestelde doel van 14% duurzame *productie*.

[ Voor 30% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2014 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ongenuanceerd ja, maar de beschrijving onder het kopje 'handel in certificaten' en 'Elektriciteit en GvO's zijn van elkaar losgekoppeld' klopt inhoudelijk met mijn eigen begrip ervan en de beschrijving van TenneT:

De interconnect capaciteit wordt vrijwel uitsluitend gebruikt door handelaren om te profiteren van prijsverschillen tussen landen en niet om het gebrek aan eigen groene stroom aan te vullen. Dat laatste wordt gedaan door grijze stroom te verkopen en die vervolgens binnen de EU met GvO aflaten te compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Rukapul schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 21:18:
Waarschijnlijk ventilleert je kruipruimte via de spouw. Daarvoor zitten in buitenmuur en in kruipruimte openingen naar de spouw toe.

Aangezien de spouw helemaal vol komt te zitten en dus niet meer ventilleert worden er renovatiekokers geplaatst. Daarvoor wordt onder een hoek van 45 graden een gat geboord.
Zitten twee extra roosters in de zijmuur nu.

Had er al twee voor en twee op de achtermuur. Maar die op de achtermuur deden toch niet zoveel, had gezien dat ze vol puin lagen toen ik met het folie bezig was afgelopen weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
!null schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 22:01:
[...]

Ik heb straks ook een nieuwbouwhuis, ben ook wel benieuwd wat de standaard is. Maar ik weet nog helemaal niet wat voor energiemaatschappij ik ga kiezen.
Meter is afhankelijk van je netbeheerder, niet van je energieleverancier ;)
En energieleverancier kies ik ieder jaar gewoon de goedkoopste van uit via www.gaslicht.com
Wel zorgen dat je een verbruik invoert wat ook overeenkomt met jouw situatie.

Ik neem aan dat je je nieuwe adres al wel weet? (Of een adres in de buurt). Dan kun je hier zoeken wie je netbeheerder is: http://www.eancodeboek.nl/zoekean.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
styno schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:23:
De interconnect capaciteit wordt vrijwel uitsluitend gebruikt door handelaren om te profiteren van prijsverschillen tussen landen en niet om het gebrek aan eigen groene stroom aan te vullen. Dat laatste wordt gedaan door grijze stroom te verkopen en die vervolgens binnen de EU met GvO aflaten te compenseren.
Zodra GvO's en fysieke import/export stromen inderdaad van elkaar losgekoppeld zijn, hoeft dat ook niet. Stroom is voor import/export flows dan gewoon "stroom", het etiket groen (of grijs) kan er pas aan hangen met een GvO.

Als er 1 energiemarkt is binnen Europa, dan ontkom je eigenlijk ook niet aan een GvO systeem. Op micro-niveau gebeurt dat nl ook binnen een land: een energiebedrijf met groene stroom klanten in de Randstad en een windpark in Zeeland (ik noem maar iets) is perfect groen, zelfs al gaat er helemaal geen fysieke stroom van Zuidwest naar de Randstad. Feitelijk wordt aan Zeeuwen groene stroom als grijs verkocht, en aan Amsterdammers grijs als groen. Dat is onvermijdelijk, en (voor de gemiddelde consument) ook prima uit te leggen.

Binnen 1 Europese stroom markt gebeurt hetzelfde: neem een PV park in (ik noem maar wat) Roemenie: je levert die stroom als grijs aan de lokalo's, en verkoopt gasgestookte stroom uit Nederland als groene stroom aan je Nederlandse klanten. Een club als Wise maakt bezwaar tegen het laatste, maar deze constructie is niet mogelijk zonder het eerste, er wordt geen "groene stroom" uit het niets gecreeerd, en er wordt ook niet dubbel geteld. Binnen de Europese markt als geheel is het helemaal sluitend, de ellende begint pas als allerlei landen individueel met nationale cijfers gaan goochelen en bv de nadruk leggen op hoe groen de *productie* binnen hun grenzen wel niet is.

Om die chaos tegen te gaan heb je de trend naar "full disclosure" van de stroomrekening, ook voor grijze klanten, zoals bv in Zwitserland verplicht is - waar er een GvO is voor *alle* stroom, ook de grijze.

[ Voor 14% gewijzigd door Dreamvoid op 23-05-2014 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ThinkPadd schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 11:11:
[...]

Meter is afhankelijk van je netbeheerder, niet van je energieleverancier ;)
En energieleverancier kies ik ieder jaar gewoon de goedkoopste van uit via www.gaslicht.com
Wel zorgen dat je een verbruik invoert wat ook overeenkomt met jouw situatie.

Ik neem aan dat je je nieuwe adres al wel weet? (Of een adres in de buurt). Dan kun je hier zoeken wie je netbeheerder is: http://www.eancodeboek.nl/zoekean.php
Bedankt voor de link, maar het lijkt erop dat onze straat er nog niet in staat :+
Maar het zal wel ergens in m'n documentatie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
!null schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 22:22:
[...]

Bedankt voor de link, maar het lijkt erop dat onze straat er nog niet in staat :+
Maar het zal wel ergens in m'n documentatie staan.
Netbeheerder?

http://www.energieleveran...tbeheerders/elektriciteit

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Trouwens, nog een vraagje mbt. slimme meter.

Je kunt hem door je netbeheerder uit laten lezen, en dan koppelen aan Enelogic bijv.
Maar je kunt hem ook zelf uitlezen via P1 poort, en dan uploaden naar Enelogic.

Wat is het voordeel van het zelf doen? Je moet namelijk wel extra hardware aanschaffen (P1 reader).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Laatst online: 04-10 13:47
Resolutie. Via de P1 poort kun je data iedere 10s uitlezen afaik. Op afstand kan dat maar eens in de 15 minuten. Even uit mn kop, dus correct me if im wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Ik denk niet dat hij elke 15 min op afstand wordt uitgelezen, maar één keer per dag met een resolutie van 15 min. Je hebt dus geen real time info. Ik laat hem uitlezen omdat ik geen netwerk heb in de meterkast het real time uitlezen wordt me te duur qua hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Breaking news? van een hoog rendement manshoge windmolen?
http://nos.nl/artikel/653...ndmolens-komen-eraan.html

wie weet meer??

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Geen breaking news.
Meer van hetzelfde.

Gelikte site: check.
Nadruk op financiën/investeerders trekken: check.
Nadruk op PR: check.
Compleet gebrek aan meetdata: check.

Tegenvaller dat de NOS zich hiervoor laat gebruiken.
Ook deze windmolen houdt zich aan de natuurwetten en die voorspellen een teleurstellende opbrengst, wat de TU expert ook al voorziet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

NielsTn schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:53:

wie weet meer??
Het lijkt me interessant, maar zoals ook in het artikel staat:
Volgens windmolenexpert Gerard van Bussen van de TU Delft komen er ieder jaar wel bedrijfjes bij die kleine windmolens aan de man willen brengen. Het grootste probleem blijft de lage stroomprijs. Met de hoge productiekosten van windmolens is het lastig om ze binnen afzienbare tijd terug te verdienen. Hij twijfelt dan ook aan het rendement dat de makers van de Liam F1 voorspellen.
Je kan nu eenmaal niet meer energie halen uit de wind dan de lucht die er doorheen gaat aan energie bevat (en dat is als je hem tot stilstand zou brengen, wat natuurlijk niet kan). Dat is normaal gesproken gewoon niet zo ontzettend veel. Het is inherent aan windenergie dat je te maken hebt met bewegende onderdelen en wind uit verschillende richtingen, wat de constructie per definitie lastiger, duurder en onderhoudsintensiever maakt dan zoiets als een PV paneel dat gewoon stil op een dak ligt. Ofwel: ik geloof er niet zo in. Wind wordt denk ik pas rendabel als je grote molens neer kan zetten die hoog in de vrije luchstroom zitten (zoals dat nieuwe park waarvan de bouw net van start gegaan is), of als de stroomprijzen door het dak gaan. Maar ik zie heel graag mijn ongelijk bewezen!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
NielsTn schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 12:53:

wie weet meer??
Datasheet

1,5 kW wind turbine. Prijs van ding is €4000,- en een tvt van 8-15 jaar (zeg 10 jaar). Komt neer op een opbrengst van: 4000/10jaar/€0,22 per kWh = ongeveer 1800kWh per jaar. De capaciteitfactor is daarmee dan 1800/(1,5*24*365)=13,6%.

Dit is vrij laag daar "normale" wind turbines 25 tot 30% halen op land. Op zee wordt zelfs al meer dan 40% gehaald.

Edit:
Indien je zelf over wind gegevens beschikt van een eigen weer station of een station in de buurt kun je aan de hand van de vermogens grafiek uit de datasheet zelf bepalen wat de opbrengst per jaar zal zijn op een specifieke locatie. Je moet dan wel de windgegevens nemen van gelijke hoogte als waar de turbine geplaatst wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door MK1o2 op 27-05-2014 13:25 ]

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
GENETX schreef op maandag 26 mei 2014 @ 09:52:
Resolutie. Via de P1 poort kun je data iedere 10s uitlezen afaik. Op afstand kan dat maar eens in de 15 minuten. Even uit mn kop, dus correct me if im wrong.
Bedankt :) Voor grootverbruikers opsporen is de P1 poort leuk. Verder ga ik niet 24/7 naar het live verbruik kijken, dus dan kan ik mij ook wel redden met 15min resolutie :)

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 27-05-2014 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
MK1o2 schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 13:15:
[...]

Datasheet

1,5 kW wind turbine. Prijs van ding is €4000,- en een tvt van 8-15 jaar (zeg 10 jaar). Komt neer op een opbrengst van: 4000/10jaar/€0,22 per kWh = ongeveer 1800kWh per jaar. De capaciteitfactor is daarmee dan 1800/(1,5*24*365)=13,6%.

Dit is vrij laag daar "normale" wind turbines 25 tot 30% halen op land. Op zee wordt zelfs al meer dan 40% gehaald.
Rekenen ze met 22ct per kWh? Is dit de SDE+ feed-in prijs? Want de marktprijs voor 2015 ligt ongeveer bij 4.8 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK1o2
Dreamvoid schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 16:50:
[...]

Rekenen ze met 22ct per kWh? Is dit de SDE+ feed-in prijs? Want de marktprijs voor 2015 ligt ongeveer bij 4.8 cent.
Nee ik heb gewoon de consumenten prijs genomen, omdat deze turbines (zover ik begrijp) vooral op de consumentenmarkt gericht zijn. Als je de FAQ doorneemt zie je dat de vragen vooral op particuliere situaties betrekking hebben.

MK102's Milkyway 2070wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Ah ja dan saldeer je de hele boel.

Tsja, op zich is het natuurlijk waanzin. Inefficiente en dure molentjes neerzetten op suboptimale locaties, puur omdat achter de meter van huishoudens via saldering 4x zoveel voor de kWh's te ontvangen is als wanneer je een windmolen met een eigen aansluiting aan het netwerk hangt. Maar we doen hetzelfde met PV, dus ik zie het in Nederland nog wel gebeuren ook. :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 27-05-2014 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Die nieuwste windmolens van 9 MW en 100 m hoog doen het gewoon veel beter.
Maar daar krijg ik geen vergunning voor in mijn achtertuin ..... Ik denk voor de 1.5kW ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

WoudseHoeve schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:55:
Die nieuwste windmolens van 9 MW en 100 m hoog doen het gewoon veel beter.
Maar daar krijg ik geen vergunning voor in mijn achtertuin ..... Ik denk voor de 1.5kW ook niet.
Check www.ruimtelijkeplannen.nl voor je bestemmingsplan.
Als je echt interesse hebt toch maar controleren, je woont toch in een buitengebied daar is meer mogelijk en het is "een bouwwerk niet gebouw zijnde" en daar kunnen hoogte uitzonderingen voor gemaakt worden.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het lijkt me ook makkelijker om hogere efficientie te halen met die grote units? Ten eerste omdat ze groter zijn, ten tweede omdat ze hoger de wind vangen. Al is dat laatste niet meer efficientie, maar meer energie beschikbaar eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Op hoogtes boven de 100m heb je geen last meer van het grond effect. Er is een veel constantere wind stroming, ook als het op de grond bijna niet waait.
De schaal grootte is natuurlijk een voordeel, maar ook omdat het dan per MW goedkoper is om die hoogte te bereiken.

Wind is dus zeer schaalbaar, hoe groter hoe goedkoper de stroom, vandaar dat de modellen steeds groter worden.
Bij meewind (belwind park in zee) wordt nu "De Haliade 150-6MW-turbine is maar liefst 187 meter hoog en heeft drie rotorbladen van bijna 75 meter." getest. Een 7,5 MW Enercon E12 wordt nu gebouwd op land ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-10 17:02

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

WoudseHoeve schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 10:02:
Op hoogtes boven de 100m heb je geen last meer van het grond effect. Er is een veel constantere wind stroming, ook als het op de grond bijna niet waait.
De schaal grootte is natuurlijk een voordeel, maar ook omdat het dan per MW goedkoper is om die hoogte te bereiken.

Wind is dus zeer schaalbaar, hoe groter hoe goedkoper de stroom, vandaar dat de modellen steeds groter worden.
Bij meewind (belwind park in zee) wordt nu "De Haliade 150-6MW-turbine is maar liefst 187 meter hoog en heeft drie rotorbladen van bijna 75 meter." getest. Een 7,5 MW Enercon E12 wordt nu gebouwd op land ....
In de Noordoostpolder worden er twaalf van deze giganten gebouwd door Essent.
In de Noordoostpolder is gisteren officieel de bouw van windpark Zuidwester van start gegaan. In het windpark worden 12 van ’s werelds grootste windturbines geplaatst, ieder met een vermogen van 7,5 MW. De 12 zullen 54 oude windmolens vervangen die nu in het windpark staan. Eén nieuwe turbine wekt even veel stroom op als alle oude windmolens bij elkaar.
http://www.energieoverhei...op-met-minder-windmolens/

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

http://provincie.zeeland....rgie/kleine_windturbines/

Download even de gemeten opbrengsten, zwaar teleurstellend als je het mij vraagt, zeker als je de prijs er tegenover zet.
Ik ben helemaal niet tegen windenergie, maar dan wel de klanten voor kleine molens eerlijk voorlichten.
Uit een klein oppervlak is nou eenmaal weinig te scoren. Deze molen is ietsje groter als de Turby.

Check ook even de wet van Betz

Wikipedia: Wet van Betz

Quote eindconclusie rapport

Na 1 jaar heeft een eerste evaluatie plaats gevonden en in december 2012 is de balans opgemaakt met een eindrapport. Algemene conclusie is dat er wellicht mogelijkheden zijn voor kleine windturbines maar dat momenteel de prijs en de prestaties niet in verhouding zijn. De projectgroep heeft op dit punt helaas geen enkele positieve ontwikkeling gesignaleerd. Dit is, mede met het feit dat de test voldoende duidelijkheid heeft gegeven, de aanleiding om deze te beëindigen.

[ Voor 44% gewijzigd door Gasschuif op 28-05-2014 10:46 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Het is denk ik alleen interessant op kleine schaal wanneer je echt stand-alone / zelfvoorzienend wil zijn. Dan biedt het een alternatief voor zonne-energie wanneer het weer wat minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Aan de andere kant: net als bij zonneenergie, liggen er kansen voor opschaling. PV is veel goedkoper geworden door massaproductie, en ook grote windmolens zijn goedkoper geworden per kWh door opschaling van de productie. Misschien liggen hier nog kansen. Een dergelijk molentje wordt financieel wellicht wel aantrekkelijk als hij, zeg, de helft kost van wat hij nu moet kosten.

Merk overigens op dat de geadverteerde gemiddelde windsnelheid van 5,2 m/s volgens die test in Zeeland niet realistisch is. Die hebben het over gemiddeld 4,5 m/s (kust) tot zelfs 3,5 m/s (binnenland) op 15 tot 20 meter hoogte (en dat is dan vast redelijk in het vrije veld, niet in de bebouwde kom in een woonwijk). Aangezien de windsnelheid tot de 3e macht in de vergelijking voor de opbrengst zit, scheelt dat een factor 3(!) aan opbrengst. Dat worden zo wel dure kWh-tjes...

[ Voor 39% gewijzigd door ATS op 12-09-2014 13:28 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maar ook als je bij PV kijkt zijn grootschalige projecten (van >50 MW) veel goedkoper dan die kleine dakinstallaties. Ik zat net even te kijken bij wat Amerikaanse projecten, en daar worden al goede rendementen gemaakt bij feed-in prijzen van 50-60 $/MWh (rond de 4 ct/kWh), terwijl we hier met onze mini dakinstallaties met moeite de financiële case rond krijgen met salderen tegen 22 ct.

Probleem is natuurlijk wel dat we in NL niet het grondoppervlak hebben voor 'utility scale' PV.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 28-05-2014 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Gasschuif vind het volgende filmpje wel leuk, en ook interessant met oog op kostenverlaging voor wind op zee.
Daar liggen de rendementen hoger als op land, er wonen weinig mensen die last hebben van geluid, en als je ze ver genoeg uit de kust zet zie je ze niet.

http://www.duurzaambedrij...er-door-nieuwe-fundering/

[ Voor 33% gewijzigd door Gasschuif op 28-05-2014 11:12 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:07:

Probleem is natuurlijk wel dat we in NL niet het grondoppervlak hebben voor 'utility scale' PV.
Denk je? Ik werk hier in een bedrijfshal met plat dak met een oppervlak van 15.000 m2. Met 275 Wp op een standaardpaneel leg je daar zo 2,5 MWp op. En als ik zo even op ons klein provinciaal industrieterreintje kijk (Venray), dan is het 10-voudige aan dakoppervlak beschikbaar.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 17:41:
Ah ja dan saldeer je de hele boel.

Tsja, op zich is het natuurlijk waanzin. Inefficiente en dure molentjes neerzetten op suboptimale locaties, puur omdat achter de meter van huishoudens via saldering 4x zoveel voor de kWh's te ontvangen is als wanneer je een windmolen met een eigen aansluiting aan het netwerk hangt. Maar we doen hetzelfde met PV, dus ik zie het in Nederland nog wel gebeuren ook. :'(
Dat zou waarschijnlijk het enige nut van een molen zijn, salderen op laag tarief aangezien deze 's nachts ook draait om op beide meters op 0 uit te komen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 04-10 16:06
Dreamvoid schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 11:07:
Maar ook als je bij PV kijkt zijn grootschalige projecten (van >50 MW) veel goedkoper dan die kleine dakinstallaties. Ik zat net even te kijken bij wat Amerikaanse projecten, en daar worden al goede rendementen gemaakt bij feed-in prijzen van 50-60 $/MWh (rond de 4 ct/kWh), terwijl we hier met onze mini dakinstallaties met moeite de financiële case rond krijgen met salderen tegen 22 ct.
Volgens mij vergelijk je ongelijke grootheden. Kleine systemen van ca € 1,80 /Wp zijn in Nederland goed rendabel tegen 7 ct. per kWh. Bij 22 ct zijn de tvt-en echter veel interessanter.
Daarnaast zie ik veel voordelen van kleine installaties en weinig van grote. Kleine systemen op particuliere daken hebben dubbel grondgebruik, geen aparte ondersteuningsconstructies en geen aparte infrastructuur (trafostations, hoogspanningsleidingen) nodig.
Het voordeel van grote systemen zit hem dan alleen in de goedkopere aanlegkosten en wat inkoopvoordeel. Ik zie niet hoe dat veel goedkoper kan zijn. Misschien heb je het over een verschil van 20 ct/Wp en daar staan alle bovengenoemde nadelen dan tegenover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mja, gewoon zorgen dat je met meerdere mensen tegelijk in kunt kopen. Hier komt volgend jaar gewoon 24x265Wp verspreid over een 2/1 kap huis te liggen. Elk 12 paneeltjes. Mooi allemaal hetzelfde type, gewoon allemaal in 1x neerleggen. Moet alleen nog even een pijpje van het dak knakken (buurman 2 zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
blissard schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:00:
[...]

Volgens mij vergelijk je ongelijke grootheden. Kleine systemen van ca € 1,80 /Wp zijn in Nederland goed rendabel tegen 7 ct. per kWh. Bij 22 ct zijn de tvt-en echter veel interessanter.
Daarnaast zie ik veel voordelen van kleine installaties en weinig van grote. Kleine systemen op particuliere daken hebben dubbel grondgebruik, geen aparte ondersteuningsconstructies en geen aparte infrastructuur (trafostations, hoogspanningsleidingen) nodig.
Het voordeel van grote systemen zit hem dan alleen in de goedkopere aanlegkosten en wat inkoopvoordeel. Ik zie niet hoe dat veel goedkoper kan zijn. Misschien heb je het over een verschil van 20 ct/Wp en daar staan alle bovengenoemde nadelen dan tegenover.
Kan je werkelijk een klein dak systeem voor € 1,80 /Wp inclusief plaatsing krijgen? Volgens mij heb je daar net de hardware voor.

Kostenvoordeel van 'utility scale' installaties is dat ze op een ideale locatie te plaatsen zijn (hogere opbrengst per Wp), veel lagere installatiekosten, en grotere/efficientere omvormers. En je kan een beetje tempo maken, de snelheid van de uitbouw ligt een stuk hoger. Draai het ook om - als kleine thuisinstallaties werkelijk net zo zinnig waren als grote, had elke Amerikaan in het Zuidwesten er een op zijn dak staan, ze leggen daar niet voor niets allemaal van die 300-500 MW mega-PV parken aan (en in Duitsland, China, Oost-Europa, etc).

Maar anyway, het is een beetje academisch allemaal want in NL hebben we niet de ruimte voor grootschalige PV, dus doen we het sowieso op onze daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Er zijn hier wel meerdere mensen met ervaring met Plugwise:
Ik wil gewoon van één apparaat per keer, opvraagbaar via een pc/laptop, over een langere periode (paar dagen) het energie verbruik meten.

Nu had je daar vroeger geloof ik een Circle + een stick voor nodig, that's it, maar de Stick verkopen ze gewoonweg niet meer lijkt het ( http://www.plugwise.com/nl ). Nu moet daar gewoon een dure Stretch router voor aangeschaft worden... :(

Wordt een beetje duur allemaal.

Zijn er geen alternatieven die loggen? (ja, ik heb zelf al een Cresta meter, maar dat is momentaan verbruik en geen mooie grafieken e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06:09
Dreamvoid schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 01:16:
[...]

Kan je werkelijk een klein dak systeem voor € 1,80 /Wp inclusief plaatsing krijgen? Volgens mij heb je daar net de hardware voor.

Kostenvoordeel van 'utility scale' installaties is dat ze op een ideale locatie te plaatsen zijn (hogere opbrengst per Wp), veel lagere installatiekosten, en grotere/efficientere omvormers. En je kan een beetje tempo maken, de snelheid van de uitbouw ligt een stuk hoger. Draai het ook om - als kleine thuisinstallaties werkelijk net zo zinnig waren als grote, had elke Amerikaan in het Zuidwesten er een op zijn dak staan, ze leggen daar niet voor niets allemaal van die 300-500 MW mega-PV parken aan (en in Duitsland, China, Oost-Europa, etc).

Maar anyway, het is een beetje academisch allemaal want in NL hebben we niet de ruimte voor grootschalige PV, dus doen we het sowieso op onze daken.
Oktober 2012:
1,54 EUR/wp voor 3120 wp geïnstalleerd met full black en 2 mppt's

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
_JGC_ schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:41:
Mja, gewoon zorgen dat je met meerdere mensen tegelijk in kunt kopen. Hier komt volgend jaar gewoon 24x265Wp verspreid over een 2/1 kap huis te liggen. Elk 12 paneeltjes. Mooi allemaal hetzelfde type, gewoon allemaal in 1x neerleggen. Moet alleen nog even een pijpje van het dak knakken (buurman 2 zelfs).
Waarom volgend jaar pas ?.

Ik zou ze er zo snel mogelijk op willen hebben om er zoveel mogelijk voordeel mee te bereiken. >:)

We hebben nog een hele zomer voor de boeg !

[ Voor 4% gewijzigd door Raolte op 29-05-2014 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Dreamvoid schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 01:16:
[...]

De grote zonneparken zijn aangelegd om geld te verdienen, niets meer en niets minder. Hier doen we het met de windmolenparken, gewoon een simpel verdienmodel. Dat de staat meedoet is alleen maar om aan de europese eisen te voldoen. Burger mogen op beperkte schaal mee participeren, maar alleen bij een paar projecten

Privé-zonneesystemen worden aangelegd om milieu redenen, minder afhankelijk van energiebedrijven en/of om geld te besparen. Deze twee hebben niets met elkaar te maken.

En ja, je kan voor minder dan €1,80 een klein systeem aanleggen. Voor veel minder als goed zoekt. Mijn 880 Wp setje heeft €250,- en een dagje werk gekost (was wel 2-de hands)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Raolte schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 09:30:
[...]

Waarom volgend jaar pas ?.

Ik zou ze er zo snel mogelijk op willen hebben om er zoveel mogelijk voordeel mee te bereiken. >:)

We hebben nog een hele zomer voor de boeg !
Zowel buren als ikzelf hebben op dit moment andere plannen met ons geld en te besteden tijd. Ik heb nu nog 13 pak EPS in de garage liggen die nog onder de vloer moet. Dak is ook nog niet helemaal klaar en ik wil nog aan de CV sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Hoi allemaal, na 2,5 jaar volle tevredenheid over onze zonnepanelen installatie ben ik tegen een probleem aangelopen. We hebben jonkie's gekregen.
Met andere woorden, er hebben een stel kraaien een nest achter onze zonnepanelen installatie gemaakt en deze hebben jonkie's. :(
Het ergste is ik kan er zelf niet bij en zal moeten wachten tot het nest leeg is om iets te kunnen doen. Wat zouden jullie doen om dit probleem te voorkomen in de toekomst. En zouden de kraaien de panelen aan de achterkant kunnen beschadigen?
De zonnepanelen zijn geplaatst op een schuin dakpannen dak.
Ik ben eerlijk gezegd me rot geschrokken door die kraaien, straks hebben ze de panelen beschadigd.
Wie heeft er goede tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 04-10 18:54
blissard schreef op woensdag 28 mei 2014 @ 14:00:
[...]

Kleine systemen van ca € 1,80 /Wp zijn in Nederland goed rendabel tegen 7 ct. per kWh. Bij 22 ct zijn de tvt-en echter veel interessanter.
Goed rendabel? Je betaalt dus 1.80 voor een Wp. Heel optimistisch ga ik er dan vanuit dat die 1 Wp dan ook 1 kWh per jaar oplevert. 7 ct in het laatje dus. Dan duurt het meer dan 25 jaar voor je je 1.80 terug hebt. Lijkt me absoluut niet "goed rendabel", of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zo, dak net nog even onder handen gehad, is op een stukje van 2,5x2,7m na nu helemaal voorzien van een extra laag EPS die naadloos aansluit. PIR dat tussen de balken zit sluit niet helemaal lekker aan (hele dak is schots en scheef), nu laag EPS van 5cm erover en alles is compleet dicht. Direct ook maar even de doosjes voor stroom en ethernet weggewerkt in het nieuw te maken plafond, zit dat ook goed.

Stukje van 2,5x2,7m dat nog moet zal even moeten wachten tot volgend weekend, er lopen 2 CV leidingen strak onder het dakhout door daar. Die wil ik afbuigen, leiding wordt daardoor iets korter en er komen 2 knietjes minder op, verder kan ik vervolgens de isolatie achter de buizen laten vallen ipv eromheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-09 14:48

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Bartjuh schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 08:25:
Er zijn hier wel meerdere mensen met ervaring met Plugwise:
Ik wil gewoon van één apparaat per keer, opvraagbaar via een pc/laptop, over een langere periode (paar dagen) het energie verbruik meten.

Nu had je daar vroeger geloof ik een Circle + een stick voor nodig, that's it, maar de Stick verkopen ze gewoonweg niet meer lijkt het ( http://www.plugwise.com/nl ). Nu moet daar gewoon een dure Stretch router voor aangeschaft worden... :(

Wordt een beetje duur allemaal.

Zijn er geen alternatieven die loggen? (ja, ik heb zelf al een Cresta meter, maar dat is momentaan verbruik en geen mooie grafieken e.d.)
Kijk eens op marktplaats daar staan er nog geregeld gebruikte plugwise circle+ met stick!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

drielp schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 10:13:
[...]

De grote zonneparken zijn aangelegd om geld te verdienen, niets meer en niets minder. Hier doen we het met de windmolenparken, gewoon een simpel verdienmodel. Dat de staat meedoet is alleen maar om aan de europese eisen te voldoen. Burger mogen op beperkte schaal mee participeren, maar alleen bij een paar projecten

Privé-zonneesystemen worden aangelegd om milieu redenen, minder afhankelijk van energiebedrijven en/of om geld te besparen. Deze twee hebben niets met elkaar te maken.

En ja, je kan voor minder dan €1,80 een klein systeem aanleggen. Voor veel minder als goed zoekt. Mijn 880 Wp setje heeft €250,- en een dagje werk gekost (was wel 2-de hands)
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, ik zie geld verdienen met een duurzaam iets juist als een win-win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 04-10 16:06
Terpen Tijn schreef op donderdag 29 mei 2014 @ 14:00:
[...]

Goed rendabel? Je betaalt dus 1.80 voor een Wp. Heel optimistisch ga ik er dan vanuit dat die 1 Wp dan ook 1 kWh per jaar oplevert. 7 ct in het laatje dus. Dan duurt het meer dan 25 jaar voor je je 1.80 terug hebt. Lijkt me absoluut niet "goed rendabel", of zie ik iets over het hoofd?
nee, ik denk dat je niets over het hoofd ziet. Volgens mij klopt dit wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Het ziet er wel zeer optimistisch uit, ik heb vraagtekens hier en daar, maar als dit werkelijkheid kan worden,
dan is er zeker toekomst potentieel. Duurt wel 7 minuten, maar wel leuk om te zien, vooral de druksensoren en LEDs. (Beetje over de top, dat wel :+ )

"Solar Freaking Roadways"

http://www.hetkanwel.net/...tieel-van-solar-roadways/

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 29-05-2014 21:09 ]

Pagina: 1 ... 47 ... 102 Laatste

Dit topic is gesloten.