Bakko schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 14:28:
Zouden jullie me kunnen helpen met een
klein onderzoekje? Ik ben Industrieel Ontwerper in opleiding en ben bezig met een opdracht van een grote speler op het gebied van domotica. Nu ben ik bezig om een product te ontwikkelen die er voor moet zorgen dat mensen korter gaan douchen. Dat bespaart een hoop water en gas zoals jullie natuurlijk wel weten.
Ik heb een aantal manieren bedacht om dit te bewerkstelligen en in deze enquête vraag ik wat jullie er van vinden. Het heeft het meeste zin om in te vullen als je een gezin met kinderen hebt, maar doe vooral mee als het je leuk lijkt.
Klik hier om naar de enquête te gaan. Het is volledig anoniem. Ik vraag alleen naar gezinsgrootte aan persoonlijke informatie. Het is een Google Forms enquête.
Het zit nog in een vroege fase maar over een paar weken zal er een concreet productontwerp zijn. Als jullie het leuk vinden kan ik dan misschien wel weer terugkomen met nieuwe vragen (al moet ik nog even kijken of dit kan in verband met geheimhouding!). Alvast bedankt!

Leuk idee voor de enthousiaste en overtuigde duurzame doener hier!
Ik heb echter een hypothese dat het juist dit soort goedbedoelde initiatieven die geen echte zoden aan de dijk zetten zijn, die ervoor zorgen dat duurzaamheid op grote schaal niet van de grond komt!
Duurzaamheid heeft namelijk een groot imago probleem. Mensen moeten korter douchen, alle stekkers altijd uit het stopcontact trekken, langzamer rijden, de thermostaat lager zetten, etc. Allemaal dingen die moeten, maar waar niemand intrinsiek zin in heeft. Dat is precies de reden dat er dit soort trucks nodig zijn om mensen te motiveren om het te doen. Mensen willen het niet en als ze niet voortdurend van de noodzaak overtuigd worden, vervallen ze gewoon weer in hun oude gewoontes. In dat opzicht is het dus compleet onduurzaam. Het kost constant overtuigingskracht om de gedragsverandering in stand te houden.
De investeringskosten zijn echter laag en daarom wordt er heel veel op deze dingen gefocust, maar op deze manier hollen we langzaam de bereidheid van mensen om duurzaam te doen uit. We associeren duurzaam met minder, zuinig en oncomfortabel. Op deze manier krijgt duurzaam een door velen verguisd geitenwollen sokken-imago.
Als deze maatregelen nou echt voor een significante verduurzaming zouden zorgen, dan zou er iets voor te zeggen zijn. Maar om onze samenleving echt duurzaam te krijgen zijn veel ingrijpendere maatregelen nodig. Als iedereen al het sluipverbruik in huis elimineert (en dat is een heel hoge lat), dan besparen we nationaal een klein aandeel van het elektra verbruik. Niet zeggende dat dat een slecht of nutteloos iets is, maar om echt iets aan het probleem te doen zijn veel ingrijpendere maatregelen nodig, zoals grootschalige duurzamen opwekking, of grootschalige implementatie van efficiency maatregelen bij de industrie. Hetzelfde geldt voor douchen, als alle nederlanders 2 min korte douchen, dan merken ze daar in Slochteren niets van. Het holt echter wel de bereidwilligheid uit van mensen om maatregelen te nemen die echt zoden aan de dijk zetten.
Om echt te verduurzamen hebben we oplossingen nodig die ook duurzaam zijn in de zin dat mensen het volhouden om ze te gebruiken. Het liefst dus oplossingen die niet voelen als een beperking, maar als een verrijking. Denk aan super comfortabele (snel & stil) elektrische auto's, of huizen die zo goed zijn geïsoleerd dat ze zomer en winter 21C zijn en nog steeds energie Plus. Een douche met WTW en duurzame warmtebron waarbij het amper uitmaakt hoe lang je douchet!
Dit soort gedragsveranderingen die uiteindelijk niet het verschil maken in duurzaamheid op een grote schaal, maar wel de bereidheid daartoe aantasten doen uiteindelijk meer kwaad dan goed! Wat we nodig hebben is een focus op oplossingen die zoden aan de dijk zetten, want daar moeten mensen ook van overtuigd worden. Mensen moeten overtuigd worden dat een duurzame samenleving niet vervelend, saai en 'minder' is, maar juist comfortabel, vernieuwend en van meerwaarde op alle vlakken.